PDA

Volledige versie bekijken : De verbouw-topic! Alles voor de (al iets)handigere Harry! - Deel 2

Pagina's : [1] 2

Booka Shade
17 april 2019, 15:14
Vorig topic:https://www.9lives.be/forum/bouwen-wonen/897605-de-verbouw-topic-alles-voor-de-handige-harry.html
Laatste post vorig topic:

En gewoon vanboven inslijpen maar in lagen ipv in een keer te willen?

Booka: hoe zie je de aansluiting naar de grond? Kwestie van geen vochtproblemen te krijgen op termijn want crepie tot op grond, zit daar bv diba/epdm onder/tss? Die plakkers trekken hun dat niet perse aan en ken huis in regio hier waar oprit dan paar cm onder die crepie maar gemaakt is en het zeer vreemd oogt (je ziet snelbouw 2-3cm ma ik ben ook misvormd op dat vlak ������)

Over alle gevels zit er een diba, en we hebben ook nog een deel uitgegraven langs de gevels waar kiezels komen, die absorberen ook al veel water en geven geen kleur af t.o.v. de dolomiet die er nu lag, die kleur kruipt nogal snel in de gevel.

Musk
17 april 2019, 19:07
Ben tuinschutting aan het zetten met betonpalen met gleuf en druk geïmpregneerde tuinschermen. Het eerste scherm erin gezet maar dat klemde nogal hard. (aka: ben er met m'n volle 85kg aan gaan hangen om het tot onder te krijgen tussen de palen.)

Gaan die platen nog uitzetten of eerder krimpen? (ze zijn heel vers, van de houthandel)

Als ze nog gaan uitzetten heb ik bang dat ze bol gaan staan en zou ik voor de overige 11 schermen misschien de houtfrees erop willen zetten om een cm eraf te halen... Wat denken jullie?

blacky
17 april 2019, 19:50
Hier plannen voor een aanbouw aan bestaande woning. +-45m2 enkel gelijksvloer, plat dak.

Zouden binnen twee tal jaar willen beginnen.

Is het nodig een architect aan te spreken voor je bouwvergunning aanvraagt?
Was aan het denken deze al aan te vragen ivm steeds strengere epb voorwaarden.

Musk
17 april 2019, 21:04
Ben tuinschutting aan het zetten met betonpalen met gleuf en druk geïmpregneerde tuinschermen. Het eerste scherm erin gezet maar dat klemde nogal hard. (aka: ben er met m'n volle 85kg aan gaan hangen om het tot onder te krijgen tussen de palen.)

Gaan die platen nog uitzetten of eerder krimpen? (ze zijn heel vers, van de houthandel)

Als ze nog gaan uitzetten heb ik bang dat ze bol gaan staan en zou ik voor de overige 11 schermen misschien de houtfrees erop willen zetten om een cm eraf te halen... Wat denken jullie?

Nevermind, kga der 1cm per plaat afhalen, dat klemt gewoon te hard. Fijn platen dat, worden geaffichieerd als 180x180 maar sommige horizontale planken zijn 180.5 :(

SIO
18 april 2019, 00:10
Vorig topic:https://www.9lives.be/forum/bouwen-wonen/897605-de-verbouw-topic-alles-voor-de-handige-harry.html
Laatste post vorig topic:

Over alle gevels zit er een diba, en we hebben ook nog een deel uitgegraven langs de gevels waar kiezels komen, die absorberen ook al veel water en geven geen kleur af t.o.v. de dolomiet die er nu lag, die kleur kruipt nogal snel in de gevel.diba in snelbouw en buiten naar beneden ok, maar hoe die crepie daarop aangesloten is (vooral isolatie) is van tel als je kan volgen. In klassieke spouw zit bv stuk xps onderaan i.p.v. pur omwille van vochtwerende eigenschappen.

SIO
18 april 2019, 00:11
Hier plannen voor een aanbouw aan bestaande woning. +-45m2 enkel gelijksvloer, plat dak.

Een vergunning >40m2 is met architect ja, let er gewoon op dat fundering binnen de 2j moet uitgevoerd zijn of vergunning vervalt..

SIO
18 april 2019, 00:16
Ivm https://www.9lives.be/forum/bouwen-wonen/897605-de-verbouw-topic-alles-voor-de-handige-harry-deel-1-a-340.html#post21895817 uit deel 1:

Ik heb zo’n bureaupotje simpelweg in muur geklokt om achter tv met kabels te kunnen verlopen (in muur plat ventilatiekanaal als leidraad)

Optie 2: 2 elektriciteitspotjes steken en verbindingen met wachtbuis ofzo, de opening in potje doorklokken en als afwerking zijn er blindplaatjes die kabel doorlaten, voor vol stopcontact gewoon afwerkingsplaatje even afhalen..

Booka Shade
18 april 2019, 07:33
diba in snelbouw en buiten naar beneden ok, maar hoe die crepie daarop aangesloten is (vooral isolatie) is van tel als je kan volgen. In klassieke spouw zit bv stuk xps onderaan i.p.v. pur omwille van vochtwerende eigenschappen.

Aha, nu snap ik je ^^
De onderste laag (waar ook de zwarte crepi is) is inderdaad XPS, alles daarboven is EPS.
Die XPS is ook dunner, daarom dat die onderkant zo inspringt.

Mixhell
18 april 2019, 08:54
Ivm https://www.9lives.be/forum/bouwen-wonen/897605-de-verbouw-topic-alles-voor-de-handige-harry-deel-1-a-340.html#post21895817 uit deel 1:

Ik heb zo’n bureaupotje simpelweg in muur geklokt om achter tv met kabels te kunnen verlopen (in muur plat ventilatiekanaal als leidraad)

Optie 2: 2 elektriciteitspotjes steken en verbindingen met wachtbuis ofzo, de opening in potje doorklokken en als afwerking zijn er blindplaatjes die kabel doorlaten, voor vol stopcontact gewoon afwerkingsplaatje even afhalen..Bedankt! Zal denk ik optie 1 worden. Bureaupotje gewoon tegen de muur plakken?
Bedoeling is om een vast verwarmingstoestel omhoog te hangen, gat door muur achter toestel naar kamer waar electriciteitskast hangt en dus nog twee stopcontacten staan.
Vorige eigenaar deed dat via verlengdraad via de deur die je dan moest laten open staan...

SIO
18 april 2019, 21:01
Als je gepast klokt in pleisterwerk zal dat potje blijven klemmen, ik ben tevreden alvast het zo gedaan te hebben

M°°nblade
19 april 2019, 10:26
Ik vrees dat kennissen van mij een beetje hard gesjareld zijn. Hebben iemand (via via familie van vrienden) laten afkomen die totale renovatiewerken uitvoert als onderdeel van grondige tuinrenovatie (grondwerken, nieuwe omheining, aanplanting bomen) . De bedoeling was aanvankelijk van de renovatiefirma een nieuw terras en oprit te laten klinkeren maar uiteindelijk zijn de werken uitgebreid met een extra pad van 50 meter en een gemetst kiekeskot met pannendak. En die uitbreidingen zijn ze natuurlijk eerst aan begonnen.
Blijkbaar zijn er nooit offertes opgesteld vanwege 'wij werken zo niet want das te veel werk en wij tellen enkel per uur', en aan de uitbreiding van de werken werden altijd beloofd van 'de goedkoopste bakstenen en de goedkoopste klinkers' te gebruiken. Maar de tussentijdse kosten voor die ene firma alleen al lopen op boven de +50k euro.
En dan bedoel ik dus met 'tussentijds' dat enkel de werken aan het kiekeskot, het extra pad en het terras betaald werden want de klinkers van de oprit moeten nog gelegd worden.

In januari werd een laatste factuur van 10k net zoals alle vorigen in schijfjes betaald, en dat zou mondeling gezegd de laatste factuur zijn geweest voor de reeds uitgevoerde werken. Helaas zijn op de salami facturen nooit de details voor de uitgevoerde werken gemeld. Daar staat altijd dezelfde generieke uitleg op. Eind maart komt opeens een volgend factuur binnen om opnieuw 10k te betalen, opnieuw zonder vermelding van details en deze zouden opnieuw kaderen in de reeds uitgevoerde werken.

- Nu hebben mijn kennissen meer uitleg en details gevraagd over de laatste salami factuur alvorens ze deze willen betalen (ieder factuur moest ook volgens vermelding erop nu weer binnen de 7 , dan weer binnen de 8, 9 of 10 dagen betaald worden dus ze zitten daarachter).
- Omdat die klinkers nog steeds niet gelegd zijn en de renovatiewerker zegt dat dat nog minstens 6 weken zou duren beginnen de andere firma's die de tuinaanplanting en de omheining doen aan de alarmbel te trekken dat zij hun werk niet op tijd afkrijgen of kunnen inplannen met al hun andere projecten. Er is ook voorgesteld dat zij anders ook wel de klinkers willen leggen zodat het tenminste vooruit gaat en hebben daarvoor hun offerte al gegeven. Het zou ook maar 4 dagen werk zijn. Wanneer aan de renovatiewerker gevraagd wordt om een offerte per m² door te geven in plaats van per uur om te vergelijken, stoot dit opnieuw op weerstand 'omdat dat te veel werk is'. Blijkbaar heeft hij niet genoeg handen om dat zelf uit te voeren en moet hij zelf via onderaanneming extra personeel aanwerven om dat op tijd in orde te brengen.

Komen dit soort toestanden vaak voor? Persoonlijk had ik die al lang de deur gewezen maar omdat het om 'familie van vrienden' gaat ligt dat natuurlijk moeilijk. In plaats van dat hier een vriendenprijs aangerekend wordt voor de verleende diensten, lijkt die werker de vriendschap eerder als chantagemiddel te gebruiken om serieus door te rekenen en aan de honingpot te kunnen blijven zitten.

Musk
19 april 2019, 10:35
Slaat al nergens op om iemand aan iets te laten beginnen zonder dat ge een deftige richtprijs hebt gehad. ik heb ook extra's gevraagd tijdens de werken, maar dan telkens duidelijk op papier de geschatte meerprijs laten zetten. Als dat dan enkele 100'den euro's meer uitvalt dan ligt niemand daar van wakker.

En wat zijn salamifacturen? :unsure:

M°°nblade
19 april 2019, 10:40
Met salamifacturen bedoel ik dat mijn kennissen telkens schijfkes saucisse aan het betalen zijn zonder zicht te hebben op hoe lang de saucisse uiteindelijk zal worden. :unsure:

Dat lijkt mij opzettelijk zo gedaan want als ze upfront de kostprijs van de saucisse op een offerte gezet hadden hadden ze waarschijnlijk hun saucisse op een ander gekocht hebben. Blijkbaar via via intussen ook vernomen dat daar weinig tevreden klanten van die firma zijn.

Musk
19 april 2019, 11:11
Met salamifacturen bedoel ik dat mijn kennissen telkens schijfkes saucisse aan het betalen zijn zonder zicht te hebben op hoe lang de saucisse uiteindelijk zal worden. :unsure:

Dat lijkt mij opzettelijk zo gedaan want als ze upfront de kostprijs van de saucisse op een offerte gezet hadden hadden ze waarschijnlijk hun saucisse op een ander gekocht hebben. Blijkbaar via via intussen ook vernomen dat daar weinig tevreden klanten van die firma zijn.

Haha nu snap ik het, gaat gvd een duur saucisse worden :p

En het geleverde werk zelf, is dat dan tenminste fatsoenlijk gedaan?

Lijkt me toch ook wel slecht geregeld van je vrienden hé, zomaar blind met 1000den euro's smijten..

Musk
19 april 2019, 11:26
Ik moet onderstaande klinkers bijleggen tot (bijna) tegen de betonplaat. Hoe doe ik dat best? Nog wat meer klinkers weghalen, stabilisé erin, gelijktrekken en klinkers erop leggen en aantrillen?

http://i64.tinypic.com/f556wi.jpg

M°°nblade
19 april 2019, 11:38
Je bent een nulletje vergeten: 10.000den euro's.
Het geleverde werk is wel goed maar die vakman heeft totaal geen in- of overzicht van werkuren en kostenbalans. Dat is ne maximalist die al zijn werken zo uitgebreid mogelijk uitvoert dat hij ze niet op tijd kan afleveren en bovendien peperduur presenteert.
Die wil alles dat eigenlijk niet vervangen of uitgevoerd hoeft te worden, toch voor alle zekerheid vervangen en uitvoeren. Een plan van een houten kiekeskot uit de makro rechtzetten wordt opeens een gemetst kiekenhuis met geïsoleerde spouwmuur met HR+ PVC ramen (true story). Er is uiteindelijk wel telkens een akkoord van de klant daarvoor, maar dat is dan na veel bangmakerij voor alles dat in zijn ogen niet de '100%' is.

Eender welke andere vakman levert voor 20% van zijn prijs, minstens 80% van zijn werk. Dan zijt ge niet kostenefficiënt bezig. Uwe klant wil meestal geen 80% extra betalen voor amper 20% meer kwaliteit als dat niet echt nodig is. Maar toch slaagt hij erin om die 20% extra kwaliteit telkens verkocht te krijgen als 'het minimum aanvaardbare' om later niet met het ene of het andere in de problemen te komen. Wij hebben daar ook offertes van ontvangen voor ons dak en die is gewoon schandalig duur. 27k (twee andere dakwerkers) versus 66k voor nieuw dak + isolatie. 22k voor dakisolatie. :lol:
Klanten die risico-avers of niet kritisch zijn en geen tweede of derde opinie bij andere vakmannen navragen zijn een vogel voor de kat bij die verkoopspraat.

Anoniem0
19 april 2019, 12:57
Ik vrees dat kennissen van mij een beetje hard gesjareld zijn. Hebben iemand (via via familie van vrienden) laten afkomen die totale renovatiewerken uitvoert als onderdeel van grondige tuinrenovatie (grondwerken, nieuwe omheining, aanplanting bomen) . De bedoeling was aanvankelijk van de renovatiefirma een nieuw terras en oprit te laten klinkeren maar uiteindelijk zijn de werken uitgebreid met een extra pad van 50 meter en een gemetst kiekeskot met pannendak. En die uitbreidingen zijn ze natuurlijk eerst aan begonnen.
Blijkbaar zijn er nooit offertes opgesteld vanwege 'wij werken zo niet want das te veel werk en wij tellen enkel per uur', en aan de uitbreiding van de werken werden altijd beloofd van 'de goedkoopste bakstenen en de goedkoopste klinkers' te gebruiken. Maar de tussentijdse kosten voor die ene firma alleen al lopen op boven de +50k euro.
En dan bedoel ik dus met 'tussentijds' dat enkel de werken aan het kiekeskot, het extra pad en het terras betaald werden want de klinkers van de oprit moeten nog gelegd worden.

In januari werd een laatste factuur van 10k net zoals alle vorigen in schijfjes betaald, en dat zou mondeling gezegd de laatste factuur zijn geweest voor de reeds uitgevoerde werken. Helaas zijn op de salami facturen nooit de details voor de uitgevoerde werken gemeld. Daar staat altijd dezelfde generieke uitleg op. Eind maart komt opeens een volgend factuur binnen om opnieuw 10k te betalen, opnieuw zonder vermelding van details en deze zouden opnieuw kaderen in de reeds uitgevoerde werken.

- Nu hebben mijn kennissen meer uitleg en details gevraagd over de laatste salami factuur alvorens ze deze willen betalen (ieder factuur moest ook volgens vermelding erop nu weer binnen de 7 , dan weer binnen de 8, 9 of 10 dagen betaald worden dus ze zitten daarachter).
- Omdat die klinkers nog steeds niet gelegd zijn en de renovatiewerker zegt dat dat nog minstens 6 weken zou duren beginnen de andere firma's die de tuinaanplanting en de omheining doen aan de alarmbel te trekken dat zij hun werk niet op tijd afkrijgen of kunnen inplannen met al hun andere projecten. Er is ook voorgesteld dat zij anders ook wel de klinkers willen leggen zodat het tenminste vooruit gaat en hebben daarvoor hun offerte al gegeven. Het zou ook maar 4 dagen werk zijn. Wanneer aan de renovatiewerker gevraagd wordt om een offerte per m² door te geven in plaats van per uur om te vergelijken, stoot dit opnieuw op weerstand 'omdat dat te veel werk is'. Blijkbaar heeft hij niet genoeg handen om dat zelf uit te voeren en moet hij zelf via onderaanneming extra personeel aanwerven om dat op tijd in orde te brengen.

Komen dit soort toestanden vaak voor? Persoonlijk had ik die al lang de deur gewezen maar omdat het om 'familie van vrienden' gaat ligt dat natuurlijk moeilijk. In plaats van dat hier een vriendenprijs aangerekend wordt voor de verleende diensten, lijkt die werker de vriendschap eerder als chantagemiddel te gebruiken om serieus door te rekenen en aan de honingpot te kunnen blijven zitten.

