PDA

Volledige versie bekijken : Ontwerp nieuwbouw

Castil
6 juni 2019, 14:23
We hebben vorige week een eerste ontwerp van onze architect gekregen.

In grote lijnen zijn we hier tevreden mee, maar ik had ook graag 3de hun mening gehad. Familie en vrienden hebben hun gedacht al gezegd maar zijn altijd voorzichtiger in zo een zaken.

Dus wat zouden jullie veranderen aan dit ontwerp. Onze wensen zijn volgens mij wel vrij duidelijk op het ontwerp zelf.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/778ff40f6bd3f7ffee5790a7381eee87.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/19a32c5f5ce1287dedbcaf16e1700dd1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/84612c2a975b493fb7d73594ea8bfc62.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

zarathustra
6 juni 2019, 14:32
Ik ben geen fan van altijd door uw keuken te moeten gaan om naar de 'living' te moeten gaan, ditto met de locatie van de WC op het gelijkvloers.
Maar dat is waarschijnlijk omdat ik geen grote fan ben van open keukens.

Voor de rest ziet dat er allemaal heel leuk uit.

Artemis
6 juni 2019, 14:44
Schone oppervlakte in elk geval.
De doorgang bergplaats/pantry/keuken vind ik heel goed gedaan.

Wat mij opvalt:
- het toilet bij de consultatieruimte, dat heeft echt een rare langwerpige vorm. Kan dat niet korter en dat je de rest dan als 'nis' in de salon steekt, misschien kan je daar een ingebouwde kast van maken in de salon? Ofwel de wachtruimte langer maken en dan de deur naar het toilet anders draaien.
- ik zou het zelf liever meer 'open' hebben, de keuze voor salon als kamer apart zou ik niet maken. Zeker niet als je kinderen hebt want dan kan je die niet goed in de gaten houden. Is ook minder flexibel als je eens veel volk hebt om een lange tafel te zetten enz. Maar kan jullie keuze zijn natuurlijk.
- douchecel bij de ouderslaapkamer ben ik niet zot van, ga je dat echt gebruiken als je zo'n mooie badkamer hebt? Of als het dient voor als de kinderen puber zijn, dan zou de extra douche misschien beter niét in de ouderslaapkamer zitten maar via de gang toegankelijk?
- persoonlijk hou ik ook niet van een ouderslaapkamer waar je eerst in de dressing binnenkomt, ik slaap beter in als ik zicht heb op de deur van de kamer. Maar misschien vinden jullie dat geen probleem.
- de kinderslaapkamers zou ik liever wat groter zien, ten koste van de ouderslaapkamer.

Het meeste hiervan is natuurlijk erg persoonlijk en hebben jullie misschien specifiek zo gekozen - behalve eerste puntje dan.

pardal capoeira
6 juni 2019, 14:47
We hebben vorige week een eerste ontwerp van onze architect gekregen.

In grote lijnen zijn we hier tevreden mee, maar ik had ook graag 3de hun mening gehad. Familie en vrienden hebben hun gedacht al gezegd maar zijn altijd voorzichtiger in zo een zaken.

Dus wat zouden jullie veranderen aan dit ontwerp. Onze wensen zijn volgens mij wel vrij duidelijk op het ontwerp zelf.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/778ff40f6bd3f7ffee5790a7381eee87.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/19a32c5f5ce1287dedbcaf16e1700dd1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/84612c2a975b493fb7d73594ea8bfc62.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Zorg voor genoeg geluidsisolatie tussen uw bureau en de rest van het huis. Wij hebben een nieuw huis gekocht omdat mijn vrouw tijdens haar werk als logopediste alles kan horen wat er in de living en keuken gebeurd.

Speelhoek lijkt me klein, als ik er mag van uitgaan dat je 3 kinderen hebt/ wilt hebben (adhv de slaapkamers) Ik heb er zelf 3 en ondertussen is bijna alles speelhoek geworden. Persoonlijk zou ik ook geen stoelen plaatsen bij de keuken/toog maar de ruimte gebruiken voor kasten of weglaten om meer ruimte te maken voor de speelhoek door uw eettafel te verschuiven.

Ik zou zelfs durven van de living de speelruimte te maken, maar ik kijk zelfs zelden nog tv sinds ik kinderen heb.

Misschien dat ge uw wensen ook vermeld, want ik kijk enkel uit mijn ervaring met 3 kleine kinderen in

Caracalla
6 juni 2019, 17:09
Ik vind het een vrij raar concept.
Die WC beneden is veel te groot.

Maar vooral die boven klopt voor mij niet veel aan.
Zo'n langwerpige badkamer is niet zo praktisch/mooi.
Die douchecel aan je eigen kamer ga je nooit gebruiken, dat is meer iets voor een kinderkamer.
Wasplaats boven? Met een wasmachine of droogkast naast je oren ga je vast niet slapen.

Ik zou eerder boven van die wasplaats/douche eerder de dressing maken als je die per se wilt.

Castil
6 juni 2019, 17:46
Merci voor al de nodige input, ik zal even de belangrijkste van onze wensen oplijsten.
- genoeg licht
- bureau/praktijk
- 4 kamers
- dressing en aparte douche voor ouders
- open keuken
- badkamer kinderen waar ouders af en toe bad nemen
- technieken samen en niet hoorbaar
- geen trap rechtstreeks in de living
- berging bereikbaar zowel via keuken als langs buiten
- overdekt terras buiten
- in tv kamer geen ergerlijk licht, we werken in soort van shiften en wanneer ik/vriendin thuis is overdag zien we eens graag een film zonder gestoord te worden door het licht zoals we nu thuis hebben.

Nu even antwoorden op jullie punten.

Ik ben geen fan van altijd door uw keuken te moeten gaan om naar de 'living' te moeten gaan, ditto met de locatie van de WC op het gelijkvloers.
Maar dat is waarschijnlijk omdat ik geen grote fan ben van open keukens.

wc in de gang of wc bij de praktijk? waar zou je het wc in de gang dan plaatsen? open keuken was een 'must' van de vriendin.

Voor de rest ziet dat er allemaal heel leuk uit.

Schone oppervlakte in elk geval.
De doorgang bergplaats/pantry/keuken vind ik heel goed gedaan.

Wat mij opvalt:
- het toilet bij de consultatieruimte, dat heeft echt een rare langwerpige vorm. Kan dat niet korter en dat je de rest dan als 'nis' in de salon steekt, misschien kan je daar een ingebouwde kast van maken in de salon? Ofwel de wachtruimte langer maken en dan de deur naar het toilet anders draaien.

