PDA

Volledige versie bekijken : Alleenstaande moeder

Sunshine123
13 mei 2018, 17:28
Op welke tegemoetkomingen heb je als alleenstaande moeder recht?

Korting crèche? Kindergeld?

w00tw00t
13 mei 2018, 17:34
Kan je allemaal gemakkelijk opzoeken

Floki
13 mei 2018, 18:39
Oei. Iemand heeft hier precies wel een accidentje, maar geen internet... :D

The Prophet
13 mei 2018, 18:53
Wat is een eenoudergezin?
Je vormt een eenoudergezin als je alleen woont met één of meerdere kinderen. Die kinderen kunnen ook stiefkinderen, pleegkinderen, kleinkinderen, neven of nichten zijn.

Je vormt ook een eenoudergezin als je samenwoont met je kind(eren) en met een familielid zoals je vader, je zus of je tante.

Een alleenstaande moeder die de kinderbijslag krijgt, vormt eveneens een eenoudergezin en kan in aanmerking komen voor een toeslag ongeacht of haar kinderen bij haar gedomicilieerd zijn of niet.

Back to top
Wat is de toeslag voor eenoudergezinnen?
Als eenoudergezin heb je naast de basiskinderbijslag recht op een bijkomende toeslag, de toeslag voor eenoudergezinnen. Je totale inkomsten mogen echter niet hoger liggen dan € 2.452,41 EUR bruto per maand.

Back to top
Wie ontvangt de toeslag?
In het algemeen ontvangt de moeder de extra toeslag, gesteld dat haar totale inkomsten niet hoger liggen dan € 2.452,41 bruto.

Als de vader aanspraak wil maken op de toeslag voor eenoudergezinnen dan kan die een aanvraag doen bij zijn kinderbijslagfonds.

Voorbeeld
Patricia en Marc gaan uit elkaar op 15 september. De kinderen wonen bij haar. Haar inkomen is lager dan € 2.452,41. Vanaf oktober heeft Patricia recht op de éénoudertoeslag. De eerste betaling gebeurt 8 november.
Als beide adoptieouders hetzelfde geslacht hebben of in geval van meemoederschap ontvangt de oudste van de twee ouders de extra toeslag, gesteld dat de totale inkomsten niet hoger liggen dan € 2.452,41. Als de andere ouder aanspraak wil maken op de toeslag voor eenoudergezinnen dan kan die een aanvraag doen bij zijn/haar kinderbijslagfonds.

Back to top
Wanneer ontvang je deze toeslag?
Je inkomen mag maximum € 2.452,41 bruto per maand bedragen.

De toeslag wordt toegekend vanaf de maand na die waarin je een LEER GOOGLEN TRUT eenoudergezin werd. Let op, de kinderbijslag wordt telkens maar de maand nadien uitbetaald.

Als je voor een bepaalde maand recht hebt op de eenoudertoeslag, blijft dat recht bestaan voor de rest van het kwartaal en voor het volgende kwartaal.

Het recht op eenoudertoeslag vervalt:

als er een partner of een persoon die geen familie is tot en met de derde graad in je gezin komt wonen.
als je een huwelijk aangaat.
Back to top
Hoe vraag je de toeslag aan?
Voor een voorlopige toekenning van de toeslag, gebruik je het formulier S.

De toeslag wordt voorlopig toegekend op basis van je maandelijks bruto-inkomen: dat inkomen vind je op je loonfiche. Is je bruto-inkomen hoger dan het grensbedrag € 2.452,41, dan kom je voorlopig niet in aanmerking voor de toeslag. Is het lager, dan kan je een aanvraag met het formulier S indienen.

