PDA

Volledige versie bekijken : Mededeling kinderloos aan schoonouders hoe?

Vlinder2
8 mei 2018, 18:27
Hallo,

Mijn partner en ik zijn drie jaar samen en praten regelmatig over de toekomst, zoals over een kinderwens. Ikzelf wil absoluut geen kinderen hebben, nu niet en ook niet binnen tien jaar :) Daar heb ik mijn redenen voor, maar deze zijn niet van belang. Voor mijn partner zijn kinderen ook geen mist, dus hoera, daar heb ik dan al gelukt mee.

Mijn ouders hebben zelf al vier kleinkinderen, dus die vinden dat ook absoluut niet erg dat ik geen kinderen wens. Dit in tegenstelling tot mijn schoonmoeder.....

Mijn partner is enig kind thuis waardoor alle druk op zijn schouders valt. Zijn schoonmoeder laat regelmatig duidelijk weten dat ze 1 of meerdere kleinkinderen wilt dmv hints (aan bouwen met drie slaapkamers en dan zouden we twee kinderkamers volgens haar kunnen maken, grote tuin dus we kunnen speeltuin zetten, binnen tien jaar is ze op pensioen en liet ze weten dat ze zich dan wilt amuseren met kleinkind en daarmee haar tijd verdoen enzovoort.....)

Ik ben dit echt zó beu, want ik begin me slechter en slechter te voelen. Mijn partner zou al gezegd hebben tegen haar dat ze erover moet stoppen, maar dringt dus echt niet tot haar door dat er nooit kleinkinderen zullen komen. Ik weet zeker dat dit nog tot grote ruzie gaat komen en dat zij zal wensen dat mijn partner een andere vrouw moet zoeken...

Dit weekend familiefeest en dan zal het sowieso daar weer over gaan...

Hoe kunnen we dit nu meedelen aan haar? Iemand die nog in zo n positie gezeten heeft?

Tegenwoordig is wereld nog bekrompen dat ieder koppel een kind minstens moet hebben. Zucht.

[MJ]
8 mei 2018, 18:40
Lieg.

Vertel dat jullie wel proberen maar dat het niet lukt... Na jaren hetzelfde liedertje af te draaien ben ik gewoon beginnen vertellen dat het niet lukt. Niet tov. mensen die dicht bij ons staan, die zijn er jàààren blijven over doorbomen, maar tegen kennissen of mensen die we amper kennen maken we er ons zo vanaf. Meestal maakt dat meteen komaf met verdere "raad"...
Het is ook wel een beetje grappig als er toch iemand wil doorvragen of - god beware me - over ivf ofzo wil beginnen, dat m een por en een kwaaie blik van zijn vrouw krijgt. :D

coldplayke
8 mei 2018, 18:43
;21394503']Lieg.

Vertel dat jullie wel proberen maar dat het niet lukt... Na jaren hetzelfde liedertje af te draaien ben ik gewoon beginnen vertellen dat het niet lukt. Niet tov. mensen die dicht bij ons staan, die zijn er jàààren blijven over doorbomen, maar tegen kennissen of mensen die we amper kennen maken we er ons zo vanaf. Meestal maakt dat meteen komaf met verdere "raad"...
Het is ook wel een beetje grappig als er toch iemand wil doorvragen of - god beware me - over ivf ofzo wil beginnen, dat m een por en een kwaaie blik van zijn vrouw krijgt. :D

Nog niet zo'n slecht idee, maar ik vraag me af of de schoonmoeder dan niet bij haar zoon zou gaan zagen dat hij een ander lief moet zoeken die wel vruchtbaar is... je hebt zo van die mensen :p

Vlinder2
8 mei 2018, 18:49
Nog niet zo'n slecht idee, maar ik vraag me af of de schoonmoeder dan niet bij haar zoon zou gaan zagen dat hij een ander lief moet zoeken die wel vruchtbaar is... je hebt zo van die mensen :p

Ik heb daar eerlijk gezegd ook al zitten over denken om gewoon te zeggen dat ik onvruchtbaar ben. Who cares. Maar ja, dan is het met IVF enzovoort en dan praat daar dan heel de familie over... Dus die optie had ik al geschrapt :p

En oh ja, zo een moeder heeft hij wel hoor, hem opsteken dat hij maar andere vrouw moet gaan zoeken.

