PDA

Volledige versie bekijken : Hoe starten met muziekinstrument?

rsc
5 juni 2018, 20:34
Zou graag willen piano leren, maar hoe en waar start je hiermee? Een cursus notenleer moet je toch in groep kunnen volgen. En praktijklessen ook wel. Prijzen op 2dehands zijn buitensporig, dat kan ik onmogelijk betalen.

coldplayke
5 juni 2018, 20:49
Muziekacademie / conservatorium voor volwassenen. In Hasselt kan je als volwassene in het eerste jaar notenleer ook al beginnen met een instrument, terwijl de kinderen daarmee moeten wachten tot in hun tweede jaar notenleer. Zo was het althans vroeger.

Satkan
5 juni 2018, 23:03
Als je je dood wilt vervelen, zeker naar de muziekschool gaan. Wil je een instrument leren spelen en jouw lessen afstemmen op jouw interesses, dan is youtube meer the place to be.

Noten leren lezen is eigenlijk niet zo moeilijk en er zijn online heel veel lessen. Eens je dat snapt kan je beginnen met covertjes te oefenen, en af en toe eens een privéles van een artiest te nemen om de techniek juist te doen.

Dat is advies dat ik naar mijn ervaring geef. 13 jaar geleden heb ik een half jaar muziekschool mee moeten maken, en heeft me bijna doen stoppen met muziek. Sindsdien ben ik echter zelf en via youtube verder blijven doen als drummer, en heb ik er gitaar en een beetje piano bijgenomen.

Trouwens om te starten zou ik je een stage piano van ongeveer 209 euro in de key aan kunnen raden, da's ongeveer het goedkoopste model dat ook drukgevoelig is, en dat lijkt mij het enige dat je als starter snel zal nodig hebben.

Sir WarCry III
6 juni 2018, 02:04
Ik heb zelf ook een beetje een degout opgedaan in de muziekschool maar in mijn geval is dat grotendeels ook wel omdat mijn ouders mij als 7-jarig bengelke naar daar gestuurd hadden zonder iets van uitleg. Ik had de eerste weken nog niet eens door dat het muziek was waar de leraar over aan't lullen was. :) Ik was daar ook op alles gebuisd en na een jaar mocht ik stoppen van mijn ouders dus ben geen seconde langer gebleven.

Ik ben ondanks dat op mijn 20ste toch gitaar beginnen spelen. Eerst gewoon op mezelf met tabs van het internet gedownload en nu volg ik privéles. Dat ligt mij echt 100 keer beter dan een muziekschool. In een school hebben ze een standaardpakket voor iedereen maar er zijn zoveel muziekgenres met daarbinnen nog eens zoveel nuances. Om gemotiveerd te blijven is het belangrijk om te spelen wat ge graag hoort.

Ik sluit mij aan bij wat Satkan zegt. Noten leren lezen kan gemakkelijk online. Via youtube kunt ge ook al heel ver komen. Wat een privéleraar wel kan en youtube niet is feedback geven over uw spel. Sommigen van de meest productieve lessen die ik al heb gehad zijn die waar ik iets speel dat maar niet lukt en mijn leraar van alle hoeken en kanten zit te kijken naar mijn handen. Elke keer pikt hij er dan precies uit waar mijn probleem zit en na slechts een beetje oefenen kan ik het dan wel.

Met enkel youtube beginnen is in ieder geval zeker een goed plan. Lessen zijn duur en ge besteedt dat geld beter aan een goed instrument zoals Satkan aanraadt. Ge denkt misschien dat ge nog niet goed genoeg kunt spelen om baat te hebben bij een goed instrument maar niets is minder waar. Een instrument is als gereedschap. Als ge met een gammel half versleten schroevendraaierke een vijsje in de muur draait, is dat veel moeilijker dan met een goeie schroevendraaier. Instrumenten zijn hetzelfde. Als ge begint te spelen op een goedkoop kakinstrument gaat ge misschien gedemotiveerd geraken terwijl het eigenlijk de schuld van het instrument is dat ge er niks van bakt.

