PDA

Volledige versie bekijken : Vaatwasmachine laten installeren

Brainsick01
24 februari 2019, 03:06
Beste

Ik zou graag een vaatwasmachine laten installeren. Ik woon momenteel in het huis van mijn grootmoeder maar zij heeft steeds de afwas met de hand gedaan.. Ik doe dit nu ook al een half jaar maar ik ben het ondertussen kotsbeu :p .. Het vraagt gewoon te veel tijd en een kleine vaatwasmachine van 400 euro kan er wel af.. Ik zie het als een investering (meer tijd voor andere zaken).

Ik heb ondertussen Vandenborre en Coolblue gecontacteerd met de vraag of er iemand kan langskomen om eens te kijken of het überhaupt mogelijk is om een vaatwasmachine te installeren.. Zij zeggen dat het niet mogelijk is en dat er enkel iemand langskomt om (gratis) de vaatwasmachine te installeren (na aankoop dus). Nu vroeg ik mij af of ik het risico kan nemen van gewoon een vaatwasmachine te kopen en dan te zien wat de installateur zegt tijdens de dag van installatie? Ik heb een aan- en afvoer onder de gootsteen staan natuurlijk. Kan het vaatwasmachine gewoon op deze buis aangesloten worden (met zo'n T-buis)? Er staat wel geen stopcontact onderaan de gootsteen (in de kasten) .. Is dit een probleem?

Ik ben zelf absoluut niet technisch aangelegd en ik wil eens horen of iemand goede tips voor me heeft .. Ik wil echt wel stilaan een vaatwasmachine laten installeren. Een loodgieter opbellen om even te vragen of een vaatwasmachine geinstalleerd kan worden, vind ik ergens een beetje belachelijk.. Hulp van ouders is momenteel niet mogelijk wegens familiale ruzie.

Alle input wordt geapprecieerd! Bedankt!

Tonerider
24 februari 2019, 04:20
Beste

Ik zou graag een vaatwasmachine laten installeren. Ik woon momenteel in het huis van mijn grootmoeder maar zij heeft steeds de afwas met de hand gedaan.. Ik doe dit nu ook al een half jaar maar ik ben het ondertussen kotsbeu :p .. Het vraagt gewoon te veel tijd en een kleine vaatwasmachine van 400 euro kan er wel af.. Ik zie het als een investering (meer tijd voor andere zaken).

Ik heb ondertussen Vandenborre en Coolblue gecontacteerd met de vraag of er iemand kan langskomen om eens te kijken of het überhaupt mogelijk is om een vaatwasmachine te installeren.. Zij zeggen dat het niet mogelijk is en dat er enkel iemand langskomt om (gratis) de vaatwasmachine te installeren (na aankoop dus). Nu vroeg ik mij af of ik het risico kan nemen van gewoon een vaatwasmachine te kopen en dan te zien wat de installateur zegt tijdens de dag van installatie? Ik heb een aan- en afvoer onder de gootsteen staan natuurlijk. Kan het vaatwasmachine gewoon op deze buis aangesloten worden (met zo'n T-buis)? Er staat wel geen stopcontact onderaan de gootsteen (in de kasten) .. Is dit een probleem?

Ik ben zelf absoluut niet technisch aangelegd en ik wil eens horen of iemand goede tips voor me heeft .. Ik wil echt wel stilaan een vaatwasmachine laten installeren. Een loodgieter opbellen om even te vragen of een vaatwasmachine geinstalleerd kan worden, vind ik ergens een beetje belachelijk.. Hulp van ouders is momenteel niet mogelijk wegens familiale ruzie.

Alle input wordt geapprecieerd! Bedankt!

https://www.vandenborre.be/installatie-service/vanden-borre-installatie-vaatwasser

https://www.krefel.be/nl/c/A100-B100060/inbouwtoestellen/vaatwassers
Installatie van jouw toestel door onze vakmensen, met een woordje uitleg

https://www.coolblue.be/nl/advies/inbouw-vaatwassers.html
Heb jij 2 linkerhanden? Dan is de inbouwservice voor jou wellicht een uitkomst. Tegen betaling pakken wij de vaatwasser voor je uit, installeren hem in je keuken en nemen je oude apparataar weer retour. Zo hoef je niet zelf aan de slag en plaats je je vaat dezelfde dag nog in de vaatwasser.

https://www.bosch-home.be/nl/service/online-hulp/je-vaatwasser-aansluiten

straight_six
24 februari 2019, 07:45
Als je aanvoer en afvoer van water hebt en een stopcontact is dat genoeg. Degene die komt installeren zal wss wel verloopstukken hebben die op de buizen passen.

