PDA

Volledige versie bekijken : Looptijd lening inkorten?

bigdickplaya
5 maart 2019, 16:22
Wat info over onze hypothecaire lening:

- Looptijd 25 jaar
- Rente 1.84%
- Geleend bedrag 256000

Wij zijn deze lening 2 jaar aangegaan. Nu heb ik een erfenis gekregen van 40k en zou dit willen steken in de woonlening en hierbij ook de looptijd van de lening inkorten naar 20 jaar. Dan komt onze betaling ongeveer op hetzelfde neer, maar we betalen wel veel minder interesten over de lange termijn.

Is dit mogelijk? If so, welke kosten zullen we hiervoor betalen? En is dit wel een slimme zet?
En nog een vraagje; kan ik die 40k laten beschrijven bij de notaris dat dat mijn geld is? En zijn hier kosten voor?

Thx!

desolation
5 maart 2019, 21:06
notaris: ja, altijd kosten
verkorten of maandbedrag verlagen naar keuze, ge gaat een wederbeleggingsvergoeding moeten betalen (meestal 2-3 maand intresten)

Ik persoonlijk zou eerder kijken of ik mijn 40k kan laten renderen. 1.84% is aan lage intrestvoet, ge moet echt maar opbrengst kunnen halen uit dat geld dan uit het verlagen van uw totale intrest

SIO
6 maart 2019, 01:24
Second that

Fransz
7 maart 2019, 15:44
Moet er iets gerenoveerd worden in het huis? Hoe oud ben je? 5 jaar minder afbetalen zal leuk zijn op je oude dag dus zeker doen als je dat kan!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jack|herrer
7 maart 2019, 15:50
zie https://www.9lives.be/forum/economie-recht/1118919-heeft-het-nut-een-lening-vervroegd-af-te-betalen.html

desolation
8 maart 2019, 20:38
Moet er iets gerenoveerd worden in het huis? Hoe oud ben je? 5 jaar minder afbetalen zal leuk zijn op je oude dag dus zeker doen als je dat kan!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

looptijd inkorten is dan het minst interessante meestal, verlaag uw maandlast en profiteer van 5j meer belastingsaftrek.