PDA

Volledige versie bekijken : Is deze relatie acceptabel of taboe ?

Dragonball
20 juli 2018, 21:48
Onlangs een oude vriend tegengekomen. Hij gaat blijkbaar trouwen met een meisje, maar het meisje is "verre familie". Het is de dochter van de neef van zijn vader. Dus 2 neven die hun kinderen laten trouwen.

Zelf kom ik dit de eerste keer tegen, ik was daarom verrast. Maar blijkbaar is dit iets dat vaak voorkomt in bepaalde culturen. Nu vroeg ik me af, wat denken jullie hierover ? Acceptabel of taboe ?

TNTim
20 juli 2018, 22:04
Wel handig opgelost als je anders niet aan een lief geraakt!

In The Simpsons kan het zelfs met een zus.
https://vignette.wikia.nocookie.net/simpsons/images/0/06/Brandine_and_Cletus.png/revision/latest?cb=20130512161829

Dragonball
20 juli 2018, 22:08
Wel handig opgelost als je anders niet aan een lief geraakt!

Bij rednecks/in The Simpsons kan het zelfs met een zus.
https://vignette.wikia.nocookie.net/simpsons/images/0/06/Brandine_and_Cletus.png/revision/latest?cb=20130512161829

Star Wars ook

Satkan
20 juli 2018, 23:33
Ik denk dat we hier bijna een dragonball subforum kunnen starten 😂 Het is een beetje fout in mijn ogen, maar ge zou nog verschieten hoeveel zulke situaties in uw familie in het verleden al voorgekomen zijn hoor.

ToasT
21 juli 2018, 02:02
Inderdaad, vroeger kwam dit veel vaker voor. De vijver was ook gewoon veel kleiner om in te vissen en de vissen kweekten ook veel meer ;)

Sowieso denk ik dat dit voor de wet niets uitmaakt aangezien ze pas in de derde graad verwant zijn. Volgens mij ligt de grens op de 2de graad of zoals ze hier soms zeggen: "Kozens en nichten vrijen dichte maar trouwen ni lichte".
Ik denk zelfs dat dit genetisch niet veel uitmaakt aangezien er maar 1/8ste 'gedeeld' DNA is.

Dragonball
21 juli 2018, 03:03
Ik denk dat we hier bijna een dragonball subforum kunnen starten ������

Hehe, ik ben inderdaad vrij actief de laatste tijd. :p

Het is een beetje fout in mijn ogen, maar ge zou nog verschieten hoeveel zulke situaties in uw familie in het verleden al voorgekomen zijn hoor.

Je hebt gelijk, de kans is groot dat het al bij iedere familie voorgekomen is tijdens de voortplantingscyclus.

zoals ze hier soms zeggen: "Kozens en nichten vrijen dichte maar trouwen ni lichte".

Was da ? :D Eerste keer dat ik dit hoor... Wat is de achterliggende betekenis ?

Ik denk zelfs dat dit genetisch niet veel uitmaakt aangezien er maar 1/8ste 'gedeeld' DNA is.

Dat zou toch veel minder dan 1/8ste gedeelde DNA moeten zijn ?

Lobmans
21 juli 2018, 07:51
Wettelijk gezien mogen neven en nichten zelfs met elkaar trouwen, dus dan lijkt de situatie die gij me beschrijft heus wel acceptabel. Ik ken de neven/nichten van mijn ouders amper of niet, laat staan dat ik zou weten of ze een dochter hebben. Echt familie noem ik dat dus niet meer.

desolation
21 juli 2018, 22:13
steek het kanaal over en je kan een heel land vinden dat op halve incest draait, aanvaardbaar hangt maw van regio af

Gentei
22 juli 2018, 03:04
steek het kanaal over en je kan een heel land vinden dat op halve incest draait, aanvaardbaar hangt maw van regio af

Whut?

Besides heb gehoord dat het het bij Turken vrij normaal is dat nichten en of neven trouwen...?
Geen idee of het waar is.

Dragonball
22 juli 2018, 04:02
Besides heb gehoord dat het het bij Turken vrij normaal is dat nichten en of neven trouwen...?
Geen idee of het waar is.

Dan is er toch een hoge kans op gehandicapte kinderen ?

Gonzo the Great
22 juli 2018, 04:14

Vlak na Adam en Eva wast al prijs he, geen wonder dat er zo weinig normale mensen zijn.

