PDA

Volledige versie bekijken : Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

Booka Shade
17 augustus 2018, 10:19
We hebben ooit al een dergelijk topic gehad, maar we gaan het nog eens een kans geven.
Hier kunnen alle ouders hun hart luchten, tips geven of leuke anekdotes vertellen.

Ikzelf ga nu een aantal keren per week met mijn dochter wandelen (7 weken) en ze slaapt heel de rit, tot ik op 5 meter van mijn oprit kom. Echt keer op keer doet ze dan plots haar ogen open.
Misschien moet ik de wandeltocht eens omgekeerd doen.. :D

kwistenbiebel
17 augustus 2018, 10:44
Mogelijks lees ik erover of vind ik het gewoon niet maar weet iemand wanneer de hervorming van ouderschapsverlof effectief mogelijk is?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/04/flexibeler-ouderschapsverlof-voor-de-ene-gaat-het-te-ver-voor/

Booka Shade
17 augustus 2018, 11:20
Mogelijks lees ik erover of vind ik het gewoon niet maar weet iemand wanneer de hervorming van ouderschapsverlof effectief mogelijk is?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/04/flexibeler-ouderschapsverlof-voor-de-ene-gaat-het-te-ver-voor/

Het voorstel is nu dus goedgekeurd, maar toch zal het waarschijnlijk nog tot 1 januari 2019 duren voor het systeem effectief in voege treedt.
Komt van hln.
Maar als ik het goed lees is dit een gunst en geen recht. Een werkgever kan het dus altijd weigeren.

Genius
17 augustus 2018, 11:26
Mijn zoontje ondertussen 19 maanden en heeft sinds een week of 3 ontdekt dat hem op de zetel en ons bed kan klimmen... Tv zien lukt niet meer, ervoor liep hij vrolijk rond en speelde hij met auto’snen blokjes... Helaas!

Booka Shade
17 augustus 2018, 11:31
Mijn zoontje ondertussen 19 maanden en heeft sinds een week of 3 ontdekt dat hem op de zetel en ons bed kan klimmen... Tv zien lukt niet meer, ervoor liep hij vrolijk rond en speelde hij met auto’snen blokjes... Helaas!

http://catproofgardens.eu/media/oscillot-drawing.jpg

Dit kan misschien helpen.. :lol:

Genius
17 augustus 2018, 11:33
Haha, ik leg mij wel gewoon plat in de zetel en dan lukt het ook niet.

Tomski
17 augustus 2018, 11:51
Ik heb diene van ons al een paar keer achter het behang willen plakken de laatste weken. De peuterpuberteit.. degene die dat uitgevonden heeft mogen ze ook de dood met de kogel door ophanging geven! en een spuitje erbij!

Negeren is nog altijd het beste middelke precies. Want als ge er tegenin gaat.. ge zult het geweten hebben.

mr.purple
17 augustus 2018, 12:05
Die van ons is 9 jaar en laatste specialleke is van vorige week:

Hij zat bij de grootouders op een camping.
Mijn moeder ontdekte dat er plots zeer drank verdween (blikjes cola, water, fanta,....)
Eerst dacht ze dat hij veel dronk, maar toen betrapte ze hem dat hij een zak vol aan het laden was om mee te nemen.

Bleek dat hij die drank dan verkocht aan zijn vriendjes voor 50cent/stuk.

Dan zit je als ouder in dubio: moet je hem nu straffen omdat dat niet mag, of feliciteren met zijn ondernemingsgezindheid :unsure::evil:

Booka Shade
17 augustus 2018, 12:08
:D
Feliciteren en incasseren!

Genius
17 augustus 2018, 13:56
En zeggen dat blikjes minstens €1 moeten kosten!

Chaebol
17 augustus 2018, 14:32
Die van ons is 9 jaar en laatste specialleke is van vorige week:

Hij zat bij de grootouders op een camping.
Mijn moeder ontdekte dat er plots zeer drank verdween (blikjes cola, water, fanta,....)
Eerst dacht ze dat hij veel dronk, maar toen betrapte ze hem dat hij een zak vol aan het laden was om mee te nemen.

Bleek dat hij die drank dan verkocht aan zijn vriendjes voor 50cent/stuk.

Dan zit je als ouder in dubio: moet je hem nu straffen omdat dat niet mag, of feliciteren met zijn ondernemingsgezindheid :unsure::evil:

Verkopen met verlies, top ondernemer!

Tomski
17 augustus 2018, 14:33
Verkopen met verlies, top ondernemer!

aankoopprijs was 0... dikke winst zeg ik dan :p

Mulan
17 augustus 2018, 14:41
Fantastisch kind (bijna 8 maanden), relaxte mama (overbezorgde papa ;p) dus weinig nood aan een toevluchtsoord tot nu toe... Alleen mocht ze een beetje minder ochtendmens zijn! Het ging onlangs over doorslapen, de typische horrorverhalen werden gedeeld. Waarop ik kurkdroog zei dat onze pruts perfect doorslaapt maar de ochtend gewoon verdomd vroeg start... ergens tussen 3 en 5 begin die bij ons. Tegen dat papa rond 7u opstaat, doet ze pas terug een dutje...
Nu ben ik zelf ook wel een ochtendtype maar ik start de dag liever pas om 6u :/

Tomski
17 augustus 2018, 14:47
Fantastisch kind (bijna 8 maanden), relaxte mama (overbezorgde papa ;p) dus weinig nood aan een toevluchtsoord tot nu toe... Alleen mocht ze een beetje minder ochtendmens zijn! Het ging onlangs over doorslapen, de typische horrorverhalen werden gedeeld. Waarop ik kurkdroog zei dat onze pruts perfect doorslaapt maar de ochtend gewoon verdomd vroeg start... ergens tussen 3 en 5 begin die bij ons. Tegen dat papa rond 7u opstaat, doet ze pas terug een dutje...
Nu ben ik zelf ook wel een ochtendtype maar ik start de dag liever pas om 6u :/

ouch... zo iets overleef ik niet denk ik.

Ik wrijf in mijn 2 pollekes dat ik diene van ons elke ochtend uit zijn bed moet gaan halen. In het weekend kan die zelfs tot 9u blijven liggen, zaaaaalig.

Waelvis
17 augustus 2018, 14:47
Onze jongsten was tijdens het schooljaar moeilijk wakker te krijgen.
In het weekend sliep hij geregeld tot na 9u.

Ideaal voor mij aangezien ik allesbehalve een ochtendmens ben.
Maar nu deze vakantie is diene kleine fucker elke dag om 7u wakker...
De 2 oudste zijn vroeger wakker, maar die vertrouw ik al alleen beneden. De jongsten is een te groot varken daarvoor.

Archaos
17 augustus 2018, 14:49
Ik heb diene van ons al een paar keer achter het behang willen plakken de laatste weken. De peuterpuberteit.. degene die dat uitgevonden heeft mogen ze ook de dood met de kogel door ophanging geven! en een spuitje erbij!

Negeren is nog altijd het beste middelke precies. Want als ge er tegenin gaat.. ge zult het geweten hebben.

Vreselijk idd. Zo van die hysterische driftbuien...

Veel meer dan negeren en/of in zijn kamer zetten, kan je idd niet doen volgens mij. En bidden dat hij het niet op verplaatsing krijgt :lol:

Nog erger dan dat, zijn van die mensen die dan komen beweren dat het 'allemaal een kwestie van opvoeding is'.

Tomski
17 augustus 2018, 14:56
Vreselijk idd. Zo van die hysterische driftbuien...

Veel meer dan negeren en/of in zijn kamer zetten, kan je idd niet doen volgens mij. En bidden dat hij het niet op verplaatsing krijgt :lol:

Nog erger dan dat, zijn van die mensen die dan komen beweren dat het 'allemaal een kwestie van opvoeding is'.

of "geeft ze een paar goei lappen" tzal wel overgaan! :eek:

Creeping Death
17 augustus 2018, 15:10
Gisteren m'n dochter van 16 maand voor het eerst in't straf gezet. Na twintig keer zeggen dat ze uit de afwasmachine moest blijven terwijl ik ze inlaad, ze opgepakt en tegen de muur gezet (met haar rug, dus gezicht gewoon naar mij). Ongeloof en veel gehuil. Maar daarna heb ik toch ne knuffel gekregen en hebben we een kussenfort in de zetel gemaakt, ze heeft er geen trauma's aan over gehouden :)

Voor de rest is die eigenlijk heel braaf, wat wild en ontstuimig maar braaf. Alleen wanneer ze moe is, is ze wat lastiger.
Mijn vriendin werkt in ploegen, soms is het heel leuk wat vader-dochter time te hebben. Wanneer ze moe (en dus lastig is) vervloek ik die ploegen wel eens :p

Archaos
17 augustus 2018, 15:17
Gisteren m'n dochter van 16 maand voor het eerst in't straf gezet. Na twintig keer zeggen dat ze uit de afwasmachine moest blijven terwijl ik ze inlaad, ze opgepakt en tegen de muur gezet (met haar rug, dus gezicht gewoon naar mij). Ongeloof en veel gehuil. Maar daarna heb ik toch ne knuffel gekregen en hebben we een kussenfort in de zetel gemaakt, ze heeft er geen trauma's aan over gehouden :)

Voor de rest is die eigenlijk heel braaf, wat wild en ontstuimig maar braaf. Alleen wanneer ze moe is, is ze wat lastiger.
Mijn vriendin werkt in ploegen, soms is het heel leuk wat vader-dochter time te hebben. Wanneer ze moe (en dus lastig is) vervloek ik die ploegen wel eens :p

Oh, the worst is yet to come :p

Maar 16 maanden is wel een leuke leeftijd (als ze niet te moe zijn idd). Onze jongste is nu ook die leeftijd.

Alleen is het ook de leeftijd dat ze overal proberen opkruipen, inkruipen, aan elke kabel trekken die ze kunnen vinden, elke kast of schuif uitladen die ze tegenkomen, ... rustig neerzitten is er niet vaak meer bij

Mulan
17 augustus 2018, 15:20
ouch... zo iets overleef ik niet denk ik.

Ik wrijf in mijn 2 pollekes dat ik diene van ons elke ochtend uit zijn bed moet gaan halen. In het weekend kan die zelfs tot 9u blijven liggen, zaaaaalig.

Na de vaccinaties heeft ze eens tot na 7u geslapen, elk kwartier gaan controleren of ze wel nog ademde, geen koorts had,... Want dit was ZO abnormaal! ;p

Het is wel lastig natuurlijk, de oververmoeidheid hakt stevig door bij mij. De papa slaapt doorheen alles dus die heeft er weinig last van! Behalve van zijn oververmoeide, chagrijnige vrouw... ;)

Booka Shade
17 augustus 2018, 15:25
Die thuis slaapt nu de laatste 2 weken van 22u tot 07u30-08u30.
Soms heb ik er zelfs schrik voor dat er iets mis is :D
Maar ze is pas 7 weken, dus dat zal nog wel verslechteren, maar deze goede nachtrust pakken ze ons toch al niet meer af ^^

zarathustra
17 augustus 2018, 15:26
Na de vaccinaties heeft ze eens tot na 7u geslapen, elk kwartier gaan controleren of ze wel nog ademde, geen koorts had,... Want dit was ZO abnormaal! ;p

Het is wel lastig natuurlijk, de oververmoeidheid hakt stevig door bij mij. De papa slaapt doorheen alles dus die heeft er weinig last van! Behalve van zijn oververmoeide, chagrijnige vrouw... ;)

Maak hem wakker? Er is toch geen enkele reden dat jij elke keer moet opstaan?

anyway beide 21 maanden hier, geen klagen. Behalve dat ik de ene nu elke dag 2 keer een astma verstuiver op haar gezicht moet forceren <.< Ze haat me nog niet gelukkig.

Tomski
17 augustus 2018, 15:26
ja, de onze sliep door na 14 dagen... hij kreeg borstvoeding en dus kon die van ons elke 3u gaan eten geven... tot we het lumineuze idee kregen van hem voor het slapen te gaan een fleske te geven zodat we zeker wisten dat hij genoeg binnenhad: resultaat -> ganse nacht doorgeslapen... wij werden om 7u wakker en beseften dat we hem niet gehoord hadden, alle 2 in zotte paniek naar die kamer met het gedacht dat er iets gebeurd was....

lag meneer daar rustig te knorren :rofl:

ben nog nooit zo rap uit mijn bed geweest

Booka Shade
17 augustus 2018, 15:31
Ik ben gewoon veel te bezorgd, echt een ramp.

Myllan
17 augustus 2018, 16:16
Deze jongen in mijn buik is helemaal gek geworden, knettergek denk dat hij ADHD heeft. :eek:
Telkens wanneer ik ga slapen denkt hij zo van ik ga even touwtje springen met mama's darmen en de rest van de ingewanden en organen gebruiken als boksbal en trapmat en ondertussen op ballet.
Als dit tegen het eind zo blijft ga ik wel een exorcist raadplegen ipv mijn gynaecoloog.

Mulan
17 augustus 2018, 18:33
Deze jongen in mijn buik is helemaal gek geworden, knettergek denk dat hij ADHD heeft. :eek:
Telkens wanneer ik ga slapen denkt hij zo van ik ga even touwtje springen met mama's darmen en de rest van de ingewanden en organen gebruiken als boksbal en trapmat en ondertussen op ballet.
Als dit tegen het eind zo blijft ga ik wel een exorcist raadplegen ipv mijn gynaecoloog.

Hoe ver ben je nu? Al toe aan de gekneusd gestampte ribben? ;)

Zarathustra: mijn man is gewoon niet wakker te krijgen. Zombie x12.
Zelfs toen ik hem wakker maakte om 3u 's nachts met de boodschap dat ik al 2u regelmatig weeën had, kreeg ik als antwoord "kan dat niet nog een paar uur wachten?" is ook gewoon terug in slaap gevallen in het ziekenhuis terwijl ik aan de monitor lag. Op weg naar daar werden we aan de kant gezet door de politie, heeft hij (ochtendhumeur + stress) gezegd dat ze hem niet lastig moesten vallen en moesten laten doorrijden! Gelukkig was de puffend, kotsende, hoogzwangere op de passagiersstoel een goede indicator van wat er aan de hand was. ;p
Toen enkele uren later de weeën stopten en we terug naar huis mochten, heeft hij een ganse dag geklaagd over het feit dat ik zijn nachtrust verknald had... Kreeg hij een niet zo lief antwoord dat de pijnlijke weeën, het kotsen,.. Misschien nog nèt iets lastiger waren dan om 3u wakker gemaakt te worden... :s

Mulan
17 augustus 2018, 18:45
Ik ben gewoon veel te bezorgd, echt een ramp.

Toch logisch, alles is nog zo nieuw en ze zijn ook zo fragiel! Als er maar voldoende ruimte voor genieten is ook!

zarathustra
17 augustus 2018, 18:57
Zelfs toen ik hem wakker maakte om 3u 's nachts met de boodschap dat ik al 2u regelmatig weeën had, kreeg ik als antwoord "kan dat niet nog een paar uur wachten?" is ook gewoon terug in slaap gevallen in het ziekenhuis terwijl ik aan de monitor lag. Op weg naar daar werden we aan de kant gezet door de politie, heeft hij (ochtendhumeur + stress) gezegd dat ze hem niet lastig moesten vallen en moesten laten doorrijden! Gelukkig was de puffend, kotsende, hoogzwangere op de passagiersstoel een goede indicator van wat er aan de hand was. ;p
Toen enkele uren later de weeën stopten en we terug naar huis mochten, heeft hij een ganse dag geklaagd over het feit dat ik zijn nachtrust verknald had... Kreeg hij een niet zo lief antwoord dat de pijnlijke weeën, het kotsen,.. Misschien nog nèt iets lastiger waren dan om 3u wakker gemaakt te worden... :s

Lol, ik moet zeggen ik heb een zekere bewondering voor die kerel dat hij u zo kan bespelen :p Ik zou het niet gedaan krijgen ^^

Mulan
17 augustus 2018, 19:05
Lol, ik moet zeggen ik heb een zekere bewondering voor die kerel dat hij u zo kan bespelen :p Ik zou het niet gedaan krijgen ^^

Maar uw bewondering voor mijn geduld met hem is vast nog veel groter ;p

Booka Shade
18 augustus 2018, 09:33
Toch logisch, alles is nog zo nieuw en ze zijn ook zo fragiel! Als er maar voldoende ruimte voor genieten is ook!

Ja, maar bij mij gaat dat ver hoor. Als de vrouw met haar naar de winkel gaat, dan zit ik altijd te hopen dat ze niks voor krijgen en ben ik opgelucht as fuck als ze stuurt dat ze thuis is.

Mulan
18 augustus 2018, 12:24
Ja, maar bij mij gaat dat ver hoor. Als de vrouw met haar naar de winkel gaat, dan zit ik altijd te hopen dat ze niks voor krijgen en ben ik opgelucht as fuck als ze stuurt dat ze thuis is.

De onze is nu 8 maand en papa zei vorige week nog dat oma niet met onze meid langs de steenweg mocht wandelen... Op het voetpad.. Gescheiden van de straat met een fietspad... En op de steenweg mogen ze maar 50 rijden... ;)
You are not alone!
De gyneacoloog weet dat ik het bij eentje wil houden. "Goed plan, volgens mij kan papa zijn hart geen 2de meer aan!" net omdat hij zo overbezorgd is. Maar hey, liever zo een papa dan eentje die er nauwelijks om geeft...
Met de hittegolf moest ik sturen wanneer ik haar had afgezet, zodat hij op zijn werk niet moet stressen dat ik de baby zou vergeten in de auto (zoals toch enkele keren per jaar in het nieuws komt) etc. En als hij geen 5 foto's per dag doorgestuurd krijgt op het werk, krijg ik wel een herinnering van hem ;p

Mefke
18 augustus 2018, 12:52
Oei en ik dacht dat ik bezorgd ben maar dat valt precies goed mee als ik sommige zo hoor. Heb het ook wel als mijn vrouw met de kindjes weg is dat ze moet sturen als ze aankomt/vertrekt gewoon dat ik weet dat alles oké is.
Met de kleinste die naar de crèche gaat heb ik zo geen problemen, die gaat bij mensen die daar permanent met bezig zijn. Maar de oudste daar heb/had ik het toch moeilijk mee om die alleen op school achter te laten. Dat toezicht is er ook wel maar al wat minder. En ze zijn daar met een pakje kindjes meer he. Gewoon minder die controle hebben over de situatie. Als die bij mij is ja dan heb ik de verantwoordelijkheid en de controle dat hem niets over komt. Maar die afgeven is een hel. Zal wat worden als die gasten ooit in hun puberteit komen en beginnen uitgaan.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Archaos
18 augustus 2018, 13:01
Herkenbaar. Afgeven in de creche vond ik ook geen probleem, maar de eerste dag school was toch met een serieuze krop in de keel :p

Maar dat gaat wel over.

zarathustra
20 augustus 2018, 10:16
Maar uw bewondering voor mijn geduld met hem is vast nog veel groter ;p

Niet echt want dat is puur uw keuze eh.

anyway, miss astma medicijn heeft na 4 dagen beslist dat het toch wel ok is en houdt de puffer nu zelf vast en ademt vrolijk diep in. Volgende probleem, haar zus die het wil afpakken want zij wil ook de 'toetoet' op haar gezicht. :unsure: In ieder geval al een beter probleem om te hebben.

Myllan
20 augustus 2018, 11:30
Hoe ver ben je nu? Al toe aan de gekneusd gestampte ribben? ;)

Precies 5 maanden
Nee dat nog niet, die eer wordt me op het eind pas toegeëigend vermoed ik.:(

Bruh:oink:
Ik zou gewoon eens goed op zijn schoot overgeven, gewoon om even de ernst van de zaak te benadrukken.

Micheal
20 augustus 2018, 11:45
Mijne is nu 21 maanden. Schreewt al een maand voor een 'groot' bed. Hebben hem dit weekend dus maar een groot bed gekocht.
Van zaterdag op zondag, als ne trotse kerel flink geslapen in zijn nieuwe bed.
Zondag bij het middag dutje, uit bed kruipen etc, van miserie maar in zijn kinderbedje terug gestoken.
's avonds na 2 uur komt hij ineens doodleuk de woonkamer binnen. Mama papa, Casey spelen!
Vanavond groot bed afbreken dus.

Claesar
20 augustus 2018, 12:10
De eerste staat hier gepland voor februari 2019 :love:.

We hebben ons meteen ingeschreven bij het kinderopvang-systeem (is blijkbaar nodig in regio Leuven). Nu afwachten om hopelijk een plaatsje tijdig toebedeeld te krijgen.
Hadden jullie moeite met het vinden van een kinderopvang?

