PDA

Volledige versie bekijken : Oppervlakte bouwgrond: wordt dit opgemeten bij de start van de bouw?

LaCucaracha
20 maart 2019, 19:31
Stel je hebt een bouwgrond van X are (volgens de akte). Hoe weet je dat dit ook de effectieve grootte is? Wordt dit nog eens opgemeten bij de start van de bouwwerken?

Stel bvb. dat je (achter)buren bij de bouw destijds een beetje over hun perceel zijn gegaan...?

Greetz

SomeDude
20 maart 2019, 20:45
Bij ons staan er potjes op de perceel grens, is wel nieuwe wijk dus geen idee hoe dat vroeger ging

SIO
20 maart 2019, 21:03
Op de hoekpunten staan gele potjes in de grond van landmeter (met paaltje in zelf maar die zijn snel weg), indien discussie/twijfel kan landmeter gevraagd worden deze nog eens opnieuw te komen uitzetten. Voor een nieuwbouw zal gemeente deze ook willen zien om de bouwzone te controleren (voortuin en bouwvrije zone opzij)

LaCucaracha
20 maart 2019, 22:09
Ok, maar stel dat er geen potjes zijn: is het standaard dat bij aànvang van de werken alles nog eens opgemeten wordt of moet je daarvoor speciaàl een landmeter aanstellen met alle koste vandien?

SIO
21 maart 2019, 00:21
Hangt van de situatie af..nieuwe rijwoning tussen 2 bestaande is vrij duidelijk, een open bebouwing moet afgetoest worden op correcte inplanting. Kost zal voor jou zijn uiteraard als je hem aanstelt, ik gok 300-400 eurotjes

MrKend54l
21 maart 2019, 05:49
Bij het onderteken van de akte stelt de notaris een landmeter aan, deze paalt uw grond af.
Enkel maanden later krijg je dan enkele A4's met daarop uw grond, zijn kadastrale naam, de geplaatste markeringen en de exacte grootte.

Prijs betaal je ook rechtstreeks aan de notaris. 750€ is dat.

Mulan
21 maart 2019, 10:22
Stel je hebt een bouwgrond van X are (volgens de akte). Hoe weet je dat dit ook de effectieve grootte is? Wordt dit nog eens opgemeten bij de start van de bouwwerken?

Stel bvb. dat je (achter)buren bij de bouw destijds een beetje over hun perceel zijn gegaan...?

Greetz

Nee wordt niet standaard gedaan, als je dat wel wil, moet je dat zelf bekostigen...
Ik heb bvb volgens mijn koopakte 1,5 are, volgens het kadaster 1.2 are... Dan ga ik niemand gaan betalen om te zien hoeveel ik precies heb ;p

SIO
21 maart 2019, 15:15
Dan nog als het zou gedaan geweest zijn, enkele maanden later is er gras gegroeid, moder met regen overgespoeld, boerke swa met den tractor is vanachter maximaal tegen de grens gepasseerd,... die paaltjes verdwijnen heel regelmatig ;)

EvilSwordfish
25 maart 2019, 12:16
Dan nog als het zou gedaan geweest zijn, enkele maanden later is er gras gegroeid, moder met regen overgespoeld, boerke swa met den tractor is vanachter maximaal tegen de grens gepasseerd,... die paaltjes verdwijnen heel regelmatig ;)

Inderdaad, die van ons zijn nergens nog te vinden. En heb zo ne halve meter aan een van de twee kanten kwijt door hek van een van de buren. We weten nog niet welke. Kmoet nog een landmeter aanstellen om dit uit te gaan zoeken maar dat gaat ook nen toffe worden :D

TNTim
25 maart 2019, 12:51
@EvilSwordfish
Hier hetzelfde.
We hadden een landmeter ingeschakeld om zeker te zijn tot waar onze grond kwam alvorens we een nieuwe omheining plaatsten.
Zowel links, rechts als achteraan was er, al dan niet bewust, gefoefeld door de buren.
Links stond de omheining ipv volledig op hun grond op de scheidingslijn.
Rechts was er een hoek, die eigenlijk onze eigendom is, uitgevlakt.
Achteraan was de omheinig, waarschijnlijk door bodemerosie, een stuk op onze eigendom gekomen.

