PDA

Volledige versie bekijken : In welke supermarket inkopen doen? prijzenoorlog

ahmed.elr
11 februari 2019, 22:10
Als we de media mogen geloven, komt er een ware veldslag tussen de supermarkten. Dit zou goed zijn voor de consumenten en ook de mensen overtuigen om terug in België inkopen te doen in plaats van de Grensstreek. En behoud zijn Colruyt zijn positie als goedkoopste? Ahold heeft gezworen om
Op termijn de goedkoopste te worden. Iemand zal hier een prijs voor betalen? Blijft Delhaize de duurste? Blijft liddl? Gaat Jumbo verassen?

Het kan een vaste waarde worden hier op het forum. Hier alvast wat artikels:

https://m.hln.be/geld/consument/albert-heijn-ontketent-ongeziene-prijzenoorlog-in-ons-land-1-1-gratis-wordt-1-2-gratis~a3beb2c0/

“De retailexpert verwacht dat een in België bekende supermarktketen als Colruyt de prijzenslag niet zomaar laat passeren. Vooral de Colruyt-winkels die in de buurt van een Albert Heijn liggen zullen misschien meedoen aan de prijzenoorlog.

Dat zusterketen Delhaize ook slachtoffer wordt van deze promoties, gelooft Van Ossel minder. ,,Albert Heijn positioneert zich als prijsvechter, Delhaize richt zich meer tot de klant die kwaliteit boven prijs stelt. Delhaize heeft recent ook goede cijfers laten zien. Colruyt en de klassieke prijsvechters Lidl en Aldi doen het ook vrij goed. Maar het is afwachten wat dit betekent voor bijvoorbeeld Carrefour. Doe je mee met een opbod van deze stunt, dan kost het je veel geld. Doe je niet mee, dan riskeer je dat de klant elders zijn aankopen gaat doen. Deze stunt zal hoe dan ook de omzet of de marge in de supermarktsector onder druk zetten.”

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190125_04131693?utm_source=google

https://www.tijd.be/ondernemen/consumentengoederen/albert-heijn-zit-colruyt-op-de-hielen/10072381.html

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181004_03808803?utm_source=google

Ik ga jumbo zeker een kans geven.

Noscoped420
12 februari 2019, 01:29
Als er in mijn stad een AH of Jumbo komt zal ik daar gaan, zolang dat niet het geval is kan de Belgische Economie mn gat kussen en zal ik wel die 15km tot in Maastricht rijden.

Ale nu om niet totaal zuur te doen, als ik dan al eens Belgisch winkel is het de Colruyt omdat ik merkbaar voel bij elk artikel dat ik koop dat het goedkoper is dan de Carrefour of de Delhaize.

Feit blijft zelfs met rode prijzen etc in de Colruyt kan het vaak niet op tegen de AH, zeker niet tijdens 1+1 gratis weken of hamster weken of 2de aan -50%, verder zijn er dingen uit NL die wij hier gigantisch veel eten of liever hebben ( zoals Nederlandse Mayo die blauwe Calve potten heb je hier niet, of Knorr Wereldgerechten kits die je niet vind in Belgische winkels , de friet saus zoals in de Mcdo , smaken van Fanta/lemonade die hier niet zijn )
Zelfs Belgische AH vestigingen hebben sommige van die producten niet, dus ja voor onze smaak gaan wij hier geregeld naar de NL AH.

Elke1988
12 februari 2019, 02:31
Ik neem gewoon de winkel die het dichtste bij is.

Asateo
12 februari 2019, 11:04
Als er in mijn stad een AH of Jumbo komt zal ik daar gaan, zolang dat niet het geval is kan de Belgische Economie mn gat kussen en zal ik wel die 15km tot in Maastricht rijden.

Ale nu om niet totaal zuur te doen, als ik dan al eens Belgisch winkel is het de Colruyt omdat ik merkbaar voel bij elk artikel dat ik koop dat het goedkoper is dan de Carrefour of de Delhaize.

Feit blijft zelfs met rode prijzen etc in de Colruyt kan het vaak niet op tegen de AH, zeker niet tijdens 1+1 gratis weken of hamster weken of 2de aan -50%, verder zijn er dingen uit NL die wij hier gigantisch veel eten of liever hebben ( zoals Nederlandse Mayo die blauwe Calve potten heb je hier niet, of Knorr Wereldgerechten kits die je niet vind in Belgische winkels , de friet saus zoals in de Mcdo , smaken van Fanta/lemonade die hier niet zijn )
Zelfs Belgische AH vestigingen hebben sommige van die producten niet, dus ja voor onze smaak gaan wij hier geregeld naar de NL AH.

Ja, ik vind het soms ook wel leuk om naar een AH te gaan voor een ander aanbod. Langs de andere kant hebben ze traditioneel Belgische dingen (Hasseltse speculaas bv.) dan weer niet.

Voor de gewone dingen ga ik naar de Lidl, die is het goedkoopste in het niet merken gedeelte.

Niets tegen Jumbo, maar zoals Elke zegt, nabijheid telt. Ik ga geregeld naar een Alvo (dure winkels) voor dit of dat, maar hij is nu eenmaal 100m van de deur.

kay-gell
12 februari 2019, 11:20
Ik ga altijd naar de colruyt. Deed vroeger zowel colruyt en aldi en heb da es het verschil geteld en kwam bij de colruyt echt altijd goedkoper uit dus.

Alle 89 cent voor een pak kipfilet beleg van 200 gram, daar kunt ge niet voor sukkelen.

FlatSix
12 februari 2019, 12:49
Delhaize for life.

Veruit de fijnste winkel om in te winkelen, naar mijn ervaring niet zoveel duurder als de concurrent (wij kopen niet al te veel speciale dingen), en voornamelijk qua groenten en fruit heb ik er het beste gevoel bij.

Musk
12 februari 2019, 13:01
Carrefour, want die ligt hier op 50m. Heel af en toe Colruyt voor grote, lang houdbare aankopen.

Ah en alles van shampoo, douchegel, blokskes voor het afwasmachine, waspoeder kopen we bij... Action! :) Zijn ook maar dezelfde merken, hooguit een andere taal op de doos :p

Pacemaker
12 februari 2019, 13:24
Ga deze thread toch wat volgen.

Momenteel doen wij onze inkopen meestal bij Okay of Carrefour omdat die 2 max. 3 km van bij mijn deur liggen. We hebben wel een AH en Colruyt binnen een 8 km liggen.

Is een AH in België echt interessant? Want ik vind het wel een aangenamere winkel om in te winkelen in tegenstelling tot een Colruyt bv.

jack|herrer
12 februari 2019, 13:34
Colruyt, behalve voor:

kip --> Kippenboer
Runds --> Anderen boer, met alleen koeien
Groenten - fruit --> nog een andere boer

Het voordeel van op de buiten wonen :)

Maxioso
12 februari 2019, 13:55
Delhaize for life.

Veruit de fijnste winkel om in te winkelen, naar mijn ervaring niet zoveel duurder als de concurrent (wij kopen niet al te veel speciale dingen), en voornamelijk qua groenten en fruit heb ik er het beste gevoel bij.

Voor de gewone, doordeweekse aankopen is het hier ook Delhaize als eerste keuze. Net om diezelfde reden, veel aangenamer dan andere supermarkten.

Maar voor de grote bulk aankopen 1 of 2x in de maand gaan we toch naar de Colruyt, enkel vanwege die prijsverschillen. Want gezellig lopen is het niet in dat magazijn.
Voordeel is wel dat beiden hier niet ver uit elkaar liggen en dus ongeveer evenver zijn qua afstand.

KBE
12 februari 2019, 14:16
Colruyt hier altijd, en soms de GB als het eens snel moet gaan.
Lidle durven we ook wel eens gaan voor bepaalde producten.

Preske
12 februari 2019, 14:37
Delhaize, okay of aldi.

Iedere winkel heeft producten die beter zijn dan de andere

ashuray
12 februari 2019, 15:01
Ik koop altijd alles bij de Colruyt. Behalve beuling die koop ik bij de AH als ik is naar Olen moet omdat die van de Colruyt vies zijn

Tin_Cricket
12 februari 2019, 15:32
Het hangt ervan af, Colruyt heel zelden (mijn ervaring: niet zo goedkoop, er lijkt altijd minstens 1 ding niet in voorraad te zijn dat ik nodig heb, slecht brood, en trage kassa's). Sinds het fiasco van onze geboortelijst zullen ze er ons vermoedelijk echt nooit meer zien. Ik word er nog kwaad van.

Nooit naar Carrefour. In mijn regio zijn dat allemaal vuile winkels (gangen die niet gepoetst worden, rottend fruit/groente, zure geur + personeel)

Ik ga naar AH, Delhaize (veel geminderd sinds AH in de regio kwam, ik gebruik wel hun thuislevering best regelmatig), en lidl. Maar nooit meer dan 1 supermarkt per week (tenzij ik echt iets vergat).

Chilliewillie88
12 februari 2019, 15:38
Binnenkort opent een Jumbo bij ons in de gemeente. Strategisch gevestigd met 2 filialen van Colruyt op een aantal km afstand. Gaat interessant worden (hopelijk).

Myllan
12 februari 2019, 15:59
Mensen doen als ze de prijzenoorlog tussen Ah en Colruyt in de gaten houden echt wel koopjes en al helemaal met speciale bonnen. Bizar wat voor bedragen ze kunnen besparen maar ik heb daar helaas niet de tijd voor. Is voornamelijk heel interessant voor grote gezinnen.

Wij doen boodschappen vooral in de supermarkt die op mijn weg ligt en voor bepaalde merkproducten ga ik naar de Colruyt. Als ik in Nederland ben is het vooral Jumbo of AH, die hebben me daar toch van die zalige producten zoals sausjes, kruidenmixen etc die ik hier nergens anders kan vinden.

FlatSix
12 februari 2019, 16:27
Het was hier vorige week vrijdag die 1+2 gratis in de AH, parking stond nog nooit zo vol. :)

Ascari
12 februari 2019, 17:51
Het was hier vorige week vrijdag die 1+2 gratis in de AH, parking stond nog nooit zo vol. :)

Enkel vrijdag? Heel de week was het 1+2. Helaas toen wij naar de AH moesten was alles van die promo zo goed als uitverkocht.

Wij gaan meestal naar AH, die salades en maaltijdjes zijn der wel goed, als ik weinig tijd in de week heb om te koken.
Anders naar Colruyt voor bulkaankopen van grote potten, zoals 3kg Nutella, 2kg mayonaise van DL e.d. en Lidl voor de snackskes enzo.

BlackOccult
12 februari 2019, 19:25
Poll toegevoegd.

brandon_
12 februari 2019, 22:08
Poll toegevoegd.

Waar is de Match? :unsure:

BieBie
13 februari 2019, 04:22
Wij , me vrouwmens en ik winkelen bij de kruidenier , keurslager, melkboer en brouwer om de hoek , op de wekelijkse markt groenten gebakken kip van de kipkar enz ….
En om de zo veel weken levende verse vis van boord van een vissersschip , de korte keten zoals men zegt :p

Wij doen nie mee aan de aandeelhouders te verrijken van de supermarkten !!!

Waelvis
13 februari 2019, 04:33
Hier voornamelijk Albert Heijn. Heel blij dat die terug in Lokeren is. Anders reden we speciaal naar Gent of St Niklaas. Dit vooral voor hun speltbrood. Het enige brood dat onze jongste mag eten (allergisch aan tarwe) en dat niet verschrikkelijk veel kost.

De AH bezoeken we 2 a 3x per week. Brood voor Da manneke mag toch iets of wat vers zijn e.

Ook de Colruyt pakweg 1 a 2x per week. Vooral voor water (ze hebben daar 0,5l flesjes van Boni met een "sportdop", ideaal voor de kindjes).
De Colruyt passeer ik minstens 4x per dag, dus daar spring ik ook af en toe binnen als we iets vergeten zijn of zo. (Bvb vlees uit de diepvries vergeten nemen).

Vlees bestellen we hoofdzakelijk bij een lokale slachter die ook verkoopt aan vele warenhuizen. Vlees kopen in bulk en invriezen. 30% goedkoper dan in de supermarkt, en heel lekker vlees.

Voor groenten en aardappelen moet ik dringend eens bij een lokale boer binnen stappen. Maar de angst voor het onbekende werkt wat tegen :-s

the_fox
13 februari 2019, 08:56
Wij , me vrouwmens en ik winkelen bij de kruidenier , keurslager, melkboer en brouwer om de hoek , op de wekelijkse markt groenten gebakken kip van de kipkar enz ….
En om de zo veel weken levende verse vis van boord van een vissersschip , de korte keten zoals men zegt :p

Wij doen nie mee aan de aandeelhouders te verrijken van de supermarkten !!!

Proficiat, maar probeer die ingesteldheid eens indien alle mensen in je gezin voltijds werken. En dan zeker indien de kruidenier, keurslager, melkboer, brouwer, ... maar open zijn in de periode dat jij ook aan het werken of pendelen bent; of dat de markt op een weekdag valt.

Booka Shade
13 februari 2019, 09:12
Voornamelijk in de Colruyt, omdat mijn vrouw voor de Colruyt group werkt, maar ik ga zeker zo graag naar de Delhaize.
Bij mij is eigenlijk de regel, voor het vlees naar de Delhaize, voor al de rest naar de Colruyt.

Muscleduck
13 februari 2019, 11:20
Ik ga eigenlijk alleen naar de Colruyt. Vroeger nooit omdat dat lelijke winkels waren, maar nu werk ik voor Colruyt Group en krijg een kleine korting, dus ja :)
Het winkelbeeld is imo ook al verbeterd tegenover het idee dat ik vroeger had, al is het nog geen Delhaize. En dat mag men ook niet verwachten uiteraard. Die besparingen voor de laagste prijs zitten overal in, ook in de inrichting. Het enige wat mij stoort bij Colruyt is dat er weinig keuze in in het vlees. Heel af en toe ga ik ook naar de Makro. Als ik in de buurt ben ga ik ook graag naar de Hypermarkt Carrefour in Sint-Denijs.

Sir.Killalot
13 februari 2019, 11:45
Delhaize voor de verse voeding, Colruyt voor de bulk.

Voor brood gaan we nog steeds naar de bakker en voor gehakt naar de slager. Kwaliteitsverschil voor die producten, zeker voor gehakt, is gewoon immens ten opzichte van de supermarkten.

jack|herrer
13 februari 2019, 11:49
Ik heb nooit begrepen waarom mensen een supermarkt kiezen voor de gezelligheid. Iedereen die ik ken, wilt zsm terug thuis zijn.

Asateo
13 februari 2019, 12:06
Hier voornamelijk Albert Heijn. Heel blij dat die terug in Lokeren is. Anders reden we speciaal naar Gent of St Niklaas. Dit vooral voor hun speltbrood. Het enige brood dat onze jongste mag eten (allergisch aan tarwe) en dat niet verschrikkelijk veel kost.

Dat is ook geen "simpele" allergie om te hebben.

Ik heb nooit begrepen waarom mensen een supermarkt kiezen voor de gezelligheid. Iedereen die ik ken, wilt zsm terug thuis zijn.

Ja, ik heb begrijp dat ook niet. "Shoppingservaring" als het op supermarkten aankomt... Da's vreemd voor mij.

Muscleduck
13 februari 2019, 12:28
Ik neem daar wel mijn tijd voor soms. Zeker in een winkel waar ik nog niet eerder geweest ben. Dan loop ik alle rayons af om te zien wat ze hebben.

Reverz
13 februari 2019, 12:42

Feit blijft zelfs met rode prijzen etc in de Colruyt kan het vaak niet op tegen de AH, zeker niet tijdens 1+1 gratis weken of hamster weken of 2de aan -50%.
Factueel onwaar. Dat je Albert Heijn verkiest voor het gamma dat kan ik aannemen. Wij gaan voor een aantal dingen ook naar de AH omdat ze die nergens anders hebben maar dat Colruyt merkelijk duurder zou zijn dan AH klopt gewoon niet.

Er zijn, in België, 2 winkelketens goedkoper dan Colruyt: Albert Heijn en nog goedkoper: een Colruyt in de buurt van een Albert Heijn. AH is nipt goedkoper als je geen groenten en fruit koopt in de supermarkt maar wie heeft/maakt er tegenwoordig nog tijd om naar een apparte groenten-/fruitwinkel te gaan en zelfs als je zelf groeten kweekt koop je vermoedelijk nog steeds wel fruit...

Het feit dat AH veel goedkoper zou zijn door 1+1 acties klopt ook gewoon niet want Colruyt volgt in dat geval AH gewoon en geeft in zo'n gevallen gewoon -50% korting vanaf 2 stuks wat dus op exact hetzelfde neer komt. In feite is Colruyt in dat geval goedkoper want bij aankoop van 3 verpakkingen betaal je bij Colruyt ook op de 3de verpakking maar 50%, Albert Heijn geeft je nog steeds maar 1 verpakking gratis als je er 3 koopt (ga je in het echt nooit doen maar kom :p)

Is het voor jullie niet interessant van een broodmachine aan te kopen en zelf spelbrood te bakken? Een deftige boordmachine kost pakweg €100 en je spaart toch geld uit op elk brood dat je bakt, zeker as je spelbloem zou inkopen in grote zakken. Ik kocht vroeger mijn brood altijd in de AH en was daar zeer content van maar sinds men vriendin hier woont bakken we zelf en als we nu nog eens een brood van de AH hebben is dat toch minder. Enfin, is ook persoonlijke smaak natuurlijk.

Dr. Zoidberg
13 februari 2019, 13:11
Factueel onwaar. Dat je Albert Heijn verkiest voor het gamma dat kan ik aannemen. Wij gaan voor een aantal dingen ook naar de AH omdat ze die nergens anders hebben maar dat Colruyt merkelijk duurder zou zijn dan AH klopt gewoon niet.

Er zijn, in België, 2 winkelketens goedkoper dan Colruyt: Albert Heijn en nog goedkoper: een Colruyt in de buurt van een Albert Heijn. AH is nipt goedkoper als je geen groenten en fruit koopt in de supermarkt maar wie heeft/maakt er tegenwoordig nog tijd om naar een apparte groenten-/fruitwinkel te gaan en zelfs als je zelf groeten kweekt koop je vermoedelijk nog steeds wel fruit...

