PDA

Volledige versie bekijken : Welk rijbewijs proberen halen?

FlatSix
26 november 2018, 12:14
Volgens touring.be gelden de volgende regels:

Houders van een autorijbewijs B dat vóór 1 januari 1989 is behaald, mogen daar ook een motor mee besturen. Er zijn geen beperkingen wat het vermogen of de cilinderinhoud betreft. Na deze datum en op voorwaarde dat je 24 jaar of ouder bent, kun je rechtstreeks je rijbewijs A aanvragen door het schema voor rijbewijs A1 te volgen (9 uur voor een voorlopig rijbewijs van 1 jaar of 12 uur voor een definitief rijbewijs).

Tot slot mag je met een rijbewijs B dat vóór 1 mei 2011 is afgeleverd, een tweewieler in categorie A1 besturen zonder lesuren of praktijkexamen. Heb je je rijbewijs B na die datum behaald, dan zijn alleen 4 lesuren verplicht, op voorwaarde dat je je rijbewijs al minstens 2 jaar hebt.

Ik ben ouder dan 24 jaar, dus kan direct via de A1 methode een rijbewijs halen voor A, of ik kan die 4 uurtjes les volgen, en dan mag ik alsnog met een A1 besturen, maar niet A2 of A klasse motoren.

Nu, het doel van de motor zou sowieso plezier zijn, op een zonnige dag, en zeker geen woon/werk. Dus ik stel me de vraag of ik wel meer dan een 125cc nodig heb, en dus allicht een duurdere motor zou moeten kopen, en een duurder rijbewijs zou moeten afleggen (12 uur + examen <> 4 uur).

Het nadeel is dan wel dat als het me echt hard bevalt, dat ik allicht wel snel iets sterker zal willen kopen. Maar ook dat durf ik dus zo niet zeggen. Het idee van de motor hebben en rijden vind ik super maar daarom zal de ervaring niet zo zijn.

Ik kan nog niets zeggen over het rijdgedrag of kwaliteit maar qua looks vind ik de FB Mondial (125 en 300) HPS echt wel prachtige motoren. M'n vader rijdt met een Triumph Tiger, ziet er ook schitterend uit, maar is te grotesk voor mij lijkt het.

Tonerider
26 november 2018, 12:58
In alinea 3 geef je zelf al mee wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.

mr.purple
26 november 2018, 13:21
Gewoon direct voor de zware gaan.

Van een 125cc ga je heel snel spijt hebben. (tenzij je er enkel mee in het stad gaat rijden)

En met een 125cc op de snelweg is wachten op een ongeval.

Hiervan ben ik niet zeker (misschien is het gewijzigd):
Als je van plan bent om tripjes naar het buitenland te maken: die 4 uurtjes les om een A1 te besturen is(was) enkel geldig in België.

FlatSix
26 november 2018, 13:57
Gewoon direct voor de zware gaan.

Van een 125cc ga je heel snel spijt hebben. (tenzij je er enkel mee in het stad gaat rijden)

En met een 125cc op de snelweg is wachten op een ongeval.

Hiervan ben ik niet zeker (misschien is het gewijzigd):
Als je van plan bent om tripjes naar het buitenland te maken: die 4 uurtjes les om een A1 te besturen is(was) enkel geldig in België.

Jah, ik dacht dat het zo was:

examen doen en erdoor = Europa.
examen doen en er niet door = België.

BieBie
26 november 2018, 14:50
Motorrijbewijs België sinds 1 mei 2013 - Rijbewijs A .be (http://www.rijbewijs-a.be/nieuw-motorrijbewijs-regeling-2013/)

FlatSix
26 november 2018, 15:07
Je mag nog altijd met een 125cc rijden vanaf 2 jaar na het behalen van je autorijbewijs, maar enkel in België. Je moet een verplichte opleiding van 4 uur volgen, maar zonder examen. Als je je autorijbewijs hebt behaald vóór 1 mei 2011 word je hiervan vrijgesteld.

4 uurtjes les, en kan een goedkope 125cc kopen en wat rond rijden. Ideaal om dus de feeling met de motor te ontwikkelen, en als het dan goed zit ga ik wel voor een A en de bijpassende motor.

Hellbull89
27 november 2018, 04:05
4 uurtjes les, en kan een goedkope 125cc kopen en wat rond rijden. Ideaal om dus de feeling met de motor te ontwikkelen, en als het dan goed zit ga ik wel voor een A en de bijpassende motor.