Mulan
20 augustus 2018, 12:20

We hebben ons meteen ingeschreven bij het kinderopvang-systeem (is blijkbaar nodig in regio Leuven). Nu afwachten om hopelijk een plaatsje tijdig toebedeeld te krijgen.

In mijn opvang is er een wachtlijst van 11 maanden, ik had dus direct mijn plaatsje want bij de eerste positieve test direct mij aangemeld.

Mijn zus (Gent centrum) heeft pas plaats gehad binnen de 3km-straal toen haar zoontje al 9 maanden was (is eerst naar een onthaalmoeder gegaan vlak bij de papa zijn werk tot er plaats was).
Gefeliciteerd en hopelijk snel een plaatsje!

Myllan: vanaf maand 7 ongeveer ga je volop aan de tonic, ananas, seks,... Beginnen gaan om de kleine er uit te proberen krijgen... Dan begon hier de platte rust: binnen alles aan gort geslaan door mijn kleine ninja turtle, bekken instabiliteit waardoor ik na 1u slapen telkens wakker werd van de pijn en harde buiken als ik zelf nog maar dacht aan naar het toilet waggelen... Voor iedereen die je zegt: "ge moet er iets voor over hebben", "je bent dat zo vergeten" etc krijg je van mij een vrijgeleide om ze ècht pijn te doen en poeslief te zeggen: "sorry, de hormonen..." ;p

Bloembak
20 augustus 2018, 12:21
De gyneacoloog weet dat ik het bij eentje wil houden. "Goed plan, volgens mij kan papa zijn hart geen 2de meer aan!" net omdat hij zo overbezorgd is. Maar hey, liever zo een papa dan eentje die er nauwelijks om geeft...

Is het niet daarom net beter om eentje meer te maken zodat je minder ongerust over eentje maar dat kan verdelen over de 2?:unsure:

Superdad
20 augustus 2018, 12:46
Mijne is nu 21 maanden. Schreewt al een maand voor een 'groot' bed. Hebben hem dit weekend dus maar een groot bed gekocht.
Van zaterdag op zondag, als ne trotse kerel flink geslapen in zijn nieuwe bed.
Zondag bij het middag dutje, uit bed kruipen etc, van miserie maar in zijn kinderbedje terug gestoken.
's avonds na 2 uur komt hij ineens doodleuk de woonkamer binnen. Mama papa, Casey spelen!
Vanavond groot bed afbreken dus.

No offence, maar toch enkele zaken 'verkeerd' aangepakt in mijn ogen:

-jullie kopen een groot bed wanneer jullie denken dat hij daar klaar voor is, niet omdat hij/zij daarom zaagt...

-duidelijk maken dat hij/zij er niet uit mag. Als hij zich daar niet aan houdt, zou ik hem straffen ipv in zijn ander bed steken. Anders maak je van slapen precies een straf...

-staat zijn bed boven? Geen hekje aan de trap? Behoorlijk gevaarlijk dan aan 21 maand.

Fredddy
20 augustus 2018, 12:55
Enkele super tips van een super papa.

Mulan
20 augustus 2018, 13:01
Is het niet daarom net beter om eentje meer te maken zodat je minder ongerust over eentje maar dat kan verdelen over de 2?:unsure:

Aangezien IK zwanger moet zijn én alle verzorgende taken op mij neem, ligt die beslissing nu eens volledig bij mij en zeg ik een ferme, duidelijk NEE! ;P

Superdad
20 augustus 2018, 13:38
Enkele super tips van een super papa.Not sure if serious, maar hebben ook (net als iedereen denk ik) veel fouten gemaakt hoor. Daar leer je uit hé...

Micheal
20 augustus 2018, 13:45
No offence, maar toch enkele zaken 'verkeerd' aangepakt in mijn ogen:

-jullie kopen een groot bed wanneer jullie denken dat hij daar klaar voor is, niet omdat hij/zij daarom zaagt...

-duidelijk maken dat hij/zij er niet uit mag. Als hij zich daar niet aan houdt, zou ik hem straffen ipv in zijn ander bed steken. Anders maak je van slapen precies een straf...

-staat zijn bed boven? Geen hekje aan de trap? Behoorlijk gevaarlijk dan aan 21 maand.

Natuurlijk zijn we niet enkel een bed gaan halen omdat hij dat wou. Waren er beiden overeen dat hij er klaar voor was.
Hebben 20 x geprobeerd hem duidelijk te maken dat hij zijn bed niet mag uitkomen, als hij het blijft doen kan je op een gegeven moment niet anders in mijn ogen als hem terug in zijn oude bed steken.
Had me verkeerd uitgedrukt, stond hij in de bureau boven waar ook een tv staat. Boven staat een traphekje en heb nu nog eentje bijbesteld om aan zijn kamer deur te zetten.

wiseguy444
21 augustus 2018, 21:42
Mijn oudste dochter gaat in september naar het middelbaar. Damn wat vliegt de tijd...
Weetje wat ik het allermoeilijkste van de verantwoordelijkheid en opvoeding van een kind vind? Het loslaten en je kind zelfstandig laten worden.
Vb. Mijn dochter gaat vanaf september met de bus naar Leuven station en zo te voet verder naar school. Das een mentale nachtmerrie.

Booka Shade
22 augustus 2018, 09:08

Proficiat alvast!
Wij hadden ons pas na een 4-tal maanden zwanger opgegeven bij de kinderopvang met als gevolg dat ze nu pas in november voor de eerste keer kan gaan terwijl het normaal september moest zijn.
Dat is dus even 2 maanden overbruggen, maar dat valt ook nog best mee hoor :)

Mijn oudste dochter gaat in september naar het middelbaar. Damn wat vliegt de tijd...
Weetje wat ik het allermoeilijkste van de verantwoordelijkheid en opvoeding van een kind vind? Het loslaten en je kind zelfstandig laten worden.
Vb. Mijn dochter gaat vanaf september met de bus naar Leuven station en zo te voet verder naar school. Das een mentale nachtmerrie.

Zo ver is het hier nog lang niet, maar toch kan ik u perfect volgen.

Genius
22 augustus 2018, 11:51
Lang leven de grootouders waarbij 3 van de 4 op pensioen zijn en die ons zoontje 4,5 dagen van de week met veel plezier bijhouden, de overige halve dag is woensdagmiddag en dan is mijn vriendin thuis (kleuterjuf).

Toch behoorlijk wat geld uitgespaard, alleen hou ik mijn hart vast als hem naar de kleuterklas gaat in september 2019. Hij is tot hiertoe nog nooit ziek geweest (buiten 3 x een kleine snotvalling van paar dagen). Al die bengels die naar de creche gaan worden meestal paar keer goed ziek en zijn tegen de kleuterklas wat meer immuun.

zarathustra
22 augustus 2018, 13:54
Toch behoorlijk wat geld uitgespaard, alleen hou ik mijn hart vast als hem naar de kleuterklas gaat in september 2019. Hij is tot hiertoe nog nooit ziek geweest (buiten 3 x een kleine snotvalling van paar dagen). Al die bengels die naar de creche gaan worden meestal paar keer goed ziek en zijn tegen de kleuterklas wat meer immuun.

Oh dat wordt pijnlijk :p

Booka Shade
23 augustus 2018, 19:02
Lang leven de grootouders waarbij 3 van de 4 op pensioen zijn en die ons zoontje 4,5 dagen van de week met veel plezier bijhouden, de overige halve dag is woensdagmiddag en dan is mijn vriendin thuis (kleuterjuf).

En is hij in die tijd dan regelmatig in contact gekomen met veel andere kinderen?

Genius
23 augustus 2018, 19:11
En is hij in die tijd dan regelmatig in contact gekomen met veel andere kinderen?

Yes, dat is zeker geen probleem. 2 nichtjes (weliswaar ouder, 6 en 9) waar hij wekelijks met speelt en op de voetbal serieuze babyboom geweest dus een 5 tal bengels van zelfde leeftijd waarmee hij zich kon amuseren.

Général Zantas
23 augustus 2018, 19:52
Mijne kleine is 2,5 jaar en gaat sinds anderhalf jaar naar de creche, ik heb hem bijna elke dag afgezet en elke dag moest ik mij na 5-10 minuten stiekem door het raam gluren, wegsleuren om naar't werk te gaan.
Ik ben als kind/tiener zelf gepest geweest, en ik word compleet zot als ik zou zien dat mijn zoontje ook gepest wordt. Een keer zag ik een kind met een autootje over mijn zoontje's hoofd rijden, ik begon gelijk ne zot op die raam te bonken om de aandacht van de peuterjuffen te krijgen. Grellig eigenlijk, als ik het zo overlees.
Maar ik zou ook echt gewoon ne godgansen dag aan die raam kunnen blijven staan, gewoon om te zien wat hij doet, hoe hij speelt, op welke manier hij omgaat met iedereen, etc.

Kelderke
24 augustus 2018, 08:17
Onze dochter is net 11 maand geworden. Wij zijn beiden in zekere zin wat gefrustreerd geworden omdat we onszelf volledig zijn kwijt geraakt. Geen tijd meer voor elkaar, geen tijd meer voor vrienden, geen tijd voor hobby's, geen tijd meer om gewoon even niks te doen, ...

Ondertussen is nummer twee ook op komst, we kiezen liever voor de korte pijn :p

MaTi
24 augustus 2018, 08:25
Onze kleine boon is nu 12 weken en gaat binnenkort twee dagen per week naar de onthaalmoeder en drie dagen naar mijn schoonmoeder.

De eerste kennismaking met de onthaalmoeder was niet zo goed gelukt. Julie zette haar keel open en was enkel te troosten door mijn vrouw of schoonmoeder. Gelukkig hebben we nog twee weken om de kleine te laten wennen bij de onthaalmoeder.

Ik ga ook in functie voor de kleine van werk veranderen. Van zelfstandig thuisverpleegkundige naar vaste nacht als verpleegkundige. Ik heb in de afgelopen weken gemerkt dat ik er te weinig ben om zowel mijn vrouw te helpen als tijd met de kleine door te brengen.

Booka Shade
24 augustus 2018, 09:45
Als ik het zo lees zijn we eigenlijk allemaal zo lieve papa's! (De mama's ook hoor, maar dat is een evidentie :unsure: )
Die van ons gaat nu half oktober voor het eerst "wennen" in de crèche en papa zal misschien voor het eerst wenen :p
Ik geef haar gewoon niet graag af, moest ik kunnen zou ik gewoon fulltime huisvader worden.

Mulan
24 augustus 2018, 09:52
Als ik het zo lees zijn we eigenlijk allemaal zo lieve papa's! (De mama's ook hoor, maar dat is een evidentie :unsure: )
Die van ons gaat nu half oktober voor het eerst "wennen" in de crèche en papa zal misschien voor het eerst wenen :p
Ik geef haar gewoon niet graag af, moest ik kunnen zou ik gewoon fulltime huisvader worden.

Dat zegt mijn man ook, alleen zou hij dan wel een fulltime huishoudster willen ;p

Papa weende trouwens ook de eerste keer crèche, ik heb wekenlang opgebouwd, 1-2u per dag en nu gaat ze 4-5u (afhankelijk van mijn werkuren).

Heerlijk vind ik het, betrokken ouders (vaders én moeders) die bewust omgaan met het ouderschap! :)

Booka Shade
24 augustus 2018, 09:55
Heerlijk vind ik het, betrokken ouders (vaders én moeders) die bewust omgaan met het ouderschap! :)

Idem, soms zie ik ouders spelen/bezig zijn met hun kinderen en komt dat zo oprecht over en zijn die zich helemaal niet bewust van alles wat rond hen aan't gebeuren is. Daar kan ik uren van genieten.
Maar dan heb je ook ouders die enkel met hun kinderen bezig zijn als ze merken dat er iemand naar hen kijkt, dat heeft veel minder charme :p

zarathustra
24 augustus 2018, 10:21

Ik ben 10 weken alleen thuis geweest met onze tweeling. Tussen 10 en 13 maanden. Toen namen ze nog twee dutjes 9-11 en 14-16. Ik kan u zeggen dat het niet simpel is om al de was te doen, huis te kuisen en eten te maken in die hopelijk 4 uur dat ze niet wakker zijn :p

Maar tegen het einde van die periode zijn we wel tot de conclusie gekomen dat als 1 van ons 2 zou moeten thuis blijven ik het zou zijn :p Vriendin zou het niet aankunnen. Maar goed, we hebben het geld nodig >.>

Booka Shade
24 augustus 2018, 10:25
Ik ben 10 weken alleen thuis geweest met onze tweeling. Tussen 10 en 13 maanden. Toen namen ze nog twee dutjes 9-11 en 14-16. Ik kan u zeggen dat het niet simpel is om al de was te doen, huis te kuisen en eten te maken in die hopelijk 4 uur dat ze niet wakker zijn :p

Maar tegen het einde van die periode zijn we wel tot de conclusie gekomen dat als 1 van ons 2 zou moeten thuis blijven ik het zou zijn :p Vriendin zou het niet aankunnen. Maar goed, we hebben het geld nodig >.>

Daar zit hier ook het grote struikelblok :p
En mijn vrouw wil geen 2de job bijnemen, de egoïste! :lol:

Genius
24 augustus 2018, 11:08
Gisteren in de lokale Carrefour een moeder (of marginale slons, kies zelf maar) met volgend t-shirt aan:

WATCH OUT - MY KIDS ARE WITH ME

In lelijke opdruk met goud en glitter en dan onderaan

Kyen - Dylano are in the house

VRESELIJK!!!

3 minuten later hoor ik die moeder in de rayon naast mij roepen op zijn plat Antwerps : “Kyeeenneeekeeuuuhh lot (laat) da liggen”

Mijn eten kwam spontaan omhoog!

Myllan
24 augustus 2018, 12:15
Gisteren in de lokale Carrefour een moeder (of marginale slons, kies zelf maar) met volgend t-shirt aan:

WATCH OUT - MY KIDS ARE WITH ME

In lelijke opdruk met goud en glitter en dan onderaan

Kyen - Dylano are in the house

VRESELIJK!!!

3 minuten later hoor ik die moeder in de rayon naast mij roepen op zijn plat Antwerps : “Kyeeenneeekeeuuuhh lot (laat) da liggen”

Mijn eten kwam spontaan omhoog!

Zij kan (kon) eveneens over haar nek gaan door die dikke bierbuik van jou, lelijke broek, geruit hemd of god weet hoe jij der bij liep.
Niet zo highclass doen en laat iedereen in zijn/ haar waarde.
Ik ga ook liever dood dan zoiets aan te doen maar als zij daarvan gelukkig wordt who cares?

Archaos
24 augustus 2018, 12:16
Onze dochter is net 11 maand geworden. Wij zijn beiden in zekere zin wat gefrustreerd geworden omdat we onszelf volledig zijn kwijt geraakt. Geen tijd meer voor elkaar, geen tijd meer voor vrienden, geen tijd voor hobby's, geen tijd meer om gewoon even niks te doen, ...

Ondertussen is nummer twee ook op komst, we kiezen liever voor de korte pijn :p

Bwa met eentje valt dat toch nog mee? Niemand die er eens een avondje op wil passen?

Plannen, plannen en nog eens plannen. Alle spontaniteit gaat er uit, dat wel. Je moet alles op voorhand plannen als je iets met twee wil doen. Dat is wel een aanpassing natuurlijk. Waardoor er sowieso wel minder tijd is voor elkaar.

Booka Shade
24 augustus 2018, 12:19
Zij kan (kon) eveneens over haar nek gaan door die dikke bierbuik van jou, lelijke broek, geruit hemd of god weet hoe jij der bij liep.
Niet zo highclass doen en laat iedereen in zijn/ haar waarde.
Ik ga ook liever dood dan zoiets aan te doen maar als zij daarvan gelukkig wordt who cares?

Of haar kinderen daar ook zo over denken..

Myllan
24 augustus 2018, 12:33
Ja ik zou maar al een afspraak maken bij een kindertherapeut want ja stel dat ze er een trauma aan overhouden.
Zolang die kinderen de pubertijd nog niet bereikt hebben denk ik niet dat ze daarvan wakker liggen.

Creeping Death
24 augustus 2018, 13:17
Bwa met eentje valt dat toch nog mee? Niemand die er eens een avondje op wil passen?

Plannen, plannen en nog eens plannen. Alle spontaniteit gaat er uit, dat wel. Je moet alles op voorhand plannen als je iets met twee wil doen. Dat is wel een aanpassing natuurlijk. Waardoor er sowieso wel minder tijd is voor elkaar.

Vooral dit.
De spontane dingen beperken zich tot vrij basic dingen die weinig of geen planning vragen.
Wandelen bv, kan je altijd snel met z'n drietjes doen en zelfs spontaan met vrienden afspreken lukt vrij aardig: ofwel komt er volk naar ons, ofwel gaan wij tot daar maar komen we wat later en vertrekken we wat vroeger. Die snappen dat allemaal wel hoor.

JPV
24 augustus 2018, 23:06
Enkele jaren geleden de fratsen van de dochter hier gepost, nu tijd voor die van de zoon (momenteel 4 jaar):

Toen hij naar het toilet ging met mij zag hij een persoon met dwerggroei. Zoon: "loopt die vanzelf of is dat op electriciteit"

"Papa, eet jij ook graag chineesappels? (hij bedoelde sinaasappels, was naar een Nederlands programma (waar ze eerder zeggen 'sinesappels') aan het kijken."

Hij wist niet wat te kiezen op de kermis. Plots: "als ik met mijn wijze vinger..." (wss bedoelde hij wijsvinger)

Mama; "Heb je zin om nog wat te knuffelen". Zoon: "Nu niet mama, want ik ben dringend moe"

Zoon wil met mij ganzenbord spelen. "Ik zal de handleiding lezen, papa." Hij begint (doet alsof hij leest): " Eerst moet je een snoepje krijgen..."

Toen papa zei dat het tijd was om te gaan slapen, antwoordde de zoon ad rem: "Papa, je bent geen goede leider".

Toen hij kleiner was: "Mama, ik heb de mieren dood gejagerd. .... De trein gaat knallern .... Een kikker is een kwaakspringer."

Klasgenootje had een schepje mee naar school. Leerkracht: "Misschien kunnen we het buiten gebruiken" Zoon: Nee, de zee is toch veel te ver.

Hij liet een scheetje. Mama vraagt of hij kaka moet doen op de WC. Zoon: "Neenee, het is er eentje voor hier"

Op een ochtend wilden mama en papa wat verder soezen en lieten ze de kinderen naar Samson ;) kijken. Plots horen we geroep en getier en komt de zoon in de gang staan en zegt: "Ik ben niet flink". Leuk als hij zo eerlijk is...

Toen hij nog geen 2 was, zei hij als hij wou zeggen dat de dochter ("X") wakker was gewoon "X is kakker"

Toen hij nog niet kon liegen: Mama: "heb je kaka gedaan" Zoon: "jaa.... neuuuh".
----
ik kan het iedereen aanraden om een boekje te hebben waar je zo'n dingen kan inschrijven. Leuk om te lezen en later handig als chantagemateriaal :cool:

jack|herrer
25 augustus 2018, 07:17
Ik ben blij dat ze hier eindellijk wat ouder zijn, nu 3 en 5. Ik heb altijd gezegd als ik de eerste maanden tot 9 maanden kon skippen deed ik het en vind het nog steeds. Nu ist allemaal veel fijner. Zo klein is toch niks voor mij...

Mulan
25 augustus 2018, 08:12
Enkele jaren geleden de fratsen van de dochter hier gepost, nu tijd voor die van de zoon (momenteel 4 jaar):

Toen hij naar het toilet ging met mij zag hij een persoon met dwerggroei. Zoon: "loopt die vanzelf of is dat op electriciteit"

"Papa, eet jij ook graag chineesappels? (hij bedoelde sinaasappels, was naar een Nederlands programma (waar ze eerder zeggen 'sinesappels') aan het kijken."

Hij wist niet wat te kiezen op de kermis. Plots: "als ik met mijn wijze vinger..." (wss bedoelde hij wijsvinger)

Mama; "Heb je zin om nog wat te knuffelen". Zoon: "Nu niet mama, want ik ben dringend moe"

Zoon wil met mij ganzenbord spelen. "Ik zal de handleiding lezen, papa." Hij begint (doet alsof hij leest): " Eerst moet je een snoepje krijgen..."

Toen papa zei dat het tijd was om te gaan slapen, antwoordde de zoon ad rem: "Papa, je bent geen goede leider".

