PDA

Volledige versie bekijken : Alcohol gebruik bij je thuis

FlatSix
25 mei 2018, 20:00
We hadden het vanmiddag op het werk over alcohol gebruik tijdens onze studententijd. We zitten eigenlijk met een 6-tal jonge mensen, allemaal tussen de 24 en 28. Ik verschoot eigenlijk helemaal niet van de verhalen of algemeen alcohol gebruik maar wel van in de mate waarin zij nu nog thuis bij bijvoorbeeld het avondeten nog drinken.

Nu, ik ben zelf redelijk 'braaf' opgevoed, en ik kan voor zover ik me kan herinneren niet één moment bedenken waarin ik thuis alcohol (bier of wijn, of andere) dronk. Ouders dronken heel af en toe eens een glaasje wijn van een fles die ze gekregen hadden, of meegebracht hadden van bijvoorbeeld Frankrijk.

Het is niet dat wij als gezin niet drinken want als we echt uit eten gaan dan drinken we bijna allemaal altijd een fris pintje of een wijntje bij ons eten. Als ik op café ga met vrienden of in de zomer op een terrasje zit drink ik ook regelmatig bier, ik mag het uiteindelijk graag. Als ik bij maten naar voetbal of iets dergelijk ga kijken hebben die ook altijd verschillende bakken bier in huis, en dan drink ik uiteraard ook mee. Ik denk echter niet dat ik zelf ooit alcohol in een supermarkt gekocht heb,...

Eén van de collega's zei dat die thuis alle dagen een pintje drinkt, en bij het eten nog een wijntje, en de anderen gaven aan toch ook regelmatig thuis alcohol te drinken 'zonder reden', dus echt als drinken.

Ik ben eigenlijk sowieso al iemand die heel veel water drinkt dus voor de dorst moet ik het niet doen, en super voor de gezondheid kan het toch ook niet zijn?

Drinken jullie thuis 'zonder speciale gelegenheid' alcohol, en op welke basis?

Mulan
25 mei 2018, 20:58
Heeft dat ook niet wat te maken met de beginfase van zelfstandigheid/alleen wonen? Ik weet nog dat mijn zus dan ook dagelijks enkele glazen wijn dronk bij het avondeten, simpelweg omdat het kon ;)

Ikzelf drink niets van alcohol. Omdat mijn man eerder een sociaal drinker is, hebben we dus geen alcohol in huis. Gaan we ergens uit eten, een terrasje doen,.. Zal hij veelal 1 of 2 glazen drinken. Wijn of een speciaal biertje. Maar kan evengoed genieten van een tonic of we proberen eens een alcoholvrije cocktail uit.

Mijn ouders drinken ook zelden alcohol, maar sinds ze niet meer moeten gaan werken, aperitieven ze élke middag. 1 glaasje cava/porto/... En een hapje voor het middageten, simpelweg omdat het kan, als verwennerijtje.

DJ-3000s
25 mei 2018, 20:58
Hoe oud ben je?

FlatSix
25 mei 2018, 21:07
Heeft dat ook niet wat te maken met de beginfase van zelfstandigheid/alleen wonen?

Wel, woon best al een tijdje alleen, maar heb nog steeds geen enkele keer alcohol in huis gehaald.

Hoe oud ben je?

Wel, ergens tussen 24 en 28 zoals je kan afleiden uit de post.

Ohm
25 mei 2018, 21:11
Ik drink zelden alcohol en nooit thuis.
Thuis is het water bij het eten en een blikje zero frisdrank in de zetel/bureau.

Het enige moment dat ik thuis iets van alcohol aanraak is als ik er stoofvlees mee maak. Donkere Leffe is hemels daarin.
Als ik 2 pinten drink op een maand zal het al veel zijn (en is altijd op café of restaurant).

Zo nu en dan krijg ik eens een fles champagne of wijn. Ik heb hier nog 2 flessen onaangeroerd staan sinds ik 4 jaar geleden gaan samenwonen ben. Meestal geef ik die weg of giet ik ze weg.

Crashtestdummy
25 mei 2018, 21:42
ik heb bier in huis, maar ik drink niks van alcohol alleen thuis, alleen maar als er volk komt.

glashelder
25 mei 2018, 22:05
Heel soms drinken we een flesje bier, 's avonds bij een filmpje of zo. Mijn vriendin vaker (één keer per week of zo?) dan ik (eerder één keer per maand). Maar echt niet dagelijks, of bij de maaltijd. Ik heb wel een fles wijn in huis (eens meebesteld met een pita toen ik niet aan het minimumbedrag kwam :lol:) maar die staat hier ook al maanden. Net als het flesje champagne dat bij een ontbijtmand zat :p

Ik ben dus eerder een sociale drinker. Bij mijn fwb drink ik altijd wel wijn, ook als we uitgaan.

kay-gell
25 mei 2018, 22:18
Nooit en ik vind dat veel mensen daar een echt ongezonde houding tov hebben.
Iedere keer ze s avonds weggaan MOET er gedronken worden want das het sociale ding om te doen.

ikbenben
25 mei 2018, 22:40
Ik heb een hele kast vol sterke drank (denk een stuk of 30 flessen, vanalles wat) en redelijk wat van bier in de frigo liggen....en ik drink bijna nooit :lol:
Als ik op restaurant ga drink ik meestal wel een aperitief maar bij het eten zelf meestal water. Thuis en op 't werk ook altijd water.
Ik drink enkel voor de smaak en als ik er zin in heb. Kan er geen aantal op plakken maar de ene maand drink ik niets van alcohol en de andere dan weer enkele, maar nooit veel en zéker niet dagelijks.

scriptkiddie
25 mei 2018, 22:56
Ik drink nooit (alleen, zonder gelegenheid) alcohol thuis. Maar ik drink quasi altijd alcohol als ik op restaurant ga, een terras doe, uitga, ... Een echte sociale drinker dus.

Toen ik nog in Leuven op kot zat dronk ik wekelijks 20 of 30 pinten bier, maar toch heb ik nóóit iets van alcohol op mijn kot gedronken. Dat was altijd op café of bij vrienden etc.

utred?
25 mei 2018, 23:24
Bende freaks alsof een normale mens een avond doorgeraakt zonder alcohol dan begint ge toch veel te veel te denken.

Sylverscythe
26 mei 2018, 00:39
Ik heb mijzelf al vaak dezelfde bedenking gemaakt. Vrienden die dan elke avond bijna wel eens een speciaalbier moeten hebben en op zondag een fles wijn of twee met de familie. Vreemd.

Hier thuis ook nooit gezien dat er alcohol werd gedronken, tenzij er mensen over de vloer kwamen. Nu ik alleen woon, wil ik soms wel eens een nieuw bier proberen, maar dat gaat dan over 1 glas om de paar weken ofzo. Als ik wegga zijn dat dan max 2 glazen, dus gewoon geen zware drinker. Maar ik drink dan ook voor de smaak, en begrijp mensen niet die de ene na de andere Jupiler ofzo drinken.

Waelvis
26 mei 2018, 04:43
Oei, nu voel ik mij precies een alcoholieker.

Ik drink geregeld thuis alcohol. Maar alles hangt af van met welke ploeg ik sta.

Vroege: meestal een aperitiefje terwijl ik het eten maak (Whisky-Cola of gin-tonic)
Late: Zwaar biertje als ik thuiskom terwijl ik nog naar 1 a 2 afleveringen van een serie kijk.
Nacht: niks.

Als ik gewoon thuis zit meestal ook een aperitief. Alhoewel ik tussendoor wel eens een pintje of 2 kan drinken.

Ik ga quasi nooit meer dan 3 glazen alcohol per dag drinken, en doe het ook niet dagelijks.
Maar ik ga nooit op café, en uitgaan doe ik ook nooit.
Op verplaatsing drink ik max 1 (soms 2 als er genoeg tijd tussen zit) glas alcohol. Aangezien ik meestal nog met de auto naar huis rij.
Gisterenavond bvb bij m'n ouders gaan eten. Daar als aperitief een gin-tonic gedronken, en na het eten 1 glaasje wijn.

Het is trouwens +3j geleden dat ik nog zat ben geweest (mijn trouw), en daarvoor was het ook al enkele jaren geleden.
Ik drink niet "voor de alcohol", maar voor de smaak.

Feignasse
26 mei 2018, 06:37
Ik drink bijna dagelijks een gewoon pintje, tijdens of meteen na het avondeten. En in de zomer durf ik mij 's avonds ook wel eens een rum-cola of gin-tonic met goed veel ijs maken. Zelfde reden als Waelvis: omdat die dingen mij geweldig smaken. Ik voel mij daar ook absoluut niet slecht over, aangezien mijn verbruik hoewel constant toch zeer laag is (zelden meer dan één consumptie per dag).

Grote flessen wijn en cava die we cadeau hebben gekregen, blijven hier ook gewoon ongeopend liggen. Ik vind het zelfs vreemd dat sommige mensen ons dat nog steeds geven, terwijl ze weten dat mijn vriendin helemaal niet drinkt :wtf:

Feignasse
26 mei 2018, 06:57
Ik drink nooit (alleen, zonder gelegenheid) alcohol thuis. Maar ik drink quasi altijd alcohol als ik op restaurant ga, een terras doe, uitga, ... Een echte sociale drinker dus.

Toen ik nog in Leuven op kot zat dronk ik wekelijks 20 of 30 pinten bier, maar toch heb ik nóóit iets van alcohol op mijn kot gedronken. Dat was altijd op café of bij vrienden etc.

Dus alleen thuis een glas drinken is fout, maar je laveloos zuipen in gezelschap is wel ok want sociaal? :crazy:
Is niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar deze redenering lijkt ook in sommige andere posts terug te komen en ze stoort mij. Precies of je moet anno 2018 wel een rare vogel zijn als je alcohol in huis hebt.

berenod
26 mei 2018, 08:28
Altijd een grote stock in huis, wijn, bier (pils en zware bieren) en sterke drank.

Door de week drink ik niets, 's vrijdags als ik thuis kom meestal in de zetel ploppen met een donker biertje, bij het eten een fles wijn (twee personen).

Beetje seizoens gebonden, in de zomer kan dat ook een gin-tonic zijn of een wodka orange.

Zaterdag en zondag drink ik normaal gezien niet, kan wel voorvallen wanneer we vrienden over de vloer krijgen, of als het echt warm is op ons terras met een gin-tonic...

Zondag 100% droge dag, is bezoeken van vader in rusthuis, daarna lans moeder passeren die nog in het ouderlijk huis woont.

Op verplaatsing drink ik eigenlijk quasi nooit, ook niet op resto, ben altijd BOB.

BieBie
26 mei 2018, 09:46
Hier altijd ruim voldoende Champagne en Cava gekoeld

deathsythe
26 mei 2018, 10:48
enkel in het weekend

Domieneo
26 mei 2018, 11:33
Ik drink zeer zelden. Alcohol heb ik ook nooit in huis liggen. Ik ben er bewust mee geminderd omdat ik moeilijk kan stoppen als ik er een/twee drink.
Nu drink ik enkel nog op reis, bij mijn verjaardag en bij een paar feestdagen. Alles samen is dit misschien een glas of 20 per jaar.
Vroeger dronk ik ook meermaals per week maar ik ben geminderd om gewicht te verliezen en nu geniet ik er ook niet meer van om gewoon zomaar te drinken.
Ik vind dat we als maatschappij een ongezonde houding hebben tegenover alcohol. Bijna altijd krijg ik commentaar van vrienden/collega's als ik niet mee drink.
Als heb ik wel de indruk dat de jeugd dit al beter begrijpt. 40 plussers die dagelijks drinken kunnen er echt niet tegen als je niet meedrinkt. Ze reageren dan precies alsof je hun dag verpest.

Sylverscythe
26 mei 2018, 11:39
Dus alleen thuis een glas drinken is fout, maar je laveloos zuipen in gezelschap is wel ok want sociaal? :crazy:
Is niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar deze redenering lijkt ook in sommige andere posts terug te komen en ze stoort mij. Precies of je moet anno 2018 wel een rare vogel zijn als je alcohol in huis hebt.

Die redenering is natuurlijk absurd, maar dat is wel een soort volkswijsheid die rondgaat. Ik denk dat dit ook de reden was dat wij thuis nooit alcohol dronken zonder volk over de vloer te hebben, het idee dat iemand die alleen drinkt een alcoholieker is of toch die richting uitgaat, terwijl je in groep de vernieling inzuipen ok is ofzo :)

Trouwens iedereen doet wat hij wil hoor, zo lang een ander er geen nadeel van ondervindt. Het is niet mijn gewoonte, maar als mensen dan elke dag een pint drinken, who cares? Ik ben ook de laatste die alcohol wil verbieden, mensen moeten gewoon beseffen dat het uiteindelijk een drug is en ze een beetje moeten nadenken. Misschien dat daar ook de bovenstaande mythe vandaan komt, het idee dat sociale controle mensen van erger zal behoeden (wat nogal sterk van het gezelschap afhangt).

Nahrtent
26 mei 2018, 11:43
Ik drink als ik daar zin in heb. Niet meer, niet minder.

Lobmans
26 mei 2018, 11:48
Ik drink in de zetel bij ne film wel eens graag een paar (1 á 2, hooguit 3) speciaalbiertjes. Niet omwille van de alcohol, maar gewoon omdat ik nu eenmaal een bierliefhebber ben en daar echt van kan genieten. Gewoon pilsbier heb ik ook wel in huis maar dat zal ik niet vlug spontaan drinken thuis, is eerder als er bezoek is ofzo. Ik zie dan ook niet in wat er mis mee zou zijn om thuis alcohol te drinken, zolang het maar om de “juiste reden” gebeurt.. (Iemand die Savonds een paar glazen alcohol nodig heeft om te bekomen van de dag, is iets anders dan iemand die een trappist of whisky degusteert omwille van de smaak).

Bibiciwan
26 mei 2018, 11:51
Mijn ouders hadden beiden een drankprobleem, mijn pa dronk een fles whisky uit op een avond en je merkte daar in wezen niks van. Mijn ma is zo een vervelende 'emotionele' drunk. Ikzelf drink niet omdat ik merk dat het wel heel vlotjes binnengaat. Maar mijn partner drinkt wel een biertje bij het eten, bij een goeie film en stoort mij niet.

AreVee
26 mei 2018, 14:54
k drink regelmatig thius zonder "reden" maar k zie daar het probleem echt niet van in, het is nu niet dat ik als ik aan een bak bier begin die moet opkrijgen tegen het einde van de avond.

heb een vader die nagenoeg dagelijks zwaarder biertje of twee drinkt, ook daar zie ik het probleem niet van, die mens drinkt op zijn werk enkel water en als je dan tijdens het eten een zwaarder biertje wil drinken dan zou ik zeggen alsjeblieft doen, gezondheid gaat daar écht niet van verslechteren en een drankprobleem heeft die nu ook niet bepaald.

ik ga zelf ook nog minstens één keer per week weg (student zijnde) en één keer in het weekend, soms nog aanzienlijk meer en meestal (lees: altijd) wordt er dan alcohol gedronken, ben verder ook heel sportief en ik vermoed gezond, laatste keer dat ik een dokter gezien heb is jaren geleden kan me zelfs met de beste wil van de wereld niet herinneren waarvoor dat was.

ik oordeel niet hoor over niemand ook mensen die geen alcohol drinken, maar ik vind wel dat er in de openingspost en ook andere posts (ook al is er plek voor nuance) iets doorschemert van: amai zeg dat zijn mensen die door de weken dus drinken he, hoe kun je dat nu doen wat voor een rare mensen zijn er toch op de wereld. ik vind een glas drinken thuis (of zelfs een paar) echt absoluut niks bijzonders. vermoedelijk zelfs gezonder dan ieder weekend op café je laveloos drinken. ben zelf overigens zelden (nog) dronken, omdat ik mijn grenzen ken, vader idem, jaren geleden dat ik die dronken gezien heb.

