PDA

Volledige versie bekijken : Laserbehandeling ogen

Mr.Anderson
14 augustus 2018, 11:43
Beste 9 Livers,

Eerst en vooral wil ik benadrukken dat ik mij er van bewust ben dat omtrent het onderwerp 'ooglaseren' al heel wat threads de revue gepasseerd zijn. Deze heb ik ook zonet bijna allemaal doorgenomen. Helaas is de grootste thread reeds gesloten en gedateerd.

Voor mij is het vooral interessant om ervaringen te lezen van mensen die zich hebben laten behandelen. Dan doel ik niet op kostprijzen of de operatie zelf. Maar hoe lang geleden heb je je laten behandelen en ben je nog steeds tevreden? Zijn uw ogen toch nog achteruit gegaan? Hoe oud was je wanneer je de behandeling onderging? Waar of bij wie ben je geweest?

Ikzelf draag van kinds af aan een bril. Ogen bleven achteruitgaan door de jaren heen. Lenzen beginnen dragen toen ik 16 jaar was. Nooit geen bril meer, enkel lenzen. Hierdoor heb ik op m'n 29ste vaatingroei. De ene oogarts vertelde me nooit meer lenzen te dragen, de andere zegt dat ik gewoon meer een bril moet dragen.

Kortom, ik draag nu een bril om te gaan werken en in de weekends lenzen. De vaatingroei is op het randje, het heeft nog geen ernstige schade aangebracht. Maar het begint zich in de gevarenzone te begeven.

Ik heb een hekel aan m'n bril. Alle nadelen zal ik hier niet opnoemen, dat spreekt voor zich. Lenzen zijn binnenkort ook geen optie meer. Dus ben ik beginnen denken aan een laserbehandeling. Vorig jaar op vooronderzoek geweest, ik kwam in aanmerking ondanks mijn dunne hoornvlies. Maar hier niet mee verder gezet doordat ik nog teveel vragen had en pas lenzen/bril op nieuwe sterkte had.

Ondertussen 1,5 jaar stabiel. 29 jaar. Links -5,25 | rechts -5 (lenzen)

O ja, ik doe een gevechtsport op recreatief niveau. Vandaar leek me de Relex Smile behandeling de beste. Maar het is moeilijk om op internet objectieve informatie terug te vinden over deze behandeling. Het feit dat de behandeling relatief nieuw is, zorgt ervoor dat ik geen ervaringen op lange termijn terugvind. Wat alles er ook niet makkelijker op maakt.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Groeten,
Anderson.

Waelvis
14 augustus 2018, 12:52
Ik heb ongeveer 10 jaar geleden (was toen 22) mijn 1 oog laten laseren.
De ingreep op zich was 2x niks. Op een kwartiertje was het gedaan. Het enige waar ik last van had was de weken erna dat ik met een speciale bril moest slapen. Zodat er geen stof in m'n oog kwam. Maar die bril deed enorm veel pijn aan m'n neus.

Ik had op m'n linkeroog -2,75, en m'n andere was "perfect". Hierdoor was een bril geen optie, omdat het verschil te groot was. (Voor zover ik me het nog kan herinneren).

Ik moest dus 1 lens dragen, maar elke keer begon m'n oog na een uur verschrikkelijk pijn te doen. Het gevoel dat er een zuignap werd opgezet, en m'n oog er werd uitgetrokken.
Ik heb die lenzen dus niet veel gedragen.

Dan bij een sollicitatie geweigerd geweest wegens gebrek aan dieptezicht. Hierdoor naar de oogarts geweest om een bewijs dat het "niet zo erg" was. Dan toch de job gekregen. Maar in tussentijd ook rondgehoord voor te laseren.

En dat uiteindelijk gedaan.

En nu 10j later nog steeds tevreden van. Zicht in da oog nog steeds in orde (ik moet jaarlijks op onderzoek opt werk).
Maar m'n ander oog is al een tijdje achteruit aan het gaan. Het enige dat me tegenhoudt om dat nu ook te laten laseren is de prijs. Ik heb in oktober een afspraak bij de oogarts (dezelfde als die me indertijd gelasered heeft), en als het een optie is ga ik allicht voor een bril gaan. Aangezien ik enkel moeite ondervind als ik opt werk lang op m'n computerschermen (8 stuks die nogal ver staan) moet kijken, en als ik naar TV kijk.

Fanniwan
14 augustus 2018, 14:13
ik denk een jaar of 12 geleden geopereerd (was niet laseren, maar vervangen van de onderhuidse lens ofzoiets :)) . Niets van last gehad. Ingreep duurde klein 20 minuten.
Daarna 1 dag moeten rondlopen en slapen met zo'n speciaal brilleke. Sinds dan niks van last en heel goed zicht.

Droeg indertijd een bril enkel voor tv of in de les vanaf een jaar of 10 en op mijn 15 lenzen beginnen dragen.
Rond de tijd van de operatie had ik iets van een -4.5 en - 5.5 en redelijk stabiel.

Mr.Anderson
16 augustus 2018, 10:31
@ Waelvis, thx om uw ervaring te delen!

ik denk een jaar of 12 geleden geopereerd (was niet laseren, maar vervangen van de onderhuidse lens ofzoiets :)) . Niets van last gehad. Ingreep duurde klein 20 minuten.
Daarna 1 dag moeten rondlopen en slapen met zo'n speciaal brilleke. Sinds dan niks van last en heel goed zicht.

Droeg indertijd een bril enkel voor tv of in de les vanaf een jaar of 10 en op mijn 15 lenzen beginnen dragen.
Rond de tijd van de operatie had ik iets van een -4.5 en - 5.5 en redelijk stabiel.

Waarom de keuze om een lens in te planten ipv te laseren?

hjs666
16 augustus 2018, 11:48
Heb er zelf geen ervaring mee,maar aangezien ik ook al jaren lenzen draag is het ook al in mijn gedachten opgekomen.
Draag bril sinds mijn twaalfde en lenzen sinds 2000.
Mijn zicht is de laatste jaren wel vrij stabiel -2.75 en -3.5 . (lenzen)
Bril heb ik ook nog altijd maar is al tijdje geleden dat ik die sterkte heb laten nazien.
Gebruik mijn bril nog voor s'avonds tv te zien.

Ik heb x aantal jaren geleden inlichtingen gevraagd aan mijn oogarts.
Ben vooral afgehaakt vanwege de kostprijs en het feit dat als uw zicht terug achteruit gaat het sowieso terug brillen zal zijn.
Het ziekenfonds komt ook amper tussen in de kosten geloof ik.
Nu ja,ik ken ook aantal personen die het hebben laten doen en ze zijn er allemaal positief over.
Je moet paar weken (of dagen) speciale bril dragen maar veel last zou je er niet van hebben.
Je krijgt zware pijnstillers en ligt meer dan de helft van de tijd te slapen,enfin de eerste dagen toch.

Fanniwan
16 augustus 2018, 17:55
@ Waelvis, thx om uw ervaring te delen!

Waarom de keuze om een lens in te planten ipv te laseren?

Het kon niet. Als ik het mij goed herinner was er een afwijking op mijn ooglens (denkek) waardoor een laserbehandeling niet kon.
Maar de dokter zei wel, als er in de toekomst problemen zijn laseren wel kan, na die ingreep.

Gonzo the Great
16 augustus 2018, 18:02
Ik heb ook een 15 jaar lenzen gedragen, en verdroeg die perfect. Toch acht jaar geleden Lasik laten doen, bij ne oogarts in Ieper. Ook een paar weken geslapen met plastic kapjes op de ogen om er niet per ongeluk in te wrijven, en overdag een paar weken met veiligheidsbril of zonnebril.
Ervoor -3.5 en nu nog steeds perfect. Ik kan me zelfs niet meer inbeelden dat ik ooit een bril of lenzen droeg. Als ik me al iets beklaag, is het dat ik het geen 10 jaar eerder laten doen heb.

Dieter85
16 augustus 2018, 18:05
Ik heb ook een 15 jaar lenzen gedragen, en verdroeg die perfect. Toch acht jaar geleden Lasik laten doen, bij ne oogarts in Ieper. Ook een paar weken geslapen met plastic kapjes op de ogen om er niet per ongeluk in te wrijven, en overdag een paar weken met veiligheidsbril of zonnebril.
Ervoor -3.5 en nu nog steeds perfect. Ik kan me zelfs niet meer inbeelden dat ik ooit een bril of lenzen droeg. Als ik me al iets beklaag, is het dat ik het geen 10 jaar eerder laten doen heb.

Kan je daar iets meer over vertellen aub? Zeer interessant.

Zoals kostprijs, manier van opereren, was dit met een injectie in uw oog of volledige verdoving? was het pijnlijk achteraf? was je werkonbekwaam? hoe zag het eruit vlak na de operatie? na hoe lang kan je weer zien door dat oog?

