PDA

Volledige versie bekijken : Samen huis kopen

KaatjeV
24 maart 2019, 10:25
Mijn vriend en ik zijn al meer dan 8 jaar samen, wonen ook al 2 jaar samen en alles gaat prima. We zijn klaar voor de volgende stap en deze zomer gaan we dus stilaan op zoek naar een huis om samen te kopen. We zijn naar de bank geweest en zijn op de hoogte van ons budget, toch wringt mijn schoentje een beetje...

Ik heb een grote spaarpot, waarvan ik 1/3e van het huis al in eigen inbreng heb... Hij daarintegen heeft geen eigen inbreng maar wel een job die bijna 3x zoveel opbrengt als de mijne...
Hoe regelen we dit financieel dat we beiden (ongeveer) evenveel betalen aan het huis? Stel dat we over 2 jaar toch uit elkaar gaan en het huis verkopen, dan heeft hij winst gemaakt... Of ben ik té gierig? :crazy: Hoe doen koppels dit waarbij de eigen inbreng en het loon zo hard verschilt?

Bedankt!

Dieter85
24 maart 2019, 10:35
Mijn vriend en ik zijn al meer dan 8 jaar samen, wonen ook al 2 jaar samen en alles gaat prima. We zijn klaar voor de volgende stap en deze zomer gaan we dus stilaan op zoek naar een huis om samen te kopen. We zijn naar de bank geweest en zijn op de hoogte van ons budget, toch wringt mijn schoentje een beetje...

Ik heb een grote spaarpot, waarvan ik 1/3e van het huis al in eigen inbreng heb... Hij daarintegen heeft geen eigen inbreng maar wel een job die bijna 3x zoveel opbrengt als de mijne...
Hoe regelen we dit financieel dat we beiden (ongeveer) evenveel betalen aan het huis? Stel dat we over 2 jaar toch uit elkaar gaan en het huis verkopen, dan heeft hij winst gemaakt... Of ben ik té gierig? :crazy: Hoe doen koppels dit waarbij de eigen inbreng en het loon zo hard verschilt?

Bedankt!

Ik zou bij de notaris laten beschrijven dat jij vb. 50k inlegt, en dat bij verkoop van het huis de eerste 50k terug naar u gaat, en daarna de rest pas verdeeld wordt.
Andere manier is zeggen vb. het huis kost 400k, jij legt 100k in, en dus is uw aandeel 300/2 + 100 = 250k = 62.5%, zijn aandeel 150k = 37.5%.
Dat wordt dan ook de verdeling als het verkocht word. Zo zal de return op uw initiele inleg ook stijgen/dalen als de waarde van het huis stijgt/daalt.
Heeft beiden voor en nadelen voor zowel u als uw vriend.

Dan nog een keuze maken of je beiden even veel gaat bijdragen aan de maandelijkse aflossing, of a ratio loon.
Of een evenwicht ergens daar tussen, dit is persoonlijke keuze.
Dat laatste zou imo geen impact mogen hebben op het aandeel van ieder in het huis.
Hoe verdelen jullie nu de kosten? Voor het eten, de auto, de huur... is dat ook 50/50 of betaalt hij bijna alles?

Notaris zal u zeker kunnen helpen de opties te overwegen, en op gesprek gaan bij de notaris is gratis.
Maar best wel beetje voorbereid gaan met iets in gedachte als hierboven.

KaatjeV
24 maart 2019, 10:42
Ik zou bij de notaris laten beschrijven dat jij vb. 50k inlegt, en dat bij verkoop van het huis de eerste 50k terug naar u gaat, en daarna de rest pas verdeeld wordt.
Andere manier is zeggen vb. het huis kost 400k, jij legt 100k in, en dus is uw aandeel 300/2 + 100 = 250k = 62.5%, zijn aandeel 150k = 37.5%.
Dat wordt dan ook de verdeling als het verkocht word. Zo zal de return op uw initiele inleg ook stijgen/dalen als de waarde van het huis stijgt/daalt.
Heeft beiden voor en nadelen.

Dan nog een keuze maken of je beiden even veel gaat bijdragen aan de maandelijkse aflossing, of a ratio loon.
Dat laatste zou imo geen impact mogen hebben op het aandeel van ieder in het huis.

Mijn voorkeur gaat uit naar betalen naar loon, omdat ik anders niets overhou van mijn loon (na alle vaste kosten én afbetaling) en hij meer dan de helft... Maar dan is het wel gierig dat ik die 100k laat vastleggen :eek:, niet?

Dieter85
24 maart 2019, 10:48
Mijn voorkeur gaat uit naar betalen naar loon, omdat ik anders niets overhou van mijn loon (na alle vaste kosten én afbetaling) en hij meer dan de helft... Maar dan is het wel gierig dat ik die 100k laat vastleggen :eek:, niet?
Nee dat is niet gierig het zou eerder DOM zijn om die 100k niet te laten vastleggen. Dan geef je hem in feite 50k contant cadeau. Ik vermoed dat dit geld niet komt uit kassawerk. Als daar erfenissen tussen zitten of dergelijke dan kan je het echt niet maken de helft daarvan weg te geven aan uw vriend indien jullie uit elkaar gaan. En anders ook niet.

omdat ik anders niets overhou van mijn loon
Bedoel je dat je anders niet meer ga kunnen sparen? Goh dat moet je eigenlijk goed met uw vriend bespreken.
En ZO hoog zal die maandelijkse aflossing ook wel niet liggen zeker, als je al 1/3de kan voorbetalen?