AreVee
26 mei 2018, 14:56
Ik drink als ik daar zin in heb. Niet meer, niet minder.

oftewel dit, vat het eigenlijk perfect samen.

ashuray
26 mei 2018, 15:58
Wat bedoel je met zonder reden? Ik heb bv juist een pina colada gemaakt met ijsblokjes omdat het echt warm is en dat dan super lekker is en goed afkoelt..is dat dan zonder reden? :unsure:

puni
26 mei 2018, 16:00

Aan de andere kant, als ge elke dag zin hebt om te drinken... ;) Ge zou er trouwens van verschieten hoeveel er onder de mat wordt geveegd onder het mom van 'jamaar das toch maar sociaal drinken'.

Zelf jarenlang op verplaatsing geweest met de voetbal, alcoholverbruik lag daar elke keer vrij tot zeer schaamtelijk hoog. Ook veel groepsdruk om te moeten drinken. Tegenwoordig amper nog eigenlijk, de laatste vijf weken denk ik een somersby gedronken en da's alles. Ook wel hoe langer hoe meer met sport en voeding bezig wat minder ruimte laat voor alcohol. :)

Delphiwizard
26 mei 2018, 17:51
Het is ooit meer geweest maar ik heb reeds jaren de gewoonte om enkel de zaterdag avond een paar westvleteren biertjes te drinken, anders geen alcohol en al zeker niet als ik nog moet rijden.

brandon_
26 mei 2018, 20:28

Geen goeie quote vind ik.
Beter zou zijn
Ik drink als ik daar zin in heb. Niet meer, SOMS minder.

Als ik mij rotslecht voel, heb ik ook soms zin om mij lazarus te drinken. In dat geval zou het dus die "Soms minder" moeten zijn en niet die "niet minder".

FlatSix
27 mei 2018, 07:46
Geen goeie quote vind ik.
Beter zou zijn
Ik drink als ik daar zin in heb. Niet meer, SOMS minder.

Als ik mij rotslecht voel, heb ik ook soms zin om mij lazarus te drinken. In dat geval zou het dus die "Soms minder" moeten zijn en niet die "niet minder".

Maar doe je dat thuis dan?

M°°nblade
27 mei 2018, 08:11
Ik drink eigenlijk hoofdzakelijk 'zonder speciale gelegendheden'.

- Ik ga sowieso zelden op stap.
- In het weekend op bezoek bij mijn ouders 1 tot 2 glazen wijnen bij het eten zaterdag.
- Bij het avondeten thuis doe ik zelden tot nooit een fles wijn open om te drinken (ik ben de enige die alcohol drinkt dus dan moet ik die op 2 / 3 dagen volledig zelf uitdrinken).
- 2 keer per week trek ik wel een degustatiebiertje open om maak ik ne gin tonic. Dat is voor 's avonds achter de TV, tijdens battlefield of ne duvel terwijl ik de strijk doe :D
- na werken in de tuin op ne hete dag trek ik wel eens een frisse pint open als verfrissing

Pakweg 5 consumpties per week dus.

Ik ken ene die iedere dag standaard 4 pinten pakt. 2 in de voormiddag en 2 in de namiddag, klokslag 11u en 17u, is al in de 70 en doet dat zo al 15 jaar :p

Wat ik ook raar vind: buiten een goeie guiness in de ierse pub kan een pint op cafe mij zelden bekoren. Dat smaakt ofwel te bitter of dat heeft een ander ranzig nasmaakske of ik drink terwijl ik eigenlijk geen dorst heb. Ik drink veel liever thuis een pint, die smaakt altijd.

apzoeir
27 mei 2018, 08:12
Ik kan er eigenlijk geen tijdstip of reden op plakken.

- Ik kan naar feestjes gaan en de hele avond frisdrank/water drinken, gewoon omdat ik er zin in heb en/of bob van dienst ben.
- Ik kan ook wel eens dronken (niet ladderzat) worden op een feestje, maar 't is niet dat ik dan op voorhand gedacht heb "nu ga ik eens zuipen". Hangt allemaal wat van de stemming van de avond af.
- Ik kan thuis soms wekenlang niets van alcohol drinken. En soms kan ik 's avonds bij goed weer al eens een glaasje rosé drinken op mijn terras.

Ik drink dus eigenlijk vooral als ik er zelf zin in heb. Niet omdat iets moet of omdat het sociaal meer aanvaard is.

Heroixx
27 mei 2018, 10:40
Ik heb ook de indruk dat binnen dit debat de nadruk meer ligt op 'amai, jullie drinken thuis ook door de week, oeioei toch'. Als ik samen met mijn vriendin iets 'specialer' maak om te eten, of uitgebreid eten maak, drinken we een aperitief. Dat varieert van 1 à 2x per week. In het weekend ga ik meestal wel een keer op stap en dan drink ik me meestal zat. Dat kan ook twee dagen zijn in het weekend, en soms ook overdag zondag. Hangt af van de gelegenheid, maar ik drink wel stevig wat alcohol als je het optelt door de week. Daarbuiten sport ik 3 à 4x per week een uur en heb ik een perfect BMI, rook ik niet en voel ik me gezond. Ik voel er me dus ook niet schuldig over.

BieBie
27 mei 2018, 10:43
Drunk guy buys beer

https://www.youtube.com/watch?v=h5h36iJat0k

:D

FlatSix
27 mei 2018, 10:51
Ik heb ook de indruk dat binnen dit debat de nadruk meer ligt op 'amai, jullie drinken thuis ook door de week, oeioei toch'. Als ik samen met mijn vriendin iets 'specialer' maak om te eten, of uitgebreid eten maak, drinken we een aperitief. Dat varieert van 1 à 2x per week. In het weekend ga ik meestal wel een keer op stap en dan drink ik me meestal zat. Dat kan ook twee dagen zijn in het weekend, en soms ook overdag zondag. Hangt af van de gelegenheid, maar ik drink wel stevig wat alcohol als je het optelt door de week. Daarbuiten sport ik 3 à 4x per week een uur en heb ik een perfect BMI, rook ik niet en voel ik me gezond. Ik voel er me dus ook niet schuldig over.

Het is niet mijn bedoeling om iemand schuldig te laten voelen over zijn alcohol gebruik. Ik mag ook graag een Palm of een Duvel maar ik vroeg me toch af gezien de meerkost tegenover bijvoorbeeld water en de impact op de gezondheid hoeveel mensen het doen. Nu, ik zou dezelfde topic kunnen starten over frisdrank eh. Ik heb een collega die elke dag een 1,5L fles Cola leeg drinkt, dat lijkt mij ook verre van gezond.

Delphiwizard
27 mei 2018, 10:57
Dat is idd ook helemaal niet gezond, ik heb persoonlijk alle frisdranken geband

Brecht
27 mei 2018, 11:11
ik drink soms in de week 1 glas whisky 's avonds.

Lobmans
27 mei 2018, 12:04
Het is niet mijn bedoeling om iemand schuldig te laten voelen over zijn alcohol gebruik. Ik mag ook graag een Palm of een Duvel maar ik vroeg me toch af gezien de meerkost tegenover bijvoorbeeld water en de impact op de gezondheid hoeveel mensen het doen. Nu, ik zou dezelfde topic kunnen starten over frisdrank eh. Ik heb een collega die elke dag een 1,5L fles Cola leeg drinkt, dat lijkt mij ook verre van gezond.

Tuurlijk zal een trappist of whiskey duurder en minder gezond zijn dan een glas water. Een droge boterham is ook goedkoper en gezonder dan een pot mosselen, een stevige steak, spareribs,... Een glas water heeft als voornaamste functie het lessen van de dorst, terwijl alcoholische dranken vaak/meestal gedronken worden om er van te genieten en niet zozeer als dorstlesser.

De regel ivm alcoholverbruik blijft voor mij: het kan allemaal geen kwaad zolang ge het niet nodig hebt. De dag dat ge alcohol MOET drinken om te kunnen genieten van iets of om u te kunnen amuseren, is er wel een (beginnend) probleem.

brandon_
28 mei 2018, 09:16
De regel ivm alcoholverbruik blijft voor mij: het kan allemaal geen kwaad zolang ge het niet nodig hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=-w4iuepaU48

sneax
28 mei 2018, 11:32
Ik drink regelmatig eens thuis maar dat is bijna altijd om nadien op café te gaan.

Gewoon 's avonds bij mijn eten een pint drinken of een glas wijn om nadien in de zetel te zitten, nah.

pie-jie
28 mei 2018, 12:04
Ik denk dat ik wel een bovengemiddelde drinker ben dan als ik dat hier zo lees :unsure: Maar ik drink alleen als ik er zin in heb en het is ook niet zo dat ik elke dag iets moet gedronken hebben. Er gaat wel geen enkel weekend voorbij dat ik niets gedronken heb ook. Uiteindelijk heb ik bij mooi weer of na een lastige dag of eender wat gewoon 'zin' in een frisse pint of een gin-tonic of een glas wijn .. Maar zo heb je er ook die een halve fles cola drinken achter hun pc en ik vind echt niet dat een pint minder gezond is 'omdat er alcohol inzit' ...

Evengoed kan er in de winter een periode zijn van droogte en heb ik daar ook geen enkel probleem mee. Bij ons (verschillende vriendengroepen, dus kweetnie ..) is er wel een cultuur van drinken bij het uitgaan. Zowel bij restaurantbezoek, BBQ bij iemand thuis, cafébezoek (al is dit wel veel verminderd sinds ouderschap), .. Ook na de voetbal wordt met gemak menig bier geconsumeerd en dit is dan 's zaterdagmiddags waarna misschien nog een andere activiteit (met dus alcoholgebruik) gepland staat.

Mijn laatste kater is wel al even geleden, vroeger was er zeker een periode dat er élk weekend (en tijdens studententijd ook tijdens de week) een kater om de hoek loerde. Je kan zeker stellen dat ik (en heel veel mensen in mijn omgeving ..) te veel drink, maar ik ben me ook heel bewust voor het gevaar van verslaving die om de hoek loert. Mijn ouders zijn ook zeer sociale mensen en gingen en gaan ook vaak uit of er komen mensen over de vloer en daar wordt wel wat afgedronken en soms kan dit ook eens 'ontsporen'. Maar er was zeker een groot verschil met bv. de pa van mijn vriendin, die echt verslaafd was.

Interessante discussie vind ik zelf. Maar voor mij is het wel zo dat het niet zoveel uitmaakt of ik nu thuis ben of niet. Uiteraard gaat er méér gedronken worden als je uit bent en in gezelschap bent. Jezelf in je eentje dronken drinken, gaat niet gebeuren als je niet verslaafd bent. Maar ik kan perfect genieten van een BBQ tijdens de week met de vriendin met daarbij een aperitiefje en een glas wijn zonder meer .. Daartussen zitten dan ook nog enkele glazen water.

Het is hier al gezegd geweest, maar zolang je niet dat gevoel hebt van het 'nodig te hebben', zit je safe. Je kan hier niet mee akkoord gaan en dit zou ik ook begrijpen, maar je kan over alles die discussie voeren. Wie kent niet het gevoel van echt zin te hebben in een bak friet, echt zin in een glas cola, echt zin in een sigaret (ik rook niet maar denk dat dit hetzelfde moet zijn), ...?

Zeg tegen mij, doe mee aan die maand zonder alcohol en ik ga protesteren omdat ik het vrij useless vind om een maand te pochen dat je niet drinkt om dan op 1 maart onder de toog te liggen na overconsumatie. Maar zegt de dokter mij, je moet nu stoppen met drinken, ik ga het kunnen. Ik ga wel momenten hebben waarbij ik zeg, toeme, nu zou het écht smaken .. Maar da's nog een verschil met verslaving denk ik.

You feel me? Or you judge me now?

Ik drink regelmatig eens thuis maar dat is bijna altijd om nadien op café te gaan.

Gewoon 's avonds bij mijn eten een pint drinken of een glas wijn om nadien in de zetel te zitten, nah.

Dit begrijp ik helemaal niet .. Waarom drink je het dan wél om nadien op café te gaan? Tis niet dat je het dan lust he? Groepsdruk dus?

Vickskemees
28 mei 2018, 12:13
Tgoh,
Ik heb hier ook wel een grote stock aan drank staan, vooral sterke dranken dan of bieren. Maar heb daar gewoonweg geen behoefte aan om iets te drinken. Vroeger jazeker, in de studententijd goed het varken uit gehangen en vaak los de kore in gedronken. Thuis drinken, da's mijn persoonlijke mening is niet hetzelfde. Toch moet ieder het maar voor zichzelf uit maken in de hoeveelheid die zij willen en in welke mate. Het stoort mij op geen enkel gebied. Zelfs als hier mensen over de vloer komen dan drink ik liever ne goeie frisse cola of Ice-Tea of wathever hé. ik ben sowieso al geen wijn drinker dus ja, dat komt al zeker niet op tafel bij mij bij maaltijden.

Vinceness
28 mei 2018, 12:14
Ik drink ook vrij veel, naar de gemiddelde standaarden. Drink ik dagelijks? Nee. Drink ik altijd zwaar bier of wijn of sterke drank? Nee.

Gisteren bv. met het warme weer ben ik Radler beginnen drinken, daar zit 2% alcohol in. Had er 6 binnen, maar qua alcoholniveau is dat dus vergelijkbaar met 2-3 pinten. Soms drink ik gewoon Jupiler 0,0%, omdat ik dat lekker vind. Maar goed, soms kan het ook al eens zijn dat het effectief alcohol is, maar ik ga dan ook niet beginnen tellen van "oei, ik heb er al 2 binnen!" Zo lang dat ik dorst heb en ik heb niet het gevoel dat ik zat aan het worden ben, kan de volgende er echt nog vanaf.

Frisdranken drink ik amper. Het is alcohol, non-alcoholisch bier of water hier.

eniac
28 mei 2018, 12:35
Als student (of nee, tijdens mijn kotperiode) dronk ik eigenlijk vrij veel, met soms zelfs vrij schaamtelijke taferelen als gevolg.

Na mijn kotperiode is dat fel beginnen keren. Tegenwoordig drink ik nauwelijks nog. Thuis beperkt het zich tot eens een gin-tonic (eentje) op zaterdagavond, een tweetal keer per maand. Pintjes liggen in de frigo, maar voor de schoonpa, zelf kom ik daar niet aan.

Op restaurant nog eens een aperitief en eventueel een Irish als dessert, maar tijdens eten gewoon een cola zero oid.
Gisteren naar communiefeest gegaan, glaasje cava en daarna cola zero & spuitwater.

Ik weet dus niet hoe ik de poll moet invullen :)
Het is niet dagelijks, noch vind ik het "regelmatig"... eerder "zeer sporadisch".