-Eerst maak je deftig plan op van het kiekenkot.
-Dan op basis van dit plan wordt een meetstaat gemaakt waar de aannemer een kostenraming kan op maken.Merkt hij hiaten (lees ontbrekende zaken of verkeerdelijke zaken) op kan hij dit melden. Bij akkoord van prijs wordt de aannemer toegewezen en het bedrag vastgelegd.
-Aannemer start de werken al dan niet met een borg die geparkeerd wordt op een gemeenschappelijke rekening.
-Dan worden er vorderingstaten gemaakt met het reeds uitgevoerde werk met al dan niet meer of minkosten door onverwachte omstandigheden die gestaafd en goedgekeurd dienen te worden. En de aannemer had maar een opmerking moeten maken toen hij zijn raming gemaakt heeft....
-Indien de vorderingsstaat goedgekeurd zijn wordt enkel het deel (stel de muurtjes van het kiekenkot) van de reeds uitgevoerde werken betaald.

Ok miss overkill voor kiekenkot maar dan heb je tenminste nen poot voor op te staan.
ge geeft die aannemers carte blanche nu.

Nordicwalker
22 april 2019, 08:58

Heb je al kostenraming? Wij hebben offerte architect van een 4000 euro voor plan opvolging en indienen vergunning etcet. Wij ramen kosten op een 75-100k.

Nordicwalker
22 april 2019, 09:03
https://www.dropbox.com/s/vkr0q8a4dc4gv43/Foto%2021-04-19%2013%2015%2042.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/l4gz5bszssnnn6n/Foto%2017-04-19%2017%2008%2052.jpg?dl=0

Vraag ivm schimmel op zolder. We hebben dit huis gekocht 1 jaar geleden. Het is een spantendak met weinig of slechte glaswol isolatie op de vloer zonder mdf of iets boven.

Met opstijgende warme lucht en koude buitenlucht condenseert het tegen de houten platen onder de roofing van het dak. Hierdoor is er schimmel.

Hoe best behandelen? Chloor? Azijn? Anti schimmel spray? We hebben verluchting gestoken want was helemaal dicht gemaakt, ook reden van dz schimmel.

Mulan
22 april 2019, 09:08
Af kuisen met bleekwater. Dat is ook wat er in de veel duurdere hg anti schimmel spray zit.

Mulan
22 april 2019, 09:09
Al zou ik het niet behandelen maar vervangen to be honest... :s

Nordicwalker
22 april 2019, 09:16
Al zou ik het niet behandelen maar vervangen to be honest... :s

Dakpannen op roofing op houten platen op de kepers van het spantendak met nagels in geslagen. Als ik dat hout wil vervangen moet ik heel dak vervangen en zit ik met 15k-25k kosten. Ik zie niet direct hoe ik dat van zolder uit kan vervangen zonder structuur dak aan te tasten. Dat hout is idd weinig waard nog omdat die afbrokkelt door die schimmel die jarenlang onbehandeld bleef... de keepers en spanten zelf zijn wel behandeld hout en hebben geen schimmel.

Tin_Cricket
22 april 2019, 18:32
allee, fotootje van dat kiekekot? :D

Tah_b00nz0r
23 april 2019, 10:22
Weet iemand waar je de draagkracht van uw buitenterras van je appartement kan laten checken...

Qua gewicht eens de tegels liggen maak ik me geen zorgen maar nu heeft de leverancier hier 2 paletten tegels voor men deur afgezet en moeten die natuurlijk op t eerste verdiep terecht komen.

Er staat nog geen omheining rond men terras dus we wouden ze met de heftruck erop zetten. Gewicht van de paletten +\- 700kg en de ander 1000kg.

Ik twijfel heel hard of dat da terras da ga kunnen houden. Het kan ook gemaakt zijn als een plat dak vermits er onder t dak een woonkamer is van t gelijkvloers appartement. Verder is er niks dat steunt op da terras. Om risico te vermijden kunnen we ook gewoon met de heftruck da pallet naar boven heffen en de tegels spreiden over t terras maar het zou natuurlijk makkelijker zijn om die paletten ineens te droppen.

Mr.Anderson
25 april 2019, 13:40
Kleine vraag:

Ik ben oude isolatie van m'n zoldervloer aan het verwijderen. Oude harde platen die oranje uitslaan en verstorven zijn.
Een kutwerkje waarbij je hele huis vuil wordt.

Maar het valt mij op dat ik nogal veel moet niezen bij het omgaan met die platen. Is zoiets schadelijk? Dan denk ik aan fijn stof die vrijkomt doordat de platen volledig verstorven zijn.

Musk
25 april 2019, 20:53
Kleine vraag:

Ik ben oude isolatie van m'n zoldervloer aan het verwijderen. Oude harde platen die oranje uitslaan en verstorven zijn.
Een kutwerkje waarbij je hele huis vuil wordt.

Maar het valt mij op dat ik nogal veel moet niezen bij het omgaan met die platen. Is zoiets schadelijk? Dan denk ik aan fijn stof die vrijkomt doordat de platen volledig verstorven zijn.

Het is bij het verwijderen van eender welke isolatie nooit een slecht idee om een mondmasker te dragen, al zeker niet als het heel oude brol is.

Mr.Anderson
29 april 2019, 13:29
Het is bij het verwijderen van eender welke isolatie nooit een slecht idee om een mondmasker te dragen, al zeker niet als het heel oude brol is.

Vanaf nu draag ik telkens een mondmasker!

Iemand tips met het hangen van een dampscherm? Op zich lijkt het simpel. In realiteit heb ik overal steunbalken waar ik rond moet. Ik zal niet anders kunnen dan allemaal verschillende stukken dampscherm te laten overlappen.

nuud
29 april 2019, 14:28
Holy fuck da kiekenkot.

Wordt uw muur dan afgewerkt zodat de steunbalken wegzijn? Gewoon 10cm laten overlappen en aftapen. Kan geen kwaad.

beryl
29 april 2019, 15:49

Werd er helemaal niets op papier gezet? In zo'n zaken sta je redelijk sterk als particulier. Voor werken van die orde wordt er min of meer geëist dat er een door de klant getekende offerte is, als dat niet zo is dan is dat in het voordeel van de klant. Het hangt af van de feitelijke omstandigheden en andere bewijzen die de aannemer heeft over het bestaan van afspraken (sms-en, emails, betalingen van vorige facturen waarop info staat,etc) maar alles wat ie niet niet kan bewijzen wordt door rechters meestal in het voordeel van de klant beslecht. Je kan dan zeggen dat er een andere prijs overeengekomen was, of zelfs dat er nooit afgesproken is om een bepaalde werken uit te voeren en dat je niets zal betalen.

Bimmer
29 april 2019, 16:22
Van de week eerste keer water (nieuwbouw) gezet op de kraan in de garage (regenwater) en spijtig genoeg kwam er water via de buiten ommanteling, maw er zit een lek in de leiding.

Dus verzekeringen gecontacteerd voor mijn brandverzekering. Hebben ze een lekzoekfirma opgestuurd, die met een camera in de leiding gaat om te zoeken (is gratis via mijn polis). Dan kwamen uiteindelijk uit op een soort van wapeningsnet dat de henco leiding doorboort. Vermoedelijk gaat dat het wapeningsnet zijn van de chappers, zal duidelijker worden als de loodgieter eraan begint.

Verzekeringsmaatschappij belde terug (nadat ze het rapport hadden gekregen), met de vraag of hun een loodgieter moesten contacteren of ik het zelf iemand wou contacteren voor een offerte. Gekozen om zelf iemand te contacteren. (ik liet dan gewoon de loodgieter komen die mijn installatie had geplaatst.)
Offerte opgemaakt en doorgestuurd naar de verzekeringmaatschappij, een uur later belde ze me terug op. Ze lieten weten dat het in orde is voor hun en hij de werken mag starten. Mocht dan kiezen of ik het geld al gestort moest hebben (maar dan zonder btw en bij factuur de BTW) of ik gewoon factuur per mail naar hun opstuurt met rekeningnummer waar het geld gestort moet worden
Ik dacht dat ik ook de franchise van 263 euro moest betalen, maar in dit geval was dat niet. Maw heeft mij dit alles 0 euro gekost en hoogstens 20 minuten van mijn leven. Dus ben content dat ik een goede verzekeringsmaatschappij heeft die niet moeilijk doet en gewoon het geen geeft waar ik recht op heb.

MrKend54l
29 april 2019, 19:16
Had jij uw loodgieterij niet zelf gelegd?

En is het niet vreemd dat uw brandverzekering tussenkomt in een bouwfout? Enkel maar positief natuurlijk, maar ik vind het toch vreemd [emoji14]

Bimmer
29 april 2019, 20:36

En is het niet vreemd dat uw brandverzekering tussenkomt in een bouwfout? Enkel maar positief natuurlijk, maar ik vind het toch vreemd [emoji14]

De leidingen en afvoeren heb ik laten leggen, omdat het niet de moeite was om het zelf te doen. Ik heb wel alles uitgeslepen, uitgekapt en het voorbereidend werk gedaan, hij heeft dan al de leidingen en collectors geplaatst. Dus ging snel vooruit, want al het "voorbereidend" werk was al klaar
Uiteindelijk kon hij de leidingen goedkoper als mij krijgen en heeft ook het materiaal om fittingen op die henco leidingen te persen. Het kwam erop neer dat ik hier niet veel mee bespaarde en kon ik tijd elders steken wat wel meer opbracht.

Ik denk dat er veel mensen geen besef hebben wat hun verzekeringen allemaal dekt. Vele zagen er wel over, maar zullen nog nooit eens hun polis deftig hebben doorgenomen :). Het moet dan enkel zo goedkoop mogelijk zijn, dus pakken ze de slechtste. Bijgevolg betaal je dan inderdaad veel geld voor een verzekering dat niets dekt.
Bij mijn ouders 25 jaar terug was dat ook al gedekt. Die hadden na een paar jaar ook ergens een lek, dan was er ook een lek in de leiding via een koppeling in de chape (Ik zou zelf nooit een koppeling in de chape steken, maar blijkbaar komt dat nog veel voor.). Maw heel de vloer eruit en chape openbreken, dat was toen ook allemaal gedekt. Uiteraard moet je wel het geval per geval bekeken.

Om een bouwfout gaat het ook niet echt hé, er is opzich geen fout gebeurt. Het is meer ongewenste schade, zelfde als een aannemer zou komen en per ongeluk een ladder door het raam laat vallen. Het maakte ook niet uit of ik nu die chape zou gelegd hebben of een aannemer. Ze waren ook nog aan het zien of ze het via mijn ABR polis konden doen (die heb ik niet meer, maar blijkbaar bij KBC kun je die gedurende 10 jaar nog aanspreken. ondanks die al gedaan is.), maar brandverzekering was logischer in dit geval.

horste
29 april 2019, 23:59
Welke plaat hangt ge best tegen u hangtoilet/badkader als die achteraf nog betegeld wordt? Gewoon ne groene osb of beter iets anders?

keeperke126
30 april 2019, 07:07
Welke plaat hangt ge best tegen u hangtoilet/badkader als die achteraf nog betegeld wordt? Gewoon ne groene osb of beter iets anders?Groene mdf ofwel Gyproc + osb.

Mr.Anderson
30 april 2019, 09:59
Welke plaat hangt ge best tegen u hangtoilet/badkader als die achteraf nog betegeld wordt? Gewoon ne groene osb of beter iets anders?

Wij hebben groene MDF gebruikt om dan te betegelen.
OSB + gyproc werd boven gebruikt, omdat dit geschilderd werd.

Bimmer
30 april 2019, 14:49

Ik heb wedi platen gebruikt.

Groende mdf gaat ook, maar daar raden ze aan om eerst een primer laag op te doen, alsvoor te betegelen.
Blijkbaar bestaat ook de kans dat de tegels na verloop van tijd iets makkelijker lossen of voegen barsten, omdat het hout meer leeft.

Wedi plaat speciaal voor wc's.
https://www.wedi.de/fileadmin/media/images/wedi/presse/iboard/presse_wedi_3d_i_board_senkrecht.jpg

Musk
30 april 2019, 15:01
Volgens mij heb ik gewoon Gyproc gezet op aluminium profielen en daar tegels tegen gelijmd.

Gaat die nest er dan afvallen? Het hangt er nu toch al 5 jaar tegen :unsure:

Bimmer
30 april 2019, 15:23
Volgens mij heb ik gewoon Gyproc gezet op aluminium profielen en daar tegels tegen gelijmd.

Gaat die nest er dan afvallen? Het hangt er nu toch al 5 jaar tegen :unsure:

Volgens gyproc kun je dat doen.

Maar ze zeggen dan dat je u allu profielen dichter bij elkaar moet zetten (omdat er meer belasting is) en dat je de gyproc eerst "behandeld" voordat je lijmt. Als je dat niet zou doen, dan zou het vocht in de lijm te snel geabsorbeerd worden door de gips in de plaat, hierdoor droogt de lijm te snel en verliest zo meer hechtingskracht.

nuud
30 april 2019, 15:46

een fout is dat toch niet?

Heb onlangs ook een stuk muur opengebroken en gezien dat de persoon die de radiator heeft opgehangen op 2 mm zat van den eletriek. Das gewoon dikke pech hebben bij renovatie.

Woningverzekering is nu één van de weinige dingen waar ik niet op bespaar. Bij ons zit daar zelfs glasbreuk in, waaronder mijne tv :')

Musk
30 april 2019, 16:28
Volgens gyproc kun je dat doen.

Maar ze zeggen dan dat je u allu profielen dichter bij elkaar moet zetten (omdat er meer belasting is) en dat je de gyproc eerst "behandeld" voordat je lijmt. Als je dat niet zou doen, dan zou het vocht in de lijm te snel geabsorbeerd worden door de gips in de plaat, hierdoor droogt de lijm te snel en verliest zo meer hechtingskracht.

Hmm makes sense. De aluminium profielen staan zeer dicht bij mekaar. Of ik de Gyproc behandeld heb betwijfel ik. De tegels zelf zijn wel even breed als de muur, dus ze staan op mekaar, denk niet dat ze zo hard 'trekken' aan de valse wand.

Mr.Anderson
30 april 2019, 16:33
PVC buis op m'n zolder (ontluchting toilet) moet ingekort willen want zit in de weg voor isolatie.
Gewoon een ijzerzaag pakken? Of zo'n werktuig waarmee ze koperen/alpex-buizen snijden?

Buis zit vast dus met ijzerzaag zal wat geklungel vergen.

Bimmer
30 april 2019, 16:46
PVC buis op m'n zolder (ontluchting toilet) moet ingekort willen want zit in de weg voor isolatie.
Gewoon een ijzerzaag pakken? Of zo'n werktuig waarmee ze koperen/alpex-buizen snijden?

Buis zit vast dus met ijzerzaag zal wat geklungel vergen.

Ik gebruik voor zo'n zaken meestal een multi-tool. Plaatsen waar je moeilijk kunt zagen, slijpen,.... Soms pak ik het zaagblad uit mijn ijzerzaag en doe het dan met de hand, dat is dan op plaatsen waarbij het frame (van de zaag) in de weg zou zitten.

Ik zou gewoon kijken wat je hebt liggen en wat voor u het best gaat. Klungel zal het sowieso worden :)

Multi tool, (met een cool achtergrond muziekje :unsure:)

https://www.youtube.com/watch?v=iMPGUjlfIFc

Musk
30 april 2019, 16:49
Ik heb zo een Fein multimaster. Hoewel die accesoires serieus overpriced zijn is dat toch al vaak handig gebleken voor van die klungelwerkjes :)

SIO
1 mei 2019, 00:05
multitool makkelijkst idd, slijpschijf kan ook maar mss minder veilig :-D

inkorten, zit er dan een binnenverluchtingsdop op dat de buis niet door het dak loopt? kwestie van geurproblematiek

ToasT
1 mei 2019, 19:11
Iemand een idee hoe hoog ik die stalen gasbuis boven de vloerpas laat uitkomen voor in het kookeiland?

SIO
1 mei 2019, 23:35
Iemand een idee hoe hoog ik die stalen gasbuis boven de vloerpas laat uitkomen voor in het kookeiland?

geen technische tekening van keukenfabrikant? Ik zou zeggen werkbladen zitten rond de 95 dus max 85 maar ik vermoed eerder rond de 70 om dan met flexibel aan te sluiten maar nog nooit tegengekomen tbh..