Stopcontact ga je ook wel moeten hebben. Best een elektricien vragen daarvoor.

Kun je niet gewoon een foto trekken van de buizen enzo en eens tonen in een winkel die vaatwassers verkoopt? Zo heb ik het ook gedaan want ik kan er ook niks van.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

epsilon
24 februari 2019, 09:07
Ooit eens bij een grote keten een wasmachine gekocht, ook met installatie service. Bij levering bleek dat ze de aansluiting niet konden doen omdat ik een kraantje miste (de aansluiting was er wel, miste enkel een kraantje van €2). Ze hebben mijn wasmachine laten staan met antwoord dat de installatie service enkel bestond uit alles aansluiten zonder speciale extras. Toevallige wonen we bijna naast een “doe-het-zelf” zaak, aangezien ik 2 linker handen heb vroeg ik of ze even wilde meekomen tot daar maar helaas, dat mochten ze niet. Tot zover de “premium” installatie service en ik zat nog altijd zonder werkende wasmachine.
Uiteindelijk met behulp van YouTube het zelf gefixt :cool::cool:

Bimmer
24 februari 2019, 10:05
Ik zou gewoon wat foto's nemen van de plaats waar jij deze wilt plaatsen, alsook van de aansluitingen die daar zijn. Je hebt een afvoer nodig, aanvoer koud water en stopcontact. En deze kun je dan in de winkel laten zien en die kunnen dan wel wat extra uitleg geven, wat er dient te gebeuren. Meet ook u kasten op, zodat ze de maat weten (indien inbouw), over het algemeen zijn dat standaard maten.

Installateurs van keukens, winkels,... komen enkel het vaatwasmachine plaatsen en aansluiten. Hun gaan geen kranen plaatsen, stopcontacten plaatsen, kasten uitbreken (als je nog geen ruimte hebt, wel het oude machine eruit halen indien deze aanwezig is). Ze plaatsen het toestel en sluiten enkel de aanvoer/afvoer aan en steken het in het stopcontact. Als het een inbouw is, voorzien ze ook wel dat u front op u deur wordt gemonteerd.

Ik heb dat uiteindelijk ook allemaal zelf voorzien, omdat ik het ook te duur vind om wat toestellen te plaatsen. Ik heb een MDF plaat voorzien waar ik die kraantjes op kon plaatsen en aansluiten.
Links is de afvoer van de spoelbak, hier staat een tuitje op zodat ik de afvoer van vaatwasmachine hier kan op aan sluiten. Midden staat het stopcontact als voeding voor vaatwasser en rechts staat een combinatie kraan van het koud water. Boven heb je aansluiting voor de kraan van spoelbak en onderaan aansluiting voor vaatwasser (dat grijs tuitje is eraf, aansluiting van vaatwasser is daar opgeschroefd).
https://imgur.com/RuNi4iV.jpg

Dit is de plaats waar de vaatwasser moet komen.
https://imgur.com/vy5ySQ7.jpg

Omdat het een volledig weggewerkt model is, heb ik dan ook het front voorzien. (Ee front zouden ze wel plaatsen voor u, de front moet je uiteraard zelf voorzien dan.)
https://imgur.com/YGGXnfk.jpg
https://imgur.com/e6alikP.jpg

Musk
24 februari 2019, 10:41
Ik zou gewoon wat foto's nemen van de plaats waar jij deze wilt plaatsen, alsook van de aansluitingen die daar zijn. Je hebt een afvoer nodig, aanvoer koud water en stopcontact. En deze kun je dan in de winkel laten zien en die kunnen dan wel wat extra uitleg geven, wat er dient te gebeuren. Meet ook u kasten op, zodat ze de maat weten (indien inbouw), over het algemeen zijn dat standaard maten.