FlatSix
28 mei 2018, 12:38
Als er één ding is dat ik uit al jullie antwoorden leer is het dat de gin-tonic enorm populair is. :)

Lexx
28 mei 2018, 12:44
Thuis drink ik sowieso nooit alcohol, enkel en alleen omdat het voor mij niet dorstlessend werkt en omdat ik daar toch nooit goesting in heb
(moet er nog niet aan denken om alcohol bij het eten te drinken want dan kom ik zot, heb water nodig) :p

Bij speciale gelegenheden thuis of bij familie drink ik ook geen alcohol, omdat ik de meeste dingen gewoon niet graag drink.. zou zo'n dingen nooit met goesting drinken.
Enigste momenten wanneer ik alcohol drink of gedronken heb, zijn in de zomer op een warm terras (en een goed koele pint om af te koelen) en een tijd terug op kot om te gaan feesten

Niet dat ik het toen per se dronk omdat ik het wel lekker vond, wel omdat de avonden zoveel grappiger/leuker werden dan wanneer ik niet had gedronken :lol:
(zit niet meer op kot en pendel nu, kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst alcohol heb gedronken)

Vinceness
28 mei 2018, 12:44
Als er één ding is dat ik uit al jullie antwoorden leer is het dat de gin-tonic enorm populair is. :)

't Is ook gewoon superlekker :)

EvilTwin
28 mei 2018, 15:00
Tgoh. Vooral in het weekend. Tijdens de week zo goed als nooit.

Dan deel ik s'avonds wel eens een fles wijn met mijn vrouw, ofwel 2-3 trappisten.

Als ik op restaurant ga dan drink ik ook wel eens iets, maar max glazen. Soms eens een terrasje (als ik tijd heb en het goed weer is).

Zo lang het beperkt blijft en je niet regelmatig met een kater op staat zie ik er het probleem niet van in.

sandervdw
28 mei 2018, 15:21
Wij drinken zelden tot nooit alcohol thuis. Er staan wat gekregen flessen wijn en champagne in de kelder, maar die worden eigenlijk nooit aangeraakt.

Ik drink wel soms alcoholvrijbier en zowat dagelijks "alcoholvrije mojito" (die blikje van de Aldi :p). Ik vind bier an sich ook lekker en kan af en toe genieten van een speciaalbier, maar thuis drink ik dat eigenlijk nooit. Als tiener/student was ik het type dat veel (lees: heel veel) kon drinken voordat ik wat "zat" begon te worden, waardoor je snel op de echt ongezonde hoeveelheden uitkomt.
Maar nu mis ik dat eigenlijk totaal niet.

Ik vind trouwens veel alcoholvrije alternatieven echt zo slecht nog niet van smaak.

Pana
28 mei 2018, 15:38
Gezien mijn vriendin en ik wijnhobbyisten zijn drinken wij gemiddeld wel 2 glazen wijn of een apero en een wijntje bij het eten thuis of op resto per dag.
Ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen, wij genieten ervan en voor de rest hebben we nooit gerookt, eten we 80% van de tijd vegetarisch en relatief gezond en gaan we amper nog uit.

De klimaatkast in de keuken helpt natuulijk ook niet :unsure:

FlatSix
28 mei 2018, 15:40
Gezien mijn vriendin en ik wijnhobbyisten zijn drinken wij gemiddeld wel 2 glazen wijn of een apero en een wijntje bij het eten thuis of op resto per dag.
Ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen, wij genieten ervan en voor de rest hebben we nooit gerookt, eten we 80% van de tijd vegetarisch en relatief gezond en gaan we amper nog uit.

De klimaatkast in de keuken helpt natuulijk ook niet :unsure:

Welke wijn raden jullie aan bij tofu? :)

pie-jie
28 mei 2018, 15:42

Vraag dan liever welk eten hij aanraadt bij wijn. :D

FlatSix
28 mei 2018, 15:50

OfFPiR
28 mei 2018, 15:53

Als je genoeg drinkt dan hoef je niet meer te eten :)

BieBie
28 mei 2018, 16:07
idd Rodenbach is eten en drinken , en bij overmatig misbruik enkele uren op de wc- pot :D

BieBie
28 mei 2018, 16:24
https://www.youtube.com/watch?v=7CZq051btlE

Tah_b00nz0r
28 mei 2018, 16:33
Ondanks dat er hier wijn, gin en bier in huis is drink ik zelden of nooit alcohol thuis. Ben ook ne sociale drinker die elk weekend ofwel achter de discobar in een danscafe sta of ervoor als klant dus drink dan wel alcohol (in dienst als dj natuurlijk maar een paar pintjes) :p

BieBie
28 mei 2018, 16:38
https://www.youtube.com/watch?v=-uL0aYyG3wM

Carrion
28 mei 2018, 16:40
Vroeger was tijdens de weekends 15-20 pinten per avond eerder regel dan uitzondering, met praktisch een wekelijkse kater tot gevolg. Maar desalniettemin heb ik mezelf nooit als een verslaafde gezien. Ik had nooit de nood om te drinken doorheen de week of op weekenddagen dat ik thuis bleef. Het was vooral vanwege onze vriendengroep (die ze makkelijk binnen kan kappen) dat dit het geval was. Enkele jaren geleden daarmee gestopt zonder enig probleem. Tegenwoordig drink ik enkel nog op gelegenheden zoals een verjaardag, feestje,... en dan zal het meestal bij 3-4 pintjes of 1-2 zwaardere bieren (bv. Duvel) blijven. Als ik gewoon thuis ben of met m'n vriendin weg ga zal ik eerder iets in de richting van een tönissteiner, water of cola zero drinken.

KBE
28 mei 2018, 16:44
Gewoon in het weekend drink ik wel.
Meestal wodka met appelsap ( veel te verslavend ) En als de wodka op is, dan is het Gin met cola.
Als er vrienden komen dan gaan de flessen wel snel leeg, maar niet dat ik heel veel drink.

Heel af en toe bij zo een weer durf ik wel eens een Leffe blond te drinken.
Kan eens gebeuren dat ik pintje drink met mijn schoonvader in de week als we eens snel op bezoek gaan.

Scifo
28 mei 2018, 17:21
Ik heb hier thuis een bak bier staan die vervallen is :sad:

Pana
28 mei 2018, 22:25

Wij doen niet echt aan foodpairing maar een lichte gewurztraminer of een viognier zie ik daar nog wel mee gaan. Ook afhankelijk van hoe je hem kruid natuurlijk.
In ieder geval niets te zwaar daar tofu al vrij delicaat is.

Timmos
30 mei 2018, 14:46
Ik heb hier thuis een bak bier staan die vervallen is :sad:

Er is echt niets ergers dan op bezoek gaan bij mensen en een vervallen pint krijgen. Niet op u persoonlijk bedoeld maar dat is zo typerend dat mensen een bak hebben staan en er zelf zelden van drinken, puur voor hun bezoekers een pint te kunnen geven, en het zelf niet eens doorhebben als een pint slecht smaakt. Hetzelfde met bier dat in de zon heeft gestaan. Bah, degoutant gewoon! Precies of een pint niet overtijd kan gaan. Ge serveert toch ook geen zure melk of kouwe koffie! Man toch! Onlangs op een quiz ben ik 2 pinten terug gaan brengen die overtijd waren. Die mens dronk daarvan en zei, daar is toch niets mis mee? Ik moest nog aandringen hoor, om andere pinten gratis mee te krijgen in de plaats.

Of even erg, lauwe pinten serveren. Kijk, een pint moet op 3 graden staan. Ge hebt dat in uw hand en tegen dat hij op is, is hij enkele graden opgewarmd maar nog steeds fris.

Op bezoek gaan en dan een pint krijgen die gewoon uit de bak in de garage komt. Totaal onvoorbereid dus! Ronduit walgelijk! Dan zwieren ze met de meest exotische gin-tonics met kruiden naar uw hoofd, tot in de puntjes verzorgd met alles erop en eraan, hebben ze een whiskeyfles van 100 euro in huis gehaald, maar nee een pintje is goed hoor *kijkt uit naar lekkere frisse pint, jaja gimme gimme* ja lap tis ne overtijdse lauwe had ik toch maar gin-tonic genomen ik had het kunnen weten he godverdomme altijd hetzelfde

Timmos' guide to serve a pintje
- 3 graden: bijgevolg niet 1u op voorhand in de frigo steken aub maar dag op voorhand
- Niet overtijd
- Vragen of het uit het fleske mag
- Mijn aanbeveling is 25cl, niet 33cl
- Het is "pintje" en niet "flesje bier", laat staan "pintje bier" omg :angry::angry::angry:

/rant

En dan on topic, rare vraagstelling want wie doet nu iets zonder reden. Soms hebt ge gewoon zin in iets met alcohol in en soms niet. Het is niet dwangmatig en op sommige avonden drink ik een hele fles Tonissteiner uit omdat ik dorst heb. En andere avonden heb ik gewoon geen zin in alcohol. In den uitgang drink ik vaak wel wat pinten maar onlangs was ik bob en ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel wijs vond, ik wist met zekerheid dat ik de volgende dag niet totaal kapot tot over de middag in bed ging liggen en ik heb mij ferm geamuseerd. Met ouder te worden probeert ge die katertoestanden toch wel actief uit de weg te gaan.

eniac
30 mei 2018, 15:00
- Het is "pintje" en niet "flesje bier", laat staan "pintje bier" omg :angry::angry::angry:

/rant

Wat is er fout met "een pint bier"? Toch gewoon taalgebruik? Uiteindelijk is een pint van oorsprong een inhoudsmaat, dus een pint bier is taalkundig nog niet eens raar ook :)

Timmos
30 mei 2018, 15:05
Wat is er fout met "een pint bier"? Toch gewoon taalgebruik? Uiteindelijk is een pint van oorsprong een inhoudsmaat, dus een pint bier is taalkundig nog niet eens raar ook :)

Dat klinkt gewoon redundant, want ik bestel nooit een pint water, een pint koffie of een pint fristi. Ik bestel enkel een pint bier dus gewoon een pint. Het bekt gewoon niet!

ashuray
30 mei 2018, 15:19
Dat klinkt gewoon redundant, want ik bestel nooit een pint water, een pint koffie of een pint fristi. Ik bestel enkel een pint bier dus gewoon een pint. Het bekt gewoon niet!

Bij ons zeggen ze een fleske :unsure:

/triggered

Sylverscythe
30 mei 2018, 15:26
Er is echt niets ergers dan op bezoek gaan bij mensen en een vervallen pint krijgen. Niet op u persoonlijk bedoeld maar dat is zo typerend dat mensen een bak hebben staan en er zelf zelden van drinken, puur voor hun bezoekers een pint te kunnen geven, en het zelf niet eens doorhebben als een pint slecht smaakt. Hetzelfde met bier dat in de zon heeft gestaan. Bah, degoutant gewoon! Precies of een pint niet overtijd kan gaan. Ge serveert toch ook geen zure melk of kouwe koffie! Man toch! Onlangs op een quiz ben ik 2 pinten terug gaan brengen die overtijd waren. Die mens dronk daarvan en zei, daar is toch niets mis mee? Ik moest nog aandringen hoor, om andere pinten gratis mee te krijgen in de plaats.

Of even erg, lauwe pinten serveren. Kijk, een pint moet op 3 graden staan. Ge hebt dat in uw hand en tegen dat hij op is, is hij enkele graden opgewarmd maar nog steeds fris.

Op bezoek gaan en dan een pint krijgen die gewoon uit de bak in de garage komt. Totaal onvoorbereid dus! Ronduit walgelijk! Dan zwieren ze met de meest exotische gin-tonics met kruiden naar uw hoofd, tot in de puntjes verzorgd met alles erop en eraan, hebben ze een whiskeyfles van 100 euro in huis gehaald, maar nee een pintje is goed hoor *kijkt uit naar lekkere frisse pint, jaja gimme gimme* ja lap tis ne overtijdse lauwe had ik toch maar gin-tonic genomen ik had het kunnen weten he godverdomme altijd hetzelfde

- 3 graden: bijgevolg niet 1u op voorhand in de frigo steken aub maar dag op voorhand
- Niet overtijd

/rant

En dan on topic, rare vraagstelling want wie doet nu iets zonder reden. Soms hebt ge gewoon zin in iets met alcohol in en soms niet. Het is niet dwangmatig en op sommige avonden drink ik een hele fles Tonissteiner uit omdat ik dorst heb. En andere avonden heb ik gewoon geen zin in alcohol. In den uitgang drink ik vaak wel wat pinten maar onlangs was ik bob en ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel wijs vond, ik wist met zekerheid dat ik de volgende dag niet totaal kapot tot over de middag in bed ging liggen en ik heb mij ferm geamuseerd. Met ouder te worden probeert ge die katertoestanden toch wel actief uit de weg te gaan.

Al dat voor een pint Jupiler, Stella, Maes, ... aka compleet pisbier.

eniac
30 mei 2018, 15:36

"Een pinte bier" op zijn dialects bekt hier best goed. :)

FlatSix
30 mei 2018, 15:51

Als mijn grootmoeder vroeg of je een pint moest hebben en je zei "ja" kreeg je gewoon een leeg glas. :)

FlatSix
30 mei 2018, 15:52

Zonder reden bedoelde ik eerder los van feest aangelegenheden, bezoek, ...

ashuray
30 mei 2018, 15:54
Ik stoor mij er een beetje aan dat er geen soms optie is. Regelmatig is bij mij 1 keer per week ofzo..wij drinken mss 1x om de 2 maand is iets thuis..

pie-jie
30 mei 2018, 16:00

- Niet overtijd

/rant

Hier zien we duidelijk een alcoholieker aan het werk.

Nahrtent
30 mei 2018, 16:09
rant

En dan aan de andere kant van het spectrum hebt ge mensen - zoals een paar maten van mij - die uit pure luiheid warme Rochefort uit het fleske drinken. :p

Général Zantas
30 mei 2018, 16:35
Tot 31 December 2017 dronk ik wekelijks tussen de 3 en de 5 speciaalbieren, grote liefhebber vooral van Stouts en Porters.
Sinds 1 Januari 2018 6 maanden "alcoholvrij" wat (uiteraard, want ik ben niet verslaafd) goed lukt, voor gezondheidsredenen. Op 1 Juli "mag" ik terug bier drinken, en dat zal ik dan ook gewoon weer doen als vanouds. Of misschien niet, gezien ik uiteindelijk nog altijd niet op het gewichtsniveau ben waar ik wil zijn, en ik net in die fase zit waar een strak regime volgen de enige mogelijkheid is om te geraken waar ik wil geraken. (wat ironisch is gezien ik vorige week mij wel 7 dagen volstompte op een all incl vakantie, maar bon).

Genius
30 mei 2018, 16:56
knip

Vile
30 mei 2018, 19:59
Hier een ex-drinker nu drink ik enkel water en koffie en soms eens een echte coca cola ik drink al 7 jaar niet meer. Vroeger vaak een aperitief of 2 á 3 meestal een Vermouth, Champagne Pastis of Picon Vin Blanc, rum. Erna dronk ik meestal een speciaal bier of 3 of 3 glazen witte/rode wijn en soms nog een afzakkertje whisky of cognac. Dit niet elke avond maar het gebeurde toch vaak. Ik ben eens dronken gevallen met de fiets met de nodige schaafwonden als gevolg gelukkig geen breuken.

Omwille van gezondheidsredenen? Goh ik geloof persoonlijk niet in gezondheidsgoeroes. Niet roken en niet of met mate of niet drinken is enkel bewezen. Sporten, veel bewegen of gezond eten dat is een fabeltje. Het is allemaal genetisch

paradijsappel
30 mei 2018, 20:10
Omwille van gezondheidsredenen? Goh ik geloof persoonlijk niet in gezondheidsgoeroes. Niet roken en niet of met mate of niet drinken is enkel bewezen. Sporten, veel bewegen of gezond eten dat is een fabeltje. Het is allemaal genetisch
Het effect van sporten en gezond eten op de gezondheid is al lang bewezen. Door wetenschappers.

