PDA

Volledige versie bekijken : Notariskosten?

ashuray
25 februari 2019, 13:07
Volgens de bank moeten we 12% van de aankoopprijs opzij houden voor de notaris. Een huis van 249 000 zouden we dus 29 880 euro voor de notaris betalen? Wanneer moeten die kosten eigenlijk betaald worden? Is dat al meteen vanaf dat uw bod aanvaard is of hoeveel tijd zit daar tussen? Ik heb al ergens gelezen als het huis bij akte vrijkomt betaal je na 3 maand de notariskosten? Klopt dat?

_ns_
25 februari 2019, 13:09
Uiterlijk op de dag dat de notariële akte wordt verleden.

FlatSix
25 februari 2019, 13:09
Ik dacht gewoon bij akte.

ashuray
25 februari 2019, 13:12
En wat wil bij akte juist zeggen? Een week na uw bod ofzo?

En klopt die 12% van de bank wel? Alle simulaties die ik online doe komen uit op zon 21000. Wat toch 8000 euro minder is

_ns_
25 februari 2019, 13:17
Op het ogenblik dat uw notariële aankoopakte wordt verleden, zie https://www.zimmo.be/blog/2017/11/09/een-huis-kopen-hoelang-moet-je-wachten-na-het-compromis/ voor meer uitleg. Kan variëren, maar reken op enkele maanden dus.

En dat lijkt mij ook wel aan de hoge kant (indien enige/eerste woning) zie https://www.notaris.be/rekenmodules.

ashuray
25 februari 2019, 13:21
Op het ogenblik dat uw notariële aankoopakte wordt verleden, zie https://www.zimmo.be/blog/2017/11/09/een-huis-kopen-hoelang-moet-je-wachten-na-het-compromis/ voor meer uitleg. Kan variëren, maar reken op enkele maanden dus.

En dat lijkt mij ook wel aan de hoge kant (indien enige/eerste woning) zie https://www.notaris.be/rekenmodules.
Bedankt voor de info ik kan er wat beter aan uit nu :D

Ja die had ik dus ook al geprobeerd! Ik snap niet hoe die op de bank aan zijn 12% komt. Het zou onze eerste woning in Vlaanderen zijn en niet in een kernstad.

Xonk
25 februari 2019, 13:32
Ik veronderstel dat de bank doelde op de waarborg/voorschot ipv notariskosten, die is vaak rond 10% van de aankoopprijs.

ashuray
25 februari 2019, 13:40
Ik veronderstel dat de bank doelde op de waarborg/voorschot ipv notariskosten, die is vaak rond 10% van de aankoopprijs.

Welk voorschot? We konden 100% van de aankoopprijs lenen

ashuray
25 februari 2019, 13:47
Heb het juist is nagelezen. Dus je moet 10% voorschot van de aankoopprijs geven..wat als je 100% van de aankoopprijs leent? Krijg je dan dat deel voor het voorschot eerder?

Xonk
25 februari 2019, 13:57
Welk voorschot? We konden 100% van de aankoopprijs lenen

Voorschot wordt vaak gevraagd om de ernst van beide (vooral de koper) te bevestigen, jij kan wel zeggen van ik koop die woning, maar tot de verkoper zeker is dat jij dit kan/gaat betalen is hij met die belofte niets. Vandaar wordt er vaak gevraagd om 10% van de aankoopprijs als voorschot te storten (best bij de notaris). Natuurlijk wordt dit bedrag wel van de totale aankoopprijs afgetrokken.

FlatSix
25 februari 2019, 13:58
Ik weet niet of dat hoeft, want een bod uitbrengen is dacht ik bindend onder voorbehoud dat je een lening kan krijgen.

Chilliewillie88
25 februari 2019, 14:03
Ik weet niet of dat hoeft, want een bod uitbrengen is dacht ik bindend onder voorbehoud dat je een lening kan krijgen.

Uw bod is ook bindend als je geen lening krijgt. Tenzij je het uitdrukkelijk zo geformuleerd hebt dat het een bod onder opschortende voorwaarde is van het verkrijgen van een lening. Bod uiteraard ook in tijd te beperken door de koper.

_ns_
25 februari 2019, 14:04
Heb het juist is nagelezen. Dus je moet 10% voorschot van de aankoopprijs geven..wat als je 100% van de aankoopprijs leent? Krijg je dan dat deel voor het voorschot eerder?

Toets dit af met je bankier.

Xonk
25 februari 2019, 14:05

Daar weet ik zelf niet genoeg over om je dit met zekerheid te kunnen vertellen. Kan je best eens bij je bank navragen ofwel weet iemand anders er hier meer over. Maar veronderstel dat dit bij de bank wel kan ingeregeld worden. Mocht je het van iemand te weten komen, mag je het hier altijd plaatsen, ben er nu zelf ook wel naar geïnteresseerd hoe dat zit.

Chilliewillie88
25 februari 2019, 14:07
Daar weet ik zelf niet genoeg over om je dit met zekerheid te kunnen vertellen. Kan je best eens bij je bank navragen ofwel weet iemand anders er hier meer over. Maar veronderstel dat dit bij de bank wel kan ingeregeld worden. Mocht je het van iemand te weten komen, mag je het hier altijd plaatsen, ben er nu zelf ook wel naar geïnteresseerd hoe dat zit.

Je moet niks. Partijen komen overeen wat ze met elkaar overeen komen. Dus tenzij er wordt afgesproken om een voorschot te betalen moet je helemaal geen voorschot betalen.

Hoe de bank daar mee omgaat weet niet zeker, maar het lijkt me evident dat de bank je geen geld gaat lenen voordat de hypotheek gevestigd wordt.

ashuray
25 februari 2019, 14:13
Mijn zus werkt bij axa en zegt Nee, jij leent aan 100 procent. Als je voorschot geeft van 10 procent krijg je op datum akte toch 100 procent. 90 om uw woning verder te financieren en die ander 10 procent kan je dan als notariskosten pakken

Maar ik dacht dat je notariskosten niet kon lenen? Huh zo ingewikkeld allemaal...