Installateurs van keukens, winkels,... komen enkel het vaatwasmachine plaatsen en aansluiten. Hun gaan geen kranen plaatsen, stopcontacten plaatsen, kasten uitbreken (als je nog geen ruimte hebt, wel het oude machine eruit halen indien deze aanwezig is). Ze plaatsen het toestel en sluiten enkel de aanvoer/afvoer aan en steken het in het stopcontact. Als het een inbouw is, voorzien ze ook wel dat u front op u deur wordt gemonteerd.

Ik heb dat uiteindelijk ook allemaal zelf voorzien, omdat ik het ook te duur vind om wat toestellen te plaatsen. Ik heb een MDF plaat voorzien waar ik die kraantjes op kon plaatsen en aansluiten.
Links is de afvoer van de spoelbak, hier staat een tuitje op zodat ik de afvoer van vaatwasmachine hier kan op aan sluiten. Midden staat het stopcontact als voeding voor vaatwasser en rechts staat een combinatie kraan van het koud water. Boven heb je aansluiting voor de kraan van spoelbak en onderaan aansluiting voor vaatwasser (dat grijs tuitje is eraf, aansluiting van vaatwasser is daar opgeschroefd).
https://imgur.com/RuNi4iV.jpg

Dit is de plaats waar de vaatwasser moet komen.
https://imgur.com/vy5ySQ7.jpg

Omdat het een volledig weggewerkt model is, heb ik dan ook het front voorzien. (Ee front zouden ze wel plaatsen voor u, de front moet je uiteraard zelf voorzien dan.)
https://imgur.com/YGGXnfk.jpg
https://imgur.com/e6alikP.jpg

Hebt gij uwe hele bouw gedocumenteerd eigenlijk? :D

Bimmer
24 februari 2019, 11:26
Hebt gij uwe hele bouw gedocumenteerd eigenlijk? :D

Best wel eigenlijk. :p

Meeste foto's is voor later, altijd handig dat je foto's hebt van de opbouw, als je later wijzigingen wilt doen weet je perfect waar alles zit. Zelfs tijdens de opbouw al wat van pas gekomen. Zo heb ik foto's aan de trappenbouwer gegeven van de vloeropbouw, zodat die goed weet waar vloerverwarming zit en de poutrel (moet zaken bevestigen in de beton, dus moet chape en pur wegkappen. Zo weet die ook goed waar de poutrel zit en dus zinloos is om daar te boren.).

Anderzijds ook voor de fiscus, om aan te tonen dat ik wel wat zelf heb gedaan en veel heb meegeholpen. Dus heb veel foto's waar ik opsta terwijl ik bezig ben. (mijn nonkel had dat in de tijd niet gedaan en had toen problemen om dat aan te tonen. Toen zeiden de mannen van de BTW, dat hij beter meer foto's had genomen en een dagboek had bijgehouden.)

makila
24 februari 2019, 11:58
Nu ja een tijdje geleden heeft een collega zijn inbouwmicrogolfoven laten vervangen. Komen die installateurs eraan. Oei meneer je weet toch dat er verschillende formaten zijn van inbouw hé? Onze microgolf past daar NIET in! En die mannen gingen gewoon terug weg met de nieuwe microgolfoven.

Het is wel handig om inbouwdingetjes te laten vervangen door een kenner, maar vraag eerst of ze niet kunnen langskomen om te zien wat er mogelijk is. ;)
Anders komen die daar aan en lukt het niet.

Ooit eens bij een grote keten een wasmachine gekocht, ook met installatie service. Bij levering bleek dat ze de aansluiting niet konden doen omdat ik een kraantje miste (de aansluiting was er wel, miste enkel een kraantje van €2). Ze hebben mijn wasmachine laten staan met antwoord dat de installatie service enkel bestond uit alles aansluiten zonder speciale extras
Dat is achteraf gezien wel grappig maar dat is het natuurlijk niet.

Ik heb ooit bij de Eldi een wasmachine gekocht en toen is er eerst iemand langsgekomen om te zien of het mogelijk was die te plaatsen. Ik heb wel speciaal gevraagd of ze dat wilden doen. Dat was uiteindelijk geen probleem.

Daarna is de technieker een tweede keer teruggekomen om daadwerkelijk de installatie te doen.

nite
25 februari 2019, 15:27
Ge kunt ook wat youtube filmpjes bekijken over de installatie van vaatwassers. Met wat geluk vindt ge een filmpje met exact uw type vaatwasser dat geïnstalleerd wordt. Tussen de verschillende types zal er ook niet zo een groot verschil zijn. En dan kunt ge zelf zien of het haalbaar is of niet om dat zelf te doen.