Het feit dat AH veel goedkoper zou zijn door 1+1 acties klopt ook gewoon niet want Colruyt volgt in dat geval AH gewoon en geeft in zo'n gevallen gewoon -50% korting vanaf 2 stuks wat dus op exact hetzelfde neer komt. In feite is Colruyt in dat geval goedkoper want bij aankoop van 3 verpakkingen betaal je bij Colruyt ook op de 3de verpakking maar 50%, Albert Heijn geeft je nog steeds maar 1 verpakking gratis als je er 3 koopt (ga je in het echt nooit doen maar kom :p)

Klopt alleen als je de marketingpraatjes van Colruyt gelooft. Neem de proef op de som en ga eens kijken in de Colruyt en een AH in de buurt.
Wie oplet zal verrassende dingen zien.

Verder staan de rekken toevallig vaak leeg bij Colruyt als een concurrerende supermarkt een goede promo heeft. Dat of ze hebben het product niet in hun aanbod.
Tja, zo kan je makkelijk zeggen dat je de laagste prijzen hebt.

the_fox
13 februari 2019, 13:44
Factueel onwaar...
Als het factueel onwaar is, bewijs het dan met feiten.

Ik zal beginnen. Geef mij eens de straal waarin een winkel moet liggen om ervoor te zorgen dat een Colruyt een "reactie promo concurrent" doet. Ik weet uit ervaring dat de Colruyt hier achter mijn hoek dit niet doet voor de AH die 5,47km verder ligt.
Ik heb gewoon 3 random voorbeelden genomen:
Nespresso capsules huismerk, AH €0,11/capsules (https://www.ah.be/producten/product/wi395359/perla-huisblends-espresso-dark-capsules-voordeel) vs Colruyt €0,15/capsule (https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/11154/graindor-koffiepads-espresso-luminoso-6-utz-cert-20-stuks)
Fristi 1l, €1,17 bij AH (https://www.ah.be/producten/product/wi3017/fristi-rood-fruit) vs €1,35 bij Colruyt (https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/5635/fristi-rood-fruit-1l-brik)
Kokosmelk, €0,98 bij AH (https://www.ah.be/producten/product/wi221261/bon-coco-kokosmelk-klappermelk-light) vs €1,09 bij Colruyt (https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/12210/boni-selection-kokosmelk-400ml-blik). En deze zet ik er bewust bij, want het klopt bij veel producten inderdaad dat met de bulk-korting Colruyt dezelfde of net onder de prijs kan gaan.

bassie82
13 februari 2019, 13:54

Ik zal beginnen. Geef mij eens de straal waarin een winkel moet liggen om ervoor te zorgen dat een Colruyt een "reactie promo concurrent" doet. Ik weet uit ervaring dat de Colruyt hier achter mijn hoek dit niet doet voor de AH die 5,47km verder ligt.
Nespresso capsules huismerk, AH €0,11/capsules (https://www.ah.be/producten/product/wi395359/perla-huisblends-espresso-dark-capsules-voordeel) vs Colruyt €0,15/capsule (https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/11154/graindor-koffiepads-espresso-luminoso-6-utz-cert-20-stuks)
Fristi 1l, €1,17 bij AH (https://www.ah.be/producten/product/wi3017/fristi-rood-fruit) vs €1,35 bij Colruyt (https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/5635/fristi-rood-fruit-1l-brik)
Kokosmelk, €0,98 bij AH (https://www.ah.be/producten/product/wi221261/bon-coco-kokosmelk-klappermelk-light) vs €1,09 bij Colruyt (https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/12210/boni-selection-kokosmelk-400ml-blik). En deze zet ik er bewust bij, want het klopt bij veel producten inderdaad dat met de bulk-korting Colruyt dezelfde of net onder de prijs kan gaan.

Je mag niet kijken online want dat is niet aangepast. Je moet gaan kijken in de winkels zelf. Colruyt past zich enkel aan aan de winkels in een bepaalde straal. Dus je gaat dat nooit online vinden.

the_fox
13 februari 2019, 13:57
Je mag niet kijken online want dat is niet aangepast. Je moet gaan kijken in de winkels zelf. Colruyt past zich enkel aan aan de winkels in een bepaalde straal. Dus je gaat dat nooit online vinden.

Lees dan het stukje boven mijn 3 voorbeelden... Wat is die straal? Want blijkbaar is 5,47km te ver weg om aan te passen; of om de promoties te evenaren.
Maar van andere winkels (waarbij de dichtste verder weg ligt) reageren ze er hier wel op.

Asateo
13 februari 2019, 14:19
Zoals Bassie zegt, is het enkel in een straal.

Bovendien test Test Aankoop dat elk jaar en kwam Colruyt er het goedkoopste uit.

Wat Reverz hier zegt waren de conclusies van Test Aankoop vorig jaar. Ze hebben dat vorig jaar (in tegenstelling tot de jaren ervoor) niet op 1 moment gemeten, maar doorheen het hele jaar met medewerkers die gingen winkelen. Da's toch vrij betrouwbaar vind ik.

Als je toch iets goedkoper vind, kan je dat laten weten aan Colruyt. Ze geven het verschil terug. Als ge wat goed klaag krijgt ge misschien nen aankoopbon ofzo. ;) :p

Pana
13 februari 2019, 14:39
Ipv te stijden om het goedkoopste zou men ook eens wat meer naar de kwaliteit kunnen kijken.
Hier is het Albert Hein daar ze voor vele producten het beter leven keurmerk hanteren.

Sylverscythe
13 februari 2019, 14:49
Hier is het praktisch altijd de Delhaize. Vroeger ging ik naar de Okay, dan na een jaar in de VS was ik vrij "verwend". De gemiddelde supermarkt daar is een tempel, met ongeloofelijk veel keuze. Dan terug thuis de Delhaize beginnen bezoeken, en tot de conclusie gekomen dat ik daar meestal niet echt duurder winkel, tenzij ik voor "exotische" zaken ga zoals mango's of cherimoya (die je niet overal/altijdkan vinden).

Waar ik helemaal de moed niet voor heb eerlijk gezegd is meerdere winkels afgaan, zeker voor voedsel lijkt mij dat het niet waard. Voor wasmiddel en dergelijke kan het natuurlijk wel een hele besparing opleveren, zeker als je een Action in de buurt hebt.

Ipv te stijden om het goedkoopste zou men ook eens wat meer naar de kwaliteit kunnen kijken.
Hier is het Albert Hein daar ze voor vele producten het beter leven keurmerk hanteren.
Geen AH in de buurt hier, ik moet wel zeggen dat ik ook niet voor de allergoedkoopste kippenborst ofzo ga uit principe, omdat ik vind dat daar zowat het hele probleem ligt van de vleesindustrie. Ook organische eieren en melk van fairbel of hoe heet het. Waarschijnlijk maar een druppel op een hete plaat, maar kom.

Reverz
13 februari 2019, 15:04

Wordt elk jaar door testaankoop gecontroleerd en in tegenstelling tot vroeger worden er nu, zoals Asateo reeds gezegd heeft, een heel jaar door steekproeven gedaan.

Vroeger deed Test aankoop zijn metingen op een vast moment in het jaar (maart als ik me niet vergis) maar ze zijn daar nu van af gestapt omdat er toen is vastgesteld dat uitgerekend Albert Heijn jaar na jaar zijn prijzen met opzet drukte op het moment dat Test aankoop kwam controleren. Zo konden ze van een heel aantal producten duidelijk zien dat deze helemaal in het begin van het jaar in prijs daalden tot pakweg maart-april om dan terug te stijgen en direct na de zomer op hun piek te komen om dan naar het einde van het jaar toe terug stilaan te zakken. Men heeft dit voor een heel aantal producten gecontroleerd en dit had dus niet alleen te maken met vraag/aanbod/schaarste in bepaalde seizoenen.

En natuurlijk... en dat geef ik toe, je moet voor bepaalde zaken gewoon bulk kopen in Colruyt. Maar dat trek ik mij niet aan: als ik op 2 tubes tandpasta 20% korting krijg maar vanaf 10 tubes krijg ik 33% dan koop ik 10 tubes. Dat ik daar dan 2 jaar mee doen is niet relevant.
Een bus lactosevrije melk van Boni kost 88cent, als ge een heel karton koopt kost het 80cent per brik. Voor mij kost een brik melk dan ook 80cent en geen 88cent...

Hier is het praktisch altijd de Delhaize. Vroeger ging ik naar de Okay, dan na een jaar in de VS was ik vrij "verwend". De gemiddelde supermarkt daar is een tempel, met ongeloofelijk veel keuze.
Hangt er van af wat je keuze vind natuurlijk: 42 soorten Gatorade en 75 varianten Oreo's doen mij weinig :). Ik heb niet in de VS gewoond maar van de keren dat wij op rondreis in de VS in een supermarkt kwamen kan ik mij vooral herinneren dat groeten en fruit soms schrikwekkend duur waren.

the_fox
13 februari 2019, 15:15
En natuurlijk... en dat geef ik toe, je moet voor bepaalde zaken gewoon bulk kopen in Colruyt. Maar dat trek ik mij niet aan: als ik op 2 tubes tandpasta 20% korting krijg maar vanaf 10 tubes krijg ik 33% dan koop ik 10 tubes. Dat ik daar dan 2 jaar mee doen is niet relevant.
Een bus lactosevrije melk van Boni kost 88cent, als ge een heel karton koopt kost het 80cent per brik. Voor mij kost een brik melk dan ook 80cent en geen 88cent...
Heel goed voor producten dat je veel gebruikt en niet snel slecht worden. Maar ook niet altijd van toepassing.

Versta mij niet verkeerd, er is een Colruyt hier 100m vandaan dus ik ga daar veel gaan winkelen. Maar sommige dingen haal ik toch ook geregeld in de AH. Deels omdat ik ze beter vind, omdat ze ze niet hebben in andere supermarkten, of omdat ze duidelijk goedkoper zijn.
Maar het feit is dat voor een groot deel producten Colruyt zeker niet de goedkoopste is. Maarja, het hangt er natuurlijk van af hoe mensen of Test Aankoop gaan vergelijken. Als je inderdaad enkel naar de promoties van het moment kijkt + de bulk-korting + een Colruyt waar ze wel degelijk de promotie van concurrenten overnemen; dan zal het globaal gezien mogelijks goedkoper zijn.

Maar voor specifieke producten, is het zeker niet zo. En ik koop niet globaal, ik koop specifieke producten :p Zo hebben ze op het werk een Nespresso-machien dat vrij te gebruiken is, maar met eigen capsules. Dus als er een promotie is in de AH, ga ik daar om hun Perla capsules (niet de beste koffie, maar goed te drinken + pakken beter dan de koffieautomaat op het werk :D) wat dan tussen de 7 en 9 cent/capsule komt. Daar komt Colruyt nooit in de buurt met hun Graindor. Maarja, de vraag is dan ook, wordt Graindor bij Colruyt & Perla bij AH als huismerk aanzien voor de vergelijkende studies? Boni is het "huismerk" van Colruyt en geen idee wat het bij AH is ;)

Sylverscythe
13 februari 2019, 15:23
Hangt er van af wat je keuze vind natuurlijk: 42 soorten Gatorade en 75 varianten Oreo's doen mij weinig :). Ik heb niet in de VS gewoond maar van de keren dat wij op rondreis in de VS in een supermarkt kwamen kan ik mij vooral herinneren dat groeten en fruit soms schrikwekkend duur waren.

Het is zeker niet enkel positief hé, ik herinner mij schappen vol met peanut butter en wat verder dan de confituur, of een gigantische koelkast met hun verwerkte brol die ze als kaas beschouwden. Maar mijn dichtstbijzijnde winkel was een lokale concurrent van whole foods, dus ik had daar evengoed een aanbod groenten en fruit waar je hier enkel maar van kan dromen. En dat vind je bij Delhaize al wat sneller, niet dat ik daarom elke week zotte zaken koop, maar de optie is er wel.

EvilTwin
13 februari 2019, 15:24
Voor de gezelligheid ga ik niet winkelen. Daarvoor zijn andere dingen veel leuker ... Dus 90% in de Colruyt. Soms ook eens Delhaize omwille van producten die ze enkel daar verkopen.

whirlpool123
13 februari 2019, 15:39
Lidl voor de basics (eieren, patatten groenten fruit etc), AH voor al de speciale dingen en de rest. Soms ook eens carrefour of delhaize voor speciale zaken die ge in andere winkels niet vindt. Colruyt vind ik echt ne superongezellige winkel om in te shoppen en ook gewoon onhandig. Die karren vind ik onhandig om te besturen en de prijzen vind ik niet duidelijk geafficheerd. Kheb gewoon ook de indruk dat ze de mensen proberen te misleiden met hun zogezegde laagste prijs garantie. Hangt ook sterk af van welke winkels er in de buurt zijn.

Ik kies ook liever voor AH omdat die interessante Nederlandse producten hebben en interessante acties/spaaracties (korting bij efteling bv.). Ook krijgt ge korting als het product bijna over datum is, wat niet erg is als ge het die dag zelf nog op eet.

Waelvis
13 februari 2019, 15:58
Dat is ook geen "simpele" allergie om te hebben.

Idd... En het is jammer genoeg ook niet de enige.

Melk, tomaten en aardappelen is hij ook allergisch aan.

Waelvis
13 februari 2019, 16:02
Is het voor jullie niet interessant van een broodmachine aan te kopen en zelf spelbrood te bakken? Een deftige boordmachine kost pakweg €100 en je spaart toch geld uit op elk brood dat je bakt, zeker as je spelbloem zou inkopen in grote zakken. Ik kocht vroeger mijn brood altijd in de AH en was daar zeer content van maar sinds men vriendin hier woont bakken we zelf en als we nu nog eens een brood van de AH hebben is dat toch minder. Enfin, is ook persoonlijke smaak natuurlijk.

Daar hebben we ook al aan gedacht, maar het is nu dikwijls al moeilijk om alles af te krijgen (qua huishouden, boodschappen,...) En mezelf kennende gaan we heel veel ochtenden hebben: "shit, gisteren brood vergeten bakken".

En het brood van de AH eet hij supergraag (vooral het Liefde en Passie Spelt)

whirlpool123
13 februari 2019, 16:14
Daar hebben we ook al aan gedacht, maar het is nu dikwijls al moeilijk om alles af te krijgen (qua huishouden, boodschappen,...) En mezelf kennende gaan we heel veel ochtenden hebben: "shit, gisteren brood vergeten bakken".

En het brood van de AH eet hij supergraag (vooral het Liefde en Passie Spelt)

Ik heb zelf een broodmachine en brood bakken houdt 2x niks in. Wij bakken ons eigen brood al 5 jaar lang en willen niks anders meer. Ge slaat gewoon een voorraad in van zakken broodmeel en ge zijt goed voor een aantal maanden. Gewoon gist, zout, water, boter en broodmeel in de broodpan en hup ge zijt klaar. Ge kunt zelfs broodmixen kopen waar ge enkel water moet bij toevoegen.

makila
13 februari 2019, 16:17
AH, Renmans(slager Aldi) en Jumbo voor de grootste boodschappen.

Er is een Jumbo net over de grens op een uurke rijden hier. En die is het goedkoopste.

Ik vind het straf dat ik de eerste ben hier die zegt dat hij naar de Jumbo rijdt.

Reverz
13 februari 2019, 16:18
Komt bekend voor. Ik steek het meestal in direct als ik thuis kom (het moet er direct uit na het bakken, dus net voor slapen is bv geen optie) maar het gebeurt van tijd inderdaad wel dat we net voor we in ons bed kruipen zien dat er geen brood is :p

Bij ons geen mega ramp maar als je iemand in huis hebt die spelt MOET hebben is het al lastiger om ergens een smoske oid te scoren. Meestal hebben we gelukkig wel nog een beetje in de diepvries zitten van een overschotje ofzo.

Feignasse
13 februari 2019, 16:54
Tegenwoordig terug het vaakst bij Delhaize, wegens beste / meest uitgebreide aanbod verse voeding, bio en vegetarisch / vegan. Hun eigen producten zoals bv koekjes zijn ook stukken beter dan wat je bij andere supermarkten vindt.

Daarnaast nog Carrefour, Lidl en Aldi voor specifieke producten - liggen hier allemaal toch vrij dicht bij elkaar.

Sneakytje
13 februari 2019, 17:51
Wij gaan wekelijks naar colruyt en dan naar de carrefour market voor groenten, fruit of dingen die ze in colruyt niet hebben.
De anders winkels komen we sporadisch eens. Dat een winkel er niet 'mooi' uitziet boeit mij niet, het is maar voor boodschappen, niet om een hele middag te shoppen.

Colruyt is het goedkoopst op de dingen die ze exact hetzelfde ook in de andere winkels hebben. Dus je moet geen AH koffie met Boni ofzo vergelijken, maar bv iets zoals dauwe egberts dat ze overal hebben.

Dadels
13 februari 2019, 18:08

Kan niet, Colruyt volgt ALTIJD de prijzen. Dus ze zijn altijd even goedkoop. Uiteraard spreek ik over Colruyts met een AH in de buurt. Ik geloof nul de botten dat AH goedkoper is. AH maakt agressieve reclame, maar Colruyt volgt mee.

ahmed.elr
13 februari 2019, 18:19
Zeer goede topic van de topic starter. ;-)
Wie weet openen de ketens hier ook een accountje ;-)

Mensen die hier referen naar Delhaize met als uitgangspunt versheid, goed om te weten dat mensen die naar Colruyt gaan of Aldi geen verse producten zouden kopen.

Ik ga denk ik meer naar Ah die zouden nog goedkopere producten hebben en vooral producten voor de zuiderse gemeenschap. Het personeel is ook een stuk vriendelijker dan Colruyt en vrolijker, daar bij Colruyt werken percies robots. jumbo is afwachten, afwachten of ze de verwachtingen inloodsen. Duitse supermarkten zouden ook handig zijn. Grote hoeveelheden.

Het is wel frappant om vast te stellen dat die ketens nu wel onder de prijs kunnen gaan, ondaks dat grondstoffen duurder worden.

ahmed.elr
13 februari 2019, 18:21
Kan niet, Colruyt volgt ALTIJD de prijzen. Dus ze zijn altijd even goedkoop. Uiteraard spreek ik over Colruyts met een AH in de buurt. Ik geloof nul de botten dat AH goedkoper is. AH maakt agressieve reclame, maar Colruyt volgt mee.

Kan je dit staven?

Asateo
13 februari 2019, 19:41
Kan je dit staven?

Het is hun tagline. Altijd de goedkoopste. Ze hebben mensen die de prijzen nakijken en volgen.
Verder kan ik het niet nu bewijzen, buiten de reeds genoemde test aankoop studie, die de enige objectieve referentie is die ik ken op dat vlak.

