PDA

Volledige versie bekijken : Gazon opnieuw aanleggen stappenplan

bigdickplaya
11 maart 2019, 09:59
Wij hebben hier een stuk gazon van bij de 200m² die we opnieuw willen aanleggen. We hebben al een poging gedaan vorig jaar om het gazon opnieuw aan te leggen maar dat is niet zo goed gelukt. Het gazon dat we nu hebben is zeer hobbelig, helemaal niet vlak. Er is weinig onkruid (bijna enkel gras), maar het gras ziet er niet uit en zit vol met gaten waar geen gras groeit.

Nu zouden we het deze keer opnieuw willen proberen, maar goed deze keer :-D
Zou er iemand zo vriendelijk zijn om een stappenplan te schrijven waarbij we ons gazon kunnen egaliseren (moet geen biljartlaken zijn, maar toch redelijk vlak) en een zo goed mogelijk resultaat kunnen krijgen met het zaaien. Qua materiaal hebben we enkel een kleine tuinfrees liggen, het duurt eventjes eer we het volledige gazon hebben omgefreesd maar lukt prima.

FlatSix
11 maart 2019, 10:00
Ik heb hetzelfde probleem, alleen bij zo'n 20m². :)

Het lijkt erop dat ik binnenkort zal verticuteren en bijzaaien, en dan hopen dat de mos dood is.

bigdickplaya
11 maart 2019, 10:15
Ik heb vorig jaar alles doodgespoten met roundup. Na een aantal weken was alles bruin, en dan heb ik alles een paar keer diep omgefreesd. Daarna hebben we geprobeerd om de grond te egaliseren maar dat lukte eigenlijk niet zo goed. We hebben zo'n wateropvulbare wals gehuurd bij de Brico, en dan de grond geharkt en gewalsd met die rol. Maarja niet goed gelukt want het is overal hobbelig.

Pana
11 maart 2019, 10:35
Roundup + diep omfrezen is volgens mij niet goed. Alle bodemculturen gaan dood.
Is het niet beter om 10cm af te schrapen en nieuwe vruchtbare grond te storten?

bigdickplaya
11 maart 2019, 11:01
Roundup + diep omfrezen is volgens mij niet goed. Alle bodemculturen gaan dood.
Is het niet beter om 10cm af te schrapen en nieuwe vruchtbare grond te storten?

Dat kan maar dat kost wel veel niet? Dan kunt ge toch evengoed grasmatten leggen als ge toch zoveel geld gaat spenderen?

SomeDude
11 maart 2019, 11:10
Roundup is verboden hé mannekes!

FlatSix
11 maart 2019, 11:13
Roundup is verboden hé mannekes!

Wilde het net typen na het lezen. Stond gister in de Oh Green in Aarschot en ze verkochten het er toch nog...

bigdickplaya
11 maart 2019, 11:24
Ze spuiten het à volonté op onze groenten en fruit, dus zo slecht zal het wel niet zijn zeker? Maarja, tis weer le gouvernement Belgique die een beetje doorslaat. Nu niet om een discussie op te starten over het gebruik van dat spul :p

SIO
11 maart 2019, 12:16
Als je plat spuit ettelijke weken wachten voor volgende stap, voor nog voor zomer te zaaien nu mss nog net op tijd al mocht het zeker maandje vroeger gespoten worden. Ecologisch alternatief: worteldoek over zone leggen zodat groei stopt en afsterft (moeilijk bij 2000m2 wel =) ).
Egaliseren: omgekeerde pallet aan touw en loodrecht op elkaar tuin afgaan, bij grotere oppervlakte zal rotoregg huren makkelijker zijn, die heeft het voordeel direct te combineren met zaaien en inwerken zaden met wafelijzer. En dan voldoende vochtig houden..

