PDA

Volledige versie bekijken : Fotografie

VLB
31 mei 2018, 11:03
Hoi,

Al enkele jaren ben ik erg geintresseerd in fotografie. Telkens als ik foto's zie van vrienden hun reizen, uitstappen of foto's zie verschijnen van een plaats waar ik zelf ben geweest ben ik jaloers hoe bepaalde mensen dat zo in beeld krijgen. (Vaak zijn het wss wel professionele fotografen die deze nemen, graag zou ik toch echter in de buurt wilen komen)
Zelf neem ik nogal eens een foto met mijn iphone. Hiermee kan je uiteraard mooie foto's maken...
Maar als je ze naast die van een camera legt blijken ze uiteindelijk (zo goed als) niks waard...

Daarom zou ik graag deze zomer er werk van maken me hierover bij te schaven!
Eventueel via een opleiding aangezien ik toch ook wat basis ontbreek en ze je ook leren werken met programma's om te bewerken.
Het dichtsbijzijnde was Syntra in Kortrijk. Soms lees & hoor ik wel dat Syntra niet 100% is...
Ik wil het liever van de eerste keer goed doen...
Ik zou een cursus zoeken van 1-2 weken volledig programma, of volgend jaar iets voor 1 semester als avondopleiding 1-2 avonden per week.
Volgens mij moet ik in zo'n periode toch wel een deftige basis kunnen leggen. Daarna kan ik dan zelfstandig voortbouwen!

Is dit realistisch in zo'n periode? Heeft iemand hier ervaringen mee? Tips waar ik verder kan zoeken?

Daarnaast vragen die opleidingen dat je zelf over een camera beschikt... Heeft iemand daarin raad?
Ik geraak er niet aan uit, het lijkt met dat je goede camera's kunt kopen voor 200€ maar je kan ook naar de 2500€ gaan.

Het is de bedoeling dat de camera toch wel een lange periode meegaat & kwaliteitsfoto's kan maken.
Met kwaliteit bedoel ik foto's die in boekjes zou kunnen staan.
Heeft iemand camera's die worden aangeraden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bigbuddha
31 mei 2018, 12:02
Youtube staat vol met tips, trick voor zowel beginners als gevorderde. Bij syntra ga je volgens mij niet veel meer leren. Als je de tijd hebt misschien wel een handig start punt, maar voor de rest zijn er honderden mensen die je kan volgen op youtube die jouw al voor weren ;)

Welk budget heb je over voor camera?
Waar wil je naartoe? All-round, street, portrait, landschap, product, macro, dieren, ...... Altijd handig om te weten naar keuze van toestel/lenzen.

VLB
31 mei 2018, 17:05
Youtube lijkt natuurlijk ook wel een optie! Bedankt voor de tip, heb je namen van youtubers die ik zeker zou moeten volgen?

Het zou eerder om een all-round camera te gaan. Zullen voornamelijk mensen op staan maar een landschap met dieren kan natuurlijk ook voorkomen... als e

Prijs is erg moeilijk. In het begin had ik gehoopt er voor 400€ mee te kunnen beginnen. Helaas als ik zo rondkijk heb je dan maar de basis camera's lijkt mij?
Daarom max 600€ als ik daarmee een camera heb die toch nog enkele jaren relatief up to date is, deftige foto's neemt, goede batterijduur & opslagruimte heeft enz...

ToasT
31 mei 2018, 17:19
Opslagruimte is sowieso altijd een aparte SD kaart, dus dan moet je zien of je dat meeneemt in het budget. Net zoals een goeie draagtas, tripod, ...
Fotografie is een dure hobby om mee te beginnen, maar eens je een goede basis hebt, kun je wel verschillende jaren verder met enkel eens een nieuwe lens of zo te kopen.

Als je voornamelijk mensen wilt fotograferen, zou ik eerder voor iets gaan in de zin van Sony's RX100 reeks, dus een fysiek grote sensor met een klein diafragma maar dus ook met een beperkte zoom.
Of als je eerder iets wilt met verwisselbare lenzen, kun je kijken voor een Fuji X-A5, X-T00 of gelijkaardig.

Een goeie site is bv ook Dpreview: https://www.dpreview.com/buying-guides

Tonerider
31 mei 2018, 18:14
start met een DSLR met allround lens, zoals de 18-135mm van Canon (met 750D of zelfs lager).
- informeer je over de exposure-triangle en dus ook depth of field en de regel van 3.
- begin met automatisch stand en kijk wel settings de camera kiest in welke setting (sport-macro-landscape) om er iets van te leren.
- stap vrij vlug over naar niet-automatische stand en probeer te leren zien waar een verandering in een setting verschil geeft in je foto. Trek dus soms foto's van hetzelfde onderwerp met veranderende setting
- trek veel foto's, maar niet in het wild. Wees bewust van wat je wil trekken.
- plaats ze bijv. op belgium digital forum (alhoewel er veel oude mannen zitten die denken dat de evenaar door hun bilnaad loopt en je moet smeken om raad)
- na veel foto's ga je te weten komen wat je het leukst vindt: macro, landschap, portretten, studio. Als je dit weet, kan je de bijpassende lenzen en gear kopen.
misschien volgend stapje:
- trek in raw en bewerk je foto's in Lightroom (of de alternatieven die goedkoper en eigenlijk even goed zijn)

VLB
31 mei 2018, 18:37
Bedankt voor de tips!

