PDA

Volledige versie bekijken : Bouwen als alleenstaande

michieldg
18 mei 2019, 18:03
Aangezien ik totaal geen ervaring heb met bouwen, leningen aangaan e.d., wil ik bij jullie even polsen of het plan dat ik recent heb opgevat wel haalbaar is. Ik ben alleenstaand en ik zou een zeer compacte woning (ong. 70 à 80m2) willen bouwen. Dit is mijn situatie:

- Ik heb een budget van +- 55.000 euro.
- Ik verdien netto 1860 euro (wordt elk jaar een beetje verhoogd. Om comfortabel te kunnen leven, denk ik dat ik max iets meer dan 600 euro/maand kan afbetalen).
- Ik heb een auto dus ik zit er niet mee in om (relatief) afgelegen te gaan wonen.
- De kans dat ik ooit mijn job verlies, is bijna onbestaande (ik ben vastbenoemd ambtenaar. Zou dit een argument kunnen zijn om makkelijker een lening kunnen krijgen van de bank?).

Wat denken jullie? Is dit realistisch?

Ik hoor graag eerst eens wat jullie te zeggen hebben vooraleer ik me serieus ga informeren bij banken enz.

denkimi
18 mei 2019, 18:16
Dat is haalbaar, maar ik zou toch naar de 700 of 800 euro per maand gaan. Zoals je zegt gaat je loon alleen maar stijgen terwijl je lening dezelfde blijft.

Mulan
18 mei 2019, 18:58
Een vriend van mij heeft vorig jaar zijn huis laten bouwen, 60m2, 150.000 euro en neen geen grote luxe. Zijn grond had hij als twintiger al gekocht en die was afbetaald. Vooral de isolatienormen etc hebben een grotere hap uit zijn budget genomen dan hij verwacht had.

Ga gewoon eens met een bank praten over je leenpotentieel. Zij hanteren de 1/3de regel bij singles (maximaal 1/3de van je nettoloon mag je afbetaling gaan) en het is me niet duidelijk wat met die 55k moet betaald worden. Heb je bvb al alle meubels, huishoudelijke toestellen,... Want wil je alles nieuw in je huis ben je snel 15k kwijt puur aan meubels en Electro.

Als locatie toch niets uitmaakt voor jou, zou ik eerder kijken om een huisje te kopen in Limburg of, afhankelijk van waar je werkt, Wallonië.

Ik heb zelf als single een krot gekocht en gerenoveerd. Voordeel is dat je de kosten kan spreiden. Ik heb enkele jaren op mijn volledig afgewerkte zolder gewoond bvb. Die was als keuken en living ingericht, 1 slaapkamer was volledig af en de badkamer. Samen 60m2 en inderdaad, voldoende voor iemand alleen.

michieldg
19 mei 2019, 12:36
Die 55k zou eigen inbreng zijn als ik een lening zou aangaan. Hoeveel je zelf inbrengt heeft volgens mij toch ook invloed heeft op hoeveel je kan lenen, de termijn, enz. Meubels en toestellen heb ik al.

Misschien nog even ter verduidelijking: ik bedoel 70 à 80m2 aan totale oppervlakte. Ik had gedacht aan een woning met één verdieping en iets van een 40m2 grondoppervlakte (zoals gezegd: zeer compact)

AlexisS
19 mei 2019, 13:11
Dat is wel heel compact.

JPV
19 mei 2019, 13:16
er bestaat een bouwforum (bouwinschatting) en economie en recht-forum (lening).

Muscleduck
21 mei 2019, 21:29
Ik zou eens kijken naar modulair bouwen of containerwoningen. Op die manier kan je heel budgetvriendelijk wonen. Het voordeel van zoiets is dat je eventueel kan uitbreiden (geen idee hoe makkelijk dat is) of als je iemand zou leren kennen en samen wilt bouwen, je je container simpel van de hand kan doen en laten weg voeren zodat je grond vrij is.

Musk
22 mei 2019, 09:04
Rentevoet zal zeker wat hoger zijn als alleenstaande?

Pak €150.000 op 25 jaar aan 2%, dan zit je op een maandelijkse aflossing van €635.

FlatSix
22 mei 2019, 09:27
Waarom koop je niet een mooi appartement net iets dichter bij je werk?

FlatSix
22 mei 2019, 09:27
Rentevoet zal zeker wat hoger zijn als alleenstaande?