Crashtestdummy
22 juli 2018, 11:17
Vlak na Adam en Eva wast al prijs he, geen wonder dat er zo weinig normale mensen zijn.:lol:

Myllan
9 augustus 2018, 11:01
Vlak na Adam en Eva wast al prijs he, geen wonder dat er zo weinig normale mensen zijn.

:lol:

Vind het trouwens wel een beetje ziek en pervers, om ontopic te antwoorden.

FlatSix
9 augustus 2018, 11:49
Wettelijk gezien mogen neven en nichten zelfs met elkaar trouwen, dus dan lijkt de situatie die gij me beschrijft heus wel acceptabel. Ik ken de neven/nichten van mijn ouders amper of niet, laat staan dat ik zou weten of ze een dochter hebben. Echt familie noem ik dat dus niet meer.

Het gaat dan ook niet echt over hoe je de relatie aanvoelt eh, het gaat over het gedeelde DNA en de verhoogde kans op miskramen, fouten,...

FlatSix
9 augustus 2018, 11:49

Zie maar hoeveel volk op nonkel Erdo stemt,...

Fransz
9 augustus 2018, 12:01
In "Alloo en de liefde" was er onlangs een reportage over iemand die met zijn nicht een kind had :D

bassie82
9 augustus 2018, 12:04
Iedereen verschiet hier zo van maar in Vlaanderen is het wel zeer gebruikelijk nochtans. Alleen weten de meeste het niet aangezien je verre familie niet zo goed kent.

Zoek maar eens je eigen stamboom op en bezie hoeveel (verre) neven en nichten van jouw familie met elkaar getrouwd zijn.

Sylverscythe
9 augustus 2018, 12:08
Trouwen met een achternicht was vroeger niet zo uitzonderlijk alleszins. Hoogbejaarde vrienden van mijn ouders waren zo'n koppel. Vroeger was de locale streek de hele wereld voor de meeste mensen.

Myllan
9 augustus 2018, 12:19
Ik denk dat ik de inhoud van dit topic verkeerd heb gelezen want verre neven en nichten is idd niet zo ongebruikelijk/vreemd al blijft het wel raar.
In delen van Marokko heb ik begrepen dat ze dat nu nog doen ook met dichte neven en nichten doen dus kinderen van broers en/of zussen onderling die trouwen. Dat is wel ziekjes.

Bloembak
9 augustus 2018, 12:20
Professor genetica Jean-Jacques Cassiman bevestigt dat een kind dat wordt verwekt door een neef en een nicht niet per se meer afwijkingen zal vertonen. “De kans is een paar procent hoger dan bij een andere zwangerschap en te vergelijken met het risico bij een vrouw van 35 die zwanger wordt.”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20160901_02449436/nicht-en-neef-hebben-samen-3-kinderen-we-zijn-verliefd-dan-denk-je-niet-aan-familieband

Bloembak
9 augustus 2018, 12:23
Ik denk dat ik de inhoud van dit topic verkeerd heb gelezen want verre neven en nichten is idd niet zo ongebruikelijk/vreemd al blijft het wel raar.
In delen van Marokko heb ik begrepen dat ze dat nu nog doen ook met dichte neven en nichten doen dus kinderen van broers en/of zussen onderling die trouwen. Dat is wel ziekjes.

Het Belang van Limburg heeft zo'n rubriekje voor pas getrouwde koppels: trouwfoto in de krant met naam, leeftijd, job en hoe ze elkaar hebben leren kennen. Antwoord van een paar van Turkse afkomst: "we kennen elkaar al van toen we kinderen waren, want we zijn neef en nicht".
Dan frons je wel even. Toch nog een andere gradatie dan achterneven/achternichten die je evengoed nooit ontmoet hebt.

Myllan
9 augustus 2018, 12:29
Het Belang van Limburg heeft zo'n rubriekje voor pas getrouwde koppels: trouwfoto in de krant met naam, leeftijd, job en hoe ze elkaar hebben leren kennen. Antwoord van een paar van Turkse afkomst: "we kennen elkaar al van toen we kinderen waren, want we zijn neef en nicht".
Dan frons je wel even. Toch nog een andere gradatie dan achterneven/achternichten die je evengoed nooit ontmoet hebt.

