PDA

Volledige versie bekijken : Tuinhuizen-bijgebouwen-poolhouse..

SIO
8 maart 2019, 13:59
Een term waar gemiddelde term wel eens mee bezig is denk ik. Kan misschien gegroepeerd worden naar algemene vragen van ontwerp tot opbouw maar ik begin vooral met mijn eigen vraag :doc:

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/losstaande-bijgebouwen

=> kan een tuinhuis op dieper dan 30m van de achtergevel niet meer gezet worden vandaag de dag? moet ik dit interpreteren dat het automatisch met vergunning moet indien dieper in de tuin gewenst, melding lijkt er van tussen te vallen?

sandervdw
8 maart 2019, 14:17
Je zal inderdaad een vergunning moeten aanvragen. Wij hebben ook net een hele aanvraagcyclus achter de rug omdat we ons tuinhuis op de perceelgrens willen zetten...

JPV
8 maart 2019, 14:22
=> kan een tuinhuis op dieper dan 30m van de achtergevel niet meer gezet worden vandaag de dag? moet ik dit interpreteren dat het automatisch met vergunning moet indien dieper in de tuin gewenst, melding lijkt er van tussen te vallen?
yep, en terecht. Het moet een BIJ-gebouw blijven, hé. Kan is groot dat de functie later anders toch zou verschuiven naar een aparte woning ofzo :).

paradijsappel
8 maart 2019, 14:27
yep, en terecht. Het moet een BIJ-gebouw blijven, hé. Kan is groot dat de functie later anders toch zou verschuiven naar een aparte woning ofzo :).
Als het binnen de 30 meter staat dan kan de functie later ook verschuiven naar een aparte woning (om jouw argument te gebruiken). Dit is gewoon zinloze bureaucratie.

JPV
8 maart 2019, 14:38
Als het binnen de 30 meter staat dan kan de functie later ook verschuiven naar een aparte woning (om jouw argument te gebruiken). Dit is gewoon zinloze bureaucratie.

Alles kan, maar de kans is een gans stuk kleiner. Mensen die dicht bij elkaar wonen, hebben dat vaak niet zo graag. Een andere woning in je eigen tuin is niet leuk. Een andere woning op meer dan 30 meter afstand met een haag ertussen voor een visuele scheiding, vinden minder mensen een probleem.

De Belgische ruimtelijke ordening en de zoektocht naar creatieve uitzonderingen kennende, is dit een écht noodzakelijke maatregel.

Renegadexxripxx
8 maart 2019, 14:41
Alles kan, maar de kans is een gans stuk kleiner. Mensen die dicht bij elkaar wonen, hebben dat vaak niet zo graag. Een andere woning in je eigen tuin is niet leuk. Een andere woning op meer dan 30 meter afstand met een haag ertussen voor een visuele scheiding, vinden minder mensen een probleem.

De Belgische ruimtelijke ordening en de zoektocht naar creatieve uitzonderingen kennende, is dit een écht noodzakelijke maatregel.

Ik vind van niet, voor mij doen mensen op hun grond wat ze willen. Maar bon het is wat het is.

sandervdw
8 maart 2019, 14:43

Bij onze buren woont de moemoe in de poolhouse op minder dan 30 meter hoor.

JPV
8 maart 2019, 15:08
Bij onze buren woont de moemoe in de poolhouse op minder dan 30 meter hoor.

en da's dus misbruik dat nog veel sterker zou ontstaan als je die 30m-grens zou wegdoen.

Ik vind van niet, voor mij doen mensen op hun grond wat ze willen. Maar bon het is wat het is.Om te maken dat anderen nog een leefbare woning hebben, zijn die regels er. Niet zomaar om mensen te kloten.

sandervdw
8 maart 2019, 15:23
en da's dus misbruik dat nog veel sterker zou ontstaan als je die 30m-grens zou wegdoen.

Om te maken dat anderen nog een leefbare woning hebben, zijn die regels er. Niet zomaar om mensen te kloten.

Die 30m regel vind ik nog ergens logisch. Maar bij ons moest dus bvb ook het tuinhuis/garage op 3m van de zijgrens staan. Met als gevolg:
1) Uw tuinhuis in het midden van uw tuin staat
2) uw oprit in uw tuin 3m opzij moest
3) Er een extra groot stuk verhard zou worden

Dus eigenlijk echt enkel nadelen, puur omdat een landmeter geen deftige verkavelingsvergunning kan opschrijven.

JPV
8 maart 2019, 15:30
Die 30m regel vind ik nog ergens logisch. Maar bij ons moest dus bvb ook het tuinhuis/garage op 3m van de zijgrens staan. Met als gevolg:
1) Uw tuinhuis in het midden van uw tuin staat
2) uw oprit in uw tuin 3m opzij moest
3) Er een extra groot stuk verhard zou worden

Dus eigenlijk echt enkel nadelen, puur omdat een landmeter geen deftige verkavelingsvergunning kan opschrijven.

tenzij de buur natuurlijk wél akkoord gaat (ik veronderstel toch dat het stedebouwkundig reglement van je woning uitzonderingen toestaat). En op zich kan de oprit bij mijn weten altijd tegen de perceelsgrens, enkel het laatste stukje moet dan wat opzij.

sandervdw
8 maart 2019, 15:37
tenzij de buur natuurlijk wél akkoord gaat (ik veronderstel toch dat het stedebouwkundig reglement van je woning uitzonderingen toestaat). En op zich kan de oprit bij mijn weten altijd tegen de perceelsgrens, enkel het laatste stukje moet dan wat opzij.

