PDA

Volledige versie bekijken : Wonen in Diest

mboopi
1 juli 2018, 16:45
Hallo allemaal!

Mijn vriendin en ik gaan allebei aan de VUB studeren voor onze master terwijl we werken. Ik ben software engineer, zij is ergotherapeute.
Doordat we studeren in Brussel en ik ook werk in Brussel, is het niet meer viabel om in Noord-Limburg te wonen. Het is hier een woestijn qua jobs, openbaar vervoer en snelwegen.

Ik heb het plan opgevat om ons te vestigen in Diest. Beter bekend als een uithoek van de marginale driehoek. Zij is hier echter op tegen, omdat het marginaal zou zijn.

Ik ben dus op zoek naar tegenargumenten. Enige anecdotes, ervaringen omtrent Diest hier?

Alvast dank!

.Sinister.
1 juli 2018, 17:03
Klein testje:
Zeg eens 10x luidop: "Ik loop in Diest rond"

...
En? Zou je eraan kunnen wennen denk je?

BlackOccult
1 juli 2018, 17:04
Diest is leuk imo, fijne terrasjes, voldoende cafés en brasseries. Denk ook qua treinverbinding dat het nog wel haalbaar is om vlot in Brussel te geraken, eventueel mits overstap in Aarschot ofzo? Ge bent ook vlakbij oprit Bekkevoort/Halen, en op die baan zijn er bovendien nog eens veel winkels (Carrefour, Dreamland, Colruyt, McDo, ...).

mboopi
1 juli 2018, 17:11
Klein testje:
Zeg eens 10x luidop: "Ik loop in Diest rond"

...
En? Zou je eraan kunnen wennen denk je?

Alles beter dan Noord-Limburg.

mboopi
1 juli 2018, 17:11
Diest is leuk imo, fijne terrasjes, voldoende cafés en brasseries. Denk ook qua treinverbinding dat het nog wel haalbaar is om vlot in Brussel te geraken, eventueel mits overstap in Aarschot ofzo? Ge bent ook vlakbij oprit Bekkevoort/Halen, en op die baan zijn er bovendien nog eens veel winkels (Carrefour, Dreamland, Colruyt, McDo, ...).

Dankjewel! Wonen er veel mensen van uh andere afkomst?

BlackOccult
1 juli 2018, 17:15

Ik heb die ervaring niet, ik vermoed dat ze er wel wonen maar ik ben ze nog niet echt tegengekomen.

Vrijblijvend vraagje: kennen jullie Diest zelf? Vooraleer dat ge er gaat wonen (huren?), moet ge er misschien eerst eens een weekendje doorbrengen?

mboopi
1 juli 2018, 17:17
Ik heb die ervaring niet, ik vermoed dat ze er wel wonen maar ik ben ze nog niet echt tegengekomen.

Vrijblijvend vraagje: kennen jullie Diest zelf? Vooraleer dat ge er gaat wonen (huren?), moet ge er misschien eerst eens een weekendje doorbrengen?

Was ik al van plan. Ook dat wilt mijn vriendin niet. Ze wilt richting Lummen/Tessenderlo gaan. Ik krijg het maar niet tot haar doorgedrongen dat de verbinding van Lummen naar Brussel met het openbare vervoer niet ideaal is.

Mulan
1 juli 2018, 17:36
Dus ze wil er niet eens een weekendje gaan logeren en jij gaat er van uit dat argumenten van een forum haar kunnen overtuigen van een verhuis?
Vergeet het, man. Ain't gonna happen.

Mijn ouders wonen bvb in Ronse, 30% allochtonen. Maar zij wonen in een wijk met voornamelijk gepensioneerde West-Vlamingen. Midden in het groen op 2km van het stadscentrum. Ze wonen er bijna 15j en nog NOOIT enig incident of enige klacht over "de allochtonen". Wie negatieve ervaring WIL horen, zal ze vinden. Wie enkel positieve verhalen hoort, zal ze negeren en hardnekkig blijven volhouden dat dat de uitzonderingen zijn.

Chaebol
1 juli 2018, 17:51
Alles beter dan Noord-Limburg.

minder dan in Hamont-Achel.

Studeren en werken in Brussel en toch in Diest wonen, man man, ga toch lekker in Brussel wonen. Wat een bekrompen kerktorenmentaliteit.

Fredddy
1 juli 2018, 17:56
Diestanbul.
Maar het is enkel de schoolgaande jeugd dat krapul is daar. Zal in elke stad wel zo zijn zeker.

mboopi
1 juli 2018, 18:01
Dus ze wil er niet eens een weekendje gaan logeren en jij gaat er van uit dat argumenten van een forum haar kunnen overtuigen van een verhuis?
Vergeet het, man. Ain't gonna happen.