Noscoped420
13 februari 2019, 19:43

Klopt wel wat je zegt maar ik ga naar de Nederlandse AH en Colruyt vergelijkt daar niet mee, dus AH komt me telkens een fractie goedkoper uit dan Colruyt omdat in NL de prijzen in de supermarkten zowiezo al licht lager liggen dan in BE.
AH BE maakt wel een slogan met winkelen aan Nederlandse prijzen maar als ik naar de AH in Genk ga en dan erna naar die in Maastricht merk ik toch dat er nog steeds licht verschil zit op de prijzen, vooral drank.

Zoals ik hierboven dus zeg , ik ga naar de NL AH in Maastricht, daar heeft Colruyt niks mee te maken en daarin volgt Colruyt dus niet, dus wat ik zeg is wel waar, al zijn het natuurlijk geen astronomische verschillen maar in NL is het wel allemaal licht goedkoper in een supermarket.

Idem als in Aken naar de Real of Kaufland zou gaan, is ook een stuk goedkoper dan bv zelfs Colruyt, maar dan zit ik ook een 40 min te rijden dus daarmee vergelijk ik niet.

makila
13 februari 2019, 21:43
Ga eens naar de Collruyt in Lier? En ga dan eens shoppen in de Colruyt in Anderlecht. Dat scheelt dus echt veel sé ;) Die van lier is echt veel goedkoper. En dan spreek ik niet over 20% of zo, sommige artikels (identiek dezelfde!) zijn soms doodleuk DUBBEL IN PRIJS (Geen gezever)

Geen concurrentie? Dan kan de Colruyt echt gewoon pokkeduur zijn. Veel concurrentie? Dan is Colruyt een prijsbreker. Dus je moet echt opletten daarmee! Mensen die zeggen dat de Colruyt altijd goedkoper is = totaal fout. ;)

Ik spreek natuurlijk over extremen in het voorbeeld van de Colruyt en ik zeg niet dat je er op moet blindstaren, maar nooit de prijzen vergelijken kan je dus worst case, effectief honderden euro's extra kosten per jaar hoor voor exact dezelfde voeding

TNTim
13 februari 2019, 22:31
Wij winkelen wekelijks bij Aldi, soms ook Delhaize en als het product beschikbaar is van 365 nemen we die variant. Kwaliteit van Aldi en 365 bij Delhaize vinden we goed, beter dan Everyday van Colruyt.
Staat er iets leuk in reclame bij Lidl/Colruyt/AH dan gaan we het daar halen en dikwijls in bulk.

Vroeger gingen we wekelijks naar Delhaize ipv Aldi voor onze aankopen, maar de laatste maanden vinden we de promoties daar minder. Meer de exclusieve producten die tegenwoordig in promotie staan ipv vroeger eerder de gewone dingen.
Bij Delhaize gaan we vaak enkel achter brood/stokbrood omdat we hun bakkerij het beste vinden + het ligt op onze baan naar het werk. (Lidl is hier trouwens even goed in tegenwoordig, maar dat ligt uit richting voor ons.)

KO
13 februari 2019, 22:46
Ik maak 1x per week een lijstje en ga zaterdag winkelen voor de hele week. Nadeel daarvan is dat het niet makkelijk is uw groenten vers te houden, zeker als je van die voorgesneden zakjes koopt.
In regel winkelen we altijd bij AH, maar ik ga toch minstens 1x per maand naar Colruyt, voor dingen in bulk te kopen en bepaalde huismerk producten (bvb Everyday Lemon Zero of die voorgesneden diepvriesmixen die eigenlijk allemaal lekker zijn, borrelnoten, ...).

Groenten probeer ik zo weinig mogelijk in AH te kopen wegens extreem duur. Passeer zo'n fruitmarkt Cools onderweg. Als er niet teveel volk is stop ik daar.

Reverz
14 februari 2019, 07:42
Het personeel van AH is ook een stuk vriendelijker dan Colruyt en vrolijker, daar bij Colruyt werken percies robots.
Dat is ook allemaal sterk filiaal gebonden lijkt mij. Ik heb eigenlijk voornamelijk goede ervaringen met Colruyt, vroeger in Beveren was beter dan nu in Sint-Niklaas maar cava nog.

Van de vroegere AH in Lokeren was ik zeer content over het personeel maar het personeel dat rondloopt in de AH in Sint-Niklaas is echt om te bleiten. Toegegeven, het is heel stilletjes aan aan het beteren maar zeker het volk dat ze daar hadden het eerste half jaar nadat die winkel open ging dat was echt beneden alle pijl.

Geen concurrentie? Dan kan de Colruyt echt gewoon pokkeduur zijn. Veel concurrentie? Dan is Colruyt een prijsbreker.
Je moet prijzen per regio vergelijken. Mensen gaan nu eenmaal geen 50km doen voor boodschappen... sommigen wel maar de meerderheid niet.
In dat opzicht is het goed dat er met Jumbo nog een extra speler de markt betreedt. Of dit een goede zaak is voor leveranciers is een ander paar mouwen, zeker de kleintjes worden gewoon uitgeperst door de grote supermarkten...

Groenten probeer ik zo weinig mogelijk in AH te kopen wegens extreem duur.
Dat is omdat ze rond elke wortel apart een plastiekske moeten doen :p

Japser
14 februari 2019, 08:15
Kan je dit staven?

Ja vermits dit de job is van enkele mensen om elke dag prijzen te vergelijken onder andere mijn schoonbroer.

Wat wel zo is dat je idd alles moet meetellen.

Dus exact hetzelfde product.
Prijs per kg of l bekijken.
Wel zijn niet alle prijzen in alle colruyts gelijk en kan het zijn dat in sommige colruyts deze duurder zijn. Als er een andere AH of discounter in de buurt is zal de prijs iets lager zijn.

Beste voorbeeld om dit te staven, aldi verkoopt coca cola maar kijk is naar de prijs per L want ze verkopen zo een raar formaat.

Lakigigar
14 februari 2019, 11:31
Ik neem gewoon de winkel die het dichtste bij is.

idem zijn er twee dus. Een (privé?)spar voor kleinere zaken. En een privé select / alvo voor de grotere zaken. In de supermarkten zelf pak ik dan wel weer wat goedkopere merken. Uiteraard is het niet goedkoop maar een alternatief is er niet echt. Colruyt liggen helaas echt ver weg (zelfs niet in de buurgemeentes). En zonder auto wordt het dan al lastig. Wat ik wel kan doen is bijvoorbeeld één keer per maand misschien gaan of minder frequent om bepaalde zaken in groot aan te kopen. Een aldi / lidl hebben het nadeel dat het assortiment wat klein is. Maar voor ongezond eten is het wel dus een pak goedkoper dan de twee winkels die ik heb opgesomd. Het probleem is dat ik gewoon veel sneller alles ga eten van ongezond eten als ik alles in het groot aankoop en gewoon meer gewone maaltijden ga overslaan. Voor mij werkt het het best als ik niet super veel hier heb liggen thuis. En voor verse groenten bijvoorbeeld ga ik altijd dichtbij gaan. Ik denk ook niet dat er qua prijs een groot verschil daartussen is (en je kan die toch maar een bepaalde tijd bewaren tenzij je ze in de diepvries ofzo smijt).

Op zich is er niet zo een groot probleem. Ik vermijd gewoon wat duurdere producten (duurder vlees, duurder snoep, duurder dit en dat), en ga gewoon eerder voor het goedkope kiezen of voor witmerken of voor "boni". Zo kan je in een duurdere winkel ook al wat besparen (en dat doe ik zelfs zonder dat ik er bij nadenk). Te veel ongezond eten kopen wil ik ook niet, dus dat legt er dan onrechtstreeks een beperking op.

Er is een Jumbo net over de grens op een uurke rijden hier. En die is het goedkoopste.

Ik vind het straf dat ik de eerste ben hier die zegt dat hij naar de Jumbo rijdt.

Op een uur rijden, serieus? Ja, dan lijkt het mij plots niet meer straf dat je dat zegt. Maar als je dat 1 keer per maand doet, dan gaat dat wel denk ik.

Ha ja, carrefours vind ik er ook altijd niet aangenaam uitzien. Grappig dat ik niet de enige ben die dat denk. De winkel waar ik naartoe ga (grote winkel) ziet er zeer verzorgd en deftig uit. Dat helpt natuurlijk ook wel. Niet dat het zoveel uitmaakt, maar het is altijd wel een kleine plus. In de carrefours dat ik al geweest ben, is het keer op keer toch wat anders. Daarnaast is dat ook gewoon echt een dure winkel, dus voor de prijzen moet je al niet gaan.

bassie82
14 februari 2019, 11:44
Jah als je ga beginnen te vergelijken met winkels over de grens en 100 km verder dan komen we er niet hé.

Auchan is op een uurtje van mij en is spotgoedkoop met water en dergelijke. Als je je koffer vult haal je het er wel uit en kan goedkoopste Belgische winkel nooit aan tippen.
Idem voor ASDA in Engeland : bv promo's van wasmiddel = 3 wasmiddel voor prijs van 1 hier in België.
Wij gaan meerdere keren per jaar naar daar en halen dat eruit door koffer te vullen.

Maar het is dan geen eerlijke vergelijking meer hé.

makila
14 februari 2019, 11:46
De Belg is inderdaad een huismus. Als ik vraag aan mensen: je doet boodschappen en die kosten 200 euro. Maar 50km verder kosten exact dezelfde produkten 100 euro. Zou je dan opteren naar die andere winkel te gaan?

Ik heb ooit de proef op de som genomen en erg verrassend antwoordde maar liefst 90 procent NEE.

Idem met een woning. Dan is het zelfs nog veel extremer hoor. Een collega woont in het stad. Het kostte hem 500k euro!!! Ik zei hem: diezelfde woning kost net buiten het stad 300k dan kan je toch beter daar wonen?

Het antwoord was doodleuk: NO WAY.

Terwijl hij nu de tram neemt en er ook nog 15 minuten doet om naar zijn werk te geraken. Zelfs tijdens file langs de goeie kant van het stad is het maar 40 minuutjes met de trein.

Toch is 25min minder tijd om op zijn werk te geraken meer waard dan 200k euro voor hem. En hij is helemaal de enige niet. Juist in tegendeel.

Maar het gaat niet alleen daarom natuurlijk. Winkels, de apotheker etc zijn ook gemiddeld dan dichterbij natuurlijk ..

Lakigigar
14 februari 2019, 11:48
Mijn ouders gingen vroeger naar auchan, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Sowieso dat Frans is al niets voor mij. Die winkel ligt eigenlijk vrij dichtbij. Maar op de parking heeft 15 jaar geleden mijn ouder ooit eens getuut naar een vreemdeling in een kamionet die rare toeren haalt. Die vent stapte geirriteerd uit de auto en heeft gewoon de ruit ingeslagen van onze auto. Mensen die het gezien hadden gebaarden allemaal dat er niets was gebeurd, want het was een vreemdeling en ze hadden schrik van die vent. Die vent heeft dan zeker nog een discussie voor 30 min lang met mijn ouders gehouden, en een parkeerwachter daar op de auchan. Ik weet het allemaal niet meer goed, want ik was 7 ofzo. Maar plezant is anders. Allez ja, het is een buurt vol marginalen. mij zien ze daar niet. Die voorsteden van Lille zijn altijd avoid - avoid - avoid (tourcoing, roubaix en al die steden daar). Sindsdien zijn ze niet meer gegaan, en ik ga ook nooit gaan, ook al is het daar 3 keer goedkoper dan hier (maakt mij niet uit).

Daarnaast, franse huismerken. Tja, neen. Liefst niet.

Cerv.Be
14 februari 2019, 11:56
Over het algemeen Delhaize, want de winkel is op wandelafstand van thuis. Wij gaan minstens om de 2 dagen naar de winkel voor verse producten & kleine benodigdheden, ik ga echt niet iedere keer speciaal omrijden als er een winkel achter de hoek ligt. Regelmatig doen we grote inkopen via Collect&Go, te gemakkelijk - nog geen 5 minuten binnen & is maar 10minuten van huis. 1 tot 2 per jaar rij ik tot aan de Lidl om daar vloeibaar/poeder wasmiddel, wasverzachter en vaatwastabletten te kopen. Dan koop ik genoeg zodat we minstens een paar maanden verder kunnen.

Verder komen we wel eens sporadisch in de Makro of Carrefour hypermarkt om te winkelen.

Ga eens naar de Collruyt in Lier? En ga dan eens shoppen in de Colruyt in Anderlecht. Dat scheelt dus echt veel sé ;) Die van lier is echt veel goedkoper. En dan spreek ik niet over 20% of zo, sommige artikels (identiek dezelfde!) zijn soms doodleuk DUBBEL IN PRIJS (Geen gezever)

Geen concurrentie? Dan kan de Colruyt echt gewoon pokkeduur zijn. Veel concurrentie? Dan is Colruyt een prijsbreker. Dus je moet echt opletten daarmee! Mensen die zeggen dat de Colruyt altijd goedkoper is = totaal fout. ;)

Ik spreek natuurlijk over extremen in het voorbeeld van de Colruyt en ik zeg niet dat je er op moet blindstaren, maar nooit de prijzen vergelijken kan je dus worst case, effectief honderden euro's extra kosten per jaar hoor voor exact dezelfde voeding
Prijzen worden dan ook per regio bekeken, niet over het hele land. Colruyt eikt hun prijzen dan ook met de regio. Dat doen andere winkels trouwens ook. ;-)

Lakigigar
14 februari 2019, 12:00
https://radio2.be/sites/default/files/styles/1200x630_nocrop/public/components-images/2017-12/Supermarkt%201.png?itok=LBRo2AZD

Lakigigar
14 februari 2019, 12:11
Welke room kopen jullie eigenlijk en waar? (want boni wil ik niet langer meer kopen wegens de verpakking waar ik me aan erger).

ashuray
14 februari 2019, 12:59
Welke room kopen jullie eigenlijk en waar? (want boni wil ik niet langer meer kopen wegens de verpakking waar ik me aan erger).

Wat is daar mis mee? Is toch maar een flesje?

Ascari
14 februari 2019, 14:00

Die van de AH pak ik meestal of anders die van Campina in zo'n pack met 2 klein flesjes.

Bubba
14 februari 2019, 14:45

Kartonnen busje? Wat is daar mis mee?

Tomski
14 februari 2019, 15:04
Colruyt als we door de week es iets nodig hebben. Is vlakbij.

Maar wij kopen meestal in het groot in bij Auchan. En occasioneel es bij Rewe in Duitsland.

vloet
14 februari 2019, 15:20
Delhaize vooral omdat die als enige nog open is als ik 's avonds thuiskom. Maar ze hebben daar ook het beste vlees imo. En uiteindelijk ben ik daar redelijk tevreden prijs/kwaliteit/aanbod.
Bij Lidl ga ik vooral drank halen. En bij den Aldi kom ik het liefst voor de diepvriesproducten en de Moussaka :unsure:

Ik zou wel vaker naar Aldi gaan als die na 19u nog open zou zijn. Afstand is bij mij geen factor. Alle supermarkten liggen in een radius van een km bij mij. Een Colruyt is hier niet, en ik ga er ook niet speciaal voor naar een andere gemeente rijden.

Edit: Ik lieg, Lidl is ook langer open, maar voor beleg e.d. ga ik liefst naar Delhaize.

Ivan4you
14 februari 2019, 15:48
Delhaize werkt toch samen met buurtslagers voor hun vlees he?Allez ik zie daar toch soms ne camion van buurtslagers staan.

Sylverscythe
14 februari 2019, 15:56
De Belg is inderdaad een huismus. Als ik vraag aan mensen: je doet boodschappen en die kosten 200 euro. Maar 50km verder kosten exact dezelfde produkten 100 euro. Zou je dan opteren naar die andere winkel te gaan?

Ik heb ooit de proef op de som genomen en erg verrassend antwoordde maar liefst 90 procent NEE.

Idem met een woning. Dan is het zelfs nog veel extremer hoor. Een collega woont in het stad. Het kostte hem 500k euro!!! Ik zei hem: diezelfde woning kost net buiten het stad 300k dan kan je toch beter daar wonen?

Terwijl hij nu de tram neemt en er ook nog 15 minuten doet om naar zijn werk te geraken. Zelfs tijdens file langs de goeie kant van het stad is het maar 40 minuutjes met de trein.

Toch is 25min minder tijd om op zijn werk te geraken meer waard dan 200k euro voor hem. En hij is helemaal de enige niet. Juist in tegendeel.

Maar het gaat niet alleen daarom natuurlijk. Winkels, de apotheker etc zijn ook gemiddeld dan dichterbij natuurlijk ..

Vreemd, ik dacht dat het "probleem" met "de Belg" net was dat we allemaal te ver van ons werk wonen. Dus ik zou zeggen, goed bezig die kerel. Verder zou ik de tijdswinst toch niet onderschatten, een heel leven lang op 15 min naar het werk, dat wil dan zeggen dat je ook te voet of met de fiets kan als er iets misloopt, dat is gewoon pure luxe. Tram >> trein qua gemak/stiptheid.

Dat voorbeeld van de winkel is net hetzelfde natuurlijk, even 100 km gaan rijden voor een winst van (twijfelachtig) € 100. Dus meer dan een uur rijden en brandstof verstoken, terwijl het ook 5 min rijden kan zijn...Ik zeg twijfelachtig want ik wil nog wel eens zien dat je voor dezelfde producten maar de helft gaat betalen.

Regenneger
14 februari 2019, 16:18
Colruyt als we door de week es iets nodig hebben. Is vlakbij.

Maar wij kopen meestal in het groot in bij Auchan. En occasioneel es bij Rewe in Duitsland.

Je doet én in Frankrijk én in Duitsland inkopen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Een van beide moet toch erg veraf liggen.

Chilliewillie88
14 februari 2019, 16:19

dat lijkt me nu ook nogal evident dat de gemiddelde Belg geen 50 km gaat rijden om boodschappen te doen. Hebt ge enig idee hoeveel winkels ge tegen komt op die 50 km? Dat is alles behalve efficiënt. Wie heeft daar tijd én goesting voor?

Als ge kunt besparen door bv net over de grens te gaan winkelen dan begrijp ik dat. Maar 50 km rijden is niet net over de grens he.

Remake
14 februari 2019, 16:32
Mijn ouders gingen vroeger naar auchan, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Sowieso dat Frans is al niets voor mij. Die winkel ligt eigenlijk vrij dichtbij. Maar op de parking heeft 15 jaar geleden mijn ouder ooit eens getuut naar een vreemdeling in een kamionet die rare toeren haalt. Die vent stapte geirriteerd uit de auto en heeft gewoon de ruit ingeslagen van onze auto. Mensen die het gezien hadden gebaarden allemaal dat er niets was gebeurd, want het was een vreemdeling en ze hadden schrik van die vent. Die vent heeft dan zeker nog een discussie voor 30 min lang met mijn ouders gehouden, en een parkeerwachter daar op de auchan. Ik weet het allemaal niet meer goed, want ik was 7 ofzo. Maar plezant is anders. Allez ja, het is een buurt vol marginalen. mij zien ze daar niet. Die voorsteden van Lille zijn altijd avoid - avoid - avoid (tourcoing, roubaix en al die steden daar). Sindsdien zijn ze niet meer gegaan, en ik ga ook nooit gaan, ook al is het daar 3 keer goedkoper dan hier (maakt mij niet uit).