Het was in eerste instantie de bedoeling dat we van de praktijk later een slaapkamer konden maken, door de lange wc is er dan plaats om een douche bij te plaatsen.
We hebben hier ook al veel commentaar op gekregen dat je dit eigenlijk toch niet gaat gebeuren en je eerder kleiner gaat wonen eens te oud om boven te slapen. Het idee van de boekenkast vinden we dan ook een goed idee en nemen we zeker mee.

- ik zou het zelf liever meer 'open' hebben, de keuze voor salon als kamer apart zou ik niet maken. Zeker niet als je kinderen hebt want dan kan je die niet goed in de gaten houden. Is ook minder flexibel als je eens veel volk hebt om een lange tafel te zetten enz. Maar kan jullie keuze zijn natuurlijk.

Kinderen zijn er. Ons idee is, dan heb je een aparte kamer waar de tv niemand stoort. ook kijken we graag 'deftig' tv, goed scherm, goed geluid, daarmee de aparte ruimte.

- douchecel bij de ouderslaapkamer ben ik niet zot van, ga je dat echt gebruiken als je zo'n mooie badkamer hebt? Of als het dient voor als de kinderen puber zijn, dan zou de extra douche misschien beter niét in de ouderslaapkamer zitten maar via de gang toegankelijk?

is inderdaad de bedoeling dat de kinderen hun aparte badkamer hebben en de ouders ook, vroeger vaak genoeg voorgehad dat je moet wachten als er iemand bezig is, dit proberen we zo beetje te vermijden, aparte douche in de gang is misschien beter, gaan we bekijken.

- persoonlijk hou ik ook niet van een ouderslaapkamer waar je eerst in de dressing binnenkomt, ik slaap beter in als ik zicht heb op de deur van de kamer. Maar misschien vinden jullie dat geen probleem.

is nu al zo bij ons en hebben we voorlopig geen probleem mee.

- de kinderslaapkamers zou ik liever wat groter zien, ten koste van de ouderslaapkamer.

was ook al een aandachtpunt voor ons, enige is dan dat de trap 'moet' verhuizen of helemaal andere indeling. Achterkant is trouwens zuid gericht dus daarmee de slaapkamers aan die kan, met de nodige screens en dergelijke.

Het meeste hiervan is natuurlijk erg persoonlijk en hebben jullie misschien specifiek zo gekozen - behalve eerste puntje dan.

Zorg voor genoeg geluidsisolatie tussen uw bureau en de rest van het huis. Wij hebben een nieuw huis gekocht omdat mijn vrouw tijdens haar werk als logopediste alles kan horen wat er in de living en keuken gebeurd.

staat inderdaad genoteerd, in deze muren komt extra geluidsisolatie.

Speelhoek lijkt me klein, als ik er mag van uitgaan dat je 3 kinderen hebt/ wilt hebben (adhv de slaapkamers) Ik heb er zelf 3 en ondertussen is bijna alles speelhoek geworden. Persoonlijk zou ik ook geen stoelen plaatsen bij de keuken/toog maar de ruimte gebruiken voor kasten of weglaten om meer ruimte te maken voor de speelhoek door uw eettafel te verschuiven.

Is meer de bedoeling van een rommelhoek met kinderspelegoed, de kinderen mogen overal spelen maar zo hebben ze een plaats waar ze hopelijk het meeste terugleggen na het spelen. Voorlopig 2 kinderen, 3 kan altijd maar voorlopig geen 'nood' aan. 3e kamer is dan voorlopig logeerkamer/bovenberging, strijkkamer. Het toog gedeelte vinden we handig om te ontbijten en vrienden drankje, .. te geven terwijl we nog wat koken, hebben we nu reeds ook ongeveer.

Ik zou zelfs durven van de living de speelruimte te maken, maar ik kijk zelfs zelden nog tv sinds ik kinderen heb.

zie vorig punt, tv/film zien doen we vaak op onze vrije momenten, als kinderen in school zijn, ...

Misschien dat ge uw wensen ook vermeld, want ik kijk enkel uit mijn ervaring met 3 kleine kinderen in

Ik vind het een vrij raar concept.
Die WC beneden is veel te groot.

was met zicht op douche later zie hoger, maar dit zouden we inderdaad al veranderen.

Maar vooral die boven klopt voor mij niet veel aan.
Zo'n langwerpige badkamer is niet zo praktisch/mooi.

Vinden we op papier ook raar ogen, volgnde week hebben we afspraak staan in huis waar ze dit ook zo hebben van dezelfde architect.

Die douchecel aan je eigen kamer ga je nooit gebruiken, dat is meer iets voor een kinderkamer.

Waarom niet? Leek ons handig

Wasplaats boven? Met een wasmachine of droogkast naast je oren ga je vast niet slapen.

Was een wens van ons, hebben we nu ook, niet heel je huis met de was doorlopen is handig, steken nu ook amper iets in in de nacht.

Paar punten die we wel nog 'raar' vinden:
- ze opteren voor ventilatie C+ ipv D, je isoleert goed en dan koude lucht via lelijke roosters aan de ramen
- hun keuze is warmte lucht pomp + zonnepanelen. Is dit nog steeds het meest rendabel ipv gas? Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken.
Zonnepanelen doen we sowieso daar we ook voor airco opteren.

Iemand ervaring met douche in kelder met pomp? We sporten vaak en leek ons handig om indien vuil van modder, regen direct te kunnen douchen in de kelder. Maar enkele vrienden wezen op gevaar van teruglopend water van de riolering?

Merci en verdere input mag nog steeds.

Anoniem0
6 juni 2019, 18:14
WC gelijkvloers gaat echt een rare ruimte zijn. zo heel diep en smal.

al gedacht aan ventilatie? Indien systeem C(+) cava nog maar als je D gaat zou ik toch her en der wat technische kokers voorzien. tenzij je nog een plan hebt met zolder :D

edit laatste post niet gelezen

desolation
6 juni 2019, 18:31
kunt ge eens maten op uw plan zetten ?