Bloembak
25 februari 2019, 14:18

Bedankt voor de info ik kan er wat beter aan uit nu :D

Ja die had ik dus ook al geprobeerd! Ik snap niet hoe die op de bank aan zijn 12% komt. Het zou onze eerste woning in Vlaanderen zijn en niet in een kernstad.

Die link naar notaris.be klopt toch ook niet meer?
Sinds 01/6/2018 zijn de registratierechten in Vlaanderen voor de eerste en enige woning 7% op woningen die meer dan 220.000 euro kosten.. Dus zo'n 18.200.

Afhankelijk van insteek van je lening (verdeling lening/mandaat) ga je 3000 à 5000 euro notariskosten hebben. Plus nog wat BTW en andere kosten. Ruim genomen eindig je dan op een 10% van de aankoopprijs van je woning als kosten (alles tesamen).
Als je 260k leent voor je woning van 260k, moet je dus rekenen op een 26k aan kosten die je zelf moet kunnen bijleggen. Dit is een heel goede link om je in te lezen en met veel handige tool: https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/aanschafkosten

Onlangs heb ik zelf iets gekocht waar het pand aan 274k verkocht werd. Inclusief alle kosten kwam ik uit op 300k als totale aankoopkost. Normaal moet je dus binnen die 10% makkelijk kunnen landen.

ashuray
25 februari 2019, 14:19
En zoals zij het uitlegt leen je dan toch te veel? Met dat vb van 249 000 is dat dan eventueel indien nodig een voorschot van 24900. Dat betalen we dan zelf..en dan achteraf als de lening beschikbaar is zouden we hier de notaris van 21900 mee betalen. En die overige 3000 euro dan?

Xonk
25 februari 2019, 14:20
Mijn zus werkt bij axa en zegt Nee, jij leent aan 100 procent. Als je voorschot geeft van 10 procent krijg je op datum akte toch 100 procent. 90 om uw woning verder te financieren en die ander 10 procent kan je dan als notariskosten pakken

Maar ik dacht dat je notariskosten niet kon lenen? Huh zo ingewikkeld allemaal...

Thanks voor de info :-) By the way, het voorschot is geen notariskost.

ashuray
25 februari 2019, 14:22
Die link naar notaris.be klopt toch ook niet meer?
Sinds 01/6/2018 zijn de registratierechten in Vlaanderen voor de eerste en enige woning 7% op woningen die meer dan 220.000 euro kosten.. Dus zo'n 18.200.

Afhankelijk van insteek van je lening (verdeling lening/mandaat) ga je 3000 à 5000 euro notariskosten hebben. Plus nog wat BTW en andere kosten. Ruim genomen eindig je dan op een 10% van de aankoopprijs van je woning als kosten (alles tesamen).
Als je 260k leent voor je woning van 260k, moet je dus rekenen op een 26k aan kosten die je zelf moet kunnen bijleggen. Dit is een heel goede link om je in te lezen en met veel handige tool: https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/aanschafkosten

Onlangs heb ik zelf iets gekocht waar het pand aan 274k verkocht werd. Inclusief alle kosten kwam ik uit op 300k als totale aankoopkost. Normaal moet je dus binnen die 10% makkelijk kunnen landen.

Voor mijn voorbeeld van een huis van 249 000 kom ik hier op:

Registratierecht 17.430,00
BTW op woning (enkel voor nieuwbouw) 0,00
Ereloon notaris (incl. 21% BTW) 2.955,98
Overschrijving op het hypotheekkantoor 230,00
Aktekosten (incl. 21% BTW) 1.331,00
Totaal aanschafkosten 21.946,98

Dat is nog steeds minder dan de 12% en dus 29 900 die de meneer van de bank tegen mij zei

ashuray
25 februari 2019, 14:24
Thanks voor de info :-) By the way, het voorschot is geen notariskost.

Nee dat snap ik. Ze zegt dus dat als je 100% leent je eerst uw voorschot betaald. En dan als dat met die akte in orde is je uw notariskosten dan met uw lening betaald.

Maar ze zegt ook dat een voorschot niet noodzakelijk is omdat wij al bij de bank gaan horen zijn en al een oké gekregen hebben dat we 100% gaan mogen lenen

Xonk
25 februari 2019, 14:35
Nee dat snap ik. Ze zegt dus dat als je 100% leent je eerst uw voorschot betaald. En dan als dat met die akte in orde is je uw notariskosten dan met uw lening betaald.

Maar ze zegt ook dat een voorschot niet noodzakelijk is omdat wij al bij de bank gaan horen zijn en al een oké gekregen hebben dat we 100% gaan mogen lenen

Klopt, zoals chillywilly ook al aangaf is het inderdaad niet verplicht. Moet je overeenkomen bij compromis.

Renegadexxripxx
25 februari 2019, 14:38
Vergeet uw aktekosten / notariskosten voor de lening niet te tellen !!!
Dan kan je van die 10% eventueel wel bij 12% geraken desondanks dat de registratierechten op 7% liggen.

FlatSix
25 februari 2019, 14:38
Er is wel een verschil tussen 100% van de aankoopprijs, of 100% van de projectprijs. Dat laatste is met notariskosten inbegrepen en doen banken nog zelden, om niet nooit te zeggen.

Maar ik heb het alvast ook zo gedaan. 100% geleend, en dan met eigen middelen een voorschot betaald, en dan later met datzelfde stuk uit de lening de notaris aangevuld.

ashuray
25 februari 2019, 14:39
Dus je betaald moest het nodig zijn uw voorschot van 10% aan de notaris en als het allemaal in orde is stort de bank naar de notaris en dan haalt die zijn kosten daar uit?

Dan kan je beter 7% voorschot overeenkomen als de notaris ook 7% van de aankoopprijs kost. Want anders krijgt hij toch te veel?

ashuray
25 februari 2019, 14:39
Vergeet uw aktekosten / notariskosten voor de lening niet te tellen !!!
Dan kan je van die 10% eventueel wel bij 12% geraken desondanks dat de registratierechten op 7% liggen.

In die berekening hierboven zitten aktekosten etc er in. Kom ik nog op 21 900

FlatSix
25 februari 2019, 14:40
Dus je betaald moest het nodig zijn uw voorschot van 10% aan de notaris en als het allemaal in orde is stort de bank naar de notaris en dan haalt die zijn kosten daar uit?