Ik denk dat het het verstandigst is om meteen te kiezen voor een camera met verwisselbare lens aangezien ik er dan nog lang mee kan doen en ik deze kan aanpassen naarmate ik evolueer.
Ik zal alvast verder zoeken bij de camera's die werden voorgesteld :)

@Tonerider -> Jij bent dus ook eerder voorstander om het op jezelf te leren?

Tonerider
31 mei 2018, 22:32
Bedankt voor de tips!

Ik denk dat het het verstandigst is om meteen te kiezen voor een camera met verwisselbare lens aangezien ik er dan nog lang mee kan doen en ik deze kan aanpassen naarmate ik evolueer.
Ik zal alvast verder zoeken bij de camera's die werden voorgesteld :)

@Tonerider -> Jij bent dus ook eerder voorstander om het op jezelf te leren?

jep, ik heb het ook zo gedaan. Op zich is dit een beetje een hobby die je ofwel kan ofwel niet. Ofwel heb je oog voor een foto ofwel niet.
Op Belgiumdigital zit er eentje die elke week 10 foto's trekt, en 7 of 8 zijn niet scherp. Af en toe heeft ze een lucky one. Goed, zolang ze zich er mee amuseert, maar het is duidelijk dat zij het niet heeft.

Ik wil zeker niet zeggen dat ik een meesterfotograaf ben, maar heb toch al verkocht via 500px en dit terwijl ik maar met medium materiaal trek.

Dus het is een kwestie van je materiaal kennen, weten welke instelling wat doet en dat er een oog voor hebben. Wat is een goede compositie, waar moet de scherpte liggen, etc. En jezelf verder vervolmaken door schoonheidsfouten weg te werken en te leren van andere foto's/fotografen.

Dan heb ik het natuurlijk niet over studiofotografie waarbij belichting een belangrijke rol speelt, maar ook daar ga je gewoon via Youtube meer kunnen leren dan je ooit via zo'n cursus gaat leren.

Je kan ook nog een abo nemen op Shoot (http://www.shoot.be/)of Chip Fotomagazine. (https://www.google.com/search?q=fotomagazines&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab). Maar zelfs uit de handleiding van uw camera kan je al heel veel leren. (dat was toch bij die van m'n Canon 700D). Na 1 jaar heb je de meeste tips dan wel gezien en is het een kwestie van toepassen.

Je kan ook altijd 2dehands kopen, dan ga je niet veel geld verliezen als het toch je hobby niet blijkt, maar dan moet je wel iemand in je vriendenkring hebben die met je meegaat en weet waar hij moet op letten, want een dslr en lenzen zijn toch wel gevoelige dingen en kunnen mankementen bevatten die je op het eerste zicht niet merkt.

KBE
31 mei 2018, 23:58
Ik heb ook alles op me zelf geleerd, ben gestart met een nikon d3100 met een 18-55mm. Dan een 18-105 gekocht en blijven mee spelen.
2 jaar geoefend en op Youtube zitten kijken en rustig aan geleerd.

Ben begonnen met de rule of third te hanteren, dan heb ik geleerd over de belichtingsdriehoek, en je zet automatisch stapjes en stapjes.
Zou in het begin niet te veel aantrekken over bewerken van een foto.
Zelf ben ik van mening dat je prachtige foto's kan maken op het goede moment en dat is ook een kunst.
Dag van vandaag zijn er te veel, nemen foto uploaden naar Photoshop en knik plak om het kort te zeggen en ze hebben foto. Zo werkt fotografie niet in mijn ogen, vroeger hadden ze dit ook niet en die maakten ook mooie foto's.

Na 2 jaar heb ik dan een nikon 5200 gekocht. Maar heb alles zowat getest, portret, dieren, sport, landschappen etc.
Nadien heb ik toch een cursus genomen voor mij echt te verdiepen in het hele fotografie ( vooral portretten ) en ook tal van boeken gekocht.

En oohja beste tip, wees niet te hard op je zelf, maar ook niet te laks. Kan u spijtig genoeg geen foto's meer tonen van mijn begin jaren ( harde schijf kapot ) en de foto's die ik nu maak.
In kleine stappen omhoog, ben zelf geen pro maar weet toch al een solide basis van fotografie en daar begint et met alles bij.

Gewoon op je zelf leren, enige er zijn voorstanders voor Canon en voorstanders voor Nikon. Moet je zelf beetje uitmaken wat je wil, zijn beide goede merken ( en er zijn nog andere merken ook )
Daarover zou ik toch even advies vragen aan de echte kenners.

Veel succes.