Daarnaast, franse huismerken. Tja, neen. Liefst niet.

Ge zijt van Menen, dan ben je toch enige marginaliteit gewoon?

MikeHunt
14 februari 2019, 16:39
Ge zit op 9lives, dan ben je toch enige marginaliteit gewoon?

Fixed

Lakigigar
14 februari 2019, 18:10
Kartonnen busje? Wat is daar mis mee?

Super onhandig om open te krijgen. Als ik het open draai, krijg ik dat dingetje nooit meegedraaid en daardoor krijg ik de room er niet goed uit waardoor er altijd een deel achter blijft of ik er ongelooflijk mee pruts. Gewoon ja, prijsbesparend is het niet als je de volledige inhoud van het doosje niet kan gebruiken. Vroeger was het een flesje.

Ge zijt van Menen, dan ben je toch enige marginaliteit gewoon?

Er is een verschil tussen marginaliteit van Menen en Noord-Franse marginaliteit.

Twee weekenden geleden wel hier in de straat een auto en tuinhuis uitgebrand, en wat zaken (kranten, papieren en een gordijn) in brand gestoken in inkomhal van appartement waar ik woon. Maar op zich valt het wel goed mee. Veel inbraken dat wel, maar je woont aan de grens, dus dat weet je ook dat dat gevaar er riskeert. En heb eens aangesproken geweest door vreemdelingen op een drukke straat die echt rare dingen wilden van mij (vroegen om me in te stappen of iets mee te roken), en ik die niet wou, en weg liep, en ze me dan achtervolgden en gewoon rare shit. Daarbij nog me proberen omver rijden en tegen een geparkeerde auto gereden, en dan heb ik moeten aanbellen bij een mens in een huis die me binnen liet en de politie belde... terwijl die vreemdelingen daar bleven keken naar ik uit die straat (en niet weg wilden gaan) tot de politie toe kwam. Was echt super blij dat die mens open deed....

Tomski
14 februari 2019, 19:38

Een van beide moet toch erg veraf liggen.Duitsland is veel minder frequent. 2-3x per jaar tijdens een shoppingdag in aken. Vooral koffie int groot dan. Kopen 3-4 Rewes hun stock op :D

ahmed.elr
14 februari 2019, 19:55

Een van beide moet toch erg veraf liggen.

Online bestellen.

rsc
14 februari 2019, 22:30
Delhaize is lang niet zo duur als mensen denken als je slim shopt.

-fruit/groenten is daar soms heel goedkoop: deze week nog 5 bananen aan 1 euro en een selder aan 1 euro gekocht
-Huismerken zijn vaak hetzelfde of bijna hetzelfde geprijsd als de concurrentie
-Delhaize ligt vaak in de stad, kunnen veel mensen te voet naartoe. Dat bespaart ook geld. Colruyt heeft dit niet
-kassa in de Delhaize gaat veel sneller dan in de Colruyt

Alleen de A merken zijn duur in Delhaize.

Natuurlijk is hij niet de enige. Iedereen met verstand zou dat doen.

Reverz
15 februari 2019, 07:38
Das enkel. Maal 2 is dat 50min per werkdag, pak nog wat vertragingen etc en staking miserie mee en je zit aan 5u per week. 5 UUR! Das dik 20 uur per maand of pakweg 250 uur per jaar of anders gezegd 10 volle dagen. Elk jaar opnieuw.

De persoon in kwestie heeft vermoedelijk ook geen wagen nodig (of alleszins veel minder) voor vanalles en nog wat omdat alles dichterbij is. De effectieve besparing over 20-25 jaar is dus veel kleiner dan de €200k waarover je spreekt. En als je weet dat je op die 25 jaar bijna een jaar in tijd uit spaart aan pendeltijd dan vind ik dat nog niet zo onlogisch. Besides, dat is iets compleet anders want vastgoed, zeker in het centrum van een stad, zal zijn waarde behouden (en vermoedelijk in waarde stijgen) en de persoon in kwestie is die €200k dus helemaal niet "kwijt".

Enfin, on topic, als ik wist dat ik voor 100km rijden (50 heen en terug) €100 kon uitsparen zou ik dat direct doen. Het feit is, je schetst het te simpel... veel mensen zijn slechte planners, niet iedereen rijdt 1 keer per maand of zelfs 1 keer per week naar de winkel voor een volle kar. Veel mensen rijden alla minute voor 1 of 2 dagen naar de winkel voor een kar van €50, plots is het veel minder aanlokkelijk om 100km te rijden, de besparing is namelijk geen €100 maar slechts €25. En neen, daarvoor ga ik ook geen uur in mijnen auto zitten.

Japser
15 februari 2019, 07:50
Bestel dan gewoon alles op amazon of bol moet ge zelfs u zetel niet uit voor die prijzen :D

the_fox
15 februari 2019, 08:53
-Delhaize ligt vaak in de stad, kunnen veel mensen te voet naartoe. Dat bespaart ook geld. Colruyt heeft dit niet

Dat is anekdotisch en niet echt een reden vind ik :p Ik woon in een dorpskern en kan tevoet naar de Colruyt (100m) maar Delhaize is toch met de fiets of auto (2,5km). Hangt allemaal af van je woonplaats, er zijn ook genoeg vestigingen van Colruyt in een stad of dorpskern. Verder gaat het naar mijn ervaring sneller in de Colruyt (toch hier) dan in de Delhaize, want ze doen sneller extra kassa's open. Al snap ik de perceptie wel, daar er geen rolband is dus alles manueel van kar naar kar overgezet moet worden + mensen hun kar meestal (naar mijn gevoel) meer gevuld is in de Colruyt; hierdoor is de doorlooptijd per klant wel langer.

Reverz
15 februari 2019, 12:02
Nog zo'n fabeltje...men vergelijkt 2 manieren van werken puur op doorlooptijd aan de kassa zonder rekening te houden met het aantal goederen. En dan nog wil ik dat ten sterkste betwijfelen.

Het systeem van Colruyt is objectief sneller:
* Je rijdt je kar voor en de werknemer van Colruyt laad alles vanuit je kar direct over in de andere kar (liefst van al in nen bak oid).
* Je rijdt naar de kassa -> betaald en buiten.

Bij andere winkels:
* Je moet eerst alles uit je kar op de rolband leggen.
*** Bij de Aldi krijg je hier al problemen met volle karren want de kassa's hebben na de kassabediende geen ruimte dus de kassabediende moet wachten met scannen tot alles uit de kar is en de klant zijn kar naar het einde van de band verplaats heeft. ***
* Vervolgens moet de werknemer alles vastpakken en doorschuiven.
* Vervolgens moet alles ingeladen worden door de klant zelf.
* Wachten
* Wachten (ahja, die klant is zijn/haar kar nog aan het inladen)
* Eindelijk betalen

Bedenkingen:
* Het rolband systeem werkt... als je max pakweg 20 stuks bij hebt. Bij volle karren zoals in de Colruyt vaak voorkomt is het systeem Colruyt véél efficiënter.
* Colruyt opent veel sneller bijkomende kassa's. In bv AH doen ze pas een 3de kassa open als de mensen tot halfweg de winkel staan.
* Op piekmomenten zet Colruyt meer bediendes in dan er kassa's zijn waardoor er op het moment dat iemand aan het betalen is direct een collega aan de kar van de volgende klant begint.

TNTim
15 februari 2019, 12:18
@Reverz
Bij Delhaize kan je ook zelf scannen, dan passeer je op 1 à 2 minuten de kassa.
(Verder vind ik het eigenlijk maar triest voor de Colruyt-medewerker, dat is continu recht staan en trekken/sleuren/heffen. Bij andere winkels laat je bijvoorbeeld grote pakken water/bier/frisdrank gewoon op de kar staan.)

Edit:
Bij Aldi gaat scannen voor de kassamedewerker trouwens quasi vanzelf heb ik de indruk. Hij/zij schuift het product over het toogske en het scant al. Bij Colruyt moet de kassamedewerker eerst nog de barcode zoeken en scannen. -> ook weer tijdsverlies.

jack|herrer
15 februari 2019, 12:30
Ik vind het kassa systeem bij de colruyt net het grote pluspunt van die winkel...Bakken opendoen en gewoon overzetten in de auto.

Carrion
15 februari 2019, 12:34
Bij de aldi hebben ze uw producten al allemaal gescanned nog voor ge zelf goed doorhebt dat je ze op de band hebt gelegd. :unsure:

rsc
15 februari 2019, 13:37
Nog zo'n fabeltje...men vergelijkt 2 manieren van werken puur op doorlooptijd aan de kassa zonder rekening te houden met het aantal goederen.
Neen... :wtf: Rekening houden met het aantal goederen is nutteloos.

Ik vergelijk enkel de tijd die ik aan de kassa doorbreng. En dat is in Colruyt makkelijk 15-20 minuten. Hier leer je pas geduld hebben.

Asateo
15 februari 2019, 14:18
En dat is in Colruyt makkelijk 15-20 minuten. Hier leer je pas geduld hebben.

Wat dan weer een reden is om naar Colruyt te gaan:
"Word zen, shop bij ons."
:p

Reverz
15 februari 2019, 14:36
Neen... :wtf: Rekening houden met het aantal goederen is nutteloos.

Ik vergelijk enkel de tijd die ik aan de kassa doorbreng. En dat is in Colruyt makkelijk 15-20 minuten. Hier leer je pas geduld hebben.
Jij zegt 'snelheid' maar eigenlijk heb je het over 'doorlooptijd', 2 verschillende dingen. Dat de doorlooptijd korter is... misschien (maar twijfelachtig), de snelheid is dat zeker niet.

En als je 15-20minuten moet schuiven in Colruyt zijn daar 2 oplossingen voor:
1. Niet overdrijven
OF
2. Als ge effectief 15-20 minuten moet schuiven: niet op zaterdagmiddag of maandagavond naar de Colruyt gaan...

rsc
15 februari 2019, 15:17
Jij zegt 'snelheid' maar eigenlijk heb je het over 'doorlooptijd', 2 verschillende dingen. Dat de doorlooptijd korter is... misschien (maar twijfelachtig), de snelheid is dat zeker niet.

Ik zei dat het kassasysteem veel sneller gaat in Delhaize dan in Colruyt. Al die andere zever gelijk rekening houden met het aantal producten en de doorlooptijd zijn niet van toepassing. Ge zijt sneller buiten in de Delhaize, en meer info is daarbij niet nodig.

En als je 15-20minuten moet schuiven in Colruyt zijn daar 2 oplossingen voor:
1. Niet overdrijven
Het kassapersoneel moet inderdaad niet overdreven traag werken en met maar heel weinig kassa's, maar daar kan ik niks aan doen.

2. Als ge effectief 15-20 minuten moet schuiven: niet op zaterdagmiddag of maandagavond naar de Colruyt gaan...
Op een zaterdag sta je daar niet 15 minuten aan de kassa, maar een half uur. Tijdens de daltijden is het nog 15 minuten.

Regenneger
15 februari 2019, 16:08
aanschuiven aan de kassa in 2019

Tomski
15 februari 2019, 16:47
aanschuiven aan de kassa in 2019

gezellig toch? Om 18u na het werk tussen de gepensioneerden die de rest van de dag geen tijd hebben en hun kopergeld komen uitgeven.

XtremeSpooky
15 februari 2019, 16:48
Geen van allemaal, gewoon Makro, dichtbij en daar hebben ze nu eens echt alles sé (en ook heel verse vis!)

rsc
15 februari 2019, 17:20
gezellig toch? Om 18u na het werk tussen de gepensioneerden die de rest van de dag geen tijd hebben en hun kopergeld komen uitgeven.
hij hoeft nooit aan een kassa aan te schuiven omdat zijn moeke de commissies doet.

Carrion
15 februari 2019, 17:29

In hun verdediging. Veel van die gepensioneerden worden nu wel door diezelfde werkende mensen opgetrommeld als babysitters waardoor zij door de dag net zo goed niet wegraken :p

jack|herrer
15 februari 2019, 17:31
In hun verdediging. Veel van die gepensioneerden worden nu wel door diezelfde werkende mensen opgetrommeld als babysitters waardoor zij door de dag net zo goed niet wegraken :pDe ervaring leert mij dat kleine kinderen geweldig graag mee gaan winkelen, dus babysitter zijn is geen argument :)

@rsc, ik heb in daluren nog nooit langer dan 5 min aan de kassa gestaan in de colruyt.

ChimayBlauw
15 februari 2019, 18:28
sMatch staat niet in het lijstje :(

Reverz
15 februari 2019, 18:33
In hun verdediging. Veel van die gepensioneerden worden nu wel door diezelfde werkende mensen opgetrommeld als babysitters waardoor zij door de dag net zo goed niet wegraken :p
Er zijn er evenveel die op dat moment naar de winkel gaan gewoon omdat er dan andere mensen zijn, das gezelliger :unsure:

Doet mij onwillekeurig hieraan denken ook: The Simpsons S05E13 Homer And Apu Part 3 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=rvfmBPiRpKY&t=2m14s) :p

Ohm
15 februari 2019, 18:42
Bij de aldi hebben ze uw producten al allemaal gescanned nog voor ge zelf goed doorhebt dat je ze op de band hebt gelegd. :unsure:

Mja echt he.

Ik zit altijd als nen halve gare alles zo snel mogelijk in mijn zakken te steken. Ze mogen die kassa echt is nen meter of 2 langer maken zoals in de carrefour. Daar heb je tenminste tijd om rustig alles weg te steken omdat je u niet moet haasten als ze al aan de volgende beginnen.

chimay123
15 februari 2019, 19:33
Mja echt he.

Ik zit altijd als nen halve gare alles zo snel mogelijk in mijn zakken te steken. Ze mogen die kassa echt is nen meter of 2 langer maken zoals in de carrefour. Daar heb je tenminste tijd om rustig alles weg te steken omdat je u niet moet haasten als ze al aan de volgende beginnen.

Ik ben er vrij zeker van dat dit bewust gedaan is in de Aldi (Lidl ook wel).Het moet vooruit gaan, om met zo weinig mogelijk personeel te kunnen werken.

Hier altijd Lidl voor de basisproducten, en Carrefour voor de rest (zelfscan:)) Veel aangenamer om te winkelen dan de Colruyt, misschien iets duurder, maar goed.

jack|herrer
15 februari 2019, 20:15
Mja echt he.

https://youtu.be/r-gTT6HUGME

Vanaf 2:30 [emoji3]

makila
16 februari 2019, 08:43
@Reverz
Bij Delhaize kan je ook zelf scannen, dan passeer je op 1 à 2 minuten de kassa.
.Pas op, self scan bestaat NIET bij alle Delhaizes! Die in onze gemeente heeft dat NIET.
En de rij bij de Delhaize hier is ALTIJD langer dan die bij de Collruyt EN dat duurt ook langer !!!

Het hangt van aldus van de locatie af en ook of er een zelfscan is of niet ... ;)

Ps. De Delhaize iets verderop heeft WEL een self scan.

En ook: Tijdens de piek met de wagen staat er al een file van aan de kerk (geen gezever) tot 200 meter verder aan de parking van de Delhaize. De parking staat dan ook nokvol (Dwz NUL plaatsen vrij en dan moet je dus wachten ..). Er zijn dan ook massa's mensen die parkeren langs de rijbaan waardoor het dan erg hektisch is. Met de fiets ben je er dan ook doodleuk sneller al woon je 5km verderop :)

De Delhaize bij ons in de gemeente, kreunt onder zijn eigen populariteit - helaas - want inderdaad veel mensen gaan daar erg graag winkelen. Maar ja soms is het dan over de koppen lopen.

Das enkel. Maal 2 is dat 50min per werkdag, pak nog wat vertragingen etc en staking miserie mee en je zit aan 5u per week. 5 UUR! Das dik 20 uur per maand of pakweg 250 uur per jaar of anders gezegd 10 volle dagen. Elk jaar opnieuw.

Inderdaad (deels) off topic maar toch even reageren.

Als ik dan vraag: OK die 25min in de ochtend die je extra hebt wat doe je daarmee? Dan zegt men meestal in koor: Extra slapen. :D Een beter antwoord is eigenlijk: 25min langer wakker blijven en extra genieten van je dag ;)

Maar mijn stelling klopt dus wel degelijk als ik uw antwoord en dat van vele anderen hier dus hoor:
Een Belg is aldus effectief een huismus zoals ik beweer. Hiermee bedoel ik: Elke minuut te veel is voor ne Belg een minuut te veel, en ie heeft ook liefst alles (inclusief supermarkten) heel erg dichtbij. (Om terug on topic te gaan ;))

95% hier zal dus effectief 200k meer lenen verkiezen bovenop 25 min extra reistijd (heen).

Natuurlijk is hij niet de enige. Iedereen met verstand zou dat doen.
Op voorwaarde dat men het kan betalen natuurlijk want 500k is natuurlijk niet zo weinig ;)

Dadels
16 februari 2019, 14:14
Ik zei dat het kassasysteem veel sneller gaat in Delhaize dan in Colruyt. Al die andere zever gelijk rekening houden met het aantal producten en de doorlooptijd zijn niet van toepassing. Ge zijt sneller buiten in de Delhaize, en meer info is daarbij niet nodig.

Het kassapersoneel moet inderdaad niet overdreven traag werken en met maar heel weinig kassa's, maar daar kan ik niks aan doen.

Op een zaterdag sta je daar niet 15 minuten aan de kassa, maar een half uur. Tijdens de daltijden is het nog 15 minuten.
Dan moet jij toch ongelofelijk veel en keer op keer pech hebben dat je telkens 15min moet wachten.

ahmed.elr
16 februari 2019, 17:41
Dan moet jij toch ongelofelijk veel en keer op keer pech hebben dat je telkens 15min moet wachten.

Neen het ligt eerder in zijn stijl om moeilijk te doen.

Lakigigar
17 februari 2019, 01:49
30 minuten aan de kassa staan is echt overdreven. Toen ik naar de aldi ging, waren de kassiersters altijd overwerkt met maar 2 kassa's die open waren, en ik stond daar nooit langer dan 10 min. En geloof me, soms stond er 10-15 man voor me, maar die kassiersters werken echt super snel.