Feignasse
30 mei 2018, 20:15
Al dat voor een pint Jupiler, Stella, Maes, ... aka compleet pisbier.

Reden te meer. Pils smaakt enkel lekker als dat goed koud is. Niks dat zo zalig is als extreme dorst blussen met een fris, hoppig pintje :drool:
Of op een festival een vettige friet eten en dan die eerste slok bier van een frisgetapte pint naar binnen gieten :drool:

Vile
30 mei 2018, 21:08
Het effect van sporten en gezond eten op de gezondheid is al lang bewezen. Door wetenschappers.

Daar geloof ik nu eens niks van. Inmiddels 2 dertigers uit mijn studietijd zien heengaan. Echte health en sportfreaks. Beiden gesneuveld door kanker en ook familieleden zien sterven die zeer gezond hebben geleefd. Goede en gezonde genen hebben is een geschenk van moeder natuur.

FlatSix
30 mei 2018, 21:13
Daar geloof ik nu eens niks van. Inmiddels 2 dertigers uit mijn studietijd zien heengaan. Echte health en sportfreaks. Beiden gesneuveld door kanker en ook familieleden zien sterven die zeer gezond hebben geleefd. Goede en gezonde genen hebben is een geschenk van moeder natuur.

Je zegt toch ook niet dat auto's niet rijden omdat je al eens een auto hebt gezien die niet rijdt....?

Heroixx
31 mei 2018, 07:57
https://www.kanker.be/alles-over-kanker/vraag-je-je-af-een-bepaalde-stof-kanker-veroorzaakt/lichaamsbeweging-verkleint-het

Nu ja, 't is simpel he. Als ge elke dag een pak sigaretten rookt en na 40 jaar krijgt ge de diagnose longkanker, ok ja, deal with it. Verder is 'ik ken ne mens en die was gezond en is doodgevallen' wat kort door de bocht. Je mag elke dag sporten en dan kan je alsnog doodvallen van een aneurysma, ik zeg maar iets. Beetje nuance.

Kenneke10
31 mei 2018, 23:52
Ik heb nog nooit 1 druppel alcohol aangeraakt en het komt hier ook nooit binnen, en ga het ook nooit doen vroeger te veel miserie gezien daardoor. Sociaal is het niet altijd makkelijk geweest want als je zestien bent is het stoer om mee een pint te staan zwaaien. Heb als kind denk ik echt een trauma erdoor opgelopen door mijn vader, en op de koop toe mijn moeder er ook aan verloren ( zelfdoding ).

puni
1 juni 2018, 16:31

Aah anekdotisch bewijs, het heeft nog lang geduurd.

Shaguar
1 juni 2018, 20:14
Reden te meer. Pils smaakt enkel lekker als dat goed koud is. Niks dat zo zalig is als extreme dorst blussen met een fris, hoppig pintje :drool:
Of op een festival een vettige friet eten en dan die eerste slok bier van een frisgetapte pint naar binnen gieten :drool:

Dit en ook thuis komen op een vrijdagavond. Je hebt goed gewerkt, het is nog warm. Je zet je neer op je terras, je schenkt een trappiste uit en drinkt die heel op uw gemakske op. Geweldig :)

Buiten dat kan ik ook nog genieten van een whiskey die ook traag binnen gaat. Ik heb eigenlijk nooit de nood gehad om echt te drinken om te zuipen.

Kenneke10
2 juni 2018, 00:34
Enkele mensen die ik ken zeggen bier ge moet da leren drinken want eigenlijk is het in het begin niet lekker.. zal natuurlijk niet bij iedereen zo zijn. Maar ik ben 100% zeker van dat er veel drinken gewoon om zat te worden.

AreVee
2 juni 2018, 00:50
Al dat voor een pint Jupiler, Maes, ... aka compleet pisbier.

True

Al dat voor een pint Stella ... aka compleet pisbier.

False

Off topic maar ooit BEL pils gehad op een festival, dat dat wettelijk verkocht mag worden is niet te begrijpen.

FlatSix
2 juni 2018, 08:43
Als ik bier drink toch ook het liefst Stella.

Pieterjan94
2 juni 2018, 08:46
Off topic maar ooit BEL pils gehad op een festival, dat dat wettelijk verkocht mag worden is niet te begrijpen.

Mja dat is festivalbier hé, daar scheelt toch altijd iets mee? Ik heb nog nooit van een pint kunnen genieten op een festival.

FlatSix
2 juni 2018, 13:17
Ooit zo eens een onderzoek gelezen dat in België met enkel uitzonderingen geen enkel festival was waar bier niet aangelengd werd met water, gewoon om mensen toch ietwat gehydrateerd te houden.

Feignasse
2 juni 2018, 22:00
Ooit zo eens een onderzoek gelezen dat in België met enkel uitzonderingen geen enkel festival was waar bier niet aangelengd werd met water, gewoon om mensen toch ietwat gehydrateerd te houden.

Klopt "naar 't schijnt" niets van.

Ik vind BEL pils trouwens echt lekker. Idem voor Estaminet, Vedett en Cristal.

Imo allemaal beter dan Interbrol.

Asateo
2 juni 2018, 22:11
Enkele mensen die ik ken zeggen bier ge moet da leren drinken want eigenlijk is het in het begin niet lekker.. zal natuurlijk niet bij iedereen zo zijn. Maar ik ben 100% zeker van dat er veel drinken gewoon om zat te worden.

Ik drink nu ook niet meer, al 10 jaar ofzo. Inderdaad, ik vond bier ook niet lekker. Dronk het toch om stoer te doen en zat te worden. Ik kan alleen maar blij zijn dat die gekkigheid achter de rug is. :niceone:

denkimi
3 juni 2018, 15:41
Inderdaad, er zijn maar weinig zaken die slechter zijn voor de gezondheid dan sporten. Objectief gezien zou men dat gewoon moeten verbieden, maar dat kan je natuurlijk niet.

Natuurlijk drinken we dat om zat te worden. Moest het voor de smaak zijn zou alcoholvrij bier veel beter verkopen.

Klopt "naar 't schijnt" niets van.

Ik denk dat quasi iedereen die ooit naar een groot festival geweest is en er op gelet heeft wel kan bevestigen dat het weldegelijk klopt.

Op tomorrowland of werchter kon ik plots veel meer alcohol verzetten dan gewoon op café thuis. Dus ofwel zit er daar ergens iets in de lucht dat de alcohol in mijn bloed sneller doet afbreken, ofwel zit er gewoon minder alcohol in het bier.

paradijsappel
3 juni 2018, 16:38
Inderdaad, er zijn maar weinig zaken die slechter zijn voor de gezondheid dan sporten. Objectief gezien zou men dat gewoon moeten verbieden, maar dat kan je natuurlijk niet.

Pas maar op direct gelooft Vile je getrol nog echt.

BieBie
3 juni 2018, 16:50
Delirium tremens , for life :wtf:

denkimi
3 juni 2018, 17:18
Pas maar op direct gelooft Vile je getrol nog echt.
dat is geen getrol, dat is gewoon de realiteit.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/letsels/cijfers-context/letsels-algemeen#node-aantal-medische-behandelingen-voor-letsel
weliswaar in nederland, maar dat zal in belgie procentueel vergelijkbaar zijn:

Soort letsel Totaal aantal letsels Medisch behandelde letsels
Privé-ongevallen 1.800.000 1.100.000
Sportblessures 3.900.000 1.600.000
Arbeidsongevallen 560.000 200.000
Verkeersongevallen 830.000 380.000
4 miljoen sportletsels per jaar, dat is jaarlijks 1/4 van de bevolking die zich kwetst tijdens het sporten.
zelfs aan 4% blijvende letsels bij sportongevallen, en 10% bij verkeersongevallen zorgt sporten nog altijd voor dubbel zoveel blijvende handicaps als het verkeer.

25% van de bevolking die zich kwetst per jaar, 1% die daarbij blijvend gehandicapt is. kun je je de maatschappelijke en economische kost daarvan inbeelden?

Pieterjan94
3 juni 2018, 17:40

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/letsels/cijfers-context/letsels-algemeen#node-aantal-medische-behandelingen-voor-letsel

4 miljoen sportletsels per jaar, dat is jaarlijks 1/4 van de bevolking die zich kwetst tijdens het sporten.
zelfs aan 4% blijvende letsels bij sportongevallen, en 10% bij verkeersongevallen zorgt sporten nog altijd voor dubbel zoveel blijvende handicaps als het verkeer.

25% van de bevolking die zich kwetst per jaar, 1% die daarbij blijvend gehandicapt is. kun je je de maatschappelijke en economische kost daarvan inbeelden?

Dat zegt imo meer over de bevolking dan over het sporten. Uit je cijfers kan je niet afleiden dat sporten a priori ongezond is. Veel mensen kennen gewoon hun grenzen niet of sporten gewoon op een hopeloos onverantwoorde manier. Dat zie je keer op keer terug tijdens massa events als de ten miles of de halve marathon van Brussel.

eniac
3 juni 2018, 17:49
eventsnals de ten files

Pff, dagelijkse kost voor de Brussel- en Antwerpenpendelaars :)

FlatSix
3 juni 2018, 18:11

Het is niet omdat je je kwetst dat het daarom niet ook nog goed kan zijn voor je algemene gezondheid. Als ik morgen mijn teen stoot tijdens het lopen ben ik allicht nog altijd een gezonder iemand dan een persoon die niet loopt en verder zeer gelijkaardig is aan mezelf.

denkimi
3 juni 2018, 18:31
Dat zegt imo meer over de bevolking dan over het sporten. Uit je cijfers kan je niet afleiden dat sporten a priori ongezond is. Veel mensen kennen gewoon hun grenzen niet of sporten gewoon op een hopeloos onverantwoorde manier. Dat zie je keer op keer terug tijdens massa events als de ten miles of de halve marathon van Brussel.
Ik zie niet hoe je iets anders zou kunnen afleiden uit de cijfers.

Het is net als het verkeer of alcohol. Ze veroorzaken gigantisch veel ongevallen, pijn en leed.
Het ligt op zich niet aan het sporten, aan de alcohol of aan het verkeer zelf, het ligt zoals je zegt aan het feit dat veel mensen er niet kunnen mee omgaan.

Alleen worden er voor die laatsten veel inspanningen gedaan om de nadelen te bestrijden, terwijl sport gepromoot wordt als 'gezond'.

Objectief zijn wandelen of recreatief zwemmen gezond genoeg om aan te bevelen, alles wat veel intensiever is dan dat niet, wegens een te grote kans op letsels.

Het is niet omdat je je kwetst dat het daarom niet ook nog goed kan zijn voor je algemene gezondheid. Als ik morgen mijn teen stoot tijdens het lopen ben ik allicht nog altijd een gezonder iemand dan een persoon die niet loopt en verder zeer gelijkaardig is aan mezelf.
Wat is uw definitie van gezond juist?
Jij zit 6 weken thuis met een gebroken teen, en die ander loopt gewoon rond zonder lichamelijke klachten.

Bewegen is gezond, intensief en zeker competitief sporten is dat niet. En het probleem is dat weinig mensen het kunnen beperken tot het gezonde niveau.

paradijsappel
3 juni 2018, 19:22
Ik zie niet hoe je iets anders zou kunnen afleiden uit de cijfers.

Het is net als het verkeer of alcohol. Ze veroorzaken gigantisch veel ongevallen, pijn en leed.
Het ligt op zich niet aan het sporten, aan de alcohol of aan het verkeer zelf, het ligt zoals je zegt aan het feit dat veel mensen er niet kunnen mee omgaan.

Alleen worden er voor die laatsten veel inspanningen gedaan om de nadelen te bestrijden, terwijl sport gepromoot wordt als 'gezond'.

Objectief zijn wandelen of recreatief zwemmen gezond genoeg om aan te bevelen, alles wat veel intensiever is dan dat niet, wegens een te grote kans op letsels.

Jij zit 6 weken thuis met een gebroken teen, en die ander loopt gewoon rond zonder lichamelijke klachten.

Bewegen is gezond, intensief en zeker competitief sporten is dat niet. En het probleem is dat weinig mensen het kunnen beperken tot het gezonde niveau.
Gezond zijn heeft weinig te maken met tijdelijke letsels, dat is zoals het verschil tussen het klimaat en het weer.

Sylverscythe
3 juni 2018, 23:28

Je eerste stelling was "er zijn weinig zaken zo slecht voor de gezondheid als sporten", en nu is bewegen plots gezond. Ik zou eerder zeggen dat weinig mensen over de schreef gaan, toch in België. Natuurlijk is topsport niet echt gezond, alhoewel dat ook niet noodzakelijk de levensduur verkort.

Ik denk dat de definitie van gezond zijn te maken heeft met levensduur gekoppeld aan levenskwaliteit. Iemand met kraakbeenletsel aan een knie door te sporten, die zo 80 jaar wordt, is beter af dan iemand met een hartaanval door niet te sporten, die zo 60 wordt.

En verder wat paradijsappel zegt.

Googke
4 juni 2018, 01:13
Ik betrap me erop het met het goede weer te doen ja. Ik drink dan niet tot ik stoempezat ben, maar 1 tot 3 consumpties. Ik drink wel altijd in gezelschap.

FlatSix
4 juni 2018, 10:50

Mij goed, dan ben ik 6 weken even 'ongezonder'... waar wil je nu naartoe? Je lichaam onderhouden door gezond te eten/drinken en sporten is echt heel normaal en verlengd je leven drastisch, ik zie echt niet in hoe je kan beargumenteren dat je door te sporten op eender welk niveau ongezond bezig bent.

Als we spreken over ballerina's die hun voeten vervormen bijvoorbeeld, of mannen die steroïden nemen om maar te kunnen benchen, ja dat is niet gezond,...

Asateo
11 juni 2018, 14:11
Gratis water op restaurant en verbod op alcoholreclame: dit ... - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180611_03555094)

Gratis water in de horeca zo imo erg goed zijn. 'k zou zelfs voor kraantjeswater willen betalen...

FlatSix
11 juni 2018, 14:19
Gratis water op restaurant en verbod op alcoholreclame: dit ... - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180611_03555094)

Gratis water in de horeca zo imo erg goed zijn. 'k zou zelfs voor kraantjeswater willen betalen...

Ze zouden de horeca zaken die dit doen moeten subsideren, want het water komt wel van ergens eh, of het nu uit de kraan of fles komt.

Wat die alcohol reclame betreft vind ik dat weeral een goed voorbeeld van mensen die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen, en anderen die er dan maar voor moeten opdraaien want het is 'slecht'. Iemand die alcohol verkoopt mag dat niet verkopen aan een minderjarige. We vertouwen 18-20 jarige wel om te stemmen maar denken tegelijkertijd dat we hen moeten helpen met hun alcoholgebruik, daar zijn ze dan niet verantwoordelijk genoeg voor??

sandervdw
11 juni 2018, 14:32
Ze zouden de horeca zaken die dit doen moeten subsideren, want het water komt wel van ergens eh, of het nu uit de kraan of fles komt.