Dit is exact wat ik gedaan heb. Had iemand eens horen zeggen dat je na 4 uur rijles met een 125 cc mocht rijden, en heb bijgevolg zo snel mogelijk die lessen gevolgd, een tweedehands 125 cc motor gekocht en daar een tijdje mee rondgereden. Heeft daarna ongeveer twee jaar geduurd vooraleer ik voor mijn rijbewijs A ben gegaan en van 125 naar 1200 cc ben overgestapt. Misschien wel de beste beslissing van mijn leven.

Die twee jaar waarin ik met de 125 cc kon rondrijden waren naar mijn gevoel een grote hulp als voorbereiding op de manoeuvres voor het rijbewijs A. Ik moest als het ware niet vanaf nul beginnen en had al wat feeling met hoe een motorfiets zich gedraagt.

Mijn doel was oorspronkelijk ook om de 125 te kopen als hobbymachine, om in het weekend eens mee te gaan rijden. Wegens het beperkte vermogen en bijbehorende lage topsnelheid viel het echter tegen om langere afstanden af te leggen (snelweg is heel oncomfortabel omdat je constant tegen de limiet van de motor aanzit), waardoor ik vaak opnieuw in dezelfde omgeving bij mij in de buurt rondtoerde.

Nu ik met een (veel) zwaardere motorisatie rijd, valt mij ook op dat een groot deel van de charme van het motorrijden het acceleratievermogen is, de wetenschap dat je bijna altijd sneller bent – of sneller kan zijn – dan 99% van het overige verkeer. Dat aspect is volledig afwezig bij een 125.

Zou ik hetzelfde parcours opnieuw afleggen? Waarschijnlijk wel, aangezien je op een tweedehands 125 cc nooit veel verlies kan maken en die 4 uren rijles snel en makkelijk achter de rug zijn. Er is eigenlijk geen reden om het niet te doen, afgezien van de kost van de 4 uur rijles. Moest achteraf blijken dat motorrijden toch niets voor jou is, ben je in ieder geval minder kwijt dan de +-1000 euro aan de rijopleiding voor rijbewijs A.

FlatSix
27 november 2018, 08:56
Zou ik hetzelfde parcours opnieuw afleggen? Waarschijnlijk wel, aangezien je op een tweedehands 125 cc nooit veel verlies kan maken en die 4 uren rijles snel en makkelijk achter de rug zijn. Er is eigenlijk geen reden om het niet te doen, afgezien van de kost van de 4 uur rijles. Moest achteraf blijken dat motorrijden toch niets voor jou is, ben je in ieder geval minder kwijt dan de +-1000 euro aan de rijopleiding voor rijbewijs A.

Dat is het hem eigenlijk eh, stel dat ik het toch té gevaarlijk acht, of dat het toch niets voor mij is, dan ben ik geen €1000 kwijt. Stel dat het toch iets voor mij is, dan heb ik een goede voorbereiding voor een A rijbewijs en is dat ook sneller klaar. Of ik dan daarna een zwaardere motor zou kopen valt nog te bezien.

Tomski
27 november 2018, 09:57
125 cc steekt héééééééél rap tegen

FlatSix
27 november 2018, 10:05
125 cc steekt héééééééél rap tegen

Maar dat is oké, stel dat ik die vier uur doe begin in de zomer, heel de zomer door ermee kan rijden, en dan aan het einde van de zomer beslis ik of ik de zomer erop voor een A ga, of het zo laat, of een leukere 125cc koop omdat ik me met die genoeg amuseer om 's ochtends eens naar de bakker een dorp verder te rijden.

Het zal nooit de bedoeling worden woon/werk, vakantie, of snelweg te doen.

Tonerider
27 november 2018, 11:01
Maar dat is oké, stel dat ik die vier uur doe begin in de zomer, heel de zomer door ermee kan rijden, en dan aan het einde van de zomer beslis ik of ik de zomer erop voor een A ga, of het zo laat, of een leukere 125cc koop omdat ik me met die genoeg amuseer om 's ochtends eens naar de bakker een dorp verder te rijden.

Het zal nooit de bedoeling worden woon/werk, vakantie, of snelweg te doen.
Dan is het inderdaad interessanter om eerst gewoon voor de 125cc te gaan. Er zijn genoeg mensen die tevreden blijven met een 125cc. Ik vermoed dat je zelfs wel verenigingen/clubs van 125cc'ers hebt. Het is pas bij lange tochten en banen waar men => 90km/h mag dat je de limieten van een 125cc gaat opmerken.