Dan kan je beter 7% voorschot overeenkomen als de notaris ook 7% van de aankoopprijs kost. Want anders krijgt hij toch te veel?

De notaris neemt wat hij mag per wet, en dat is niet afhankelijk van de afspraken die jij maakt met de verkoper.

ashuray
25 februari 2019, 14:41
Er is wel een verschil tussen 100% van de aankoopprijs, of 100% van de projectprijs. Dat laatste is met notariskosten inbegrepen en doen banken nog zelden, om niet nooit te zeggen.

Maar ik heb het alvast ook zo gedaan. 100% geleend, en dan met eigen middelen een voorschot betaald, en dan later met datzelfde stuk uit de lening de notaris aangevuld.

De notariskosten kunnen we zelf betalen. Maar een voorschot moet je vroeger betalen en dan is dat geld nog niet vrijgegeven op de bank. Daarom betaal je eerst dat voorschot en daarna zitten die notariskosten dan bij de rest van het geld

Renegadexxripxx
25 februari 2019, 14:42
In die berekening hierboven zitten aktekosten etc er in. Kom ik nog op 21 900Aktekosten zijn voor die van de woningaankoop, niet die van de lening.

FlatSix
25 februari 2019, 14:43
Aktekosten zijn voor die van de woningaankoop, niet die van de lening.

Waar je wel dossierkosten hebt. +/-€500?

ashuray
25 februari 2019, 14:44
De notaris neemt wat hij mag per wet, en dat is niet afhankelijk van de afspraken die jij maakt met de verkoper.

Nee maar stel een huis van 249 000. We mogen 100% lenen. De verkoper vraagt een voorschot van 10% dus 24900. Wij betalen dit met ons geld. Dan later verloopt de akte en krijgt de notaris al het geld voor het huis dus 249 000. Maar wij hebben daar al 10% van betaald (24900) als hij dan zijn kosten van 21900 neemt dan blijft er toch 3000 over dat zogezegd te veel is omdat wij dat voorschot met ons geld betaald hebben? Stort die dat dan terug aan ons?

ashuray
25 februari 2019, 14:47
Aktekosten zijn voor die van de woningaankoop, niet die van de lening.

Je bedoelt dossierkosten? Die zijn 500 euro maar zijn die niet in uw afbetaling verwerkt?

Renegadexxripxx
25 februari 2019, 14:50
Hmm, nu twijfel ik... Kosten van mijn lening, notariskosten leken hoger te zijn dan 1200 Euro, en dat was op lening van 60+k hypothecair ingeschreven... Dus zou raar lijken indien dit voor 250k maar 1200 Euro was....

Neen heb zo te zien gelijk.
https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/extra-kosten/aktekosten-lening

ashuray
25 februari 2019, 14:51
Hmm, nu twijfel ik... Kosten van mijn lening, notariskosten leken hoger te zijn dan 1200 Euro, en dat was op lening van 60+k hypothecair ingeschreven... Dus zou raar lijken indien dit voor 250k maar 1200 Euro was....

Voor 249 000 is het 21 900 he geen 1200

ashuray
25 februari 2019, 14:54
Ik ga toch proberen zonder voorschot. Als je 100% moet lenen dan is er toch niet echt optie om een voorschot van 10% te geven anders zouden we toch gewoon sowieso maar 90% lenen

Renegadexxripxx
25 februari 2019, 14:55
Voor 249 000 is het 21 900 he geen 1200De kost voor de lening. Niet de totale kost. Zie ook mijn edit.

Belangrijke info om te weten voordat je de beslissing om te kopen neemt.

ashuray
25 februari 2019, 15:00
De kost voor de lening. Niet de totale kost. Zie ook mijn edit.

Belangrijke info om te weten voordat je de beslissing om te kopen neemt.

De kosten van uw lening zitten toch gewoon maandelijks bij in uw terugbetaling?

ashuray
25 februari 2019, 15:18
De 12% voor notariskosten klopt wel. Die simulaties berekenen blijkbaar de kredietkosten niet

Renegadexxripxx
25 februari 2019, 15:21
De kosten van uw lening zitten toch gewoon maandelijks bij in uw terugbetaling?Niet de hypothecaire inschrijvingskost van uw lening. Of ook kredietkosten genoemd.

Bepaling omtrent voorschot is moeilijk te veranderen wanneer je al getekend hebt. Bij 100% lening gaat men er ook niet snel van afstappen. Daar als jij uiteindelijk u de aankoop niet kunt permitteren dan verzaak je die voorschot.

Opnieuw belangrijke gegevens die je moet weten VOORDAT je koopt.

ashuray
25 februari 2019, 15:25
Niet de hypothecaire inschrijvingskost van uw lening. Of ook kredietkosten genoemd.

Bepaling omtrent voorschot is moeilijk te veranderen wanneer je al getekend hebt. Bij 100% lening gaat men er ook niet snel van afstappen. Daar als jij uiteindelijk u de aankoop niet kunt permitteren dan verzaak je die voorschot.

Opnieuw belangrijke gegevens die je moet weten VOORDAT je koopt.

We hebben nog niets gekocht he :)

De kredietkosten trekken het inderdaad op naar 12% die je moet opzij houden

noblemo
25 februari 2019, 15:47
Ik ga toch proberen zonder voorschot. Als je 100% moet lenen dan is er toch niet echt optie om een voorschot van 10% te geven anders zouden we toch gewoon sowieso maar 90% lenen

De notaris van de verkoper, en het eventuele immokantoor, zal de verkoper afraden om een compromis te ondertekenen zonder voorschot.

Simpelweg omdat dit voor de verkoper een stok achter de deur is, en het niet willen betalen van een (klein) voorschot argwaan kan opwekken.

Het voorschot moet overigens geen 10% bedragen, je kan bijv. ook 5% overeenkomen met de tegenpartij.

ashuray
25 februari 2019, 15:50
De notaris van de verkoper, en het eventuele immokantoor, zal de verkoper afraden om een compromis te ondertekenen zonder voorschot.

