PDA

Volledige versie bekijken : Bouwgrond kopen en later bouwen

ashuray
30 april 2019, 16:04
Na enkele woningen te bezoeken beginnen we steeds meer en meer te denken aan een stukje grond kopen en daar een huis op te zetten. Probleem is dat mijn vriend huur moet betalen nog zon 7 jaar tot het appartement van hem is. Daarom was ik aan het denken als we nu een stukje grond zouden kopen en dan binnen een 5 jaar pas een huis bouwen? Zijn er mensen die dat doen en is dat toegestaan? Dan zou de maandelijkse afbetaling veel lager liggen en zou het dragelijk zijn met zijn huur maar zouden we toch al een grond aan het afbetalen zijn..en dan later opnieuw lenen om er effectief een huis op te zetten? Momenteel zitten we goed..ons appartement is 3 jaar oud en het is moeilijk om voor ons budget (250-260) iets te vinden dat beter is dan waar we nu zitten zonder er een hoop kosten in te steken..

Bimmer
30 april 2019, 16:18
Na enkele woningen te bezoeken beginnen we steeds meer en meer te denken aan een stukje grond kopen en daar een huis op te zetten. Probleem is dat mijn vriend huur moet betalen nog zon 7 jaar tot het appartement van hem is. Daarom was ik aan het denken als we nu een stukje grond zouden kopen en dan binnen een 5 jaar pas een huis bouwen? Zijn er mensen die dat doen en is dat toegestaan? Dan zou de maandelijkse afbetaling veel lager liggen en zou het dragelijk zijn met zijn huur maar zouden we toch al een grond aan het afbetalen zijn..en dan later opnieuw lenen om er effectief een huis op te zetten? Momenteel zitten we goed..ons appartement is 3 jaar oud en het is moeilijk om voor ons budget (250-260) iets te vinden dat beter is dan waar we nu zitten zonder er een hoop kosten in te steken..

Dat is geen probleem.

Je moet dan een bouwgrond kopen zonder bouwverplichtingen.
Informeert dan bij de notaris over de Abattement (dit is een korting op registratierechten), als je al een woning of bouwgrond hebt is dat niet meer aan de orde. Moest je dit wel krijgen, hoor dan of je dat kunt laten vallen. Want de voorwaarde is dat je er binnen de 5 jaar moet inwonen, is dit niet het geval, betaal je dat bedrag terug + 50% boete van dat bedrag.

Uw hypothecaire lening van bouwgrond kun je niet fiscaal inbrengen onder woonbonus. Je kunt u wel eens informeren of je dit kunt inbrengen onder langtermijnsparen (een woning die geen recht heeft op woonbonus, kan men dit doen. Dus misschien bij een bouwgrond ook, maar dat weet ik niet).

Intergalactic
30 april 2019, 20:08
In theorie kan het, als er geen bouwverplichting is, maar een budget van 250 à 260 voor én grond (+notariskosten) én constructie (+21% BTW) lijkt me te weinig. Tenzij je binnen de 5 jaar over extra middelen zou beschikken?

SomeDude
30 april 2019, 20:58
Snap die 'nog 7 jaar huur betalen en is het dan van hem' niet?

wiseguy444
1 mei 2019, 09:46
Snap die 'nog 7 jaar huur betalen en is het dan van hem' niet?

Mss lijfrente?

nokeyboard
1 mei 2019, 14:30
Met 260k euro kunde nooit grond kopen + bouwen.

