PDA

Volledige versie bekijken : De grote kleine-vraagjes thread - Deel 1

Booka Shade
20 april 2019, 11:18
Gelieve hier al jullie vragen te stellen, zodoende we niet voor elke vraag een apart topic moeten aanmaken en we het overzichtelijk kunnen houden.
De firma dank u ;)

TheCeet
21 april 2019, 23:54
Wie kan welke verdeler/merk aanraden qua vaste vliegenramen?
Ramen zijn van Deceuninck in PVC.
Regio Aalst.

TitaTovenaartje
25 april 2019, 19:05
Ik heb nog een paar 100€ aan ecocheques liggen.
Nu wil ik ons terras eens 'groener' maken.
Heb hier een muurtje van 5m70 lang. Ik wou daar plantenbakken opzetten en dan van dat hoog gras in.
bakken zouden 80x40x40 zijn (LxBxH)
Houten bakken kan je betalen met ecocheques, maar vrouw ziet liever polyester bakken (betongrijs) en die kan ik precies niet vinden waar ik met ecocheques kan betalen

Iemand een idee?

Matthias92
30 april 2019, 21:33
Betreft de tweejaarlijkse verbrandingscontrole van mijn gasketel.
Op het vorige attest staat dat volgende controle voor 22/05/2019 dient te gebeuren.

De installateur van de installatie ging normaal gezien vorige week woensdag komen, maar heeft me laten zitten.

Kan het kwaad dat deze controle na bovenstaande datum gebeurd?

Waelvis
30 april 2019, 21:56
Betreft de tweejaarlijkse verbrandingscontrole van mijn gasketel.
Op het vorige attest staat dat volgende controle voor 22/05/2019 dient te gebeuren.

De installateur van de installatie ging normaal gezien vorige week woensdag komen, maar heeft me laten zitten.

Kan het kwaad dat deze controle na bovenstaande datum gebeurd?

Nee, dat steekt niet op een week of zo...

Bij ons zijn ze ongeveer een maand "te laat" geweest.

Die installateur toevallig "PAU***S"? ;-)

nixie
1 mei 2019, 14:32
Als u bekabeling oud is, ik spreek dan over bekabeling in zo van die stoffen met wax ingesmeerde kabels.
Vind je daar makkelijk een vakman voor om dat te vervangen?
Ik vermoed ook dat dat een prijzig iets is?

DSK
4 mei 2019, 20:35
Iemand een idee qua opties om draai-kiepramen te verduisteren?
We hebben reeds een soort rolgordijn, op de dag, dat 10-15 cm overlapt aan de zijkanten maar dit lekt nog redelijk veel licht.
Momenteel ook een soort rolgordijn met zijprofielen gemonteerd (https://www.be.raamdecoratie.com/rolgordijn-cassette-pure.html) maar dit voelt zeer fragiel aan.

Deel van het probleem is dat de ruiten zelf +- 60x60 zijn, wat het moeilijker maakt.

Pieterjan94
6 mei 2019, 19:52
Binnenkort Uithuizen dus cv ketel moet nagekeken worden.
Iemand die een firma kan aan of afraden in of rond het Gentse? Wat kost dat trouwens zoal?

Waelvis
6 mei 2019, 22:11
Binnenkort Uithuizen dus cv ketel moet nagekeken worden.
Iemand die een firma kan aan of afraden in of rond het Gentse? Wat kost dat trouwens zoal?Bij mij was het vorig jaar 220€ voor een onderhoud.

Mulan
6 mei 2019, 22:44
Bij mij 100 euro minder.

nixie
7 mei 2019, 12:55
Hoe zouden jullie laminaat oriënteren?
Diegene die kwam opmeten zei om het met de ruimte mee te leggen.
Dus horizontaal tegen de langste muur, omdat langs die kanten ook het licht binnenvalt.
Dus het licht gaat mee met de langste muur.

Echte een bevriende binnenhuis architecte zei me van de planken evenwijdig met de straat te leggen...

Nadien nog is in de showroom van Quickstep geweest en die zeiden ook van ze horizontaal te leggen met de langste muur.

