PDA

Volledige versie bekijken : Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

zarathustra
26 maart 2019, 10:13
We hebben topics voor stenen, electriciteit, bijgebouwen, zonnepanelen en weet ik veel wat nog allemaal. Misschien ook een topic voor wat er zich afspeelt in de tuin? Voor mij persoonlijk het deel dat me het meest plezier geeft.

Ik heb zelf geen groenten staan op dit moment. Vooral omdat ik ga verhuizen en ik vermoed dat niet iedereen daar waarde aan zou hechten. Er staan wel wat aardbeienplanten, frambozen, kruisbessen en aalbessen tussen de gewone bloemen.

Maar vorig jaar heb ik voor de eerste keer tulpen, krokussen en paasbloemen in de grond gestoken. Ze komen nu eindelijk boven!

https://imgur.com/bCVslTf

https://imgur.com/Kafk8PU

Dus ik ga wat foto's posten hier enzo zodat jullie kunnen zien hoe het er in Noorwegen voor staat en ik hoop dat jullie ook wat dingen tonen.

Tomski
26 maart 2019, 13:23
subscribed!

Ook mijn favoriete bezigheid thuis: in den hof werken.
Kijk al uit naar de heraanleg van volgend jaar. Bomen, hagen, paadjes :love:

Ben me momenteel aan het verdiepen in de soorten siergrassen. Heb er een aantal staan om uit te proberen om te zien wat dat geeft na 2 seizoenen.

Mogen er in dit topic ook vragen gesteld over composteren?

zarathustra
26 maart 2019, 13:27
Mogen er in dit topic ook vragen gesteld over composteren?

Sure, idee is een algemeen tuinieren topic. Ik weet dat er een moestuin topic is in het natuur/wetenschap subforum maar dat is imo wat beperkt.

Zelf doe ik op dit moment niet aan composteren, niet echt een goede locatie om het te doen.

Mulan
26 maart 2019, 19:21
Hier een compostvat al 10j, dit jaar een wormenbak in huis gehaald (nog niet in gebruik) en omdat onze tuin er zich niet goed toe leent om de resten te begraven, geen bokashi maar als we hier ooit weg trekken, zal dat er waarschijnlijk wel van komen.

Momenteel geen tuin maar een puinhoop door de combinatie hond die in de tuin loopt en echtgenoot die een fundering heeft gegoten voor een tuinhuis dat er nog lang niet staat en putten in de grond waar hij de moed heeft gevonden er stenen uit te halen (tuingrond vol rotzooi! Stenen, tegels, glas, plastiek,... Door vorige eigenaars) omdat hij graag terug een boom wil planten.

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/de_onderhoudsvriendelijke_tuin

Onze tuin is ongeveer hetzelfde formaat en ik zou het zeker niet erg vinden als die lijkt op de eerste foto over een paar jaar ;p

wiseguy444
26 maart 2019, 19:34
Voor de mensen die geen plantenkenners zijn zoals ikzelf is er een handige app, picture this.
Fotootje van de plant en hij zegt wat het is.

SIO
26 maart 2019, 23:25
PlantSnap werkt ook :baard:

damocles
27 maart 2019, 08:03
Bij ons is het dit jaar vooral stukken van de tuin leeghalen (boomstronk uitgraven, oude struiken verwijderen, dat soort zaken) om dan deze winter eens te beginnen nadenken over wat we echt willen.

Wat wel vaststaat is dat we de hype gaan volgen, dus naar een eetbare tuin evolueren (we waren er al mee bezig voor de hype :D)

DSK
29 maart 2019, 21:40
Hier ook voorzichtig begonnen om de tuin wat in orde te krijgen.

Weet iemand ongeveer hoeveel ruimte een struik gemiddeld nodig heeft om te wortelen?
We hebben een ruimte tussen de betonplaten van de omheining en ons terras van +-40cm, zou dit voldoende zijn?

Musk
29 maart 2019, 21:41
Hier ook voorzichtig begonnen om de tuin wat in orde te krijgen.

Weet iemand ongeveer hoeveel ruimte een struik gemiddeld nodig heeft om te wortelen?
We hebben een ruimte tussen de betonplaten van de omheining en ons terras van +-40cm, zou dit voldoende zijn?