JPV
2 mei 2019, 08:36
Even een vraagje naar electriciens. Ik kreeg eergisteren de factuur van electriciteitswerken. Die is al betaald, dus daar gaat het niet over, maar ik ben altijd geïnteresseerd om te weten wat wat is.

dit is de kostprijs van het aangekochte materiaal:
helia 75 inbouwdoos 60*60*50 universeel 25,00 0,6900 17,25 6%
goldband 25kg 0,50 14,4578 7,23 6%
preflexibel data UTP 6P cat6 108,00 1,2900 139,32 6%
preflexibel data 1*utp cat5E + coax diam20 10,00 2,2390 22,39 6%
FLEX SVV 12*0,8 D20 51,00 2,5600 130,56 6%
preflexibel VOB 3G2,5 122,00 1,6325 199,17 6%
preflexibel VOB 3G1,5 141,00 0,9512 134,12 6%
FLEX XVB 3G2,5 D20mm 23,00 2,1847 50,25 6%
FLEX XVB 3G1,5 D20mm 92,00 1,9666 180,93 6%
preflexibel LVS 2*1,5 D16 77,00 0,9725 74,88 6%
wachtbuis D50 PE rood 3,00 1,6400 4,92 6%
bandijzer rol 10m 1,00 7,4800 7,48 6%
plug en vijs 100,00 0,1050 10,50 6%
hydro inbouwkader 1,00 9,8496 9,85 6%
SCHN BOXPLUS18 2R doorzichtige deur opbouw 1,00 82,5300 82,53 6%
bizline tap m8 20,00 0,0350 0,70 6%
spanband 291*4,7 zwart 50,00 0,0800 4,00 6%
metselmortel 25kg 5,00 7,1664 35,83 6%
obo beugel 20-23mm enkel 11,00 0,6491 7,14 6%
eindtul PVC verst 20mm zwart 8,00 0,0670 0,54 6%
buis PVC versterkt 20mm d.grijs ral 7016 (meter) 6,00 0,8100 4,86 6%

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen de volgende zaken:

preflexibel data UTP 6P cat6 108,00 1,2900 139,32 6%
preflexibel data 1*utp cat5E + coax diam20 10,00 2,2390 22,39 6%
FLEX SVV 12*0,8 D20 51,00 2,5600 130,56 6%
preflexibel VOB 3G2,5 122,00 1,6325 199,17 6%
preflexibel VOB 3G1,5 141,00 0,9512 134,12 6%
FLEX XVB 3G2,5 D20mm 23,00 2,1847 50,25 6%
FLEX XVB 3G1,5 D20mm 92,00 1,9666 180,93 6%
preflexibel LVS 2*1,5 D16 77,00 0,9725 74,88 6%

Aan de eenheden te zien (meters?) vermoed ik dat het om de volgende zaken gaat:

preflexibel data UTP 6P cat6: geen enkel idee. Gezien UTP cat 6 én 108 meter, zou je verwachten dat dit gaat over domotica. Maar behalve videofonie is er eigenlijk niet echt domotica. Tenzij alles naar de schakelaars al zo aangelegd wordt omdat er dimmers zijn?
preflexibel data 1*utp cat5E + coax diam20 is voor de aansluitng naar de TV.
FLEX SVV 12*0,8 D20 geen idee
preflexibel VOB 3G2,5 gewoon stopcontactenaansluiting
preflexibel VOB 3G1,5 aansluiting voor spots
FLEX XVB 3G2,5 D20mm stopcontact naar buiten? (er waren een aantal kabels die groen waren, mss helpt dat de identificatie?)
FLEX XVB 3G1,5 D20mm véél meters, maar toch maar 1,5 diameter. Opnieuw aansluiting spots?
preflexibel LVS 2*1,5 D16 opnieuw: geen idee.

Iemand die kan helpen?

jens_vc
2 mei 2019, 09:17
Iemand die kan helpen?
CAT 6 = waarschijnlijk voor alle netwerk aansluitingen
FLEX SVV 12*0,8 D20 : ook niet echt een idee..
XVB heeft een harde mantel dan de preflex, maar voor de rest hetzelfde. Wordt ook meer gebruikt voor kabels naar buiten (dacht ik).
preflexibel LVS: ook wel luidsprekers draad genoemd. Bij ons zijn alle ledstrips daar met aangesloten.

TooChé
2 mei 2019, 09:20
SVV zal wss voor al uw dimmers dienen
XVB in preflex = voor buiten

sypro9000
2 mei 2019, 09:20
Markeer uw vragen eens in een kleurtje.
Het is nu een wall of text.

Svv is sturing.
Lvs is speaker kabel
Cat6 zijn gewoon datas voor internet
Cat5e is een rang onder cat6 en zit soms nog samen met coax in de duo flexen
Flex xvb is een kabel met mantel in een preflex. Zeer duur en zelden nodig.

Het is maar een snelle reactie.

JPV
2 mei 2019, 09:37
Merci, ondertussen alle twijfelzaken opgehelderd :).

Sorry voor idd de wall of text, was wat teveel knip en plakwerk.

Muscleduck
2 mei 2019, 10:59
Kent iemand hier eenvoudige gratis software om een tuin in te richten? Ik heb meer ideeen dan plaats voor mijn tuin dus ik zal wat moeten plannen :)

Musk
2 mei 2019, 11:36
Kent iemand hier eenvoudige gratis software om een tuin in te richten? Ik heb meer ideeen dan plaats voor mijn tuin dus ik zal wat moeten plannen :)

Google sketchup. Kweet alleen niet of dat altijd gratis is :unsure:

Mr.Anderson
2 mei 2019, 11:45
Ik gebruik voor zo'n zaken meestal een multi-tool. Plaatsen waar je moeilijk kunt zagen, slijpen,.... Soms pak ik het zaagblad uit mijn ijzerzaag en doe het dan met de hand, dat is dan op plaatsen waarbij het frame (van de zaag) in de weg zou zitten.

Ik zou gewoon kijken wat je hebt liggen en wat voor u het best gaat. Klungel zal het sowieso worden :)

Multi tool, (met een cool achtergrond muziekje :unsure:)

https://www.youtube.com/watch?v=iMPGUjlfIFc

Ik heb zo een Fein multimaster. Hoewel die accesoires serieus overpriced zijn is dat toch al vaak handig gebleken voor van die klungelwerkjes :)

multitool makkelijkst idd, slijpschijf kan ook maar mss minder veilig :-D

inkorten, zit er dan een binnenverluchtingsdop op dat de buis niet door het dak loopt? kwestie van geurproblematiek

Ik had inderdaad ook aan zo'n Multi tool gedacht. Er zit zo'n filterdop op het uiteinde (voor de geur) dus het maakte niet echt uit of het al dan niet recht afgezaagd werd. Dop schuift een groot deel over de buis. Uiteindelijk gewoon met een ijzerzaag gedaan, zo scheef als iets. But it worked!

Bedankt voor jullie reacties! :)

MaTi
2 mei 2019, 11:56

Hier ook al gelezen dat ze floorplanner - create 2D & 3D floorplans for real estate, office space or your home. (http://www.floorplanner.nl) gebruikt hebben voor inrichting van hun tuin.

Muscleduck
2 mei 2019, 12:06
Google sketchup. Kweet alleen niet of dat altijd gratis is :unsure:

Da's gratis ja. En ik kan er wel basis mee werken (genoeg voor mijn tuin eigenlijk), ik zoek iets dat wat gebruiksvriendelijker is.

Hier ook al gelezen dat ze floorplanner - create 2D & 3D floorplans for real estate, office space or your home. (http://www.floorplanner.nl) gebruikt hebben voor inrichting van hun tuin.

Ideaal, merci!

MaTi
2 mei 2019, 12:08
Ideaal, merci!

Graag gedaan

Mixhell
2 mei 2019, 18:15
Iemand een idee hoe ik een stuk grond kan verharden?
Is vroeger volgens mij een moestuin geweest en zit dus vol met putten waar je je benen in breekt.

Is het voldoende om dit te laten frezen en plat rollen?
Bedoeling is om er gewoon een recht stuk gazon van te maken

Musk
2 mei 2019, 18:20
Iemand een idee hoe ik een stuk grond kan verharden?
Is vroeger volgens mij een moestuin geweest en zit dus vol met putten waar je je benen in breekt.

Is het voldoende om dit te laten frezen en plat rollen?
Bedoeling is om er gewoon een recht stuk gazon van te maken

Jep frezen, rollen, harken, zaaien

MrKend54l
2 mei 2019, 18:34
Iemand die kan helpen?

Zijn die prijzen al inclusief of zijn dat exclusief btw prijzen?

JPV
2 mei 2019, 18:36
Zijn die prijzen al inclusief of zijn dat exclusief btw prijzen?Exclusief btw, prijs voor de producten (inclusief hun marge natuurlijk). Geen werkuren.

MrKend54l
2 mei 2019, 18:43
Exclusief btw, prijs voor de producten (inclusief hun marge natuurlijk). Geen werkuren.Dat is dan wel forse marge. Je kan zelfs betere prijzen krijgen inclusief 21% btw.
Een rol flex 3g2,5 100m koop je voor 119€

Hij zal wel goed werk geleverd hebben en dat is het voornaamste. Maar ik schrik daar toch wel van [emoji14]

JPV
2 mei 2019, 18:57
Dat is dan wel forse marge. Je kan zelfs betere prijzen krijgen inclusief 21% btw.

Hij zal wel goed werk geleverd hebben en dat is het voornaamste. Maar ik schrik daar toch wel van [emoji14]

Verschiet er niet van hoor, weet dat ze serieuze marge zullen nemen. Maar het was ons waard gezien de opvolging van de werken (start/einde/...) door ons niet moest gedaan worden. In de prijs van de electrien zal wel een stuk de kost van de opvolging van onze binnenhuisarchitect zitten (die zogezegd de opvolging zonder meerprijs deed).

Overigens: wel gecontroleerd: de flex die ze gebruikten was Elflex, blijkbaar niet echt een van de goedkopere, dus ze gebruiken alvast geen slecht materiaal. Hebben ook ter plaatse (toen ik daar was) nog goed meegedacht over het electriciteitsplan dat ik zelf gemaakt had (eigen interesse)

ToasT
2 mei 2019, 20:09
geen technische tekening van keukenfabrikant? Ik zou zeggen werkbladen zitten rond de 95 dus max 85 maar ik vermoed eerder rond de 70 om dan met flexibel aan te sluiten maar nog nooit tegengekomen tbh..

Op het plan van de keukenbouwer staat enkel dat ik een gele darm moet voorzien van 1.5m.

Ik heb het zo gelegd dat de kraan een 5 à 10 cm boven de vloerpas uitkomt. Kwestie dat die niet in de weg zit voor de lades. Druktest heb ik ook gedaan en die is goed, dus dat is al positief :)

SIO
2 mei 2019, 23:24
dan ga je in je plint onder kast uitkomen, zal enkel uitkomen indien flex aan het gasfornuis zelf lang genoeg is, en anders is het te verlengen met koppelstuk zeker, ik zie veel slechtere dingen passeren op ne werf alvast :lol:

SIO
2 mei 2019, 23:43
Da's gratis ja. En ik kan er wel basis mee werken (genoeg voor mijn tuin eigenlijk), ik zoek iets dat wat gebruiksvriendelijker is.

Ideaal, merci!

Ik vind sketchup handiger als floorplannerzelf, gewoontes zeker? sketchup is natuurlijk veel veranderd/verduurd. Ik heb nog geluk gehad gratis versie gehad te hebben waarin ik zelf google maps beeld kon laden als plattegrond, correcte zonnestand instellen etc. Lijkt me nu allemaal betalend als ik snel kijk.

desolation
3 mei 2019, 09:17
Dat is dan wel forse marge. Je kan zelfs betere prijzen krijgen inclusief 21% btw.

https://www.zelektro.be/flexibele-buis-met-vob-3g25-rol-100m.html

En zelfs dat kan nog goedkoper, ik heb de mijne gekocht in promo aan nog geen 80 EUR per rol.

ToasT
3 mei 2019, 13:36
dan ga je in je plint onder kast uitkomen, zal enkel uitkomen indien flex aan het gasfornuis zelf lang genoeg is, en anders is het te verlengen met koppelstuk zeker, ik zie veel slechtere dingen passeren op ne werf alvast :lol:

Dat was toch een beetje het idee, indien nodig kan ik gerust verlengen. Inkorten was veel moeilijker geweest.

MrKend54l
3 mei 2019, 18:43
https://www.zelektro.be/flexibele-buis-met-vob-3g25-rol-100m.html

En zelfs dat kan nog goedkoper, ik heb de mijne gekocht in promo aan nog geen 80 EUR per rol.Is wel geen preflex of elflex denk ik.

Wat toch ook wel in prijs en kwaliteit scheelt.

dr.led
3 mei 2019, 18:48
Wij zijn bezig met een grondige renovatie, ook de gevel wordt volledig vernieuwd.

We hebben een offerte binnen voor de gevel metselwerken.

All/in prijs voor 110m² gevel te metselen is zo'n 15k(excl. btw), lijkt me nogal veel als je weet dat de steen zelf een kleine 50€/m² kost?

Iemand een idee van de prijzen van gevel metselwerk /m²?

desolation
3 mei 2019, 19:07
Is wel geen preflex of elflex denk ik.

Wat toch ook wel in prijs en kwaliteit scheelt.

Dat is toch gewoon flexibele voorbedrade buis gelijk een ander. Is prima van kwaliteit, veel soepeler en gladder vanbinnen dan bv de preflex van de hubo of gamma.

50 EUR per m² voor ne gevelsteen is begot ook goed aan prijs, dan hebt ge toch al iets echt speciaal gepakt. Als ge wat zoekt en per pallet neemt hebt ge zelfs de duurdere ala zwart mangaan van vandersanden rond de 30 EUR per m².
Handwerk dat er bij komt kijken gaat altijd wel duur zijn, zeker als dat inclusief voegen is. Onderschat ook niet de kost om een stelling te zetten.
maar 136 EUR per m² is gewoon duur. Onder de 100 EUR moet ge toch kunnen blijven.

JPV
3 mei 2019, 19:36
Dat is toch gewoon flexibele voorbedrade buis gelijk een ander. Is prima van kwaliteit, veel soepeler en gladder vanbinnen dan bv de preflex van de hubo of gamma.

https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/preflex-versus-draflex

Bij dingen zoals dit: "Draflex : goedkope bazar. Heb al VOB gezien dat in de mantel gesmolten was. En van een ander merk (denk 'thermelec' of zoiets) VOB waarvan de isolatie af en toe niet volledig rond de koperen kern was (koper lag dus bloot). You want shit, you get shit..."

ben ik toch blij dat ik zag dat ze elflex gebruikten, stel je voor dat je die kabels van de quote hebt...

Bimmer
4 mei 2019, 06:21
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/preflex-versus-draflex

Bij dingen zoals dit: "Draflex : goedkope bazar. Heb al VOB gezien dat in de mantel gesmolten was. En van een ander merk (denk 'thermelec' of zoiets) VOB waarvan de isolatie af en toe niet volledig rond de koperen kern was (koper lag dus bloot). You want shit, you get shit..."

ben ik toch blij dat ik zag dat ze elflex gebruikten, stel je voor dat je die kabels van de quote hebt...

Je zult altijd wel iets vinden op het internet, van een bepaald merk, met slechte ervaringen. Wat je daar leest gaat niets anders zijn dan een productiefout of verkeerd stockeren door de handelaar , dat kan bij andere ook gebeuren en gebeurt (Het zou niet mogen. Ik heb ook al rollen preflex moeten binnen doen met productiefouten. Ook veel nieuwbouwen waar dat de flexibel was kapot getrapt.). Uiteindelijk is dat allemaal gekeurd materiaal, die aan dezelfde eisen moet voldoen. Zoals de verkoper ook zegt in de topic dat jij post en al de rest buiten die ene persoon.

Op diezelfde forum zie je ook veel meer post die ook lof zijn over draflex evenals in de topic dat jij poste. DMlights dat je hier vaak ziet passeren verkoopt draflex en dat is daar aan de lopende band dat het buiten gaat, dat ligt in zeer veel huizen.

Zelf heb ik al veel gewerkt met preflex en draflex. En om eerlijk te zijn vind ik de meerprijs van preflex het niet waard. Preflex vind ik wel flexiber, maar uiteindelijk legt die draflex ook makkelijk. Achteraf komt dat in de chape te liggen, dus komt daar niks meer aan. De VOB bekabeling is voor mij geen verschil tussen de 2.
Tot nu toe maar van 1 flexibel niet tevreden, maar ik ken die naam niet. Dat was hele stugge en die plooide makkelijk, die zou ik nooit meer kopen. (Die heb ik eens snel in de hubo gekocht als wachtbuis, dat was een hele donkere buis. Die hun voorbekabelde flexen zijn van een ander merk.)

Edit;
Ik zie dat jij zelfs elflex hebt, dat is qua prijs hetzelfde als draflex (wordt dan ook gelijkaardig bestempeld). elflex en draflex zit je tussen de €0,62-0,65 /m , Preflex zit je aan een €0,81/m incl 21% BTW (flex VOB 3G 1,5) (Als je een volledig bouw zet, kun je er nog makkelijk onder gaan. Bij Preflex zal je aan deze prijs al redelijk scherp zitten.) Maw als je schrikt hebt van die quote zou ik snel bellen naar u aannemer en vragen dat ze dat veranderen naar preflex, Elflex ligt in dezelfde lijn als draflex. :) Maar ben ik wel benieuwd naar zijn prijzen als hij al €1,9/m excl BTW vraagt voor elflex, daar zal het leggen van de kabel ook wel bijzitten. Ik zou niet weten waar je dat aan die prijs zou kunnen kopen, dat is bijna 400% extra en dan heb ik nog geen kortingen doorgerekend.

Bimmer
4 mei 2019, 07:13
Van de week eerste keer water (nieuwbouw) gezet op de kraan in de garage (regenwater) en spijtig genoeg kwam er water via de buiten ommanteling, maw er zit een lek in de leiding.