Spyronamic
16 augustus 2018, 18:06
Had nog nooit gehoord van vaatingroei, heb het even opgezocht en kan blijkbaar wel serieuze problemen geven. Heb vaak last van rode ogen, dacht dat het normaal was bij het dragen van lenzen maar blijkbaar kan het ook op dit wijzen. Goed dat ik dit topic even aanklikte.

Mikoo1989
16 augustus 2018, 18:43
Ik heb 6jaar geleden mijn ogen laten laseren. Had -5 en -6,5. Nu zijn mijn ogen perfect enkel sneller last van UV licht dus sneller zonnebril op. Maar dit kan ook zijn omdat ik 20jaar bril gedragen heb en mijn ogen er sowieso niet aangepast aan zijn.

Laser zelf duurde 1min, 1dag hoofpijn gehad en in donkere kamer blijven. na maand oogdruppels ben je er van verlost.

Zou het iedereen aanbevelen. Speciaal naar Rotterdam gereden ervoor geen spijt van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gonzo the Great
16 augustus 2018, 18:44
Zoals kostprijs, manier van opereren, was dit met een injectie in uw oog of volledige verdoving? was het pijnlijk achteraf? was je werkonbekwaam? hoe zag het eruit vlak na de operatie? na hoe lang kan je weer zien door dat oog?

Rond de 1800 per oog dacht ik, is lang geleden... Heb het ene oog 2 dagen na het andere laten doen, dat kost een paar honderd euro meer. Ik vertrouw artsen en computers wel, maar het moet maar gebeuren dat er juist iets misloopt, en je laat direct beide doen. Achteraf gezien was dat dus niet nodig.

Geen verdoving, enkel een valium uurtje op voorhand. En de arts gebruikt druppels tijdens de behandeling. Die duurt maar enkele minuten: flapje lossnijden, laseren, flapje terug dicht. Je moet wakker zijn, want je moet rechtdoor kijken tijdens de behandeling. Intern stress je wel wat, en denk je elke 3 sec: shit, nu heb ik teveel bewogen! Maar dat is normaal, en de laser volgt de kleine bewegingen van je ogen wel. Desondanks vond ik het heel nuttig dat die dokter constant praatte: Goe bezig...goe bezig... Dus vraag hen om da zeker ook te doen, want da heeft mij enorm geholpen.

De rest van de dag heb je wel een branderig gevoel in je oog, maar eerder irritatie dan echt pijn. En van die valium heb ik gewoon een dutje gedaan van s middags tot in de avond, en dan voelde ik nog wel iets, maar niet echt veel meer.

In theorie is bij lasik is direct na de behandeling je zicht 90% en de alst het een paar weken derna echt genezen is pas 100%. Ik vond dat direct na de behandeling al 100%.
En hoe zag het eruit? Ik weet ni dat daar iets aan te zien was eigenlijk, buiten die 2 plastic schelpen dat ze op mijne kop hadden getaped. Misschien wa rood de dag zelf, da weet ik nimeer, maar de volgende dag zie je daar al helemaal niets meer van.

Werkonbekwaam hangt van je job af. Na de behandeling zelf zou ik toch 2 dagen verlof nemen. En tot dat flapje dat ze even losmaken van je oog terug helemaal vastgegroeid is geen dingen doen waar er per ongeluk iets je oog kan raken: geen contactsporten, ni gaan zwemmen, ni slapen zonder die plastic schelpen, enz... daarom dat ik een paar weken sliep met schelpen en overdag steeds iets van bril op.
Maar na enkele dagen moet bureauwerk wel al kunnen zenne. Stoffige omgevingen die eerste 2 weken best ook ni he, dus ga in de week derna uw zolder ni isoleren ofzo.

Vergeven
16 augustus 2018, 20:30
- 2,5 jaar geleden gedaan. Er was toen een nieuwe machine die computergestuurd uw iris "opensneed" (was Lasik).
- Vrij tevreden van ingreep, ik was 24 jaar toen ik het deed en ogen waren al enkele jaren stabiel. Grootste nadeel is/was dat ik in het donker vrij slecht zie sinds die operatie. Dit verbeterde wel na een jaar.
- Operatie gedaan in Kortrijk bij oogkliniek Okulus bij Dr Claeys. Ze doen veel zo'n procedures daar en ik had een veilig gevoel.
- Het meest vervelende na de operatie was dat je niet in je ogen mocht wrijven om zo infecties te vermijden(enkele weken). Ik was daar zo maniakaal mee bezig dat het nu ongelooflijk deugd doet om er nu in te wrijven :D
- Ik had slechte ogen -7,75 en -8,5 maar hoornvlies was wel voldoende dik. Doordat ik al een bril droeg als kind (7 jaar) grijp ik nog soms naar mijn nachtkastje omdat mijn bril daar op lag. Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik mijn ogen liet laseren; het gaf me meer autonomie, een beter zelfbeeld, keuzes aan normale zonnebrillen,...

ikbenben
16 augustus 2018, 20:48
Grootste nadeel is/was dat ik in het donker vrij slecht zie sinds die operatie. Dit verbeterde wel na een jaar.

Ik heb dit van nog al mensen gehoord. Wat moet ik mij hier bij voorstellen, heb je dan onscherp zicht of zo?

Vergeven
16 augustus 2018, 22:09
Ik heb dit van nog al mensen gehoord. Wat moet ik mij hier bij voorstellen, heb je dan onscherp zicht of zo?

Als je met de wagen reed waren de zijkanten wazig. Zoals gezegd het duurde een tijdje voor het voorbij was (is 90% nu t.o.v. voor operatie).

ikbenben
16 augustus 2018, 22:40
Als je met de wagen reed waren de zijkanten wazig. Zoals gezegd het duurde een tijdje voor het voorbij was (is 90% nu t.o.v. voor operatie).

Dus het is niet dat je opeens moeite zou hebben om nog met de wagen te rijden dan?
Ik ben nu 40 en draag ook al een bril van denk ik toen ik 6 jaar was. Ik denk dat dit een zaligheid moet zijn om ineens geen bril meer te moeten dragen.
Ik heb echter wel vrij veel schrik om de ingreep te laten doen (+het is niet goedkoop ook natuurlijk).

Castil
16 augustus 2018, 23:41
Waarom gekozen voor Rotterdam?
Ik heb 6jaar geleden mijn ogen laten laseren. Had -5 en -6,5. Nu zijn mijn ogen perfect enkel sneller last van UV licht dus sneller zonnebril op. Maar dit kan ook zijn omdat ik 20jaar bril gedragen heb en mijn ogen er sowieso niet aangepast aan zijn.

Laser zelf duurde 1min, 1dag hoofpijn gehad en in donkere kamer blijven. na maand oogdruppels ben je er van verlost.

Zou het iedereen aanbevelen. Speciaal naar Rotterdam gereden ervoor geen spijt van.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

Kenneke10
17 augustus 2018, 00:52
Ik draag ook lezen beide ogen -3.5 tijdje geleden te horen gekregen dat ik wat cataract heb wil zeggen dat uw ooglens vertroebeld ( en is afkomstig van mijn medicatie tegen astma en eczeem ). Moet nog eens naar oogarts om precies te weten wat er aan de hand is.
Ik draag dag lenzen, maandlenzen kan ik niet verdragen die vallen gewoon uit van droogte.

waffel
17 augustus 2018, 01:11
Mijn vriendin -7 oid (net niet genoeg om invalide te zijn of zo) Ze heeft haar lenzen onlangs ingeruild voor een operatie van 4k (Smile technologie). In een twee drie gedaan en amper neveneffecten, direct kunnen zien etc. Technology :eek:
Heb zelf het geluk van perfect zicht, maar aan iedereen die brilt en wat kan sparen raad ik dit zeker aan.

BlackOccult
17 augustus 2018, 10:21
Mijn vriendin -7 oid (net niet genoeg om invalide te zijn of zo) Ze heeft haar lenzen onlangs ingeruild voor een operatie van 4k (Smile technologie). In een twee drie gedaan en amper neveneffecten, direct kunnen zien etc. Technology :eek:
Heb zelf het geluk van perfect zicht, maar aan iedereen die brilt en wat kan sparen raad ik dit zeker aan.

Kan je ook vermelden waar uw vriendin het heeft laten doen?

Ik heb op 12 september een afspraak bij de oogarts om te bekijken of ik in aanmerking kom. Ik wil vooral op de hoogte zijn van welke laser en welke techniek ze gebruiken en waar ik het best laat doen.

Mikoo1989
17 augustus 2018, 12:14
Waarom gekozen voor Rotterdam?