Bubba
7 mei 2019, 12:58
Hier zeiden ze tegen ons om de laminaat te leggen in de richting van de lichtinval.

Musk
7 mei 2019, 13:22
Dus horizontaal tegen de langste muur, omdat langs die kanten ook het licht binnenvalt.

Echte een bevriende binnenhuis architecte zei me van de planken evenwijdig met de straat te leggen...

Nadien nog is in de showroom van Quickstep geweest en die zeiden ook van ze horizontaal te leggen met de langste muur.

Wat heeft de straat met uw interieur te maken? :unsure:

Mr.Fingers
7 mei 2019, 15:49
Als u bekabeling oud is, ik spreek dan over bekabeling in zo van die stoffen met wax ingesmeerde kabels.
Vind je daar makkelijk een vakman voor om dat te vervangen?
Ik vermoed ook dat dat een prijzig iets is?

Hangt er echt vanaf waar de kabels in zitten. Als ze in brede kokers zitten, is dat iets dat je in principe zelf kunt met een trekveer. Als het smalle buizen zijn, dan ben je vrij ver van huis om dat zonder breekwerk vervangen te krijgen. Een beetje degelijke elektricien draait er z'n hand niet voor om.

Musk
7 mei 2019, 17:43
Aan het kijken voor een nieuwe grasmaaier. Benzine wil ik eigenlijk niet meer wegens relatief klein gazon en lawaai enzo. Dacht eigenlijk aan een elektrische met 2 batterijen. Budget rond de 4-500 euro. Zijn die van makita deftig?

ashuray
7 mei 2019, 17:44
Wij moeten zo naar een huis gaan kijken. Nu was ik het ek rapport nog is aan het nakijken maar dit is conform. Maar het is wel van 2001 en zou pas in 2026 terug gekeurd moeten worden? Het huis is van 1970.

https://imgur.com/a/ZidflxK

Best herkeuring vragen of?

TitaTovenaartje
7 mei 2019, 19:12
Leggen jullie in de zomer iets over jullie lichtstraat?
Kwestie van de zon er af te halen. Er zit 4-seizoensglas in, maar warmt toch vrij snel op langs daar.
Vorig jaar nog oude hoeslakens er over getrokken... Dit werkt wel een beetje, maar schoon is het niet :p

Zou een rietmat helpen?

Musk
7 mei 2019, 19:31
Aan het kijken voor een nieuwe grasmaaier. Benzine wil ik eigenlijk niet meer wegens relatief klein gazon en lawaai enzo. Dacht eigenlijk aan een elektrische met 2 batterijen. Budget rond de 4-500 euro. Zijn die van makita deftig?

NVM, 't is ne Stihl geworden :)

Mulan
7 mei 2019, 20:36

Naar 2 dingen kijken : lichtinval en de ruimte zelf. Hem gelijk leggen met de kortste kant verbreedt optisch, hem evenwijdig leggen met de langste muur versmalt een ruimte.
Mee met het licht trekt het licht verder de ruimte in. Hier ligt hij evenwijdig met de trap, een beuken trap met "lamellen" dus die lijn loopt verder op de eerste verdieping. Heel lichtrijke kamers die min of meer vierkant zijn dus daar naar gekeken ;)

(ik bedoel dit soort "strepen" in de trap als je hier kan zien: https://www.trappen-info.be/houten-trap/beuken-trap)

nixie
7 mei 2019, 23:08
Naar 2 dingen kijken : lichtinval en de ruimte zelf. Hem gelijk leggen met de kortste kant verbreedt optisch, hem evenwijdig leggen met de langste muur versmalt een ruimte.
Mee met het licht trekt het licht verder de ruimte in. Hier ligt hij evenwijdig met de trap, een beuken trap met "lamellen" dus die lijn loopt verder op de eerste verdieping. Heel lichtrijke kamers die min of meer vierkant zijn dus daar naar gekeken ;)

(ik bedoel dit soort "strepen" in de trap als je hier kan zien: https://www.trappen-info.be/houten-trap/beuken-trap)

Ruimte is heel lang.
Loopt van de voorkant tot de achterkant tot in de veranda.
Als ik met het licht mee zou leggen dan lopen ze verticaal op de straatkant.