"Wat opzij" is 3m opzij op een afstand van 10m (volgens onze vergunning). Dat is een serieuze bocht.
Bij ons moest er een verkavelingsweiziging aangevraagd worden ookal is de buur akkoord. Waardoor er ondertussen dus bij zo goed als elk huis eentje buiten hangt.
Het idiote is dat die dan wel allemaal goedgekeurd worden. Had het dan gewoon initieel al zo gedaan...

Bimmer
8 maart 2019, 15:51
In mijn stedenbouwkudige voorschriften wordt er wel verschillende onderscheiden gemaakt. Die 30 meter regel wist ik zelf niet, stond ook nergens vermeld.

-Bijgebouw plaatsen is bij mij.
Minimium 10 meter van de achtergevel en 3 meter van de grens of op de grens. Max 4,5 meter nokhoogte
Op de grens is enkel vergunbaar als de aanpalende grens ook een bijgebouw kan worden opgetrokken, op de gemeenschappelijke grens. Nu stel ik mij hier ook vragen bij, want 3 huizen naast mij heeft zijn bijgebouw ook vergund en daar is de mogelijkheid niet dat de aanpalend grond bijgebouw kan optrekken (zit een gracht tussen en die gracht hoort bij de grond van zijn achterbuur. Dus bouwt effectief op de gemeenschappelijke grens)

-bijgebouw kleiner dan 15m2, maximaal bouwhoogte 3 meter en niet in voortuin.
Minimaal 2 meter van de perceel grens oprichten in duurzaam en esthetisch materiaal en mag je volgens mij dan ook dichter dan 10 meter an de achtergevel bouwen.

- kleine tuinhuizen worden dichter toegestaan bij de perceel grens. Maar daar staat geen afstand bij. De meeste mensen hebben dan ook hun tuinhuis dicht tegen perceelgrens staan en geen rekening met die 10 meter.

BlackOccult
8 maart 2019, 16:30
Zijn er mensen hier die een tuinhuis van Biohort hebben?

Renegadexxripxx
8 maart 2019, 16:31
Om te maken dat anderen nog een leefbare woning hebben, zijn die regels er. Niet zomaar om mensen te kloten.
Dat is uw mening. Als je u niet moeit met wat iemand anders doet en u er niets van aantrekt dan heb je bij uw eigen een leefbare woning. Toch op het gebied waarover wij aan het praten waren.
Wanneer je u opjaagt omdat iemand hoger gebouwd heeft, of in uw tuin kan inkijken of een bijgebouw heeft staan op zijn grond dan is het evident dat dit de leefbaarheid aantast. Maar dan zit het probleem eerder bij u dan bij de leefbaarheid van uw woning.

Maar zoals al gezegd, de regels zijn wat ze zijn.

JPV
8 maart 2019, 17:06
Dat is uw mening. Als je u niet moeit met wat iemand anders doet en u er niets van aantrekt dan heb je bij uw eigen een leefbare woning. Toch op het gebied waarover wij aan het praten waren.
Wanneer je u opjaagt omdat iemand hoger gebouwd heeft, of in uw tuin kan inkijken of een bijgebouw heeft staan op zijn grond dan is het evident dat dit de leefbaarheid aantast. Maar dan zit het probleem eerder bij u dan bij de leefbaarheid van uw woning.

Maar zoals al gezegd, de regels zijn wat ze zijn.
Imho denk je echt geen 2 stappen verder. Besef je dat iemand dan een appartementsgebouw van 6 verdiepingen tot op de perceelsgrens kan bouwen? Ruimtelijke ordening bestaat echt niet enkel om te kloten, het heeft éhct wel zijn nut.

Renegadexxripxx
8 maart 2019, 17:25
Imho denk je echt geen 2 stappen verder. Besef je dat iemand dan een appartementsgebouw van 6 verdiepingen tot op de perceelsgrens kan bouwen? Ruimtelijke ordening bestaat echt niet enkel om te kloten, het heeft éhct wel zijn nut.

Imho trekken deze mensen zich te veel aan van wat anderen doen.
Had ik een straat verder gekocht dan had ik nu als buur een appartementsgebouw gehad van 6 verdiepingen (allez kan ook 5 zijn...) die vlak aan mijn rijhuis was gebouwd. Opnieuw, mij boeit het niet wat iemand anders op zijn stuk doet. Heb uiteindelijk niet in die blok gekocht omdat die blok duurder was EN 4 jaar ouder. Al mogen ze voor mijn part appartementen en hoogbouw/verdichting overal verbieden.

