PDA

Volledige versie bekijken : Zonnewering voor grote raampartij

eniac
3 mei 2019, 22:40
Langs de zonnekant hebben wij een grote raampartij - toch 6.5m breed en pakweg 2.5m hoog. Zit een schuifdeur in het middendeel.

In de zomer, bij aanhoudende zon, geeft dat echter wel wat warmte binnen.
We zijn daarom op zoek naar een oplossing om hier wat beschuttig te voorzien:
- liefst zo strak mogelijk
- moet niet "donker" worden, maar toch de zon breken
- liefst gemotoriseerd
- als het in 1 stuk kan zou dat fijn zijn, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is :)
- we denken in eerste instantie aan iets langs de binnenkant

Wie kent hiervoor mooie oplossingen? En idee van kostprijs?

desolation
4 mei 2019, 02:04
Is uw glaspartij ook in 1 naadloos stuk zonder tussenlatten? Screens/zonnewering in 1 stuk op die breedte is zeer duur. Wij hadden prijs gevraagd voor een ingewerkte rolluik van 4 breed op 6 hoog. Dat zat goed in de 5 cijfers.

Bimmer
4 mei 2019, 07:41
Langs de zonnekant hebben wij een grote raampartij - toch 6.5m breed en pakweg 2.5m hoog. In de zomer, bij aanhoudende zon, geeft dat echter wel wat warmte binnen.
We zijn daarom op zoek naar een oplossing om hier wat beschuttig te voorzien:
- liefst zo strak mogelijk
- moet niet "donker" worden, maar toch de zon breken
- liefst gemotoriseerd
- als het in 1 stuk kan zou dat fijn zijn, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is :)

Wie kent hiervoor mooie oplossingen? En idee van kostprijs?

Je hebt verschillende opties.
Je kunt gaan voor buiten zonwering, zoals screens of zonwering voor terras (in dat geval kun je dat dubbel gebruiken).
Eventueel kun je ook langs binnen doen, maar dan kruipt er wel meer warmte binnen, dan je zou kiezen langs buiten. Dan kun je eventueel kijken voor lammelen die je elektrisch aanstuurt, je kunt die ook aansturen dat die de zon volgt en rekening houd met de stand van de zon. Dan bedoel ik de stand van de lammelen zich aanpast, zodat je zo optimaal mogelijk licht binnen krijgt, uiteraard zal dat het wel wat duurder maken (opzich heb je daar geen buitensensor voor nodig).

Met zonwering voor terras bedoel ik zoiets (foto onderaan) Collega heeft dat ook op zijn terras uit 1 stuk en zonder extra ondersteuning en dan is 9 meter breed. Zo hou je de zon ook buiten en kun je ook ineens gebruiken om in de zomer onder te zitten. Ik ben niet meer 100% zeker, maar dacht dat we dan spraken van een 4000 euro incl btw + geplaatst.

Zelf heb ik gekozen voor screens, maar dat zijn dan inbouw screens, opbouw vind ik niet mooi. In u geval zou ik dan meer neigen naar zo'n zonwering voor terras. Zo behoud je u zicht naar buiten en heb je voor de rest ook meer aan. Ik ben dat denk ik ook nog van plan om dat in de toekomst te plaatsen, lijkt me wel praktisch voor u terras.
https://www.winsol.be/sites/winsol/files/styles/slider_image/public/kontich%20patrick%20paenen_0.jpg?itok=nF6nXeNt

Musk
4 mei 2019, 08:12
Mijn schoonouders hebben zo'n zonwering als hierboven, en dat geeft toch niet voldoende schaduw voor de situatie van Eniac denk ik. (momenten van de dag dat de zon vanuit de hoeken schijnt, laagstaande zon etc..)

Mijn ouders hebben het zo, dat is ook opbouw maar als je dat gewoon in dezelfde RAL-kleur doet als de ramen valt dat naar mijn mening amper op. (bij hun hangt het onder een goot)

Merk is Somfy, lijkt me vrij degelijk te zijn. Zijn ook allemaal apart te besturen, je kan ze ook op lichtsterkte sturen, maar mijn ouders gebruiken dat niet.

http://i63.tinypic.com/1zeiebs.jpg

Bimmer
4 mei 2019, 08:39
Mijn schoonouders hebben zo'n zonwering als hierboven, en dat geeft toch niet voldoende schaduw voor de situatie van Eniac denk ik. (momenten van de dag dat de zon vanuit de hoeken schijnt, laagstaande zon etc..)

Het is inderdaad te bekijken hoe.

Bij mijn collega kan de zon langs opzij er niet bijkomen, omdat er een schutting staat en de zonwering verder gaat dan de raam. Laagstaande zon kan er ook niet bij, omdat dan de zon achter huizen bevind. Nu laagstaande zon gaat (denk ik) ook niet zoveel meer warmte binnen krijgen.

De opbouw screen die jij laat zien, vallen inderdaad nog zeer goed mee. Mijn buren hebben er net laten steken en trekt echt op niks vind ik. Was de kijkwoning van SOD firma die daar bouwde en dat was daar niet in voorzien.

eniac
4 mei 2019, 09:18
Is uw glaspartij ook in 1 naadloos stuk zonder tussenlatten?.

Crap, topic maar halfbakken opgesteld.
Er zit een schuifdeur in.

We dachten in eerste instantie om binnen iets te doen (bvb iets dat binnen afrolt). Maar is nog het begin van de informatieronde dus op zoek naar vanalles qua pro en contra...

eniac
4 mei 2019, 09:25
Met zonwering voor terras bedoel ik zoiets (foto onderaan) Collega heeft dat ook op zijn terras uit 1 stuk en zonder extra ondersteuning en dan is 9 meter breed. Zo hou je de zon ook buiten en kun je ook ineens gebruiken om in de zomer onder te zitten. Ik ben niet meer 100% zeker, maar dacht dat we dan spraken van een 4000 euro incl btw + geplaatst.