Brecht
8 mei 2019, 12:15
Bij mij 100 euro minder.

Bij mij nog eens 120 minder dan bij u :unsure:

TitaTovenaartje
12 mei 2019, 20:40
Zie net dat er een klein lekje is aan mijn dakkoepel.
Siliconen is volledig verduurd. Is van die dikke zwarte.
Kan je dit gewoon in de brico vinden? of is dit iets speciaals?

Selderijstok
21 juli 2019, 14:18
Ik ben op zoek naar mijn sifonput. Dit en de regenput zou moeten aanwezig zijn maar ik kan alleen de regenput vinden.
Kan deze nergens terug vinden op het plan die ik heb. Bestaan er online toepssingen waar ik dit kan raadplegen? Of een andere manier om dit te vinden?
Volgens de buren zou die ergens onder het gras moeten zitten...:unsure:

Probleem is dat de sifonput waarschijnlijk verstopt is en deze nu gedeeltelijk overloopt in de regenput en een deel naar de riool... = vuil water in de regenput.

Rep1
25 juli 2019, 16:31
Hello all,
de keuring van mijn binneninstallatie (water) in mijn nieuwbouw zou nog moeten gebeuren.
Probleem is dat mijn loodgieter failliet is (gelukkig bij mij wel afgewerkt) en ik dus geen toestellenlijst of uitvoeringsplan heb.
Ik ben er zelf eens aan begonnen, maar ik ken daar niets van, veel zaken zijn ook via hem besteld, etc.
Nu dacht ik een tijdje terug een website/bedrijf gevonden te hebben die dit voor jou komen doen, maar ik vind daar nergens iets van terug.
Kent er iemand zo'n bedrijf waar ik het over heb?
Of een andere manier hoe ik die zou kunnen verkrijgen?

Assioso
29 juli 2019, 15:20
Ik heb een oud appartement gekocht (eind jaren 50), er is geen gas of mazoutketel aanwezig. Alles wordt elektrisch
Voor verwarmen en koelen wordt het een split airco met 3 binnenunits (keuken, slaapkamer, woonkamer) daarnaast is er nog het wasmachine (geen droogkast), elektrisch vuur + oven en dampkamp.
Het vermogen van de meter moet verhoogd worden (nu 16a - 3.7kVA), gaat de standaard 40A voldoende zijn?
https://imgur.com/a/D6XePlP

https://imgur.com/a/D6XePlP

RealRoot
29 juli 2019, 16:09
40A enkelfasig = ruwweg 9kW continu belasting (om gemakkelijk te rekenen), uw airco is 6kW ofzo maximaal? moderne wasmachine/vaatwas is 1kW. dus meer dan genoeg reserve. 32A kan dan weer aan de krappe kant zijn als alles tegelijk aanligt. ik dacht dat men tegenwoordig 40A neemt als standaard in een woning.

Assioso
29 juli 2019, 16:42
40A enkelfasig = ruwweg 9kW continu belasting (om gemakkelijk te rekenen), uw airco is 6kW ofzo maximaal? moderne wasmachine/vaatwas is 1kW. dus meer dan genoeg reserve. 32A kan dan weer aan de krappe kant zijn als alles tegelijk aanligt. ik dacht dat men tegenwoordig 40A neemt als standaard in een woning.

2 - 2,5 kw / airco bij het koelen, bij verwarmen zal op min 3 liggen geloof ik. Ik vermoed dat ze niet alle 3 tegelijk gaan draaien maar misschien is dat toch te nipt genomen?
Volgens de website van Sibelga kan ik voor dezelfde prijs ook verzwaren tot 50A - 11,5kVA. Is dat eveneens mogelijk?

Mijn elektricien raadde me destijds aan om naar 40A te gaan maar over zwaarder heeft hij niet gezegd, en spijtig genoeg kan ik hem momenteel niet bereiken...

TheCeet
29 juli 2019, 22:58
We zijn in februari ingetrokken in onze SOD nieuwbouw.
Als ik ga kijken op MyMinFin staat er nog altijd bouwgrond op onze naam.
Via kadaster zie ik niet oppervlakte van ons huis staan, enkel grootte van ons perceel.