Wat die alcohol reclame betreft vind ik dat weeral een goed voorbeeld van mensen die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen, en anderen die er dan maar voor moeten opdraaien want het is 'slecht'. Iemand die alcohol verkoopt mag dat niet verkopen aan een minderjarige. We vertouwen 18-20 jarige wel om te stemmen maar denken tegelijkertijd dat we hen moeten helpen met hun alcoholgebruik, daar zijn ze dan niet verantwoordelijk genoeg voor??

Dat kan je breder stellen he. We vertrouwen er op dat 16-jarige slim genoeg zijn om te beseffen dat roken slecht is, maar een rijbewijs kan je pas op je 18 halen.
We vertrouwen 18-jarige om te gaan stemmen, terwijl de meerderheid nog geen dag gewerkt heeft voor hun 22e.

Onlangs zag ik reclame voor de wijnclub hangen aan de poort van de lagere school hier. Ik vind persoonlijk dat dat inderdaad het beeld schept dat alcohol goed is, terwijl dat absoluut niet zo is. De enige reden dat alcohol nu nog zoveel milder behandelt wordt tov tabak is "omdat het een stuk van onze cultuur is". Hoe denk je dat het zo ver is kunnen komen?

Dat zou trouwens ook een excuus zijn voor Colombia om cocaïne te legaliseren he.

FlatSix
11 juni 2018, 14:58
Je denkt dat ik pleit voor meer vrijheid terwijl ik eigenlijk liever zou hebben dat het wat strenger mag. :) Mij part stemmen pas vanaf 25, rijbewijs 18 voor mensen die werken en 23 voor iedereen die ergens geregistreerd staat als student,..., zware boetes voor mensen die alcohol verkopen aan minderjarigen,...

Asateo
11 juni 2018, 16:58

Subsidiëren lijkt me wat te ver gaan, maar wat de winst ook is van een café op een glas mineraalwater, dat betaal ik graag voor kraantjeswater. Zelfde voor eigenaar, goedkoper voor mij, beter voor het milie. Win, win, win.

AreVee
11 juni 2018, 17:03
rijbewijs 18 voor mensen die werken en 23 voor iedereen die ergens geregistreerd staat als student

Het is al redelijk off topic maar wat is de redenering daarachter?

FlatSix
11 juni 2018, 17:55
Het is al redelijk off topic maar wat is de redenering daarachter?

Dat iemand die op zijn 18 begint te werken ook toegang nodig heeft om naar zijn werk te gaan terwijl een student het openbaar vervoer moet gebruiken.

Dat is allemaal niet zo fijn, en niet zo leuk voor de ultieme vrijheidsstrijders onder ons maar van mij zijn er gewoon een aantal zaken die wat meer authoritair mogen beslist worden ten goede van iedereen.

Guazala
11 juni 2018, 18:11
Dat iemand die op zijn 18 begint te werken ook toegang nodig heeft om naar zijn werk te gaan terwijl een student het openbaar vervoer moet gebruiken.

Dat is allemaal niet zo fijn, en niet zo leuk voor de ultieme vrijheidsstrijders onder ons maar van mij zijn er gewoon een aantal zaken die wat meer authoritair mogen beslist worden ten goede van iedereen.Dus studeren wordt afgeschaft voor degenen die liever niet op kot willen en in een godvergeten gat met bijna geen openbaar vervoer wonen. Ja, da's logisch, als ge in een achterlijk gehucht wil wonen, moet ge zelf ook maar achterlijk blijven. Ik snap de redenering volledig.

Vile
11 juni 2018, 18:19
Na het roken wordt alcohol nu blijkbaar vijand nr 1. Het is niet gezond, maar moeten we mensen die alcohol gebruiken dan echt zo stigmatiseren, net zoals rokers.

De 10 miles van Antwerpen of de 20 kilometer van Brussel = lopen in een van de meest vervuilde gebieden van België vol fijn stof en zoiets wordt als gezond ervaren. Al moet je echt een debiel zijn om een zware inspanning te leveren in een gebied vol fijn stof. Nu ja sporten is gezond hé. Heb je nieuwe longen klim maar de Ventoux op en noem maar op.

FlatSix
11 juni 2018, 18:37
Dus studeren wordt afgeschaft voor degenen die liever niet op kot willen en in een godvergeten gat met bijna geen openbaar vervoer wonen. Ja, da's logisch, als ge in een achterlijk gehucht wil wonen, moet ge zelf ook maar achterlijk blijven. Ik snap de redenering volledig.

Doe je dat als professioneel, alles zo zwart/wit zien?

Rekt
11 juni 2018, 18:43

Dat is allemaal niet zo fijn, en niet zo leuk voor de ultieme vrijheidsstrijders onder ons maar van mij zijn er gewoon een aantal zaken die wat meer authoritair mogen beslist worden ten goede van iedereen.

Dat is nu echt eens een achterlijke denkwijze.

Studenten afstraffen, hoe komt ge er zelfs op...

FlatSix
11 juni 2018, 18:49
Dat is nu echt eens een achterlijke denkwijze.

Studenten afstraffen, hoe komt ge er zelfs op...

Je kan het er niet mee eens zijn maar zie geen reden om het een 'achterlijke denkwijze' te noemen. Het is een incentive om het openbaar vervoer overal beschikbaar te maken wat de samenleving uiteindelijk nog eens ten goede komt.

Die leeftijdsgroep is verantwoordelijk voor het merendeel van alle verkeersongevallen doordat ze niet verantwoordelijk kunnen omgaan met een rijbewijs, zij zijn de grootste groep die zat rijdt, ...

Carrion
11 juni 2018, 18:54
Je kan het er niet mee eens zijn maar zie geen reden om het een 'achterlijke denkwijze' te noemen. Het is een incentive om het openbaar vervoer overal beschikbaar te maken wat de samenleving uiteindelijk nog eens ten goede komt.

Die leeftijdsgroep is verantwoordelijk voor het merendeel van alle verkeersongevallen doordat ze niet verantwoordelijk kunnen omgaan met een rijbewijs, zij zijn de grootste groep die zat rijdt, ...

Want onervarenheid ga je oplossen door ze pas op latere leeftijd hun rijbewijs te laten halen? En ik denk dat er meer dan genoeg voorbeelden zijn van 30-plussers die niet verantwoordelijk met een wagen omkunnen.

Van cijfers die ik snel opgezocht heb lijken er net zo goed 30-plussers zat te rijden dan jongeren. Als ik tegenwoordig op café zie lijkt het me zelfs dat de oudere generatie het nog normaal vindt om na 5 duvels in hun auto te kruipen en jongeren steeds meer het bob-principe hanteren.

Een verbod gaat niet op magische wijze zorgen dat die problemen zich oplossen.

Asateo
11 juni 2018, 19:05
De 10 miles van Antwerpen of de 20 kilometer van Brussel = lopen in een van de meest vervuilde gebieden van België vol fijn stof en zoiets wordt als gezond ervaren. Al moet je echt een debiel zijn om een zware inspanning te leveren in een gebied vol fijn stof. Nu ja sporten is gezond hé. Heb je nieuwe longen klim maar de Ventoux op en noem maar op.

Wel... Ik las overlaatst dat de gezondheidswinst van bijvoorbeeld fietsen in ongezonde lucht nog steeds groter is dan niet fietsen (het ging over naar het werk gaan in drukke steden met fiets, ja of nee).

Edit: 't is offtopic, maar bon: Is een fietstochtje in de buitenlucht nog gezond? - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170223_02747478)

FlatSix
11 juni 2018, 19:08
Want onervarenheid ga je oplossen door ze pas op latere leeftijd hun rijbewijs te laten halen? En ik denk dat er meer dan genoeg voorbeelden zijn van 30-plussers die niet verantwoordelijk met een wagen omkunnen.

Van cijfers die ik snel opgezocht heb lijken er net zo goed 30-plussers zat te rijden dan jongeren. Als ik tegenwoordig op café zie lijkt het me zelfs dat de oudere generatie het nog normaal vindt om na 5 duvels in hun auto te kruipen en jongeren steeds meer het bob-principe hanteren.

Een verbod gaat niet op magische wijze zorgen dat die problemen zich oplossen.

Helemaal, laat jongeren maar eerst wat zin voor verantwoordelijkheid kweken voor ze achter het stuur kruipen. Dat het alsnog niet bij iedereen naar boven komt en tegen zijn 30 nog een idioot is die dronken achter het stuur kruip, jah,... Ik zei ook niet dat er geen enkele andere groep is die zat rijdt.

En dus uiteraard gaat een verbod dat niet oplossen, maar wel bijdragen tot een daling van het aantal onnodige verkeersdoden. Ik rij 30.000km per jaar, dus ik kom nog genoeg idioten tegen.

Carrion
11 juni 2018, 19:20
Helemaal, laat jongeren maar eerst wat zin voor verantwoordelijkheid kweken voor ze achter het stuur kruipen. Dat het alsnog niet bij iedereen naar boven komt en tegen zijn 30 nog een idioot is die dronken achter het stuur kruip, jah,... Ik zei ook niet dat er geen enkele andere groep is die zat rijdt.

En dus uiteraard gaat een verbod dat niet oplossen, maar wel bijdragen tot een daling van het aantal onnodige verkeersdoden. Ik rij 30.000km per jaar, dus ik kom nog genoeg idioten tegen.

Als we nu gewoon iedereen z'n rijbewijs afnemen? Dan gaan we pas een serieuze daling zien van verkeersdoden. Tabak gaan we ook verbieden samen met alcohol, voila nog weer wat geld bespaard.

Maar uiteraard kunnen we niet tollereren dat er ook nog maar 1 frituur of McDonalds openblijft, want al dat vet en zout is ook niet bepaald gezond en zorgt ervoor dat sommige mensen niet op hun 35ste doodvallen omdat in hun aderen meer frietvet dan bloed stroomt. Maar uiteindelijk moet dit ook tellen voor elke pizzahut waar meer olie dan kaas op hun pizza ligt zn over de gezondheidsrisico's van de gemiddelde pittazaak moet ik zelfs niet beginnen. Nuja, die gaan sowieso failliet na het bovenvernoemde alcoholverbod want welke nuchtere mens gaat vrijwillig pitta halen.

Restaurants mogen ook enkel nog verse slaatjes uit eigen teelt zonder pesticide serveren, zonder bijgerecht zoals frietjes of kroketten. Desserts worden ook onmiddelijk verboden want weet je wel hoe ongezond dat is? Dus lieve bakkers, gelieve enkel nog volkoren of roggebrood te bakken, gedaan met wit brood, pistolets met spek op en koffiekoeken. Denk aan de kinderen!

FlatSix
11 juni 2018, 19:23
Als we nu gewoon iedereen z'n rijbewijs afnemen? Dan gaan we pas een serieuze daling zien van verkeersdoden. Tabak gaan we ook verbieden samen met alcohol, voila nog weer wat geld bespaard.

Maar uiteraard kunnen we niet tollereren dat er ook nog maar 1 frituur of McDonalds openblijft, want al dat vet en zout is ook niet bepaald gezond en zorgt ervoor dat sommige mensen niet op hun 35ste doodvallen omdat in hun aderen meer frietvet dan bloed stroomt. Maar uiteindelijk moet dit ook tellen voor elke pizzahut waar meer olie dan kaas op hun pizza ligt zn over de gezondheidsrisico's van de gemiddelde pittazaak moet ik zelfs niet beginnen. Nuja, die gaan sowieso failliet na het bovenvernoemde alcoholverbod want welke nuchtere mens gaat vrijwillig pitta halen.

Restaurants mogen ook enkel nog verse slaatjes uit eigen teelt zonder pesticide serveren, zonder bijgerecht zoals frietjes of kroketten. Desserts worden ook onmiddelijk verboden want weet je wel hoe ongezond dat is? Dus lieve bakkers, gelieve enkel nog volkoren of roggebrood te bakken, gedaan met wit brood, pistolets met spek op en koffiekoeken. Denk aan de kinderen!

Uiteraard, we hebben geen zinvolle argumenten dus trekken we het maar volledig in het belachelijk via wat idiote irrelvante verbanden.

Carrion
11 juni 2018, 19:29
Uiteraard, we hebben geen zinvolle argumenten dus trekken we het maar volledig in het belachelijk via wat idiote irrelvante verbanden.

Ik probeer u te laten inzien dat gewoon dingen verbieden geen oplossing is. Jij komt nu enkel en alleen over als een verbitterde mens die vind dat de jeugd van tegenwoordig niet verantwoordelijk is. Terwijl jaar na jaar in het nieuws komt dat jongeren steeds minder drinken, roken en dronken rijden.

FlatSix
11 juni 2018, 19:54
Ik probeer u te laten inzien dat gewoon dingen verbieden geen oplossing is. Jij komt nu enkel en alleen over als een verbitterde mens die vind dat de jeugd van tegenwoordig niet verantwoordelijk is. Terwijl jaar na jaar in het nieuws komt dat jongeren steeds minder drinken, roken en dronken rijden.

En daarop zei ik dan ook dat ik het eens was, maar dat wil niet zeggen dat het nog altijd enorm interessant is voor de hele maatschappij om de leeftijd omhoog te trekken. Het is een extra incentive voor het openbaar vervoer, mensen gaan allicht ook langer het openbaar vervoer blijven gebruiken, er gebeuren nog minder ongevallen,...

Selderijstok
11 juni 2018, 20:31
En daarop zei ik dan ook dat ik het eens was, maar dat wil niet zeggen dat het nog altijd enorm interessant is voor de hele maatschappij om de leeftijd omhoog te trekken. Het is een extra incentive voor het openbaar vervoer, mensen gaan allicht ook langer het openbaar vervoer blijven gebruiken, er gebeuren nog minder ongevallen,...

Tijdens de zomerperiode bijna iedere avond op het gemak een specialleke ;) (lees: trappist of duvel ofzo, nooit geen stella/jupiler etc...)
In de winter bijna niks.

Regenneger
12 juni 2018, 00:04

Hij heeft gewoon gelijk hoor.
Dan ken je net zo goed mannen gaan verbieden met een wagen te rijden want zij zorgen voor meer verkeersongevallen en zijn sneller geneigd onder invloed te rijden.
Dan kan je de groep van 50-65jarigen gaan verbieden met een auto te rijden want zij kruipen net zo vaak dronken achter het stuur.
Dan kan je de rijbewijzen in Wallonië ook gaan intrekken want daar gebeuren meer ongevallen dan in Vlaanderen.

Als die jeugdige leeftijdsgroep verantwoordelijk is voor het merendeel van de verkeersongevallen, waarom mogen werkende 18-jarigen dan wel met de wagen rijden? Zij kunnen wel verantwoordelijk omgaan met een rijbewijs? Jonge bestuurders maken fouten omdat ze geen ervaring hebben maar je mag geen ervaring opbouwen omdat je geen rijbewijs mag hebben.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat rechters geen spaander heel laten van dergelijke voorstellen.

Studenten zijn echt wel wat slimmer dan met een wagen in Antwerpen, Gent, Brussel of Leuven te gaan rijden en parkeren. Laat staan dat ze daar dan nog eens uitgaan, zuipen en alsnog achter het stuur kruipen. Studenten zijn waarschijnlijk de groep die het minst de wagen gebruiken. Het afschaffen van een rijbewijs voor studenten jonger dan 23jaar om het openbaar vervoer te promoten is echt...

