PDA

Volledige versie bekijken : Wat ter vervanging van mazout ketel?

IduR
23 juli 2018, 19:36
Zoals in de vraag:
Wat zouden jullie overwegen ter vervanging van een mazout ketel ,als je hoort dat deze vanaf 2020 verboden zullen zijn.
Gas kan een optie zijn,maar als je leest dat in nieuwe verkavelingen geen gasleiding meer mag trokken worden..

Epyon
23 juli 2018, 19:46
In die nieuwe wijken ga je weinig anders meer kunnen gebruiken dan een warmtepomp. Wat ook de logische verwarming zal zijn, want tegen 2021 moeten nieuwbouwhuizen aan zo'n strenge energienormen voldoen dat een kleine warmtepomp zal volstaan.

Alternatieven zijn een gastank plaatsen of niche types elektrische verwarming zoals infrarood.

Renegadexxripxx
23 juli 2018, 20:01
infrarood is echter geen alternatief. Is veeeeeel te duur in gebruik. Bij nieuwbouwtoepassingen bij mijn weten ook zwaar afgestraft.

Robin75
23 juli 2018, 20:51
gaan ze verboden zijn of gaat de verkoop in ons land verboden worden? groot verschil, dacht (logischerwijze) dat laatste toch
Hebben ook net een woonst gekocht met mazoutketel, woning van 78, groot huis, voor de rest zeer goed onderhouden.
Geen zin om dan verplichte overstap en dito investeringen te moeten doen na amper 2 jaartjes dan, die we nu niet voorzien hadden.
Je kan dan ook ketel uit het buitenland plaatsen als alleen verkoop verboden wordt? Hopelijk gaat de onze nog lang mee.
Ze kunnen moeilijk bn enkele jaren alles platleggen en je voor gedwongen aankoop warmtepomp of whatever dwingen

Epyon
23 juli 2018, 21:06
De verkoop en installatie van nieuwe mazoutketels zal verboden worden. Bestaande mogen blijven staan, maar zullen niet meer vervangen kunnen worden.

makila
23 juli 2018, 21:43
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/toch-geen-verbod-op-stookolieketels-in-2021~acea92ab/

OK het is HLN maar .. voor één keertje ;)

Nu laten we eerst gewoon even afwachten want zoals het gerucht hierboven, misschien wordt de soep heter opgediend dan ze is.

TNTim
23 juli 2018, 21:46
Is mazout dan zoveel vervuilender dan bijv aardgas/hout/pellets?

wiseguy444
24 juli 2018, 00:47
Gemiste belastingskans. Eerst roetfilterke op de schouw, even subsidiëren en daarna dubbel en dik terug taxeren en de prijs van de rooie mazout gelijktrekken met de witte.

Mulan
29 juli 2018, 06:15

Verwarmingsketel op aardgas of verwarmingsketel op mazout: wat is vandaag de beste keuze? - Algemeen - Tips & advies over energiezuinig wonen, verwarmen, ventileren, koelen, enz. | KLIMA+ (Klimaplus) (http://www.klimaplus.be/tips-advies/detail/verwarmingsketel-op-aardgas-of-verwarmingsketel-op-mazout-wat-is-vandaag-de-beste-keuze)

Hier staat waarom aardgas beter is dan mazout op vlak van vervuiling (hoger rendement + minder vervuilende stoffen in uitstoot)

En hier staat dan weer dat de uitstoot mazout versus hout(pellets) gelijkaardig is BIJ CORRECT GEBRUIK en dat net daar het schoentje wringt ;)

https://www.stroomop.be/nl/nieuws/2018-03-20-vergelijking-van-brandstoffen/

Gray
29 juli 2018, 09:05

Net niet! aardgas is schoner dan mazout en mazout is schoner dan hout en pellets. (kwa fijn stof, dioxines en kankerverwekkende PAC's).
gas -> vloeibaar -> vast (logisch dat je meer residu hebt)

de enige reden is dat houtverbranding co2 neutraal is, (het co2 gas wat we allemaal uitademen en niet giftig is) maar ze vergeten wel de andere stoffen die worden uitgestoten.

Maar dat zijn de oude generatie, ik zou nu een warmtepomp en zonnepanelen zetten.

Renegadexxripxx
29 juli 2018, 10:02
warmtempomp en zonnepanelen zijn een optie tot 2019. Daarna te duur.

Burny
29 juli 2018, 10:52
warmtempomp en zonnepanelen zijn een optie tot 2019. Daarna te duur.

Wat gaat er dan veranderen dat een warmtepomp en/of zonnepanelen duurder worden?
Ik sta zelf ook voor die keuze binnenkort, vandaar mijn interesse.