In die culturen (Marokkaanse/Turkse) wordt nog gewoon keihard aan uithuwelijken gedaan omdat die slappe hap te beroerd is om zelf iemand te leren kennen dus geven ze die opdracht door aan hun ouders en die komen dan gelijk aanrennen met het eerste beste wat ze tegenkomen. Zoon/dochter van hun broer of zus.

Preske
9 augustus 2018, 14:08
In die culturen (Marokkaanse/Turkse) wordt nog gewoon keihard aan uithuwelijken gedaan omdat die slappe hap te beroerd is om zelf iemand te leren kennen dus geven ze die opdracht door aan hun ouders en die komen dan gelijk aanrennen met het eerste beste wat ze tegenkomen. Zoon/dochter van hun broer of zus.
Is het dikwijls ook om geen financiële reden?

bassie82
9 augustus 2018, 14:09

omdat het goedkoper is als je maar 1 familie moet uitnodigen?

Myllan
9 augustus 2018, 14:17

Nee, vooral door religie.
Relatie is niet toegestaan want dan plegen ze zina en aangezien trouwen een vervollediging is van hun geloof en ze ergens seksueel voldaan willen/moeten zijn geven die jongelui hun ouders de opdracht om een geschikte huwelijkskandidaat te zoeken.

Alhoewel in arme landen het financiële wel een rol kan spelen. Een groot gezin met veel meisjes huwelijkt de dochters uit voor een appel en een ei.
Ouders hebben een mondje minder om te voeden, man heeft er een slaafje en seksspeeltje bij. Win/win

sandervdw
9 augustus 2018, 14:25
De dochter van de neef van uw vader is ook niet uw achternicht trouwens he? Dat is de achternicht van uw vader maar niet van uzelf.

Anyway, dat gaat al zodanig ver dat ik geen probleem zie. Ik zou begot niet weten wie mijn familieleden in die graad zouden zijn.

KnightOfCydonia
9 augustus 2018, 14:29
De inteeltcoëfficiënt van zo'n relatie is inderdaad zo goed als verwaarloosbaar. Er zijn hele regio's en wegens migratie uit die regio's naar onze landen, waar er qua inteelt een véél groter probleem is, in die mate dat er in die gemeenschappen een veel groter risico is op bepaalde ziekten.

FlatSix
9 augustus 2018, 14:32

:D

Preske
9 augustus 2018, 14:41

Nee, vooral door religie.
Relatie is niet toegestaan want dan plegen ze zina en aangezien trouwen een vervollediging is van hun geloof en ze ergens seksueel voldaan willen/moeten zijn geven die jongelui hun ouders de opdracht om een geschikte huwelijkskandidaat te zoeken.

Alhoewel in arme landen het financiële wel een rol kan spelen. Een groot gezin met veel meisjes huwelijkt de dochters uit voor een appel en een ei.
Ouders hebben een mondje minder om te voeden, man heeft er een slaafje en seksspeeltje bij. Win/win

Ik dacht eerder aan bruidschatten en geld "in de familie" te houden, dat soort dingen.

Myllan
9 augustus 2018, 15:06
Ik dacht eerder aan bruidschatten en geld "in de familie" te houden, dat soort dingen.

Welja dus appel en een ei ging ook over buurtschatten maar wellicht had ik het beter of anders moeten verwoorden. Erfenissen binnen de familie houden speelt ook wel een rol maar bruidschat innen een nog grotere.
Maar ook dat hangt sterk af van stam/regio etc

beryl
9 augustus 2018, 16:00
Bij de Romeinen was een huwelijk tussen neven-nichten heel normaal, sommige bronnen wijzen er zelfs op dat de Romeinen dit als de ideale familieband bij getrouwden zagen.
De kerk heeft dat soort huwelijk verboden toen ze aan de macht kwamen, waarschijnlijk vanuit de optiek om de geïsoleerde familiegroepen bij de Romeinen wat open te breken en mensen te dwingen te trouwen met partners van buiten hun familie/groep/clan/... . Neven/nichten tot de zevende graad mochten niet trouwen van de kerk, wat een serieuze groep mensen is. Heel wat mensen hier op dit forum zullen getrouwd zijn met neven/nichten van die graad van verwantschap zonder het ooit te beseffen.

