PDA

Volledige versie bekijken : kostprijs nieuwbouw: welke m² moet je meetellen?

LaCucaracha
23 maart 2019, 14:09
Op onze grond kan je volgens de bouwvoorschriften een open bebouwing bouwen van maximaal:

- 15 meter diep op gelijkvloers/12 meter diep op eerste verdieping en 14 meter breed

OF

- 13 meter diep op beide verdiepen/14 meter breed

Mijn vraag: om de totale bouwprijs te berekenen , moet je dan de gemiddelde prijs/vierkante meter X de vierkante meters van én de bovenverdieping én het gelijkvloers rekenen? Of enkel van het gelijkvloers?

Tweak37
23 maart 2019, 15:15
Het zou wel tof zijn als de bovenverdieping gratis is inderdaad. Quod non.

Anders zouden mensen zeer creatief worden ongetwijfeld! :D

LaCucaracha
23 maart 2019, 15:25
Het zou wel tof zijn als de bovenverdieping gratis is inderdaad. Quod non.

Anders zouden mensen zeer creatief worden ongetwijfeld! :D

IK weet dat het op het eerste zicht een domme vraag lijkt, maar ik bedoelde eerder: zit in die gemiddelde prijs per m² eveneens de bovenverdieping?

Maar blijkbaar niet dus:)

Renegadexxripxx
23 maart 2019, 15:38
Neen.

sandervdw
23 maart 2019, 16:34
Als je dat eens uitrekent zou je daar toch een idee van moeten hebben ;) er zou nogal gebouwd worden...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Bimmer
23 maart 2019, 16:45
Wordt meestal berekend op u totaal netto bewoonbaar oppervlakte.

Je moet dus ook niet bv
-14m breed x 13m diep = 182m2 x 2 (door extra verdiep) = 364m2, dat is u bruto bewoonbaar oppervlakte

En dan niet die 364m2 gebruiken om dat x gemiddelde prijs per m2.

MrKend54l
23 maart 2019, 17:23
Wordt meestal berekend op u totaal netto bewoonbaar oppervlakte.

Je moet dus ook niet bv
-14m breed x 13m diep = 182m2 x 2 (door extra verdiep) = 364m2, dat is u bruto bewoonbaar oppervlakte

En dan niet die 364m2 gebruiken om dat x gemiddelde prijs per m2.

Al vaker aangehaald dat bewoonbaar oppervlak vrij relatief is.

Die prijs per m2 is wel degelijk gebaseerd op uw grondoppervlak. Dus die 364m2 doe je maal 1500€.
En ja dan kom je op een hoog bedrag uit. Maar 364m2 is dan ook achterlijk groot. Maar hoe groter uw huis hoe lager die m2 prijs zal zijn, dat wel.

Bimmer
23 maart 2019, 18:54
Al vaker aangehaald dat bewoonbaar oppervlak vrij relatief is.

Die prijs per m2 is wel degelijk gebaseerd op uw grondoppervlak. Dus die 364m2 doe je maal 1500€.
En ja dan kom je op een hoog bedrag uit. Maar 364m2 is dan ook achterlijk groot. Maar hoe groter uw huis hoe lager die m2 prijs zal zijn, dat wel.

Bwa relatief, als het ergens beschreven staat op een immosite vind ik dat relatief.
Maar in dit geval, zou ik er gewoon vanuit gaan alle ruimtes dat afgewerkt zijn.

Ik ging er altijd vanuit, omdat ik de prijzen al hoog vind en dat je dan rekening houd met bruto oppervlakte komt daar nog een vlaai bovenop.

Als ik kijk naar mijn huis en je neemt 1750 euro de m2. Dan kom ik uit op 291m2 bruto = 509keuro, netto is 235m2 = 411k
Mij lijkt die 411k realistischer. Uiteindelijk is dat toch in totaal (+grond) een 560k voor een hob huis (wat toch een bom geld is)
En ik neem 1750 euro, want 1500 euro wordt hier steeds weggelachen als gemiddeld oppervlakte prijs.

Lifen
26 maart 2019, 13:50
Ik vraag me af of er een dak en fundering bijzit in die 1500 euro. We willen hier een overdekt terras ombouwen tot binnenruimte en dan de achtermuur vervangen door een raam.. nu is dat eigenlijk vrij klein, denk 4m2. Dus dat is dan 4x1500=6000 eur voor een fundering, nieuwe muur/raam, dak, bepleistering, ....?

