PDA

Volledige versie bekijken : Distels in tuin: Hoe er vanaf geraken?

makila
28 april 2019, 12:08
Ik heb dit jaar een probleemke. De tuin staat plots vol met (speer)distels. En met vol, bedoel ik ook vol. Om de paar cm staat er een speerdistel. Vorig jaar had ik geen enkele speerdistel dus geen idee waarom het nu plots vol staat. Die distels staan dus tussen het gras in.

Vorige maand had ik er ook nog geen, maar ja nu begint alles in bloei te komen zodus ..

Met een mes die eruit snijden, helpt niet. Binnen een week staan de distels al terug in volle glorie. Dat groeit gelijk kolen momenteel! Bovendien zijn het er veel te veel, het is gewoon onbegonnen werk. Bovendien zijn speerdistels enorm stekelig. Zelfs dikke winterhandschoenen helpen NIET, deze soort distels steken daar dwars door.

Misschien dat een onkruidverdelger helpt? Iemand een idee welke soort goed helpt? En misschien elke paar dagen het gras maaien?

Tips?

Musk
28 april 2019, 15:48
https://nl.wikihow.com/Van-distels-afkomen

desolation
28 april 2019, 16:26
RoundUp.

Malan
28 april 2019, 17:08
Ik heb dit jaar een probleemke. De tuin staat plots vol met (speer)distels. En met vol, bedoel ik ook vol. Om de paar cm staat er een speerdistel. Vorig jaar had ik geen enkele speerdistel dus geen idee waarom het nu plots vol staat. Die distels staan dus tussen het gras in.

Vorige maand had ik er ook nog geen, maar ja nu begint alles in bloei te komen zodus ..

Met een mes die eruit snijden, helpt niet. Binnen een week staan de distels al terug in volle glorie. Dat groeit gelijk kolen momenteel! Bovendien zijn het er veel te veel, het is gewoon onbegonnen werk. Bovendien zijn speerdistels enorm stekelig. Zelfs dikke winterhandschoenen helpen NIET, deze soort distels steken daar dwars door.

Misschien dat een onkruidverdelger helpt? Iemand een idee welke soort goed helpt? En misschien elke paar dagen het gras maaien?

Tips?

Er zijn geen herbiciden meer op de markt voor consumenten. Ja, rommel op basis van pelargonzuur of azijnzuur, maar die doden de wortel niet en het onkruid staat er na een week terug.

Je hebt volgens mij 3 mogelijkheden:

1. Laten staan
2. Uittrekken met wortel en al
3. Een professionele tuinman met een fytolicentie laten komen die het onkruid kan behandelen met Bofix ofzo (om de distels te doden, maar het gras te laten staan).

Malan
28 april 2019, 17:10
RoundUp.

Is verboden in België voor particulieren.

Musk
28 april 2019, 18:32
RoundUp.

Laat die vuiligheid maar achterwege hoor.

makila
28 april 2019, 20:01
Bedankt voor de info allemaal!

In Nederland kan je er nog wel aangeraken zo te zien (niet alle merken meer, maar nog wel een paar - wie zoekt die vindt). In principe mogen ze het niet aan Belgen verkopen, maar daar blijkt geen controle op te zijn.
Swoit als ik nog een busje onkruidverdelger op de kop wil tikken zal ik dan snel nog moeten bestellen vooraleer de laatste websites en winkels die ze verkopen weg zijn.

Dat is toch dik klote. Ik kan toch moeilijk elke dag een uur of 2 distels liggen uittrekken? Want dat groeit zo snel dat ik letterlijk zo lang bezig ga zijn. Anders groeien er 2 nieuwe distels voor elke distel die ik uit de grond trek!

Er zijn ook wel van die onkruidstekers. Misschien moet ik er mij zo ééntje aanschaffen.

Dieter85
28 april 2019, 20:29

In Nederland kan je er nog wel aangeraken zo te zien (niet alle merken meer, maar nog wel een paar - wie zoekt die vindt). In principe mogen ze het niet aan Belgen verkopen, maar daar blijkt geen controle op te zijn.
Swoit als ik nog een busje onkruidverdelger op de kop wil tikken zal ik dan snel nog moeten bestellen vooraleer de laatste websites en winkels die ze verkopen weg zijn.