PS: en omdat ik op mijn stuk grond liever in een HOB zat (of een GB met de zijkant zijnde een garage met grote achteruitgang :d)

Selderijstok
10 maart 2019, 16:31
Interessant topic om te volgen :) Ik wou dit voorjaar starten met de afbraak van ons tuinhuis (3mx3m) en een klein poolhouse (ongeveer 4mx7m) plaatsen.

Ik denk niet dat ik nog moet melden als ik:

- Ik zit niet verder dan 30m diep
- Is kleiner dan 40m² en ik zal wel onder de 3.5m hoogte blijven
- Ik blijf op 1m van de grens aan beide kanten (hoek van de tuin)

Op de originele plannen van de vorige eigenaars en hun bouwaanvraag voor het huidige tuinhuis staat dat ze op 2m aan beide zijden (hoek van de tuin) moesten blijven?
Ik lees dan weer iets van verkavelingsregels die hoger staan de standaard regels?
En wat met een overhellend dakje?

Best toch eens langsgaan op het stadhuis zeker? Heb nog nooit iets te maken gehad met vergunning en aanvragen etc...:p

SIO
10 maart 2019, 22:43
Kvind het nen raren kronkel :) op een tuindiepte van 100m moet ik tuinhuis zetten op 30m i.p.v. op bvb 70m (of zoals de gemiddelde Belg op 99m) omdat men schoonma anders tss de potgrond en de grasmaaier kan wonen?
Het lijkt vrij nieuw te zijn mbt afstand, had er nog nooit van gehoord alvast, nuja als het met vergunning wel kan is het een investeringske extra zeker qua budget, ik zie het me niet op 30m zetten

SIO
10 maart 2019, 22:49
Interessant topic om te volgen :) Ik wou dit voorjaar starten met de afbraak van ons tuinhuis (3mx3m) en een klein poolhouse (ongeveer 4mx7m) plaatsen.

Ik denk niet dat ik nog moet melden als ik:

- Ik zit niet verder dan 30m diep
- Is kleiner dan 40m² en ik zal wel onder de 3.5m hoogte blijven
- Ik blijf op 1m van de grens aan beide kanten (hoek van de tuin)

Op de originele plannen van de vorige eigenaars en hun bouwaanvraag voor het huidige tuinhuis staat dat ze op 2m aan beide zijden (hoek van de tuin) moesten blijven?
Ik lees dan weer iets van verkavelingsregels die hoger staan de standaard regels?
En wat met een overhellend dakje?

Best toch eens langsgaan op het stadhuis zeker? Heb nog nooit iets te maken gehad met vergunning en aanvragen etc...:p
De website zijn de ‘algemene regels’, vooral naar oudere percelen zonder voorschriften. Indien verkaveling 2m zegt i.p.v. 1m is het 2m.. overhellend dak telt niet mee, denk aan appartementsblokken die op verdieping vaak 0,5-1m vooruit springen.

Welke functie plan je de poolhouse te geven? Ik hoor het vaak rondom mij tegenwoordig maar bezie het vooral als estethisch tuinhuis met overdekt terras

SIO
10 maart 2019, 22:52
Je zal inderdaad een vergunning moeten aanvragen. Wij hebben ook net een hele aanvraagcyclus achter de rug omdat we ons tuinhuis op de perceelgrens willen zetten...
Perceelsgewijs is iet anders al snap ik het perfect op je 10m perceelbreedte, het is de diepte die me zo verbaast. Geen ervaring mee toevallig?

Selderijstok
11 maart 2019, 15:34
De website zijn de ‘algemene regels’, vooral naar oudere percelen zonder voorschriften. Indien verkaveling 2m zegt i.p.v. 1m is het 2m.. overhellend dak telt niet mee, denk aan appartementsblokken die op verdieping vaak 0,5-1m vooruit springen.

Welke functie plan je de poolhouse te geven? Ik hoor het vaak rondom mij tegenwoordig maar bezie het vooral als estethisch tuinhuis met overdekt terras

Is inderdaad ter vervanging van het huidige tuinhuis. Dus afgesloten bergruimte + overdekt terras.

JPV
11 maart 2019, 15:41
Kvind het nen raren kronkel :) op een tuindiepte van 100m moet ik tuinhuis zetten op 30m i.p.v. op bvb 70m (of zoals de gemiddelde Belg op 99m) omdat men schoonma anders tss de potgrond en de grasmaaier kan wonen?
Het lijkt vrij nieuw te zijn mbt afstand, had er nog nooit van gehoord alvast, nuja als het met vergunning wel kan is het een investeringske extra zeker qua budget, ik zie het me niet op 30m zetten

Een bouwvergunning vereist niet direct een extra investering hoor, je hebt immers nog altijd geen architect nodig voor dat (tenzij je groter wil gaan natuurlijk): https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/heeft-u-een-architect-nodig

Pana
11 maart 2019, 15:58
Ik zou graag zelf een nieuw thuinhuis (bouwpakket) zetten. Alleen er aan beginnen en de betonplaat schikt me wat af

Muscleduck
11 maart 2019, 16:16
Zijn hier mensen met een orangerie in de tuin? Lijkt mij wel tof om te hebben, zo'n groene oase waar je in de zon en uit de wind kan zitten :)

Zoiets bv achteraan in mijn tuin zou ik wel zien zitten: Wintertuin in staal 2 - realisaties - Waver-Construct bvba (http://www.waver-construct.be/nl/wintertuinen-in-staal/wintertuin-in-staal-2_1)

SIO
11 maart 2019, 21:17
Een bouwvergunning vereist niet direct een extra investering hoor, je hebt immers nog altijd geen architect nodig voor dat (tenzij je groter wil gaan natuurlijk): https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/heeft-u-een-architect-nodig
Hmm die uitzonderingen onderaan overgelezen eerste keer, intresting..