Simpelweg omdat dit voor de verkoper een stok achter de deur is, en het niet willen betalen van een (klein) voorschot argwaan kan opwekken.

Het voorschot moet overigens geen 10% bedragen, je kan bijv. ook 5% overeenkomen met de tegenpartij.

Ja maar dan nog. Wij lenen 100% voor een reden he

ashuray
25 februari 2019, 15:57
Ik ga is tegoei navragen hoe het zit met een voorschot bij die meneer op de bank. Hoe ingewikkeld allemaal even een huis kopen :unsure:

noblemo
25 februari 2019, 15:57
Bovenop de 100% lening komen nog alle andere kosten (notaris, registratie) voor aankoop en kredieten.

Zo kan je bijv. je budget van deze extra kosten besteden aan het voorschot.

Bij het verlijden van de aktes ontvang je dan van de bank de 100%, en moet je zelf niets meer bijbetalen (indien bedrag extra kosten = voorschot).

ashuray
25 februari 2019, 16:02
Bovenop de 100% lening komen nog alle andere kosten (notaris, registratie) voor aankoop en kredieten.

Zo kan je bijv. je budget van deze extra kosten besteden aan het voorschot.

Bij het verlijden van de aktes ontvang je dan van de bank de 100%, en moet je zelf niets meer bijbetalen (indien bedrag extra kosten = voorschot).

Het is dus zeker dat de notariskosten niet vroeger betaald dienen te worden dan het verlijden van de aktes? Ik heb al gelezen dat die bij het compromis betaald moest worden ergens

noblemo
25 februari 2019, 16:08
Nee, alle kosten worden bij de akte betaald (ik ben werkzaam bij een notaris ;)).

Hou ook rekening met een deel onroerende voorheffing dat je pro rata aan de verkoper moet betalen bij de akte. Dit wordt vaak over het hoofd gezien bij kostensimulaties.

GADGET
25 februari 2019, 16:22
Je moet gewoon zien dat je 12% van de prijs in eigen middelen hebt, als je 100% leent.

De bank gaat die notariskosten/kredietkosten niet dekken. (alhoewel sommige banken dat wel doen/deden, 110% lenen)

Voorschot heb ik nooit moeten betalen. Bij de dag van de aankoop (bij de notaris dan) heb je eerst uw krediet gebeuren. Is dan met de bank, en die brengt bewijs mee dat dat gestort is.
Aaneensluitend is het de effectieve woning (persoon van de bank is dan weg) en is dat allemaal in orde. Ik kreeg dan nadien de factuur van de notaris. En die betaal je dan zelf.

En stel dat dat anders verloopt, met die voorschotten etc..als de notaris dan nog teveel heeft gekregen, dan stort die dat uiteraard terug

Renegadexxripxx
25 februari 2019, 16:41
Ik heb 5% voorschot moeten betalen na tekenen van de compromis.

ashuray
25 februari 2019, 17:12
Nee, alle kosten worden bij de akte betaald (ik ben werkzaam bij een notaris ;)).

Hou ook rekening met een deel onroerende voorheffing dat je pro rata aan de verkoper moet betalen bij de akte. Dit wordt vaak over het hoofd gezien bij kostensimulaties.

Is dat het zogezegde kadastraal inkomen?

noblemo
25 februari 2019, 17:16
De onroerende voorheffing wordt berekend op basis van het kadastraal inkomen en nog een paar andere parameters.
Je kan een simulatie doen op de site van VLABEL.

ashuray
25 februari 2019, 17:25
De onroerende voorheffing wordt berekend op basis van het kadastraal inkomen en nog een paar andere parameters.

Ooh oke. Bedankt voor de info!

JPV
25 februari 2019, 17:47

noblemo, is het nog altijd zo dat de notaris een gratis verzekering aanbiedt voor de periode tussen het compromis en het verlijden van de akte van de woning, op voorwaarde dat het voorschot 10% bedraagt?

@ashuray, je antwoord is ondertussen fragmentarisch gegeven door verschillende mensen, voor anderen (en mss ook voor jou) nog eens een opsomming:

Enkele begrippen:
compromis: is het document dat opgemaakt wordt als je echt beslist de woning te kopen. Vaak worden er in de praktijk eigenlijk 2 compromissen getekend: eentje op moment dat je akkoord gaat (vaak een simpel blaadje), eentje op moment dat je bij de notaris, enkele dagen na de beslissing, alles formeel maakt (met vaak wat meer details in over wat overeengekomen wordt). Eigenlijk moet je maar 1 keer zoiets tekenen, maar omdat een verkoop nu eenmaal véél verplichte vermeldingen bevat, is het altijd aangeraden om dat toch nog eens bij de notaris te doen, zo zijn beide personen zeker. Het maken van een compromis is bij mijn weten gratis, omdat dit altijd inbegrepen is in de dienst van de notaris.

akte: is het document waarbij de eigendom van de woning definitief overgedragen wordt.

onroerende voorheffing: de belastingen die je elk jaar betaalt op het bezit van een woning.

kadastraal inkomen: de theoretische verhuurwaarde van je woning op 1 jaar (in de jaren 70). Is een bedrag dat door de belastingen berekend wordt en die je vaak bij de affiches van een te koop gezetten woning ziet staan.

aktekosten: zijn de kosten die bij wet bepaald zijn die de notaris mag vragen voor het opmaken van de akte van de aan-/verkoop van een woning

hypotheekkosten: zijn de kosten die je bij wet moet betalen voor het "inschrijven van een hypotheek": maw: voor het officieel maken van een hypothecaire lening (daarmee kan iedereen weten dat de woning bezwaard is met een hypotheek, dat de woning dus niet kan verkocht worden zonder dat de bank die een hypotheek geeft akkoord gaat met de verkoop.

registratierechten: een woning die aangekocht wordt, daar betaal je ook eenmalig belastingen op. Dit is die 7% (eventueel wat minder onder bepaalde voorwaarden), vroeger was dit 5% of 10%.

dossierkosten: om een woning aan te kopen, moet de notaris en de bank enkele documenten/een dossier voorzien. Bvb dat er geen andere hypotheek is op die woning, dat de grond waarop de woning staat niet vervuild is, ... daarvoor mag zowel notaris als bank ook dossierkosten aanrekenen.