Kan het zijn dat ik het kadaster vergeten in te lichten ben dat we ingetrokken zijn in onze woning?

RealRoot
30 juli 2019, 08:36
2 - 2,5 kw / airco bij het koelen, bij verwarmen zal op min 3 liggen geloof ik. Ik vermoed dat ze niet alle 3 tegelijk gaan draaien maar misschien is dat toch te nipt genomen?
Volgens de website van Sibelga kan ik voor dezelfde prijs ook verzwaren tot 50A - 11,5kVA. Is dat eveneens mogelijk?

Mijn elektricien raadde me destijds aan om naar 40A te gaan maar over zwaarder heeft hij niet gezegd, en spijtig genoeg kan ik hem momenteel niet bereiken...
Zullen weinig continu vollebak draaien gok ik.
Maar het kan het idd geen slecht idee zijn om naar 50A te gaan, als dat dezelfde prijs is.

MrKend54l
30 juli 2019, 22:31
Via kadaster zie ik niet oppervlakte van ons huis staan, enkel grootte van ons perceel.

Kan het zijn dat ik het kadaster vergeten in te lichten ben dat we ingetrokken zijn in onze woning?Ik gok eerder op dat de overheid niet zo snel werkt ;)
Ik zou tegen eind dit jaar nog eens kijken. Als het dan nog niet in orde is zou ik eens aan de bel trekken.

Bimmer
30 juli 2019, 23:08

Kan het zijn dat ik het kadaster vergeten in te lichten ben dat we ingetrokken zijn in onze woning?

Heb je u adres wijziging gaan aangeven bij gemeentehuis?

Ik heb mijn adres ook gewijzigd in februari (ook een nieuwbouw) en daar is iets iets misgelopen. Ik kreeg een brief dat ik nog niet in mijn huis zat, terwijl dat wel het geval was. Ik vond het ook al vreemd omdat mijn achterbuur eind januari er was ingetrokken en al een tijdje zijn kadastraal inkomen had gekregen, terwijl ik nog niets had gekregen (op de dag van vandaag nog steeds niets).

Heb een brief terug gestuurd met een brief van gemeentehuis, waar hun de datums hebben opgeschreven. Staat de datum op, wanneer ik de melding heb gedaan, wanneer wijkagent is langs geweest en wanneer ik adres wijziging op mijn ID heb laten doen.

Kwertie
31 juli 2019, 10:12
Dag iedereen

Ik ben niet bekend op dit gedeelte van het forum, maar heb toch een vraagje :);
Zaterdag is er in de Aldi een promotie voor verduisterende rolgordijnen (voor een Velux).
Mijn vraag is of die kwalitatief in orde zijn, iemand die zo eentje heeft? In de winkels als Hubo en Gamma enz, vraagt men al gauw 80 euro hiervoor. Zaterdag is het aan 40 euro in de Aldi, van een ander merk uiteraard.
Maar als die nagenoeg even goed zijn, koop ik ze dus in de Aldi ;).

Thx voor de feedback

Kwertie
5 augustus 2019, 09:20
Ter info: ik heb mij geriskeerd hieraan :p. De kwaliteit lijkt me ok te zijn, alleen het installeren was wel iets lastiger dan bij een echt velux-rolgordijn.

HUSKE
5 augustus 2019, 09:45
Ter info: ik heb mij geriskeerd hieraan :p. De kwaliteit lijkt me ok te zijn, alleen het installeren was wel iets lastiger dan bij een echt velux-rolgordijn.

Heb die vorig jaar geïnstalleerd bij iemand. Vond dat nog wel cava.
Je moet wel voorzichtig zijn met de bediening, maar voor de rest doen die hun werk. Voor 30 of 40€ per stuk zijn ze nu eenmaal goedkoop.

lookoutordie
5 augustus 2019, 13:13
Iemand ervaring met stofzuigers op een batterij?
Ben eens aan het rondzien en ik vind enorm veel van deze stofzuigers zonder kabel op een batterij.
Ik heb een lichte voorkeur naar een bekabelde stofzuiger, enerzijds om geen geprul te hebben met een batterij en anderzijds omdat de zuigkracht mij gewoon beter lijkt.
Zal gebruikt worden voor de woning maar ook voor de wagen bv.

