PDA

Volledige versie bekijken : Hoe verantwoord je €650K voor een appartement?

The Prophet
14 mei 2019, 10:35
Puur uit nieuwsgierigheid kijk ik veel naar nieuwe en prestigieuze bouwprojecten. 650.000 excl kosten voor een appartement van 150 m2 + terras zijn al niet meer abnormaal. Als leek op dat vlak vraag ik mij toch af of dergelijke prijzen te verantwoorden zijn? Dan mag je nog een superdeluxe afwerking hebben, dit kan toch nooit zijn geld waard zijn of ben ik mis?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sylverscythe
14 mei 2019, 10:37
Puur uit nieuwsgierigheid kijk ik veel naar nieuwe en prestigieuze bouwprojecten. 650.000 excl kosten voor een appartement van 150 m2 + terras zijn al niet meer abnormaal. Als leek op dat vlak vraag ik mij toch af of dergelijke prijzen te verantwoorden zijn? Dan mag je nog een superdeluxe afwerking hebben, dit kan toch nooit zijn geld waard zijn of ben ik mis?

Location location location? Europese wijk? Vlak bij de NAVO? Penthouse?

Het is maar wat de zot ervoor wil geven.

The Prophet
14 mei 2019, 10:43
Location location location? Europese wijk? Vlak bij de NAVO? Penthouse?

Het is maar wat de zot ervoor wil geven.

Een doodnormale straat in Brugge...

nixie
14 mei 2019, 10:46
centrum brugge?
Aan het water?

Sylverscythe
14 mei 2019, 10:53
Een doodnormale straat in Brugge...

Mja dat is nu ook niet echt een gewone locatie als het in het centrum zou zijn. Als je in centrum Gent aan het water wil wonen of in Mechelen aan de Dijle/zicht op St-Rombautskathedraal schieten de prijzen ook omhoog. Het blijft veel hé, maar misschien moeten ze dan ook zakken na een paar maanden.

The Prophet
14 mei 2019, 10:56
centrum brugge?
Aan het water?

Nee gewoon een eenrichtingsstraat richting het centrum, geen water. Locatie is dus niks speciaal. Uitzicht zal ook niet waw zijn want ze bouwen maar 3 hoog

SIO
14 mei 2019, 11:21
"Een huis is waard wat de grootste zot er voor wil betalen"

op 150m² zou ik zeggen dat tot 400k dit puur bouwkost/afwerkingsgraad gerelateerd is, al dan niet met kleine buffer 50k indien gevel ook estetisch/designgewijs bovengemiddeld is. De rest is puur inderdaad triple L (normaliter).
Geen weet van grote werken/BPA/RUP/.. in die regio waardoor je locatie misschien onderschat? Ik zie "gewone" appartementen verkocht gaan voor ongeveer 400k puur omwille van centrale ligging in dorp/kleine stad dus Gent/Brugge/.. zal wel nog gradatie hoger zijn.

MrKend54l
14 mei 2019, 16:43
Kan je dat project eens linken. Want ik zie wel projecten, maar bijlange niet zo duur als jij aangeeft.

320k voor 100m2 appartement + staanplaats is zeker geen hoge prijs bijvoorbeeld. Allesbehalve zelfs. Maar 650k is wel al extreem veel, dan moet het echt wel toplocatie en topafwerking zijn.

E_wout
14 mei 2019, 17:42
Mja dat is nu ook niet echt een gewone locatie als het in het centrum zou zijn. Als je in centrum Gent aan het water wil wonen of in Mechelen aan de Dijle/zicht op St-Rombautskathedraal schieten de prijzen ook omhoog. Het blijft veel hé, maar misschien moeten ze dan ook zakken na een paar maanden.

IN brugge is er wel geen bloeiende appartementenmarkt. Goede locaties zijn gegeerd en bijgevolg ook zeer duur. Ouders zijn drie maanden aan het zoeken geweest en nu er voor gegaan.

centrum brugge is trouwens hoe dan ook pokkeduur. :-/

Creeping Death
16 mei 2019, 09:49
Hier in't dorp staat het ook vol luxe appartementen en die worden toch altijd vlot verkocht. Snap het ook niet maar der is zeker een markt voor.