FlatSix
12 juni 2018, 08:05
Hij heeft gewoon gelijk hoor.
Dan ken je net zo goed mannen gaan verbieden met een wagen te rijden want zij zorgen voor meer verkeersongevallen en zijn sneller geneigd onder invloed te rijden.
Dan kan je de groep van 50-65jarigen gaan verbieden met een auto te rijden want zij kruipen net zo vaak dronken achter het stuur.
Dan kan je de rijbewijzen in Wallonië ook gaan intrekken want daar gebeuren meer ongevallen dan in Vlaanderen.

Als die jeugdige leeftijdsgroep verantwoordelijk is voor het merendeel van de verkeersongevallen, waarom mogen werkende 18-jarigen dan wel met de wagen rijden? Zij kunnen wel verantwoordelijk omgaan met een rijbewijs? Jonge bestuurders maken fouten omdat ze geen ervaring hebben maar je mag geen ervaring opbouwen omdat je geen rijbewijs mag hebben.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat rechters geen spaander heel laten van dergelijke voorstellen.

Studenten zijn echt wel wat slimmer dan met een wagen in Antwerpen, Gent, Brussel of Leuven te gaan rijden en parkeren. Laat staan dat ze daar dan nog eens uitgaan, zuipen en alsnog achter het stuur kruipen. Studenten zijn waarschijnlijk de groep die het minst de wagen gebruiken. Het afschaffen van een rijbewijs voor studenten jonger dan 23jaar om het openbaar vervoer te promoten is echt...

"Dan kan je net zo goed..." is geen argumentatie, want die groepen waarover je het hebt hebben hun auto wel degelijk nodig. Ik ben trouwens al langer ook voorstander van een verplichte test eenmaal je 65 wordt, dan mag er voor best eens gekeken worden of je nog in het verkeer thuis hoort, elke zondag autovrije zondag,...

Bij de werkende 18 jarigen overheerst het argument 'werkend' over 'de algemene veiligheid', want uiteindelijk moet iedereen wel gaan werken. Daarnaast zei ik niet dat het als doel heeft om het openbaar vervoer te promoten, ik zei dat het een idee is om minder wagens op de weg te krijgen die een hoog risico tot ongevallen met zich mee dragen. Iemand gaf dan het goede punt dat er inderdaad studenten zijn die niet in super bereikbare plaatsen wonen, en die plaatsen bereikbaar maken doordat er geen rijbewijs is is een incentive voor het openbaar vervoer, en mensen die al die tijd het openbaar vervoer gebruiken zullen denk ik ook geneigd zijn het daarna ook langer te gebruiken, waardoor je nog eens minder wagens in het verkeer hebt.

zarathustra
12 juni 2018, 08:43
Dus studeren wordt afgeschaft voor degenen die liever niet op kot willen en in een godvergeten gat met bijna geen openbaar vervoer wonen. Ja, da's logisch, als ge in een achterlijk gehucht wil wonen, moet ge zelf ook maar achterlijk blijven. Ik snap de redenering volledig.

Dat is dezelfde redenering als 'verhuis naar uw werk' gewoon door getrokken eh.

Regenneger
12 juni 2018, 12:47
oeps, ik ben er weer ingetrapt

Musk
12 juni 2018, 13:01
Ik drink eigenlijk teveel. In het dorp waar ik ben opgegroeid (en nog steeds woon) werd het drinken echt opgehemeld, stoer, grappig, ... Ge kent het wel.

Nu is dat eigenlijk een gewoonte geworden, alcoholgebruik.

Ben sinds enkele weken mij aan het houden aan max 10 glazen per week, en dat is moeilijker dan gedacht. Niet dat ik een alcoholprobleem heb, maar het was zeker tijd om er bewuster mee om te gaan.

Iedere woensdag gaan we met vrienden op café na het sporten en dan was het niet ongewoon als ik 10 pintjes of 5 duvels ofzo dronk. (En de rest ook)

Wat dan ook nog eens maakte dat ge u donderdagmorgen niet zo fris voelde als anders.

Ben blij dat ik het nu ben aan het intomen en ben ook van plan om mij eraan te houden.

Lobmans
12 juni 2018, 15:29
Die regel "dat het gezond blijft indien ge niet meer dan 10/15 (hoeveel was het nu weer?) glazen per week drinkt", mag ook wel genuanceerd vind ik. Iemand die elke avond een glaasje wijn of biertje bij het eten drinkt en op zaterdag en zondag mss 2-3 glazen doorheen de ganse dag en avond die zit ook vlug aan +15 glazen per week, maar is imo toch wel nog steeds gezonder bezig dan iemand die door de week niet vlug drinkt maar wel elke zaterdagavond steevast 10-15 glazen achterover kapt en met een kater wakker wordt de ochtend nadien.

nuud
12 juni 2018, 15:43
Bwo, ze raden aan om toch 2/3 (weet het niet meer exact) dagen alcoholvrij te zijn.

Bij mij is dat ook frappant, ik drink eigenlijk ook enkel 's avonds en al bijna helemaal niet in de week. Ik drink dus bvb ook nooit mee op recepties overdag op het werk.

Lakigigar
27 maart 2019, 11:46
Ik drink veel te veel... ik heb blijkbaar super veel gedronken de laatste dagen, zonder dat ik het besef. Ik verborg het zelfs niet (ik ben een paar dagen niet thuis nu), ik dronk gewoon omdat ik dacht dat het normaal was (en thuis ook doe), en ik door mijn angsten en depressie dat geen kwaad kon om dat tegen te gaan door alcohol te drinken, maar mijn ma heeft me naar de dokter gestuurd, en ze zeiden me dat ik op het punt stond om een alcoholverslaafde te worden, en hebben me medicatie voorgeschreven dat beter zou moeten werken om tegen angsten en depressies te werken in plaats van alcohol. Ik mag natuurlijk niet combineren, dus mag ik ook geen alcohol plots meer drinken (wat wel gaat lukken, want ik kan stoppen, maar dan begin ik weer direct opnieuw omdat ik me te slecht voel zonder en verslavingen gewoon vervang). Misschien was het wel merkbaar aan de posts van de laatste dagen / laatste week, maar ik heb er geen zicht op.

Op de laatste 2 dagen blijkbaar 12 biertjes, een halve fles gin en een halve fles malibu alleen al gedronken.

ashuray
27 maart 2019, 12:15
Soms vraag ik mij toch af of jij geen troll bent

Vinceness
27 maart 2019, 12:20
Ik drink veel te veel... ik heb blijkbaar super veel gedronken de laatste dagen, zonder dat ik het besef. Ik verborg het zelfs niet (ik ben een paar dagen niet thuis nu), ik dronk gewoon omdat ik dacht dat het normaal was (en thuis ook doe), en ik door mijn angsten en depressie dat geen kwaad kon om dat tegen te gaan door alcohol te drinken, maar mijn ma heeft me naar de dokter gestuurd, en ze zeiden me dat ik op het punt stond om een alcoholverslaafde te worden, en hebben me medicatie voorgeschreven dat beter zou moeten werken om tegen angsten en depressies te werken in plaats van alcohol. Ik mag natuurlijk niet combineren, dus mag ik ook geen alcohol plots meer drinken (wat wel gaat lukken, want ik kan stoppen, maar dan begin ik weer direct opnieuw omdat ik me te slecht voel zonder en verslavingen gewoon vervang). Misschien was het wel merkbaar aan de posts van de laatste dagen / laatste week, maar ik heb er geen zicht op.

Op de laatste 2 dagen blijkbaar 12 biertjes, een halve fles gin en een halve fles malibu alleen al gedronken.

"Ik kan stoppen, maar ik begin direct opnieuw" - dan stop je niet hé.

En uw drankgedrag van de laatste 2 dagen, tjah. 't Is veel, maar om nu meteen dramatisch te beweren dat het net geen alcoholverslaving is, da's er toch ook wat over. In mijn studententijd dronk ik dat op 1 dag en de dag erna zat ik terug in de les. 't Is met mij ook relatief goed afgelopen.

Maar gelukkig gaan de pillen helpen :niceone:

pie-jie
27 maart 2019, 12:30
'Maar ik ben nie verslaafd, ik heb het gewoon nodig!'

Mr.Anderson
27 maart 2019, 16:57
Interessante thread.

Thuis bijna nooit. In het weekend eens op café en op restaurant ook.
Aangezien uitgaan sterk tot het verleden behoort sinds ons kleine er is, de vrijdag- of zaterdagavond wel eens thuis.

In de week (ma-do) drink ik zelden.

puni
27 maart 2019, 18:20
'Maar ik ben nie verslaafd, ik heb het gewoon nodig!'

Never forget.

RIP zatte René. :(

BelgianWolf
27 maart 2019, 18:38
Ik drink op zich al niet zoveel. ( Ja ik ben ne vent da der niet zo supergoed tegen kan altijd. I admit!)
Maar als ik iets drink is het MEESTAL al gewoon thuis. En nooit echter drastisch veel. Whiskeytje hier en daar. En af en toe eens een pintje. Soms eens nen gin-tonic ofzo.
Geen klein mannen hier. Ik ben ook helemaal niet voor zatte mensen wegens, redenen. De meeste toch niet. Dus ik ben al helemaal niet zelf graag zwaar beschonken om deze reden denk ik.
Maar ik ben ZEKER niet tegen drank thuis. Maar dus op verantwoorde manier.

En natuurlijk RIP zatte René!

The Prophet
27 maart 2019, 20:51

Dit

Sent from my iPhone using Tapatalk

Noscoped420
27 maart 2019, 22:03

Gewoon een sensatiezoeker zoals Dude87/Crashtestdummy zijn verhalen/uitspraken, soms eens iets totaal belachelijk posten zodat het weer minstens een halve pagina over jezelf gaat.

EvilTwin
29 maart 2019, 14:49

Dat is inderdaad veel te veel. Een 6-tal biertjes en een halve fles korte drank per dag is dus min of meer ladderzat? Bovendien kost het ook nog eens he. Afhankelijk van het merk bier en drank zit je al snel aan 10-15 euro per dag.

Stop, nu je beseft dat het een probleem aan het worden is.

whoopie
29 maart 2019, 17:31
Hier drink ik ook wel regelmatig thuis.
Ik drink wel voor de smaak. Zal dus eerder een chouffe zijn of een glas whisky.
Kan daar gewoon enorm van genieten.

Probeer er wel bewust mee om te gaan en drink er dus ook meestal maar eentje.

Ohm
29 maart 2019, 18:42
Nooit
Drink eigenlijk amper alcohol buiten eens een pintje om de x weken.

Eerlijk? Ik lust dat eigenlijk niet. Wijn, champagne, trappisten,...krijg da echt nie binnen. Ooit is Duvel gedronken..die geur alleen al :puke:

Noscoped420
29 maart 2019, 20:50
Cocktails gaan wel vlot binnen maar daar koop ik al die sterke dranken niet voor, tegenwoordig is het al snel tegen de 20 euro voor 75cl van een iets of wat deftige rum of dergelijke in Belgie.
In Duitsland rond de 12 euro, maar kom er maar 1x in de zoveel maanden.
Als je dan wilt aanleggen om eens een paar cocktails te kunnen maken is er weer 100 euro doorgejaagd.

Wijn en trappist etc drink ik ook niet dus als ik al iets in huis heb is het vaak gewoon ne bak van een ''pintje'' ( bijna altijd jupiler )
Fruit jenever gaat hier ook wel vlot binnen in shotjes, maar dan ook uit Duitsland ( 4.30 euro voor een fles ) ipv 12 euro of wat het tegenwoordig is hier.

Muscleduck
29 maart 2019, 22:20
Ik drink nooit alcohol. Niet op feestjes en niet thuis. Mijn vriendin thuis heel sporadisch, minder dan een glas per week. Op een feetje of etentje drinkt ze graag een glas maar da's dan 1 of max 2.

Sarcastr0
30 maart 2019, 08:33
Ik drink geen alcohol, nooit en nergens.

Tonerider
30 maart 2019, 08:49
In de week zelden, behalve soms bij de frieten 1 pintje.
In het weekend soms een pintje of een steviger bier als ik een film zie. Maar nooit meer dan 1.
Heel zelden een witte martini.

Ook als we bezoek hebben blijft het beperkt tot 1 of 2 glazen wijn of 1 biertje. En als ik aperitief neem dan drink ik geen alcohol meer tijdens of na het eten.

Dus het is echt wel beperkt.

Stardoch
30 maart 2019, 10:12
Bij studenten is alcohol gewoon deel van het verenigingsleven. Als je de weekoverzichten van zo'n studentenvereniging ziet die tijdens de eerste minuten van een hoorcollege gepresenteerd worden dan valt het direct op dat het merendeel van de activiteiten gepaard gaan met overmatige alcoholconsumptie en speciale deals voor alcoholische dranken.

Ik vind het ontverantwoord dat dit zomaar tijdens hoorcolleges geadverteerd kan worden. Zelfs de professoren doen mee met zulke evenementen zoals een "proffentap" die geadverteerd wordt door een prof die vooraan de aula tijdens een hoorcollege een pintje ad fundum achterover kapt zoals een getrainde pintjespakker.

Echt schandalig welk signaal ze sturen naar de studenten.

Crashtestdummy
30 maart 2019, 11:54
Gewoon een sensatiezoeker zoals Dude87/Crashtestdummy zijn verhalen/uitspraken, soms eens iets totaal belachelijk posten zodat het weer minstens een halve pagina over jezelf gaat.tis ier al meermaals bevestigd da mijn verhalen waar zijn. tfeit dat het dan een aantal pagina's over mij gaat hebben jullie aan jezelf te danken

MiniJeffrey
30 maart 2019, 17:57
Hoewel ik op zich niets hebben tegen een glas alcohol vind ik het wel erg hoe normaal alcoholgebruik en misbruik geworden is. Op een feestje bij iemand thuis: als je zegt dat je geen alcohol drinkt krijg je een hele goop verbaasde blikken alsof het abornmaal is niet te drinken. Zelfde tijdens uitgaan, het is zo normaal geworden dat het soms zelfs awkward is om te moeten 'toegeven' dat je niet drinkt.

Mulan
30 maart 2019, 19:11
Hoewel ik op zich niets hebben tegen een glas alcohol vind ik het wel erg hoe normaal alcoholgebruik en misbruik geworden is. Op een feestje bij iemand thuis: als je zegt dat je geen alcohol drinkt krijg je een hele goop verbaasde blikken alsof het abornmaal is niet te drinken. Zelfde tijdens uitgaan, het is zo normaal geworden dat het soms zelfs awkward is om te moeten 'toegeven' dat je niet drinkt.

Ik drink ook helemaal niets van alcohol, vroeger ook altijd laconiek gereageerd met "maar ik heb geen drank nodig om leuk te zijn!" op de commentaar erop.. Vooral als tiener was ik blijkbaar weird omdat ik niet dronk... De kleine rebel in mij zei dan nog eens extra foert door een chocomelkske of een fristi te bestellen als er te hard over gezaagd werd. Eens volwassen veel minder gezaag, een bob is dan plots wel handig... ;p

rsc
30 maart 2019, 19:26
Gewoon een sensatiezoeker zoals Dude87/Crashtestdummy zijn verhalen/uitspraken, soms eens iets totaal belachelijk posten zodat het weer minstens een halve pagina over jezelf gaat.

Het is een paar jaar geleden wel min of meer bevestigd dat dit verhaal effectief Dude87 betreft: https://www.hln.be/regio/kortrijk/man-drinkt-antivries-tijdens-alcoholcontrole~acde4c95

Kwam hier posten dat hij aan de nierdialyse zat een paar uur voor het op het nieuws van 13u verscheen :D

Ascari
30 maart 2019, 19:44
Ik drink eigenlijk amper tot heel soms met speciale gelegenheden en dan nog enkel als ik zin heb.