Bigbuddha
1 juni 2018, 13:02
Youtube lijkt natuurlijk ook wel een optie! Bedankt voor de tip, heb je namen van youtubers die ik zeker zou moeten volgen?

Het zou eerder om een all-round camera te gaan. Zullen voornamelijk mensen op staan maar een landschap met dieren kan natuurlijk ook voorkomen... als e

Prijs is erg moeilijk. In het begin had ik gehoopt er voor 400€ mee te kunnen beginnen. Helaas als ik zo rondkijk heb je dan maar de basis camera's lijkt mij?
Daarom max 600€ als ik daarmee een camera heb die toch nog enkele jaren relatief up to date is, deftige foto's neemt, goede batterijduur & opslagruimte heeft enz...

Ik volg er niet heel veel maar heb in het begin wel heel wat tips&tricks gevonden.

Ik volg nu nu: Omar Gonzalez Photography, Ted Vieira, Peter McKinnon, Kai W, Thomas Heato, Jared Polin, ...
Misschien eens googlen op "best photography vloggers for beginners". Dan vind je heel wat.

Ik schiet als hobby met Fujifilm(x-t20). Wil vooralsnog geen blok aan mijn nek. Liever iets minder opvallend. En dan is Fuji toch wel top.
Wel wat duurdere lenzen, maar ze zijn dan ook wel top.

Tweede hands markt zou ik zeker ook eens checken, maar dan via Belgiumdigital forum - Digitale fotografie (http://forum.belgiumdigital.com) ofzo. Daar gaan ze je niet zo snel oplichten als op tweedehands ;)

Mijn bescheiden - niet zo recente - 500px profiel: https://500px.com/bigbuddha

J

w00tw00t
2 juni 2018, 12:15
Ik volg er niet heel veel maar heb in het begin wel heel wat tips&tricks gevonden.

Ik volg nu nu: Omar Gonzalez Photography, Ted Vieira, Peter McKinnon, Kai W, Thomas Heato, Jared Polin, ...
Misschien eens googlen op "best photography vloggers for beginners". Dan vind je heel wat.

Ik schiet als hobby met Fujifilm(x-t20). Wil vooralsnog geen blok aan mijn nek. Liever iets minder opvallend. En dan is Fuji toch wel top.
Wel wat duurdere lenzen, maar ze zijn dan ook wel top.

Tweede hands markt zou ik zeker ook eens checken, maar dan via Belgiumdigital forum - Digitale fotografie (http://forum.belgiumdigital.com) ofzo. Daar gaan ze je niet zo snel oplichten als op tweedehands ;)

Mijn bescheiden - niet zo recente - 500px profiel: https://500px.com/bigbuddha

J

Zitten paar leuke tussen!

@ TS
Een cursus moet je niet volgen. Veel leer je uiteindelijk door zelf te doen. Pak je camera en ga schieten. Het enige wat je nodig hebt is de basics onder de knie krijgen maar dat kan je online of via boeken. En investeer zeker niet in allerlei materiaal; begin simpel en koop bij als je je limieten hebt bereikt of iets verder wilt verkennen. Betreft de camera; eentje met verwisselbare lenzen is toch wel een aanrader. Je hebt DSLRs maar tegenwoordig steeds meer camera's die mirrorless zijn. Mirrorless zijn veel compacter en lichter maar kunnen soms iets prijziger zijn. Je hebt ook verschillende kwaliteiten lenzen dus de prijzen kunnen enorm variëren. Voor uw max budget kan je wel een body met stocklens kopen en experimenteren tenzij je niet vies bent van 2dehands materiaal.

VLB
4 juni 2018, 21:10
Bedankt allen voor de reacties!
Ik kijk deze zomer zeker rond naar camera’s.
Ben omzich niet vies van 2de hands maar zou aeker niet willen dat er iets mis is met het materiaal... zelf ken ik niemand die echt veel kesnnis heeft van camera’s... nieuw zal dus wss veiliger zijn.

De vloggers hou ik zeker ook in de gaten!
Andere tips zijn nog steeds welkom.
Iemand een specifieke camera die zowel werkt volr beginners als gevorderden?

Emiel Goelen
5 juni 2018, 11:50
Ik zou u ook aanraden om Fujifilm te kopen.

Het is misschien wel wat buiten uw budget: https://www.coolblue.be/nl/product/765894/fujifilm-x-t20-zwart-16-50mm-ois-ii.html?ref=430387&gclid=EAIaIQobChMI5a_H2YK82wIVQkTTCh0BZwFkEAQYASAB EgL0_fD_BwE

Waarom? Fuji heeft volwassen lineup van lenzen waar ge alle kanten mee uitkunt, beste primes op de markt, en de camera's zelf zijn super fijn in gebruik. Als beginner kunt ge in JPG schieten met filmsimulaties en heel toffe resultaten krijgen, en naarmate uw kennis groeit kan die camera nog een hele hoop mee groeien. Bron: ik fotografeer al jaren met fuji, ook op bruiloften, communiefeesten etct etc. Er is in principe niks dat ge met die X-T20 niet zult kunnen.

