PDA

Volledige versie bekijken : Ervaringen Bostoen

Squadra
8 oktober 2018, 22:08
Wij zijn eens gaan luisteren op de BIS-Beurs naar Bostoen naar hun projecten. Zaten interessante dingen tussen. Wat vinden jullie van deze firma?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

stungunner
9 oktober 2018, 09:23
Alle leden in het ‘charter der woningbouwers’ zijn ok/goed qua praktijken. Iedereen die er niet in zit, mijden als de pest.
Leden - Charter (http://www.charterwoningbouw.be/index.php?page=members)

Mocht je nog vragen hebben, stuur maar een pb, werk in de sector ;)

Dit is ook wel heel erg kort door de bocht, er zijn ook goede en betrouwbare firma's die niet in het (net opgerichte) charter zitten. En er zijn er die wel in het charter zitten die ook niet echt een denderende reputatie hebben. En ik spreek tegen mijn winkel, want de firma waar ik voor werk zit ook in het charter, dus zou even gemakkelijk iets als jou kun gaan roepen.

Bostoen had/heeft een redelijke tot goede reputatie, maar hun beslissing om enkel nog passief te bouwen enkele jaren geleden is wel duidelijk de verkeerde gebleken. Ik weet niet of ze nu enkel nog passief bouwen?

FlameDB
9 oktober 2018, 09:27
Wij hebben ook gebouwd met een bedrijf dat niet voorkomt in die charter. Ondanks dat niet alles van een leien dak liep/loopt, kunnen we denk ik toch niet klagen als we verhalen van anderen horen.

Denk dat vooral u werfleider heel belangrijk is, in welke mate die het allemaal opvolgt...

MrKend54l
9 oktober 2018, 16:44
Ik weet niet of ze nu enkel nog passief bouwen?

Uiteraard niet.
Ze krijgen hun huizen nu nog niet verkocht. Laat staan als ze enkel maar passief zetten.

SomeDude
9 oktober 2018, 19:19
Dit is ook wel heel erg kort door de bocht, er zijn ook goede en betrouwbare firma's die niet in het (net opgerichte) charter zitten. En er zijn er die wel in het charter zitten die ook niet echt een denderende reputatie hebben. En ik spreek tegen mijn winkel, want de firma waar ik voor werk zit ook in het charter, dus zou even gemakkelijk iets als jou kun gaan roepen.

Bostoen had/heeft een redelijke tot goede reputatie, maar hun beslissing om enkel nog passief te bouwen enkele jaren geleden is wel duidelijk de verkeerde gebleken. Ik weet niet of ze nu enkel nog passief bouwen?

Blavier? :unsure:

stungunner
9 oktober 2018, 21:19
Blavier? :unsure:

bedoel je slechte reputatie of waar ik werk?

1ste: onder andere
2de: nee dus ;)

gumball4000
10 oktober 2018, 01:13

Leden die in het charter zitten, voldoen aan volgende zaken:

Vaste prijs. Vooraf wordt er een totaalprijs vastgelegd, zodat u als koper weet hoeveel het project u zal kosten.

Voorschot. Vóór de aanvang van de werken heeft een bouwbedrijf heel wat opstartkosten. Toch zal een lid van het Charter u maar maximaal 5 % van het contractbedrag als voorschot vragen.

Tussentijdse factuurbetalingen. Eens de werken bezig zijn betaalt u enkel voor de reeds uitgevoerde werken, u betaalt vanaf dan m.a.w. geen voorschotten meer.

Oplevering. Een lid van het Charter hanteert 2 opleveringen. Eerst de voorlopige oplevering, waarbij u de gelegenheid heeft opmerkingen te maken. Pas een jaar later, wanneer de woning een volledige winter heeft doorgemaakt, volgt de definitieve oplevering. In die tussenliggende periode heeft u kunnen merken welke gebreken er eventueel nog aan de woning zijn, zodat deze alsnog kunnen hersteld worden.

Waarborg. Het bouwbedrijf stelt een financiële waarborg om zijn verplichtingen na te komen. Indien het werk niet volledig of niet correct wordt uitgevoerd, dan dient deze borgtocht als schadeloosstelling.

