PDA

Volledige versie bekijken : Sanitair (verwarming, thermostaten, boilers, ...)

JPV
4 april 2019, 15:42
Mss handig om topics over kleine vragen per "soort" te groeperen? Anders is het moeilijk om té grote topics te doorzoeken.

Ik heb recent een Honeywell Evohome (https://www.kijkvoelbeleef.nl/HoneywellHome/Producten/Product/evohome-Wi-Fi) systeem geinstalleerd. Die is draadloos, waardoor je de thermostaat gewoon om het even waar kan plaatsen en die maakt dan verbinding met de Thermostaat via een RF-bakje (https://www.kijkvoelbeleef.nl/HoneywellHome/Support/Perproduct?id=2de16175-a018-4998-93bc-51ca142d333f) (verbinding RF-thermostaat: 2 kabels) met mijn Viessmann ketel.

Aangezien mijn vriendin die thermostaat liever niet ziet rondslingeren, wil ze die aan de muur hangen (via dit (https://energiebesparen.honeywellhome.be/Producten/Product/Muurbevestiging-ATF600)). Die heeft verschillende aansluitingen voor stroomkabels (2x DC, 2xAUX), zie hier (https://www.youtube.com/watch?v=ZE69zV0Frws).

Zou ik die RF dan ook kunnen "bypassen" en gewoon de kabel die van de thermostaat rechstreeks naar de ketel gaat kunnen gebruiken, of is die RF écht nodig om ook de individuele thermostaten aan te sturen? Maw: naar waar communicereren die individuele thermostaten: naar de RF of naar het Evohome bedieningspaneel zelf?

Brecht
4 april 2019, 15:50
Die Evo home muurplaat heeft enkel 3V DC voeding nodig, je kan die transfo aan de ketel plaatsen en dan die 3V voeding tot aan die muurplaat brengen via bestaande kabels. Die klemmen in die muurplaat zijn wel miniem, mss ga je moeten verlopen naar 0.5 kabel of kleiner. Transfo zelf moet gewoon 230v krijgen.
Die vierkante bak hangt nu in de plek vN uw bestaande thermostaat misschien? Die kan gewoon naast de ketel hangen. Alles stuurt uit naar de evohome zelf van draadloze verbindingen.

JPV
4 april 2019, 15:59
Die Evo home muurplaat heeft enkel 3V DC voeding nodig, je kan die transfo aan de ketel plaatsen en dan die 3V voeding tot aan die muurplaat brengen via bestaande kabels. Die klemmen in die muurplaat zijn wel miniem, mss ga je moeten verlopen naar 0.5 kabel of kleiner. Transfo zelf moet gewoon 230v krijgen.
Die vierkante bak hangt nu in de plek vN uw bestaande thermostaat misschien? Die kan gewoon naast de ketel hangen. Alles stuurt uit naar de evohome zelf van draadloze verbindingen.

Merci :). Nu, da's eigenlijk mijn probleem niet, probleem is dat ik de RF wil 'bypassen'. door nog een extra kabel van aan de muurplaat naar de Viessmann ketel te verbinden (zoals vroeger onze gewone thermostaat verbonden was met de viesmann ketel via de plongkast blijkbaar).

(weet niet of ik het goed uitleg :))

nuud
4 april 2019, 16:23
Vraakse aan de sanitairkenners:

Onze gasketel (junkers doorstromer van 28kw denk ik) is afgekeurd. Op zich is em 15 jaar oud dus was wel ergens te verwachten. Doet wel goed zijn werk.

Ga proberen zelf een nieuwe te steken. Iemand ervaring met merken gasketels? Is dit zelf te doen? Waarschijnlijk dan nog kwestie van iemand te vinden die de opstart wil komen doen?

Op zich nooit problemen gehad met die Junkers tot hij afgekeurd was. Heb enkele vrienden die al zelf ene geplaatst hebben met die zelfbouwsystemen maar dat lijkt mij nog iets anders dan enen vervangen?

Ben een deftige klusser maar ik weet dus ook wanneer ik iets uit handen moet geven :p

Brecht
4 april 2019, 17:08
Merci :). Nu, da's eigenlijk mijn probleem niet, probleem is dat ik de RF wil 'bypassen'. door nog een extra kabel van aan de muurplaat naar de Viessmann ketel te verbinden (zoals vroeger onze gewone thermostaat verbonden was met de viesmann ketel via de plongkast blijkbaar).

