PDA

Volledige versie bekijken : Dubbelpolige schakelaar - correct aansluiten?

Riverdale27
24 oktober 2018, 20:15
Ik ga een geitenstal zetten en ik kom daar aan met een EXVB 3G2,5 kabel.

Ik wil daar drie stopcontacten twee lampen die samen aan en uit gaan dmv een tweepolige schakelaar. De schakelaar zit samen op zo'n dubbel doosje zit met één van die drie stopcontacten. De andere twee stopcontacten komen apart op andere plaatsen.

Ik dacht het als volgt te doen qua bedrading...

http://users.telenet.be/kurtverstegen/schema.jpg

Is dat juist?

Ik kom aan met de EXVB en ga ten eerste gewoon met de drie draden mijn stopcontacten af... dat weet ik hoe dat moet van in mijn verbouwing. Maar in mijn verbouwing heb ik met centrale sturing gewerkt met drukknoppen, dus deze traditionele aansluiting is mij niet helemaal bekend, vandaar de vraag.

Van de EXVB steek ik daarnaast ook rood in L1 en blauw in L2. De aardingsdraad sluit ik nergens op aan. Vanuit 1 en 2 vertrek ik terug met rood en blauw en van daaruit ga ik naar de eerste lamp waar ik rood, blauw en de aarding op aansluit. En die drie dan ook weer naar de tweede lamp, waar hetzelfde gebeurt...

Correct?

Valyra
24 oktober 2018, 20:36
Schema klopt inderdaad. Al vind ik het interessanter om licht en stopcontacten gescheiden te houden, maar dat gaat in dit geval niet.
Ik zou ook op de EXVB een aftakdoos zetten, en van daaruit vertrekken naar de schakelaar/stopcontacten.
Als je later beslist om nog iets bij te zetten, kan dat gemakkelijk vanuit die aftakdoos, plus dan kan je nu ook gewoon vanuit die aftakdoos vertrekken voor de 2 losse stopcontacten.

In het stopcontact is ook maar plaats voor 2 aders per aansluitklem, dan zou je al moeten aftakken van de schakelaar voor de 2 losse stopcontacten.
Plaats maar best een aftakdoos

Skoebiedoe
24 oktober 2018, 21:29
of wago klemmen gebruiken. ;)

Riverdale27
24 oktober 2018, 22:05
Schema klopt inderdaad. Al vind ik het interessanter om licht en stopcontacten gescheiden te houden, maar dat gaat in dit geval niet.
Ik zou ook op de EXVB een aftakdoos zetten, en van daaruit vertrekken naar de schakelaar/stopcontacten.
Als je later beslist om nog iets bij te zetten, kan dat gemakkelijk vanuit die aftakdoos, plus dan kan je nu ook gewoon vanuit die aftakdoos vertrekken voor de 2 losse stopcontacten.

In het stopcontact is ook maar plaats voor 2 aders per aansluitklem, dan zou je al moeten aftakken van de schakelaar voor de 2 losse stopcontacten.
Plaats maar best een aftakdoos

Thanks! Aftakdoos is zeer verstandig inderdaad, ga ik doen!

berenod
26 oktober 2018, 19:13
En om legaal te blijven in een gemengde kring (stopkontacten en licht door mekaar), moet alles in 2.5 mm² bekabeld worden, ook van de schakelaar naar de lampen!

En achter een 16A automaat zetten (omdat de meeste schakelaar slechts voor 16A gecertificeerd zijn).

In theorie indien je enkel dubbelpolige schakelaars gebruikt die tot een voldoende hoog amperage goedgekeurd zijn mag je een 20A automaat gebruiken, maar beter niet doen om discussies met een keuringsorganisme te vermijden.

MrKend54l
27 oktober 2018, 09:23
En om legaal te blijven in een gemengde kring (stopkontacten en licht door mekaar), moet alles in 2.5 mm² bekabeld worden, ook van de schakelaar naar de lampen!

En achter een 16A automaat zetten (omdat de meeste schakelaar slechts voor 16A gecertificeerd zijn).

In theorie indien je enkel dubbelpolige schakelaars gebruikt die tot een voldoende hoog amperage goedgekeurd zijn mag je een 20A automaat gebruiken, maar beter niet doen om discussies met een keuringsorganisme te vermijden.

Nieuwe installatie wel ja.

Maar op een bestaande een kleine upgrade uitvoeren wordt er heel veel tegen gezondigd. Ik heb er zelf ook al veel tegen gezondigd. En ik weze is dit geen ramp. Veel schakelmateriaal is maar 10A, de automaat dient om de bekabeling te beschermen en niet het schakelmateriaal.

