PDA

Volledige versie bekijken : Bakken / Patisserie

kampers
7 juni 2018, 16:41
Ik vind het zelf wel leuk om eens een taart of dergelijke te bakken. Ik probeer hier ook nieuwe horizonten in te verkennen.

Vroeg me af of hier ook fervente bakkers op het forum zitten? Misschien kunnen we ideeën e.d. met elkaar delen.

Het laatste dat ik gebakken heb is een kriekentaart en meegenomen naar een verjaardag voor iemand van de familie. :)

Satkan
7 juni 2018, 17:19
Ik hou me vooral bezig met te zien in hoeverre ik iets lekker kan maken van cakes, taarten en dergelijke door stevia te gebruiken in plaats van suiker.
Mijn biscuit smaakt eindelijk niet meer naar zeep, omdat ik toch wat echte suiker gebruik (minder dan 3%).
Nu suikerarme chocolade zoeken etc.

Als je eens een uitdaging wilt, zou ik verschillende vormpjes in biscuit maken, en ze sculpten. Je kan zeehondjes maken die op een ijsberg liggen ofzo.
Dan werk je wel met glazuur en kleurstof, natuurlijk. Maar je kan die supercute maken, waardoor je daar niet meer aan denkt. :$

horste
7 juni 2018, 17:22
Ik ben gigantisch aan het aftellen tot wij verhuizen zodat ik ook kan beginnen bakken terug :( doe het doodsgraag, maar in ons huidige (huur)woning hebben we enkel zo'n kreng van een combi microgolf/oven die op geen 20 graden nauwkeurig is.
In onze nieuwe keuken AEG stoomoven met alles erop en eraan dus dan mag je ook wel wat verwachten :) ga deze volgen tot dan!

edit: geabonneerd trouwens :)

Vergeven
7 juni 2018, 18:16
Ik hou me vooral bezig met te zien in hoeverre ik iets lekker kan maken van cakes, taarten en dergelijke door stevia te gebruiken in plaats van suiker.
Mijn biscuit smaakt eindelijk niet meer naar zeep, omdat ik toch wat echte suiker gebruik (minder dan 3%).

Als je eens een uitdaging wilt, zou ik verschillende vormpjes in biscuit maken, en ze sculpten. Je kan zeehondjes maken die op een ijsberg liggen ofzo.
Dan werk je wel met glazuur en kleurstof, natuurlijk. Maar je kan die supercute maken, waardoor je daar niet meer aan denkt. :$

Heb je geen probleem i.v.m. binding? Bij een (fruit)cake zal het dan waarschijnlijk kruimelen? Zou je dit ook kunnen gebruiken bij banketbakkersroom (combinatie stevia met andere suiker)?

Tonerider
7 juni 2018, 18:18

en dan het kopje vullen met een kers zodat als je het opeet je je even opgejaagd voelt door Greenpeace :evil:

w00tw00t
7 juni 2018, 18:46
Ben vooral bezig met brood. Van zuurdesem tot gewoon. Wil binnenkort een steenoven neerzetten.

utred?
7 juni 2018, 19:34
Ik bak soms eens een taart of koekskes of muffins ofzo en elke keer als dat gedoe eindelijk in de oven zit denk ik godverdomme nooit meer wat een miserie maar dan is het toch altijd beter gelukt en lekkerder dan verwacht dus een week later ben ik weer met al die vuiligheid aan het detsen ik haat het wanneer gaat het eindelijk stoppen.

kampers
7 juni 2018, 19:59
Ik bak soms eens een taart of koekskes of muffins ofzo en elke keer als dat gedoe eindelijk in de oven zit denk ik godverdomme nooit meer wat een miserie maar dan is het toch altijd beter gelukt en lekkerder dan verwacht dus een week later ben ik weer met al die vuiligheid aan het detsen ik haat het wanneer gaat het eindelijk stoppen.

lol, het is altijd wel een afwas :) lang leve het afwasmachine :D

BlackOccult
7 juni 2018, 20:13
Hier is het voorlopig vrijwel alleen appelcake af en toe. Collega van mij maakt wel supergoeie cupcakes. :drool: https://www.instagram.com/beesbaking_/

?therapy?
7 juni 2018, 22:16
Bak ook wel graag maar in dit huurhuis valt dit niet te doen helaas. :sop:
Plus dat ik in principe voor mezelf bak en dat is niet zo goed voor de lijn he..

