PDA

Volledige versie bekijken : De bankenronde

Lifen
15 maart 2019, 22:38
We beginnen binnenkort aan de befaamde bankenronde.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? En wat zijn de resultaten? Bij welke bank zitten jullie?

GADGET
16 maart 2019, 08:47
Destijds waren bij mij de kleine banken de goedkoopste.

Vdk, argenta, crelan,.

Onder de grootbanken ING het beste.

Nadeel met de kleintjes is imo hun interface, apps,... Maar dat is ook wel aan het beteren

Bompaization
16 maart 2019, 09:38
Destijds waren bij mij de kleine banken de goedkoopste.

Vdk, argenta, crelan,.

Onder de grootbanken ING het beste.

Nadeel met de kleintjes is imo hun interface, apps,... Maar dat is ook wel aan het beterenIk ben bij Fortis en Argenta, en ik vind de app van Argenta beter en overzichtelijker eerlijkgezegd.

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk

JPV
16 maart 2019, 10:16
We beginnen binnenkort aan de befaamde bankenronde.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? En wat zijn de resultaten? Bij welke bank zitten jullie?

dé tip: dit gaat over duizenden euro's verschil die je kan maken door goed je werk te doen. Doe dus niet moeilijk over vakantie die je daaraan moet spenderen, met het geld dat je uitspaart kan je nog véél op vakantie.

Hoe pak je het aan? Maak een lijst van alle banken in je buurt die je ziet zitten om je spaargeld aan toe te vertrouwen. Niet selectief zijn, elke bank kan morgen de beste app hebben dat er is, veel verschil is er uiteindelijk niet op lange termijn.

ALs je dan een lijst hebt van pakweg 20 banken, stuur je een mail voor een afspraak naar enkele (4/5?) van je voorkeurbanken. Die bezoek je en vraag je een concreet voorstel. Met het beste voorstel hiervan, mail of bel je naar de rest van de banken en vraag je of ze iets interessants hebben. Ze zullen zekre vragen naar je voorstel en dat geef je ook, geen nut om 20 afspraken te maken, da's nu ook wel overkill :).

Uiteindelijk moet je maken dat je nog zo'n 3 voorstellen overhoudt en begin je ze tegen elkaar uit te spelen. Je zal zelf zien of ze direct afhaken of niet.

Veel rocketscience is hier dus niet aan, het is ook redelijk onvoorspelbaar. Mijn pa had maanden dat hij de goedkoopste was van alle banken, maar ook maanden dat hij nooit kon tippen aan anderen, zelfs voor zijn beste klanten. Soms hoor je wel dat je op het einde van een maand/kwartaal/jaar koopjes kan doen omdat banken nog hun targets willen halen, maar weet niet of dit effectief zo is.

Maak gewoon dat je een manier hebt om vast en variabel correct met elkaar te vergelijken. Dat is eigenlijk het enige echte studiewerk dat je moet doen. Ik heb daar een excel blad voor die je kan gebruiken (om ook het belastingsvoordeel op 20 tegenover 25/30/... te vergelijken met elkaar). PM gerust als iemand dat wil.

Ik zit zelf bij ING, de ex-bank van mijn pa. Hij was net gestopt, zijn overnemer kon nét goedkoper gaan dan KBC op variabele. Op vaste termijn waren ze gigantisch duur in die tijd (4.25 of 4.35 als ik het me goed herinner), de variabele (2.40) was zelfs in WCS bijna altijd voordeliger. En uiteindelijk véél voordeliger gebleken :). Leen nu (variabel 1-1-1) voor het twede jaar op rij aan 0,98%, ik klaag niet :)

MrKend54l
16 maart 2019, 10:55
Maak gewoon dat je een manier hebt om vast en variabel correct met elkaar te vergelijken. Dat is eigenlijk het enige echte studiewerk dat je moet doen. Ik heb daar een excel blad voor die je kan gebruiken (om ook het belastingsvoordeel op 20 tegenover 25/30/... te vergelijken met elkaar). PM gerust als iemand dat wil.

Daar heb ik wel interesse in!

