PDA

Volledige versie bekijken : Nieuwe motor kopen met een laag inkomen

LOCOLOLO
26 juni 2018, 02:53
Hey iedereen,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een gloednieuwe motor te kopen met een laag inkomen?

Leeftijd: 25 jaar (verzekering zal wss hoog zijn aangezien mijn leeftijd).
Nettoloon: Momenteel 1250 euro /maand (30u /week), Binnenkort +-1400-1500 /maand (38-40u /week).
Kosten: gsm abo +-10 euro /maand, eten +-120 euro /maand (dit kan wat minder als ik zou stoppen met koeken en ijs te kopen).
Woon ook nog thuis en zou 200 /maand moeten afgeven aan mijn moeder. (momenteel nog niet).

Droom motor + Akrapovic uitlaat (slip on):
YAMAHA R1.. de oudere R1's zien er wel mooier uit maar ik ga liefst voor een nieuwer model (heb geen zin in geld uitgeven aan minder cc motor en die weer te verkopen aan verlies en of te lang wachten voor iemand die wilt kopen. Bij mij moet alles snel gaan en 1x kopen en bijhouden, tenzij ik wat anders wil).

Zou dit mogelijk zijn of ben ik aan het overdrijven en is het enigste dat ik zou kunnen kopen in heel mijn leven een 600cc motor?

Mijn plan was ook om een 2de job erbij te nemen en in de nacht te werken 4-5u max 5x /week. zo kan ik wss dan voor een duurdere motor gaan.

wat zijn jullie gedachten?

Tonerider
26 juni 2018, 08:59
Dus gij hebt elke maand 800€ en ge kunt u geen dure motor permiteren?

Fx_
26 juni 2018, 11:14
Nieuwe R1 met full Akra is toch wel al makkelijk 21k+
Nu met je inkomen dat overblijft kan je deze normaal gezien wel op afbetaling verkrijgen, indien je bank of dealer het ziet zitten.
Als je met je motor gaat werken kan je eventueel deze deels in je belastingen ingeven en een substantieel deel terugtrekken.

De vraag is of het wel aangeraden is om al je overige loon te spenderen aan een motor, maar dat is nu eenmaal niet aan mij om over te beslissen.
Ten eerste vind ik niks mis met een 600cc, zeker niet als je naar de R6 kijkt.
En je bent nog vrij jong, wanneer je alleen of tesamen gaat wonen komen er enorme kosten bij...

In short, ik denk dat het probleem eerder niet is of je het kan doen, maar of het geheel wel aangeraden is om het te doen ;)

boomheadshot
26 juni 2018, 17:01
Ik zou een R6 of GSXR600 kopen of Cbr600RR zoiets bv weinig Biv en tax Motorama - tweedehands motoren met garantie in Hasselt, Limburg (http://www.motorama.be/show.php?id=1853)

Als een 1000cc op full power staat op papier betaal je u blauw Biv 2500 denk ik volle pot en als die op 78kw staat 61,50euro denk ik maar niet wettelijk als de motor open staat Motorama - tweedehands motoren met garantie in Hasselt, Limburg (http://www.motorama.be/show.php?id=1868)

LOCOLOLO
26 juni 2018, 23:09
Momenteel kan ik idd wel sparen, maar ik blijf ook niet voor altijd thuis. Ben momenteel ook niet van plan om een huis te kopen, kan ik 50jaar lang afbetalen met het loon dat ik krijg (ik overdrijf een beetje, maar het leven is duur).

LOCOLOLO
26 juni 2018, 23:13
Op het einde van de dag leef je maar 1x in je leven, geld moet je uitgeven aan dingen die je leuk vind. Ik ga niet zoveel uit en een motor hebben was mijn droom sinds ik een kleine snotneus was. Het ding is.. je ziet "vrienden" die jonger of hetzelfde leeftijd hebben als jou en die vliegen door het leven. Dikke auto, motor, huis.. en hier zit ik.. met me kut fiets dagelijks naar het werk. Zou wel eens een brullende motor onder mijn ballen willen hebben en mijn droom waar maken. Het is iets dat ik gewoon moet hebben anders vind ik dat ik het niet gehaald heb. Huis/appartement of een nieuwe vriendin zijn zorgen voor later. Ben net 2+ jaar terug single en geld uitgeven aan liefde (illusie) is het laastse dat ik wil. (tot ik natuurlijk "de ware" vind).

Sorry voor de lange tekst, ik leg even uit hoe het gewoon zit.

LOCOLOLO
26 juni 2018, 23:17
Een R6 is natuurlijk ook wel nice, maar ik ben iemand die liefst niet te lang wacht. Ben namelijk een slechte verkoper en heb geen zin om met mijn duimen te draaien voor ik een koper vind. Ik ga meteen voor een 1000+cc als ik mijn motor rijbewijs heb (hopelijk).

Dieter85
26 juni 2018, 23:29
Op het einde van de dag leef je maar 1x in je leven, geld moet je uitgeven aan dingen die je leuk vind. Ik ga niet zoveel uit en een motor hebben was mijn droom sinds ik een kleine snotneus was. Het ding is.. je ziet "vrienden" die jonger of hetzelfde leeftijd hebben als jou en die vliegen door het leven. Dikke auto, motor, huis.. en hier zit ik.. met me kut fiets dagelijks naar het werk. Zou wel eens een brullende motor onder mijn ballen willen hebben en mijn droom waar maken. Het is iets dat ik gewoon moet hebben anders vind ik dat ik het niet gehaald heb. Huis/appartement of een nieuwe vriendin zijn zorgen voor later. Ben net 2+ jaar terug single en geld uitgeven aan liefde (illusie) is het laastse dat ik wil. (tot ik natuurlijk "de ware" vind).

Sorry voor de lange tekst, ik leg even uit hoe het gewoon zit.
Ja want als 25 jarige bij uw ouders wonen met geen enkel vooruitzicht op een deftige relatie of eigen woning, een deeltijdse job die 1250 Euro betaalt, maar wel met een dikke motor van 21k onder uw ballen, dan heb je het wel gehaald ja en kan je rustig sterven, uw leven zit erop. Je leeft maar 1x en die motor op je 25ste is het hoogst haalbare de komende 30 jaar.

Euh nee niet echt. Je hebt al niks en dan ga je nog al uw geld in een luxemotor steken die 10x boven uw budget ligt. Uw "vrienden" met de dikke bakken en huis gaan alleen nog wat meer roddelen achter uw rug. In het genre "leven boven zijn stand" "geen toekomst hebben" "niet met geld kunnen omgaan" "puber".

Epyon
26 juni 2018, 23:50
Een moto is een luxeproduct, en je stemt je aankoop dan ook beter af op de luxe die je je kan veroorloven. Nieuwe moto's behouden slecht hun waarde, en het risico op (grote) schadegevallen is veel groter dan met een auto. Bovendien moet je ook je andere kosten in rekening brengen: je uitrusting, je verzekering. Kans is ook klein dat je een lening voor een sportmoto zult krijgen, zeker als nieuwe werknemer met een laag loon. Ik zou persoonlijk ook nooit lenen voor een moto, er zijn er genoeg die hem na een jaar in de prak rijden (niet noodzakelijk hun schuld) en dan mogen blijven afbetalen, en terwijl zich geen ander vervoermiddel meer kunnen veroorloven. Wie weet hoe je situatie er over twee, drie jaar uitziet?

Als je echt wil kan het ja. Maar er is geen enkel verstandig argument pro. Ik bevond me ooit ook in die situatie, en heb me een jonge occasie gekocht (waar ik overigens nog altijd mee rijd).

LOCOLOLO
27 juni 2018, 00:18
Bij mij maakt het niet uit wat mensen denken over mij ;) dat is verleden tijd, dat was iets dat met achteruit hield. Nu ben ik verder in de toekomst aan het kijken, je moet je kans grijpen wanneer het kan. Want wie weet wat er over 10 jaar gebeurd, banken kunnen falliet gaan, oorlog, geen pensioen (ya I know, geen geld dus). Een huis kopen zit er zoiezo niet in, ik ga liefst voor een appartement waar je 500-600-700 /maand aan uit moet geven wat nog "betaalbaar" is. Een huis kopen doe je met 2, niet alleen. Alleen is het zoiezo niet haalbaar tenzij ik een ander en beter job waar ik meer verdien. Ik wil extra uren werken maar dat laten ze niet altijd toe op mijn werk. Anders kost het hun teveel.

LOCOLOLO
27 juni 2018, 00:27
Je argument klopt, maar motor hebben doe je ook met een motor verzekering te hebben. Ik ben 25 en geen 18 jaar meer (als je 18 bent dan ben je "dom" en wil je snel rijden dit dat). Het is niet wat voor motor je kiest maar wat voor mentaliteit je hebt wanneer je op die motor zit. Racen doe je op de racebaan, tenzij je graag in belgië om de 10 meter geflitst wilt worden. Een lening ga ik ook niet doen, gwn helft of 1/4 al cash betalen en de rest op afbetaling (afbetalen moet zoiezo wel betaalbaar zijn). Wanneer ik kan wat extra geven zodanig dat het snel afbetaald wordt. Goedkoop eten is ook niet moeilijk. zuinig zijn met water, gas en elektriciteit is voor mij ook geen probleem. Het is inderdaad wel zo dat mijn situatie kan veranderen, hopelijk naar het positieve toe.