In ieder geval is een instrument spelen super plezant eens ge het begint te kunnen. Ga ervoor! :niceone:

Edit: Misschien nog iets dat ik kan aanraden. Probeer indien mogelijk ook een beetje te komen waar muzikanten komen. Cafeekes met open jam avonden bijvoorbeeld. De meeste muzikanten zijn blij om te horen dat er nog iemand begint en geven graag tips. Vaak zullen ze uw ook aanmoedigen om zo snel mogelijk mee te jammen en daarbij helpen. Zo een omgeving hebben doet heel veel.

opengrid
6 juni 2018, 03:35
Zou graag willen piano leren, maar hoe en waar start je hiermee? Een cursus notenleer moet je toch in groep kunnen volgen. En praktijklessen ook wel. Prijzen op 2dehands zijn buitensporig, dat kan ik onmogelijk betalen.

Piano's zijn inderdaad zeer duur om meteen aan te schaffen als beginner, ik zou als beginner voor een (goede!) digitale piano gaan. Die kan meestal direct een paar jaar dienst doen. Zorg vooral dat ze gewogen toetsen hebben. (voelen 'zwaar' aan als echte piano, mogelijk om stiller/luider te spelen). De Yamaha p45 is zeker niet slecht: https://www.thomann.de/be/yamaha_p_45_b_home_bundle.htm

Notenleer is nuttig als ge een goeie theoretische basis wilt. Hou er ook rekening mee dat notenleer vaak individueel zingen is (van partituur) en er ook vaak samenzang is (gewone liedjes). Da doet niet iedereen even graag. Muziekschool is meestal 1 uur notenleer, half uur samenzang 1 of 1/2 uur instrument. Volwassenen beginnen meestal meteen met instrument. Zoals hierboven gezegd volgt een muziekschool meestal een bepaald 'stramien', eerst drie jaar lagere graad (vooral klassieke muziek) en dan vanaf de middelbare graad (volgende 2/3 jaar) zijn er meer keuzes (jazz/pop/...). Dit verschilt natuurlijk van school tot school en leraar tot leraar.

Privelessen zijn mogelijk, zorg wel da de leraar goed bij u past ge de juiste verwachtingen hebt (begeleiding / vooral akkoorden / van partituur spelen / improvisatie / ...). Prive is ook wel duurder, kan oplopen tot +/- 20 euro / half uur les.

BieBie
6 juni 2018, 06:03
Genoeg die er mee starten , maar volhouden is wa anders

Sir WarCry III
6 juni 2018, 06:07
Er is maar één manier om te weten te komen of ge één van de volhouders bent he. ;)

BieBie
6 juni 2018, 07:04
hmm Denk je echt dat ik de saldo van mijn bankrekeningen zal tonen

sandervdw
6 juni 2018, 07:35
Ik denk dat gitaar zowat het makkelijkste instrument is om mee te beginnen. Tablatuur lezen is makkelijk, het kost niet zoveel en er zijn 100-en websites/videos/apps/tools/... om u te helpen. Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar ik amuseer mij nog het best met Rocksmith te spelen. Gewoon gitaar in de pc, en je krijgt een soort partituur voor uw neus te zien die makkelijk te volgen is. Ik besef dat ik daarmee nooit een volleerd gitarist zal worden, maar dat hoeft voor mij ook niet.

Nahrtent
6 juni 2018, 07:50
Speel improvisatie-piano, daar moet ge zelfs geen noten voor kunnen lezen. Gewoon een paar basic formules onthouden over hoe akkoorden en scales in elkaar zitten en ge kunt beginnen.

Tha_nOn
6 juni 2018, 08:40
Ik denk dat gitaar zowat het makkelijkste instrument is om mee te beginnen. Tablatuur lezen is makkelijk, het kost niet zoveel en er zijn 100-en websites/videos/apps/tools/... om u te helpen. Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar ik amuseer mij nog het best met Rocksmith te spelen. Gewoon gitaar in de pc, en je krijgt een soort partituur voor uw neus te zien die makkelijk te volgen is. Ik besef dat ik daarmee nooit een volleerd gitarist zal worden, maar dat hoeft voor mij ook niet.

en ik ben er dan ook vrij zeker van dat uw techniek compleet te wensen overlaat (waardoor sommige dingen spelen moeilijk/onmogelijk wordt). Dat is niet erg hé als ge gewoon wat wilt spelen, maar het is niet omdat ge ergens gemakkelijk geluid uit krijgt, dat het ook een makkelijk instrument is :v (in dat opzicht is piano dat ook trouwens, gewoon zien dat uw partituren aangepast zijn en niet in sleutels staan et voila)