Wat voor struik? :)

Muscleduck
30 maart 2019, 12:20
Onze tuin is nog een puinhoop. Ligt nog brol van de verbouwingen in, en moet zeker 30 cm verhoogd worden. Ik kijk er wel naar uit om hem aan te leggen, alleen heb ik wat te veel ideeën. Het eerste idee is alleszins om een passiflora te zetten die dan tegen de betonnen omheining mag groeien om die wat weg te steken. Ik hoop de omheining op termijn te veranderen naar een haag waar de passiflora dan ook door kan groeien. In de Lostraat in Gent weet ik een hele mooie haag zijn die zo gedaan is. In de zomer een mooie volle haag waar dan de passiebloemen door groeien.
https://i.imgur.com/T4qS1nK.jpg

st_frederik
30 maart 2019, 20:05
Iemand enig idee wat een gemiddeld tuinontwerp kost?
Is dit op basis van een kost per m2?
Betreft de aanleg van een stadstuin

DSK
1 april 2019, 09:20
Wat voor struik? :)

Zijn we nog niet helemaal uit.
Voorlopig twijfelen we tussen de volgende:

Klassieke haagbeuk (alleen veel snoeiwerk en redelijk last van ziektes)
Portugese laurier (ook last van ziektes)
Bamboe (Fargesia jiuzhaigou) (zou misschien te modern zijn)

GADGET
1 april 2019, 13:59
Zijn we nog niet helemaal uit.
Voorlopig twijfelen we tussen de volgende:

Klassieke haagbeuk (alleen veel snoeiwerk en redelijk last van ziektes)
Portugese laurier (ook last van ziektes)
Bamboe (Fargesia jiuzhaigou) (zou misschien te modern zijn)

wel 3 serieuze verschillen :p

klassieke haagbeuk, valt best mee van ziektes hoor. Beuk is hier veel gevoeliger aan dan haagbeuk.
Voordeel: kost zeer weinig
nadeel: niet wintergroen (nodig ?) en 2x snoeien

Port Laurier: mits goede grond ook niet speciaal gevoelig voor ziektes hoor
voordeel: wintergroen en groeit niet TE hard
nadeel: duurder

bamboe: kan ook, is wel een ander 'zicht'. Ook wintergroen en ook duurder, en weinig tot geen onderhoud.

Tweak37
1 april 2019, 17:35
Denk ook eens aan de ecologische impact van exoten als bamboe of Portugese laurier...

DSK
2 april 2019, 09:41
Denk ook eens aan de ecologische impact van exoten als bamboe of Portugese laurier...

Wat bedoel je hier precies mee? Brengt dit iets mee die een impact heeft op de rest van de flora?
Het is nu niet dat ik mijn beslissing daar volledig zal van laten afhangen maar als we dan toch twijfelen tussen twee soorten, kan dit wel helpen.

zarathustra
2 april 2019, 09:45
Wat bedoel je hier precies mee? Brengt dit iets mee die een impact heeft op de rest van de flora?
Het is nu niet dat ik mijn beslissing daar volledig zal van laten afhangen maar als we dan toch twijfelen tussen twee soorten, kan dit wel helpen.

Goh die portugese laurier is giftig en een onbekende plant hier dus dieren zouden daar van kunnen eten en sterven. Mogelijks zijn die ook moeilijk tegen te houden en gaan ze lokale planten wegduwen die wel voedsel zijn voor lokale dieren, zeker als het zich buiten uw tuin verspreid.

Ik heb geen idee voor deze specifieke planten en als je ze makkelijk lokaal kan houden is het -denk ik- geen probleem. Maar het kan geen kwaad omdat even te checken

In ander nieuws, de eerste krokussen gaan bijna bloeien denk ik! In april.. :unsure: Maar toch, 2 weken terug lag er nog 30 cm sneeuw op

Tweak37
2 april 2019, 16:44

Het zijn invasieve exoten die de biodiversiteit bedreigen. Zie Japanse duizendknoop, Amerikaanse vogelkers, Rododendron... Zover is het met Portugese laurier nog niet, maar die heeft wel veel "potentieel", want populair bij vogels en (mits niet te koude winters) een altijdgroene verstikker van inheemse planten. Niet woekerende bamboe zoals die fargesia is ok, maar biedt volgens mij ecologisch ook geen meerwaarde. Sowieso is voor de biodiversiteit in onze tuinen een inheemse soort de beste keuze.

seetjetoebak
3 april 2019, 12:56
Ben nog bezig met mijn siergrassen te splitsen, de mieren hebben bijna de helft kapot gemaakt. En heb er zo'n 150 staan. Ook de droogte heeft ze geen goed gedaan.
Iemand dé tip om mieren uit mijnen hof te krijgen?
Heb er elk jaar meer en meer.

Obi Wan Kenobi
3 april 2019, 15:22
Toevallig een goede website voor planten en struikjes, of realistische tuinvoorbeelden (voor kleinere voortuinen enzo :) )
wij moeten onze voortuin (laag struikje etc. ) nog doen , maar weiger om een klassieke buxus te plaatsen want heel de straat staat vol met buxussen in allerlei vormen.