Toen hij kleiner was: "Mama, ik heb de mieren dood gejagerd. .... De trein gaat knallern .... Een kikker is een kwaakspringer."

Klasgenootje had een schepje mee naar school. Leerkracht: "Misschien kunnen we het buiten gebruiken" Zoon: Nee, de zee is toch veel te ver.

Hij liet een scheetje. Mama vraagt of hij kaka moet doen op de WC. Zoon: "Neenee, het is er eentje voor hier"

Op een ochtend wilden mama en papa wat verder soezen en lieten ze de kinderen naar Samson ;) kijken. Plots horen we geroep en getier en komt de zoon in de gang staan en zegt: "Ik ben niet flink". Leuk als hij zo eerlijk is...

Toen hij nog geen 2 was, zei hij als hij wou zeggen dat de dochter ("X") wakker was gewoon "X is kakker"

Toen hij nog niet kon liegen: Mama: "heb je kaka gedaan" Zoon: "jaa.... neuuuh".
----
ik kan het iedereen aanraden om een boekje te hebben waar je zo'n dingen kan inschrijven. Leuk om te lezen en later handig als chantagemateriaal :cool:

Zaaaaaalig als ze al zo een karakter hebben als ze klein zijn!
En inderdaad, noteren! Hier is het volop foto's trekken van alles, meer dan mama, baba en daaida komt er nog niet uit ;p

Tomski
25 augustus 2018, 08:21
Ik ben blij dat ze hier eindellijk wat ouder zijn, nu 3 en 5. Ik heb altijd gezegd als ik de eerste maanden tot 9 maanden kon skippen deed ik het en vind het nog steeds. Nu ist allemaal veel fijner. Zo klein is toch niks voor mij...Ik mis dat babyzijn wel... heerlijk zo 's avonds in mijne zetel zitten met een klein boeleke dat ligt te pitten of flesje te drinken.

En dat vooral stilzit [emoji38]

pardal capoeira
26 augustus 2018, 20:40
Hier 3 kinderen. 4j , 2j en 10 weken. Ben mezelf tijdens deze 4 jaar toch een paar keer serieus tegenkomen.

Zo weet dat ik echt niet tegen moe zijn kan en al mijn geduld dan verlies.

Ook heb ik ondervonden dat ik vrij autoritair ben, waar ik echt wel van ben geschrokken, want zo heb ik mezelf nooit gezien.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Kelderke
27 augustus 2018, 11:24
Wie ergert zich hier ook dood aan het feit dat kennissen met kinderen van dezelfde leeftijd overal een strijd van maken? De onze kan al kruipen, de onze kan al lopen, de onze kan dit al of dat al... uiteraard steeds gepaard met de nodige foto's en filmpjes.

zarathustra
27 augustus 2018, 11:27
Wie ergert zich hier ook dood aan het feit dat kennissen met kinderen van dezelfde leeftijd overal een strijd van maken? De onze kan al kruipen, de onze kan al lopen, de onze kan dit al of dat al... uiteraard steeds gepaard met de nodige foto's en filmpjes.

Bwah als het is van 'oh kijk onze X kan dit of dat' dan is dat imo geen probleem. Als jij echter zegt 'oh ons jefke liep gisteren voor het eerst' en ze komen af met 'ah en hoe oud is die nu? Oh onze mariette deed dat al op <leeftijd -x maanden>' -- :rolleyes:

Tomski
27 augustus 2018, 12:09

den onze is zelfs nog ni proper :(

fotokes zien? :D

Tha_nOn
27 augustus 2018, 12:16
den onze is zelfs nog ni proper :(

Diene van mij ook niet, krijgen hem er ook niet in geïnteresseerd. Hopelijk lukt het nog tegen november (school dan) maar we hebben er echt geen energie voor momenteel /badparenting

Creeping Death
27 augustus 2018, 12:22
Bwah als het is van 'oh kijk onze X kan dit of dat' dan is dat imo geen probleem. Als jij echter zegt 'oh ons jefke liep gisteren voor het eerst' en ze komen af met 'ah en hoe oud is die nu? Oh onze mariette deed dat al op <leeftijd -x maanden>' -- :rolleyes:

Ah mijn zus heeft zo'n collega. Die zijn oudste verschilt maar een week met mijn oudste nichtje. Elke keer dat hij vraagt hoe het daarmee gaat is't om te stoefen over de zijne.

Nu heeft hij sinds mei een tweede maar aangezien die van mijn zus sneller achter elkaar zijn gekomen kan em dat ni meer.
Wel grappig, twee weken terug hadden we nen trouw en blijf mijn dochter (16 maand) bij mijn zus slapen. Die was aan't vertellen dat ze dan terug wa meer moeten oppassen; die van ons kan namelijk den trap op en mijn zus heeft geen hekjes meer aangezien die haar twee bengels al wat ouder zijn.
Collega: ah, die kan den trap op en van wanneer is die?
Mijn zus: van april.
Collega: ja, ik zie dat bij ons tweede ook, die moet ik ook al tegenhouden.
Mijn zus: april vorig jaar hé.
En zich dan maar in bochten wringen dat zijn wonder kind toch al enorm op weg was om op haar 3 maand al nen trap op te kruipen :D

Kelderke
27 augustus 2018, 12:25

Meestal wordt er zo gevraagd naar onze dochter, onmiddellijk gevolgd door een filmpje waarin ze hunne kleine filmen als hij al probeert te lopen etc.. het is gewoon telkens gestoef :)
Of zo een kind van enkele maanden oud al volledig in de kledij van Hugo Boss en Armani steken... en dan foto's doorsturen waar de merknamen duidelijk op te zien zijn.

Tomski
27 augustus 2018, 13:57
Ik heb een collega met een "hoogbegaafd" kind... daar hoort ge pas over stoefen... *kots*

ik ga al blij zijn als diene van ons een gelukkige kindertijd heeft, niet teveel problemenheeft bij de middelbare/hogere studies, en later een job kan doen dat 'm graag doet.

maar vooral dat hij gezond en gelukkig is, zonder hem te moeten pushen om in alles de beste te zijn.

Kelderke
27 augustus 2018, 14:12
Ik heb een collega met een "hoogbegaafd" kind... daar hoort ge pas over stoefen... *kots*

ik ga al blij zijn als diene van ons een gelukkige kindertijd heeft, niet teveel problemenheeft bij de middelbare/hogere studies, en later een job kan doen dat 'm graag doet.

maar vooral dat hij gezond en gelukkig is, zonder hem te moeten pushen om in alles de beste te zijn.

Doet mij denken aan iemand die vroeger mijn leeftijd had toen ik in het lager zat, die vader zat de hele tijd tegen mijn moeder op te scheppen over zijn resultaten, en hoe goed hij wel was in schoonschrift. Die kerel heeft dan uiteindelijk niet eens zijn middelbaar afgemaakt.

Tomski
27 augustus 2018, 14:23
Dat zijn dan idd de échte hoogbegaafde... zooooo slim dat alles saai is, beginnen extreem te rebeleren en stoppen dan uiteindelijk met school. Het is volgens mij gene cadeau om zo een kind te hebben.

Of zo een kindje zoals onlangs, 8 jaar oud en naar de unif. Succes daarmee!

Tomski
27 augustus 2018, 14:31
en ge hebt verdorie tegenwoordig keus voor schoolrugzakken, ni normaal :eek:

ofwel ene met Cars, ofwel met Paw patrol... kleir! :lol:

Micheal
27 augustus 2018, 14:45
Dat zijn dan idd de échte hoogbegaafde... zooooo slim dat alles saai is, beginnen extreem te rebeleren en stoppen dan uiteindelijk met school. Het is volgens mij gene cadeau om zo een kind te hebben.

Tegen ons zeggen ze altijd dat onze kleine nogal rap is met alles tegenover de andere kindjes.. Dan hou ik mijn hart altijd vast dat hij niet te slim is ofzo..

wiseguy444
27 augustus 2018, 21:45
Mijne jongste (10j.) Kijkt CNN, houd zich bezig met het periodiek systeem der elementen, Nasa, spaceX, politiek... De school is een lachertje volgens mijn zoon.
Benieuwd waar dit naartoe leidt...
Hij zit nu al in de vacatures te neuzen op nasa.gov.

oldPES
28 augustus 2018, 10:50
Meestal wordt er zo gevraagd naar onze dochter, onmiddellijk gevolgd door een filmpje waarin ze hunne kleine filmen als hij al probeert te lopen etc.. het is gewoon telkens gestoef :)
Of zo een kind van enkele maanden oud al volledig in de kledij van Hugo Boss en Armani steken... en dan foto's doorsturen waar de merknamen duidelijk op te zien zijn.

En Voss water...

https://youtu.be/QkD73ZjuJAQ

Tomski
28 augustus 2018, 10:58
Ik probeer de onze verstoppertje te leren...
Het concept gaat er toch niet zo goed in...

het tellen en zo lukt wel, "wiewe iszien" komt er ook al cava uit...

maar nadat hij mij gevonden heeft is het zijn toer en verstopt hij zich op de plek waar ik mij zonet verstopt had :rofl:

Tefal
28 augustus 2018, 11:22

Ik heb eens een managementcursus gevolgd in avondschool en 3/4 van de kinderen van m'n medestudenten waren 'hoogbegaafd'
"Hij functioneert niet op school want hij is hoogbegaafd"
"Hij haalt slechte punten omdat het te makkelijk is..."
"Ik ben toch eens ah kijken voor een privéschool"
"Mijn vrouw gaat thuisonderwijs geven want de school gaat te traag"

Het waren daar vooral een hoop blazers bijeen ;) Ik ben al blij dat de mijne gestopt is met zand eten...

Tomski
28 augustus 2018, 11:25
Ge moet dat filmke van Alex Agnew over hoogbegaafde kinderen es opzoeken. [emoji38]

Myllan
29 augustus 2018, 09:08
Ge moet dat filmke van Alex Agnew over hoogbegaafde kinderen es opzoeken. [emoji38]

Jaaa:lol:
Ik heb al zijn filmpjes bekeken vind het een héérlijke droogkloot:lol:

het tellen en zo lukt wel, "wiewe iszien" komt er ook al cava uit...

Superschattig!:love:
Ons kleintje zei altijd "wienie wee is te zien" haha kapot lief zijn ze op die leeftijd.

Booka Shade
29 augustus 2018, 09:20
Mijne jongste (10j.) Kijkt CNN, houd zich bezig met het periodiek systeem der elementen, Nasa, spaceX, politiek... De school is een lachertje volgens mijn zoon.

Here's your answer:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/Frimout.jpg/220px-Frimout.jpg

:D

Tomski
29 augustus 2018, 09:26

hopelijk wordt het een wise guy

Tomski
29 augustus 2018, 09:28
Den onze gaat maandag naar het eerste kleuterklasje... eerste schooldag ever, geen instapklasje gedaan.

Heb fokking veel stress in zijn plek, het is precies weer 1 september voor mij :rofl:

JPV
29 augustus 2018, 13:31

idd. collega heeft een identieke tweeling. Ene is heel succesvol in zijn leven (studeert mooi verder, is voorzitter van jeugdraad of jeugdhuis (geen idee meer wat), heeft lief etc. Andere was intellectueel véél sterker, maar heeft middelbaar niet afgemaakt en is eigenlijk depressief.

Hoogbegaafd zijn is zeker geen lachtertje.

JPV
29 augustus 2018, 13:38
Den onze gaat maandag naar het eerste kleuterklasje... eerste schooldag ever, geen instapklasje gedaan.

Heb fokking veel stress in zijn plek, het is precies weer 1 september voor mij :rofl:

De stress niet teveel uitstralen. Leerkrachten hebben op 1 september meer miserie met ouders dan met kinderen :). Als het nog lukt, probeer wel eens op voorhand de klas/school te tonen.

Muscleduck
30 augustus 2018, 10:48
Hopelijk mag ik deze vraag hier stellen:

Hoe wisten jullie eigenlijk wanneer jullie klaar waren voor een kind? Ik had altijd het idee dat ik een zoon en dochter wou, leek me perfect. Mijn vriendin is al van dag 1 van hetzelfde idee. Ze plaagde/plaagt me af en toe dat ze kindjes wilt. Ik heb altijd gezegd dat de verbouwingen eerst klaar moeten zijn en dat we moeten oefenen met een kat houden. Maar toch... we wonen nu een jaar samen, de verbouwingen zijn bijna af en eigenlijk twijfelen we beiden of we nog wel kinderen willen. Eerlijk gezegd is 1 van de redenen gewoon omdat ons leven nu al druk genoeg lijkt. Ik twijfel ook soms of ik wel energie genoeg ga hebben om 24/7 voor een kind te zorgen. Ik heb een neefje van ca 21 maanden en dat vind ik echt leuk. Met hem kan ik al voetballen, met een ballon naar elkaar kloppen etc. Het voordeel is hier natuurlijk dat ik mij niks moet aantrekken van de zorgen (of niet veel). Op het einde van de dag geef ik hem terug en mijn zorgen zijn voorbij. Ik heb er geen probleem mee om op te passen op hem, vind ik ook leuk. Ik heb ook een nichtje van 3 maanden en daar vind ik dan weer niet veel aan. Die slaapt, eet en kakt. Ik heb onlangs een avond (samen met vriendin) opgepast op de oudste en was eigenlijk blij dat de jongste naar de oma gebracht werd. Het is zoals een andere user hier zei:

Ik ben blij dat ze hier eindellijk wat ouder zijn, nu 3 en 5. Ik heb altijd gezegd als ik de eerste maanden tot 9 maanden kon skippen deed ik het en vind het nog steeds. Nu ist allemaal veel fijner. Zo klein is toch niks voor mij...

Ik heb dus ook dat gevoel, maar dan tot ruim een jaar vind ik er niet veel aan.

Soit, de hoofdvraag is dus: wanneer of hoe wisten jullie dat jullie klaar waren voor een kind? Of was het misschien een 'ongelukje'? Was de keuze snel gemaakt om het te houden? Ik hoop dat deze laatste vraag niemand voor de borst stoot.

zarathustra
30 augustus 2018, 10:55
Meh mijn criteria waren: financieel stabiel zijn en relatief zeker dat ik en mijn vriendin niet van het minste uiteen zouden gaan. En ik wou er ook niet te laat aan beginnen 35 was voor mij de limiet. Want ik snap wel wat je zegt, het kost veel energie. Maar tot zover is het het waard :p We zullen over 14 jaar nog eens spreken als ik 2 tienerdochters heb -_-

edit: ik ben ook wel vooraf van job veranderd om weg te zijn van het relatief regelmatig reizen.

Creeping Death
30 augustus 2018, 11:35
Hier was het ongelukje. We wilden wel kinderen maar ze is er dus sneller gekomen :)
Elke leeftijd heeft wel z'n charmes. Op voorhand was ik ook niet overtuigd van hele baby gedoe hoor. Mijn vriendin heeft wegens omstandigheden geen borstvoeding gegegeven, dus heb ze ook flesjes gegeven.
Da's echt zalig, zo'n klein ding eten geven, daarna bij u leggen en samen een dutje doen.

Tomski
30 augustus 2018, 12:32
Da's echt zalig, zo'n klein ding eten geven, daarna bij u leggen en samen een dutje doen.

Dit! Ik mis dat echt... gelukkig mag ik vanaf eind dit jaar weer eentje in de watten leggen :D

Wij waren op een bepaald moment ook aan het twijfelen of we nog aan kinderen gingen beginnen of verderdoen met proberen er te krijgen... ik was er toen al bijna 38... En toen beet het viske uiteindelijk toch... na 3 jaar proberen en stressen.

Er zijn mensen die zeggen: "ik zou het niet meer kunnen missen, maar ik zou toch niet meer herbeginnen". Wel, ik zou zelfs mijn oude leventje niet meer terug willen.
Dienen bengel die ik nu heb, wel zo zou ik er nog best een stuk of 3 bijwillen. :love:

Archaos
30 augustus 2018, 15:30
Je moet gewoon voor jezelf proberen uitmaken of je kinderen in je leven wilt of niet. Rationeel gewoon zien dat je financieel en relationeel stabiel bent.

Het is wel de grootste verandering in je leven. Verantwoordelijkheid en het kost tijd en energie. En zoals ik eerder al zei, de spontaniteit gaat toch wel grotendeels uit je leven.

Op iemand anders zijn kind passen is wel iets helemaal anders dan je eigen kind. De band met je eigen kind kan je met niets vergelijken.

Kortom, als het angstzweet je al uitbreekt bik de gedachte alleen, dan ben je er misschien nog niet klaar voor. ;)

Mulan
30 augustus 2018, 15:47
Parentale burnout: ook last van?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/30/een-stevige-dip-in-het-ouderschap-derde-van-vlaamse-ouders-heef/

Mulan
30 augustus 2018, 15:53
Wij wilden kinderen, een gezin vormen was belangrijk voor ons. Op het moment dat we er aan begonnen was niets "ideaal" maar als je daar op moet wachten.... Eerste keer zwanger geworden door 1x de pil te vergeten, helaas een miskraam gehad en dan samen beslist de natuur zijn gang te laten gaan. We waren wel al enkele jaren samen, stabiele woonsituatie maar mijn man zocht ander werk toen (wou niet meer in Brussel werken door de lange dagen) en ik had geen werk (interims in het onderwijs, zwanger geworden in juli). En toch lukt alles nu.. ;) behalve de chronische vermoeidheid.. Gemiddeld slapen nieuwe ouders het eerste jaar 5u per nacht. They are not lying... :'(

Tomski
30 augustus 2018, 16:26
Gemiddeld slapen nieuwe ouders het eerste jaar 5u per nacht. They are not lying... :'(

Zijn gemiddeldes hé....

dus bedankt om maar 2u te maffen zodat ik aan mijn 8u geraak :D

Mulan
30 augustus 2018, 16:44
Zijn gemiddeldes hé....

dus bedankt om maar 2u te maffen zodat ik aan mijn 8u geraak :D

Gelukkig haal ik er doorgaans 5 ;p Maar aangezien ik ook zwangerschapsslapeloosheid had (ja dat bestaat echt! :'() weet ik veel te lang niet meer wat 8u kwalitatieve slaap is.
Papa heeft geen enkele aanpassing gedaan in zijn slaappatroon, de meeste moeders worden namelijk veel sneller wakker dan de papa's en hij wordt zelfs nog niet wakker als ik hier beneden urenlang een zieke, gillende baby probeer te troosten...

MaTi
30 augustus 2018, 16:51
Haha, ik werd ook niet wakker van het gehuil. De mama heeft de nachten op haar genomen tijdens haar zwangerschapsverlof.

Ondertussen slaapt de kleine best wel goed van half elf tor half zeven. We zijn blij.

Mulan
30 augustus 2018, 17:03
Haha, ik werd ook niet wakker van het gehuil. De mama heeft de nachten op haar genomen tijdens haar zwangerschapsverlof.

Ondertussen slaapt de kleine best wel goed van half elf tor half zeven. We zijn blij.

Als mensen mij vragen of ze doorslaapt, zeg ik altijd : "ja hoor! Alleen start de ochtend doorgaans ergens tussen 3 en 5" ;p
Gelukkig ben ik zelf een ochtendmens, maar ook ik verkies 6u om wakker te worden... Zzzzzzzz...

Booka Shade
30 augustus 2018, 17:27
Wij wilden ook kinderen (ik wou er sowieso al 1 voor mijn 30ste), maar door een accident is het rapper gegaan dan gedacht.
Ik heb nog geen ervaring bij oudere kinderen van mezelf (van andere wel), maar de leeftijd waar mijn dochter nu in is (2 maanden) vind ik super!
Als het alleen nog maar beter gaat worden, dan heb ik nog schoon tijden te gaan :)

Meestal leggen we haar te slapen tussen 22u/23u en slaapt ze toch altijd tot 08u30/09u30.

zarathustra
30 augustus 2018, 20:17
Parentale burnout: ook last van?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/30/een-stevige-dip-in-het-ouderschap-derde-van-vlaamse-ouders-heef/

allez we hebben er weer een moderne ziekte bij :lol:

Intergalactic
30 augustus 2018, 20:38
en slaapt ze toch altijd tot 08u30/09u30.

Amai, hier nooit gehad, maakt niet uit welk uur we die te slapen leggen, altijd 6 uur (of soms vroeger) klaarwakker. De oudste durft al eens langer te slapen... tot 6u30 en in de vakantie tot 7u30, maar zeker nooit langer. Op een werkdag valt dat mee, omdat je dan ook moet opstaan, maar in een weekend of tijdens verlof...