Pana
7 juni 2018, 22:38
Enkel brood :-/ (en sinaasappel/citroencake)

KingNine
8 juni 2018, 12:31
Cake, taarten, eclairs...

Ben nog steeds op zoek naar het ultieme creme patissiere recept.

The Prophet
8 juni 2018, 12:47
Enkel space cake

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kiekebanus
10 juni 2018, 12:23
Cake, taarten, eclairs...

Ben nog steeds op zoek naar het ultieme creme patissiere recept.

Op school gebruikten wij altijd volgend recept:

1l melk
250 g suiker
100 g crèmepoeder (of maïzena)
2 eidooiers (8 indien maïzena)

evt vanillestokken of vanillesuiker toevoegen voor de smaak (met maïzena zou ik dit zeker doen, anders wss niet omdat er al vanille in de crèmepoeder zit)

KingNine
12 juni 2018, 20:02
Op school gebruikten wij altijd volgend recept:

1l melk
250 g suiker
100 g crèmepoeder (of maïzena)
2 eidooiers (8 indien maïzena)

evt vanillestokken of vanillesuiker toevoegen voor de smaak (met maïzena zou ik dit zeker doen, anders wss niet omdat er al vanille in de crèmepoeder zit)

Jep, maar toch proef ik bij veel bakkers verschil in hunne pudding :).

ashuray
13 juni 2018, 07:21
Ik bak heel graag. Ik wil al enige tijd een red velvet cake maken. Dat ziet er zo lekker uit. Maar mijn vriend lust dat wss niet en dan kan ik alles alleen opeten :sad:

Goldrusher
14 juni 2018, 00:41
Ik bak heel graag. Ik wil al enige tijd een red velvet cake maken. Dat ziet er zo lekker uit. En mijn vriend lust dat wss niet en dan kan ik alles alleen opeten :niceone:
Fixed.

Myllan
14 juni 2018, 11:36
Ik houd ook erg veel van bakken en dan vooral als het om cheesecake gaat, zowel de gewone als de no bake versie. :love:

Heb me een poosje geleden gewaagd aan cupcakes maar aangezien ik maar niet het perfecte toefje erop kreeg, heb ik het opgegeven. Het MOET perfect zijn anders hoeft het niet.

Heb wel het recept gevonden voor de meest perfecte botercrème maar de juiste spuitzak was het probleem. Met zowel de peperdure als de goedkope van ome Ali lukte het niet en dan heb ik het nog niet over de spuitmondjes. :unsure: Een keer heb ik zelfs boterhamzakjes geprobeerd maar toen kwam die hele klerezooi er langs de zijkant uit, op mijn hand en erna op mijn voorhoofd. :(
Daarna ook in mijn haar, bah...

Creeping Death
14 juni 2018, 13:55
Zou het eigenlijk wat meer moeten doen, vind dat vrij relaxerend. Hou het vooral bij cake (ananas in rum geflambeerd!) en gemberkoekjes.

damocles
14 juni 2018, 15:08
Eind deze zomer heb ik m'n eigen "bakkerij" terug up and running na de verhuis
1 oven, 2 kneders (waarvan eentje 70+kg deeg aankan) en heul veul kleine rommel om taarten te maken. Ik kijk er al naar uit

kampers
15 juni 2018, 13:05
Ik een Kriekentaart (https://youtu.be/XouWfwbvjMQ) [video] gemaakt voor een verjaardag vorige week:)

StanTem
18 juni 2018, 02:24
Ik bak wel graag eens. Enige nadeel is dat de keuken dan een oorlogsgebied is.
Bij het bakken van brood valt het nog mee, maar de rest...

devil
18 juni 2018, 10:00
Jep, maar toch proef ik bij veel bakkers verschil in hunne pudding :).