1- Uw praktijk zou ik een aparte uitgang voorzien. Dan moeten nieuwe klanten/patienten niet altijd langs de inkomhal kruisen met wie vertrekt.
2- De keuken vind ik wat ongelukkig ingedeeld en redelijk klein voor dit formaat woning. Een grote koelkast en 2 ovens en ge hebt eigenlijk maximum 1 volwaardige kast voor opslag. Ze voorzien ook maar de breedte van 1 kast (60cm maw) voor een kookplaat, dat is toch niet meer van deze tijd?
3- Wasplaats boven zou ik laten vallen en uw master bedroom naar beneden schuiven of uw dressing vergroten
4- die kinderkamers, no offense, dat is precies getekend voor een gevangenis. als ik mij baseer op een 1 persoonsbed van 90cm breed dan is dat ook de doorgang die langs alle mogelijke kanten voorzien is, plus de kleerkast is daar behoorlijk nauw bemeten.
5- De badkamer is een beetje raar ingedeeld maar valt wel iets van te maken. Zet daar een mooi vrijstaand bad in bv, dat zal al veel minder jaren 60 lijken als deze opstelling
6- Uw wijnkelder gaat ge klimatiseren met een eurocave systeem oid? Want een normale betonkelder kan ik uit ervaring zeggen dat die qua luchtvochtigheid niet ideaal is voor zoiets.
7- Kort dat wc van de praktijk in, maak uw pantry breder en werk daar uw doorgang naar de privé in. Nu hebt ge zo een mottig verloren hoekske gemaakt.

SIO
6 juni 2019, 19:16
Dus wat zouden jullie veranderen aan dit ontwerp. Onze wensen zijn volgens mij wel vrij duidelijk op het ontwerp zelf.
Moesten jullie wensen mooi afgevinkt zijn dan was deze topic er niet.

Vrij essentieel om op te lijsten, er wordt hier vanalles opgemerkt naar hun persoonlijke mening omdat er simpelweg geen referentiepunt is om over te oordelen: wat zijn jullie belangrijkste wensen/eisen en wat vinden jullie niet belangrijk.

Is de zelfstandige activiteit een IT'er lijkt die ruimte mooi ruim, voor een kinesist te klein, wie zal het zeggen.. (om maar een simpel vb te geven).
Raar voor mij persoonlijk dat er nergens een maat staat, je gaat dus af op correctheid meubelformaten. Ik zou toch persoonlijk minstens een 4 tal buitenmaten wensen.

De aparte salon vind ik net wel positief..De verhouding masterbedroom vs 3(!) kinderkamers vind ik dan net erover..
Dressing voor sk is handig wanneer er niet gelijktijdig opgestaan wordt dusja ik kan hier voor elk gegeven argument gemakelijk tegenargument geven (heb professioneel kleine 10j ervaring in planontwerp) maar alles draait over wat de èigen wensen zijn, aan 10 mensen tonen zal 10 meningen opleveren sowieso

MrKend54l
6 juni 2019, 19:51
Zeer raar getekend. Uw leefruimte no offence maar daar ga je niet vrolijk van worden. Je hebt amper plaats voor een grote tafel en uw zithoek is piepklein, gaat echt claustrofobisch aanvoelen. Als je echt een filmkamer wilt richt dit dan in de kelder in, en voorzie speciaal isolatie en zorg dat het echt donker wordt. Hoe het nu is zal zowel de akoestiek, het licht en de ruimte u parten spelen.

Die badkamer boven is heel raar en gaat echt niet mooi zijn. Die kinderkamers zijn piepklein en valt weinig mee aan te vangen qua indeling.

Die douche in de kelder is mooi in theorie. Maar waardeloos in de realiteit.

Die kamer voor uw wasmachine zou ik nooit daar doen. Is super onhandig en gaat u veel geluidsoverlast geven. Ook geen plaats om te strijken of vouwen.

Ik zou het allemaal nog eens goed bekijken. Dit is wel een goed voorbeeld dat een architect niet altijd functioneel denkt. Maar soms puur de gewenste ruimtes voorziet zonder dat deze verstandig of functioneel zijn.

Castil
6 juni 2019, 21:03
even onze wensen nog eens herhalen, had ik pas nadien toegevoegd.
- genoeg licht
- bureau/praktijk
- 4 kamers
- dressing en aparte douche voor ouders
- open keuken
- badkamer kinderen waar ouders af en toe bad nemen
- technieken samen en niet hoorbaar
- geen trap rechtstreeks in de living
- berging bereikbaar zowel via keuken als langs buiten
- overdekt terras buiten
- in tv kamer geen ergerlijk licht, we werken in soort van shiften en wanneer ik/vriendin thuis is overdag zien we eens graag een film zonder gestoord te worden door het licht zoals we nu thuis hebben

kunt ge eens maten op uw plan zetten ?

ik zal de m² per ruimte even geven.
perceel is 22m breed, bouw met gang naar kelder is net geen 16 breed, eigenlijke woning is iets meer dan 13,5m breed.
het stuk met de praktijk erbij is 10m diep en zonder praktijk is è,(m diep.
- inkom is 4 x 2 m
- eetruimte met speelkamer is 5 x 5m
- keuken is 2 x 5m zonder deel kasten en vuur
- pantry is 2,5 x 2m
- bergplaats 3 x 2,5m
- praktijk en inkom praktijk is 5 x 3,5m
- salon is 5 x 4m

boven:
- slaapkamer kinderen allemaal 2,5 x 4m
- oudersslaapkamer met dressing 4 x 5m
- wasplaats: 2 x 2m
- badkamer ouders 2 x 2
- andere badkamer met douche 6 x 2m

1- Uw praktijk zou ik een aparte uitgang voorzien. Dan moeten nieuwe klanten/patienten niet altijd langs de inkomhal kruisen met wie vertrekt.

nog een extra deur voorzien zie ik niet echt zitten, ik ken trouwens weinig praktijken, dokter, kine, psycholoog waar je effectief andere uitgang hebt.

2- De keuken vind ik wat ongelukkig ingedeeld en redelijk klein voor dit formaat woning. Een grote koelkast en 2 ovens en ge hebt eigenlijk maximum 1 volwaardige kast voor opslag. Ze voorzien ook maar de breedte van 1 kast (60cm maw) voor een kookplaat, dat is toch niet meer van deze tijd?

keuken leek ons ook niet echt groot, maar we dachten wel groot genoeg. voorraad en diepvries in pantry, enkel potten, pannen, borden,.. in keuken zelf
breedte kookplaat staat inderdaad al op onze aan te passen lijst

3- Wasplaats boven zou ik laten vallen en uw master bedroom naar beneden schuiven of uw dressing vergroten

wasplaats boven gaan we laten, al dan niet op die plaats, hebben we nu ook en vinden we persoonlijk zeer handig.