Dat is toch dik klote. Ik kan toch moeilijk elke dag een uur of 2 distels liggen uittrekken? Want dat groeit zo snel dat ik letterlijk zo lang bezig ga zijn. Anders groeien er 2 nieuwe distels voor elke distel die ik uit de grond trek!

Er zijn ook wel van die onkruidstekers. Misschien moet ik er mij zo ééntje aanschaffen.
In plaats van heel uw tuin vol kankerverwekkend vergif te kappen kan je hem misschien ook een omspitmachien huren en hem dan inzaaien.

zarathustra
28 april 2019, 20:32
In plaats van heel uw tuin vol kankerverwekkend vergif te kappen kan je hem misschien ook een omspitmachien huren en hem dan inzaaien.

werkt niet tegen distels, moet heel de bovenlaag er afhalen en vervangen

Dieter85
28 april 2019, 20:57
Ik heb zelf ook veel distels dit jaar... al een hoop tijd in gestoken maar ik wens geen glyfosaat te gebruiken. Dus al geverticuteerd, dan met een elektrische brander op gewerkt, dan met de toegestane pesticiden gewerkt, en continue door de robotmaaier kort houden en de kale plekken bijzaaien. Ik hoop dat de wortels uiteindelijk uitgeput geraken. Is inderdaad iets lastig.

makila
28 april 2019, 21:04
Ik heb zelf ook veel distels dit jaar... al een hoop tijd in gestoken maar ik wens geen glyfosaat te gebruiken. Dus al geverticuteerd, dan met een elektrische brander op gewerkt, dan met de toegestane pesticiden gewerkt, en continue door de robotmaaier kort houden en de kale plekken bijzaaien. Ik hoop dat de wortels uiteindelijk uitgeput geraken. Is inderdaad iets lastig.
Het was ook ideaal weer voor distels natuurlijk. Veel regen afgewisseld met periodes van zon, en een graad of 10-15 gemiddeld. Een echte broeihaard ervoor.

Ik vind dit produkt terug op Bol
https://www.bol.com/nl/p/protect-garden-tri-but-turbo/9200000014298986/

Dit produkt blijkt dus nog verkrijgbaar in BE. Iemand een idee waarom dit nog verkrijgbaar is en of dit echt helpt tegen distels?

PS: Ik merk dat er ook nog milieuvriendelijke versies van Round-Up te koop zijn (wel enorm duur!). Maar ik ben geen voorstander van Round-Up en ik geloof niet in milieuvriendelijke versies van Round-Up. :) Dat is gewoon een drogreden om het nog te kunnen verkopen denk ik.

Bloembak
28 april 2019, 21:28
Of ga eens langs bij een lokale boer die voor een kleine vergoeding uw tuin komt sproeien (de meesten hebben ook wel een handsproeier).

Malan
28 april 2019, 21:37
Het was ook ideaal weer voor distels natuurlijk. Veel regen afgewisseld met periodes van zon, en een graad of 10-15 gemiddeld. Een echte broeihaard ervoor.

Ik vind dit produkt terug op Bol
https://www.bol.com/nl/p/protect-garden-tri-but-turbo/9200000014298986/

Dit produkt blijkt dus nog verkrijgbaar in BE. Iemand een idee waarom dit nog verkrijgbaar is en of dit echt helpt tegen distels?

PS: Ik merk dat er ook nog milieuvriendelijke versies van Round-Up te koop zijn (wel enorm duur!). Maar ik ben geen voorstander van Round-Up en ik geloof niet in milieuvriendelijke versies van Round-Up. :) Dat is gewoon een drogreden om het nog te kunnen verkopen denk ik.

Is illegaal. Verkoop is verboden sinds 31 december, maar werken doet het zeker. Dit product is trouwens enkel erkend in Nederland en mag sowieso niet worden verkocht in België.