Fransz
16 mei 2019, 23:14
Er zijn zelfs stilo’s die €2500 kosten...

desolation
16 mei 2019, 23:23
Toch niet moeilijk?
Die mikken op mensen die quasi op pensioen gaan of zeer goed verdienende 40ers. Die appartementen zijn zeer ruim (ken iemand ie net een heeft gekocht in oostende voor 600k, dat "appartement" is 200m²) en met zeer hoogstaande materialen afgewerkt.

oxbow1
17 mei 2019, 07:12
Er beginnen zich meer en meer ontwikkelaars waar wij voor werken zich hierop te richten.

Ofwel zetten ze luxe appartementen vanaf 350 000. Ofwel appartementen onder de noemer "betaalbaar" wat dus eigenlijk veredelde studio's zijn voor singles.
De tussenmarkt is een te veeleisend/verzadigd publiek.
Ofwel wil je kwaliteit en betaal je er dik voor, ofwel ben je al lang blij dat je zelf iets nieuwbouw kan kopen.

The Prophet
17 mei 2019, 07:52
Toch niet moeilijk?
Die mikken op mensen die quasi op pensioen gaan of zeer goed verdienende 40ers. Die appartementen zijn zeer ruim (ken iemand ie net een heeft gekocht in oostende voor 600k, dat "appartement" is 200m²) en met zeer hoogstaande materialen afgewerkt.

Van Versluys?

ashuray
17 mei 2019, 10:22
Ik ben toch echt wel benieuwd naar fotos :D

_ns_
17 mei 2019, 10:33
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/brugge/8000/id8133359

AreVee
17 mei 2019, 10:34
Niet, voor iets van 150m²

(of je moet de zot zijn die het er voor wil geven, met de nadruk op zot dan)

Voor die prijs heb ik een alleenstaand huis met stevig wat grond aan en een grotere woonopp... .

GADGET
17 mei 2019, 10:38
vraag/aanbod

mijn neef werkte in Parijs en nu Munchen, dat gaat daar nog serieus wat stapjes verder hoor :p

In het hol van pluto ga je dat niet betalen..

Satkan
17 mei 2019, 10:47
Hier in Gent, helemaal aan de rand, vlak bij de R4, bij Drongen, zijn er appartementen van 200m² die gaan voor 900k+.
Het appartement waar ik nu in woon gaat voor 600-700k, en is 100m².
Prijzen van woningen zijn gewoon zot hier.

vraag/aanbod

En speculatie / inkomen / de markt die de prijzen blijft slikken.

In Astana, de hoofdstad van KZ (https://youtu.be/D7FBIP30sg0), rijkste stad in de regio, cleanest prostitutes except, of course, those in Turkmenistan. (en zeker niet met strooien hutjes.) Gaat een appartement vergelijkbaar met mijn huidig voor een 70-80K, huur zou 150 euro per maand zijn (inclusief servicekosten en egw). En dat is nieuwbouw, vlak naast de wolkenkrabbers. Of zelfs in de foto's hieronder, in de 3 grote blauwe gebouwen links.

Mensen verdienen daar ongeveer de helft van wat wij hier verdienen in een vergelijkbare middenklassefunctie, maar verzetten zich harder tegen belachelijke prijzen. Hier knikken we eerder gewoon ja.

Ik haal het even boven om aan te tonen dat een rijke stad toch goedkope prijzen kan hebben. Naar mijn mening is vastgoed té hard gestegen over de laatste 20 jaar. Ik herinner mijn ouders die een huis hebben verkocht voor 75.000 euro (3 miljoen frank) in 2001. Datzelfde huis gaat nu aan 450k, net te koop gezien. Best een pakje hoger dan de inflatie.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Central_Downtown_Astana_2.jpg/266px-Central_Downtown_Astana_2.jpg

kay-gell
17 mei 2019, 11:23
Ben omgeving Hasselt syndicus van +/- 85 gebouwen, daar zitten toch een paar blokken in met appartementen/lofts tussen 500k - 1.3 milj se.
Is echt niet zo uitzonderlijk dus. Persoonlijk zou ik dat er ook niet aangeven nu moest ik het hebben, maar snap die mensen hun keuze wel.