---
27 juni 2018, 01:29
ik heb in 2010 voor 3 a 4000 een mt01 1700 cc gekocht en dat is sindsdien mijn dageljks (al heb ik hem maar 2/3 keer per week nodig) voertuig, boven op de fiets en af en toe trein.
geen wagen.
ding is raar maar waar nog evenveel waard maar kom, heb geen reden om hem weg te doen en een ander te kopen.

ik ben op mijn 18de beginnen moto te rijden net omdat bij motors de verzkering neit gelinkt is, of veel minder, aan leeftijd, dan bij autos.
ik betaalde als 18jarige voor een normale moto 500 euro, onertussen 250 per jaar. belasting 50 euro. rest is afhankellijk van gebruik.

ik vind 21 k gewoon heel veel voor iets wat je heel erg makkelijk tot schroot herleidt (motorijden is nu eenmaal gevaarlijk, en met een r1 is dat nog erger.. in belgie zeker) en dat voor de rest niet rendeert (het is voor de fun in jouw geval).

als je er nu ook mee pendelde zou ik beter begrijpen dat iemand een niewue koopt, ook al doe ik dat persoonlijk niet.

kortom: je kan het financieel wel aan, maar ik raad het je af.

je kan ook een heel goedkope tweedehands kopen, en super veel plezier mee hebben, en als je di dan beu bent maakt het niet uit dat je een slechte verkoper bent, 30% verliezen op bv 2500 euro is veel minder erg dan 15% op 21000 bv.
maar het is vooral een knop omzetten em stoppen met altijd meer en sneller en nieuwer te willen en te focussen op het gebruik en plezier en rendement ervan. dat geldt voor alles overigens.
ik rijd dan wel met een 1700, maar besf heel goed dat heel veel veel lichtere motoren, tot en met 300 cctjes toe, soms nog veel meer rijplezier geven!

maccie
27 juni 2018, 09:41
Je "moet" een 1000cc racemotor hebben, en dan nog wel nieuw ...
Op jouw leeftijd en met je huidige situatie in je leven zou ik zeggen dat je je geld niet moet verspillen hieraan. Je betaalt zoal genoeg aan verzekering ieder jaar (op 26j betaalde ik 780€/jaar voor een "gewone" 600cc ... racemotoren werden nog zwaarder verzekerd), daar wil je niet nog eens een afbetaling bij hebben voor een luxe product ... want een moto is en blijft luxe. Zeker eens je op je eigen gaat wonen kom je dan snel in de problemen.

Kijk uit voor een ouder model, een 600cc racemotor of 1L naked/faired ga je evenzeer plezier mee beleven. En je betaalt je niet blauw.
Mijn eerste moto was een bandit 600 van 2001, toffe moto maar nog niet echt wat ik zocht (met mijn 1m93 kwam die redelijk klein uit).
Toen 2de hands een GSX1400 van 2002 voor 3500 aangekocht en ik sla mijn hoofd nog steeds in dat ik die verkocht heb na een frontale botsing ... zou em zo opnieuw kopen maar helaas zijn ze steeds moeilijker te vinden.
De "moderne" motoren van tegenwoordig spreken mij ook totaal niet aan met hun mottig plastiek overal.

Pompi
27 juni 2018, 10:34
als dat écht nen droom is dan moet je daar absoluut voor gaan.
maar er voor lenen is geen goede beslissing.
Werk er eerst voor, spaar voor je droom en koop een jonge 2e handsmachine.

Genoeg mannen die die die droom hebben en vervolgens in hun broek schijten als ze er op zitten, en hem 2j later met 1000Km op de teller terug verkopen met een mooie korting!

Fx_
27 juni 2018, 12:40
Wanneer ge probeert de dingen zachtjes aan te brengen maar dit een forum is vol bikers xD

Bushido
27 juni 2018, 13:06
Als ik van u was zou ik eerst leren rijden alvorens een kanon te kopen te kopen met 200pk. Ik denk dat je niet goed beseft wat dat inhoud ;) Een r6 of gelijk welke andere 600 gaat u veel meer plezier bezorgen als ge begint te rijden...

---
27 juni 2018, 14:36
Als ik van u was zou ik eerst leren rijden alvorens een kanon te kopen te kopen met 200pk. Ik denk dat je niet goed beseft wat dat inhoud ;) Een r6 of gelijk welke andere 600 gaat u veel meer plezier bezorgen als ge begint te rijden...

een r6 is thans ook echt geen beginnersmotor :-).

eignelijk moest iedereen beginnen met een gs500 achtige. waar is de tijd!

mr.purple
27 juni 2018, 14:46

+1

Begrijp dat het aanlokkelijk is om direct voor de "top" te gaan, maar dat is echt geen goed idee.
Die motor gaat met U rijden ipv andersom.

Mijn eerste was een 900cc.
De kleine foutenmarge en gebrek aan ervaring gaan je echt geen rijplezier geven.
Dan ga je ofwel krampachtig rijden ofwel overdadig.

Bushido
27 juni 2018, 15:29
een r6 is thans ook echt geen beginnersmotor :-).

eignelijk moest iedereen beginnen met een gs500 achtige. waar is de tijd!

Niet echt nee, maar ik begrijp de aantrekkingskracht van een supersport.... Mijn eerste motor was een gsxr 600. Ook nieuw gekocht, maar 6j met heel veel plezier op gereden.

Kenzani
27 juni 2018, 16:06
Als eerste motor meteen een R1? Ik zou binnen x-aantal jaar graag ook eens een 1000cc sportbike ervaren maar ik heb als eerste moto bewust gekozen voor een Harley Davidson Iron 1200, gewoon omdat je er comfortabel op zit en het een motor is die zich heel gemakkelijk laat besturen én ze maken een machtig geluid :D

Trouwens als je niet tevreden bent met je inkomen ,een goede stielman of iemand die in de bouw wat overuren klopt kan ook gemakkelijk 1800-2000 euro per maand verdienen.

boomheadshot
27 juni 2018, 17:54
R1 is voor niets nodig , denk jij nu echt dat je dat kan gebruiken.

Ik ben ook begonnen met GSXR600 en das eigenlijk al veel te veel van het goede das echt een raket.

Renegadexxripxx
27 juni 2018, 18:30
Dat het uw droom is, kan perfect. Maar waarom moet dat een r1 zijn ? Mijne fazer 600cc rijdt ook 240km/h en mag dat toch nergens bollen. Dus zie geen reden in het aankopen van een r1 voor de baan. En ik heb de mijne gekocht voor een 3.5k destijds... en die zit aan 140k km... en dit type moto's bolt nog altijd perfect en kun je nu perfect op de kop tikken voor een 2k€ (met 30k km of zo) .

Is dat gewoon voor het hebben ervan, koop dan een tweedehandse. Er zijn er een pak die het zich beter kunnen veroorloven die hunne r1 verkopen met weinig km's. Wil je die achteraf verkopen dan pak je nog altijd het minste verlies op een tweedehandse. Want op een nieuwe moto zodra die 1000km gereden heeft is die al 1/3de van die waarde kwijt. En als je het u toch niet aantrekt wat iemand anders denkt maakt het helemaal niet uit dat het een tweedehandse is. Dat JIJ er maar tevreden mee bent... Al raad ik u echt af om direct voor een r1 te gaan... ga dan eerder voor een r6 of voor een ander machine dat iets vergevingsgezinder is... een r1 is echt enorm aggressief en kan voor een gewone beginner een zware chock zijn...

Dus voor die 21k ga je a rato van 800€ per maand sparen ben je 2 jaar en 2 maand bezig om dit geld bijeen te schrapen. En dan nog zonder uw ander materiaal zoals pak, verzekering, naft, etc... bezint aub voordat je begint...

Pana
27 juni 2018, 18:40
Als ge echt een R1 wil, koop u dan iets 2dehands: https://www.2dehands.be/motoren/motoren/yamaha/sprintblauwe-r1-bigbang-in-absolute-435557659.html

Verder vind ik het een slechte beslissing. Je zegt dat je geen domme 18-jarige meer bent en verder in de toekomst kijkt, maar dan doe je uitspraken alsof je heel je leven met hetzelfde loon gaat blijven zitten. Voor luxe wordt meestal gewerkt, dus misschien moet je toch maar wat ambitieuzer worden.
Je zegt dat racen op het circuit hoort, maar wil wel meteen een R1 en geen R6... Ik ken overigens geen enkele R1 eigenaar die zich consequent aan de snelheidslimiet houdt, dus ook al meen je wat je zegt, 9/10 zal het een holle uitspraak blijken.
Ook zeg je dat het niet uitmaakt wat anderen van je denken, maar je vergelijkt jouw situatie wel met die van hen.