Noem mij eens een pas opgerichte SOD onderneming die aan bovenstaande voorwaardes voldoet en nieuw op de markt is.
Als je als bouwbedrijf al niet kan voldoen aan bovenstaande voorwaarden, dan kan je geen correcte sod bouwonderneming genoemd worden in mijn ogen. Binnen de sector horen wij veel verhalen van bedrijven (vooral één bedrijf dat er kop en schouder bovenuit steekt) die niet in het charter zitten en puntje 1 helemaal niet respecteert. Het is een sod bedrijf dat met zeer aanlokkelijke prijzen adverteert, maar waarvan de kroonlijsthoogte veel te laag is. Bij aanpassing hiervan, kost de woning plots veel meer. Of die middenin de werf afkomt met de mededeling ‘er zijn extra kosten bijgekomen, we moeten dit doorrekenen’. Onlangs nog een verhaal gehoord waarbij die klant plots 80k extra diende te betalen..:naughty:. Zo’n bedrijven geven de sector echt een slechte reputatie en zouden beter verdwijnen.
Dat bedrijf heeft zelfs een clausule waarin staat dat de klant geen negatieve reviews/blogs mag maken over de onderneming of ze anders juridisch vervolgd zullen worden. En veel mensen die hierin trappen. Ze willen de goedkoopste woning en dan zijn zo’n bedrijven inderdaad aantrekkelijk. Wat er niet gezegd wordt is dat die onderneming jaarlijks in enkele zware juridische zaken verwikkeld raakt omdat de ze bepaalde woningen ondermaats aflevert: slechte afwerking tot zelfs instabiele woningen die achteraf (deels) afgebroken worden (!!!!)
Ze adverteren ook hard in Google op trefwoorden die totaal niets met hen te maken hebben. Type al maar eens “charter der woningbouwers” in google. Bekijk de eerste advertentie...die onderneming zit niet in het charter, want kan helemaal niet voldoen aan meerdere punten vanuit het charter, maar pretendeert indirect wel in het charter te zitten door hier als eerste in de zoekresultaten te zitten. Dit zijn in mijn ogen cowboy praktijken. En er zijn genoeg mensen die daar dan intrappen.

Ik merk het ook op beurzen dat ‘eerlijke concurrenten’ het best wel goed met mekaar vinden en dat ze alle contact met de cowboy bedrijven mijden.
Nu dit gezegd zijnde, wil ik niet pretenderen dat alle ondernemingen in het charter daarom heilig zijn. Iedere onderneming zit met zn eigen zwaktes: laattijdige opleveringen, gebrek aan personeel,... maar in mijn ogen liever een trage werf dan een slecht afgewerkte woning of plots veel meer te moeten betalen dan oorspronkelijk afgesproken.

Informeer je online gewoon goed achter het bedrijf. Vergeet ook niet dat mensen gemakkelijker iets negatief achterlaten dan iets positief. Wij hebben ook klanten die zeer negatief zijn over ons bedrijf en het afschilderen als een hororbedrijf. Als wij dan intern uitzoeken wat er juist foutgelopen is, blijkt vb. dat de werf 2-3 weken langer duurde dan voorzien en dat de blauwesteen gebarsten is na de plaatsen. Maar die persoon was op dat moment in zo een rage dat ze haar gal uitspuwde. Terwijl de werfleider de klant wat later contacteerde om te melden dat die blauwesteen uiteraard vervangen zou worden. Eens vervangen is de klant uiteindelijk toch happy...maar schrijft die geen positieve commentaar, laat staan de negatieve offline te halen.
Soms vind je van bepaalde bedrijven meer negatieve zaken dan van anderen, maar misschien heeft dat ene negtief bedrijf wel 10x meer werven.

Hoe dan ook, komende uit die sector, kan ik enkel volgende zeggen: avl, blavier, bostoen, dewaele, durabrik, danilith, matexi, team construct, sibomat en huyzentruyt betrouwbare sod bedrijven zijn. Tuurlijk zijn het concurrenten van waar ik werk, maar als het goede bedrijven zijn, mag het ook gezegd worden. Dit zijn de ondernemingen waar wij niet veel klachten van horen (of zeker niet in dezelfde grootorde als andere bedrijven)