Verstuurd vanaf mijn E5823 met TapatalkCollega was daar gegaan kost 2000€ voor beide ogen en nog is 300€ voor iets speciaal te licht in donker

SilentDeath
17 augustus 2018, 12:22
Ik ben hierin ook erg geïnteresseerd.
Op het werk draag ik dagelijks een bril die bijna uit elkaar valt.
Daarnaast gebruik ik daglenzen voor voetbaltraining, match, weekend.
Mijn vrienden kennen mij niet met bril.
De kosten die ik aan lenzen, lensvloeistof en een nieuwe bril zou hebben rechtvaardigen bijna de ingreep voor een laseroperatie.

XA4
17 augustus 2018, 12:44
Mijn ex had -8 en -8,5 en laseren kon in haar geval niet meer. Ze hebben toen (2013?) wel een lens ingeplant (druppels zorgden voor heel grote pupil > lens wordt geplaatst en komt zo achter pupil) en zij had nadien perfect zicht. Hing wel een stevig prijskaartje aan (5k). Heb haar al enkele jaren niet meer gezien, dus geen idee hoe het nu gaat :unsure:

Ik draag zelf sinds 2,5 jaar een bril.
Vroeger altijd perfect zicht gehad tot het de laatste jaren achteruit begon te gaan. Ben nu 37 trouwens en heb -1.25 aan elke kant (althans, meting van toen ik mijn bril kocht 2,5 jaar geleden)
Ik heb altijd gezegd: zodra mijn ogen stabiel zijn, laat ik ze laseren (lenzen durf ik echt niet, zelfs na veel proberen, etc)
Als mijn ogen nu nog steeds hetzelfde zijn als toen ik begon met brillen, zou dat dan voldoende zijn om te laten laseren of toch maar beter wat langer wachten?

Op zich stoort mijn bril mij niet zo (wat me eigenlijk wel verrast heeft), uitgezonderd bij regen of bij het uitgaan (meestal ga ik zonder bril, al zie ik dan wel heel wazig :wtf: ) en mijn vriendin ziet me ook veel liever met bril (heeft me ook pas leren kennen toen ik mijn bril al had) maar laseren zou er wel voor zorgen dat ik geen brillen meer moet kopen, dat ik weer alles zie bij het uitgaan (podia, artiesten,... en mijn vrienden ook makkelijk terugvind :D ) en ik dus ook gewoon geen bril meer hoef te dragen :)

JelleCa
17 augustus 2018, 13:21
Ik ben ook aan het denken om een behandeling te laten doen, ik draag lenzen sinds m'n 24, -4.5 in het ene oog en -5.25 in het andere. Maar als ik het zo lees zijn er meerdere soorten behandelingen (laseren, nieuwe lens plaatsen, lasik,...)?

waffel
17 augustus 2018, 13:25

https://oogcentrumbrugge.be/nl/team

bernard heintz, zeer gerespecteerde oogarts (vader was bekend over heel het land)

Mutlee
17 augustus 2018, 13:29
beide ogen waren iets van -1,5. 12 jaar geleden in Turkije laten laseren, operatie zelfde duurde paar minuten, 2 weken droge ogen gehad en voor de rest geen last eigenlijk.

Mikoo1989
17 augustus 2018, 16:30
Ah ik droeg vroeger ook lenzen. En moest ik ze enkele jaren langer gedragen hebben zou ik mijn ogen niet meer kunnen laten laseren hebben. Doordat lenzen u ogen uitdrogen en u vlies verdunt.

Mr.Anderson
17 augustus 2018, 17:12
Bedankt voor de vele reacties!

Waar ik dus vooral schrik van heb:
Kiezen voor verkeerde laserbehandeling (flap schrikt mij af)
Wat geeft zo'n operatie op lange termijn? Ogen laseren doen ze nu 20-25 jaar? Wat gebeurd er als men 80 jaar wordt?
Wat als mijn ogen toch nog achteruitgaan (desondanks ik 30 jaar wordt)? Kan ik dan nog lenzen dragen? Nog eens laseren zou waarschijnlijk niet kunnen doordat ik al een redelijk dun hoornvlies heb.

Maar goed, de nadelen van lenzen + bril hebben voor mij persoonlijk een grote impact op mijn leven. Dit zorgt ervoor dat ik het risico wel zou durven nemen.

hjs666
18 augustus 2018, 10:28
Bedankt voor de vele reacties!

Waar ik dus vooral schrik van heb:
Kiezen voor verkeerde laserbehandeling (flap schrikt mij af)
Wat geeft zo'n operatie op lange termijn? Ogen laseren doen ze nu 20-25 jaar? Wat gebeurd er als men 80 jaar wordt?
Wat als mijn ogen toch nog achteruitgaan (desondanks ik 30 jaar wordt)? Kan ik dan nog lenzen dragen? Nog eens laseren zou waarschijnlijk niet kunnen doordat ik al een redelijk dun hoornvlies heb.

Maar goed, de nadelen van lenzen + bril hebben voor mij persoonlijk een grote impact op mijn leven. Dit zorgt ervoor dat ik het risico wel zou durven nemen.

Eenmaal gelaserd is het idd onmogelijk nog lenzen te dragen.
Misschien dat ze er in de (verre) toekomst nog iets op vinden maar tegenwoordig is het niet mogelijk om lenzen te dragen na laserbehandeling.
Ik vind het persoonlijk geen nadeel om lenzen/bril te dragen.
Ik heb ook beetje schrik als er iets misloopt met het laseren dat er ergere gevolgen zijn.

Mr.Anderson
20 augustus 2018, 10:39
Eenmaal gelaserd is het idd onmogelijk nog lenzen te dragen.
Misschien dat ze er in de (verre) toekomst nog iets op vinden maar tegenwoordig is het niet mogelijk om lenzen te dragen na laserbehandeling.
Ik vind het persoonlijk geen nadeel om lenzen/bril te dragen.
Ik heb ook beetje schrik als er iets misloopt met het laseren dat er ergere gevolgen zijn.

Volgens mij is het bij de Relex Smile technologie wel mogelijk om later nog lenzen te dragen, aangezien er geen flap en groot litteken aanwezig is.
Heb hier een link zien passeren van een oogkliniek in Brugge die zowel Femto Lasik als Relex Smile toepast. Misschien ga ik daar eens wat meer info opvragen.

Iphigeneia
20 augustus 2018, 12:01
Ben bij de CM ten rade gegaan en ze komen met niets tussen, vreemd vind ik persoonlijk maar goed.
Snap sowieso niet dat dit niet beter terug betaald is als je kijkt naar de uitsparing op langere termijn voor de ziekenkas (elk jaar50€ terug betaald x 50 jaar is al een grote som).

Mvg

Mulan
20 augustus 2018, 12:12
Ben bij de CM ten rade gegaan en ze komen met niets tussen, vreemd vind ik persoonlijk maar goed.
Snap sowieso niet dat dit niet beter terug betaald is als je kijkt naar de uitsparing op langere termijn voor de ziekenkas (elk jaar50€ terug betaald x 50 jaar is al een grote som).

Mvg

Maar slechts weinigen kopen jaarlijks een bril als hun ogen stabiel zijn én de dure operatie biedt geen garantie om nooit meer te moeten brillen.... Dus jouw "besparing" klopt niet.
Ikzelf koop om de 3j ongeveer een andere bril, mijn ouders om de 10j.

Iphigeneia
20 augustus 2018, 13:09
Maar slechts weinigen kopen jaarlijks een bril als hun ogen stabiel zijn én de dure operatie biedt geen garantie om nooit meer te moeten brillen.... Dus jouw "besparing" klopt niet.
Ikzelf koop om de 3j ongeveer een andere bril, mijn ouders om de 10j.

Klopt, ik koop elke 2 jaar een bril en elke maand lenzen.
De aftrek van 50 euro is maar 1 malig.

Dus zo kun je ook rekenen.

Of eigenlijk koop ik elk jaar een bril, het ene jaar een zonnebril op sterkte het andere jaar een normale.

Ikke1987
20 augustus 2018, 13:24
Ik heb zelf mijn ogen laten laseren (Lasik) op 3 april 2018 bij de Oogheelkundige Kliniek in AZ Monica (Deurne).
Best wel voor je 40ste laten doen aangezien dokter me vertelde dat het vanaf ca 45 jaar je meer kans hebt op slechter zicht wegens ouderdom.