LOCOLOLO
27 juni 2018, 21:48
Als ge echt een R1 wil, koop u dan iets 2dehands: https://www.2dehands.be/motoren/motoren/yamaha/sprintblauwe-r1-bigbang-in-absolute-435557659.html

Verder vind ik het een slechte beslissing. Je zegt dat je geen domme 18-jarige meer bent en verder in de toekomst kijkt, maar dan doe je uitspraken alsof je heel je leven met hetzelfde loon gaat blijven zitten. Voor luxe wordt meestal gewerkt, dus misschien moet je toch maar wat ambitieuzer worden.
Je zegt dat racen op het circuit hoort, maar wil wel meteen een R1 en geen R6... Ik ken overigens geen enkele R1 eigenaar die zich consequent aan de snelheidslimiet houdt, dus ook al meen je wat je zegt, 9/10 zal het een holle uitspraak blijken.
Ook zeg je dat het niet uitmaakt wat anderen van je denken, maar je vergelijkt jouw situatie wel met die van hen.

De enigste R1 die ik mooi vind uit "de oude tijd" is de Yamaha R1 van 2009. Maar blijkt dat die wat problemen heeft en deze verbeterd zijn in de nieuwere versies. Nu in belgië kan je zoiezo niet snel gaan, helft van de tijd flitspalen.. of verhogingen waardoor je dan weer moet remmen. Ik zal er nog over nadenken. maar wat we wel moeten toegeven is 90% van de amerikanen beginnen te rijden met een 1000cc. Iedereen zijn keuze toch. als je miljonair wordt dan ga je ook meteen voor de dikke lambo of Nissa GTR. Wat maakt het uit wat andere mensen zeggen, je hebt ervoor gewerkt.. jou droom en je mag er eindelijk eens met pronken. Dat is leven.

edit: "dat is leven"... en dood gaan. (haha).

ToasT
27 juni 2018, 21:53
Ge kunt toch moeilijk zo'n Amerikaanse 1000cc vergelijken met een R1. Vergelijk anders zo'n Ford F150 met nen Mclaren F1, 't zijn gewoon totaal andere types wagens.

LOCOLOLO
27 juni 2018, 22:00
Dat het uw droom is, kan perfect. Maar waarom moet dat een r1 zijn ? Mijne fazer 600cc rijdt ook 240km/h en mag dat toch nergens bollen. Dus zie geen reden in het aankopen van een r1 voor de baan. En ik heb de mijne gekocht voor een 3.5k destijds... en die zit aan 140k km... en dit type moto's bolt nog altijd perfect en kun je nu perfect op de kop tikken voor een 2k€ (met 30k km of zo) .

Is dat gewoon voor het hebben ervan, koop dan een tweedehandse. Er zijn er een pak die het zich beter kunnen veroorloven die hunne r1 verkopen met weinig km's. Wil je die achteraf verkopen dan pak je nog altijd het minste verlies op een tweedehandse. Want op een nieuwe moto zodra die 1000km gereden heeft is die al 1/3de van die waarde kwijt. En als je het u toch niet aantrekt wat iemand anders denkt maakt het helemaal niet uit dat het een tweedehandse is. Dat JIJ er maar tevreden mee bent... Al raad ik u echt af om direct voor een r1 te gaan... ga dan eerder voor een r6 of voor een ander machine dat iets vergevingsgezinder is... een r1 is echt enorm aggressief en kan voor een gewone beginner een zware chock zijn...

Dus voor die 21k ga je a rato van 800€ per maand sparen ben je 2 jaar en 2 maand bezig om dit geld bijeen te schrapen. En dan nog zonder uw ander materiaal zoals pak, verzekering, naft, etc... bezint aub voordat je begint...

Ik kan je beloven dat ik dit al meer dan 5 jaar probeer te bezinken. Maar een 600cc .. ja mss kan ik dat wel nemen, of gwn direct voor de 1000cc+. Ik heb namelijk geen geduld voor het verkopen van een motor, of het zoeken naar onderdelen voor een 2dehandse, of later blijkt dat die motor meer schade heeft dan wat de verkoper werkelijk zei. Heb liefst een proper, werkbaar motor vanaf het begin. Nu ik kan zoiezo voor een 600cc gaan. maar zoals een vorige commentator zijn, mijn leven kan altijd veranderen naar een meer positieve zin waardoor ik mss meer ga verdienen en dan zoiezo wss direct voor een 1000cc+ ga als ik er het geld voor heb.

Net zoals mensen die goed verdienen, geen rijervaring hebben (rijbewijs wel al hebben) en direct voor de dikste auto's gaan. Het is een bewuste keuze, sommige doen het voor de kick, stoer te doen en anderen gewoon omdat het hun droom auto is.

Bij mij is het voor de adrenaline en omdat het mijn droom is om een motor te hebben, krachtig genoeg om een smile te krijgen. Nu heb al jaren forums gelezen (meer de engelse/amerikaanse) en blijkt dat een 600cc wat snel gaat vervelen en ze dan direct voor een 1000cc+ gaan en dat ze een goede keuze hebben gemaakt.

achja... vroeg of laat gaat iedereen dood en moet je maar plezier maken zolang het kan. Ik kan gerust ook doodgaan op mijn fiets. Auto's die geen pinker aanzetten en mij net niet aanraken (omdat ik op tijd heb gekeken en stop), auto's die te dichtbij rijden, auto's die mijn voorwiel aangereden hebben en dan gwn ervandoor gaan. heb ik allemaal meegemaakt. Of zelfs van me fiets vallen tijden het regen of sneeuw. Ik weet wat voor gevaar mij te wachten staat als ik op een motor ga (ja idd, mijn reactie snelheid moet verdubbelen of meer omdat gevaar sneller aankomt dan op een fiets). 1 kleine steen op de snelweg en je gaat eronderuit, of een put net hetzelfde.

Ik weet wat ik kan verwachten en maak mij daar geen zorgen om. leven is leven en dood is dood.

LOCOLOLO
27 juni 2018, 22:03
Ge kunt toch moeilijk zo'n Amerikaanse 1000cc vergelijken met een R1. Vergelijk anders zo'n Ford F150 met nen Mclaren F1, 't zijn gewoon totaal andere types wagens.

Ik snap je "zo'n Amerikaanse 1000cc vergelijken met een R1" niet? In Amerika rijden die ook met een R1 van 1000cc hoor, en daar is het gevaar groter.

Tonerider
27 juni 2018, 22:05
Ik weet wat ik kan verwachten en maak mij daar geen zorgen om. leven is leven en dood is dood.

allez, uw moeder zal blij zijn. Net als ze haar 200€ gaat krijgen, gaat ge er misschien aan.

LOCOLOLO
27 juni 2018, 22:11
allez, uw moeder zal blij zijn. Net als ze haar 200€ gaat krijgen, gaat ge er misschien aan.

:D dat is het leven nu eenmaal, sommige mensen riskeren hun leven voor een droom. Kijk bv naar bankovervallers... of mensen die stunten. Formule 1, nascar, parachute springen enzo. Levensgevaarlijk maar het is hun droom. Als mijn moeder met een raket naar Mars wilt gaan dan laat ik het haar toe omdat het haar droom is.

ToasT
27 juni 2018, 22:39
Ik snap je "zo'n Amerikaanse 1000cc vergelijken met een R1" niet? In Amerika rijden die ook met een R1 van 1000cc hoor, en daar is het gevaar groter.

Ik ging ervanuit dat je zo'n Amerikaanse chopper bedoelde. Waarom zou het daar gevaarlijker? Omdat je daar soms kilometers lang lege banen hebt?

De meeste ongelukken gebeuren niet door te hoge snelheden met zo'n racemachine, meer door onervarenheid maar vooral door hoogmoed.

Pana
27 juni 2018, 22:40
De enigste R1 die ik mooi vind uit "de oude tijd" is de Yamaha R1 van 2009. Maar blijkt dat die wat problemen heeft en deze verbeterd zijn in de nieuwere versies. Nu in belgië kan je zoiezo niet snel gaan, helft van de tijd flitspalen.. of verhogingen waardoor je dan weer moet remmen. Ik zal er nog over nadenken. maar wat we wel moeten toegeven is 90% van de amerikanen beginnen te rijden met een 1000cc. Iedereen zijn keuze toch. als je miljonair wordt dan ga je ook meteen voor de dikke lambo of Nissa GTR. Wat maakt het uit wat andere mensen zeggen, je hebt ervoor gewerkt.. jou droom en je mag er eindelijk eens met pronken. Dat is leven.

edit: "dat is leven"... en dood gaan. (haha).

De R1 in mijn link is van 2016...
Verder is Amerika niet te vergelijken met Belgie, ik hoop dat je dat doorhebt, en dan nog, heb je daér effectieve cijfers van? En millionairs zijn dat meestal niet vanaf hun 18 (of 25), en hebben dus genoeg ervaring met "mindere" motorisaties.

Wat maakt het uit wat andere mensen zeggen, je hebt ervoor gewerkt.. jou droom en je mag er eindelijk eens met pronken. Dat is leven.

Behalve dat je er, in dit geval, nog steeds voor werkt.