Wettelijk is er veel niet correct. Maar naar veiligheid en techniciteit wel.

Riverdale27
28 oktober 2018, 09:53
Kan het kwaad als ik toch 1.5 gebruik naar de lampen toe?

Ik kom wel met 2.5 aan in de verdeeldoos maar ga dan met 1.5 verder naar lampen en 2.5 naar de stopcontacten...

Heb al kabel gekocht immers...

Bimmer
28 oktober 2018, 10:13
Kan het kwaad als ik toch 1.5 gebruik naar de lampen toe?

Ik kom wel met 2.5 aan in de verdeeldoos maar ga dan met 1.5 verder naar lampen en 2.5 naar de stopcontacten...

Heb al kabel gekocht immers...

Nee dat mag niet, je mag niet u dikte van kabels veranderen in dezelfde kring. Maw als je ergens vertrekt met een dikte van kabel, moet je die blijven doortrekken in dezelfde kring.
Dus als je dat doet en de keuring ziet dat, wordt dat afgekeurd.

Daarom vind ik het AREI op bepaalde momenten dom.

Pak een niko schakelaar en die mag max 10A schakelen, pakt een niko stopcontact die mag max 16A trekken. Toch moet je werken met 16A lichtkring en 20A stopcontacten kring

Sommige keurders maken dan ook weer geen probleem dat een gemengde kring 20A is en sommige dan weer wel. Ik zou dus ook gewoon 16A pakken, dan ben je zeker.

Riverdale27
28 oktober 2018, 10:32
Nee dat mag niet, je mag niet u dikte van kabels veranderen in dezelfde kring. Maw als je ergens vertrekt met een dikte van kabel, moet je die blijven doortrekken in dezelfde kring.

Ok prima, ik wil daar geen risico mee nemen, maar stel hypothetisch dat ik het toch zou doen... waar zit dan het gevaar? Dat die van 1.5 het niet kunnen trekken en doorbranden?

MrKend54l
28 oktober 2018, 18:17
Ok prima, ik wil daar geen risico mee nemen, maar stel hypothetisch dat ik het toch zou doen... waar zit dan het gevaar? Dat die van 1.5 het niet kunnen trekken en doorbranden?

Er is geen enkel risico, alleen als je op die 1,5mm2 een verbruiker/ lamp hangt die meer dan 16A trekt.

Het gaat zuiver over het feit dat het arei zegt dat dit niet mag. Maar ik zet zonder schroom een stopcontact achter een 10A of 16A hoor. Ook al mag dit in principe niet.

Riverdale27
28 oktober 2018, 19:55
Stel je zekert dat af met 16A, zoals voor een lichtkring. Dan wil dat toch zeggen dat je 16A x 230V = 3680 watt op moogt zetten voordat het problematisch wordt?
Eer ge daar aankomt moet ge toch al aardig wat dinges erop hangen... Dus dat AREI is precies wel héééél conservatief.

Bimmer
28 oktober 2018, 22:38

Als je dat nu zou doen dat stuk 1,5 en je zekert dat af met 16A, dan heb je geen enkel risico, er is helemaal geen gevaar. Het enige probleem is dat het niet mag van AREI. AREI zit denk ik met het gedacht van, als er nog eens een installateur aan gaat werken en die weet dat niet dat een stuk 1,5 is, dat die dat eventueel wel kan overbelasten.

Ik stuur mijn lichtkringen aan met contactors van max 5A, dat is meer als genoeg. Dus 16A is heel veel, als je rekent dat een led spotje ongeveer 4,5 watt is dan mag je al 800 spotjes aansturen en dan heb je nog overschot. Ik heb zelfs nog geen 800 spots in mijn huis laat staan op 1 kring. Op de dag van vandaag kun je al heel zot gaan doen met 16A in een eengezinswoning.

HUSKE
29 oktober 2018, 18:00
En dan te weten dat je in een nieuwbouw 2 verlichtingskringen moet heben :)

Riverdale27
29 oktober 2018, 20:33
Nog een vraagje... Ik denk dat ik het wel juist heb maar toch maar voor de zekerheid...

Stel het volgende:

Kabel 3G2,5 gaat vanaf aftakdoos naar een stopcontact, en van daaruit naar een dubbelpolige schakelaar, die dan weer verder gaat naar de lamp.
Vanuit die aftakdoos gaat die 3G2,5 dan ook nog eens naar meerdere andere stopcontacten.