JPV
16 maart 2019, 12:09
Daar heb ik wel interesse in!Pm/mail me maar

Lifen
18 maart 2019, 21:21
Bedankt voor de tips!

Schummi88
20 maart 2019, 20:48
Eerst langs de eigen bank geweest en dan langs de "kleinere" banken. Dat heeft me toch een aanzienlijk verschil in rentevoet opgeleverd. 0,4% tussen mijn eigen bank en de goedkoopste waar we dan ook onze lening hebben afgesloten (in ons geval Crelan).

Renegadexxripxx
20 maart 2019, 21:04
Eerst langs de eigen bank geweest en dan langs de "kleinere" banken. Dat heeft me toch een aanzienlijk verschil in rentevoet opgeleverd. 0,4% tussen mijn eigen bank en de goedkoopste waar we dan ook onze lening hebben afgesloten (in ons geval Crelan).

Normaliter moet je ze tegen mekaar uitspelen. Niet tekenen waar je na 1 bezoek de goedkoopste lening krijgt.

Shaddix
21 maart 2019, 09:31
Iemand recentelijk nog bij Argenta geweest voor een lening? De dame daar beweerde dat er daar niet meer te onderhandelen valt en dat elk kantoor hetzelfde zou moeten geven...

Schummi88
21 maart 2019, 18:47
Normaliter moet je ze tegen mekaar uitspelen. Niet tekenen waar je na 1 bezoek de goedkoopste lening krijgt.

Dat hebben we ook gedaan maar geen enkele bank kon aan die rentevoet :p.

Iemand recentelijk nog bij Argenta geweest voor een lening? De dame daar beweerde dat er daar niet meer te onderhandelen valt en dat elk kantoor hetzelfde zou moeten geven...

Dat zei Argenta hier ook. Maar gelet op je locatie was het de Argenta in Westmalle :D?

Shaddix
21 maart 2019, 21:37
Dat hebben we ook gedaan maar geen enkele bank kon aan die rentevoet :p.

Dat zei Argenta hier ook. Maar gelet op je locatie was het de Argenta in Westmalle :D?

Haha ja dat gaat het zelfde kantoor zijn geweest!

Matja
22 maart 2019, 13:14
Vergeet zeker ook niet de schuld-saldo's en de brandverzekering te vergelijken als dat een voorwaarde is.
De verschillen zijn soms zo klein qua rentevoet dat daarop het verschil kan gemaakt worden.

Ik ben onlangs bij Argenta geweest. Was nu wel de laatste bank waar we naartoe geweest zijn dus die hebben ook hun beste voorstel gedaan wat ze konden.
Of dit dan anders zou geweest zijn mocht het de eerste bank geweest zijn weet ik niet :-)

PreDaToR
23 maart 2019, 21:07
Ik ben de voorbije 12jaar al 4x van bank veranderd :D
de laatste bankenronde was eigenlijk zoals het moest ( maarja ervaring ontbrak ervoor en de "durf" )
afspraak gemaakt bij 8 banken, eerste wat ik zei was dat ze niet moesten rond de pot draaien en dat ik kom voor hun beste rentevoet & hun ssv en van andere verzekeringen geen verplichtingen wilde, ook dossierskosten waren bijna bij alle banken onderhandelbaar om eruit te halen.
ons gezamenlijk inkomen gezegd en ook wel een schatting van mijn huis laten doen zodat ik zeker kon aantonen dat mijn huis meer als het dubbele waard was op dat moment dan dat ik leende van geld
uiteindelijk bij AXA uitgekomen, vrij in verzekeringskeuze en hun beste rentevoet was haalbaar met ons gezamenlijk inkomen dus iedereen tevreden ( zeker de notaris, die heeft al geld verdient aan mij :D )

Stookr88
25 maart 2019, 20:25
Binnenkort starten wij ook aan onze bankenronde voor een hypothecair krediet. De banken zullen vragen om onze inkomsten te bewijzen door middel van onze loonfiches. In mijn geval komt er bovenop mijn basis loon nog een aanzienlijk deel aan premies en vergoedingen voor werken in het buitenland, uitoefenen van wachtdienst, overuren, nachtwerk en weekendwerk. Deze vergoedingen zijn grotendeels bijkomende bruto verloning waarop belastingen geheven worden. Van de netto onkostenvergoedingen (forfait) hou ik ook nog een deel over door spaarzaam te zijn met de onkosten die ervoor bedoeld zijn. De vergoedingen zijn een inherent onderdeel van de job en komen dus systematisch voor. Mijn firma betaalt echter deze vergoedingen zeer onregelmatig uit. Dat kan gemakkelijk enkele maanden duren en ze betalen dan de premies van meerdere maanden in 1 keer uit.

