PDA

Volledige versie bekijken : Verkaveling: hoe worden huizen ingeplant?

broak
18 april 2019, 14:38
Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben recent een bouwgrond gekocht van een verkaveling van 4 stukken naast elkaar. Breedte van de percelen: 15 meter met maximale gevelbreedte van 9 meter en op 3 meter van de perceelsgrens blijven. Onze grond zit ergens in het midden (de 2de van de 4). De percelen zijn allemaal afgepaald door een landmeter.

Waar ik mij de laatste week wat zorgen over begin te maken (en misschien geheel onterecht) is de inplanting van die nieuwe huizen?

Worden die echt tot op de centimeter juist ingeplant? Daar gaat toch altijd een klein beetje afwijking opzitten lijkt mij? Gaat iedereen netjes op 3 meter blijven? Wat als wij als eerste starten, maar daar toch een klein beetje afwijking opzit, zodat onze buren (of die hun buren) een aantal centimers verliezen? Het leek mij in het begin een voordeel om nog geen buren te hebben, maar ik ben daar precies van terug aan't komen...

Wordt een nieuwbouw achteraf ook gekeurd (door een ambtenaar) op juistheid van de afmetingen?

Ik zit met heel veel vragen en hoop dat een architect meer duidelijk kan geven binnen enkele weken tijdens onze afspraak, maar heeft iemand hier misschien ook met dezelfde concerns gezeten? :)

Groeten,
K.

SomeDude
18 april 2019, 16:25
Die landmeters zetten dat normaal vrij precies uit, maar niemand gaat controleren of dat nu 3m of 3m05 of 2m95 is hoor.

KerberosX
18 april 2019, 17:30
Als je echt zeker van uw stuk wil zijn, voor ge begint, laat opnieuw een landmeter uw eigen perceel opnieuw afpalen. Als er achteraf discussie komt, weet je tenminste dat jij niet uw haag/omheining moet gaan verzetten. Wij zijn hier ook bezig met een verkavelingsprojectje en 1 van de geburen die nog niet zo lang geleden gebouwd had, vond het nodig om meer dan zijn eigen perceel af te maken (lag naast een paadje). Daar zijn er toch een aantal tegen gaan reclameren en die heeft heel zijn nieuwe omheining terug kunnen afbreken en verzetten.

broak
18 april 2019, 23:15
Als je echt zeker van uw stuk wil zijn, voor ge begint, laat opnieuw een landmeter uw eigen perceel opnieuw afpalen. Als er achteraf discussie komt, weet je tenminste dat jij niet uw haag/omheining moet gaan verzetten. Wij zijn hier ook bezig met een verkavelingsprojectje en 1 van de geburen die nog niet zo lang geleden gebouwd had, vond het nodig om meer dan zijn eigen perceel af te maken (lag naast een paadje). Daar zijn er toch een aantal tegen gaan reclameren en die heeft heel zijn nieuwe omheining terug kunnen afbreken en verzetten.

Ja, ik heb vooral meer bang van de mogelijke conflicten op langere termijn...

Elk perceel is 15 meter breedt voor een OB met een gevelbreedte van 9 meter. Elk gezin dat daar gaat bouwen, gaat die 9 meter gevelbreedte liefst volledig willen benutten, zodat je maar met 3 meter aan elke kant van de perceelsgrens blijft zitten. In de eerste jaren gaat daar waarschijnlijk geen omheining komen te staan, want andere kosten zullen prioriteit hebben. Na een aantal jaar zal er (waarschijnlijk in onderling overleg) een omheinig geplaatst worden en dan vrees ik dat er wel eens discussie kan ontstaan als er geen volledige 6 meter (2 x 3 meter) tussen de huizen zit door een op het eerste idee misschien onschuldige afwijking. Wie is er dan juist of fout? Lijkt mij alleszins wel de meerkost aan extra landmetingen waard om discussie in de toekomst te vermijden...

Ben benieuwd wat onze architect erop gaat zeggen ook, maar geloof er niet in dat elke nieuwbouw tot op de centimeter juist staat. :-)

Renegadexxripxx
19 april 2019, 06:49

Elk perceel is 15 meter breedt voor een OB met een gevelbreedte van 9 meter. Elk gezin dat daar gaat bouwen, gaat die 9 meter gevelbreedte liefst volledig willen benutten, zodat je maar met 3 meter aan elke kant van de perceelsgrens blijft zitten. In de eerste jaren gaat daar waarschijnlijk geen omheining komen te staan, want andere kosten zullen prioriteit hebben. Na een aantal jaar zal er (waarschijnlijk in onderling overleg) een omheinig geplaatst worden en dan vrees ik dat er wel eens discussie kan ontstaan als er geen volledige 6 meter (2 x 3 meter) tussen de huizen zit door een op het eerste idee misschien onschuldige afwijking. Wie is er dan juist of fout? Lijkt mij alleszins wel de meerkost aan extra landmetingen waard om discussie in de toekomst te vermijden...

Ben benieuwd wat onze architect erop gaat zeggen ook, maar geloof er niet in dat elke nieuwbouw tot op de centimeter juist staat. :-)

Ik denk niet dat zolang dit in de marge is dat iemand daar iets om gaat geven dat uw gevel op 2.95 of 3.05m staat van de kant. Ze gaan enkel erom geven dat de draad niet op hun stuk staat.
Natuurlijk als je uw gevel op 2m zet van de zijkant... dat is iets anders.

SomeDude
19 april 2019, 07:01
Ik denk dat die eens goed gaat lachen :)

En als ik in onze verkaveling zie zetten de meeste vrij vlug iets op/tegen de scheiding hoor

M°°nblade
19 april 2019, 09:26

Waarom zou er geen volle drie meter tussen zitten? Als die landmeters die afscheidingspalen geplaatst hebben dan is dat de referentie voor de bouw die de metsers moeten respecteren. Je kan zelf toch ook perfect nameten of dat je ter diepte van je voor- en achtergevel de volle 15 meter hebt of slechts 14,8 meter, en alsook kan je controleren dat zodra ze met het metsen beginnen die 3 meter respecteren. De eerste buur die op het stuk van zijn buur komt om daar na te meten of die de 3 meter regel wel gerespecteerd heeft moet ik nog tegenkomen.

PS: Bij ons heeft de omheiningswerker een marge van 10 cm tov. de paal gelaten, om later discussie uit de weg te gaan met de buren. Omdat het voor de plaatsing van de draad al een gevoelige, historische issue bleek te zijn. Die 10 cm ga ik niet missen. Minder gras om af te rijden, en minder haag om te snoeien want die staat volledig op mijn buur zijne grond. :-)