Booka Shade
5 april 2019, 21:58
Zijn hier mensen die accu-grasmaaiers hebben? Tevreden van?

:unsure:
11 april 2019, 07:47
Mijn spaanse peper plantjes beginnen te groeien :woohoo:

KingCunta
11 april 2019, 08:40
Ik ben op zoek naar een inheemse plant, die wintergroen is en toch wel gemakkelijk 5 meter hoog kan worden (minstens 3 meter hoog op 5 jaar). Iemand goeie voorstellen?

Het zou moeten dienen als haag om een schutting te verbergen.

Musk
11 april 2019, 09:34
Ik ben op zoek naar een inheemse plant, die wintergroen is en toch wel gemakkelijk 5 meter hoog kan worden (minstens 3 meter hoog op 5 jaar). Iemand goeie voorstellen?

Hulst, taxus? Beiden wintergroen, inheems. Groeien alleen niet zo snel. Als inheems niet zo belangrijk is kan je ook kijken naar laurier?

SIO
11 april 2019, 12:37
Zijn hier mensen die accu-grasmaaiers hebben? Tevreden van?
Ik heb kleintje voor stuk waar robot niet komt. Maait goed, weinig lawaai, enige min die ik bedenk is accuduur: indien niet toereikend zorg voor 2e accu i.p.v. in fasen te moeten maaien..

Booka Shade
11 april 2019, 14:48
Ik heb kleintje voor stuk waar robot niet komt. Maait goed, weinig lawaai, enige min die ik bedenk is accuduur: indien niet toereikend zorg voor 2e accu i.p.v. in fasen te moeten maaien..

Ja, die accuduur baart mij wel zorgen. Zeker op een terrein waar het niet al te vlak is, zal dat parten spelen.
Mijn hof zal een 640m² zijn, dan ga ik met een 2de accu zelfs misschien niet toekomen.

SomeDude
11 april 2019, 15:21
Ze kosten ook veel voor wat het is.

Nu onze verhardingen liggen is het tijd voor de rest, dacht eerst (buiten haag) overal gras (nu ja overal dat is een goei 100m² :p), maar dat is ook maar saai dus mss toch wat planten zetten.
Iemand idee of je zo iets eenvoudig kan visualiseren?

zarathustra
12 april 2019, 11:41
Ik had gehoopt na pasen wat van die grasmatten uit te rollen voor de laatste stukjes, maar ze geven nog nachtvorst voor op zijn minst 10 dagen, deze morgen -8 :(

Aan de positieve kant alles wat ik vorig jaar nieuw geplant heb lijkt zich terug te manifesteren, dus niks dood gevrozen, woo!

SIO
12 april 2019, 13:06
Ja, die accuduur baart mij wel zorgen. Zeker op een terrein waar het niet al te vlak is, zal dat parten spelen.
Mijn hof zal een 640m² zijn, dan ga ik met een 2de accu zelfs misschien niet toekomen.
voor 640m² zou ik persoonlijk robots beginnen bekijken, ik dacht aan 200m² ofzo. Nuja ik heb zelf 1900m² 4j lang afgereden manueel, ik kan het gewoon niet meer zien een grasmachien ;)

btw: 2e accu komt misschien niet toe maar ondertussen heeft eerste toch geladen? mijn accu laadt op een uurtje denk ik en dat is een grasmachientje uit den aldi! (ik gebruik het om plantenborders te maaien die buiten bedrade zone liggen en nog niet aangelegd zijn met planten momenteel)

SIO
12 april 2019, 13:07
Ze kosten ook veel voor wat het is.

Nu onze verhardingen liggen is het tijd voor de rest, dacht eerst (buiten haag) overal gras (nu ja overal dat is een goei 100m² :p), maar dat is ook maar saai dus mss toch wat planten zetten.
Iemand idee of je zo iets eenvoudig kan visualiseren?

sketchup?

M°°nblade
12 april 2019, 19:52

Staat uw haag in de zon, halfschaduw of schaduw (<4 uur per dag zon)? Is de grond vochtig of droog? Sommige soorten groeien 20 cm per jaar, anderen 60 cm maar dat hangt ook van de condities af. Fagus of Carpinus.

SomeDude
12 april 2019, 19:54
Glansmispel lijkt me ook wel mooi als haag, iemand ervaring mee?

seetjetoebak
14 april 2019, 13:58
Staat uw haag in de zon, halfschaduw of schaduw (<4 uur per dag zon)? Is de grond vochtig of droog? Sommige soorten groeien 20 cm per jaar, anderen 60 cm maar dat hangt ook van de condities af. Fagus of Carpinus.