4- die kinderkamers, no offense, dat is precies getekend voor een gevangenis. als ik mij baseer op een 1 persoonsbed van 90cm breed dan is dat ook de doorgang die langs alle mogelijke kanten voorzien is, plus de kleerkast is daar behoorlijk nauw bemeten.

was men eerste gedacht ook van oei, nu zat ikzelf vroeg wel nooit op mijn slaapkamer en had die ruimte zelf niet nodig, maar elk kind is hierin anders.

5- De badkamer is een beetje raar ingedeeld maar valt wel iets van te maken. Zet daar een mooi vrijstaand bad in bv, dat zal al veel minder jaren 60 lijken als deze opstelling
6- Uw wijnkelder gaat ge klimatiseren met een eurocave systeem oid? Want een normale betonkelder kan ik uit ervaring zeggen dat die qua luchtvochtigheid niet ideaal is voor zoiets.

wijnkelder was maar een benaming van de architect, dit wordt ofwel puur stockage of werkplaats of,...

7- Kort dat wc van de praktijk in, maak uw pantry breder en werk daar uw doorgang naar de privé in. Nu hebt ge zo een mottig verloren hoekske gemaakt.

wc praktijk gaan we inderdaad inkorten, vorige voorstel van een ingebouwde kast voor salon leek ons een goed idee.
Moest ge de pantry daarin doortrekken, veel extra bergruimte heb je dan denk ik niet, is relatief smal

Moesten jullie wensen mooi afgevinkt zijn dan was deze topic er niet.

onze belangrijkste waren ondertussen toegevoegd, nu onze wensen kunnen ook praktisch raar zijn natuurlijk en dan is een opinie van een buitenstaander in mijn ogen wel handig voor nieuwe inzichten op te doen.

Vrij essentieel om op te lijsten, er wordt hier vanalles opgemerkt naar hun persoonlijke mening omdat er simpelweg geen referentiepunt is om over te oordelen: wat zijn jullie belangrijkste wensen/eisen en wat vinden jullie niet belangrijk.

Is de zelfstandige activiteit een IT'er lijkt die ruimte mooi ruim, voor een kinesist te klein, wie zal het zeggen.. (om maar een simpel vb te geven).
Raar voor mij persoonlijk dat er nergens een maat staat, je gaat dus af op correctheid meubelformaten. Ik zou toch persoonlijk minstens een 4 tal buitenmaten wensen.

de maten per ruimte zijn hierboven toegevoegd.
de praktijk zal gebruikt worden door een psychologe, dus enkel ene bureau, zetel voor 2 personen en een 1 zit of stoel

De aparte salon vind ik net wel positief..De verhouding masterbedroom vs 3(!) kinderkamers vind ik dan net erover.

onze slaapkamer dient net om te slapen, hier zal ook geen tv en dergelijke komen. ik veronderstelde dit ook voor de kinderen, na verloop van tijd zal er in de kelder wel een 'gameroom' voor hen komen.

Dressing voor sk is handig wanneer er niet gelijktijdig opgestaan wordt dusja ik kan hier voor elk gegeven argument gemakelijk tegenargument geven (heb professioneel kleine 10j ervaring in planontwerp) maar alles draait over wat de èigen wensen zijn, aan 10 mensen tonen zal 10 meningen opleveren sowieso

dan is uw mening ivm de praktische kant zeker welkom, zoals ik al zie, onze wensen zijn er, maar we staan open voor verbeteringen voor veel punten. Sommige punten zijn we echter zeker van dat we deze wensen, zoals de wasplaats boven.

Zeer raar getekend. Uw leefruimte no offence maar daar ga je niet vrolijk van worden. Je hebt amper plaats voor een grote tafel en uw zithoek is piepklein, gaat echt claustrofobisch aanvoelen.

in een ruimte van zeker 4X4m + rondom nog speelhoekje en dergelijke denk ik wel dat een tafel in raakt. Ik wou zelfs in eerste instantie geen vaste tafel omdat ik dit een verlore ruimte vind als je een kookeiland met zitplaatsen hebt. Enja ook wij krijgen bezoek en dan is een tafel handig, maar vind dit echt een verloren stuk ruimte.
Nu is er natuurlijk een limiet op bebouwbare oppervlakte en op budget wat maakt dat we geen grot villa kunnen plaatsen.

Als je echt een filmkamer wilt richt dit dan in de kelder in, en voorzie speciaal isolatie en zorg dat het echt donker wordt. Hoe het nu is zal zowel de akoestiek, het licht en de ruimte u parten spelen.

was ook mijn eerste idee en zal er wel komen, maar dan nog heb je een tv-kamer 'nodig'. en als deze er dan toch is heb ik graag ook daar een degelijke setup.

Die badkamer boven is heel raar en gaat echt niet mooi zijn. Die kinderkamers zijn piepklein en valt weinig mee aan te vangen qua indeling.

badkamer vonden we inderdaad ook maar raar, maar zoals gezegd, volgende week afspraak in huis waar ongeveer hetzelfde concept van badkamer is, slaapkamers heb je gelijk maar moet dit zo vaak aangepast worden?

Die douche in de kelder is mooi in theorie. Maar waardeloos in de realiteit.

waardeloos ivm gebruik of waardeloos ivm functionaliteit? ik ga vaak mtb'en en rijden met de wegfiets, dan leek het me wel handig dat je niet vuil en bezweet het hele huis doormoet om je te douchen. Maar zoals reds aangehaald, de opmerking van amper bruikbaar en terugspoelend water heb ik reeds gekregen van vrienden. Maar is dit effectief een probleem?

Die kamer voor uw wasmachine zou ik nooit daar doen. Is super onhandig en gaat u veel geluidsoverlast geven. Ook geen plaats om te strijken of vouwen.

hebben we nu en was een wens, vinden het persoonlijk zeer handig, strijken zal voorlopig of in de dressing/slaapkamer of in de 3e slaapkamer gebeuren aangezien er 2 kinderen zijn.

Ik zou het allemaal nog eens goed bekijken. Dit is wel een goed voorbeeld dat een architect niet altijd functioneel denkt. Maar soms puur de gewenste ruimtes voorziet zonder dat deze verstandig of functioneel zijn.

voorstellen ivm het veranderen van kamers zodat we dit kunnen bekijken of voorleggen aan architect mogen altijd. Is de eerste keer dat we bouwen dus voor ons is het ook nog uitzoeken.

Laat de opmerkingen en suggesties maar komen!

FromZero2Hero
7 juni 2019, 00:49
Aangezien je niet al de plannen hebt gepost ga ik uit van elke zaken, dus negeer maar als het toch niet zo blijkt te zijn.