TNTim
29 juli 2018, 10:55
@Burny
Het voordeel van terugdraaidende tellers dat dan wegvalt, vermoed ik.

@Mulan/Gray
Bedankt, weer een beetje slimmer geworden. ;)

Renegadexxripxx
29 juli 2018, 11:18
Wat gaat er dan veranderen dat een warmtepomp en/of zonnepanelen duurder worden?
Ik sta zelf ook voor die keuze binnenkort, vandaar mijn interesse.

Na 2019 wordt de terugdraaiende teller afgeschaft. Men gaat wel een maatregel voorzien als steun. Maar op dit moment verbruikt mijn warmtepomp in de winter ongeveer 10kwh per dag bij koud weer, en rond de 17kwh bij zeer koude temperaturen (-5 à - 10). En dit is puur en alleen het elektrisch verbruik van de warmtepomp. Dan moet je uw normaal verbruik van alledag er nog bijtellen. Dus totaalverbruik van vlot 20 - 30kwh per dag .

De tesla batterij heeft een capaciteit van 14kwh en een installatiekost van 7200€. Allez neem dan nog een 6000€. Dus quasi 2 batterijen die je nodig hebt om het verbruik van 1 dag te bufferen.
Mijn zonnepanelen (6000kwp - 5kva omvormer) leverde in de volledige winterperiode (allez laatste maand van herfst en eerste maand van lente erbij dus 5 maand - dat is al de helft van het jaar) 650kwh (de andere maanden genereerde deze samen +/- 5350kwh). Dus het moment dat je energie verbruikt betaal je voor uw energie van het net tegen marktconforme prijs. Daar groene energie vanuit zonneenergie de marktprijs niet omlaag duwen zoals ze dit doen in de zomer ga je dus duur betalen voor die energie. In de zomer genereer je zelf zonneenergie en ga je dus geen tot beperkt nood hebben aan de aankoop van energie in deze zomerperiode.

Ergo je betaalt : 9 - 10k€ voor uw lucht/water warmtepomp of +/- 18k voor de grond-warmtepomp. En deze laatste is idioot bij een zeer goed geïsoleerde woning zoals de hedendaagse nieuwbouwwoningen het geval was.
Je betaalt een 6-10k€ voor uw instalaltie aan zonnepanelen

Je betaalt vanaf 2019 een vast tarief in functie van uw aansluitingsvermogen. Je moet dit bekijken als een soort van flat fee dewelke grotendeels de vaste kosten zal dekken. Of je nu zonnepanelen hebt of niet, deze betaal je sowieso.
Je hebt geen terugdraaiende teller meer dus je kunt niet salderen. Waardoor je dus quasi bupkiss gaat krijgen voor de energie die je teveel hebt in de zomer (of je moet airco's zetten - wat niet mag volgens het E-peil en die te veel aan energie dus zelf verbruikt) en je betaalt een marktconforme prijs voor de energie die je nodig hebt in de zomer.

Als je daarmee rekening houdt vervalt mijn inziens het volledige nut van de installatie van zonnepanelen vanaf na 2019. Enkel als je en terugdraaiende teller hebt heb je nog een beperkt voordeel. En moet je dit bekijken in functie van :
a) het behalen van uw benodigde E-peil
b) je wilt groen overkomen
c) de vrijstelling van uw KI (allez de onroerende voorheffing erop) voor x jaar voor 50 of 100%
d) ik geloof dat de premie van infrax voor een beter E-peil de knip gehad heeft. Maar dat was iets wat eventueel nog een impact heeft.
e) er is nog onzekerheid over de exacte invulling van het capaciteitstarief en de kosten die men aangerekend krijgt. Zal iemand die een warmtepomp heeft vb in de winter goedkopere prijzen krijgen dan een gewone verbruiker. Zal iemand die eigen zonnepanelen heeft in de winter een beter tarief krijgen.
f) na 2019 zal er een premie komen voor de aankoop van de batterij. Dixit epyon.

Persoonlijk plaats ik liever geen zonnepanelen wanneer ik verplicht wordt om batterijen te zetten. Dan betaal ik liever de marktconforme prijs voor de energie die ik verbruik. Ik betaal dan misschien meer, maar ik heb ook geen onderhoudskosten of vervangingskosten in de toekomst van de installatie. Toch zolang je kunt verwarmen op gas of op mazout of pellets. Wat je wel moet doen met uw nieuwbouw is al voorzien dat je in de toekomst een warmtepiomp kunt aansluiten. Of ook als je een verbouwing voorziet, al zeker zorgen dat het kan. Dat je binnen dit en x jaar geen zware kosten hebt wanneer je al een zware renovatie doet.
Daarnaast hoop ik dat airco's naar de toekomst slimmer gebouwd worden en een oplossing voorzien met geïntegreerde zonnepanelen.