Avilowca
26 maart 2019, 14:03
Ik vraag me af of er een dak en fundering bijzit in die 1500 euro. We willen hier een overdekt terras ombouwen tot binnenruimte en dan de achtermuur vervangen door een raam.. nu is dat eigenlijk vrij klein, denk 4m2. Dus dat is dan 4x1500=6000 eur voor een fundering, nieuwe muur/raam, dak, bepleistering, ....?

Dat cijfer van 1500 euro per vierkante meter inclusief BTW is een gemiddelde waarde. Neem je honderd nieuwbouwprojecten in Vlaanderen in 2018 dan zal je ongeveer op 1500 uitkomen als je al die berekeningen maakt. Woonruimten gaan duurder uitvallen als kelders of een garage maar op het totaalproject balanceert zich dat dan weer uit.

Belangrijk is dat dat cijfer niet rechtlijnig evolueert. In de regel wordt een bouw duurder naar mate het aantal vierkante meters daalt. Een plakker of chapper vinden om 4m2 te komen doen zal eerst al niet evident zijn en zal je ten tweede een smak geld kosten omdat de vaste kosten van die vakman zwaarder gaan doorwegen voor kleine werkjes.

Nineshots
28 maart 2019, 13:15
1500m gemiddeld? Een huis van 150m² woonoppervlakte (wat me niet zo groot lijkt?) kost dan al 225.000 euro? Enkel voor het gebouw? Zonder grond?

Shaddix
28 maart 2019, 13:54
1500m gemiddeld? Een huis van 150m² woonoppervlakte (wat me niet zo groot lijkt?) kost dan al 225.000 euro? Enkel voor het gebouw? Zonder grond?

Inderdaad, dat zijn momenteel ook de prijzen die wij zien bij ons onderzoek naar nieuwbouw. Er zijn veel meningen over, velen zeggen dat het voor een gemiddelde afwerking zeker moet volstaan, anderen zeggen dat het enkel voor een hele low-end afwerking gaat. Anderen doen dan weer heel veel zelf en die halen die richtprijs met gemak.

sypro9000
28 maart 2019, 16:56
Reken maar 1750€ als absolute minimum.
Je kan een nieuwbouw zetten en een nieuwbouw zetten.

Er is een wereld van verschil in materialen en dus ook de prijs. De meeste onder ons zullen maar één huis zetten in hun leven.

Shaddix
28 maart 2019, 18:10
Reken maar 1750€ als absolute minimum.
Je kan een nieuwbouw zetten en een nieuwbouw zetten.

Er is een wereld van verschil in materialen en dus ook de prijs. De meeste onder ons zullen maar één huis zetten in hun leven.

Dat bedoel ik dus met dat de meningen sterk uit elkaar lopen.
Als je absolute minimum zegt ga ik er van uit dat je eigenlijk 2000 nodig hebt. Maar welk jong gezin kan zo iets betalen met enkel spaargeld?

sypro9000
28 maart 2019, 21:41
Dat bedoel ik dus met dat de meningen sterk uit elkaar lopen.
Als je absolute minimum zegt ga ik er van uit dat je eigenlijk 2000 nodig hebt. Maar welk jong gezin kan zo iets betalen met enkel spaargeld?

Daarom dat er dan ook nog zo weinig gebouwd word in eigen beheer.
Het is geen recht. Maar een nieuwbouw neerzetten met bepaalde kwaliteits norm is zeer duur.

Mensen zouden kunnen zeggen dat deze prijzen niet kloppen, want een SOD firma kan dit stukken goedkoper doen. Ja dat kan, maar dat komt door: de massa aankopen van materialen, de goedkope kleine gronden en relatief gezien de goedkopere bouwmaterialen en of speciale bouwtechnieken.

SomeDude
29 maart 2019, 06:43
Daarom dat er dan ook nog zo weinig gebouwd word in eigen beheer.
Het is geen recht. Maar een nieuwbouw neerzetten met bepaalde kwaliteits norm is zeer duur.

Mensen zouden kunnen zeggen dat deze prijzen niet kloppen, want een SOD firma kan dit stukken goedkoper doen. Ja dat kan, maar dat komt door: de massa aankopen van materialen, de goedkope kleine gronden en relatief gezien de goedkopere bouwmaterialen en of speciale bouwtechnieken.