Mijn ouders wonen bvb in Ronse, 30% allochtonen. Maar zij wonen in een wijk met voornamelijk gepensioneerde West-Vlamingen. Midden in het groen op 2km van het stadscentrum. Ze wonen er bijna 15j en nog NOOIT enig incident of enige klacht over "de allochtonen". Wie negatieve ervaring WIL horen, zal ze vinden. Wie enkel positieve verhalen hoort, zal ze negeren en hardnekkig blijven volhouden dat dat de uitzonderingen zijn.

Ge zegt het zelf; ze leefden in een wijk met gepensioneerde West-Vlamingen. Ik heb al genoeg meegemaakt in het boerendorpje Hamont-Achel. Niks te maken met problemen willen zien. Enkel te maken met problemen niet kunnen vermijden.

mboopi
1 juli 2018, 18:01
minder dan in Hamont-Achel.

Studeren en werken in Brussel en toch in Diest wonen, man man, ga toch lekker in Brussel wonen. Wat een bekrompen kerktorenmentaliteit.

Pardon? Komt ge een beetje tekort mijne man?

Chaebol
1 juli 2018, 18:08
Ge zegt het zelf; ze leefden in een wijk met gepensioneerde West-Vlamingen. Ik heb al genoeg meegemaakt in het boerendorpje Hamont-Achel. Niks te maken met problemen willen zien. Enkel te maken met problemen niet kunnen vermijden.

Ik ben zelf geboren en getogen in Hamont-Achel en ik deel die ervaring absoluut niet. mja als je daar al onveilig moet voelen, zal Diest wel heel marginaal zijn en Brussel zeker de absolute hellhole zijn!

mboopi
1 juli 2018, 18:12
Ik ben zelf geboren en getogen in Hamont-Achel en ik deel die ervaring absoluut niet. mja als je daar al onveilig moet voelen, zal Diest wel heel marginaal zijn en Brussel zeker de absolute hellhole zijn!

Waar heb ik gezegd dat ik me onveilig voel? Het zit hier vol drugs en crimineeltjes. Heel Noord-Limburg vanwege de grens. Gij ziet dat misschien niet, ik wel.

Renegadexxripxx
1 juli 2018, 18:17
Was ik al van plan. Ook dat wilt mijn vriendin niet. Ze wilt richting Lummen/Tessenderlo gaan. Ik krijg het maar niet tot haar doorgedrongen dat de verbinding van Lummen naar Brussel met het openbare vervoer niet ideaal is.

Lummen en tessenderlo hebben geen rechtstreekse verbinding naar brussel via openbaar vervoer. Ofwel ga je naar hasselt ofwel ga je naar diest. Is niet aan te raden. Al heeft diest ook maar 1 trein per uur die rechtstreeks naar brussel gaat.

Laat haat een maand met het OV naar brussel sporen vanuit lummen of tessenderlo ze zal het dan wel begrijpen... Daarnaast is er niets marginaals aan Diest, heb dat initieel ook nog overwogen om mij daar te vestigen. Uiteindelijk niet gedaan en gegaan voor een andere stad met goede connectie naar brussel.

Feignasse
1 juli 2018, 18:35
De parking van het station in Diest staat op weekdagen vol met auto's van Tessenderlo, Halen, Lummen. Ook veel Limburgers die nog van verder komen.
Het is het enige station in de ruime omgeving met (op weekdagen) een goede treinverbinding naar Brussel. Zelf rij ik ook om die reden naar Diest.

Verder kom ik er ook af en toe om te winkelen of iets te eten. Het lijkt mij echt een aangenaam stadje, met veel leuke woonbuurten en veel groen in de directe omgeving. Aan winkels is er evenmin gebrek, je vindt alles in het centrum of net daarbuiten op de N2.

De marginale driehoek is tegenwoordig veel meer mythe dan werkelijkheid. Ook Tienen en Aarschot zouden "marginaal" zijn, terwijl dat gewoon kleine centrumsteden zijn die meer en meer tweeverdieners aantrekken die in Brussel werken, maar Leuven niet kunnen betalen.

puni
1 juli 2018, 19:35
De parking van het station in Diest staat op weekdagen vol met auto's van Tessenderlo, Halen, Lummen. Ook veel Limburgers die nog van verder komen.
Het is het enige station in de ruime omgeving met (op weekdagen) een goede treinverbinding naar Brussel. Zelf rij ik ook om die reden naar Diest.