Niet echt on topic, maar the more you know... :)

MrKend54l
12 augustus 2018, 13:27
De dochter van de neef van uw vader is ook niet uw achternicht trouwens he? Dat is de achternicht van uw vader maar niet van uzelf.

Anyway, dat gaat al zodanig ver dat ik geen probleem zie. Ik zou begot niet weten wie mijn familieleden in die graad zouden zijn.

Dus uw opa had een broer die een kind heeft, uw vader zijn neef dus. De neef van uw vader heeft een dochter, uw achternicht dus.

Persoonlijk vindt ik dat toch wel serieus dicht hoor.

sandervdw
12 augustus 2018, 15:01
Dus uw opa had een broer die een kind heeft, uw vader zijn neef dus. De neef van uw vader heeft een dochter, uw achternicht dus.

Persoonlijk vindt ik dat toch wel serieus dicht hoor.

Ken jij uw opa zijn broers? Ik ken zo 2 familieleden in die graad. Terwijl er zo meer als 100 zouden moeten zijn (al mijn grootouders komen uit gezinnen met kinderen, en ik gok dat de meeste van die broers/zussen ook 3/4 kinderen hadden.)

MrKend54l
12 augustus 2018, 19:47
Ken jij uw opa zijn broers? Ik ken zo 2 familieleden in die graad. Terwijl er zo meer als 100 zouden moeten zijn (al mijn grootouders komen uit gezinnen met kinderen, en ik gok dat de meeste van die broers/zussen ook 3/4 kinderen hadden.)

Uiteraard ken ik die :P
Als mijn opa verjaard dan nodigt hij zijn broers en zussen uit.

Op familiefeesten zie ik die mensen ook effectief. Tot begin 2018 leefde mijn overgrootmoeder nog. Zij gaf feesten waar ze al haar kinderen uitnodigde en die hun kinderen. En zij heeft of had 5 kinderen die elk 2 kinderen heeft, die bijna ook allemaal 2 kinderen hebben.

Dat is echt wel zeer freaky dicht ze man.

sandervdw
12 augustus 2018, 20:15
Uiteraard ken ik die :P
Als mijn opa verjaard dan nodigt hij zijn broers en zussen uit.

Op familiefeesten zie ik die mensen ook effectief. Tot begin 2018 leefde mijn overgrootmoeder nog. Zij gaf feesten waar ze al haar kinderen uitnodigde en die hun kinderen. En zij heeft of had 5 kinderen die elk 2 kinderen heeft, die bijna ook allemaal 2 kinderen hebben.

Dat is echt wel zeer freaky dicht ze man.

Ik kende letterlijk 1 broer van mijn grootmoeder (omdat die voor het gezin van mijn grootmoeder heeft gezorgd na het vroege overlijden van mijn grootvader). En 1 broer van mijn grootvader (andere kant, omdat die stinkend rijk geworden is in Congo en zowat heel de familie serieus geërfd heeft. Die mens heb ik 1x gezien).

Ik denk dat jij gewoon een familie hebt met hechte banden :p

langun
12 augustus 2018, 20:18
Ik vind het alleszins niet freaky dicht, kleinkinderen van de broers/zussen van mijn grootouders zie ik niet als familie.

MrKend54l
12 augustus 2018, 21:59
Ik vind het alleszins niet freaky dicht, kleinkinderen van de broers/zussen van mijn grootouders zie ik niet als familie.

Stel u voor dat jij 2 zoons hebt. En deze hebben beide ook 2 zoons die een jongen en meisje hebben. En die laatste twee gaan trouwen. Dat is toch freaky?

En dat is vrij common als elke generatie op 25jaar aan kinderen begint. Dan ben jij 75jaar als je naar de bruiloft van uw achterkleinkinderen mag. Dat gaat een leuk feestje worden :P

Het ontgaat mij trouwens wel totaal hoe dit geen familie zou zijn. Dus vanaf uw grootouders stopt het?

langun
12 augustus 2018, 22:43
Dat is natuurlijk nog een andere situatie dan wanneer mijn kleinkind samen zou zijn met het kleinkind van mijn broer. Uiteraard is het eenvoudiger dat beide situaties niet voorkomen.

Ik heb mij verkeerd uitgedrukt, in de pure zin van het woord zal dat nog wel familie zijn, maar bij onze familie gaat het inderdaad niet verder dan grootouders. Ik heb een vaag idee wie de broers/zussen van mijn grootouders zijn, zonder namen te kennen. Ik heb geen idee wie hun kinderen zijn en weet helemaal niets over hun kleinkinderen.