Welke inkomsten moet je vermelden op het formulier?
uitkeringen voor werkloosheid of na faillissement, uitkeringen voor ziekte en voor bevallingsrust, uitkeringen voor arbeidsongevallen en voor beroepsziekten, (brug)pensioenen en groepsverzekeringen
lonen (ook dienstencheques)
PWA-cheques
vakantiegeld
netto-inkomsten als zelfstandige (netto belastbaar inkomen x 100/80)
opvanguitkeringen voor onthaalouders betaald door de RVA.
Voor vrijwilligerswerk geldt een speciale regeling. Uw kinderbijslagfonds kan u daarover meer informatie geven.

Welke inkomsten moet je niet vermelden op het formulier?
kinderbijslag
alimentatie
leefloon
maaltijd- en ecocheques
tegemoetkomingen voor hulp van derden, hulp aan bejaarden, integratietegemoetkomingen voor gehandicapten, tegemoetkomingen van de Vlaamse zorgverzekering
onkostenvergoedingen voor onthaalouders betaald door Kind en Gezin
forfaitaire vergoedingen voor de voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen
achterstallen die betrekking hebben op een vorig jaar
verbrekingsvergoedingen en vervroegd vakantiegeld
Als er iets wijzigt aan je gezinssituatie of aan je inkomen, breng je kinderbijslagfonds zo snel mogelijk op de hoogte.

Ontvang je de toeslag voor eenoudergezinnen niet en denk je dat je er recht op hebt? Contacteer dan zeker je kinderbijslagfonds.

Voorbeeld
Jan en Aïssa gaan op 15 september uit elkaar. De kinderen wonen bij Aïssa. Vanaf oktober heeft zij recht op de toeslag voor eenoudergezinnen voor elke kind. De eerste betaling daarvan gebeurt in november. Op 10 februari komt haar nieuwe partner Leni bij haar wonen. Aïssa heeft nog recht op de toeslag voor eenoudergezinnen tot en met juni.
Back to top
Hoeveel bedraagt de toeslag?
De toeslag voor eenoudergezinnen bedraagt:

KindBedrag
Eerste kind€ 46,88
Tweede kind€ 29,06
Derde en volgende kind€ 23,43
Als je al een toeslag als langdurig werkloze, langdurig zieke, invalide of gepensioneerd krijgt dan krijg je als alleenstaande ouder € 17,97 extra vanaf het derde kind. Voor de eerste 2 kinderen zijn de toeslagen niet cumuleerbaar.

De leeftijdsbijslag voor het oudste kind wordt bij gezinnen die recht hebben op een eenoudertoeslag niet gehalveerd of geblokkeerd.

Search terms: eenoudergezin, eenoudergezinnen, alleenstaand, alleenstaande, scheiding, gescheiden, eenoudertoeslag, toeslag, bijslag, model S
Facebook
Twitter
Links
Sitemap
Contact
Print deze pagina

Sent from my iPhone using Tapatalk

HUSKE
14 mei 2018, 07:53
Tegemoetkomingen... Echt gewoon afschaffen (incl kinderbijslag). Je hebt dat kind zelf op de wereld gezet en buiten een verkrachting (hopelijk moet niemand dat meemaken) is dat voor mij ALTIJD bewust.
Dan moet je er ook maar zelf voor zorgen. Ik ben dan meer voor volledig gratis onderwijs dan voor geld toestoppen in welke vorm dan ook, al is gratis onderwijs ook geld toestoppen maar dat zou op termijn de maatschappij ten goede moeten komen.

Ikzelf ben ook gescheiden en dus alleenstaande vader, domicilie zoon staat bij mij en ik ontvang kinderbijslag. Ik moet ook mijn eigen boontjes doppen, kindergeld wordt ontvangen maar dat gaat integraal naar de spaarrekening van mijn zoontje.

sandervdw
14 mei 2018, 07:56
Tegemoetkomingen... Echt gewoon afschaffen (incl kinderbijslag). Je hebt dat kind zelf op de wereld gezet en buiten een verkrachting (hopelijk moet niemand dat meemaken) is dat voor mij ALTIJD bewust.
Dan moet je er ook maar zelf voor zorgen. Ik ben dan meer voor volledig gratis onderwijs dan voor geld toestoppen in welke vorm dan ook, al is gratis onderwijs ook geld toestoppen maar dat zou op termijn de maatschappij ten goede moeten komen.