Mulan
6 juni 2018, 09:08
Ik heb mij enkele jaren geleden een digitale piano aangeschaft uit een budgetreeks (650 euro) en private les gevolgd. Krijg je notenleer én praktijk in 1 op je eigen tempo. Op fb gevraagd wie een private leerkracht kon aanbevelen en iemand gevonden die 17 euro per les vraagt. Muziekschool kost door de 300 euro per jaar maar naar JOUW tempo en muziekinteresse kijken ze niet... Dan liever wat meer betalen en een persoonlijke aanpak. Stel dat ik er mee wil stoppen, helpt ze ook nog eens mee mijn piano te verkopen want ze zit aan de bron om te weten wie er eentje nodig heeft ;) Gebeurt trouwens wel vaak dat mensen via de leerkracht hun instrument doorverkopen, starters hebben 1 nodig, gevorderden willen een beter/duurder model,...

sandervdw
6 juni 2018, 09:12
en ik ben er dan ook vrij zeker van dat uw techniek compleet te wensen overlaat (waardoor sommige dingen spelen moeilijk/onmogelijk wordt). Dat is niet erg hé als ge gewoon wat wilt spelen, maar het is niet omdat ge ergens gemakkelijk geluid uit krijgt, dat het ook een makkelijk instrument is :v (in dat opzicht is piano dat ook trouwens, gewoon zien dat uw partituren aangepast zijn en niet in sleutels staan et voila)Klopt (nu heb ik wel een jaar les gevolgd voor de basistechniek en akkoorden en theorie te snappen). Zolang uw doel is: "ik wil gewoon wat mee kunnen spelen met muziek" is zoiets goed genoeg. Als je echt in een bandje wil en zelf muziek schrijven, dan ga je niet ver komen met dat soort programma's.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

rsc
6 juni 2018, 11:44
Piano's zijn inderdaad zeer duur om meteen aan te schaffen als beginner, ik zou als beginner voor een (goede!) digitale piano gaan. Die kan meestal direct een paar jaar dienst doen. Zorg vooral dat ze gewogen toetsen hebben. (voelen 'zwaar' aan als echte piano, mogelijk om stiller/luider te spelen). De Yamaha p45 is zeker niet slecht: https://www.thomann.de/be/yamaha_p_45_b_home_bundle.htm

Notenleer is nuttig als ge een goeie theoretische basis wilt. Hou er ook rekening mee dat notenleer vaak individueel zingen is (van partituur) en er ook vaak samenzang is (gewone liedjes). Da doet niet iedereen even graag. Muziekschool is meestal 1 uur notenleer, half uur samenzang 1 of 1/2 uur instrument. Volwassenen beginnen meestal meteen met instrument. Zoals hierboven gezegd volgt een muziekschool meestal een bepaald 'stramien', eerst drie jaar lagere graad (vooral klassieke muziek) en dan vanaf de middelbare graad (volgende 2/3 jaar) zijn er meer keuzes (jazz/pop/...). Dit verschilt natuurlijk van school tot school en leraar tot leraar.

Privelessen zijn mogelijk, zorg wel da de leraar goed bij u past ge de juiste verwachtingen hebt (begeleiding / vooral akkoorden / van partituur spelen / improvisatie / ...). Prive is ook wel duurder, kan oplopen tot +/- 20 euro / half uur les.
Privélessen kosten inderdaad €30+ /u. En dat verdienen die mannen dan ook nog in't zwart, schandalig eigenlijk. Want wie gaat er het bedrag aangeven dat men bijverdient op 2dehands. Youtube it is.

Ik was aan het denken de Alesis recital pro aan te schaffen (heeft ook weighted keys). De p45 kost €370 op Amazon, en de Alesis recital pro zelfs maar €320.

Tonerider
6 juni 2018, 12:02
Ik heb een tijdje een yamaha prs 430 (of zo iets) gehad en deze bevatte een modus waarbij hij je liederen aanleerde. Piano was gemakkelijker dan gitaar, imo. Allez, toch voor al snel wat deuntjes te kunnen spelen.

en ter aanmoediging: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/05/syrisch-meisje-leert-zichzelf-pianospelen-in-asielcentrum/

Satkan
6 juni 2018, 12:08
Als ge begint te spelen op een goedkoop kakinstrument gaat ge misschien gedemotiveerd geraken terwijl het eigenlijk de schuld van het instrument is dat ge er niks van bakt.

Edit: Misschien nog iets dat ik kan aanraden. Probeer indien mogelijk ook een beetje te komen waar muzikanten komen. Cafeekes met open jam avonden bijvoorbeeld. De meeste muzikanten zijn blij om te horen dat er nog iemand begint en geven graag tips. Vaak zullen ze uw ook aanmoedigen om zo snel mogelijk mee te jammen en daarbij helpen. Zo een omgeving hebben doet heel veel.