Verder kom ik er ook af en toe om te winkelen of iets te eten. Het lijkt mij echt een aangenaam stadje, met veel leuke woonbuurten en veel groen in de directe omgeving. Aan winkels is er evenmin gebrek, je vindt alles in het centrum of net daarbuiten op de N2.

De marginale driehoek is tegenwoordig veel meer mythe dan werkelijkheid. Ook Tienen en Aarschot zouden "marginaal" zijn, terwijl dat gewoon kleine centrumsteden zijn die meer en meer tweeverdieners aantrekken die in Brussel werken, maar Leuven niet kunnen betalen.

Tienen was tot tien jaar geleden echt wel een bakermat qua marginaliteit maar het is daar de laatste jaren enorm verbeterd qua leefbaarheid met alle gevolgen van dien. Er is ook een serieuze vlucht van 'deftige' mensen in die richting vanuit het Leuvense omdat die regio hoe langer hoe meer onbetaalbaar wordt qua vastgoed. Lijkt mij voor de TS ook mogelijk een betere optie dan Diest, zeker omdat ook de OV verbinding met Brussel een stuk beter is.

Ik ben alleszins al even aan het overwegen om gewoon te verhuizen naar ginds en de kans is groot dat ik dat, eens ik toe ben aan vastgoed te kopen, dat ook gewoon ga doen. :)

Robin75
1 juli 2018, 19:46
Ik vind Tienen toch ng steeds de meest marginale stad die ik ken.

mboopi
1 juli 2018, 21:23
Tienen was tot tien jaar geleden echt wel een bakermat qua marginaliteit maar het is daar de laatste jaren enorm verbeterd qua leefbaarheid met alle gevolgen van dien. Er is ook een serieuze vlucht van 'deftige' mensen in die richting vanuit het Leuvense omdat die regio hoe langer hoe meer onbetaalbaar wordt qua vastgoed. Lijkt mij voor de TS ook mogelijk een betere optie dan Diest, zeker omdat ook de OV verbinding met Brussel een stuk beter is.

Ik ben alleszins al even aan het overwegen om gewoon te verhuizen naar ginds en de kans is groot dat ik dat, eens ik toe ben aan vastgoed te kopen, dat ook gewoon ga doen. :)

Een ideale woonplaats vinden is ook niet simpel. Dicht bij de snelwegen, goed openbaar vervoer, niet te marginaal, niet te veel allochtonen, niet te veel criminaliteit en last but not least: geen €1000 voor 80m² zoals regio Leuven.

Sarcastr0
1 juli 2018, 22:08
Hallo allemaal!

Mijn vriendin en ik gaan allebei aan de VUB studeren voor onze master terwijl we werken. Ik ben software engineer, zij is ergotherapeute.
Doordat we studeren in Brussel en ik ook werk in Brussel, is het niet meer viabel om in Noord-Limburg te wonen. Het is hier een woestijn qua jobs, openbaar vervoer en snelwegen.

Ik heb het plan opgevat om ons te vestigen in Diest. Beter bekend als een uithoek van de marginale driehoek. Zij is hier echter op tegen, omdat het marginaal zou zijn.

Ik ben dus op zoek naar tegenargumenten. Enige anecdotes, ervaringen omtrent Diest hier?

Alvast dank!Diest is ook marginaal.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

USMC1032
1 juli 2018, 22:47
Ben zelf al een paar keer in Diest geweest en het valt wel goed mee.
Gezellig wel maar ik zou voor Brussel gewoon in Brussel gaan wonen en niet ergens anders

Epyon
1 juli 2018, 22:51
Heb zelf al enkele keren in Diest rond gereden, ziet er wel cava stadje uit. Ik probeer wel niet in Diest rond te stappen, zeker niet op zo'n hete dag als vandaag.

mboopi
1 juli 2018, 23:18
Ben zelf al een paar keer in Diest geweest en het valt wel goed mee.
Gezellig wel maar ik zou voor Brussel gewoon in Brussel gaan wonen en niet ergens anders

Ik ga nooit van ze leven in Brussel wonen. Mijn vriendin mag daar s'nachts niet alleen van mij rondlopen. En ik gun haar toch op zen minst de vrijheid dat ze zich veilig voelt.

mboopi
1 juli 2018, 23:19
Heb zelf al enkele keren in Diest rond gereden, ziet er wel cava stadje uit. Ik probeer wel niet in Diest rond te stappen, zeker niet op zo'n hete dag als vandaag.

Ik snap even het verband tussen hete dagen en Diest niet? :p

MrKend54l
2 juli 2018, 07:29
Ik ga nooit van ze leven in Brussel wonen. Mijn vriendin mag daar s'nachts niet alleen van mij rondlopen. En ik gun haar toch op zen minst de vrijheid dat ze zich veilig voelt.