Zijn beide niet wintergroen. Dacht zelf aan ligustrum of osmanthus burckwoodii.

M°°nblade
14 april 2019, 14:14
Zijn beide niet wintergroen. Dacht zelf aan ligustrum of osmanthus burckwoodii.
Fagus is 'winterbruin'. Verkleurt maar blijft wel een scherm.
Ik heb nu laurier reynvaanii gepland. Blijft ook wintergroen, beter bestendig tegen vries dan geewone laurier en woekert minder (wordt niet hoger dan 2 meter). Zou ook goed voor bijen en vlinders zijn.

Ligustrum kunt ge nu bijna niet meer vinden omdat het het laatste moment is om te planten. De gele vind ge wel nog in overschot. Komt pas in november terug binnen.
Geen idee hoe hoog dat wordt maar osmanthus burckwoodi is wordt maar voor hagen tot 150 200 cm gebruikt.

Anoniem0
12 mei 2019, 13:44
iemand ervaring met accu gevoede kantentrimmers?
We zitten met een redelijk grote tuin en is niet echt praktisch om dit met een voedingskabel te doen. Een kantenmaaier op benzine maakt teveel lawaai en is overkill voor de graskanten wat te trimmen.
snel gerekend zit ik aan een kleine 300meter te trimmen kanten.

Ik dacht aan deze
https://nl.stihl.be/STIHL-Producten/Grastrimmers-kantenmaaiers-en-bosmaaiers/Accu-grastrimmer/273169-74514/FSA-56-met-AK-10-en-AL-101.aspx

TitaTovenaartje
13 mei 2019, 21:30
Over die siergrassen...
Welke gaan omhoog? Wil dit in bloembakken zetten als scheiding tussen ons terras en de buren

Muscleduck
18 mei 2019, 15:45
Kent iemand een mooie woekerplant die niet te hoog wordt? Onze tuin aanleggen zal ook niet voor dit jaar zijn, maar ik ben het onkruid beu dat telkens terug komt. Ik hoop van een woekerplant te planten die het onkruid kan verdringen. Andere creatieve oplossingen mogen ook. De methode met karton in de tuin gooien ken ik maar daar moet daarna grond op, wat niet aan de orde is nu. Ik vertrouw die methode ook niet 100%.

horste
19 mei 2019, 09:19
Kent iemand een mooie woekerplant die niet te hoog wordt? Onze tuin aanleggen zal ook niet voor dit jaar zijn, maar ik ben het onkruid beu dat telkens terug komt. Ik hoop van een woekerplant te planten die het onkruid kan verdringen. Andere creatieve oplossingen mogen ook. De methode met karton in de tuin gooien ken ik maar daar moet daarna grond op, wat niet aan de orde is nu. Ik vertrouw die methode ook niet 100%.

Als het niet te mooi moet zijn, zet er aardappels op. Das wat hier veel gedaan wordt (en wat wij doen). Die verstikken alles wat eronder staat, en als dat uitgehaald wordt is uwe grond nog eens mooi luchtig ook.

Mixhell
20 mei 2019, 17:59
Iemand tips voor pepers?
Mijn cayenne peper is mooi uitgekomen tot een plant van 10 cm, mijn habanero ontkiemt precies maar niet, terwijl die op dezelfde plek staat, zelfde moment water heeft gekregen etc.

MuSSo
20 mei 2019, 19:27
Iemand tips voor pepers?
Mijn cayenne peper is mooi uitgekomen tot een plant van 10 cm, mijn habanero ontkiemt precies maar niet, terwijl die op dezelfde plek staat, zelfde moment water heeft gekregen etc.

het goeie leven op vrtnu eens bekijken

Mixhell
20 mei 2019, 20:06
het goeie leven op vrtnu eens bekijkenHeb ik toen gezien maar niet speciaal op gelet

Muscleduck
22 mei 2019, 15:51
Als het niet te mooi moet zijn, zet er aardappels op. Das wat hier veel gedaan wordt (en wat wij doen). Die verstikken alles wat eronder staat, en als dat uitgehaald wordt is uwe grond nog eens mooi luchtig ook.

Bedankt voor de tip. Nu je dat schrijft herinner ik me dat ik daar nog al van gehoord heb. Wat patatten zetten kan mij toch al helpen met mijn onkruid. Dat dat niet mooi is boeit me eigenlijk niet. Alles beter dan die wilde grassen, netels, etc.

Terwijl nog een vraag: hoe dik leg je eigenlijk teelaarde? Onze tuin moet serieus wat op^gehoogd worden (30-40 cm) en alles met teelaarde doen lijkt me wat overdreven?

chimay123
22 mei 2019, 21:08
Iemand tips voor pepers?

