PDA

Volledige versie bekijken : renovatie appartement: welk type verwarming

Bruno_L
9 mei 2019, 15:38
Beste 9lives leden,

ik ben al enige tijd mijn hoofd aan het breken over volgend probleem: ik ben momenteel bezig met het renoveren van een huurappartement. Momenteel staat er hier nog een zeer oude gaskachel in om heel het appartement mee te verwarmen. Ik zou hier graag iets nieuws in zetten, dat conform de huidige regels is, maar ik weet niet goed welk systeem ik het beste kan installeren.

Tot hoever ik het zie, zijn er twee mogelijkheden: centrale verwarming met een condensatieketel op gas, of elektrische radiatoren/accumulatoren.

De CV is tot zover ik weet het meest gebruikte, maar wel drie keer zo duur als de elektrische verwarming om te laten plaatsen (aangezien er geen radiatoren of leidingen liggen, plus de kost van de ketel zelf). Natuurlijk heeft elektrische verwarming een hogere stookkost, maar die betalen de huurders. Mijn vrees is echter wel dat huurders misschien afgeschrikt worden door die elektrische verwarming (hoewel ik weet heb van andere huurappartement waar er ook elektrisch gestookt wordt, heb er zelf ook zo een gehuurd). Gas is ook een systeem dat steeds minder als positief bekeken wordt, dus weet ik niet of ik nu de hele investering (leidingen en radiatoren) wil maken om binnen tien jaar (of wanneer de ketel verslijt) door de wet verplicht wordt een ander systeem te installeren.

Ik heb hier al enkele mensen mee benaderd, maar heb nooit een objectief antwoord gekregen: ofwel zijn het installateurs die hun eigen product promoten (logisch), oftewel weten mensen het ook niet. Ik probeer dus zoveel mensen hun mening te vragen, en hier zitten er misschien wel enkele experts of mensen die in eenzelfde situatie zitten.

alvast bedankt voor jullie mening!

Renegadexxripxx
9 mei 2019, 17:55
Gas, Uw epc score waar huurders gaan gebruiken om huurappartementen te vergelijken gaat bloedrood zijn.

Wat impact gaat hebben op uw verhuurprijs.

SomeDude
9 mei 2019, 18:10
Vloerverwarming en warmtepomp :unsure:

Lego Duplo
10 mei 2019, 01:46
Waarom geen nieuwe gaskachel?
Ik zou wachten op een grondige renovatie van het appartement(sblok) om een systeem zonder gas te zoeken, eventueel collectief.

desolation
10 mei 2019, 10:24
Op welk niveau is uw appartement gelegen? Een lucht-lucht warmtepomp is bv geen slechte optie en kan in de zomer ook als airco dienen.

Brecht
10 mei 2019, 12:28
Gasketel met radiatoren op 55-35 berekend, dan kan je later nog overschakelen op warmtepomp.

Liesbet28
17 mei 2019, 12:56
Elektrische verwarmen zou ik echt niet doen. Verbruikt veel. De kosten zijn dan wel voor de huurder, maar een potentiƫle huurder weet dat ook, wat kan afschrikken.
Condensatieketel op gas is een optie, maar een milieuvriendelijker alternatief zoals een warmtepomp zal op lange termijn volgens mij het meest lonen.

Muscleduck
17 mei 2019, 13:55
Er bestaan elektrische radiatoren die een ingebouwde lucht-lucht warmtepomp hebben. Elke watt verbruik zorgt voor tot 4 watt aan warmte. Je moet wel 2 gaten door je gevel kunnen maken voor zo radiatoren. Een uitgang en een ingang voor de warmtepomp.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een heel nieuwe installatie in een appartement veel kan kosten? Voor een paar 1000 euro ben je er toch vanaf zou ik denken?