Zelf zou ik grasrollen bij kleine tuin zeker overwegen

Er staan echt tientallen stappenplannen op het WWW ;)

HUSKE
11 maart 2019, 13:19
Grasmatten is geen zekerheid tot succes hoor. Het eerste jaar had ik perfect gras, 2de jaar al wat minder maar cava. Vorig jaar was alles kapot en vol met onkruid.
Eens je gras zonder water heeft gezeten is het naar de knoppen...

Bompaization
11 maart 2019, 13:28
Grasmatten is geen zekerheid tot succes hoor. Het eerste jaar had ik perfect gras, 2de jaar al wat minder maar cava. Vorig jaar was alles kapot en vol met onkruid.
Eens je gras zonder water heeft gezeten is het naar de knoppen...

Dat ligt m.i. toch ook aan de ondergrond/onderhoud dan, mijn gazon was tijdens de droogte + waterstop van vorige zomer ook volledig kapot, en dat heeft zich nu toch al goed hersteld.

FlatSix
11 maart 2019, 13:30
Kan het dat je gras teveel schaduw krijgt, en dat dat mos in de hand werkt?

Musk
11 maart 2019, 13:41
Ik ga dit jaar voor microklaver, ik ben eens benieuwd :)

GADGET
11 maart 2019, 13:59
Kan het dat je gras teveel schaduw krijgt, en dat dat mos in de hand werkt?

uiteraard. (blijft ook veel natter).

stappenplan is moeilijk te zeggen en veel van budget afhankelijk en nog meer van de bodem.

Low budget: kapot spuiten, wat basic meststoffen opsmijten, omfrezen, nivelleren, zaaien.
meer budget: Kapot spuiten, basic meststoffen, grondverbeteraar ala compost, omfrezen, nivelleren, zaaien
meer budget: Oude zode afpellen, eventueel nieuwe grond opvoeren, basic meststoffen, grondverbeteraar, omfrezen, nivelleren, zaaien
meer budget: grondstaal, oude zode afpellen, meststoffen afhankelijk van staal, verbeteraar afhankelijk van staal, omfrezen, nivelleren, zaaien

En aan dat alles kan je nog eens budget toevoegen voor grasmatten ipv zaaien

damocles
11 maart 2019, 14:26
Waarom kapot spuiten en niet bv de oude zoden eronder werken (als meststof bv)?

bigdickplaya
11 maart 2019, 14:38
Waarom kapot spuiten en niet bv de oude zoden eronder werken (als meststof bv)?

Kan dit?

Is dit een goed stappenplan?

1. alles kapotspuiten OF zoals Damocles hierboven zegt de huidige grasmat gewoon omfrezen in de bodem?
2. indien kapotgespoten, aantal weken wachten eer alles dood is.
3. dode graszoden in de grond verwerken met frees of alle dode graszoden eerst verwijderen van de oppervlakte en wegsmijten?
4. paar zakken mest overal strooien
5. alles egaliseren met gehuurde rotoregg (wel duur aan 100 euro per dag)
6. zaaien en dan het zaad wat inharken
7. bewateren

GADGET
11 maart 2019, 16:15
Alles kan.

Uw huidige (zure) grasmat terug infrezen is in ieder geval geen goede start voor opnieuw te beginnen :p

Oude grasmat omspitten (of frezen), dat wil zeggen dat die nog zal verteren/rotten. Dat vraagt enerzijds (veel) stikstof. Wat uw nieuw gras dus zal 'ontbreken' (lees: tekort komen).
Anderzijds zal dat ook schimmels etc teweeg brengen. Dus is dat het allerbeste idee...? nee.

Is dat het goedkoopste? ja

keuzes...

bigdickplaya
11 maart 2019, 16:34
Tja, het mag best een centje kosten maar nu ook weer niet te veel want dan kan ik evengoed grasmatten gaan leggen...

GADGET
11 maart 2019, 16:36
Voorbereiding blijft hetzelfde hoor. Grasmatten is altijd een 'meerprijs', los van hoe goed (duur) je uw voorbereiding doet.
keuze zaaien of matten is maar een afwerkings keuze om het zo te zeggen.