Dat stopcontact dat net voor de dubbelpolige schakelaar zit, dat zal toch altijd werken he? 't Is dus niet zo dat als de schakelaar af staat, dat het niet werkt? Omdat het er immers voor zit. Alles na de schakelaar wordt uitgeschakeld, alles ervoor werkt gewoon. Idem voor de andere stopcontacten.

Klopt toch he?

Japser
29 oktober 2018, 21:04
Stel je zekert dat af met 16A, zoals voor een lichtkring. Dan wil dat toch zeggen dat je 16A x 230V = 3680 watt op moogt zetten voordat het problematisch wordt?
Eer ge daar aankomt moet ge toch al aardig wat dinges erop hangen... Dus dat AREI is precies wel héééél conservatief.

Heeft ook eerder met kortsluiting te maken dan effectief die 16A over die kabels...

wiseguy444
30 oktober 2018, 06:31
Nog een vraagje... Ik denk dat ik het wel juist heb maar toch maar voor de zekerheid...

Stel het volgende:

Kabel 3G2,5 gaat vanaf aftakdoos naar een stopcontact, en van daaruit naar een dubbelpolige schakelaar, die dan weer verder gaat naar de lamp.
Vanuit die aftakdoos gaat die 3G2,5 dan ook nog eens naar meerdere andere stopcontacten.

Dat stopcontact dat net voor de dubbelpolige schakelaar zit, dat zal toch altijd werken he? 't Is dus niet zo dat als de schakelaar af staat, dat het niet werkt? Omdat het er immers voor zit. Alles na de schakelaar wordt uitgeschakeld, alles ervoor werkt gewoon. Idem voor de andere stopcontacten.

Klopt toch he?

Ja, klopt.
Alles voor de schakelaar blijft werken, alles erna in die kring wordt onderbroken.

Riverdale27
30 oktober 2018, 21:13
Ik vroeg mij nog af welke kabel ik van mijn zekeringskast naar het tuinhuis kan leggen...

Ik heb een 3x400V + N aansluiting in mijn woning. Ik wil graag vanuit mijn zekeringskast naar mijn tuinhuis gaan (ong. 50 meter verder) en daar een nieuwe zekeringskast plaatsen voor een kring of 3 aan stopcontacten (een paar standaard stopcontacten, maar ook voor een waterpomp voor grondwater, een waterboilertje en een elektrische verwarmingskachel, maar die dingen gaan zelden samen opstaan). Tot slot ook nog een verlichtingskring en een gemengde kring. Op die gemengde kring komt onze geitenstal aangesloten, met een lamp en een vrij licht schrikdraadtoestel.

Men heeft mij een EXVB 5G2.5 aangeraden, maar ik ben bang dat 2.5 mm² misschien wat weinig is voor een afstand van 50 meter? Anderzijds kan ik natuurlijk dan 3 fases gebruiken, die elk wel 20A kunnen trekken, zodat mij dit echt wel voldoende lijkt?

Wat denken jullie hiervan?

Swagger
30 oktober 2018, 22:35
In simulator steken en kijken welke spanningsval je hebt.

Riverdale27
31 oktober 2018, 10:22
In simulator steken en kijken welke spanningsval je hebt.

Sorry maar met zulk antwoord kan je mij als n00b niet echt wijzer maken :D

Japser
31 oktober 2018, 18:50
Ik vroeg mij nog af welke kabel ik van mijn zekeringskast naar het tuinhuis kan leggen...

Ik heb een 3x400V + N aansluiting in mijn woning. Ik wil graag vanuit mijn zekeringskast naar mijn tuinhuis gaan (ong. 50 meter verder) en daar een nieuwe zekeringskast plaatsen voor een kring of 3 aan stopcontacten (een paar standaard stopcontacten, maar ook voor een waterpomp voor grondwater, een waterboilertje en een elektrische verwarmingskachel, maar die dingen gaan zelden samen opstaan). Tot slot ook nog een verlichtingskring en een gemengde kring. Op die gemengde kring komt onze geitenstal aangesloten, met een lamp en een vrij licht schrikdraadtoestel.

Men heeft mij een EXVB 5G2.5 aangeraden, maar ik ben bang dat 2.5 mm² misschien wat weinig is voor een afstand van 50 meter? Anderzijds kan ik natuurlijk dan 3 fases gebruiken, die elk wel 20A kunnen trekken, zodat mij dit echt wel voldoende lijkt?

Wat denken jullie hiervan?