Rofl kerel van bekrompen zijn gesproken.

Diest is marginaal en Brussel is onveilig. Gij woont in een gehucht waar de bakker en de beenhouwer familie zijn en samen een dochter hebben die een winkeltje heeft zeker?

mboopi
2 juli 2018, 08:15
Rofl kerel van bekrompen zijn gesproken.

Diest is marginaal en Brussel is onveilig. Gij woont in een gehucht waar de bakker en de beenhouwer familie zijn en samen een dochter hebben die een winkeltje heeft zeker?

Waarom is het nodig om zo veroordelend te zijn? Ik beslis toch zelf waar ik wil wonen, niet?

RB26DETT
2 juli 2018, 09:13
Waarom is het nodig om zo veroordelend te zijn? Ik beslis toch zelf waar ik wil wonen, niet?

Ik denk eerder dat uw vriendin dat beslist. :p

Diest is wel ok als stad. Er zijn daar wel wat nieuwe wijken in de buurt van het station ook.
Zelf nog getwijfeld om er te gaan wonen maar heb als Noord-Limburger toen voor Hasselt gekozen omdat je dan meer verbindingen naar Brussel hebt.

USMC1032
2 juli 2018, 10:40

Diest is wel ok als stad. Er zijn daar wel wat nieuwe wijken in de buurt van het station ook.
Zelf nog getwijfeld om er te gaan wonen maar heb als Noord-Limburger toen voor Hasselt gekozen omdat je dan meer verbindingen naar Brussel hebt.

Ik denk ook dat zij gaat beslissen voor hem.

zarathustra
2 juli 2018, 10:46

Lame! :naughty:

Bloembak
2 juli 2018, 12:27
1 keer in Diest geweest, op dropping met de KSJ.
In de kebab gaan eten en daar zat een 40-jarige zatte vrouw iemand van ons te versieren (van 15 jaar).
Maar als het een excuus mag zijn, ze was ze echt wel zat. Anders eet ge uwe durum niet op met zilverpapier en al.

mboopi
2 juli 2018, 13:03

Ik weiger om me gewonnen te geven :p

Pinkman
2 juli 2018, 13:17
Ik ben zelf van Bekkevoort, als je het niet fijn vindt om om de tien meter een allochtoon tegen te komen zou ik absoluut niet in Diest gaan wonen.

Niet negatief bedoeld trouwens.

SomeDude
2 juli 2018, 13:34
Ik ben zelf van Bekkevoort, als je het niet fijn vindt om om de tien meter een allochtoon tegen te komen zou ik absoluut niet in Diest gaan wonen.

In geen enkele stad dan.
In de Limburg zit het toch ook vol met allochtonen (maar dan bv van Italië) ...

Diest is wel een toffe stad imo ze hebben daar veel verbeterd laatste jaren

2s2k
2 juli 2018, 19:26
Goede verbinding naar Brussel nodig? Al eens Landen/Sint-Truiden/Tienen overwogen?

Tefal
2 juli 2018, 20:05

Lol, ik vind dat Diest nog een vrij witte stad is. Je hebt een paar Turkenbuurten maar al bij al valt het daar heel goed mee ivg met andere steden.
De dorpen errond hebben eerder een boerendorpmentaliteit dus daar zou ik persoonlijk wegblijven.

Dorien_plays
2 juli 2018, 20:38
Ik heb zelf samen met mijn vrouw 2jaar gewoond. En wij hebben altijd gezegd da eens we ons pensioen daar willen doorbrengen. Altijd iets te doen. Mooie parken enzovoort.

Tah_b00nz0r
2 juli 2018, 21:04
Als ik lommel (mijn woonplaats) vergelijk met diest... volgens wikipedia 14% buitenlanders hier tov 3,.. in diest. Wel statistieken van 2013. Lijkt mij dan nog mee te vallen. Ik vind t hier in lommel zelfs nog goed meevallen qua buitenlanders.

Ok in diest hoort ge elk jaar wel drama verhalen over t openluchtzwembad mja das tegenwoordig overal wel zo zeker...

Feignasse
2 juli 2018, 21:44
Buitenlanders in Lommel, dat zijn gewoon al die Nederlanders he :)
Maar die fobie voor allochtonen is toch wel overdreven. Ik woon in Beringen, wat zowat het Turkije van Midden-Limburg is. En toch is het hier niet slechter leven dan in andere gemeenten hoor.