Ik snap dat 2dehands kan afschrikken maar in het geval van de body is het een beetje zoals een smartphone tegenwoordig. Als hij al opstart kan er in principe niet zo heel veel mis zijn. Misschien moet ge eens een nieuwe batterij er in steken maar verder is zo'n systeemcamera een beetje zoals een smartphone. Dat zijn wat geheugenchips en een sensor, op zich is daar niks aan dat kapot gaat, behalve wanneer uw printplaat begint te corroderen maar dan moet ge al een serieus misbruikt exemplaar hebben eer dat op een paar jaar tijd zou gebeuren. Lenzen die ontregeld waren of vol stof geraakten is een andere zaak, daar moet ge meer bij uitkijken. Als ge bij iemand langskomt die niks te verbergen heeft kunt ge normaal gezien uitgebreid testen, en ge moet een beetje vertrouwen hebben in uw medemens natuurlijk.

Als ge gans Cartier Bresson stijl wilt gaan en meer op zoek zijt naar creatieve mogelijkheden ipv all-round zoombereik raad ik u 1 van deze 2 lenzen aan:

https://www.coolblue.be/nl/product/673821/fujifilm-xf-35mm-f-2-0-r-wr-zwart.html?cmt=c_a,cp_901086664,a_47665458951,t_pl a-415167999780,n_g,d_c&gclid=EAIaIQobChMI-JiLwIS82wIVSZnVCh0WcQBvEAQYAiABEgIIIfD_BwE
https://www.coolblue.be/nl/product/168133/fujifilm-xf-35mm-f-1-4-r.html?cmt=c_a,cp_901086664,a_47665458951,t_pla-415167999780,n_g,d_c&gclid=EAIaIQobChMI-JiLwIS82wIVSZnVCh0WcQBvEAQYBSABEgKQ5_D_BwE

Tonerider
5 juni 2018, 12:24
Daar ga ik toch niet mee akkoord.
Camera's kan genoeg mis mee gaan:
- sensor/spiegel kan vuil zijn: extra 50€ voor deze te laten reinigen
- spiegel heeft een max. click-count, wat toch inhoudt dat deze verslijt. Het max. clickcount en het effectief aantal clicks kennen is dus belangrijk
- er kan een probleem zijn met de gordijnen of het synchroniseren ervan (met de flitser).
- firmware/software probleem: zo heb ik een camera gehad die als je begon te filmen er totaal niet meer uit wou (enkel door hard reset)

Of fuji goed is, daar ga ik me niet over uitlaten. Ik heb er nooit mee gewerkt.
De twee topverkopers blijven tot op heden Canon en Nikon. Je hebt uiteraard ook nog vele andere spelers zoals Fuji, Sony, Pentax.
De grote voordelen van Canon en Nikon:
- een overvloed aan 2dehandsmateriaal
- alternatieve merken zoals Tamron en Sigma maken veel meer lenzen voor Canon en Nikon dan voor de andere merken. Deze lenzen zijn pakken goedkoper en dikwijls even goed als de merklenzen. Denk maar aan de Tamron 90mm macro.

Persoonlijk zou ik zeker ook naar de andere merken kijken, want eenmaal je met een merk start is het dikwijls wat moeilijker over te stappen naar een ander. Ik bedoel: Ik ben begonnen met Canon, heb er dan een flitser voor gekocht, dan een macro lens en dan een tele, dus als ik nu wil overstappen moet ik alles met veel verlies verkopen en weer opnieuw kopen voor het andere merk. Dus kijk goed wat je het beste in de hand ligt.

Ikzelf ben ooit begonnen met een instap van Canon: dat was toen de 400D met de 2 kitlenzen: 18-55 en 55 - 250mm. Nu heb ik de 700D en de 18-135mm (zalige kitlens) en tamron 90mm macro 1:1 en dus nog een tele. Aangezien het gewoon een hobby is zou ik volgende keer ook in dezelfde midrange blijven, alhoewel ik me soms erger aan de ruis die redelijk snel optreed bij m'n Canon. Maar het is me ook geen 500€ extra waard.
Verder heb ik ook al eens een huwelijk getrokken met de 18-135mm (en Yuognuo flitser) en die mensen waren perfect gelukkig met de kwaliteit van foto's.

Net zoals bij veel hobby's is het een afwegen van budget t.o.v. prestaties/kwaliteit en wat je er eigenlijk mee wil doen.

Als OP wil weten tot wat een midrange toestel als 700D in staat is (niet meer te koop, heeft een opvolger de 750D) kan ik in PM eens een linkje sturen naar wat foto's.

Tonerider
5 juni 2018, 12:30
Nog een kleine tip: maak altijd een backup van je foto's! Dus foto's op je pc en dan nog eens op een externe hdd.

nuud
5 juni 2018, 12:42
Interessant topic om mee te volgen. Heb thuis nog een nikon d50 met twee lenzen liggen die ik ooit nodig had voor een opleiding. Is al een zeer oud toestel dus misschien eens op zoek naar iets nieuws.