Ik ben begonnen met een drumstel uit de collishop van Colruyt. :P Na een goede 3 maand was ik er uit gegroeid, en was het tijd voor een pearl export.
Da's ook de voornaamste factor waarom je beter een klasse hoger neemt dan beginner, omdat je snel uit die slechte sound gaat groeien.
Zeker met beginner / intermediate instrumenten merk je dat je op een bepaald moment aan een plafond zit, en je daar makkelijker door raakt met uw gerief te vervangen.

Om die reden ga ik ook binnenkort mijn drumketels ruilen voor professioneel gerief.
Meteen belachelijk duur gerief kopen is dan weer af te raden, omdat je toch beter kijkt of het iets voor jou is.

Klopt (nu heb ik wel een jaar les gevolgd voor de basistechniek en akkoorden en theorie te snappen). Zolang uw doel is: "ik wil gewoon wat mee kunnen spelen met muziek" is zoiets goed genoeg. Als je echt in een bandje wil en zelf muziek schrijven, dan ga je niet ver komen met dat soort programma's.

In een band ga je inderdaad liever met micros werken.
"Rechtstreeks" jouw gitaar in de pc steken heeft ook rampzalige gevolgen voor jouw sound, als je een deftige amp gewoon bent.
Maar als je je zo amuseert, waarom niet, he? Van die kleine amps gemaakt om met een koptelefoon te spelen zijn daar ook goed.

Je kan trouwens voor rond de 50-70 euro al ver geraken met zo een 1 mic behringer usb mengpaneeltje, en een acceptabele micro voor aan jouw amp te zetten.

EDIT : Net even dubbel gechecked, ging er van uit dat rocksmith een soort van opnameprogramma was, blijkbaar is dat niet het geval. Ik laat toch even mijn remarks staan.

en ik ben er dan ook vrij zeker van dat uw techniek compleet te wensen overlaat (waardoor sommige dingen spelen moeilijk/onmogelijk wordt). Dat is niet erg hé als ge gewoon wat wilt spelen, maar het is niet omdat ge ergens gemakkelijk geluid uit krijgt, dat het ook een makkelijk instrument is :v (in dat opzicht is piano dat ook trouwens, gewoon zien dat uw partituren aangepast zijn en niet in sleutels staan et voila)

Laatst kwam er eens een gitarist bij ons in de studio een auditie doen, en die maakte inderdaad rare fouten door zijn handzetting. Die had enkel thuis zitten spelen, zonder enige begeleiding. Dat merk je dan ook weer. Ik heb dat ook jaren en jaren zo gedaan, tot mijn producer vlakaf zei dat mijn techniek niet on par was, en ik lessen moest volgen. Daarna deden we véél minder takes om een nummer op te nemen. :P

HelpYouFall
6 juni 2018, 14:22
https://www.youtube.com/watch?v=-JXgQ4UwPFc

Makkelijk zat

Sir WarCry III
6 juni 2018, 14:35
Ik ben begonnen met een drumstel uit de collishop van Colruyt. :P Na een goede 3 maand was ik er uit gegroeid, en was het tijd voor een pearl export.
Da's ook de voornaamste factor waarom je beter een klasse hoger neemt dan beginner, omdat je snel uit die slechte sound gaat groeien.
Zeker met beginner / intermediate instrumenten merk je dat je op een bepaald moment aan een plafond zit, en je daar makkelijker door raakt met uw gerief te vervangen.

Belachelijk duur moet ge zeker niet kopen als eerste, nee. Ik zeg gewoon dat ge best niet voor het allergoedkoopste gaat want dat is vaak echt brol. Beter iets meer uitgeven aan iets met gewogen toetsen zoals ge zelf ook voorstelde. Van piano's ken ik niks maar als we over gitaren spreken denk ik aan een Yamaha Pacifica 112 bijvoorbeeld. Daar ben je zo'n 250 euro mee kwijt en is een heel degelijke beginnergitaar.

Satkan
6 juni 2018, 15:49
Belachelijk duur moet ge zeker niet kopen als eerste, nee. Ik zeg gewoon dat ge best niet voor het allergoedkoopste gaat want dat is vaak echt brol. Beter iets meer uitgeven aan iets met gewogen toetsen zoals ge zelf ook voorstelde. Van piano's ken ik niks maar als we over gitaren spreken denk ik aan een Yamaha Pacifica 112 bijvoorbeeld. Daar ben je zo'n 250 euro mee kwijt en is een heel degelijke beginnergitaar.