Khyl@ris
30 augustus 2018, 20:43
Bij ons begint het idee te rijpen om aan kindjes te beginnen binnen twee jaar. We hebben net ons huis gekocht en allebei een vaste job. Maar hoe zit het eigenlijk financieel?

Baby - uitzet niet in beschouwing genomen, met hoeveel kosten per maand zou rekening gehouden moeten worden voor een baby? We kunnen bovendien op geen van onze ouders rekenen voor opvang dus dat betekent een volle maand crèche [emoji33].

Sent from my S8 using Tapatalk

Mulan
30 augustus 2018, 21:20
Bij ons begint het idee te rijpen om aan kindjes te beginnen binnen twee jaar. We hebben net ons huis gekocht en allebei een vaste job. Maar hoe zit het eigenlijk financieel?

Baby - uitzet niet in beschouwing genomen, met hoeveel kosten per maand zou rekening gehouden moeten worden voor een baby? We kunnen bovendien op geen van onze ouders rekenen voor opvang dus dat betekent een volle maand crèche [emoji33].

Dat is niet makkelijk uit te leggen want geen 1duidig antwoord.
Laat ons ze nu van uit gaan dat jullie goed verdienen en dus 500-600 euro crèche zullen moeten betalen.
Dat is de enige kost die "moet".
Wij gebruiken bvb wasbare luiers en billendoekjes. 400 euro kwijt tot aan de zindelijkheid. Gigantisch verschil met de mensen die echte pampers kopen, geparfumeerde luier zakjes, afvalverwerking voor de luiers,...

Ik heb borstvoeding en poedermelk gegeven. Kan de mama borstvoeding geven, kost het de eerste 6 maanden geen cent. Kan dat niet en heb je in het ergste geval een baby met koemelkallergie, spreken over potten van 35 euro per stuk, een pot gaat een week mee.
Na 6 maanden start de vaste voeding. Koop je alles in potjes van de duurdere merken? Of maak je ze zelf?
Kleding: koop je alles nieuw van dure merken? Of deels 2dehands, deels zeeman etc?
Speelgoed: koop je elke gril en liefst in tientallen? Of koop je enkele stuks, 2dehands en ga je voor een abonnement bij de spelotheek?

Feit is dat een baby die naar de crèche gaat, honderden euro's per maand kost. Het kindergeld stijgt vanaf volgend jaar naar iets rond de 155 euro maar dat is vaak nèt voldoende om ze luiers aan te doen en eten te geven. De belastingvoordelen zie je ook niet onmiddellijk en de uitzet kost inderdaad ook nog een flink pak. Hier alles voor rond de 1000 euro gekocht, bijna alles 2dehands. Als je weet dat je voor een goede kinderwagen (3 in 1) vlot 700 euro kwijt bent, begrijp je vast dat je snel aan 2000-3000 euro ligt vooraleer de baby een slaapkamer, park, autostoel, kinderwagen, eetstoel, kleren, luiertafel,... heeft.
En dan laten we de zwangerschap (die gepaard gaat met een volledig nieuwe garderobe ;p) nog buiten beschouwing.

Maar natuurlijk kan het! Ja, je zal opofferingen moeten maken. Maar dat is met alles zo in het leven en niet aan een gezin beginnen omwille van het financiële kan ik enkel begrijpen als je rond de armoedegrens moet leven...

Archaos
30 augustus 2018, 22:07
Je krijgt ook nog een geboortepremie. Was dat geen 1200 euro voor het eerste kind, als ik me goed herinner? Daar kan je toch al een stuk uitzet mee betalen ;)

Je kan de kosten ook wel spreiden. Sommige ouders richten al voor de geboorte heel de kinderkamer in met wieg, kleerkast, commode, accessoires, ... maar met enkel een wieg voor op de slaapkamer kom je de eerste maanden ook al heel ver hoor.

Maar goed. Kinderen kosten wel veel geld natuurlijk. Wij betalen, zoals Mulan aangaf, ook wel elke maand een kleine 600 euro voor de opvang

Tomski
31 augustus 2018, 08:53
Je krijgt ook nog een geboortepremie. Was dat geen 1200 euro voor het eerste kind, als ik me goed herinner? Daar kan je toch al een stuk uitzet mee betalen ;)

Je kan de kosten ook wel spreiden. Sommige ouders richten al voor de geboorte heel de kinderkamer in met wieg, kleerkast, commode, accessoires, ... maar met enkel een wieg voor op de slaapkamer kom je de eerste maanden ook al heel ver hoor.

Maar goed. Kinderen kosten wel veel geld natuurlijk. Wij betalen, zoals Mulan aangaf, ook wel elke maand een kleine 600 euro voor de opvang

idd 1200 euro voor je eerste kind, 938 voor het tweede.

en er is natuurlijk ook nog altijd de pamperrekening waar mensen hun centje kunnen op storten als ze niet persé een cadeau van een babylijst willen kopen.

Creeping Death
31 augustus 2018, 09:57

Zoals gezegd: dat verschilt enorm. De grootste kost zal idd de crèche zijn. De rest valt imo de eerste maanden nog wel mee.
Wat dingen die wij gedaan hebben:
- veel tweedehands gehaald. Dingen als een maxi cosi of nen box kan je gemakkelijk in goede staat vinden voor weinig geld. Van grote dingen hebben we alleen de voiture/buggy (twee in één) gekocht.
- kleding kan je ook tweedehands kopen of in een goedkopere winkel. Ze groeien daar relatief snel uit, dus imo niet zot veel geld aan geven.
- vast voedsel: geen potjes: die kosten echt een pak meer dan vers koken. Da's trouwens ook ni zo veel werk: in't weekend maakten we een paar potjes die we in de vriezer staken.

Dan druk je de kosten. Niet dat ik wil zeggen dat je op je kind moet besparen maar je moet ook niet overdreven zot doen.

Oh, nog een aanrader: een Tummy Tub ipv een baby badje. Eigenlijk is dat gewoon een emmer waar ge uw baby in wast :D
Imo handiger dan een bad en die van ons vond da echt geweldig.

Genius
31 augustus 2018, 10:15
Potjes is idd gemakkelijk maar pak duurder dan vers en totaal ni veel werk en mijn inzien toch gezonder dan potjes.

Qua kledij hebben wij gelukkig een bevriend koppel met een zoontje die al zijn kledij af en toe te koop zetten. 5 hemdjes voor €20, 5 broeken €10,.... En allemaal prima staat.
Kledij in de solden kopen helpt ook al.

En de dure dingens op uwe geboortelijst kopen de meter en peter wel en de grootouders.

Tha_nOn
31 augustus 2018, 10:15
Ik zou een maxi cosi of een autostoel (en een fietshelm) wel alleen overkopen van mensen die ge kent (en anders nieuw) want van zodra daar een ongeval mee gebeurd is, hoe klein ook, moet ge dat vervangen.
Voor de rest hetzelfde als hierboven: veel tweedehands gekocht (doen we vaak ook nog voor duurder speelgoed), kleren grotendeels tweedehands anders goedkopere winkels (maar dat hangt ook af van uw smaak, kheb vriendinnen dat die hipppere merken echt niet kunnen negeren) en dan valt die kost wel goed mee.

Kunstvoeding kunt ge iets goedkoper kopen op bol of in de Kruidvat (Nutrilon alleszins). Pampers van de Kruidvat vallen ook zeer goed mee van prijs (ik zag wasbare toch niet echt zitten).
Potjes kochten wij soms wel omwille van het gemak, maar dat valt wel mee vind ik (vooral gezien ge enkel de weekends hebt als hij/zij voltijds naar de opvang gaat)

En uiteindelijk gaat ge toch gerief hebben dat ge niet/amper gebezigd hebt :D

Creeping Death
31 augustus 2018, 10:36
Ja, je moet bv voor die Maxi Cosi rondkijken. We hadden iemand gevonden die er één had gekregen als eerste cadeau van de grootouders. Maar ze hadden er al ene die paste op een bepaald onderstel.

Bol bulkdeals zijn idd zalig. Eigenlijk vooral veel online in't oog houden. Een tijdje terug 3 kleedjes kunnen kopen voor de prijs van 1 van één of ander hip merk.
En hoe schraal het ook klinkt: rommelmarkten checken: mensen doen echt veel weg voor weinig geld. Niet dat we elke weekend die markten afschuimen maar als we der één passeren, hebben negen vd tien wel iets bij van kleding.

Laatste keer was in't dorp waar mijn vriendin van afkomstig is: 3 euro voor een gigantische rieten koffer. Die dient nu als speeldgoed mand. Paar plastic dozen er in vd Ikea en your set.

Booka Shade
31 augustus 2018, 10:44
Ik vind de kosten voor een baby eigenlijk reuzegoed meevallen :unsure:
En wij gebruiken pampers luiers, nan pro voeding (dus nooit borstvoeding gegeven), mijn vrouw koopt kleren tegen de sterren,.. En toch had ik het erger verwacht. Of dat hadden de mensen ons toch vooraf aangepraat.

MaTi
31 augustus 2018, 11:08
En wij gebruiken pampers luiers, nan pro voeding (dus nooit borstvoeding gegeven), mijn vrouw koop kleren tegen de sterren,.. En toch had ik het erger verwacht. Of dat hadden de mensen ons toch vooraf aangepraat.

Idem, denk wel dat bepaalde uitgaven ook wel terugschroeven door de nieuwe omstandigheden.

Booka Shade
31 augustus 2018, 11:37
Idem, denk wel dat bepaalde uitgaven ook wel terugschroeven door de nieuwe omstandigheden.

Inderdaad.
Nu, als ze aan het school gaan beginnen, dan gaan er weer extra kosten bijkomen, maar tegen dan verdienen we normaal ook weer meer :p

jack|herrer
31 augustus 2018, 11:44
Ik vind ook dat de kosten dikwijls overdreven worden. De ons gaan nu naar 1ste en 3de kleuterklas. Dat valt ook allemaal goed mee hoor.

Archaos
31 augustus 2018, 11:55
Eerste kleuterklas was een serieuze verademing tov die 600 euro voor de creche. Enkel wat geld om op school te blijven eten en voor een sporadische uitstap. En voor de rest hebben ze nog niets nodig buiten een brooddoos en een rugzakje.

Tha_nOn
31 augustus 2018, 11:58
En wij gebruiken pampers luiers, nan pro voeding (dus nooit borstvoeding gegeven), mijn vrouw koopt kleren tegen de sterren,.. En toch had ik het erger verwacht. Of dat hadden de mensen ons toch vooraf aangepraat.

Maar ze gaat nog niet naar de opvang hé :p

Muscleduck
31 augustus 2018, 12:55
En de dure dingens op uwe geboortelijst kopen de meter en peter wel en de grootouders.

Als peter kan ik dat bevestigen :lol: 1 deel van de autostoel kopen leek mij onnozel dus maar direct helemaal gekocht. Tijdens de doop nen 1e cadeau :)

Bedankt trouwens voor de antwoorden op mijn vorige vraag allemaal :niceone:

Khyl@ris
31 augustus 2018, 20:45
Bedankt voor de vele tips! Nu zullen we het inderdaad wel rond krijgen, maar sparen zal dan wel een pak minder zijn zo te horen.

Claesar
31 augustus 2018, 22:09
Interessant om eens te lezen ja :).

Nu begint zo stilaan door ons hoofd te spoken "Wat heb je allemaal nodig? Wat zijn van die zaken die men aanprijst maar die waarschijnlijk toch overbodig zijn?"...

Ik heb al van verschillende kennissen de wijze raad gekregen: "pas op, want ze proberen je vanalles te verkopen".

Mulan
1 september 2018, 05:06
Interessant om eens te lezen ja :).

Nu begint zo stilaan door ons hoofd te spoken "Wat heb je allemaal nodig? Wat zijn van die zaken die men aanprijst maar die waarschijnlijk toch overbodig zijn?"...

Ik heb al van verschillende kennissen de wijze raad gekregen: "pas op, want ze proberen je vanalles te verkopen".

Probleem is dat wat werkt voor de ene, nutteloos kan zijn voor de ander.
Zo een automatische schommelstoel bvb. Kost 180 euro en zou hier compleet nutteloos zijn geweest. Bij anderen is het dan weer het enige wat de baby rustig krijgt. Ik heb dan weer draagzakken, een ergonomische kan je voor 50 euro al 2dehands scoren. Doet hetzelfde als die schommelstoel maar ik kan 'm overal mee naartoe nemen ;p

De bumbo seat is ook zo iets. Die ligt bij mij in de auto om even de handen vrij te hebben als ik ergens naartoe moet. Straks moet ik naar de kinesist en moet mijn prutske mee. Kan ze gewoon in de bumbo seat spelen, vind ik handig. Anderen vinden het dan weer compleet nutteloos want je kan ze beter op een deken leggen om de motoriek te oefenen. Klopt. Maar ik neem m net mee op verplaatsing als er te weinig ruimte is om haar de kamer rond te laten rollen.

Flessenwarmer, sterilisator voor in het stopcontact,.. Allemaal nutteloos hier want ik heb een microgolf sterilisator en ze drinkt flesjes op kamertemperatuur.
Ik had ook zo een babycook, het onmisbare item als ze vaste voeding beginnen eten! Is al terug buiten gevlogen, ik maak veel grotere hoeveelheden klaar met mijn keukensteamer en de blender om alles in te vriezen :)

1000 en 1 speelgoedjes? In de crèche hebben ze al heel veel. Je kan dus gewoon aanschaffen waar ze daar heel goed op reageert. En ik heb gewoon een abonnement genomen op de spelotheek aan 10 euro per jaar voor de grote, dure stukken. Ze speelt nu bvb met een activiteiten kubus van 70-80 euro die ik gehuurd heb. Kan ik 3 weken houden en daarna nóg eens ontlenen tot ze hem beu is.

Beste is vooral om niet te veel vooraf te kopen, na de geboorte is nog tijd genoeg. Op de lijst stonden bij ons enkel spullen die niet onmiddellijk nodig waren zoals extra flesjes, speelgoed, 2de waskussen, badje, boeken, nachtlampje,... En dan pas te kopen als je denkt "dit mis ik nu echt!" en het dan 2dehands te kopen aan 1/3de van de nieuwprijs ;p

whoopie
1 september 2018, 21:50
Die babycook gebruiken wij hier ook.
Zoontje is nu 7 maand oud. Maak op de vrije dagen daar altijd verse groentepap mee. Gemiddeld 300gr en dan is die babycook wel vol.

Wat ik het aller handigste vind om te hebben is de Doona autostoel.
Is eigenlijk een maxicosi waar wieltjes uit klappen.
Superhandig voor bijvoorbeeld naar de winkel te gaan. Gewoon knop induwen en de wieltjes klappen uit.

Tomski
3 september 2018, 10:43
Precies weer school als ik mijn fb wall bekijk [emoji14]

Micheal
3 september 2018, 10:47

Ik heb da op de baan gemerkt, alle zondagsrijders en taffelaars die autos buitengehaald om de kinderen naar de overkant vant straat te brengen..

Genius
3 september 2018, 12:06

Ik zei her daarstraks nog tegen collega, heel facebook staat vol. Ge moogt 38463 scrollen en nog ziet ge foto’s van klein mannen.

Nu, als die van mij naar’t school gaat zal ik wss hetzelfde doen.

Micheal
3 september 2018, 13:17
Zijn er hier mensen die hun kinderen niet of amper op FB posten? Mijne zoon moet 2 worden en we hebben tot nu toe nog maar 3 foto's gepost ofzo.. geboorte verjaardag en eens ne keer tussendoor..

MaTi
3 september 2018, 13:49
Ik heb geen facebook. Mijn vrouw wel.

Een foto erop en meer moet dat niet zijn.

Voor mij hoeft ze later ook niet in zo een groep te zitten waar elke dag fotos van in de klas worden gezet. Of voor afspraken door te geven.

Mulan
3 september 2018, 13:55
Zijn er hier mensen die hun kinderen niet of amper op FB posten? Mijne zoon moet 2 worden en we hebben tot nu toe nog maar 3 foto's gepost ofzo.. geboorte verjaardag en eens ne keer tussendoor..

1 foto om de geboorte aan te kondigen, sindsdien een aantal foto's van haar achterhoofdje ;p
Op 1 besloten groep post ik soms wel foto's van haar, maar niet publiekelijk. Als het aan mij lag stond ze wekelijks op mijn fb maar de papa houdt het liever anonieme.

Creeping Death
3 september 2018, 14:01
Probleem is dat wat werkt voor de ene, nutteloos kan zijn voor de ander.

Vooral dat dus. Om uw post er bij te nemen: die Bumbo seat gebruiken we dus gewoon ni :D
En die Babycoock vonden we dan wel handig, zeker toen we nog in't appartement woorden: daar hadden we geen afwasmachine en dat was minder afwas :p En da ding mixt echt wel goed.
Maar da's ook maar voor een paar maand, de onze at nogal snel mee van aan't tafel.

't belangrijkste imo: kledij, goeie voiture en maxi cosi. Daar geraak je al een heel eind mee. De rest is eerder nice to have.

Mijne profiel foto is met mijn dochter :unsure:

Post nu sowieso heel weinig op FB. Heb trouwens nog geen 100 vrienden. Mensen die ik echt allemaal ken, dus mag best gezien worden.

Tomski
3 september 2018, 14:08

Is bij ons ook zo... op die 3 jaar tijd misschien 10 foto's.
Ge hebt mensen waarbij je het kind ziet opgroeien. Ik heb er zelfs ene op mijn wall zitten die dagelijks een foto post van de kleinen + nogmaals de herinnering herposten van x jaar terug.

zarathustra
3 september 2018, 14:12
2-3 foto's op FB tot nu toe denk ik, geen enkele van mijn maar vriendin wil er af en toe wel eentje posten. Gesloten of open groepen maakt uiteindelijk allemaal weinig uit, eens de foto in de facebook cloud zit is die uit uw controle, dus ik probeer dat toch maar te beperken.

Tomski
3 september 2018, 14:26
De meeste foto's worden bij ons in de family whatsapp groep gesmeten...

zarathustra
3 september 2018, 14:33
De meeste foto's worden bij ons in de family whatsapp groep gesmeten...

zelfde facebook eh :p

damocles
3 september 2018, 15:33

Ik zorg ervoor dat er helemaal niets van hem op Social media komt. Als ze hem willen zien moeten ze maar Real life komen kijken.

En zo heeft die uk binnen 15 jaar geen moeite om al die babyfoto's online te negeren

whoopie
3 september 2018, 18:13
Hier ook. 1 foto bij de geboorte.

Verder bewust geen fotos van ons kindje.
Als er toch eentje is (groepsfoto bv) dan selecteren we bewust diegene waar het gezicht niet op zichtbaar is.

Tha_nOn
3 september 2018, 18:46
Mijn profielfoto de laatste 2 jaar was meestal met kind(eren). Ik post sporadisch (7tal van mijn oudste die 2,5 is nu). Mijn man post ook af en toe iets (misschien iets meer?). Ik heb niet echt de nood om dat continu te delen, maar ik wil ook niet per se niets zetten (niet-vrienden kunnen sowieso niets zien).
Al vermoed ik dat er bij de 2de nog minder zal gepost worden :')

whoopie
3 september 2018, 19:43
Voorbeeld is een foto bij een wandeling, waar hij in de draagzak bij zijn moeder hangt.
De foto die dan bv op facebook komt is de foto waar de baby net wegkijkt en je dus wel de baby in draagzak ziet, maar niet zijn gezichtje.

Al de andere foto's worden wel uitgebreid met familie gedeeld in messenger of whatsapp groepen.

Kelderke
4 september 2018, 12:30
Ik heb op een jaar tijd ook maar vier foto's gepost, altijd foto's waar ik zelf ook bij sta. Gewoon om de mensen die ik zelden tot nooit nog zie wat up to date te houden.

TNTim
4 september 2018, 13:18
Ik zorg ervoor dat er helemaal niets van hem op Social media komt. Als ze hem willen zien moeten ze maar Real life komen kijken.

En zo heeft die uk binnen 15 jaar geen moeite om al die babyfoto's online te negeren
Zelfde hier.
Als ze later foto's online willen gooien dan moeten zij dat weten, maar dan is het wel hun keuze.

Tomski
4 september 2018, 19:07
We zitten hier te eten, ik heb mij redelijk volgestoken en ik zeg tegen die van ons: ik ga stoppen voor ik ontplof.

Onze kleinsten: papa ontploffen?
Ik zeg ja
Is jouw bril dan kapot?
Vermoedelijk wel...

Papa mag ni ontploffen, niet zoveel eten!!

En meneer heeft dus ook gedaan met eten want hij wil zelf ook ni ontploffen..