Burny
29 juli 2018, 11:23
Interessant om te lezen allemaal. Vervalt de terugdraaiende teller ook voor reeds bestaande zonnepaneel installaties?
Mijn installatie is van 2009.

Renegadexxripxx
29 juli 2018, 11:27
Interessant om te lezen allemaal. Vervalt de terugdraaiende teller ook voor reeds bestaande zonnepaneel installaties?
Mijn installatie is van 2009.

Er zou een garantie zijn voor 15 jaar vanaf installatie. Deze wettekst die dit bevestigd is er echter nog niet - was het woord van Tommeleyn. Ik weet ook niet ofdat het bijplaatsen van zonnepanelen zou zorgen dat je een kickstart doet van die geldigheidsduur van 15 jaar. Misschien dat epyon daar zijn licht op kan laten schijnen en zoja welk aantal je moet installeren.

Maar het zou mij straf lijken.

Anoniem03
6 augustus 2018, 10:28
Zoals in de vraag:
Wat zouden jullie overwegen ter vervanging van een mazout ketel ,als je hoort dat deze vanaf 2020 verboden zullen zijn.
Gas kan een optie zijn,maar als je leest dat in nieuwe verkavelingen geen gasleiding meer mag trokken worden..

Ter vervanging? Gewoon genoeg stukken in voorraad hebben.... wat gaat er kapot gaan: juist ja de brander,

Kelderke
6 augustus 2018, 11:32
In een oudere woning met gietijzeren radiatoren en geen optimale isolatie ga je de mazoutketel toch niet zomaar gaan vervangen door een warmtepomp denk ik.

Ter vervanging? Gewoon genoeg stukken in voorraad hebben.... wat gaat er kapot gaan: juist ja de brander,

Of gewoon rechtstreeks bestellen bij de buitenlandse fabrikant.

parabellum
6 augustus 2018, 12:31
Als je stookolieinstallatie nog wat jaartjes meekan dan zou ik die gewoon laten staan. Was hij toch al aan vervanging toe kan je wel eens uitkijken naar een alternatief. Condenserende stookolieketels, de enige die ze denk ik nog mogen verkopen, zijn duur. Ze gaan wel langer mee dan de gemiddelde gasketel maar je merkt nu al dat de politiek eigenlijk van stookolie af wil. Verwacht je dus over een aantal jaar maar aan een verhoging van de taksen op mazout, dan wil je waarschijnlijk niet met een ketel zitten die nog 25 jaar meekan...
Gas lijkt mij in elk geval de makkelijkste oplossing (indien beschikbaar in je straat).

Wat de goedkoopste oplossing zal zijn? Who knows. Dat kun je gewoon niet op voorhand uitrekenen. In de jaren '90 werden veel mensen met een nieuwbouw naar elektrische verwarming geduwd. Dat zijn de mensen die nu een paar duizend euro per jaar betalen aan elektriciteit. Vandaag de dag zijn het warmtepompen die mensen moeten installeren, maar voor hetzelfde geld komt gas (of iets anders) over 20 jaar goedkoper uit.
Combineer politiekers zonder langetermijnvisie met een moeilijk te voorspellen markt (gasprijzen, geopolitieke situatie, technologische ontwikkeling,...) en dan moet je eigenlijk gewoon voor je comfort kiezen.

IduR
7 oktober 2018, 11:07
Zaterdag 3 november komt er een installateur voor info warmtepomp lucht/ water met zonnepanelen..
Ben eens benieuwd.

zaj
15 april 2019, 15:49
ja iedereen gaat zelfs deze nieuwe slimme tellers krijgen, alle terugdraaiende tellers gaan verdwijnen in de toekomst.

de terugdraaiende meter blijft nog 15 jaar voor iedereen die voor 1 januari 2020 zijn panelen gelegd heeft/ gaat leggen.

in het voorbeeld van de persoon die je quote heeft hij dus nog 6 jaar te gaan aan terugdraaiende teller.

Klopgeest
16 april 2019, 10:29
de terugdraaiende meter blijft nog 15 jaar voor iedereen die voor 1 januari 2020 zijn panelen gelegd heeft/ gaat leggen.

in het voorbeeld van de persoon die je quote heeft hij dus nog 6 jaar te gaan aan terugdraaiende teller.

voor 31 december 2020, toch?