Reden laseren, ogen -5;5 / -6,5:
- bril / lenzen + toebehoren kosten veel (op lange termijn (10 jaar) was voor mij de operatie goedkoper)
- ga dit jaar voor 1ste keer verre reis doen (Nieuw--Zeeland), zonder bril lijkt me dit aangenamer
- ergens blijven slapen is geen probleem
- geen last van kapotte lenzen of lenzen die je verliest (bv. zwemmen of in je ogen wrijven)
- veel mensen die ik ken (waaronder broer) zijn er tevreden van

Kostprijs: 3000 EUR voor beide ogen, CM betaalt normaal 100 EUR per oog terug, moet je een paper gaan afhalen en laten invullen. Bekijk zeker je hospitalisatieverzekering, een vriend van me die bij een bank werkt krijgt blijkbaar voor de helft het bedrag terug.
Opmerking: blijkbaar zijn er veel cm-diensten die dit niet weten en zeggen dat er geen toepassing is. Meer informatie vind je op volgende link:
(https://www.cm.be/diensten-en-voordelen/hospitalisatie/behandelingen/laserbehandeling-oogzorg

Vooronderzoek: ca. 30min - 1u bij oogarts een aantal testjes afleggen, mijn hoornvlies was uitzonderlijk dik wat een groot voordeel geeft. Oogarts bepaalt of je in aanmerking komt voor ogen te laten behandelen en welke behandeling het beste zou zijn. Alles hangt ook af van beperking risico's en hoe je er zelf bij voelt.
Stel dat het de 1ste keer niet perfect zou zijn, dan is er een tweede (rechtzettings)operatie inbegrepen.

Verlof: aan oogarts gevraagd of hij 2 dagen werkverlof (dag van operatie + 1 dag er na) kon voorschrijven (iemand had me dat gezegd), deed er niet moeilijk over maar moet je wel vragen.

boutje1
20 augustus 2018, 15:12
Hoi,

Ik zelf heb mijn ogen laten laseren op 28/2 dit jaar. De techniek noemt Femto-Lasik.
Mijn leeftijd: 44j.
Waarom zo lang gewacht: kostprijs en een beetje het idee dat ze aan je ogen zitten te prutsen.
Na de laser: waarom heb ik dit niet eerder gedaan!
Zoals beschreven zijn er een aantal vooronderzoeken en de 'operatie' duurt amper 10 min per oog. Het is even doorbijten (niet van de pijn!) omdat ze een soort metalen zuignap op je oog zetten en daarover de laser schuiven. Dat ging bij 1 oog vlot, bij het tweede wat moeilijker waardoor er meer werd gedrukt op mijn oog.
Mijn sterkte was -7 en -5. De oogarts dacht ook dat ik binnen dit en paar maanden moest gaan brillen om te lezen, maar voorlopig nog niet. Dit kan je dus niet tegen houden en als je een bril haat, doe het dan zeker op jouw leeftijd nu. Ik zou, als je de financiën niet moest hebben, er nu zelfs voor geleend hebben moest ik het eerder hebben geweten.
Ik werk in een ziekenhuis, dus alles is daar airco. Ik had droge ogen verwacht, maar dat is net niet zo. Ik denk omdat ik al in airco werkte en lenzen droeg, mijn ogen al reeds redelijk droog waren. Ik had ook het laatste soort lenzen dat er mogelijk was.
Ik heb dit in het Laser Refractie Centrum in Sint-Martens-Latem laten doen, maar je oogarts helpt je wel verder. Er zijn verschillende centra, maar deze is de bekendste. Maar het was wel mijn oogarts die het daar zelf deed.
Prijskaartje: 3000€ voor beide cash te betalen (wat ik zeer vreemd vond).
Nazorg: zo slechter 150€ om te corrigeren. (dit weet ik nu niet per oog of beide, ik gok per oog)
De vooronderzoeken kosten ook gauw 200€.
Maar zoals ik zei: ik heb geen moment spijt, ja spijt dat ik zo lang heb gewacht. Dus doen zou ik zeggen. De techniek lijkt me minder van belang, aangezien ik mensen ken die hun ogen hebben laten krassen (wat ze vroeger deden) en nu 25j later nog perfect zien.
Groetjes

hjs666
20 augustus 2018, 16:18
Dat van die leeftijd wist ik niet.
Als ik me toch nog zou bedenken begint de tijd te dringen,wordt 37 eind dit jaar.
Wel interessant om ervaring van anderen te horen.

Mikoo1989
20 augustus 2018, 19:29

MvgDaarom dat ik het in Nederland gedaan heb scheelde toen 2000€ met België

Gonzo the Great
28 augustus 2018, 19:53
De techniek lijkt me minder van belang, aangezien ik mensen ken die hun ogen hebben laten krassen (wat ze vroeger deden) en nu 25j later nog perfect zien.

Mij hebben ze toen verteld dat krasjes aan opp (Lasek) gaat tot -3 ofzo, en dat men vanaf -3 eerder naar Lasik gaat. Hangt dus van grootte afwijking en patient af, de arts bepaalt wel wat het beste is.

boutje1
28 augustus 2018, 20:25
Mij hebben ze toen verteld dat krasjes aan opp (Lasek) gaat tot -3 ofzo, en dat men vanaf -3 eerder naar Lasik gaat. Hangt dus van grootte afwijking en patient af, de arts bepaalt wel wat het beste is.

Dat kan zeker, ik geloof dat hun oogsterkte minder dan -3 was......

[deleted]
28 augustus 2018, 22:25
[deleted]

Thin Liz
2 september 2018, 09:45
Prijskaartje: 3000€ voor beide cash te betalen (wat ik zeer vreemd vond).

Jawel, het is nog steeds bezig en dat is zeker niet de enige specialisatie waar envelopjes onder tafel moeten gegeven worden...

Herman De Croo
2 september 2018, 18:12
weigeren en niet aan meewerken, zo stopt het meteen.

Thin Liz
3 september 2018, 09:52
weigeren en niet aan meewerken, zo stopt het meteen.

Niet zo simpel voor de meeste mensen. Eerst maanden moeten wachten op een afspraak, vervolgens een dokter die je enkel wil behandelen met geld onder tafel. Meeste mensen betalen dat gewoon hoor. Weinigen hebben zin om heel de mallemolen nog eens te moeten doorlopen. Als je een probleem hebt, dan wil je zo snel als mogelijk geholpen worden.

ikbenben
3 september 2018, 11:10
En als er nadien een complicatie blijkt te zijn heb je geen poot om op te staan...

[deleted]
3 september 2018, 21:05
[deleted]

BlackOccult
8 september 2018, 11:48
Hier (http://www.uzleuven.be/nl/nieuws/2018-06-20/verloop-van-een-ooglaseroperatie) een redelijk recent artikel van UZ Leuven.
Ben aan het overwegen om daar toch ook een afspraak te plannen. Ik heb echter geen idee naar wachttijden toe voor een consultatie.
Ik heb nu woensdag 12/09 een afspraak bij Dr. Bruno Philips.

Mr.Anderson
10 september 2018, 10:33
Hier (http://www.uzleuven.be/nl/nieuws/2018-06-20/verloop-van-een-ooglaseroperatie) een redelijk recent artikel van UZ Leuven.
Ben aan het overwegen om daar toch ook een afspraak te plannen. Ik heb echter geen idee naar wachttijden toe voor een consultatie.
Ik heb nu woensdag 12/09 een afspraak bij Dr. Bruno Philips.

Ik merk toch op dat men bijna overal de femtolasik toepast. Met het flapje.
Spijtig dat de relex smile nog bijna nergens gebruikt wordt.

Eld0
18 september 2018, 10:34
Ik heb 10 jaar geleden ook mijn ogen laten laseren in het Laser Refractie Centrum in Sint Martens Latem, ook mijn zus en een collega hadden het bij dezelfde dokter laten doen (toen ook al 10 jaar geleden). Ben er nog steeds tevreden van, mijn ogen zijn ook niet meer verslechterd sindsdien. Het was toen 2500 euro alles incl voor beide ogen. Ik droeg een bril sinds de kleuterklas en heb daarna 10 jaar lenzen gedragen tot ik ze niet meer kon verdragen. Je moet zowiezo eerst op afspraak voor testen of je wel in aanmerking komt voor laser operatie, daarna kan je nog altijd beslissen, maar aub niet twijfelen, ingreep is 2x niks en je hebt er geen spijt van dus doen!

Mr.Anderson
18 september 2018, 13:23
Ik heb 10 jaar geleden ook mijn ogen laten laseren in het Laser Refractie Centrum in Sint Martens Latem, ook mijn zus en een collega hadden het bij dezelfde dokter laten doen (toen ook al 10 jaar geleden). Ben er nog steeds tevreden van, mijn ogen zijn ook niet meer verslechterd sindsdien. Het was toen 2500 euro alles incl voor beide ogen. Ik droeg een bril sinds de kleuterklas en heb daarna 10 jaar lenzen gedragen tot ik ze niet meer kon verdragen. Je moet zowiezo eerst op afspraak voor testen of je wel in aanmerking komt voor laser operatie, daarna kan je nog altijd beslissen, maar aub niet twijfelen, ingreep is 2x niks en je hebt er geen spijt van dus doen!