Colruyt heeft wel een raar systeem van kassa's. Ik weet niet of dat overal zo is, in elke colruyt. Maar ik ben het alleszins niet gewend omdat ik in mijn leven maar een keer of 3 naar de colruyt ben geweest. Er is er nooit één dichtbij geweest, en het is een heel raar systeem, waarbij je boodschappen niet aan een soort kassa gecontroleerd worden, maar ik weet niet meer hoe precies. Ik herinner me wel dat het effectief inderdaad altijd wel een tijdje duurde tegen dat je daar weg was. Misschien is dat gewoon geen snel systeem ofzo.

Gray
17 februari 2019, 01:58
Je houd gewoon de prijs en het prijsverloop bij van uw meest gekochte producten.
Dan heb je tenminste een idee wat de prijsvork is voor een bepaald product.

Zo heb ik onlangs pasta kunnen kopen voor 1euro/kg of 29cent/blikje cola, follow the deals!

Ook als je toevallig in Nederland (medicijnen), Frankrijk (water), Luxemburg (alcohol) bent kan je koopjes doen.

Lakigigar
17 februari 2019, 02:07
prijsverschil is soms ook wel markant tussen huisproducten / witproducten en speciaalproducten. Cocktail van boni is 1,13 ofzo waard en van DL (voor een mindere hoeveelheid dan nog) is het iets meer dan 3 euro. Als het verschil zo groot is, kies ik uiteraard voor het goedkoopste. Natuurlijk kan je soms ook wel eens het kwaliteitsproduct kiezen als dat duidelijk beter is, en het prijsverschil waard is. Nutella choco heeft bvb. dat extra beetje, hoewel ik geen choco bvb. koop en de goedkope choco ook lekker kan zijn. Lays chips heeft ook wel dat iets bij bepaalde merken. Bij pickles kies ik voor de lays, bij zout & peper zijn de chips van de aldi ook goed, maar de pickles chips van de aldi zijn dan weer niet goed, dus dan kies ik weer voor lays. En zo moet je die afwegingen blijven maken tussen wat goed is, en wat goedkoop en goed is. Leo en Ole zijn bvb. bijna compleet hetzelfde terwijl de olekoeken drie keer goedkoper zijn. Die andere koeken van de aldi (les malins plaisirs) zijn ook verslavend lekker. Aldi heeft echt super lekker ongezond eten in hun rekken staan. Maar voor gezond eten moet je dan weer eerder naar een delhaize / alvo en dat soort winkels. Aldi heeft ook lekkere fake M&M's trouwens.

Ach ja, en naar acties ook kijken. Ik kijk soms heel rap eens naar acties (als ik daar toevallig passeer) of een product nodig heb, en soms koop ik dan wel eens een extra pak (2 voor 1 of 2 voor x aantal korting), of kies ik voor andere koeken of iets anders als dat toevallig in korting staat.

ashuray
17 februari 2019, 05:44
30 minuten aan de kassa staan is echt overdreven. Toen ik naar de aldi ging, waren de kassiersters altijd overwerkt met maar 2 kassa's die open waren, en ik stond daar nooit langer dan 10 min. En geloof me, soms stond er 10-15 man voor me, maar die kassiersters werken echt super snel.

Colruyt heeft wel een raar systeem van kassa's. Ik weet niet of dat overal zo is, in elke colruyt. Maar ik ben het alleszins niet gewend omdat ik in mijn leven maar een keer of 3 naar de colruyt ben geweest. Er is er nooit één dichtbij geweest, en het is een heel raar systeem, waarbij je boodschappen niet aan een soort kassa gecontroleerd worden, maar ik weet niet meer hoe precies. Ik herinner me wel dat het effectief inderdaad altijd wel een tijdje duurde tegen dat je daar weg was. Misschien is dat gewoon geen snel systeem ofzo.

Het duurt daar langer omdat ze uw boodschappen in uw zakken laden

Asateo
17 februari 2019, 06:14
Het duurt daar langer omdat ze uw boodschappen in uw zakken laden

Tram 4 :)

Dat heel terzijde.

Taxandrian
17 februari 2019, 07:42
Ik winkel niet bij een bepaalde supermarkt maar in een bepaald gebouw. Daar zat eerst de Unic, dan werd het de Cash & Fresh, daarna de Delhaize en sinds 3 weken is het een Spar. Ik ben niet echt bezig met voedselprijzen omdat ik eigenlijk weinig geld uitgeef aan 'luxe' producten en ik ook niet zoveel boodschappen doe dat het echt veel zou uitmaken om daarvoor beginnen rond te rijden.
Als ik iets snel nodig heb na of voor het werk bv ga ik wel eens naar de OKay hier omdat het er altijd rustig is en ik er snel binnen en buiten ben. En dat is dan mss de enige eis die ik aan een supermarkt stel: dat het vooruitgaat. Daarom ging ik ook nooit naar de Aldi hier: ze hadden er 3 kassa's en zelfs als er maar 1 open was en er stond een enorme rij, dan nog vertikten ze het om een extra kassa te openen.
Plus dat het personeel er bij liep alsof ze voor hun shift verplicht een citroen moesten opeten...

desolation
18 februari 2019, 08:55

De Colruyt hier in Aarschot is toch ook zo hoor, precies of die zijn getraind om zo traag mogelijk te werken. Ik vind het daarnaast ook een ongezellige winkel met een focus op louter de prijs. Hetzelfde als de Colruyt in Zaventem, mijn ouders zijn verstokte Colruyt klanten en ik werd horendol aan de kassa als ik met ons moeder naar de winkel ging. Tis plezant het dat ze van kar naar kar overladen, maar met 10 kassas open gaat het daar trager dan bij de Carrefour met 4 kassa's. Hoe dat kan is mij een raadsel, want beenhouwerij is 1 pakket en voor de rest kopen de mensen bij Colruyt voornamelijk in bulkverpakkingen.

Aldi is dan goedkoper, maar de keuze is maar zozo en ze hebben amper iets vers. Het loopt er ook vol met marginalen dat er winkelen gewoon onaangenaam is.

De LIDL valt nog het beste mee van al die budgetwinkels, maar die is niet echt om de hoek.
Dus: Carrefour.

Tomski
18 februari 2019, 09:03
Bij ons is het net Lidl met het hoogst aantal marginalen

Sylverscythe
18 februari 2019, 10:36
Bij ons is het net Lidl met het hoogst aantal marginalen

Geen Action in de buurt dan? :)

Tomski
18 februari 2019, 10:37
Geen Action in de buurt dan? :)Ja, en dan nog wint de Lidl.

Nina123
18 februari 2019, 18:45
Ja, en dan nog wint de Lidl.

In de Aldi heb je nog marginaler volk dan Action of Lidl vind ik zelf. Meestal van die oude dronkaards en oude vrouwen in poetsvrouwtenue. In de Action zie je eerder buitenlanders, vaak jonge tieners en kinderen. Ik praat nu over Leuven. In de Lidl al tijdje niet meer geweest sinds ze naar het Engels Plein verhuisd zijn dus kan ik niet oordelen over hun huidige publiek maar toen het nog in Mincklersstraat was zag ik er toch veel normaal volk.

Lakigigar
18 februari 2019, 18:56
Aldi is gewoon de place to be voor ongezond eten. Maar voor een gezonde menu met lekkere groentjes moet je daar ook niet zijn. Als ik in die winkel ben, kom ik buiten met enkel ongezond eten. Toen ik in kortrijk woonde was aldi het dichtst, en had ik ook minder inkomsten daar, en uit de aldi kocht ik vaak kant- en klaarmaaltijden. Nu maak ik mijn eten zelf. En dat heeft deels te maken met de winkel. Maar de koeken, snoepen en snacks zijn gewoon ja het niet waard waar ik nu ga. Bij de aldi heb je gewoon op dat vlak meer dat je ding is, en bvb. ik ga geen leo's kopen als je olé-koeken voor drie keer minder kan kopen. Maar qua groenten, fruit enzovoort vertrouw ik een deftige warenhuis qua kwaliteit veel beter. De slager van de aldi renmans is trouwens ook wel goed, dat dan weer wel.

Ik winkel niet bij een bepaalde supermarkt maar in een bepaald gebouw. Daar zat eerst de Unic, dan werd het de Cash & Fresh, daarna de Delhaize en sinds 3 weken is het een Spar. Ik ben niet echt bezig met voedselprijzen omdat ik eigenlijk weinig geld uitgeef aan 'luxe' producten en ik ook niet zoveel boodschappen doe dat het echt veel zou uitmaken om daarvoor beginnen rond te rijden.
Als ik iets snel nodig heb na of voor het werk bv ga ik wel eens naar de OKay hier omdat het er altijd rustig is en ik er snel binnen en buiten ben. En dat is dan mss de enige eis die ik aan een supermarkt stel: dat het vooruitgaat. Daarom ging ik ook nooit naar de Aldi hier: ze hadden er 3 kassa's en zelfs als er maar 1 open was en er stond een enorme rij, dan nog vertikten ze het om een extra kassa te openen.
Plus dat het personeel er bij liep alsof ze voor hun shift verplicht een citroen moesten opeten...

En zelfs met die ene kassa in de aldi gaat het nog vlugger vooruit dan in de colruyt met vijf / zes kassa's. Erg, maar ik zever hier dus gewoon niet.

Sowieso zijn colruyt en aldi voor mij grote stresswinkels door het vele volk en het lange wachten enzovoort. En der is er ook niet meteen een waar ik woon, dus kan ik sowieso niet gaan. Maar ik betaal graag een beetje meer als het minder stress veroorzaakt en ik sneller buiten ben. :p Waar ik nu ga moet ik eigenlijk nooit echt lang wachten (in beide winkels eigenlijk), maar in die ene staat er echt amper volk aan de kassa, en gaat het ook rustig (zelfs op piekuren zoals zaterdagochtend valt dat daar goed mee, al ga ik meestal niet op piekuren.).

Ketelbuik
18 februari 2019, 19:22
Carrefour want die is 100 meter stappen. Zou het zelf vermoeiend vinden om prijzen te vergelijken en de auto te nemen om een paar euro's te besparen. Ik koop al geen vlees en drink enkel kraantjeswater, is al spaarzaam genoeg voor mij.

In mijn ouderlijke gemeente herinner ik me ook dat ik altijd overdreven lang stond aan te schuiven aan de Colruyt. Imo ook een onaangename winkel.

Straddle
18 februari 2019, 19:33
Aldi is gewoon de place to be voor ongezond eten. Maar voor een gezonde menu met lekkere groentjes moet je daar ook niet zijn. Als ik in die winkel ben, kom ik buiten met enkel ongezond eten. Toen ik in kortrijk woonde was aldi het dichtst, en had ik ook minder inkomsten daar, en uit de aldi kocht ik vaak kant- en klaarmaaltijden. Nu maak ik mijn eten zelf. En dat heeft deels te maken met de winkel. Maar de koeken, snoepen en snacks zijn gewoon ja het niet waard waar ik nu ga. Bij de aldi heb je gewoon op dat vlak meer dat je ding is, en bvb. ik ga geen leo's kopen als je olé-koeken voor drie keer minder kan kopen. Maar qua groenten, fruit enzovoort vertrouw ik een deftige warenhuis qua kwaliteit veel beter. De slager van de aldi renmans is trouwens ook wel goed, dat dan weer wel.

Aldi (en Liddle) zijn niet voordelig om groenten te kopen en er is nauwelijks verschil met de groenten bij andere leveranciers. Eergisteren nog in de Delhaize broccoli gekocht, de goedkoopste was 40%-50% duurder dan de broccoli in de Aldi/Liddle. Net dezelfde ervaring voor appels, appelsienen, citroenen, wortels, kolen, ...
In de zomer haal ik soms de slowjuicer boven en dan koop ik af en toe een volle kar aan groenten in en dan ga ik steevast naar de Aldi of de Liddle.

Noscoped420
18 februari 2019, 19:35
Aldi is gewoon de place to be voor ongezond eten. Maar voor een gezonde menu met lekkere groentjes moet je daar ook niet zijn.

Bullshit, in de Aldi heb je een heel koelrek met bv gewassen sla in zakjes ready to eat als je wat dressing erover doet, idem met bakjes champignons, een hele selder, spruiten, etc, aardappelschijfjes voorgekookt en een redelijke grote sectie met fruit en losse groenten iets daarlangs in bakken net zoals bv in een Carrefour.
Ofwel heb je nog een Aldi met een layout van 20 jaar geleden maar hier in de buurt en hier in het stad zelf is die Aldi vernieuwd een jaar terug in hun nieuw layout design.

Enige wat je niet echt vind in de Aldi is vlees, tenzij een schnitzel of die gevulde gepaneerde kip burgers met ham/kaas wat ze daar in de koeling hebben staan, voor de rest moet je daar de diepvries in duiken voor bv bevroren kippenchipolata of kipfilets of hun visfilets in saus, maar dat is niet echt een probleem want langs elke Aldi heb je letterlijk de deur ernaast een Budgetslager of Renmans.

Groenten en fruit is groenten en fruit btw, ik heb dat al vaak genoeg gekocht op de wekelijkse markt, in de Carrefour, in de Colruyt, in de AH of in de Aldi en het verschil is 0 komma 0, buiten natuurlijk kleine prijsverschillen.

glashelder
18 februari 2019, 21:01
Hier moeten we nooit lang wachten in de Colruyt (die van Schoten). We gaan wel altijd doordeweeks, ergens tussen 18u30 en 19u. Zal een heel rustig uur zijn want er zijn nooit meer dan drie kassa's open en het is al uitzonderlijk als we eens achter iemand moeten staan wachten.

Op een zaterdag ga ik nooit naar de Colruyt, dan nog liever een kogel door mijn kop, denk ik.

Lakigigar
19 februari 2019, 01:04
Bullshit, in de Aldi heb je een heel koelrek met bv gewassen sla in zakjes ready to eat als je wat dressing erover doet, idem met bakjes champignons, een hele selder, spruiten, etc, aardappelschijfjes voorgekookt en een redelijke grote sectie met fruit en losse groenten iets daarlangs in bakken net zoals bv in een Carrefour.
Ofwel heb je nog een Aldi met een layout van 20 jaar geleden maar hier in de buurt en hier in het stad zelf is die Aldi vernieuwd een jaar terug in hun nieuw layout design.

Enige wat je niet echt vind in de Aldi is vlees, tenzij een schnitzel of die gevulde gepaneerde kip burgers met ham/kaas wat ze daar in de koeling hebben staan, voor de rest moet je daar de diepvries in duiken voor bv bevroren kippenchipolata of kipfilets of hun visfilets in saus, maar dat is niet echt een probleem want langs elke Aldi heb je letterlijk de deur ernaast een Budgetslager of Renmans.

Groenten en fruit is groenten en fruit btw, ik heb dat al vaak genoeg gekocht op de wekelijkse markt, in de Carrefour, in de Colruyt, in de AH of in de Aldi en het verschil is 0 komma 0, buiten natuurlijk kleine prijsverschillen.

ja, misschien maar het is dan toch niet prominent in zicht in de aldi. Toen ik naar aldi nog ging maakte ik ook minder dingen zelf klaar en zal ik de afdeling groenten en fruit minder snel zien staan hebben. Ik ga volgende maand nog eens gaan (nu kan het niet), dus dan kijk ik het wel eens hoe het is in verhouding met de rest, maar ik vind de groenten- en fruitsectie gewoon aangenamer in de iets duurdere winkels. Maar qua voorkeur voor koeken, snoep, chocolade enzovoort ga ik liever naar aldi.

Noscoped420
19 februari 2019, 02:06
Hier toch wel, die koeling met groenten/aardappelschijfjes/zakken sla/verse rauwe frieten voorgesneden/ingepakte groenten is recht langs de koeling met hun grote lasagna's en smeersalades voor de boterham.
En de bakken met fruit erin liggen en andere losse groenten of dingen als uien en look staan in een open vierkant daarlangs, eigenlijk het eerste wat je ziet/tegenkomt als je naar de lasagna's en hun mosselen loopt.

Vroeger in hun oude layout van winkels moest je daar echt achter zoeken maar toen hadden ze nog geen bakken vol ermee, maar het merendeel van de Aldi's is nu toch vernieuwd in Belgie.

De Carrefour hier is ook groter en vernieuwd een paar jaar terug en duurder dan de Aldi maar ik vind het meeste van groenten er slecht uitzien, bloemkolen zijn vaak half zwart op de roosjes en knoflook of uien zijn al wortel aan het schieten in de bak, uiteraard de ene Carrefour is de andere niet maar heb dit toch al gemerkt in 3 verschillende carrefours, enkel in de hypermarket zien ze er vaak beter uit.
In de Colruyt valt het ook nog wel mee met groenten en hoe ze eruit zien.

KBE
19 februari 2019, 11:58
Colruyt duurt hier ook niet zolang eigenlijk en meestal zijn alle kassa's wel open.
Je moet natuurlijk niet achter 2 personen gaan staan die karren vol gepropt hebben.
In de GB die zelfscan das anders ook niet de beste uitvinding, spaar tijd door zelf je boodschappen te scannen.
Al goed en wel als je een kar voor je hebt dat ze alles moeten controleren.
Heb daar al lang staan aanschuiven, en meestal is er maar 1 open.

Noscoped420
19 februari 2019, 19:31
Colruyt krijg ik de zenuwen van ( hoewel ik er wel af en toe ga ) maar heel dat '' product uit de kar nemen, barcode zoeken, scannen met handscanner, in de klant zijn tas stoppen in de andere kar '' gedoe is soms alsof je een film bekijkt in 0.5x playback speed, maar soms ook aan 24x playback speed, hangt maar net af wie aan de kassa werkt.

Muscleduck
19 februari 2019, 23:17
Het hangt echt af van wie je voor je hebt. De meesten zijn redelijk tot traag bij ons in Merelbeke. Ik heb 1 keer ene gehad die snel was en nog zalig kon stapelen ook. Ik dacht dat mijn gerief nooit in 2 bakken kon ma die kerel kreeg het er in.

Colruyt is trouwens zeer zeker van zijn lagsteprijsgarantie: https://www.retaildetail.be/nl/news/food/colruyt-vangt-bot-zaak-tegen-test-aankoop
Ze hebben dan wel bot gevangen, maar dat is eigenlijk bijzaak. Dat ze zelfzeker genoeg zijn om Test Aankoop voor de rechter te slepen zegt voor mij genoeg, en dat ondanks dat ze er over de hele lijn als goedkoopste uit kwamen.