SIO
11 maart 2019, 21:21
Ik zou graag zelf een nieuw thuinhuis (bouwpakket) zetten. Alleen er aan beginnen en de betonplaat schikt me wat af
Ik bezie de betonplaat als het eenvoudigste :D ingraven ( of bekisten indien bovenop), plastiekske, wapening (optioneel), beton afdraaien, hulpvolk trakteren op BBQ/frit.
Wachtkabels/buizen voor RWA/buitenverlichting/uitgietbak niet vergeten et voila

SIO
11 maart 2019, 21:23
Zijn hier mensen met een orangerie in de tuin? Lijkt mij wel tof om te hebben, zo'n groene oase waar je in de zon en uit de wind kan zitten :)

Zoiets bv achteraan in mijn tuin zou ik wel zien zitten: Wintertuin in staal 2 - realisaties - Waver-Construct bvba (http://www.waver-construct.be/nl/wintertuinen-in-staal/wintertuin-in-staal-2_1)
Das gewoon poolhouse in landelijke stijl ;) orangerie niet, zwartgelakte alu serre wel bij vriend, mooi en gezellig (als het bij de rest past)

SomeDude
11 maart 2019, 21:44
Ik bezie de betonplaat als het eenvoudigste :D ingraven ( of bekisten indien bovenop), plastiekske, wapening (optioneel), beton afdraaien, hulpvolk trakteren op BBQ/frit.

Moet wel op de centimeter correct zijn en recht.
Wij laten betonplaat gieten door aannemer die oprit & terras doet en gaan poging doen om tuinhuis dan zelf te zetten :)

Heb kabel van elektriciteit tot aan tuinhuis maar leg ik die best nog in een buis onder mijn gazon?

GADGET
11 maart 2019, 21:53
Moet wel op de centimeter correct zijn en recht.
Wij laten betonplaat gieten door aannemer die oprit & terras doet en gaan poging doen om tuinhuis dan zelf te zetten :)

Heb kabel van elektriciteit tot aan tuinhuis maar leg ik die best nog in een buis onder mijn gazon?

Spreekt voor zich.
Tenzij je staal omwonden kabels hebt gebruikt.

SIO
11 maart 2019, 21:58
Uw diagonalen meten en het zal recht zijn/worden. Ook al eens paaltjes geslaan voor toekomstig terras, alles mooi recht dacht ik & zat 10cm verschil op diagonalen op een 40m2 terras.

Exvb is oplossing effectief maar Gavin zal wel bevestigen dat de typische rode wachbuis het meest gebruikte type is. Ik heb pvc diam 90getrokken naar achter om meerdere kabels makkelijk 70m te laten overbruggen: socarex voor water, elektr tuinhuis, verlichting en buskabel. Was goedkoper als de rol denk ik.

SomeDude
11 maart 2019, 22:25
Spreekt voor zich.
Tenzij je staal omwonden kabels hebt gebruikt.

Zit wel in kleine buis eerste 8m (https://www.dmlights.be/diverse_bu_16f_rol25m~08K98 zo een buis), kwiebus van elektricien had hem tekort gemaakt dus zit daar dan een bakje en daarna nog 5m gewoon kabel zonder buis.
Zal na skivakantie eens zo een dikkere buis gaan kopen (https://www.dmlights.be/diverse_di_tpc10_40mm_25m~08W1S zo iets neem ik aan?)

Muscleduck
11 maart 2019, 22:46

Ho ja hoe je het noemt speelt me niet veel rol, ik vind het wel knap. Landelijke stijl vind ik dit nu niet zo, 't is allemaal toch redelijk strak zonder tierlantijntjes zoals landelijkere modellen op die website.

Musk
11 maart 2019, 22:59
Zijn er mensen hier die een tuinhuis van Biohort hebben?

Ik ben van plan om binnenkort zo eentje te zetten. Highline H5 in het antraciet. Voelde vrij stevig aan toen ik eens ergens ben gaan kijken. En volgens mij dat wel fijn dat dat amper onderhoud nodig heeft. Gaat langs 3 zijden omringd zijn door beukhaag dus dat het wat karakterloos is stoort me niet. :)

Mulan
12 maart 2019, 02:41

Wij hadden dat vroeger aan de zijkant van ons huis met zithoek, binnenvijvertje en gigantische spiegel die het groen van de tuin reflecteerde. Werd bij ons helaas nauwelijks gebruikt... Rook er altijd wat muffig, te warm in de zomer, slechtzittende zetel,... Maar je wil die volledig losstaand van het huis?