Dus verzekeringen gecontacteerd voor mijn brandverzekering. Hebben ze een lekzoekfirma opgestuurd, die met een camera in de leiding gaat om te zoeken (is gratis via mijn polis). Dan kwamen uiteindelijk uit op een soort van wapeningsnet dat de henco leiding doorboort. Vermoedelijk gaat dat het wapeningsnet zijn van de chappers, zal duidelijker worden als de loodgieter eraan begint.
.

Loodgieter is gisteren langs geweest en hebben de fout gezien.
Heel bizar, maar vermoedelijk gaat het de mannen van de pur zijn geweest. Die hadden hun plastiek vastgeniet tegen de muur en er zat een niet door de henco leiding, ik verschiet er toch van dat het zo makkelijk erdoor gaat.

Dan rust natuurlijk de volgende vraag, hoe kan in godsnaam een niet door mortel gaan, dan door een beschermingsbuis en dan bij de henco leiding te komen. Ik heb al de leidingen zelf dicht gesmeerd, dus heb gezien dat al de leidingen diep genoeg zaten en er een laag mortel over was.
Ik vermoed dat die mensen met iets achter de leiding zijn blijven hangen en hebben getrokken, hierdoor is er onderaan een stuk van de mortel afgebroken. Nadien plastiek erover en niet gezien en dan met een detig nietmachine er los ingeschoten.

Soit, het is opgelost en de kraan is terug in dienst. :) Wachten op de factuur en opsturen naar de verzekering.

Bimmer
4 mei 2019, 09:27
Wij zijn bezig met een grondige renovatie, ook de gevel wordt volledig vernieuwd.

We hebben een offerte binnen voor de gevel metselwerken.

All/in prijs voor 110m² gevel te metselen is zo'n 15k(excl. btw), lijkt me nogal veel als je weet dat de steen zelf een kleine 50€/m² kost?

Iemand een idee van de prijzen van gevel metselwerk /m²?

Ik heb een paar jaar terug een offerte gezien en daar vroegen die €90/m2 excl btw en dat was met een steen van zo'n €28/m2.

Maar:
-Dat is bij een nieuwbouw, zonder afbraak werk dus (weet niet of dat het bij u in de prijs zit).
-is niet gevoegd. (nog te betalen)
-geen dorpels (nog te betalen)
-geen L ijzers. (nog te betalen)

dr.led
4 mei 2019, 10:40
Afbraak doen we zelf, ook het voegen, de L-ijzers & dorpels zijn niet meegerekend in deze prijs.

Bimmer
4 mei 2019, 11:23
Afbraak doen we zelf, ook het voegen, de L-ijzers & dorpels zijn niet meegerekend in deze prijs.

Als je bereid bent om mee te helpen kun je het goedkoper doen (omdat je toch al afbraak doet). Zoek een kleine zelfstandige metser, dan kun je vragen om mee te helpen.

Ik heb zo'n 100m2 gemetst samen met een metser (waren toen met 2, andere was in onderaanneming). Hij mesten en ik leverde stenen, mortel, ging met de borstel langs,stenen slijpen,... maw gewoon zorgen dat die kan doormetsen.

Als ik het mij nog goed kan herinneren, hebben wij daar 3 dagen aan gewerkt. 2 metser x10 uur aan 40 euro per uur X 3 dagen = 2400 euro aan werkuren.
Mortel kosten ongeveer zo"n 100 euro m3 om deze te laten leveren. In 100m2 gevelsteen kruipt ongeveer 2m3 in = 200 euro aan mortel.
Gevelsteen was bij mij €55/m2 (weet niet meer excl of incl btw)
In mijn geval vroeg die niks voor de stelling, omdat die heel mijn bouw heeft gezet. Maar voor enkel de gevelsteen gaat die ook wel extra kosten aanrekenen.

Ik zelf heb wel wat meer uren gedaan (alles klaar zetten, alles opkuisen,...), plus mijn vader ook. Gevelsteen bij 2 metsers gaat wel vooruit, kun je niet alleen volgen.

Selderijstok
5 mei 2019, 18:08
Hoe zit het eigenlijk met extra regenputten plaatsen? Mag dat zomaar of moet je dit melden?

Ik zou graag 10k liter bijplaatsen. Als ze volgend jaar toch zouden starten aan onze aanbouw zou ik dit willen combineren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

MaTi
5 mei 2019, 19:03
Hoe zit het eigenlijk met extra regenputten plaatsen? Mag dat zomaar of moet je dit melden?

Ik zou graag 10k liter bijplaatsen. Als ze volgend jaar toch zouden starten aan onze aanbouw zou ik dit willen combineren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Daar bestaan premies voor dus zal wel geregulariseerd moeten worden, veronderstel ik.

TitaTovenaartje
5 mei 2019, 19:34
Moet je bij een uitzetvoeg in de tegelvloer (keramisch parket) eerst de siliconen doen of eerst het voegsel?

SIO
5 mei 2019, 19:46
voegen en eventueel voegsel in uitzettingsvoeg uitkrabben. Indien vvw voor en na voegen eens laten draaien ook dacht ik (al is vooral de stap na het voegen zelden effectief uitgevoerd maar wel haalbaar als DHZ'er)

Musk
5 mei 2019, 20:36
Ik las dat vanaf 2020 rookmelders 'verplicht' worden in (huur)woningen. Toen besefte ik dat wij hier eigenlijk maar 1 rookmelder in huis hebben. (En een CO-melder in de woonkamer waar de houtkachel staat)

Dus kheb net 10 zelfklevende besteld met zo een 10jarige batterij, kwestie dat elke ruimte inclusief zolder en kelder er eentje krijgt. :unsure:(behalve badkamer)

ToasT
5 mei 2019, 20:47
10 is toch wat overdreven. Zet er gewoon in de ruimtes met het grootste gevaar (keuken, stookruimte, ...) en in de gang bij de slaapkamers en vooral, maak dat het communicerende zijn.
Nu kan die in de kelder afgaan maar hoor je dat nooit boven. Met communicerende gaan ze allemaal af.

Bubba
5 mei 2019, 21:15
Inderdaad, 10 is wat veel, zorg dat je er hebt hangen in de belangrijkste ruimtes. Wel geen hangen in keuken, badkamers of garage.

MrKend54l
5 mei 2019, 21:35
Inderdaad, 10 is wat veel, zorg dat je er hebt hangen in de belangrijkste ruimtes. Wel geen hangen in keuken, badkamers of garage.Geen in de keuken? Net wel in de keuken zou ik zeggen [emoji14]

Musk
5 mei 2019, 21:52
Geen in de keuken? Net wel in de keuken zou ik zeggen [emoji14]

Volgens de voorschriften van wonen Vlaanderen staat nochtans ook dat in de keuken niet verplicht is,

Ik kom aan 10 voor onderstaande:

1. Inkomhal (electriciteitskast)
2. Berging 1 (Gasketel)
3. berging 2 (droogkast, wasmachine)
4. Keuken
5. Woonkamer (houtkachel)
6. Hal (centrale draaitrap waar alle slaapkamers op uitkomen)
7. Slaapkamer 1
8. Slaapkamer 2
9. Slaapkamer 3
10. Zolder (ligt nogal wat electriciteit en isolatie)

Lijkt me toch normaal? :unsure:

Bubba
5 mei 2019, 22:10
Net NIET in de keuken, dat staat normaal gezien ook overal zo aangeraden, zie bijvoorbeeld de folder van Vlaamse overheid.

https://www.vlaanderen.be/publicaties/rookmelders-2019-1

Rookmelders in de keuken, badkamer of garage kunnen sneller leiden tot valse alarmen en zijn dus af te raden.

Son Gokou
5 mei 2019, 22:52
Ik heb een kleine vraag.

Ik heb een offerte aangevraagd om mijn zolder te verbouwen. Deze dient volledig afgewerkt te worden. Is nu enkel afgewerk met een nieuw dak en 1 laag isolatie van 8 cm,

Ik heb volgende offerte binnen gekregen:

afbreken schouw: 350 euro

vergroten trapgat, rechttrekken en verstevigen balken en plaatsen OSB ondervloer: 2100 euro

plaatsen 18cm glaswol isolatie en dampscherm: 2500 euro

installeren elektriciteit (leidingen, 4 stopkontakten, 2 schakelaars, 1 lichtpunt): 900 euro

afwerken plafond met gyproc en afkasten 2 velux ramen: 3250 euro

plaatsen gyproc voorzetwanden voor 2 zijmuren: 4250 euro

plaatsen laminaatvloer: 1400 euro

afwerken muur naast trap met gyproc: 450 euro

maken en plaatsen 2 schuifdeurwanden met leggers achter 1 schuifdeurwand: 1550 euro

Het totale budget bedraagt daarmee 16750 euro. Dit is inclusief materialen en werkuren en exclusief BTW.

De uitvoering van deze werken neemt ongeveer 3,5 weken in beslag met 2 man.

Nu vraag ik mij af waarom de gyproc werken zo duur zijn. Is dit normaal of is dit goed doorgerekend.

Musk
5 mei 2019, 23:18
Net NIET in de keuken, dat staat normaal gezien ook overal zo aangeraden, zie bijvoorbeeld de folder van Vlaamse overheid.

Rookmelders in de keuken, badkamer of garage kunnen sneller leiden tot valse alarmen en zijn dus af te raden.

Liever een vals alarm dan geen alarm? :unsure:

Darks
6 mei 2019, 00:07
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met vloeibare cementchape?

Dit werd mij voorgesteld op een offerte en zou veel voordelen hebben (sterk, snel droog, goede warmtegeleiding, mooi egaal..) maar mijn vloerder heeft enkel nog maar op traditionele chape gewerkt en weet dus niet wat hij er van moet denken.

Alvast bedankt :)

MrKend54l
6 mei 2019, 05:55

Rookmelders in de keuken, badkamer of garage kunnen sneller leiden tot valse alarmen en zijn dus af te raden.Je moet natuurlijk wel geen goedkope Ali rookmelders kopen [emoji14]
Deze kunnen perfect om met hevige kookdampen: https://www.gira.com/nl_NL/gebaeudetechnik/produkte/sicherheit/rauchmelder/rauchmelder-dual.html

Ik zou echt wel aanraden om uw keuken ook te beveiligen. De kans is daar wel groot dat er daar brand ontstaat omdat er veel warmtebronnen en elektrische toestellen op een klein oppervlak zitten. Veel zie je dat ze melders hangen in de gangen. Maar tegen dat uw rook daar is dan heb je al serieus wat ontwikkeling meestal [emoji14]
Je moet u ook voorstellen dat als het alarm afgaat uw gang vol met rook hangt, veel plezier om dan te vluchten [emoji14]

sandervdw
6 mei 2019, 06:13
Je moet natuurlijk wel geen goedkope Ali rookmelders kopen [emoji14]
Deze kunnen perfect om met hevige kookdampen: https://www.gira.com/nl_NL/gebaeudetechnik/produkte/sicherheit/rauchmelder/rauchmelder-dual.html

Ik zou echt wel aanraden om uw keuken ook te beveiligen. De kans is daar wel groot dat er daar brand ontstaat omdat er veel warmtebronnen en elektrische toestellen op een klein oppervlak zitten. Veel zie je dat ze melders hangen in de gangen. Maar tegen dat uw rook daar is dan heb je al serieus wat ontwikkeling meestal [emoji14]
Je moet u ook voorstellen dat als het alarm afgaat uw gang vol met rook hangt, veel plezier om dan te vluchten [emoji14]Wij hebben die, en er hangt eentje in de keuken en is nog nooit af gegaan.
Maar als je lagere plafonds hebt, en een gesloten keuken, dan gaan deze ook gewoon afgaan, als ze dan niet af gaan wil dat gewoon zeggen dat uw huis ook al verder is afgebrand wanneer ze afgaan.

En 1x een vals alarm is niet erg. Maar elke dag, dan gaat die batterij er niet lang in zitten...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Bubba
6 mei 2019, 07:40
Je moet natuurlijk wel geen goedkope Ali rookmelders kopen [emoji14]

Je moet u ook voorstellen dat als het alarm afgaat uw gang vol met rook hangt, veel plezier om dan te vluchten [emoji14]

Als ze het overal afraden, inclusief brandweer, dan zal dat écht wel met een reden zijn hoor. ;)

Soit, mij niet gelaten, iedereen hangt ze waar hij/zij wilt uiteraard.

Gromker
6 mei 2019, 07:48
In een keuken en garage en andere plaatsen waar rook/damp ontwikkeling "normaal" is plaatst men nooit gewone (optische) rookmelders maar kunnen wel thermische gehangen worden, die reageren zoals de naam al doet vermoeden op hoge temperaturen en niet op rookontwikkeling. Ik heb nu wel geen idee of dat ook stand-Alone te krijgen is

JPV
6 mei 2019, 07:51
Ik heb een kleine vraag.

Ik heb een offerte aangevraagd om mijn zolder te verbouwen. Deze dient volledig afgewerkt te worden. Is nu enkel afgewerk met een nieuw dak en 1 laag isolatie van 8 cm,

Ik heb volgende offerte binnen gekregen:

afbreken schouw: 350 euro
*vergroten trapgat, rechttrekken en verstevigen balken en plaatsen OSB ondervloer: 2100 euro
plaatsen 18cm glaswol isolatie en dampscherm: 2500 euro
installeren elektriciteit (leidingen, 4 stopkontakten, 2 schakelaars, 1 lichtpunt): 900 euro
afwerken plafond met gyproc en afkasten 2 velux ramen: 3250 euro
plaatsen gyproc voorzetwanden voor 2 zijmuren: 4250 euro
plaatsen laminaatvloer: 1400 euro
afwerken muur naast trap met gyproc: 450 euro
*maken en plaatsen 2 schuifdeurwanden met leggers achter 1 schuifdeurwand: 1550 euro

Het totale budget bedraagt daarmee 16750 euro. Dit is inclusief materialen en werkuren en exclusief BTW.
De uitvoering van deze werken neemt ongeveer 3,5 weken in beslag met 2 man.
Nu vraag ik mij af waarom de gyproc werken zo duur zijn. Is dit normaal of is dit goed doorgerekend.
als ik de andere zaken lees, denk ik: zeker ok van prijs. Maar die gyproc voorzetwanden voor 2 zijmuren? Da's idd duur gerekend, tenzij het speciale muren zijn.

Als je een beetje handig bent, kan je imho alles waar ik geen * bij gezet heb gemakkelijk zelf doen. Misschien een optie om enkel dat te laten doen?

Ik zie wel niet staan dat er ook geplamuurd wordt. Veronderstel dat dit wel het geval is?

sandervdw
6 mei 2019, 08:21
In een keuken en garage en andere plaatsen waar rook/damp ontwikkeling "normaal" is plaatst men nooit gewone (optische) rookmelders maar kunnen wel thermische gehangen worden, die reageren zoals de naam al doet vermoeden op hoge temperaturen en niet op rookontwikkeling. Ik heb nu wel geen idee of dat ook stand-Alone te krijgen is

Die van Gira doet beide. Volgens mij is de optische sensor zo ingesteld dat deze enkel bij langdurige rook afgaat, indien er geen warmtedetectie is. Maar in een keuken kan je het wel voorhebben dat je een langere tijd veel waterdamp hebt en je dus toch een vals alarm krijgt.

Alarmen die énkel op warmtedetectie af gaan, heb ik eigenlijk nog niet gezien in de particuliere markt.

M°°nblade
6 mei 2019, 16:18
als ik de andere zaken lees, denk ik: zeker ok van prijs. Maar die gyproc voorzetwanden voor 2 zijmuren? Da's idd duur gerekend, tenzij het speciale muren zijn.

Als je een beetje handig bent, kan je imho alles waar ik geen * bij gezet heb gemakkelijk zelf doen. Misschien een optie om enkel dat te laten doen?

Ik zie wel niet staan dat er ook geplamuurd wordt. Veronderstel dat dit wel het geval is?
Plaatsen osb platen ga ik ook zelf doen. Tegenwoordig is dat toch een tand en groef systeem waarbij je weinig fout kan doen. Dat andere (vergroten trapgat, rechttrekken en verstevigen balken) is natuurlijk wel wat complexer.

Son Gokou
6 mei 2019, 16:38
https://www.google.com/search?q=ebdries+8+rillaar&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=minv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjtvJqJkIfiAhXPC-wKHaoRATEQ_AUoAnoECAoQAg#imgrc=WPl2nDIz2lfHAM

Dit is een foto van onze zolder. Het dak is vervangen en ik heb zelf al 8 cm rockwool geplaatst tussen de kepers. Het gat wat je ziet is de trap naar beneden. Het probleem is dat de deur naar de trap 1.60m hoog is en er een stuk van de vloer ook over het gat hangt. Dit wil ik allemaal open breken zodat ik een deur van 2 m kan zetten en ik zonder te bukken de trap op kan.

Het wit aan de muren is restanten van wat ooit een oude zolder kamer is geweest. Dit moet ik allemaal nog van de muren afsteken. Het dak loop 4m hoog en is een een standaard punt dak.