Pas op, ik ben helemaal voor het hele "je bent jong, doen nu het nog kan" en "je leeft maar 1 keer". Maar als je dat wil moet je tenminste compromissen leren maken, zoals 2dehands of een kleinere motorisatie kopen.
Als je dat niet kan, en je kan het geduld niet opbrengen om iets te verkopen, dan ben je mentaal je leeftijd niet waardig imo en moet je niet verschieten dan je jongeren kennissen met dikkere wagens en huizen eindigen.

wiseguy444
27 juni 2018, 23:03
Ik heb lang geleden 2 vrienden verloren aan een moto-ongeval op jonge leeftijd. Heb je al ooit ouders in de ogen gekeken die hun kind naar het graf dragen?
Ik wel. De blik van opgeven, dood, leegte zal ik NOOIT vergeten. Een gevoel dat niet in woorden uit te drukken valt en dan heb ik nog geen flauw benul hoe dat voor de ouders moet voelen.
Dat je geen respect voor eigen leven hebt is uw goed recht maar geen uw ouders minstens een eerlijke kans dit niet te hoeven meemaken.
Je moet je droom zeker niet laten vallen maar begin rustig. 500cc, 600cc max. Bouw ervaring op, leer anticiperen...
Je gaat veel meer plezier creëren door omhoog te klimmen en je kan telkens naar iets zwaarder uitkijken en zo de verschillen ontdekken. Van licht en wendbaar naar zwaar en agressief.
Nu is aan jou de keuze of je met mijn ervaring iets wil doen of deze naast je neerlegt.

LOCOLOLO
27 juni 2018, 23:13
Ik ging ervanuit dat je zo'n Amerikaanse chopper bedoelde. Waarom zou het daar gevaarlijker? Omdat je daar soms kilometers lang lege banen hebt?

De meeste ongelukken gebeuren niet door te hoge snelheden met zo'n racemachine, meer door onervarenheid maar vooral door hoogmoed.

De meeste ongelukken met motor in belgië gebeuren nog altijd het meest door automobilisten. Daar waren statistieken over laatste tijd.

LOCOLOLO
27 juni 2018, 23:21
De R1 in mijn link is van 2016...
Verder is Amerika niet te vergelijken met Belgie, ik hoop dat je dat doorhebt, en dan nog, heb je daér effectieve cijfers van? En millionairs zijn dat meestal niet vanaf hun 18 (of 25), en hebben dus genoeg ervaring met "mindere" motorisaties.

Behalve dat je er, in dit geval, nog steeds voor werkt.

Pas op, ik ben helemaal voor het hele "je bent jong, doen nu het nog kan" en "je leeft maar 1 keer". Maar als je dat wil moet je tenminste compromissen leren maken, zoals 2dehands of een kleinere motorisatie kopen.
Als je dat niet kan, en je kan het geduld niet opbrengen om iets te verkopen, dan ben je mentaal je leeftijd niet waardig imo en moet je niet verschieten dan je jongeren kennissen met dikkere wagens en huizen eindigen.

Nu de "vrienden" die ik heb hebben gewoon hulp gehad om bv hun eigen zaak op te richten of hebben gewoon de juiste richting gekozen om zo "snel" werk te hebben. Daar heb ik de kennis, tijd en geld niet voor. Nu ja ik kan lekker sparen en zo voor eigen bedrijfje, maar zomaar opstarten is niet makkelijk. Dan moet je nog de mensen kunnen aantrekken en winst maken. Dat gaat niet in 1, 2, 3. Mijn uren zijn zo dat ik zelfs geen avondschool kan volgen en dergelijke. Dan nog door zijn of zelfs een sollicitatie gesprek krijgen bij een firma tegenwoordig is een ramp. Ik kan het nog laten bezinken en ik mag natuurlijk blij zijn dat ik een job heb. Maar je moet plezier hebben ook in het leven en fouten maken om te leren. Anders leer je het nooit. Wie zegt er dat ik tot mijn 40ste of 60ste ga leven? wil ik wel een eigen huis? momenteel ligt het nog veel te ver voor mij en wil ik enkel een motor hebben, dat is mijn doel. de rest is voor later. Stap per stap verschillende keuzes maken en verschillende doelen halen, daar gaat het leven om.

edit: Ja, ik ben zeer koppig ;) Ik wou dat het leven wat anders was. Het ding is wel ik wil meer uren zodat ik meer kan verdienen.. maar die bedrijfjes moeten je natuurlijk ook de kans gunnen. Op het einde van de dag ik werk er ook voor en ik wil er iets voor terug. Ik kan een andere job hebben maar teveel misgunners deze tijd. eventjes je CV lezen en zeggen "te weinig ervaring". Zo makkelijk gaat het terwijl ze mijn competenties nog niet hebben gezien of werkelijk hebben zien werken. Misgunners.

Dieter85
27 juni 2018, 23:35
fouten maken om te leren. Anders leer je het nooit.
Kom hier dan ook niet op dit forum om raad vragen, als je toch vastberaden bent die fout te maken.
Vinden uw ouders het trouwens normaal dat je bij hun in blijft wonen en dan nog tienduizenden euro's gaat lenen en uitgeven aan luxe?
Misschien moeten zij ook nog eens iets leren.

boomheadshot
27 juni 2018, 23:42
Dit is echt nen domme kloot , gij denkt dat ne GSXR600 of R6 niet vooruit gaat ofwa dat zijn monsters onozelaar.

Koop u nen R1 splinternieuw en 500meter knalde op ne geparkeerde auto lolololol

LOCOLOLO
27 juni 2018, 23:49
Kom hier dan ook niet op dit forum om raad vragen, als je toch vastberaden bent die fout te maken.
Vinden uw ouders het trouwens normaal dat je bij hun in blijft wonen en dan nog tienduizenden euro's gaat lenen en uitgeven aan luxe?
Misschien moeten zij ook nog eens iets leren.

Ik woon bij mijn moeder, mijn vader... dat is privé. Mijn moeder zei laatst: ja.. werken en je komt er wel. Ik moet natuurlijk wel zien dat ik binnen dit of 2 jaar alleen ga wonen. maar sparen gaat nog wel lukken aangezien ik geen persoon ben die maandelijks mijn loon uit geef aan kleren, eten, parfum of party's. Ik hou het lekker rustig en hou alles opzij.

Dieter85
27 juni 2018, 23:50
Ik woon bij mijn moeder, mijn vader... dat is privé. Mijn moeder zei laatst: ja.. werken en je komt er wel. Ik moet natuurlijk wel zien dat ik binnen dit of 2 jaar alleen ga wonen. maar sparen gaat nog wel lukken aangezien ik geen persoon ben die maandelijks mijn loon uit geef aan kleren, eten, parfum of party's. Ik hou het lekker rustig en hou alles opzij.
Hoeveel geld staat er op je spaarrekening?

LOCOLOLO
27 juni 2018, 23:54
Dit is echt nen domme kloot , gij denkt dat ne GSXR600 of R6 niet vooruit gaat ofwa dat zijn monsters onozelaar.

Koop u nen R1 splinternieuw en 500meter knalde op ne geparkeerde auto lolololol

Je moet mij niet met namen benoemen, elke sukkel kan met een motor rijden. Het gaat erom hoe je mentaliteit is en of je respect hebt voor het verkeer. Ik heb nog niet eens rijles gehad en jij weet zogezegd mijn toekomst al. er zijn duizenden mensen zoals ik die nog geen 1x motor hebben gereden en gwn voor 9u praktijk + 2u extra voor direct examen te doen voor A rijbewijs te halen om daarna een dikke motor te kopen en ermee rond te rijden. Dus scenario is net hetzelfde als bij hun dan? duizenden mensen die na 500 meter tegen een geparkeerde auto gaan knallen. Nu forums zijn altijd wat negatief geweest. In het echt hoor je dit niet zo vaak, het enigste dat je hoort is gwn goed sparen en voor je droom gaan. Sommige forums overdrijven een beetje. Alsof ik met de fiets al geen ongeluk kan krijgen maar daar zegt niemand iets tegen (jaja... een fiets is niet een motor, ik ken die discussie al vanbuiten).

LOCOLOLO
27 juni 2018, 23:56
Hoeveel geld staat er op je spaarrekening?

Dat ga ik je niet zeggen. Sparen doe ik niet op een spaarrekening want daar krijg je helemaal niks voor terug na een jaar. Heb al een simulatie gedaan en de interest die je erop krijgt is het helemaal niet waard. Ik hou alles gewoon op mijn bank rekening.

Dieter85
28 juni 2018, 00:01
Dat ga ik je niet zeggen. Sparen doe ik niet op een spaarrekening want daar krijg je helemaal niks voor terug na een jaar. Heb al een simulatie gedaan en de interest die je erop krijgt is het helemaal niet waard. Ik hou alles gewoon op mijn bank rekening.

Spaarrekeningen zijn gratis dus ik zie geen reden uw ''opzij gezette' geld niet apart te zetten hoor.
Of het moet zijn dat dit niet echt opzij gezet is en je het toch liever laat rollen.

Ok dus je doet het rustig aan, je geeft niet veel uit en zet alles opzij, je woont bij je ouders waar je maar 200 euro moet afdragen, je bent 25 jaar, en je hebt (laat ik even gokken) 1500 euro op uw bankrekening staan? Of is het nog minder? Met een loon van 1200 netto wat 1500 kan worden.