Reverz
20 februari 2019, 11:10
Het hangt echt af van wie je voor je hebt. De meesten zijn redelijk tot traag bij ons in Merelbeke. Ik heb 1 keer ene gehad die snel was en nog zalig kon stapelen ook. Ik dacht dat mijn gerief nooit in 2 bakken kon ma die kerel kreeg het er in.
Mensen zouden standaard moeten slagen voor een examen Tetris voor ze bij Colruyt mogen beginnen. De meeste doen het redelijk maar er zijn er echt bij waar ik vol ongeloof sta te kijken en denk: "No, stop! What are you doing???".

Recent nog ene gehad, echt extreem. Denk dat diej geen goesting had, legde alles van ver in mijnen bak en moest dan op het einde 1/3 van mijn boodschappen ernaast leggen. Heb direct alles er te goei ingestoken en ik had nog plaats over... :doh:

Lakigigar
20 februari 2019, 12:06
Ja, ik denk dat ik er de maatschappij aan goed doe om alvast niet bij colruyt te gaan werken :D Het zou 0,1x speed zijn en dan nog eens slecht in de dozen ingezameld. Nu, ik denk wel naarmate je daar langer werkt dat je daar beter in wordt, maar je moet dat dan een hele dag doen. Hele dag goed tempo en goed in de dozen steken. Heb gelukkig nog het verstand van de zwaarste dingen eerst en de mindere zware later. en smalle lange stukken aan de zijkant. En kwetsbare dingen vanboven (zodat ze niet geplet worden).

Preske
20 februari 2019, 12:23

De meeste mensen wonen ook niet aan de grens of zijn bereid 2 uur te rijden om boodschappen te doen in een supermarkt.

Tomski
20 februari 2019, 12:28
Mensen zouden standaard moeten slagen voor een examen Tetris voor ze bij Colruyt mogen beginnen. De meeste doen het redelijk maar er zijn er echt bij waar ik vol ongeloof sta te kijken en denk: "No, stop! What are you doing???".

Recent nog ene gehad, echt extreem. Denk dat diej geen goesting had, legde alles van ver in mijnen bak en moest dan op het einde 1/3 van mijn boodschappen ernaast leggen. Heb direct alles er te goei ingestoken en ik had nog plaats over... :doh:

Ik heb ooit es gehoord dat iedereen die bij Colruyt zou willen werken verplicht zou zijn van enkele weken mee te draaien aan de kassa.. van kuisvrouw tot topkader... De jef zou willen dat zijn volk feeling houdt met de klant zo.

Of dat waar is laat ik in het midden.

Chilliewillie88
20 februari 2019, 13:24
Vreemde filialen van Colruyt waar jullie gaan. Hier nog nooit langer dan 5 minuten moeten wachten aan de kassa, ook als het druk is.

Hou er rekening mee dat als jullie correct willen vergelijken je bij de "traditionele kassa" ook de tijd moet tellen om alle producten uit de kar te halen, op de band te leggen en ze vervolgens terug in de kar te leggen.

Denk dat het allemaal bitter weinig scheelt. Ook in andere winkels kan je trage kassiersters hebben.

Noscoped420
20 februari 2019, 20:20
De meeste mensen wonen ook niet aan de grens of zijn bereid 2 uur te rijden om boodschappen te doen in een supermarkt.

Uiteraard, maar als je wel aan de grens woont is het handig en vaak ook net iets goedkoper, als ik naar Aken rij bv en ga naar de Real supermarket wat 40 min ver is, betaal je 11 euro voor een 75cl fles Bacardi wat hier bijna 20 kost, fles fruitjenever 4.50 wat hier 10 euro kost, uiteraard ga ik dan ook voor meer en niet enkel wat drank want anders is het de benzine niet waard, en ik doe het ook niet elke week maar zo eens per maand is dat wel leuk., ook gewoon eens typische Duitse producten in je kast gooien of wat andere frisdrank/sauzen/snoep/chips die ze daar hebben.

Idem met Maastricht wat letterlijk op 18km ligt, nog geen 20 min met de auto, kan je al eens naar de AH of Jumbo of KFC, is voor mij dichter dan zowel Hasselt of Genk of St-Truiden terwijl ik thans netjes op +-23-25km van alle drie die steden lig.

Trouwens hier zijn er toch een paar die in het midden van West-Vlaanderen ofzo wonen en toch naar de Auchan gaan in Frankrijk, is ook niet bepaald op een kwartiertje rijden, en vanuit Antwerpen bv ben je toch ook snel over de NL grens.
Woon je uiteraard in bv Leuven of Gent of dergelijke heeft dat idd niet veel nut.

Vreemde filialen van Colruyt waar jullie gaan. Hier nog nooit langer dan 5 minuten moeten wachten aan de kassa, ook als het druk is.

Hou er rekening mee dat als jullie correct willen vergelijken je bij de "traditionele kassa" ook de tijd moet tellen om alle producten uit de kar te halen, op de band te leggen en ze vervolgens terug in de kar te leggen.

Denk dat het allemaal bitter weinig scheelt. Ook in andere winkels kan je trage kassiersters hebben.

Het menselijke element blijft bij Colruyt he, daarvoor moet je geen vreemde filialen hebben.
De Mcdonald's hier in Bilzen is zo traag dat het net zo goed uitgebaat kon zijn door slapende gorillas, terwijl het in Hasselt vooruit vliegt, dag en nacht verschil.
Idem met een plek als de Colruyt of welke winkel dan ook.

Op de band leggen doe je in een andere supermarket toch terwijl je wacht ? zal dan bitter weinig schelen met niet op de band te leggen in bv een Colruyt want wachten is toch wachten.
Ga op een Vrijdag avond bv maar eens naar de Colruyt in St-Truiden en je zal ervaren wat traag echt betekend, bomvol mensen met vaak bomvolle karren en een bomvolle kar scannen in een Colruyt duurt nu eens werkelijk bijna 10 minuten, toch daar, het blijft letterlijk product voor product op nemen, handscanner erover, in de andere kar of klant zijn zak steken, rinse en repeat 70 keer op een volle kar.
Vergelijk dat met bv een Aldi waar ze u 5 items tegelijk over hun scanners slepen en ge niet kunt volgen met het in uw kar te gooien.

Lakigigar
20 februari 2019, 21:08

+ de benzine om zo ver te rijden moet je ook nog meerekenen (heen en terug). Komt achteraf enkel goedkoper uit als je daar echt voor 100 euro boodschappen doet (en voor langer dan een maand). Natuurlijk als je het geluk hebt aan de grens te wonen kan je dat natuurlijk doen.

ahmed.elr
20 februari 2019, 21:27
+ de benzine om zo ver te rijden moet je ook nog meerekenen (heen en terug). Komt achteraf enkel goedkoper uit als je daar echt voor 100 euro boodschappen doet (en voor langer dan een maand). Natuurlijk als je het geluk hebt aan de grens te wonen kan je dat natuurlijk doen.

De meesten hebben een tankkaart ban het werk.

Taxandrian
20 februari 2019, 21:56

Ik vind het op zich frappant en vreemd dat mensen blijkbaar wel een smak geld kunnen besteden aan luxedingen zoals een sjieke auto of alweer een grotere TV maar als het op hun voeding aankomt het niet goedkoop genoeg kan zijn. Maar ja, misschien ben ik wel niet ambitieus genoeg, I dunno...

Carrion
20 februari 2019, 22:57
Ik vind het op zich frappant en vreemd dat mensen blijkbaar wel een smak geld kunnen besteden aan luxedingen zoals een sjieke auto of alweer een grotere TV maar als het op hun voeding aankomt het niet goedkoop genoeg kan zijn. Maar ja, misschien ben ik wel niet ambitieus genoeg, I dunno...

Omdat er in weze geen verschil is tussen pakweg de goedkoopste no-brand banaan uit de aldi en de duurste chiquita banaan uit de delhaize. Maar dat verschil is er wel tusen een budget tv en high end tv.

paradijsappel
20 februari 2019, 23:04
Omdat er in weze geen verschil is tussen pakweg de goedkoopste no-brand banaan uit de aldi en de duurste chiquita banaan uit de delhaize. Maar dat verschil is er wel tusen een budget tv en high end tv.
De gebruikte pesticiden en de hoeveelheid pesticiden om al wat verschillen te noemen. De smaak ook.

Noscoped420
20 februari 2019, 23:05

Nu ook niet overdrijven he, hangt ervan af in welke sector je zit en wat je job is maar je doet net alsof 9/10 jobs met tankkaart of bedrijfsauto komt.

Dit, mij maakt het in weze weinig uit en ben geen snob op gebied van eten, geeft mij ne Ole koek en ik zal niet wenen het het gene Leo is, enkel qua ketchup/chips en drank ben ik redelijk merk getrouw.
Reden dat ik voornamelijk AH ga in NL is gewoon voor de andere producten, want de producten zijn er nog anders dan pakweg in een AH in Belgie, hoewel een deel van hun assortiment overeen komt.

Beetje zoals bv in een Duitse McDonald's gaan en zien dat ze er 10x meer hebben dan hier, of eens die typische Duitse producten uit een Duitse supermarket, is gewoon eens tof om te doen.
Dat het in NL en DE ook goedkoper is in een supermarket is die dag gewoon leuk meegenomen maar daar moet ik het al niet echt voor doen want het kost me al 15 euro aan naft naar bv Aken.

Racing_Genk
20 februari 2019, 23:07
Vooral Carrefour, omdat het veel sneller gaat dan in de Colruyt. Dat het iets duurder is interesseert me niet. Time > money in dit geval.

Carrion
20 februari 2019, 23:12
De gebruikte pesticiden en de hoeveelheid pesticiden om al wat verschillen te noemen. De smaak ook.

Mensen proeven ook een verschil tussen Leo en Ole koeken terwijl die letterlijk van dezelfde band gerold komen.

paradijsappel
20 februari 2019, 23:17
Mensen proeven ook een verschil tussen Leo en Ole koeken terwijl die letterlijk van dezelfde band gerold komen.
Een fabriek gebruikt dezelfde band voor meerdere producten hoor, stel je voor dat ze voor elk apart product een andere band zouden gebruiken hahaha. Het recept en de ingrediënten veranderen, ik weet niet of dat hier het geval is maar dat maakt niet veel uit.

Taxandrian
20 februari 2019, 23:18

En ik zie dan weer geen verschil tussen een budget-TV en een high-end-TV. Maar zoals ik al zei: misschien ben ik niet ambitieus genoeg; ik heb namelijk nog een beeldbuis-TV, een dumb phone en een monitor met resolutie 1280x1024...en ik vind een Ole even lekker als een Leo...

KBE
20 februari 2019, 23:42

Voeding is al duur genoeg in ons land, natuurlijk gaan we voor het goedkoopste.
Het is niet dat we allemaal de vetpot van loon hebben he dat we niet moeten uitkijken voor iets goedkoper.
Bespaar liever paar euro's op drank / eten zodat er wat meer in de spaarpot kan voor een mooie TV.
En eigenlijk, ze zijn nu ook niet overdreven duur die smart tv's. Heb zelf mijn 4k tv kunnen kope paar jaar geleden van 880 naar 400 euro.

Mijn drank komt zelf van de Poolse winkel. Cola flessen van 2L die stukken goedkoper zijn, dan nog hun eigen Poolse huismerk dat ik verzot van ben.
Ze hebben ook dingen van chips / kruiden dat we hier niet hebben in de Belgische winkels.

Sylverscythe
21 februari 2019, 10:27
De link met ambtie zie ik niet, maar je hebt een punt. Natuurlijk zoals Carrion zegt betwijfel ik dat er veel verschil is tussen een bloemkool uit de Aldi of Delhaize qua voedzaamheid (alhoewel ik daar ook al verhalen over heb gehoord dat Delhaize eerste keuze krijgt op de veiling). Wat ik wel altijd sterk vind is de prijs van het vlees. Hoe mensen indertijd dan in de krachtraining-thread tips gaven over de absoluut goedkoopste kippenborsten...mja. Als je dan uitrekent hoeveel geld er na alle winstmarges overblijft om die beesten te voederen is dat nagenoeg niets. Ik vind het dan ook wel wat medeplichtigheid aan de slechte leefomstandigheden van slachtvee. Ook naar kwaliteit (smaak) is er toch een duidelijk verschil lijkt mij. Maar zoals altijd zal dat niet 1/1 zijn waardoor mensen al snel voor de portemonnee kiezen.

Voeding is al duur genoeg in ons land, natuurlijk gaan we voor het goedkoopste.
Voeding is duurder hier dan in buurlanden, maar dat wil niet zeggen dat het absoluut duur is. Zie mijn tekst hierboven. Ik vind het wel een discussie waard of we elke dag vlees moeten eten van lagere kwaliteit of maar een paar keer per week hogere kwaliteit.

Ik denk dat als je mensen hoort zeggen dat eten zo duur is, je vaak hun kar in de supermarkt nog kan optimaliseren om goedkoper uit te komen, en soms nog gezonder bij. Uiteindelijk zijn dat allemaal persoonlijke prioriteiten, ik betaal met plezier wat meer voor bio-eieren, een goed stuk vlees, een ambachtelijk stuk kaas, ... maar ik geef geen cent uit aan brol zoals cola.

Arne
21 februari 2019, 11:04
De link met ambtie zie ik niet, maar je hebt een punt. Natuurlijk zoals Carrion zegt betwijfel ik dat er veel verschil is tussen een bloemkool uit de Aldi of Delhaize qua voedzaamheid (alhoewel ik daar ook al verhalen over heb gehoord dat Delhaize eerste keuze krijgt op de veiling). Wat ik wel altijd sterk vind is de prijs van het vlees. Hoe mensen indertijd dan in de krachtraining-thread tips gaven over de absoluut goedkoopste kippenborsten...mja. Als je dan uitrekent hoeveel geld er na alle winstmarges overblijft om die beesten te voederen is dat nagenoeg niets. Ik vind het dan ook wel wat medeplichtigheid aan de slechte leefomstandigheden van slachtvee. Ook naar kwaliteit (smaak) is er toch een duidelijk verschil lijkt mij. Maar zoals altijd zal dat niet 1/1 zijn waardoor mensen al snel voor de portemonnee kiezen.

Voeding is duurder hier dan in buurlanden, maar dat wil niet zeggen dat het absoluut duur is. Zie mijn tekst hierboven. Ik vind het wel een discussie waard of we elke dag vlees moeten eten van lagere kwaliteit of maar een paar keer per week hogere kwaliteit.

Ik denk dat als je mensen hoort zeggen dat eten zo duur is, je vaak hun kar in de supermarkt nog kan optimaliseren om goedkoper uit te komen, en soms nog gezonder bij. Uiteindelijk zijn dat allemaal persoonlijke prioriteiten, ik betaal met plezier wat meer voor bio-eieren, een goed stuk vlees, een ambachtelijk stuk kaas, ... maar ik geef geen cent uit aan brol zoals cola.In verband die kippenborsten, ongelofelijk hoeveel verschil er zit op de prijzen daarvan.

Ik koop ze in de Lidl, aan ongeveer 6 euro per kg. In de Renmans heb ik 15 euro per kg betaald. In de Bioplanet heb je 1 kg ingevroren kippenborst voor 24 euro. Ik kan alleen maar hopen dat mijn Lidl kippenborst veilig is. Jij koopt steeds biokip dan?

paradijsappel
21 februari 2019, 13:31
In verband die kippenborsten, ongelofelijk hoeveel verschil er zit op de prijzen daarvan.

Ik koop ze in de Lidl, aan ongeveer 6 euro per kg. In de Renmans heb ik 15 euro per kg betaald. In de Bioplanet heb je 1 kg ingevroren kippenborst voor 24 euro. Ik kan alleen maar hopen dat mijn Lidl kippenborst veilig is. Jij koopt steeds biokip dan?
Ik denk dat het belangrijk is dat je regelmatig varieert, net omdat je niet kan weten wat daar in zit.

‘Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo’ - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20130424_00554859) Het Olé vs Leo verhaal trouwens (ik kan het artikel niet lezen), maar ik heb nog altijd geen sluitend bewijs gevonden dat het enige wat verschilt de verpakking en de vorm is. Voor de meeste producten die op dezelfde lijn gemaakt worden, is dat echter niet het geval. Dan wordt de lijn grondig gekuist, het recept en de ingrediënten aangepast en dan begint de lijn dat product te produceren. Wat ook logisch is, je hebt geen honderden verschillende fabrieken in België die bijv. gelijkaardige chocoladekoeken maken.

KBE
21 februari 2019, 13:40

Ik denk dat als je mensen hoort zeggen dat eten zo duur is, je vaak hun kar in de supermarkt nog kan optimaliseren om goedkoper uit te komen, en soms nog gezonder bij. Uiteindelijk zijn dat allemaal persoonlijke prioriteiten, ik betaal met plezier wat meer voor bio-eieren, een goed stuk vlees, een ambachtelijk stuk kaas, ... maar ik geef geen cent uit aan brol zoals cola.

Het meeste van mijn vlees koop ik bij De kleine Basin ( Roeselare ) Of Dugardeyn in Roeselare. Zijn beide slagers, maar hun vlees is ook zeer goedkoop.
Als je dit in collie koopt dan kom je enorm goedkoop uit voor heel veel vlees, van kwaliteit kan ik eigenlijk niet klagen.
Lidl hun vlees ben ik geen voorstander van, zit te veel water in. Als je hun vlees in de pan bakt, dan is het precies een rivier na paar minuten.
Enorm veel van hun vlees wordt opgespoten met water.

Als ik niet in Roeselare geraak, dan ga ik nog naar de Bon app voor vlees of de gewone GB.
Voor koeken maakt het mij niet uit dat het van Aldi of eender waar komt, van vlees ben ik wel kieskeurig.
Eitjes komen van ons van de kippen van men schoonvader, beste eitjes.

ChimayBlauw
21 februari 2019, 13:42

Alle eten beantwoord aan dezelfde EU normen. Smaak is natuurlijk 100% subjectief, maar puur qua kwaliteit is dat allemaal hetzelfde hoor, bij duurdere merken betaal je gewoon de "naam" en het geld dat ze aan reclame spenderen rekenen ze ook door aan de klant.

Test Aankoop onderzoekt dat al sinds forever en goedkope zaken zoals lidl en aldi scoren altijd goed;

Sylverscythe
21 februari 2019, 13:56
In verband die kippenborsten, ongelofelijk hoeveel verschil er zit op de prijzen daarvan.

Neen, ik moet ook rekening houden met mijn vrouw die dat allemaal zever vindt en dan klaagt dat ik de duurste optie neem :)
Dus soms zijn dat dan van die promopakken kippenborst die schandalig goedkoop zijn en waar zij schnitzel van maakt. Ik probeer bv. volledige braadkippen bio of op zijn minst vrije uitloop te kopen. Soms is het ook gewoon niet mogelijk natuurlijk. Eigenlijk eet ik gewoon teveel vlees, vanuit elk opzicht bekeken.