Nu concreet:
Je hebt je aankooprijs van je woning, stel 25000 euro.

Jij en de verkoper komen een voorschot overeen. Dat is niet verplicht, maar wel gebruikelijk om aan te tone dat je wel over geld beschikt. De verkoper kan (meestal, wordt zo afgesproken) dit ook opeisen als je uiteindelijk de woning toch niet koopt. Dit voorschot is voor de verkoper, maar wordt normaal gezien bij de notaris geparkeerd. Neem nu een voorschot van 10%.

De volgende daad is dat de bank en jou een lening overeenkomen. Daar zal je een bepaald bedrag voor moeten betalen (meestal max 500 euro). Dit zal je normaal gezien "onmiddellijk" moeten betalen, zal de bank afhouden van je rekening.

Op het moment dat de akte getekend wordt (men noemt dit "verlijden), zal de bank een cheque opgestuurd hebben met de waarde van je lening. De notaris zal meestal enkele dagen vooraf berekenen welke kosten (akte, dossier, hypotheek, registratierechten, ...) je moet betalen. Indien nodig (geen voldoende voorschot) zal je dan het saldo (waarde woning - voorschot + kosten - lening) moeten betalen (meestal gebeurt dit in de vorm van een bankcheque die je meeneemt of laat opsturen door je bank, je kan echter ook overschrijven).

(alle informatie onder voorbehoud, 't is nu niet dat ik elk jaar nog een woning koop, is al van 2009/2010 geleden).

ashuray
25 februari 2019, 18:47
noblemo, is het nog altijd zo dat de notaris een gratis verzekering aanbiedt voor de periode tussen het compromis en het verlijden van de akte van de woning, op voorwaarde dat het voorschot 10% bedraagt?

@ashuray, je antwoord is ondertussen fragmentarisch gegeven door verschillende mensen, voor anderen (en mss ook voor jou) nog eens een opsomming:

Enkele begrippen:
compromis: is het document dat opgemaakt wordt als je echt beslist de woning te kopen. Vaak worden er in de praktijk eigenlijk 2 compromissen getekend: eentje op moment dat je akkoord gaat (vaak een simpel blaadje), eentje op moment dat je bij de notaris, enkele dagen na de beslissing, alles formeel maakt (met vaak wat meer details in over wat overeengekomen wordt). Eigenlijk moet je maar 1 keer zoiets tekenen, maar omdat een verkoop nu eenmaal véél verplichte vermeldingen bevat, is het altijd aangeraden om dat toch nog eens bij de notaris te doen, zo zijn beide personen zeker. Het maken van een compromis is bij mijn weten gratis, omdat dit altijd inbegrepen is in de dienst van de notaris.

akte: is het document waarbij de eigendom van de woning definitief overgedragen wordt.

onroerende voorheffing: de belastingen die je elk jaar betaalt op het bezit van een woning.

kadastraal inkomen: de theoretische verhuurwaarde van je woning op 1 jaar (in de jaren 70). Is een bedrag dat door de belastingen berekend wordt en die je vaak bij de affiches van een te koop gezetten woning ziet staan.

aktekosten: zijn de kosten die bij wet bepaald zijn die de notaris mag vragen voor het opmaken van de akte van de aan-/verkoop van een woning

hypotheekkosten: zijn de kosten die je bij wet moet betalen voor het "inschrijven van een hypotheek": maw: voor het officieel maken van een hypothecaire lening (daarmee kan iedereen weten dat de woning bezwaard is met een hypotheek, dat de woning dus niet kan verkocht worden zonder dat de bank die een hypotheek geeft akkoord gaat met de verkoop.

registratierechten: een woning die aangekocht wordt, daar betaal je ook eenmalig belastingen op. Dit is die 7% (eventueel wat minder onder bepaalde voorwaarden), vroeger was dit 5% of 10%.

dossierkosten: om een woning aan te kopen, moet de notaris en de bank enkele documenten/een dossier voorzien. Bvb dat er geen andere hypotheek is op die woning, dat de grond waarop de woning staat niet vervuild is, ... daarvoor mag zowel notaris als bank ook dossierkosten aanrekenen.

Nu concreet:
Je hebt je aankooprijs van je woning, stel 25000 euro.

Jij en de verkoper komen een voorschot overeen. Dat is niet verplicht, maar wel gebruikelijk om aan te tone dat je wel over geld beschikt. De verkoper kan (meestal, wordt zo afgesproken) dit ook opeisen als je uiteindelijk de woning toch niet koopt. Dit voorschot is voor de verkoper, maar wordt normaal gezien bij de notaris geparkeerd. Neem nu een voorschot van 10%.

De volgende daad is dat de bank en jou een lening overeenkomen. Daar zal je een bepaald bedrag voor moeten betalen (meestal max 500 euro). Dit zal je normaal gezien "onmiddellijk" moeten betalen, zal de bank afhouden van je rekening.

Op het moment dat de akte getekend wordt (men noemt dit "verlijden), zal de bank een cheque opgestuurd hebben met de waarde van je lening. De notaris zal meestal enkele dagen vooraf berekenen welke kosten (akte, dossier, hypotheek, registratierechten, ...) je moet betalen. Indien nodig (geen voldoende voorschot) zal je dan het saldo (waarde woning - voorschot + kosten - lening) moeten betalen (meestal gebeurt dit in de vorm van een bankcheque die je meeneemt of laat opsturen door je bank, je kan echter ook overschrijven).

(alle informatie onder voorbehoud, 't is nu niet dat ik elk jaar nog een woning koop, is al van 2009/2010 geleden).

Bedankt voor de info!

Dus een kadastraal inkomen moet je niet betalen bovenop onroerende voorheffing? Bij sommige huizen staat de onroerende voorheffing er bij meestal rond de 450 euro.