Ik ben bakker van opleiding en idd bij veel bakker is er verschil in smaak , dit heeft dikwijls ook te maken met welk merk poeder ze gerbuiken en de kwaliteit van de melk .
de beste pudding is natuurlijk de gekookte pudding maar er zijn ook bakker die koude pudding durven gebruiken en das schandalig en ook ni lekker.

voor pudding gebruik idd echte vanille stokjes die je uitschrapt en dan ook mee laat koken, wat je ook kan doen is de pudding net een tikje vaster maken maar dan achteraf een beetje terug afslappen met half opgeklopte room .
dat maakt de pudding ook iets lekkerder maar niet te veel anders ist geen pudding meer.
als je pudding gebruikt die meegebakken word nog dan geen room gebruiken .

devil
18 juni 2018, 10:42
mijn laatst gemaakte taart is een tiramisu taart :drool:

http://i68.tinypic.com/wwkhmo.jpg

ashuray
19 juni 2018, 16:09
mijn laatst gemaakte taart is een tiramisu taart :drool:

http://i68.tinypic.com/wwkhmo.jpg

:drool:

BlackOccult
19 juni 2018, 17:47
Nieuwe regel: foto's posten = proevertje opsturen.

kampers
19 juni 2018, 18:15
Nieuwe regel: foto's posten = proevertje opsturen.

+1 :)

devil
19 juni 2018, 23:28
lol

ale nog iets , panna cotta met een sinaas gelleke tussen en dan chocomouse er op .

http://i65.tinypic.com/hu4qrt.jpg

ashuray
20 juni 2018, 06:54
lol

ale nog iets , panna cotta met een sinaas gelleke tussen en dan chocomouse er op .

http://i65.tinypic.com/hu4qrt.jpg

:drool:

rsc
20 juni 2018, 10:26
Ik een Kriekentaart (https://youtu.be/XouWfwbvjMQ) [video] gemaakt voor een verjaardag vorige week:)

Mooie video, maar waar koop je krieken(sap) en dat wit rasterding?

devil
20 juni 2018, 10:53

lol , dat sap zit gewoon bij de krieken zelf bij , zit in een pot he ;)
en dat wit raster ding kan je wss wel online vinden , maar is niet nodig ja kan dit ook zonder doen en zelf bandjes snijden en erover leggen .
of zelf helemaal toedekken met deeg en gewoon paar gaatjes in knippen of gewoon zonder. ;)

RB26DETT
20 juni 2018, 10:54
Krieken in blik kunt ge in elke winkel kopen.
Raster: https://www.bol.com/nl/p/vlaaistans-ruitjes-30-cm-decora/9200000085962424/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3D2f40b24394880e6 6%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dpro duct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3D ccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D0%26itm_id%3D9 200000085962424%26itm_role%3Din

devil
20 juni 2018, 11:51
idd zo gemakkelijk is het .

rsc
20 juni 2018, 12:27
Ik ga die kriekentaart eens namaken dan.

kampers
20 juni 2018, 14:28

Thx, kriekensap heb je idd in zowat elke winkel en dat raster heb ik ook van bol. op mijn blog heb ik ook altijd staan waar je het kan kopen e.d. Happy Chef - YouTube Kookkanaal (http://www.happychef.be)

bacoma2017
20 juni 2018, 16:14
Amai mooie video, jij kan inderdaad wel een taartje bakken...

kampers
20 juni 2018, 16:16
Amai mooie video, jij kan inderdaad wel een taartje bakken...

Bedankt, het kan sws allemaal nog veel beter. Maar daarom dat we het doen he. Om bij te leren en leuke dingen te maken.

ashuray
20 juni 2018, 16:33
Even tussendoor. Bij je ingrediënten staat "puddig moeder" :unsure:

kampers
20 juni 2018, 16:36
Even tussendoor. Bij je ingrediënten staat "puddig moeder" :unsure:Lol ken je dat Niet? Ff aanpassen. Thx

ashuray
20 juni 2018, 16:39
Lol ken je dat Niet? Ff aanpassen. Thx

Np :D toevallig een goed recept voor chocomousse taart?