Ikzelf ben ook gescheiden en dus alleenstaande vader, domicilie zoon staat bij mij en ik ontvang kinderbijslag. Ik moet ook mijn eigen boontjes doppen, kindergeld wordt ontvangen maar dat gaat integraal naar de spaarrekening van mijn zoontje.

Volledig akkoord, maar die discussie gaat al in de kindergeld topic ;).

Mulan
14 mei 2018, 08:02
Crèche nemen die inkomensgeremateerd is (maar nee, je krijgt geen "korting" enkel en alleen omdat je alleenstaande bent), alimentatie heb je ook vaak recht op (maar bij rechten horen plichten!) en kindergeld als het kind bij jou gedomicilieerd is.

Maar misschien ga je beter eens langs bij het ocmw of caw om te zien wat voor jou specifiek van toepassing is. Het is logisch dat een gescheiden, hooggeschoolde moeder met een voltijdse job andere tegemoetkomingen krijgt dan een single tienermoeder met een leefloon die geen idee heeft wie de vader is...

HUSKE
14 mei 2018, 08:21
Maar misschien ga je beter eens langs bij het ocmw of caw om te zien wat voor jou specifiek van toepassing is. Het is logisch dat een gescheiden, hooggeschoolde moeder met een voltijdse job andere tegemoetkomingen krijgt dan een single tienermoeder met een leefloon die geen idee heeft wie de vader is...

Jij hebt toch een andere logica als ik, maar dat is idd de discussie hier niet :p

Mulan
14 mei 2018, 09:48
Jij hebt toch een andere logica als ik, maar dat is idd de discussie hier niet :p

Als de vader bekend is, is het logisch dat die alimentatie betaalt bvb (maar bij deze plichten horen ook rechten ;)) en dat iemand met een leefloon niet de volle pot (nl 25 euro per dag) moet betalen voor kinderopvang vind ik ook weer logisch. Ik zei ANDERE tegemoetkomingen, niet meer of minder ;)

HUSKE
14 mei 2018, 11:39
Als de vader bekend is, is het logisch dat die alimentatie betaalt bvb (maar bij deze plichten horen ook rechten ;)) en dat iemand met een leefloon niet de volle pot (nl 25 euro per dag) moet betalen voor kinderopvang vind ik ook weer logisch. Ik zei ANDERE tegemoetkomingen, niet meer of minder ;)

Waarom zou iemand met leefloon recht hebben op kinderopvang? Dat heb ik nooit gesnapt.

Heb zo kennissen gehad, niet werken (ook geen moeite doen) en dan een opvangplaats toegewezen krijgen voor iets meer dan 1€/dag.
Moest het een alleenstaande moeder zijn met 3,5k€ bruto zou ze 400€/maand mogen neertellen voor opvang die broodnodig is.
Wij hebben meegemaakt dat kennissen die niet werkten (met 2 niet werken dus) kinderopvang hadden voor iets meer dan 1/dag en daar nog fier op waren en wij die met 2 werkten vonden geen kinderopvang wegens plaatsgebrek. Dat is om uw haren uit te trekken ze. Mijn ex is toen op ziekteverlof wegens postnatale depressie gegaan totdat we opvang hadden. Dat heeft overigens minder gekost dan opvang :angry:. Zo krom is het systeem in België.
5 jaar later werken mijn ex en ik nog altijd en zij nog altijd niet. Waarom zou je werken in België...

BTW, als ge zwanger raakt onder normale omstandigheden en de vader niet kent mogen ze voor mijn part alle tegemoetkomingen afnemen hoor...
Een kind nemen zijn vooral plichten en geen rechten in mijn ogen.