Bijvoorbeeld jij verdient 1500 netto en hij 2500 netto.
De lening is 1000 euro per maand. Dan zou ik zeggen jij betaalt 1500/4000 = 37.5% = 375 euro en hij 62.5% = 625 euro.
Als hij veel overuren moet kloppen of weekendwerk, in het buitenland... dan zou ik dat evenwicht wat verleggen richting 400/600 etc... om het wat eerlijker te maken.
Zeker als jij vb. deeltijds werkt of zelf gaat doppen, ja dan vind ik niet dat hij alles a ratio zijn loon op zich moet nemen.

Je kan dan weer kiezen of je ook dit bedrag laat vastleggen bij notaris om dit te gebruiken het aandeel van het huis ook naar die ratio te verdelen.
Allemaal persoonlijke keuzes. Ik vind 8 jaar is lang. Ik zou als jullie samen een huis kopen, waarvan JIJ dan nog eens alle inleg doet, dat hij er best ook OK mee kan zijn om wat meer af te lossen zonder dat hij daar perse een groter aandeel voor moet krijgen. Zeker indien hij dan ook nog een pak meer geld kan sparen als jij. Maar daar valt over te discussieren.

Mulan
24 maart 2019, 10:59
Je kan ook de afbetaling laten vastleggen bij de notaris hé. Als hij 2x zo veel kan afbetalen, kan je na het aftrekken van je eigen inbreng, ook laten noteren dat jij 1/3de van het huis afbetaalt en hij 2/3de dus bij verkoop mocht het nodig zijn, ook die sleutel hanteren.

Maar hoe anderen het doen, maakt niets uit, jullie moeten met 2 het gevoel hebben dat het eerlijk gebeurt. Je eigen inbreng inderdaad altijd laten noteren bij de notaris, als je over een jaar uit elkaar gaat krikgt hij anders 50k in dat voorbeeld terwijl hij maar 6k (bij een afbetaling van 1500/maand) meer ik het huis heeft gestoken dan jij.

sandervdw
24 maart 2019, 11:03
Mijn voorkeur gaat uit naar betalen naar loon, omdat ik anders niets overhou van mijn loon (na alle vaste kosten én afbetaling) en hij meer dan de helft... Maar dan is het wel gierig dat ik die 100k laat vastleggen :eek:, niet?Vind ik ook niet correct. Want uw vriend verdient nu 3x meer, maar dat verschil gaat waarschijnlijk nog uitlopen. Waardoor hij dus meer inlegt.

Als je de verdeling wil vastleggen zal jij ook hetzelfde percentage van de lening moeten betalen.

Het handigste is 50-50 beschrijven en een schuldbekentenis van de helft van uw eigen inbreng. Maar daar verlies jij dan wel de effectieve waardevermeerdering van de eigen inbreng mee.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Dieter85
24 maart 2019, 11:06
Je kan ook de afbetaling laten vastleggen bij de notaris hé. Als hij 2x zo veel kan afbetalen, kan je na het aftrekken van je eigen inbreng, ook laten noteren dat jij 1/3de van het huis afbetaalt en hij 2/3de dus bij verkoop mocht het nodig zijn, ook die sleutel hanteren.

Maar hoe anderen het doen, maakt niets uit, jullie moeten met 2 het gevoel hebben dat het eerlijk gebeurt. Je eigen inbreng inderdaad altijd laten noteren bij de notaris, als je over een jaar uit elkaar gaat krikgt hij anders 50k in dat voorbeeld terwijl hij maar 6k (bij een afbetaling van 1500/maand) meer ik het huis heeft gestoken dan jij.
+ 1 dat is het belangrijkst. Veel babbelen en bijvoorbeeld de informaties uit deze thread aanhalen.

Vind ik ook niet correct. Want uw vriend verdient nu 3x meer, maar dat verschil gaat waarschijnlijk nog uitlopen. Waardoor hij dus meer inlegt.

Als je de verdeling wil vastleggen zal jij ook hetzelfde percentage van de lening moeten betalen.

Klopt maar hij legt misschien nu ook al 75/25 bij voor het eten, of voor de huur. Dat is dan ook oneerlijk en niet correct, volgens uw principe. Indien zij dat huis kopen dan zal hij misschien 75/25 betalen voor de inboedel, moeten we dan ook van elke tafel en keuken gaan bijhouden hoeveel de grootverdiener had bijgelegd zodanig dat hij achteraf al dat geld kan recuperen? Daar zit hem een beetje waar je toch een evenwicht moet zoeken denk ik. Ja je kan zeggen dat voor het huis zelf je die sleutel door trekt, maar ik begrijp ook koppels die het anders doen.