kampers
20 juni 2018, 16:40
Np :D toevallig een goed recept voor chocomousse taart?Komt er ook nog aan [emoji4]

rsc
20 juni 2018, 17:40
weet hier misschien iemand wat er zo bijzonder is aan solo patisserie (https://www.solo.be/nl/artikels/onthuld-het-geheim-voor-lekker-gebak-dat-altijd-lukt/)?

kampers
20 juni 2018, 17:46
weet hier misschien iemand wat er zo bijzonder is aan solo patisserie (https://www.solo.be/nl/artikels/onthuld-het-geheim-voor-lekker-gebak-dat-altijd-lukt/)?Is een andere samenstelling (mínder gezout) dan die voor te bakken. In meeste gevallen lukt het ook wel met gewone boter. Alleen is de smaak beetje anders.

devil
20 juni 2018, 22:59
recept dat ik gebruik voor de chocomousse.

850 g room
85 g melk
110 g suiker
225 g pure chocolade
9 g gelatine, laat weken in koud water

Verwarm de room met de melk en suiker op een zacht vuur tot 60°C. Giet het warme mengsel op de chocolade en klop los. Knijp de gelatine uit en voeg toe. Blender de mousse kort, giet in een koude kom en dek af met plasticfolie. Zet 24 uur in de koelkast.
Haal de kom uit de koel kast en klop het geheel nog eens op met een kopper .

ik vind die versie van de mousse beter dan de gewone manier , ze is veel minder zwaar je zal er geen opgeblazen gevoel van hebben.

RB26DETT
21 juni 2018, 08:57
Dat is een vreemd recept met melk en gelatine. Zijt ge uw eieren niet vergeten? Of is dit een lichtere versie voor op taart?

devil
21 juni 2018, 10:56
het is idd een heel ander recept dan wat de meeste gewoon zijn, ik zou zeggen probeer het een keer .
ik zeg niet dat het gezonder is lol dees heeft ook veel calorieën maar het is wel niet zo zwaar als de versie met eieren , het eet idd lichter .

kampers
21 juni 2018, 11:13
Ik heb een recept op vrijdag gepland voor chocomousse met eieren. Super luchtig (krijg ik toch altijd te horen)

devil
21 juni 2018, 11:23
ja met eieren is een andere structuur ook , mijn versie is heel anders als structuur en mond gevoel.
het is een recept dat ik ook als eindwerk gebruikt heb int schoon in de tijd en ik heb da de max score op gehad als enige en van de jury ( echte bakkers ) hebben mijn recept zelf gevraagd.

grote voordeel van het mij is ook dat het veel makkelijker te maken is eigenlijk amper werk aan , gewoon room en melk opwarmen over de stukjes choc gieten en da ist eigenlijk .

ashuray
21 juni 2018, 12:18
Ik heb graag dat er zo stukjes chocolade nog inzitte maar dat is bij mij nooit :unsure:

rsc
21 juni 2018, 13:44
recept dat ik gebruik voor de chocomousse.

850 g room
85 g melk
110 g suiker
225 g pure chocolade
9 g gelatine, laat weken in koud water

Verwarm de room met de melk en suiker op een zacht vuur tot 60°C. Giet het warme mengsel op de chocolade en klop los. Knijp de gelatine uit en voeg toe. Blender de mousse kort, giet in een koude kom en dek af met plasticfolie. Zet 24 uur in de koelkast.
Haal de kom uit de koel kast en klop het geheel nog eens op met een kopper .

ik vind die versie van de mousse beter dan de gewone manier , ze is veel minder zwaar je zal er geen opgeblazen gevoel van hebben.

Room en melk worden uitgedrukt in cl, niet in gram.

kampers
21 juni 2018, 14:18
Room en melk worden uitgedrukt in cl, niet in gram.

vreemde school als je het mij vraagt :D LOL #justKidding #NoOffence

Creeping Death
21 juni 2018, 14:23
ja met eieren is een andere structuur ook , mijn versie is heel anders als structuur en mond gevoel.
het is een recept dat ik ook als eindwerk gebruikt heb int schoon in de tijd en ik heb da de max score op gehad als enige en van de jury ( echte bakkers ) hebben mijn recept zelf gevraagd.

grote voordeel van het mij is ook dat het veel makkelijker te maken is eigenlijk amper werk aan , gewoon room en melk opwarmen over de stukjes choc gieten en da ist eigenlijk .