FlatSix
27 november 2018, 13:32
Héél misschien is hier in de buurt een stuk waar je 90 mag, maar sneller dan 70 verwacht ik daar (nu) niet op te gaan, ooit. Zeker niet op de 125cc dan. Als ik echt merk dat ik hem vaker zou willen gebruiken dan denk ik dat de stap naar een A er sneller zal zijn.

Hellbull89
27 november 2018, 22:57
Héél misschien is hier in de buurt een stuk waar je 90 mag, maar sneller dan 70 verwacht ik daar (nu) niet op te gaan, ooit. Zeker niet op de 125cc dan. Als ik echt merk dat ik hem vaker zou willen gebruiken dan denk ik dat de stap naar een A er sneller zal zijn.

Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt. Die 4 uur opleiding volgen en ergens een tweedehands 125 kopen die je graag ziet en goed onderhouden is. Als je fan bent van de looks van een FB Mondial HPS 125, kijk dan zeker ook eens naar merken als Bullit, Mash, Brixton,... Zijn tweedehands zeer goedkoop te vinden en indien goed onderhouden kan daar weinig mee misgaan.

Jimmeh
28 november 2018, 22:00
Als je wilt motorrijden zou ik voor volledige A gaan. Het is dan wel geclassificeerd als een motor, een 125 is toch eerder een brommer imo.

Het kost een pak geld maar je hebt het wel voor de rest van je leven :)

E-riko
28 november 2018, 23:19
zoals aangehaald, korte pijn en investering doen voor het leven, dan moete nie kijken naar de limieten in cc en vermogen, heerlijk dan, toch?

En ja 125cc ZAL tegensteken na verloop van tijd.

Tomski
29 november 2018, 13:24
en op 125cc (scooter of iets anders) word je ook niet meer begroet door andere motorrijders!

Hellbull89
30 november 2018, 03:44
en op 125cc (scooter of iets anders) word je ook niet meer begroet door andere motorrijders!

Altijd begroet geweest toen ik nog met mijn 125 reed, niet meer of niet minder dan nu met mijn 1200.

Moet er wel bij zeggen dat het een model was dat voor een zwaardere kon doorgaan (Hyosung GV 125).

Fx_
1 december 2018, 11:44
Zoals Yuut kan getuigen, je begint op een 125 maar 6 maand daarna koop je al iets anders.
Ik had direct mn A rijbewijs want ik was 27 en heb daar niet direct spijt van, begonnen op een 650, maar een 300-400 (Ninja of R3 of zo iets)zou me ook wel gesmaakt hebben denk ik nu.

Het kan de correcte beslissing zijn om op een 125 te starten maar dan denk ik toch dat een 300~cc je meer voldoening zal geven.
En eens je de bug te pakken hebt tjah, dan kijk je automatisch uit naar de grotere denk ik, en financieel gezien is er voor iedereen wel een grotere motor want op 2e hands kan je best wel goede deals bekomen.

Natuurlijk, vragen aan mensen met een passie voor motoren dat een 125cc genoeg zou zijn, tjah dan ga je meestal het zelfde antwoord krijgen. Maar voor stedelijk verkeer zoals bvb in Brussel ben je eiglek met een 125 zo goed als even snel, als niet sneller dan een 650 ofzo, heb ik toch al gemerkt.

boomheadshot
1 december 2018, 16:25
125cc is wel goed voor wat ervaring op te doen en als je het beu bent , dan ga ja gewoon voor A rijbewijs .

Ik zou het niet afraden hoor , maar wss zal die snel vervangen worden door een sneller exemplaar.

CDA441
1 december 2018, 17:08
Pak direct A rijbewijs. Je kan altijd een 125cc'tje rijden als je dat wil.

Kheytiejem
3 december 2018, 18:20
Je moet ook verder kijken als de topsnelheid. Je moet ook wat koppel hebben op de moto voor de echte fun(moet ni extreem zijn natuurlijk). Moto is voor mij vrijheid en met een 125 ben je weer gelimiteerd. Ik passeer ook vaak een 125 op de autostrade opweg naar huis en vind dat levensgevaarlijk tussen de camions.