Die milieuvriendelijke Roundup is op basis van pelargonzuur.

slash
28 april 2019, 21:37
Of ga eens langs bij een lokale boer die voor een kleine vergoeding uw tuin komt sproeien (de meesten hebben ook wel een handsproeier).

Dit.

desolation
28 april 2019, 21:52
Dus Roundup gebruiken is crimineel en smerig, maar as er iemand een vergunning heeft en exact hetzelfde spuit dan is het ok?
We beseffen daarnaast allemaal dat alle Roundup producten nu vrij zijn van glyfosaat ?

Musk
28 april 2019, 22:47
Dus Roundup gebruiken is crimineel en smerig, maar as er iemand een vergunning heeft en exact hetzelfde spuit dan is het ok?
We beseffen daarnaast allemaal dat alle Roundup producten nu vrij zijn van glyfosaat ?

Crimineel en smerig heb ik niet gezegd, maar ik zou nooit in m'n eigen tuin waar m'n kinderen spelen bewust dergelijke zooi gaan gebruiken. En dan heb ik het over glyfosaat, want doe nu niet alsof ge naar glyfosaatvrije Roundup refereerde :p

Dieter85
28 april 2019, 22:53
Tis trouwens volledig verboden toch?
https://fytoweb.be/nl/nieuws/rechtzetting-verband-met-het-verbod-van-synthetische-herbiciden-voor-amateurs

De verkoop en het gebruik van de volgende herbiciden zijn vanaf 6 oktober 2018 verboden, en dit voor zowel het professionele als het niet-professionele gebruik:
Vervolgens 80x glyfosaat.

Ik vraag mij af of een boer of tuinaannemer wettelijk wel glyfosaat (van een ander merk dan?) bij u mag komen spuiten.

beryl
28 april 2019, 23:57
Tis trouwens volledig verboden toch?
https://fytoweb.be/nl/nieuws/rechtzetting-verband-met-het-verbod-van-synthetische-herbiciden-voor-amateurs

Vervolgens 80x glyfosaat.

Ik vraag mij af of een boer of tuinaannemer wettelijk wel glyfosaat (van een ander merk dan?) bij u mag komen spuiten.

Landbouwers en tuiniers mogen het nog gebruiken (ook voor gebruik bij particulieren), misschien dat het een lijst van producten is die bedoeld is voor particulieren. Al vermoed ik dat tuiniers vaak dezelfde verpakkingen kopen.

Distels zijn enorm moeilijk om vanaf te raken, er is een reden waarom distels het enige soort onkruid zijn waarvan de wet je verplicht om het te bestrijden voordat het een te groot probleem wordt.

Anoniem03
29 april 2019, 06:59
Tri-but spuiten, gewoon vol gelaat masker opzetten met filter. Als particulier niet verkrijgbaar, maar wel via via en hopen dat wind van je huis weg waait.

Ik had paardenstaart/kattenstaart zoals ze zeggen, 1 keer spuiten en weg. Wel een haagplantje dood gegaan door per ongeluk er op te spuiten, het gras is er echter niet door beschadigd. Zelf groener door geworden...

slash
29 april 2019, 08:32
Even nagekeken en wij hebben Bofix gebruikt. Weet wel niet of dit nog verkrijgbaar is want was toen voor particulieren maar in beperkte hoeveelheid te krijgen.
Hebben via de buurman (boer) een grotere hoeveelheid kunnen aankopen omdat we meer dan 1 hectare moeste besproeien.

M°°nblade
29 april 2019, 10:32

Koop u een deftig paar handschoenen en een onkruidsteker zodat ge altijd de hele wortel mee hebt. Distels zijn ook 2 jarige planten. Wat nu niet in bloem uitschiet, zijt ge binnen 2 jaar vanaf.

