PDA

Volledige versie bekijken : Vrijmetselaars

Bibiciwan
28 mei 2018, 22:52
Zijn er hier? Ooit geweest of hopende ooit te worden? Of nog interessanter, partners van vrijmetselaars? Die van mij is al een jaar of tien lid en ik vraag mij soms af wat andere 'buitenstaanders' er van vinden. Voor wat ik er zo al jaren af en toe over hoor... :oink::oink::oink:

Tefal
28 mei 2018, 23:51
Ik heb daar wel interesse in, maar ik wil eerst 100% weten wat het inhoud. En dat vind je nergens volledig. Dus voorlopig blijft het bij interesse.

Bibiciwan
28 mei 2018, 23:57
Ik heb daar wel interesse in, maar ik wil eerst 100% weten wat het inhoud. En dat vind je nergens volledig. Dus voorlopig blijft het bij interesse.

Ze houden idd zwaar aan hun beroepsgeheim. Ik hoor zo veel en toch weet ik éigenlijk niks. Bij ons is het steeds interessant met ik als (lapsed maar toch een beetje) katholiek en hij als vm.

opengrid
29 mei 2018, 00:27
Ze houden idd zwaar aan hun beroepsgeheim. Ik hoor zo veel en toch weet ik éigenlijk niks. Bij ons is het steeds interessant met ik als (lapsed maar toch een beetje) katholiek en hij als vm.

Katholiek zijn vormt (tegenwoordig) toch geen probleem om vrijmetselaar te zijn? Een vrijmetselaar 'moet' zelf een vorm van geloof hebben (erkennen dat er een hogere 'macht' is)

Bibiciwan
29 mei 2018, 14:07
Katholiek zijn vormt (tegenwoordig) toch geen probleem om vrijmetselaar te zijn? Een vrijmetselaar 'moet' zelf een vorm van geloof hebben (erkennen dat er een hogere 'macht' is)

Ah nee, ik bedoel ik - mevrouw - ben halverlings katholiek, mijn man - de broeder - erkent een hogere macht zonder specifiek te gaan. Maar je moet idd aangeven te aanvaarden dat er 'iets' boven je staat.

Domieneo
30 mei 2018, 07:56
Ik heb hier waarschijnlijk een verkeerd beeld van maar dit lijkt mij gewoon een rijke/oude mannen club. Zouden die iets speciaals doen buiten wat samenkomen en wat ritueeltjes doen?
De ons kent ons mentaliteit is wel handig als je in het bedrijfsleven zit.

willydrama
30 mei 2018, 20:42
Moet je hier financieel rijk voor zijn ? Veel hogere politiefunctionarissen zijn vrijmetselaar maar niet steenrijk. Een zoon van een vrijmetselaar die ik ken kreeg ooit de boodschap (een fysieke brief) dat hij niet meer diende te studeren aan de universiteit want de loge zou regelen dat hij elk jaar zou slagen, dit was in de jaren zestig.

Freemasonry (http://web.archive.org/web/20170825151949/http://www.rotten.com:80/library/conspiracy/freemasonry/)