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Valyra
31 oktober 2018, 19:06
Ik zou persoonlijk een 5G4 of 5G6 leggen. Liefst nog in grondflex ("van dieje rode") ter bescherming van de kabel.

Riverdale27
31 oktober 2018, 19:59
Vandaag gebeld met elektriciteitswinkel.

5G2.5 zou voldoende zijn omdat ik zo 3 keer 20A kan doorsturen...

Met 5G4 zou ik 3 keer 25A kunnen doorsturen, dus dat moet zeeeeker volstaan volgens hen.

Swagger
31 oktober 2018, 20:35
Sorry maar met zulk antwoord kan je mij als n00b niet echt wijzer maken :DWelke afstand moet je overbruggen en hoeveel ampere ga je max trekken? Ik wil het wel effe uitrekenen voor u.

Riverdale27
1 november 2018, 18:57
Welke afstand moet je overbruggen en hoeveel ampere ga je max trekken? Ik wil het wel effe uitrekenen voor u.

50 meter, ik heb 3 fasen beschikbaar, dus ik kan zelfs met een 5G2,5 al 3 keer 20A trekken. Dat is 3 keer 4600 watt. Ik kan mij niet inbeelden dat ik daar ooit over geraak. Maar voor de veiligheid en je weet maar nooit wat ik er ooit nog op wil steken, heb ik toch maar 5G4 besloten. Dan kan ik 3 keer 25A trekken gelijktijdig...

5G2.5 en 5G4 lijken volgens de calculator wel te werken als je 20A resp. 25A gebruikt als maximum (per fase is dat dan wel vermoed ik, dus werkelijk gelijktijdig verbruik mag ik x 3 doen).

Merlion
1 november 2018, 19:25
Je moet met 2 dingen rekening houden
- Kortsluitstroom: 100m lengte 2,5mm2 is 0,7 Ohm. Kortsluitstroom is dus 230/0,7 meer als 300A, ruim boven de specificaties van een C20 automaat. Als het echt moet plaats je een B20, die schakelt al uit bij 100A kortsluitstroom.
- Spanningsval: 0,7 x 20 = 14V wat 6% is. Is al wat aan de hoge kant, maar toch onwaarschijnlijk dat je daar ooit problemen mee gaat krijgen.

Bij 4mm2 zit je uiteraard nog beter.

berenod
4 november 2018, 08:53
En dan te weten dat je in een nieuwbouw 2 verlichtingskringen moet heben :)

Das pertang wel interessant, als je een probleem hebt op de kring waardoor de zekering springt, dan zit je tenminste niet helemaal in het donker.

En praktisch ga je zelfs drie kringen hebben, de badkamers zullen quasi altijd achter de 30 mA diff staan als gemengde kringen...

berenod
4 november 2018, 08:59

Daarom vind ik het AREI op bepaalde momenten dom.

Pak een niko schakelaar en die mag max 10A schakelen, pakt een niko stopcontact die mag max 16A trekken. Toch moet je werken met 16A lichtkring en 20A stopcontacten kring

Sommige keurders maken dan ook weer geen probleem dat een gemengde kring 20A is en sommige dan weer wel. Ik zou dus ook gewoon 16A pakken, dan ben je zeker.

Die vreemde ampérages van zekeringen is eigenlijk een resultaat van het overschakelen van de oude (trage) smeltveiligheden naar de nieuwere snellere en nauwkeurigere automaten.

Vandaar dat je in het AREI nog altijd terugvindt dat bijvoorbeeld een stopcontacten kring met een 16A smeltveiligheid moet zekeren, maar met automaat mag je 20A nemen.

Maar inderdaad, er zitten meerdere onlogisch lijkende regeltjes in, maar meestal zijn die eigenlijk toegevingen om een installatie buiten veilig ook nog praktisch en betaalbaar te houden!

Voorbeeldje is de regel dat je per kring maximum 7 stopcontacten mag zetten, maar het is wel toegelaten om 7 vierdubbele stopcontacten te zetten!

Moest je echt per stopcontact tellen dan ga je een nogal uit de kluiten gewassen zekeringbord krijgen :D

berenod
4 november 2018, 09:01
Heeft ook eerder met kortsluiting te maken dan effectief die 16A over die kabels...

Inderdaad, 16A continu over een 1.5 mm² draadje gaat warme draden geven hoor!

Merlion
4 november 2018, 11:31
Inderdaad, 16A continu over een 1.5 mm² draadje gaat warme draden geven hoor!Met 0,2W een meter koperdraad van 1,5mm2 verwarmen? Dan zal je die toch heel goed thermisch moeten isoleren wil je daar enige temperatuursverhoging vaststellen.