Pak €150.000 op 25 jaar aan 2%, dan zit je op een maandelijkse aflossing van €635.

Ik had twee jaar terug als alleenstaande 1,79%.

Renegadexxripxx
22 mei 2019, 13:24
Die 55k zou eigen inbreng zijn als ik een lening zou aangaan. Hoeveel je zelf inbrengt heeft volgens mij toch ook invloed heeft op hoeveel je kan lenen, de termijn, enz. Meubels en toestellen heb ik al.

Misschien nog even ter verduidelijking: ik bedoel 70 à 80m2 aan totale oppervlakte. Ik had gedacht aan een woning met één verdieping en iets van een 40m2 grondoppervlakte (zoals gezegd: zeer compact)

Indien je dit zou doen, zou ik kijken naar een containerwoning : https://www.modulehome.be/nl/prefab-containerwoning-bouwen/ of gelijkaardig.
Een stuk grond vinden waar je dit zou mogen. En belangrijk kijken wat je ermee wilt doen in de toekomst (kun je die container iets verder verplaatsen op uw grond als tijdelijke woning om dan later met een vriendin of... een woning aangepast aan toekomstige noden te bouwen). Ik ga er vanuit dat die 70-80m2 zonder garage is voor de wagen.
Dit lijkt mij de beste manier als je op een stuk grond zoiets kleins wilt bouwen... en er in de toekomst geen spijt van wilt hebben (of je moet nu al weten dat je nooit van uw leven kinderen wilt hebben).

Musk
22 mei 2019, 13:33
Ik had twee jaar terug als alleenstaande 1,79%.

Kan goed zijn hoor, maar zeg zo'n dingen liever extra voorzichtig. Nu goed, dan kom je op een €620 per maand aan die rentevoet.

mistertimmy952
22 mei 2019, 17:31
Ben ik serieus de enige die raar kijkt naar 80m2 nieuwbouw? Meeste vrienden van mij zitten toch al over 180m2 bij een nieuwbouw. Is een appartement van 100m2 dan geen betere optie?

SomeDude
22 mei 2019, 18:10
Ben ik serieus de enige die raar kijkt naar 80m2 nieuwbouw? Meeste vrienden van mij zitten toch al over 180m2 bij een nieuwbouw. Is een appartement van 100m2 dan geen betere optie?

Nee je bent niet de enige :)

Valyra
22 mei 2019, 19:30
Of een tiny house? Geweldig concept, meer heb je niet nodig!

sypro9000
23 mei 2019, 18:14
Hij bedoeld waarschijnlijk, bebouwde oppervlakte. Bij een nieuwbouw is dat meer van tel voor de prijs.

150m2 bebouwd is bijvoorbeeld een typische belgische alleenstaande woning. Dat noemen we in huidige tijden al een dikke villa.

nokeyboard
23 mei 2019, 20:53
Hij bedoeld waarschijnlijk, bebouwde oppervlakte. Bij een nieuwbouw is dat meer van tel voor de prijs.

150m2 bebouwd is bijvoorbeeld een typische belgische alleenstaande woning. Dat noemen we in huidige tijden al een dikke villa.

Daarvoor heeft hij t geld niet... hij zegt toch iets kleins van een 80m2. Bij mij in de straat heeft een alleenstaande jongeman ook een huisje van 85m2 gezet.

En 150m2 bebouwd = dikke villa
Say what

ToasT
23 mei 2019, 22:16
Een architect kan ook iets ontwerpen waar er op een later tijdstip gemakkelijk kan bijgebouwd worden, eventueel via houtskeletbouw. Bv, plaats je de woning wat uit het center van het perceel en kan je later eventueel ernaast een garage met een extra kamer of 2 erboven bijbouwen. Je laat dan op het eerste op het einde van de gang een raam maken tot op de vloer, dan moet je later enkel dat raam eruit halen maar zit de opening er al.
Een veranda aanbouwen kan je ook nog doen.