Redenen die mij voorlopig nog wat tegenhouden:
Twijfel tussen femto lasik (zoals van u) of Relex Smile behandeling. Ik ben bang dat ik in het boksen (recreatief) die gemaakte flap terug zal openscheuren.
Ik ben nu een jaar stabiel op gebied van sterkte (30j) en heb schrik binnen 2 jaar te merken dat m'n zicht toch nog wat achteruit gegaan is. Alhoewel de oogarts denkt dat dit na 30j niet meer al gebeuren.

HUSKE
18 september 2018, 13:43
Redenen die mij voorlopig nog wat tegenhouden:
Twijfel tussen femto lasik (zoals van u) of Relex Smile behandeling. Ik ben bang dat ik in het boksen (recreatief) die gemaakte flap terug zal openscheuren.
Ik ben nu een jaar stabiel op gebied van sterkte (30j) en heb schrik binnen 2 jaar te merken dat m'n zicht toch nog wat achteruit gegaan is. Alhoewel de oogarts denkt dat dit na 30j niet meer al gebeuren.

Ik draag al de zelfde sterkte sinds mijn 29ste, ik ben er nu 37,5. Ben pas op controle geweest en het ziet er naar uit dat ik dezelfde sterkte nog een tijdje zal aanhouden.

Dhene
18 september 2018, 14:03
Ik heb in sint-martens-latem (https://www.eyecenter.be/) mijn ogen laten laseren zoeen 6-7 jaar geleden. Had -2,75/-3 toen. Fantastisch tevreden van. Operatie op zich is vuiler op filmpje dan in het echt. Na de operatie - als de verdoving is uitgewerkt - kan je wel je ogen een 3 a 4 tal uur niet openhouden (zand in oog gevoel) maar dan heb ik wat geslapen. 's Avonds teruggeweest op controle. Volgende paar weken wel nog wat lichtgevoelig maar voor de rest perfect zicht :)

Lefky
18 september 2018, 14:46
Ik heb in sint-martens-latem (https://www.eyecenter.be/) mijn ogen laten laseren zoeen 6-7 jaar geleden. Had -2,75/-3 toen. Fantastisch tevreden van. Operatie op zich is vuiler op filmpje dan in het echt. Na de operatie - als de verdoving is uitgewerkt - kan je wel je ogen een 3 a 4 tal uur niet openhouden (zand in oog gevoel) maar dan heb ik wat geslapen. 's Avonds teruggeweest op controle. Volgende paar weken wel nog wat lichtgevoelig maar voor de rest perfect zicht :)

Klopt het dat het daar €2000 per oog is voor lasik?
Of heb je iets anders laten doen?

Mr.Anderson
18 september 2018, 15:53
Ik draag al de zelfde sterkte sinds mijn 29ste, ik ben er nu 37,5. Ben pas op controle geweest en het ziet er naar uit dat ik dezelfde sterkte nog een tijdje zal aanhouden.

Dat geeft me terug moed. Sinds m'n 7 jaar is mijn zicht blijven verslechteren. Zondag wordt ik 30, dus tmag beginnen stoppen zeker nu? Al een jaartje stabiel.

Dhene
18 september 2018, 17:34
Klopt het dat het daar €2000 per oog is voor lasik?
Of heb je iets anders laten doen?

Toen in de tijd was het 1700€ per oog. Het zou kunnen dat dit nu al opgeslagen is, ja.

BlackOccult
18 september 2018, 18:00
Mijne oogarts, die het ook doet volgens de Femto Lasik-methode, zei me vorige week dat het neerkomt op 3500 euro voor beide ogen. Ik zou alleen nog graag de plaats vinden waar het wordt uitgevoerd, want daarvoor werkt hij samen met een professor die het in het Brusselse doet. Ik gok hier (https://www.vryghem.eu/nl) maar ga het morgen eens vragen.

[deleted]
18 september 2018, 18:08
[deleted]

BlackOccult
28 september 2018, 21:18
Operatie staat gepland op 11 oktober. :help:

desolation
29 september 2018, 00:39
Toch nog altijd zotte prijzen die ze hier vragen, blij dat ik 't in Turkije liet doen toen het in BE +/- 5000 EUR was. Nu nog altijd 1500 EUR meer zo te zien...

Leuk dat jij een van de mensen bent waar het goed is gegaan, maar nu het daar een salafistische bananenrepubliek aan het worden is zou ik toch goed twee keer nadenken of ik in zo een land wil laten rommelen met mijn zicht. schade aan uw ogen is namelijk onherstelbaar.
SMILE is er ook niet zo mega goedkoop, voor het prijsverschil laat ik het toch liever lokaal doen met opvolging dichtbij. Tis niet alsof het ginder 1/5 van de prijs is

hjs666
29 september 2018, 10:38
Operatie staat gepland op 11 oktober. :help:

Succes en laat maar weten wat je ervan vind ;)

BlackOccult
12 oktober 2018, 16:44
Succes en laat maar weten wat je ervan vind ;)

Ben blind. :unsure:

Nee, vandaag, één dag na de operatie kan ik al heel scherp zien. Op controle geweest bij de oogarts en flapje zit goed en zicht is 10/10. Belangrijkste is nu genoeg druppels gebruiken en niet in de ogen wrijven.
Operatie toont inderdaad vuiler dan het in werkelijkheid is. In de wachtzaal hingen tv's waar de operaties op te volgen waren. Eén moeder met haar zoon waren duidelijk heel zenuwachtig en de moeder keek vies weg. :D Zelf heb ik, buiten het drukkend gevoel bij het maken van het flapje, niets van de ingreep gevoeld. De eerste 2 uur na de operatie had ik nog een troebel zicht maar dat was na 4 uur al een heel pak beter. Ik zou het echt wel aanraden als mensen twijfelen.

Dhene
12 oktober 2018, 16:54
Ben blind. :unsure:

Nee, vandaag, één dag na de operatie kan ik al heel scherp zien. Op controle geweest bij de oogarts en flapje zit goed en zicht is 10/10. Belangrijkste is nu genoeg druppels gebruiken en niet in de ogen wrijven.
Operatie toont inderdaad vuiler dan het in werkelijkheid is. In de wachtzaal hingen tv's waar de operaties op te volgen waren. Eén moeder met haar zoon waren duidelijk heel zenuwachtig en de moeder keek vies weg. :D Zelf heb ik, buiten het drukkend gevoel bij het maken van het flapje, niets van de ingreep gevoeld. De eerste 2 uur na de operatie had ik nog een troebel zicht maar dat was na 4 uur al een heel pak beter. Ik zou het echt wel aanraden als mensen twijfelen.

Fantastisch é toch, een nieuwe wereld gaat voor je (ogen :D) open!

hjs666
13 oktober 2018, 11:45
Vraagje,er werd mij ook verteld dat ge best de eerste (2 à 3) dagen zo weinig mogelijk tv kijkt en op pc actief bent.
Is dat waar?
Komt van persoon die dat max 2 jaar geleden heeft laten doen.

BlackOccult
13 oktober 2018, 11:50
Oei, mij hebben ze daar niets van gezegd. :unsure:
Wel niet in de ogen wrijven, slaapmasker aandoen 's nachts en voldoende druppels gebruiken om de ogen te hydrateren.

Tammiej
13 oktober 2018, 13:58
Van mij zeiden ze dat je enkel de eerste dagen een beetje moet oppassen met fel licht. Maar dat viel goed mee, hoor. Zette mijn scherm gewoon wat donkerder.

De eerste uren zijn zo wat onwennig, je kan bijna niets doen. Ik had mijn operatie om 19 uur 's avonds, dan in bed gekropen, in de late ochtend eruit en totaal geen last meer gehad van niets. Ik heb ze vorig jaar laten laseren, was toen bijna 28 jaar. Ik had op beide ogen -5,5 en ik kon mijn lenzen (die ik 16 jaar al gedragen had) niet meer goed verdragen, ik moest dus meer en meer mijn bril dragen. Geen seconde spijt gehad van die beslissing. Kan nog steeds perfect zien.