- Wachtruimte lijkt vrij claustrofobisch om in te zitten. Een raam kan hier al wat aan verhelpen. Ik weet niet wat voor praktijk je hebt natuurlijk en hoe lang mensen hier in gaan zitten.
- Die WC zou je inderdaad een stuk kleiner moeten maken en een nis voorzien in het salon. Hoe gaat de deur hier trouwens draaien? Of wordt dit een schuifdeur?
- Je zou de voorgevel eens moeten voorstellen in het echt. Het kan een vreemd zicht geven, zo'n gevel met weinig ramen. Maar da's ook iets persoonlijk natuurlijk.

Buiten het feit dat ik heel de boven quasi zou aanpassen (die gang slaagt helemaal nergens op en de ouderslaapkamer lijkt me wel héél groot), enkele suggesties als je het concept wilt aanhouden:
- De twee uiteindes van de gang zijn imo verloren ruimtes. Het stuk gang tussen de WC en de wasplaats zou ik gewoon weglaten. Deur recht tegenover de trap zetten. En dan kan je de bv de douchecel nog 1m breder maken. Ik vind het persoonlijk niet nodig om ramen in de gang te hebben. En als je het echt wilt, kan je ook nog een lichtkoepel in het dak voorzien als je licht wilt.

- In de ouderslaapkamer staat wel een gigantisch raam. I.f.v. oververhitting zou ik toch overwegen om een kleiner raam aan de zuidkant te pakken. Tenzij je iets van koeling hebt natuurlijk.

Zelf zou ik boven ongeveer zo voorzien (zonder teveel rekening houden met afmetingen):
https://imgur.com/a/yDGZc8G
Gang wordt meer dan de helft kleiner en alles wordt wel wat verplaatst natuurlijk.

HUSKE
7 juni 2019, 06:20
Kinderkamers van 10m2 is toch onnozel klein...
Ik woon nu niet echt ruim, maar de kinderkamers zijn 16m2 zonder inham voor de kleerkasten, als je daar een bed, kleerkasten, bureau en TV op kwijt wil staat ook dat redelijk vol. Mag er niet aan denken om mijn zoon in een 60% kleinere kamer te duwen...

Dat is enkel goed om te slapen, niet om te studeren of spelen. Studeren doet mijn zoon nu in de living, maar uiteindelijk zal dat zijn slaapkamer of de bureau worden natuurlijk.

SomeDude
7 juni 2019, 06:56
Ik woon nu niet echt ruim, maar de kinderkamers zijn 16m2 zonder inham voor de kleerkasten, als je daar een bed, kleerkasten, bureau en TV op kwijt wil staat ook dat redelijk vol. Mag er niet aan denken om mijn zoon in een 60% kleinere kamer te duwen...

Dat is enkel goed om te slapen, niet om te studeren of spelen. Studeren doet mijn zoon nu in de living, maar uiteindelijk zal dat zijn slaapkamer of de bureau worden natuurlijk.

Bij ons zijn ze niet groter. Nu goed wij willen geen kinderen dus 1 kamer is bureau maar in huidige nieuwbouw is dat niet zo abnormaal dat ze die afmetingen hebben (tenzij je veel geld van thuis meekrijgt, een job hebt met hoger inkomen of in goedkope regio bouwt)
Hoogslaper boven bureau en je wint al pak plek bv (en geen TV ;))

Vind het ook maar raar plan precies :p

Vantham
7 juni 2019, 07:19
mss stom, maar als uw salon zo groot is als op het plan, vraag ik me af waar je ooit een kerstboom gaat zetten bvb

HUSKE
7 juni 2019, 07:33
Bij ons zijn ze niet groter. Nu goed wij willen geen kinderen dus 1 kamer is bureau maar in huidige nieuwbouw is dat niet zo abnormaal dat ze die afmetingen hebben (tenzij je veel geld van thuis meekrijgt, een job hebt met hoger inkomen of in goedkope regio bouwt)
Hoogslaper boven bureau en je wint al pak plek bv (en geen TV ;))

Vind het ook maar raar plan precies :p

De kostprijs van een huis is niet regiogebonden eh, enkel de grond :p.
Heb nu geen geld meegekregen van thuis, maar woon wel in een goedkopere regio. Ik heb vrij grote slaapkamers omdat ik dat wel belangrijk vind. Ik heb ook wel maar 3 slaapkamers natuurlijk.

mss stom, maar als uw salon zo groot is als op het plan, vraag ik me af waar je ooit een kerstboom gaat zetten bvb

Daar zou ik mij nu geen zorgen in maken anno 2019...

sandervdw
7 juni 2019, 07:45
Algemeen geen slecht plan. Mijn opmerkingen:
1) Uw salon grenst wel tegen de praktijk. Hou er rekening mee dat die muur zeer goed moet zijn qua geluidsisolatie, anders kan je nooit een film kijken als de andere consultaties doet.
2) Uw salon leent zich niet echt voor surround systeem. Als je er echt zo een aparte ruimte van maakt, zou ik ook voorzien om een projector en deftig surround systeem te kunnen voorzien...
3) Uw kinderkamers lenen zich niet tot een 2-persoonsbed. Je verliest ook veel ruimte door die lange gang.
4) Uw wasplaats staat vlak naast uw slaapkamer. Je wil stille technieken, een draaiend wasmachine/droogkast is véél irritanter.
5) Je hebt 3 douchecellen. Dat gaat tellen als 3 badkamers voor uw kadastraal inkomen. Ik zou die in de kelder, of 1 boven weglaten.

SomeDude
7 juni 2019, 07:55
Draaien jullie effectief was/droogkast terwijl jullie slapen? :unsure:

Tin_Cricket
7 juni 2019, 07:59
Het komt over alsof de architect eerst de schil getekend heeft, en daar nu zoveel mogelijk jullie indeling wil inproppen. Het is het langs alle kanten net niet. Het lijkt nochtans een groot huis.

Van die keuken als inkom is al gezegd, ik kan mij daar volledig bij vinden en ik denk dat dat de waarde van uw huis naar beneden haalt. Maar als dat jullie voorkeur geniet, by all means. Maar zet het niet, omdat het nu zo uitkomt. Ik zou heel de keuken, bergingen en inkom proberen te spiegelen zodat de ingang eerder in het midden ligt. Je bezoek passeert dan langs de eettafel en hoeft niet rond de keukenkasten te stappen. Ik heb efkes getekend wat ik bedoel, de verhoudingen kloppen langs geen kanten, maar dan weet ge wat ik bedoel (getekend met een kleuter op schoot :-)).
https://ibb.co/R9YRh85
Uw twee bergingen komen dan samen. Maar je hebt beneden al een fietsenbergingen dus maakt imo niet uit. Je hebt dan ook geen 3 deuren in je voorgevel

In de wachtruimte gaan mensen serieus hun knieën moeten intrekken om langs elkaar te passeren. Ik ben nu ook wel benieuwd welk beroep daar gaat worden uitgeoefend, dat een dergelijke oppervlakte genoeg is. Hoe diep zijn die kasten?