Mulan
8 mei 2018, 18:56

Je kan ook liegen dat het probleem bij hem ligt... ;)

Soit, ik zou gewoon heel hard de boot afhouden, ik meen me te herinneren dat jij 24 bent? Gewoon op antwoorden dat je geen kinderen wil voor je 30ste "want als twintiger kinderen krijgen is niet meer van deze tijd, je moet genieten van het leven zonder de verantwoordelijkheid en beperking van kinderen!"
Ik zou dus zelf niet zeggen "ik wil er geen, begraaf je dromen maar dat je ooit oma wordt" (want, no offence, je wil de mensen geen eten geven die ongepland zwanger worden en het pas in het 2de trimester te weten komen.... En wij zijn zélf ook 1x ongepland zwanger geworden door letterlijk 1x de pil te vergeten en pas dan krijg je te horen hoeveel mensen ook ongeplande kinderen hebben rondlopen! En dan heb ik het niet over marginale gevallen, maar mensen met hogere studies, jarenlange stabiele relatie,...) maar laten we er nu eventjes niet van uit gaan dat je ongepland zwanger wordt ;) dan nóg zijn het haar zaken niet en zijn jullie niet verantwoordelijk voor de invulling van haar dromen!
Kordaat blijven antwoorden dat kinderen de eerstkomende jaren niet op jullie planning staat en dat jullie absoluut niet aan een gezin gaan beginnen om haar te plezieren!
Wij hebben nu bewust 1 kind. Het schaapje is ocharme 4 maanden oud en we hebben al tientallen keren de vraag gekregen wanneer we voor nummer 2 gaan! "als jij er voor gaat zorgen,financieel bijdraagt en alles gaat plannen en regelen van het dagdagelijkse verloop: direct!" is mijn antwoord...

Vooral niet te veel druk op jezelf leggen en haar probleem bij haar laten! Om het grof te zeggen: als kleinkinderen zo belangrijk waren voor haar, had ze ook voor meer kinderen kunnen gaan wat haar kansen op het omaschap drastisch hadden vergroot ;)

Vlinder2
8 mei 2018, 19:12
Je kan ook liegen dat het probleem bij hem ligt... ;)

Soit, ik zou gewoon heel hard de boot afhouden, ik meen me te herinneren dat jij 24 bent? Gewoon op antwoorden dat je geen kinderen wil voor je 30ste "want als twintiger kinderen krijgen is niet meer van deze tijd, je moet genieten van het leven zonder de verantwoordelijkheid en beperking van kinderen!"
Ik zou dus zelf niet zeggen "ik wil er geen, begraaf je dromen maar dat je ooit oma wordt" (want, no offence, je wil de mensen geen eten geven die ongepland zwanger worden en het pas in het 2de trimester te weten komen.... En wij zijn zélf ook 1x ongepland zwanger geworden door letterlijk 1x de pil te vergeten en pas dan krijg je te horen hoeveel mensen ook ongeplande kinderen hebben rondlopen! En dan heb ik het niet over marginale gevallen, maar mensen met hogere studies, jarenlange stabiele relatie,...) maar laten we er nu eventjes niet van uit gaan dat je ongepland zwanger wordt ;) dan nóg zijn het haar zaken niet en zijn jullie niet verantwoordelijk voor de invulling van haar dromen!
Kordaat blijven antwoorden dat kinderen de eerstkomende jaren niet op jullie planning staat en dat jullie absoluut niet aan een gezin gaan beginnen om haar te plezieren!
Wij hebben nu bewust 1 kind. Het schaapje is ocharme 4 maanden oud en we hebben al tientallen keren de vraag gekregen wanneer we voor nummer 2 gaan! "als jij er voor gaat zorgen,financieel bijdraagt en alles gaat plannen en regelen van het dagdagelijkse verloop: direct!" is mijn antwoord...