(weet niet of ik het goed uitleg :))

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Die hoofdbediening zelf kan geen ketel aansturen, die witte vierkante boite is eigenlijk gewoon een relaismodule die draadloos aangestuurd wordt. Enige dat die bediening doet is draadloos sturen en ontvangen, daar zijn geen bedrade in of uitgangen aan. enige dat die muurplaat doet is voeding voorzien.

Anoniem03
4 april 2019, 17:23
Vraakse aan de sanitairkenners:

Onze gasketel (junkers doorstromer van 28kw denk ik) is afgekeurd. Op zich is em 15 jaar oud dus was wel ergens te verwachten. Doet wel goed zijn werk.

Ga proberen zelf een nieuwe te steken. Iemand ervaring met merken gasketels? Is dit zelf te doen? Waarschijnlijk dan nog kwestie van iemand te vinden die de opstart wil komen doen?

Op zich nooit problemen gehad met die Junkers tot hij afgekeurd was. Heb enkele vrienden die al zelf ene geplaatst hebben met die zelfbouwsystemen maar dat lijkt mij nog iets anders dan enen vervangen?

Ben een deftige klusser maar ik weet dus ook wanneer ik iets uit handen moet geven :p

Je hebt ketels zetten en ketels zetten, je kan dat rap rap doen met wat flexibels zoals sommige prutsfirma's, maar als je deftig wilt doen ga je toch moeten persstukken of soldeerstukken gebruiken.

Eerst en vooral zal die oude nog geen condensketek zijn? Je gaat dus afvoer moeten hebben voor condens, en nieuwe rookgasafvoer moeten plaatsen, al dan niet door het dak, er zijn zoveel zaken waar je rekening mee moet houden. Zaken die aangepast moeten worden. Elke installateur heeft een beetje zijn manier van werken.

Wij zetten ketels in bestaande installaties meestal een kleine dag werk met 2 man. Je gaat vooral moeten zorgen dat je alle stukken hebt, als je voor een stukje moet naar VM moet verlies je veel tijd. Verder heb je ook veel gereedschap nodig, niks zo lastig als sukkelen omdat je de juiste tools niet hebt.

Post eens foto van de installatie, dan kunnen we dat beter inschatten...

Wazzipi
4 april 2019, 20:30
Heb een vraag over een buitenvoeler van viallant, houden die ook rekening met de tijd dat je verwarming aan wilt? Heb de indruk dat het niet warm krijgt omdat ik te korte tijd voorzie.

En 's ochtends soms in volle zon hangt. Is het mogelijk om instellingen aan te passen zodat je stooklijn aanpast

En hoe scherm je dan best je buitenvoeler af van de zon.

Brecht
4 april 2019, 20:59
buitenvoeler moet altijd aan de noordkant hangen, of in het slechtste geval dat ie pas in de late namiddag of avond in de zon zou hangen. je kan uw stooklijn ook gewoon wat hoger zetten.

blub
5 april 2019, 10:30
buitenvoeler moet altijd aan de noordkant hangen, of in het slechtste geval dat ie pas in de late namiddag of avond in de zon zou hangen. je kan uw stooklijn ook gewoon wat hoger zetten.

Heb de afgelopen week gemerkt dat het met de buitenvoeler bijn ons toch niet altijd optimaal is.
Hangt aan de NW gevel van het huis, maar deze week bvb, pikte hij buiten 18-19° op omdat de zon er opkwam in de vooravond, met als gevolg dat binnen de temperatuur op 19,5° bleef staan en hij niet meer wou verwarmen. Heb de stooklijn op 1,4 gezet, maar dat gaf geen verschil. Of interpreteer ik die verkeerd?

Brecht
5 april 2019, 10:33
Kan zijn dat daar vertraging op zit. Normaal staat in de handleiding een grafiek waarmee die waardes overeen komen, dat is een curve. Misschien beter de 2de waarde wat verhogen.