We hadden voor onze laatste reis nog last minute een andere camera geleend van iemand en heb daar toch spijt van.

Je mag me die pm ook sturen Tonerider!

Probleem met mezelf is dat als ik op reis ben ik vaak ook geen zin heb om eerst tien min instellingen te zitten veranderen, dus vaak is dat gewoon point en click. Toen ik die Nikon in het begin had, had ik er ook veel meer interesse/geduld voor en waren de foto's dus van een betere kwaliteit.

Emiel Goelen
5 juni 2018, 13:48
- spiegel heeft een max. click-count, wat toch inhoudt dat deze verslijt. Het max. clickcount en het effectief aantal clicks kennen is dus belangrijk
- er kan een probleem zijn met de gordijnen of het synchroniseren ervan (met de flitser).
- firmware/software probleem: zo heb ik een camera gehad die als je begon te filmen er totaal niet meer uit wou (enkel door hard reset)

De twee topverkopers blijven tot op heden Canon en Nikon. Je hebt uiteraard ook nog vele andere spelers zoals Fuji, Sony, Pentax.
- alternatieve merken zoals Tamron en Sigma maken veel meer lenzen voor Canon en Nikon dan voor de andere merken. Deze lenzen zijn pakken goedkoper en dikwijls even goed als de merklenzen. Denk maar aan de Tamron 90mm macro.

Persoonlijk zou ik zeker ook naar de andere merken kijken, want eenmaal je met een merk start is het dikwijls wat moeilijker over te stappen naar een ander. Ik bedoel: Ik ben begonnen met Canon, heb er dan een flitser voor gekocht, dan een macro lens en dan een tele, dus als ik nu wil overstappen moet ik alles met veel verlies verkopen en weer opnieuw kopen voor het andere merk. Dus kijk goed wat je het beste in de hand ligt.

Ikzelf ben ooit begonnen met een instap van Canon: dat was toen de 400D met de 2 kitlenzen: 18-55 en 55 - 250mm. Nu heb ik de 700D en de 18-135mm (zalige kitlens) en tamron 90mm macro 1:1 en dus nog een tele. Aangezien het gewoon een hobby is zou ik volgende keer ook in dezelfde midrange blijven, alhoewel ik me soms erger aan de ruis die redelijk snel optreed bij m'n Canon. Maar het is me ook geen 500€ extra waard.
Verder heb ik ook al eens een huwelijk getrokken met de 18-135mm (en Yuognuo flitser) en die mensen waren perfect gelukkig met de kwaliteit van foto's.

Net zoals bij veel hobby's is het een afwegen van budget t.o.v. prestaties/kwaliteit en wat je er eigenlijk mee wil doen.

Als OP wil weten tot wat een midrange toestel als 700D in staat is (niet meer te koop, heeft een opvolger de 750D) kan ik in PM eens een linkje sturen naar wat foto's.

voel u vrij

- Levensduur van shutter is een non-probleem, tenzij ge een maniakale fotograaf zijt. Die dingen worden gemaakt om 150-200k shutters te maken, daar komt ge van zijn leven nooit aan.
- Sensor / spiegel vuil: kunt ge best inderdaad even checken als ge een 2dehands toestel koopt. Niks zo gemakkelijk: zet hem op f16 en trek een foto van een witte muur en kijk of ge vlekken ziet. Het is hoe dan ook iets wat ge zelf ook wel eens zult voor hebben als ge foto's gaat maken (ik heb het sowieso een paar keer per jaar vlaggen) en 9/10 keer is het met een blaasbalgske opgelostt. Imo niet echt een reden om niet voor 2de hands te gaan daar ge nog altijd veel meer zult besparen dan dat het u kost om een sticky zandkorrel te laten verwijderen.
- andere 2 heb ik weinig over te zeggen, het zou allemaal kunnen maar in de praktijk zijn 2de hands toestellen gewoon vaak afdankers van gadget freaks die ofwel zijn overgestapt op een andere hobby of op een andere camera en zijn ze vaak zo goed als niet gebruikt.

Verder:
- fuji is schoolvoorbeeld van hoe het hoort met betrekking tot firmware updates en luisteren naar hun user base
- systeemcamera's focusen direct op de beeldsensor dus ge hebt nooit het probleem dat ge uw lenzen moet fijnafstellen zoals ge dat hebt op traditionele DSLR's. Ik heb vroeger nog met Canon geschoten, met de hierboven vernoemde third party lenzen van Sigma en zeker als ge met 1.4 primes gaat fotograferen is dat vaak miserie geweest.
- nikon / canon is veel tweedehands materiaal van te vinden omdat iedereen er vanaf wilt, is bijna onvermijdelijk dat zij ook de mirrorless toer op gaan, en wat er dan gaat gebeuren met huidige lens mounts is een groot vraagteken. Ik kan niet meer doen dan u afraden van daar op dit moment geld in te gaan steken, maar het blijft uw geld natuurlijk.
- Sensor van x-t20 is een stuk beter dan wat op een 700D steekt, qua ruis in elk geval. Dus tot wat de sensor in staat is, is een non argment en trouwens bijzonder afhankelijk van de omstandigheden waarin ge gaat fotograferen.
- Algemeen plezier van bediening vind ik bij fuji ook veel plezanter maar dat moet ge zelf maar weten. Ik vind het fijn om een aperture ring te hebben op de lens bijvoorbeeld.
- Lens lineup is ook echt toegespitst op de sensor, terwijl ge zult zien dat de focus qua lens lineup bij Canon / Nikon toch vooral op het full frame segment ligt.