Kowlier
16 april 2019, 13:07
ik zou dit jaar of volgend jaar mijn huidige huurwoning kopen van mijn ouders, een alleenstaande woning van 1987-isch met een redelijk verouderde mazoutinstallatie.
Die oude ketel zou ik willen vervangen door een aardgasinstallatie en dan wat extra zonnepannelen voor mijn verbruik savonds en smorgens, maar als ik dit hier zo lees dan zou dat niet meer de moeite zijn?

zowiezo ga ik eerst eens de isolatiestaat van het huis bekijken en de ramen eens allemaal vernieuwen, aangezien dit nog de originele zijn en toch redelijk wat koude binnenlaten.

HUSKE
16 april 2019, 13:50
Ligt er toch aan, ik heb 3 jaar geleden nog een gasketel geplaatst, maar wel voorzien op een warmtepomp door alles lage temperatuur te nemen. Ik vermoed dat ze nog wel even gas gaan pompen...
Tegen dat die versleten is zal ik wel eens denken aan een alternatief.

Op dit moment heb ik incl onderhoud aan de gasketel 400€ kosten voor verwarming en warm water per jaar. Daar kon geen enkele installatie met warmtepomp tegenop als je de prijs van de warmtepomp moet meetellen in een 15-jarige afschrijving.

Zonnepanelen heb ik (veel te veel) en die blijven liggen tot de dag dat ik een terugdraaiende teller heb. Dan hebben we voor mij geen nut meer.

Kowlier
16 april 2019, 14:15
amai, 400€, da's netjes :|
ik betaal als enige inwonende rond de 1100€ per jaar aan mazout op dit moment.
elektriciteit zelf valt goed mee, +/-4400 Kwh per jaar, wat mij 64€ per maand kost.
mijn woning ligt wel ideaal om zonnepanelen te verdelen voor zowel smorgens als savonds.

HUSKE
16 april 2019, 14:23
amai, 400€, da's netjes :|
ik betaal als enige inwonende rond de 1100€ per jaar aan mazout op dit moment.
elektriciteit zelf valt goed mee, +/-4400 Kwh per jaar, wat mij 64€ per maand kost.
mijn woning ligt wel ideaal om zonnepanelen te verdelen voor zowel smorgens als savonds.

Ik heb een BEN woning, dat scheelt wel. Ik verwarm altijd tot 22,5 graden ongeveer. Enkel tussen 22-6h stook ik niet, maar dat koelt bijna niet af.

Je betaald 64€/ maand voor 4400 kWh?
Ik wek dat per jaar op, 4713 kWh vorig jaar, waarvan er 2800kWh zelf verbruikt en betaal 45€/maand elektriciteit. Toch redelijk schandalig.
Ik heb bijna 6k geïnvesteerd in zonnepanelen en mijn besparing is 0€.

Enfin, ik ben in een stadium gekomen dat ik op een lampke meer of minder niet kijk, s'nachts de de lampen buiten en de hal aan laat (gaat automatisch) en volgende maand nog wat verlichting buiten ga bijplaatsen die s'nachts ook zal aangaan.

Kowlier
16 april 2019, 14:34
ik leef wel redelijk zuinig.
savond's amper verlichting, het enige wat echt verbruikt is mijn vaatwas en wasmachine, en de pc/tv/ps4 savonds.
en aangezien ik ook iedere weekdag gaan werken ben is er ook geen verwarming / actief verbruik.

edit : net even gechecked, ik betaal 44€ per maand aan elektriciteit en was mijn verbruik in 2018 maar 2k Kwh :/

Lifen
16 april 2019, 16:43
Is er eigenlijk ergens een website ofzo die de vergelijking doet tussen diverse ketels? Wij zouden sowieso gas nemen aangezien dat er al tot binnen ligt en we toch van 0 moeten beginnen.

zaj
17 april 2019, 10:27
koop er eentje van een deftig merk zoals viessman, remeha, bulderus,.

wij hebben 3900 inc btw euro betaald voor de laatste nieuwe calenta ace 40c van remeha incl plaatsing van rookgasafvoer, spirotech vuilafscheider, expansievat, vernieuwing van de leidingen van gas naar ketel,...

wij hebben gekozen voor een model zonder boiler omdat wij niet heel de dag door warm water nodig hebben. de doorstromer is meer als voldoende voor ons. na 10 secondjes goed warm water om te douchen.

moduleert heel goed,), goede krachtige waterstraal, ook met meerdere die tegelijk water afnemenen, zeer goede software op de ketel zelf, en is een zekere mate ook een smart toestel. (geeft zelf meldingen door aan installateur moest er een zwaar defect zijn, kan zelf water bijsteken, ...)

rendement van al die condenserende HR ketels ligt ongeveer gelijk.

bij mijn schoonouders staat ook al 15j een remeha en daar is nog nooit iets aan vervangen moeten worden.