Tah_b00nz0r
2 juli 2018, 23:33
Buitenlanders in Lommel, dat zijn gewoon al die Nederlanders he :)
Maar die fobie voor allochtonen is toch wel overdreven. Ik woon in Beringen, wat zowat het Turkije van Midden-Limburg is. En toch is het hier niet slechter leven dan in andere gemeenten hoor.

Haha correct, t zijn veel nederlanders ^^

HelpYouFall
5 juli 2018, 10:34
Ik woon in Stuivenberg en vind zelfs dat niet 'marginaal'. In het begin van de maand hebt ge vaak wel extra gratis entertainment van het OCMW volk, das eigenlijk nog plezant haha. Hier wonen trouwens ook gewoon jonge gezinnen.
Hoe erg kan Diest zijn? Ik ben er volgens mij nog nooit geweest, maar dat ziet er toch gewoon een of ander willekeurig bumblefuck town uit zoals er hier zoveel zijn? "Oh nee er loopt hier iemand zat rond, of godbetert een allochtoon, ik voel mij bedreigd nu."
Wat? :unsure:

Pinkman
5 juli 2018, 12:53
Lol, ik vind dat Diest nog een vrij witte stad is. Je hebt een paar Turkenbuurten maar al bij al valt het daar heel goed mee ivg met andere steden.
De dorpen errond hebben eerder een boerendorpmentaliteit dus daar zou ik persoonlijk wegblijven.
Tuurlijk, daar heb je een punt.

Maar als ik de keuze had zou ik zeker niet in Diest zelf gaan wonen. Leuven zou me dan persoonlijk meer aantrekken.

Myllan
6 juli 2018, 09:00
1 keer in Diest geweest, op dropping met de KSJ.
In de kebab gaan eten en daar zat een 40-jarige zatte vrouw iemand van ons te versieren (van 15 jaar).
Maar als het een excuus mag zijn, ze was ze echt wel zat. Anders eet ge uwe durum niet op met zilverpapier en al.

Ow:lol::lol:

Sommige reacties in dit topic zijn zielig, triestig...
Je zal maar zo'n angstig leven leiden zeg. :(

Mulan
6 juli 2018, 13:49

Maar Myllan.. Wat als het besmettelijk is? ;p Alez, iedereen weet toch dat "euhm.. Mensen van niet-Belgische oorsprong" voor extra overlast zorgen? Het zijn allemaal ocmw'ers die onze job stelen (!?!), ze willen zich niet integreren maar zorgen voor extra overlast als de rode duivels spelen (nationale trots, weet je wel) en willen zomaar in eender welke stad of straat een huis kunnen kopen! Brrrr... Je zal maar een moslim terrorist als buur krijgen ipv een azijnpissende bejaarde ;)

mboopi
6 juli 2018, 13:54
Maar Myllan.. Wat als het besmettelijk is? ;p Alez, iedereen weet toch dat "euhm.. Mensen van niet-Belgische oorsprong" voor extra overlast zorgen? Het zijn allemaal ocmw'ers die onze job stelen (!?!), ze willen zich niet integreren maar zorgen voor extra overlast als de rode duivels spelen (nationale trots, weet je wel) en willen zomaar in eender welke stad of straat een huis kunnen kopen! Brrrr... Je zal maar een moslim terrorist als buur krijgen ipv een azijnpissende bejaarde ;)

Leuk staaltje retoriek gebaseerd op enkele posts en woorden die ge in mijn mond legt. Ach, het internet. Iedereen kan zich intelligent en hautain voordoen omdat ze anoniem zijn.

mboopi
6 juli 2018, 13:54

Inderdaad. Soms post ik op een forum en dan heb ik last van onnozele reacties. Grootste kwelling van mijn leven, zelfs nog meer dan de allochtonen.

Myllan
6 juli 2018, 14:11
Iemand voelt toch kennelijk aangesproken. :lol:

Gap, je doet maar hoor...
Het zal iemand worst wezen wie der waar woont en waarom.

borgus
6 juli 2018, 14:11
Ik heb zelf 10 jaar in de buurt van Diest gewoont (Engsbergen). Diest is echt een rustige stad om te wonen, veel winkels, goeie verbinding naar Leuven/Hasselt/Brussel/Antwerpen met de E314 en E313 op een steenworp. Verder zoals ik al zei zeer rustig, op het gemak winkelen, grote Delhaize in het midden van het centrum, Hyper Carrefour net buiten het centrum. Redelijk wat drank gelegenheden, veel natuur in de buurt als je van fietsen of wandelen houdt. Ik zou het persoonlijk aanraden, er zijn spitsuurtreinen, en in Diest kan je smorgens zeker nog zitplaatsen vinden. Ook in het spitsuur een trein die enkel nog stopt in Aarschot en Leuven dus overslaagt voor hij naar Brussel gaat.