Getrouwde mensen gooien vaak alles op 1 hoop, 1 rekening, 1 afbetaling. Ongeacht de inkomens. Dat kan dus ook. En deze mensen zijn 8 jaar samen wat langer is dan de meesten dat trouwen. Maar zou ik niet doen als iemand 100k eigen geld inlegt van de ene dag op de andere.

KaatjeV
24 maart 2019, 11:17
Nee dat is niet gierig het zou eerder DOM zijn om die 100k niet te laten vastleggen. Dan geef je hem in feite 50k contant cadeau. Ik vermoed dat dit geld niet komt uit kassawerk. Als daar erfenissen tussen zitten of dergelijke dan kan je het echt niet maken de helft daarvan weg te geven aan uw vriend indien jullie uit elkaar gaan. En anders ook niet.

Bedoel je dat je anders niet meer ga kunnen sparen? Goh dat moet je eigenlijk goed met uw vriend bespreken.
En ZO hoog zal die maandelijkse aflossing ook wel niet liggen zeker, als je al 1/3de kan voorbetalen?

Bijvoorbeeld jij verdient 1500 netto en hij 2500 netto.
De lening is 1000 euro per maand. Dan zou ik zeggen jij betaalt 1500/4000 = 37.5% = 375 euro en hij 62.5% = 625 euro.
Als hij veel overuren moet kloppen of weekendwerk, in het buitenland... dan zou ik dat evenwicht wat verleggen richting 400/600 etc... om het wat eerlijker te maken.
Zeker als jij vb. deeltijds werkt of zelf gaat doppen, ja dan vind ik niet dat hij alles a ratio zijn loon op zich moet nemen.

Je kan dan weer kiezen of je ook dit bedrag laat vastleggen bij notaris om dit te gebruiken het aandeel van het huis ook naar die ratio te verdelen.
Allemaal persoonlijke keuzes. Ik vind 8 jaar is lang. Ik zou als jullie samen een huis kopen, waarvan JIJ dan nog eens alle inleg doet, dat hij er best ook OK mee kan zijn om wat meer af te lossen zonder dat hij daar perse een groter aandeel voor moet krijgen. Zeker indien hij dan ook nog een pak meer geld kan sparen als jij. Maar daar valt over te discussieren.

Voor onze gezamenlijke kosten betaalt hij nu ook meer dan mij, om het wat overeen te laten komen met onze inkomens :-) We wonen momenteel ook in een woning die van mij is, waar geen hypotheek meer op zit.
Tja ik had zelf in gedachten inderdaad mijn eigen inbreng ergens vast te leggen en dan naar loon de aflossing te verdelen, maar ik zat met een dubbel gevoel omdat ik zelf niet goed weet wat 'eerlijk' is .. Ik wou hier dus even wat meningen/ideeën verzamelen voor het gesprek hier aan te gaan :-)

Dieter85
24 maart 2019, 11:20
Ik wou hier dus even wat meningen/ideeën verzamelen voor het gesprek hier aan te gaan :-)

Je kan ook zeggen dat HIJ het huis 100% koopt, en jij hem 100k uitleent wat daar los van staat.
Elke cent dat hij dan aflost in het huis blijft van hem. Dit maakt alles super simpel indien jullie uit elkaar gaan.
En geeft ook geen discussies bij verdeling verbouwingskosten, beslissingen aangaande verbouwingen et cetera.
Jij kan dan maandelijks een soort compensatie aan hem betalen als 'huur'. Geld dat je nooit terugziet welliswaar.
Of je kan zeggen dat de interest op die 100k euro die je hem uitgeleed hebt, compenseert als huur.

Om nog maar wat meer ideeen te spuien, of ik dit zelf zo zou doen geen idee.

Mulan
24 maart 2019, 11:22
Vind ik ook niet correct. Want uw vriend verdient nu 3x meer, maar dat verschil gaat waarschijnlijk nog uitlopen. Waardoor hij dus meer inlegt.

Het handigste is 50-50 beschrijven en een schuldbekentenis van de helft van uw eigen inbreng. Maar daar verlies jij dan wel de effectieve waardevermeerdering van de eigen inbreng mee.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Dat weet je toch niet? Kan zijn dat hij over 5j foert zegt tegen die goedbetaalde job en voor iets kiest dat zelfs minder verdient dan haar. Koffiedik kijken dus..

KaatjeV
24 maart 2019, 11:22
+ 1 dat is het belangrijkst. Veel babbelen en bijvoorbeeld de informaties uit deze thread aanhalen.

Klopt maar hij legt misschien nu ook al 75/25 bij voor het eten, of voor de huur. Dat is dan ook oneerlijk en niet correct, volgens uw principe. Indien zij dat huis kopen dan zal hij misschien 75/25 betalen voor de inboedel, moeten we dan ook van elke tafel en keuken gaan bijhouden hoeveel de grootverdiener had bijgelegd zodanig dat hij achteraf al dat geld kan recuperen? Daar zit hem een beetje waar je toch een evenwicht moet zoeken denk ik. Ja je kan zeggen dat voor het huis zelf je die sleutel door trekt, maar ik begrijp ook koppels die het anders doen.