JPV
25 februari 2019, 18:52
onroerende voorheffing hangt af van je gezinstoestand en nog een aantal andere zaken (zie hier onder verminderingen: https://belastingen.vlaanderen.be/onroerende-voorheffing) , dus da's vreemd dat men dat zou vermelden. Je kan 0 euro onroerende voorheffing betalen voor een gebouw en je buur voor hetzelfde KI 1000 euro...

noblemo
25 februari 2019, 19:21

Deze verzekering bestaat inderdaad nog steeds. Het overgrote deel van de compromissen wordt wel ondertekend bij een immomakelaar, maar zij zijn meestal aangesloten bij CIB (confederatie immo) die deze verzekering ook aanbiedt.

Voorwaarden:
- voorschot minimum 2.500,00 euro;
- gedekte waarde = 90% van de koopsom, plus alle notaris- en registratiekosten, maar met een maximum van 250.000,00 euro;
- enkel het aandeel van de overledene is gedekt. Als je echtgenoot overlijdt, moet je toch de woning kopen en jouw helft in de woning alsnog betalen;
- overlijden door zelfmoord of ziekte is niet gedekt.

Tegenwoordig zijn de banken niet meer aanwezig bij akte maar worden vertegenwoordigd door een medewerker van het notariskantoor.
Cheques worden nog zeer zelden gebruikt. Overschrijving is de regel, zowel voor de koper als voor de bank, rekeningnummers van de bank en de koper worden in de koopakte vermeld ivm anti-witwas.
Notaris- en registratiekosten moeten op het moment van het verlijden van de akte al betaald zijn, ligt bij wet vast.

Vergeet niet na de aankoop de gratis verzekering gewaarborgd wonen af te sluiten (https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/lenen/verzekering-gewaarborgd-wonen).
Als je ontslagen wordt, betaalt die verzekering je maandelijkse aflossingen gedurende je eerste 3 jaar werkloosheid, zie voorwaarden op de site.

ashuray
25 februari 2019, 20:22
onroerende voorheffing hangt af van je gezinstoestand en nog een aantal andere zaken (zie hier onder verminderingen: https://belastingen.vlaanderen.be/onroerende-voorheffing) , dus da's vreemd dat men dat zou vermelden. Je kan 0 euro onroerende voorheffing betalen voor een gebouw en je buur voor hetzelfde KI 1000 euro...

kadaster: D (446/Y)
kadastraal inkomen : € 778
onroerende voorheffing: € 483

Dit staat bij het zoekertje. Misschien staat dat er bij omdat je dat mee moet betalen als je de woonst overneemt?

JPV
25 februari 2019, 20:33
ja, 't is februari, dan zal je idd pro rata nog de onroerende voorheffing van de vorige betalen.

ashuray
26 februari 2019, 08:35
Ik heb 5% voorschot moeten betalen na tekenen van de compromis.

Voor het huis? Of voor de notaris?

JPV
26 februari 2019, 08:57
Voor het huis? Of voor de notaris?

dat is ALTIJD voor de woning. De notaris krijgt zelf geen voorschot, maar kan wel de ontvanger zijn van het voorschot (die hij dan op een aparte rekening, een zogenaamde "derdenrekening") plaatst. Hij speekt zo bemiddelaar tussen de 2 partijen.

Pompi
26 februari 2019, 09:22
Voorschot is op het huis he, eingelijk is da allemaal niet zó ingewikkeld hoor. het lijkt maar even zo.

koper: ge doet een bod, ge zet daarbij: het is geldig tot die datum en op voorwaarde dat we een lening krijgen.

Verkoper: ik aanvaard, mits ge xx % voorschot kunt geven om te bewijzen dat ge niet met men voeten ramelt

koper: ja das goed, hier is xx% van de verkoopsprijs, ik stort dat op rekening van notaris of immo

Immo/notaris: welkom we gaan de compromis tekenen, ik heb al xx% gekregen van Ash en luie-vriend

koper & verkoper: das getekend.

Koper: banken bezoeken x20

-- enkele weken later --

Bank: OK ash, hier is u lening voor 100% van het bedrag, wij regelen dat met de notaris, we gaan bij u enkel nog de dossierskosten afhouden.

notaris: welkom op het tekenen van de akte; alles is betaald, ash wij hebben 100% van u bank gehad, na het aftrekken van de kosten e.d. van u voorschot schiet er zoveel over, dat storten wij terug.

koper & verkoper: dag en bedankt, succes met de woning, ik hoop dat er geen verborgen gebreken zijn.

the end

Hier onze eindafrekening, woning van 240.000, totale kosten 18.830
Iets goedkoper als in de berekeningen van de sites omdat wij 90.000 in hypotecair krediet hebben gestoken om onze belastingskorf te vullen en al de rest op mandaat omdat dat goedkoper is bij de notaris. (jeuj 3k uitgespaard)

Excl BTW BTW ¹ Totaal

Saldo koopsom €240.000,00
Subtotaal €- €240.000,00

Aktekosten aankoop => hoeveel de notaris u aanrekent voor alles in orde te brengen (aka 4h werk voor zijn assistente)
ereloon €2.391,66 €502,25 €2.893,91
registratierechten €10.250,00 €10.250,00
kosten hypotheekkantoor €360,00 €360,00
vaste kosten €850,00 €178,50 €1.028,50
Subtotaal €13.851,66 €680,75 €14.532,41

Aktekosten krediet => de kosten om het hypotecair krediet in te schrijven in "de boeken"
ereloon €820,82 €172,37 €993,19
registratierechten €1.045,00 €1.045,00
kosten hypotheekkantoor €445,59 €445,59
vaste kosten €700,00 €147,00 €847,00
Subtotaal €3.011,41 €319,37 €3.330,78

Aktekosten hypothecaire volmacht => de kosten om het hypotecair vomlacht aka mandaat in te schrijven in "de boeken"
ereloon €177,40 €37,25 €214,65
registratierechten €150,00 €150,00
kosten hypotheekkantoor €-
vaste kosten €300,00 €63,00 €363,00
Subtotaal €627,40 €100,25 €727,65

Overige kosten => overige kosten als er waren
Aandeel onroerende voorheffing €- €240,11
Notificaties €- €-
Plan-/ metingskosten €- €-
Verkavelings-/ basisakte €- €-
Vacaties €- €-
Subtotaal €- €- €240,11

TOTAAL KOSTEN €17.490,47 €1.100,37 € 18.830,95

TOTAAL TE BETALEN €258.830,95

per overschrijving ING 2615 €- €240.000,00 => overgeschreven door ING die ons het geld leent
per overschrijving Belfius 30/6 €18.830,95 => overgeschreven door belfius dus van onze eigen rekening
TOTAAL €- €- €258.830,95

ashuray
26 februari 2019, 10:31
Ahja inderdaad niet zo ingewikkeld :p en als je die lening ontvangt enkele weken later mag je meteen in uw huis? Dus dan moet je eigenlijk de kosten van dingen als proximus aansluiting en uw terugbetaling van uw lening etc er eigenlijk ook al bijtellen?