Bubba
5 augustus 2019, 13:33
Ben eens aan het rondzien en ik vind enorm veel van deze stofzuigers zonder kabel op een batterij.
Ik heb een lichte voorkeur naar een bekabelde stofzuiger, enerzijds om geen geprul te hebben met een batterij en anderzijds omdat de zuigkracht mij gewoon beter lijkt.

Zo'n steelstofzuiger bedoel je dan? In onze omgeving hebben er al een aantal de traditionele stofzuiger weg gedaan voor zo'n steelstofzuiger op batterij en dat gaan wij ook doen als de onze versleten is. Dat werkt gewoon veel makkelijker en is veel mobieler.

Frado2005
5 augustus 2019, 13:37

Ik heb hier een draadloze van Dyson en een bedrade van Philips. De bedrade versie is toch duidelijk veel krachtiger ( ook al is de draadloze van Dyson).Dus ik merk vaak dat zwaardere ( zwaarder dan stof/haar) zaken niet opgezogen worden, terwijl dit wel zo is met de bedrade..

Dus ik persoonlijk ben blij dat ik de Philips ook nog heb, met die grotere kracht heb ik veel sneller gedaan met stofzuigen tov de Dyson. FYI wel een duurdere Philips stofzuiger gekocht, denk rond 150 euro.

Frado2005
5 augustus 2019, 13:40
Hello all,
de keuring van mijn binneninstallatie (water) in mijn nieuwbouw zou nog moeten gebeuren.
Probleem is dat mijn loodgieter failliet is (gelukkig bij mij wel afgewerkt) en ik dus geen toestellenlijst of uitvoeringsplan heb.
Ik ben er zelf eens aan begonnen, maar ik ken daar niets van, veel zaken zijn ook via hem besteld, etc.
Nu dacht ik een tijdje terug een website/bedrijf gevonden te hebben die dit voor jou komen doen, maar ik vind daar nergens iets van terug.
Kent er iemand zo'n bedrijf waar ik het over heb?
Of een andere manier hoe ik die zou kunnen verkrijgen?

Geen offerte/bestelbon waar alle kranen/toestellen op staan? Wij hadden dit alleszins wel. Dan moet je enkel nog kijken naar je uitvoeringsplan, maar bij ons was dit vrij eenvoudig opgemaakt.. Die keuring van de waterinstallatie was bij ons trouwens zeer vluchtig, ze hebben eens rondgekeken en alles kort even overlopen. Dus betwijfel of ze hier zeer streng in zijn? Zolang je toestellenlijst klopt en wat op stads en regenwater staat, wie weet..?

lookoutordie
6 augustus 2019, 08:21
Daar vreesde ik al voor dat de bedrade versie krachten ging zijn. Zie het ook al voor mij dat die batterij het begeeft en dan sta je daar. Mij lijkt een steelstofzuiger op een veredelde kruimeldief.

Bubba
6 augustus 2019, 09:00
Daar vreesde ik al voor dat de bedrade versie krachten ging zijn. Zie het ook al voor mij dat die batterij het begeeft en dan sta je daar. Mij lijkt een steelstofzuiger op een veredelde kruimeldief.

Een goede steelstofzuiger heeft dezelfde zuigkracht als een traditionele stofzuiger maar die zijn uiteraard niet goedkoop. Qua gebruiksgemak zijn die steelstofzuigers gewoon veel makkelijker en comfortabeler.
Dat van die batterij is ook maar onzin, als dat blok in je traditionele stofzuiger het begeeft dan sta je daar ook...

Frado2005
6 augustus 2019, 12:13
Een goede steelstofzuiger heeft dezelfde zuigkracht als een traditionele stofzuiger maar die zijn uiteraard niet goedkoop. Qua gebruiksgemak zijn die steelstofzuigers gewoon veel makkelijker en comfortabeler.
Dat van die batterij is ook maar onzin, als dat blok in je traditionele stofzuiger het begeeft dan sta je daar ook...