Ik zou ook de muur van de living aan de trap openen zodat je vanuit de praktijk niet volledig door uw huis moet om naar de living te moeten.

sandervdw
7 juni 2019, 08:00
Draaien jullie effectief was/droogkast terwijl jullie slapen? :unsure:

Wij niet, maar als je beide in shiften werkt, zie ik dat wel gebeuren?

HUSKE
7 juni 2019, 09:23
Wij niet, maar als je beide in shiften werkt, zie ik dat wel gebeuren?

Mijn wasmachine hoor je in de kamer er naast niet draaien hoor, tegenwoordig zijn die heel stil...

sandervdw
7 juni 2019, 09:46
Mijn wasmachine hoor je in de kamer er naast niet draaien hoor, tegenwoordig zijn die heel stil...

Die van ons had dat in het begin ook. Ondertussen hoor je die toch wel echt.
Er is ook een groot verschil tussen niet horen overdag (met achtergrondgeluiden rondom) en niet horen wanneer je probeert te slapen. Ik hoor bvb ook nooit onze ventilatie, behalve als je 's nachts in bed ligt en er op focust.

SomeDude
7 juni 2019, 11:16

Zwieren hoor je wel. Maar goed open keuken en dan hoor je afwasmachine ook bv.

eniac
7 juni 2019, 11:21
Zwieren hoor je wel. Maar goed open keuken en dan hoor je afwasmachine ook bv.Maar die laat je dan toch echt uitsluitend's nachts draaien lijkt me, tenzij bij uitzondering eens.

JPV
7 juni 2019, 11:24
je kan de lange zijde van je nachthal al halveren en 1 kinderkamer vergroten door de deur van de kinderkamer in de huidige nachthal te plaatsen.

sandervdw
7 juni 2019, 11:47
je kan de lange zijde van je nachthal al halveren en 1 kinderkamer vergroten door de deur van de kinderkamer in de huidige nachthal te plaatsen.

Wij hebben datzelfde dilemma gehad bij ons huis, en uiteindelijk wel de nachthal laten doorlopen. Hierdoor krijgen wij natuurlijk licht langs beide kanten en dat vind ik wel een groot voordeel.
Maar, als de ruimte nipt is (wat in dit geval voor kinderkamers wel zo is), kan je het inderdaad wel doen.

JPV
7 juni 2019, 11:48
Wij hebben datzelfde dilemma gehad bij ons huis, en uiteindelijk wel de nachthal laten doorlopen. Hierdoor krijgen wij natuurlijk licht langs beide kanten en dat vind ik wel een groot voordeel.
Maar, als de ruimte nipt is (wat in dit geval voor kinderkamers wel zo is), kan je het inderdaad wel doen.

Is dat zo erg dat de nachthal donker is? Je mist mss wel wat licht, maar wat voor belangrijke zaken doe je in die nachthal?

sandervdw
7 juni 2019, 11:59
Is dat zo erg dat de nachthal donker is? Je mist mss wel wat licht, maar wat voor belangrijke zaken doe je in die nachthal?

Onze dressing komt daar in uit, dus daarvoor is dat wel handig. En het geeft een algemeen gevoel van "ruimte". Maar inderdaad, praktisch gezien is dat inderdaad niet nodig.

FlatSix
7 juni 2019, 12:00
Mag ik zo stout zijn te vragen of je al een ronde tafel hebt? Ik heb er eentje te koop aan een zeer mooie prijs, zo goed als nieuw, aan de mijne kan je zeer gemakkelijk met 6 zitten.

Ronde tafel - 140 centimer diameter (https://www.2dehands.be/plaats/m1420396763/view?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller)

SomeDude
7 juni 2019, 12:03
Maar die laat je dan toch echt uitsluitend's nachts draaien lijkt me, tenzij bij uitzondering eens.

Nee overdag want dan produceren we energie ;)

SomeDude
7 juni 2019, 12:04

Wij laten gewoon een deur openstaan :p

FlatSix
7 juni 2019, 12:09
Ik zou eens goed met uw vrouw praten of dat derde kindje er nog komt, en indien niet de masterbedroom en twee kamers wat switchen zodat je 1 grotere badkamer hebt.

SomeDude
7 juni 2019, 12:42
Of kamer als speelkamer voorzien kan ook leuk zijn :)

FlatSix
7 juni 2019, 13:01
Of kamer als speelkamer voorzien kan ook leuk zijn :)

Lijkt mij iets wat u gaat storen in de toekomst.

Je moet ook denken, eenmaal die drie of twee kinderen eruit zijn, zijn die ruimtes dan nog leuk in te vullen. Zo drie smalle kamers, lijkt me niet zo interessant of je moet alweer gaan breken.

zarathustra
7 juni 2019, 13:23

Mja hant ook wat af van cultuur. Als ik naar nieuwbouw hier in noorwegen kijk dan zijn de (niet master) slaapkamers 7-8 vierkante meter

Lego Duplo
7 juni 2019, 15:25
Een Architect die een plan met de hand tekent, dat zie je ook niet veel meer...

bassie82
7 juni 2019, 15:27
Aparte TV kamer maken maar die zuid-west gericht zetten.
Lichtinval gaat niet leuk zijn dus ga je het altijd verduisteren.

Grootste probleem met heel het ontwerp en dat lees je hier ook : Je trap

Die staat zodanig centraal dat alles rond de trap wordt geörienteerd waardoor je rare indeling krijgt

sandervdw
7 juni 2019, 15:49
Aparte TV kamer maken maar die zuid-west gericht zetten.
Lichtinval gaat niet leuk zijn dus ga je het altijd verduisteren.

Grootste probleem met heel het ontwerp en dat lees je hier ook : Je trap

Die staat zodanig centraal dat alles rond de trap wordt geörienteerd waardoor je rare indeling krijgt

Ja, wij hebben er ook een, maar die zit in de kelder :D

gumball4000
7 juni 2019, 17:31
Je verliest veel ruimte door keuken en living apart te houden. Waarom geen open keuken die in de living smelt?
Wc op gelijkvloers is zeer raar geplaatst.
Kinderkamers is zoals gezegd precies een gevangenis.