Alles bij elkaar geteld komt dat misschien hoogstens op 15m² op een oppervlakte van meer dan 800m². Ons alvast niet de ambras met drie geburen waard en we hebben het dus maar zo gelaten.
Als gevolg hiervan weten we wel dat onze nieuwe omheining 100% op onze eigendom staat en dat ze er dienen af te blijven. :p

Bij u scheelt het waarschijnlijk wel een pak meer... :unsure:

EvilSwordfish
25 maart 2019, 13:17
@EvilSwordfish
Hier hetzelfde.
We hadden een landmeter ingeschakeld om zeker te zijn tot waar onze grond kwam alvorens we een nieuwe omheining plaatsten.
Zowel links, rechts als achteraan was er, al dan niet bewust, gefoefeld door de buren.
Links stond de omheining ipv volledig op hun grond op de scheidingslijn.
Rechts was er een hoek, die eigenlijk onze eigendom is, uitgevlakt.
Achteraan was de omheinig, waarschijnlijk door bodemerosie, een stuk op onze eigendom gekomen.

Alles bij elkaar geteld komt dat misschien hoogstens op 15m² op een oppervlakte van meer dan 800m². Ons alvast niet de ambras met drie geburen waard en we hebben het dus maar zo gelaten.
Als gevolg hiervan weten we wel dat onze nieuwe omheining 100% op onze eigendom staat en dat ze er dienen af te blijven. :p

Bij u scheelt het waarschijnlijk wel een pak meer... :unsure:

Nja, uiteindelijk is het wel waard om te weten waar je grenzen net zijn. En ik moet eerlijk zijn, als blijkt dat de linkse buurvrouw op mijn grond zit of op de scheidingslijn, dan ga ik daarover moeilijk doen. Dit omdat ze al gedurende gans de periode van bouwen moeilijk aan het doen is.

Als het aan de andere kant verkeerd is, zal ik eerder geneigd zijn om dit zo te laten tot we onze eigen draad/haag zetten omdat deze buur wel vriendelijk doet. Haar afscheiding staat sowieso schots en scheef maar daar hebben we al over afgesproken dat van zodra er budget is aan onze kant we die weg doen en gewoon de haag mooi gebruiken als afscheiding :)

Kmoet gewoon nog eens een landmeter aanspreken, had gevraagd aan mijn architect om het landmetersbureau te gebruiken waar hij mee werkt maar hij is het volgens mij vergeten. En misschien geen slecht gedacht om dit via een derde partij te doen.

SomeDude
25 maart 2019, 16:44
Even toch inpikken: we hebben hier 2 potjes met daar een paar centimeter tussen. Is die scheiding dan gewoon die paar centimeter? :unsure:

Avilowca
26 maart 2019, 14:31
Bij het onderteken van de akte stelt de notaris een landmeter aan, deze paalt uw grond af.
Enkel maanden later krijg je dan enkele A4's met daarop uw grond, zijn kadastrale naam, de geplaatste markeringen en de exacte grootte.

Prijs betaal je ook rechtstreeks aan de notaris. 750€ is dat.

Opgepast, een perceel opmeten en het afpalen wordt door landmeters vaak als twee verschillende zaken gezien.

Wij hebben eerst het perceel laten opmeten omdat we exact op de drie-meter-lijn wilden bouwen en de architect daarvoor graag zekerheid had (terecht). De opmeting op zich is trouwens wel interessant want er zaten bij ons geen grenspalen meer in de grond. Dat komt wel vaker voor blijkbaar De landmeter gaat dan aan de hand van oude plannen of opmetingen uitrekenen waar de grenzen van je perceel liggen. Zo bleek bij ons bijvoorbeeld dat de oude afrastering waarvan iedereen dacht dat ze gedeeld was eigenlijk integraal op onze grond staat.

Het afpalen zelf is een aparte zaak waarvan ook een proces verbaal wordt opgesteld door de landmeter. Wij hebben voor opmeting en afpaling tezamen ongeveer 1150 euro incl BTW betaald. Dat was dan nog de goedkopere offerte uit een reeks van 5 landmeters.

Ik vond het zelf de investering waard. De relatie met de huidige buren zit helemaal snor bij ons maar je weet nooit wat er gebeurd als een buur zijn huis verkoopt of komt te overlijden. Toch liever zekerheid.

Anoniem03
29 maart 2019, 19:38
Ik heb destijds mijn omheining 10cm van die denkbeeldige lijn gezet van paaltjes die er zaten, ik heb dat eigenlijk nooit echt gecontroleerd, nu beklaag ik mij dat ik enkele m2 cadeau geef aan de toekomstige hufter-kopers van het laatste vrije stuk bouwgrond achter mij. Misschien moet ik gewn wat weidepalen halen en nog een omheining zetten achter mijn omheining om dit duidelijk te maken? Achteraf bekeken had ik ook beter de knik in de scheiding er uitgehaald en deze recht getrokken...

bosic
5 april 2019, 10:03
De meeste bouwfirma's beginnen er zelfs niet aan als er geen paaltjes staan. Dan moet je wel een landmeter laten komen.