En met deftige handschoenen bedoel ik dat ge niet die overpriced plastic bucht van de horta of de gamma moet kopen. Ik draag altijd dit paar:
https://proforto.be/blaklader-2239-gevoerde-handschoen-ambacht-new?gclid=CjwKCAjwwZrmBRA7EiwA4iMzBJM9UzimqoBxeSsv 11tb6bcbtBRLh-igx5gVPj47DYYlFDXAS9VMCRoC97gQAvD_BwE
Wat duur omdat ik last heb van contactallergie met zo goed als ieder merk, zelfs gevoerde, maar die zijn allround perfect. Ik gebruik die voor steenpuin, beton, en ook doornen van distels en braamstruiken gaan niet door dat hertenleer. Niet te warm voor in de zomer en toch genoeg tactiele flexibiliteit.

Dieter85
4 mei 2019, 21:43
Ik heb vandaag dit ding gekocht: Gardena 3517 onkruidsteker.

Kunt ge zo rechtstaand onkruid mee uitboren vooral met van die penwortels. Bijna al het onkruid dat in mijn hof staan hebben van die penwortels. Je trekt daar soms een penwortel uit van wel 25cm. Dus ja normaal dat daar weinig tegen opgewassen is. Daarna wel het zand er wat af doen want er blijft wel een putje achter. Toch al een uur bezig geweest en een emmer vol van die dingen. Dit lijkt me het enige wat tot nu toe echt werkt en waar je direct resultaat mee ziet.

Dus ja het advies van Moonblade is bij mij wel goed uitgedraaid.

Ik dacht eerst dat het distels waren omdat ik geen bloemen zie, maar misschien is het toch soort paardebloem want die hebben penwortels.
Daar zijn ook geen stekels aan. Bij distels werkt die truuk misschien niet als die geen penwortels hebben.

http://tuin-aanleggen.be/wp-content/uploads/blogger/Paardebloem-772774.jpg

Musk
4 mei 2019, 22:54
Dat is idd paardenbloem :)

river8870
9 juni 2019, 13:44
Weet er iemand een goeie meststof voor onkruid en die tegen warm weer kan.
Is voor mijn sier gazon. Vorig jaar was het een ramp. Vol met onkruid en mijn gras was zo geel als iets pfft

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

M°°nblade
12 juni 2019, 10:58
Ik heb vandaag dit ding gekocht: Gardena 3517 onkruidsteker.

Kunt ge zo rechtstaand onkruid mee uitboren vooral met van die penwortels. Bijna al het onkruid dat in mijn hof staan hebben van die penwortels. Je trekt daar soms een penwortel uit van wel 25cm. Dus ja normaal dat daar weinig tegen opgewassen is. Daarna wel het zand er wat af doen want er blijft wel een putje achter. Toch al een uur bezig geweest en een emmer vol van die dingen. Dit lijkt me het enige wat tot nu toe echt werkt en waar je direct resultaat mee ziet.

Dus ja het advies van Moonblade is bij mij wel goed uitgedraaid.

Ik dacht eerst dat het distels waren omdat ik geen bloemen zie, maar misschien is het toch soort paardebloem want die hebben penwortels.
Daar zijn ook geen stekels aan. Bij distels werkt die truuk misschien niet als die geen penwortels hebben.

http://tuin-aanleggen.be/wp-content/uploads/blogger/Paardebloem-772774.jpg

Aangezien dat het om paardenbloemen gaat toch nog even vermelden dat als je daar vanaf wil geraken, uitsteken het enige is dat je kan doen.
Paardenbloemen zijn namelijk blijvende planten. Zelfs als in de winter alles boven de grond afsterft zal die wortelpen in april gewoon terug uitschieten. Door uw gras regelmatig af te maaien en de verspreiding van zaden tegen te gaan, onderhoud je ook alleen maar de status quo.

Belangrijk is dus dat je de diepe wortelpen in zijn geheel uitsteekt. 100% kunt ge het echter nooit tegengaan. Die aden komen van overal.

whirlpool123
12 juni 2019, 11:38
Glyfosaat kunde perfect nog op ebay.co.uk bestellen hoor. Zoals bv:

https://www.ebay.co.uk/itm/Doff-Glyphosate-Weed-Killer-Concentrate-Kills-Weed-Roots-No-Residue-1Litre/123447435305?epid=2255360974&hash=item1cbe0a6029

Kgebruik het zelf niet, maar tis belachelijk hoe gemakkelijk dat 'verbod' te omzeilen is. En wie gaat het zeggen da gij da gebruikt hebt?