JPV
6 mei 2019, 17:05
https://www.google.com/search?q=ebdries+8+rillaar&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=minv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjtvJqJkIfiAhXPC-wKHaoRATEQ_AUoAnoECAoQAg#imgrc=WPl2nDIz2lfHAM

Dit is een foto van onze zolder. Het dak is vervangen en ik heb zelf al 8 cm rockwool geplaatst tussen de kepers. Het gat wat je ziet is de trap naar beneden. Het probleem is dat de deur naar de trap 1.60m hoog is en er een stuk van de vloer ook over het gat hangt. Dit wil ik allemaal open breken zodat ik een deur van 2 m kan zetten en ik zonder te bukken de trap op kan.

Het wit aan de muren is restanten van wat ooit een oude zolder kamer is geweest. Dit moet ik allemaal nog van de muren afsteken. Het dak loop 4m hoog en is een een standaard punt dak.

als het enkel gaat over het trapgat vergroten door de vloer wat af te breken, dan zou ik toch alles zelf doen en daarna contact opnemen met iets a la Camber om die schuifdeuren te plaatsen. Zal je veel geld uitsparen en al bij al is dat zoveel werk niet

(als er toch al electriciteit ligt).

Son Gokou
6 mei 2019, 18:06
Ja maar da gaat gestut moeten worden waarschijnlijk. Want daaronder is nu ons huidoge slaapkamer. Dus het is niet zomaar afbreken.

Het draait mij vooral om de gyrpoc kosten. Die vind ik te hoog.

Tin_Cricket
6 mei 2019, 20:00
We gaan het terras op de eerste verdieping heraanleggen. Nu ligt er al 20 jaar bangkirai maar dat heeft nooit een likje beits gezien, dus volledig om zeep nu. We gingen voor composiet maar nu lees ik best vaak dat dat na 2 jaar ineens serieus krom begint te trekken door de zon. Aangezien er zon op valt vanaf 11u tot zonsondergang, begin ik te twijfelen. Goedkoop is het niet, dus als ik het over 3 jaar mag weggooien ga ik serieus lastig zijn. Toch maar hout kiezen? Tegels zijn geen optie.

Musk
6 mei 2019, 20:41
In zou dan altijd voor hout kiezen. Zo composiet... Karakterlozer dan dat wordt het niet imho :p

M°°nblade
7 mei 2019, 07:38
Ja maar da gaat gestut moeten worden waarschijnlijk. Want daaronder is nu ons huidoge slaapkamer. Dus het is niet zomaar afbreken.

Het draait mij vooral om de gyrpoc kosten. Die vind ik te hoog.
In gyproc afwerking kruipen natuurlijk wel wat werkuren. Eerst moeten de oneffenheden in de muur uitgevlakt worden met metal stud profielen en na vastzetten moeten al die kopse voegen twee keer ingevoegd worden.

Son Gokou
7 mei 2019, 07:58
Ok. Bedankt voor de uitleg. Ken niks van gyproc dus dacht dat dit een makkelijk werkje was.

Assioso
7 mei 2019, 10:32
Dien je muren na het opnieuw bezetten infeite te schuren alvorens die te verven?

HUSKE
7 mei 2019, 11:52
We gaan het terras op de eerste verdieping heraanleggen. Nu ligt er al 20 jaar bangkirai maar dat heeft nooit een likje beits gezien, dus volledig om zeep nu. We gingen voor composiet maar nu lees ik best vaak dat dat na 2 jaar ineens serieus krom begint te trekken door de zon. Aangezien er zon op valt vanaf 11u tot zonsondergang, begin ik te twijfelen. Goedkoop is het niet, dus als ik het over 3 jaar mag weggooien ga ik serieus lastig zijn. Toch maar hout kiezen? Tegels zijn geen optie.

Ik heb dat composiet gehad. Terras 8m lengte en 5m diep.
De planken trekken niet krom (lagen pal op het zuid) maar bewegen wel tov elkaar wat leidt tot een grote voeg aan 1 kant en een kleinere aan de andere. Ik moest die 2x per jaar terug goed 'kloppen'.

Wellicht op te lossen met een schroef in elke plank te vijzen tot in de onderliggende lat, dat had ik niet gedaan. Enkel met de clipjes. Voor de rest onderhoudsvrij en niet glad bij nat weer.

SIO
8 mei 2019, 23:29
Dien je muren na het opnieuw bezetten infeite te schuren alvorens die te verven?

ik heb al schilders gehoord die spraken over schuren als de duivel.. die trekken/liseren de muur maar dat is iets wat als leek moeilijk gaat.

als DHZ'er zou ik zeggen met een P240 korrel ofzo eens licht overgaan en het zou al mooi glad moeten staan. En best gronderen bij nieuw pleisterwerk om niet te veel verf te laten opslorpen.

desolation
9 mei 2019, 14:04
Lamp opzetten en met schuurblok idd proper maken. Er zitten altijd oneffenheden in en als je daar gewoon over schildert valt dat tien keer harder op dan wanneer het gewoon geplakt is

Chilliewillie88
9 mei 2019, 14:20
wij hebben pas een woning gekocht waar de elektrische installatie is afgekeurd omwille van (o.a.) het feit dat er stopcontacten met randaarde gebruikt zijn.

Nu ik weet dat volgens de AREI randaarde inderdaad verboden is in België. Langs de andere kant zijn deze stopcontacten evenzeer CE gekeurd en dus geschikt voor gebruik in heel Europa? Iemand hier mee ervaring mee? Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over 1 of 2 stopcontacten, maar wel ieder stopcontact in de woning.

HUSKE
9 mei 2019, 14:20
Heb alles geschuurd en veel dingen bijgeplamuurd vooraleer ik de primer erop heb gezet. Ik woon er nu 3 jaar en de eindlaag is nog steeds niet gedaan.
De primer was wit gekleurd en dat ziet er eigenlijk prima uit na 2 lagen. Als mijn zoon nietmeer zoveel speelt als nu en de muren dus wat minder afzien zal ik wel eens verven.

desolation
9 mei 2019, 14:40
Wij hebben alles direct geschilderd. 2 lagen primer, 2 lagen eindkleur. RAL9003 muren en plafond, allemaal van trimetal

nixie
9 mei 2019, 14:58
Ik wil een lamp uit gebruik nemen.
Er loopt een kabel van het stopcontact naar de lamp. (uiteraard)
Kabel is niet uit te trekken, ligt niet in een buis ofzo.

Hoe pak je dat het beste aan?
Heb gechecked, er zit geen stroom op

Musk
9 mei 2019, 16:18
Wij hebben alles direct geschilderd. 2 lagen primer, 2 lagen eindkleur. RAL9003 muren en plafond, allemaal van trimetal

Hoe valt dat mee die 9003? Wij hebben 5 jaar geleden de fout gemaakt om te luisteren naar onze schilder en RAL9001 gekozen. Da's echt te gelig. Boven hebben we dan 9010 genomen en dat is al een stuk beter. Maar ik zou eigenlijk 9003 overwegen doorheen heel het gelijkvloers als we opnieuw schilderen. Heb alleen beetje bang dat het té wit zou tonen?

Herman De Croo
9 mei 2019, 17:36
Nieuwbouw met Gyproc, pleister en houten verfdeuren. Is dit allemaal dezelfde primer of specifiek per ondergrond?

MrKend54l
9 mei 2019, 18:11
wij hebben pas een woning gekocht waar de elektrische installatie is afgekeurd omwille van (o.a.) het feit dat er stopcontacten met randaarde gebruikt zijn.

Nu ik weet dat volgens de AREI randaarde inderdaad verboden is in België. Langs de andere kant zijn deze stopcontacten evenzeer CE gekeurd en dus geschikt voor gebruik in heel Europa? Iemand hier mee ervaring mee? Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over 1 of 2 stopcontacten, maar wel ieder stopcontact in de woning.

Belgisch materiaal moet cebec gekeurd zijn. Randaarde wandcontactdozen zijn dat niet.
Ook is gewoon randaarde niet toegestaan.

CE speelt in deze geen rol, aangezien de standaarden op vlak van wandcontactdozen in Europese van land tot land verschillen.

De CE-markering:
De markering toont aan dat het product geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu.*

Dus ja het materiaal moet veilig zijn. Maar het moet tegelijk ook aan de standaarden en normen van het desbetreffende land voldoen.

Feignasse
9 mei 2019, 19:12
Ik wil een lamp uit gebruik nemen.
Er loopt een kabel van het stopcontact naar de lamp. (uiteraard)
Kabel is niet uit te trekken, ligt niet in een buis ofzo.

Hoe pak je dat het beste aan?
Heb gechecked, er zit geen stroom op

Ik zou het stopcontact openmaken en de draad naar de lamp afkoppelen, op de afgekoppelde uiteinden zou ik wago-klemmen plaatsen.
Aan de kant van het lichtpunt zou ik de kabel proberen wegwerken in muur of plafond. Op het plafond kan je eventueel een rozet plaatsen om het gat af te dekken, als dat past in je interieur.
Ik zou de kabel in ieder geval niet wegnemen of zodanig inkorten dat hij onbruikbaar wordt. Wie weet wil je daar later toch terug een lichtpunt...

Herman De Croo
10 mei 2019, 11:13
Nieuwbouw met Gyproc, pleister en houten verfdeuren. Is dit allemaal dezelfde primer of specifiek per ondergrond?

hout en gyproc/pleister zijn 2 verschillende primers.

Nieuwbouw met verfdeuren: er zitten kleine kieren tussen de kaders en de muren. Opspuiten met siliconen voor je begint te verven, of pas als laatste stap?

nixie
10 mei 2019, 11:38
Ik zou het stopcontact openmaken en de draad naar de lamp afkoppelen, op de afgekoppelde uiteinden zou ik wago-klemmen plaatsen.
Aan de kant van het lichtpunt zou ik de kabel proberen wegwerken in muur of plafond. Op het plafond kan je eventueel een rozet plaatsen om het gat af te dekken, als dat past in je interieur.
Ik zou de kabel in ieder geval niet wegnemen of zodanig inkorten dat hij onbruikbaar wordt. Wie weet wil je daar later toch terug een lichtpunt...

Is nog een kabel zonder singlecore koper.
Met mijn Wago's lukt het niet.
Zal is kijken voor wago's met klemmetjes.

Het is de oude buitenverlichting, die ze hebben behouden toen de veranda geplaatst werd.
Echter doet da dus absoluut niets qua licht geven.
Kan ze normaal wel mooi inwerken in de muur.

Valyra
10 mei 2019, 14:29

Alles vervangen is de boodschap.

ToasT
10 mei 2019, 19:21
Nu nog een kleurtje kiezen https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190510/2781e44f40efb364ec96089230c6eb84.jpg

Bimmer
11 mei 2019, 15:17

Nieuwbouw met verfdeuren: er zitten kleine kieren tussen de kaders en de muren. Opspuiten met siliconen voor je begint te verven, of pas als laatste stap?

Mij raden ze aan om de schilder deuren, dezelfde primer en verf te gebruiken als de plintjes (deze primer en verf zou sterker zijn).

Kitten zou ook best na de primer aangebracht worden, dan zou de kit iets beter hechten. Nu heb ik al heel vaak gezien, dat het niet gedaan wordt en ze eerst al kitten.

kawadude
11 mei 2019, 15:45

Nieuwbouw met verfdeuren: er zitten kleine kieren tussen de kaders en de muren. Opspuiten met siliconen voor je begint te verven, of pas als laatste stap?Opspuiten met acrylaatkit na de primer. Eventueel eerst nog eens opschuren en ontstoffen.

desolation
12 mei 2019, 11:34
Hoe valt dat mee die 9003? Wij hebben 5 jaar geleden de fout gemaakt om te luisteren naar onze schilder en RAL9001 gekozen. Da's echt te gelig. Boven hebben we dan 9010 genomen en dat is al een stuk beter. Maar ik zou eigenlijk 9003 overwegen doorheen heel het gelijkvloers als we opnieuw schilderen. Heb alleen beetje bang dat het té wit zou tonen?

Hier is dat heel mooi, al ons schrijnwerk is gitzwart en de vloer een soort van betongrijs met natuursteeneffect. 9003 was niet gelig en niet blauwig, gewoon proper wit.

Herman De Croo
12 mei 2019, 20:27
Muren en plafonds schuren, als je dit handmatig doet is dat met een papiertje in de hand of kan je dat slimmer doen? Met een handschuurder?
https://www.gamma.be/nl/assortiment/gyproc-handschuurder-230x80mm/p/B239603
of een schuurspons?
https://www.gamma.be/nl/assortiment/3m-schuurspons-large-stuc-en-pleisterwerk-fijn-middel/p/B240428

desolation
12 mei 2019, 22:26
https://www.valo.nl/contents/nl/p423_Handschuurblok_ergonomisch_voor_ronde_schuurs chijven.html

Zoiets hebben wij gebruikt, met schuurpapier van Festool. Het voordeel is dat je hier een rond papier netjes over kan kleven en het ook in de naden laten glijden zodat die perfect glad geschuurd zijn, dat is anders pokke lastig.

Mr.Anderson
13 mei 2019, 10:23

Ik heb al m'n deuren (openingen tussen deklijsten en omlijsting + openingen tussen deklijsten en muren) opgespoten met montagekit. Tec7 - wit. Makkelijk overschilderbaar, blijft elastisch en versterkt den boel.

Booka Shade
14 mei 2019, 19:28
Trap staat, eindelijk!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190514/6c54e54ea395dc3cac8a162162ad79ed.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190514/e5cff79a1da596cd14da6b1ca2aa67f7.jpg

desolation
14 mei 2019, 19:51
ook invisible olie genomen ?

TitaTovenaartje
14 mei 2019, 20:11
Ik wil deze deur een mm of 2 omhoog doen.
Iemand die dit systeem kent en weet welke schroef ik moet/kan bijdraaien (en waar die zit? :p )

http://i66.tinypic.com/ermjw5.jpg
http://i68.tinypic.com/2e2gjzd.jpg
http://i67.tinypic.com/21j0xza.jpg

SomeDude
14 mei 2019, 20:19
Muren en plafonds schuren, als je dit handmatig doet is dat met een papiertje in de hand of kan je dat slimmer doen? Met een handschuurder?
https://www.gamma.be/nl/assortiment/gyproc-handschuurder-230x80mm/p/B239603
of een schuurspons?
https://www.gamma.be/nl/assortiment/3m-schuurspons-large-stuc-en-pleisterwerk-fijn-middel/p/B240428

Is het veel? Dan zou ik opteren om machine te huren dat ook ineens opzuigt. Heb bij maat met hand gaan schuren en dat is pokkeveel werk en al dat stof is niet zo aangenaam, bij mezelf bevriend schilder zijn machientje gebruikt en dat gaat veel sneller en amper stof! (Beide nieuwbouw)

Gromker
14 mei 2019, 20:28
Is het veel? Dan zou ik opteren om machine te huren dat ook ineens opzuigt. Heb bij maat met hand gaan schuren en dat is pokkeveel werk en al dat stof is niet zo aangenaam, bij mezelf bevriend schilder zijn machientje gebruikt en dat gaat veel sneller en amper stof! (Beide nieuwbouw)

Of als je al een deftige (bouw)stofzuiger hebt eentje kopen. Ik heb zo'n goedkope langnek/flex uit de brico, kostte iets van een 100€. Geen professionele kwaliteit maar goed genoeg voor thuis hier en daar een kamer op te schuren EN veel comfortabeler dan met de hand of een klein handschuurmachinetje.

Stofzuiger is wel belangrijk, uw madam gaat het u niet in dank afnemen als ge grote hoeveelheden fijn bouwstof door uw huisstofzuiger gaat jagen...

Booka Shade
14 mei 2019, 22:29
ook invisible olie genomen ?

Yes, natuurlijke look vonden wij het mooiste.

Mr.Anderson
15 mei 2019, 10:14
Yes, natuurlijke look vonden wij het mooiste.

Heel mooi resultaat allesinds. Is dat dan compleet dezelfde afwerking als uw parket?

Lego Duplo
15 mei 2019, 10:31
Ik wil deze deur een mm of 2 omhoog doen.
Iemand die dit systeem kent en weet welke schroef ik moet/kan bijdraaien (en waar die zit? :p )

Zwarte doppen aan bovenkant scharnier eraf en dan normaal met imbus.
Of bijkomend afstellen door het plaatje (schuiven naar boven of onder) van het deel dat op de deur zit eraf te halen.

Booka Shade
15 mei 2019, 10:37
Heel mooi resultaat allesinds. Is dat dan compleet dezelfde afwerking als uw parket?

Zo goed als. Wij hebben ons parket meegenomen naar de houthandel en hebben iets enorm gelijkends genomen.
Met rubberwood hadden we nog meer gelijkend kunnen gaan, maar dat was voor ons geen optie. Eik heeft toch dat tikkeltje meer.