gumball4000
10 oktober 2018, 01:27

Nuja Blavier is een speciaal geval. Klopt dat Blavier een slechte reputatie had, maar dat was vóór de overname van enkele jaren geleden. Ze hadden een slechte naam en beginnen dit stilaan recht te trekken. Wij zijn alleszins op onze hoede binnen ons bedrijf, want blavier is in snel tempo bezig haar klanttevredenheid op te krikken. Wij horen als concurrent zelf meer en meer positieve geluiden.
En dit bedoel ik trouwens met cowboy bedrijven. Blavier werd enkele jaren geleden verkocht omdat het blijkbaar vierkant draaide door de slechte reputatie. Nieuwe eigenaar zou dit proberen omhoog krikken.
Oude eigenaar richt tegelijkertijd blijkbaar een nieuwe sod onderneming op die dezelfde praktijken hanteert als vroeger.. in de hoop met een schone lei te kunnen beginnen. Nu blijkt dat die nieuwe onderneming stilaan barsten begint te vertonen.
En door dergelijke bedrijven hebben klanten weinig vertrouwen in de bouwsector..spijtig maar waar.

MuSSo
10 oktober 2018, 02:21
Al diegene die in dar charter staan zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT mijn centen willen aan geven.

stungunner
10 oktober 2018, 07:50
Al diegene die in dar charter staan zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT mijn centen willen aan geven.

ok duidelijk... en kan je ook meegeven waarom?

SomeDude
10 oktober 2018, 07:59

1e idd :p

Vaste prijs. Vooraf wordt er een totaalprijs vastgelegd, zodat u als koper weet hoeveel het project u zal kosten.

Voorschot. Vóór de aanvang van de werken heeft een bouwbedrijf heel wat opstartkosten. Toch zal een lid van het Charter u maar maximaal 5 % van het contractbedrag als voorschot vragen.

Tussentijdse factuurbetalingen. Eens de werken bezig zijn betaalt u enkel voor de reeds uitgevoerde werken, u betaalt vanaf dan m.a.w. geen voorschotten meer.

Oplevering. Een lid van het Charter hanteert 2 opleveringen. Eerst de voorlopige oplevering, waarbij u de gelegenheid heeft opmerkingen te maken. Pas een jaar later, wanneer de woning een volledige winter heeft doorgemaakt, volgt de definitieve oplevering. In die tussenliggende periode heeft u kunnen merken welke gebreken er eventueel nog aan de woning zijn, zodat deze alsnog kunnen hersteld worden.

Waarborg. Het bouwbedrijf stelt een financiële waarborg om zijn verplichtingen na te komen. Indien het werk niet volledig of niet correct wordt uitgevoerd, dan dient deze borgtocht als schadeloosstelling.

Dat is toch gewoon een stukje van de wet-breyne?

stungunner
10 oktober 2018, 08:05
knip

Wat je daar oplijst zijn gewoon enkele regels van de Wet Breyne. Er zijn nog tal van bedrijven die ook de Wet Breyne respecteren en die niet in het charter zitten. Dit heeft niks met jonge of oude bedrijven te maken. En je maakt eigenlijk al mijn punt, want bij uw lijstje van betrouwbare bedrijven vernoem je oa Dewaele, en die zitten bij mijn weten niet in het charter.

Het charter is opgericht met oa Blavier als drijvende kracht, om hun slechte reputatie op te poetsen na de overname en om tegengas te geven aan hun voorgangers die inderdaad de grootste zakzetters en cowboys uit de sector zijn, die schandalige praktijken hanteren en mensen echt bedriegen. Die kroonlijst truc is idd zo en een bewijs van hun schandalige praktijken. Ooit al een woning met een plat dak gezien met een kroonlijsthoogte van 5m50? Of een garage met effectief een auto ingetekend op het plan van 4mx2m50. Dit zijn idd de cowboypraktijken die de sector een slechte naam bezorgen, laat ons hopen dat ze er snel vantussen vliegen.

Anoniem03
10 oktober 2018, 18:42
SOD mijden als de pest, rommel materiaal, alles goedkoopste van het goedkoopste, woekerwinst. Beste is gewoon zelf aannemer zoeken...

Squadra
10 oktober 2018, 22:27
We zouden heel graag met een aannemer willen bouwen, maar hier bouwgrond vinden in het Gentse zonder bouwverplichting met een SOD is geen cadeau...

stungunner
10 oktober 2018, 22:45
SOD mijden als de pest, rommel materiaal, alles goedkoopste van het goedkoopste, woekerwinst. Beste is gewoon zelf aannemer zoeken...