Wel benieuwd naar de structuur. Is die niet heel vast?
Ik gebruik altijd Jeroen Meeus zijn recept btw :p

RB26DETT
21 juni 2018, 14:26
@ rsc: Je kan met een keukenweegschaal makkelijk op de gram wegen dan op de centiliter te meten met een maatbeker. ;)

rsc
21 juni 2018, 15:00
@ rsc: Je kan met een keukenweegschaal makkelijk op de gram wegen dan op de centiliter te meten met een maatbeker. ;)
Maar het is moeilijker om in te schatten. Ik weet niet hoeveel 80g melk is, maar ik kan perfect inschatten hoeveel 80cl melk is. Da's bijna 1 fles.

RB26DETT
21 juni 2018, 15:03
Bij water is 1g 10ml of 1cl. Melk verschilt niet veel.

|nfected
21 juni 2018, 15:17
Maar het is moeilijker om in te schatten. Ik weet niet hoeveel 80g melk is, maar ik kan perfect inschatten hoeveel 80cl melk is. Da's bijna 1 fles.Je neemt een keuken weegschaal. Je zet er een kom op. Je klikt om "on" op uw weegschaal, je vult kom tot je 80g zie verschijnen.

Als zo'n dingen al te moeilijk zijn...

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk

devil
21 juni 2018, 16:09
Wel benieuwd naar de structuur. Is die niet heel vast?
Ik gebruik altijd Jeroen Meeus zijn recept btw :p

Nee das ni heel vast , smeerbaar of spuitbaar ook .
Gewoon na dat het uit de frigo komt goed doorkloppen dat die die zo wa slagroom structuur heeft.

devil
21 juni 2018, 16:09
En idd ib grammen is gemakkelijker dan zo in cl te wegen

Creeping Death
22 juni 2018, 11:21
Nee das ni heel vast , smeerbaar of spuitbaar ook .
Gewoon na dat het uit de frigo komt goed doorkloppen dat die die zo wa slagroom structuur heeft.

Ah, misschien wel eens proberen.
Eerste gedacht was dat het wat meer weg had van een chocolade panna cotta.

kampers
22 juni 2018, 11:55
Hier is mijn versie van de chocomousse

https://www.youtube.com/watch?v=ZNEpr1w-SrM

devil
22 juni 2018, 12:42
chocolat genoeg gekocht pricies lol

kampers
22 juni 2018, 12:44
chocolat genoeg gekocht pricies lol

Ja zat zo verpakt :D maar geraakt wel op :)

devil
22 juni 2018, 12:46
van waar zede gij eigenlijk ik zie de kempen staan , ik ben zelf ook van hartje kempen .

kampers
22 juni 2018, 12:48
van waar zede gij eigenlijk ik zie de kempen staan , ik ben zelf ook van hartje kempen .

Regio Westerlo :)

devil
22 juni 2018, 13:41
Ah ok das vlakbij dus :)

Satkan
22 juni 2018, 21:11
Ah ok das vlakbij dus :)

Ouh, zie ik hier een bromance groeien?

Morgen ga ik eens mochi proberen maken, ik zal de bevindingen dan ook eens posten!

devil
22 juni 2018, 22:46
ook zo :D

https://www.youtube.com/watch?v=tmSrULDVRPc

Satkan
23 juni 2018, 11:51
ook zo :D

https://www.youtube.com/watch?v=tmSrULDVRPc

Hah, daar was ik gisteren ook op uitgekomen, en ik vind het spijtig dat ik die zaak niet ben tegen gekomen in Nara, toen ik er was. :P
Ik ga het toch maar met rijstmeel doen for now. Mss als dat goed lukt dat ik mijn geburen gelukkig kan maken door HAI HEY HAI HEY HAI HEY HAI HEY te roepen!

