PDA

Volledige versie bekijken : Eerste huis, verdachte makelaar?

Keno
31 maart 2019, 16:43
Wij zijn vrijdagmorgen een huis gaan bezichtingen.
De makelaar zei op het einde van het bezoek dat er nog 1 ander geinteresserd koppel was.

Vraagprijs is 215.000 euro.
Het huis stond ons enorm aan, maar we willen onder de 200.000 euro blijven om korting te kunnen krijgen
op de registratierechten (het is ons eerste huis).

We wouden 190.000 euro bieden, maar eerst wouden we nog informatie inwinnen.

Ik stuurde vrijdagmiddag een mail naar de makelaar met de vraag om alle attesten die ze in haar
bezit had door te sturen.

Plots zag ik op dat moment ook dat er op hun vastgoedsite "OPTIE/RESERVATIE" bijstond.
Wij hadden dus plots alle hoop verloren en vonden dit ook raar dat dit er plots opstond en hier niks over had gezegd bij het bezoek.

Hierna belde de makelaar mij om te zeggen dat de eigenaar eigenlijk 190 wou hebben en dat als wij een bod
zouden doen van bijvoorbeeld 185, dat ze dit bod zou voorleggen aan de eigenaar en dat het dan mss tot 188 zou kunnen gaan...

Ik was volledig overdondert... en vond dit heel raar...
welke makelaar belt er nu zelf, en doet zelf 30.000 euro van de vraagprijs??
Wij hadden zelfs nog nooit met de makelaar over een prijs gesproken.
Wij hadden ook niet laten uitschijnen tijdens het bezoek dat wij het huis wouden hebben.
Maar ze wist wel al van een vorige bezoek bij een ander huis (een paar maanden geleden) dat wij op zoek waren.

Ik vroeg dan hoe het kwam dat er op de site plots "OPTIE" stond...
De makelaar zei me dat ze dit hadden gedaan voor ons??? (voor ons en voor het ander koppel)

Ik vond dit heel raar en ik zei dat we het gingen bespreken.

Na een paar uur belde ik terug om te zeggen dat wij een bod zouden doen van 185.000, maar dat wij eerst naar de gemeente wouden gaan voor meer info.
(zodat er zeker geen onteigening op staat). En dat dit pas maandag zou lukken omdat het gemeentehuis dan pas open is voor bezoek.
En ik vroeg of we dan een optie konden nemen tot maandag avond...

De makelaar zei dat ze dat niet doen, opties??? Heel raar.
En dan zei ze dat we dan maar maandag moeten laten weten of we een bod willen doen en dat ze ondertussen geen nieuwe bezoekers meer zal aanvaarden.

Ik zei OK.

Na dit gesprek zag ik op de site dat OPTIE/RESERVATIE plots weg was.

Ik had toen gemailed naar de gemeente en zij mailden redelijk vlug terug met de melding dat er geen onteigening opstaat.

Ik vond dit dus ok, en ik belde naar de makelaar dat we toch niet hoefden te wachten tot maandag omdat de gemeente via mail had geantwoord.
En dat we dus een bod doen van 185. Ze zei dan dat ze dit dan ging voorleggen aan een ander koppel die ook geinteresseerd was...

Wij hebben dan officieel via mail een bod gedaan van 185, een week geldig.

Wat denken jullie van dit verhaal?

Het is duidelijk dat de makelaar persé een bod wou om tegen elkaar uit te spelen denk ik...
Ofwel is er zelfs geen ander koppel, dat kan ook...

Remake
31 maart 2019, 17:14
Welke makelaar is het? Dat kan al veel zeggen...

Nahrtent
31 maart 2019, 17:21
Een makelaar mag bij mijn weten wettelijk niet doorgeven hoeveel een ander geboden heeft, mag enkel aangeven dat er andere bieders zijn.

Remake
31 maart 2019, 17:53
Een makelaar mag bij mijn weten wettelijk niet doorgeven hoeveel een ander geboden heeft, mag enkel aangeven dat er andere bieders zijn.