Als je echt niet naar Brussel zelf wilt verhuizen wat ik wel snap, is Diest best goed. Ook heel dat marginale driehoek gedoe is zo overdreven he... Lopen er marginalen in Diest, Aarschot en Tienen? Ja, maar zeker niet meer als bv Antwerpen, Aalst of Gent. Diest is helemaal geen achtergestelde stad op dat gebied, tuurlijk zijn er bruine kroegen en marginale feestjes. Maar er is genoeg alternatief in de buurt. Daarnaast je staat op 10-20 minuten in Hasselt en 30 minuten in Leuven met de trein.

mboopi
6 juli 2018, 14:19
Iemand voelt toch kennelijk aangesproken. :lol:

Gap, je doet maar hoor...
Het zal iemand worst wezen wie der waar woont en waarom.

Niet doen alsof ge subtiel waart of ik moest zoeken om me aangesproken te voelen. Gij valt over het feit of ik vraag of er veel allochtonen zijn of niet en besluit om dan direct woorden in mijn mond te leggen en vooroordelen tentoon te spreiden. Maar bon.

DogFacedGod
6 juli 2018, 14:36
Waar in België zitten er niet veel marginalen :p?

Als iemand zijn eigen woonplaats noemt, is de kans groot dat hij de marginaalste van zijn buurt is. :p

sneax
6 juli 2018, 14:41
Als jullie in Brussel werken en studeren zou ik dichter bij Brussel gaan wonen. Dankzij het uitstekende OV in Brussel zelf kan je heel ruim zoeken, ook weg van de marginale hotspots, in het merendeel van Brussel kan jijzelf en uw vriendin zonder problemen snachts ronddolen.

Huur daar eens en zie hoe het bevalt, gewoon jaarcontractje. Zou toch onnozel zijn om dat niet eens te proberen, als je daar toch gaat werken én studeren. Al die tijdswinst, die nieuwe dingen om te ontdekken, zo een groot gebied aan uw voeten zonder in den otto te moeten kruipen.

Uw vrienden bezoeken in het weekend (als je nog geen nieuwe hebt gemaakt in Brussel) is missschien iets minder makkelijk maar het staat tegenover elke dag opnieuw moeilijk naar uw werk geraken.

Myllan
6 juli 2018, 14:43
Niet doen alsof ge subtiel waart of ik moest zoeken om me aangesproken te voelen. Gij valt over het feit of ik vraag of er veel allochtonen zijn of niet en besluit om dan direct woorden in mijn mond te leggen en vooroordelen tentoon te spreiden. Maar bon.

Nee hoor, je zit er compleet naast.
Dat je zo'n vraag stelt is nog het minst schokkend, het zijn de reacties erop die soms bedroevend zijn.
Nogmaals, als iemand met zo'n angst en vooroordelen wilt leven is dat zijn of goed recht, who kers?

mboopi
6 juli 2018, 14:54
Als jullie in Brussel werken en studeren zou ik dichter bij Brussel gaan wonen. Dankzij het uitstekende OV in Brussel zelf kan je heel ruim zoeken, ook weg van de marginale hotspots, in het merendeel van Brussel kan jijzelf en uw vriendin zonder problemen snachts ronddolen.

Huur daar eens en zie hoe het bevalt, gewoon jaarcontractje. Zou toch onnozel zijn om dat niet eens te proberen, als je daar toch gaat werken én studeren. Al die tijdswinst, die nieuwe dingen om te ontdekken, zo een groot gebied aan uw voeten zonder in den otto te moeten kruipen.

Uw vrienden bezoeken in het weekend (als je nog geen nieuwe hebt gemaakt in Brussel) is missschien iets minder makkelijk maar het staat tegenover elke dag opnieuw moeilijk naar uw werk geraken.

Helaas krijg ik dat nooit verkocht aan het geliefde vrouwmens.

Khyl@ris
6 juli 2018, 17:44
Wij zijn van Oost-Limburg naar Halen verhuisd omdat het pendelen naar en van bxl erg tegenstak.

We kenden de buurt ook niet, maar we zijn content. Het is een mooie streek, op een steenworp van Diest. Pendeltijd is een verademing ten opzichte van vroeger (drie kwartier ongeveer tot Brussel-Centraal; stopt enkel in Aarschot voordat je in Brussel bent; geen angst meer dat trein niet meer doorrijdt na Hasselt).

Tot nu toe niet echt iets gemerkt van marginaliteit, veel winkels dichtbij, snel in Hasselt, snel op de autostraden.