Anoniem03
24 mei 2019, 06:43
Er wordt hier nog niet gesproken over grond, heeft hij dit al of dient dit ook nog gekocht te worden?
Bijkomende kosten :21%btw
Omgevingswerken: of wil hij lijk velen in een nieuwbouw wonen, maar een pad maken van paletten naar de voordeur? En een oprit uit steenpuin.
Alle bijkomende kosten

55K,ik had 70k tope gespaard en kocht alleen een kloek villatje met bewoonbare opp van ruim 180m2 en grond van 600m2 voor 210K, die ik licht opfriste. Ik moest zelf niet dromen van een nieuwbouw. Ik denk dat dat weggelegd is voor tweeverdieners met een grote eigen inbreng of mensen die zich voor de rest dingen willen ontzeggen of mensen die veel krijgen van thuis, of tevreden zijn met een goedkoop afgewerkt sibomat/bostoen/ matexi huis. Maar een kloeke traditionele woning met hoge afwerkingsgraad en degelijke materialen die na 15 jaar nog stand houden, met je 55K heb je net genoeg voor de garage en een klein tuinhuisje.

Mijn raad, ben je handig :koop een vrijstaand huisje dat niemand wilt en renoveer zelf, eventueel kan je zelf daar zo een containerwoning zetten (als single why not) nadien kan je nog altijd iets nieuw neerpoten. Durf tot 100K onder de vraagprijs bieden, durf de woning die je wenst te kopen volledig af te kraken. Alle truken zijn goed om aan een zo laag mogelijke prijs te kopen!

Tomski
24 mei 2019, 07:21
Daarvoor heeft hij t geld niet... hij zegt toch iets kleins van een 80m2. Bij mij in de straat heeft een alleenstaande jongeman ook een huisje van 85m2 gezet.

En 150m2 bebouwd = dikke villa
Say whatBebouwd is grondopp he, zonder de verdiepingen. Wij hebben 106m² bebouwd maar wel 230m² bewoonbaar.

nokeyboard
24 mei 2019, 07:39
Bebouwd is grondopp he, zonder de verdiepingen. Wij hebben 106m² bebouwd maar wel 230m² bewoonbaar.

Dat had ik wel door ja :)
Ik heb 149.50 m2 grondopp bebouwd, maar dat is echt geen dikke villa zoals hij beweert. Maar ja wat is een villa?
Volgens immosites zijn woningen van 200 m2 bewoonbare opp ook al villa's, terwijl dat imo toch gewoon de gemiddelde opp is voor alleenstaande woningen.

Tomski
24 mei 2019, 07:58
150 bebouwd, met verdieping en zadeldak op, das 400+ bewoonbaar. Dat noem ik al een stevige villa.

nokeyboard
24 mei 2019, 08:23
150 bebouwd, met verdieping en zadeldak op, das 400+ bewoonbaar. Dat noem ik al een stevige villa.

Ik heb geen zadeldak (modern huis na verbouwing)
Ons verdiep is gewoon: 2 (grotere) slaapkamers, slaapkamer met dressing, wc , badkamer en dan nog een kamer waar alle installaties (cv ketel, ventilatieunit enzo) inkomt.
In totaal is het huis 260m2 bewonbare opp dacht ik. (Kelder niet meegeteld)

Is iets groter dan gemiddeld,maar zeker geen (dikke) villa.

JPV
24 mei 2019, 08:32
Ik heb 149.50 m2 grondopp bebouwd, maar dat is echt geen dikke villa zoals hij beweert. Maar ja wat is een villa?
Volgens immosites zijn woningen van 200 m2 bewoonbare opp ook al villa's, terwijl dat imo toch gewoon de gemiddelde opp is voor alleenstaande woningen.
Nieuwbouwwoningen zitten nu rond 100m² bewoonbare oppervlakte. En nieuwbouw is toch meestal alleenstaand of half-openbebouwing. Ik denk dat je iets te optimistisch bent over je mss toekomstige woning ;)

Ik heb geen zadeldak (modern huis na verbouwing)
Ons verdiep is gewoon: 2 (grotere) slaapkamers, slaapkamer met dressing, wc , badkamer en dan nog een kamer waar alle installaties (cv ketel, ventilatieunit enzo) inkomt.
In totaal is het huis 260m2 bewonbare opp dacht ik. (Kelder niet meegeteld)

Is iets groter dan gemiddeld,maar zeker geen (dikke) villa.
het verschil: hier heb je het over een modern huis na verbouwing. Stel nooit nieuwbouw gelijk met verbouwingen.

Onze woning is ook >200m² bewoonbare oppervlakte, maar ook een oudere woning. Nieuw levert door duurdere prijzen/m² en dikkere muren (isolatie) sowieso kleinere woningen op.

nokeyboard
24 mei 2019, 08:56
Nieuwbouwwoningen zitten nu rond 100m² bewoonbare oppervlakte. En nieuwbouw is toch meestal alleenstaand of half-openbebouwing. Ik denk dat je iets te optimistisch bent over je mss toekomstige woning ;)

het verschil: hier heb je het over een modern huis na verbouwing. Stel nooit nieuwbouw gelijk met verbouwingen.