Een tip: heb je al eens catalogi van SOD bedrijven besteld? Hier kan je soms heel wat inspiratie uit halen.
Pm me als je plannen wilt van woningen met professionele werkruimte.

nokeyboard
7 juni 2019, 17:42
Imo volgende minpunten:
Gelijkvloers:

Inkom via de keuken
Uw berging ligt kortbij de inkom, maar toch moet ge zoveel wandelen om er te geraken
Met uw wc in de praktijk verliest ge veel ruimte voor niks
De ligging van uw privé wc opt gelijkvloers is echt raar (Bv ver weg van living)
praktijk langs living?

Verdiep:

Uw nachthal is nutteloos lang. Maakt dan die kamers groter en de gang kleiner?
Een lange badkamer? Ge verliest al veel plaats voor niks
Wasplaats boven?

Ik heb het gevoel dat uw architect iets probeert, maar t nie kan :unsure:
Als ik dit vergelijk met onze woning met praktijk, is dat toch dag en nacht verschil.

Caracalla
7 juni 2019, 19:07
Bij onze buren zit er een doucheruimte tussen de twee kinderkamers. Met elk een deur die erop uit komt binnenin.
Dus gewoon douche + lavabo. Is misschien 4m² groot feitelijk.

Lijkt me veel handiger dan een doucheruimte aan je eigen kamer bvb.

HUSKE
7 juni 2019, 20:11
Mja hant ook wat af van cultuur. Als ik naar nieuwbouw hier in noorwegen kijk dan zijn de (niet master) slaapkamers 7-8 vierkante meter

Heeft dat niet te maken met zoklein mogelijk te verwarmen oppervlakte ofzo?
Ik mag er niet aan denken om mijn zoontje in een kotje van 8m² te duwen, een 2 persoonsbed is al 4m² eh. Hij heeft 16m² zonder de kasten en vind dat op zijn leeftijd wel goed en denk dat hij daar nog lang mee door kan.

zarathustra
7 juni 2019, 21:00
Heeft dat niet te maken met zoklein mogelijk te verwarmen oppervlakte ofzo?
Ik mag er niet aan denken om mijn zoontje in een kotje van 8m² te duwen, een 2 persoonsbed is al 4m² eh. Hij heeft 16m² zonder de kasten en vind dat op zijn leeftijd wel goed en denk dat hij daar nog lang mee door kan.

Ik weet niet ik of ik mijn kinderen tweepersoonsbedden ga geven :p

en goh ik weet niet waarom, denk niet dat het verwarmen is, open keukens enzo zijn hier ook de trend.

Lego Duplo
8 juni 2019, 05:25
Eens een echt nuttige vraag.

Waarom is de woning niet aanpasbaar ontworpen zodat er meer toekomstgerichte opties mogelijk zijn? Bv:
-de mogelijkheid tot het maken van een slaapkamer en badkamer op het gelijkvloers wanneer jij of een toekomstige bewoner niet meer goed te been is? Geen bijkomende oppervlakte, maar aanpasbaar grondplan, en dan heb ik het niet over mobiele wanden en dergelijke
-de mogelijkheid tot het maken van 2 kleinere wooon eenheden met elk en eigen inkom en mss zelfs buitenruimte

MrKend54l
8 juni 2019, 08:58
Eens een echt nuttige vraag.

Waarom is de woning niet aanpasbaar ontworpen zodat er meer toekomstgerichte opties mogelijk zijn? Bv:
-de mogelijkheid tot het maken van een slaapkamer en badkamer op het gelijkvloers wanneer jij of een toekomstige bewoner niet meer goed te been is? Geen bijkomende oppervlakte, maar aanpasbaar grondplan, en dan heb ik het niet over mobiele wanden en dergelijke
-de mogelijkheid tot het maken van 2 kleinere wooon eenheden met elk en eigen inkom en mss zelfs buitenruimteOmdat dat iets is wat je haast in geen enkel huis kan. Daarmee rekening houden is te gek voor woorden, uw ruimte op de gelijkvloers heb je al nodig. Hier nog ruimte van afsnoepen voor slaapkamer en douche is wat gek.

Anoniem0
8 juni 2019, 10:00
Omdat dat iets is wat je haast in geen enkel huis kan. Daarmee rekening houden is te gek voor woorden, uw ruimte op de gelijkvloers heb je al nodig. Hier nog ruimte van afsnoepen voor slaapkamer en douche is wat gek.

Bwoa toch niet zo.
Gelijkvloers bureau wordt slaapkamer
Berging wordt badkamer.

Dit is bij ons zo voorzien. Het eerste jaar dat we hier woonden was den boven zelfs nog niet afgewerkt en leefden we enkel op gelijkvloers.

Mulan
8 juni 2019, 10:04
Omdat dat iets is wat je haast in geen enkel huis kan. Daarmee rekening houden is te gek voor woorden, uw ruimte op de gelijkvloers heb je al nodig. Hier nog ruimte van afsnoepen voor slaapkamer en douche is wat gek.

Mijn ouders hebben gebouwd toen ze 50 werden en daar is rekening mee gehouden. Beneden een bureau die perfect als slaapkamer kan dienen. Beneden is in de gang een douchebadkamer gebouwd met 2 deuren zodat, als je die open zet, je van de voorkant naar de achterkant van het huis kan, dus toegankelijk vanuit de trappenhal (voordeur) met de ene deur en vlak aan de bureauruimte (toekomstige slaapkamer) aan de andere kant.

Ook hebben ze een extra brede trap gezet waarin nu (verminderde mobiliteit maar nog niet afhankelijk van externe hulp) een traplift is geïnstalleerd. Toen die er nog niet was, had de trap leuningen aan beide zijden. Ook zijn alle deuren 90cm zodat er een rolstoel kan passeren, de deuren kunnen ook langs beide zijden draaien.

Avilowca
10 juni 2019, 07:55
Goed dat ik deze topic net zie want ik heb hier relevant ervaring.

Die bureauruimte of praktijkruimte zal toegankelijk moeten zijn voor minder-validen. De gemeente zal een advies vragen bij Toegankelijkheid Vlaanderen en die passen strikt de regels toe.