TitaTovenaartje
11 maart 2019, 16:43
Hier ook paar jaar geleden matten laten leggen.
Eerste 2 jaar mooi, en dan begint dat toch ferm in te boeten
Zelfs met het nodige onderhoud (voorjaar en najaarsbemesting, bewatering,..)

M°°nblade
11 maart 2019, 17:00
Kan dit?

Is dit een goed stappenplan?

1. alles kapotspuiten OF zoals Damocles hierboven zegt de huidige grasmat gewoon omfrezen in de bodem?
2. indien kapotgespoten, aantal weken wachten eer alles dood is.
3. dode graszoden in de grond verwerken met frees of alle dode graszoden eerst verwijderen van de oppervlakte en wegsmijten?
4. paar zakken mest overal strooien
5. alles egaliseren met gehuurde rotoregg (wel duur aan 100 euro per dag)
6. zaaien en dan het zaad wat inharken
7. bewateren
Maar waarom wilt ge spuiten? Ge snapt toch dat ge daarmee alles kapot spuit, ook uw gras? Ik denk dat ge beter uwe grond laat schrapen en vervangt voor goeie grond als ge dat pas gedaan hebt.

Thuis hebben we dat ook zo eens verwerkt en dat werkte ook:

1. oude grasmat +- 20 cm uitsteken met steekschop en dan onderste boven terugleggen op zijn plaats (graszoden omdraaien dus)
2. Eventueel kalk strooien (als verzuring een probleem is -> hebt ge veel mos?)
3. 10 cm diep frezen en zodat de kalk goed mengt
4. zichtbare wortels en en ander onkruid verwijderen
5. aarde met de voeten instampen, anders gaat dat na een tijd terug inzakken
6. Met hark en een lange rechte lat van 1-2 meter alles gelijk trekken (2 are krijgt ge op gemakkelijk zonder rotoreg gedaan op een paar uurkes tijd en is nog steeds schoner)
7. gras zaaien
8. met lichte pletwals de graszaden in de grond vastwalsen

... en dan er vanaf blijven, zeker niet opnieuw beginnen harken want dan gaat ge uw zaad terug onder de aarde steken en dat kiemt niet uit

als het droog weer is, bevochtigen met fijne sproeier

paradijsappel
11 maart 2019, 17:05
Anders kunstgras? Dan heb je er (bijna) geen onderhoud meer aan en ziet het er altijd mooi groen uit.

Kenneke10
11 maart 2019, 17:06
Heb het ook eens uitgerekend om met grazoden te werken of met gewoon zaad zat een 80€ verschil in. Onze tuin is helemaal na de klote na die droogte vorig jaar + ik zit hier mee opgevoerde bouwgrond waar er bijna niks in groeit behalve onkruid.
Ik zou het laten doen en zou me op 600€ komen ( iemand die dit int zwart doet ) duurste is idd die frees machine.

MrKend54l
11 maart 2019, 17:11
Anders kunstgras? Dan heb je er (bijna) geen onderhoud meer aan en ziet het er altijd mooi groen uit.Kost ook wel gevoelig meer natuurlijk.

Een gouden regel is als je uw tuin mooi wilt houden, het u veel tijd en geld kost.

bigdickplaya
11 maart 2019, 17:19
Maar waarom wilt ge spuiten? Ge snapt toch dat ge daarmee alles kapot spuit, ook uw gras? Ik denk dat ge beter uwe grond laat schrapen en vervangt voor goeie grond als ge dat pas gedaan hebt.