Vooral niet te veel druk op jezelf leggen en haar probleem bij haar laten! Om het grof te zeggen: als kleinkinderen zo belangrijk waren voor haar, had ze ook voor meer kinderen kunnen gaan wat haar kansen op het omaschap drastisch hadden vergroot ;)

Thanks voor jouw antwoord. Ik ben nogal iemand die rechtuit is, en als het mij teveel wordt, de bom wel ontploft. Vandaar dat ik misschien best eerst wat tips lees van jullie ipv zaterdag ineens te zeggen voor heel de familie dat ze haar droom mag begraven :crazy: dan is het feestje ook wel voorbij :cool:

Idd dat laatste had ik ook al gezegd tegen mijn partner. Nu bleek dat zij destijds wel een tweede kind wou, maar haar man niet en zich wou laten knippen :lol:

ikbenben
8 mei 2018, 19:32
Daar zou ik mij nu eens de ballen van aantrekken. Het is toch jullie leven, niet dat van de schoonouders. Ik ben ook de enigste zoon van mijn ouders (2 halfzussen) en dus de enigste die de familienaam (vrij zeldzame naam) kan voort zetten. Ze weten dat er van onze kant geen kleinkinderen zullen komen dus moeten ze zich er maar bij neerleggen.

HUSKE
8 mei 2018, 20:23
Daar zou ik mij nu eens de ballen van aantrekken. Het is toch jullie leven, niet dat van de schoonouders. Ik ben ook de enigste zoon van mijn ouders (2 halfzussen) en dus de enigste die de familienaam (vrij zeldzame naam) kan voort zetten. Ze weten dat er van onze kant geen kleinkinderen zullen komen dus moeten ze zich er maar bij neerleggen.

ikbenben is idd niet zo vaak voorkomend :p.

Ik ben (enfin, was) ook de laatste die de familienaam kon voortzetten en heb dat ook gedaan, maar niet daarvoor. Ik wou een kind, moest ik er geen gewild hebben dan was dat toch zo.
Ik snap koppels wel die geen kinderen willen, er is ZOVEEL te doen en er is gewoon zo weinig tijd.
Ik geniet absoluut van mijn zoon, maar er zijn ook dingen die ik vroeger deed en waar ik nu gewoon de tijd nietmeer voor heb. Mijn zoon gaat nu eenmaal voor op die momenten.

Je kan beter geen kinderen nemen als je daar zelf niet achter staat, er zijn al sukkelaartjes genoeg op deze aardkloot.

willydrama
8 mei 2018, 22:17
je bent 24 ? gewoon onderwerp kordaat afsluiten en drie jaar niet meer aan denken

FVB9
9 mei 2018, 10:44
Met alle respect maar op je 24ste kan je nog niet zeker weten dat je geen kinderwens hebt... Als je zo binnen een tiental jaar nog denkt zal het wel zo zijn... Ik zou daarom ook gewoon tegen je schoonmoeder zeggen dat je eerst nog wat van het leven wil genieten en nog wat wil reizen en zo voor je denkt aan kinderen... Meeste mensen wachten tegenwoordig toch tot hun 30ste om aan kinderen te beginnen.

brandon_
9 mei 2018, 11:38
Mensen die het erg vinden dat hun familienaam verdwijnt... :lol:

Mulan
9 mei 2018, 11:44
Met alle respect maar op je 24ste kan je nog niet zeker weten dat je geen kinderwens hebt... Als je zo binnen een tiental jaar nog denkt zal het wel zo zijn... Ik zou daarom ook gewoon tegen je schoonmoeder zeggen dat je eerst nog wat van het leven wil genieten en nog wat wil reizen en zo voor je denkt aan kinderen... Meeste mensen wachten tegenwoordig toch tot hun 30ste om aan kinderen te beginnen.