DogFacedGod
17 mei 2019, 11:25
Niet, voor iets van 150m²

(of je moet de zot zijn die het er voor wil geven, met de nadruk op zot dan)

Voor die prijs heb ik een alleenstaand huis met stevig wat grond aan en een grotere woonopp... .

In putje Brugge? Zo'n appartement mikt op al gevestigde zelfstandigen/vrij beroepers/... die hun activiteit hebben in Brugge. Advocaten, architecten, restaurantuitbaters, winkeluitbaters, artsen (dichtbij Sint-Jan)

Als je daardoor iedere dag een uur aan woon-werkverkeer uitspaart en je wil nieuwbouw, dan verbaast 600k mij niet. Of er veel vraag is naar zo'n zaken in Brugge, dat weet ik niet.

Liesbet28
17 mei 2019, 12:43
Vind ik, los van de ligging of afwerking, toch ook wel heel erg duur voor een appartement...

denkimi
17 mei 2019, 15:33
Hier in Gent, helemaal aan de rand, vlak bij de R4, bij Drongen, zijn er appartementen van 200m² die gaan voor 900k+.

In Astana, de hoofdstad van KZ (https://youtu.be/D7FBIP30sg0), rijkste stad in de regio, cleanest prostitutes except, of course, those in Turkmenistan. (en zeker niet met strooien hutjes.) Gaat een appartement vergelijkbaar met mijn huidig voor een 70-80K, huur zou 150 euro per maand zijn (inclusief servicekosten en egw). En dat is nieuwbouw, vlak naast de wolkenkrabbers. Of zelfs in de foto's hieronder, in de 3 grote blauwe gebouwen links.

Mensen verdienen daar ongeveer de helft van wat wij hier verdienen in een vergelijkbare middenklassefunctie, maar verzetten zich harder tegen belachelijke prijzen. Hier knikken we eerder gewoon ja.

Ik haal het even boven om aan te tonen dat een rijke stad toch goedkope prijzen kan hebben. Naar mijn mening is vastgoed té hard gestegen over de laatste 20 jaar. Ik herinner mijn ouders die een huis hebben verkocht voor 75.000 euro (3 miljoen frank) in 2001. Datzelfde huis gaat nu aan 450k, net te koop gezien. Best een pakje hoger dan de inflatie.

Het probleem is dat de markt in belgie tegenwoordig volledig in handen is van grote projectontwikkelaars die onder 1 hoedje spelen met de lokale politici. En dat heeft ervoor gezorgd dat de prijzen enorm gestegen zijn en blijven stijgen.

Als particulier kan je niets doen tegen die corruptie.

Renegadexxripxx
17 mei 2019, 16:19
De lage interesten zijn ook een factor.
Wanneer er meer geld in omloop is, stijgen de prijzen.

Tot 2013-2014 is dat nog getemperd geweest door de crisis/ semi crisis. Nu is dat niet meer het geval. Veel meer het is waard wat een zot ervoor geeft.

Gebrek aan overheidsregulatie.

JPV
17 mei 2019, 16:25
Het probleem is dat de markt in belgie tegenwoordig volledig in handen is van grote projectontwikkelaars die onder 1 hoedje spelen met de lokale politici. En dag heeft ervoor gezorgd dat de prijzen enorm gestegen zijn en blijven stijgen.
Dat zie je natuurlijk aan het gigantische verschil dat er is in de bouwprijs van woningen als je die zelf bouwt of als je die laat bouwen door een grote projectontwikkelaar. Not.

Niet teveel cafépraat, aub. Ja, grote projectontwikkelaars bouwen de meeste appartementen. Logisch, als particulier is dat nu eenmaal financieel niet haalbaar. Niet hier in België, maar ook niet in het buitenland. Maar hoe je dat zo ver doortrekt, versta ik niet.

Renegadexxripxx
17 mei 2019, 16:49
Dat zie je natuurlijk aan het gigantische verschil dat er is in de bouwprijs van woningen als je die zelf bouwt of als je die laat bouwen door een grote projectontwikkelaar. Not.