Sent from my S8 using Tapatalk

Mulan
6 juli 2018, 21:02
Ja, ik lach met vooroordelen. Hoe durf ik?
Een goede buurt wordt namelijk niet bepaald door het percentage allochtonen maar door zoveel andere factoren. Ik heb al 3 verschillende (Afrikaans continent) nationaliteiten als buur gehad en de grootste last heb ik van mijn Poolse achterburen.
Hoe de straat is ingericht (zware parkeerproblemen? Snelheidslimiet die nergens op slaan?), hoe de woningen er bij staan (gigantische woonblokken? Verloederde huizen vol afval in de voortuin?) wat er allemaal in de buurt is (nachtwinkels/danscafé/voetbalstadion/...) etc etc zijn allemaal dingen die een veel negatievere impact hebben op jouw plezier om ergens te wonen dan het percentage allochtonen.

Ik hoop van harte dat jullie als koppel een compromis zullen kunnen vinden. Maar dan geef ik je 1 advies, zoals ik bij iedereen hier doe die wil verhuizen: spreek met de buren vooraleer je tekent en vraag expliciet naar de negatieve kanten van de buurt + woning.
Maar als je vriendin nog niet eens op weekend wil gaan naar Diest zal dat het m toch niet worden....

yola
7 juli 2018, 00:23
Diest... ik ben opgegroeid in een van de dorpjes, school gegaan in Diest en een heel fijne jeugd gehad. Ik zat in wat men de "Turkenschool" noemde, maar eigenlijk nooit echt last van gehad. Ik heb veel plezier beleefd in Diest en kom er nog regelmatig. Iets gaan eten, drinken of gewoon wat rond wandelen. Het blijft een leuk stadje. Ik ben uitgeweken naar Tienen. Mijn vriendin heeft een appartement in Leuven dus we pendelen tussen beide. Maar minstens 1 keer per maand keren we terug naar Diest (ook zij is oorspronkelijk van daar) om een hapje te gaan eten of iets te gaan drinken. We vinden het nog steeds een fantastisch stadje en als het van mij af hangt, slijten we daar onze oude dag. Ik neem elke dag de trein naar Brussel en dat is toch gemakkelijker vanuit Tienen of Leuven. Ik begrijp het probleem van je vriendin met Diest niet goed. Is ze er al eens effectief geweest of is het maar "van horen zeggen?"

BlackOccult
7 juli 2018, 10:45
Ik denk dat laatste. Mijn schoonouders zouden er ook hun oude dag willen doorbrengen, de schoonmoeder droomt van een luxeappartement in het centrum. :p

willydrama
13 juli 2018, 21:15
Voor de combiné van het 'Limburg-gevoel' met 'geografisch zo dicht mogelijk bij BXL' is Diest ideaal.
Als je verhuist verlies je een deel van jezelf, dus dat moet je dan zelf gaan invullen op een manier die past bij je persoonlijkheid, niet simpel...

Assioso
7 augustus 2018, 10:37
De VUB en Etterbeek zijn wel een uithoek van Brussel, in de zin van geen directe metro verbinding en slechts 2 treinen per uur. Vanaf centraal of Noord moet je toch steeds +- 30 min tellen, dus een uur per dag erbij om gewoon binnen BXL te pendelen met openbaar vervoer. Als jullie beiden in Brussel werken ook zou ik naar hier verhuizen, maar soit das strikt persoonlijk.

zarathustra
7 augustus 2018, 10:45
Als je verhuist verlies je een deel van jezelf,

:wtf:

FlatSix
7 augustus 2018, 10:58
:wtf:

Gepost door willydrama.

Booka Shade
7 augustus 2018, 11:04
Vroeger ging ik nog wel frequent naar Diest omdat er toen nog een cinema was.
Sinds dat die er niet meer is, kom ik daar eigenlijk nooit meer.

Wel een pluspunt is de "Halve Maan" daar, volgens wat ik hoor van vrienden is het daar de laatste tijd fameus op vooruit gegaan.
En aan de overkant kan je het legendarische Warandestadion terugvinden :unsure:

BlackOccult
7 augustus 2018, 11:51
Er zijn ook vooral goede restaurants/brasseries in het centrum, zoals De Nieuwe Haan of In Den Zoeten Inval.

Tefal
7 augustus 2018, 13:20
Er zijn ook vooral goede restaurants/brasseries in het centrum, zoals De Nieuwe Haan of In Den Zoeten Inval.

Afhankelijk van uw smaak... vergeet geen truitje over uw schouders te drapperen, roos of lichtblauw hemd, beige broek en zonnebril. ;)

BlackOccult
7 augustus 2018, 13:34
:rofl:
Touché.