Echt, kunt ge nog meer zever verkopen en veralgemenen of begint het dan pijn te doen...?

gumball4000
11 oktober 2018, 02:14
Echt, kunt ge nog meer zever verkopen en veralgemenen of begint het dan pijn te doen...?

@stungunner: kan uw redenering wel volgen bij uw eerder antwoord op mijn post :-).

@retype: lol, iedereen over dezelfde kam scheren.
1. Er zijn mensen die niets van de bouw kennen en iets hebben van "ik wel deze woning, bouw dat voor mij". Dit zijn de mensen die ook niet jan, francois, peter, tim en bart willen contacteren om alles zelf te regelen, maar grgwoon 1 aanspreekpunt willen die alle zorgen voor hen wegneemt.
2. "Rommel materiaal, goedkoopste": er zijn zo'n bedrijven ja. Maar niet elke sod is zo. Ge hebt trouwens ook sod bedrijven die zich op exclusievere woningen focust.
3. (Woeker)winsten: winst maken is nu éénmaal het doel van ondernemen. Ge zou trouwens verstelt staan hoe weinig winst sod bedrijven maken. Als ze al 3% winst maken, behoren ze tot de betere sod bedrijven. De norm is ergens tussen 1-2,5% na belasting.

beryl
11 oktober 2018, 03:27

Noem mij eens een pas opgerichte SOD onderneming die aan bovenstaande voorwaardes voldoet en nieuw op de markt is.
Als je als bouwbedrijf al niet kan voldoen aan bovenstaande voorwaarden, dan kan je geen correcte sod bouwonderneming genoemd worden in mijn ogen. Binnen de sector horen wij veel verhalen van bedrijven (vooral één bedrijf dat er kop en schouder bovenuit steekt) die niet in het charter zitten en puntje 1 helemaal niet respecteert. Het is een sod bedrijf dat met zeer aanlokkelijke prijzen adverteert, maar waarvan de kroonlijsthoogte veel te laag is. Bij aanpassing hiervan, kost de woning plots veel meer. Of die middenin de werf afkomt met de mededeling ‘er zijn extra kosten bijgekomen, we moeten dit doorrekenen’. Onlangs nog een verhaal gehoord waarbij die klant plots 80k extra diende te betalen..:naughty:. Zo’n bedrijven geven de sector echt een slechte reputatie en zouden beter verdwijnen.
Dat bedrijf heeft zelfs een clausule waarin staat dat de klant geen negatieve reviews/blogs mag maken over de onderneming of ze anders juridisch vervolgd zullen worden. En veel mensen die hierin trappen. Ze willen de goedkoopste woning en dan zijn zo’n bedrijven inderdaad aantrekkelijk. Wat er niet gezegd wordt is dat die onderneming jaarlijks in enkele zware juridische zaken verwikkeld raakt omdat de ze bepaalde woningen ondermaats aflevert: slechte afwerking tot zelfs instabiele woningen die achteraf (deels) afgebroken worden (!!!!)
Ze adverteren ook hard in Google op trefwoorden die totaal niets met hen te maken hebben. Type al maar eens “charter der woningbouwers” in google. Bekijk de eerste advertentie...die onderneming zit niet in het charter, want kan helemaal niet voldoen aan meerdere punten vanuit het charter, maar pretendeert indirect wel in het charter te zitten door hier als eerste in de zoekresultaten te zitten. Dit zijn in mijn ogen cowboy praktijken. En er zijn genoeg mensen die daar dan intrappen.

Ik merk het ook op beurzen dat ‘eerlijke concurrenten’ het best wel goed met mekaar vinden en dat ze alle contact met de cowboy bedrijven mijden.
Nu dit gezegd zijnde, wil ik niet pretenderen dat alle ondernemingen in het charter daarom heilig zijn. Iedere onderneming zit met zn eigen zwaktes: laattijdige opleveringen, gebrek aan personeel,... maar in mijn ogen liever een trage werf dan een slecht afgewerkte woning of plots veel meer te moeten betalen dan oorspronkelijk afgesproken.