Op ons woorden dus beginnen letten :o

TNTim
4 september 2018, 20:22
Paar weken terug in de winkel: "kijk, een papa gaai!" "En een mama gaai ook!" :)

Mefke
4 september 2018, 20:51
Wij mogen dat hier ook beginnen doen, en zelfs als ze slapen zijn we niet veilig vorige week gemerkt.

Vorige week toen we op vakantie naar Nederland vertrokken paar keer file en gezaag van onze oudste (bijna 4): ik wil op vakantie, we gaan er niet geraken... Ge kent die plaat he.
Tegen dat we er ver zijn liggen ze alle 2 te slapen en we passeren een plaatsje dat we ook passeren als we naar familie die in Duitsland woont rijden dus ik zeg om te zeveren tegen mijn vrouw: oei, we zijn verkeerd. Direct de oudste in volle paniek: zijn we verkeerd? We gaan er niet geraken? Zijn we ver verkeerd?

Beetje later vraagt mijn vrouw aan de oudste: wil je een koek? De jongste van anderhalf zijn ogen gaan onmiddellijk open, begint met die handjes te flapperen van 'geef die koek maar hier he' (hij spreekt nog niet buiten het woordje bumba maar kan hem voor de rest wel al goed duidelijk maken)

Onze oudste is nogal lomp (da heeft hem van zijn ma :unsure: ) en hoe dikwijls dat we die niet moeten zeggen: je moet kijken waar je loopt, kijken waar je je voetjes zet, ... (Aleja ook de gekende plaat). Waren thuisgekomen na de reis, valies met was open voor het wasmachine. Ik passeer wat later terwijl ik geloof iets aan het lezen was, val bijna over die valies (ja daarmee is het bewezen van waar die lompigheid komt :unsure: ) De oudste komt achter mij: papa, je moet uitkijken waar je loopt, je moet kijken waar je je voetjes zet... Dezelfde plaat als dat hij al zo veel gehoord had.

Kelderke
5 september 2018, 08:13
Mijn dochter krijgt tandjes, en dat gaat gepaard met koorts. In de crèche mag ze niet blijven als ze koorts heeft, en we hebben maar een aantal respijtdagen. Als mijn dochter voor elk tandje dat ze krijgt moet thuis blijven van de crèche zullen die dagen er snel door zijn, en betalen we de volle pot voor dagen dat ze niet mag gaan omdat ze koorts heeft. Pff...

Archaos
5 september 2018, 08:34
Maakt ze dan zo'n hoge koorts? Bij ons in de creche mag het tot 38,2

Micheal
5 september 2018, 08:36
Mijn dochter krijgt tandjes, en dat gaat gepaard met koorts. In de crèche mag ze niet blijven als ze koorts heeft, en we hebben maar een aantal respijtdagen. Als mijn dochter voor elk tandje dat ze krijgt moet thuis blijven van de crèche zullen die dagen er snel door zijn, en betalen we de volle pot voor dagen dat ze niet mag gaan omdat ze koorts heeft. Pff...

Das wel minder.
Bij ons mogen ze gelukkig wel met lichte koorts naar de opvang, maar daar lopen ook 2 verplegers full time rond.

Mulan
5 september 2018, 08:48

Hier kregen we de koorts onder controle met perdolan, als ze met koortswering onder de 38 graden blijven, mag ze komen. Baby met koorts binnen brengen= telefoontje dat we haar moeten komen halen.

Hier zijn de respijtdagen ook snel gegaan, doktersbriefje telt pas vanaf 10 dagen afwezigheid en onze pruts lag al 3x ih ziekenhuis voor 1 week sinds ze naar de crèche gaat en dan daarna nog 1 of 2 weken thuis om te bekomen...

Tha_nOn
5 september 2018, 10:12

Meestal is die reactie het hevigste bij de eerste paar tandjes. Kans is groot dat de koorts dan ook wegblijft bij de latere.

Mefke
5 september 2018, 10:39
Bij ons zijn ze er dus vrij los in als ik dat zo hoor. Kindje mag gaan tot koorts van 38,5. Als ze er zijn en ze krijgen koorts bellen ze om te vragen of ze perdolan mogen geven. Gaat de koorts dan omlaag mag ie blijven, anders moet ge hem komen halen. Dag niet aanwezig is een doktersbriefje, anders gaat er een respijtdag af. Maar gezien grootouders ook werken en nog eens veraf wonen, heb ik/vrouw sowieso een briefje nodig voor ons werk ook dus moet je zeker naar de dokter.
Omdat de helft van hun dagen dat ze dicht zijn samen vallen met mijn vastgelegde verlofdagen eigenlijk zeer weinig respijt dagen gebruikt elk jaar. (Dat hun verlof grotendeels samenviel met dat van mij was dan ook een van de redenen waarvoor we die crèche gekozen hebben).

zarathustra
5 september 2018, 11:33

Wees blij, hier is het koorts op dag 1 == komen halen en moeten dan minstens 1 dag koortsvrij zijn. Dus maandag koorts, ten vroegste woensdag terug. Met diarree is het 2 dagen, dus dan is het ten vroegste donderdag terug.

Tomski
5 september 2018, 18:25
AC origins aant spelen met de kleine naast mij. Heb em ne controller gegeven dat ie "kan mee doen"

Fijnste vindt hij de kameel roepen [emoji38]

"Kaaaameeeltjeuhkomeeeuh"

En terwijl hij roept duw ik op fluitsignaal voor de kameel zodat dat beest afkomt

Te cute :love:

Mikoo1989
6 september 2018, 07:14
Mijn dochter krijgt tandjes, en dat gaat gepaard met koorts. In de crèche mag ze niet blijven als ze koorts heeft, en we hebben maar een aantal respijtdagen. Als mijn dochter voor elk tandje dat ze krijgt moet thuis blijven van de crèche zullen die dagen er snel door zijn, en betalen we de volle pot voor dagen dat ze niet mag gaan omdat ze koorts heeft. Pff...Hier idem. Schandalig eigenlijk elke maand zelfde betalen ongelang of u kind ziek is. Of crèche teambuilding/ week in verlof is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Mikoo1989
6 september 2018, 07:18
AC origins aant spelen met de kleine naast mij. Heb em ne controller gegeven dat ie "kan mee doen"

Fijnste vindt hij de kameel roepen [emoji38]

"Kaaaameeeltjeuhkomeeeuh"

En terwijl hij roept duw ik op fluitsignaal voor de kameel zodat dat beest afkomt

Te cute :love:Leuk. Mijne is nu jaar en half en wilt altijd op men schoot met een controller zitten als ik ook speel. Ben aan wachten tot er zn geluiden uitkomen zoals bij jouw :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Sir WarCry III
6 september 2018, 07:51
Ik had zo eens mijne laptop meegepakt naar ne maat thuis en wij zaten Diablo te spelen in LAN. Kroop dieje zijne kapoen van twee jaar daar ineens bij mij op schoot om te kijken in plaats van bij zenne pa. Het was begot den eerste keer dat da manneke mij zag. Misschien was het omdat ik een PC had en tot nu toe had niemand buiten zijne pa een PC dus moest ik wel te vertrouwen zijn zeker? :)

Tomski
6 september 2018, 08:00
Leuk. Mijne is nu jaar en half en wilt altijd op men schoot met een controller zitten als ik ook speel. Ben aan wachten tot er zn geluiden uitkomen zoals bij jouw :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met TapatalkZal ni te lang meer duren, onze is er 2jaar en 8 maand nu

Xena
6 september 2018, 09:33
wij gebruiken Lifecake - The private place for families (http://www.lifecake.com) om foto's van onze kleine ukkie te delen.
Staat volledig los van FB, G en MS, en laat ons toe in besloten kring toch foto's te kunnen rondsturen en een "tijdslijn" te kunnen bijhouden.

jack|herrer
6 september 2018, 09:47
Die van ons, 5 en 3, hebben de xbox of ps nog nooit zien aanstaan. Ze hebben geen idee wat die doosjes doen. Ik speel ook alleen als ze in bed liggen. Buiten TV en tabblet moesten ze niet nog meer naar een scherm gezogen worden.
Als ze later wat ouder zijn geen probleem, maar kog steeds gelimiteerd.

Dhene
6 september 2018, 10:04
Mijne is ook anderhalf nu en die wilt ook heel de tijd mijn ps4 controller afnemen en ermee spelen. Heeft zelfs al paar dingen op tv getoverd waarvan ik niet wist dat ze bestonden :p

Tomski
6 september 2018, 10:06
Die van ons, 5 en 3, hebben de xbox of ps nog nooit zien aanstaan. Ze hebben geen idee wat die doosjes doen. Ik speel ook alleen als ze in bed liggen. Buiten TV en tabblet moesten ze niet nog meer naar een scherm gezogen worden.
Als ze later wat ouder zijn geen probleem, maar kog steeds gelimiteerd.

den onze is precies alleen maar geïnteresseerd in AC... als de kameel meedoet.

Als ik fifa speel of gran turismo dan is em weg en gaat ie met zijn treinen spelen...

zarathustra
6 september 2018, 10:13
De jongste van de twee heeft hier op haar 9 maanden ofzoiets ons een abbonement op PS plus + Fifa 18 aangesmeerd.. dan toch maar parental controls ingesteld. Maar wij gebruiken de PS4 om youtube te zien ( Bumba o.a) dus ze weten ondertussen wel hoe ze iets kunnen stoppen en starten. ( bijna 2 jaar nu)

Ik speel nooit games, als ze wakker zijn maar ze spelen wel af en toe een kinder ding op onze gsms. ( wat dus enkel kan als we beide thuis zijn, want met 2 een scherm delen zit er niet in :p )

Myllan
6 september 2018, 10:43
Wordt er überhaupt nog gespeeld met traditioneel speelgoed als puzzels, popjes en play-doh?
Ons (zijn) dochter is 7 en heeft een tablet waar ze maar eens 1x/week op mag spelen. Wilt het zelfs niet en soms als ze bij ons is helemaal niet. Ze zit nu in het 2de leerjaar en heeft het Avi-niveau van een 9 10 jarige. We kopen (kochten altijd al) van die educatieve spelletjes boekjes en dat doet ze erg graag. Als we haar oprecht gelukkig wilt maken dan we ze ze mee naar de bib.

Vind dat sowieso beter dan die hersendode games en god weet wat nog allemaal. Vind het erg genoeg dat wij met de jaren hersendoder worden.:(

Sir WarCry III
6 september 2018, 10:58
De kinnekes van mensen die ik ken hebben in ieder geval allemaal nog nen berg gewoon speelgoed.

zarathustra
6 september 2018, 10:59
Wordt er überhaupt nog gespeeld met traditioneel speelgoed als puzzels, popjes en play-doh?
Ons (zijn) dochter is 7 en heeft een tablet waar ze maar eens 1x/week op mag spelen. Wilt het zelfs niet en soms als ze bij ons is helemaal niet. Ze zit nu in het 2de leerjaar en heeft het Avi-niveau van een 9 10 jarige. We kopen (kochten altijd al) van die educatieve spelletjes boekjes en dat doet ze erg graag. Als we haar oprecht gelukkig wilt maken dan we ze ze mee naar de bib.

Vind dat sowieso beter dan die hersendode games en god weet wat nog allemaal. Vind het erg genoeg dat wij met de jaren hersendoder worden.:(

Bwah ze hebben boeken, ze hebben duplo, poppen en puzzels. Maar ze willen vooral buiten spelen, met hun fietsjes rijden of naar de lokale speeltuin. Maar eerlijk gezegd, als we thuis komen om 16:30 en eten moeten maken en er is maar 1 van ons daar, dan heb ik er geen probleem me om ze ene half uur bumba of plop te laten zien.

Ik heb er trouwens geen probleem mee dat ze ook zullen gamen binnenkort, maar dan wel dat ze weten wat ze doen.

Tomski
6 september 2018, 11:02
De kinnekes van mensen die ik ken hebben in ieder geval allemaal nog nen berg gewoon speelgoed.

"nen berg" is een understatement :lol:

ik ga blij zijn als ze ooit naar hun speelkamer kunnen verkassen...

Creeping Death
6 september 2018, 11:30

Ik denk van wel.
Die van mijn zus mogen dagelijks een kwartier op den tablet, voor de rest moeten die zich maar bezig houden met gewoon speelgoed. Die van mij zal wel moeten want wij hebben geen tablet :)
Ze mag wel gamen of op de pc of zo zitten als ze ouder is maar dat zal beperkt zijn in tijd en onder toezicht.

Lint
6 september 2018, 15:38
Amaai meer tegenkanting tegen games / tv dan ik had verwacht (van een gameforum).
Ik heb 0,0 problemen om mijn dochter voor tv te zetten, en later veel laten gamen. Er moet wat balans zijn met sociaal spel en actief zijn, maar voor de rest doe maar op !
Ikzelf ben ook grotendeels met games groot geworden, en dat is redelijk ok geworden.

De jongste van de twee heeft hier op haar 9 maanden ofzoiets ons een abbonement op PS plus + Fifa 18 aangesmeerd.. dan toch maar parental controls ingesteld.
9 maand? Lol ! Volledig per ongeluk dat toch?
Die van mij is 10maand en prutst graag met de PS4 bakskes (wat ze van mij niet mag( en dan verschijnt er vanalles op de TV :p. Maar met de beste wil van de wereld kan die niks bewust selecteren :).

Ja zeker

Ze zit nu in het 2de leerjaar en heeft het Avi-niveau van een 9 10 jarige.
Ah ... ok

Archaos
6 september 2018, 16:07
Je moet je ook niet schuldig voelen om je kind eens voor de TV of achter de tablet te zetten. Zolang er maar een goede balans is.

De jongste hier heeft het te druk met alles te verkennen en in kasten te kruipen/uit te laden :p
Al gaat daar in de crèche vanaf 16u wel de TV op.

De oudste (2e kleuterklas) heeft gelukkig geen TV in de klas (er zijn scholen die dat wel hebben) of in de opvang tijdens de vakanties. Hij speelt ook heel graag buiten of met zijn speelgoed. TV is meestal enkel voor s' avonds even na 't school als hij moe thuiskomt of in 't weekend 's ochtends.

Op jonge leeftijd is het dus meestal geen probleem volgens mij. Ik veronderstel hoe ouder hoe moeilijker. Zeker omdat ze vanaf hun 6 jaar ook veel moeten stilzitten in de klas.

zarathustra
7 september 2018, 13:14
9 maand? Lol ! Volledig per ongeluk dat toch?
Die van mij is 10maand en prutst graag met de PS4 bakskes (wat ze van mij niet mag( en dan verschijnt er vanalles op de TV :p. Maar met de beste wil van de wereld kan die niks bewust selecteren :).

Wel ja per ongeluk. Ze kon zich op trekken aan de tafel en de controller lag daar. Ze had toen wel door dat als ze de joysticks aanraakte er iets op het scherm bewoog. Nu zijn ze 23 maanden en ze kunnen afleveringen pauseren en terug starten >.>

Tetram
7 september 2018, 15:03
Je moet je ook niet schuldig voelen om je kind eens voor de TV of achter de tablet te zetten. Zolang er maar een goede balans is.

De jongste hier heeft het te druk met alles te verkennen en in kasten te kruipen/uit te laden :p
Al gaat daar in de crèche vanaf 16u wel de TV op.

De oudste (2e kleuterklas) heeft gelukkig geen TV in de klas (er zijn scholen die dat wel hebben) of in de opvang tijdens de vakanties. Hij speelt ook heel graag buiten of met zijn speelgoed. TV is meestal enkel voor s' avonds even na 't school als hij moe thuiskomt of in 't weekend 's ochtends.

Op jonge leeftijd is het dus meestal geen probleem volgens mij. Ik veronderstel hoe ouder hoe moeilijker. Zeker omdat ze vanaf hun 6 jaar ook veel moeten stilzitten in de klas.

Zou de info eens moeten terugzoeken, maar op basis van info die een ontwikkelingspsycholoog ons eens meegegeven heeft, is die balans echt wel miniem hoor. Uitgedrukt in schermtijd per dag (tv, gamen, tablet of anders), was dat als ik me nog goed herinner ordegrootte van amper een uur ergens tussen 6 en 10 jaar oud. En voor jongere kinderen was dat nog minder met de raad om eigenlijk geen schermtijd te geven aan baby's en peuters (niet alleen niet goed voor gezondheid maar ook niet voor ontwikkeling).

De onze is hier nu 17 maand oud, en heeft nog nooit tv gekeken (hoogstens gezien dat het ding aan staat, maar veel aandacht schenkt ie er verder niet aan) of met een tablet gespeeld. Blokjes, vormen, lego (duplo eigenlijk), boekjes en vooral mama en papa nadoen, dat interesseert hem dan weer wel. Of buiten spelen, doet ie ook graag :D.

En op zich zijn we ook van plan om daar zo mee door te gaan. Vrienden van ons hebben twee kids waar ze nergens mee heen kunnen gaan, zonder dat die twee beginnen zagen en klagen om een tablet of een telefoon, op straffe van lastigheid en gedoe als ze dat niet krijgen. Als het even kan willen we zo gene kleine :).

Superdad
7 september 2018, 16:50
Of ge kunt hem ermee leren omgaan natuurlijk. Win win...

Bloembak
7 september 2018, 17:21
Hoezo win win? Door ze de eerste jaren weg te houden van tablets en dergelijke, gaan ze zeker geen achterstand voor het leven oplopen hoor.

Archaos
7 september 2018, 17:54
Zou de info eens moeten terugzoeken, maar op basis van info die een ontwikkelingspsycholoog ons eens meegegeven heeft, is die balans echt wel miniem hoor. Uitgedrukt in schermtijd per dag (tv, gamen, tablet of anders), was dat als ik me nog goed herinner ordegrootte van amper een uur ergens tussen 6 en 10 jaar oud. En voor jongere kinderen was dat nog minder met de raad om eigenlijk geen schermtijd te geven aan baby's en peuters (niet alleen niet goed voor gezondheid maar ook niet voor ontwikkeling).

Goh ja, al die studies over peuters en kleuters... Je mag dit niet, je mag dat niet en elk jaar komt er wel een studie uit die weer iets anders zegt dan de vorige... (en dan heb ik het niet alleen over TV of PC)

Ik opteer toch gewoon voor gezond verstand. Het is logisch dat je een kind van 2 jaar niet het ganse weekend achter de TV moet zetten. Maar omgekeerd moet je ook niet hysterisch lopen doen als je kind eens wat (langer) TV kijkt. Kleine kinderen kunnen toch zolang hun aandacht er niet bij houden hoor. Het is vooral belangrijk dat een kind zich hoofdzakelijk bezig houdt met bewegen, spelen en sociaal contact.

Superdad
7 september 2018, 22:49
Hoezo win win? Door ze de eerste jaren weg te houden van tablets en dergelijke, gaan ze zeker geen achterstand voor het leven oplopen hoor.En waar zeg ik dat?

Ik zeg dat het niet zo zwart wit moet zijn.

Hij zegt dat hij dat wil aanhouden. Voor heel zijn leven dan? Dat is zoals alcohol verbieden. Tot hij 18 wordt...

De onze zijn van jongsaf aan begeleid daarin en die weten perfect wat mag en wat niet. Hebben er zelf ook niet altijd zin in. Overigens vorige week op terugreis 12u in de auto gezeten. Nog een geluk van tablets dan.

Tetram
8 september 2018, 10:28
Goh ja, al die studies over peuters en kleuters... Je mag dit niet, je mag dat niet en elk jaar komt er wel een studie uit die weer iets anders zegt dan de vorige... (en dan heb ik het niet alleen over TV of PC)

Ik opteer toch gewoon voor gezond verstand. Het is logisch dat je een kind van 2 jaar niet het ganse weekend achter de TV moet zetten. Maar omgekeerd moet je ook niet hysterisch lopen doen als je kind eens wat (langer) TV kijkt. Kleine kinderen kunnen toch zolang hun aandacht er niet bij houden hoor. Het is vooral belangrijk dat een kind zich hoofdzakelijk bezig houdt met bewegen, spelen en sociaal contact.

Goh, over hysterie heb ik met geen woord gerept eh :).
En uiteraard is dat gezond verstand gebruiken, maar dat gezond verstand zegt ons dat een kleine van 17 maand niets te zoeken heeft achter tv, tablet of telefoon. Laat hem maar spelen en ontdekken, binnen en buiten; 't zal zijn ontwikkeling niet slechter maken.

Tetram
8 september 2018, 10:35
En waar zeg ik dat?

Ik zeg dat het niet zo zwart wit moet zijn.

Het moet niet, maar het mag wel.