Fredddy
7 augustus 2018, 14:11
Vroeger ging ik nog wel frequent naar Diest omdat er toen nog een cinema was.
Sinds dat die er niet meer is, kom ik daar eigenlijk nooit meer.

Wel een pluspunt is de "Halve Maan" daar, volgens wat ik hoor van vrienden is het daar de laatste tijd fameus op vooruit gegaan.
En aan de overkant kan je het legendarische Warandestadion terugvinden :unsure:

Halve maan is verre van een pluspunt. Bussen en treinen die van brussel komen om te "zwemmen" :unsure:

Pinkman
7 augustus 2018, 22:27
Halve Maan is verre van een pluspunt inderdaad :lol: Ik woon tegen Diest en ik ga nog liever naar het meer van Rotselaar, Schulensmeer of de Paalse Plas ... Halve Maan zit vol met allochtonen die daar niet vies zijn van wat amok te maken. Ken genoeg Diestenaren die de halve maan ook liever mijden op topdagen omdat ze zich niet veilig voelen.

Scifo
7 augustus 2018, 22:48
Zilvermeer in mol ftw

Hoewel dat daar eergistere ook marginale engelsen bezig waren :unsure:

Vintage Hifi
7 augustus 2018, 23:29
Ik heb een groot deel van mijn leven in/rond Diest gewoond en ik woon nu in Zuid-Limburg.
Diest is heel vergelijkbaar met Limburg op een aantal vlakken. Aangenaam multi-culturele samenleving met over het algemeen vriendelijke bewoners/zelfstandigen.
Vlot bereikbaar van de autostrades. Veel groen en een leuke, rijke geschiedenis met een aantal prachtige monumenten. Goede restaurants.

Het grootste nadeel is dat het centrum van Diest volledig is blijven stilstaan in de laatste decennia. Terwijl Limburg volop investeert in belangrijke troeven, staat Diest ter plaatse te trappelen of investeert het in de verkeerde zaken (de Demer openleggen, really?). Het centrum van Diest is nog maar net aan gentrification begonnen. Het station van Diest is trouwens een absolute ramp en dringend aan vernieuwing toe.

Als ik zelf in de buurt zou gaan wonen, zou ik opteren voor Bekkevoort, Scherpenheuvel of Halen. Als is daar het openbaar vervoer dan weer wat lastiger. Ze hebben allebei wel een rechtstreekse bus naar Diest Station.

elrangerman
11 augustus 2018, 13:05
15 jaar in Diest naar school geweest. Valt op zich heel goed mee qua 'marginaliteit'. Je moet wel wat in de juiste buurt wonen, zoals in elke stad. Ff rondrijden/wandelen in en rond de stad en je merkt al heel snel in welke buurten je niet moet zijn ;)

Ik heb een groot deel van mijn leven in/rond Diest gewoond en ik woon nu in Zuid-Limburg.
Diest is heel vergelijkbaar met Limburg op een aantal vlakken. Aangenaam multi-culturele samenleving met over het algemeen vriendelijke bewoners/zelfstandigen.
Vlot bereikbaar van de autostrades. Veel groen en een leuke, rijke geschiedenis met een aantal prachtige monumenten. Goede restaurants.

Het grootste nadeel is dat het centrum van Diest volledig is blijven stilstaan in de laatste decennia. Terwijl Limburg volop investeert in belangrijke troeven, staat Diest ter plaatse te trappelen of investeert het in de verkeerde zaken (de Demer openleggen, really?). Het centrum van Diest is nog maar net aan gentrification begonnen. Het station van Diest is trouwens een absolute ramp en dringend aan vernieuwing toe.

Als ik zelf in de buurt zou gaan wonen, zou ik opteren voor Bekkevoort, Scherpenheuvel of Halen. Als is daar het openbaar vervoer dan weer wat lastiger. Ze hebben allebei wel een rechtstreekse bus naar Diest Station.

De openlegging van de Demer is imo echt wel een mooie aanvulling voor de stad. Alles werd aangelegd in natuursteen e.d.. De Kaai zelf en alle straten daar rond hebben nu een pak meer uitstraling. Dat dat geld eventueel voor iets anders kon gebruikt worden is natuurlijk wel een andere discussie.

De buurten die jij noemt lijken mij geen ideale alternatieven daar de TS afhankelijk is van het station in Diest. Bus van en naar genoemde opties vraagt toch wel wat extra tijd. Verder heb ik doorheen de jaren gemerkt dat de mensen uit Scherpenheuvel, Zichem, e.d. echt een shit-instelling hebben en vaak toch echt nog een stuk 'marginaler' zijn dan die uit Diest.