En binnen de 2 jaar wil je iets gaan huren, wat u minstens 600 in de maand kost.
Maar je wil eerst een lening aangaan voor een motor van 21k.
Dat loopt op 5 jaar aan 360 euro per maand + onderhoudskost + omnium verzekering / taks ... reken maar 600 euro per maand.
Je moet ook nog een rijbewijs motor halen, kost u 800 euro.
Totale uitgave huur + motor: 1200 euro per maand.
Inkomsten: 1200 of misschien 1500 euro per maand.

Zie je dan zelf niet in dat dit allemaal nergens op slaat? Nooit goed geweest in wiskunde?
Je kan die berekening toch voor jezelf maken?
Je wil "niet te ver in de toekomst vooruit zien"... 2 jaar is al te ver?

LOCOLOLO
28 juni 2018, 00:05
Ok dus je doet het rustig aan, je geeft niet veel uit en zet alles opzij, je woont bij je ouders waar je maar 200 euro moet afdragen, je bent 25 jaar, en je hebt (laat ik even gokken) 1500 euro op uw bankrekening staan? Of is het nog minder? Met een loon van 1200 netto wat 1500 kan worden.

En binnen 2 jaar wil je iets gaan huren, wat u minstens 600 in de maand kost.
Maar je wil eerst een lening aangaan voor een motor van 21k.
Dat loopt op 5 jaar aan 360 euro per maand + onderhoudskost + verzekering / taks ... reken maar 600 euro per maand.
Totale uitgave huur + motor: 1200 euro per maand.
Inkomsten: 1500 euro per maand.

Zie je dan zelf niet in dat dit allemaal nergens op slaat? Nooit goed geweest in wiskunde?

1. Er staat wel wat meer op mijn bank rekening.
2. Ik wil geen lening aangaan, gwn afbetalen per maand.
3. Toen ik klein was, was ik de beste in wiskunde. Maar idd momenteel veel verleerd. (een paar jaar goud en juwelen gevolgd waar je met andere soorten wiskunde te maken hebt. Ook een jaar goudsmid geweest maar ok).

Dieter85
28 juni 2018, 00:12
1. Er staat wel wat meer op mijn bank rekening.
2. Ik wil geen lening aangaan, gwn afbetalen per maand.
3. Toen ik klein was, was ik de beste in wiskunde. Maar idd momenteel veel verleerd. (een paar jaar goud en juwelen gevolgd waar je met andere soorten wiskunde te maken hebt. Ook een jaar goudsmid geweest maar ok).

Maak de berekening dan zelf eens. Jij hebt de cijfers toch. Hoeveel ga je in die motor steken? 5K eigen geld? 15K op afbetaling? Op hoeveel jaar?
Hoe zie je uw situatie binnen 2 jaar wanneer je alleen gaat wonen?

Inkomsten:
Uitgaven:
Verschil:

LOCOLOLO
28 juni 2018, 00:16
Maak de berekening dan zelf eens. Jij hebt de cijfers toch. Hoeveel ga je in die motor steken? 5K eigen geld? 15K op afbetaling? Op hoeveel jaar?
Hoe zie je uw situatie binnen 2 jaar wanneer je alleen gaat wonen?

Inkomsten:
Uitgaven:
Verschil:

Ik zal gewoon mijn droom opgeven :D blijkbaar zoek ik te ver. Ik zal nen kleine brommer van de jaren 90 kopen. mss daarmee beginnen :D al rijd ik wel sneller dan 20km/u met fiets. Dank aan allen voor jullie mening, mss wat meer sparen en wachten om een keuze te maken :)

Lexx
28 juni 2018, 00:25
Je kan binnen 10 jaar ook gewoon nog die R1 kopen als je dan wil..
Mijn droom is om met een superduke 1290 te rijden (of ééntje te hebben natuurlijk), maar daar begin ik de komende 10 jaar nog niet mee :p

Ik reed al met quads/moto's nog voordat ik kon fietsen (pw50 met zijwieltjes en zo'n kleine gele quad, iedereen kent dat wel :D) en heb jaren competitief motorcross gedaan. Op mijn 16e een brommer gekocht (50cc) en op mijn 18e een 500cc. Sinds mijn 20e (en nu nog steeds) rij ik met een kawasaki z750 en geloof mij, meer power moet dat echt niet zijn (ook al durf ik van mijzelf te zeggen dat ik meer dan genoeg ervaring heb om met moto's te rijden).

Precies alsof alles <1000cc niet vooruit gaat en je geen auto's fatsoenlijk kan inhalen :p

Je zegt trouwens zelf dat je zelfs nog nooit rijles oid hebt gedaan? Hoe weet je dan dat je al fatsoenlijk met zo'n moto kan rijden? Er is echt niets "schande" aan om met een 300-500cc te leren rijden hoor.. zo'n dingen gaan nog méér dan snel genoeg vooruit :ironic: En als je dan nog het gevoel hebt dat je meer wilt of meer kan, dan verkoop je die moto en dan koop je wel toch gewoon een R1? Maar waarom direct met zoiets beginnen?

LOCOLOLO
28 juni 2018, 00:43
Je kan binnen 10 jaar ook gewoon nog die R1 kopen als je dan wil..
Mijn droom is om met een superduke 1290 te rijden (of ééntje te hebben natuurlijk), maar daar begin ik de komende 10 jaar nog niet mee :p

Ik reed al met quads/moto's nog voordat ik kon fietsen (pw50 met zijwieltjes en zo'n kleine gele quad, iedereen kent dat wel :D) en heb jaren competitief motorcross gedaan. Op mijn 16e een brommer gekocht (50cc) en op mijn 18e een 500cc. Sinds mijn 20e (en nu nog steeds) rij ik met een kawasaki z750 en geloof mij, meer power moet dat echt niet zijn (ook al durf ik van mijzelf te zeggen dat ik meer dan genoeg ervaring heb om met moto's te rijden).

Precies alsof alles <1000cc niet vooruit gaat en je geen auto's fatsoenlijk kan inhalen :p

Je zegt trouwens zelf dat je zelfs nog nooit rijles oid hebt gedaan? Hoe weet je dan dat je al fatsoenlijk met zo'n moto kan rijden? Er is echt niets "schande" aan om met een 300-500cc te leren rijden hoor.. zo'n dingen gaan nog méér dan snel genoeg vooruit :ironic: En als je dan nog het gevoel hebt dat je meer wilt of meer kan, dan verkoop je die moto en dan koop je wel toch gewoon een R1? Maar waarom direct met zoiets beginnen?

True, wat ik niet zie zitten is het kopen-verkopen situatie. Ik ken mezelf maar al te goed, ik ben een slechte verkoper. Of stel dat niemand interesse heeft in de motor die ik heb dan sta ik daar met die motor mss voor een aantal jaren. Dat wil ik juist vermijden. Een 1000cc motor is gwn nice, harder geluiden, meer VROOM. 1000cc motors zien er ook gwn nice uit. Ja je hebt ook 600cc bikes die er beestig uit zien. maar het is nu eenmaal mijn mening. Nu ben ik zelf ook een Harley Davidson liefhebber.. maar dat is iets voor later. Nu lekker sport motor en later de wat zwaardere (als mijn situatie verbeterd).

Lexx
28 juni 2018, 00:55
Hardere geluiden en meer VROOM heb je ook al met 600-800cc's hoor.. en niet een klein beetje ;)
(je kan de uitlaat gewoon vervangen door een model dat een bruter geluid geeft)

Over die kopen-verkopen situatie praat je nu in je eigen nadeel.. Als je een nieuwe R1 koopt en 1-2 jaar later beslist dat je toch een ander model wilt, dan ben je 10.000 euro kwijt.. laat staan als je zo'n moto in de prak rijdt aangezien het je eerste keer met een moto is?
Als je nu een tweedehands moto koopt voor 4000 euro, kan je die binnen 1-2 jaar (mits fatsoenlijk onderhoud en geen extra schade) terug verkopen voor 3000-3500 euro (en dan kan je met dat geld + verder spaargeld alsnog een R1 kopen).

Ik dacht 5 jaar geleden dat ik nu ook al met een KTM Superduke zou rondrijden (toen was dat nog een 990, nu een 1290), maar ik blijf rondtoeren op de z750 gewoon omdat dat ding echt meer dan genoeg is.. Ik kan mij nog niet inbeeldoen dat ik een machine wil dat nog sneller optrekt of iets in die aard (misschien dat dat binnen 5 of 10 jaar nog komt, maar na levenslang met alle soorten moto's te hebben rondgereden heb ik daar totaal nog geen nood aan). Is misschien dan persoonlijk en voor u anders maar toch.. je weet zelf nog niet hoe het voelt om met een 500cc rond te rijden? Of een 750? Of een 1000? Of heb je met alle 3 al testritten gemaakt?