Thuis hebben we dat ook zo eens verwerkt en dat werkte ook:

1. oude grasmat +- 20 cm uitsteken met steekschop en dan onderste boven terugleggen op zijn plaats (graszoden omdraaien dus)
2. Eventueel kalk strooien (als verzuring een probleem is -> hebt ge veel mos?)
3. 10 cm diep frezen en zodat de kalk goed mengt
4. zichtbare wortels en en ander onkruid verwijderen
5. aarde met de voeten instampen, anders gaat dat na een tijd terug inzakken
6. Met hark en een lange rechte lat van 1-2 meter alles gelijk trekken (2 are krijgt ge op gemakkelijk zonder rotoreg gedaan op een paar uurkes tijd en is nog steeds schoner)
7. gras zaaien
8. met lichte pletwals de graszaden in de grond vastwalsen

... en dan er vanaf blijven, zeker niet opnieuw beginnen harken want dan gaat ge uw zaad terug onder de aarde steken en dat kiemt niet uit

als het droog weer is, bevochtigen met fijne sproeier

Wij hebben geen zure grond dus kalk is nie nodig.
Uw steekschop idee lijkt mij wel een goed idee, maar wel heel veel werk. Ik moet helaas alles alleen doen.

Hetgene waar ik gewoon vastloop is om die grond geëgaliseerd te krijgen. De vorige keer hebben we dat geprobeerd met zowel een rechte lat als met een pallet die we over de grond sleepten, maar het wou niet echt vlotten. Dat kost ook énorm veel moeite, en ge zijt meestal al kapot achter een paar meter door die pallet of lat te moeten sleuren.

Kunstgras is absoluut geen optie, we gaan niet voor de serial-killer look :p

GADGET
11 maart 2019, 17:33

Optimaal zit graszaad 1.5-2cm onder de aarde.

los van uw andere uitleg (die inderdaad een mogelijke manier van werken zou kunnen zijn) moet je wel degelijk inwerken op het einde.

Wat niet wil zeggen dat het bij u niet is uitgekomen, maar dat is zeker niet ideaal. Stel dat jij 1x een stortbui hebt of een windvlaag en je bent alles kwijt :p

M°°nblade
11 maart 2019, 18:16
Optimaal zit graszaad 1.5-2cm onder de aarde.

los van uw andere uitleg (die inderdaad een mogelijke manier van werken zou kunnen zijn) moet je wel degelijk inwerken op het einde.

Wat niet wil zeggen dat het bij u niet is uitgekomen, maar dat is zeker niet ideaal. Stel dat jij 1x een stortbui hebt of een windvlaag en je bent alles kwijt :p
De eerste keer heb ik dat zo gedaan en dat kwam héél traag uit. Da heeft toen 2 maanden geduurd. Graszaad heeft namelijk ook licht nodig om uit te kiemen. Als ik eerst harkt, dan strooi en dan met de pletwals de graszaden in de geharkte aarde druk komt dat veel beter uit. Waait of stroomtook niet weg bij regenbuien (een groter probleem is dat de vogels da misschien wat komen opeten).

Musk
11 maart 2019, 19:11
Anders kunstgras? Dan heb je er (bijna) geen onderhoud meer aan en ziet het er altijd mooi groen uit.

Nadeel is wel dat dat op geen kloten trekt.

SIO
11 maart 2019, 21:15
Te zien wat je er aan uitgeeft zeker, dacht dat er serieus veel graden in het kunstgras bestonden

Musk
11 maart 2019, 23:20
Te zien wat je er aan uitgeeft zeker, dacht dat er serieus veel graden in het kunstgras bestonden

Ja dat zei m'n buurman ook want hij heeft het 'beste van het beste.'

Karakterlozer wordt het niet imo, trekt naar mijn mening op geen kloten :p

SIO
12 maart 2019, 11:19
Ja dat zei m'n buurman ook want hij heeft het 'beste van het beste.'