Informeer je online gewoon goed achter het bedrijf. Vergeet ook niet dat mensen gemakkelijker iets negatief achterlaten dan iets positief. Wij hebben ook klanten die zeer negatief zijn over ons bedrijf en het afschilderen als een hororbedrijf. Als wij dan intern uitzoeken wat er juist foutgelopen is, blijkt vb. dat de werf 2-3 weken langer duurde dan voorzien en dat de blauwesteen gebarsten is na de plaatsen. Maar die persoon was op dat moment in zo een rage dat ze haar gal uitspuwde. Terwijl de werfleider de klant wat later contacteerde om te melden dat die blauwesteen uiteraard vervangen zou worden. Eens vervangen is de klant uiteindelijk toch happy...maar schrijft die geen positieve commentaar, laat staan de negatieve offline te halen.
Soms vind je van bepaalde bedrijven meer negatieve zaken dan van anderen, maar misschien heeft dat ene negtief bedrijf wel 10x meer werven.

Hoe dan ook, komende uit die sector, kan ik enkel volgende zeggen: avl, blavier, bostoen, dewaele, durabrik, danilith, matexi, team construct, sibomat en huyzentruyt betrouwbare sod bedrijven zijn. Tuurlijk zijn het concurrenten van waar ik werk, maar als het goede bedrijven zijn, mag het ook gezegd worden. Dit zijn de ondernemingen waar wij niet veel klachten van horen (of zeker niet in dezelfde grootorde als andere bedrijven)

Dat lijken mij allemaal verplichtingen die de wet Breyne oplegt aan alle SOD bedrijven. Je mag in België geen SOD huizen verkopen als je meer dan 5% voorschot vraagt, je moet een vaste prijs op voorhand vastleggen, dat systeem met voorlopige en definitieve opleveringen is ook wettelijk verplicht, waarborgen zijn verplicht, enz.. Het lijkt me niet echt proper van die bedrijven om het voor te stellen alsof ze iemand een unieke service bieden met die zaken want dat is het absolute wettelijke minimum.

3lives
11 oktober 2018, 07:28
Even door de posts gelezen.

- Blavier ondetussen betrouwbaar? Niet dus, zelf ook te maken gehad met hun opdringere verkopers die allerhande valkuilen opzetten om je als koper vast te ketenen.

- De charter zegt weinig tot niets, er staan goede SOD firma’s in maar ook absolute rampen. Zolang de firma de wet Breyne volgt heb je volgens mij dezelfde garanties. Check ook zeker eens de resultatenrekening, zo haal je ook de gezonde firma’s eruit.

- SOD altijd rip-off? Uiteraard betaal je meer maar je kan net zo goed bij een rip-off aannemer terecht komen met nog meer kosten achteraf. De piece of mind en het feit dar je uiteraard wel nog moet opvolgen maar niet alles moet coordineren zijn mij toch veel waard. Wij zijn in de laatste fase en mocht ik ooit nog eens bouwen zou ik opnieuw voor SOD kiezen.

TreVor
11 oktober 2018, 11:23
Daarom dat het op fora (bouwinfo, livios,...) vol staat met happy SOD-bouwers :crazy:
Als je een goede architect hebt snap ik echt het nut niet van te werken met een SOD. Opvolgen moet je sowieso doen.

Den Deze
11 oktober 2018, 11:30
Zelf geen ervaring mee maar een collega heeft daar enkele jaren geleden mee gebouwd.
Véél problemen, constant alles zelf opvolgen/nameten omdat het gewoon nooit klopte.
Dan bestempeld worden als 'moeilijke' mens, terwijl je gewoon verwacht dat men doet wat er is afgesproken.
Minderwaardige materialen gebruikt, afspraken niet nagekomen.
Is uiteindelijk een rechtzaak geworden, in het voordeel van mijn collega :)

SomeDude
11 oktober 2018, 12:04
Daarom dat het op fora (bouwinfo, livios,...) vol staat met happy SOD-bouwers :crazy:
Als je een goede architect hebt snap ik echt het nut niet van te werken met een SOD. Opvolgen moet je sowieso doen.

Als ja, maar als je niets van bouw kent dan moet je daar ook al wat geluk hebben. Zijn genoeg gewone aannemers die even veel miserie geven als SOD hoor. Een bouw zonder problemen is een illusie, hoe ze worden opgelost is daarentegen een groot verschil. Bij ons is quasi alles keurig opgelost, 1 ding minder maar dat ligt niet bij SOD maar bij nutsmaatschappij en die kan je helaas niet kiezen.