En moet ook elk bod doorgeven, hoe belachelijk ook. Wat ik uitmaak uit de post van ts, is dat makelaar alleen overmaakt vanaf 185k.

JPV
31 maart 2019, 19:50
Hij moet niet elk bod doorgeven als de verkoper al aangegeven heeft dat een bod van X euro niet bespreekbaar is.

Tin_Cricket
31 maart 2019, 20:00
Wij hebben het ook meermaals meegemaakt dat de makelaar een lagere mondeling prijs meegeeft bij de rondleiding. Of een huis nu voor 30 000 euro meer gaat of niet, daar heeft een makelaar niet zo veel aan. Die heeft liever een snelle verkoop. Ik gok ook dat het andere koppel fictief is.

Keno
1 april 2019, 19:26
Makelaar heeft me laten weten (telefonisch) dat ons bod van 185k niet aanvaard is omdat er plots nog veel anderen geinteresseerden zijn... en dat het huis 99 procent zeker voor 200 of meer zal verkocht worden... ik heb toen gezegd dat ze me dan maar moet laten weten als er een ander bod is... ze zei toen: ja maar ja, het is 99 procent zeker hee! (Ze was precies aan het wachten tot ik een nieuw bod ging doen), ik zei toen terug dat ze het me maar moet laten weten... ik ga echt niet een hoger bod uitbrengen op mijn eigen bod?? Er is niet eens een hoger bod. En ook heb ik geen tegenbod gekregen... het is dus afwachten nu denk ik... ze zei trouwens ook plots dat er geinteresseerden waren die de eigenaar persoonlijk kennen... heel raar. Officieel via mail heeft ze ons bod wel niet afgekeurd, dus ik denk wettelijk gezien dat ons bod nog geldt. Er kan immers niet bewezen worden dan ze ons bod hebben afgewezen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Keno
1 april 2019, 20:54
Makelaar belde juist dat er een bod is van 205k.... wie bied er nu plots 20k meer dan het huidige bod (185k). Heel raar allemaal, maar heb dus gezegd dat we niet hoger gaan. Op naar het volgende huis dan maar

ashuray
2 april 2019, 06:04
Klinkt frustrerend!

Renegadexxripxx
2 april 2019, 06:37
Makelaar belde juist dat er een bod is van 205k.... wie bied er nu plots 20k meer dan het huidige bod (185k). Heel raar allemaal, maar heb dus gezegd dat we niet hoger gaan. Op naar het volgende huis dan maar

Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkIemand die niets wist van het huidig bod en enkel keek naar de huidige geadverteerde vp.

Bubba
2 april 2019, 07:05

Die weten toch niet dat jij een bod hebt uitgebracht van 185K? Als er al een echt bod is gedaan...

Chilliewillie88
2 april 2019, 08:06
Deze gang van zaken lijkt me vrij normaal?

Het bod dat jij gedaan hebt is immers 30.000 EUR onder de vraagprijs, bijna 15%. Lijkt me logisch dat de verkopers daar niet op in gaan, zeker als het huis nog niet zo lang te koop staat (al kan ik dat niet meteen afleiden uit uw post).

Het tweede bod is dan ook geen bod om u te overbieden maar zal gewoon een andere koper zijn die zijn kansen waagt met een bod onder de vraagprijs en daarbij realistischer te werk is gegaan.

De makelaar zal in eerste instantie op een snelle verkoop hebben willen aansturen, daar heeft ze alle voordeel bij natuurlijk. Wellicht dat de ze verkoper verkeerd heeft ingeschat.

Als je verder gaat zoeken ga je nog veel vreemdere dingen tegen komen lijkt me :)

Keno
2 april 2019, 10:30
Deze gang van zaken lijkt me vrij normaal?