Riverdale27
4 november 2018, 14:20
Nog een vraagje...

In mijn tuinhuis komen 3 dubbelpolige schakelaars om uiteraard 3 lichtpunten mee aan te sturen.

Kan ik dat gewoon als volgt aansluiten:

Zekeringskast => schakelaar 1 => schakelaar 2 => schakelaar 3

En dan vanuit ieder van die drie schakelaars apart naar de bijbehorende lamp?

M.a.w. de schakelaars sluit ik gewoon aan als een lusje stopcontacten? Of gaat bij uitschakelen van schakelaar 1 al de rest ook uit?

MrKend54l
4 november 2018, 17:58
Nog een vraagje...

In mijn tuinhuis komen 3 dubbelpolige schakelaars om uiteraard 3 lichtpunten mee aan te sturen.

Kan ik dat gewoon als volgt aansluiten:

Zekeringskast => schakelaar 1 => schakelaar 2 => schakelaar 3

En dan vanuit ieder van die drie schakelaars apart naar de bijbehorende lamp?

M.a.w. de schakelaars sluit ik gewoon aan als een lusje stopcontacten? Of gaat bij uitschakelen van schakelaar 1 al de rest ook uit?

Gaat perfect werken, zo hoor je het ook aan te sluiten :P

Japser
4 november 2018, 19:45
Inderdaad, 16A continu over een 1.5 mm² draadje gaat warme draden geven hoor!

Tenzij ge u kabels isoleert gaan die nooit echt warmer worden dan 40°C

Riverdale27
4 november 2018, 20:28
Gaat perfect werken, zo hoor je het ook aan te sluiten :P

Fieuw, gelukkig :)

Dus dat wil zeggen dat ik de dubbelpolige schakelaar nog niet goed begrijp.

Je hebt dus de fase en de nuldraad. Die komen aan in de schakelaar, en gaan ook weer verder naar de volgende schakelaar. Als de schakelaar nu aan of uit staat, dat heeft geen invloed op die twee, noch op vorige of volgende schakelaars. De enige impact van het schakelen is op de fase en nuldraad die vanuit de schakelaar naar de lamp vertrekken, correct?

In tegenstelling tot een eenpolige schakelaar zou ook de nuldraad onderbroken worden, en dit geeft kennelijk extra veiligheid... maar waarom? Staat daar anders ook continu spanning op?

Skoebiedoe
5 november 2018, 17:44
Nee , op een nulleider (blauwe draad als ze de kleurcodering korrekt volgen ) zou in theorie geen spanning mogen opstaan .
Je kan deze zelfs normaal gewoon in uw hand houden. (In theorie zou daar nooit een spanning mogen opstaan bij een evenwichtige kring maar meestal gaat daar wel een paar volt op staan )
De dubbelpolige schakelaar is iets van den tijd toen er nog 3x 220 Volt aan huis werd geleverd , nu is dat meestal 1x (of 3x )380 V + nulleider en de aarding natuurlijk.
Ga maar eens kijken op uw elektriciteitskast waar ze binnen komen , grote kans dat er op de blauwe draad zelfs geen zekering zit maar gewoon een vol koperen mes. ;) `
Is ook niet verplicht om de nulleider af te zekeren dacht ik.

Bimmer
5 november 2018, 18:02
Die vreemde ampérages van zekeringen is eigenlijk een resultaat van het overschakelen van de oude (trage) smeltveiligheden naar de nieuwere snellere en nauwkeurigere automaten.

Vandaar dat je in het AREI nog altijd terugvindt dat bijvoorbeeld een stopcontacten kring met een 16A smeltveiligheid moet zekeren, maar met automaat mag je 20A nemen.

Maar inderdaad, er zitten meerdere onlogisch lijkende regeltjes in, maar meestal zijn die eigenlijk toegevingen om een installatie buiten veilig ook nog praktisch en betaalbaar te houden!

Voorbeeldje is de regel dat je per kring maximum 7 stopcontacten mag zetten, maar het is wel toegelaten om 7 vierdubbele stopcontacten te zetten!

Moest je echt per stopcontact tellen dan ga je een nogal uit de kluiten gewassen zekeringbord krijgen :D

Is niet van tel op het geen wat ik wil bedoelen hé. :)

Niko schakelaar mag maar 10A max schakelen, of dat nu afgezekerd is door een smeltzekering of niet, maakt niet uit. 10A is 10A. :) Geld hetzelfde als een stopcontact, die van niko mag maar max 16A leveren, heeft niks met smeltzekering of automaat te maken. Maar het max amperage dat door dat materiaal mag en kan verdragen.