Brecht
17 april 2019, 12:28
Is er eigenlijk ergens een website ofzo die de vergelijking doet tussen diverse ketels? Wij zouden sowieso gas nemen aangezien dat er al tot binnen ligt en we toch van 0 moeten beginnen.

Qua merk hangt volgens mij meest af van uw installateur denk ik, heb je al een loodgieter? Die zal wel een merk hebben dat ie meest mee werkt. Als je nog geen hebt kan je gewoon eens de gegevens van de ketels vergelijken, en kijken welke "snufjes" je zou willen erbij / uitbreidbaarheid naar de toekomst toe.

IduR
29 april 2019, 18:01
Ik denk dat we in de toekomst ook gaan overschakelen op aardgas.
Wat ik me wel afvraag is volgende: stel dat morgen de stookolieketel kapot is,hoe regel ik dat dat er hier zo vlug mogelijk een aansluiting is van gas?
Die mannen gaan hier niet debiet staan hé....bijkomend probleem is dat we gaan moeten werken met een voetpad kastje, onze woning ligt te ver van de straat om een meterteller in huis te hebben.
Misschien dat een zonneboiler nog een optie zou zijn.
Zonnepanelen moet ik eerst 5500€ investeren, we betalen nu een 100€ per maand aan elektriciteit ,met zonnepanelen zal dat ook niet zakken naar 50€ hé.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat het beste is.

Caracalla
30 april 2019, 12:38
@Idur

Met zonnepanelen, correct gedimensioneerd zal de elektriciteitsrekening zakken naar 35 à 40 euro max per maand.
Dit ter info.

IduR
30 april 2019, 17:46
@Idur

Met zonnepanelen, correct gedimensioneerd zal de elektriciteitsrekening zakken naar 35 à 40 euro max per maand.
Dit ter info.

Hey,

Heb een mailtje naar belivert gestuurd voor verdere info..

Mvg.

Anoniem03
3 mei 2019, 06:38
Ik denk dat we in de toekomst ook gaan overschakelen op aardgas.
Wat ik me wel afvraag is volgende: stel dat morgen de stookolieketel kapot is,hoe regel ik dat dat er hier zo vlug mogelijk een aansluiting is van gas?
Die mannen gaan hier niet debiet staan hé....bijkomend probleem is dat we gaan moeten werken met een voetpad kastje, onze woning ligt te ver van de straat om een meterteller in huis te hebben.
Misschien dat een zonneboiler nog een optie zou zijn.
Zonnepanelen moet ik eerst 5500€ investeren, we betalen nu een 100€ per maand aan elektriciteit ,met zonnepanelen zal dat ook niet zakken naar 50€ hé.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat het beste is.

Je kan altijd die aansluiting nu al doen, bij mijn ouders hangt die bak er ook, zijn ze hem zelf gratis komen vernieuwen! Maar ze stoken gewoon nog met mazout. Als de brander in frieten draait, kan ik daar makkelijk een gasketel plaatsen...

IduR
7 mei 2019, 15:54
Vraagje: toevallig reclame gezien van "elkatherm" of LHZ een soort radiatoren gevuld met iets die warmte opwekt via het stopcontact.
Icm met zonnepanelen moet dit toch redelijk ideaal zijn denk ik?
Je laat de radiatoren de hele dag verwarmen, komt thuis, overal lekker warm door de zonnepanelen.. :)
We hebben nu in onze living een pelletkachel staan, zou voor bijverwarming in de keuken en badkamer zijnen als het echt vriest in de slaapkamers..
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Thanks..

IduR
22 mei 2019, 19:45
Niemand hier ervaring mee?

Renegadexxripxx
23 mei 2019, 07:53
Terugdraaiende teller is nodig. Zonder dit schiet je eraan in.
Daarnaast heeft dit de efficiëntie van een elektrisch vuurtje. Principe was vroeger dat je die steen snachts opwarmde om dan zijn warmte af te geven tijdens de dag. Al dan niet via een specifieke teller hiervoor.
Ik zie dan ook niet direct meerwaarde tov een elektrisch vuurtje of warmtepomp/airco. Als je zonnepanelen hebt.

Echter, wanneer je geen terugdraaiende teller hebt is dit om er de hoofdverwarming te maken een dure aangelegenheid. Voorlopig. Een batterij zoals voorgesteld of vermeld in thread van zonnepanelen helpt hierin niet.

HUSKE
23 mei 2019, 09:15
@Idur

Dit ter info.

Win je 60 euro per maand.
Duurt het 7,5 jaar eer je de investering terug hebt en dan mag de staat zijn belofte niet breken en dat zou zeker niet de eerste keer zijn... Verder mag er niets stuk gaan dat buiten garantie valt.