Habaneros ontkiemen trager, maar dit gaat typisch over enkele dagen verschil. Gezien je cayenne al 10cm is, kan je je habanero vergeten. Het is trouwens ook al wat laat op het jaar om opnieuw te zaaien.
Ik hou mijn zaden steeds vochtig en warm tot ze ontkiemen (op een radiator plaatsen in een gesloten bak, maar opletten dat deze niet te warm gaat worden). Daarna stelselmatig de warmte en vochtigheid afbouwen. Ik heb typisch een yield van ruim boven de 90%, ook voor de exotische en speciale varianten. Geen speciaal gerief nodig buiten een bak met deksel dat gesloten kan worden.

Musk
23 mei 2019, 16:23
Mijne Stihl grasmaaier is geleverd, straks eens maaien :cool:

:unsure:
23 mei 2019, 17:55
Mijn tuin is een oerwoud en ik moet dat onkruid/lang gras / brandnetels wat maaien voorlaleer burennbeginnen klagen. Ik dacht dat gewoon te maaien en allemaal te laten liggen. Is dit een goed idee of kan dat kwaad?
Tuin zal volledig heraangelegd worden in oktober ofzo, wordt momenteel niet gebruikt

damocles
23 mei 2019, 20:02
Bij de fietsenmaker gaan en onbedrukte kartonnen dozen ophalen en dat erop leggen. Dan is het tegen oktober allemaal vergaan en is het ideale bodembemezter.

Zomaar afmaaien en laten liggen gaan uw buren ook niet content van worden. Ik denk dat de zaadjes dan gaan vliegen

Mixhell
24 mei 2019, 10:27
Habaneros ontkiemen trager, maar dit gaat typisch over enkele dagen verschil. Gezien je cayenne al 10cm is, kan je je habanero vergeten. Het is trouwens ook al wat laat op het jaar om opnieuw te zaaien.
Ik hou mijn zaden steeds vochtig en warm tot ze ontkiemen (op een radiator plaatsen in een gesloten bak, maar opletten dat deze niet te warm gaat worden). Daarna stelselmatig de warmte en vochtigheid afbouwen. Ik heb typisch een yield van ruim boven de 90%, ook voor de exotische en speciale varianten. Geen speciaal gerief nodig buiten een bak met deksel dat gesloten kan worden.

Bij mij staan ze op de vensterbank waar de zon een groot deel van de dag op staat. In het begin had ik het potje ook afgedekt met folie (heb geen bakje met deksel).
Wanneer is de beste moment om te zaaien? Dan haal ik tegen volgende keer wel zo'n bakje.

chimay123
25 mei 2019, 12:52
Bij mij staan ze op de vensterbank waar de zon een groot deel van de dag op staat. In het begin had ik het potje ook afgedekt met folie (heb geen bakje met deksel).
Wanneer is de beste moment om te zaaien? Dan haal ik tegen volgende keer wel zo'n bakje.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je slechte zaadjes had.

Beste moment om te zaaien? Hangt er vanaf. De echte freaks beginnen in januari/februari al, maar je moet er rekening mee houden dat je de planten pas in juni kan buitenzetten. Dus dan zit je in april/mei al met vrij grote planten die je binnen moet kunnen plaatsen (of eventueel serre).

Ik begin meestal eind maart. De planten zijn dan iets kleiner bij het buiten plaatsen, maar die achterstand haal je erg snel in tijdens enkele zonnige weken.

Mixhell
28 mei 2019, 07:11
Nog iemand tips om vogels weg te houden?
Ik zou morgenavond mijn gazon wil zaaien (kan de grond vandaag nog wat vochtig worden).
Gisteren de grond met de rol nog wat plat gereden en meteen 3 kauwen erop toen ik stopte...

Tibokio
1 juni 2019, 11:05
Mijn tuin is een oerwoud en ik moet dat onkruid/lang gras / brandnetels wat maaien voorlaleer burennbeginnen klagen. Ik dacht dat gewoon te maaien en allemaal te laten liggen. Is dit een goed idee of kan dat kwaad?
Tuin zal volledig heraangelegd worden in oktober ofzo, wordt momenteel niet gebruikt

Is het doenbaar met de hand? Ik zou alles manueel weghalen en bij de netels goed letten dat je het met wortel en al uittrekt. Als je een brandnetel maait, heb je de kans dat enerzijds zaadjes wegvliegen, en anderzijds er gewoon nieuwe begint te groeien als je de wortel laat staan.

zarathustra
2 juni 2019, 09:05
Updates, weekje weg geweest, niet al te veel onkruid gelukkig en de pioenrozen beginnen er ook door te komen

https://imgur.com/0vlBmQD
https://imgur.com/TaMurc4
https://imgur.com/Ra5Tjr7

dee
2 juni 2019, 10:37
Iemand een idee wat je moet doen met wantsen ?
Die beesten zitten in schuim bedekt in 3 van mijn bomen. Als je er onder wandelt is het alsof het regent.
Het zijn grote bomen dus ik kan moeilijk verdelger spuiten.