Oij
15 mei 2019, 10:39
In mijn bureauruimte had ik graag een bureau laten maken die van muur tot muur loopt (ong 3,5m), met aan beide kanten wat opbergruimte/kasten eronder.
Niets bijzonder, gewoon recht op recht in laminaat.
Ik krijg hier offertes binnen van +€4500.

Ik heb de prijzen van schrijnwerk op maat precies onderschat. :p
Toch maar eens kijken om zelf iets te maken.

JPV
15 mei 2019, 11:08
We hadden hier een maand geleden de electricien op bezoek, die voorstelde om toen al de bel (+kabels) te verwijderen, omdat hij niet meer terugkwam. Ik had toen gezegd dat ik die kabel zelf wel zou verwijderen net voor men zou beginnen schilderen.

Ik zie nu dat ik van de bel echter de plong echter niet kan uitzetten om de kabels veilig te verwijderen.

De plong (zie foto) is echter niet eentje die je kan uitschakelen. Nu zou ik die graag veilig verwijderen om de kabels bij de belluidspreker te kunnen uittrekken :).

Natuurlijk moet ik eerst de hoofdschakelaar uitschakelen. Maar eens ik dat gedaan heb, mag ik dan gewoon de 2 kabels bovenaan verwijderen en is dan alles veilig? of moet ik die plong ook uit de kast verwijderen / andere veiligheidsmaatregelen uitvoeren?

(en iemand tips hoe ik die kabels gemakkelijk zal meekrijgen? Zitten in een buis, dus niet zomaar los in de muur gelegd. Kan ik het op een bepaalde manier krijgen? Loopt die kabel naar de luidspreker via de plong of zou dat rechtstreeks naar de bel gaan en dan vanuit de bel naar de plong? Ik heb eigenlijk geen idee...

foto: https://imgur.com/a/IeuNk0M

Muscleduck
15 mei 2019, 11:34
Dat op je foto is geen zekering maar een transfo die uw 220V omzet in 12V. je moet kijken waar die bovenste draden vandaan komen.

JPV
15 mei 2019, 13:25
Dat op je foto is geen zekering maar een transfo die uw 220V omzet in 12V. je moet kijken waar die bovenste draden vandaan komen.

ok, dat verklaart veel :). Dan gewoon de draden van die zekering naar die transfo gaan verwijderen?

Tristan
15 mei 2019, 13:37
ok, dat verklaart veel :). Dan gewoon de draden van die zekering naar die transfo gaan verwijderen?

Jip. Automaat uitschakelen, draden van de automaat naar de transfo verwijderen, automaat opnieuw inschakelen.

Muscleduck
15 mei 2019, 13:38
Ik zou denken van wel.

Tristan
15 mei 2019, 13:42
In mijn bureauruimte had ik graag een bureau laten maken die van muur tot muur loopt (ong 3,5m), met aan beide kanten wat opbergruimte/kasten eronder.
Niets bijzonder, gewoon recht op recht in laminaat.
Ik krijg hier offertes binnen van +€4500.

Ik heb de prijzen van schrijnwerk op maat precies onderschat. :p
Toch maar eens kijken om zelf iets te maken.

Ik weet niet wat je allemaal precies gevraagd hebt qua kasten? Werkblad is in laminaat of massief hout?

Hier vind je wat prijzen voor werkbladen: https://www.houthandelonline.nl/werkbladen-2

Als je tijd ervoor hebt, lijkt het me alleszins wel een mooi projectje!

MrKend54l
15 mei 2019, 17:27
ok, dat verklaart veel :). Dan gewoon de draden van die zekering naar die transfo gaan verwijderen?Die verwijderen ja, en waarschijnlijk zullen er dan 2 draden naar uw bel vertrekken, en vanaf uw bel 2 draden naar uw knop aan uw deur.

MaTi
15 mei 2019, 17:44
Binnenkort vervangen we de radiatoren.

Dilemma nu: buizen door de vloer of via de muur naar de kelder.

Achteraf wordt op termijn vloer over vloer gelegd.

Herman De Croo
15 mei 2019, 22:20

Zijn dat speciale machines, of lukt dat ook met zo eentje?
https://i.imgur.com/KAjQl0q.jpg

paradijsappel
15 mei 2019, 22:56
Om dat te weten te komen zal je moeten antwoorden op zijn vraag!

desolation
16 mei 2019, 08:38

Niet zonder stofzuiger erop en zelfs dan nog is het maar pover.
Huur een festool bv, dat kost niet super veel.

Booka Shade
16 mei 2019, 11:57
Sinds gisteren in’t bezit van 2 van onderstaande airco’s. Die wind-free is echt wel zalig.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190516/9ad578cd7c73a118be54c58664c9174f.jpg

MaTi
16 mei 2019, 13:40
Sinds gisteren in’t bezit van 2 van onderstaande airco’s. Die wind-free is echt wel zalig.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190516/9ad578cd7c73a118be54c58664c9174f.jpg

Na vorige zomer wil ik ook airco. Hopelijk blijven we gespaard dit jaar.

Booka Shade
16 mei 2019, 13:52
Ja, wij hebben meteen na vorige zomer overgegaan tot het vragen van offertes en nu dus de uiteindelijke plaatsing.
Tegenover vorige jaar is onze gevel nu wel geïsoleerd, dus dat gaat ook al wel iets doen.
Buiten koelen is het ook de bedoeling om de te grote overschot aan geproduceerde energie van onze zonnepanelen te compenseren met het verwarmen via de airco.

MaTi
16 mei 2019, 14:17
Ja, wij hebben meteen na vorige zomer overgegaan tot het vragen van offertes en nu dus de uiteindelijke plaatsing.
Tegenover vorige jaar is onze gevel nu wel geïsoleerd, dus dat gaat ook al wel iets doen.
Buiten koelen is het ook de bedoeling om de te grote overschot aan geproduceerde energie van onze zonnepanelen te compenseren met het verwarmen via de airco.

Als er airco komt, komen er zonnepanelen. Nu voorlopig hopelijk niet nodig.

MrKend54l
16 mei 2019, 16:38

Voorlopig nog een goede strategie. Maar met de komst van slimme meters vervalt dat natuurlijk helemaal.

Wel klote dat airco afgestraft wordt in uw e-peil. Anders kon ik het al voorzien en was het veel simpeler. Nu is het opleveren en pas daarna plaatsen, of misschien ook niet, wat nooit zo proper is natuurlijk.

Booka Shade
16 mei 2019, 17:26
Voorlopig nog een goede strategie. Maar met de komst van slimme meters vervalt dat natuurlijk helemaal.

Inderdaad, dan is het enkel voordelig als hij opstaat wanneer je panelen goed opbrengen.
Maar met de garantie van 15 jaar terugdraaien, heb ik die airco's voor een stuk al afbetaald :)

TitaTovenaartje
16 mei 2019, 18:06
kan je arico eigenlijk plaatsen met uitsluitend aansluitingen/doorvoeren op plat dak?
Of moet er zowieso door de gevel gegaan worden?

Booka Shade
16 mei 2019, 18:49
Als dat op een plat dak is, lijkt het mij wel mogelijk enkel langs de binnenkant te werken.
Maar ik zie liever niet op bekabeling in mijn living dat naar boven gaat, zelfs niet als dat afgekist is.
Of ge moet al in uwe muur beginnen slijpen voor en nadien terug plakken.

Wij hebben de leidingen naar buiten laten gaan nog voor onze buitengevel geïsoleerd werd, dus bij ons zie je geen enkele kabel lopen.
Onze buitenunit staat ook tussen onze beplanting i.p.v. hangend aan onze gevel.

MrKend54l
16 mei 2019, 19:21
Als dat op een plat dak is, lijkt het mij wel mogelijk enkel langs de binnenkant te werken.
Maar ik zie liever niet op bekabeling in mijn living dat naar boven gaat, zelfs niet als dat afgekist is.

Wij hebben de leidingen naar buiten laten gaan nog voor onze buitengevel geïsoleerd werd, dus bij ons zie je geen enkele kabel lopen.
Onze buitenunit staat ook tussen onze beplanting i.p.v. hangend aan onze gevel.En hoe heb je dit aangepakt naar E-peil toe?

TitaTovenaartje
16 mei 2019, 20:11

Onze buitenunit staat ook tussen onze beplanting i.p.v. hangend aan onze gevel.

Wij hebben 2 platte daken. Eentje op gelijkvloers en eentje op het eerste verdiep.
https://www.woningencompere.be/media/woningen/moderne-huizen.jpg
Hier kan je het mee vergelijken. (wij hebben wel (nog) geen balkonnetje)

Dus op de bovenverdieping zou ik perfect de slaapkamers van airco kunnen voorzien via het dak.
En in de living zou ik ene kunnen plaatsen op het plat dak van het gelijkvloers?
Moest ik de gevel nog niet bepleisterd hebben... Toch wel spijt dat ik geen wachtbuizen heb gelegd.
Maar als alles via die 2 platte daken zou kunnen gaan...

Musk
16 mei 2019, 20:35
Wij hebben vorig jaar ook zo eentje gehangen boven in de hal waar alle slaapkamers op uitkomen. (Mitschubishi) Kabels en leidingen via de zolder en dan langs onderkant zadeldak naar buitenunit, heel proper opgelost eigenlijk.

Nu hopen dat het wat afdoet bij een hete zomer, 't is maar om de hitte te breken..

TitaTovenaartje
16 mei 2019, 20:37
Wij hebben vorig jaar ook zo eentje gehangen boven in de hal waar alle slaapkamers op uitkomen. (Mitschubishi) Kabels en leidingen via de zolder en dan langs onderkant zadeldak naar buitenunit, heel proper opgelost eigenlijk.

Nu hopen dat het wat afdoet bij een hete zomer, 't is maar om de hitte te breken..
Is eentje voor de bovenverdieping niet wat weinig?

Musk
16 mei 2019, 20:38
Is eentje voor de bovenverdieping niet wat weinig?

Dat zal moeten blijken. 't is een ronde traphal waar dan alle slaapkamers in uitkomen. Dus geen lange gangen ofzo maar echt alle deuren naast mekaar in een halve cirkel.

Moest het niks afdoen hang ik een tweede unit aan de buitenunit, dat is mogelijk.

PS: hoeft voor ons ook niet 17 graden te zijn 's nachts ofzo. Als we het al van 27 naar 23 ofzo krijgen op de heetste nachten ben ik al lang content :p

TitaTovenaartje
16 mei 2019, 21:08
Dat zal moeten blijken. 't is een ronde traphal waar dan alle slaapkamers in uitkomen. Dus geen lange gangen ofzo maar echt alle deuren naast mekaar in een halve cirkel.

Moest het niks afdoen hang ik een tweede unit aan de buitenunit, dat is mogelijk.

PS: hoeft voor ons ook niet 17 graden te zijn 's nachts ofzo. Als we het al van 27 naar 23 ofzo krijgen op de heetste nachten ben ik al lang content :p
Hier idem hoor. Bovenverdieping is een 4kant. Aan de ene kant 2 kinderkamers en andere kant onze kamer en badkamer.
Wat voor voeding heeft een binnenuit nodig?

Herman De Croo
17 mei 2019, 23:55
Op jullie aanraden een langnek schuurmachine gehuurd. Gaat enorm snel vooruit, voel je wel in je armen na een paar uur.
Moet ik nog ergens aan denken? Ik heb de ventilatie van het huis uitgezet want anders gaat die filter snel verstopt zitten. Ik verbruik ongeveer 1 schuurschijf van 225mm per kamer. Lijkt me normaal voor muren en plafond.

Selderijstok
18 mei 2019, 15:30
Toch opnieuw aan het overwegen om te gaan kaleien op de buitenmuren.
Betreft een 200m² en momenteel een offerte binnen om te kaleien zonder pigment + 2x overschilderen + extra beschermingslaag. Dit zou 10 jaar stand moeten houden en dan zou er eens moeten overschilderd worden.
Heb nu een huis gezien die 8 jaar geleden op die manier is bewerkt en het ziet er inderdaad nog mooi en proper uit.

Veel stielmannen mengen direct het pigment in hun kalei en nu weet ik niet of dit echt zo'n groot verschil maakt? In de prijs is het sowieso te zien :p
Kiezen voor natuurlijke kalk of een chemische variant kan blijkbaar ook?

Musk
20 mei 2019, 13:00
In onze living is een glaspartij die uitkomt in 1 punt. Dus langs boven gezien eigenlijk een driehoek, waarvan de twee benen deels in glas zijn, het plafond loopt schuin af.

Wij willen dit eigenlijk moderniseren en dacht aan het deel aflopend dak weg te halen en een plat epdm dakje er van te maken + de glaspartij volledig vervangen door aansluitend glas zonder profiel, zodat je eigenlijk 2 volledig glazen wanden krijgt tot aan het plafond en die zo goed als naadloos op mekaar aansluiten.

Om dit eens uit te tekenen en de technische kant ervan te bekijken, is dit werk voor een architect of binnenhuisarchitect? Het is een klein projectje dus ik weet niet of een architect hier tijd voor gaat maken en of het noodzakelijk is?

Ook het uitvoeren van zo een werken (aanpassen dak, plaatsen aansluitende ramen etc) is dit werk voor een schrijnwerker of aan wie begin je offertes te vragen voor zoiets?

Philharmoniker
21 mei 2019, 11:45
Iemand die toevallig ook kandla kasseien liggen heeft en weet wat zijn opbouw hoogte was van oprit?

TooChé
21 mei 2019, 12:12
gatver, da's toch ook onnozel dat ik een architect moet inschakelen om een dakgebinte te vernieuwen (lees: oud dak schuur afbreken en 1 op 1 terugplaatsen met nieuw hout van zelfde afmetingen)

nixie
21 mei 2019, 13:11
Begonnen met schilderen beneden.
Plan was om er 1 laag over te zetten ergens begin April.
Bij het afbreken van de plinten ontdekt dat er ooit behangen is geweest waarna er verschillende lagen zijn overgeschilderd.
Dus alles mogen aftrekken.
Veel pleister losgekomen...
Uiteindelijk veel afgebroken, dingen zoals sierlijsten, enkele houten latten die oneffenheden moesten verbergen en een heel stuk houten planché ergens in een hoek.
Daarna rustig alles weer opbouwen.
Vorige week eindelijk het behang afgewerkt/
2 keer extra rol moeten bestellen, ofwel was mijn berekening fout ofwel was hun voorstel fout.
Wel veel tijd verloren daardoor.
Hebben behangen met zo renovatievliesbehang.
Volgens mijn vriendin is da kak om mee te werken.

Maar nu dus aan het schilderen geslagen.
En na de primer was het verschil al fenomenaal :p
Leuk als je ziet dat hard werken loont.

horste
21 mei 2019, 13:30
Iemand tips voor het uitvullen van gyproc plafonds? Papieren voegband of gewapende, Kant en klaar of uit een zakje, materiaal,..

gaat over een 140m2 plafond, boven is het bevestigd op houten roostering (alle 30 cm), beneden is het een metalstud plafond alle 50cm.

bedankt!

Muscleduck
21 mei 2019, 20:36
Ik ben persoonlijk meer van dan het netje dan de papieren band. Ik heb ook al gelezen van mensen die problemen hebben met blazen in de papieren band. Voor de eerste 2 lagen kan je gerust zelf je gips maken met een mixer en poeder, voor de eindlaag zou ik goldband in emmers kopen, dan heb je perfect materiaal zonder brokjes in.

Chickenlal
21 mei 2019, 23:03
Netje idd

En zeker de laatste laat een emmer finish kopen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

desolation
21 mei 2019, 23:22
netje voor de voegen, papieren band voor de hoeken. afwerkingslaag niet met goldband doen, wel met promix premium.
papieren band is wel oppassen voor blazen idd, ge moet dat echt goed plaatsen en dan nog is een laag over zetten

Mixhell
24 mei 2019, 14:10
Kabelgoten in de badkamer zijn niet toegelaten zeker?
We zouden in de mini badkamer een ventilator willen installeren, echter geraken we met de bedrading niet weg omdat de badkamer bedekt is met wand- en plafondpanelen.

AlexisS
24 mei 2019, 22:31
Als je een metalen trap wil schilderen met Hammerite, welke voorbehandelingen moet ik dan nemen? Ik heb geprobeerd om hem af te schuren maar dat quasi onbegonnen werk. Er zitten een 3-tal lagen verf op. De vorige bewoner heeft dit telkens overschilderd ofzo iets.

Valyra
25 mei 2019, 01:38
Kabelgoten in de badkamer zijn niet toegelaten zeker?
We zouden in de mini badkamer een ventilator willen installeren, echter geraken we met de bedrading niet weg omdat de badkamer bedekt is met wand- en plafondpanelen.
Kabelgootje en XVB kabel is perfect mogelijk.

horste
26 mei 2019, 20:41
nog eens een vraagje over de gyproc. Hoeveel lagen werk je en wanneer schuur je?
Ik dacht
Grondlaag
2e laag
schuren
primer

maar ge hebt der blijkbaar die er na de primer nog een laag op gooien omdat dan de oneffenheden zichtbaar worden, en anderen die tussen de 2e laag en de primer nog een laag doen. Moet die dan ook geschuurd worden?

bedankt!