Daarnaast zijn er veel bouwgronden in nieuwe wijken die je niet kan kopen zonder SOD (zoals de onze)

beryl
11 oktober 2018, 12:09

Er is één verantwoordelijke en je bent zeker dat je je geld zal terugkrijgt als er problemen zijn (garantiefonds). De wet Breyne geeft de bouwheer in het algemeen een uitgebreide bescherming tegenover de bouwfirma die je enkel geniet als je SOD bouwt.

zarathustra
11 oktober 2018, 12:15

bouwgronden zonder SOD verplichting zijn zeldzaam en significant duurder.

Anoniem03
11 oktober 2018, 12:33
Wij hebben een aantal klanten met sod huizen en heb toch al veel gezien:

Niron buizen zo in de chape, alpex zonder mantel in de chape, galva en koper door elkaar, bulex ketels , btcino of legrand schakelmateriaal, kranen goedkoopste van het goedkoopste, misschien dat er ook betere zijn...

damocles
11 oktober 2018, 12:41
Wij hebben een aantal klanten met sod huizen en heb toch al veel gezien:

bulex ketels , btcino of legrand schakelmateriaal,

Care to elaborate wat er dan mis is met die merken?

TreVor
11 oktober 2018, 13:12
Er is één verantwoordelijke en je bent zeker dat je je geld zal terugkrijgt als er problemen zijn (garantiefonds). De wet Breyne geeft de bouwheer in het algemeen een uitgebreide bescherming tegenover de bouwfirma die je enkel geniet als je SOD bouwt.
Welk geld? Je kan perfect de offerte zo laten aanpassen dat er geen voorschot is en waarbij het grootste deel bij oplevering te betalen is. Ik heb dit bij al mijn aannemers gedaan. Ik ben er akkoord mee dat SOD een uitgebreide bescherming biedt, hun verkoopsargument is ook het creeëren van een soort van "veiligheidsgevoel" bij mensen (bescherming bij faillisement, niet zoeken naar aannemers,..). Volgens mij zijn dit allemaal zaken die met wat gezond verstand perfect te beheersen zijn. Bouwen is al duur genoeg om dan niet nog is een gigantische marge aan een SOD toe te staan.

bouwgronden zonder SOD verplichting zijn zeldzaam en significant duurder.
Akkoord dat ze meestal een gigantische portefeuille aan gronden hebben aan een aantrekkelijke prijs. Echter, de goedkope grond rekenen ze dubbel en dik door in de bouw van het huis (zeker als er wat aanpassingen doet versus het oorspronkelijk plan).

Ieder zijn ding maar ik ben geen fan :unsure:

beryl
11 oktober 2018, 13:21
Welk geld? Je kan perfect de offerte zo laten aanpassen dat er geen voorschot is en waarbij het grootste deel bij oplevering te betalen is. Ik heb dit bij al mijn aannemers gedaan. Ik ben er akkoord mee dat SOD een uitgebreide bescherming biedt, hun verkoopsargument is ook het creeëren van een soort van "veiligheidsgevoel" bij mensen (bescherming bij faillisement, niet zoeken naar aannemers,..). Volgens mij zijn dit allemaal zaken die met wat gezond verstand perfect te beheersen zijn. Bouwen is al duur genoeg om dan niet nog is een gigantische marge aan een SOD toe te staan.

Al het geld. Niet alleen de voorschotten. Als nadien zo blijken dat ze de wet Breyne overtreden hebben kan je in principe de overeenkomst laten vernietigen en al je geld terugkrijgen, niet enkel voorschotten. De juridische bescherming van de klant bij SOD ligt een pak hoger dan bij aparte aannemers.

MrKend54l
11 oktober 2018, 20:06
Iemand overigens ervaring met woningen ***?

3lives
11 oktober 2018, 20:20

Wij hebben daar een offerte gevraagd maar kwam toch bijzonder duur uit.

SomeDude
11 oktober 2018, 20:51
Wij hebben daar een offerte gevraagd maar kwam toch bijzonder duur uit.