E-riko
4 december 2018, 07:31
Maar voor stedelijk verkeer zoals bvb in Brussel ben je eiglek met een 125 zo goed als even snel, als niet sneller dan een 650 ofzo, heb ik toch al gemerkt.
Aint that a fact :)

Kan de motoscooters toch moeilijk afschudden tijdens het filerijden in de tunnels op mijn 1200 :)
Hoewel da vooral deels aan het formaat ligt ook.

Fx_
4 december 2018, 23:08
Aint that a fact :)

Kan de motoscooters toch moeilijk afschudden tijdens het filerijden in de tunnels op mijn 1200 :)
Hoewel da vooral deels aan het formaat ligt ook.

In de rechte lijn aan de lichten moeten ze afgeven maja, om de 5voet een camera, sta ik daar met 500 extra cc en doet helemaal niks uit :doh:
Maarja om naar huis te rijden toch een pak makkelijker in ieder geval als je 300+ hebt, zelfs geen snelweg ofzo maar toch.

Ja collegas commuten op GS en RT 1200, dat vind ik dan weer minder, teveel top en sideboxes en te lomp, kweet niet wat je vr 1200 hebt maar is ni altijd even evident.

E-riko
5 december 2018, 01:02
In de rechte lijn aan de lichten moeten ze afgeven maja, om de 5voet een camera, sta ik daar met 500 extra cc en doet helemaal niks uit :doh:
Maarja om naar huis te rijden toch een pak makkelijker in ieder geval als je 300+ hebt, zelfs geen snelweg ofzo maar toch.

Ja collegas commuten op GS en RT 1200, dat vind ik dan weer minder, teveel top en sideboxes en te lomp, kweet niet wat je vr 1200 hebt maar is ni altijd even evident.

Multistrada, brede fucker :)

Ik vermijd sudecases als de pest, hoewel ik ze eerlijk waar nog mooi staan vind op da specifiek model :crazy:
Topcase will do it for me, meestal

Heb een handvol keer naar Brusselmoeten gaan in da jaar en een hakf dakkem heb, voor mondelinge gesprekken.
Dus kuntu voorstellen, had alle koffers nodig om mij presentabel te maken.

Nie zozeer voor mijn ''casual' kleren in te vervoeren, want ik had die grotendeels toch al aan, maar vooral voor het motogerief weg te bergen: helm, handschoenen, motoschoenen, vest en overbroek (handig), tankzak.

Buiten da, was nen topkoffer altijd voldoende.
Zelfs in de tunnels, maar toch opletten door de zijspiegels eigenlijk alleen, raar genoeg.
Die staan nie ideaal gepositioneerd op die hoogte.

Mijne vorige, nen cb1100 retro was perfect voor filerijden int stad, en raar genoeg de enige waarmee dak een incident mee had.
Met deze motorbeugels
https://i.postimg.cc/hG1kgn4q/IMAG0023.jpg
....blijven 'haken' in een spatbord van een auto :)
Door te fel over te leunen komt da stuk fel naar buiten en dan toevallig blijven steken in innerspatbord (stuk plastic van binnenkant wielgedeelte en carrosserie).

Niet uit evenwicht, maar wel luide knal, lichtjes gebogen beugel maar vooral de plastieken innerspatbord dat flexibel is en dus meegeeft, in de band gestekt, dus platten band veroorzaakt van diene haren auto :doh:
Meest rare schade ongeval dak ooit gehoord had.

En met de multi 1x nen spiegel meegehad.
En 1x te overenthousiast en agressief ingehaald aan de lichten, treuzelaar, en met zijkoffer zijnen achterste linker zijplaat geraakt, gelukkig was mijn bak er nog aan zonder schade, maar hij had wel Een zwarte plek op zijn witte koetswerk :ironic:
Nooit geweten of hij die eruit kreeg, ma kpeist wel.

Steden zijn dus de moeilijkste plekken op te filteren met zo grote machines ja

FlatSix
10 december 2018, 11:57
Ik ben een redelijk grote auto fanaat dus begrijp de cc/pk opmerking zeer goed. De motor zou dan ook echt zijn voor zonnige zondagsritjes en niet voor dagelijks verkeer. Vandaar dat de investering me nogal groot lijkt om van iets te proeven. Het is alsof ik een Ferrari moet kopen om te leren autorijden terwijl ik dat net zo goed even in een Polo kan doen, en dan zien of ik die dure Ferrari wel wil.