Voor acoustisch heb ik ook een washburn van ongeveer 250 euro gekocht.
Elektrisch zou ik hetzelfde nemen qua prijs, maar dan wel met de vraag aan de verkoper hoe het zit qua ontstemmen enzo.
Mijn washburn ontstemt bijna niet, een squier van fender al verschrikkelijk na 5 minuten.
Dan heb je nog geen AMP natuurlijk.

Even on-topic voor piano's, nog even zitten zoeken naar de piano die ik zou nemen.
Vast goedkoper te krijgen op andere plaatsen, maar bij keymusic krijg snel korting als vaste klant. :P
https://www.keymusic.com/be/item/yamaha-np-32-piaggero-white/

kakature
6 juni 2018, 16:08
Ik ben in september begonnen met mijn eerste jaar piano en eerste jaar AMV (notenleer in de volksmond).

Daarvoor had ik een jaar of 10 ervaring met zelf wat prutsen en proberen op gitaar, maar echt indrukwekkend was dat niet, laat staan dat ik een noot kon lezen.
Zonder begeleiding leer je nogal snel een verkeerde techniek, ook al zijn er enorm veel goeie filmpjes op YouTube.

Voor mij is de ervaring 100 % positief. Er is een goeie klik met mijn pianoleerkracht, ik speel toffe dingetjes en er is veel progress.
De AMV-lessen zijn enorm boeiend, al ben ik (zoals de meesten) geen fan van het zingen. Persoonlijk zou ik liever wat meer theorie krijgen in plaats van solfège, dus misschien dat ik volgend jaar bij een andere leraar les zal volgen.

Ik merk wel dat niet iedereen in mijn klas enthousiast is en er zijn ook veel afvallers. Je moet er echt wel interesse in hebben (ook in de theorie) of het wordt snel saai denk ik.

En ik zie ook af en toe kinderen die gedwongen worden door hun ouders en die zo alle plezier en interesse verliezen in muziek, heel spijtig. Als ik dat zie dan ben ik wel blij dat ik er nu pas aan begonnen ben, vrijwillig :p

Dus ja, enkel maar goeie ervaringen bij mij! 't Heeft mij 320 Euro voor een jaar gekost en dat vind ik eigenlijk best wel ok

rsc
6 juni 2018, 16:11
Even on-topic voor piano's, nog even zitten zoeken naar de piano die ik zou nemen.
Vast goedkoper te krijgen op andere plaatsen, maar bij keymusic krijg snel korting als vaste klant. :P
https://www.keymusic.com/be/item/yamaha-np-32-piaggero-white/

Die heeft maar 76 toetsen ipv 88 en geen weighted keys.

Ik denk dat je het beste af bent met een alesis recital pro of een yamaha p45.

Satkan
6 juni 2018, 16:27
Die heeft maar 76 toetsen ipv 88 en geen weighted keys.

Ik denk dat je het beste af bent met een alesis recital pro of een yamaha p45.

Die toetsen zijn wel drukgevoelig though. De duurdere piano die al gelinkt was is uiteraard beter. En een duurdere dan die ook weer.

sandervdw
6 juni 2018, 20:43
Voor acoustisch heb ik ook een washburn van ongeveer 250 euro gekocht.
Elektrisch zou ik hetzelfde nemen qua prijs, maar dan wel met de vraag aan de verkoper hoe het zit qua ontstemmen enzo.
Mijn washburn ontstemt bijna niet, een squier van fender al verschrikkelijk na 5 minuten.
Dan heb je nog geen AMP natuurlijk.

Vast goedkoper te krijgen op andere plaatsen, maar bij keymusic krijg snel korting als vaste klant. [emoji14]
https://www.keymusic.com/be/item/yamaha-np-32-piaggero-white/Ik heb een epiphone les Paul special 2 en kleine Vox versterker gekocht om mee te beginnen. Goeie combinatie voor 250 euro. Nadien een grotere Fender en Roland amp bijgekocht wat best wel goeie amps zijn voor hun prijs.

Uiteindelijk heb je met 500 euro een goed geheel om met elektrische gitaar de eerste jaren door te komen.