Wazzipi
5 april 2019, 10:58
Bij mij hangt dus NO op de gevel als nu kijk is het 19,5 buiten. Is beter op op ZW dan? Of hoe los je dit best op, noorderkant is mijn buur dus niet echt een optie

Brecht
5 april 2019, 12:11
Als je hem echt niet kunt verhangen kan je niet veel anders dan stooklijn wat verhogen zenne..

Tristan
8 april 2019, 13:47
Ik zou graag op mijn werkende CV installatie een vloerverwarmingskring aansluiten. Blijkbaar kan dit met een regeleenheid (een soort van een 3wegskraan; Begetube combimix?). Heeft er iemand ervaring met dergelijke systemen?

Ik heb momenteel een condenserende gasketel (HR top) hangen van Wolf (TGC-K 24). Die doet z'n werk prima en zou ik dan ook graag behouden.

Tevens zou de ketel moeten verplaatst worden van het gelijkvloers (waar hij nu hangt) naar de zolder. Hiervoor moet er een nieuwe dakdoorvoer & rookgasafvoer geplaatst worden.
Laat ik die buizen plaatsen door een CV installateur of een dakwerker? Kan iemand me hier een richtprijs geven voor zo'n werk? (Dus verplaatsen ketel, nieuwe doorvoer, rookgasafvoer. Op de collector aansluiten doe ik zelf)

Brecht
9 april 2019, 20:10
Ik zou graag op mijn werkende CV installatie een vloerverwarmingskring aansluiten. Blijkbaar kan dit met een regeleenheid (een soort van een 3wegskraan; Begetube combimix?). Heeft er iemand ervaring met dergelijke systemen?

Ik heb momenteel een condenserende gasketel (HR top) hangen van Wolf (TGC-K 24). Die doet z'n werk prima en zou ik dan ook graag behouden.

Tevens zou de ketel moeten verplaatst worden van het gelijkvloers (waar hij nu hangt) naar de zolder. Hiervoor moet er een nieuwe dakdoorvoer & rookgasafvoer geplaatst worden.
Laat ik die buizen plaatsen door een CV installateur of een dakwerker? Kan iemand me hier een richtprijs geven voor zo'n werk? (Dus verplaatsen ketel, nieuwe doorvoer, rookgasafvoer. Op de collector aansluiten doe ik zelf)

normaal kan een loodgieter ook wel zo een dakdoorvoer plaatsen, maar weinig kans dat een dakwerker een ganse rookgasafvoer gaat aansluiten, dus ik zou beginnen met een loodgieter contacteren.

Mulan
9 april 2019, 20:21
Als ik het goed voor heb, was ik 9 werkuren kwijt voor de installatie van mijn condensatie ketel. Daarbij werd een koperen leiding van de gasmeter (voordeur) naar het eerste verdiep getrokken, dan de ketel gemonteerd en geïnstalleerd (collectoren etc heeft mijn vader ook zelf gedaan) en dan de afvoerbuis naar buiten. In ons straat woont een dakwerker dus die heeft het netjes (waterdicht)
afwerken van de afvoer door het plat dak er letterlijk tussen de soep en de patatten door genomen ;) ik heb 1000-1300 euro (weet niet meer of de prijs van mijn ketel excl of incl btw was) betaald puur voor de installatie.

Musk
10 april 2019, 08:59
Is er iemand die al eens echt de berekening gemaakt heeft voor volgende:

Warmwaterboiler (aardgas) 200 liter, gemiddelde warmteverlies per 24h = 0.77Kwh

Optie 1. Altijd 60 graden houden (geen programma)
Optie 2. Enkel 's morgens en/of 's avonds voor het douchen/afwassen/.... laten verwarmen naar 60 graden (tijdsprogramma)

Optie 2 lijkt me in de zomer misschien toch interessanter, omdat in de winter de ketel toch sowieso warm staat.

De meningen lijken mij nogal verdeeld te zijn, dus misschien is er hier ergens een wiskundige die dat kan uitrekenen?

Bimmer
10 april 2019, 09:35
Is er iemand die al eens echt de berekening gemaakt heeft voor volgende:

Warmwaterboiler (aardgas) 200 liter, gemiddelde warmteverlies per 24h = 0.77Kwh

Optie 1. Altijd 60 graden houden (geen programma)
Optie 2. Enkel 's morgens en/of 's avonds voor het douchen/afwassen/.... laten verwarmen naar 60 graden (tijdsprogramma)

Optie 2 lijkt me in de zomer misschien toch interessanter, omdat in de winter de ketel toch sowieso warm staat.