Dat betekent dat je inkom en toilet toegankelijk moet zijn voor een rolstoelgebruiker. Vraag zeker aan je architect om de wetgeving hierover na te kijken. Je moet een draaicirkel van (dacht ik) 1.5m kunnen tekenen in alle publiek toegankelijke ruimten. Alle deuren in de publiek toegankelijke ruimten moeten 100cm breed zijn en naast de deur moet lang weerskanten een strook van 30cm vrij zijn van obstakels zodat een rolstoelgebruiker autonoom de deur kan openen en manoeuvreren.

De specifieke regels vind je terug op hun website!

keeperke126
10 juni 2019, 11:17
Goed dat ik deze topic net zie want ik heb hier relevant ervaring.

Die bureauruimte of praktijkruimte zal toegankelijk moeten zijn voor minder-validen. De gemeente zal een advies vragen bij Toegankelijkheid Vlaanderen en die passen strikt de regels toe.

Dat betekent dat je inkom en toilet toegankelijk moet zijn voor een rolstoelgebruiker. Vraag zeker aan je architect om de wetgeving hierover na te kijken. Je moet een draaicirkel van (dacht ik) 1.5m kunnen tekenen in alle publiek toegankelijke ruimten. Alle deuren in de publiek toegankelijke ruimten moeten 100cm breed zijn en naast de deur moet lang weerskanten een strook van 30cm vrij zijn van obstakels zodat een rolstoelgebruiker autonoom de deur kan openen en manoeuvreren.

De specifieke regels vind je terug op hun website!

Enkel thv de deurklink langs de draaizijde moet er 50cm vrije ruimte zijn. Andere zijde maakt niet uit.
Deuren dienen min 98cm breed te zijn als ik me niet vergis.

En of ze echt toegankelijk moet zijn voor invaliden weet ik niet. Best advies hierover inwinnen. Ik weet namelijk verschillende praktijken waar de toegankelijkheid voor invaliden niet ok is... Vraag is dus of het moet.

Avilowca
10 juni 2019, 11:33
Enkel thv de deurklink langs de draaizijde moet er 50cm vrije ruimte zijn. Andere zijde maakt niet uit.
Deuren dienen min 98cm breed te zijn als ik me niet vergis.

En of ze echt toegankelijk moet zijn voor invaliden weet ik niet. Best advies hierover inwinnen. Ik weet namelijk verschillende praktijken waar de toegankelijkheid voor invaliden niet ok is... Vraag is dus of het moet.

Sorry Keeper wat je zegt klopt niet. Ik ben voor de zekerheid terug aan kijken in het negatief advies dat wij ontvangen hadden en daar staat duidelijk een principetekening in waaruit blijkt dat er 50 centimeter (ruwbouw) plaats moet zijn zowel langs de binnenzijde als de buitenzijde.

Elke publiekelijk toegankelijk ruimte moet voldoen aan de verordeningen van Toegankelijkheid Vlaanderen. Ik geloof graag dat jij praktijken kent die niet voldoen aan de normen - bouwovertredingen zijn schering en inslag in Vlaanderen - maar als OP in een gemeente woont waar de ambtenaar ruimtelijke ordening zich mooi aan de regels houdt dan zal hij een negatief advies ontvangen van TV.

Het is aan de gemeente om te beslissen wat ze met dat advies doet natuurlijk maar zoiets wil je toch best gewoon voorkomen.

Al is het maar omdat je anders met genante situaties komt te zitten met minder-valide patiënten. In tijdens van reviews op Google toch geen sterke zet.

keeperke126
10 juni 2019, 13:12
Sorry Keeper wat je zegt klopt niet. Ik ben voor de zekerheid terug aan kijken in het negatief advies dat wij ontvangen hadden en daar staat duidelijk een principetekening in waaruit blijkt dat er 50 centimeter (ruwbouw) plaats moet zijn zowel langs de binnenzijde als de buitenzijde.

Elke publiekelijk toegankelijk ruimte moet voldoen aan de verordeningen van Toegankelijkheid Vlaanderen. Ik geloof graag dat jij praktijken kent die niet voldoen aan de normen - bouwovertredingen zijn schering en inslag in Vlaanderen - maar als OP in een gemeente woont waar de ambtenaar ruimtelijke ordening zich mooi aan de regels houdt dan zal hij een negatief advies ontvangen van TV.

Het is aan de gemeente om te beslissen wat ze met dat advies doet natuurlijk maar zoiets wil je toch best gewoon voorkomen.

Al is het maar omdat je anders met genante situaties komt te zitten met minder-valide patiënten. In tijdens van reviews op Google toch geen sterke zet.50cm is echt enkel nodig langs de zijde van de deurklink. Andere zijde doet er niet toe. Wij bouwen gebouwen die aan de toegankelijkheid moeten voldoen en enkel hier moet je aan voldoen.

De bedoeling is dat de deur open kan met een rolstoel ernaast. De persoon die de deur open doet moet zijn rolstoel naast de klink kunnen plaatsen.

Avilowca
10 juni 2019, 13:34
50cm is echt enkel nodig langs de zijde van de deurklink. Andere zijde doet er niet toe. Wij bouwen gebouwen die aan de toegankelijkheid moeten voldoen en enkel hier moet je aan voldoen.

De bedoeling is dat de deur open kan met een rolstoel ernaast. De persoon die de deur open doet moet zijn rolstoel naast de klink kunnen plaatsen.

Ik twijfel niet aan jouw praktijkervaring. Dit is de tekening die wij gekregen hebben van TV waaruit blijkt dat langs binnen én langs buitenzijde er 50cm moet worden gelaten.

http://i.imgur.com/IHiVJvG.jpg

edit: ik las je posts nog eens opnieuw - volgens mij hebben we een misverstand. Ik heb het over binnenzijde en buitenzijde van de deur. Niet over link en rechtzijde.

keeperke126
10 juni 2019, 15:54
Ik twijfel niet aan jouw praktijkervaring. Dit is de tekening die wij gekregen hebben van TV waaruit blijkt dat langs binnen én langs buitenzijde er 50cm moet worden gelaten.

edit: ik las je posts nog eens opnieuw - volgens mij hebben we een misverstand. Ik heb het over binnenzijde en buitenzijde van de deur. Niet over link en rechtzijde.Aan de tekening te zien, spreken we inderdaad over hetzelfde :)

nokeyboard
10 juni 2019, 17:16

edit: ik las je posts nog eens opnieuw - volgens mij hebben we een misverstand. Ik heb het over binnenzijde en buitenzijde van de deur. Niet over link en rechtzijde.

Klopt wat je zegt.
Wij hebben ook een praktijk en daar moest ook de toegang voor mindervaliden volledig in orde zijn qua afmetingen. (Cfr uw foto)