Getrouwde mensen gooien vaak alles op 1 hoop, 1 rekening, 1 afbetaling. Ongeacht de inkomens. Dat kan dus ook. En deze mensen zijn 8 jaar samen wat langer is dan de meesten dat trouwen. Maar zou ik niet doen als iemand 100k eigen geld inlegt van de ene dag op de andere.

Over inboedel en dergelijke doen we niet moeilijk, dat lukt nu ook prima. Maar over bedragen zoals een huis, wil ik toch even wat op papier hebben staan..

Mulan
24 maart 2019, 11:23
Voor onze gezamenlijke kosten betaalt hij nu ook meer dan mij, om het wat overeen te laten komen met onze inkomens :-) We wonen momenteel ook in een woning die van mij is, waar geen hypotheek meer op zit.
Tja ik had zelf in gedachten inderdaad mijn eigen inbreng ergens vast te leggen en dan naar loon de aflossing te verdelen, maar ik zat met een dubbel gevoel omdat ik zelf niet goed weet wat 'eerlijk' is .. Ik wou hier dus even wat meningen/ideeën verzamelen voor het gesprek hier aan te gaan :-)

Wat vindt hij zelf eerlijk? Misschien heb je geen ideeën nodig en komt hij met een voorstel dat jij perfect vindt ;)

KaatjeV
24 maart 2019, 11:27
Wat vindt hij zelf eerlijk? Misschien heb je geen ideeën nodig en komt hij met een voorstel dat jij perfect vindt ;)

Op dit moment vind hij het normaal dat hij meer betaald aan gezamenlijke kosten, aangezien hij ook meer verdient. Over het huis hebben we het nog niet concreet gehad, we zijn meer bezig met wat voor huis we willen, wat zijn musts, ... :-)

nokeyboard
24 maart 2019, 11:30
Mijn zus zit in dezelfde situatie.
Schoonbroer had een bouwgrond en 100k via erfenis toen ze gingen bouwen. Mijn zus werkte nog maar een paar maanden en had 'slechts' 50k euro.
Mijn zus verdiende toen 3x meer dan mijn schoonbroer, ondertussen bijna 10x zoveel. En al dat geld wordt gewoon in 1 pot gestoken.

Die hebben ook lang bij 2 notarissen (1 per familie) gezeten om alles zo eerlijk mogelijk te doen.

Er is niks mis om alles duidelijk en eerlijk op papier te zetten, t zou eerder dom zijn om dat niet te doen.

zarathustra
24 maart 2019, 13:13
Mijn voorkeur gaat uit naar betalen naar loon, omdat ik anders niets overhou van mijn loon (na alle vaste kosten én afbetaling)

Dat hoeft er ook niet toe te doen als je de rest ook split.

Nineshots
24 maart 2019, 18:26
Ik zou het eigenlijk gewoon opschrijven zoals het is.
Jij legt 100k in, dat bedrag moet je bij verkoop terugkrijgen.
En de overschot van het verkoopbedrag wordt dan gesplitst volgens een bepaald ratio.
Dat ratio is dan eventueel hoeveel jij vs je vriend betaalt, of misschien een ratio die lichtelijk in zijn voordeel is omdat hij voor de rest ook vaker bijlegt.

chento
25 maart 2019, 07:15
Als ik hem was zou ik ook na een tijd de helft van het huis willen hebben. Kan je niet beiden evenveel bijdragen aan maandlasten tot hij ook die 100 k ik het huis kan steken? Gezien hij meer spaart. En dat het dan wordt gelijkgetrokken. En vanaf dan alles op 1 pot.

KaatjeV
25 maart 2019, 08:55
Als ik hem was zou ik ook na een tijd de helft van het huis willen hebben. Kan je niet beiden evenveel bijdragen aan maandlasten tot hij ook die 100 k ik het huis kan steken? Gezien hij meer spaart. En dat het dan wordt gelijkgetrokken. En vanaf dan alles op 1 pot.

Het zou kunnen, maar stel dat we uit elkaar gaan op korte termijn (of voor het huis is afbetaald) krijgt hij de helft van mijn 100k :-) Daar wringt het schoentje

Chilliewillie88
25 maart 2019, 09:55
In de reacties hier worden toch wel wat zaken door elkaar gehaald.

Het eerste wat je moet bepalen is m.i. in welke verhouding jullie het huis gaan aankopen. Gaat de eigendom 50-50 zijn of gaat één van de twee partners een groter aandeel hebben? Het is evident dat als één van de twee partners een groter aandeel in de eigendom heeft, hij ook een groter aandeel zal moeten afbetalen.

Ik ga er van uit dat jullie 50-50 willen kopen.

De 50% die jij dient af te betalen kan je een boost geven door je eigen inbreng.

Fictief voorbeeld:

Jij hebt 100.000 EUR op je rekening. Je partners heeft 0 EUR op zijn rekening. Het aan te kopen huis kost 400.000 EUR. Jullie beslissen om de eigendom 50-50 te verwerven.

Jij:

200.000 (50% van eigendom) - 100.000 EUR (eigen inbreng) = 100.000 EUR nog af te betalen.

Partner

200.000 (50% van eigendom) - 0 EUR (geen eigen inbreng) = 200.000 EUR nog af te betalen.