Ik zit op een punt dat ik zonder zonnepanelen minder zou betalen omdat ik een overgedimensioneerd systeem heb (geen certificaten btw, dus ze krijgen de 2000kWh/jaar gratis en voor niks).

Renegadexxripxx
23 mei 2019, 10:42
Duurt het 7,5 jaar eer je de investering terug hebt en dan mag de staat zijn belofte niet breken en dat zou zeker niet de eerste keer zijn... Verder mag er niets stuk gaan dat buiten garantie valt.

Ik zit op een punt dat ik zonder zonnepanelen minder zou betalen omdat ik een overgedimensioneerd systeem heb (geen certificaten btw, dus ze krijgen de 2000kWh/jaar gratis en voor niks).Zet een jacuzzi of een airco.

In de zomer ga je blij zijn met die airco...

Caracalla
26 mei 2019, 08:16

Ik zit op een punt dat ik zonder zonnepanelen minder zou betalen omdat ik een overgedimensioneerd systeem heb (geen certificaten btw, dus ze krijgen de 2000kWh/jaar gratis en voor niks).

Alles zit toch in wettekst gegoten en is getekend, dus ik zie het probleem niet.
Daarnaast zullen ook nieuwe tarifferingsmethodes nooit het hebben van solar afstraffen.
Met jouw overgedimensioneerd systeem ga je dan ook beter af zijn met de digitale meter: nl. veel eigen verbruikmogelijkheid en geen prosumententarief meer als je een zware omvormer hebt.
Ik kan me wel moeilijk inbeelden dat je meer prosumententarief betaalt dan wat je aan elektriciteit zou verbruiken.
Dan heb je pakweg maar 2500 kWh verbruik en een 5kW omvormer ofzo?

Nu wij gaan verhuizen ga ik ook meer leggen dan we nodig hebben. Als er binnen 5 jaar een plug-in hybride staat ga ik blij zijn met 2kW extra.
Ik heb wel het geluk 3 oriëntaties te hebben, dus ik ga 7 oost, 7 west, 8 zuid leggen (7,6 kWp Sunpower op een 4kW SMA omvormer).
Omvormer gaat toch maar ocharme 1% aftoppen en dan zit ik ook direct goed naar eigen verbruik en batterijsopslag toe.

IduR
21 juni 2019, 16:26
Het is dus zover,mazoutbrander is naar de vaantjes.
Gisteren aanvraag gedaan voor gasaansluiting, dus vervanging zal een hoogrendementsketel zijn op gas.
Nu kreeg ik nog de vraag voor het warm water, met een doorloper of boiler op gas.
Wat raden jullie aan?
Gezinssituatie: 2 personen met 2 kids waarvan 1 op kot.

Bimmer
21 juni 2019, 17:35
Het is dus zover,mazoutbrander is naar de vaantjes.
Gisteren aanvraag gedaan voor gasaansluiting, dus vervanging zal een hoogrendementsketel zijn op gas.
Nu kreeg ik nog de vraag voor het warm water, met een doorloper of boiler op gas.
Wat raden jullie aan?
Gezinssituatie: 2 personen met 2 kids waarvan 1 op kot.

Je moet dan meer naar u installatie kijken. De vraag is dan, hoeveel warm water vraag je tegelijk. Ik zou gewoon advies vragen bij de installateur.

Bij mijzelf raden iedereen (van de installateurs) een boiler aan. Omdat ik 2 badkamers heb en ik wil in elke situatie warm water hebben.
Mijn ouders zijn omgeschakeld naar gas (kwamen ook van mazout) en hun wilde eerst een doorstromer. Maar de installateur raden in hun geval ook een boiler aan, omdat de boiler er toch al stond (was die van de mazout installatie) en ze dan toch wat zouden inboeten op "luxe" + de installatie zou toch evenveel hebben gekost (omdat de boiler er al staat).

Mijn oudste broer heeft een doorstromer, omdat die maar 1 badkamer heeft (met enkel een douche) en bij de keuken heeft die een elektrisch boiler. Dus zijn warm water vraag is niet zo hoog vanuit de cv ketel. Zijn vorig huis had die hetzelfde, buiten de elektrische boiler en toen was het wel dat je even een koude straal kreeg als net iemand de kraan openzette in de keuken.

Hou er rekening mee dat het warm water debiet van een doorstromer wordt berekend op een verschil van 25°C. Dus warm water debiet dat je daar op lees, zal in de praktijk lager liggen.

IduR
15 juli 2019, 13:55
Vraagje:
Ik heb nog een 1500 liter mazout zitten die ik zou overpompen naar m'n achterbuur.
Hoe zou ik dit het makkelijkst kunnen doen, is ongeveer een 35 meter.
Had gedacht aan een waterdarm (groene flexibele )met een pomp gedreven door een boormachine...
Iemand betere ideeën?

