PDA

Volledige versie bekijken : Ervaring met gemeenschappelijke kosten bij huur appartement?

riji
30 maart 2019, 11:29
Wij willen een appartement huren en vragen ons af, hoe wij daarbij het bedrag voor "gemeenschappelijke kosten" moeten inschatten.
Vaak is er sprake van een provisie per maand, maar wat zegt dit over de (jaar)afrekening? Daarbij is dan het ene jaar wellicht het andere niet?
Uit het besluit ter uitvoering van het nieuwe huurdecreet VL. (vanaf 1/1/2019) haal ik beperking van aanrekening tlv huurder: lasten syndicus max. 34% en lift enkel onderhoud en tot max 50%. Verder is daarbij ook een indicatieve lijst met welke kosten tlv huurder/verhuurder zijn.
(Moniteur Belge - Belgisch Staatsblad (http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2018/12/19_1.pdf#page=338)).
Wat ik mij in het bijzonder afvraag hoe het zit met een degelijk gebouwd en uitziend appartement dat echter de 20 jaar nadert?
Komen daar niet meer kosten aan en gaan die dan de "gemeenschappelijke kosten" niet opdrijven? Riskeren we daar niet meer betwistingen met de verhuurder? Ook vraag ik mij af hoe verhuurders gaan omgaan bij de ontdekking dat de aanrekening van gemeenschappelijke kosten reglementair beperkt is; verhogen huurprijs?
Tenslotte: kan een verhoging van de gemeenschappelijke kosten(vb. +10%) een verbreking van het huurcontract toelaten?
(Ik realiseer mij achteraf dat mijn vraag ook bij "Economie en Recht" zou kunnen horen... Moderator?)

Avilowca
30 maart 2019, 14:59
Vraag aan de eigenaar de historiek van de afgelopen jaren. Dat zal je wel een indicatie geven van wat de rekening op jaarbasis is.

Kosten aan het gebouw die jij bedoelt zijn gewoon ten laste van de eigenaars hoor.