Onze woning is ook >200m² bewoonbare oppervlakte, maar ook een oudere woning. Nieuw levert door duurdere prijzen/m² en dikkere muren (isolatie) sowieso kleinere woningen op.

Ik heb ook alles plat gegooid behalve een paar muurtjes om 6% btw te krijgen.
Dus alles is ook 'nieuw' behalve op een paar stenen na.

EvilSwordfish
24 mei 2019, 08:59
Persoonlijk zou ik eigenlijk kijken voor een bouwgrond en dan nog een paar jaar huren.

Of een woning kopen die te renoveren is.

Maar ikzelf zou ook nooit zo klein willen wonen dusja.

Als alleenstaande is het moeilijker, niet onmogelijk maar je gaat heel veel banken mogen afgaan

Anoniem03
25 mei 2019, 07:30
Persoonlijk zou ik eigenlijk kijken voor een bouwgrond en dan nog een paar jaar huren.

Of een woning kopen die te renoveren is.

Maar ikzelf zou ook nooit zo klein willen wonen dusja.

Als alleenstaande is het moeilijker, niet onmogelijk maar je gaat heel veel banken mogen afgaan
Hoe zie je dat haalbaar, bouwgrond minstens 100000 euro, hoewel ik betwijfel of je nog iets vindt voor dat geld.

Huur minstens 600euro.

Recent krediet van 45k laten simuleren op 15 jaar zou op 276 per maand komen, dus van zijn 1850 schiet er geen 1000 meer over om van te leven, hoe gaat er dan nog gespaard worden voor een bouw?

Ik spreek dan nog niet van alle bijkomende kosten...

The Prophet
25 mei 2019, 07:41
Koop rap een nieuwbouwappartement, voor 200k heb je wel iets deftigs

Sent from my iPhone using Tapatalk

SIO
25 mei 2019, 14:11
Koop rap een nieuwbouwappartement, voor 200k heb je wel iets deftigs

Sent from my iPhone using Tapatalk
ik weet dat je er veel mee bezig bent dus: 200k incl btw en kosten? over wat spreken we dan een studio ofzo of zijn woonunits goedkoper in grote blokken. Als ik appartement te koop zie staan nieuwbouw is dit gemakkelijk 300k excl voor mss 100 à 120m² afhankelijk van locatie (en dan spreek ik zeker niet over de toplocaties)

SIO
25 mei 2019, 14:16
150m² is een villa, is dit nu omdat je in luxewijk woont of valse bescheidenheid doet er niet toe maar 150m² grondopp is een villa. De SOD's verkopen vandaag woningen met 50 à 60m² grondopp! soms zelf met plat dak op verdieping dus 120m² totale woonopp!! (+ mss 18m² carport om correct te vergelijken woningen die garage inpandig hebben).

Ik heb ook alles plat gegooid behalve een paar muurtjes om 6% btw te krijgen.
Dus alles is ook 'nieuw' behalve op een paar stenen na.
ik heb u dit al minstens 1maal zien posten. Ik trek het mij niet aan maar ik wil maar meegeven: pas op met wat je typt. Tenzij je in één van de 10 steden woont met 6% herbouw (maar dan weet ik niet of paar muren nog zouden moeten blijven staan, gewoon direct alles plat meestal..) is de BTW regel dat de draagstructuur voldoende moet behouden blijven + max 49% uitbreiden.
Sommige aannemers/architecten nemen het minder nauw maar ik heb het meegemaakt op werf waar BTW controle was en de bouwheer van 6% naar 21% is gegaan, los van beloftes van bouwteam ;)

nokeyboard
25 mei 2019, 15:20
Ik heb genoeg laten staan om van de 6% btw regeling te genieten.
https://financien.belgium.be/nl/particulieren/woning/verbouwen#q12

OT: ik kwam juist voorbij een bouw gereden waar ze zo een soort van containerwoning aan het zetten waren. Was geen 1 grote container, maar precies een paar houten 'blokken'. Zag er wel mooi uit. Qua grootte in totaal iets van zo'n 80m2.
Vraag me echt af hoeveel zoiets zou kosten. Lijkt me niet duur te zijn. (Tenzij ge nog grond moet kopen)