Het bod dat jij gedaan hebt is immers 30.000 EUR onder de vraagprijs, bijna 15%. Lijkt me logisch dat de verkopers daar niet op in gaan, zeker als het huis nog niet zo lang te koop staat (al kan ik dat niet meteen afleiden uit uw post).

Het tweede bod is dan ook geen bod om u te overbieden maar zal gewoon een andere koper zijn die zijn kansen waagt met een bod onder de vraagprijs en daarbij realistischer te werk is gegaan.

De makelaar zal in eerste instantie op een snelle verkoop hebben willen aansturen, daar heeft ze alle voordeel bij natuurlijk. Wellicht dat de ze verkoper verkeerd heeft ingeschat.

Als je verder gaat zoeken ga je nog veel vreemdere dingen tegen komen lijkt me :)

Ik vind het gewoon jammer dat wij niet echt een kans hebben gekregen vind ik, de makelaar maakte ons immers wijs dat de eigenaar eigenlijk maar 190k wou... en dat we een bod moesten doen van 185k. Als wij in eerste instantie 200k hadden geboden vorige week (wat we oorspronkelijk wouden doen!), dan was de eigenaar mss al akkoord gegaan.

Ik verwacht mij uiteraard aan nog vreemdere dingen bij een volgend huis [emoji14]

koenpje
2 april 2019, 11:09
Ik vind het gewoon jammer dat wij niet echt een kans hebben gekregen vind ik

Uh? De makelaar belt je op om te melden dat er iemand een bod gedaan heeft van 205k, jij antwoord dat je niet hoger gaat.. Hoezo geen kans gekregen? :)

Ik lees hier, net zoals Chilliewillie88, geen verdachte zaken hoor. Tijdens het lezen van je post dacht ik continue .. nu komt het .. maar neen, allemaal normale zaken.

Een makelaar wilt zo snel mogelijk verkopen en ziet de verkoper ook niet elk kwartier eh. Makelaar had gehoopt dat verkoper zou akkoord gaan met 185-190k, en dus hint naar jou om zo'n bod te doen als je interesse hebt. Verkoper blijkt zelf wat onderzoek gedaan te hebben en krijgt vanuit zijn vriendenkring interesse en laat aan makelaar weten dat het bod te laag is en wegens de interesse, hoger kan. Vervolgens komt er een bod van iemand voor 205k en jij haakt af. Samenvatting done? :)

Succes met de volgende bezichtigingen alvast!

Keno
2 april 2019, 11:18
Uh? De makelaar belt je op om te melden dat er iemand een bod gedaan heeft van 205k, jij antwoord dat je niet hoger gaat.. Hoezo geen kans gekregen? :)

Ik lees hier, net zoals Chilliewillie88, geen verdachte zaken hoor. Tijdens het lezen van je post dacht ik continue .. nu komt het .. maar neen, allemaal normale zaken.

Een makelaar wilt zo snel mogelijk verkopen en ziet de verkoper ook niet elk kwartier eh. Makelaar had gehoopt dat verkoper zou akkoord gaan met 185-190k, en dus hint naar jou om zo'n bod te doen als je interesse hebt. Verkoper blijkt zelf wat onderzoek gedaan te hebben en krijgt vanuit zijn vriendenkring interesse en laat aan makelaar weten dat het bod te laag is en wegens de interesse, hoger kan. Vervolgens komt er een bod van iemand voor 205k en jij haakt af. Samenvatting done? :)

Succes met de volgende bezichtigingen alvast!

Hmm ja... make sense als ik het zo lees...

Bedankt voor jullie replies!

Op naar het volgende huis dan maar

RealRoot
2 april 2019, 14:35
die wouden gewoon voor zeker gaan, en daarom direct 20k erbij, of had je liever telkens willen opbieden? (dus jij 185, andere 190, jij 195, andere 200, jij 205, andere 210)

dus je hebt wel degelijk kans gehad.

---
2 april 2019, 15:58
ik dacht dat dat alleen nog in henegouwen of charleroi bestond, huizen van onder de 200. damn!