Ik fotografeer trouwens zelf met Sony voor het moment, dus het is niet zo dat iedereen per se een Fuji moet kopen voor mij, maar het is gewoon de meest gezonde keus voor het moment. Als het volgend jaar iets anders is dan zou ik u gewoon dat aanraden. Maken Canon / Nikon ook goeie camera's? Sure. Is het de beste koop voor uw geld op dit moment? Nee.

MilM1
6 juni 2018, 11:30
Maken Canon / Nikon ook goeie camera's? Sure. Is het de beste koop voor uw geld op dit moment? Nee.

Dit hangt toch echt wel af van voorkeuren en uw doelen in fotografie.
Het is normaal dat wanneer er een alternatief is bepaalde mensen overschakelen (van DSLR naar mirrorless dus).
Je kan daar weinig uit afleiden, want er zijn nog veel meer mensen die de overstap niet maken.

Indien de mirrorless cameras er eerst zouden geweest zijn en dan pas de DSLRs, dan zouden er ook mensen de omgekeerde overstap gemaakt hebben.

De omvang van een DSLR is zowel een voordeel (voor sommige mensen ligt dit gewoon beter in de hand) als een nadeel (het meesleuren is niet altijd even leuk).
Zeker wanneer je met telelenzen begint is de balans op een DSLR soms gewoon beter. Ik heb op mijn safari een Canon 400 2.8 lens gehuurd en dan ben ik toch blij met een DSLR.

Ik heb zelf een Canon DSLR FF + Canon DSLR crop + Fuji X100 + Fuji xt-20 en ik fotograaf nog altijd het liefst met mijn DSLRs.
Ik heb er begrip voor dat sommigen liever de xt-20 hebben maar het blijft een voorkeur.

Wanneer je vooral straatfotografie / landschappen / city trips doet, zal er weinig voordeel zijn aan een DSLR en veel mensen zullen sneller geneigd zijn hun mirrorless camera mee te nemen. Dus dat is sowieso een zeer groot voordeel. (en al zeker voor lange/zware trektochten)
Wanneer je vooral sport / actie / wildlife doet heb je toch nog altijd meer mogelijkheden met een DSLR.

Ondanks mijn voorkeur voor DSLR, ben ik wel wel grote fan van Fuji. Hun visie is zeer goed en ik hou van hun functietoetsen en de aparte aperture ring inderdaad.
En met de 50-140 2.8 en 100-400 gaan ze nog meer de concurrentie aan met DSLRs.

Ik zou vooral eens naar de winkel gaan en de cameras vastnemen. Je zal snel merken welke uw voorkeur heeft.
Indien het de Fuji is, dan moet je niet twijfelen. Indien het de Canon/Nikon is, dan moet je nog de overweging maken of dit voordeel opweegt tegen de nadelen (gewicht bij het dragen of de omvang bij het wegsteken).

Emiel Goelen
6 juni 2018, 13:16
gewicht is een van de laatste redenen voor mij om voor mirrorless te gaan, in het geval van mijn sony kit zou ik inderdaad liever hebben dat ze een grotere body maken waarin meet battery power past dan dat ze het per se compact houden.

Voor de meeste mensen blijft het een hobby die ze zullen beoefenen voornamelijk op vakantie of op uitstapjes, en dan denk ik niet dat ze een 400/2.8 gaan meepakken. Voor mij blijft het belangrijkste punt gewoon dat zowel Canon als Nikon op een kantelpunt staan. Traditionele DSLR's lopen waarschijnlijk op hun laatste benen, omdat er nu eenmaal voordelen te behalen zijn door mirrorless te gaan. Ik snap dat niet iedereen daar per se zin in heeft, en waarschijnlijk zal er ook wel een (kleine) markt blijven bestaan voor mensen die graag blijven bij pentaprism viewfinders (waaronder ikzelf, trouwens), maar nogmaals, ik zou op dit moment echt iedereen afraden van nog te investeren in canon/nikon materiaal tot ze duidelijk hebben gemaakt of ze gaan switchen van mount om het wegvallen van de flange distance optimaal te kunnen benutten. Bij Fuji is dat risico niet, daar bovenop is het nog eens een veel sympathieker bedrijf dat daadwerkelijk naar hun userbase luistert, keurig firmwares levert (ook op oudere toestellen), en over het algemeen gewoon camera's en lenzen maakt die tot de verbeelding spreken. Voor hetzelfde geld investeert ge in een systeem dat over een jaar niet meer verder ondersteund zal worden, en het gaat over te veel geld om dat risico te nemen als ge dan toch van 0 begint.