Niet teveel cafépraat, aub. Ja, grote projectontwikkelaars bouwen de meeste appartementen. Logisch, als particulier is dat nu eenmaal financieel niet haalbaar. Niet hier in België, maar ook niet in het buitenland. Maar hoe je dat zo ver doortrekt, versta ik niet.Vroeger deed men meer zelf. Kijk naar de kost bij het voorbeeld van bimmer.

Daarnaast liggen de winstmarges redelijk hoog per gebouw. In mijn project lag de winst op een Gebouw met een waarde van 290k excl. Btw tegen de 50-70k euro. Maar een gedeelte was dan al verschil in opbrengst voor de grond. En tegen die prijs kon ik dat stuk grond zeker niet verwachten...

Dit is een pak meer dan de gangbare 2-7% die er is in de normale bouwprojecten.

denkimi
17 mei 2019, 18:45

Als je de schaalvoordelen en de vaak minderwaardige kwaliteit van de standaard afwerking in grote projecten in acht neemt dan kom je weldegelijk tot een gigantische winstmarge voor de projectontwikkelaar.

En de grote marges zitten dan nog niet op de huizen, maar op de bouwgrond.

Niet teveel cafépraat, aub. Ja, grote projectontwikkelaars bouwen de meeste appartementen. Logisch, als particulier is dat nu eenmaal financieel niet haalbaar. Niet hier in België, maar ook niet in het buitenland. Maar hoe je dat zo ver doortrekt, versta ik niet.
Alle bouwgrond die gecreëerd wordt, alle verkavelingen die gepland worden,... gaan allemaal naar grote projectontwikkelaars. Oude huizen, vrijliggende bouwgrond,... worden opgekocht door diezelfde firma's. Zij bepalen de markt, zij bepalen de prijzen.

Als particulier kan bijna je geen bouwgrond meer kopen zonder langs 1 van de grote spelers te passeren. De open vrije markt is verdwenen en vervangen door een select groepje dat onderling afspreekt. En daarom zijn de prijzen zo gigantisch gestegen.

De hele markt van de grotere bouwprojecten is er 1 van oneerlijke praktijken, omkoping, vriendjespolitiek en corruptie.
Ik heb hier met eigen ogen kunnen zien hoe een matexi het omzetten van meerdere hectaren bouwuitbreidingsgebied naar bouwgrond kan tegenhouden zolang de eigenaar van de grond die niet aan hen wil verkopen tegen een veel te lage prijs. En hoe die omzetting na de verkoop plots wel meteen mogelijk was.

JPV
17 mei 2019, 19:23
Als je de schaalvoordelen en de vaak minderwaardige kwaliteit van de standaard afwerking in grote projecten in acht neemt dan kom je weldegelijk tot een gigantische winstmarge voor de projectontwikkelaar.

En de grote marges zitten dan nog niet op de huizen, maar op de bouwgrond.
ik heb niks gezegd over de winstmarges. Bouw je zelf in lage kwaliteit, zal je prijs ook laag zijn, net zoals een projectontwikkelaar (die natuurlijk door de volumes marges heeft)

Alle bouwgrond die gecreëerd wordt, alle verkavelingen die gepland worden,... gaan allemaal naar grote projectontwikkelaars. Oude huizen, vrijliggende bouwgrond,... worden opgekocht door diezelfde firma's. Zij bepalen de markt, zij bepalen de prijzen.

https://www.wvi.be/nl/aanbod/wonen/beschikbare-bouwgronden

Het probleem is niet de prijs van bouwgrond op zich. Het probleem is dat alle kleine stukjes al verkocht zijn en men nu grote stukken moet aansnijden. En dat kan je als kleine koper niet kopen, omdat het nog ontwikkeld moet worden en je dat zelf niet kan.

Prijs van bouwgrond is gewoon groot door de schaarste. Niet meer of minder dan dat.