Je partner zal vervolgens 66,6% van de verdere aflossingen van de hypotheek dragen en jij 33,3%. Toch hebben jullie ieder 50% eigendom waarbij de eigen inbreng van 100.000 EUR door de notaris vastgelegd wordt (en je deze dus ook terug krijgt wanneer het toch misloopt).

SomeDude
25 maart 2019, 11:32

Het eerste wat je moet bepalen is m.i. in welke verhouding jullie het huis gaan aankopen. Gaat de eigendom 50-50 zijn of gaat één van de twee partners een groter aandeel hebben? Het is evident dat als één van de twee partners een groter aandeel in de eigendom heeft, hij ook een groter aandeel zal moeten afbetalen.

De 50% die jij dient af te betalen kan je een boost geven door je eigen inbreng.

Fictief voorbeeld:

Jij hebt 100.000 EUR op je rekening. Je partners heeft 0 EUR op zijn rekening. Het aan te kopen huis kost 400.000 EUR. Jullie beslissen om de eigendom 50-50 te verwerven.

Jij:

200.000 (50% van eigendom) - 100.000 EUR (eigen inbreng) = 100.000 EUR nog af te betalen.

Partner

200.000 (50% van eigendom) - 0 EUR (geen eigen inbreng) = 200.000 EUR nog af te betalen.

Je partner zal vervolgens 66,6% van de verdere aflossingen van de hypotheek dragen en jij 33,3%. Toch hebben jullie ieder 50% eigendom waarbij de eigen inbreng van 100.000 EUR door de notaris vastgelegd wordt (en je deze dus ook terug krijgt wanneer het toch misloopt).

Dat is ridicuul imo want dekt totaal niet het risico.

Gewoon 50/50 met schuldvordering en daarna eigen bijdrage aan gemeenschappelijke kost afhankelijk van hoe je dat zelf afspreekt (meestal meest verdienende die meeste bijlegd)

KaatjeV
25 maart 2019, 13:29

Fictief voorbeeld:

Jij:

Partner

Hier is dus veel discussie over blijkbaar.. De ene zegt 50/50 aandeel is ook ieders 50/50 betalen, de ander zegt 50/50 aandeel maar dat die met het hoogste loon toch meer afbetaald... Ik wou hier vooral wat ideeën, oplossingen, meningen verzamelen voor ik hier dat gesprek aan ga :-) Financiele zaken regelen is nooit leuk...

Chilliewillie88
25 maart 2019, 13:29
Dat is ridicuul imo want dekt totaal niet het risico.

Gewoon 50/50 met schuldvordering en daarna eigen bijdrage aan gemeenschappelijke kost afhankelijk van hoe je dat zelf afspreekt (meestal meest verdienende die meeste bijlegd)

Ja en wat zeg ik hier boven misschien :ironic:

50/50 in eigendom: check

met schuldvordering: check

en daarna eigen bijdrage aan gemeenschappelijke kost afhankelijk van hoe je dat zelf afspreekt: check

Chilliewillie88
25 maart 2019, 13:31
Hier is dus veel discussie over blijkbaar.. De ene zegt 50/50 aandeel is ook ieders 50/50 betalen, de ander zegt 50/50 aandeel maar dat die met het hoogste loon toch meer afbetaald... Ik wou hier vooral wat ideeën, oplossingen, meningen verzamelen voor ik hier dat gesprek aan ga :-) Financiele zaken regelen is nooit leuk...

50/50 in eigendom is uiteraard ieder ook 50/50 betalen. Ik zie niet in waarom je daar van zou afwijken. Jij kan je aandeel deels betalen met eigen inbreng. Je partner kan dat niet, maar dat is ook geen groot probleem aangezien je partner blijkbaar een groter inkomen heeft ,waarmee hij dan best maandelijks wel een groter deel kan aflossen.

Dieter85
25 maart 2019, 17:23
In dit geval misschien idd wel slim gezien om elk 50% van het huis te laten bezitten en ook elk even veel te laten afbetalen maar waarbij het vrouwtje wel 100k vooraf betaalt en dus een pak minder interesten en maandelijkse bijdrages zal moeten leveren. Het voordeel van alles toch? Zij hoge inbreng laag maandelijks inkomen, hij lage inbreng hoog maandelijsk inkomen.

Huis van 400k. Haar inbreng is 100k.
Zij leent 100k op 20j.
Hij leent 200k op 20j.
Samen lenen ze dus bij de bank 300k op 20j.
Aan een interestvoet van stel 1.8%.

Zij betaalt dan 495 per maand omdat dit in feite een lening van 100k is op 20j aan 1.8%.
Hij betaalt dan 991 per maand omdat dit in feite een lening van 200k is op 20j aan 1.8%.
Dit laat je zo beschrijven bij de notaris.

Zij betaalt uiteindelijk 19k euro interesten.
Hij betaalt uiteindelijk 38k euro interesten.

Lijkt me zeer gezond, ideaal.
En als je vroeg uit elkaar gaat, dan wordt het huis verkocht en krijgt ieder de helft.
En als je laat uit elkaar gaat, dan is het huis ook netjes eerlijk verdeeld zonder iemand geld "weggegooid" of "cadeau gegeven" heeft of dergelijk.

