PDA

Volledige versie bekijken : Mazout

ashuray
29 maart 2019, 19:38
Net naar een woning gaan kijken die mij heel hard beviel. Enige probleem dat ik had was dat het op mazout was. Stond in een te renoveren kamer een grote tank en de mazoutketel nog van 1960. Was wel in orde gekeurd maar het rook er naar mazout. Epc was ook maar 250. Nu is mijn vraag kan je dat hele spel vervangen zodat je die grote tank niet nodig hebt?

We hebben gevraagd of het mogelijk was om naar gas over te schakelen maar de makelaar en eigenaar wisten het niet. Zo ja hoeveel kost dit ongeveer? Zo nee hoeveel kost een compactere installatie dan als het mogelijk is?

Brecht
29 maart 2019, 19:58
Installatie op mazout mag je dubbel de prijs rekenen van op gas, ruw geschat. Mogelijkheid tot gas kan je denk ik navragen bij fluvius normaal

ashuray
29 maart 2019, 20:03
Installatie op mazout mag je dubbel de prijs rekenen van op gas, ruw geschat. Mogelijkheid tot gas kan je denk ik navragen bij fluvius normaal

Hoe bedoel je dubbel de prijs? Om over te schakelen? En als dat niet gaat en we eventueel zon condensatie ketel nemen moet die grote tank dan nog blijven staan ook?

Mulan
29 maart 2019, 20:07
Mazoutketel - soorten en werking mazoutketel | KLIMA+ (Klimaplus) (http://www.klimaplus.be/klimaatproducten/verwarming/verwarmingsketels/mazoutketel)

Je moet dus een mazout tank hebben voor de opslag en dan een condensatieketel op mazout.

Of je kan vragen aan de buren of ze gas hebben of je kan bvb ook kijken voor verwarming met pallets

https://www.centraleverwarmingcv.be/pelletketel

Brecht
29 maart 2019, 20:12
Hoe bedoel je dubbel de prijs? Om over te schakelen? En als dat niet gaat en we eventueel zon condensatie ketel nemen moet die grote tank dan nog blijven staan ook?

Een nieuwe installatie op gas kost ongeveer de helft van een nieuwe installatie op mazout. Beide condenserende ketels.

ashuray
29 maart 2019, 20:18
Mazoutketel - soorten en werking mazoutketel | KLIMA+ (Klimaplus) (http://www.klimaplus.be/klimaatproducten/verwarming/verwarmingsketels/mazoutketel)

Je moet dus een mazout tank hebben voor de opslag en dan een condensatieketel op mazout.

Of je kan vragen aan de buren of ze gas hebben of je kan bvb ook kijken voor verwarming met pallets

https://www.centraleverwarmingcv.be/pelletketel

Maar zorgt mazout ook niet voor warm water?

Mulan
29 maart 2019, 20:26
Niet noodzakelijk, het kan bvb ook zijn dat er een aparte elektrische boiler is, zeker bij heel oude Installaties.

Ik heb een condensatieketel op aardgas en die zorgt onderdaad voor het opwarmen van water. Zowel het water dat ik gebruik (keuken douche,...) als het water dat wordt gebruikt in mijn radiators.

ashuray
29 maart 2019, 20:28
Niet noodzakelijk, het kan bvb ook zijn dat er een aparte elektrische boiler is, zeker bij heel oude Installaties.

Ik heb een condensatieketel op aardgas en die zorgt onderdaad voor het opwarmen van water. Zowel het water dat ik gebruik (keuken douche,...) als het water dat wordt gebruikt in mijn radiators.

Ja ik ken daar dus niets van :p maar het kookvuur zag er uit als die op gas dus ik vermoed dat koken ook op mazout gebeurt.

Ik heb een mailtje naar fluvius gestuurd maar dat kon 5 werkdagen duren :unsure:

SomeDude
29 maart 2019, 20:40
Ja ik ken daar dus niets van :p maar het kookvuur zag er uit als die op gas dus ik vermoed dat koken ook op mazout gebeurt.