Satkan
6 juni 2018, 21:32
Ik heb een epiphone les Paul special 2 en kleine Vox versterker gekocht om mee te beginnen. Goeie combinatie voor 250 euro. Nadien een grotere Fender en Roland amp bijgekocht wat best wel goeie amps zijn voor hun prijs.

Uiteindelijk heb je met 500 euro een goed geheel om met elektrische gitaar de eerste jaren door te komen.

Damn, da's inderdaad goed gerief om mee te starten. Vox heeft ook wel leuke higher end amps, zeker als je wat warme sounds wilt, naar mijn gevoel.

Epiphone heeft ook altijd wel toffe gitaren gemaakt, die semi-acoustische en les pauls klinken wel altijd deftig!

BieBie
7 juni 2018, 06:19
Epiphone is idd de starters gitaar dan je huis moet hebben

BieBie
7 juni 2018, 06:19
https://www.youtube.com/watch?v=R9rERx4Srg0

sandervdw
7 juni 2018, 07:53
Damn, da's inderdaad goed gerief om mee te starten. Vox heeft ook wel leuke higher end amps, zeker als je wat warme sounds wilt, naar mijn gevoel.

Epiphone heeft ook altijd wel toffe gitaren gemaakt, die semi-acoustische en les pauls klinken wel altijd deftig!

Voor de duidelijkheid:
https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Epiphone-Les-Paul-Special-II-WR-Wine-Red/art-GIT0031208-000
+
https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/VOX-Pathfinder-10-Combo/art-GIT0001104-000

en dan later
https://www.guitarcenter.com/Fender/FM-212R-Guitar-Combo-Amp-1273888002756.gc
en deze
https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Roland-Cube-10-GX-Combo/art-GIT0032405-000;pgid=CtMgkEYXFi5SRpt_qpwmKDGN0000xDlo-t6P

(ook nog dit: https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Line-6-Pocket-POD/art-GIT0011061-000 leuk om mee te experimenteren!)

Allemaal echt niet zo duur.

KBE
8 juni 2018, 00:24
Gewoon met letters leren spelen.
Zo heb ik het ook geleerd voor piano te spelen.

Piano keyboard diagram - piano keyboard layout (http://www.piano-keyboard-guide.com/piano-keyboard-diagram.html)
Hier site met songs

Piano letter notes for beginners! Easy tutorials (http://easy-letter-notes.com/)

Gitaar heb ik leren spelen met tabs ( en heb ook muziekschool gevolgd, mijn leraar begon zelf niet aan notenleer maar meteen tabs geleerd )
En als je wat ervaring opdoet, dan ga je gewoon by ear dingen kunnen doen.
Het is wel volhouden, ik heb het al opgegeven maar kan nog gitaar spelen en piano zou niet meer lukken.

Bestaan wel wat softwares die ook noten omzetten naar letters en vice versa.

Je hebt ook nog dit als je piano /keyboard midi ondersteund.

https://www.synthesiagame.com/

kakature
8 juni 2018, 08:19
Die letters zijn toch ook gewoon noten? :p

Je zal perfect liedjes kunnen spelen als je op YouTube videos vindt van Synthesia, of als je gewoon de noten ("letters") vanbuiten leert.

Je moet voor jezelf weten of je dat voldoende vindt natuurlijk. Het is perfect mogelijk om die nummers heel goed te spelen zonder de correcte techniek of zonder iets anders van je instrument te kennen. Het hangt er allemaal van af wat je wil bereiken en hoeveel tijd je er aan wil spenderen.

Chilliewillie88
12 juni 2018, 13:29
Ruim 15 jaar muziekschool gevolgd. Nooit spijt van gehad. Voor de een zal het al beter meevallen dan voor de ander. Toch belangrijk dat je een goede techniek aanleert, bij eender welk instrument. Instrumenten gelijk piano en gitaar zijn al wat toegankelijker voor mensen die er totaal geen ervaring mee hebben. Blaasinstrumenten zijn dan weer een pak moeilijker om zonder begeleiding op te leren spelen.

StarSeeker
21 juni 2018, 19:04
... Om dan niet te spreken over strijkinstrumenten, die zelfs met goeie leerkrachten moeilijk zijn om te leren :D

sandervdw
21 juni 2018, 19:15
Bij zowel blaas als strijkinstrumenten komt er ook gewoon geen geluid uit zonder de juiste techniek.
Piano en gitaar kan je nog leren zonder muziekkennis. Genoeg muzikanten die geen noten kunnen lezen.