Dit is in deze situatie beter dan het geval waarbij zij 100k schuldvordering krijgt en daarna wel 50/50 maandelijks moeten betalen.
Dat was ook "eerlijk" maar minder haalbaar omdat haar maandelijks inkomen te laag ligt.

De situatie zal wel anders liggen indien de vrouw bijvoorbeeld deeltijds thuis blijft voor de kinderen en thuis de was/eten/kuisen... alles doet, maar wel verplicht blijft om 50/50 te blijven bijdragen ondanks ze geen inkomen heeft en haar man lekker overuren kan binnenrijven terwijl vrouwtje thuis alles regelt. In dat geval moet je wel a ratio inkomen beginnen afbetalen ZONDER dit impact heeft op de verdeling van het huis. Dus ja denk 2x na voor je iets laat vastleggen bij de notaris. Zeker als uw vent nu al zit te zeggen "als we kinderen hebben kan jij stoppen met werken", zeg er dan ook maar direct bij dat hij vanaf dan uw stuk lening ook gaat afbetalen terwijl jij wel 50% van de woning behoudt.

chento
26 maart 2019, 06:49
Het zou kunnen, maar stel dat we uit elkaar gaan op korte termijn (of voor het huis is afbetaald) krijgt hij de helft van mijn 100k :-) Daar wringt het schoentje

Nee, in het begin niet. Ik heb het over een verdeling zoals chillirwillie voorstelt.
Ik zou nooit in een huis willen wonen dat niet 50% van mij is uiteindelijk op termijn. Laat staan dat ik owv hoger loon bijna alle eten/gwl betaal die weg zijn. (Icm met wel het halve huis verwerven zou ik het wel logisch vinden)

JPV
26 maart 2019, 08:14

Fictief voorbeeld:

Jij:

Partner

Stel dat je dit doet en dat na 10 jaar de woning verkocht à 400000 euro wordt wegens scheiding. Na 10 jaar (lening op 20 jaar à 2%) heb je van de lening 135000 euro afbetaald, nog 165000 euro te betalen. De bank zal het koppel dus 235000 euro uitkeren (na aftrek lening), waarvan 100000 k naar de OP gaat. Is nog 135000 euro over 2 personen te verdelen: elk 67500 euro dus (verdeling gebeurt standaard volgens eigendomsrecht). Betekent dat voor 181777,20 euro die aan de lening is door beiden, de rekening zo is:
- de OP krijgt 67500 euro (los van haar 100000 ingelegde euro's), maar heeft slechts zo'n 60500 euro betaald. Ze doet winst...
- de partner krijgt ook 67500 euro, maar heeft zo'n 121000 euro betaald, zwaar verlies.

Zo lukt het dus niet. Het probleem in je voorbeeld is dat én er een 50/50 verdeling is én die 100000 euro onveranderd blijft én de OP slechts 1/3e moet betalen.

Je zal met een schuldbekentenis moeten werken volgens een degressief systeem, tot die 100000 euro afbetaald is door méér af te betalen voor de lening. Idealiter zal je trouwens (imho), als je alle inkomens samengooit, vanaf 15 jaar (op 20 jaar lening) al die 100000 euro volledig afgelost zien, zodat de partner bij echtscheiding een klein voordeel kan doen, dat later een nadeel wordt (doordat hij steeds een hoger inkomen bijdraagt). En als je dan nog de gemiste intrest op die 100000 euro wil berekenen, wordt het volledig moeilijk :).

Een perfect systeem bestaat niet vanaf dat er zo'n groot verschil van inkomen bestaat. Je zal moeten een stuk toegeven aan elkaar op lange termijn, waarbij het nooit kan zijn dat iemand zijn volledige inleg (jij je 100000 euro, hij zijn véél groter loon) telkens tot op de cent zal terugkrijgen. En als de ene dan nog halftijds gaat werken om voor kinderen te zorgen, is het hek pas écht van de dam.

Chilliewillie88
26 maart 2019, 08:39
Stel dat je dit doet en dat na 10 jaar de woning verkocht à 400000 euro wordt wegens scheiding. Na 10 jaar (lening op 20 jaar à 2%) heb je van de lening 135000 euro afbetaald, nog 165000 euro te betalen. De bank zal het koppel dus 235000 euro uitkeren (na aftrek lening), waarvan 100000 k naar de OP gaat. Is nog 135000 euro over 2 personen te verdelen: elk 67500 euro dus (verdeling gebeurt standaard volgens eigendomsrecht). Betekent dat voor 181777,20 euro die aan de lening is door beiden, de rekening zo is:
- de OP krijgt 67500 euro (los van haar 100000 ingelegde euro's), maar heeft slechts zo'n 60500 euro betaald. Ze doet winst...
- de partner krijgt ook 67500 euro, maar heeft zo'n 121000 euro betaald, zwaar verlies.
.