GADGET
12 maart 2019, 06:26
Zit wel in kleine buis eerste 8m (https://www.dmlights.be/diverse_bu_16f_rol25m~08K98 zo een buis), kwiebus van elektricien had hem tekort gemaakt dus zit daar dan een bakje en daarna nog 5m gewoon kabel zonder buis.
Zal na skivakantie eens zo een dikkere buis gaan kopen (https://www.dmlights.be/diverse_di_tpc10_40mm_25m~08W1S zo iets neem ik aan?)

Dat tweede is inderdaad correct

Muscleduck
12 maart 2019, 09:19
Wij hadden dat vroeger aan de zijkant van ons huis met zithoek, binnenvijvertje en gigantische spiegel die het groen van de tuin reflecteerde. Werd bij ons helaas nauwelijks gebruikt... Rook er altijd wat muffig, te warm in de zomer, slechtzittende zetel,... Maar je wil die volledig losstaand van het huis?

Ik weet het nog niet goed eigenlijk. Het is ook maar een eerste idee natuurlijk. Achteraan in de tuin is meer/langer zon dan vooraan.

SIO
12 maart 2019, 11:24
Dat tweede is inderdaad correct
voor latere kabels is het sowieso slimste oplossing en meest gebruikte, maar puur technisch (AREI) bekeken is preflex niet genoeg? je ziet het inderdaad nooit zo zitten.
Hier is het xvb in wachtbuis zoals gewoonlijk effectief (en in combi met andere kabels)

SIO
12 maart 2019, 11:26
Ik weet het nog niet goed eigenlijk. Het is ook maar een eerste idee natuurlijk. Achteraan in de tuin is meer/langer zon dan vooraan.
misschien gewoon een overdekte constructie nemen al dan niet in combinatie met windscherm(wand). Je kan vanalles doen, toch echte poolhouseconstructies met overdekt terras aan tot simpelweg 2 à 4 bomen met horizontale geleiding die zo afdak vormen. Zal vooral afhangen van je eigen goesting en smaak vermoed ik.

GADGET
12 maart 2019, 12:53
voor latere kabels is het sowieso slimste oplossing en meest gebruikte, maar puur technisch (AREI) bekeken is preflex niet genoeg? je ziet het inderdaad nooit zo zitten.
Hier is het xvb in wachtbuis zoals gewoonlijk effectief (en in combi met andere kabels)

VOB niet, XVB wel geloof ik

lasportiva
12 maart 2019, 18:38
Vob in flex is voor gewoon voor in de muren. Xvb in flex of rode buis aanzien wij als keurder als gelijkaardig. Xfvb (force/versterkte)'zie ik nooit meer in nieuwe installaties. Exvb moet ook in een buis/flex en dan moet je nog appart een aarding meetrekken. Een gewone xvb blijft onder de grond zeker een 50tal jaar goed,maar volgens AREI onvoldoende. Maar vele buitenflexen worden te ver ontmanteld met als gevolg dat er water komt in te staan.

Musk
12 maart 2019, 22:20
Mijne tuinaannemer heeft gewoon 'grondkabel' getrokken naar het tuinhuis, onder de klinkers, dat is eigenlijk niet voldoende dan?

Tomski
13 maart 2019, 13:54
ook effe subscriben. Ben ook aan mijn ontwerp bezig van een megatuinhuis in de tuin achteraan, met een opblaasintex jacuzzi in en een sauna.
Zal een kleine 40m² groot worden, in houtskeletbouw. Volledig DHZ.

Booka Shade
13 maart 2019, 15:20
Ik lees hier dat sommige mensen in de achtertuin tot 3m van de perceelgrens moesten blijven? :wtf:
Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. In de zijtuin is dat vanzelfsprekend door de 3m bouwvrije strook, maar in de achtertuin..
Of is dat zo opgenomen in de verkavelingsvoorschriften?

Is inderdaad ter vervanging van het huidige tuinhuis. Dus afgesloten bergruimte + overdekt terras.

Ik lees nu pas je bericht.
Als je niet in een verkaveling ligt (want dan moet je kijken naar je verkavelingsvoorschriften) en je je huidige tuinhuis gaat vervangen, dan hoef jij niets aan te vragen en kan dat perfect onder de vrijstelling vallen, op voorwaarde dat:
- De som van ALLE vrijstaande bijgebouwen < 40m²
- Het tuinhuis 1m uit de perceelgrens blijft (in de achtertuin)
- De hoogte beperkt blijft tot 3.5m hoog.
- Binnen de 30m van je woning blijft

SIO
14 maart 2019, 00:02
ook effe subscriben. Ben ook aan mijn ontwerp bezig van een megatuinhuis in de tuin achteraan, met een opblaasintex jacuzzi in en een sauna.
pics!

sandervdw
14 maart 2019, 07:28
Mijne tuinaannemer heeft gewoon 'grondkabel' getrokken naar het tuinhuis, onder de klinkers, dat is eigenlijk niet voldoende dan?