[LRRP]
17 juli 2019, 20:11
Massieve speksteenkachel?

zaj
19 juli 2019, 18:04
Je moet dan meer naar u installatie kijken. De vraag is dan, hoeveel warm water vraag je tegelijk. Ik zou gewoon advies vragen bij de installateur.

Bij mijzelf raden iedereen (van de installateurs) een boiler aan. Omdat ik 2 badkamers heb en ik wil in elke situatie warm water hebben.
Mijn ouders zijn omgeschakeld naar gas (kwamen ook van mazout) en hun wilde eerst een doorstromer. Maar de installateur raden in hun geval ook een boiler aan, omdat de boiler er toch al stond (was die van de mazout installatie) en ze dan toch wat zouden inboeten op "luxe" + de installatie zou toch evenveel hebben gekost (omdat de boiler er al staat).

Mijn oudste broer heeft een doorstromer, omdat die maar 1 badkamer heeft (met enkel een douche) en bij de keuken heeft die een elektrisch boiler. Dus zijn warm water vraag is niet zo hoog vanuit de cv ketel. Zijn vorig huis had die hetzelfde, buiten de elektrische boiler en toen was het wel dat je even een koude straal kreeg als net iemand de kraan openzette in de keuken.

Hou er rekening mee dat het warm water debiet van een doorstromer wordt berekend op een verschil van 25°C. Dus warm water debiet dat je daar op lees, zal in de praktijk lager liggen.

wij komen toe met doorstromer. in de winter verwarming aan, iemand in de douche (regen douche), en tegelijk ook beneden warm water voor de keuken. zou niet weten wat je meer moet hebben. het enige is dat we 10 secondjes moeten wachten op warm water... maar dat is echt niets tov een boiler waarmee je dag in dag uit uren energie verspilt om water warm te houden dat je 2 keer 10minuten per dag nodig hebt...

Bimmer
20 juli 2019, 10:40
wij komen toe met doorstromer. in de winter verwarming aan, iemand in de douche (regen douche), en tegelijk ook beneden warm water voor de keuken. zou niet weten wat je meer moet hebben. het enige is dat we 10 secondjes moeten wachten op warm water... maar dat is echt niets tov een boiler waarmee je dag in dag uit uren energie verspilt om water warm te houden dat je 2 keer 10minuten per dag nodig hebt...

Dat u installatie niet meer vraagt is dat goed, dus dan moet je geen boiler voorzien. Ik zeg dan ook niet dat je een boiler moet pakken, als je de tekst deftig zou lezen.
In mijn woning zou een doorstromer onvoldoende zijn, wilt daarom niet zeggen dat het overal ook zo moet zijn. Mijn eerste zin is daar dan ook vrij duidelijk over.

In praktijk verslind een boiler nu ook niet veel energie, als ik kijk naar mijn installatie. Ik heb 0,2kw verlies per 24 uur aan de boiler, om deze op 55-60 graden te houden. Maar mijn ketel moet niet telkens aanspringen als er warm water gevraagd wordt, dus mijn ketel moet niet steeds mee opwarmen, wat ook verlies is. Mijn boiler wordt over het algemeen verwarmd wanneer de ketel aan staat voor verwarming, dus de ketel is dan ook al op temperatuur.
De 0,2kw verlies gaat naar de omgeving**, wat mijn huis is, dus uiteindelijk wordt die 0,2kw aan verlies gebruikt om mijn huis op te warmen. In de maanden dat u huis energie vraagt om op te warmen, is het verlies dan eigenlijk 0 en heb je geen verlies doordat u ketel niet steeds moet aanspringen als er ergens warm water gevraagd wordt.

**Mijn boiler staat centraal in de woning

Kelderke
7 augustus 2019, 09:10
Als je een oudere woning koopt met een mazoutketel en radiatoren, dan kan je toch bijna niet anders dan ofwel die mazoutketel behouden ofwel overschakelen op gas. Radiatoren zijn gemaakt om te draaien op hogere temperaturen, dus geleverd door gas of mazout. Een warmtepomp is het efficiëntste bij een afgifte systeem op lagere temperatuur zoals vloerverwarming.

Als je in een oudere bestaande woning de mazoutketel wil vervangen door een warmtepomp, dan mag je eigenlijk al je vloeren uitbreken, pur spuiten, vloerverwarming leggen, opnieuw chappen en vloeren. Vrij kostelijke grap. Je kan natuurlijk lage temperatuur radiatoren ook plaatsen, maar ik vrees of dat een degelijke oplossing gaat zijn.