Philharmoniker
13 oktober 2018, 16:33
Oei, mij hebben ze daar niets van gezegd. :unsure:
Wel niet in de ogen wrijven, slaapmasker aandoen 's nachts en voldoende druppels gebruiken om de ogen te hydrateren.
Pepperspray? :unsure:

hjs666
13 oktober 2018, 18:59
Met dit allemaal te lezen zou ik het ook steeds meer overwegen :unsure:
sinds mijn 13-14 jaar moest ik een bril dragen, maar ben toen heel snel op lenzen overgeschakeld, sinds mijn 15de droeg ik dagelijks lenzen, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, denk dat ik letterlijk bijna 10 jaar geen bril gedragen heb, enkel lenzen. Sinds mijn 25ste ongeveer ben ik toch regelmatig 's avonds mijn bril beginnen dragen om mijn ogen wat te ontzien. Doch had ik eigenlijk totaal geen last van mijn ogen.
Had toen steeds maandlenzen.
Echter sinds vorige zomer (ben nu 33) kon ik plots mijn lenzen niet goed meer verdragen. Draag nu dus al iets meer dan een jaar fulltime mijn bril, enkel heel en toe (1 keer in de week ofzo) probeer ik nog eens daglenzen te dragen. Soms lukt dat dan zonder problemen voor een hele dag, de andere keer moet ik ze alweer uitdoen na een paar minuten omdat het niet lukt. (better luck next week)

Dus zou zo'n operatie ook wel overwegen eigenlijk. Iemand op mijn werk heeft dat een paar jaar geleden ook laten doen en heeft ook alleen maar lof daarover.
Ik ben wel al pakweg 5 jaar niet meer naar mijn oogarts geweest :unsure:
Zou dus best kunnen dat er ivgl met 5 jaar geleden mijn ogen alweer ietsje achteruit zijn gegaan. Heb het gevoel dat mijn linkeroog wel -0.25 erbij mag hebben. Zit nu op -2.5 links en -3.25 rechts

Heb ongeveer dezelfde correctie -2,75 links en -3,5 rechts met lenzen.
Bril zou iets sterker moeten zijn wegens grotere afstand.
Ik wissel lenzen af met bril,dus uurtje voor ik ga slapen,lenzen uit en bril op.
s'Morgens opstaan toch halfuurtje bril op.
Sterkte van bril weet ik niet,is al lange tijd niet meer aangepast wegens het feit dat ik hoofdzakelijk lenzen draag.

Het is echt wel belangrijk dat je regelmatig op controle gaat,ik ga zelfs 2 maal per jaar.
Dan weet je of uw zicht goed stabiel blijft.
Is al een voorwaarde,zicht moet al een tijdje stabiel zijn.
Nu ja,heb me indertijd ook over bevraagd en ze moeten toch sowieso uw hoornvlies testen.

Ik ben ook terug aan't twijfelen dankzij dit topic.
Had het eigenlijk al uit mijn hoofd gezet,maar nu stel ik me toch de vraag :"zou ik het toch niet laten doen?"

Niet in de ogen wrijven gaat misschien al probleem zijn,ik denk dat ik dat onbewust vaak doe.

Mr.Anderson
15 oktober 2018, 09:41
Sowieso laat ik het doen in de nabije toekomst. Enige twijfel die er nog is: Relex Smile of Femto Lasik.
Niemand ervaring met Relex Smile?

Dark Vampire
24 oktober 2018, 20:25
Na enige tijd hier te hebben meegelezen, overtuigd geraakt en een tijdje terug een afspraak gemaakt in UZ Leuven. Gisteren dan op vooronderzoek geweest en alles was in orde voor een ingreep te kunnen laten doorgaan. 4 maart dus nog een klein vooronderzoek voor alles voor te bereiden en 6 maart de ingreep. Spannend! :)

BlackOccult
24 oktober 2018, 21:31
Zolang wachten?
Veel succes alleszins. Ik ben nog altijd heel positief over de ingreep, morgen 2 weken geleden. Bij mij zat er tussen de vooronderzoeken en de operatie ongeveer 1 maand.

Dark Vampire
24 oktober 2018, 22:27
Zolang wachten?
Veel succes alleszins. Ik ben nog altijd heel positief over de ingreep, morgen 2 weken geleden. Bij mij zat er tussen de vooronderzoeken en de operatie ongeveer 1 maand.

Dankjewel! :D

Hun agenda zat inderdaad goed vol, daarmee pas in maart. :)

-RaZoR-
26 oktober 2018, 16:25
Nu een jaar geleden dat ik mij heb laten behandelen met Femto Lasik
(sint martens latem)

Mijn zicht is nu 20/10 en voor de operatie had ik -5 links en -4 rechts

Enige spijt is dat ik het niet eerder heb laten doen!

Kostplaatje was 3000 euro

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

hey69
6 april 2019, 12:51
oude threadje uppen. Heb mn femto lasik denk ik donderdag 4 april laten doen in aalst
2 dagen later nu, heb heel licht prikkend gevoel (zandkorreltje ) en moet de komende weken druppels gebruiken, maar voel me herboren
zit ik voor de fun nummerplaten af te lezen :D
voor -2.5 en beetje astigmatisch -1.170 nu zie ik scherper dan met een lens

Scifo
6 april 2019, 13:22
Da ge deze thread upped is precies ook een teken voor mij. -.-

Deze maand serieus ontsteking gehad aan mijn oog door die lenzen. Denk ook dat het te maken heb dat ik nu heel onregelmatig werk in shiften. Vermoeidheid op ogen snachts, smorges...

Draag al 16j lenzen. Nu verplicht een maand een bril aant dragen en ik draag da sowieso nie graag.

Kheb midden april een afspraak met oogarts voor mijn huidige oogirritatie, dan mogelijk es verder informeren.

hey69
6 april 2019, 13:28
Da ge deze thread upped is precies ook een teken voor mij. -.-

Deze maand serieus ontsteking gehad aan mijn oog door die lenzen. Denk ook dat het te maken heb dat ik nu heel onregelmatig werk in shiften. Vermoeidheid op ogen snachts, smorges...

Draag al 16j lenzen. Nu verplicht een maand een bril aant dragen en ik draag da sowieso nie graag.

Kheb midden april een afspraak met oogarts voor mijn huidige oogirritatie, dan mogelijk es verder informeren.

Heb exact hetzelfde gehad half jaar geleden. 2 maand serieus pijn gehad. Met slechte lens in slaap gevallen.

Weken een bril met tegenzin gedragen

sink
6 april 2019, 15:50
Deze maand serieus ontsteking gehad aan mijn oog door die lenzen. Denk ook dat het te maken heb dat ik nu heel onregelmatig werk in shiften. Vermoeidheid op ogen snachts, smorges... Draag al 16j lenzen. Nu verplicht een maand een bril aant dragen en ik draag da sowieso nie graag.
Bij mij juist hetzelfde. Moest sinds mijn 12de een bril dragen, ben dan op mijn 15de begonnen met lenzen. En die heb ik quasi 15-16 jaar full time gedragen.
's ochtends opstaan, lenzen indoen en 's avonds vlak voor het slapen gaan ze weer uitdoen (maandlenzen). Dat was dus gemakkelijk 16-17u per dag, 15 jaar lang. Echt nooit onstekingen gehad en nooit last van gehad. Wel regelmatig vermoeide ogen 's avonds (stupid me, had meer moeten brillen dan).
Dus sinds mijn 30ste ongeveer ben ik weer regelmatig mijn bril beginnen dragen toen ik thuiskwam van't werk in de late namiddag.
Maar twas al om zeep, ik droeg mijn lenzen steeds minder, en sinds een jaar ongeveer draag ik fulltime mijn bril omdat ik nog amper lenzen kon verdragen. Heel af en toe kan wel nog eens.
Is ondertussen al van nieuwjaar geleden dat ik nog eens lenzen droeg, heb er zelfs geen meer liggen maar heb nu met de zomer in aantocht nog eens daglenzen besteld :)

ik kan alleen maar aanraden om meer af te wisselen tussen bril en lenzen. Heb 2 collega's die nog maar in de 20 zijn en die hun ogen hebben laten laseren en daar mega content van zijn, dus mijn interesse is ook wel gewekt :)

hey69
6 april 2019, 16:11
kheb zelfs jaren nooit mn lensen uitgedaan, (destezeggen enkel om te wisselen om de paar weken) .. de dag datk bril moest dragen met mn onsteking hadk de klik gemaakt datk zo nie verder kan met een bril.
Goed dat er zoiets bestaat, maar vind t kei irritant (bril dan :D)

rsc
6 april 2019, 16:15
Ik had -10,5 beide ogen. Daarna lensimplantaten gekozen en 4 jaar later zie ik nog steeds heel scherp. Tot nu toe zeer goed dus. De implantaten kunnen in de toekomst ook gewoon verwijderd worden en vervangen, dus volledig reversibele ingreep.

Kostte iets meer dan 3k.

Vraagje,er werd mij ook verteld dat ge best de eerste (2 à 3) dagen zo weinig mogelijk tv kijkt en op pc actief bent.
Is dat waar?
Komt van persoon die dat max 2 jaar geleden heeft laten doen.
Zonnebril dragen en uw pc scherm verduisteren de eerste dagen. Dan kan het geen kwaad om naar een scherm te kijken.

whirlpool123
8 april 2019, 01:40
Ik heb 2 maand geleden transprk smartsurface gedaan bij visus oogkliniek in Rotterdam. Nog geen seconde spijt van gehad, kan nu perfect zien.