Karakterlozer wordt het niet imo, trekt naar mijn mening op geen kloten :p
kan je es foto maken?
Ik zit met stukske gras apart volgens mijn tuinconcept en omdat ik met grasrobot werk dacht ik daar dan kunstgras te leggen om geen miserie te hebben naar onderhoud toe maar na die feedback begin ik sterk te twijfelen :oink:

Musk
12 maart 2019, 11:19
kan je es foto maken?
Ik zit met stukske gras apart volgens mijn tuinconcept en omdat ik met grasrobot werk dacht ik daar dan kunstgras te leggen om geen miserie te hebben naar onderhoud toe maar na die feedback begin ik sterk te twijfelen :oink:

Es kijken of ik sneaky een foto van z'n gazon kan maken straks :D

Edit: nu ik wat Google op kunstgras zien die foto's er allesinds een pak beter uit dan wat hij heeft. Dus ofwel is dat Photoshop allemaal, ofwel heeft hij gewoon lelijk gras gekozen.

bassie82
12 maart 2019, 15:43
Es kijken of ik sneaky een foto van z'n gazon kan maken straks :D

Edit: nu ik wat Google op kunstgras zien die foto's er allesinds een pak beter uit dan wat hij heeft. Dus ofwel is dat Photoshop allemaal, ofwel heeft hij gewoon lelijk gras gekozen.

hij gaat lelijk gras gekozen hebben :)

je hebt door zulke grote verschillen in. Wij hebben dure kunstgras (ook maar een goed 10m²) en op eerste zicht zie je het niet.
Wel opletten dat het wel warm wordt als er constant zon op zit dus aangenaam is het niet voor de blote voeten.

TitaTovenaartje
12 maart 2019, 15:58
Bij kunstgras moet je eerst chape of beton plaat leggen zeker?

bassie82
12 maart 2019, 16:02
Bij kunstgras moet je eerst chape of beton plaat leggen zeker?

bij ons was het voor ons dakterras. Dus geen chape gezien :)
Maar er zitten wel speciale valdempingsmatten onder waardoor het zachter aanvoelt.

edit : ik zou trouwens geen echt gazon van meer dan 10m² vervangen door kunstgras.
Echt gras is nog altijd het beste imo

Musk
12 maart 2019, 18:19
hij gaat lelijk gras gekozen hebben :)

je hebt door zulke grote verschillen in. Wij hebben dure kunstgras (ook maar een goed 10m²) en op eerste zicht zie je het niet.
Wel opletten dat het wel warm wordt als er constant zon op zit dus aangenaam is het niet voor de blote voeten.

Kan je daar eens een foto van posten als je dat ziet zitten? :)

jack|herrer
12 maart 2019, 18:48
Ik heb hier 20 are gedaan 10 jaar terug.

Ik alles kapot gespoten en dan 6 weken laten liggen. Dan alles omgefreesd. Daarna een ganse dag met een wel over gereden om het te egaliseren. Niet zo een standaard wel, die volldig romdom dicht is, maar in de plaats daarvan een soort geruit rooster in de vorm van een cilinder.

Daarna ingezaaid en dan met een echt wel erover. Ligt er nog steeds mooi bij al zeg ik het zelf.

SIO
13 maart 2019, 00:57
bassie: hoe warm is warm dan in de zomer? of ligt dit aan het feit dat het op het dak ligt (ik vermoed eerder blootstelling aan de zon). en ik steun musk, foto als het kan :niceone:

jack: wafelijzer is de naam, voor TS: bij rotoregg zit dit dus geintegreerd maar kan dus zeker ook apart

bassie82
13 maart 2019, 08:38
ok je ziet het wel, ik ben het alleen gewoon geworden blijkbaar :)

and in my defense : dit was 3 jaar geleden de beste keuze uit 10 verschillende stalen
de goedkopere stalen waren echt plastic en felgroen van kleur.

deze was toen het net geinstalleerd was
https://drive.google.com/open?id=1KvWW12mBiOq2TD9stdgY_LoCCaopTeTD

deze is vorige zomer genomen geweest
https://drive.google.com/open?id=1lmuH2lOgqR7RdSFijNsFunjmPH3MLKbi

@sio : warm als 'niet met je blote voeten erop lopen.' Goed mogelijk dat het door dakterras is en dat de zon van 10u smorgens tot 20u savonds erop zit in de zomer.

