PDA

Volledige versie bekijken : Japanse duizendknoop in tuin

damocles
20 mei 2019, 19:43
Bij het onderhoud van de tuin vandaag gemerkt dat ik een stukje Japans duizendknoop/duizendblad heb staan dat er vorig jaar nog niet stond
Joepie...

Nu omdat het nog klein is wil ik het preventief weg hebben. De vraag is natuurlijk wat kan je er aan doen?

Als ik al gelezen heb is gewoon maaien geen optie, gif ook niet. Enkel volledig de grond wegvoeren zou helpen.

Het probleem is natuurlijk dat het tussen de andere sierplanten staat. Dus hoogstwaarschijnlijk gaan er daar ook 'og slachtoffers vallen.

Any thoughts?

EiDirk
20 mei 2019, 21:51
Als het een troost mag zijn, je kan het de baas krijgen. Maar dit is zeer intensief!!!

Onze 'toekomstige' tuin van 3 are stond volledig vol met Japans duizendknoop. De dikste wortel was wel een been dik, volledig vergroeid in de gele zand. Ik hoef je er niet bij te vertellen hoe diep deze zat.
We hebben onze tuin volledig laten afgraven tot de gele, en vervolgens nieuwe zwarte teelaarde laten aanvoeren. In het begin was het iedere dag de tuin controleren op scheuten, en waar er scheuten waren direct verwijderen.
De bouwgrond naast ons stond ook volledig vol. Om dit onder controle te kunnen houden heb ik dit laten dichtleggen met dikke dubbelgevouwen jutte doeken.
Nu, 8 jr later is het op mijn stuk grond volledig weg. Bij de nieuwe buren staat er nog wel wat, maar dat staat ver genoeg weg ;-)

De enige manier om deze plant uit te roeien is ze uitputten, ze niet de kans geven om te groeien. Dus, zoveel mogelijk maaien. De bladeren en scheuten geen zonlicht gunnen. Desnoods afdekken waar geen zonlicht door kan.
Er is dus nog hoop.... En inderdaad, gif spuiten helpt niet.

Succes ermee

Tomski
21 mei 2019, 06:08
Na 10 jaar hier intensief kortwieken blijft het beperkt tot 2 scheuten die elk jaar nog es de kop opsteken... wel nog nooit gif gebruikt. In het gazon continue kort meemaaien, en op de zijkant uitrekken.

damocles
21 mei 2019, 08:01
8jaar... 10jaar... Jullie geven me hoop!

Ik hoop vooral dat het wat cv gaat zijn om ze eruit te halen tussen de planten