Pres
10 juni 2019, 12:10
Over 2 weken komen ze nieuwe graszoden plaatsen. Het gaat hier over een 350m², dus ik ben van plan om een grasrobot te kopen.
Het aanbod is gigantisch, dus ik heb geen idee wat hierin een goede keuze is. Door een artikel van testaankoop kwam ik op Worx M500 https://worx-europe.com/nl/shop/landroid-2019-nl/worx-20v-robotmaaier-landroid-m500-wr141e/.

Iemand een ander idee of tips waarop ik moet letten? Ik ben zelf voorstander om dit ook te laten plaatsen zodat de draad mee onder de grond komt ipv van met ankers op het gras te voorzien.

Remake
10 juni 2019, 17:25
Kent er iemand iets van grasmaaiers? Ik ben op zoek naar een betaalbare grasmaaier op accu of benzine voor een grasoppervlakte van ruw geschat 800m². In mijn, waarschijnlijk, ouderwetse denken zou ik voor een met een Honda-motor op benzine gaan vanwege de oppervlakte, maar tegenwoordig zal er wel al een elektrisch alternatief zijn denk ik? Moet wel in 1x heel de oppervlakte kunnen doen, dus indien accu, eentje die toch wel een 1000m² kan doen zonder te laden (liever overschot dan tekort).
Een keer meer of minder naar de composthoop lopen met een volle opvangbak is minder van belang dan de gebruiksduur.

Musk
11 juni 2019, 10:20
Kent er iemand iets van grasmaaiers? Ik ben op zoek naar een betaalbare grasmaaier op accu of benzine voor een grasoppervlakte van ruw geschat 800m². In mijn, waarschijnlijk, ouderwetse denken zou ik voor een met een Honda-motor op benzine gaan vanwege de oppervlakte, maar tegenwoordig zal er wel al een elektrisch alternatief zijn denk ik? Moet wel in 1x heel de oppervlakte kunnen doen, dus indien accu, eentje die toch wel een 1000m² kan doen zonder te laden (liever overschot dan tekort).
Een keer meer of minder naar de composthoop lopen met een volle opvangbak is minder van belang dan de gebruiksduur.

1000m² zonder te laden gaat ge toch een kostelijke batterij nodig hebben.

Ik heb een maand geleden de Stihl RMA 448PC gekocht. Met AP300 batterij (iets van een 4-500m² per laadbeurt) en een snellader. Dan zit je al tegen de €900-€1000

Je zou dan 2 AP300 batterijen kunnen nemen, die gaan beiden tegelijkertijd in het machine. Met de snellader is zo een batterij trouwens op 35min volledig geladen.

Ik denk dus dat je beter af zou zijn met eentje op naft.

ashuray
11 juni 2019, 13:54
Iemand een idee wat je moet doen met wantsen ?
Die beesten zitten in schuim bedekt in 3 van mijn bomen. Als je er onder wandelt is het alsof het regent.
Het zijn grote bomen dus ik kan moeilijk verdelger spuiten.

Volgens mij niet veel aan te doen. Verdelger kunnen ze zelfs tegen dacht ik. Zeker niet plat stampen want die stinken verschrikkelijk. Als je wantsen hebt heb je wel geen wespen dacht ik..zolang ze binnen niet zitten zou ik proberen het te negeren :s

Kan je in september nog gazon zaaien?

desolation
11 juni 2019, 17:03
1000m² zonder te laden gaat ge toch een kostelijke batterij nodig hebben.

Ik heb een maand geleden de Stihl RMA 448PC gekocht. Met AP300 batterij (iets van een 4-500m² per laadbeurt) en een snellader. Dan zit je al tegen de €900-€1000

Je zou dan 2 AP300 batterijen kunnen nemen, die gaan beiden tegelijkertijd in het machine. Met de snellader is zo een batterij trouwens op 35min volledig geladen.

Ik denk dus dat je beter af zou zijn met eentje op naft.

Mijn schoonouders hebben zo een 80V maaier van Stiga. Op zich werkt dat wel ok, maar als uw gras wat hoger is dan is die echt op no-time plat. Kracht zakt ook in als een kaartenhuis als die wat weerstand krijgt.
Voor 1000 EUR koop ik wel een schone Honda op benzine hoor.