M°°nblade
12 juni 2019, 12:30
Ieder verbod valt te omzeilen.
Roundup is niet iets dat ge moet laten voor ander moet laten. Ge moet dat voor u eigen doen. Als ge echt zo weinig met uw gezin en huisdieren inzit dat ge carcinogene stoffen op uw terras wilt rondspuiten dan is dat maar op eigen risico. Hetzelfde voor asbestplaten.

Onlangs nog op ne BBQ geweest bij iemand die dat ook spoot. Viel er een stuk vlees en brood op zijn glyfosaat terras, zat em dat ook nog op te eten ... :unsure:

GADGET
12 juni 2019, 12:46
Ik gebruik dat ook zelden/nooit bij mij thuis.
Heb 2 kleine kindjes en heb ook liever dat ze niet in een gazon moeten rollen die vol sproeistoffen zit..

Terras doe ik met een brander en gazon frequent maaien scheelt al veel tegen onkruid.

Ik heb al die licenties, maar ga ze zelf niet verlengen omdat het mij dermate weinig boeit om dat nog veel te gebruiken :p

Natuurlijk, of het allemaal ZO veel uit maakt...jan met de pet sproeit misschien wat minder, maar als de boeren/professionelen 100m verder een paar hectare aan het sproeien zijn.. vrij frequent zelf, dan maakt dat imo niet zoveel uit.
Zal allemaal nog wel verstrengen, licentie behouden zal moeilijker zijn, je zal meer moeten specifiëren (klant gegevens, oppervlakte, frequentie,..)

whirlpool123
12 juni 2019, 12:50
Ieder verbod valt te omzeilen.
Roundup is niet iets dat ge moet laten voor ander moet laten. Ge moet dat voor u eigen doen. Als ge echt zo weinig met uw gezin en huisdieren inzit dat ge carcinogene stoffen op uw terras wilt rondspuiten dan is dat maar op eigen risico. Hetzelfde voor asbestplaten.

Onlangs nog op ne BBQ geweest bij iemand die dat ook spoot. Viel er een stuk vlees en brood op zijn glyfosaat terras, zat em dat ook nog op te eten ... :unsure:

Men zet glyfosaat onder de categorie "probably carcinogenic", net zoals rood vlees, hete dranken en het beroep kapper. Ik denk dat het vooral in de dosis zit die ge opneemt. Als gij elke dag daarmee moet omgaan en ge neemt geen voorzorgsmaatregelen, tja natuurlijk da ge op den duur iets gaat krijgen. Kanker krijgt ge ook niet op 123, daar zit meestal een ontwikkelingsproces van 10-20 jaar achter.

Net zoals uw kans om kanker te krijgen ultralaag is als ge nu 1x per jaar een sigaar rookt, of 1x per maand rood vlees eet, als ge ne paar keer per jaar glyfosaat spuit op uw terras gaat da echt het verschil niet maken. En glyfosaat breekt tamelijk snel af in de bodem en op het oppervlak van de plant (paar uur). Uw vriend heeft wss meer kankerrisico gekregen van dat stuk BBQ vlees dat hij at en dat glas bier dat hij dronk dan van dat glyfosaat. Ik noem dat hypocrisie want iedereen verwacht verse groenten en fruit op hun tafel maar kan niet inzien dat dat op grote schaal moet gedaan worden, en daar zijn zijn stoffen zoals glyfosaat voor nodig. Maar dan drinken ze wel een pintje bij hun rood vlees, en die groenten op hun bord hebben 0,000000001mg glyfosaat erin.

Twordt opgeklopt door de media en door moneygrab lawsuits in Amerika. Stelt u voor moest iedereen beginnen alcoholproducenten aanklagen omdat alcohol ook kankerverwekkend is (en nog veel meer dan glyfosaat). Of iedereen gaat de boeren aanklagen omdat rood vlees carcinogeen is. Of omdat de kapper haarspray op uw kop gespoten heeft en ge hebt da ingeademd. Of omdat er auto's buiten rondrijden die diesel uitstoten en gij ademt da in.