Wat was dat dan per m2? Snel op website gekeken daar staat gemiddelde prijs basishuizen 1135 per m2 (lijkt me te goedkoop)

gumball4000
11 oktober 2018, 23:21
Wat was dat dan per m2? Snel op website gekeken daar staat gemiddelde prijs basishuizen 1135 per m2 (lijkt me te goedkoop)

Dit is de cowboy die we op de eerste pagina van dit topic bedoelden :-).
Adverteren met goedkope prijzen, maar hun lastenboek is zo basic dat je zelfs niet aan de Vlaamse normen voldoet qua dichtheid ed. Standaard: plastic wit schrijnwerk, basic sainitair, geen regenput ed. Terwijl andere bedrijven standaard een waterput plaatsen, de klant laat kiezen tussen verschillende kleuren buitenschrijnwerk, hang wc's aanbied ed.

En dan is het achteraf supplementen omdat ze "blijkbaar niet aan de norm voldoen. En hiervoor extra kosten moeten maken". Klant van ons heeft contract daar opgezegd, want moest gedurende de bouw plots 80k extra betalen tov het oorspronkelijk contract.
In het contract van deze onderneming staat zelfs dat elke negatieve commentaar online juridisch vervolgd zal worden ed.
Ze kunnen trouwens ook goedkope prijzen afficheren doordat onder andere hun kroonlijst hoogte veel te laag is. Woning met schuin dak hebben standaard een kroonlijst hoogte van 3,6m. Wil niet weten hoe laag het tweede verdiep is. Vensters op tweede verdiep eindigen dan bijna op kniehoogte.

Dus echt te mijden als de pest!! Neem iedereen, behalve die. Ze worden super hard gehaat binnen de sector, omdat ze een slechte naam geven.
Via concullega's horen wij ook verhalen over woningen die afgebroken worden omdat ze niet stabiel genoeg zijn. Als je als bouwonderneming geen woning stabiel kan bouwen, dan schort er echt iets..

stungunner
11 oktober 2018, 23:47

dit is idd de firma waar het in het begin van deze thread over gaat, de reden waarom het charter werd opgericht. Absoluut wegblijven dus.

3lives
12 oktober 2018, 07:33
Los van alles wou ik ook nog volgende tip meegeven. Veel SOD firma’s bieden een soort van in-house of toch sterk aanverwante architect aan.

Wij hebben echter volledig onafhankelijk een architect genomen, onze woning laten tekenen en vervolgens zijn wij met het voorontwerp bij een 8tal SOD firma’s geweest. De offertes die we terugkregen varieerden enorm waarbij het verschil tussen de duurste en goedkoopste de helft was! Uiteraard (als je dan de offertes gaat bekijken) zie je dat de goedkope offertes gewoon bijzonder onvolledig zijn (wees dus heel aandachtig en vergelijk grondig).

Tijdens de werken heeft een volledig onafhankelijk architect het voordeel dat er geen invloed is van de bouwfirma zelf. De controles en opvolging zal men veel serieuzer nemen (er zijn van die SOD architecten die misschien 1x op de werf komen.

Verder hou je er best rekening mee dat je bij SOD bijna altijd boven de initiele offerteprijs gaat (hoe eerlijk de firma ook is) wanneer je bv keuken, vloeren, sanitair gaat kiezen. De offertes voorzien immers meestal enkel de basisopties en in the end wil je vaak toch net iets meer (bv duurzame matetialen in de keuken of een bepaalde vloertegel).

Mijn grootste SOD ergernis waa het aanbod elektriciteit. Bijna al de offertes kwamen standaard met een soort pakket van x aantal lichtpunten, stopcontacten etc. Dit lijkt mij in bijna alle gevallen te weinig, laat dus ook zeker extra budget voor deze zaken aan de offerte toevoegen zodat je niet voor te grote verassingen komt te staan.

Voor ons was SOD in the end een goede ervaring, het zoeken naar een goede firma was stressvoller dan het bouwen zelf. Gedurende de 10 maand bouwtijd ben ik wel zelf elke dag komen kijken, als iets niet ok was (zelfs bij tijwel) meteen mailtje gestuurd of gebeld. I

MrKend54l
12 oktober 2018, 22:43
dit is idd de firma waar het in het begin van deze thread over gaat, de reden waarom het charter werd opgericht. Absoluut wegblijven dus.

Dat had ik ook al door :P
Wou het gewoon graag uit jouw mond horen :P

Als je ze op beurzen ziet dan ziet het er allemaal fancy uit. Mooie dikke cataloog met grote keuze van huizen, mooie prijzen en zien er heel professioneel uit. Dan zo eens samengezeten met een verkoper. Standaard geen regenput, wij zijn een Waals bedrijf en in Wallonië moet dat niet. En nog wat van die onzin waar bij ons al heel snel de alarmbel ging.