Volgens mij mag gewoon gewapende kabel diep genoeg ook. Maar ben er geen specialist in.

Ik lees hier dat sommige mensen in de achtertuin tot 3m van de perceelgrens moesten blijven? :wtf:
Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. In de zijtuin is dat vanzelfsprekend door de 3m bouwvrije strook, maar in de achtertuin..
Of is dat zo opgenomen in de verkavelingsvoorschriften?

Staat inderdaad in de verkavelingsvergunning. Erger nog, eerst stond het er niet in (op het plannetje staan de bijgebouwen tegen elkaar), maar is nadien aangepast (dus het plannetje is nu ook verkeerd...).
En je gaat visueel bij het tekenen van uw aankoopakte natuurlijk af op dat plannetje en niet op een cryptisch omschreven tekst...

desolation
14 maart 2019, 07:33
wij gaan al de voorbereidingen leggen die onder ons tuinpad/terras door moeten, elektriciteit is simpel (ik trek gewoon een 3-fase naar daar door een wachtbuis) evenal netwerk, maar ik zou daar ook graag water hebben. Moet ik daarvoor een aparte wachtbuis trekken?

Musk
14 maart 2019, 08:17
wij gaan al de voorbereidingen leggen die onder ons tuinpad/terras door moeten, elektriciteit is simpel (ik trek gewoon een 3-fase naar daar door een wachtbuis) evenal netwerk, maar ik zou daar ook graag water hebben. Moet ik daarvoor een aparte wachtbuis trekken?

Ik zou dat altijd apart doen. Is op zich weinig extra kost.

Als je van de straat naar je huis gaat moet het ook apart uiteraard.

Booka Shade
14 maart 2019, 10:01
Staat inderdaad in de verkavelingsvergunning. Erger nog, eerst stond het er niet in (op het plannetje staan de bijgebouwen tegen elkaar), maar is nadien aangepast (dus het plannetje is nu ook verkeerd...).
En je gaat visueel bij het tekenen van uw aankoopakte natuurlijk af op dat plannetje en niet op een cryptisch omschreven tekst...

En hoeveel percelen zitten er in de verkaveling?
Als ik het was, ik deed een verzaking aan de verkaveling. Dan ben je van al die ridicule verkavelingsvoorschriften af en kan je de algemene bouwvoorschriften volgen (en dus tot op 1m van de perceelgrens gaan).

sandervdw
14 maart 2019, 10:02
En hoeveel percelen zitten er in de verkaveling?
Als ik het was, ik deed een verzaking aan de verkaveling. Dan ben je van al die ridicule verkavelingsvoorschriften af en kan je de algemene bouwvoorschriften volgen (en dus tot op 1m van de perceelgrens gaan).58...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Booka Shade
14 maart 2019, 10:05
58...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Ja dat is niet min..
Wij hadden hier bij ons ook wel een verkaveling van 50+ percelen. In die voorschriften stond dat er geen vrijstaand bijgebouw mocht geplaatst worden. Echter had 80% van die eigenaars wel een tuinhuis oid geplaatst.
Iemand had zich dus geëngageerd om bij iedereen rond te gaan voor een handtekening, want op die manier waren ze plots niet meer in overtreding. Op een week tijd was de verkaveling verzaakt :)

Tomski
14 maart 2019, 10:17
pics!

enkel nog maar ontwerp.. uitvoering zal pas voor 2020 zijn, want moet combineren met de aanleg van de tuin (graafwerken + beton-)

Dit was tekening van het skelet, om te zien hoeveel douglas balken ik moet laten afkomen. Groot raam links vooraan, dubbele deur in het midden, en 2 veluxen.

https://i.imgur.com/39fDnwB.jpg

GADGET
14 maart 2019, 10:19

Als je al weet naar waar die moeten (in de toekomst) dan zou ik al effectief de darm leggen (PE darm, kan je alle kanten mee uit).

Afhankelijk van de meters (en toepassing) kan dat bv een PE van 40mm zijn, wat al zeer stug is om mee te werken en in wachtbuizen te gaan proppen.
Kost uiteindelijk nu de massa niet (rol van 25 of 50m) en dan is dat al in orde.

(en een 5G is eigenlijk nog beter, dan heb je nog kabels over voor eventueel terug te koppelen)

Selderijstok
14 maart 2019, 20:22
Eens langs geweest bij de gemeente:

Carport: vergunning
'Poolhouse': vergunning
Ingebouwde garage ombouwen tot extra leefruimte: vergunning

:unsure:

Ik moet onder de 30m² blijven. Die kerel zal eens langskomen en 40/45m² zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, kwestie van afspraken.
Ik mag niet hoger dan 3m gaan (dit wil ik toch graag op 3,5m krijgen)
Ik mag tot op 1m gaan van de scheidingslijnen, terwijl het vroeger 2m was volgens de verkavelingsvergunning.