Dat is nog te doen qua prijs... Gaan we eens bekijken.

Mijn ouders hebben het zo, dat is ook opbouw maar als je dat gewoon in dezelfde RAL-kleur doet als de ramen valt dat naar mijn mening amper op. (bij hun hangt het onder een goot)

Merk is Somfy, lijkt me vrij degelijk te zijn. Zijn ook allemaal apart te besturen, je kan ze ook op lichtsterkte sturen, maar mijn ouders gebruiken dat niet.

http://i63.tinypic.com/1zeiebs.jpg

Enig idee van wat ze hiervoor betaald hebben?

Voor de rest mogen ook opties aan de binnenkant :)

Castil
4 mei 2019, 09:30
Vrienden hebben een zeil, omgeveer zoals de foto. Persoonlijk wel fan van.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190504/133e606a35ccbd47153b802a01791fde.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Musk
4 mei 2019, 09:33
Dat is nog te doen qua prijs... Gaan we eens bekijken.

Enig idee van wat ze hiervoor betaald hebben?

Voor de rest mogen ook opties aan de binnenkant :)

M'n moeder is speciaal de factuur gaan terugzoeken ;) 6500 geplaatst (6% btw) zij hebben ook wel een deel van het zadeldak in glas dat ook meegedaan is. Dus die prijs kan je volgens mij door 2 delen, is bij hun een 8m breed, 2m60 hoog ongeveer.

Langs binnenkant hebben wij Luxaflex Duette, die hebben ook een lijn specifiek voor zonwering, Shades geloof ik. Is redelijk prijzig maar de kwaliteit is navenant. Heeft ook een isolerende meerwaarde in de winter. Je moet de site maar eens bekijken, wij zijn er nu toch al 5 jaar tevreden over.

eniac
4 mei 2019, 09:42
Vrienden hebben een zeil, omgeveer zoals de foto.

Iets minder fan van :/

M'n moeder is speciaal de factuur gaan terugzoeken ;) 6500 geplaatst (6% btw) zij hebben ook wel een deel van het zadeldak in glas dat ook meegedaan is. Dus die prijs kan je volgens mij door 2 delen, is bij hun een 8m breed, 2m60 hoog ongeveer.

Langs binnenkant hebben wij Luxaflex Duette, die hebben ook een lijn specifiek voor zonwering, Shades geloof ik. Is redelijk prijzig maar de kwaliteit is navenant. Heeft ook een isolerende meerwaarde in de winter. Je moet de site maar eens bekijken, wij zijn er nu toch al 5 jaar tevreden over.

Thx! Gaan we eens bekijken.

Muscleduck
4 mei 2019, 10:20
Renson heeft wel strakke oplossingen vind ik. Wel langs buiten denk ik. Horizontale lamellen (jaloezie├źn) vind ik zelf ook heel mooi. Ik overweeg dat hier zelf.

desolation
4 mei 2019, 13:10
Langs de binnenkant heeft geen zin. Wij hebben dat om het licht buiten te houden, maar naar warmte doet dat amper iets

nokeyboard
4 mei 2019, 14:52
Heb je voldoende plaats voor inbouwscreens?
Wij hebben in de living 1 grote glaspartij (11meter lang) met schijfraam en daar hebben we inbouwscreens voor.
Zijn wel 3 aparte screens omwille van de lengte.
6 meter gaat nooit een probleem zijn hoor.

SomeDude
4 mei 2019, 19:20
Wij hebben in de living 1 grote glaspartij (11meter lang) met schijfraam en daar hebben we inbouwscreens voor.
Zijn wel 3 aparte screens omwille van de lengte.
6 meter gaat nooit een probleem zijn hoor.

:p

Warmte buiten houden doe je langs buiten idd.

Cerv.Be
5 mei 2019, 07:32
Wij hebben in de keuken inbouwscreens laten plaatsen (langs buiten uiteraard), kost een aardige duit maar zijn er wel massa's tevreden van.

Zit nu ook geïntegreerd in mijn zelf gemaakte home automation. [emoji4]

SIO
5 mei 2019, 19:50
Langs de binnenkant heeft geen zin. Wij hebben dat om het licht buiten te houden, maar naar warmte doet dat amper iets

;..
stelregel: buitenzonwering houdt 90% van de warmte tegen, binnenzonwering houdt 10% tegen dusja.. idem met die fameuze raamfolies, het helpt maar minimaal..

bassie82
6 mei 2019, 10:14
https://www.winsol.be/nl/particulier/producten/zonwering/verticale-zonwering

We hebben dit : houdt de zon buiten maar is niet volledig donker (je kan het wel volledig verduisterend krijgen)
Het helpt wel veel.

eniac
6 mei 2019, 14:12

Geen idee, daar zou ik eens iemand voor moeten laten komen.

Duidelijk :)

Wij hebben in de keuken inbouwscreens laten plaatsen (langs buiten uiteraard), kost een aardige duit maar zijn er wel massa's tevreden van.

Idee van kostprijs (grootte-orde) en voor welke grootte is dat?

https://www.winsol.be/nl/particulier/producten/zonwering/verticale-zonwering

We hebben dit : houdt de zon buiten maar is niet volledig donker (je kan het wel volledig verduisterend krijgen)
Het helpt wel veel.

Thx, gaan we zeker eens bekijken. Lijkt me ook wel een mooie oplossing.