Voor een gescheiden vader is alimentatie ook de enige plicht dat hij nog heeft, de kinderen komen halen op de afgesproken tijden is een recht en zeker geen plicht. Vriendin van mij heeft dat af en toe aan de hand, vader komt zijn 2 kinderen normaal halen en dag op voorhand stuurt die dat hij niet kan, zelfs de laatste paasvakantie nog. Héél leuk als ge moet gaan werken in het weekend en de vakantieperiode dat je je kinderen normaal niet hebt. Met zo een dingen kan ik echt niet overweg.

paradijsappel
14 mei 2018, 12:28

Een kind straffen voor de keuze van de ouders lijkt me anders geen goed idee... Ik denk dat er geen enkel westers land is die jouw voorstel toepast, dat geeft al een indicatie van hoe wereldvreemd het is.
Jij kan dat geld misschien sparen, het overgrote merendeel kan dat niet.

jimkendim
14 mei 2018, 12:42
Ik krijg als alleenstaande vader €396 kindergeld per maand 6 en 2 jaar, nuja voor mij mogen ze dat ook afschaffen en in scholen/opvang enz steken.
Opvang vergoeding voor iemand die op het ocmw staat? Heeft die dan opvang nodig om te kunnen winkelen ofzo, als ge van het ocmw leeft hebt ge toch tijd genoeg lijkt me.

Verder verhoogde tegemoetkoming bij de ziekenkas.

Zijn nog wel een paar dingen waar ik recht op kan hebben maar niet achter ga, bv huishoud hulp enz

Mulan
14 mei 2018, 12:45
Mensen met een leefloon hebben de kinderopvang misschien niet nodig maar de kinderen zélf zeker wel: echt eten en gene brol, overdag toch al niet in de sigarettenrook, opvolging naar de gezondheid en ontwikkeling van de kinderen, voorbereiding op kleuterschool, een veilige omgeving, Nederlands taalgebruik,..

Ondertussen is dat trouwens ook al 5 euro per dag ipv 1 euro.

jimkendim
14 mei 2018, 13:16

HUSKE
14 mei 2018, 13:25
Ik krijg als alleenstaande vader €396 kindergeld per maand 6 en 2 jaar, nuja voor mij mogen ze dat ook afschaffen en in scholen/opvang enz steken.
Opvang vergoeding voor iemand die op het ocmw staat? Heeft die dan opvang nodig om te kunnen winkelen ofzo, als ge van het ocmw leeft hebt ge toch tijd genoeg lijkt me.

Zijn nog wel een paar dingen waar ik recht op kan hebben maar niet achter ga, bv huishoud hulp enz

Ik krijg (uiteraard) niets aangezien mijn loon hoger is, maar bv die huishoudhulp. Als alleenstaande vader (met 1 kind in co-ouderschap) die voltijds werkt is dat iets wat ik ook wel kan gebruiken. Of je nu 2k€ of 6k€/maand verdient, iedereen heeft evenveel/weinig tijd. Daar een loongrens aanhangen is achterlijk en discriminerend want dat is geen levensnoodzakelijk ding. Die subsidieer je voor de hele groep of voor niemand.

Een kind straffen voor de keuze van de ouders lijkt me anders geen goed idee... Ik denk dat er geen enkel westers land is die jouw voorstel toepast, dat geeft al een indicatie van hoe wereldvreemd het is.

Die andere westerse landen hebben ook niet zo een grote schulden put als België, die zouden idd meer moeten kunnen doen.
En bedoel het niet zo categoriek, afschaffing van die dingen moet gepaard gaan met minder bedrijfsvoorheffing.

Mensen met een leefloon hebben de kinderopvang misschien niet nodig maar de kinderen zélf zeker wel: echt eten en gene brol, overdag toch al niet in de sigarettenrook, opvolging naar de gezondheid en ontwikkeling van de kinderen, voorbereiding op kleuterschool, een veilige omgeving, Nederlands taalgebruik,..