SIO
14 maart 2019, 21:35
Ik heb socarex buis (hdpe) van kelder naar achteraan tuin getrokken terwijl ik ook elektriciteit trok voor tuinhuis/verlichting maar alles in 1 buis, die dikke darm gaat niet gaan lopen en op 100m leek 1 buis van 10cm me nuttiger als 2 van 4-5cm.
Ik heb zoals Gavin ook zegt tijdens plaatsen wachtbuis (vooral beschermingsbuis dus) kabels per pvc buis van 5m mee doorgetrokken, mag je na x aantal meters al serieus aan trekken

DSK
15 maart 2019, 10:30

Ik moet onder de 30m² blijven. Die kerel zal eens langskomen en 40/45m² zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, kwestie van afspraken.
Ik mag tot op 1m gaan van de scheidingslijnen, terwijl het vroeger 2m was volgens de verkavelingsvergunning.

Hier ook geïnformeerd voor een paar zaken en valt ook tegen...
Zeker de regel van max. 30m afstand van de woning is absurd. Er zijn geen achterburen en ons stuk is ~60m diep maar relatief smal (~11m). Ik wou op ~30m van het terras iets zetten van een 5-6-tal meter diep, om het smal te houden. Maar door die regel moet het 5m (lengte tuinhuis) + 4.5m (diepte terras) vooruit...
Dat er een scheidingsmuur in de tuin met de buren op het plan staat telt niet mee, het is effectief 30m, inclusief bijbouw, vanaf de achtergevel.

Ook voor de oprit valt het tegen. Max 50% verhard, alles waterdoorlatend en voor alles een vergunning nodig...

desolation
15 maart 2019, 13:02
Het is alles bij mekaar ongeveer 20m afstand.
Socarex trek ik echt van ze leven niet meer, zo een kloteproduct om af te werken.

Een geisoleerde alupex in een wachtbuis is bv geen aanvaardbare optie? Ik dacht zoiets in 20mm te leggen. Hou rekening dat dit moet dienen voor eens aan de bbq water te pakken of de honden hun kom te vullen, niet voor daar later ne regendouche te zetten oid.
De reden dat ik de vraag stel is omdat ze een doorvoor van een afvoerbuis in de kelderwand hebben gestoken, diameter 110. ik kan daar dus heel makkelijk nu rioolbuis tot achter mee laten ingraven en daar een 5G6, alupex en 2x CAT6 oid in leggen. Als ik moet werken met flexibele wachtbuizen gaat dat lastiger zijn om alles fatsoenlijk af te sluiten, dan moet ik het gat al opspuiten met aquaswell of consoorten.

GADGET
15 maart 2019, 13:14
Het is alles bij mekaar ongeveer 20m afstand.
Socarex trek ik echt van ze leven niet meer, zo een kloteproduct om af te werken.

Een geisoleerde alupex in een wachtbuis is bv geen aanvaardbare optie? Ik dacht zoiets in 20mm te leggen. Hou rekening dat dit moet dienen voor eens aan de bbq water te pakken of de honden hun kom te vullen, niet voor daar later ne regendouche te zetten oid.
De reden dat ik de vraag stel is omdat ze een doorvoor van een afvoerbuis in de kelderwand hebben gestoken, diameter 110. ik kan daar dus heel makkelijk nu rioolbuis tot achter mee laten ingraven en daar een 5G6, alupex en 2x CAT6 oid in leggen. Als ik moet werken met flexibele wachtbuizen gaat dat lastiger zijn om alles fatsoenlijk af te sluiten, dan moet ik het gat al opspuiten met aquaswell of consoorten.

Een PE darm werkt veel makkelijker af dan een socarex.
Als je 32mm voorziet zit je normaal wel safe.

Nu is dat om eens een kom te vullen oid , maar binnen 5j stata daar een beregeningsautomaat voor de gazon te sproeien :p Om maar een vb te geven.

gemakkelijkste manier is imo de darm/kabels leggen en dan uw vaste buis daar over schuiven stuk per stuk en zo systematisch aansluiten. Dan zit je nooit te prutsen.

Booka Shade
15 maart 2019, 14:25

Ze durven nu sneller af te wijken van die "oudere" verkavelingsvoorschriften, maar ik vind het wel een aparte manier van werken, moet ik zeggen :)

SIO
15 maart 2019, 16:05

Nu is dat om eens een kom te vullen oid , maar binnen 5j stata daar een beregeningsautomaat voor de gazon te sproeien :p Om maar een vb te geven.

gemakkelijkste manier is imo de darm/kabels leggen en dan uw vaste buis daar over schuiven stuk per stuk en zo systematisch aansluiten. Dan zit je nooit te prutsen.

wat is het verschil tss PE en socarex, ik dacht dat socarex PE was, of is da zo doorzichtige darm dat bv op vijverpompen zit?