Om een goede rentevoet te bekomen wens ik mijn inkomsten zo hoog maar ook zo correct mogelijk te bewijzen. Dit aanschouwelijk aantonen is echter niet evident aangezien de vergoedingen variabel zijn en ze onregelmatig uitbetaald worden. Uiteindelijk kom ik gemiddeld op zo'n 600 euro netto extra uit per maand. Als we dit kunnen meetellen, komen we boven de 5000 euro netto gezinsinkomen uit.

Hoe pakken we dit het beste aan? Zijn de rentevoeten beter als we deze extra inkomsten kunnen aantonen? Bestaat er zoiets als 'inkomensgrenzen' waarbij betere rentevoeten kunnen bekomen worden?

Lifen
25 maart 2019, 23:15

Vandaag geweest. 1,8 % op 25 jaar. Zei ook dat dat meteen hun bodemprijs was.

Tapijt
25 maart 2019, 23:20

En welke voorwaarden verder?

Stookr88, ik heb begrepen dat ze meestal enkel rekening houden met het nettoloon en niet met extra's...

EvilSwordfish
26 maart 2019, 08:04
En welke voorwaarden verder?

Stookr88, ik heb begrepen dat ze meestal enkel rekening houden met het nettoloon en niet met extra's...

Hangt van bank tot bank af. Bij ons hebben ze rekening gehouden met het feit dat ik maaltijdcheques heb en een bedrijfswagen, waarschijnlijk hadden ze het in een ander filiaal van dezelfde bank dan weer niet gedaan.

Matja
26 maart 2019, 08:58

Welke quotiteit heb je? Bij ons was dat 0.67 dacht ik. Wij hebben bij Argenta 1,55 op 20/5 (20 jaar vast en dan herziening voor laatste 5 jaar).

zaj
26 maart 2019, 09:46
vergeet keytrade niet. vlug online simulatie doen en daarmee kan je naar andere banken trekken. geen enkele bank kon er onder gaan en we hebben er toch wel een paar gedaan ( ing, argenta, crelan, fintro, axa, kbc,...)

wij hadden ongeveer 40k inbreng en leenden 303k. uteindelijk lening gekregen aan 1.94% op 25j bij keytrade met vrije keuze van SS en brand ( was rondoktober of september vorig jaar). als ik nu nog eens vlug simuleer met mijn loonsopslag van mij en de vriendin komen we nu uit op 1.90...

Matja
26 maart 2019, 09:58
Toch raar hoe dat soms kan verschillen :-). Ik had ook die simulatie gedaan op Keytrade en de banken die we gedaan heb gingen daar toch vlotjes onder.

zaj
26 maart 2019, 10:19
Toch raar hoe dat soms kan verschillen :-). Ik had ook die simulatie gedaan op Keytrade en de banken die we gedaan heb gingen daar toch vlotjes onder.

jullie eigen inbreng was dan ook een pak hoger. aankoop prijs bij ons was 311k en lening 303k. dus wij zaten aan +-95%. argenta was bvb onze thuisbank en zij konden niet onder de 2.% gaan... triest :D

Shaddix
26 maart 2019, 11:02
Bij Argenta schol het voor ons ook wel een stuk afhankelijk van hoeveel geld we zelf in het huis zouden steken. De vraag is: hoever wil je daar in gaan hé. Met 70k spaargeld is 50k er in steken wel de max volgens mij om nog een reserve te hebben...

EvilSwordfish
26 maart 2019, 11:51
Argenta is heel voordelig van zodra je quotiteit onder de 80% valt, alles extra daaronder maakt niet zoveel meer uit voor je lening