Lakigigar
21 februari 2019, 13:57

eum dan zijn mijn smaakpapillen slecht ontwikkeld lol.

EDIT: ah ja dat is je punt. Maar wellicht een placebo-effect ook. Sommige mensen hebben echt het gevoel dat iets minder goed zal zijn omdat het goedkoper is. Dat is iets psychologisch. Dat is hetzelfde dat sommige mensen bij merken willen blijven die ze kennen of hun gewoontes willen aan vasthouden. Ik had als kind ook dat ik de puddings van danone graag at, en als mijn ma dan van merk verandert at ik het niet meer graag.

Omdat je van een auto en tv toch hoopt dat die langere tijd kan meegaan, en dat prijs-kwaliteit bij zoiets belangrijkers is. Bij voeding verdwijnt het toch in je keel en even later uit een ander gat eruit. Bovendien is het makkelijk om daar op te besparen, en kan je ook lekkere goedkope dingen hebben. Dus neen, ik vind dat niet zo frappant maar vrij logisch. Als je een wc-borstel of een huis gaat kopen, dan ga je dat met een andere visie doen. Of ik mag toch ook hopen dat eender welk huis niet goed voor je is (een krot bvb.), of dat het de duurste tandenborstel of wc borstel of keukenpapier moet zijn voor je.

paradijsappel
21 februari 2019, 14:08
Alle eten beantwoord aan dezelfde EU normen. Smaak is natuurlijk 100% subjectief, maar puur qua kwaliteit is dat allemaal hetzelfde hoor, bij duurdere merken betaal je gewoon de "naam" en het geld dat ze aan reclame spenderen rekenen ze ook door aan de klant.

Test Aankoop onderzoekt dat al sinds forever en goedkope zaken zoals lidl en aldi scoren altijd goed;
Natuurlijk moet het eten aan dezelfde EU normen voldoen, daarover zijn we het eens. Er bestaat een lijst met goedgekeurde pesticides en er bestaan maxima voor de hoeveelheid pesticides die aanwezig mogen zijn in het eten. Als merk X veel pesticides gebruikt waardoor hun producten net onder die maxwaardes blijven dan kan er nog altijd een verschil met een product van merk Y zijn die misschien nog 50% marge heeft vooraleer ze die maxwaardes bereiken. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit noodzakelijk gevolgen heeft voor de gezondheid (dat is vooralsnog niet bewezen), maar er zijn wel verschillen.

Ik vind geen Test-Aankoop resultaten die de verschillen in gebruikte (en hoeveelheid) pesticides bij de verschillende supermarktketens in kaart brengt, kan je me even wat links geven?

Carrion
21 februari 2019, 15:23
De reden dat die groenten duurder of goedkoper zijn heeft vaak meer te maken met hoe ze eruit zien dan waar ze vandaan komen. Een winkel als Delhaize zal sneller voor de “mooiere” groenten gaan terwijl het voor Aldi niet uitmaakt hoe ze eruit zien.

Perfect mogelijk dat bv de wortelen van dezelfde boer van dezelfde oogst (met dezelfde pesticiden) bij zowel Delhaize als Aldi te vinden zijn. Al zal je bij Delhaize vaak enkel de “mooiste” van de oogst vinden terwijl er bij de Aldi wel eens een paar kromme wortels tussen kunnen steken.

Is bij rijst ook zo. Uncle Bens heeft niet persé betere rijst dan een busgetmerk (kan opnieuw van knal dezelfde oogst zijn) maar Uncle Bens neemt enkel de mooie, volledige korrels terwijl bij budgetmerken de kortels vaak minder mooi/groot zijn.

Sylverscythe
21 februari 2019, 15:28
De reden dat die groenten duurder of goedkoper zijn heeft vaak meer te maken met hoe ze eruit zien dan waar ze vandaan komen. Een winkel als Delhaize zal sneller voor de “mooiere” groenten gaan terwijl het voor Aldi niet uitmaakt hoe ze eruit zien.

Met daarbij de kanttekening dat elke winkel/veling wel rekening houdt met wat de klant "normaal" acht, en zo de "lelijkste" groenten en fruit vaak niet verkoopt.

kabouterwesley
21 februari 2019, 15:33

Ben je daar zeker van dat de meesten dit hebben? :naughty:

paradijsappel
21 februari 2019, 15:59

Perfect mogelijk dat bv de wortelen van dezelfde boer van dezelfde oogst (met dezelfde pesticiden) bij zowel Delhaize als Aldi te vinden zijn. Al zal je bij Delhaize vaak enkel de “mooiste” van de oogst vinden terwijl er bij de Aldi wel eens een paar kromme wortels tussen kunnen steken.

Is bij rijst ook zo. Uncle Bens heeft niet persé betere rijst dan een busgetmerk (kan opnieuw van knal dezelfde oogst zijn) maar Uncle Bens neemt enkel de mooie, volledige korrels terwijl bij budgetmerken de kortels vaak minder mooi/groot zijn.
"Prijsverschil in de groenten- en fruitafdeling bij supermarktketens wordt grotendeels verklaard door uiterlijk ipv oorsprong." dat is je stelling? Ik neem aan dat je kan verwijzen naar onderzoeken en dergelijke die deze bewering kunnen staven?

Asateo
21 februari 2019, 16:48
Met daarbij de kanttekening dat elke winkel/veling wel rekening houdt met wat de klant "normaal" acht, en zo de "lelijkste" groenten en fruit vaak niet verkoopt.

Ik ben het percentage (30% dacht ik) vergeten van het fruit dat niet van de bomen tot bij de consument geraakt omdat het te groot, klein, raar gevormd is.
Te gek voor woorden eigenlijk. Ik zou gerust minder willen betalen voor een vreemd uitziende peer. :)

paradijsappel
21 februari 2019, 17:09
Ik ben het percentage (30% dacht ik) vergeten van het fruit dat niet van de bomen tot bij de consument geraakt omdat het te groot, klein, raar gevormd is.
Te gek voor woorden eigenlijk. Ik zou gerust minder willen betalen voor een vreemd uitziende peer. :)
Food Loss and Food Waste*| FAO | Food and Agriculture Organization of the United Nations (http://www.fao.org/food-loss-and-food-waste/en/)

World Hunger is on the rise; yet, an estimated 1/3 of all food produced globally is lost or goes to waste.

Food loss refers to any food that is lost in the supply chain between the producer and the market. This may be the result of pre-harvest problems, such as pest infestations, or problems in harvesting, handling, storage, packing or transportation. Some of the underlying causes of food loss include the inadequacy of infrastructure, markets, price mechanisms or even the lack of legal frameworks. Tomatoes crushed during transport because of improper packaging is one example of food loss.

Food waste, on the other hand, refers to the discarding or alternative (non-food) use of food that is safe and nutritious for human consumption. Food is wasted in many ways:

- Fresh produce that deviates from what is considered optimal in terms of shape, size and color, for example is often removed from the supply chain during sorting operations.
- Foods that are close to, at or beyond the “best-before” date are often discarded by retailers and consumers.
- Large quantities of wholesome edible food are often unused or left over and discarded from household kitchens and eating establishments.

Less food and food waste would lead to more efficient land use and better water resource management with positive impacts on climate change and livelihoods.

Niet geplukt of geoogst fruit/groente is slechts een deel van de totale verspilling (die 30% bedraagt). Het lijkt me eigenlijk zeer onwaarschijnlijk dat daar de grootste verliezen zitten, zowel procentueel als absoluut. Groente en fruit met rare vormen, daar maak je toch diepvriesgroenten, compotes en soepen van?

Noscoped420
21 februari 2019, 17:47

Mja dat is in het verleden ook al een doodgeklopt topic geweest :p komt idd vaak van dezelfde band of fabriek maar volgens een totaal ander recept.
Zo komen in de Aldi sauzen als bv die Regalo Andalouse van bij Pauwels NV ( wat een redelijk bekend sauzen merk is in frituren en kermis frituren bv ) maar geef mij op de kermis of frituur een echte Pauwels NV kwak andalouse van hun potten/flessen en ik proef u meteen het verschil, idem met die chocolade rond een Ole.

Daarom is niet perse alles slechter, ik vind bv hun voorgemaakte lasagna bolognaise in de koeling veel beter dan die dure come a casa of whatever die noemt, idem met hun visproducten vergeleken met Iglo, en dingen als room en boter neem ik er ook altijd, al die marketing van gouden kookkunst met Solo is toch om strijk mee te liggen.

Remake
21 februari 2019, 18:07
Mja dat is in het verleden ook al een doodgeklopt topic geweest :p komt idd vaak van dezelfde band of fabriek maar volgens een totaal ander recept.
Zo komen in de Aldi sauzen als bv die Regalo Andalouse van bij Pauwels NV ( wat een redelijk bekend sauzen merk is in frituren en kermis frituren bv ) maar geef mij op de kermis of frituur een echte Pauwels NV kwak andalouse van hun potten/flessen en ik proef u meteen het verschil, idem met die chocolade rond een Ole.

Daarom is niet perse alles slechter, ik vind bv hun voorgemaakte lasagna bolognaise in de koeling veel beter dan die dure come a casa of whatever die noemt, idem met hun visproducten vergeleken met Iglo, en dingen als room en boter neem ik er ook altijd, al die marketing van gouden kookkunst met Solo is toch om strijk mee te liggen.

Ik vind ole zelfs lekkerder dan leo. :unsure:

Noscoped420
21 februari 2019, 18:09
Ik vind ole zelfs lekkerder dan leo. :unsure:

Uiteraard kan dat :p een ander recept betekend niet automatisch dat de smaak slechter moet zijn dan het bekende merk wat ook in die fabriek gemaakt is.
Ik ken ook volk wat bv de aldi tomaten ketchup beter vind dan Heinz, voor mij persoonlijk smaakt die van de Aldi te hard naar tomatenpuree maar het kan.

Ik heb er ook een paar producten die voor mijn smaak evenwaardig of zelfs beter zijn dan het grote merk.

Guazala
21 februari 2019, 18:23

Bij Delhaize doen ze soms een actie waarbij ze 'misvormde' groeten en fruit verkopen. Ik vind het ook best jammer dat ze dat niet altijd doen. Hoeft voor mij zelfs niet aan super lage prijs te zijn, zolang de smaak ok is en je niet de helft moet wegsnijden om het eetbaar te maken, kan het mij weinig schelen hoe het eruit ziet.

https://weekend.knack.be/lifestyle/culinair/delhaize-verkoopt-opnieuw-lelijke-groenten-en-fruit/article-normal-1147361.html

rsc
21 februari 2019, 18:37
https://www.youtube.com/watch?v=c8EUOO16oUc

op 3:48 zegt zelfs de ploegbaas dat het identiek hetzelfde is. Zelfde recept, zelfde ingrediënten, zelfde band, zelfde hoeveelheden van alles.

Bij een blinde smaaktest is er hier niemand het verschil kan opmerken tussen ole en leo. Pak een ole en een leo, snij ze elk in 10 stukjes, je hebt dan 20 stukjes en laat iemand bijhouden wat wat is. Na elk stukje moet je zeggen of dit een ole of een leo is. Bij een fout antwoord krijg je -5 punten, een juist antwoord geeft 1 punt. De meesten zullen in de min eindigen.

ahmed.elr
21 februari 2019, 22:58
Tegenwoordig bij ons in de buurt heel veel autochtonen mensen die hun vlees halen bij de halal slager: kipfilet nog vijf euro de kilo daar kan geen enkel supermarkt aan tippen.

Reverz
22 februari 2019, 09:06
Dat maakt het niet per sé slechter.

De zeevruchten van Guylian waren op een bepaald moment zelfs "kwalitatief minder" dan die van de Lidl (of dat nu nog zo is weet ik niet). In ieder geval waren de recepten voor beide eerst identiek maar heeft Guylian op een bepaald moment de samenstelling van zijn pralines gewijzigd omdat de prijs van noten nogal hard gestegen was. Lidl is hier echter op uitgekomen en heeft van Guylian geëist dat ze hen terug leverden waar ze voor getekend hadden (volgens het oude recept dus). Op dat moment waren de Lidl zeevruchten dus duurder in productie dan die van Guylian zelf. :p

Het grappiste vind ik eigenlijk de koffiepads installatie bij de Colruyt. Die produceren al hun pads van zowel Everyday als Boni op 1 en dezelfde machine. Elke keer ze van koffietype wisselen (meerdere keren per dag) zit er zo ene met ne stofzuiger heel de installatie koffievrij te maken en dat dus een paar keer per dag, ahja want stel u voor dat er een restje gewone koffie dus de Bio koffie komt of erger dat er gewone koffie in de deca terecht komt. Terwijl diejn 1ne aan het stofzuigen is staan ze daar dan met 5 op een rij tegen de muur te leunen en te kijken, twas erger dan de mannen van de gemeente :lol:

Remake
22 februari 2019, 09:52

Maar hoeveel van die 30% gaan dan naar fabrikanten van vruchtensap, yoghurt, compotes, ...?
Zou dat wel eens willen weten. Denk niet dat daar effectief 30% van weggegooid wordt.

Taxandrian
22 februari 2019, 10:15
Omdat je van een auto en tv toch hoopt dat die langere tijd kan meegaan, en dat prijs-kwaliteit bij zoiets belangrijkers is. Bij voeding verdwijnt het toch in je keel en even later uit een ander gat eruit. Bovendien is het makkelijk om daar op te besparen, en kan je ook lekkere goedkope dingen hebben. Dus neen, ik vind dat niet zo frappant maar vrij logisch. Als je een wc-borstel of een huis gaat kopen, dan ga je dat met een andere visie doen. Of ik mag toch ook hopen dat eender welk huis niet goed voor je is (een krot bvb.), of dat het de duurste tandenborstel of wc borstel of keukenpapier moet zijn voor je.

Tsja het zou logisch zijn als mensen ook willen dat hun auto of TV lang meegaat, maar dat zie ik dus in de realiteit niet; meestal wordt er om de zoveel jaar iets nieuws gekocht terwijl de auto of TV die ze hebben nog prima voldoen. Wat voeding betreft heb ik het dan ook niet over mensen die een huismerk kopen, maar mensen dus die speciaal kilometers verder rijden voor goedkopere voeding, terwijl ze wel absoluut een BMW willen ipv een Mondeo die voor de tijd dat ze hem gebruiken in principe even goed zou zijn...

Tomski
22 februari 2019, 10:19
Morgen daguitstapje naar Aachen se. Wat gaan shoppen, lekkere schnitzel gaan eten op de middag. En tegen 's avonds de REWE gaan plunderen :D

paradijsappel
22 februari 2019, 11:57
Maar hoeveel van die 30% gaan dan naar fabrikanten van vruchtensap, yoghurt, compotes, ...?
Zou dat wel eens willen weten. Denk niet dat daar effectief 30% van weggegooid wordt.
Ik verwijs je naar mijn voorgaande bericht waar ontkracht wordt dat dit 30% bedraagt. Dat beantwoordt wel niet hoeveel daarvan naar vruchtensap, yoghurts, compotes en dergelijke gaat, ik denk niet dat daar cijfers van bestaan (of ik kon ze toch niet vinden).

Tsja het zou logisch zijn als mensen ook willen dat hun auto of TV lang meegaat, maar dat zie ik dus in de realiteit niet; meestal wordt er om de zoveel jaar iets nieuws gekocht terwijl de auto of TV die ze hebben nog prima voldoen. Wat voeding betreft heb ik het dan ook niet over mensen die een huismerk kopen, maar mensen dus die speciaal kilometers verder rijden voor goedkopere voeding, terwijl ze wel absoluut een BMW willen ipv een Mondeo die voor de tijd dat ze hem gebruiken in principe even goed zou zijn...
Mensen verdelen hun geld op basis van wat ze belangrijk vinden. Voor sommigen is dat een BMW, voor anderen is dat een grote tv en voor nog anderen is dat dure voeding. Je moet daar geen logica achter zoeken.

Asateo
22 februari 2019, 15:21
Nee, de 30% is wel degelijk verspilling. Waarom ze er geen compost van maken, I dunno. Paradijsappel haalt een studie aan die wereldwijd 30% voedselverspilling ziet (niet alleen op het veld).
In de westerse wereld hoor ik soms andere getallen: 40% voedselverspilling op het veld in de UK bv.
https://www.theguardian.com/environment/2013/sep/19/fruit-vegetables-wasted-ugly-report

Een lang verhaal kort: we gooien veel weg.

paradijsappel
22 februari 2019, 17:02
Nee, de 30% is wel degelijk verspilling. Waarom ze er geen compost van maken, I dunno. Paradijsappel haalt een studie aan die wereldwijd 30% voedselverspilling ziet (niet alleen op het veld).
In de westerse wereld hoor ik soms andere getallen: 40% voedselverspilling op het veld in de UK bv.
https://www.theguardian.com/environment/2013/sep/19/fruit-vegetables-wasted-ugly-report

Een lang verhaal kort: we gooien veel weg.
Dat staat daar toch helemaal niet...

Produce grown in the UK that does not meet retailer standards on size or shape or is blemished is often used for animal feed or simply ploughed back into the ground even though it is edible, with as much as 40% of a crop rejected.

Sinds wanneer is dierenvoeding verspilling?
Tot 40% van wat er geproduceerd werd (op een akker), dit zegt niks over over de totale hoeveelheid verspilde voeding. Als het op al de andere akkers 0% is dan klopt die stelling nog altijd, alleen is zo'n statistiek waardeloos.

apzoeir
22 februari 2019, 17:37
Ik wissel gewoon regelmatig eens af van winkel:

Spar: Hier stop ik al eens gauw na mijn werk. Het leuke daar is dat ze nog een toog hebben met verse charcuterie en zelf bereide zaken zoals balletjes in tomatensaus. En ik ben ook verslaafd aan deze chipskes die ik alleen daar kan vindenhttps://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/16206/Boni-Selection--Crackers-Tomaat--ui-en-chili-125g

Carrefour: Wij hebben een carrefour market. Vind dit wel een aangename winkel om rond te lopen, fruit en groenten zien er ook allemaal ok uit bij ons.

Aldi: Hier kom ik meestal als ik zo eens een mega voorraad spaghettisaus ga maken, dan kan ik ineens veel paprika en wortel enzo meebrengen. Voor gewoon tijdens de week is die voor mij minder interessant qua groenten en fruit. Als single ben ik niet veel met meteen een bak van 500gr wortelen. In andere winkels kan je meer per stuk kopen. Zelfde met melk bijvoorbeeld, de verpakkingen zijn er meteen van een halve liter terwijl ik in de carrefour die van 25cl kan kopen. Een halve liter is bij mij zuur vooraleer ik dat op krijg.