Operatie duurde letterlijk 2 minuten en ze raken uw ogen niet aan. Ge moet enkel naar de laser kijken die een deel weglasert en that's it. Ik kon mijn ogen wel een volle 2 dagen niet gebruiken na de operatie. Kon enkel liggen op bed met de gordijnen toe en een beetje luisteren naar muziek. Transprk heeft dan ook een langere herstelperiode dan lasik, maar het voordeel is dat ge geen flapje hebt die potentieel kan loskomen of andere complicaties kan veroorzaken... Ze laseren gewoon volledig het epitheel weg ipv daar een flap van te maken en dan groeit dat gewoon terug.

Kostprijs was rond de 2800 euro met alle medicatie en voor en naonderzoeken inbegrepen, tis goekoper in NL dan in België :p
Ze hebben er ook de allernieuwste machine da er is en ze bieden ook levenslange garantie aan dus de keuze was snel gemaakt. Geen idee waarom ge dat hier in België zou willen laten doen imo, kost hier veel te veel voor "maar" lasik.

SilentDeath
8 april 2019, 09:39
Ik zie op -3.75 & -4.25 en kan uitsluitend daglenzen verdragen.
Mijn bril is hopeloos verouderd en ik merk dat hij helemaal niet sterk genoeg meer is.
Ik twijfel nu om mijn ogen te laten laseren.

De kost om een volledige, nieuwe bril aan te schaffen inclusief lenzen zal niet zoveel verschillen i.p.v. een laserbehandeling vermoed ik?

Mulan
8 april 2019, 10:31
Mijn bril is hopeloos verouderd en ik merk dat hij helemaal niet sterk genoeg meer is.

De kost om een volledige, nieuwe bril aan te schaffen inclusief lenzen zal niet zoveel verschillen i.p.v. een laserbehandeling vermoed ik?

Hangt er wat van af he, koop je om de 5j een andere bril of jaarlijks een Ray-Ban montuur? ;)

Ik koop gemiddeld om de 3j een andere bril maar enkel in promo. Ben gemiddeld 300 euro kwijt. Lenzen verdraag ik niet (harde lenzen 6 maanden geprobeerd maar een vuiltje in je oog is als zand in de ogen gesmeten worden en zware hooikoorts dus dan mogen zachte lenzen niet).

Ik heb een - 3.5 en een - 7 ongeveer en overweeg absoluut geen ingreep, veel te veel schrik dat er iets fout zou gaan. Vroeger ook altijd gehoord dat zware correcties vaak niet lukken en je dan alsnog een lichte bril nodig hebt. Geen idee of dat hedendaags nog zo is? Maar een veel te grote schijtluis om het te proberen ;) veel ziekenfondsen komen trouwens ook wat tegemoet, geen grootse bedragen maar alle beetjes kunnen helpen! (zowel voor bril als voor de ingreep)

Briandeef
8 april 2019, 14:26
Begin november mijn ogen laten laseren.. zowel links als rechts -3,5.
Operatie perfect verlopen. Na 2 dagen zag ik perfect, nx last van bijwerkingen.
3000 euro alles inclusief betaald. Lijkt veel, maar is toch 1 van de beste investeringen die ik heb gedaan in mijn leven.
Financieel zal ik het er wel uithalen na 20 jaar, maar het gemak van geen bril meer te moeten dragen is me zoveel meer waard.

Mr.Anderson
8 april 2019, 14:27
Iemand die de Relex Smile behandeling heeft laten uitvoeren i.p.v. Femto Lasik?

rsc
8 april 2019, 15:12
Vroeger ook altijd gehoord dat zware correcties vaak niet lukken en je dan alsnog een lichte bril nodig hebt. Geen idee of dat hedendaags nog zo is?

Bij zware correcties krijg je implantaten en die zijn zelfs nog veiliger dan laserbehandelingen, dus onzin.

desolation
9 april 2019, 13:18
Ik heb 2 maand geleden transprk smartsurface gedaan bij visus oogkliniek in Rotterdam. Nog geen seconde spijt van gehad, kan nu perfect zien.

Operatie duurde letterlijk 2 minuten en ze raken uw ogen niet aan. Ge moet enkel naar de laser kijken die een deel weglasert en that's it. Ik kon mijn ogen wel een volle 2 dagen niet gebruiken na de operatie. Kon enkel liggen op bed met de gordijnen toe en een beetje luisteren naar muziek. Transprk heeft dan ook een langere herstelperiode dan lasik, maar het voordeel is dat ge geen flapje hebt die potentieel kan loskomen of andere complicaties kan veroorzaken... Ze laseren gewoon volledig het epitheel weg ipv daar een flap van te maken en dan groeit dat gewoon terug.

Kostprijs was rond de 2800 euro met alle medicatie en voor en naonderzoeken inbegrepen, tis goekoper in NL dan in België :p
Ze hebben er ook de allernieuwste machine da er is en ze bieden ook levenslange garantie aan dus de keuze was snel gemaakt. Geen idee waarom ge dat hier in België zou willen laten doen imo, kost hier veel te veel voor "maar" lasik.

Uiteraard is dat goedkoper als het met PRK laser gedaan is, dat is de goedkoopst mogelijke procedure met de langste recovery time. Ook geeft PRK een enorm risico op droge ogen en halo's.
RELEX SMILE is technisch superieur aan zowel PRK als LASEK/LASIK, maar ook een stuk duurder

hey69
9 april 2019, 13:32
Waar ik ben geweest in aalst doen ze alle technieken. Het is de specialist zelf die voor u bepaalt welke techniek ze toepassen. Kheb nog wa last van een droog oog. Tis al wa minder dan de tweede dag. Maar heb daar vroeger ook al last gehad. Beetje geduld hebben denk ik. Ben ook geen 25 meer.

hey69
9 april 2019, 13:33
Trouwens mn bedhandeling is gefilmt. Indien intresse upload ik het ergens :D

Castil
9 april 2019, 13:41
Hoe pakken jullie de start aan... Ik ben al jaren niet meer naar een oogarts geweest en de laatste jaren men sterkte van de lenzen ook niet moeten verhogen.

Is dit genoeg om eens een afspraak te maken bij specialist, of toch best eerst bij oogarts langsgaan en laten controleren.

Dhene
9 april 2019, 14:00
Trouwens mn bedhandeling is gefilmt. Indien intresse upload ik het ergens :D

Dat moeten we niet zien, bedankt

whirlpool123
9 april 2019, 14:06
Uiteraard is dat goedkoper als het met PRK laser gedaan is, dat is de goedkoopst mogelijke procedure met de langste recovery time. Ook geeft PRK een enorm risico op droge ogen en halo's.
RELEX SMILE is technisch superieur aan zowel PRK als LASEK/LASIK, maar ook een stuk duurder

Mss moet ge eens wat research doen maar Transprk smartsurface op de nieuwste machine (amaris 1050rs) en Relex smile geven gewoon alletwee resultaat van vergelijkbare kwaliteit. Gij denkt waarschijnlijk aan de ouwere versie PRK die in de jaren 90 gebruikt werd. Relex smile heeft zijn eigen risico's, zo kunnen er fragmenten hoornvlies achterblijven onder het epitheel die complicaties kunnen veroorzaken.

Geen last van halo's en droge ogen nota bene.

Ik heb gekozen voor transprk omwille van lagere kostprijs en geen flap. Ok ge moet 2 dagen wat afzien, maar dat had ik ervoor over. Met relex smile zit ge alsnog met incisies in uw hoornvlies die eigenlijk nooit genezen. Transprk wordt gewoon gans het epitheel weggelasert om dan vervolgens het hoornvlies bij te werken, en dan groeit dat epitheel gewoon terug. Geen flap en geen incisies.

Dhene
9 april 2019, 15:09
Als het over je ogen gaat zou ik toch niet kijken naar de lagere kostprijs, me dunkt.

whirlpool123
9 april 2019, 16:01
Als het over je ogen gaat zou ik toch niet kijken naar de lagere kostprijs, me dunkt.

Beetje oppervlakkig bekeken. Bij mijn eerste consultatie zei de oogarts ook tegen mij dat ze mij lasik niet aanraden omwille van mijn droge ogen. Welke behandeling je kiest hangt dus ook af van hoe je ogen eruit zien pre-operatie. En het hangt ook af of je nu zo'n flap wilt of niet. De flap groeit namelijk nooit terug toe.

Had relex smile echt zoveel beter geweest zijn, had ik die ofc gekozen. Maar dat is het klaarduidelijk niet. Zelfs al had relex smile dezelfde prijs geweest als transprk, had ik alsnog transprk gekozen. Ik haalde enkel en alleen de lagere kostprijs aan als éxtra voordeel.