Ze schrijft toch dat ze haar redenen heeft ;)
Ik ken redelijk wat mensen die geen kinderen willen omdat genetisch overdraagbare problemen/zware ziektes in de familie zitten, omdat ze geen zin hebben in hormonen behandeling/ivf/ omdat op een natuurlijke manier kinderen krijgen niet evident is, die simpelweg weten dat ze geen goede ouders zullen kunnen zijn door beperkingen op fysiek of sociaal vlak (vb lichte vorm van autisme. Kan je perfect zelfstandig mee leven, een carrière mee opbouwen, een succesvol mens worden én zijn en tegelijk weten dat een kind nooit iets voor jou zal zijn simpelweg omdat ze geen lieve, schattige prutskes zijn in jouw ogen maar structuurverkrachters die elke minuut wakkere aandacht willen opeisen ;)) en ga zo maar door. Er is een verschil tussen: ik voel geen biologische klok en ik kies er bewust voor geen kinderen op de wereld te zetten OMDAT.... ;)

FVB9
9 mei 2018, 12:18
Ze schrijft toch dat ze haar redenen heeft ;)
Ik ken redelijk wat mensen die geen kinderen willen omdat genetisch overdraagbare problemen/zware ziektes in de familie zitten, omdat ze geen zin hebben in hormonen behandeling/ivf/ omdat op een natuurlijke manier kinderen krijgen niet evident is, die simpelweg weten dat ze geen goede ouders zullen kunnen zijn door beperkingen op fysiek of sociaal vlak (vb lichte vorm van autisme. Kan je perfect zelfstandig mee leven, een carrière mee opbouwen, een succesvol mens worden én zijn en tegelijk weten dat een kind nooit iets voor jou zal zijn simpelweg omdat ze geen lieve, schattige prutskes zijn in jouw ogen maar structuurverkrachters die elke minuut wakkere aandacht willen opeisen ;)) en ga zo maar door. Er is een verschil tussen: ik voel geen biologische klok en ik kies er bewust voor geen kinderen op de wereld te zetten OMDAT.... ;)

Ja zoals ik al zei, het kan nog veranderen... Zelfs met redenen... Ze heeft haar redenen, dat is heel vaag he... Het kan vanalles zijn he. Als de reden bijvoorbeeld is dat er overdraagbare problemen/ziektes in familie zijn, of onvruchtbaarheid... Dan kan er bijvoorbeeld nog gekozen worden voor adoptie, draagmoeder, ... Het is niet omdat iemand een nuchtere goede reden heeft (vb zware overdraagbare ziektes in familie) om geen kinderen te willen dat ze er nooit naar zullen verlangen he. Mens is geen robot. Ik ken genoeg vrouwen die geen kinderen wilden toen ze jonger waren en zoveel jaar later plots obsessief een kind wilden hebben en nu leven voor hun kinderen.

Ik geloof er wel in dat je echt geen biologische klok kan hebben, maar dat is jammergenoeg nog altijd een taboe in onze maatschappij... Zo heb ik een collega die nu in de 40 is en nooit kinderen heeft gewild, en ze heeft het ook niet gemakkelijk gehad met haar keuze in onze maatschappij.

ashuray
9 mei 2018, 13:01
Het kan idd nog veranderen. Ik ben 27 en 2 jaar geleden wou ik absoluut geen kinderen. Nu wel als ik 30 ben :D

romario99
9 mei 2018, 20:14
Wees gewoon eerlijk. Zeg gewoon dat kinderen u niks zeggen en het uw leven is.

Als je gaat beginnen liegen over onvruchtbaarheid maak je de dingen alleen maar erger. Dan gaat de schoonmoeder denken dat je toch kinderen wilt en u constant lastig vallen met goede raad (heb je dat gelezen, heb je dit gezien, dat al geprobeerd, ...).

Avondland
14 mei 2018, 06:37
Ik begrijp de terughoudendheid wel om zomaar te gaan liegen. Vroeg of laat komt de waarheid toch uit en zit je met een groter probleem. Als de band van haar partner met zijn ouders heel goed is gaat dit onder zware druk komen staan en hij zal wellicht beide partijen bevriend willen houden. Ik ga mezelf ervoor behoeden mijn toekomstige kinderen te pushen om kinderen te krijgen. "Leef en laat leven" is niet iedereen gegeven en het is vaak moeilijk om tegen de klassieke verwachtingen van uw omgeving, huisje-tuintje-kindje, in te gaan. Het is gemakkelijk denken dat dit typisch Vlaams is, maar dit is eerder typisch voor de hele wereld. Aangezien de vraagstelster nog maar 24 is kan je nu gemakkelijk zeggen dat het nog véél te vroeg is om aan kinderen te beginnen, maar vroeg of laat moet het woord er wel uit.