MaTi
28 mei 2019, 17:59
Kan iemand me in het kort uitleggen wat het interessantste is?

Er komen nieuwe radiatoren in huis samen met een centrale verwarming op gas. De leidingen zullen vervangen worden. Kan ik het beste de leidingen/radiatoren in serie of parallel aansluiten?

Brecht
28 mei 2019, 18:02
Kan iemand me in het kort uitleggen wat het interessantste is?

Er komen nieuwe radiatoren in huis samen met een centrale verwarming op gas. De leidingen zullen vervangen worden. Kan ik het beste de leidingen/radiatoren in serie of parallel aansluiten?

radiatoren in serie is eenpijpssysteem, en wordt al 25 jaar niet meer geplaatst. in parallel, dus met een collector, is de enige juiste manier.

MaTi
28 mei 2019, 18:04
radiatoren in serie is eenpijpssysteem, en wordt al 25 jaar niet meer geplaatst. in parallel, dus met een collector, is de enige juiste manier.

Merci. Kan je kort uitleg geven waarom dat systeem de voorkeur geniet? Ik vind geen eenduidige uitleg op het internet.

Brecht
28 mei 2019, 18:06
Merci. Kan je kort uitleg geven waarom dat systeem de voorkeur geniet? Ik vind geen eenduidige uitleg op het internet.

eenpijpsysteem moeten uw radiatorkranen een bypass hebben, 50% van uw water gaat door de radiator, de rest naar de volgende. kunnen max 3-4 radiatoren in 1 lus liggen. uw eerste radiator gaat altijd de warmste zijn, uw laatste radiator gaat maar een stuk later beginnen opwarmen ook. er zijn enkel maar nadelen aan dat systeem, is ook een stuk belastender voor uw pomp.

MaTi
28 mei 2019, 18:17
eenpijpsysteem moeten uw radiatorkranen een bypass hebben, 50% van uw water gaat door de radiator, de rest naar de volgende. kunnen max 3-4 radiatoren in 1 lus liggen. uw eerste radiator gaat altijd de warmste zijn, uw laatste radiator gaat maar een stuk later beginnen opwarmen ook. er zijn enkel maar nadelen aan dat systeem, is ook een stuk belastender voor uw pomp.

Verklaart dat ook dat we nu met onze 45 jaar oude ketel en pomp warmte krijgen uit de convectoren als de pomp afstaat? Tenzij we de kraan compleet dichtdraaien. Maar dat gaat niet meer, dat heeft allemaal zijn beste tijd gehad.

Brecht
28 mei 2019, 18:22
Verklaart dat ook dat we nu met onze 45 jaar oude ketel en pomp warmte krijgen uit de convectoren als de pomp afstaat? Tenzij we de kraan compleet dichtdraaien. Maar dat gaat niet meer, dat heeft allemaal zijn beste tijd gehad.

kan natuurlijke circulatie zijn, of de terugslagklep in de cv die niet meer afsluit waardoor als het warm water opwarmt de cv soms mee opwarmt. de warmte komt dan in de omgekeerde richting door uw convectoren.

MaTi
28 mei 2019, 19:06
kan natuurlijke circulatie zijn, of de terugslagklep in de cv die niet meer afsluit waardoor als het warm water opwarmt de cv soms mee opwarmt. de warmte komt dan in de omgekeerde richting door uw convectoren.

Binnenkort opgelost dan als alles vervangen wordt.

En niet de hele kelder warm van die ketel. Benieuwd naar de besparing.

MaTi
3 juni 2019, 08:34
Vraagje:

het is weer warm geweest en ons huis verdraagt dat niet zo goed.

We willen kijken voor airco.

Ik denk dat we ruim toekomen als we twee units hangen. Eentje in de woonkamer die via een open deur verbonden is met de keuken. In de slaapkamer kunnen we een tweede airco kwijt en eventueel op de bureau kan een derde unit kwijt en zo is de ruimte wel gedekt.

Is het vanuit dat standpunt interessant om met een buitenunit te werken of kunnen we beter drie aparte airco's ophangen die rechtstreeks naar buiten toe gaan?

De volledige oppervlakte is ongeveer 144 m².

En wat met energieverbruik? Ik zei altijd dat ik geen airco wil zonder zonnepanelen. Iemand een goede site die me verdere informatie kan verschaffen om het plaatje volledig te zien?

Merci

Mr.Anderson
3 juni 2019, 14:23
Toevallig niemand die het eens ziet zitten om wat foto's te trekken van zijn dampscherm op te zolder? Vooral naar aansluitingen onderaan, zijkanten, dwarsbalken,...

Nog een paar uur werk en de zolder zit dicht. Dampscherm wordt andere paté. Heel veel dwarsbalken en aansluiting muur waarop dak ligt + aansluitingen zijkanten, ik zie er geen doen aan. Ik ben een perfectionist en wil dat het goed gedaan is. Hoeveel overlap neem je best? Kan het kwaad om in stroken te gaan werken?

nuud
3 juni 2019, 16:54
Toevallig niemand die het eens ziet zitten om wat foto's te trekken van zijn dampscherm op te zolder? Vooral naar aansluitingen onderaan, zijkanten, dwarsbalken,...

Nog een paar uur werk en de zolder zit dicht. Dampscherm wordt andere paté. Heel veel dwarsbalken en aansluiting muur waarop dak ligt + aansluitingen zijkanten, ik zie er geen doen aan. Ik ben een perfectionist en wil dat het goed gedaan is. Hoeveel overlap neem je best? Kan het kwaad om in stroken te gaan werken?

hier alles al afgewerkt maar ik deed 5/10 cm overlap. Heb nen kameraad die in de isolatiesector werkt en die is komen helpen int begin. Alles aan uw muren schoon afkitten.

Wat bedoelt ge met stroken? Zijn uw dwarsbalken achteraf nog zichtbaar? Hoe gaat ge die afwerken?

TitaTovenaartje
3 juni 2019, 17:17
Met wat kan ik best een wandtegel voeg uitslijpen?
Blijkbaar de verkeerde kleur ingewassen ...

desolation
3 juni 2019, 23:15
https://www.tegelzetshop.nl/voegen/voegenkrabber

als ze hard zijn worde btw niet blij van het met de handtools te doen

Mr.Anderson
4 juni 2019, 09:55
hier alles al afgewerkt maar ik deed 5/10 cm overlap. Heb nen kameraad die in de isolatiesector werkt en die is komen helpen int begin. Alles aan uw muren schoon afkitten.

Wat bedoelt ge met stroken? Zijn uw dwarsbalken achteraf nog zichtbaar? Hoe gaat ge die afwerken?

M'n dak is ongeveer zo opgebouwd: klik (https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/forum/attachments/zolder_4.jpg)

Met dwarsbalken bedoel ik alle balken die in de weg zitten en dwars op m'n geïsoleerd stuk komen. Boven en onderaan zitten al die balken in de weg. Dus ik zal moeten van boven naar beneden in stroken werken denk ik.

SIO
4 juni 2019, 10:58
M'n dak is ongeveer zo opgebouwd: klik (https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/forum/attachments/zolder_4.jpg)

Met dwarsbalken bedoel ik alle balken die in de weg zitten en dwars op m'n geïsoleerd stuk komen. Boven en onderaan zitten al die balken in de weg. Dus ik zal moeten van boven naar beneden in stroken werken denk ik.

Je hebt tot in de tip geisoleerd ipv het horizontale stuk wil je zeggen? Anders zie ik niet in hoe de balken in je weg zouden zitten.. Hoe goed te doen: veel prutswerk, goede kit (isover) kopen en die balken rondom afkitten met dampscherm zal enige zijn dat houdt, tape zal altijd lossen. Ik zou dampscherm horizontaal plaatsen en eens aan de balken allemaal sneden maken verticaal om dan telkens tussen de balken te kunnen steken, boven balken toeplakken en dan begint het gepruts aan balken. Dit alles als mijn eerste stelling klopt tenminste.

Overlap +-10cm btw, staat op de betere zelf aangeduid dacht ik (stippellijn ofzo), nietjes afplakken btw!

nuud
4 juni 2019, 15:07
Je hebt tot in de tip geisoleerd ipv het horizontale stuk wil je zeggen? Anders zie ik niet in hoe de balken in je weg zouden zitten.. Hoe goed te doen: veel prutswerk, goede kit (isover) kopen en die balken rondom afkitten met dampscherm zal enige zijn dat houdt, tape zal altijd lossen. Ik zou dampscherm horizontaal plaatsen en eens aan de balken allemaal sneden maken verticaal om dan telkens tussen de balken te kunnen steken, boven balken toeplakken en dan begint het gepruts aan balken. Dit alles als mijn eerste stelling klopt tenminste.

Overlap +-10cm btw, staat op de betere zelf aangeduid dacht ik (stippellijn ofzo), nietjes afplakken btw!

oke, nu ben ik mee. Ik zou SIO zijn manier volgen. Gaat inderdaad niet tof zijn ;p En bij het volgende werkje beseffen dat ge er toch nog gaat moeten insnijden :D

Mr.Anderson
4 juni 2019, 16:45

Klopt, tot in de nok geïsoleerd. Balken zitten op die manier in de weg. Ik had het idee om verticaal stroken te plaatsen maar zag niet hoe de balken aan te pakken. Als ik horizontaal werk, zoals jij aangeeft, kan ik inderdaad met verticale snedes de balken makkelijker inwerken. 't Zal nog steeds gepruts worden, maar zo had ik het nog niet bekeken. Dikke merci!

In de onderhoeken wordt het ook ferm prutsen. M'n dampscherm zal moeten aansluiten op de muurplaat (hout). Moeilijk uit te leggen, ik neem eens een foto.

In other news: binnen 2 jaar vernieuwen we de volledige tuin. Nu is er een groot afdak aan de achterkant vd woning bestaande uit polyester golfplaat. Deze zou ik voor deze zomer vervangen (zonder al te veel kosten te maken) aangezien die zo groen/bruin is als iets. Hoge druk helpt niet. Nu is dat een golfplaat van 6130 x 3085 mm, bestaande uit 1 deel. Zouden jullie in 1 deel blijven werken, of voor het gemak met verschillende delen werken?

SIO
4 juni 2019, 20:41
als dat tijdelijk is meerdere platen met zo'n T verbinding, als t definitieve vervanging is 1 stuk overwegen zeker. Bestaat dat nog zo enkelwandig? Ik weet alvast dat dubbelwandig enzo kost hoog oploopt/m² (vind ik toch) dus checken voor je afbreekt :)

TitaTovenaartje
4 juni 2019, 21:05
https://www.tegelzetshop.nl/voegen/voegenkrabber

als ze hard zijn worde btw niet blij van het met de handtools te doen

Mag iets mechanisch zijn hoor :p

zoiets bv: https://www.toolnation.nl/makita-dtm51zjx3-multitool-18v-toebehorenset-zonder-accu-s-en-lader-4-jaar-dealer-garantie.html

desolation
5 juni 2019, 11:00
zo ne multitool zen opzetstukken verslijten veel te snel, die voegenkrabber van rubi is specaal gemaakt daarvoor

Musk
5 juni 2019, 13:00
zo ne multitool zen opzetstukken verslijten veel te snel, die voegenkrabber van rubi is specaal gemaakt daarvoor

Da's echt, ik heb zo een Fein multimaster en heb daar eigenlijk al meer geld naar m'n goesting aan moeten spenderen voor nieuwe accessoires

TitaTovenaartje
5 juni 2019, 16:45

ma die multitool kan ik daarna ook nog gebruiken. Die rubi voegenkrabber niet meer (elec versie)

Net eens gekeken. Een lader en 2 batterijen van makita heb ik nog liggen (14.4V / 3.0Ah Li-ion (BL1430))

Dan zou ik deze moeten kopen
https://www.toolnation.nl/makita-dtm41zjx3-multitool-14-4-volt-li-ion-toebehorenset-zonder-accu-s-en-lader-4-jaar-dealer-garantie.html

Gromker
5 juni 2019, 20:24
Voor de multitool opzetstukken heb ik eigenlijk maar 1 tip: koop de goedkoopste brol uit de brico/gamma/hubo/action/... Er is nog een merkbaar kwaliteitsverschil met de echte merken maar dat weegt niet op tegen het prijsverschil.
Op pakweg bitjes,boren,slijpschijven,... besparen is geen goed idee maar voor multitools wel

TitaTovenaartje
5 juni 2019, 21:35
welk opzetstuk zou best werken om voeg uit te halen?

desolation
6 juni 2019, 11:42
Die multitools op accu is echt waardeloos, zeker op 14V
Kracht is veel minder en de batterij is zeer snel leeg. Ze wegen een stuk meer waardoor ze niet handzaam zijn.

TitaTovenaartje
6 juni 2019, 20:13
Dus beter op netstroom?
van welk merk zijn er de meeste 'witte' producten op de markt?

AlexisS
6 juni 2019, 22:32
Ik heb grondstoffen nodig om een terras en schutting te plaatsen.
Waar haal ik deze best?
Het gaat om:
Fijn kift
Rijnzand
Cement

Het gaat om +- 50 zakken van 25kg dus voor mij wordt dat lastig om te transporteren, dus liefst een firma (of online handelaar), die wil leveren.

M°°nblade
7 juni 2019, 07:44
In de gamma kan je gratis een camionet reserveren. Als het een hele pallet zandzakken is kunnen ze dat er met de heftruck ineens inrijden.

Ik durf zoiets ook al eens met mijne auto vervoeren. 6 zakken in de koffer en 4 zakken op de passagierszetel valt nog juist onder de maximale assenbelasting van ne mini cooper.

Als je iedere dag na het werk in de dhzelver passeer heb je het na een werkweek ook. Gewoon niets aantrekken van de fronsende wenkbrauwen rondom je. :unsure:

Je kan het natuurlijk ook aan huis laten leveren maar dat kost extra en zelfs als je aangeeft dat ze dat gewoon op de oprit moeten droppen durven ze dat soms terug meepakken als ze aanbellen en je niet thuis bent.

Gromker
7 juni 2019, 08:14
Hangt van de hoeveelheid af natuurlijk maar de meeste bouwmaterialenzaken leveren nochtans gratis vanaf een bepaalde prijs/hoeveelheid en dan (zelfs met levering) is 't vaak nog goedkoper. Zeker als je veel moet hebben en bvb uw zand in bigbags laat komen (los gestort is nog voordeliger).
Welke regio?

Musk
7 juni 2019, 08:37
Dus beter op netstroom?
van welk merk zijn er de meeste 'witte' producten op de markt?

Een goedkope multitool zou ik niet mee beginnen. Heb er al verschillende gehad en die van Fein zijn voor mij veruit het beste. Maar de prijs is er ook naar. (Denk dat ik iets van een €350 betaald heb.)

Ik zou dan eerder zoals desolation zegt een specifieke tool aanschaffen voor voegen. Laat het dan nog een powerpluske zijn ofzo 't zal de job wel gedaan krijgen hoor.

desolation
7 juni 2019, 09:18
Afaik heeft enkel RUBI zo een scraper, maar idd, enkel die Multitools van FEIN zijn degelijk en krachtig.

Musk
7 juni 2019, 10:57
Bij Boels kunt ge zo een Fein huren voor €20 geloof ik

TitaTovenaartje
7 juni 2019, 17:24
Ben geen professionel hoor.
Heb dat een keer nodig om wat voegen uit te doen, en daarna sporadisch als het thuis eens nodig is.
Toestellen van rond de 200€ zullen de klus toch ook wel klaren?!
Deze bv: https://www.toolnation.nl/metabo-601406500-mt400-quick-set-multitool-in-koffer-4-jaar-dealer-garantie.html

Vraag me alleen af hoe je kan zien of er ook merkloze stukken op passen

desolation
7 juni 2019, 17:26
koop u dan gewoon die rubi scraper en verkoop hem na de werken voor pakt 90-100 EUR. Dat gaat u het minste kosten.

Het opzetstukje om voegsel te verwijderen voor zo een multitool kost bv 36 EUR! https://www.toolnation.nl/makita-tma022-hm-riff-specieverwijderaar-70-mm.html

Faun
8 juni 2019, 15:44
Update van mijn verbouwingen (https://www.9lives.be/forum/bouwen-wonen/897605-de-verbouw-topic-alles-voor-de-handige-harry-deel-1-a-post21640021.html#post21640021), intussen is alles zo goed als afgewerkt. Uiteindelijk erg tevreden van het resultaat, zo goed als alles zelf gedaan met behulp van vrienden en familie, behalve het plaatsen van de keuken.

Voor:
https://i.imgur.com/JkSn47D.jpg

Na:
https://i.imgur.com/FW9nVLF.jpg

Meer foto's van voor, tijdens en na verbouwingen: https://imgur.com/a/ZDxtsOy

MrKend54l
8 juni 2019, 16:29
Die dampkap hangt zeer hoog. Zal ofwel niet veel afzuigen of een immens geluid produceren [emoji14]

Faun
8 juni 2019, 16:37
Die dampkap hangt zeer hoog. Zal ofwel niet veel afzuigen of een immens geluid produceren [emoji14]

Dat is net het punt van die dampkap, speciaal deze gekozen om verlaagd plafond te vermijden.

https://www.novy.be/nl/producten/dampkappen/plafondunits/cloud/230/

Moet zeggen dat ik er eigenlijk wel tevreden van ben, zeker niet overdreven luid en zuigt genoeg af, er blijft hier nooit lang een geur hangen. We hebben wel geen friteuse, maar dat zijn we ook niet direct van plan.