Behalve u laatste stuk dan. Wth is dat allemaal

HUSKE
26 februari 2019, 10:48
Je mag in de woning als de akte ondertekend is en die zal pas ondertekend worden als de notaris de centen van de hypotheek van de bank heeft gekregen.

Kosten van Proximus ed worden nergens geteld bij aankoop huis, dat zijn normale dingen. Ook de pro rata van onroerende voorheffing gaat niemand meetellen.

ashuray
26 februari 2019, 10:53
Je mag in de woning als de akte ondertekend is en die zal pas ondertekend worden als de notaris de centen van de hypotheek van de bank heeft gekregen.

Kosten van Proximus ed worden nergens geteld bij aankoop huis, dat zijn normale dingen. Ook de pro rata van onroerende voorheffing gaat niemand meetellen.

Mja ik houd toch graag rekening met zon dingen als ik weet dat er een hoop opeenvolgende rekeningen gaan komen :p

zaj
26 februari 2019, 11:32
wij hebben 10% voorschot betaald aan de notaris. de notaris gebruikte die 10% dan om om de kosten te dekken en de overschot werd in onze lening gestopt.

ashuray
26 februari 2019, 12:02
wij hebben 10% voorschot betaald aan de notaris. de notaris gebruikte die 10% dan om om de kosten te dekken en de overschot werd in onze lening gestopt.

Maar uw notariskosten liggen toch altijd hoger dan uw voorschot van 10%? Niet?

ashuray
26 februari 2019, 14:36
Nog een vraagje. Kan je uw notariskosten ook laten noteren als 60-40? Of enkel het voorschot dat je betaalt?

ashuray
26 februari 2019, 14:47
Hij wil nu meer bijdragen dan ik zodat we een hoger bod zouden kunnen doen.

Kunnen we dan bv best zeggen dat we 12% voorschot betalen (dus eigenlijk notariskosten)waarvan hij 60% en ik 40 en dit zo laten noteren bij de notaris dat hij meer voorschot betaald heeft?

Pana
26 februari 2019, 14:52
Voorschot? Zijn dat niet gewoon de registratierechten (€778 > €745 dus 10% groot beschrijf) + notariskosten (2%)? Het geheel loopt sowieso via de notaris dus vandaar wss de verwarring?

ashuray
26 februari 2019, 14:57
Voorschot? Zijn dat niet gewoon de registratierechten (€778 > €745 dus 10% groot beschrijf) + notariskosten (2%)? Het geheel loopt sowieso via de notaris dus vandaar wss de verwarring?

Maar uw registratierechten krijg je niet terug moest er iets gebeuren denk ik he. Dus ik zou 12% voorschot op het huis geven wat overeenkomt met de prijs van de registratierechten en al die dingen. Waarvan hij van 60% betaald en ik 40 en daarna maandelijks terug 50-50?

Tweak37
26 februari 2019, 15:18
Maar uw notariskosten liggen toch altijd hoger dan uw voorschot van 10%? Niet?

Niet als je een bescheiden woning koopt waar vroeger maar 5% registratierechten (klein beschrijf) op moest worden betaald en waarvoor er nu ook nog een korting bestaat onder weliswaar andere voorwaarden (<200.000 EUR geloof ik).

Nog een vraagje. Kan je uw notariskosten ook laten noteren als 60-40? Of enkel het voorschot dat je betaalt?

Hij wil nu meer bijdragen dan ik zodat we een hoger bod zouden kunnen doen.

Kunnen we dan bv best zeggen dat we 12% voorschot betalen (dus eigenlijk notariskosten)waarvan hij 60% en ik 40 en dit zo laten noteren bij de notaris dat hij meer voorschot betaald heeft?

Je bent het ingewikkelder aan het maken dan het is. Je moet om te beginnen niet meer voorschot betalen dan gevraagd. Waarom zou je dat risico nemen, al acht je het zelf nog zo klein? Indien het voorschot niet voldoende is om de extra kosten te dekken pas je dat bij wanneer de akte wordt verleden.

Verder is er geen verdeling van het voorschot of van de notariskosten nodig, enkel een verdeling van het eigendom van het huis. Om dat percentage vast te stellen kun je natuurlijk wel alle kosten in rekening brengen. De verdeling van de notariskosten op zich hoeft niet vastgelegd te worden, want ze zijn toch niet recupereerbaar. Behalve dan de registratierechten, maar die zijn "meeneembaar" volgens de verdeling van het eigendom.

Tweak37
26 februari 2019, 15:26
Maar uw registratierechten krijg je niet terug moest er iets gebeuren denk ik he. Dus ik zou 12% voorschot op het huis geven wat overeenkomt met de prijs van de registratierechten en al die dingen. Waarvan hij van 60% betaald en ik 40 en daarna maandelijks terug 50-50?

Je kunt natuurlijk ook afspreken dat je het huis 50-50 bezit en dat je het verschil in inbreng terugbetaalt. Of dat diegene die meer bijdraagt dat extra bedrag bij een eventuele verkoop eerst kan recupereren. Maar zulke afspraken staan op zich los van de verkoop. Kies een notaris en die zal je de verschillende opties met hun voor- en nadelen zeker kunnen uitleggen.

ashuray
26 februari 2019, 15:28
De notariskosten zijn een struikelblok voor mij. Daarom wil hij er 60% van betalen zodat het doenbaarder is voor mij. Maar hoe kunnen wij dat ergens laten noteren dat hij er meer van betaald heeft?