AH: Deze vind ik dan weer eens leuk omdat je daar wel eens andere merken hebt dan in de andere winkels.

Colruyt en match enzo heb ik hier niet echt in de buurt. Delhaize wel, maar deze vind ik toch beduidend duurder dan de andere winkels.

Asateo
22 februari 2019, 18:38
Dat staat daar toch helemaal niet...

Sinds wanneer is dierenvoeding verspilling?
Tot 40% van wat er geproduceerd werd (op een akker), dit zegt niks over over de totale hoeveelheid verspilde voeding. Als het op al de andere akkers 0% is dan klopt die stelling nog altijd, alleen is zo'n statistiek waardeloos.

Klopt, ik heb idd over het dierenvoedsel gelezen.

Feignasse
22 februari 2019, 19:32

Tuurlijk is dat qua kwaliteit niet allemaal hetzelfde. In goedkopere producten zit vaak meer palmvet en suiker, minder cacao etc. Je proeft dat niet noodzakelijk, maar het verschil is er wel.
Vlees is daar ook een goed voorbeeld van; goedkope kippenborsten trekken qua smaak en textuur op niets. Bovendien zijn die beesten in erbarmelijke omstandigheden gekweekt (dicht op elkaar, blootgesteld aan stress en onderling geweld (elkaar kaalplukken), propvol antibiotica wegens groot risico op ziektes, vaak lichamelijke afwijkingen (niet normaal kunnen lopen) doordat het borstvlees zich veel te hard ontwikkelt (resultaat van genetische selectie), ...). Vlees en zuivel afkomstig van industriële landbouw is op vele vlakken het slechtste wat je kan kopen.

Omdat je van een auto en tv toch hoopt dat die langere tijd kan meegaan, en dat prijs-kwaliteit bij zoiets belangrijkers is. Bij voeding verdwijnt het toch in je keel en even later uit een ander gat eruit. Bovendien is het makkelijk om daar op te besparen, en kan je ook lekkere goedkope dingen hebben. Dus neen, ik vind dat niet zo frappant maar vrij logisch. Als je een wc-borstel of een huis gaat kopen, dan ga je dat met een andere visie doen. Of ik mag toch ook hopen dat eender welk huis niet goed voor je is (een krot bvb.), of dat het de duurste tandenborstel of wc borstel of keukenpapier moet zijn voor je.Persoonlijk vind ik wat ik dagelijks in mijn lijf stop belangrijker dan dat ik met een "premium" kar rondrijd. Een auto hoeft niet duur te zijn om je veilig en comfortabel van A naar B te brengen.

Noscoped420
24 februari 2019, 14:15
Omdat het Zondag was en de Spar ligt letterlijk om de hoek maar eens binnen gesprongen maar nee dat is het niet.

Uit interesse eens een paar dingen vergeleken zoals bv ketchup, melk, mayonnaise, Nutella, desserts van bv Danone etc en toch op veel dingen minstens 20-30 cent duurder dan de Carrefour hier ( wat al de duurste winkel in stad is )

Ik denk als ik een halve kar moet volgooien in de Spar dat ik vlot 10-15 euro duurder zit dan in de Colruyt of de AH, en dan heb ik nog mijn bonus product niet of het 2de niet aan halve prijs.
Leuk dat het langs de deur is maar tenzij ik eens op een Zondag een brood moet hebben zal het toch niet voor mij zijn.

ahmed.elr
24 februari 2019, 14:24
Omdat het Zondag was en de Spar ligt letterlijk om de hoek maar eens binnen gesprongen maar nee dat is het niet.

Uit interesse eens een paar dingen vergeleken zoals bv ketchup, melk, mayonnaise, Nutella, desserts van bv Danone etc en toch op veel dingen minstens 20-30 cent duurder dan de Carrefour hier ( wat al de duurste winkel in stad is )

Ik denk als ik een halve kar moet volgooien in de Spar dat ik vlot 10-15 euro duurder zit dan in de Colruyt of de AH, en dan heb ik nog mijn bonus product niet of het 2de niet aan halve prijs.
Leuk dat het langs de deur is maar tenzij ik eens op een Zondag een brood moet hebben zal het toch niet voor mij zijn.

De spar heeft ook niet de ambitie om de goedkoopste te zijn. Als je in een stad woont verklaart het prijs verschil ook al veel. Het is alleszins daar een stuk properder dan een Carrefour market.

Noscoped420
24 februari 2019, 15:45
Dat weet ik wel dat Spar niet de ambitie heeft om de goedkoopste te zijn, het is een buurtwinkel en het enige soort volk wat in de deze komt zijn ofwel oude mensen vanop de woonwijk nabij of volk dat op zondag te lui is om 4km verder naar de Delhaize te rijden.

Je laatste stelling is trouwens, net zoals veel in dit topic, gebonden van winkel tot winkel, in Antwerpen kan ik me nogal inbeelden bv in Hoboken dat het een vettige Carrefour is die er vuil bij ligt ( weet ik eigenlijk uit ervaring want woonde in Wilrijk een jaar of 8 terug ) maar hier bv is dat een redelijke propere en zeker niet vuiler dan bv Colruyt of Aldi, onze is ook 2 jaar geleden volledig hermaakt in hunne huidige layout en geen oud model meer.

De groenten ( vooral bloemkool bv ) zien er vaak wel vuil uit ( verschillende zwarte plekken bv op de roosjes ) in mijne Carrefour maar die trend heb ik ook al gemerkt in andere Carrefours, propere groenten lijkt eerder de stijl van de Colruyt/Delhaize te zijn, ofwel had ik net een kist bloemkolen gezien die natuurlijk eens ergens hebben tegenaan gewreven tijdens transport.

Jonas89
24 februari 2019, 17:01
Wij gaan meestal naar de Colruyt, Aldi, Makro
Carrefour en AH hebben we hier niet.

Om de 2 maand gaan we naar Auchan Roncq achter drank, vooral water en frisdrank dan. De SUV steekt dan stampvol

Ketelbuik
25 februari 2019, 09:27
Vraag: waarom koopt men nog flessenwater? Smaakt kraantjeswater zo slecht bij jullie?

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5798

Leidingwater is ten eerste veel goedkoper: flessenwater is 150 tot 500 keer zo duur als kraantjeswater.
Kraantjeswater is ten tweede beter voor het milieu. Het schoonmaken, transporteren en produceren van de flessen kost veel energie. Vooral de wegwerpflessen zijn een belasting voor het milieu.
Flessenwater is in de geïndustrialiseerde landen tenslotte niet zuiverder of gezonder dan het kraantjeswater.

Asateo
25 februari 2019, 09:43
Vraag: waarom koopt men nog flessenwater? Smaakt kraantjeswater zo slecht bij jullie?

Ik vraag me dat ook al lang af. Ik heb nog nooit systematisch flessenwater gedronken.
Ik denk dat het ook wat een ´status´ is? Ik zie veel mensen in 2060 met flessen sleuren (niet de rijkste buurt) en vraag me af waarom die mensen dat doen.

bassie82
25 februari 2019, 10:40
Hier ook kraantjeswater, weliswaar nog eens gefiltert maar qua smaak is dat goed waar ik woon.
ik zie ook niet in waarom ik flessen water moet kopen als het nodig is.

Asateo
25 februari 2019, 10:42
Hier ook kraantjeswater, weliswaar nog eens gefiltert maar qua smaak is dat goed waar ik woon.
ik zie ook niet in waarom ik flessen water moet kopen als het nodig is.

Die filter haalt dan de kalk eruit?

TNTim
25 februari 2019, 10:56

Bij ons wordt het water ontkalkt, altijd gehoord dat het dan ongezond is om dit water te drinken.

Noscoped420
25 februari 2019, 20:13

Hier is dat rotslecht in onze stad, wat uit de kraan komt ruikt zo hard naar kalk net alsof je aan een kilo gemalen krijt zou ruiken, ook meteen bij de eerste druppels witte aanslag in de pompbak.
Met een Brita waterfilter wel op te lossen ( wat wij dan ook doen )

Ze zijn hier wel een onthardingsstation aan het bouwen, maar is pas klaar tegen 2022, maar zo op zich is het niet te zuipen hier.

Matthias92
26 februari 2019, 18:48
En hoeveel geven jullie zo gemiddeld uit per maand aan boodschappen? (vermeld er mss aantal gezinsleden bij)

Asateo
26 februari 2019, 20:07
Ik reken 150 euro voor eten per maand (1p).

wiseguy444
27 februari 2019, 06:06
200 per week, zonder speciale extra's (2 volwassenen, 2 tieners).

Tomski
27 februari 2019, 10:53
gemiddeld 600 per maand. (2 volwassen, peuter & baby)

KBE
27 februari 2019, 13:09
Die britafilters heb je ook van een goedkoop merk.
Wij doen dit veel in de zomer dat water filteren, en dan in de sodastream machine.
Al moet ik zeggen dat er weinig smaken zijn dat ik echt mag van sodastream.

Denk dat wij ongeveer 250 per maand liggen aan eten met 2 volwassen.
Wij eten ook wel de overschot de dag erna op.
Hier smijten wij ook amper eten weg.
Mijn zus smijt elke avond haar overschot weg, wat nog prima te eten is dag erna.
Haar vriend moet dat niet hebben, zo bespaar je wel veel eten ( toch met 2 personen )

Lakigigar
27 februari 2019, 14:56
Ik dacht dat de lokale spar hier de duurste winkel was, en ik ga eens naar de alvo

Verschil prijzen cola zero 1,5liter
Spar: 2,08 euro
Alvo: 2,19 euro

Dus neen, ik moet dus niet naar de alvo gaan om te besparen op prijzen. Kleinere spar is dus beter. ik ga wel aan mijn ma vragen om grotere boodschappen (koeken, tussendoortjes, snacks enzovoort) in de aldi te doen, en met haar te doen. Voordeel is dat je die toch in het groot kan kopen, en de versproducten koop ik dan in de spar ofzo.

Gray
27 februari 2019, 15:12
Hier is dat rotslecht in onze stad, wat uit de kraan komt ruikt zo hard naar kalk net alsof je aan een kilo gemalen krijt zou ruiken, ook meteen bij de eerste druppels witte aanslag in de pompbak.
Met een Brita waterfilter wel op te lossen ( wat wij dan ook doen )

Ze zijn hier wel een onthardingsstation aan het bouwen, maar is pas klaar tegen 2022, maar zo op zich is het niet te zuipen hier.

Ja, het mag dan slechter smaken het is wel gezonder. Men koopt flessenwater voor de mineralen, calcium en magnesium... maar tegelijk schakkelt men een ontkalker en een brita-filter aan de waterleiding om de calcium en magnesium er terug uit te halen. :D
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/113524-kalk-in-drinkwater-schadelijk.html

Sylverscythe
27 februari 2019, 16:01
Ja, het mag dan slechter smaken het is wel gezonder. Men koopt flessenwater voor de mineralen, calcium en magnesium... maar tegelijk schakkelt men een ontkalker en een brita-filter aan de waterleiding om de calcium en magnesium er terug uit te halen. :D
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/113524-kalk-in-drinkwater-schadelijk.html

Mja "gezonder", je moet al echt dikke rommel eten om afhankelijk te zijn van drinkwater voor mineraalopname denk ik.

makila
27 februari 2019, 17:07
Ik reken 150 euro voor eten per maand (1p).
Dat is gemiddeld voor minder dan 5 euro per dag dan. Dat is mogelijk maar het is toch relatief weinig ... en drank dan gewoon van de kraan?

Ne pizza gaan halen lukt dan alvast niet. Dan zit je daar al aan :)

Asateo
27 februari 2019, 18:12
Dat is gemiddeld voor minder dan 5 euro per dag dan. Dat is mogelijk maar het is toch relatief weinig ... en drank dan gewoon van de kraan?

Ne pizza gaan halen lukt dan alvast niet. Dan zit je daar al aan :)

Ik kook inderdaad alles zelf. Aangezien ik graag kook... ;)
Drank is inderdaad water of thee/koffie.
Wel rekening houden dat ik geen vlees en ook geen dure veggieburgers ofzo eet.
't is krap, maar ik eet ruim voldoende. :) Soms wat teveel. :unsure:

makila
27 februari 2019, 22:02
't is krap, maar ik eet ruim voldoende. :) Soms wat teveel. :unsure:
150 euro / 1 man of 250 euro / 2 man lijkt me toch het absolute minimum. Dan kan je wel nooit eens een avondje op restaurant hé.

En het valt te bezien, als je veel aan sport doet, ga je ook meer eten hé. Op het werk bijvoorbeeld merk ik op, dat ik gemiddeld 2 tot soms zelfs 3x zoveel eet als de collega's (geen gezever, dat is effectief het geval) en toch ben ik de magerste en de op één na oudste qua leeftijd ;) Maar ik ben dan ook de enige van die collega's die ook echt wel veel sport ..

Asateo
27 februari 2019, 22:26
150 euro / 1 man of 250 euro / 2 man lijkt me toch het absolute minimum. Dan kan je wel nooit eens een avondje op restaurant hé.

En het valt te bezien, als je veel aan sport doet, ga je ook meer eten hé. Op het werk bijvoorbeeld merk ik op, dat ik gemiddeld 2 tot soms zelfs 3x zoveel eet als de collega's (geen gezever, dat is effectief het geval) en toch ben ik de magerste en de op één na oudste qua leeftijd ;) Maar ik ben dan ook de enige van die collega's die ook echt wel veel sport ..

Ja, minder gaat idd niet. Tenzij ge 2 zakken chips op nen dag eten noemt. :p

Lakigigar
27 februari 2019, 23:59
wtf, ik zat juist op de site van de colruyt aan te kijken om online aankopen te doen, en al een deel van mijn boodschappenlijstje samen te stellen. Ik zag dat ze joppiesaus hebben, maar het stond nog bij halle. Maar dan komt het.

5,79 euro / stuk in Halle
3,99 euro / stuk in Kortrijk

En de andere producten in het winkelmandje gingen ook allemaal naar beneden, wow. Ik wist niet dat dat zo per locatie kon verschillen.

Noscoped420
28 februari 2019, 00:15
Bij Colruyt hangt het echt ervan af welke winkels in een straal van x km liggen en wat dat product daar momenteel kost en of er eventueel een actie op is in een andere supermarket.
5.79 is wel zowat de juiste prijs voor joppiesaus, zeker voor de grote fles, er bestaan er ook kleine van en die zijn rond de 3.50.

Hier in de Colruyt stonden een paar weken terug ook de flesjes Bicky saus aan 1.49 per stuk, normaal zijn die rond de 3.49, stond bij reactie concurrent maar ik vraag me dan wel af waar want in de Carrefour 100m verder stonden ze 3.59 en voor de rest ligt hier niks in de buurt van de Colruyt buiten de Aldi en Lidl, nog wel een Delhaize maar daar waren ze ook niet in sale en een AH of zo ligt hier niet ( en die hebben ook geen Bicky saus ) en dan heb ik elke supermarkt van deze stad opgenoemd.

Anyway ik probeer voor 50 euro per week naar de winkel te gaan en daar 6 dagen mee te doen ( dag 7 is eens frituur of een kebab of pizza ) daar zit ook drank ik en eens wat chips of bepaalde koeken, yoghurtjes van Danone of dingen als Actimel of Yakult doe ik wel allemaal niet aan mee.

Het duurste wat eigenlijk de kar in vliegt is charcuterie, daarmee vergeleken is ne simpele maaltijd zoals chipolata met wortelstoemp een koopje met wat je tegenwoordig betaald voor een stuk witte worst of bepaalde droge ham of salami.

Bubba
28 februari 2019, 11:10
wtf, ik zat juist op de site van de colruyt aan te kijken om online aankopen te doen, en al een deel van mijn boodschappenlijstje samen te stellen. Ik zag dat ze joppiesaus hebben, maar het stond nog bij halle. Maar dan komt het.

5,79 euro / stuk in Halle
3,99 euro / stuk in Kortrijk

En de andere producten in het winkelmandje gingen ook allemaal naar beneden, wow. Ik wist niet dat dat zo per locatie kon verschillen.

Dat is nochtans al écht vaak in het nieuws geweest. Kijken enkel naar winkels in een straal van x km om hen heen.

dogmatisch
28 februari 2019, 11:28
Bij de Hollanders is Albert Heyn juist de duurste winkel.

Maar die hagelslag en muisjes zijn zo lekker he

bosic
28 februari 2019, 13:39
Ik ga net over de grens bij een Jumbo. Ze zijn zelfs open op zondagnamiddag. De helft van de parking zijn altijd belgen.

Lakigigar
28 februari 2019, 13:53
Dat is nochtans al écht vaak in het nieuws geweest. Kijken enkel naar winkels in een straal van x km om hen heen.

Tegenwoordig kijk ik meer niet zo vaak naar het nieuws, maar het is wel al eens eerder aangehaald in dit topic. Het verschilt ook wel van product. Bij cola bvb. is er nauwelijks een verschil (4 cent, zelfs 4 cent met de Alvo). Ach ja.

Bubba
28 februari 2019, 14:09
Tegenwoordig kijk ik meer niet zo vaak naar het nieuws, maar het is wel al eens eerder aangehaald in dit topic. Het verschilt ook wel van product. Bij cola bvb. is er nauwelijks een verschil (4 cent, zelfs 4 cent met de Alvo). Ach ja.

Ze zijn goedkoper maar ze gaan uiteraard niet dieper in hun vel snijden dan noodzakelijk.

ahmed.elr
28 februari 2019, 17:15
Ik ben is uit nieuwsgierigheid gaan kijken wat dat kost om een jumbo uit te baten. Blijkbaar hebben ze nu al kanidaten genoeg en als je wilt inschrijven kom je op de reserve lijst om een winkel te openen. Je hebt daar meer dan 100k voor nodig. Is dat zo rendabel? Tegenwoordig heeft iedereen melk en vlees nodig?

makila
28 februari 2019, 22:16
Ik ga net over de grens bij een Jumbo. Ze zijn zelfs open op zondagnamiddag. De helft van de parking zijn altijd belgen.
Toevallig ook in Reusel? ;)

Noscoped420
28 februari 2019, 23:58

Idem hier maar dan AH XL, al ligt er net tegen over ook een grote Jumbo, maar idd op zondag gewoon open op gewone uren en niet zien dat je daar bent voor 12u30.
Maar Zondag of geen Zondag, de parking staat altijd half vol met Belgen.