Ik heb trouwens ooit eens met een CBR 600 RR van mijn neef gereden.. en zoals dat ding al tekeer ging :')
Zo'n type moto's zijn nu niet mijn smaak, maar ik zie bitter weinig verschil tussen een R1 en zo'n 600 RR (20k nieuwprijs vs 4k tweedehandsprijs)

Kenzani
28 juni 2018, 07:55
Denk dat je inderdaad zelf niet goed beseft wat een 1000cc supersport inhoudt... Ik heb met een Kawa 636 gereden en dat ding trekt de stenen al uit de grond als je dat in toeren jaagt. Dit vind ik zelfs al veel te potent als beginnersmotor. 1e versnelling brengt je naar +- 120 km/h... :unsure:

Je zegt zelf dat je ook van Harley Davidson houdt. Ik heb een nieuwe HD Iron 1200 in bestelling staan. Een 1202cc met 70 pk en 100nM koppel, méér dan kracht genoeg. Dat gaat ook in 4 seconden naar 100 km/h. Dat is even snel als een Ferrari F430 of een Lamborghini Gallardo. Ook ideaal als beginnersmotor in mijn ogen, door de lage en relaxte zitpositie en het vele koppel.

http://classicharley.com/wp-content/uploads/IMG_6044-1-540x390.jpg

https://2yrh403fk8vd1hz9ro2n46dd-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/02/2018-Harley-Davidson-Iron-1200-First-Look-Sportster-Motorcycle-3.jpg

Als je toch persé naar iets sportiever wil kijken, kijk dan eens naar een Yamaha MT07 of Kawasaki Z650. Praktisch elke motor die je kan kopen van+500cc gaat in minder dan 5 seconden naar 100 km/h. Elke adrenaline die je daarboven wil opzoeken hoor je als beginner eigenlijk niet te doen...

https://www.ott-motoren.nl/wp-content/uploads/2018/01/2018-Yamaha-MT-07-EU-Yamaha-Blue-Studio-001.jpg

maccie
28 juni 2018, 10:01
Het hebben van een R1 gaat je geen "bragging rights" geven en ook niets betekenen tegenover andere rijders.
Ja misschien voor de gewone man die niets van moto's kent, maar die staan ook als eerste in rij om je te vertellen hoe gevaarlijk het wel niet is.
En een 1L racer als beginnersmoto kiezen is gewoon dom ... ja er zijn die het ook doen maar anderzijds heb je er ook veel die het verkeerd inschatten en paar maanden later al hun moto droom in de vuilbak gooien omdat ze schrik gepakt hebben.

Toen ik voor mijn rijbewijs ging was er zo ook ene, die moest zijn rijbewijs opnieuw halen na een moto ongeval in fout.
Hij gaf zelf toe dat een GSXR600 geen slimme keuze was als eerste moto. Veel praat verkocht hij van hoe makkelijk het was, maar hij was wel radicaal gebuisd op het examen.

Kijk voor een 2dehands goedkope moto die je aanstaat, 500cc/600cc gaat als beginnersmoto reeds RUIM voldoende zijn.
Leer je throttle onder controle te houden, goed te schakelen en oefen het bochtenwerk.
Als je dan voldoende ervaring en vertrouwen heb in je kunnen kun je nog uitkijken naar een racer.

boomheadshot
28 juni 2018, 15:23
Jij denkt dat iedere sukkel met de moto kan rijden , das zeker en vast niet waar .

Der zijn mensen dat nog niet met een fiets kunnen rijden en dat verhaal ik vertel van dat gij 500meter verder op een geparkeerde auto knalt is wel waar , dat is zelfs al in het echt gebeurd en gij denk dat ne 600cc niet veel geluid maakt , mijne moto maakt meer lawaai dan mijne maat zijne zx10r

bekijk dit is troll https://www.youtube.com/watch?v=rG2FUu3eCpk

Jimmeh
28 juni 2018, 20:26
Als een R1 echt je droommotor is, moet je die gewoon kopen. Spaar wel eerst voor je hem koopt zodat je ook beseft hoe lang je er voor moet sparen. Dan denk je misschien wel 2x na en koop je een 'iets' oudere voor een kwart van dat geld. Die zien er nog steeds geweldig uit en rijden zo ook.

GS|Demogorgon
28 juni 2018, 22:00
Trollzz?

boomheadshot
29 juni 2018, 12:54
Trollzz?

I bet lol

LOCOLOLO
30 juni 2018, 00:50
Denk dat je inderdaad zelf niet goed beseft wat een 1000cc supersport inhoudt... Ik heb met een Kawa 636 gereden en dat ding trekt de stenen al uit de grond als je dat in toeren jaagt. Dit vind ik zelfs al veel te potent als beginnersmotor. 1e versnelling brengt je naar +- 120 km/h... :unsure:

Je zegt zelf dat je ook van Harley Davidson houdt. Ik heb een nieuwe HD Iron 1200 in bestelling staan. Een 1202cc met 70 pk en 100nM koppel, méér dan kracht genoeg. Dat gaat ook in 4 seconden naar 100 km/h. Dat is even snel als een Ferrari F430 of een Lamborghini Gallardo. Ook ideaal als beginnersmotor in mijn ogen, door de lage en relaxte zitpositie en het vele koppel.

http://classicharley.com/wp-content/uploads/IMG_6044-1-540x390.jpg

https://2yrh403fk8vd1hz9ro2n46dd-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/02/2018-Harley-Davidson-Iron-1200-First-Look-Sportster-Motorcycle-3.jpg

Als je toch persé naar iets sportiever wil kijken, kijk dan eens naar een Yamaha MT07 of Kawasaki Z650. Praktisch elke motor die je kan kopen van+500cc gaat in minder dan 5 seconden naar 100 km/h. Elke adrenaline die je daarboven wil opzoeken hoor je als beginner eigenlijk niet te doen...

https://www.ott-motoren.nl/wp-content/uploads/2018/01/2018-Yamaha-MT-07-EU-Yamaha-Blue-Studio-001.jpg

De 1ste ziet er echt nice uit. Ik weet niet echt wat ik moet zeggen, ik probeer ieders zijn commentaar positief te bekijken.

LOCOLOLO
30 juni 2018, 00:53
Hardere geluiden en meer VROOM heb je ook al met 600-800cc's hoor.. en niet een klein beetje ;)
(je kan de uitlaat gewoon vervangen door een model dat een bruter geluid geeft)

Over die kopen-verkopen situatie praat je nu in je eigen nadeel.. Als je een nieuwe R1 koopt en 1-2 jaar later beslist dat je toch een ander model wilt, dan ben je 10.000 euro kwijt.. laat staan als je zo'n moto in de prak rijdt aangezien het je eerste keer met een moto is?
Als je nu een tweedehands moto koopt voor 4000 euro, kan je die binnen 1-2 jaar (mits fatsoenlijk onderhoud en geen extra schade) terug verkopen voor 3000-3500 euro (en dan kan je met dat geld + verder spaargeld alsnog een R1 kopen).

Ik dacht 5 jaar geleden dat ik nu ook al met een KTM Superduke zou rondrijden (toen was dat nog een 990, nu een 1290), maar ik blijf rondtoeren op de z750 gewoon omdat dat ding echt meer dan genoeg is.. Ik kan mij nog niet inbeeldoen dat ik een machine wil dat nog sneller optrekt of iets in die aard (misschien dat dat binnen 5 of 10 jaar nog komt, maar na levenslang met alle soorten moto's te hebben rondgereden heb ik daar totaal nog geen nood aan). Is misschien dan persoonlijk en voor u anders maar toch.. je weet zelf nog niet hoe het voelt om met een 500cc rond te rijden? Of een 750? Of een 1000? Of heb je met alle 3 al testritten gemaakt?

Ik heb trouwens ooit eens met een CBR 600 RR van mijn neef gereden.. en zoals dat ding al tekeer ging :')
Zo'n type moto's zijn nu niet mijn smaak, maar ik zie bitter weinig verschil tussen een R1 en zo'n 600 RR (20k nieuwprijs vs 4k tweedehandsprijs)

Het is waar dat een gloednieuw motor niet goedkoop is. Nu het nadeel bij een 2dehandse motor is... daar zijn ZOIEZO wheelies mee getrokken. Heb gelezen dat dit zeer slecht is voor de aandrijfas. Daar moet je dan weer gaan vervangen en ben je weer een paar duizend euro kwijt. Dan komt er een 2de probleem voor. Ik kan inderdaad iemand betalen die kennis heeft in motors om dan te zeggen of ie goed is of niet, maar uiteindelijk kan hy er niet alles aan zien. Effe laten bezinken nog, Ik heb ondertussen ook mijn ogen op die Yamaha R6... Ik zal wel zien wat ik ga doen.

Renegadexxripxx
30 juni 2018, 09:44
Het is waar dat een gloednieuw motor niet goedkoop is. Nu het nadeel bij een 2dehandse motor is... daar zijn ZOIEZO wheelies mee getrokken. Heb gelezen dat dit zeer slecht is voor de aandrijfas. Daar moet je dan weer gaan vervangen en ben je weer een paar duizend euro kwijt. Dan komt er een 2de probleem voor. Ik kan inderdaad iemand betalen die kennis heeft in motors om dan te zeggen of ie goed is of niet, maar uiteindelijk kan hy er niet alles aan zien. Effe laten bezinken nog, Ik heb ondertussen ook mijn ogen op die Yamaha R6... Ik zal wel zien wat ik ga doen.

