PDA

Volledige versie bekijken : Vernieuwbouw kopen - tips en valkuilen

Nahrtent
24 februari 2019, 14:19
Bij mijn zoektocht naar een woning ben ik op een kleine firma gestoten die bestaande huizen opkoopt, onderverdeelt in appartementen, renoveert en terug verkoopt. Een zogeheten "vernieuwbouw". Ze doen dit imo bijzonder smaakvol en de prijzen zijn eigenlijk ook zeer schappelijk, op het randje van verdacht. :p

Toch heb ik natuurlijk vraagtekens. In de eerste plaats heb ik bij de gemeente in kwestie geïnformeerd of er wel een vergunning is afgeleverd om die woningen op te splitsen (daar deed de verkoper een beetje te vaag over naar mijn goesting tijdens een bezichtiging). Blijkbaar is er wel degelijk "een" vergunning, die zou ik binnenkort gaan inkijken om te kijken of die plannen overeenstemmen met de huidige situatie.

Een tweede vraag is misschien moeilijker te beantwoorden. Hoe kan je een zicht krijgen op de renovatie? Die huizen hebben allemaal wel een nieuw likje verf gekregen en een nieuwe vloert etc... maar in essentie blijft het wel een oud huis. Wat met de leidingen, vocht in de muren, etc...? Waar moet ik zoal op letten? Hoe kan ik dit nagaan op een objectieve manier? Ik ben een complete leek in dat soort zaken en ik ken helaas ook niet echt iemand die ik zou kunnen meenemen naar een tweede bezichtiging.

Alvast bedankt :)

Mulan
24 februari 2019, 16:19
Daarvoor schalen je een architect of aannemer in, een leek kan zo iets niet inschatten en zelfs professionelen kunnen hier soms nog bedrogen in worden.

Enkele tips: elektriciteitskast opentrekken. 30 nieuwe zekeringen versus 4 oude zekeringen zegt al iets over hoe het daarmee zit. Ook de verwarmingsketel/waterketel bekijken (staat er hr+ op of niet?) en de watermeter met de bijhorende leidingen verklappen al 1 en ander. Als er veluxen zitten en er is 2cm "boord" met de muur, is er heel weinig geïsoleerd. Is die boord 20cm, zal er waarschijnlijk wél geïsoleerd zijn. Dat zijn enkele dingen waar ik direct aan denk.

Preske
24 februari 2019, 20:52
Een zogeheten "vernieuwbouw"

M.a.w. een renovatie met een laagje PR-bullshit over gesmeerd.

EvilSwordfish
25 februari 2019, 07:18
Ik ga ervan uit dat het over wat grotere herenhuizen gaat dan? Weer zo een mooi woordje voor soort renovatie dus :)

Zoals hierboven al vermeld, schakel hier een architect voor in. Of vraag eens rond bij kennissen die zelf ook verbouwd hebben.

Als je vochtplekken ergens ziet (makkelijkste in hoeken en tegen het plafond) weet je ook meestal al genoeg. Of schimmel aan bepaalde ramen. Elektriciteit kan je redelijk snel zien of het op iets trekt of niet. Normaal gezien moet dit bij huizen na 1981 ook gekeurd zijn. Als dit niet het geval is zal je het zelf moeten in orde laten maken en laten keuren. Wat al snel een paar duizend euro extra zal kosten.

Verwarming, elektriciteit vs gas vs mazout. Mazoutketel mag bvb geen lek hebben, ook iets dat ze via bodemonderzoek moeten kunnen aantonen (denk ik)

Keer kijken of ramen bvb goed open gaan.

utred?
25 februari 2019, 10:37
Serieus oppassen met die dingen in Gent. Zitten veel gangsters tussen.

Muscleduck
27 februari 2019, 10:04
Als het op het randje van verdacht goedkoop is dan moet je je vooral vragen stellen bij de kwaliteit van het werk en de gebruikte materialen. Ramen gaan PVC uit Polen zijn, muren met gyproc in plaats van geplakt, veel isolatie zal er waarschijnlijk ook niet zijn. Hierboven ook goeie tips oa ivm vochtplekken.

Espresson
16 april 2019, 22:10
Serieus oppassen met die dingen in Gent. Zitten veel gangsters tussen.

Care to elaborate? :)
We staan op punt om iets te kopen in Gent, en de meest aantrekkelijke opties zijn vaak 'vernieuwbouw'.

In vele gevallen is het huis zelfs nog niet eens af wanneer ze de rondleiding doen...