Musk
7 augustus 2019, 09:44
Ook rekening houden dat isolatie van een gewoon gerenoveerde woning vaak minder goed is dan een nieuwbouw (tenzij er echt een totaalrenovatie is gedaan)

Church of Noise
8 augustus 2019, 08:31
Dat u installatie niet meer vraagt is dat goed, dus dan moet je geen boiler voorzien. Ik zeg dan ook niet dat je een boiler moet pakken, als je de tekst deftig zou lezen.
In mijn woning zou een doorstromer onvoldoende zijn, wilt daarom niet zeggen dat het overal ook zo moet zijn. Mijn eerste zin is daar dan ook vrij duidelijk over.

In praktijk verslind een boiler nu ook niet veel energie, als ik kijk naar mijn installatie. Ik heb 0,2kw verlies per 24 uur aan de boiler, om deze op 55-60 graden te houden. Maar mijn ketel moet niet telkens aanspringen als er warm water gevraagd wordt, dus mijn ketel moet niet steeds mee opwarmen, wat ook verlies is. Mijn boiler wordt over het algemeen verwarmd wanneer de ketel aan staat voor verwarming, dus de ketel is dan ook al op temperatuur.
De 0,2kw verlies gaat naar de omgeving**, wat mijn huis is, dus uiteindelijk wordt die 0,2kw aan verlies gebruikt om mijn huis op te warmen. In de maanden dat u huis energie vraagt om op te warmen, is het verlies dan eigenlijk 0 en heb je geen verlies doordat u ketel niet steeds moet aanspringen als er ergens warm water gevraagd wordt.

**Mijn boiler staat centraal in de woning
Dat verlies naar de omgeving ga je niet voelen denk ik... (ter vergelijking 0,2kW is dus 200W he, een mens leert het equivalent aan 100W warmte dus dat is hetzelfde als 2 mensen in een ruimte.)

En even snel gerekend: 0,2kW *24u/dag * 365 dagen/jaar = 1752 kW. Als we rekenen aan 0,26 euro/kWh elektriciteit all in (nog braaf), is dat 455 euro per jaar. Uiteraard moet hier nog de kost van het verwarmen van het doorstromend water af, maar dat zal klein zijn ten opzichte hiervan. Dus een doorstromer is toch een economische optie als je geen nood hebt aan een boiler...

Bimmer
8 augustus 2019, 09:09
Dat verlies naar de omgeving ga je niet voelen denk ik... (ter vergelijking 0,2kW is dus 200W he, een mens leert het equivalent aan 100W warmte dus dat is hetzelfde als 2 mensen in een ruimte.)

En even snel gerekend: 0,2kW *24u/dag * 365 dagen/jaar = 1752 kW. Als we rekenen aan 0,26 euro/kWh elektriciteit all in (nog braaf), is dat 455 euro per jaar. Uiteraard moet hier nog de kost van het verwarmen van het doorstromend water af, maar dat zal klein zijn ten opzichte hiervan. Dus een doorstromer is toch een economische optie als je geen nood hebt aan een boiler...

Boiler gaat inderdaad niet veel warmte geven, maar wilt niet zeggen dat het dan verloren gaat, omdat het minder is. Uiteraard is het niet ontwerpen om een verwarming te zijn. Maar als ik 200 watt verlies heb ( wilt zeggen dat ik Dit als warmte afgeef aan de ruimte), zal mijn verwarming ook 200 watt minder energie moeten leveren, om er evenveel eneegie in te steken. Enkel in de maanden dat mijn huis geen warmte vraagt is dat verlies. Het is uiteraard peanuts, het warmte afgifte (verlies) is dan ook peanuts.

Ik betaal 0,045 euro per kWh aan gas, inclusief alle kosten en btw.(spreken over een gasketel). 0,2kw per 24 uur, niet per uur. U berekening is dan ook serieus verkeerd. Ik denk dat je daar toch wel tot besef komt als je 1752 kw zag, zoveel energie gebruik ik bijlange na zelfs nog niet inclusief opwarming warm water op jaarbasis.

Nu zie ik wel dat ik een fout heb geschreven. Het moet 1,2 kWh per dag zijn. Dus 1.2 kWh * 365 = 438 kWh per jaar aan 0,045 = 19,7 euro per jaar of 1,6 euro per maand.

Nogmaals he, ik kom hier niet zeggen dat een boiler altijd de beste optie is. Heb ik toch telkens duidelijk vermeld?
Deze reactie was dan ook op iemand die zei dat boiler energie verslindende dingen zijn en heb dan laten zien dat het serieus overdreven is. Heb ook nergens gezegd dat een boiler economischer is. :)