DogFacedGod
9 april 2019, 17:04

Je ogen moeten stabiel zijn anders kan je niet laseren.. Dus als je merkt dat je bril nu niet sterk genoeg is, betekent dat je ogen niet stabiel zijn en een zwaardere sterkte nodig hebben.

hey69
10 april 2019, 08:38
Hoe pakken jullie de start aan... Ik ben al jaren niet meer naar een oogarts geweest en de laatste jaren men sterkte van de lenzen ook niet moeten verhogen.

Is dit genoeg om eens een afspraak te maken bij specialist, of toch best eerst bij oogarts langsgaan en laten controleren.

Tuurlijk. Je belt of mailt voor een afspraak voor vooronderzoek. Thats it

desolation
10 april 2019, 15:19
Als ik RELEX SMILE goed verstaan heb is dat toch zonder flap hoor. ze gebruiken een femtolaser die direct het hoornvlies lasert en dat lintecel halen ze er idd uit door een, opnieuw gelaserde, tunnel van <2mm. Die tunnel zit in uw epitheel dus dat groeit afaik ook gewoon terug toe.

Ik vermoed dat ge bij VISUS geweest zijt voor de behandeling? Ik weet dat ze daar ook steeds Wavefront als optie aanraden om nachtzicht te verbeteren, wat een optie is van 400 EUR. Dan is het prijsverschil toch niet zo wauw meer

hey69
11 april 2019, 11:24
Ik ben zelf bij dokter Sallet geweest. Ooginstituut.be in aalst

W!mpix
13 april 2019, 01:49

Heb je je vooronderzoek dan bij een BE arts laten doen?

Scifo
16 mei 2019, 11:42
Zijn er goede oogartsen in de regio van limburg (Tessenderlo)? Ik heb me nog niet echt verdiept maar zou dan laseroperatie in leuven dan overwegen.

Deze is niet zo ver, ik denk ook aan nazorg dan..
https://www.oogcentrumkempen.be/ooglaseren/

EDIT2:

Die nieuwste techniek RELEX SMILE is wel een aanrader als ik zo de artikels lees. Kostprijs speelt me geen rol als het mijn ogen betreft. Ik wil gewoon de beste en veiligste techniek zonder al te veel complicaties.

Die Visusoogkliniek in Rotterdam heeft wel heel goeie recensies
https://www.visusoogkliniek.nl/

Mr.Anderson
16 mei 2019, 15:08
Ik ga er toch ook eens werk moeten van maken. RELEX SMILE spreekt mij ook het meeste aan. Nieuwste techniek en geen risico op loskomende flap.
Een beetje vervelend aan een nieuwe techniek is wel dat er geen ervaringen op lange termijn beschikbaar zijn, terwijl deze van een Femto Lasik operatie wel beschikbaar beginnen te worden. :p

Relex Smile wordt in België gedaan bij Medifocus en Goes oogcentrum, iemand ervaringen hiermee?

Scifo
16 mei 2019, 15:25
Ja kzag het ook bij medifocus te Leuven

Oogarts heeft blijkbaar vele jaren dienst opgedaan bij Visusoogkliniek in Nederland. Kostprijsje is in leuven ook wel hoger. 2000€per oog en vooronderzoek enzo is ook nog betalen. Nuja ik zei dat kostprijs geen rol mocht spelen :unsure:

Wat ik me eigelijk ook afvraag? Dus na een laserbehandeling ga je nooit meer lenzen kunnen dragen. Wat als mijn ogen over 20 jaar achteruitgaan? (gaan ze achteruit?wrs door ouderdom) Dat wordt dan een bril?

Als ge sommige getuigenissen hier leest, krijgde wel schrik. :unsure:
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/oogaandoeningen/discussieer-mee/zitten-er-gevaren-aan-ooglaseren/item44217

Mr.Anderson
17 mei 2019, 10:10
Shit zeg, en ik die dacht dat ooglaseren den dag van vandaag bijna feilloos was.
Klote is dat ik met vaatingroei zit en binnen x-aantal jaar miserie zal krijgen daarmee. Dus lenzen wordt tot een minimum beperkt nu.
Een bril is echt hatelijk. Ik heb nu -5 en -5.25 (lenzen).

Relex Smile leek mij de beste behandeling. Kosten kunnen mij echt niet schelen omdat het m'n ogen betreft. Hier in Harelbeke zit een heel goede oogarts (Dr. F Kesteloot) en daar heb ik al veel goede reacties over gehoord. De operatie voert hij uit in Sint Martens Latem als ik mij niet vergis. MAAR die doet geen Relex Smile maar Femto Lasik. Anders was ik al lang bij hem geweest.

Ik ben nu 30 jaar en volgens die oogarts zal m'n zicht niet meer sterk achteruit gaan. Wel is het onvermijdelijk dat een leesbril nodig zal zijn met ouder worden.

Waar ik vooral heel veel schrik van heb is dat m'n zicht toch nog achteruit zal gaan en ik opnieuw een bril zal moeten dragen, want lenzen kan na een laserbehandeling niet meer door het gevormde littekenweefsel. Maar is dit bij Relex Smile ook het geval?

2 jaar geleden ben ik naar een oogarts gegaan om een nieuwe bril. Bril gekocht van €600. Ik zag totaal niet goed. Bleek dat de meting van de oogarts verkeerd was. Veel miserie en een nieuwe bril, m'n probleem is uiteindelijk opgelost geraakt. Maar stel dat hetzelfde voorkomt bij een operatie. Verkeerde meting. En ge staat daar...

Angst om niet goed te zien of blind te zijn, eigenlijk gelijk wat met de ogen zit er hier wel sterk in.

whirlpool123
17 mei 2019, 17:26
Heb je je vooronderzoek dan bij een BE arts laten doen?

Nee, alle voor- en naonderzoeken zijn inbegrepen in de prijs bij hen. In België betaalt ge meestal apart voor dat.

hey69
24 mei 2019, 01:09
heb mn 6 weken onderzoek vandaag gehad.alles was perfect.
eerste 2 weken na de behandeling had ik last van een droge oog. maar blijkbaar kwam dat veel voor, moest toch elke dag druppeltjes doen.
ferm content van de behandeling.Kben er nu 43 , hadk beter op mn 20ste laten doen :D..
voor onderzoek kostte 75 euro, je krijgt wel veel terug van de ziekenkas. Vooronderzoek is best wel uitgebreid, heb zeker achter een dozijn oog machines gehangen, dan nog
een gesprek met de arts zelf die de laserbehandeling uitvoert.

zolang je ogen de laatste paar jaar niet achteruitgegaan zijn, dan gaat het later ook nie t veel veranderen hoor. ja super dichtbij is minder scherp, maar
dat is met een bril of lens ook zo.Bril kan je uit doen, een laserbehandelde oog niet natuurlijk.Soit, ik draag liever later een leesbril indien nodig bij het lezen, ipv
continue een bril voor ver te dragen.
my 2 cents, risico zal er altijd zijn, het blijft een serieuze behandeling, maar ik zou het zo opnieuw doen

Mikoo1989
24 mei 2019, 07:49
Dichtbij lezen moeilijker daar heb net helemaal geen last van. Enkel na 6jaar dat ik nog steeds sneller als andere mensen zonnebril op moet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Mr.Anderson
24 mei 2019, 10:38
Welke behandeling hebben jullie laten uitvoeren?

hey69
24 mei 2019, 14:32
Fento lasek of zoiets.

Mr.Anderson
24 mei 2019, 14:43
Fento lasek of zoiets.

Femto Lasik, met de flap dus.

hey69
24 mei 2019, 17:52
Idd. De arts zelf beslist mee welke behandeling voor welke oog ook denk ik.

BlackOccult
25 mei 2019, 13:51
Relex Smile leek mij de beste behandeling. Kosten kunnen mij echt niet schelen omdat het m'n ogen betreft. Hier in Harelbeke zit een heel goede oogarts (Dr. F Kesteloot) en daar heb ik al veel goede reacties over gehoord. De operatie voert hij uit in Sint Martens Latem als ik mij niet vergis. MAAR die doet geen Relex Smile maar Femto Lasik. Anders was ik al lang bij hem geweest.

Wat is daar mis mee, hebt ge schrik op meer complicaties bij Femto Lasik omwille van dat flapje?
Misschien is het geen slecht idee om een afspraak te maken bij die dokter en daar uw vragen te stellen (zoals, kan ik nog lenzen dragen na een laserbehandeling).

Ik heb de laserbehandeling nu 7 maanden geleden laten doen, en totaal geen complicaties of (over)gevoeligheid voor (fel) licht.
Ik raad deze aan: https://www.vryghem.eu/nl/refractieve-chirurgie.