Je bent niet verplicht om een moto bij een particulier aan te kopen . Je kunt deze ook kopen bij een bedrijf die aan tweedehandse verkoop doet. Je betaald dan iets meer, maar je hebt dan wel een jaar garantie. Op die manier is het risico dat er iets stuk is toch gedeeltelijk afgedekt. En als je uw moto ooit verkoopt en uw nieuwe tweedehandse bij die firma koopt kun je die dan ook overlaten aan hen waardoor die problematiek van kopen en verkopen uw gespaard wordt.

Ik denk echter wel dat je dat probleem van 2de hands aankopen te hard opblaast. Ik heb mijn moto destijds tweedehands gekocht en dat heeft mij misschien 500€ meer gekost in extra onderhouden in het eerste jaar om een versneld klein en groot onderhoud uit te voeren zodanig dat alles eens werd nagekeken. Had ik deze moto nieuw gekocht had ik *3 moeten uitgeven en belangrijker bij een nieuwe moto heb je de eerste x km een verhoogd onderhoudsprogramma voor het inrijden en check up te doen dat er niets verkeerd is gegaan bij het inrijden (dat er geen stukjes ijzer zijn achtergebleven in de carburator , etc...) of dat er een probleem is met de elektronica tgv kinderziektes of bugs of...

neen voor een beginner met een laag inkomen is de enigste sensibele approach om voor een 2de handser te gaan. De markt is er voldoende groot voor, en belangrijker er zijn een pak mensen die ook die moto als droom hadden die na 1 jaar hun nieuwe moto terug verkopen omdat die droom eigenlijk in realieit voor hen een nachtmerrie is geworden. Ga voor een beginners moto. Als starter is er echt geen reden om voor een zwaar machine te gaan. Je gaat daar veel meer plezier uit halen... hiernaast mag je niet vergeten dat er 2 type motards zijn :

1) degene die gevallen zijn
2) degenen die nog moeten vallen...

Haal dan ook eerst uw moto rijbewijs. Ga daarna naar een bedrijf die aan 2de handse verkoop doet en garantie geeft. En huur dan een paar moto's die u aanstaan van uitzicht om te zien welke dat rijtechnisch voor u wel leuk zijn en lijken. Als je dan ook beloofd dat je bij hen 1 koopt kan je dat waarschijnlijk ook nog wel voor een beperkter prijsje doen... dat je tenminste goed geïnformeerd bent.
Ik ben toen ik koos voor een moto ook op zoek gegaan naar een type en heb mij ook laten leiden door het sportieve uitzicht. Maar ik heb dan wel gekeken naar de reviews van moto's die werden gezien als zijnde goede beginners moto's - ergo de fazer vb https://www.2dehands.be/motoren/motoren/yamaha/yamaha-fz6-s2-fazer-abs-436062983.html.

Waarom : omdat mijn vader, die zijn rijbewijs heeft gekregen destijds bij het leger. Zich in zijn midlifecrisis een goldwing had gekocht ( 1400cc - 400+ kg). Nog nooit met een moto had gereden. En op de 2de keer dat hij er mee reed tgv van een onachtzaamheid (hij gaf ga en gaf iets te veel te snel) waardoor hij geen controle meer had en tegen een verlichtingspaal was gereden met een open beenbreuk... Daarom ga dan ook aub niet als beginner voor die r1... groei er langzaamaan in, dat lijkt mij het meest correcte en weldoordachte...

boomheadshot
30 juni 2018, 16:57
1)Degene dat gevallen zijn
2)degene dat nog moeten valle
3)degene dat dood zijn R.i:P

Als je een hele mooie R1 wilt deze Motorama - tweedehands motoren met garantie in Hasselt, Limburg (http://www.motorama.be/show.php?id=1874) zal je wel niet te lang moeten wachten zal snel weg zijn.

Caracalla
1 juli 2018, 20:55
Gisteren 1:17:403 op Mettet met m'n R6'je van 2004.
Er waren daar menig literbikes die toch in de verste verte niet mee konden. (ook genoeg die me voorbij gingen, en ook die dan een highsider deden)
En op het rechte stuk moet ik voor een pakweg 2009 Fireblade zeker niet onder doen. Het recht stuk gaat dan ook "maar" tot zo'n 225 km/h.

Ohja, en dan word je leuk door een snotaap van 14 ingehaald met een 250cc in de buitenbocht, door de vuiligheid met z'n elleboog tegen de grond.

GS|Demogorgon
2 juli 2018, 19:40
Hmm, een Fireblade heeft ALTIJD wel wat voor op een 600'tje op het rechte stuk hoor.
Hoeveel ik daar op Mettet niet achter een superbike heb gehangen, zwaar belemmerd in de bochten, en dan los weggereden op het recht stuk...
Tijdje terug ook eens 2 sessies gereden met een 1000cc GSX-R, en dat is toch wel heel wat anders dan mijn 750.

Caracalla
3 juli 2018, 17:55
Goh, da's echt beperkt ze. Als ik vroeg genoeg op't gas ga en zij wa later dan beginnen ze pas uit te lopen vanaf de finishlijn. En dan wa later remmen en't is gedopt hé :D

Dat koppel van zo'n literbike is echt kut als je erachter hangt met een 600 hé.
Volgende upgrade is een snelgas, dat maakt ook echt veel omdat je onbewust veel vroeger op het gas gaat.

GS|Demogorgon
4 juli 2018, 13:14
Extra kans op highsiders, hoera! :D

Caracalla
5 juli 2018, 08:45
:cool: Living on the wild side hé

desolation
9 juli 2018, 09:11
ik zou precies toch maar een R1M nemen ipv een gewone R1, kwestie dat de electronica u wat op de baan houdt :')

beemer036
27 juli 2018, 15:17
Ik had dat hier al ne keer gelezen, maar nooit geen tijd om te reply'en, en nu is het niet meer nodig precies :D.

Zelf heb ik 1x een splinternieuwe motor gekocht, natuurlijk was ik daar heel blij mee, maar de persoon die de motor toen na een kleine 2 jaar heeft overgekocht voor 2/3 van de prijs en net geen 10.000km heeft toch ook een heeeeeeeeeeel mooie deal gedaan.
+ De nieuwe regelgeving waarbij je nu de volle pot inschrijving betaald is voor mij toch ook een ZEER groot minpunt.
+-60euro inschrijving versus 2500euro....das niet niks he.

Ik zeg niet dat de TS zo is en ik beschuldig ook niemand, echter zie/hoor ik regelmatig van mensen die hun laatste 10euro sparen om de motor te kunnen kopen die vervolgens extreem gaan besparen op kledij.
Beetje jammer natuurlijk.

Zelf heb ik een "oude" (wat is oud) R1 gehad (2008) en die vind ik persoonlijk de mooiste van alles wat ze daarna hebben uitgebracht.

Ben benieuwd of we hier nog update's zien, en uiteraard is het uw geld en uw leven dus doe ermee wat je wil (zonder schade te berokkenen aan derde).
Zelf heb ik in het verleden ook serieus wat geld uitgegeven aan auto's/moto's, heb ik er spijt van?

Spijt is misschien niet het juiste woord, ik heb er destijds veel plezier van gehad, maar toch is het achteraf gezien veel geld geweest.
Het is wel zo, had ik dat geld nu, dan had ik het nu niet meer gedaan, conclusie, je leeft maar 1 keer.
Heel uw leven sparen en opt einde op uw sterfbed; "had ik dat en dat en dat en.... maar gedaan...." heeft ook maar weinig zin.

boomheadshot
27 juli 2018, 19:57
R1 2008 is voor mij ook DE R1 , die had ik voorgesteld van motorama was in nieuwstaat kwa looks.

Ik heb ook wel wat geld aan autos en motos gegeven , maar motos koop ik nooit nieuw en rijd wel lang met mijn gerief , maar als je uw geld niet aan motos uitgeeft dan geef je het wel aan iets anders uit hoor , reizen of alcohol,uitgaan,kleren,uurwerken eender wat.

Fx_
27 juli 2018, 23:03
Zelf heb ik een "oude" (wat is oud) R1 gehad (2008) en die vind ik persoonlijk de mooiste van alles wat ze daarna hebben uitgebracht.

Truth :bow:

Kenzani
30 juli 2018, 09:45
Die BIV voor een 1000cc motor is toch zwaar overdreven sinds dit jaar? Zeker nu de BIV wordt berekend op basis van kW.
2500 euro die nog eens boven op de aankoopkost komt. Dan koop je beter een z900/MT09 of een 600cc supersport voor op de weg als je toch iets of wat van snelheid houdt.