Ik denk dat je Dyson nu toch wel onder de goede steelstofzuigers kan rekenen..

Bubba
6 augustus 2019, 12:28
Ik denk dat je Dyson nu toch wel onder de goede steelstofzuigers kan rekenen..

Ja en nee, je hebt ook binnen Dyson verschillende kwaliteit en de technologie staat ook niet stil. Mijn ouders hebben een AEG steelstofzuiger van 2 jaar oud, mijn tante heeft dezelfde maar dan de nieuwste versie van dat model. De zuigkracht van beide is merkbaar anders. Als je die Dyson V11 zou vergelijken met zo'n Dyson V8 bijvoorbeeld dan ga je zeker hetzelfde merken.

XA4
18 augustus 2019, 08:27
Met onze bouw in het vooruitzicht, zou het makkelijk zijn om telkens een lasermeter bij te hebben. Mijn vriendin sprak onlangs van een pocket formaat lasermeter.
Nu heb ik dat opgezocht en kwam op die van Dewalt en Stanley. Allebei 35 à 40 euro. Helaas ook allebei beperkt tot 9 meter.
Iemand ervaring met zo'n pocket lasermeter?
Zijn niet 100% correct, maar wel goed om een idee te hebben. En voor die prijs makkelijk om bij te hebben.
Suggesties? Voorkeuren?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Frado2005
18 augustus 2019, 21:23
Advies voor een degelijke boormachine/klopboor? Klopboor zet ik er louter bij omdat ik nog enkele gordijnen moet ophangen en dus in de beton zal moeten boren.
Met draad of accu? Indien op accu: vermogen/kracht geljkwaardig als elektriciteit?
Kan ik iets degelijk vinden onder de 150 euro?

Tweak37
19 augustus 2019, 15:34
Advies voor een degelijke boormachine/klopboor? Klopboor zet ik er louter bij omdat ik nog enkele gordijnen moet ophangen en dus in de beton zal moeten boren.
Met draad of accu? Indien op accu: vermogen/kracht geljkwaardig als elektriciteit?
Kan ik iets degelijk vinden onder de 150 euro?

Met draad iets degelijk onder 150 geen enkel probleem.

Bijvoorbeeld deze https://www.toolnation.nl/bosch-gsb-16-re-klopboormachine-060114e500-4-jaar-dealer-garantie.html

Of deze https://www.toolnation.nl/makita-hp1631k-klopboormachine-4-jaar-dealer-garantie.html

Veelzijdige relatief lichte machines. Zwaarder gaan (boorhamers) lijkt me niet nodig. Er zijn trouwens nog vele degelijke alternatieven te vinden hoor, ook onder de 100 euro.

Een degelijke accuklopboormachine gaat meer dan 150 euro kosten en is dan eigenlijk overkill voor het gros van het werk dat je er waarschijnlijk mee zult doen. Betere optie in mijn ogen is een lichte accu schroefboormachine (bijvoorbeeld deze https://www.toolnation.nl/bosch-gsr-12v-15-accuschroefboormachine-12v-2-0ah-li-ion-in-l-boxx-0601868109-4-jaar-dealer-garantie.html geweldig gerief :love:) die je voor 90 % van de doordeweekse klussen kunt gebruiken (al het schroefwerk, licht boorwerk) aangevuld met een redelijk geprijsde klopboormachine met draad voor die paar keren dat je zwaarder boorwerk te doen hebt.

JPV
19 augustus 2019, 15:51
Met onze bouw in het vooruitzicht, zou het makkelijk zijn om telkens een lasermeter bij te hebben. Mijn vriendin sprak onlangs van een pocket formaat lasermeter.
Nu heb ik dat opgezocht en kwam op die van Dewalt en Stanley. Allebei 35 à 40 euro. Helaas ook allebei beperkt tot 9 meter.
Iemand ervaring met zo'n pocket lasermeter?

Ik heb een Bosch lasermeter, ongeveer deze (een vorig model). https://www.gamma.be/nl/assortiment/bosch-zamo-afstandsmeter-laser/p/B626407

Een nauwkeurigheid van 3 mm en dat zal wel kloppen. Deze heeft een bereik van 20 meter