Destel
12 augustus 2018, 23:07
Als ge elk jaar samen bij de bomma aan tafel zit en daarna een relatie aanknoopt vind ik het wel raar.

Als ge geen contact hebt met dat deel van de familie of achteraf pas te weten komt, lijkt ‘t mij een heel andere situatie.

Ik kan me er wel niet zo gelakkelijk iets bij voorstellen, heb nooit contact gehad met de broers/zussen van m’n ouders, die hebben altijd boel gehad over erfenissen.

Bloembak
13 augustus 2018, 10:22
Stel u voor dat jij 2 zoons hebt. En deze hebben beide ook 2 zoons die een jongen en meisje hebben. En die laatste twee gaan trouwen. Dat is toch freaky?

En dat is vrij common als elke generatie op 25jaar aan kinderen begint. Dan ben jij 75jaar als je naar de bruiloft van uw achterkleinkinderen mag. Dat gaat een leuk feestje worden :P

Het ontgaat mij trouwens wel totaal hoe dit geen familie zou zijn. Dus vanaf uw grootouders stopt het?

in jouw gedachtegang, stel: jij bent 75.
Je kind is 50 en je kleinkind 25.
Dan pas wordt een achterkleinkind van je geboren.
Dat kind zal dan pas 25 jaar later iets gaan doen met een achterneef/nicht dus als jij al 100 bent he, niet 75.

Loser
13 augustus 2018, 10:31
Bij de Romeinen was een huwelijk tussen neven-nichten heel normaal, sommige bronnen wijzen er zelfs op dat de Romeinen dit als de ideale familieband bij getrouwden zagen.
De kerk heeft dat soort huwelijk verboden toen ze aan de macht kwamen, waarschijnlijk vanuit de optiek om de geïsoleerde familiegroepen bij de Romeinen wat open te breken en mensen te dwingen te trouwen met partners van buiten hun familie/groep/clan/... . Neven/nichten tot de zevende graad mochten niet trouwen van de kerk, wat een serieuze groep mensen is. Heel wat mensen hier op dit forum zullen getrouwd zijn met neven/nichten van die graad van verwantschap zonder het ooit te beseffen.

Niet echt on topic, maar the more you know... :)

In het hele Oude Testament is trouwen met familie een na te streven doel. Zonen verhuizen met hun hele stam, omdat z'n vader op zijn doodsbed heeft gewenst dat z'n zoon met een meisje uit de familie zou trouwen, en niet met die barbaren van de streek waar ze nu woonden.

Jonas89
13 augustus 2018, 12:02

:lol:

Soeplepel
13 augustus 2018, 12:42
Zoek maar eens je eigen stamboom op en bezie hoeveel (verre) neven en nichten van jouw familie met elkaar getrouwd zijn.

Kunt ge dat ergens online doen?

tolya
13 augustus 2018, 12:51
Onlangs een oude vriend tegengekomen. Hij gaat blijkbaar trouwen met een meisje, maar het meisje is "verre familie". Het is de dochter van de neef van zijn vader. Dus 2 neven die hun kinderen laten trouwen.

Zelf kom ik dit de eerste keer tegen, ik was daarom verrast. Maar blijkbaar is dit iets dat vaak voorkomt in bepaalde culturen. Nu vroeg ik me af, wat denken jullie hierover ? Acceptabel of taboe ?
verwantschap tellen is lastig mo ik zit aan 7 of zelfs 8 (kan er ook volledig naast liggen en een bomma te ver omhoog geteld hebben :))
wet verbiedt tot 4 dacht ik

hij, papa, bomma, overgrootmoe, zus bomma, onkel pa, neef van pa, diens dochter
lijkt me ver genoeg as ge ni elk jaar samen kerstmis viert :)

bassie82
13 augustus 2018, 14:17
Kunt ge dat ergens online doen?

Genoeg sites die je toelaten om het online aan te maken. Dus als je geluk hebt is het goed mogelijk dat er al iemand je stamboom heeft gemaakt waar jij een paar blanco's moet invullen.

Voor mijn familienaam heeft er iemand al een heel stamboom gemaakt (pre internet) tem mijn vader.