Wat je zegt klopt hé, maar dan spreek je over andere redenen, over de werking van het type afzekering. Hierdoor zit je inderdaad met een verschil tussen een automaat en een smeltzekering. Als je dan een niko stopcontact zou steken, zou het eigenlijk 16A automaat moeten zijn en 10-12A smelt. Terwijl het AREI het wel toelaat om 20A af te zekeren.

Oven moet op een aparte kring, dus bij mij is dat op 1 niko stopcontact van max 16A en afgezekerd op 20A. Lijkt mij niet logisch. Over bepaalde punten muggenziften ze dan en dit zien ze door de vingers. Vraag me ook af als ik dit nu vervang door 16A wat ik dan als antwoord zou krijgen, ben niet zo zeker van dat het zomaar aanvaard wordt.

Ps je mag max 8 contactdozen per kring voorzien. Opzich vind ik het aantal stopcontacten qua "gevaar" geen ramp, uiteindelijk is het toch begrenst door u automaat. Ik heb ook geen idee waarom ze 8 hebben genomen.

Is niet waar.
Kortsluiting geeft een heel hoge stroom. U automaten in u woning zijn thermo-magnetische. Het thermo gedeelte zorgt voor de overbelasting en magnetische voor de kortsluiting. Die 16A slaat dan ook niet op het magnetisch gedeelte, wat schakelt bij kortsluiting. Thermische is te traag, dus pakken ze een magnetische beveiliging erbij maar schakelt op een veel hoger ameprage. Ik denk in de praktijk dan ook dat een 20A, 16A, 25A, 32A,.. bij kortsluiting even snel schakelen.

Stel u voor dat het toch zo was, dan zou telkens je iets aanstuurt met een motor u automaat springen (om even te overdrijven).

Die 16A slaat wel degelijk op de belasting van u installatie. Afhankelijk van het type zekering (A,B,C,...) kun je die grafiek bekijken en zie je wanneer deze afspringt bij bepaalde amperage. In de huizen kom je meestal een C tegen, daarom dat je C20 zie op een automaat van 20A.

Easyrider
5 november 2018, 18:23
Is niet van tel op het geen wat ik wil bedoelen hé. :)

Niko schakelaar mag maar 10A max schakelen, of dat nu afgezekerd is door een smeltzekering of niet, maakt niet uit. 10A is 10A. :) Geld hetzelfde als een stopcontact, die van niko mag maar max 16A leveren, heeft niks met smeltzekering of automaat te maken. Maar het max amperage dat door dat materiaal mag en kan verdragen.

Wat je zegt klopt hé, maar dan spreek je over andere redenen, over de werking van het type afzekering. Hierdoor zit je inderdaad met een verschil tussen een automaat en een smeltzekering. Als je dan een niko stopcontact zou steken, zou het eigenlijk 16A automaat moeten zijn en 10-12A smelt. Terwijl het AREI het wel toelaat om 20A af te zekeren.

Oven moet op een aparte kring, dus bij mij is dat op 1 niko stopcontact van max 16A en afgezekerd op 20A. Lijkt mij niet logisch. Over bepaalde punten muggenziften ze dan en dit zien ze door de vingers. Vraag me ook af als ik dit nu vervang door 16A wat ik dan als antwoord zou krijgen, ben niet zo zeker van dat het zomaar aanvaard wordt.

Ps je mag max 8 stopcontacten per kring voorzien. Opzich vind ik het aantal stopcontacten qua "gevaar" geen ramp, uiteindelijk is het toch begrenst door u automaat.

Je bedoelt toch 8 contactdozen? Want je mag wel degelijk 32 stopcontacten per kring voorzien, zolang je maar 8 contactdozen hebt. Dus 1contactdoos kan 4 stopcontacten zijn, of 3 of 2 of enkelvoudig natuurlijk.

Bimmer
5 november 2018, 18:27
Je bedoelt toch 8 contactdozen? Want je mag wel degelijk 32 stopcontacten per kring voorzien, zolang je maar 8 contactdozen hebt. Dus 1contactdoos kan 4 stopcontacten zijn, of 3 of 2 of enkelvoudig natuurlijk.