Ik heb een mailtje naar fluvius gestuurd maar dat kon 5 werkdagen duren :unsure:

Koken op mazout bestaat dat?

Je kan ook op gasbussen een gasvuur hebben he

ashuray
29 maart 2019, 20:53
Koken op mazout bestaat dat?

Je kan ook op gasbussen een gasvuur hebben he

Geen idee. Moet ik maandag met het tweede bezoek is vragen waarop het kookvuur juist werkt

Musk
29 maart 2019, 21:09
Geen idee. Moet ik maandag met het tweede bezoek is vragen waarop het kookvuur juist werkt

Je kan het adres ingeven op de site van de netbeheerder om te kijken of er aardgas in de straat ligt. (netbeheerder is afhankelijk van uw regio, bv Infrax West voor Limburg. Google gewoon het dorp/gemeente/stad + netbeheerder)

Wij zijn overgeschakeld van mazout naar aardgas vorig jaar en dat heeft inclusief aansluiting, neutralisatie oude tank, grote externe boiler etc iets van een €7000 gekost.

Als dat huis in aanmerking komt voor de renovatiepremie kan je nog 20% terugkrijgen. (30% als je geen hol verdient)

Dat + 6% btw maakt dat echt wel interessant om te doen hoor :)

ashuray
30 maart 2019, 07:04
Het zou bij ons iveka moeten zijn maar telkens als ik iveka.be ingeef gaat die naar fluvius.be en als ik op aardgas aanvragen(dat moet ik hebben denk ik?) de postcode moet invullen vind die Westerlo niet

ashuray
30 maart 2019, 07:16
Ik ben zo ver gekomen tot ik moest invullen waar ik mijn gasketel wil hebben. Dus dan zal er wel een mogelijkheid zijn denk ik?

BieBie
30 maart 2019, 07:26
Als ervaringsdeskundige Mazout kan ik zeggen dat bier + Cola zalig is .:puke:

nokeyboard
30 maart 2019, 08:03
Fluvius heet dat nu ( eandis+infrax samen)

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

zaj
30 maart 2019, 16:11

kan een gasfles staan in de keukenkasten zoals een gas bbq he ..

op mazout kan je niet koken.

epc van 250 is trouwens heel goed.

alles onder de 200 is praktisch neiuwbouw. slechte epc waarden zijn 500+.

EPC van mijn huis is 220 ( Half open bebouwing) en we verbruiken helemaal niet veel om het op te warmen...

Anoniem03
31 maart 2019, 15:17
Mazout, ik stel mij vaak de vraag of er nog toekomst is voor mazout? Langs de ene kant zou ik het graag leren, maar mijn wg weigert educatief verlof voor een syntra opleiding mazoutketels. Langs de andere kant stel ik mij de vraag of ik er nog tijd in moet steken in een regio waar ze dunbezaaid zijn. Ik weet er nog een paar staan op het platteland, maar hier aan de kust is het merendeel van de huizen/appartementen op gas of elektrische accu's

Aansluiting bij mij thuis was 219 euro (6%btw)

Brecht
31 maart 2019, 17:10
Ik persoonlijk zou het niet doen moest ik van u zijn, mazout is echt miserie. Kan de dagen niet meer tellen dat ik thuis kom stinkend naar de mazout en vuile kleren van op de grond te liggen van iets in een mazout put te doen. Problemen met mazout leidingen zoeken suckt ook hard, luchtlek of verstopte leidingen etc.. Man heb daar al op gevloekt.. Dan nog maar gezwegen van water in de mazout, toegebitterde ketels moeten kuisen, rond tjoolen met ne grote stofzuiger naar kelders en zolders, etc.. Bespaar u eigen die miserie zou ik zeggen.
Mazoutketel afregelen is nog zo iets, klein tikje aan een luchtklep draaien en opeens poef de ppm Co de lucht in, kunt zo halfuur bezig zijn omhem terug goed te krijgen..