Wat ben ik blij met mijn 1200cc met 70 pk, ik heb redelijk wat koppel ter beschikking, maar door het relatief lage vermogen betaal ik dus maar 60 euro BIV :D

boomheadshot
1 augustus 2018, 20:26
Idd 2500€ goed zot

Yuut
27 september 2018, 14:18
Jammer dat topic gestorven is, vond het wel amuzant leesvoer :-)

Of misschien rijdt er al ergens een nieuwe R1 eond ondertussen?

boomheadshot
27 september 2018, 17:57
Of ene opt containerpark lmao

LOCOLOLO
10 oktober 2018, 14:42
Nu ik heb zitten nadenken en het is idd niet ideaal om een 1000cc te kopen. Tenzij ik een goeie job zou kunnen hebben die goed betaald dan mss wel. Ik heb al lang een oogje gehad op een Yamaha r6 van 2009 (donker blauw) en die is echt mooi. Ik denk dat ik dan liever met zoiets ga beginnen, Probleem is ze worden nogal snel verkocht. Reden waarom ik niet meer gereageerd heb is omdat ik deze topic niet meer terug vond op mijn profiel? beetje raar... het is wel zoals ze zeggen.. liever je geld aan plezier uitgeven dan jaren lang sparen en mss ooit door één of andere ziekte doodgaan. dan heb je nooit niet echt geleefd.

Een vriend van mij bv leeft nog thuis bij zijn ouders.. kocht een nieuwe mazda van het jaar 2018 en gaat minimum 10x per jaar op reis (en wel meer dan dat). maarja, dat is zijn droom. Mijn droom is simpel.. leuke motor hebben en rond cruisen of op circuit. Altijd al mijn droom geweest maar het wordt hier nogal negatief opgenomen. Dan heb je andere mensen waarvan hun droom is om een huis te kopen en kindjes te hebben en 200-300k uitgeven aan een huis. Veel geld maar op het einde is het wel waard. Nu zoals gezegd als ik mijn motor rijbewijs haal dan ga ik voor een yamaha r6 van 2009 (tenzij ik tegen dan al iets anders op het oog heb).

LOCOLOLO
10 oktober 2018, 14:48
Ik leef nog, niet te snel vooroordelen.

LOCOLOLO
10 oktober 2018, 14:49
Nog niet, ik ga voor een r6 van 2009 als deze tegen dan nog verkocht worden.

Renegadexxripxx
14 oktober 2018, 17:37
Nu ik heb zitten nadenken en het is idd niet ideaal om een 1000cc te kopen. Tenzij ik een goeie job zou kunnen hebben die goed betaald dan mss wel. Ik heb al lang een oogje gehad op een Yamaha r6 van 2009 (donker blauw) en die is echt mooi. Ik denk dat ik dan liever met zoiets ga beginnen, Probleem is ze worden nogal snel verkocht. Reden waarom ik niet meer gereageerd heb is omdat ik deze topic niet meer terug vond op mijn profiel? beetje raar... het is wel zoals ze zeggen.. liever je geld aan plezier uitgeven dan jaren lang sparen en mss ooit door één of andere ziekte doodgaan. dan heb je nooit niet echt geleefd.

Een vriend van mij bv leeft nog thuis bij zijn ouders.. kocht een nieuwe mazda van het jaar 2018 en gaat minimum 10x per jaar op reis (en wel meer dan dat). maarja, dat is zijn droom. Mijn droom is simpel.. leuke motor hebben en rond cruisen of op circuit. Altijd al mijn droom geweest maar het wordt hier nogal negatief opgenomen. Dan heb je andere mensen waarvan hun droom is om een huis te kopen en kindjes te hebben en 200-300k uitgeven aan een huis. Veel geld maar op het einde is het wel waard. Nu zoals gezegd als ik mijn motor rijbewijs haal dan ga ik voor een yamaha r6 van 2009 (tenzij ik tegen dan al iets anders op het oog heb).

Reden waarom er verkeerd naar gekeken wordt :

1) je moet nog leren rijden. Een 1000cc is enorm krachtig en aggressief. Persoonlijk vind ik qua plezier om hiermee op de straat te rijden dit enorm beperkt.
2) een droommoto kopen is misschien leuk, maar wanneer je er al uw spaargeld in steekt en deze dan in de prak rijdt heb je er niet zo veel aan. Terwijl een andere moto ook wel die beginnende itch krabt
3) wonen moet je altijd. Als je uw volledig leven bij uw ouders kunt en wil leven kan je dat doen, anders is het niet de beste beslissing.

Senseo
18 november 2018, 23:34
Ik hoor 2 verschillende adviezen van motorrijders.

1. Je bent verstandig en bent niet snel beïnvloed door de geile power. Je rijd binnen de grenzen van uw ervaring/niveau. Koop u gerust een krachtige moto.
2. Je bent een adrenaline junkie en rijdt graag snel. Koop geen krachtige moto als eerste moto.

Daarnaast heb ik nooit gesnapt waarom men een racer koopt om er dan enkel mee rond te rijden op de openbare weg.

1. Das super oncomfortabel.
2. Je kan bijna nergens het volledige potentieel gebruiken
3. Elk week naar circuit rijden terwijl je al een beperkt budget hebt is ook niet praktisch.

Moest je nu geld hebben op overschot, dan was het absoluut geen probleem. Geloof me, een minder krachtige en dure motor hoeft absoluut niet te moeten onderdoen aan plezier!

E-riko
19 november 2018, 21:49
Hey iedereen,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een gloednieuwe motor te kopen met een laag inkomen?

Leeftijd: 25 jaar (verzekering zal wss hoog zijn aangezien mijn leeftijd).
Nettoloon: Momenteel 1250 euro /maand (30u /week), Binnenkort +-1400-1500 /maand (38-40u /week).
Kosten: gsm abo +-10 euro /maand, eten +-120 euro /maand (dit kan wat minder als ik zou stoppen met koeken en ijs te kopen).
Woon ook nog thuis en zou 200 /maand moeten afgeven aan mijn moeder. (momenteel nog niet).

Droom motor + Akrapovic uitlaat (slip on):
YAMAHA R1.. de oudere R1's zien er wel mooier uit maar ik ga liefst voor een nieuwer model (heb geen zin in geld uitgeven aan minder cc motor en die weer te verkopen aan verlies en of te lang wachten voor iemand die wilt kopen. Bij mij moet alles snel gaan en 1x kopen en bijhouden, tenzij ik wat anders wil).

Zou dit mogelijk zijn of ben ik aan het overdrijven en is het enigste dat ik zou kunnen kopen in heel mijn leven een 600cc motor?

Mijn plan was ook om een 2de job erbij te nemen en in de nacht te werken 4-5u max 5x /week. zo kan ik wss dan voor een duurdere motor gaan.

wat zijn jullie gedachten?

Tuurlijk kan da, alleen wordta krap als ge per se 21.000 euro wilt uitgeven aan nen moto met da loon + op uwe leeftijd (lees: gigantische verzekering én BIV) , alhoewel thuis wonen is heel handig financieel gezien.

Dus 2 kernwoorden hierbij: geduld en sparen. Dan komde dichter bij uw droom en met overschot.

En speciale reden waarom een supersport?
Die motos zijn nie voor niets in dalende lijn.
Kosten veel geld en 0 practicality.
Zijn pure funbikes, die pas tot hun recht komen op een circuit, en niet in hedendaags verkeer.

Dus tenzij ge een Moto GP fan zijt en/of circuit rijder kan ik de appeal begrijpen voor dit type moto.
Anders, research doen, want er is zoveel anders op de markt dat evenveel fun biedt maar op een ander manier en verpakking.

Kind de gedachte om 120km/u te rijden op de autosnelweg met een supersport ook redelijk absurd, waarmee ik wil zeggen, you are bound to break speed limits hiermee :)
En ofwel pakte bijgevolg onvermijdelijk gebaarlijke risico's, of moogde nen aparte spaarpot aanleggen voor boetes (of erger)

Nuja, kan zijn dage zodanig zot zijt van deze moto en dan kan niets of niemand u overtuigen, dan moete het kopen en zulde uw dromen ofwel bevestigd zien, ofwel gaaded the hard way ondervinden, namelijk datta potentieel de grootste miskoop van uw jong leven is, mja iedereen doet wel eens een jeugdzonde zeker? :)

Sgt Spoon
29 december 2018, 15:52

Een van de leukste dingen aan motorrijden is nu net dat ge voor weinig geld heel veel moto kunt hebben (met autos ligt dat anders ...) Ik heb 50.000km gedaan op een vfr800 die ik voor 2500euro gekocht heb, en heb er nooit kosten aan gehad. Mijn vriendin heeft ooit een fazer 600 gehad met 12000km op, die heeft ze 1900euro betaald ...

Ik heb nu een bijna nieuwe motor (occasie van 2018) en die heb ik gekocht omdat het kon. Ik ben nu door de grootste kosten door die ik nog aan mijn huis wou doen. Dus de reserve is er nu. Maar of ik daar nu echt zoveel meer plezier aan heb? Eigenlijk niet nee, ik mis soms stiekem mijn vfr :)

GS|Demogorgon
29 december 2018, 17:06
Motorrijden zou ik nu niet bepaald linken aan "goedkoop" eerlijk gezegd :D

Sgt Spoon
29 december 2018, 17:10
Laten we het dan bij "relatief goedkoop" houden ... :)

E-riko
1 januari 2019, 23:13
Motorrijden zou ik nu niet bepaald linken aan "goedkoop" eerlijk gezegd :D

das het wijze aan motorijden, ge kunta aan vanalles linken :)

Voor elk wat wils, langs beide kanten.