MrKend54l
1 mei 2019, 17:05
Met 260k euro kunde nooit grond kopen + bouwen.Nooit is veel gezegd. Het zal gewoon niet afgewerkt zijn en nooit groot zijn.
Ik zou het ook afraden, want het zal nooit echt degelijk zijn.

nokeyboard
1 mei 2019, 17:13
Nooit is veel gezegd. Het zal gewoon niet afgewerkt zijn en nooit groot zijn.
Ik zou het ook afraden, want het zal nooit echt degelijk zijn.
Notariskosten, epb,ingenieur, architect, hernieuwbare energie etc... En dan moet ge nog uw huis zetten

MrKend54l
1 mei 2019, 18:24
Notariskosten, epb,ingenieur, architect, hernieuwbare energie etc... En dan moet ge nog uw huis zetten

Je kan al een grond van 250m2 vinden voor 70k, wat 280€/m2 is. Alle kosten erbij zit je dan nog onder de 100k.
Dan heb je nog 160k over. Ik zeg het top zal het niet zijn, afgewerkt ook niet. Maar het kan wel.

Maar aanraden zou ik het niet doen [emoji14]

Bubba
1 mei 2019, 20:47
Tenzij je nu op de ideale bouwgrond bent gestoten heeft dat toch ook geen zin? Wacht en spaar dan gewoon die 5 jaar en koop + bouw dan in ene keer...

ashuray
2 mei 2019, 11:02
In theorie kan het, als er geen bouwverplichting is, maar een budget van 250 à 260 voor én grond (+notariskosten) én constructie (+21% BTW) lijkt me te weinig. Tenzij je binnen de 5 jaar over extra middelen zou beschikken?

Maar als wij nu die grond kopen kunnen wij toch nog 5 jaar sparen voor dan later een huis en hebben we toch meer middelen dan nu en al een grond?

Ons appartement is van mijn schoonvader en binnen 6-7 jaar van mijn vriend

Muscleduck
2 mei 2019, 11:16
Je kan al een grond van 250m2 vinden voor 70k, wat 280€/m2 is. Alle kosten erbij zit je dan nog onder de 100k.
Dan heb je nog 160k over. Ik zeg het top zal het niet zijn, afgewerkt ook niet. Maar het kan wel.

Maar aanraden zou ik het niet doen [emoji14]

Rekenen aan 1600 euro/m² en je hebt een huis van 100 m². Dat is niet super groot, dat is ook niet super duur gerekend. Maar het kan. Wat ze bv ook kunnen doen is een bungalow bouwen, met de optiek dat ze er over 20 jaar bv een verdiep op laten kunnen zetten, eventueel in houtskelet. Dan moet natuurlijk nu wel slim gebouwd worden. Als ze nu iets bouwen met badkamer, keuken, living en een slaapkamer of 2 kunnen ze er later makkelijk 3 slaapkamers en een 2e badkamer op zetten als ze willen.

Shaddix
2 mei 2019, 11:27
Als dat het huidige budget is en niet voor wanneer jullie starten met de bouwen moet dat nog wel goedkomen denk ik. Zeker als je er dan vanuit gaat dat binnen 7 jaar het apartement van je vriend is en je daar dus ook inkomsten uit kan verwachten.

ashuray
2 mei 2019, 11:34
Als dat het huidige budget is en niet voor wanneer jullie starten met de bouwen moet dat nog wel goedkomen denk ik. Zeker als je er dan vanuit gaat dat binnen 7 jaar het apartement van je vriend is en je daar dus ook inkomsten uit kan verwachten.

260 is ons huidige budget ja. Binnen een 5 jaar zal dat wel hoger liggen vermoed ik. En dan is de grond ook al voor een deel afbetaald. Tis dat de rente nu zo laag staat.

De huur voor het app is 750 als hij het verhuurd later. (400 voor hem momenteel)

Booka Shade
2 mei 2019, 11:38
Je kan perfect nu al die bouwgrond kopen, als er geen bouwverplichting aan gekoppeld is.
En ik snap niet goed waarom je, als je toch nog x-aantal jaren wil wachten met bouwen, nu al een budget zet van 260k voor alles.

ashuray
2 mei 2019, 11:59
Je kan perfect nu al die bouwgrond kopen, als er geen bouwverplichting aan gekoppeld is.
En ik snap niet goed waarom je, als je toch nog x-aantal jaren wil wachten met bouwen, nu al een budget zet van 260k voor alles.

We zijn nu naar bestaande huizen aan het kijken van rond die prijs :D