Tweak37
26 februari 2019, 15:43
De notariskosten zijn een struikelblok voor mij. Daarom wil hij er 60% van betalen zodat het doenbaarder is voor mij. Maar hoe kunnen wij dat ergens laten noteren dat hij er meer van betaald heeft?

Een schuldbekentenis laten opstellen bij de notaris. Voor zo'n beperkt bedrag (we spreken dan over 5000 euro ofzo?) zou dat voor mij zelfs niet nodig zijn, maar goed, dat is een persoonlijke keuze. Maar zoals gezegd, laat u informeren door de notaris, je betaalt hem of haar meer dan genoeg dus maak er ook gebruik van!

ashuray
26 februari 2019, 15:48
Een schuldbekentenis laten opstellen bij de notaris. Voor zo'n beperkt bedrag (we spreken dan over 5000 euro ofzo?) zou dat voor mij zelfs niet nodig zijn, maar goed, dat is een persoonlijke keuze. Maar zoals gezegd, laat u informeren door de notaris, je betaalt hem of haar meer dan genoeg dus maak er ook gebruik van!

Oke super bedankt voor de info! Gaat inderdaad om zon 5000 euro. Ik vind dat nu persoonlijk wel veel geld en wil ook dat het eerlijk is voor hem dusja :p

Pana
26 februari 2019, 16:47

Die krijg je niet terug nee, maar de 10% kan je wel overdragen naar een volgende woning.

Maar je spreekt telkens over voorschot wat voor mij verwarrend is. Voorschot aan de eigenaar staat voor mij los van registratierechten en notariskosten. Het voorschot wordt in bewaring gehouden door de notaris en vrijgegeven aan de eigenaar, de registratierechten gaan naar de overheid en de notariskosten is het ereloon van de notaris, toch?

ashuray
26 februari 2019, 17:17
Die krijg je niet terug nee, maar de 10% kan je wel overdragen naar een volgende woning.

Maar je spreekt telkens over voorschot wat voor mij verwarrend is. Voorschot aan de eigenaar staat voor mij los van registratierechten en notariskosten. Het voorschot wordt in bewaring gehouden door de notaris en vrijgegeven aan de eigenaar, de registratierechten gaan naar de overheid en de notariskosten is het ereloon van de notaris, toch?

Er was eerder gezegd dat je voorschot op de woning moet betalen. Meestal 10% van de aankoopprijs. Als je dan 100% leent haalt de notaris 10% van zijn kosten uit de lening en dan moeten we nog 2% opleggen omdat de kosten voor hem rond de 12% zijn. Ik vroeg of het mogelijk is de totale zelf te betalen kosten dus die 12% als voorschot te geven aan de verkoper zodat we daar 60-40 op konden doen en dan een bewijs laten maken dat mijn vriend iets meer van het huis bezit.

Chilliewillie88
26 februari 2019, 17:26
Er was eerder gezegd dat je voorschot op de woning moet betalen. Meestal 10% van de aankoopprijs. Als je dan 100% leent haalt de notaris 10% van zijn kosten uit de lening en dan moeten we nog 2% opleggen omdat de kosten voor hem rond de 12% zijn. Ik vroeg of het mogelijk is de totale zelf te betalen kosten dus die 12% als voorschot te geven aan de verkoper zodat we daar 60-40 op konden doen en dan een bewijs laten maken dat mijn vriend iets meer van het huis bezit.

Ge zijt het toch echt onnodig moeilijk aan het maken hoor. De paniek in dit topic is aandoenlijk :)

Je bent niet de eerste die 100% leent voor een woning hoor. Ik zie niet in waarom je 12% voorschot zou betalen (of überhaupt een voorschot betalen tenzij de verkoper dit expliciet vraagt). De totale kostprijs van de woning bedraagt aankoopprijs + ongeveer 12% kosten. Als je kijkt dat je dit bedrag beschikbaar hebt bij akte, hetzij via eigen inbreng, hetzij via lening, dan is dit toch in orde. Eventuele betaalde voorschotten te verrekenen bij de akte uiteraard. Maar 12% voorschot betalen aan de verkoper? ik zie er echt het nut niet van in.

ashuray
26 februari 2019, 17:31
Ge zijt het toch echt onnodig moeilijk aan het maken hoor. De paniek in dit topic is aandoenlijk :)

Je bent niet de eerste die 100% leent voor een woning hoor. Ik zie niet in waarom je 12% voorschot zou betalen (of überhaupt een voorschot betalen tenzij de verkoper dit expliciet vraagt). De totale kostprijs van de woning bedraagt aankoopprijs + ongeveer 12% kosten. Als je kijkt dat je dit bedrag beschikbaar hebt bij akte, hetzij via eigen inbreng, hetzij via lening, dan is dit toch in orde. Eventuele betaalde voorschotten te verrekenen bij de akte uiteraard. Maar 12% voorschot betalen aan de verkoper? ik zie er echt het nut niet van in.

Ja het draaide eigenlijk om notariskosten omzetten naar voorschot voor de woning zodat mijn vriend zijn hogere inbreng kon laten noteren en later terugkrijgen moest er iets voorvallen. Maar zoals hierboven gezegd ga ik gewoon een schuldbekentenis laten opmaken :)

Mulan
26 februari 2019, 17:51
Ik heb maar 5% voorschot betaald, ze vroegen 10 en gewoon gezegd dat ik dat niet liggen had.
Dat bij de notaris gestort in de vorm van bankcheque (niet bij het immokantoor doen, die durven zeer lastig doen als de verkoop alsnog zou afspringen om je geld terug te geven!) en bewijs van afgifte aan immo bezorgd.

Maanden later samen met notaris en bank (afgevaardigde van de sociale lening) gezeten, daar gaven zij de cheque aan de notaris en werd de akte volledig overlopen. Voorschot ging van de aankoopprijs af bij mij en notaris werd apart betaalt, volledig los van voorschot of wat dan ook.

ashuray
26 februari 2019, 19:00
Ik heb maar een afspraak gemaakt bij een notaris in de buurt om info te vragen. Zou toch gratis zijn. Die kan misschien meer vertellen over wat in ons geval het beste is om te doen qua ongelijke inbreng