En waarom zou dat? Partijen komen toch met elkaar overeen wat ze zelf willen. Men kan toch perfect akkoord gaan om de eigendom 50-50 te houden en in de modaliteiten van afbetaling vastleggen dat:

partner 1 100.000 EUR inbreng doet
partner 2 geen inbreng doet
partner 1 van de verschuldigde afbetaling 1/3e zal betalen
partner 2 van de verschuldigde afbetaling 2/3e zal betalen

Zo zal op een gegeven moment in de toekomst geen enkele onduidelijkheid zijn over wie wat betaald heeft en wie recht heeft op wat, dit zal tussen partijen altijd sluitend zijn.

Men maakt het hier in dit topic wel erg moeilijk. Best om dit probleem aan je notaris voor te leggen. Die heeft hier binnen de 5 minuten een sluitende oplossing voor.

JPV
26 maart 2019, 08:54
En waarom zou dat? Partijen komen toch met elkaar overeen wat ze zelf willen. Men kan toch perfect akkoord gaan om de eigendom 50-50 te houden en in de modaliteiten van afbetaling vastleggen dat:

partner 1 100.000 EUR inbreng doet
partner 2 geen inbreng doet
partner 1 van de verschuldigde afbetaling 1/3e zal betalen
partner 2 van de verschuldigde afbetaling 2/3e zal betalen

Zo zal op een gegeven moment in de toekomst geen enkele onduidelijkheid zijn over wie wat betaald heeft en wie recht heeft op wat, dit zal tussen partijen altijd sluitend zijn.

Men maakt het hier in dit topic wel erg moeilijk. Best om dit probleem aan je notaris voor te leggen. Die heeft hier binnen de 5 minuten een sluitende oplossing voor.
dat kan je perfect, maar op het moment dat de woning verkocht zal worden, zal de notaris de verdeling doen volgens de 50/50 verdeling, met eventueel een voorafname van wat er op voorhand goedgekeurd is (die inbreng van 100000 euro dus).

Stel dus dat (fictief voorbeeld, maar 't geeft het probleem aan) nét als alles afbetaald is, de woning verkocht wordt (aan 400000 euro). Dan krijgt partner 1 100000 + de helft van 300000 euro (= 250000 euro), partner 2 de rest, 150000 euro. dit terwijl hij zo'n 240000 euro heeft afbetaald en partner 1 slechts 120000 euro (+100000 euro die ze vooraf erin stak).

Partner 2 betaalt dus iets meer (wegens groter deel van de intrest), maar krijgt véél minder terug.

Chilliewillie88
26 maart 2019, 08:56
dat kan je perfect, maar op het moment dat de woning verkocht zal worden, zal de notaris de verdeling doen volgens de 50/50 verdeling, met eventueel een voorafname van wat er op voorhand goedgekeurd is (die inbreng van 100000 euro dus).

Stel dus dat (fictief voorbeeld, maar 't geeft het probleem aan) nét als alles afbetaald is, de woning verkocht wordt (aan 400000 euro). Dan krijgt partner 1 100000 + de helft van 300000 euro (= 250000 euro), partner 2 de rest, 150000 euro. dit terwijl hij zo'n 240000 euro heeft afbetaald en partner 1 slechts 120000 euro (+100000 euro die ze vooraf erin stak).

Partner 2 betaalt dus iets meer (wegens groter deel van de intrest), maar krijgt véél minder terug.

wat niet weg neemt dat partner 2 dan nog altijd een vordering heeft op partner 1.

JPV
26 maart 2019, 09:00
wat niet weg neemt dat partner 2 dan nog altijd een vordering heeft op partner 1.Welke vordering?

EvilSwordfish
26 maart 2019, 09:01
Bij ons is het makkelijk

Inbreng van haar, 330k, mijn inbreng, 30k

We hebben een lening van 330 000 euro

Grond gekocht met onze eigen inbreng, 50/50

Huis aan het bouwen met overschot van eigen inbreng + lening.

Lening betalen we elk de helft van af.

Er is een schuldvordering van 300 000 euro van mij naar haar toe voor het huis+grond

Wat betekend dit? Stel we verkopen het huis voor 700 000 euro. Elk krijgt 350 000 euro volgens de verdeling. Maar ik heb nog een schuld van 150 000 euro naar haar toe door de eigen inbreng. Dus ze krijgt dit eerst en dan de rest voor mezelf.

Afspraak is dat over de jaren heen dit bedrag minder zal worden. Dit is puur een kwestie van dit op papier te zetten doorheen de jaren.

Ook het eerlijkste, zo betalen we beide hetzelfde af maar zal ze stel dat het slecht gaat altijd haar eigen inbreng terug hebben. Wat niet meer dan normaal is

EDIT: Thanks nonneke

Chilliewillie88
26 maart 2019, 09:25
Welke vordering?

Voor het aandeel dat de ene partner te veel heeft teruggekregen bij de eigendomsverdeling door de notaris.

Partners komen met elkaar overeen wat ze willen dus als ze zwart op wit op papier zetten dat een lening, ongeacht de eigendomsverdeling 50-50 in ongelijke delen wordt afgelost, dan heeft de ene partner een vordering op de ander.