Hij zegt dat hij dat wil aanhouden. Voor heel zijn leven dan? Dat is zoals alcohol verbieden. Tot hij 18 wordt...

Voor heel zijn leven is iets dat jij er nu bij sleurt. Maar ik/wij zie(n) de noodzaak niet om een peuter of een kleuter for that matter, al met tablets en what not uit te rusten.
Tuurlijk, dat is een vlotte gemaksoplossing; steek ze zoiets in hun handen en je bent er van af, maar daar zien we het ouderschap toch ook met net iets meer betrokkenheid. Dus nee, hij zal geen game/tablet-ban hebben tot zijn 18de, maar hij zal zijn peuter-, kleuter-, en wellicht zelfs een mooi stuk van zijn lagere school-tijd doorbrengen op de klassieke manier: lezen, spelen, buiten ravotten, interactie met vriendjes en familie. Voor dopamineshotjes heeft ie later nog tijd genoeg.

Mulan
8 september 2018, 11:51
Het moet niet, maar het mag wel.

Voor heel zijn leven is iets dat jij er nu bij sleurt. Maar ik/wij zie(n) de noodzaak niet om een peuter of een kleuter for that matter, al met tablets en what not uit te rusten.
Tuurlijk, dat is een vlotte gemaksoplossing; steek ze zoiets in hun handen en je bent er van af, maar daar zien we het ouderschap toch ook met net iets meer betrokkenheid. Dus nee, hij zal geen game/tablet-ban hebben tot zijn 18de, maar hij zal zijn peuter-, kleuter-, en wellicht zelfs een mooi stuk van zijn lagere school-tijd doorbrengen op de klassieke manier: lezen, spelen, buiten ravotten, interactie met vriendjes en familie. Voor dopamineshotjes heeft ie later nog tijd genoeg.

Zo zien wij het ook. Ook bij lange autoritten zijn er alternatieven zoals rijden wanneer ze slapen, lievelingsmuziek opleggen en meezingen, ik zie ik zie wat jij niet ziet,...
https://www.fun.be/spel-auto-bingo.html#

Wij hebben niet eens een tablet, smartphone komt ze niet aan en baby TV heeft hier nog nooit opgestaan. Ik heb hier peuter en kleuter dvd's liggen rond de en ik sluit ook niet uit dat ze in de toekomst nu en dan eens 1 aflevering van dribbel, nijntje, de snorkels, tiktak,... Zal zien. Maar dat zal niet standaard ingepland staan.

Superdad
8 september 2018, 12:21
Het spreekt voor zich dat ze daar niet té vroeg mee 'moeten' beginnen. Daarom dat ik *vroeg* tot wanneer dan? Wanneer zijn ze daar 'klaar' voor dan? Hen dat verbieden omdat jullie technofobisch zijn, vind ík wat overreageren. Tuurlijk is dat 'gemakkelijk' soms, je moet ons daarom niet verwijten dat we slechte ouders zijn... Het is niet noodzakelijk slecht. Ze kunnen daar ook dingen van leren. Je kunt ze trouwens ook geen 12u bezig houden in de auto...

Mulan
8 september 2018, 12:27
En waar lees jij verwijten dat jij daarom een slechte ouder bent? Want dat is dan een post die ik gemist heb...

zarathustra
8 september 2018, 12:29
meh als ik ze op hun vijfde nog niet aan het programmeren heb is het omdat ze echt niet willen.

zarathustra
8 september 2018, 12:37
En waar lees jij verwijten dat jij daarom een slechte ouder bent? Want dat is dan een post die ik gemist heb...

hier

Tuurlijk, dat is een vlotte gemaksoplossing; steek ze zoiets in hun handen en je bent er van af, maar daar zien we het ouderschap toch ook met net iets meer betrokkenheid.

Dat is een heel vriendelijke neerbuigende manier om te zeggen 'wij doen het goed en jij bent te tam om met uw kinderen in te zitten'

Superdad
8 september 2018, 13:07
Tuurlijk, dat is een vlotte gemaksoplossing; steek ze zoiets in hun handen en je bent er van af, maar daar zien we het ouderschap toch ook met net iets meer betrokkenheid.

Hier.

EDIT, ben duidelijk niet alleen...

Mulan
8 september 2018, 13:33
Tja, als jij beslist dat dat alles zegt over jouw ouderschap, dan is dat vooral JOUW interpretatie. Tal van ouders die de dingen anders doen dan mik/wij. Daarom vind ik ze niet allemaal slechte, tamme ouders. Je kan het niet eens zijn met iets omdat je het verfoeilijk vindt of je kan het "okee voor een ander" vinden zonder de ander daarom als "inferieur" te beschouwen.
Zo heeft mijn nicht nooit borstvoeding overwogen "want ik heb mijn slaap veel te hard nodig". Sluit niet aan bij MIJN visie maar daarom vind ik haar geen slechte of slechtere ouder.

Superdad
8 september 2018, 13:40
Tja, als jij beslist dat dat alles zegt over jouw ouderschap, dan is dat vooral JOUW interpretatie. Tal van ouders die de dingen anders doen dan mik/wij. Daarom vind ik ze niet allemaal slechte, tamme ouders. Je kan het niet eens zijn met iets omdat je het verfoeilijk vindt of je kan het "okee voor een ander" vinden zonder de ander daarom als "inferieur" te beschouwen.
Zo heeft mijn nicht nooit borstvoeding overwogen "want ik heb mijn slaap veel te hard nodig". Sluit niet aan bij MIJN visie maar daarom vind ik haar geen slechte of slechtere ouder.

Tiens, herinner mij ook niet dat ik gezegd heb dat dat alles zegt over ons als ouders. Klinkt ook wel wat neerbuigend eigenlijk. Wij zijn nochtans ook betrokken met onze kinderen hoor. Ik ben heel kritisch als het de opvoeding van mijn kinderen aangaat. Daarom dat ik in mijn post schreef dat ík dat een overreactie vond. Laat ons zeggen dat tetram zijn post iets minder subtiel was... Mijn thesis ging overigens over de schadelijkheid van media bij (jonge) kinderen. Denk dat ik wel op de hoogte ben.

Mulan
8 september 2018, 13:53
je moet ons daarom niet verwijten dat we slechte ouders zijn...

Too tired to keep on explaining...

Superdad
8 september 2018, 14:02
Too tired to keep on explaining...En ook dat klinkt neerbuigend.

eniac
8 september 2018, 14:48
Dat stukje over betrokkenheid vond ik toch ook vrij neerbuigend eerlijk gezegd. Je kinderen een tablet geven hoeft helemaal geen gemakkelijkheidsplossing te zijn en getuigen van minder betrokkenheid. Voor mij past dat perfect in een opvoeding waarin je je kinderen gecontroleerd en op een goede manier leert omgaan met de wereld waarin we leven. Geconfronteerd met zo'n dingen worden ze sowieso, dan heb ik liever dat ze dat in een context doen waarin ik hen kan leren hoe ze ermee omgaan.

Dat moet helemaal niet samengaan met een gebrek aan sociale interactie of met voortdurend uw kind in een virtuele wereld droppen omdat je je er als ouder niet mee wil bezig houden.

Tetram
8 september 2018, 18:17
Hen dat verbieden omdat jullie technofobisch zijn, vind ík wat overreageren.

Technofobisch zou ik onszelf niet durven noemen, integendeel zelfs :D

Tuurlijk is dat 'gemakkelijk' soms, je moet ons daarom niet verwijten dat we slechte ouders zijn...

Dat verwijt is dan toch iets dat in je hoofd zit aangezien ik hier niemand iets gaan verwijten ben. Mensen voelen zich dees dagen toch wel snel aangevallen als anderen iets poneren waar ze het zelf niet eens mee zijn... Als ik dat zei, dan is dat met de ondertoon dat we er ons bewust van zijn dat we ons het leven zo toch net ietwat moeilijker maken omdat we de gemaksoplossingen sowieso uit de weg gaan. Maar voel je vrij om daar iets anders van te maken. Jij jouw manier, wij de onze, ongetwijfeld.

Dat is een heel vriendelijke neerbuigende manier om te zeggen 'wij doen het goed en jij bent te tam om met uw kinderen in te zitten'

Meh, wiens tenen lang genoeg zijn om dat zo te interpreteren, die moet dat vooral maar doen. Big deal.

Superdad
8 september 2018, 18:35
Technofobisch zou ik onszelf niet durven noemen, integendeel zelfs :D

Dat verwijt is dan toch iets dat in je hoofd zit aangezien ik hier niemand iets gaan verwijten ben. Mensen voelen zich dees dagen toch wel snel aangevallen als anderen iets poneren waar ze het zelf niet eens mee zijn... Als ik dat zei, dan is dat met de ondertoon dat we er ons bewust van zijn dat we ons het leven zo toch net ietwat moeilijker maken omdat we de gemaksoplossingen sowieso uit de weg gaan. Maar voel je vrij om daar iets anders van te maken. Jij jouw manier, wij de onze, ongetwijfeld.

Meh, wiens tenen lang genoeg zijn om dat zo te interpreteren, die moet dat vooral maar doen. Big deal.'gemakkelijkheidsoplossingen'

Jaja, het ligt aan ons.

eniac
8 september 2018, 18:41
Meh, wiens tenen lang genoeg zijn om dat zo te interpreteren, die moet dat vooral maar doen. Big deal.

Dan heb je die bewuste post en redenering echt niet goed opgebouwd. Als je zwart op wit zegt dat je ervoor kiest om dat niet te doen omdat jullie opvoeding met meer betrokkenheid willen, dan is het niet raar dat mensen daaruit begrijpen dat wie hun kinderen wel toegang geeft, dus minder betrokken is. M'n post geeft aan waarom dat niet klopt.

Tetram
8 september 2018, 18:45
Zo zien wij het ook. Ook bij lange autoritten zijn er alternatieven zoals rijden wanneer ze slapen, lievelingsmuziek opleggen en meezingen, ik zie ik zie wat jij niet ziet,...
https://www.fun.be/spel-auto-bingo.html#

Wij hebben niet eens een tablet, smartphone komt ze niet aan en baby TV heeft hier nog nooit opgestaan. Ik heb hier peuter en kleuter dvd's liggen rond de en ik sluit ook niet uit dat ze in de toekomst nu en dan eens 1 aflevering van dribbel, nijntje, de snorkels, tiktak,... Zal zien. Maar dat zal niet standaard ingepland staan.

Hier krijgt ie al wel een de smartphone vast als die op tafel ligt, en hij weet zo ook al verdomd goed hoe dat ding aan te zetten en dat het scherm de place to be is om er beweging in te krijgen :D, maar verder dan dat gaat het niet (of laten we het niet gaan eerder). Reis was hier via vliegtuig, maar ook daar is ie zijn charming zelf geweest; spelen met een boekje met kleurpotloden, spelen met een speeltje dat we mee hadden, spelen met de papa/mama en vooral spelen met een kindje dat een stoel verder op zat. Kunnen op dat vlak echt ni klagen van ons ventje :)

eniac
8 september 2018, 18:49
Hier krijgt ie al wel een de smartphone vast als die op tafel ligt, en hij weet zo ook al verdomd goed hoe dat ding aan te zetten en dat het scherm de place to be is om er beweging in te krijgen :D, maar verder dan dat gaat het niet (of laten we het niet gaan eerder). Reis was hier via vliegtuig, maar ook daar is ie zijn charming zelf geweest; spelen met een boekje met kleurpotloden, spelen met een speeltje dat we mee hadden, spelen met de papa/mama en vooral spelen met een kindje dat een stoel verder op zat. Kunnen op dat vlak echt ni klagen van ons ventje :)Kijk, om daarop even in te gaan: vorige maand autoreis gedaan. 1800km heen en terug. Dochters zijn 8 en 4. Geen schermpjes achter de hoofdsteunen, geen tablets, niets. Maar ook geen gezaag erover. De oudste verslindt boeken alsof het niets is, de jongste kleurt of maakt werkblaadjes.

Dat bedoel ik met goed leren omgaan. Je kan zo'n zaken echt wel introduceren met verstand en controle zodat ze er niet de slaaf van worden. En dat betekent echt niet dat er minder betrokkenheid van de ouders is.

Tetram
8 september 2018, 18:58
Kijk, om daarop even in te gaan: vorige maand autoreis gedaan. 1800km heen en terug. Dochters zijn 8 en 4. Geen schermpjes achter de hoofdsteunen, geen tablets, niets. Maar ook geen gezaag erover. De oudste verslindt boeken alsof het niets is, de jongste kleurt of maakt werkblaadjes.

Dat bedoel ik met goed leren omgaan. Je kan zo'n zaken echt wel introduceren met verstand en controle zodat ze er niet de slaaf van worden. En dat betekent echt niet dat er minder betrokkenheid van de ouders is.

:niceone: en dat is ook hoe wij ons kleintje verder zien evolueren. En dat doen wij op de manier die ik eerder al aangaf.

Maar verder blijft mijn eerdere stelling "Meh, wiens tenen lang genoeg zijn om dat zo te interpreteren, die moet dat vooral maar doen. Big deal." gewoon geldig hoor. Ik ben niemand beginnen verwijten dat ze slechte ouders zijn, noch heb ik er iemand persoonlijk van beschuldigd minder betrokken te zijn. Dat het gebruik van tablets, games en televisies ook vaak gebruikt wordt als gemaksoplossing door veel ouders, dat is domweg een feit. Noem het een ongemakkelijke waarheid voor mijn part, maar die problematiek is er absoluut.

Dat wie dan ook zich persoonlijk aangesproken, laat staan aangevallen voelt als ik daaraan verwijs zonder het te vergezellen van 101 nuances, wel bluntly said: die doet maar. Ik ga er mijn slaap niet voor laten en ik ga er niet anders voor gaan posten. Hell, it's the internet; everybody is the greatest and everybody else is the worst. Wat zou je het jezelf uberhaupt moeten aantrekken moest iemand je hier effectief beschuldigen van de slechtste ouder ever te zijn. Internet 1-1 lesson 1: don't take it too serious, ever :D

zarathustra
8 september 2018, 21:01
Dat wie dan ook zich persoonlijk aangesproken, laat staan aangevallen voelt als ik daaraan verwijs zonder het te vergezellen van 101 nuances, wel bluntly said: die doet maar. Ik ga er mijn slaap niet voor laten en ik ga er niet anders voor gaan posten. Hell, it's the internet; everybody is the greatest and everybody else is the worst. Wat zou je het jezelf uberhaupt moeten aantrekken moest iemand je hier effectief beschuldigen van de slechtste ouder ever te zijn. Internet 1-1 lesson 1: don't take it too serious, ever :D

Huh, nu niet voor het een of het ander. Maar dat zal dan net het eerste zijn wat ik mijn kinderen ga leren qua communiceren op het internet. Je spreekt altijd tegen andere mensen, het medium doet er niet toe. Imo is iemand een klootzak noemen hier hetzelfde als dat doen over de telefoon of persoonlijk. Daarom ook dat kinderen zichzelf van kant maken omdat hun klasgenoten hen pesten over het internet. Maar goed dat is mss een ander topic.

eniac
8 september 2018, 21:47
Dat het gebruik van tablets, games en televisies ook vaak gebruikt wordt als gemaksoplossing door veel ouders, dat is domweg een feit. Noem het een ongemakkelijke waarheid voor mijn part, maar die problematiek is er absoluut.

Maar is de problematiek er wegens de technologie of eerder wegens de manier waarop de ouders hun kinderen ermee leren omgaan? Dat kies je als ouder uiteindelijk ook zelf he.

Om even een andere kijk te bieden, wat is de gemakkelijkheidsoplossing eigenlijk: je kind bepaalde zaken verbieden, of de moeite erin steken om ze er wijs mee te laten omgaan? ;)

Superdad
9 september 2018, 04:28
:niceone: en dat is ook hoe wij ons kleintje verder zien evolueren. En dat doen wij op de manier die ik eerder al aangaf.

Maar verder blijft mijn eerdere stelling "Meh, wiens tenen lang genoeg zijn om dat zo te interpreteren, die moet dat vooral maar doen. Big deal." gewoon geldig hoor. Ik ben niemand beginnen verwijten dat ze slechte ouders zijn, noch heb ik er iemand persoonlijk van beschuldigd minder betrokken te zijn. Dat het gebruik van tablets, games en televisies ook vaak gebruikt wordt als gemaksoplossing door veel ouders, dat is domweg een feit. Noem het een ongemakkelijke waarheid voor mijn part, maar die problematiek is er absoluut.

Ik wil niet in eniac zijn naam spreken, maar ik denk dat hij bedoelde dat ze ermee kunnen omgaan zonder verbod. De onze konden dat ook overigens, maar 12u gaan rapper voorbij met 2 (niet meer, niet minder) films...

Niets gemakkelijkheidsoplossing. Er zijn zeker zo'n ouders. Geen nood om ze allemaal over dezelfde kam te scheren.

Voor de rest: ik was aan het wachten tot iemand 'lange tenen' begon te gebruiken. Bekijk eens Geubels over de Joden...

Tetram
9 september 2018, 10:21
Maar is de problematiek er wegens de technologie of eerder wegens de manier waarop de ouders hun kinderen ermee leren omgaan? Dat kies je als ouder uiteindelijk ook zelf he.

Geen van beide lijkt me; die problematiek zit hem bij ouders die dat expliciet als gemaksoplossing kiezen. En ook dat is van alle tijden trouwens; dat zie je nu met tablets/phones, dat zag je vroeger met homeconsoles en daarvoor met arcades, maar dat zag je net zozeer bij ouders die hun kinderen gewoon op straat dumpen. Dat zag je doorheen die hele tijd ook met televisie. Geen één van die methodes zijn uniek als "slecht" te labelen, maar het is een gegeven dat elk van die methodes (en wellicht nog een hoopje anderen) door ouders met questionable motives gebruikt/misbruikt zijn om geen last te hebben van hun kinderen.

En op je andere vraag: het ene sluit het andere niet uit.

Tetram
9 september 2018, 10:30
Huh, nu niet voor het een of het ander. Maar dat zal dan net het eerste zijn wat ik mijn kinderen ga leren qua communiceren op het internet. Je spreekt altijd tegen andere mensen, het medium doet er niet toe.

Van mij krijgen ze de les om zich nooit ook maar iets aan te trekken van wat wildvreemden van hen vinden, niet irl en al zeker niet op het internet.

zarathustra
9 september 2018, 11:26
Van mij krijgen ze de les om zich nooit ook maar iets aan te trekken van wat wildvreemden van hen vinden, niet irl en al zeker niet op het internet.

U iets aantrekken van anderen is iets helemaal anders als u gedragen alsof niemand zich iets zal aantrekken van wat jij zegt eh :p

Tetram
9 september 2018, 12:34
U iets aantrekken van anderen is iets helemaal anders als u gedragen alsof niemand zich iets zal aantrekken van wat jij zegt eh :p

Dat is die anderen hun probleem eh :p

Superdad
9 september 2018, 13:03
Dus je gaat ze leren dat ze zich zelf alles kunnen permitteren en niets moeten aantrekken wat mensen daarvan vinden?

Dus eigenlijk ga je ze aanleren zich als assholes te gedragen?

Mulan
9 september 2018, 13:16
Dus je gaat ze leren dat ze zich zelf alles kunnen permitteren en niets moeten aantrekken wat mensen daarvan vinden?

Dus eigenlijk ga je ze aanleren zich als assholes te gedragen?

Jij bent in deze thread toch wel expert in bizarre conclusies hoor!

Dat je je niets moet aantrekken van wat WILDVREEMDEN die je niet kennen, te zeggen hebben staat voor jou gelijk aan aanleren dat ze zich alles kunnen permitteren???

Nee, dat wil gewoon zeggen dat je onbekenden de macht niet mag verlenen op jouw gemoed te werken met een oordeel dat op veel te weinig info is gebaseerd...

Superdad
9 september 2018, 13:32

Dat je je niets moet aantrekken van wat WILDVREEMDEN die je niet kennen, te zeggen hebben staat voor jou gelijk aan aanleren dat ze zich alles kunnen permitteren???

Nee, dat wil gewoon zeggen dat je onbekenden de macht niet mag verlenen op jouw gemoed te werken met een oordeel dat op veel te weinig info is gebaseerd...

Of het ligt mss aan u. Was de vorige keer toch ook niet de enige die zo dacht hé.