Ja contactdozen bedoel ik. Zal het verbeteren, ik zei het omdat berennod 7 zei. :)

MrKend54l
5 november 2018, 20:22
Is niet waar.
Kortsluiting geeft een heel hoge stroom. U automaten in u woning zijn thermo-magnetische. Het thermo gedeelte zorgt voor de overbelasting en magnetische voor de kortsluiting. Die 16A slaat dan ook niet op het magnetisch gedeelte, wat schakelt bij kortsluiting. Thermische is te traag, dus pakken ze een magnetische beveiliging erbij maar schakelt op een veel hoger ameprage. Ik denk in de praktijk dan ook dat een 20A, 16A, 25A, 32A,.. bij kortsluiting even snel schakelen.

Stel u voor dat het toch zo was, dan zou telkens je iets aanstuurt met een motor u automaat springen (om even te overdrijven).

Die 16A slaat wel degelijk op de belasting van u installatie. Afhankelijk van het type zekering (A,B,C,...) kun je die grafiek bekijken en zie je wanneer deze afspringt bij bepaalde amperage. In de huizen kom je meestal een C tegen, daarom dat je C20 zie op een automaat van 20A.

Hangt er vanaf hoe en wat uw kortsluiting is. Is het een zuivere waar enkel uw lijnimpedantie rol speelt? Of zit je nog met een andere impedantie die stroombeperkend is? 300A in een huisinstallatie kan je beschouwen als een kortsluiting, voor een C16A automaat klopt dit en schakelt de automaat magnetisch uit. Maar voor een C32A automaat is dit gewoon een overbelasting, een grote maar wel gewoon een overbelasting.

Die 16A slaat zuiver op uw nominale stroom. Maar als je de curve erbij neemt dan zal je zien dat opwarming van thermisch element pas zal beginnen bij 1,35*Inom. Ofwel pas bij 21,6A, en hij zal pas uitschakelen na enkele uren.
Pas vanaf 2,55*Inom ofwel 40,8A zal de automaat uitschakelen na ongeveer 10s.

https://www.schneider-electric.nl/library/SCHNEIDER_ELECTRIC/SE_LOCAL/NL/ScreenHunter_05%20Dec_%2028%2015_15.jpg

Het is dan ook logisch dat een automaat enkel maar dient om uw bekabeling te beschermen. Uw verbruikers die bescherm je niet met een automaat. Ook kortsluiting en overbelasting zijn niet altijd zo evident om er concrete waarden op te plakken, ook geeft u automaat niet aan of hij uitgeschakeld is thermisch of magnetisch.

Niemand verbied u trouwens om geen B curven te plaatsen. Ze zijn gevoeliger, maar dit is zeker niet verkeerd.

De beste proef die je in feite kan doen is eens een hoge stroom door een draad sturen, en voelen wat dit doet naar opwarming toe. Heb al meermaals 30A door een 1,5mm testwire gestuurd gedurende een minuut, alsook kortstondig 100A en meer. Dan besef je wel het nut van een goede beveiliging in je huis.

Bimmer
6 november 2018, 09:34
Hangt er vanaf hoe en wat uw kortsluiting is. Is het een zuivere waar enkel uw lijnimpedantie rol speelt? Of zit je nog met een andere impedantie die stroombeperkend is? 300A in een huisinstallatie kan je beschouwen als een kortsluiting, voor een C16A automaat klopt dit en schakelt de automaat magnetisch uit. Maar voor een C32A automaat is dit gewoon een overbelasting, een grote maar wel gewoon een overbelasting.

Die 16A slaat zuiver op uw nominale stroom. Maar als je de curve erbij neemt dan zal je zien dat opwarming van thermisch element pas zal beginnen bij 1,35*Inom. Ofwel pas bij 21,6A, en hij zal pas uitschakelen na enkele uren.
Pas vanaf 2,55*Inom ofwel 40,8A zal de automaat uitschakelen na ongeveer 10s.

Het is dan ook logisch dat een automaat enkel maar dient om uw bekabeling te beschermen. Uw verbruikers die bescherm je niet met een automaat. Ook kortsluiting en overbelasting zijn niet altijd zo evident om er concrete waarden op te plakken, ook geeft u automaat niet aan of hij uitgeschakeld is thermisch of magnetisch.

Niemand verbied u trouwens om geen B curven te plaatsen. Ze zijn gevoeliger, maar dit is zeker niet verkeerd.

De beste proef die je in feite kan doen is eens een hoge stroom door een draad sturen, en voelen wat dit doet naar opwarming toe. Heb al meermaals 30A door een 1,5mm testwire gestuurd gedurende een minuut, alsook kortstondig 100A en meer. Dan besef je wel het nut van een goede beveiliging in je huis.