MrKend54l
8 juni 2019, 17:59
Dat is net het punt van die dampkap, speciaal deze gekozen om verlaagd plafond te vermijden.

https://www.novy.be/nl/producten/dampkappen/plafondunits/cloud/230/

Moet zeggen dat ik er eigenlijk wel tevreden van ben, zeker niet overdreven luid en zuigt genoeg af, er blijft hier nooit lang een geur hangen. We hebben wel geen friteuse, maar dat zijn we ook niet direct van plan.Ik ken hem hoor de Novy cloud [emoji14]
Wij hebben daar ook naar gekeken. Maar onze keukenboer raadde dit af. Had er maar matige ervaringen mee. Toch zeker als geluid en afzuiging belangrijk is kan je beter naar een model gaan dat lager komt. En de Novy cloud is veel te duur voor wat hij dan maar is. Ook met die interne filter voor reciculatie is het niet top. Is een heel duur toestel voor matige prestaties. Hij is wel mooi dat dan weer wel.

Faun
8 juni 2019, 18:08
Ik ken hem hoor de Novy cloud [emoji14]
Wij hebben daar ook naar gekeken. Maar onze keukenboer raadde dit af. Had er maar matige ervaringen mee. Toch zeker als geluid en afzuiging belangrijk is kan je beter naar een model gaan dat lager komt. En de Novy cloud is veel te duur voor wat hij dan maar is. Ook met die interne filter voor reciculatie is het niet top. Is een heel duur toestel voor matige prestaties. Hij is wel mooi dat dan weer wel.

We wilden in ieder geval geen mastodont van een dampkap of een verlaagd plafond. Onze keukenboer raadde zo’n dampkap die uit het je kookplaat komt daarentegen sterk af.

We hebben gebruik gemaakt van een promotie waarbij duurste toestel (dampkap) aan halve prijs was, dus al bij al viel het mee.

Eerlijk is eerlijk, ik heb weinig vergelijkingsmateriaal met andere dampkappen maar heb dus geen klachten over performance of lawaai.

desolation
8 juni 2019, 20:35
Die met een uitschuifbare wand zijn niet geweldig, maar die van Bora zijn echt top.

Mixhell
8 juni 2019, 21:36
Zijn er toevallig nog DHZ zaken waar je een klein valraam kan kopen? Op tweedehands niets te vinden.
Via Hubo wel eentje gevonden, met de kleinste maat voor 50 euro.

Ik vraag me af of een ramenspecialist moeite wil doen voor één klein raampje...

Brecht
11 juni 2019, 12:09
Ik ben op zoek naar cheap rekken/legplanken om tegen de muur te vijzen, om relatief licht gerief op te leggen. Iemand tips waar ik dit zou kunnen vinden? Uitzicht speelt niet zoveel rol, is voor in atelier.

damocles
11 juni 2019, 12:21
in de brico/gamma/hubo regelmatig aanbiedingen voor zo'n rekken, 20 euro is het dan. Zijn niet zo heel stevig maar doen wel wat ze moeten doen

Brecht
11 juni 2019, 12:30
Merci, zal het eens bekijken.

JPV
11 juni 2019, 12:59
Ik ben op zoek naar cheap rekken/legplanken om tegen de muur te vijzen, om relatief licht gerief op te leggen. Iemand tips waar ik dit zou kunnen vinden? Uitzicht speelt niet zoveel rol, is voor in atelier.

https://www.brico.be/nl/digital-folder <- zie eerste pagina.

of:
https://www.ikea.com/be/nl/p/hejne-1-element-naaldhout-s39031411/

de IVAR reeks van IKEA vind ik handig omdat hij zo funtioneel is.

Brecht
11 juni 2019, 13:04
Bedoel eigenlijk meer om echt tegen de muur te vijzen, heb ergens 4-5 meter breed en schap of 3 boven elkaar nodig.

Musk
11 juni 2019, 14:04

Bestel gewoon een aantal industriële plankdragers en laat u wat planken zagen in de gewenste maten. Da's eigenlijk heel cheap en superstevig.

Heb dat hier in de kelder zo gedaan en dan betonplex planken erop.

Mr.Anderson
11 juni 2019, 14:07
Een houthandel waar ik m'n zolderisolatie en dampscherm kocht, raadt mij Tec7 (montagelijm) aan om m'n dampscherm aan de zijkanten tegen de muur te kitten. Ik vind dat nogal vreemd aangezien ik mij heb laten wijsmaken dat een dampscherm moeilijk te verlijmen valt en enkel met speciale kit gedaan kan worden. Iemand ervaring hiermee?

desolation
11 juni 2019, 16:59
met TEC7 kunde alle plakken, maar optimaal is dat niet omdat TEC7 nogal lang wak blijft. X-tack of Parabond zijn dan interessanter omdat die veel sneller sterkte ontwikkelen.

Musk
11 juni 2019, 17:03
met TEC7 kunde alle plakken, maar optimaal is dat niet omdat TEC7 nogal lang wak blijft. X-tack of Parabond zijn dan interessanter omdat die veel sneller sterkte ontwikkelen.

TEC7 ist merk, x-tack is een product van TEC7 :unsure:

Maar inderdaad, x-tack (of high Tack van Soudal) lijkt me prima daarvoor. Hogere aanvangshechting..

desolation
11 juni 2019, 18:55
TEC7 is ook het product ;)

Musk
11 juni 2019, 21:16
TEC7 is ook het product ;)

Haha oke ja ge hebt eigenlijk gelijk :)

SomeDude
11 juni 2019, 21:35
Bedoel eigenlijk meer om echt tegen de muur te vijzen, heb ergens 4-5 meter breed en schap of 3 boven elkaar nodig.

Duraline eventueel?

Mr.Anderson
12 juni 2019, 09:10

TEC7 ist merk, x-tack is een product van TEC7 :unsure:

Maar inderdaad, x-tack (of high Tack van Soudal) lijkt me prima daarvoor. Hogere aanvangshechting..

Zal eens op zoek gaan naar X-tack dan. Het zou te maken hebben met het materiaal (PE) waaruit het dampscherm bestaat, waarop aanhechting moeilijker is.

Bimmer
12 juni 2019, 09:26
Zal eens op zoek gaan naar X-tack dan. Het zou te maken hebben met het materiaal (PE) waaruit het dampscherm bestaat, waarop aanhechting moeilijker is.

Als je het daar enkel voor gaat gebruiken en je twijfelt toch. Koop je gewoon lijm dat daar dan voor verkoopt wordt.

Bv
isover vario doublefit (deze wordt gebruikt om dampschermen te lijmen)
https://www.gamma.be/nl/assortiment/isover-vario-doublefit-dichtingsmastiek-310-ml-enkel-in-de-webshop-te-koop/p/B544537?gclid=EAIaIQobChMImNjop7Tj4gIV2eF3Ch2FnAEI EAQYAyABEgKWjfD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.bouwpuntshop.be/content/images/thumbs/0000595_isover-vario-doublefit.jpeg

desolation
12 juni 2019, 09:49
PE, PP en consoorten zijn wel een redelijke miserie. 3M heeft daar specifieke lijmen voor maar die zijn erg duur. nu effe serieus: ge gaat die x-tack oid toch maar gewoon gebruiken voor tijdelijke hechting en dan fatsoenlijk aftapen he?

Mr.Anderson
12 juni 2019, 15:15
Als je het daar enkel voor gaat gebruiken en je twijfelt toch. Koop je gewoon lijm dat daar dan voor verkoopt wordt.

Bv
isover vario doublefit (deze wordt gebruikt om dampschermen te lijmen)

Dat is wat ik zocht. Thx! M'n dampscherm is van het merk 'Tyvek'. Zal wel geen probleem geven veronderstel ik?

PE, PP en consoorten zijn wel een redelijke miserie. 3M heeft daar specifieke lijmen voor maar die zijn erg duur. nu effe serieus: ge gaat die x-tack oid toch maar gewoon gebruiken voor tijdelijke hechting en dan fatsoenlijk aftapen he?

Neen. Als ik het goed begrijp wordt tape vooral gebruikt om lagen dampscherm met elkaar te verbinden. Dampscherm doen aansluiten rondom balken of aansluiting met muur wordt het beste met kit gedaan omdat tape zal lossen na een tijdje.

desolation
12 juni 2019, 17:49
Tyvek is geen merk, dat is een materiaalsoort. Maken ze bv ook festivalbandjes van. Zijn geweven HDPE vezels.

Musk
12 juni 2019, 19:39
Tuinhuis geplaatst, deze maar dan een model groter:

http://i66.tinypic.com/25k5502.jpg

Nu wil ik boven dat plexiglas onder die dakrand (is een gleuf onderin) een ledstrip plaatsen aan om het afdak en carport een beetje te verlichten 's avonds. Ik heb stroom voorzien in het tuinhuis en kan gemakkelijk de kabels onzichtbaar naar buiten krijgen.

Kan iemand mij eens zeggen wat ik daar allemaal voor nodig heb? Ik zou dat gewoon met een schakelaar in het tuinhuis kunnen aan en uitzetten. En misschien het ook dimbaar maken als dat mogelijk is?

desolation
12 juni 2019, 19:44
Als ge dat wat netjes wilt doen

Opbouwprofiel in alu met diffusor voor de lengte dat ge wilt plaatsen + eventueel hoekstukken
Ledstrip in de kleurtemperatuur die ge wilt
led driver + dimmer

als je op laagspanning wil werken neem sowieso op 24V

Musk
12 juni 2019, 20:20
Als ge dat wat netjes wilt doen

Opbouwprofiel in alu met diffusor voor de lengte dat ge wilt plaatsen + eventueel hoekstukken
Ledstrip in de kleurtemperatuur die ge wilt
led driver + dimmer

als je op laagspanning wil werken neem sowieso op 24V

Oké merci, ivm die spanning: moet dat altijd 12v of 24v of bestaat dat ook gewoon op 220? Of beter 24v aanhouden zoals je zegt?

En als je degelijke merken kan aanraden mag ook altijd :) heb er niet echt een budget voor wil het gewoon zo fatsoenlijk mogelijk doen.

Nordicwalker
13 juni 2019, 07:19
Iemand tips voor parket vloeren bestendig voor kinderen en hond voor krassen? Zouden op termijn laminaat vervangen.

Herman De Croo
13 juni 2019, 08:18
Update van mijn verbouwingen (https://www.9lives.be/forum/bouwen-wonen/897605-de-verbouw-topic-alles-voor-de-handige-harry-deel-1-a-post21640021.html#post21640021), intussen is alles zo goed als afgewerkt. Uiteindelijk erg tevreden van het resultaat, zo goed als alles zelf gedaan met behulp van vrienden en familie, behalve het plaatsen van de keuken.

Voor:
https://i.imgur.com/JkSn47D.jpg

Na:
https://i.imgur.com/FW9nVLF.jpg

Meer foto's van voor, tijdens en na verbouwingen: https://imgur.com/a/ZDxtsOy

Ziet er mooi uit! Grote transformatie. welke vloer is dat, keramisch parket? En vanwaar komen de keukentafel en keukenstoelen?

Mr.Anderson
13 juni 2019, 10:59
Tyvek is geen merk, dat is een materiaalsoort. Maken ze bv ook festivalbandjes van. Zijn geweven HDPE vezels.

Ah bedankt! Ik leer bij. Zal dus eens kijken op die bussen met kit van Isover of die geschikt zijn voor HDPE.

GADGET
13 juni 2019, 11:38
Oké merci, ivm die spanning: moet dat altijd 12v of 24v of bestaat dat ook gewoon op 220? Of beter 24v aanhouden zoals je zegt?

En als je degelijke merken kan aanraden mag ook altijd :) heb er niet echt een budget voor wil het gewoon zo fatsoenlijk mogelijk doen.

Hier in de buurt is er zo'n LED winkel met allerlei van die zaken, en die hebben oa stukken led profiel van 1m, en die zijn al voorgemonteerd in die zin dat dat een alu profiel is, ledstrip erin en dan opgegoten met een doorzichtige 'gel'. Dus die is perfect waterdicht (ik hangt die zelfs boven vijvers). Die stukken kan je ook perfect koppelen aan elkaar (per meter dan he). Zitten ook al clipsen bij om te monteren. Klikken in de groeven van dat alu profieltje.

Sturing kan met knopje, afstandsbediening,...whatever.

Kost ook zodanig veel niet. Zoals alles is dat made in china, maar daarvoor niet meteen slecht. Doet z'n werk toch :p

Musk
13 juni 2019, 11:59
Hier in de buurt is er zo'n LED winkel met allerlei van die zaken, en die hebben oa stukken led profiel van 1m, en die zijn al voorgemonteerd in die zin dat dat een alu profiel is, ledstrip erin en dan opgegoten met een doorzichtige 'gel'. Dus die is perfect waterdicht (ik hangt die zelfs boven vijvers). Die stukken kan je ook perfect koppelen aan elkaar (per meter dan he). Zitten ook al clipsen bij om te monteren. Klikken in de groeven van dat alu profieltje.

Sturing kan met knopje, afstandsbediening,...whatever.

Kost ook zodanig veel niet. Zoals alles is dat made in china, maar daarvoor niet meteen slecht. Doet z'n werk toch :p

Klinkt goed zoiets kant en klaar, dat heb ik dus nodig :)

Hebben die misschien een webshop ofzo?

GADGET
13 juni 2019, 12:23
Led verlichting | LED Gloeilamp | LED Halogeen | LED floodlight | Led Armaturen | led Dimmers | led RGB controllers | Downlight LED spots | led grondspots | led industrieverlichting | LED Liner | LED par | LED-strips | led voeding 12V-24V Waterdicht | (http://www.ledco.be/)

De website straalt de made in china look zo wel wat uit :p En die shop is al helemaal het klikken niet waard.

Stuur even mailtje, 'ledbar' in wit of warm wit, zoveel meter en bijhorende driver. En eventueel sturing zoals je wenst. Zullen ze wel op antwoorden.

Faun
14 juni 2019, 00:49
Ziet er mooi uit! Grote transformatie. welke vloer is dat, keramisch parket? En vanwaar komen de keukentafel en keukenstoelen?

Vloer is quickstep laminaat (wel waterbestendig). De tafel is van Gaverzicht (Xooon), stoelen van Okay (naast Gaverzicht). Ik had die wel al van voor verbouwingen.

desolation
14 juni 2019, 09:09
Qua merken kan ik Osram strips aanbevelen, of de betere reeks van Velleman. Als het echt geld mag kosten kan je altijd eens kijken bij TAL of DeltaLight.

220V strips ben ik geen fan van. Dimmen niet mooi, levensduur is nog een raadsel en qua veiligheid is dat ook niet geweldig (als er 24V of 220V op uw profiel komt door lekkage ...)

Musk
14 juni 2019, 09:23
Qua merken kan ik Osram strips aanbevelen, of de betere reeks van Velleman. Als het echt geld mag kosten kan je altijd eens kijken bij TAL of DeltaLight.

220V strips ben ik geen fan van. Dimmen niet mooi, levensduur is nog een raadsel en qua veiligheid is dat ook niet geweldig (als er 24V of 220V op uw profiel komt door lekkage ...)

Oké merci, dan gaat het 24V Osram worden. Bestaan er korte verbindingskabeltjes voor 2 ledstrips aan 1 te maken? Want ik heb gezien dat de hoeken afgerond zijn van het tuinhuis en op die plaatsen is de gleuf niet breed genoeg voor het profiel. Ik zou dus 3 zijden willen doen om dan de hoeken te overbruggen met een kort kabeltje..

ToasT
14 juni 2019, 15:02
Kleurtje is eindelijk aangebracht op de crepi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190614/ddc24a12a3e39f64382211c3cd409b8e.jpg

DBK
14 juni 2019, 20:25
Fan van de wilde tuin!

Musk
15 juni 2019, 02:56
Idd ik ook, dat soort tuinen staat me meer en meer aan :)

Bubba
15 juni 2019, 14:23
Lijkt me eerder dat de tuin gewoon nog niet aangelegd is dan een bewuste keuze. :)

Qua verwilderen: willen dat hier ook met een deel van de tuin doen maar eigenlijk geen idee hoe dat aan te pakken.

Crashtestdummy
15 juni 2019, 14:30
Qua verwilderen: willen dat hier ook met een deel van de tuin doen maar eigenlijk geen idee hoe dat aan te pakken.euh... der gewoon afblijven?

Mulan
15 juni 2019, 15:12
Geloof me, als je van een tuin af blijft, is dat NIET het resultaat. Maar eerst de tuin zuiveren en gewoon wat bloemzaden strooien, op tijd het grote onkruid eruit en dan krijg je wel dat wilde Thuin affect

https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/34217/wilde-tuin