Musk
11 juni 2019, 17:11
Mijn schoonouders hebben zo een 80V maaier van Stiga. Op zich werkt dat wel ok, maar als uw gras wat hoger is dan is die echt op no-time plat. Kracht zakt ook in als een kaartenhuis als die wat weerstand krijgt.
Voor 1000 EUR koop ik wel een schone Honda op benzine hoor.

Ik heb hem dan ook niet de volle pot betaald hoor.

Nu goed, voor die oppervlakte zou ik ook een benzine nemen, hier ist maar 350m² gras en ik vind het echt een zaligheid om te maaien met dat ding. Voordeel is ook dat ik dezelfde batterij gebruik voor de kantenmaaier.

Chilliewillie88
11 juni 2019, 17:30

Waarom geen robotmaaier? Die kan zo'n oppervlakte perfect aan, het is elektrisch en je moet er niet meer achter lopen :-)

Chilliewillie88
11 juni 2019, 17:32
Kan je in september nog gazon zaaien?

September is een goede periode om gazon te zaaien. Oktober kan ook nog.

Chilliewillie88
11 juni 2019, 17:36
Over 2 weken komen ze nieuwe graszoden plaatsen. Het gaat hier over een 350m², dus ik ben van plan om een grasrobot te kopen.
Het aanbod is gigantisch, dus ik heb geen idee wat hierin een goede keuze is. Door een artikel van testaankoop kwam ik op Worx M500 https://worx-europe.com/nl/shop/landroid-2019-nl/worx-20v-robotmaaier-landroid-m500-wr141e/.

Iemand een ander idee of tips waarop ik moet letten? Ik ben zelf voorstander om dit ook te laten plaatsen zodat de draad mee onder de grond komt ipv van met ankers op het gras te voorzien.

Ik heb ervaring met een robomow. Wel voor op een groter perceel (+- 12 are gazon). Doet toch al een jaar of 6 vlekkeloos zijn werk :-)

wat betreft de draad: installatie is gemakkelijk, ik zou dan ook geen meerprijs betalen om deze te laten plaatsen. Na een week of 3 zie je trouwens helemaal niets meer van die koperdraad eens het gras er volledig over gegroeid is. Ik zou zelfs verkiezen om deze pas te installeren na het plaatsen van de graszoden. Je zal deze immers na een paar maaibeurten nog wat willen aanpassen/verleggen omdat toch niet ieder kantje perfect gemaaid wordt. Of het moet zijn dat je een verharding rond je gazon hebt liggen waardoor je de draad heel kort bij deze verharding kan leggen zodat de robot sowieso tot de laatste grasspriet mee afmaait, al is dit in de praktijk bijna nooit het geval (voor de volledige gazon).

Pres
11 juni 2019, 18:23
De installatie van de draad is inderdaad voor na de graszoden. Ik ga ervan uit dat ze dit van de eerste keer correct kunnen leggen.
Snelle schets van de tuin: https://imgur.com/vdrhmMj
Grijs links boven is zwembad, bruine vlak is basketterrein, grijs rechts onder is toekomstig tuinhuis.

Lint
11 juni 2019, 19:28
bruine vlak is basketterrein

Welk materiaal is dat en hoeveel betaalt ge?

Mixhell
11 juni 2019, 20:25
Ik ben toch tevreden met mijn gazon to be.
28 mei gezaaid wat eigenlijk aan de late kant was (de week toen het plots die zondag 30gr ging worden).
Heb toen een aantal dagen 's morgens en 's avonds gesproeid. Ondertussen heeft het toch al vaak geregend met afwisselend een goeie zon.

Remake
11 juni 2019, 22:13
Waarom geen robotmaaier? Die kan zo'n oppervlakte perfect aan, het is elektrisch en je moet er niet meer achter lopen :-)

Niet overtuigd van voor hier. Veel hoekjes en kantjes, stuk gras tussen de opritten, bomen, vijvers, allesvernietigend hondbeest, ...
Zal mij een deftige zoeken op naft als ik hier zo de reacties lees. :) Plus dat ik gras afrijden op zich nog een bezigheid vindt, kan me er wel in ontspannen.

GADGET
12 juni 2019, 08:38
De installatie van de draad is inderdaad voor na de graszoden. Ik ga ervan uit dat ze dit van de eerste keer correct kunnen leggen.
Grijs links boven is zwembad, bruine vlak is basketterrein, grijs rechts onder is toekomstig tuinhuis.

Beter plaatsen net voor de graszoden. Veel simpeler en beter.