JPV
26 maart 2019, 09:54
Voor het aandeel dat de ene partner te veel heeft teruggekregen bij de eigendomsverdeling door de notaris.
de notaris verdeelt volgens wat bij wet of akte overeengekomen is, er kan dus niets verkeerd verdeeld zijn bij een notaris (als hij de aktes/wet goed naleeft natuurlijk).

Partners komen met elkaar overeen wat ze willen dus als ze zwart op wit op papier zetten dat een lening, ongeacht de eigendomsverdeling 50-50 in ongelijke delen wordt afgelost, dan heeft de ene partner een vordering op de ander.Nee, want dan is men net overeengekomen dat men aflost in ongelijke delen. Dat kan perfect en levert geen vordering op onder elkaar tenzij men anders overeenkomt. Elke vordering die je extra wil creëren moet je op papier zetten dat bvb het ongelijke verdelen van de aflossing "tijdelijk" is en bij uiteengaan verrekend wordt.

Chilliewillie88
26 maart 2019, 09:59
Elke vordering die je extra wil creëren moet je op papier zetten dat bvb het ongelijke verdelen van de aflossing "tijdelijk" is en bij uiteengaan verrekend wordt.

Exact wat ik zeg dus.

Tha_nOn
26 maart 2019, 11:22
Bij ons is het makkelijk

Er is een schuldvordering van 300 000 euro van mij naar haar toe voor het huis+grond

Wat betekend dit? Stel we verkopen het huis voor 700 000 euro. Elk krijgt 350 000 euro. Maar ik heb nog een schuld van 300 000 euro naar haar. Dus ik moet dit aan haar geven en heb nog 50 000 euro over.

Afspraak is dat over de jaren heen dit bedrag minder zal worden. Dit is puur een kwestie van dit op papier te zetten doorheen de jaren.

Is opgeschreven bij Notaris en als we het willen veranderen springen we binnen en zegge van "zet er maar 250k ipv 300"

Ook het eerlijkste, zo betalen we beide hetzelfde af maar zal ze stel dat het slecht gaat altijd haar eigen inbreng terug hebben. Wat niet meer dan normaal is

150 000 bedoelt ge hoop ik, anders wel schoon regeling voor haar :v

JPV
26 maart 2019, 11:33
Exact wat ik zeg dus.

Nee, jij beperkte de verklaring gewoon tot dat Persoon A 1/3e van de aflossing moet betalen, persoon B 2/3e. Zonder daar een regeling bij te zetten wat er gebeurt als je uit elkaar gaat. Het is niet omdat je een ongelijke inbreng in de aflossing afspreekt, dat je daarom het recht hebt om bij uiteengaan alles gecompenseerd te zien. Maakt echt een groot verschil.

EvilSwordfish
26 maart 2019, 12:10
150 000 bedoelt ge hoop ik, anders wel schoon regeling voor haar :v

Yes, ik was duidelijk nog ni goe wakker.

Chilliewillie88
26 maart 2019, 12:51
Nee, jij beperkte de verklaring gewoon tot dat Persoon A 1/3e van de aflossing moet betalen, persoon B 2/3e. Zonder daar een regeling bij te zetten wat er gebeurt als je uit elkaar gaat. Het is niet omdat je een ongelijke inbreng in de aflossing afspreekt, dat je daarom het recht hebt om bij uiteengaan alles gecompenseerd te zien. Maakt echt een groot verschil.

Nee, dat hebt ge gewoon verkeerd begrepen.

Situatie kan gewoon perfect geregeld worden. Is geen enkel probleem.

Het uitgangspunt is immers steeds dat ieder 50% aankoopt en betaalt, zoals ik ook steeds gezegd heb.

KaatjeV
27 maart 2019, 13:39
Bij ons is het makkelijk

Wat betekend dit? Stel we verkopen het huis voor 700 000 euro. Elk krijgt 350 000 euro volgens de verdeling. Maar ik heb nog een schuld van 150 000 euro naar haar toe door de eigen inbreng. Dus ze krijgt dit eerst en dan de rest voor mezelf.

EDIT: Thanks nonneke

Dit lijkt mij een eerlijke en goede oplossing, hopelijk zal mijn vriend er hetzelfde over denken :-)

Dieter85
27 maart 2019, 13:52
Dit lijkt mij een eerlijke en goede oplossing, hopelijk zal mijn vriend er hetzelfde over denken :-)
Je weet toch dat in dat concept jij maandelijks even veel betaalt als je vriend hè? Ik dacht dat hè dat net niet wilde omdat uw loon dat niet aan kon.

KaatjeV
27 maart 2019, 15:51
Je weet toch dat in dat concept jij maandelijks even veel betaalt als je vriend hè? Ik dacht dat hè dat net niet wilde omdat uw loon dat niet aan kon.

Ik heb het indd verkeerd gelezen hihi. :D
Ik ga het voorstel doen om mijn eigen inbreng vast te leggen, het resterende bedrag daarna te lenen.

Voorbeeld om makkelijk te rekenen
- Huis van 300K
- Mijn eigen inbreng 100k, zijn inbreng 0
- Lening van 150k, waarvan ik 50k aflos en hij de resterende 150k
- Eigendom is 50/50