Ik weet dat ik klink alsof ik het Fuji gospel hier ben aan het prediken maar in een zee van lullige bedrijven is het echt niet moeilijk om goed uit de verf te komen.

Tonerider
6 juni 2018, 13:53
langs de ene kant spreekt ge over hobby voor vakantie en uitstapjes en langs de andere kant haal je als argument o.a. firmware aan. Alsof vakantiefotograven daar mee bezig gaan zijn.

Die polemiek over de grootschalige overstap naar mirrorless is al jaren bezig en is nog steeds niet gebeurd. Als ge op basis daarvan iemand afraadt om canon/nikon te kopen dan gaan ze nog wat jaren mogen wachten. Die 2 gaan nog lang naast elkaar blijven bestaan en ook gerenommeerde foto-sites geven dat aan, net omdat beiden hun field of expertise hebben en elke hun voor- en nadelen.
As this year's releases should make clear, both formats will continue to develop to justify their existence. (https://www.digitalcameraworld.com/features/dslr-vs-mirrorless-cameras-how-do-they-compare/7)
Nikon heeft recent bijv. nieuwe technologiën ontwikkeld om de strijd aan te gaan met mirrorless (vb. silent shutter). Een bedrijf als Canon of Nikon gaat daar echt geen geld in pompen als enkel mirrorless de future is.
Maar goed, dit is een beetje zoals de console/PC discussie: daar wordt ook al jaren geroepen dat het over and out is voor pc. Mirrorless bestaat al 10 jaar en heeft zijn marktaandeel, maar daar houdt het ook op.

Conclusie: OP gaat voor zichzelf moeten uitmaken wat hij wil. Wil hij meer weten over de voor en nadelen van elk: google mirrorless vs dslr en je vindt tig hits, velen zelf van dit jaar. Maar bovenal: ga ze ook eens uittesten (en voor info moet je niet naar Mediamarkt gaan, wel voor ze eens vast te pakken. )

FEW
6 juni 2018, 14:02
Ik zou starten met iets als:
Sony a6000 met kitlens, daar kan je veel leuke en goedkope lenzen voor kopen:
- https://www.amazon.de/Neewer-Manueller-Objektiv-Mount-Digitalkameras/dp/B07CYS5H1Q/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1528286291&sr=8-2&keywords=neewer&th=1
- https://www.sainsonic.com/products/kamlan-50mm-f1-1-prime-lens
- https://www.kickstarter.com/projects/kamlan/kamlan-28mm-f-14-standard-mirrorless-prime-lens
- https://www.kickstarter.com/projects/bozzou/pinhole-pro-professional-pinhole-lens-for-dslr-and (echt om mee te spelen)
- ...

Dan ben je voor +-€ 600 gesteld, hoef je niet met een enorm toestel op stap te gaan. En gewoon starten met een van de duizenden tutorials die te vinden zijn op Google en Youtube: https://expertphotography.com/a-beginners-guide-to-photography/

Emiel Goelen
6 juni 2018, 14:21
Nikon heeft recent bijv. nieuwe technologiën ontwikkeld om de strijd aan te gaan met mirrorless (vb. silent shutter). Een bedrijf als Canon of Nikon gaat daar echt geen geld in pompen als enkel mirrorless de future is.

Sorry maar da's een kul argument. Natuurlijk moeten die mannen ook iets doen wanneer ze zien dat hun market shares opgeslokt worden door fuji op het crop segment en sony op het full frame segment. Een kleine incrementele update is nog altijd een pak simpeler om te implementeren dan heel uw systeem van lens mounts om te gooien. Daarbij kunt ge ook de kanttekening maken dat zowat elke grote innovatie (BSI sensor, IBIS en het op grote schaal beschikbaar maken van systeemcamera's) , m.a.w. alle daadwerkelijke innovatie van andere partijen komt zoals fuji, sony, panasonic, olympus. Canikon zitten al jaaaaren op hun lauweren te rusten en fotografen te pluimen zonder daadwerkelijk te innoveren met als resultaat dat ze daar nu zwaar paniekvoetbal moeten gaan spelen.

Ik ben echt niet geinteresseerd in een fanboy discussie of om mijn groot gelijk te halen. Ik heb professioneel en prive met canon, nikon, fuji, sony en olympus gefotografeerd en ik schrijf op basis daarvan mijn bevindingen neer in de hoop dat iemand er iets aan heeft, OP moet maar zien wat hij er aan heeft. Ik zie niet welk daadwerkelijk argument gij nu aandraagt dat OP een canon moet kopen behalve omdat gij er ook een hebt en er tevreden van zijt. Ik bedoel, da's heel fijn voor u maar ge kunt het bezwaarlijk onderbouwde raad noemen.