Myllan
25 juni 2018, 09:16
https://www.mupload.nl/img/63o3dzp.jpg

Bakken, maar dan next level.
Ik heb deze gekregen van aan Marokkaanse vriendin n.a.v. het suikerfeest. Die dingen zijn kapotlekker.
Wil dit ook kunnen.:(

ashuray
25 juni 2018, 14:18
https://www.mupload.nl/img/63o3dzp.jpg

Bakken, maar dan next level.
Ik heb deze gekregen van aan Marokkaanse vriendin n.a.v. het suikerfeest. Die dingen zijn kapotlekker.
Wil dit ook kunnen.:(

Dat word extra borstvoeding om die kilos er af te krijgen :D

Zijn dat een soort cakejes fzo? Ik zou gwn zon cupcake mix in de winkel kopen daar zit glazuur etc in om zelf te decoreren en qua smaak zijn ze wel oke!

Myllan
25 juni 2018, 14:24
Dat word extra borstvoeding om die kilos er af te krijgen :D

Zijn dat een soort cakejes fzo? Ik zou gwn zon cupcake mix in de winkel kopen daar zit glazuur etc in om zelf te decoreren en qua smaak zijn ze wel oke!

Echt hè. :lol:
Nee dat zijn koekjes en echt allemaal met de hand gemaakt. Denk dit is bakken voor vergevorderden. :eek:

ashuray
25 juni 2018, 14:30
Echt hè. :lol:
Nee dat zijn koekjes en echt allemaal met de hand gemaakt. Denk dit is bakken voor vergevorderden. :eek:

Ah valt wel mee hoor. Enigste is dat je uw deeg een dag in de ijskast moet leggen. En proberen van het niet allemaal op te eten :D wij hebben dat is op school gemaakt echt niet moeilijk!

ashuray
25 juni 2018, 17:08
https://www.lekkerensimpel.com/basisrecept-voor-koekjes/ hier zie! Da kunt gij wel! Ik geloof in u!

Satkan
25 juni 2018, 17:27
Mijne mochi is dus mislukt. Ik heb AH, colruyt, delhaize en carrefour bezocht, die hebben geen énkel pakske rijstmeel. In bioplanet dan toch, maar dat was volkoren. En blijkbaar is volkoren rijstmeel walgelijk om mochi met te maken, aldus mijn tong.

Dan toch maar eens naar de asian supermarket in maastricht om mochigome.

De azukibonen, enkel in bioplanet te vinden, waren dan wel heel goed!

kampers
25 juni 2018, 17:30
Mijne mochi is dus mislukt. Ik heb AH, colruyt, delhaize en carrefour bezocht, die hebben geen énkel pakske rijstmeel. In bioplanet dan toch, maar dat was volkoren. En blijkbaar is volkoren rijstmeel walgelijk om mochi met te maken, aldus mijn tong.

Dan toch maar eens naar de asian supermarket in maastricht om mochigome.

De azukibonen, enkel in bioplanet te vinden, waren dan wel heel goed!

Nu spreek ik niet snel over Delhaize, maar die hebben meestal wel veel soorten bloem, meel etc. Mss eens Google.

devil
25 juni 2018, 20:03
DH moet da toch hebben denk ik ze, hier in de AH https://www.ah.nl/producten/product/wi225017/smaakt-rijstmeel-biologisch

ashuray
25 juni 2018, 20:40
AH hebben ze heel veel om te bakken

Myllan
26 juni 2018, 09:27
https://www.lekkerensimpel.com/basisrecept-voor-koekjes/ hier zie! Da kunt gij wel! Ik geloof in u!

Dat deed ik al toen ik 6 was.:lol:
Nee hetgeen ik geplaatst heb zijn echt wel van een ander en veel hoger niveau.
Stap maar eens aan Marokkaanse bakker binnen en je zal versteld staan.

Satkan
26 juni 2018, 09:35
Online kan je het bij AH inderdaad vinden, ik ben ook naar de grootste filialen in de buurt gegaan, en heb de rekken in groot detail bekeken :P medewerkers hebben natuurlijk geen idee, maar dat komt wel meer voor in een winkel met zoveel gerief, dat kan ik hen niet kwalijk nemen.

Mss dat ik het idd. nog eens via een online bestelling kan proberen.

devil
28 juli 2018, 11:46
heb red velvet taart gemaakt .

http://i67.tinypic.com/219823a.jpg