Daarmee ik weet niet wanneer het magnetische gedeelte activeert bij een kortsluiting, Uiteindelijk gaat u magnetisch gedeelte al geschakeld zijn voordat u thermische gedeelte de tijd heeft om te activeren. Ik weet niet over hoeveel stroom we spreken dan, dus dat is nog een vraag van mij.
Uiteindelijk is dat een spoel dat geactiveerd wordt, dus bij een bepaalde stroom is er genoeg magnetische kracht om die spoel aan te trekken. Schakelt dus direct als er een bepaalde stroom overschreden is. Dus zou verwachten dat je dit wel vrij nauwkeurig kunt uitdrukken. Het thermische gedeelte is dan een Bi-metaal.

Rest van de uitleg is een uitgebreide uitleg van mijn;
"Die 16A slaat wel degelijk op de belasting van u installatie. Afhankelijk van het type zekering (A,B,C,...) kun je die grafiek bekijken en zie je wanneer deze afspringt bij bepaalde amperage. "

Alleen ik wou het nog wat simpel houden, dat de TS kon volgen. :p

En inderdaad u automaat dient om u installatie te beveiligingen niet u verbruikers. Stel u voor dat het wel zo zou zijn, zul je veel automaten mogen steken. :p

HUSKE
6 november 2018, 10:16
Das pertang wel interessant, als je een probleem hebt op de kring waardoor de zekering springt, dan zit je tenminste niet helemaal in het donker.

En praktisch ga je zelfs drie kringen hebben, de badkamers zullen quasi altijd achter de 30 mA diff staan als gemengde kringen...

Ik heb echt gewoon 2 lichtkringen, elk lichtpunt heeft zijn eigen kabel naar de wekeringskast. Badkamer, hal, berging, sfeerverlichting woonkamer/keuken en buiten zitten achter de 30mA differentieel, de rest (waaronder sfeerverlichting HAL) achter de 300mA differentieel en afgezekerd op 10A aangezien de afstandsdimmers/schakelaars op 10A gerate zijn.

Als 1 van de 2 kringen niet werkt heb ik altijd licht in de hoofdvertrekken en hal met ofwel hoofdverlichting ofwel sfeerverlichting.
Enige dat niet meedoet is de LED verlichting van de spiegel, die is afgetakt van het stopcontact.

MrKend54l
6 november 2018, 10:17
Daarmee ik weet niet wanneer het magnetische gedeelte activeert bij een kortsluiting, Uiteindelijk gaat u magnetisch gedeelte al geschakeld zijn voordat u thermische gedeelte de tijd heeft om te activeren. Ik weet niet over hoeveel stroom we spreken dan, dus dat is nog een vraag van mij.
Uiteindelijk is dat een spoel dat geactiveerd wordt, dus bij een bepaalde stroom is er genoeg magnetische kracht om die spoel aan te trekken. Schakelt dus direct als er een bepaalde stroom overschreden is. Dus zou verwachten dat je dit wel vrij nauwkeurig kunt uitdrukken. Het thermische gedeelte is dan een Bi-metaal.

Het magnetisch gedeelte kan je ook perfect uit de curve aflezen hoor :P

Bimmer
6 november 2018, 12:14
Het magnetisch gedeelte kan je ook perfect uit de curve aflezen hoor :P

Ja hallo, goedemorgen. :D

Ik had gisteren een leuke date, daarmee dat ik niet zo helder het schema had bekeken. :unsure:

Meeste schema dat ik zag hadden dan ook geen afvlakking, daarmee dat ik met die vraag zat. (Maar dat is al jaaaren geleden dat ik dat nog eens zag)

Merlion
9 november 2018, 08:31
Daarmee ik weet niet wanneer het magnetische gedeelte activeert bij een kortsluitingHet is precies die B,C,D curve die dat vastlegt. Bij een C is dit 5 tot 10 maal. Jouw bekabeling mag dus nooit een totale weerstand hebben die zo hoog ligt dat bv bij een C20 = 10x20 = 200A niet meer kan optreden. Dan is die bekabeling immers een verwarmingsweerstand geworden.

Strikt gezien is dit zelfs maximum impedantie, die kortsluitstroom is immers een impuls overgangsregime naar een 50 Hz sinus, geen steady state DC. Realistisch gezien is deze in de praktijk niet vast te stellen, en al zeker niet in een huisinstallatie. Die bedrading overleeft ook wel een factor toen voor een paar 100ms zonder schade, zo relevant is dit dus ook niet meer.