EvilSwordfish
13 maart 2019, 08:57
Binnen een maand of twee gaat het bij mij ook van da zijn.. Kga gewoon zaaien en zien wa er gebeurd ze. Al die moeite ga ik daar ook ni in steke xD

Onkruid kan ook mooi zijn ^^

Musk
13 maart 2019, 09:12
ok je ziet het wel, ik ben het alleen gewoon geworden blijkbaar :)

and in my defense : dit was 3 jaar geleden de beste keuze uit 10 verschillende stalen
de goedkopere stalen waren echt plastic en felgroen van kleur.

deze was toen het net geinstalleerd was
https://drive.google.com/open?id=1KvWW12mBiOq2TD9stdgY_LoCCaopTeTD

deze is vorige zomer genomen geweest
https://drive.google.com/open?id=1lmuH2lOgqR7RdSFijNsFunjmPH3MLKbi

@sio : warm als 'niet met je blote voeten erop lopen.' Goed mogelijk dat het door dakterras is en dat de zon van 10u smorgens tot 20u savonds erop zit in de zomer.

Mja ik ben er niet wild van. Maar op zo'n dakterras is dat natuurlijk niet meer dan logisch dat je het zo oplost :)

Schoon kat ook :p

bassie82
13 maart 2019, 09:15
Mja ik ben er niet wild van. Maar op zo'n dakterras is dat natuurlijk niet meer dan logisch dat je het zo oplost :)

Schoon kat ook :p

ik zou het ook nooit leggen ipv echt gazon tenzij het echt kleine oppervlakte is.

En het was een foto waar je kunstgras dichtbij ziet.
Kat is afleiding :p

Wesvdh
13 maart 2019, 09:55
Ik heb net een offerte laten maken door een tuinier. Mijn voorhof is 37 m2 en kost mij 398,52 dit om eerst alles kapot te spuiten, frezen/nivelleren, bemesten, inzaaien met barenbrug MOW saver (traaggroeiend gras)

Wil ik toch geen gras laten zaaien maar grasmatten laten leggen dan komt er bovenop mn offerte 114,70€ =een meerprijs op de offerte van 3,10€ de m2 voor de grasmat.

Wij hebben in het verleden het zelf al geprobeerd met de hand. Het oude gras omgewoeld anderhalve spade diep dan geharkt om alles mooi gelijk te trekken dan ingerold met zware rol. Tuin was precies mooi plat tot 1j na de werken. Ik denk dmv dat die graszoden wegrotten je toch terug een hobbelig crossparcourtje krijgt ermee kies ik nu maar om dit te laten uitvoeren door iemand met verstand van zaken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jack|herrer
13 maart 2019, 10:00
Ik heb net een offerte laten maken door een tuinier. Mijn voorhof is 37 m2 en kost mij 398,52 dit om eerst alles kapot te spuiten, frezen/nivelleren, bemesten, inzaaien met barenbrug MOW saver (traaggroeiend gras)

Wil ik toch geen gras laten zaaien maar grasmatten laten leggen dan komt er bovenop mn offerte 114,70€ =een meerprijs op de offerte van 3,10€ de m2 voor de grasmat.

Wij hebben in het verleden het zelf al geprobeerd met de hand. Het oude gras omgewoeld anderhalve spade diep dan geharkt om alles mooi gelijk te trekken dan ingerold met zware rol. Tuin was precies mooi plat tot 1j na de werken. Ik denk dmv dat die graszoden wegrotten je toch terug een hobbelig crossparcourtje krijgt ermee kies ik nu maar om dit te laten uitvoeren door iemand met verstand van zaken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkGeen boer in de buurt die kan helpen?
Tuinman gaf mij offerte van 6k hier. Plaatselijke boer heeft mij verder geholpen voor 200 euro en een biermand.

TitaTovenaartje
23 maart 2019, 10:09
Kent iemand iets van prijzen?

Grondwerken,afgraven, frezen. €350
Nivelleren, zaaien,wellen. €150
Graszaad (barenburg rapide). €100

Dit is vrij normaal denk ik?
Prijzen zijn excl