PDA

Volledige versie bekijken : Elektriciteit - Type differentieelschakelaar?

hlpcs
13 mei 2019, 14:14
Beste leden,

We zijn van plan om binnenkort onze elektriciteit te venieuwen.
Nu zag ik in onze kelder in de meterkast dat er een 2-polige automaat staat van 63A. (zie foto hieronder)
http://users.telenet.be/md.mods/IMG_1401.JPG

Nu is mijn vraag, welke differentieelschakelaar en bijkomede differentieelschakelaar moet, mag of kan ik nu gebruiken in mijn nieuwe verdeelkast?
- 2-polige 63A
- 2-polige 40A
- 4-polige 63A
- 4-polige 40A

Zodanig dat deze conform is met het AREI en door de keuring geraakt?

Groetjes!

sypro9000
13 mei 2019, 14:46
Nominale maximum belasting moet in dit geval 63A zijn.

300mA 2p 63A dus.

4p is totaal nutteloos. Maar wel conform onder het mom van toekomstige overschakeling.

hlpcs
13 mei 2019, 18:46
Hey sypro9000, bedankt voor je reactie.

Bedoel je dat er sowieso in de toekomst een overschakeling zal komen, of is dat iets dat je zelf kiest om van een monofasige naar driefasige over te gaan?

MrKend54l
13 mei 2019, 18:54
Nominale maximum belasting moet in dit geval 63A zijn.

300mA 2p 63A dus.

4p is totaal nutteloos. Maar wel conform onder het mom van toekomstige overschakeling.En hoe ga je een monofasige aansluiting maken op een meerpolige diffrentieel?

!manticore!
13 mei 2019, 19:29
En hoe ga je een monofasige aansluiting maken op een meerpolige diffrentieel?

Ik zie het probleem niet? Gewoon even het schakelschema op de diff volgen zodat de testknop werkt.

hlpcs
13 mei 2019, 19:44

In de meterkast zit een monofasige automaat, en sypro9000 zegt toch om een 300mA 2p 63A (dus monofasig) differentieel te installeren?
Of ben ik mis?

Japser
13 mei 2019, 20:21

https://www.my-electro.be/published/publicdata/MYELECTRO/attachments/SC/products_pictures/Aansluiten_Hager4pdiffmq_enl.jpg

MrKend54l
13 mei 2019, 22:10
https://www.my-electro.be/published/publicdata/MYELECTRO/attachments/SC/products_pictures/Aansluiten_Hager4pdiffmq_enl.jpgUw testknop werkt wel niet maar goed [emoji14]

Een meerpolige diff plaatsen is een beetje nutteloos als je toch geen overstap naar op de planning hebt. En je verliest er ook ruimte mee, los van het feit dat het perfect werkt.

sypro9000
14 mei 2019, 09:15
Als de testlus ok is aangesloten is dit geen enkel probleem. Maar je doet dit gewoon niet als er geen overstap in het voorzicht is.

Soms is het zo dat panelen al worden voorbereid op een overschakeling bij een renovatie.

BelgianWolf
15 mei 2019, 07:47
Zoals Sypro zegt : Het wordt meer en meer gedaan, voorzien op eventuele overschakeling. Of mensen die zonnepanelen persée over fases willen splitsen ook al hoeft dit niet onder de 5kW.
En een Diff 4p monofasig aansluiten om je test-knop te doen werken is ook geen probleem hoor.

Maar dat gezegd. De meeste mensen maken NOOIT die overstap en dan is het onnodig geweest en "duurder" en plaatsinnemend in de kast. Dus waarom zou je meer dan een 2P diff nemen. Inderdaad op 63A.

lasportiva
15 mei 2019, 10:53

LoL,veel ken je er blijkbaar toch niet van dus...

MrKend54l
15 mei 2019, 16:29
LoL,veel ken je er blijkbaar toch niet van dus...Was eerder een vraag om te toetsen of er kennis van zaken was.
Want er is een verschil tussen iets zeggen, en iets zeggen dat je ook kan staven. Maar dat hoef ik u niet uit te leggen zeker?

lasportiva
16 mei 2019, 13:28
Toetsen of er kennis van zaken was en dan zelf onwaarheden rondstrooien. En ik hoef niets te staven tov u. Ik heb het op school uitgelegd en nu jaarlijks een audit van belac.

MrKend54l
16 mei 2019, 19:25
Toetsen of er kennis van zaken was en dan zelf onwaarheden rondstrooien. En ik hoef niets te staven tov u. Ik heb het op school uitgelegd en nu jaarlijks een audit van belac.Waar strooi ik dan onwaarheden?
Dat de testknop niet werkt in dat eerste schematje? Dat is nochtans geen onwaarheid, of leg mij maar eens uit hoe je een stroom laat vloeien tussen klem 2 en 3 als 3 niet gebruikt wordt.

lasportiva
16 mei 2019, 21:04
In uw eerste post strooi je onwaarheden. Dat schema stond er eerst nog niet en wilje dat uw testknopje werkt sluit je de N op klem 3 & 4.