PDA

Volledige versie bekijken : F800ST of Yamaha XJ6 Diversion

Tomski
27 september 2018, 10:29
Welke zouden jullie nemen? Tweedehandsprijzen liggen ongeveer gelijk.

Pure commuterbike (elke dag file op de E40, en stukje stad)

BMW heeft meer cc maar 2 cilinders minder, maar wel een pak meer koppel.
De Jap heeft 2 cilinders meer, en de betere sound en kan een pak hoger in rpm, maar slikt dan ook een literke meer naft. BMW is wel de rappere van de 2 en heeft een vrij onderhoudsvrije riemaandrijving.

https://mcn-images.bauersecure.com/upload/219661/images/1752x1168/15-yamaha-Diversion.jpg
https://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201203/bmw-f800st-21_1600x0w.jpg

Pompi
27 september 2018, 10:35
ik zeg riem; omdak ook alleen een afdak heb en in de herfst/winter het zuigt om dan buiten u ketting te onderhouden dus dak da eigenlijk beu ben.
(en omdat 2 cil beter klinkt als 4 cil)

Tomski
27 september 2018, 10:37
Ik heb wel een garage waar ie kan binnenstaan en onderhouden worden.

Pompi
27 september 2018, 10:54
dan blijft de vraag da ge da graag doe natuurlijk; elke week een halfuur u ketting kuisen.

Tomski
27 september 2018, 11:42
wat wel zwaar in het voordeel van de BMW spreekt is de standaard handvatverwarming..

Jimmeh
27 september 2018, 20:40
https://www.9lives.be/forum/bikers-corner/939191-het-moto-praat-topic-deel-iii-282.html#post21591363

Kies welke motor het beste zit of waar je het beste gevoel bij hebt.
Handvat verwarming is nice maar zonder kappen bevriest de buitenzijde nog steeds in de winter. Ook niet zo moeilijk of duur om zelf te installeren.
Beide motoren hebben kracht genoeg voor standaard woon-werk lijkt me ;)

WeedJunk
28 september 2018, 16:41
Ge waart mij al kwijt bij " de Jap heeft de betere sound" :wtf:

Fx_
30 september 2018, 10:58
XJ6, makkelijkere motor om op te rijden waarschijnlijk, mijn ervaring met 4cil tgo 2cil is dat die toch meer vergevingsgezind zijn bij tragere snelheden en commutes. Ik vind de looks van de XJ6 ook beter, maar personal preference natuurlijk. Wss ook heel betrouwbare en solide motor. Wat die ketting kuisen betreft, ik heb zo een borsteltje dat rond de ketting gaat, dat is hoogstens 5minuten werk, en eerlijk gezegd ook zeker niet elke week.

F800ST, 2cil beter geluid toch wel vind ik, gaat idd wat sneller, zal wss toch iets comfortabeler zijn op de snelweg als dat het grootste deel van je route is, wat krachtiger ook, 600 kan soms wat tegenvallen toch, riem idd, weinig onderhoud, etc.

Maar zoals jimmeh zegt ook, kies diegene waar je het beste gevoel bij hebt :)

Tomski
1 oktober 2018, 07:43
Beste gevoel bij de BMW.. toch qua looks.

Het is de betrouwbaarheid die me doet twijfelen. Je leest toch best wat over problemen bij de Beemer.

En wat het geluid betreft, ik vind zo een 4cylinder toch altijd beter klinker dan een tweepitter, meer 'moto'. Op de testfilmpjes van de F800 klinkt ie soms als een scooter.

Maar da's wss persoonlijk.

boomheadshot
1 oktober 2018, 18:24
2nd ik vind 4 cillinder ook het mooiste geluid.

Bmw is echt niet betrouwbaar en heel dikke facturen , de moto zelf vind ik wel mooi .

Kenzani
9 oktober 2018, 21:48
Zou toch voor de Japanner gaan. Betrouwbaarder. Ketting kuisen is voor mij echt 5min werk. Weet niet of het ideaal is maar ik doe wat benzine op een doek en wrijf daarmee heel de ketting schoon, is zeer proper daarmee. Dan zet ik hem op de paddock en spuit ik de ketting in. Altijd als nieuw.