Ook waar natuurlijk, maar waarom maar 5/7de van de tijd voor een veilige omgeving zorgen en dan nog maar overdag? Zal buiten de voeding weinig effect hebben vrees ik. Je moet tegelijk de ouders 'heropvoeden' of al die inspanningen zijn voor niks.
Verder gaat dit nog steeds ten kosten van plaatsen waarbij de ouders wel gaan werken en bijdragen aan de economie en dus diezelfde opvangplaatsen.
Maar integratie is inderdaad belangrijk en daar hebben ze in België te lang mee gewacht, die situatie is de eerste 2-3 generaties niet meer te redden, als dat nog te redden valt.

HUSKE
14 mei 2018, 13:25

Ik krijg (uiteraard) niets aangezien mijn loon hoger is, maar bv die huishoudhulp. Als alleenstaande vader (met 1 kind in co-ouderschap) die voltijds werkt is dat iets wat ik ook wel kan gebruiken. Of je nu 2k€ of 6k€/maand verdient, iedereen heeft evenveel/weinig tijd. Daar een loongrens aanhangen is achterlijk en discriminerend want dat is geen levensnoodzakelijk ding. Die subsidieer je voor de hele groep of voor niemand.

Die andere westerse landen hebben ook niet zo een grote schulden put als België, die zouden idd meer moeten kunnen doen.
En bedoel het niet zo categoriek, afschaffing van die dingen moet gepaard gaan met minder bedrijfsvoorheffing.

Ook waar natuurlijk, maar waarom maar 5/7de van de tijd voor een veilige omgeving zorgen en dan nog maar overdag? Zal buiten de voeding weinig effect hebben vrees ik. Je moet tegelijk de ouders 'heropvoeden' of al die inspanningen zijn voor niks.
Verder gaat dit nog steeds ten kosten van plaatsen waarbij de ouders wel gaan werken en bijdragen aan de economie en dus diezelfde opvangplaatsen.
Maar integratie is inderdaad belangrijk en daar hebben ze in België te lang mee gewacht, die situatie is de eerste 2-3 generaties niet meer te redden, als dat nog te redden valt.

Ma bon, dit is de vraagstelling niet van het topic. Richt u tot het OCMW van uw gemeente/stad en die zullen u wel verder helpen. Die zijn daar experts in.

jimkendim
14 mei 2018, 14:30
Ik krijg (uiteraard) niets aangezien mijn loon hoger is, maar bv die huishoudhulp. Als alleenstaande vader (met 1 kind in co-ouderschap) die voltijds werkt is dat iets wat ik ook wel kan gebruiken. Of je nu 2k€ of 6k€/maand verdient, iedereen heeft evenveel/weinig tijd. Daar een loongrens aanhangen is achterlijk en discriminerend want dat is geen levensnoodzakelijk ding. Die subsidieer je voor de hele groep of voor niemand
Ik snap ook niks van die loongrens en al zeker niet voor steun trekkers die alle tijd hebben, vind het eigenlijk schandalig dat die goedkope opvang kunnen hebben en een koppel dat met 2 werkt de volle pot kan betalen, vandaar dat ik vind dat ze die verhoogde kindergelden enz beter afschaffen en dat geld steken in oa meer gratis overheids opvangplaatsen voor werkende ouders.

Bv ik heb niks aan goedkope opvang, heb na een zwaar werkongeval men invaliditeit totaal nutteloos dat ik voor die regel in aanmerking kom.

The Prophet
14 mei 2018, 14:45

Ik wil ook niet gestraft worden door de keuze van de ouders, maar ja ik heb helemaal geen keuze.

paradijsappel
14 mei 2018, 16:36
Ik wil ook niet gestraft worden door de keuze van de ouders, maar ja ik heb helemaal geen keuze.

Ik denk dat er wel wat landen zijn waar dat mogelijk is. Je kan er leven als een koning.