Renegadexxripxx
17 mei 2019, 22:10
ik heb niks gezegd over de winstmarges. Bouw je zelf in lage kwaliteit, zal je prijs ook laag zijn, net zoals een projectontwikkelaar (die natuurlijk door de volumes marges heeft)

Het probleem is niet de prijs van bouwgrond op zich. Het probleem is dat alle kleine stukjes al verkocht zijn en men nu grote stukken moet aansnijden. En dat kan je als kleine koper niet kopen, omdat het nog ontwikkeld moet worden en je dat zelf niet kan.

Prijs van bouwgrond is gewoon groot door de schaarste. Niet meer of minder dan dat.Overheid die ingrijpt en maximumprijs instelt per are of in functie van de bouwjaar van een woning. Of bij niet gebruik een enorme belasting heft... Je zou eens zien hoe snel er ineens stukken grond verkocht werden of hoe oude woningen voor een appel en een ei verkocht worden om dat stuk dan in meerdere stukken te verdelen.

En laat ons eerlijk zijn die kostprijs om 1 grote villagrond om te zetten en dus te ontwikkelen in 3 hedendaagse stukken is 10k.. Echt niet onoverkomelijk zunne...

lasportiva
19 mei 2019, 15:56

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Central_Downtown_Astana_2.jpg/266px-Central_Downtown_Astana_2.jpg

Als jij denkt dat uw app van 100m· 600/700k waard is had ik graag eens wat pics gezien. Mvg.

cdp1193
19 mei 2019, 16:12
Er wordt ook tout court te weinig gebouwd. Vanaf dat er een project met een iets hogere densiteit aan woningen gepland wordt, zit je met een buurtcomité aan je broek.

bassie82
20 mei 2019, 09:10
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/brugge/8000/id8133359

lol

ezelstraat in Brugge binnen de stadsmuren en verwonderd zijn dat het die prijzen zijn :)

Zoals gezegd : vraag en aanbod

MrKend54l
20 mei 2019, 17:41

Prijs van bouwgrond is gewoon groot door de schaarste. Niet meer of minder dan dat.

Het probleem is niet zozeer het verkavelen. Dat kan je perfect zelf al eigenaar van de grond. Zoals gezegd kost dat niet veel geld, en is de winst genoeg om wat moeite voor te doen.
Het probleem is dat ontwikkelaars heel de markt onder controle hebben. Op dat moment bepaalt de verkavelaar dus hoe de gronden verkocht worden. In de meeste gevallen dus met een huis op.

JPV
20 mei 2019, 17:48
Het probleem is niet zozeer het verkavelen. Dat kan je perfect zelf al eigenaar van de grond. Zoals gezegd kost dat niet veel geld, en is de winst genoeg om wat moeite voor te doen.
Het probleem is dat ontwikkelaars heel de markt onder controle hebben. Op dat moment bepaalt de verkavelaar dus hoe de gronden verkocht worden. In de meeste gevallen dus met een huis op.

Verkavelen en de nutsvoorzieningen aanleggen kost natuurlijk wél veel geld. Tuurlijk is dat rendabel, maar dat doet een eenvoudige boer niet zelf.

En ze hebben niet "heel de markt onder controle". Los van kleine stukjes privé, zijn er ook dingen zoals dit:

Renegadexxripxx
21 mei 2019, 17:42
Verkavelen en de nutsvoorzieningen aanleggen kost natuurlijk wél veel geld. Tuurlijk is dat rendabel, maar dat doet een eenvoudige boer niet zelf.

En ze hebben niet "heel de markt onder controle". Los van kleine stukjes privé, zijn er ook dingen zoals dit:
https://www.wvi.be/nl/aanbod/wonen/beschikbare-bouwgrondenAls je een bestaande villagrond omzet moet je geen nutsvoorzieningen aanleggen. Waardoor die kost dan ook beperkt is.

Dit verschilt echter wanneer je een stuk grond wenst te ontsluiten en hiervoor wegeniswerken hebt. Dan sta je in voor de kosten van de PUBLIEKE nutsvoorzieningen. En dat kun je dan ook weer aanpakken wanner je er een private toegangsweg van maakt.
De private nutsvoorzieningen blijven of kunnen een last van de aankoper blijven.

desolation
21 mei 2019, 23:20
Dat appartement aan de zee is btw van Degroote