Heb tijdje geleden een zware ziekte gehad en moest serieuze spuiten krijgen, waardoor ik een dégout van drank heb gekregen. Kreeg toen ook amper iets binnen qua eten, dus laat staan sterke drank.

We hebben wel drank genoeg in de kast staan als er volk komt ofzo.

Nevlugion
31 maart 2019, 17:45
Niet zo vaak, soms in het weekend 1 glaasje of biertje en anders alleen als ik uit ga.

Fransz
31 maart 2019, 22:42
Bij studenten is alcohol gewoon deel van het verenigingsleven. Als je de weekoverzichten van zo'n studentenvereniging ziet die tijdens de eerste minuten van een hoorcollege gepresenteerd worden dan valt het direct op dat het merendeel van de activiteiten gepaard gaan met overmatige alcoholconsumptie en speciale deals voor alcoholische dranken.

Ik vind het ontverantwoord dat dit zomaar tijdens hoorcolleges geadverteerd kan worden. Zelfs de professoren doen mee met zulke evenementen zoals een "proffentap" die geadverteerd wordt door een prof die vooraan de aula tijdens een hoorcollege een pintje ad fundum achterover kapt zoals een getrainde pintjespakker.

Echt schandalig welk signaal ze sturen naar de studenten.

Alle dagen reclame over gokken op televisie is minstens even erg.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mr.Anderson
1 april 2019, 10:48
Het is een paar jaar geleden wel min of meer bevestigd dat dit verhaal effectief Dude87 betreft: https://www.hln.be/regio/kortrijk/man-drinkt-antivries-tijdens-alcoholcontrole~acde4c95

Kwam hier posten dat hij aan de nierdialyse zat een paar uur voor het op het nieuws van 13u verscheen :D

Hahaha. Jezus.

glashelder
2 april 2019, 17:32
Ik zal dan wel een rare zijn (of rare vrienden hebben) maar er heeft echt nog nooit iemand raar gekeken als ik een cola of fruitsap drink. 't Ligt echt aan mij hoor denk ik, of mijn vriendenkring. Erg weinig 'normale' mensen :p Moesten ze zo reageren, zouden het ook mijn vrienden ook niet zijn ("tiens, dat zijn precies geen toffe mensen").

MikeHunt
3 april 2019, 02:25
Ik zal dan wel een rare zijn

Serieus understatement.

Muscleduck
4 april 2019, 13:02

Vind je? Ik heb nooit gedronken en tegenwoordig is dat al veel meer ingeburgerd, hoe ironisch ook. 10-15 jaar geleden bekeken ze u alsof je iets mankeert.

Wat ik wel merk is dat sommige mensen de assumptie doen dat je alcoholieker bent geweest. Je kan dat zo aflezen van hun gezicht als je vertelt dat je niet drinkt. Sommigen vragen heel voorzichtig hoe het komt.

Vogroth
4 april 2019, 18:05
Heb mijn kast vol mede staan en vodka maar die flessen zijn nog niet aangeraakt.

Ben meestal te lui om die in de ijskast te zetten want warm is Da nie te drinken, dus nee ik drink amper tot nooit

parabellum
5 april 2019, 10:34
Als ik vergelijk met vroeger is er toch veel veranderd.
Familiefeesten bij ons in de jaren '80: veel geld te verdienen met het leeggoed. Nieuwjaarsdag een paar maand geleden: drie flessen champagne (één of twee glazen aperitief per persoon) en voor de rest niets. Er was Orval, Duvel,...onaangeroerd. Iedereen is wat ouder, maar vooral: niemand drinkt nog als hij moet rijden.
Mijn kameraden en ik als student/jonge twintigers: nooit dagelijks gedronken, maar wel minstens één keer (en vaak meerdere keren) per week in den drank vliegen. En regelmatig daarna achter het stuur kruipen. Mijn kameraden en ik als 30-something'ers: sommigen drinken niets meer, sommigen zelden, maar niemand drinkt nog de hoeveelheden alcohol die we 15 jaar geleden dronken. En niemand gaat nog rijden na het drinken.

Per jaar ben ik nog een keer dronken denk ik. En daarbuiten, één eenheid per week gemiddeld, of minder? Mijn laatste pint was twee weekends geleden op een concert, en ook enkel maar omdat ik ze aangeboden kreeg.

zarathustra
5 april 2019, 10:54
Hmm, nooit veel gedronken. Af en toe eens bij een gelegenheid en bij de schoonouders ( die ik 5-6 keerp er jaar zie ofzo) Maar nu dat er sinds 2.5 jaar kinderen zijn wordt er niet meer gedronken. Je weet nooit wat er gebeurt en er plots een auto gebruikt moet worden.

belvedere86
5 april 2019, 12:15
Misschien best ook nooit gaan slapen want je weet nooit dat ze snachts inbreken :unsure:

zarathustra
5 april 2019, 12:23
Misschien best ook nooit gaan slapen want je weet nooit dat ze snachts inbreken :unsure:

Meh ik woon 30 min van de dichtsbijzijnde ambulance of taxi of wat dan ook, zolang ze zo klein zijn neem ik liever het risico niet. Waarom ook, het is niet alsof het het enige is dat ik kan drinken.

Genius
5 april 2019, 14:33
Ik drink bijna dagelijks, tijdens het eten en erna voor de televisie een glas wijn of 3.

Van zodra het goed weer is en kom thuis van het werk, aperitief op terras. Kan gaan van glas cava/champagne tot gin tonic of Duvel.

Als ik nog is uitga met de vriendin, wat minder en minder voorvalt gezien de leeftijd (33) en zoontje is het wel volledig losgaan. Bier en sterke drank. Pintje of 10 en enkele bacardi cola’s.

Met werk gaan we wel regelmatiger weg en dan valt het echt op hoeveel er wordt gedronken, mannen en vrouwen. Allemaal tussen de 25 en 35. De meeste kunnen er ook prima tegen.

Ik heb amper een kater dus ik zie de dag erna zelden af, wat een voordeel is maar ook nadeel.

Vroeger zat naar huis rijden gebeurde al wel is maar de laatste jaren steeds taxi of meerijden met een bob.

Drink ik te veel? Absoluut, maar ik kan geen nee zeggen. En uitgaan op water en cola is helaas niet voor mij besteed. Dan blijf ik liever thuis.

brandon_
5 april 2019, 14:41
Drink ik te veel? Absoluut, maar ik kan geen nee zeggen. En uitgaan op water en cola is helaas niet voor mij besteed. Dan blijf ik liever thuis.

:help:

StarSeeker
7 april 2019, 12:36
Als het plezier puur van de alcohol afhangt is er iets fout, imo. De effecten van Alcohol zijn leuk en kunnen het plezier van een avond ondersteunen, maar van zodra het een noodzaak is dan wordt het tijd om effe te herevalueren.

Carrion
7 april 2019, 12:49
Sinds +- 5 jaar praktisch volledig gestopt met drinken. Ik geniet er nu wel meer van dan vroeger. In de “jongere jaren” was het gewoon zuipen om te zuipen en zat te zijn.

Maar op een dag als vandaag wanneer de zon schijnt kan ik er wel van genieten om even op het terras te gaan zitten met een frisse Duvel.

De meeste van m’n vrienden zitten wel nog bijna dagelijks op café (en dat blijft meestal niet bij 2 pintjes). Maar daar is m’n interesse al lang voor verdwenen.

AreVee
7 april 2019, 17:54
De meeste van m’n vrienden zitten wel nog bijna dagelijks op café (en dat blijft meestal niet bij 2 pintjes). Maar daar is m’n interesse al lang voor verdwenen.

Das wel stevig dan :p . Enfin, ieder t zijne he ik (ver)oordeel niet maar dat lijkt me wel eerder uitzonderlijk al.

Straddle
9 april 2019, 19:43
En uitgaan op water en cola is helaas niet voor mij besteed. Dan blijf ik liever thuis.

Met dit laatste ben ik het helemaal akkoord. Ik doe elk jaar mee aan Tourné Minerale, en het valt me op hoe zinloos het is om op café te gaan zonder alcohol, daar is echt geen flikker aan. Op restaurant gaat nog net, omdat het daar om het eten draait, maar op café gaan zonder alcoholische drank is echt stomvervelend.

berenod
9 april 2019, 19:51
Zo een dorst gekregen van hier te lezen dat ik mij ne Chouffe bruin heb opengetrokken :D

Smaakt toch wel, zal er ook maar eentje blijven!

Note to self, topic niet meer lezen door de week :p

JPV
10 april 2019, 07:19
Met dit laatste ben ik het helemaal akkoord. Ik doe elk jaar mee aan Tourné Minerale, en het valt me op hoe zinloos het is om op café te gaan zonder alcohol, daar is echt geen flikker aan. Op restaurant gaat nog net, omdat het daar om het eten draait, maar op café gaan zonder alcoholische drank is echt stomvervelend.

Dus voor jou draait het op café rond de alcohol, niet rond vrienden?

Of zijn je vrienden stomvervelend en begin je daarom maar te drinken?

sandervdw
10 april 2019, 07:57

Ik hoop dat we dit moeten interpreteren als "dan ga ik liever iets anders doen met mijn vrienden" dan "mijn vrienden zijn gewoon niet interessant genoeg om aan te horen zonder alcohol".

Musk
10 april 2019, 08:47
Ik ben toch akkoord met straddle hoor, op café gaan zonder alcohol da's gelijk naar een voetbalstadion gaan zonder dat er een match is :unsure:

Heeft weinig met m'n vrienden te maken eigenlijk, ik koppel een café nu eenmaal aan sociale contacten enerzijds, maar ook alcohol anderzijds :p

BieBie
10 april 2019, 10:32
Ik verbras mijn geld waar ik wil , is da nu aan drank of de hoeren . En dan .
( Heb dan ook geen cent schulden è )

Dieter85
10 april 2019, 10:55
Ik drink thuis geen alcohol, behalve bij gelegenheid zoals een verjaardagsfeest of nieuwjaar. Misschien bij een WK match van de rode duivels ook eens.
Als ik bij mensen op bezoek ga dan drink ik meestal wel alcohol daar, als ze dat aanbieden.

Als ik op cafe ga, en dat is gemiddeld maar 1x per maand ofzo, dan drink ik wel een lekker biertje, omdat dit het gezelliger maakt onder de vrienden.
Ook omdat je van een speciaalbier gemakkelijk 20-30 minuten kan drinken. Terwijl als je een plat water besteld is dat bij mij na 5 minuten leeg.

Sylverscythe
10 april 2019, 11:48

Ik ben toch akkoord met straddle hoor, op café gaan zonder alcohol da's gelijk naar een voetbalstadion gaan zonder dat er een match is :unsure:
Heeft weinig met m'n vrienden te maken eigenlijk, ik koppel een café nu eenmaal aan sociale contacten enerzijds, maar ook alcohol anderzijds :p

Als ik op café ga heb ik nu ook wel meer zin om een speciaalbier te drinken dat ik niet overal kan vinden. Dat is voor de smaak, het blijft ook meestal bij één. Daarnaast heb je dan de niet-alcoholische alternatieven: frisdranken (meh), water (meh), ... Het is nu aan het beteren, maar als je geen alcohol drinkt is de meerwaarde van de setting "café" niet echt groot, je kan jouw vrienden namelijk ook ergens anders zien.

Mr.Anderson
10 april 2019, 13:29
Op café gaan en 2 euro en meer betalen voor frisdrank is ook niet aan mij besteed. Ik drink nooit frisdrank, dus wordt dat 2 euro en meer om water te drinken. Dan blijf ik liever thuis.
Niets zo plezant als samen met vrienden een paar pintjes te drinken en iedereen wat losser zien komen en onnozele dingen vertellen. Soms grappige onnozele zaken die ik niet grappig zou vinden als ik niet beschonken zou zijn. Ik zie het als ontspanning :)

sandervdw
10 april 2019, 13:38
Als ik op café ga heb ik nu ook wel meer zin om een speciaalbier te drinken dat ik niet overal kan vinden. Dat is voor de smaak, het blijft ook meestal bij één. Daarnaast heb je dan de niet-alcoholische alternatieven: frisdranken (meh), water (meh), ... Het is nu aan het beteren, maar als je geen alcohol drinkt is de meerwaarde van de setting "café" niet echt groot, je kan jouw vrienden namelijk ook ergens anders zien.

Ik drink op café ook soms alcohol (ga zelden op café), maar dat is dan eerder omdat ze daar dan bieren hebben die ik wel lekker vind maar niet thuis aankoop. Net zoals ik op café ook al wel eens een Orangina drink en dat thuis nooit zal drinken. Maar bvb een lekkere koffie op café kan mij ook deugd doen (of warm appelsap, thee, ...).

Maar ik heb er geen probleem mee om op café te gaan zonder alcohol te drinken. Je vermijdt dan wel eerder de typische bruine kroegen (een kaart met 27 soorten bier en 1 frisdrank...) en gaat op zoek naar cafés die meer variatie bieden. Nu, wat me daar ook opvalt is dat je gewoon in een serieuzere fase in uw leven komt. Vroeger gingen wij ook naar cafés waar een DJ draait en het eigenlijk onmogelijk is om te praten. Nu word ik zot als ik zo ergens binnen kom. Ik zit veel liever rond een tafeltje een gesprek te voeren dan zo wat half heen en weer te wiegen (aka "dansen")...

zarathustra
10 april 2019, 13:44
warm appelsap

.. wat? O_O

sandervdw
10 april 2019, 13:46
.. wat? O_O

https://www.appelenroes.be/recepten-met-appelen/warm-appelsap-met-kruiden

Gewoon eens proberen ;)

Sylverscythe
10 april 2019, 13:47
Ik drink op café ook soms alcohol (ga zelden op café), maar dat is dan eerder omdat ze daar dan bieren hebben die ik wel lekker vind maar niet thuis aankoop. Net zoals ik op café ook al wel eens een Orangina drink en dat thuis nooit zal drinken. Maar bvb een lekkere koffie op café kan mij ook deugd doen (of warm appelsap, thee, ...).

Maar ik heb er geen probleem mee om op café te gaan zonder alcohol te drinken. Je vermijdt dan wel eerder de typische bruine kroegen (een kaart met 27 soorten bier en 1 frisdrank...) en gaat op zoek naar cafés die meer variatie bieden. Nu, wat me daar ook opvalt is dat je gewoon in een serieuzere fase in uw leven komt. Vroeger gingen wij ook naar cafés waar een DJ draait en het eigenlijk onmogelijk is om te praten. Nu word ik zot als ik zo ergens binnen kom. Ik zit veel liever rond een tafeltje een gesprek te voeren dan zo wat half heen en weer te wiegen (aka "dansen")...

Ik heb er ook gene problemen mee, maar de meerwaarde van een uitgebreide drankenkaart is gewoon nogal klein als je enkel moet kiezen uit niet-alcoholische dranken (op de meeste plaatsen). Dat is ook wat jij uiteindelijk zegt hé, zaken drinken die je thuis niet hebt. In ons bierland is dat dikwijls dan ook bier. Die serieuzere fase is gewoon een voorkeur, ik heb ook liever goede gesprekken dan loeiharde muziek waardoor je elkaar niet begrijpt, maar sommige mensen dansen nu eenmaal liever. Of vinden zo'n setting comfortabeler om mensen te leren kennen, wie weet.