Laten plaatsen (ze snijden dat erin) nadien is niet evident in die zin dat die nieuwe zode nog niet vast genoeg ligt en ze die kapot zullen trekken bij het snijden. Of je moet lang genoeg wachten (en dus paar keer met machine afrijden).

Mixhell
17 juni 2019, 11:58
Misschien een domme vraag. Ik heb een oud grasmachine op benzine geërfd van de grootvader van de vriendin.
Hij gebruikte hier telkens 'gewone benzine' voor en ging dit halen bij het tankstation (om de prijs te drukken tov blauwe 4-takt bus).

Ik vermoed dat dit dan de Euro 98 variant is? Gelijk de Total Excellium 98 bijvoorbeeld :oink:

SIO
17 juni 2019, 12:33
efkes offtopic maar swat, tgaat over milieu he :unsure: : lees ik het goed dat je zwembad 12m lang is? wat zijn de ervaringen met deze lengte en welke 'activiteiten' doe je er voornamelijk in?

M°°nblade
17 juni 2019, 14:20
efkes offtopic maar swat, tgaat over milieu he :unsure: : lees ik het goed dat je zwembad 12m lang is? wat zijn de ervaringen met deze lengte en welke 'activiteiten' doe je er voornamelijk in?
Is wss oppervlatkte inclusief terras .

Wat ik zelf top vind voor die lengte is zo'n zwemkanaal zwembad dat bedoeld is om laantjes te zwemmen
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/tuin/zwembaden/wat-kost-een-zwembad/

Chilliewillie88
17 juni 2019, 16:16
Misschien een domme vraag. Ik heb een oud grasmachine op benzine geërfd van de grootvader van de vriendin.
Hij gebruikte hier telkens 'gewone benzine' voor en ging dit halen bij het tankstation (om de prijs te drukken tov blauwe 4-takt bus).

Ik vermoed dat dit dan de Euro 98 variant is? Gelijk de Total Excellium 98 bijvoorbeeld :oink:

ik gebruik gewoon 95.

GADGET
17 juni 2019, 18:53
ik gebruik gewoon 95.

Klopt. Gewoon 95 gebruiken

Bubba
17 juni 2019, 21:57
Ik gebruik altijd 98, is ons ook aangeraden bij aankoop.

M°°nblade
18 juni 2019, 07:56
Ik gebruik altijd 98, is ons ook aangeraden bij aankoop.
Yep, is ook wat stihl en honda centers officieel als warning doorgestuurd hebben naar al hun klanten sinds de toevoeging van bioethanol.

Die bioethanol die toegevoegd is aan 95 vormt na 3 weken een coating die de carburator bevuilt. Er zijn daar al een heel aantal verbrandingsmotoren mee om zeep gegaan. Tenzij je grootverbruiker bent koop je beter 98. Die is veel langer houdbaar.
https://radio2.be/de-inspecteur/rijdt-mijn-grasmaaier-op-e10

Pres
18 juni 2019, 09:10

Zwembad is 8 op 3. Rest is koepel en terras.
Kinderen spelen hier voornamelijk ik. Ikzelf zwem hier 's avonds baantjes in. Ideaal om baantjes te trekken is dit uiteraard niet, maar ik doe 1 lengte schoolslag en dan 1 lengte op mijn rug.

Toen we het huis kochten was er al een bestand budget zwembad ingegraven en hierover een koepel van Axess. Het oude zwembad bleek volledig stuk te zijn, dus hebben we een nieuw geplaatst dat net iets groter was dan het oude zwembad.

SIO
19 juni 2019, 00:34
En lijkt het u de moeite als zwembad 10m of zelf 12m is (van wat ik lees via M°°nblade zijn link stijgen prijzen nog serieus per meter) of blijft het simpelweg kort. Misschien beter focussen op nen jet ofzo erin.. Moet me nog volledig informeren, tis een toekomstidee maar wil ook niet te lang wachten, het zijn inderdaad de kinderen die er het meeste aan zullen hebben.

Chilliewillie88
30 juli 2019, 08:39
Even een vraagje stellen hier:

Ik ben op zoek naar een hakselaar. Wij hebben een grote tuin (30 are) met redelijk wat bloemperken. Ik zou in deze bloemperken houtsnippers willen gooien om het onkruid tegen te gaan. We beschikken zelf over een gigantische berg gedroogd snoeimateriaal/takken. Deze zou ik willen verhakselen/versnipperen en gebruiken in de bloemperken.

Wij kan er mij een goed toestel aanraden? Toestel zal wellicht enkele keren per jaar gebruikt gaan worden. Ik had zelf aan een budget van om en bij de 250-300 euro gedacht.