Muscleduck
27 februari 2019, 10:11
Ooit eens bij een grote keten een wasmachine gekocht, ook met installatie service. Bij levering bleek dat ze de aansluiting niet konden doen omdat ik een kraantje miste (de aansluiting was er wel, miste enkel een kraantje van €2). Ze hebben mijn wasmachine laten staan met antwoord dat de installatie service enkel bestond uit alles aansluiten zonder speciale extras. Toevallige wonen we bijna naast een “doe-het-zelf” zaak, aangezien ik 2 linker handen heb vroeg ik of ze even wilde meekomen tot daar maar helaas, dat mochten ze niet. Tot zover de “premium” installatie service en ik zat nog altijd zonder werkende wasmachine.

Ik heb daar bij Bol zelfs 30 euro voor betaald. Die mannen komen toe, blijkt dat die echt niks van materiaal bij hebben. Ik ging er van uit dat die op zijn minst een sifon gingen mee hebben, maar helaas. Het enige wat die gedaan hebben is water van de wasmachine aansluiten en toen ze voort waren zag ik dan nog eens dat ze aangesloten hadden op warm water ipv koud. Heb geklaagd en gelukkig ook mijn geld terug gekregen.

OT: De foto's die hier gepost zijn zijn perfect. Die sifon (waar het water wegloopt) heet de Francke spazio 1. Die zou je dan op voorhand al moeten kopen en installeren. Het kraantje rechts heet een Shell kraan. Normaal heb je dat al onder je pompbak, maar het kan zijn dat je een nieuw moet kopen met 2 aansluitingen als je er nu maar 1 hebt.

Accordis
28 februari 2019, 21:03
Ik heb dezelfde slechte ervaring met de Coolblue installatieservice. In de tv-spot komen er deftige vriendelijke installateurs toe met hun blauwe Coolblue bestelwagen en willen ze de klant echt tevreden maken. In werkelijkheid stopte er een schimmige persoon in een witte rammelcamionette, die al meteen begon te klagen dat mijn auto op de oprit stond en dat hij 2m verder moest parkeren (voor de oprit...). Hij sprak geen woord Nederlands of Engels, het was dus in gebarentaal te doen.

We betaalden voor de installatie van een inbouwkoelkast. “Inbouwservice” betekent niet meer dan de koelkast in de kastopening plaatsen, rail op frigodeur plakken en het stopcontact insteken. Het was te veel om een extra scharnier aan de kastdeur te vijzen, want hij had maar 15min per installatie.

Oja, hij vroeg op het einde om naar toilet te gaan, en liet het achter met een enorme plas voor en naast de toiletpot.

Voor de rest enorm tevreden van Coolblue. Maar dit, nooit meer opnieuw.

Is er een lokale elektrozaak in jouw buurt? Dan zou ik daar inderdaad even gaan horen met enkele foto’s.

The Prophet
28 februari 2019, 22:05
Lol, het moet altijd zo goedkoop en zo snel mogelijk en dan nog durven klagen dat het slechte installateurs zijn :lol:
Wat had je dan gedacht? Op goeie installateurs mag je weken wachten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nixie
1 maart 2019, 11:39
Je hebt recht om te klagen als je betaald voor een service ja.

nite
1 maart 2019, 11:55
Lol, het moet altijd zo goedkoop en zo snel mogelijk en dan nog durven klagen dat het slechte installateurs zijn :lol:
Wat had je dan gedacht? Op goeie installateurs mag je weken wachten.

Coolblue pakt anders wel uit met: een goeie installatie met de glimlach. En niet met: de goedkoopste intallateur die we vinden sturen we op.

The Prophet
1 maart 2019, 11:55
Je hebt recht om te klagen als je betaald voor een service ja.

Pay peanuts get monkeys

desolation
2 maart 2019, 15:59
Exact. Coolblue is niet goedkoop en zeker geen prijsbreker. Zowel de producten als de diensten zijn verre van de laagste prijs op de markt. Dan mag je begot wel verwachten dat het geen randmarginale vloerpissers zijn maar gasten die hun werkt fatsoenlijk doen.

Als ze bij mij iemand sturen die zelfs geen Nederlands kan mogen ze terugdraaien.