Wie heeft het hier over 'macht verlenen'? Jij bent toch de expert in zaken overdrijven lijkt me. Ik denk dat er niets verkeerd is met uw meningen spiegelen aan wat andere mensen denken. Of dat nu bekenden of wildvreemden zijn. Ik denk dat die trial and error ervoor gezorgd heeft dat de mens geëvolueerd is naar een beschaafd wezen ipv apen die met stront naar elkaar gooien.

zarathustra
9 september 2018, 13:57

Je kunt niet lezen, Tetram zegt dat het anderen hun probleem is als die zich iets aantrekken van wat zijn kinderen zeggen. Maw, 'hey tetram, uw kind pest iemand in de klas' 'tja dat is dat ander kind zijn probleem eh'. Letterlijk wat hij zegt.

En ja het merendeel van de kinderen in uw klas/school/vereniging/.. zijn wildvreemden.

Mulan
9 september 2018, 14:15
Je kunt niet lezen, Tetram zegt dat het anderen hun probleem is als die zich iets aantrekken van wat zijn kinderen zeggen. Maw, 'hey tetram, uw kind pest iemand in de klas' 'tja dat is dat ander kind zijn probleem eh'. Letterlijk wat hij zegt.

En ja het merendeel van de kinderen in uw klas/school/vereniging/.. zijn wildvreemden.

Ik kan inderdaad niet lezen dan, want dat haal ik er NERGENS uit! Ik ben dan ook niet verantwoordelijk voor een ander zijn interpretatie..

Micheal
10 september 2018, 09:57
Den onze word 2 jaar en hij 'kent' nog geen TV, tablet of smartphone..
Heeft dat natuurlijk al wel gezien maar thuis staat het nooit op als hij wakker is (enkel muziek).
Wij houden hem bewust weg van Koeken, chocolade, snoepgoed of electronica..

Cycloon
10 september 2018, 13:12
Wij houden hem bewust weg van Koeken, chocolade, snoepgoed of electronica..

Is het niet beter om als ouder te zorgen dat kinderen bewust en gematigd met die zaken omgaan? Bewust vermijden lijkt mij zoiets dat later kan escaleren in overdadig gedrag, ze komen er sowieso toch ooit mee in contact.

Op 2 jarige leeftijd zal dat nog wel meevallen, maar eens ze met andere kindjes in contact komen... :)

SilentSpring
10 september 2018, 13:20
Zaterdag bleef mijn neefje van 5 slapen, toch eens goed moeten lachen toen hij op mijn vroegere slaapkamer kwam.

Hij zag de computer staan en zei direct dat hij naar een filmpje op “joetjoep” of Netflix wou kijken.
Hij wist binnen Netflix nog rap de juiste serie te vinden ook, nog rapper dan ik.

Toen hij de kaartlezer van de bank zag liggen zei hij dan dat hij de code van mama haar kaart ging intoetsen, blijkbaar kent hij die nog ook :P
Als de mama haar rekening geplunderd zou worden kennen we de dader :unsure:

Nu, na 20min is hij dat scherm dan wel weer beu en gaat hij verder kleuren of buiten spelen, hij kan evengoed zonder.

Superdad
10 september 2018, 13:56
Laat ons meteen alles verbieden! Nog zo gemakkelijk! Het is opnieuw duidelijk dat niet de kinderen, maar de ouders het probleem zijn...

Micheal
10 september 2018, 14:02
Is het niet beter om als ouder te zorgen dat kinderen bewust en gematigd met die zaken omgaan? Bewust vermijden lijkt mij zoiets dat later kan escaleren in overdadig gedrag, ze komen er sowieso toch ooit mee in contact.

Op 2 jarige leeftijd zal dat nog wel meevallen, maar eens ze met andere kindjes in contact komen... :)

Ik ben een grote voorstander van kinderen die omgaan en leren werken met vanalles en nog wat (ook informatica).
Maar ik vind het wel jammer dat ik soms zie dat sommige kinderen niet meer zonder tv, nintendo of pc kunnen op jonge leeftijd al.. Heb zo een bevriend koppel waarvan de kinderen weten dat ik Nintendo's verzamel. Nog voor ze hun schoenen uithebben bij ons zijn ze al aan het vragen of ze erop mogen...

Mr.Anderson
10 september 2018, 14:03
Ons dochtertje is nu bijna 1,5 jaar oud. In het begin zwaar gesukkeld totdat uiteindelijk bleek dat zij koemelkallergie heeft. Alle mogelijke voedingen en flesjes gekocht en getest. And so on.

Maar nu is het toch echt wel genieten. Het wordt enkel maar beter en beter.
Enige moment van rust die ik nog heb: op het toilet (al is dat ook niet altijd zeker) en als ik 's avonds in bed kruip :)

TNTim
10 september 2018, 14:13
Wij hebben een maandje terug onze oudste, van 2,5 jaar, in een gewoon bed laten slapen.
De eerste nachten stond hij soms 10x aan ons bed, nu is het al geminderd naar een tweetal keer per nacht.
We waren op den duur precies zombies...

Den onze word 2 jaar en hij 'kent' nog geen TV, tablet of smartphone..
Heeft dat natuurlijk al wel gezien maar thuis staat het nooit op als hij wakker is (enkel muziek).
Wij probeerden dat in het begin ook. Tot onze tweede erbij kwam en we na een maand of 6 de muren op liepen. Sindsdien worden ze geregeld al eens voor tv gezet om hen ff bezig te houden.

Principieel zijn en hen ervan weg houden lijkt me ook het best, maar een dag heeft helaas maar 24u. Ik werk fulltime en mijn vrouw 4/5e. Vaak sta je er alleen voor en moet je iets opruimen/koken/een kind wassen/... en MOET het vooruitgaan. Op zulke momenten is tv een grote hulp.

In onze vriendenkring zijn er ook die hun kinderen ervan weg houden, maar vaak is er dan maar 1 kind of werkt mama/papa maar halftijds (of zelfs een tijdje helemaal niet) of worden de kinderen in het weekend meer wel dan niet bij de grootouders gedropt.
Zo is het natuurlijk iets makkelijker om principes vol te houden. :p

Micheal
10 september 2018, 14:36
Wij probeerden dat in het begin ook. Tot onze tweede erbij kwam en we na een maand of 6 de muren op liepen. Sindsdien worden ze geregeld al eens voor tv gezet om hen ff bezig te houden.

Principieel zijn en hen ervan weg houden lijkt me ook het best, maar een dag heeft helaas maar 24u. Ik werk fulltime en mijn vrouw 4/5e. Vaak sta je er alleen voor en moet je iets opruimen/koken/een kind wassen/... en MOET het vooruitgaan. Op zulke momenten is tv een grote hulp.

In onze vriendenkring zijn er ook die hun kinderen ervan weg houden, maar vaak is er dan maar 1 kind of werkt mama/papa maar halftijds (of zelfs een tijdje helemaal niet) of worden de kinderen in het weekend meer wel dan niet bij de grootouders gedropt.
Zo is het natuurlijk iets makkelijker om principes vol te houden. :p

Wij werken nochtans fulltime met 2.. maar goed niet ieder huishouden is hetzelfde. Wij proberen zoveel mogelijk te doen nadat hij slapen is of betrekken hem overal bij.
Eten maken is een ramp met een klein eetmonstertje dat ook nog eens alles gezien moet hebben, maar mijn vrouw lost da goed op door hem te laten helpen.

Tetram
10 september 2018, 16:04
Ik kan inderdaad niet lezen dan, want dat haal ik er NERGENS uit! Ik ben dan ook niet verantwoordelijk voor een ander zijn interpretatie..

Ach, if anything toont dit wel aan dat er altijd wel zullen zijn die zich met alle geweld aangesproken willen voelen. Eigenlijk kan je die per direct bij de wildvreemden die ik eerder refereerde, indelen. :)

Tetram
10 september 2018, 16:07
Ik denk dat er niets verkeerd is met uw meningen spiegelen aan wat andere mensen denken. Of dat nu bekenden of wildvreemden zijn.

Aftoetsen bij mensen die ertoe doen, ja. Bij wildvreemden, neen.
Spiegelen, neen, bij geen van beiden, tenzij conformisme je doel is.

Tetram
10 september 2018, 16:13
Wij hebben een maandje terug onze oudste, van 2,5 jaar, in een gewoon bed laten slapen.
De eerste nachten stond hij soms 10x aan ons bed, nu is het al geminderd naar een tweetal keer per nacht.
We waren op den duur precies zombies...

Sliep die tot dan nog steeds bij jullie? :o Nee toch? :)

Hier zijn we ergens tussen 6-8 maanden geswitched van de wieg op onze kamer naar eigen bedje op eigen kamer. Maakt ons uiteraard nog al wel eens wakker 's nachts, maar da's eerder uitzondering. Op dat vlak hebben we chance :)

Nesjamag
10 september 2018, 16:16
Als ze een vliegtuig of helikopter horen kijken ze op en wijzen ernaar. Eerst was het "liestuif", maar nu kunnen ze het vrijwel goed uitspreken.
Als het vliegtuig verder verwijdert geraakt zeggen ze altijd "dada vliegtuig" en zwaaien ze ernaar.

damocles
10 september 2018, 16:26

Hier zijn we ergens tussen 6-8 maanden geswitched van de wieg op onze kamer naar eigen bedje op eigen kamer. Maakt ons uiteraard nog al wel eens wakker 's nachts, maar da's eerder uitzondering. Op dat vlak hebben we chance :)

Hier na 1.5 maand al, kind slaapt als een roos op zijn kamer.

eniac
10 september 2018, 16:42
Ons 2 hebben nooit bij ons op kamer geslapen. Direct eigen kamer.

Tomski
10 september 2018, 16:44
Als ze een vliegtuig of helikopter horen kijken ze op en wijzen ernaar. Eerst was het "liestuif", maar nu kunnen ze het vrijwel goed uitspreken.
Als het vliegtuig verder verwijdert geraakt zeggen ze altijd "dada vliegtuig" en zwaaien ze ernaar.Herkenbaar [emoji38]

BlackOccult
10 september 2018, 16:53
Als het vliegtuig verder verwijdert geraakt zeggen ze altijd "dada vliegtuig" en zwaaien ze ernaar.

:love:

TNTim
10 september 2018, 17:22
Wij werken nochtans fulltime met 2.. maar goed niet ieder huishouden is hetzelfde. Wij proberen zoveel mogelijk te doen nadat hij slapen is of betrekken hem overal bij.
Eten maken is een ramp met een klein eetmonstertje dat ook nog eens alles gezien moet hebben, maar mijn vrouw lost da goed op door hem te laten helpen.
Je hebt 1 kind? Toen was het leven bij ons ook nog relatief simpel... :)

Er zullen wel gezinnen zijn die het volledig zelf bolwerken en nooit eens zondigen met tv etc om er even vanaf te zijn. (meerdere kinderen, beide zo goed als voltijds werken en kinderen niet te pas en te onpas droppen bij familie)
Maar zulk gestel hebben wij blijkbaar niet. :p

Nee hoor, de onze sliepen na een aantal weken op hun eigen kamer.
Onlangs was het de overstap van wieg, waar hij niet uit kan, naar een gewoon eenpersoonsbed, waar hij wel uit kan.

Superdad
10 september 2018, 18:21
Aftoetsen bij mensen die ertoe doen, ja. Bij wildvreemden, neen.
Spiegelen, neen, bij geen van beiden, tenzij conformisme je doel is.

Ah, gij zijt zo één. En uw kleine is speciaal zeker? Waarom zou je de mening van een wildvreemde a priori al minderwaardig achten? En waarom die van een bekende meer? Je beslist toch zelf waar je aandacht aan besteedt of niet? Met spiegelen bedoel ik aftoetsen hé, niet blind overnemen. Je mag dat neerbuigend toontje achterwege laten overigens. Ik ga ervan uit dat je nog jonge kinderen hebt? Je zal noodgedwongen wel nog van mening veranderen als je uw kleine ziet veranderen door externe factoren waar je geen invloed op hebt...

Superdad
10 september 2018, 18:37
Ons 2 hebben nooit bij ons op kamer geslapen. Direct eigen kamer.Moesten we het opnieuw doen, wij ook meteen.

Nu ja, de onze was om de 2u wakker, en dat gedurende 6 maanden. Dan toch naar een osteopaat geweest. Was daar sceptisch over door allerhande verhalen. 10' binnen, 50€. Sliep de eerste nacht meteen 7u aan een stuk. FML

Tetram
10 september 2018, 19:05
Nee hoor, de onze sliepen na een aantal weken op hun eigen kamer.
Onlangs was het de overstap van wieg, waar hij niet uit kan, naar een gewoon eenpersoonsbed, waar hij wel uit kan.

Oef, andes was dat idd wel heel lang geweest ;)

Bedje waar ie nu in slaapt, is per direct ook bedje waarmee hij tot zijn 18de door kan gaan, dus behoorlijke goede hoop er op hier dat dat geen verschil meer gaat maken eens we de zij-spijlen weg halen. Nuja goed, tegen dan zal numero 2 er wel zijn, dus dan zien we dan weer wel :D

Tetram
10 september 2018, 19:12
Ah, gij zijt zo één. En uw kleine is speciaal zeker? Waarom zou je de mening van een wildvreemde a priori al minderwaardig achten? En waarom die van een bekende meer? Je beslist toch zelf waar je aandacht aan besteedt of niet? Met spiegelen bedoel ik aftoetsen hé, niet blind overnemen. Je mag dat neerbuigend toontje achterwege laten overigens. Ik ga ervan uit dat je nog jonge kinderen hebt? Je zal noodgedwongen wel nog van mening veranderen als je uw kleine ziet veranderen door externe factoren waar je geen invloed op hebt...

*pat pat* - Rustig rustig, alleen kalmte kan je redden. :D

Ja ik ben er zo ene, ja mijne kleine is speciaal en ja, ik ben nog 100 keer specialer. Dat maakt het leven boeiend, echt wel.
En ja, de mening van een wildvreemde is per definitie minderwaardig, en er is weinig reden om wat een wildvreemde wel of niet van je vindt, als meer dan wat witte ruis te beschouwen. Maakt het leven per direct eenvoudiger, simpeler en wars van veel drama. Niets zo fijn als je hoofd boven het maaiveld uitsteken, en Oost-Indish doof te zijn voor iedereen die dat niet vindt kunnen. De hamvraag blijft uiteraard wel waarom dat je zo triggert :).

Nahrtent
10 september 2018, 19:20
Omdat je met die attitude snobistische eikels kweekt, tiens.

zarathustra
10 september 2018, 19:24
*pat pat* - Rustig rustig, alleen kalmte kan je redden. :D

Ja ik ben er zo ene, ja mijne kleine is speciaal en ja, ik ben nog 100 keer specialer. Dat maakt het leven boeiend, echt wel.
En ja, de mening van een wildvreemde is per definitie minderwaardig, en er is weinig reden om wat een wildvreemde wel of niet van je vindt, als meer dan wat witte ruis te beschouwen. Maakt het leven per direct eenvoudiger, simpeler en wars van veel drama. Niets zo fijn als je hoofd boven het maaiveld uitsteken, en Oost-Indish doof te zijn voor iedereen die dat niet vindt kunnen. De hamvraag blijft uiteraard wel waarom dat je zo triggert :).

mss omdat afgaande op het aantal post, je de zoveelste troll account bent van iemand die banned is ?

Tetram
10 september 2018, 19:37
Omdat je met die attitude snobistische eikels kweekt, tiens.

Hetgeen nog steeds beter is dan conformisme als het mij vraagt.
Hoofd onder het maaiveld, meedraaien met de wind, elk standpunt vergezellen van 101 nuances en braafjes je/nee knikken al naar gelang de mood van de meerderheid is beter? Is dat wat je wil zeggen?

Sylverscythe
10 september 2018, 20:07
Hetgeen nog steeds beter is dan conformisme als het mij vraagt.
Hoofd onder het maaiveld, meedraaien met de wind, elk standpunt vergezellen van 101 nuances en braafjes je/nee knikken al naar gelang de mood van de meerderheid is beter? Is dat wat je wil zeggen?

Veel lawaai zonder nadenken, koppig eigen gedacht ondanks tegenargumenten, enkel zwart/wit kennen en onnodig de rebel uithangen om speciaal te zijn is beter? Is dat wat je wil zeggen?

De wereld is genuanceerd, en er zijn al genoeg dwaze blaaskaken.

Kelderke
13 september 2018, 08:18
Welke van de tweeverdieners met kinderen hier herkennen zich in het volgende:

De werkdag begint reeds zeer vroeg, ik sta om 6u ten laatste op en 45 minuten later ben ik al onderweg naar het station om tegen 8u op mijn werk in Brussel te zijn. Mijn vrouw staat een half uur later op, zij moet de dochter en haar spullen klaar maken om mee te geven aan de crèche. Ze zet onze dochter af aan de crèche en rijdt door naar haar werk. Aangezien mijn vrouw in Aalst werkt kan zij onze dochter 's avonds ophalen van de crèche, ik kom van Brussel dus dat maakt dat we allebei ten vroegste om 18u thuis zijn.

Thuisgekomen steekt mijn vrouw direct onze dochter in bad, ondertussen maak ik het eten en ruim ik beneden op. Vaak gaat dit allemaal niet zonder slag of stoot en is de dochter rond 19u fris gewassen beneden. Ondertussen is ons eten klaar, maar aangezien onze dochter graag nog wat speelt met ons is rustig eten er zelden bij, vaak wordt dit koud en moeten we het weer opwarmen. Tegen 20u heeft ze genoeg gespeeld en ligt ze in haar bed, daarna kunnen wij eten. Na het eten nog wat opruimen, de ontbijttafel reeds klaar zetten, eventueel nog wat administratie of andere noodzakelijke dingen, en voor je het weet is het 21u eer je effectief rustig in de zetel kan zitten. Aangezien ik reeds om 6u opsta, kruip ik dan ook vaak om 22u in mijn bed, anders ben ik tegen het einde van de week een wrak.

Weekend!

Aangezien de week zodanig druk is, schuift al de rest dus op naar het weekend. Weekmenu opstellen, naar de supermarkt gaan, de was, de kuis, de tuin, noodzakelijke klusjes,... Onze zaterdagen zitten reeds weken op voorhand 'volgeboekt'. We zijn momenteel de tweede kinderkamer aan het inrichten, daarvoor zijn we 2 weken geleden naar Ikea geweest, maar door tijdsgebrek hebben we die meubels nog altijd niet kunnen in elkaar steken. Dat moet nu zaterdag dus allemaal nog gebeuren.

Familie!

Eens je kinderen hebt krijg je het onvermijdelijke fenomeen dat de familie je frequenter wil zien. Mijn ouders dringen bijna wekelijks aan om daar op zondagmiddag te gaan eten, allemaal goed en wel, maar dat wil zeggen dat wij op een zondagochtend reeds om 10u30 in gang mogen beginnen schieten om daar met ons 3 (binnenkort 4 want mijn vrouw is zwanger) tegen 12u ten laatste present te tekenen. Kinderen klaar maken en al hun spullen bij elkaar zoeken neemt wat tijd in beslag, en een vrouw is in tegenstelling tot een man ook niet klaar met 15 minuten in de badkamer. Aangezien de was bij ons op zaterdag gebeurt, moeten er zondag vaak nog last minute kleren gestreken worden of we hebben niets deftigs om aan te doen. Dus zondagochtend rustig uitslapen en ontbijten zit er bij ons niet in.

Een etentje bij mijn ouders is ook niet gewoon gaan eten en tegen 14u terug vertrekken, er wordt van ons verwacht dat we daar blijven plakken tot 's avonds, en daar dan ook vaak nog een boterham mee eten zodat we soms pas om 19u weer thuis zijn op zondag. In zo een weken heb je dus letterlijk geen minuut tijd voor jezelf.

Langs de kant van mijn vrouw leven de grootouders nog, wat dus wil zeggen dat we ook daar om de zoveel weken onze kop eens moeten laten zien op zondagnamiddag. Soms moeten we twee 'posten' op een zondag doen, met kinderen is dit allemaal des te vermoeiender, dan ben je echt blij dat je op zondagavond in je bed ligt.

Ik was ook een fervent mountainbiker, en was vrijwel elke zondagochtend weg, die hobby heb ik ondertussen al een jaar mogen opbergen waardoor mijn conditie er rampzalig is op achteruit gegaan. Eens rustig gaan shoppen, of gewoon tijd voor onszelf of wat me-time is er totaal niet meer bij, wanneer ik rust wil moet ik echt al een dag verlof nemen midden in de week. Het plan is dan ook om beiden op z'n minst 4/5 te gaan werken, want op deze manier is het echt niet meer doenbaar. Veel niet-prioritaire zaken worden gewoon op de lange baan geschoven, maar uiteindelijk wreken die dingen zich toch.

eniac
13 september 2018, 08:48
Je verliest toch al heel veel tijd door 's avonds 2 verschillende eetmomenten te hebben? Wij eten altijd samen.