SOD is net duurder. :lol:

nokeyboard
29 maart 2019, 07:25
SOD is net duurder. [emoji38]
https://www.blavier.be/nl/sleutel-op-de-deur-woningen/woningen/25028/

Zelfs met btw en architect is da nu toch nie duur te noemen?

Renegadexxripxx
29 maart 2019, 07:51

Zelfs met btw en architect is da nu toch nie duur te noemen?Prijs zonder verrekeningen.
Gemiddeld 20k bij te tellen als ruwe raming.

Avilowca
29 maart 2019, 11:09

Oh help wat een verschrikkelijke ontwerpen dat daar tussen zitten.

nokeyboard
29 maart 2019, 11:25
Oh help wat een verschrikkelijke ontwerpen dat daar tussen zitten.
https://www.blavier.be/nl/sleutel-op-de-deur-woningen/woningen/bl228/

Nice :unsure:

SomeDude
29 maart 2019, 11:39
les goûts et les couleurs ne se discutent pas :)

Vlakbij ons is er nieuwbouw waarbij man modern wou en vrouw pastorij dus is combi geworden :lol:

Proto
29 maart 2019, 11:45

Nice :unsure:

Wat mij vooral dikwijls tegensteekt op zo'n plannetjes, is dat ze nogal graag spelen met de groottes van de meubels die ze daar in zetten. Die living bv. lijkt gigantisch, maar dat is absoluut niet het geval

nokeyboard
29 maart 2019, 11:58
Wat mij vooral dikwijls tegensteekt op zo'n plannetjes, is dat ze nogal graag spelen met de groottes van de meubels die ze daar in zetten. Die living bv. lijkt gigantisch, maar dat is absoluut niet het geval
Hebt ge gelijk in. Opt plan lijkt dat nog deftig met de meubels maar heel die gelijkvloers is 7 op 8m (Trap+inkom +keuken+living+wasplaats)

MrKend54l
29 maart 2019, 14:01

Nice :unsure:Perfect voorbeeld van een goedkope oplossing.

Maar wel zeer klein, zeer simpel gebouwd en weinig gek qua afwerking.

Als je dat huis in het echt gaat bezoeken dan voelt dat uiterst krap aan. Toch zeker met de schuine muren boven.

Musk
29 maart 2019, 15:09
Probleem is ook dat dat geen hol berging heeft of zie ik dat verkeerd?

SomeDude
29 maart 2019, 15:15
Probleem is ook dat dat geen hol berging heeft of zie ik dat verkeerd?

De wasplaats kan je nog redelijk wat kwijt

Proto
29 maart 2019, 15:38
De wasplaats kan je nog redelijk wat kwijt

Daar vrees ik een beetje voor. CV, ventilatie, elektricteitskast, ... Dat kotje gaat zo al goed vol staan, ik vermoed dat het nog geen 2m breed is.

Bimmer
29 maart 2019, 15:51

Dan kom je uit op de standaard €1500/m2.

Maar je ziet niet wat de stelposten zijn.
Wrs keuken va. 7500 euro badkamer van 3500 euro, het 1 ste verdiep enkel chape,....

Het ander is 53m2 bruto, telt daar nog al de muren af en je zit waarschijnlijk op 44m2 voor gelijksvloer. En kom je uit op €1800/m2.

SomeDude
29 maart 2019, 15:53
Daar vrees ik een beetje voor. CV, ventilatie, elektricteitskast, ... Dat kotje gaat zo al goed vol staan, ik vermoed dat het nog geen 2m breed is.

CV staat op plan, ventilatie c en bruine plaat onder de trap (als watermaatschappij niet lastig doet :p)

Proto
29 maart 2019, 16:13
CV staat op plan, ventilatie c en bruine plaat onder de trap (als watermaatschappij niet lastig doet :p)

Je hebt gelijk, had er los over gekeken! :p

sypro9000
29 maart 2019, 19:27
SOD is net duurder. :lol:

De zin, waarop je reageert zegt nochtans, net dat.

Met dezelfde materialen is een SOD inderdaad niet goedkoper. Maar door gebruik te maken van het bovengenoemde zaken word er wel in geslaagd het zo te doen lijken.
Als je niet oplet koop je een kat in een zak. Er zijn uiteraard ook kwaliteits SOD bedrijven, maar dan zul je ook betalen natuurlijk.

Als je in eigen beheer bouwt zal een architect, en hopelijk ook de algemene ruwbouw aannemer duiden op de meer kwaliteitsvolle materialen.