De meningen lijken mij nogal verdeeld te zijn, dus misschien is er hier ergens een wiskundige die dat kan uitrekenen?

1kwh gas kost u in totaal 6 cent (inclusief alle kosten en BTW) (bij een gemiddelde verbruiker)

Optie 1: 0,77kwh verlies per dag kost u, 0,046 cent per dag aan verlies.
Optie 2 zou theoretisch niet veel uitmaken, doordat als je u boiler verder laat afkoelen je er ook terug meer energie moet insteken.

Het verschil zal hem vooral in de installatie liggen. Geen idee hoeveel verlies je hebt om u ketel op te warmen?
Het is zoals je zegt interessanter om u boiler op te warmen op de momenten u ketel nog warm staat. Nuj warm, mijn ketel is 28-30 graden in de winter als hem mijn huis verwarmd(in het verwarmingselement zal het wel een warmer zijn, maar dat is maar een kleine massa. ik denk dat daar niet veel energie moet inkruipen en vrij snel terug afkoelt). In de zomer zal het in die ruimte schat ik 22 graden zijn zonder te verwarmen, warmte zal ook in de ketel trekken. Dus uiteindelijk zit daar nu ook geen groot verschil tussen. Begin temperatuur zal in de zomer en winter met enkele graden verschillen om te stoken naar boiler temperatuur, dus is dat het waard, ik denk van niet. Ik denk dat u ketel om op te warmen niet veel energie vraagt als ik zie waar die uit is opgebouwd.

Opzich een interessante vraag.

Tristan
11 april 2019, 10:08
normaal kan een loodgieter ook wel zo een dakdoorvoer plaatsen, maar weinig kans dat een dakwerker een ganse rookgasafvoer gaat aansluiten, dus ik zou beginnen met een loodgieter contacteren.

Als ik het goed voor heb, was ik 9 werkuren kwijt voor de installatie van mijn condensatie ketel. Daarbij werd een koperen leiding van de gasmeter (voordeur) naar het eerste verdiep getrokken, dan de ketel gemonteerd en geïnstalleerd (collectoren etc heeft mijn vader ook zelf gedaan) en dan de afvoerbuis naar buiten. In ons straat woont een dakwerker dus die heeft het netjes (waterdicht)
afwerken van de afvoer door het plat dak er letterlijk tussen de soep en de patatten door genomen ;) ik heb 1000-1300 euro (weet niet meer of de prijs van mijn ketel excl of incl btw was) betaald puur voor de installatie.

Okay, bedankt voor de info!

Tristan
11 april 2019, 10:10
1kwh gas kost u in totaal 6 cent (inclusief alle kosten en BTW) (bij een gemiddelde verbruiker)

Optie 1: 0,77kwh verlies per dag kost u, 0,046 cent per dag aan verlies.
Optie 2 zou theoretisch niet veel uitmaken, doordat als je u boiler verder laat afkoelen je er ook terug meer energie moet insteken.

Het verschil zal hem vooral in de installatie liggen. Geen idee hoeveel verlies je hebt om u ketel op te warmen?
Het is zoals je zegt interessanter om u boiler op te warmen op de momenten u ketel nog warm staat. Nuj warm, mijn ketel is 28-30 graden in de winter als hem mijn huis verwarmd(in het verwarmingselement zal het wel een warmer zijn, maar dat is maar een kleine massa. ik denk dat daar niet veel energie moet inkruipen en vrij snel terug afkoelt). In de zomer zal het in die ruimte schat ik 22 graden zijn zonder te verwarmen, warmte zal ook in de ketel trekken. Dus uiteindelijk zit daar nu ook geen groot verschil tussen. Begin temperatuur zal in de zomer en winter met enkele graden verschillen om te stoken naar boiler temperatuur, dus is dat het waard, ik denk van niet. Ik denk dat u ketel om op te warmen niet veel energie vraagt als ik zie waar die uit is opgebouwd.

Opzich een interessante vraag.

Het gaat om een warmwaterboiler, die dus enkel zorgt voor sanitair warm water. Dat verbruiksprofiel zal toch nagenoeg hetzelfde zijn doorheen het jaar?