Nu, ik herken wel een en ander hoor. Uiteindelijk is het zo dat de werkweek druk is, dat boodschappen en hobbies voor de kinderen op zaterdag doorgaan, en is het goed als we het zondag iets kalmer kan, al lukt dat niet altijd.

Weet wel dat eens je kinderen ouder worden, de intensieve zorg meer en meer wegvalt. Ons oudste is er nu 8 en op zich heb je daar weinig zorg meer aan, dus de avonden worden dan vanzelf ook weer wat rustiger.

Myllan
13 september 2018, 08:56
Godsamme hè word al moe enkel door het te lezen.
Ik zou als ik jou/jullie was al eens beginnen met een huishoudhulp in te schakelen (kuisen, de was en eten voorberieiden)
-kind aan tafel zetten als het eten klaar (spelen kan erna nog, ouders beslissen en niet het kind)
-bezoeken tijdens het weekend bespreken tot 1x/maand en elke zondag bij iemand anders koffie gaan drinken, effe snel (max 3 uurtjes)
-1×/2 maanden kind bij grootouders droppen en met wifey iets gaan eten, filmpje meepikken, vrienden afspreken.
De tijd die je kwijt bent met je klaar te maken om ergens tegen je zin te verschijnen kan je net zo goed weer je hobby oppikken en dan pas ergens gaan koffieleuten/mee aan tafel schuiven.

Als je niet drastische maatregelen gaat nemen kom je jezelf vroeg of laat tegen.

Mulan
13 september 2018, 08:58
Welke van de tweeverdieners met kinderen hier herkennen zich in het volgende:

De werkdag begint reeds zeer vroeg, ik sta om 6u ten laatste op en 45 minuten later ben ik al onderweg naar het station om tegen 8u op mijn werk in Brussel te zijn. Mijn vrouw staat een half uur later op, zij moet de dochter en haar spullen klaar maken om mee te geven aan de crèche. Ze zet onze dochter af aan de crèche en rijdt door naar haar werk. Aangezien mijn vrouw in Aalst werkt kan zij onze dochter 's avonds ophalen van de crèche, ik kom van Brussel dus dat maakt dat we allebei ten vroegste om 18u thuis zijn.

Thuisgekomen steekt mijn vrouw direct onze dochter in bad, ondertussen maak ik het eten en ruim ik beneden op. Vaak gaat dit allemaal niet zonder slag of stoot en is de dochter rond 19u fris gewassen beneden. Ondertussen is ons eten klaar, maar aangezien onze dochter graag nog wat speelt met ons is rustig eten er zelden bij, vaak wordt dit koud en moeten we het weer opwarmen. Tegen 20u heeft ze genoeg gespeeld en ligt ze in haar bed, daarna kunnen wij eten. Na het eten nog wat opruimen, de ontbijttafel reeds klaar zetten, eventueel nog wat administratie of andere noodzakelijke dingen, en voor je het weet is het 21u eer je effectief rustig in de zetel kan zitten. Aangezien ik reeds om 6u opsta, kruip ik dan ook vaak om 22u in mijn bed, anders ben ik tegen het einde van de week een wrak.

Weekend!

Aangezien de week zodanig druk is, schuift al de rest dus op naar het weekend. Weekmenu opstellen, naar de supermarkt gaan, de was, de kuis, de tuin, noodzakelijke klusjes,... Onze zaterdagen zitten reeds weken op voorhand 'volgeboekt'. We zijn momenteel de tweede kinderkamer aan het inrichten, daarvoor zijn we 2 weken geleden naar Ikea geweest, maar door tijdsgebrek hebben we die meubels nog altijd niet kunnen in elkaar steken. Dat moet nu zaterdag dus allemaal nog gebeuren.

Familie!

Eens je kinderen hebt krijg je het onvermijdelijke fenomeen dat de familie je frequenter wil zien. Mijn ouders dringen bijna wekelijks aan om daar op zondagmiddag te gaan eten, allemaal goed en wel, maar dat wil zeggen dat wij op een zondagochtend reeds om 10u30 in gang mogen beginnen schieten om daar met ons 3 (binnenkort 4 want mijn vrouw is zwanger) tegen 12u ten laatste present te tekenen. Kinderen klaar maken en al hun spullen bij elkaar zoeken neemt wat tijd in beslag, en een vrouw is in tegenstelling tot een man ook niet klaar met 15 minuten in de badkamer. Aangezien de was bij ons op zaterdag gebeurt, moeten er zondag vaak nog last minute kleren gestreken worden of we hebben niets deftigs om aan te doen. Dus zondagochtend rustig uitslapen en ontbijten zit er bij ons niet in.

Een etentje bij mijn ouders is ook niet gewoon gaan eten en tegen 14u terug vertrekken, er wordt van ons verwacht dat we daar blijven plakken tot 's avonds, en daar dan ook vaak nog een boterham mee eten zodat we soms pas om 19u weer thuis zijn op zondag. In zo een weken heb je dus letterlijk geen minuut tijd voor jezelf.

Langs de kant van mijn vrouw leven de grootouders nog, wat dus wil zeggen dat we ook daar om de zoveel weken onze kop eens moeten laten zien op zondagnamiddag. Soms moeten we twee 'posten' op een zondag doen, met kinderen is dit allemaal des te vermoeiender, dan ben je echt blij dat je op zondagavond in je bed ligt.

Ik was ook een fervent mountainbiker, en was vrijwel elke zondagochtend weg, die hobby heb ik ondertussen al een jaar mogen opbergen waardoor mijn conditie er rampzalig is op achteruit gegaan. Eens rustig gaan shoppen, of gewoon tijd voor onszelf of wat me-time is er totaal niet meer bij, wanneer ik rust wil moet ik echt al een dag verlof nemen midden in de week. Het plan is dan ook om beiden op z'n minst 4/5 te gaan werken, want op deze manier is het echt niet meer doenbaar. Veel niet-prioritaire zaken worden gewoon op de lange baan geschoven, maar uiteindelijk wreken die dingen zich toch.

Hier wapenen wij ons wel wat tegen.. Ik werk nu deeltijds. Financiën eens grondig onder de loep genomen en we redden het. Nipt, maar toch ;)

Naar familie toe begrenzen wij heel hard. Mijn ouders zien ons gemiddeld 1x per week, meestal op een weekavond. We eten daar een boterham en soep mee en als de kleine lastig wordt omdat ze moe is, gaan we naar huis. Op zondag als mijn zus langs komt met haar kroost, komen wij pas rond 15u. Een overprikkelde baby en urenlang miserie is die extra uurtjes bij de grootouders niet waard voor ons ;)
Mijn man zijn familie woont op een uur rijden. 2x naar daar geweest en 2 dagen miserie met een compleet overprikkelde kleine. We gaan nu dus maar enkele keren per jaar. Willen ze ons meer zien? Moeten ze zélf maar de verplaatsing doen. Ze kiezen er voor dit niet te doen. Hun keuze. Tis even ver rijden ;)

Voor hobby's hebben we helaas ook geen tijd/energie meer. Hopelijk kunnen we ons wat beter leren organiseren om daar wél terug ruimte voor te creëeren.
De was en de plas wordt hier door de week gedaan. We werken met wasbare luiers dus geen andere keuze. Wasmachine draait 's nachts, 's morgens bij het opstaan de droogkast in en daarna warm vouwen. Ik moet gemiddeld nog 5 stuks strijken per week wat op een kwartiertje ook gedaan is.

Het moeilijkste is om alternatieven te zoeken voor de structuren die we zo gewend zijn. Stappen zetten in het onbekende. We werkten beiden voltijds, vertrokken beiden tussen 6u-6u30 vroeger. Mijn man werkt nu dichter bij huis en vertrekt om 8u, komt om 18u thuis. Ik werk deeltijds op 10km van bij ons dus als hij thuis komt is de kleine al van de crèche gehaald en het eten klaar. Dit werkt beter voor ons. Ik zeg niet dat dit voor iedereen het geval zou zijn, maar het kan echt nuttig zijn om dat met externen (psycholoog, huisarts,...) te bespreken omdat je door de vermoeidheid en gebrek aan energie vaak geen andere oplossingen ziet. Het creatieve denken wordt afgestompt.
Maar als je het gevoel hebt door anderen geleefd te worden en meer verplichtingen dan plezier hebt, is het hoog tijd eens te kijken naar wat voor jullie van belang is en wat de gevolgen van bepaalde keuzes kunnen zijn.

Boodschappen gaan hier via de collect en go, oppikken na het werk en 1x per maand passen mijn ouders met veel plezier enkele uren op onze pruts. In overleg met hen wordt beslist wanneer. Bvb tijdens het weekend gaan lunchen zonder baby is even kwalitatief als 's avonds naar de cinema gaan. Omdat zij mee bepalen wanneer het kan, zien ze er ook veel minder tegenop.

Tomski
13 september 2018, 08:59
je maakt het zo druk als je zelf wil.

Booka Shade
13 september 2018, 09:08
Geweldig hoe die van ons nu al zo oplettend begint te worden, ons overal volgt met haar ogen, bewust lacht (en ze lacht echt enorm veel).
En ik kan het natuurlijk ook niet laten om er constant mee te spelen en haar te laten lachen. Als ze mij nu zelfs al maar ziet van ver, begint ze al te lachen :love:

Myllan
13 september 2018, 09:13
Geweldig hoe die van ons nu al zo oplettend begint te worden, ons overal volgt met haar ogen, bewust lacht (en ze lacht echt enorm veel).
En ik kan het natuurlijk ook niet laten om er constant mee te spelen en haar te laten lachen. Als ze mij nu zelfs al maar ziet van ver, begint ze al te lachen :love:

Gefeliciteerd!!
Hoeveel maandjes is je dochter?
Wist helemaal niet dat je ondertussen papa bent haha super schattig!

Tomski
13 september 2018, 09:15
Hier is het zwaar aanpassen voor de kleine...

Sinds 3 september gaat ie naar school, maar daar is maar opvang vanaf 8u. Ik heb redelijke vaste uren op het werk dus ik ben dan al meestal een uur weg met als gevolg dat hij mij 's morgens niet meer ziet.
En hij is het natuurlijk gewoon dat ik hem elke ochtend om 7u aan de creche afzette... mijn madam heeft er bijna elke ochtend spel mee.

Kelderke
13 september 2018, 09:20
je maakt het zo druk als je zelf wil.Hoe bedoel je, heb jij voltijds personeel in huis en niets van familie?

zarathustra
13 september 2018, 09:25
Klinkt alsof je veel problemen maakt die er niet hoeven te zijn eh. Ja er gaan natuurlijk wel veel uren weg naar voor de kinderen zorgen (duh) maar het hoeft niet zo extreem te zijn en je hebt er dan nog maar eentje :p

Situatie hier ( als we toch allemaal een lijst gaan maken): werken beide full time, vriendin 75km van huis, ik 65 km van huis. Tweeling van nu bijna twee jaar oud. Creche/barnehage/opvang wat je het ook wil noemen op 10 min van de deur.

Vriendin begint op haar werk om 07:00, vertrekt thuis dus om 06:00. Creche gaat open om 6:30, maar meestal sta ik daar met de kinderen rond 07:00. Zij staan op rond tussen 6:00 en 6:30, ik probeer me te wassen enzo net wanneer ik de eerste geluiden hoor.

Ik ben rond 8 uur op mijn werk, vriendin vertrekt op haar werk om 15:00. Ik compenseer vaak met wat extra werk hier en daar in de avond, en ik doe wat langer op vrijdag dus ik ben flexibel om te kunnen vertrekken tussen 15:30 en 16:00 ( soms wel later als het nodig is). Afhankelijk van verkeer is mijn vriendin aan de creche ergens tussen 16:00 en 17:00. Ik passeer daar in theorie iets voor 17:00 en ze sluiten om 17:00. Dus als er veel verkeer is vertrek ik soms wat vroeger of is het gewoon 'wie er eerst is pikt ze op'. Eten maken duurt max 30 minuten, meestal minder. Dus we eten zo gauw het eten klaar is, meestal iets na 17:00 met alle 4.

Dan zitten we in de living met zen allen, spelen, wat bumba zien, duplo, etc Melk om 18:15, ondertussen pamper en pyama, tanden poetsen als dat gedaan is, verhaaltje, bed in tussen 18:30 en 18:45. Ik ruim de keuken op, vriendin ruimt de living op en doet was indien nodig. We zetten de zaken die naar de creche moeten klaar en rond 19:30 ofzoiets zijn we meestal klaar. We gaan meestal slapen rond 22:00, dus dan is 2.5 uur voor andere zaken.

Weekend is basically hetzelfde, alleen kijken we vooraf wat moet gedaan worden en zien wie wat doet wanneer en wie ondertussen de kinderen bezig houdt. Meestal gaat 1 van ons 2 vrijdag avond al naar de winkel zodat dat al in orde is. ( dat is ook 15 min rijden btw )

Familie woont respectivelijk 250 en 2000km weg. Dus geen bezoekjes maar ook nooit babysits :p Nog niet nodig gehad tot nu toe.

Mulan
13 september 2018, 09:25

Het wordt er alleen maar beter op! ;)
Heerlijk eens die interactie komt he! :)

Booka Shade
13 september 2018, 09:27
Gefeliciteerd!!
Hoeveel maandjes is je dochter?
Wist helemaal niet dat je ondertussen papa bent haha super schattig!

Nu 2.5 maanden oud, bedankt ;)

Het wordt er alleen maar beter op! ;)
Heerlijk eens die interactie komt he! :)

Ik kijk er echt naar uit. Niet te geloven hoeveel liefde je eigenlijk kan hebben voor je kind.
Voor we kinderen hadden, konden we dat eigenlijk niet goed vatten. Maar nu.. :)

Tomski
13 september 2018, 09:36
Hoe bedoel je, heb jij voltijds personeel in huis en niets van familie?

Nee... maar als we geen tijd hebben dan zeggen we dat we niet kunnen komen. Wij hebben gelukkig geen verplichtende familie en die begrijpen dat.

Ne stofzuigrobot levert ook al wa tijdswinst op. Ne vaatwas en zo ook. Ik vind niet dat onze vrije tijd opgeslokt wordt door "het huishouden doen"

Ik kom thuis rond 18u, madam is dan meestal bezig met het eten maken. Ik zet de tafel, speel wat met onze charel, rij soms nog rap het gras af en tegen 19u eten we allemaal samen.. Hij weet dat dat het uur is om aan tafel te gaan dus geen tegengepruttel van ik wil nog spelen of tekenfilm kijken of whatever.
Nadien vullen we de vaatwas en programmeren die voor 's nachts. En vervolgens kunnen wij tegen 20u ten laatste in onze zetel zitten en wat series beginnen kijken terwijl Jules nog een half uurke met zijn blokken speelt en zijn fleske drinkt en dan komt vragen om te gaan slapen...

Strijken doet mijn madam in kleine blokken (tijdens haar middagpauze bij homework) of als ik iets wil zien op tv dat haar niet interesseert.

En 's morgens maak ik de vaatwas dan leeg als ik opsta, drink op mijn gemak mijne koffie en maak me dan klaar om te gaan werken.
In het weekend ben ik ook meestal vroeg op, meestal rond 7u, en dan kan ik nog 2u PS4 gamen voor de kleine wakker is. En op zaterdag doen we klussen/boodschappen, zondag is meestal rustdag.. gaan juist es gaan ontbijten bij ons ma, daarna doen we uitstapje of hangen we gewoon in de zetel en doen we onnozel.

Kelderke
13 september 2018, 09:42
Je verliest toch al heel veel tijd door 's avonds 2 verschillende eetmomenten te hebben? Wij eten altijd samen.

Nu, ik herken wel een en ander hoor. Uiteindelijk is het zo dat de werkweek druk is, dat boodschappen en hobbies voor de kinderen op zaterdag doorgaan, en is het goed als we het zondag iets kalmer kan, al lukt dat niet altijd.

Weet wel dat eens je kinderen ouder worden, de intensieve zorg meer en meer wegvalt. Ons oudste is er nu 8 en op zich heb je daar weinig zorg meer aan, dus de avonden worden dan vanzelf ook weer wat rustiger.

Wij eten ook samen hoor 's avonds.

Nee... maar als we geen tijd hebben dan zeggen we dat we niet kunnen komen. Wij hebben gelukkig geen verplichtende familie en die begrijpen dat.

Ne stofzuigrobot levert ook al wa tijdswinst op. Ne vaatwas en zo ook. Ik vind niet dat onze vrije tijd opgeslokt wordt door "het huishouden doen"

Ik kom thuis rond 18u, madam is dan meestal bezig met het eten maken. Ik zet de tafel, speel wat met onze charel, rij soms nog rap het gras af en tegen 19u eten we allemaal samen.. Hij weet dat dat het uur is om aan tafel te gaan dus geen tegengepruttel van ik wil nog spelen of tekenfilm kijken of whatever.
Nadien vullen we de vaatwas en programmeren die voor 's nachts. En vervolgens kunnen wij tegen 20u ten laatste in onze zetel zitten en wat series beginnen kijken terwijl Jules nog een half uurke met zijn blokken speelt en zijn fleske drinkt en dan komt vragen om te gaan slapen...

Strijken doet mijn madam in kleine blokken (tijdens haar middagpauze bij homework) of als ik iets wil zien op tv dat haar niet interesseert.

En 's morgens maak ik de vaatwas dan leeg als ik opsta, drink op mijn gemak mijne koffie en maak me dan klaar om te gaan werken.
In het weekend ben ik ook meestal vroeg op, meestal rond 7u, en dan kan ik nog 2u PS4 gamen voor de kleine wakker is. En op zaterdag doen we klussen/boodschappen, zondag is meestal rustdag.. gaan juist es gaan ontbijten bij ons ma, daarna doen we uitstapje of hangen we gewoon in de zetel en doen we onnozel.

- Geen verplichtende familie
- Homework

Toch al twee zeer cruciale zaken die het verschil maken. Je kan nooit een ander zijn situatie beoordelen.

Tomski
13 september 2018, 09:46
Vandaar dus mijn opmerking, je maakt het zo druk als je zelf wil..

durf nee zeggen
verander dan van werk.

Maar dat homework gaat er niet veel aan veranderen bij ons hoor. Mijn vrouwke is op andere dagen ook al iets na 16u thuis.. als ze homework doet werkt ze soms zelf nog wat langer door.

zarathustra
13 september 2018, 09:50
Wij eten ook samen hoor 's avonds.

Tegen 20u heeft ze genoeg gespeeld en ligt ze in haar bed, daarna kunnen wij eten.

Blijkbaar niet eh

- Geen verplichtende familie
- Homework

Meh, dat eerste kan je wel zelf wat strikter in zijn, al vermoed ik dat dat het moeilijkste is om op te lossen.. en ook het minst grote probleem als je de rest kan vergemakkelijken. Op een zondag als vorige week toen het hier de hele dag aan het regenen was dan had ik graag naar familie kunnen gaan als afleiding. Met duplo spelen en kleuren is ook maar leuk voor zo lang :p

Wat dat tweede betreft, actief achter zoeken eh. Ik ben voor die reden van job veranderd terwijl we aan het proberen waren voor kinderen. (was vooral voor minder reizen in mijn geval)

Kelderke
13 september 2018, 09:51
Vandaar dus mijn opmerking, je maakt het zo druk als je zelf wil..

durf nee zeggen
verander dan van werk.

Maar dat homework gaat er niet veel aan veranderen bij ons hoor. Mijn vrouwke is op andere dagen ook al iets na 16u thuis.. als ze homework doet werkt ze soms zelf nog wat langer door.

De oplossing is 4/5 werken, wat na nieuwjaar ook gaat gebeuren.

Kelderke
13 september 2018, 09:52
Blijkbaar niet eh

Ah ik dacht dat je wou zeggen dat ik niet samen met mijn vrouw eet. Mijn dochter drinkt 's avonds nog een fles, en die drinkt ze sinds een tijdje zelf uit.

zarathustra
13 september 2018, 09:56
Ah ik dacht dat je wou zeggen dat ik niet samen met mijn vrouw eet. Mijn dochter drinkt 's avonds nog een fles, en die drinkt ze sinds een tijdje zelf uit.

True, maar als je samen met de kleine eet kan ze u helpen afruimen enzo en dan ben je vroeger klaar eens ze in bed ligt. De mijne doen niet liever dan dingen in de vaat wasser helpen zetten of die uitladen.

Kelderke
13 september 2018, 09:59
De mijne doen niet liever dan dingen in de vaat wasser helpen zetten of die uitladen.

Ze is 1 jaar...