Ook raar dat ze daar staan met 10 verkopers ofzo. En dat andere SOD daar max met 3 staan. Wat overigens meer dan genoeg is. SOD is natuurlijk altijd wel u een beetje laten rollen, alles draait rond de meerwerken en op het feit dat je zelf niks wilt doen. Maar dat is de business, en als er goed werk geleverd wordt is dat ook geen schande.

gumball4000
15 oktober 2018, 17:43
Dat had ik ook al door :P
Wou het gewoon graag uit jouw mond horen :P

Als je ze op beurzen ziet dan ziet het er allemaal fancy uit. Mooie dikke cataloog met grote keuze van huizen, mooie prijzen en zien er heel professioneel uit. Dan zo eens samengezeten met een verkoper. Standaard geen regenput, wij zijn een Waals bedrijf en in Wallonië moet dat niet. En nog wat van die onzin waar bij ons al heel snel de alarmbel ging.

Ook raar dat ze daar staan met 10 verkopers ofzo. En dat andere SOD daar max met 3 staan. Wat overigens meer dan genoeg is. SOD is natuurlijk altijd wel u een beetje laten rollen, alles draait rond de meerwerken en op het feit dat je zelf niks wilt doen. Maar dat is de business, en als er goed werk geleverd wordt is dat ook geen schande.

Die onderneming voldoet ook niet aan de wet Breyne, vraagt meer dan 5% voorschot. Dus daarmee dat ik die wet breyne toch wel niet onbelangrijk vind :-)

Vile
27 oktober 2018, 16:20
Gewoon bouwgrond kopen zonder bouwverplichting (indien mogelijk) en in zee gaan met een goed architect om uw totaalproject te realiseren in veel gevallen kennen zij ook bekwame vakmannen. Of een ouder huis grondig renoveren al kost een grondige renovatie ook zeer veel geld.

MrKend54l
28 oktober 2018, 08:16
Gewoon bouwgrond kopen zonder bouwverplichting (indien mogelijk) en in zee gaan met een goed architect om uw totaalproject te realiseren in veel gevallen kennen zij ook bekwame vakmannen. Of een ouder huis grondig renoveren al kost een grondige renovatie ook zeer veel geld.

Niet akkoord. Dat is enkel maar interessant als je zelf ook veel zaken in eigen beheer en uitvoering gaat doen.

Als je alles laat doen komt dit duurder uit, heb je meer kopzorgen en ben je veel langer bezig.

stungunner
28 oktober 2018, 08:46
Niet akkoord. Dat is enkel maar interessant als je zelf ook veel zaken in eigen beheer en uitvoering gaat doen.

Als je alles laat doen komt dit duurder uit, heb je meer kopzorgen en ben je veel langer bezig.

idd. Als je een architect hebt die alle coördinatie gaat doen, kost die ten eerste al 2 of 3x zoveel als een architect via een SOD, en pakt die architect ook nog eens bij elke aannemer zijn commissie. Uiteindelijk neemt die gewoon de rol van een SOD over en kost het je op het einde van de rit meer.

Het is echt een misvatting dat de architect altijd zaligmakend is bij de bouw van een huis. Uiteraard is een goede architect belangrijk, maar er zijn er ook die gewoon geen prijzen kennen en zelfs heel erg weinig weten over E- en Speil en de eventuele gevolgen en premies. Het gebeurt regelmatig dat een architect een plan tekent, dit raamt binnen budget van de bouwheer, ze reeds bouwaanvraag indienen en vergunning krijgen, om dan te constateren dat het, na opvragen van offertes al dan niet SOD, totaal niet binnen budget past.

Squadra
28 oktober 2018, 11:06

Dan moet je eerst bouwgrond vinden. Ik woon nu in de rand van Gent. Probeer daar maar eens een betaalbaar stuk grond te vinden zonder bouwverplichting.

Vile
28 oktober 2018, 12:56
Dat klopt bouwgrond vinden zonder bouwverplichting vinden is moeilijk of het kost enorm veel geld.

MrKend54l
29 oktober 2018, 09:40
Op dat vlak hebben wij geluk gehad.
Een lap grond uit een project kunnen kopen omdat het project niet vlot verkocht.
En dat aan de prijs die ze in het project er ook voor vroegen.