M°°nblade
12 juni 2019, 14:23
Men zet glyfosaat onder de categorie "probably carcinogenic", net zoals rood vlees, hete dranken en het beroep kapper. Ik denk dat het vooral in de dosis zit die ge opneemt. Als gij elke dag daarmee moet omgaan en ge neemt geen voorzorgsmaatregelen, tja natuurlijk da ge op den duur iets gaat krijgen. Kanker krijgt ge ook niet op 123, daar zit meestal een ontwikkelingsproces van 10-20 jaar achter.

Net zoals uw kans om kanker te krijgen ultralaag is als ge nu 1x per jaar een sigaar rookt, of 1x per maand rood vlees eet, als ge ne paar keer per jaar glyfosaat spuit op uw terras gaat da echt het verschil niet maken. En glyfosaat breekt tamelijk snel af in de bodem en op het oppervlak van de plant (paar uur). Uw vriend heeft wss meer kankerrisico gekregen van dat stuk BBQ vlees dat hij at en dat glas bier dat hij dronk dan van dat glyfosaat. Ik noem dat hypocrisie want iedereen verwacht verse groenten en fruit op hun tafel maar kan niet inzien dat dat op grote schaal moet gedaan worden, en daar zijn zijn stoffen zoals glyfosaat voor nodig. Maar dan drinken ze wel een pintje bij hun rood vlees, en die groenten op hun bord hebben 0,000000001mg glyfosaat erin.

Twordt opgeklopt door de media en door moneygrab lawsuits in Amerika. Stelt u voor moest iedereen beginnen alcoholproducenten aanklagen omdat alcohol ook kankerverwekkend is (en nog veel meer dan glyfosaat). Of iedereen gaat de boeren aanklagen omdat rood vlees carcinogeen is. Of omdat de kapper haarspray op uw kop gespoten heeft en ge hebt da ingeademd. Of omdat er auto's buiten rondrijden die diesel uitstoten en gij ademt da in.
Dat zeiden ze 20 jaar geleden ja. Nu blijkt dat de reden dat glyfosaat zo'n wondermiddel is, net is omdat die stof en zijn afbraakproduct AMPA zo persistent aanwezig blijven in de bodem. Uiteindelijk is uit recentere studies gebleken dat die stof véél minder goed afbreekbaar dan eerst gesteld werd wat er voor zorgt dat het risico op contaminatie zo hoog is. Flashback naar DDT uit de jaren ’70. Ook dat steekt nog altijd in de bodem.
Het rood vlees en de alcohol die ge benut, die verlaten uw lichaam terug waarmee ook uw blootstelling aan die stoffen stopt maar die glyfosaat blijft nog jaren in uwe gazon hangen. Dus matigen in glyfosaat is vrij nutteloos. Ge hebt zelfs met maar 1 keer per jaar spuiten een permanente blootstelling aan de stof.

Ander groot verschil is natuurlijk dat verhit eten en drank voedingsmiddelen zijn terwijl glyfosaat niet meer dan een ‘gemaks’middel is. Als ik 4 keer per jaar mijn grind schoffel is het onkruid ook weg.

whirlpool123
12 juni 2019, 21:00
Dat zeiden ze 20 jaar geleden ja. Nu blijkt dat de reden dat glyfosaat zo'n wondermiddel is, net is omdat die stof en zijn afbraakproduct AMPA zo persistent aanwezig blijven in de bodem. Uiteindelijk is uit recentere studies gebleken dat die stof véél minder goed afbreekbaar dan eerst gesteld werd wat er voor zorgt dat het risico op contaminatie zo hoog is. Flashback naar DDT uit de jaren ’70. Ook dat steekt nog altijd in de bodem.
Het rood vlees en de alcohol die ge benut, die verlaten uw lichaam terug waarmee ook uw blootstelling aan die stoffen stopt maar die glyfosaat blijft nog jaren in uwe gazon hangen. Dus matigen in glyfosaat is vrij nutteloos. Ge hebt zelfs met maar 1 keer per jaar spuiten een permanente blootstelling aan de stof.