Tonerider
6 juni 2018, 14:38
Sorry maar da's een kul argument. Natuurlijk moeten die mannen ook iets doen wanneer ze zien dat hun market shares opgeslokt worden door fuji op het crop segment en sony op het full frame segment. Een kleine incrementele update is nog altijd een pak simpeler om te implementeren dan heel uw systeem van lens mounts om te gooien. Daarbij kunt ge ook de kanttekening maken dat zowat elke grote innovatie (BSI sensor, IBIS en het op grote schaal beschikbaar maken van systeemcamera's) , m.a.w. alle daadwerkelijke innovatie van andere partijen komt zoals fuji, sony, panasonic, olympus. Canikon zitten al jaaaaren op hun lauweren te rusten en fotografen te pluimen zonder daadwerkelijk te innoveren met als resultaat dat ze daar nu zwaar paniekvoetbal moeten gaan spelen.
uw argument hierboven: Voor mij blijft het belangrijkste punt gewoon dat zowel Canon als Nikon op een kantelpunt staan. ....ik zou op dit moment echt iedereen afraden van nog te investeren in canon/nikon materiaal tot ze duidelijk hebben gemaakt of ze gaan switchen van mount om het wegvallen van de flange distance optimaal te kunnen benutten.

dus nu is hun innoveren in dslr ineens paniekvoetbal. (terwijl ze zelf ook mirrorless aanbieden). Ge spreekt u eigen constant tegen.

Ik ben echt niet geinteresseerd in een fanboy discussie of om mijn groot gelijk te halen. Ik heb professioneel en prive met canon, nikon, fuji, sony en olympus gefotografeerd en ik schrijf op basis daarvan mijn bevindingen neer in de hoop dat iemand er iets aan heeft, OP moet maar zien wat hij er aan heeft. Ik zie niet welk daadwerkelijk argument gij nu aandraagt dat OP een canon moet kopen behalve omdat gij er ook een hebt en er tevreden van zijt. Ik bedoel, da's heel fijn voor u maar ge kunt het bezwaarlijk onderbouwde raad noemen.

Als OP wil weten tot wat een midrange toestel als 700D in staat is (niet meer te koop, heeft een opvolger de 750D) kan ik in PM eens een linkje sturen naar wat foto's.ge leest wat ge wilt. Het zijt gij die hier op verder bleef doorbomen hoe fantastisch de fuji wel is.

w00tw00t
6 juni 2018, 20:58
- nikon / canon is veel tweedehands materiaal van te vinden omdat iedereen er vanaf wilt, is bijna onvermijdelijk dat zij ook de mirrorless toer op gaan, en wat er dan gaat gebeuren met huidige lens mounts is een groot vraagteken. Ik kan niet meer doen dan u afraden van daar op dit moment geld in te gaan steken, maar het blijft uw geld natuurlijk.

Ga ik toch niet mee akkoord. Zet er een canon EF-EOS M adapter op en je schiet met uw EF en EF-S lensen verder zonder probleem. Daarnaast blijven Sigma en Canon nog steeds geweldige prime lenzen leveren.

Het doemscenario dat DSLRs gaan verdwijnen doet al jaren de ronde. Net zoals smartphones alle DSLRs gingen vervangen. Beetje gezever en de zoveelste hype. Zowel mirrorless als DSLR zullen naast elkaar blijven bestaan.

Ze zeiden ook dat e-readers papieren boeken gingen vervangen en alle boekhandels failliet zouden gaan. Ik zie het dagdagelijks.

kampers
6 juni 2018, 23:35
Ik zou het geld van opleiding besparen en dit in materiaal steken. Ik zou sws voor een DSLR gaan en ik kan Canon zeker aanraden. Ook als je later een nieuw model koopt of een 2de toestel.. het menu is het zelfde. Dat is bij andere merken meestal niet het geval.

Ik heb ook alles online geleerd. Heb ook cursus bij cvo gedaan waste of time and money.

Lynda.com gratis trial is bekijken.
YT zijn er veel. Ik vind Tony en Chelsea Nortruph wel goed.

de Waaslandwolf
21 juni 2018, 21:08
Inderdaad geld eerder in materiaal steken, en ik zou ook naar tweedehands kijken. Kleine tip: veel fotowinkels verkopen ook gebruikt materiaal. Persoonlijk al gekocht bij Grobet en Konijnenberg, en verder zijn er nog hopen webshops met een gelijkaardig aanbod à la Cameranu of Kamera-express. Materiaal wordt door hen gecontroleerd en is dus steeds in goede staat normaal. Bijna al mijn materiaal zo gekocht en geen klachten tot dusver! Verder ook volledig autodidact, en intussen trek ik foto's waar ik me allerminst voor schaam. :)

Qua merk en toestel: mijns inziens zijn digitale camera's het 'goed genoeg' punt al jaren gepasseerd, dus veel hangt af wat je er mee wilt doen, hoe graag je met een bepaald toestel werkt en hoeveel geld je er tegen aan wilt gooien.