@desolation: ik ging het ook eerst met alupex doen, overschot rol van vvw.. helaas ergens geknikt en toen achter socarex geweest

SIO
15 maart 2019, 16:06
enkel nog maar ontwerp.. uitvoering zal pas voor 2020 zijn, want moet combineren met de aanleg van de tuin (graafwerken + beton-)

Dit was tekening van het skelet, om te zien hoeveel douglas balken ik moet laten afkomen. Groot raam links vooraan, dubbele deur in het midden, en 2 veluxen.

https://i.imgur.com/39fDnwB.jpg

komt dat er dan geautomatiseerd uit of is dit een visuele hulp? :p

Tomski
15 maart 2019, 16:09
komt dat er dan geautomatiseerd uit of is dit een visuele hulp? :p

Visuele hulp alleen :lol:

om mijn zaagverliezen ook es te bekijken met al die klossen, en te zien of het goed uitkomt met de veluxen

desolation
15 maart 2019, 18:07

Mja, dat gaat "gevoed" worden door een kraan op de drinkwatercollector. Dat geeft toch nooit genoeg debiet om een 32mm fatsoenlijk te gebruiken? De hoofdleiding van het drinkwater is overal 20mm alupex.

Socarex en PE dacht ik toch ook dat dat hetzelfde is? Die messing koppeling met inslagstuk zijn behoorlijk duur en echt een kutwerk om te plaatsen :p

GADGET
15 maart 2019, 20:02
Mja, dat gaat "gevoed" worden door een kraan op de drinkwatercollector. Dat geeft toch nooit genoeg debiet om een 32mm fatsoenlijk te gebruiken? De hoofdleiding van het drinkwater is overal 20mm alupex.

Socarex en PE dacht ik toch ook dat dat hetzelfde is? Die messing koppeling met inslagstuk zijn behoorlijk duur en echt een kutwerk om te plaatsen :p

Dan kan je idd kleiner gaan. Was in de veronderstelling dat dat regenwater was.

Socarex is een merknaam. Gewone metrische pe darm hebben veel eenvoudigere en goedkopere koppelingen.

ToasT
16 maart 2019, 13:38
Ik zou over mijn terras graag een pergola met schaduwdoek zetten, iets zoals op de foto dus. Afmetingen worden ongeveer 4.6*4.6m, terras komt in composietplanken.
Gebruik ik best betonpoeren of steek ik het hout na behandeling in 50cm beton? Ik dacht aan Douglas 15*15 en in de 'lengte richting' in het midden een extra paal ter versteviging.
Welke constructie is steviger, zoals hier op de foto of ook palen van boven en deze vastzetten met schoren? Of een combinatie van beide?

https://gardenonline.nl/adm/plugins/resize/Harmonicadoek%20zand%20hmg%20george.jpg?cropratio= 554:375&width=554&height=375&image=/uploads/2013%20Pergola/Harmonicadoek%20zand%20hmg%20george.jpg

desolation
16 maart 2019, 19:58
Dan kan je idd kleiner gaan. Was in de veronderstelling dat dat regenwater was.

Socarex is een merknaam. Gewone metrische pe darm hebben veel eenvoudigere en goedkopere koppelingen.

Moest daar regenwater komen dan plaats ik voor het tuinhuis wel een aparte, kleine pomp. Dat ligt vrij dicht bij de regenwaterput en dan heb ik geen debietverlies in huis als ik bv de tuin ermee zou sproeien.
Een 20mm PE is dan mss nog zo geen slecht gedacht. Ik ga nu gewoon wachtbuis van 110 leggen en dat afdoppen net achter het tuinpad dat ze komen chappen, dan is die buis méér dan ruim genoeg om daar vlot door te kunnen met die KIWA PE darm, 5G6 en CAT6.

Muscleduck
17 maart 2019, 01:37

Ken, je een goeie referentie voor DHZ houtskelet? Ik heb zelfs al eens gekeken voor cursussen maar als je niet in de bouw zit geraak je bijna niet binnen.

Tomski
17 maart 2019, 06:11
Ken, je een goeie referentie voor DHZ houtskelet? Ik heb zelfs al eens gekeken voor cursussen maar als je niet in de bouw zit geraak je bijna niet binnen.Nee helaas, ga er geen cursus voor volgen. Ga het gewoon doen. Ben nogal ne vree handigen en heb een filmke van Roger gezien [emoji38]

Heb mijn vrijstaande garage ook volledig alleen gezet, dit lukt me ook wel :D
Heb wel de chance dat ik een goeie maat heb die architect is waar ik soms voor een pintje al es een paar bouwkundige vragen kan aan stellen.

SIO
17 maart 2019, 14:29
Ken, je een goeie referentie voor DHZ houtskelet? Ik heb zelfs al eens gekeken voor cursussen maar als je niet in de bouw zit geraak je bijna niet binnen.
ik weet dat er DHZ pakketten bestaan (in OVL ken ik er concreet één alvast, of het goede prijs is weet ik niet..) ofwel overwegen met schrijnwerker samenwerking voor te stellen?

Muscleduck
17 maart 2019, 22:45
Ik leer graag uit video's dus een Youtube cursus houtskelet was ideaal geweest, of ergens ene volgen. Nu ik er aan denk, die Amerikanen zijn zot van houtskelet, missschien moet ik nog eens zoeken. Ik zou graag een tuinhuis zetten, al zal dat niet het 1e jaar zijn.