Ander groot verschil is natuurlijk dat verhit eten en drank voedingsmiddelen zijn terwijl glyfosaat niet meer dan een ‘gemaks’middel is. Als ik 4 keer per jaar mijn grind schoffel is het onkruid ook weg.

Dat uw kinderen in dat gras spelen, dat is een andere zaak. Zou ik ook niet doen. Ik heb glyfosaat dan ook nog nooit gebruikt en zal het nooit gebruiken. Hier trekken we dat gewoon uit, en hier en daar een beetje onkruid stoort mij helemaal niet.
Wat ik wou duidelijk maken is dat ik het overdreven vindt dat men zo moeilijk doet over een stof dat in bijna alle groenten en fruit zit en een miniem kankerrisico heeft, maar dan klaagt men wel niet over de miljoenen auto's die buiten rondrijden en de lucht verzieken. Wat zal er eerder kanker veroorzaken, die 0,00000001mg glyfosaat die ge binnenwerkt als ge groenten eet of die benzinelucht die ge inademt als ge aan het tankstation staat te tanken? Of het stuk rood vlees dat ge om de 2 dagen eet. Of de parfum die ge inademt als ge ne keer naar een feestje gaat. Of het wierrookstokje dat ge opsteekt om 's avonds te relaxen. Dan zou men eigenlijk al het voorgaande ook moeten verbannen "just to be safe".

Booka Shade
18 juni 2019, 13:55
Ik heb hier ook enorm veel distels, vorig jaar geen enkel probleem mee gehad.
Ga nu proberen om ze een voor een uit te halen.

Selderijstok
23 juni 2019, 14:54
Hier ook hetzelfde liedje, enorm veel distels in het gras dit jaar. Sproeien doe ik niet meer.
Eens je ronde doen met de gardena stekker en ze zijn weg, maar ik ben al snel 3u bezig...

EvilTwin
23 juni 2019, 17:20
Echt veel je gras maaien kan ook helpen. Hiermee bedoel ik 2-3 keer per week.

Omdat de plant nooit volgroeid geraakt zal ze uiteindelijk sterven, terwijl je gras hier goed tegen kan. Dit geldt ook voor andere soorten onkruid trouwens.

makila
23 juni 2019, 17:28
Ik ben van mijn distels vanaf. Ik heb er nu geen meer staan :) Inderdaad urenlang uitsteken en uitsteken en nogmaals uitsteken en gras kort maaien.

Het staat hier nu wel vol met paardenbloemen en madeliefjes. Maar dat vind ik minder erg, die planten hebben geen stekels en zijn goed voor de bijtjes ;)

zarathustra
23 juni 2019, 19:59
Ik ben van mijn distels vanaf. Ik heb er nu geen meer staan :) Inderdaad urenlang uitsteken en uitsteken en nogmaals uitsteken en gras kort maaien.

Het staat hier nu wel vol met paardenbloemen en madeliefjes. Maar dat vind ik minder erg, die planten hebben geen stekels en zijn goed voor de bijtjes ;)

Het is niet omdat je ze op dit moment net kan zien dat ze weg zijn eh :p

pardal capoeira
24 juni 2019, 09:19
heb dit jaar ook veel last van distels en ook veel ander onkruid. Ik heb dan maar besloten om het huis te verkopen

M°°nblade
24 juni 2019, 15:36
Trouwens, het beste middel tegen onkruid zou kokend water zijn. Dood onmiddelijk alle planten en zaden. Ik heb het nu eens geprobeerd met het vocht van de gekookte pasta en patatten.

Schummi88
24 juni 2019, 20:10
heb dit jaar ook veel last van distels en ook veel ander onkruid. Ik heb dan maar besloten om het huis te verkopen

:rofl:, hier ook last van distels maar ik rij mijn gras genoeg af en één van de dagen steek ik ze uit.