Tah_b00nz0r
10 april 2019, 13:57
Op cafe gaan is hier toch ook altijd met een bierke. Niet dat ik mezelf van de kaart zuip maar een chouffeke, karmeliet of ne ter dolen kriek (heerlijk mmm) kan er wel is in.

Meestal zitten wij van 10-1 op cafe wat te zeveren en gaan we erna sowieso nog ffkes naar een danscafe. Ben er zelf dj dus ken er veel volk. Altijd wel iemand die mij ene trakteert als hem een fles drank bij hem heeft staan. Daar kan ik mezelf eigenlijk grotendeels nog maar amuseren als ik effectief alcohol drink. Ge wordt er iets losser van waardoor het sowieso fijner is. Op cafe kan dat dan gerust bij 1 of 2 bierkes blijven...

DogFacedGod
10 april 2019, 14:07

Wat is er zo speciaal aan het café om daar met je vrienden te zijn? Als er geen alcohol is, moet er iets anders zijn om de groep te lokken daarnaartoe wat vele cafés niet hebben. (Bijvoorbeeld: boardgames, wedstrijd op groot scherm, optredens, quiz,...) Als dat er niet is, kan je even goed bij iemand thuis zitten.

sandervdw
10 april 2019, 14:13
Wat is er zo speciaal aan het café om daar met je vrienden te zijn? Als er geen alcohol is, moet er iets anders zijn om de groep te lokken daarnaartoe wat vele cafés niet hebben. (Bijvoorbeeld: boardgames, wedstrijd op groot scherm, optredens, quiz,...) Als dat er niet is, kan je even goed bij iemand thuis zitten.

Wij gaan dan ook effectief veel vaker quizzen/boardgames/escape rooms/... dan dat we op café gaan.

Al is een quiz nu niet een goed voorbeeld, bij ons drinkt toevallig bijna niemand alcohol, maar er zijn daar quizploegen die vlot een bak duvel binnen kappen ook...

Musk
10 april 2019, 16:16
Wij gaan dan ook effectief veel vaker quizzen/boardgames/escape rooms/... dan dat we op café gaan.

Al is een quiz nu niet een goed voorbeeld, bij ons drinkt toevallig bijna niemand alcohol, maar er zijn daar quizploegen die vlot een bak duvel binnen kappen ook...

Die dingen die jij daar nu opnoemt vind ik dan weer de vreselijkste activiteiten die er zijn. Ik zit liever wat te zeveren en te zagen aan de toog :p

JPV
11 april 2019, 07:40

alcohol kan je thuis toch ook drinken? Een café is een ontmoetingsplaats "op neutraal terrein" of om iets gezamelijks te doen. Daar kan een pintje (eventueel speciaal bier van't vat of dergelijke) dan bijzitten, maar als dat een must is én belangrijker dan de vrienden, dan heb je mogelijks een alcoholprobleem.

sandervdw
11 april 2019, 07:51
Die dingen die jij daar nu opnoemt vind ik dan weer de vreselijkste activiteiten die er zijn. Ik zit liever wat te zeveren en te zagen aan de toog :p

Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde hobbies he ;). Het zou nogal druk worden.

(en in alle eerlijkheid: op de gemiddelde avond kijk ik liever thuis ne film op mijn eentje. Maar ik ben dan ook iemand met weinig nood aan persoonlijk contact).

Vinceness
11 april 2019, 08:07
alcohol kan je thuis toch ook drinken? Een café is een ontmoetingsplaats "op neutraal terrein" of om iets gezamelijks te doen. Daar kan een pintje (eventueel speciaal bier van't vat of dergelijke) dan bijzitten, maar als dat een must is én belangrijker dan de vrienden, dan heb je mogelijks een alcoholprobleem.

Café moet gewoon voor veel mensen een meerwaarde bieden boven "we zitten bij iemand thuis in zijn living". Een pint of een glas wijn kunt ge inderdaad ook bij iemand in zijne living drinken, vandaar dat op café er iets moet zijn zoals bv. een voetbalmatch of een uitgebreid aanbod aan bieren/dranken die ge niet in de winkel kunt kopen.

Een avond op café kost rap 20 euro per persoon, als ge dan geen meerwaarde hebt boven gezellig een pint drinken in iemand zijn living, dan is het toch normaal dat daar wordt voor gepast?

brandon_
11 april 2019, 09:41
Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde hobbies he ;). Het zou nogal druk worden.

Waarom zou het dan "druk" worden? :unsure:
Is toch gewoon een kwestie van vraag/aanbod?
Als we allemaal "Escape room" als hobby hadden, zou er gewoon op elke hoek van de straat een "Escape room" komen. Ik zie niet in waarom het dan meer/minder druk zou worden.

Straddle
11 april 2019, 23:14

Idd, ik kan met vrienden genieten van andere activiteiten (sport, wandelen, vrije tijdsbesteding), maar niet door samen op café een cola te gaan drinken.
Dat is toch een uitdrukking niet: "dat is zoals een café zonder bier" dacht ik.
Edit: het is een liedje: https://nl.wikipedia.org/wiki/A_pub_with_no_beer

Helemaal niet, maar een cafébezoek zonder bier is niet aan mij besteed.

Straddle
11 april 2019, 23:15

Exactly. Dat is zoals naar een cinemazaal gaan en dan te horen krijgen dat er enkel reclame gaat afspelen.
Of naar een voetbalstadium waar niet gevoetbald gaat worden.
Of naar een festival zonder muziek.

Straddle
11 april 2019, 23:16
Op café gaan en 2 euro en meer betalen voor frisdrank is ook niet aan mij besteed. Ik drink nooit frisdrank, dus wordt dat 2 euro en meer om water te drinken. Dan blijf ik liever thuis.
Niets zo plezant als samen met vrienden een paar pintjes te drinken en iedereen wat losser zien komen en onnozele dingen vertellen. Soms grappige onnozele zaken die ik niet grappig zou vinden als ik niet beschonken zou zijn. Ik zie het als ontspanning :)

Ik heb hetzelfde probleem, ik drink normaal nooit frisdrank. Ik moet me ook forceren als ik op café een cola, fruitsap, thee, tonic, .. moet opdrinken. Een koffie gaat nog, maar ik wordt hyperkinetisch van de caffeïne.

DogFacedGod
12 april 2019, 11:02

Waarom heb ik bij mijn vrienden een neutraal terrein nodig :p?

Als ik als West-Vlaming met een Limburger afspreek in Brussel en we mogen beiden geen alcohol drinken voor één of ander reden, dan zou het uitzonderlijk zijn om in een gewoon café af te spreken.
. Dan wordt dat vervangen door een museum, optreden, hipstersoeplounge, wandeling, plaats waar er boardgames zijn, pool, bowling, deftig terras met deftige alternatieve non-alcoholische dranken (dus niet enkel water/cola/fanta/flauwe koffie op de kaart) ,...

Niet voor niks waarom zoveel cafés failliet gaan. Meeste zijn ook maar plaatsen met saai interieur en even saaie drankenlijst die het moeten hebben van de uitstervende stamgasten met alcoholprobleem. :p

Met eentje gesproken die aan het overwegen was om een volkscafé over te nemen. Die zei het zo: 'De huur van het café betaal je door je vaste stamgasten die teveel drinken voor hun gezondheid,..."

sandervdw
12 april 2019, 11:07
Met eentje gesproken die aan het overwegen was om een volkscafé over te nemen. Die zei het zo: 'De huur van het café betaal je door je vaste stamgasten die teveel drinken voor hun gezondheid,..."

Weet een cafébaas die letterlijk zegt: mijn café, dat betaal ik door 1 alcoholieker en 1 gokker (heeft zo'n gokmachine staan).

Sneeuwstorm
21 april 2019, 17:18
Ik heb hetzelfde probleem, ik drink normaal nooit frisdrank. Ik moet me ook forceren als ik op café een cola, fruitsap, thee, tonic, .. moet opdrinken. Een koffie gaat nog, maar ik wordt hyperkinetisch van de caffeïne.

Voila, zonder alcohol kom ik gewoon nooit op café, wat een saaie, dode boel zou dat zijn

Carrion
21 april 2019, 17:58
Tbh, als je écht alcohol nodig hebt op café om geen dode boel te hebben zou ik of een ander café zoeken of andere vrienden.

rsc
21 april 2019, 18:11
Bier van een vat smaakt ook gewoon veel beter dan uit een blik of fles. Geen wonder dat een cafe daarom volk trekt.

Tefal
21 april 2019, 18:44
Weet een cafébaas die letterlijk zegt: mijn café, dat betaal ik door 1 alcoholieker en 1 gokker (heeft zo'n gokmachine staan).
2 klanten is wat overdreven. Dergelijke profielen zijn meestal afhankelijk van een uitkering. Maar 'stamgasten' laten toch makkelijk 2-300 euro/maand achter in een café.

AlexisS
21 april 2019, 19:38
Af en toe trek ik wel is nen bruinen af bij mij thuis. Vooral in de zomermaanden.

paradijsappel
21 april 2019, 20:11
Af en toe trek ik wel is nen bruinen af bij mij thuis. Vooral in de zomermaanden.
Betaal jij hen voor die dienst of zij jou?

AreVee
21 april 2019, 20:19

Ik was net hetzelfde aan het denken :D .

AlexisS
21 april 2019, 20:39

Op gemeenschappelijk genot staat geen prijs.

Fresh_Prince
8 mei 2019, 21:37
Ik drink toch ook regelmatig een biertje voor de TV 's avonds, of een wijntje tijdens het eten.
Zoals meerderen al gezegd hebben: als je jezelf niet lam zuipt voor niets denk ik niet dat het veel kwaad kan.

ChimayBlauw
14 mei 2019, 16:00
Zelf zal ik "af en toe" 's avonds een iets drinken. Meteen dan iets goed zoals een goeie wijn of een trappist. Als ge al niet vaak drinkt dan maar best ook van de eerste keer meteen iets goed.

Lekker genuanceerde poll wel.

Een optie "zoals een normale mens: af en toe" is er niet bij.

KerberosX
14 mei 2019, 16:04
Zelf zal ik "af en toe" 's avonds een iets drinken. Meteen dan iets goed zoals een goeie wijn of een trappist. Als ge al niet vaak drinkt dan maar best ook van de eerste keer meteen iets goed.

Lekker genuanceerde poll wel.

Een optie "zoals een normale mens: af en toe" is er niet bij.
De vraagstelling in de poll is sowiezo vreemd, wtf betekent drinken zonder reden?

brandon_
15 mei 2019, 08:01
De vraagstelling in de poll is sowiezo vreemd, wtf betekent drinken zonder reden?

Mét reden: Je drinkt alcohol om iets te vieren, voor een speciale gebeurtenis, als je volk laat afkomen voor een feestje bij u thuis, ...
Zonder reden: Je drinkt alcohol enkel en alleen voor de alcohol zelf (Net zoals je frisdrank of water zou drinken bij een maaltijd).

FlatSix
15 mei 2019, 09:53

Mét reden: Je drinkt alcohol om iets te vieren, voor een speciale gebeurtenis, als je volk laat afkomen voor een feestje bij u thuis, ...
Zonder reden: Je drinkt alcohol enkel en alleen voor de alcohol zelf (Net zoals je frisdrank of water zou drinken bij een maaltijd).

Inderdaad, je doet nooit iets zonder reden neem ik aan, maar de vraag gaat hier eerder over de gelegenheid waarom/waarin je alcohol drinkt.

Vinceness
15 mei 2019, 09:55

Als wat telt het dan als ik een tripel Karmeliet opentrek omdat ik de werkdag overleefd heb? :unsure:

Mr.Anderson
15 mei 2019, 09:57

Om eens gezellig te ontspannen na een zware werkweek met een glaasje wijn bij een goede film. Dan ebt ge niets te vieren, is er geen feest en hebt ge geen volk. Maar 't is wel met een reden.
Kortom: er is altijd een reden.

Op een feest drinkt ge ook enkel en alleen voor de alcohol zelf hé, anders zou men cola ofzo drinken om iets te vieren.

Dieter85
15 mei 2019, 10:06
Als ik alcohol wil drinken, dan ga ik wel op cafe. Wat dus 1x per maand maximum is.

Ik ben niet gastronomisch aangelegd en mijn eten hier is meestal binnengespeeld op 5-10 minuten.
Dus ik ga niet met een wijnglaasje in menne living zitten eten.

Thuis voor den TV hangen met alcohol en versnaperingen als chips en kaasjes vind ik eigenlijk iets te marginaal.
Ik doe veel marginale dingen, maar dat is er geen van.

Dus als mijn werkweek erop zit en het was een zware dan ga ik ofwel eens op cafe, of ik ga uit eten, en daar drink ik dan soms wel iets bij.

brandon_
15 mei 2019, 10:47
Om eens gezellig te ontspannen na een zware werkweek met een glaasje wijn bij een goede film. Dan ebt ge niets te vieren, is er geen feest en hebt ge geen volk. Maar 't is wel met een reden.
Kortom: er is altijd een reden.

Uiteraard is er altijd "een reden". Zelfs een alcoholist drinkt voor een reden: Omdat hij verslaafd is (of in René zijn geval: omdat hij het nodig heeft).
Ik legde alleen maar uit wat de TS bedoelde met zijn "Zonder reden" in de vraagstelling.
Hij had het misschien anders kunnen formuleren, maar ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen wat hij ermee bedoelde.

Mr.Anderson
15 mei 2019, 13:38
Uiteraard is er altijd "een reden". Zelfs een alcoholist drinkt voor een reden: Omdat hij verslaafd is (of in René zijn geval: omdat hij het nodig heeft).
Ik legde alleen maar uit wat de TS bedoelde met zijn "Zonder reden" in de vraagstelling.
Hij had het misschien anders kunnen formuleren, maar ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen wat hij ermee bedoelde.

't Is natuurlijk wel moeilijk. Ge kunt perfect genieten van een glaasje alcohol voor de sfeer, ontspanning, gezelligheid,...
Maar eens je dagelijks behoefte hebt aan een glas alcohol om te ontsnappen aan de harde realiteit of om te kunnen ontspannen, dan is er een probleem denk ik.

Anyhow, een glas drinken is wel plezant vind ik. Op café met de maten, thuis de zaterdagavond met het vrouwke. Iedere week, nekeer in de maand. 't Is niet gepland. Maar wat ik wel weet is dat ik besef welk vergif alcohol eigenlijk is voor het lichaam door ouder te worden. Als jonge kerel herstel je sneller, ik ben er nu 30 en ik moet zeggen dat ik veel langer nodig heb om te herstellen.

Brecht
21 mei 2019, 15:01
Niet dagelijks, maar toch meerdere malen per week durf ik eens 1 glas whisky drinken savonds, dat is dan 2.5-3cl ofzo. Dat is puur voor de smaak, niet voor den alcohol, moet er al een stuk meer binnen hebben om dat nog maar te voelen.

Chickenlal
21 mei 2019, 23:06
Ik drink standaard in het weekend thuis wel alcohol ‘s avonds

Meestal de vrijdag avond op het gemak een 3-tal (dubbele) gin tonics.

Om te vieren dat het weekend is en omdat het helpt ontspannen en smaakt na een werkweek!

Tijdens de week niet :-) En ik drink mij ook niet kattelam. Na zo 3 ruim geschonken gintonics voel ik het wel wa natuurlijk, maar ben niet dronke dronke.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk