PDA

Volledige versie bekijken : Mijn verhaal kwijt geraken

roxas2505
13 maart 2018, 16:38
Hallo,

Via deze discussie vraag ik aan jullie voor hulp om mijn verhaal kwijt te geraken :)
Vanaf mijn 6 jaar heb ik de watervaste stempel gekregen van 'autisme spectrum stoornis' of zoals de meeste zeggen autisme ...
Even rap kwijt dat voor iemand met deze beperking het woord AUTIST kwetsend is.
Ondertussen ben ik nu 29 jaar en zoals je misschien weet is autisme spectrum stoornis niet te genezen. en eerlijk gezegd ik zou geen pil slikken als die bestond :)
Tuurlijk heb ik veel slechte momenten mee gemaakt (mijn lagere school was f* up) maar toch heb ik ook leuke momenten gekend ^^

Veel mensen durven niet te praten/vragen over autisme spectrum stoornis, of ze nemen mij apart en vertellen in geheim dat ze iemand in de familie hebben met deze beperking. ZEER IRRITANT, er is niks om te schamen als je vragen hierover hebt! Als het elkaar kan helpen DOE IK HET GRAAG :)

Ik heb al oudenleerlingenavonden gedaan.
interview voor bedrijven
interview voor een blad

Maar ondanks alles SPRING ik uit mijn VEL wanneer bij elk stil kind AUTISME wordt veronderstelt!!

Dus ik heb eens gezocht wat ik kon doen:
* Vloggen - waar kan ik gratis aan beginnen en waar men echt lees
* Boek schrijven - had een toffe titel "Met mij niks mis, ik ben autist" Maar wegens mijn achtergrond bijzonder onderwijs is mijn taalknoop ZEER LOS. Ik zal nooit vrienden kunnen worden met Karen Damen omdat DT nooit werd uitgelegd op bijzonder onderwijs. zucht .... :)

Hebben jullie een goed idee waar ik mijn verhaal kwijt kan geraken? :)
En hopen dat we in toekomst kunnen beteren in:
* elkaar communiceren
* beter bijzonder onderwijs (zijn nu enkel gefocust op dat je wel functioneert in de samenleving)

wiseguy444
13 maart 2018, 19:11
Hey,

Zeker doen.
Het is misschien een idee maar kan je om te beginnen al geen kort verhaal schrijven dat je naar de verschillende Vlaamse scholen die leerlingen met ASS behandelen, stuurt om op hun website te posten.
Mensen die info hieromtrent zoeken zijn al snel geneigd naar scholen-en infowebsites te surfen.
Het verhaal kan je vragen na te lezen door een leerkracht en schrijfouten uit te halen voor het op de site geplaatst wordt. Te beginnen met jouw oude school?

sandervdw
13 maart 2018, 19:31
Ik vind het idee van wiseguy444 eigenlijk heel goed. Ik heb de indruk dat je het echt doet om "je verhaal" kwijt te kunnen en niet om iets bij te verdienen. Ik zou er in elk geval al in geïnteresseerd zijn!

Maar, laat ons anders hier beginnen, ik wist eigenlijk niet dat "autist" als kwetsend ervaren werd, dus vanaf nu ga ik dat in elk geval ook nooit meer gebruiken. Maar ik zou wel graag weten hoe iemand met autisme spectrum stoornis dat eigenlijk zelf ervaart. Als "externe" krijg je te horen dat ze nood hebben aan een vaste structuur etc, maar hoe voelt het dan als die structuur er niet is?

Er is naar mijn mening veel te weinig bekend over wat die stoornis eigenlijk net doet bij een persoon.

The Prophet
13 maart 2018, 20:18
Om de jeugd te bereiken lijkt vloggen mij idd wel de beste optie. Ik zie niet direct de meute grijpen naar het zoveelste boek over autisme. En ik denk dat alle films die je ziet over autisme (ik herinner me 1: “Ben X”), altijd pestgedrag tonen tov de persoon met autisme. Ik ben 25j en moet eerlijk toegeven dat ik weinig tot niks weet hierover.
Als ik het woord autisme hoor, link ik dat direct met een stille, eenzame persoon (door mijn onwetendheid zal dat wss wel verkeerd zijn)
Nu, ik zou het zeer interessant vinden om via een leuk concept te weten te komen hoe het leven van iemand met autisme ervaren wordt. Ik denk veel te negatief door de samenleving.

Sent from my iPhone using Tapatalk

wiseguy444
13 maart 2018, 20:48
Ik vind het daarom interessant dat er series uitkomen zoals the good doctor. Ik weet dat het spectrum een heel breed gegeven is, en zoveel breder dan deze serie maar het is een goede instap voor mensen zonder veel kennis over dit topic.
Als ik aan autisme denk, komen deze woorden in mij op; begaafd, volharding, sociaal onhandig, zeer veel kennis over bepaalde interessevlakken, thinking outside the box...vooral dat is heel interessant bij probleemoplossing.

roxas2505
13 maart 2018, 21:38
Zoals je naam zegt ben je wijs :)
Natuurlijk naar onbekende scholen mijn verhaal sturen is makkelijker dan in de scholen waar ik zat ( en geloof me ik heb in vele gezeten zowel normale as buitengewoon onderwijs ) En ik was geen stoute, en mijn slechte rapport was 1 buis xp. En altijd de zin aanhoren "U zoon is te slim voor deze school" Geloof me zo werd ik echt niet behandelt op school *zucht

btw: wat zou jij zetten in een kort verhaal? de dag toen ik diagnose kreeg, de hulp die ik (NIET) kreeg of dat ik tegen iedereen zijn verwachting al 9 jaren werk heb :D

roxas2505
13 maart 2018, 21:53
Sandervdw

Ik neem het u zeker niet kwalijk dat je niet wist dat mensen met autisme spectrum stoornis niet graag autist werden genoeg. Het lijkt precies of wij dan een andere ras zijn dan gewone mensen. Autisme spectrum stoornis heeft verschillen graden, dus zelf in een groep mensen met autisme is er geen 1 dezelfde. Nu kan ik je mss verder helpen met uitleggen over autisme :). Het is een handicap dat zorg dat iemand met deze beperking anders denk met hun brein dan de gemiddelde personen. Waardoor wij alles om ons heel anders zien, voelen en meemaken, en ook daarom moeilijk hulp vinden. Maar het kan voordelen hebben en als je tijd hebt wil ik dit even met u delen.

Ik was in het gewone middelbare school tijdens de les wiskunde. De leerkracht gaf ons een vraagstuk om op te lossen, mijn antwoord kwam later dan mijn klasgenoten en de leerkracht keek mijn werk dus na. Hij trok een gezicht voor hij mij riep en vroeg mijn berekening uit te leggen, want het was anders dan hij had uitgelegd (als ik iets niet begrijp, probeer ik zelf met een oplossing te komen). Mijn sociale vaardigheden waren toen niet goed ontwikkeld dus besloot hij VOOR DE KLAS mij een nieuw vraagstuk te geven. Ook deze loste ik zonder probleem op (had wel een half bord nodig xD) De leerkracht bleef vraagstukken gooien en ik beantwoorde ze correct terug. Aan de einde van de les was de leerkracht in een dip en ik natuurlijk blij ^^. ... Tot ik naar mijn klasgenoten keek en zij stil en mij aankeken als of ik een alien was, ook voor hun was mijn oplossing niet duidelijk. Nog nooit meegemaakt dat ik mij voelde als HELD en ineens als FREAK. Trouwens tijdens de examen kreeg ik maar 50% . De antwoorden waren juist maar berekening volgens hun fout

roxas2505
13 maart 2018, 22:02
The Prophet weet jij een goed boek GESCHREVEN DOOR iemand met autisme spectrum stoornis? We krijgen vaak hulp dat om te lachen is, en meer schaad dan helpt. een voorbeeld dat ze voor kinderen een robot hebben geprogrammeerd die zou helpen met hun sociale vaardigheden. Weet je wat wij denken als ze zeggen "het kan alles doen wat je vraag" geef ons 30 min en die crash door errror waaraan de programmeurs niet dachten xD.

Nu moet ik eerlijk zijn dat therapie met dieren ons wel een rustgevende effect geven.
U beeld van stille en eenzame kind is spijtig niet verkeerd maar dat heeft spijtig ook te maken met de samenleving. Als ons ouders zeggen dat wij stil moeten zijn dan doen wij dat ook, wij denken niet na over de gevolgen of waarom. En nog vele mensen denken dat het besmettelijk is ... (daarin tegen domheid wel besmettelijk blijk te zijn)
En nog 1 ding kwijt BEN X ..... K* FILM. Als ik de persoon ontmoet wie die geregisseerd heeft blijf ik beleef maar vraag ik "wat bezielt u?!". Ik moest verplicht bij bijzonder onderwijs middelbaar (zoals ik liet weten vele scholen verhuist) naar kijken. Ik voelde mijn nog nooit zo kwaad en misselijk

roxas2505
13 maart 2018, 22:12
Dank je Wiseguy
Voor de serrie GOOD DOCTER opbracht het is een goeie serrie en duidelijk gemaakt dat wij anders denken en hierdoor andere dingen zien die gewoon weg door andere makkelijk kan overzien zijn worden. Daarom wil je een film dat ook de eigenschappen van autisme boven brengen en dokters (acteurs) die duidelijke kenmerken aanduiden over deze beperking, dan raad ik u aan de film "Mercury Rising" te zien :)

Nu spijtig een dokter met autisme gaan wij niet zien want voor vele onder ons belanden in bijzonder onderwijs met de vakken (receptiemedewerker, tuinknecht, kokhulp ander woord afwas, schilder of schrijnwerker). Ik hoop echt verandering hierin te brengen. IK VOEL dat voor ons kansen ontnomen zijn. Gelijke kansen is niet voor iedereen zeker niet als ze weten dat je een beperking hebt.

Preske
13 maart 2018, 22:54
Ik vind het daarom interessant dat er series uitkomen zoals the good doctor. Ik weet dat het spectrum een heel breed gegeven is, en zoveel breder dan deze serie maar het is een goede instap voor mensen zonder veel kennis over dit topic.
Als ik aan autisme denk, komen deze woorden in mij op; begaafd, volharding, sociaal onhandig, zeer veel kennis over bepaalde interessevlakken, thinking outside the box...vooral dat is heel interessant bij probleemoplossing.

Autisme vereenzelvigen met hoge intelligentie is imo verkeerd, want het dekt gewoon de lading niet. Vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat bij autisme altijd automatisch aan de intelligente kenmerken wordt gedacht. Niet iedere autist is een super genie die Pi kan opzeggen 20 miljoen miljard cijfers na de komma, of gigantisch veel weet.

Er zijn er ook bij die amper "functioneren" om het plastisch uit te leggen.

Series zoals The good doctor, The Big Bang Theory gebruiken het als een gimmick, en ik betwijfel dat mensen met autisme daardoor nu in een beter daglicht gaan gezien worden. Het gaat volgens mij voor nog meer verwarring zorgen. Misschien dat roxas dat anders ziet?

Zoals je naam zegt ben je wijs :)
Natuurlijk naar onbekende scholen mijn verhaal sturen is makkelijker dan in de scholen waar ik zat ( en geloof me ik heb in vele gezeten zowel normale as buitengewoon onderwijs ) En ik was geen stoute, en mijn slechte rapport was 1 buis xp. En altijd de zin aanhoren "U zoon is te slim voor deze school" Geloof me zo werd ik echt niet behandelt op school *zucht

btw: wat zou jij zetten in een kort verhaal? de dag toen ik diagnose kreeg, de hulp die ik (NIET) kreeg of dat ik tegen iedereen zijn verwachting al 9 jaren werk heb :D

waarom niet alle drie de aspecten? En als je vind dat het verhaal te lang wordt, maak er een trilogie van.

roxas2505
13 maart 2018, 23:12
Autisme vereenzelvigen met hoge intelligentie is imo verkeerd, want het dekt gewoon de lading niet. Vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat bij autisme altijd automatisch aan de intelligente kenmerken wordt gedacht. Niet iedere autist is een super genie die Pi kan opzeggen 20 miljoen miljard cijfers na de komma, of gigantisch veel weet.

Er zijn er ook bij die amper "functioneren" om het plastisch uit te leggen.

Series zoals The good doctor, The Big Bang Theory gebruiken het als een gimmick, en ik betwijfel dat mensen met autisme daardoor nu in een beter daglicht gaan gezien worden. Het gaat volgens mij voor nog meer verwarring zorgen. Misschien dat roxas dat anders ziet?

waarom niet alle drie de aspecten? En als je vind dat het verhaal te lang wordt, maak er een trilogie van.

Wat jij zeg Preske is ook juist, er zijn teveel voorbeelden van beide EXTREME dat wij sociaal niet functioneren MAAR zou intelligent zijn. Ik kan u verzekeren ik beweer nooit slimmer te zijn dan gemiddelde persoon. zie hoeveel spelfouten ik maak XD! ZOALS IK EERDER ZEI "onze hersenen werken anders" wij zien het probleem, formule en oplossing anders. Dat wil niet zeggen dat andere er niet op kunnen komen. Zet een gewone persoon samen met een persoon met autisme en je hebt een goed team. En daar wil ik voor streven dat ondanks de beperking we toch samen kunnen functioneren.

roxas2505
13 maart 2018, 23:14
Wie interesse heeft kan hier meer te weten komen over het leven met autisme
https://twitter.com/CrazyL3mon (juist gemaakt dus staat nog niet veel -_-)

Preske
13 maart 2018, 23:43
Wat jij zeg Preske is ook juist, er zijn teveel voorbeelden van beide EXTREME dat wij sociaal niet functioneren MAAR zou intelligent zijn. Ik kan u verzekeren ik beweer nooit slimmer te zijn dan gemiddelde persoon. zie hoeveel spelfouten ik maak XD! ZOALS IK EERDER ZEI "onze hersenen werken anders" wij zien het probleem, formule en oplossing anders. Dat wil niet zeggen dat andere er niet op kunnen komen. Zet een gewone persoon samen met een persoon met autisme en je hebt een goed team. En daar wil ik voor streven dat ondanks de beperking we toch samen kunnen functioneren.

Nee, en ik insinueer ook niet dat jij dat zou beweren. Ik heb er niets op tegen dat men autisme meer in beeld brengt, en dat men probeert te onderwijzen. Mensen met autisme kunnen er alleen maar beter van worden (hopelijk). Maar waar ik het wel moeilijk mee heb is dat de media autisme bestempeld als ware het een supergave, terwijl ze maar de helft van het verhaal vertellen, en moedwillig de andere extreme kant doodzwijgen.

Sir WarCry III
14 maart 2018, 02:39
Aan mij is die diagnose ook gesteld maar ik denk eigenlijk dat die psycholoog er compleet naast zat. Ik herken mezelf totaal niet in boeken die ik er nadien over gelezen heb en toen ik de psycholoog tot drie keer toe vroeg om uit leggen wat autisme spectrum stoornis nu juist is, gaf hij een niets zeggend rond de pot draaiend antwoord. Ergens snap ik wel dat mijn ouders in die richting dachten want ik zonderde mij als kind helemaal af en was hypergefocust op gaming en niks anders. Achteraf gezien ben ik echter overtuigd dat dit een vlucht was van de situatie thuis waar dagelijks geruzied en gesnauwd werd. :p

Ik heb wel twee heel goeie maten bij wie die diagnose ook gesteld is en waar het volgens mij wel klopt. Die leunen heel wat dichter aan bij wat Roxas hier verteld ook. Met een van hen heb ik ook een jaartje een appartement gedeeld. Dat was niet altijd even simpel maar geen moment spijt van gehad. Die foto die Roxas daar op twitter (https://twitter.com/CrazyL3mon/status/973681289986498560) post van iemand die zijn oren bedekt is inderdaad iets dat ik hem heb zien doen. Ik was tegen hem aan het praten en plots bedekte hij z'n oren omdat we door een tunnel moesten. Dat was wel efkes van "WTF?!" maar ik wist van tevoren al wel dat hij moeilijkheden had met die tunnel.

Da's ook het moeilijke op sociaal vlak he. Hij besefte niet dat zo plots zijn oren bedekken terwijl ik tegen hem aan het praten was misschien wat onbeleefd was en ik moest dan ook ff relativeren om in te zien dat hij het zo niet bedoelde. Zo kon hij soms ook pal tussen twee mensen gaan staan die met elkaar waren aan het praten, zonder door te hebben dat hij daarmee hun gesprek verstoorde. We zijn vaak genoeg met elkaar gebotst dat jaar maar ik ben er toch trots op dat we altijd elkaar terug gevonden hebben. Soms na een goed gesprek erover, soms gewoon door een pintje te openen en/of onze NES op te zetten.

Hij was zich ook heel bewust van zijn sociale moeilijkheden en had het daar zelf erg moeilijk mee. Hij zei vaak dat hij daar een leraar voor wou. Hij was gefrustreerd omdat er zoveel kans was om techniek en talen en dergelijke aan te leren, maar niemand die hem op een soortgelijke manier de regels van sociale interactie kon aanleren.

sandervdw
14 maart 2018, 07:59
Ik heb ooit op reis een "idiot savant" (ook niet bepaald de meest eervolle term) bezig gezien. Hij had de gave om in extreem detail te tekenen (hij tekende de surfers in het water, tot de kleinste details van de surfplanken etc). Hij had dus hetzelfde als deze persoon (die details haalde hij ook uit het geheugen, je kan die details nooit vanop zo'n afstand zien): Autistic artist draws 18ft picture of New York skyline from memory | Daily Mail Online (http://www.dailymail.co.uk/news/article-1223790/Autistic-artist-draws-18ft-picture-New-York-skyline-memory.html)

Het was superindrukwekkend, maar het werd al snel een "freakshow" wat ik toch jammer vond.

Maar wat Preske zegt, klopt ook wel. Veel mensen met ASS (is dat een officiële afkorting?) zijn zéér goed in een bepaalde taak, maar eigenlijk heeft het niets te maken met intelligentie. Mijn vriendin werkt zo bvb op een beschutte werkplaats en daar werken ook een aantal mensen met ASS, niet omdat ze niets zouden kunnen doen op een gewone job maar eerder omdat ze zichzelf comfortabeler voelen in de omgeving, ze weten dat die personen makkelijk inzetbaar zijn voor zeer precies werk waarbij je ze gewoon hun ding kan laten doen. Dat staat bvb haaks op mensen met een andere stoornis die dan bvb weer wel heel de dag fysiek zwaar werk in een chaotische omgeving kan geven.

roxas2505
14 maart 2018, 09:49
Sorry voor de late reacties op jullie TERECHTE opmerkingen! Ik ben blij om te zien dat toch veel mensen hun verhaal delen. Zien jullie ook dat het een grote impact heeft maar weinig open gesproken wordt?
Dank jullie allemaal voor jullie verhalen ^^

Punten en vragen waar jullie mee zitten bespreek ik op mijn twitter (net van gisteren)
Als jullie mijn gedacht wilt weten ;)
https://twitter.com/CrazyL3mon?lang=nl

sandervdw
14 maart 2018, 09:59
Sorry voor de late reacties op jullie TERECHTE opmerkingen! Ik ben blij om te zien dat toch veel mensen hun verhaal delen. Zien jullie ook dat het een grote impact heeft maar weinig open gesproken wordt?
Dank jullie allemaal voor jullie verhalen ^^

Punten en vragen waar jullie mee zitten bespreek ik op mijn twitter (net van gisteren)
Als jullie mijn gedacht wilt weten ;)

Ik vond bvb je tweet ivm NMBS wel interessant. Voor mij is dat gewoon een ergernis, maar ik heb ook al verhalen gehoord van mensen met ASS die dan effectief een hele dag last hebben omdat hun dag niet "goed" begonnen is. Ook je verhaal ivm beschutte werkplaats is zeer herkenbaar voor mij, omdat ik de verhalen hoor van iemand die het werk daar moet inplannen. Er zijn daar een hoop collega's die niet begrijpen dat je iemand met ASS niet "snel even" iets anders kan laten doen (niet enkel mensen met ASS trouwens, er zijn ook velen die specifiek getraind zijn voor 1 job). Mijn vriendin heeft het dan lastig om die mensen te verdedigen en te verantwoorden dat je dat niet zomaar kan doen.

Werk je zelf in een maatwerkbedrijf (mooier woord voor beschutte werkplaats)?

vbounce
14 maart 2018, 10:43
Zelf ken ik een aantal mensen met de vaststelling autisme en ik begrijp dat het voor hen niet gemakkelijk is in de maatschappij omdat er te weinig gekend is over wat het net is bij iedereen. Denk enkel dat het probleem niet helemaal zit bij onwetendheid. Zonder autisme is het ook een hele strijd in het leven om aanvaard te worden. Daarmee ben ik dan bang dat je misschien niet gaat bereiken wat je zou willen bereiken. Je hebt nu eenmaal geen vat op andere mensen hun doen en laten.

Als autisme zo een natte vinger vaststelling is zijn er dan ook geen mensen die het hebben zonder het zelf te weten? Is autisme dan zo een probleem dat het een aandoening is en niet gewoon een gebrek van de maatschappij voor mensen die niet in het bestaande hokje van verwachting passen?

Er zijn inderdaad mensen die moeilijk om kunnen met een situatie die plots anders is of die hoog sensitief zijn voor bepaalde prikkels. Maar ik ken zelfs mensen waar ik meer contact mee heb en niets aan merk terwijl die ook de label gekregen hebben.

Vraag me soms af waarom ik die label niet gekregen heb. Niet dat ik het zie als een beloning of prijs. Ik merk dat ikzelf ook moeite heb met plotse veranderingen, dat ik sociaal ook moeilijkheden heb gehad. Dat ik bepaalde manieren heb om met lastige situaties om te gaan. En ik heb een grote focus op cijfers. Voornamelijk de getallen 2, 7, 11, 16, 22,.... Ben ik tussen de mazen van het net geslipt, heb ik er nog net genoeg controle over of is er toch niets mis met mij? Zijn er nog mensen met die gevoelens?

Het is heel mooi dat je jou verhaal kwijt wilt en dat je er iets mee wilt doen voor anderen. Hoop alleen dat je het vooral ook voor jezelf doet, omdat je over anderen geen controle hebt en het kan teleurstellen.

roxas2505
14 maart 2018, 11:01
Ik vond bvb je tweet ivm NMBS wel interessant. Voor mij is dat gewoon een ergernis, maar ik heb ook al verhalen gehoord van mensen met ASS die dan effectief een hele dag last hebben omdat hun dag niet "goed" begonnen is. Ook je verhaal ivm beschutte werkplaats is zeer herkenbaar voor mij, omdat ik de verhalen hoor van iemand die het werk daar moet inplannen. Er zijn daar een hoop collega's die niet begrijpen dat je iemand met ASS niet "snel even" iets anders kan laten doen (niet enkel mensen met ASS trouwens, er zijn ook velen die specifiek getraind zijn voor 1 job). Mijn vriendin heeft het dan lastig om die mensen te verdedigen en te verantwoorden dat je dat niet zomaar kan doen.

Werk je zelf in een maatwerkbedrijf (mooier woord voor beschutte werkplaats)?

Dank je dat je mijn tweet intressant vond en je de boodschap daarachter begrijp :). Aan onze vrouwen kunnen wij veel steun verwachten, mijn vriendin wou na dat ze mij leerde kennen zich verdiepen in Autisme en als job mensen met beperkingen begeleiden (alleen vind ze spijtig niet veel vacatures hierover).

Nu op u vraag te beantwoorden. Ik werk niet in maatwerkbedrijf, ik werk voor klanten en komt terecht in verschillende teams van ontwikkelaars. (doe al geen moeite meer namen te onthouden xp). Ik geef mijn EERLIJK mening (duidelijk voor iedereen, gebruiksvriendelijk, functionaliteit) van hun ontwikkelde programma's. Dat heet FEEDBACK geven, maar ze zien het als KRITIEK. Moet stevig in mijn schoenen staan :)

Mulan
14 maart 2018, 12:39
Zelf ken ik een aantal mensen met de vaststelling autisme en ik begrijp dat het voor hen niet gemakkelijk is in de maatschappij omdat er te weinig gekend is over wat het net is bij iedereen. Denk enkel dat het probleem niet helemaal zit bij onwetendheid. Zonder autisme is het ook een hele strijd in het leven om aanvaard te worden. Daarmee ben ik dan bang dat je misschien niet gaat bereiken wat je zou willen bereiken. Je hebt nu eenmaal geen vat op andere mensen hun doen en laten.

Als autisme zo een natte vinger vaststelling is zijn er dan ook geen mensen die het hebben zonder het zelf te weten? Is autisme dan zo een probleem dat het een aandoening is en niet gewoon een gebrek van de maatschappij voor mensen die niet in het bestaande hokje van verwachting passen?

Er zijn inderdaad mensen die moeilijk om kunnen met een situatie die plots anders is of die hoog sensitief zijn voor bepaalde prikkels. Maar ik ken zelfs mensen waar ik meer contact mee heb en niets aan merk terwijl die ook de label gekregen hebben.

Vraag me soms af waarom ik die label niet gekregen heb. Niet dat ik het zie als een beloning of prijs. Ik merk dat ikzelf ook moeite heb met plotse veranderingen, dat ik sociaal ook moeilijkheden heb gehad. Dat ik bepaalde manieren heb om met lastige situaties om te gaan. En ik heb een grote focus op cijfers. Voornamelijk de getallen 2, 7, 11, 16, 22,.... Ben ik tussen de mazen van het net geslipt, heb ik er nog net genoeg controle over of is er toch niets mis met mij? Zijn er nog mensen met die gevoelens?

Het is heel mooi dat je jou verhaal kwijt wilt en dat je er iets mee wilt doen voor anderen. Hoop alleen dat je het vooral ook voor jezelf doet, omdat je over anderen geen controle hebt en het kan teleurstellen.

Ik heb jarenlang voor de klas gestaan, zowel gewoon onderwijs als buitengewoon onderwijs (onder andere in 2 autiklassen) en ik vind de diagnose van ASS ern beetje zoals de diagnose van ADHD/ADD: als je storend/vervelend/anders genoeg bent, krijg je ze. Soms heel vroeg, soms net te laat.
Heb je de pech dat anderen jou gewoon als asociaal /lui/koppig zien, kan het zijn dat je pas als volwassene er achter komt waarom je je anders voelt. Ik ken zowel een dertiger als vijftiger die er nu pas achter komen dat ze ad(h)d hebben. Beide werkzaam in IT waar hun probleem net een handig iets is. Maar ze raken beide heel gefrustreerd van hun diagnose. Want waarom krijgen ze die nu pas? Hoe had hun leven er uit kunnen zien met gepaste begeleiding? (beide een verleden van zware pesterijen) ze voelen zich "anders" nu ze dat label hebben, maar daarom niet gelukkiger...

Probleem is vaak dat eens je een diagnose hebt, je nog geen stap verder bent. De hele wereld gaat zich niet aanpassen aan jou... Soms kan medicatie helpen om wat meer in het doorsnee stramien te passen, soms helpt medicatie ook niet.
De verandering moet namelijk vanuit de persoon die anders is, komen. Nuja... Moeten... Dat bepaalt elk voor zich natuurlijk.

vbounce
14 maart 2018, 12:47
Ik heb jarenlang voor de klas gestaan, zowel gewoon onderwijs als buitengewoon onderwijs (onder andere in 2 autiklassen) en ik vind de diagnose van ASS ern beetje zoals de diagnose van ADHD/ADD: als je storend/vervelend/anders genoeg bent, krijg je ze. Soms heel vroeg, soms net te laat.
Heb je de pech dat anderen jou gewoon als asociaal /lui/koppig zien, kan het zijn dat je pas als volwassene er achter komt waarom je je anders voelt. Ik ken zowel een dertiger als vijftiger die er nu pas achter komen dat ze ad(h)d hebben. Beide werkzaam in IT waar hun probleem net een handig iets is. Maar ze raken beide heel gefrustreerd van hun diagnose. Want waarom krijgen ze die nu pas? Hoe had hun leven er uit kunnen zien met gepaste begeleiding? (beide een verleden van zware pesterijen) ze voelen zich "anders" nu ze dat label hebben, maar daarom niet gelukkiger...

Probleem is vaak dat eens je een diagnose hebt, je nog geen stap verder bent. De hele wereld gaat zich niet aanpassen aan jou... Soms kan medicatie helpen om wat meer in het doorsnee stramien te passen, soms helpt medicatie ook niet.
De verandering moet namelijk vanuit de persoon die anders is, komen. Nuja... Moeten... Dat bepaalt elk voor zich natuurlijk.

Awel dat gevoel heb ik nu helemaal se, dat het altijd van uit de persoon moet komen die "anders" is. Ikzelf jarenlang gepest geweest, dat is gestart doordat ik het opnam voor een meisje dat gepest werd en als bedanking mij ging pesten om zelf uit de schijnwerpers te geraken. En dan bij de directie moeten komen om uit te leggen hoe jij dat wangedrag van andere leerlingen uitgelokt had.

Of bij middelbaar een persoon met vaststelling ADHD was het dat deze er niet aan kon doen dat die wat agressief uit de hoek kwam. Daar was dat een excuus om niet te moeten ingrijpen.

Of toen ik bij een psycholoog ging voor iets te verwerken waar ik moeite mee had en ter sprake kwam hoe anderen mij verkeerd behandeld hadden was haar reactie letterlijk: ik zal jou hier leren hoe je ermee om kunt gaan, dat jij je daaraan aanpast. In plaats van mijn gevoel te erkennen en toe te geven dat ik niet het probleem was maar de andere die mij zo negatief behandeld hadden.

Maar misschien had ik verkeerde verwachtingen en is dit hoe het wel moet gaan hé.

roxas2505
14 maart 2018, 13:42

Het zou niet altijd gemakkelijk geweest zijn vooraan de klas te staan. Maar ik ben niet tevreden met u vergelijking ADHD met ASS en zeker omdat je ook autiklassen deed. Ik heb zelf in speciale onderwijzen gegooid (lager en middelbaar). De speeltijden werden zowel ASS, ADHD en gehoor problemen op 1 speelplaats. ADHD waren vaak de pestkoppen die ons nog verder duwde in onst terug trekkende gevoel.

Ik geef gelijk dat er nog veel mensen niet eens weten dat ze autisme hebben, meestal als ze de druk beginnen te voelen op werk. In dat geval zou optijd hulp beter zijn dan te laat op. MAAR vergis je niet vroegtijdig hulp is ook niet ideaal. Een 6 jarig kind naar psycholoog verplichten. Ik kwam daar blij binnen en die dokter bleef zeggen: "Er scheelt iets met u", "je ouders blijven u niet helpen, ooit zijn ze er niet meer", "alleen dit kan u helpen", ... Ze breken u spirit vroeg, dan kun je idd vroeg beginnen met de stukken te lijmen.

ashuray
14 maart 2018, 13:58
Ik ben toen ik in het 2de leerjaar ook op zoiets getest geweest denk ik. Ik moest zo een tekening inkleuren en wat vragen beantwoorden en op 1 been hinken enzo. Ik was ook wel heel teruggetrokken en stil maar dat was omdat het er thuis soms nogal heftig aan toe ging tussen mijn ouders

EvilSwordfish
14 maart 2018, 14:00
Maak een blog, vlog doe je verhaal kwijt etc

EN

Stuur een persbericht uit. Het leuke is dat bijna iedereen een persbericht kan uitsturen van "hey kijk naar mij" en als ge sjans hebt dan pikt een of ander gazet dat op, en kan je je reach wat uitbreiden.

Moet wel zien dat als je dat doet, je al wat content hebt. En ni gewoon stuurt naar die manne "ik ben dit vanplan"

sandervdw
14 maart 2018, 14:01
Het zou niet altijd gemakkelijk geweest zijn vooraan de klas te staan. Maar ik ben niet tevreden met u vergelijking ADHD met ASS en zeker omdat je ook autiklassen deed. Ik heb zelf in speciale onderwijzen gegooid (lager en middelbaar). De speeltijden werden zowel ASS, ADHD en gehoor problemen op 1 speelplaats. ADHD waren vaak de pestkoppen die ons nog verder duwde in onst terug trekkende gevoel..
Eigenlijk is dat een probleem van de manier waarop scholen werken. ASS en ADHD zijn 2 uitersten die moeilijk met elkaar om gaan kunnen. De ene groep wil liever rust en structuur terwijl de andere groep net leeft in chaos. Ik kan me best inbeelden dat voor iemand met ASS de personen met ADHD de pestkoppen lijken, terwijl voor iemand met ADHD het aanvoelt alsof ze helemaal niks verkeerd doen.
Ik ben ook van mening dat je beide gevallen beter in het normale onderwijs (buiten de "extreme" uitersten dan) opneemt met extra ondersteuning. Uiteindelijk kom je toch in een maatschappij waar je met andere mensen zal moeten samenwerken (want zowel ASS als ADHD bieden in veel gevallen de mogelijkheid voor een "normale" job) dus heeft het weinig zin om mensen als kind dan af te schermen.
Vind je zelf dat het bijzonder onderwijs (buiten het gebrekkige niveau) u verder heeft geholpen?

Ik ken bvb ook iemand die de diagnose "dyslexie" heeft gekregen. Hierdoor was hij inderdaad minder in talen. Maar omdat daar bij elke leerkracht op gefocust werd, kreeg hij ook minder punten dan iemand die dezelfde fouten maakte maar zonder diagnose.
Anderzijds werd die met dyslexie wel blindelings gedelibereerd.

roxas2505
14 maart 2018, 14:14
Maak een blog, vlog doe je verhaal kwijt etc

EN

Stuur een persbericht uit. Het leuke is dat bijna iedereen een persbericht kan uitsturen van "hey kijk naar mij" en als ge sjans hebt dan pikt een of ander gazet dat op, en kan je je reach wat uitbreiden.

Moet wel zien dat als je dat doet, je al wat content hebt. En ni gewoon stuurt naar die manne "ik ben dit vanplan"

Bedankt voor u tips! heb zelf ook opgezocht naar bloggen, maar daarin zit de val van een domein moet betalen (iets dat ik wil vermeiden)
Wat is een persbericht?

EvilSwordfish
14 maart 2018, 14:17
Bedankt voor u tips! heb zelf ook opgezocht naar bloggen, maar daarin zit de val van een domein moet betalen (iets dat ik wil vermeiden)
Wat is een persbericht?

Ghoh uiteindelijk kost een domein ni veel. Een .be heb je voor 7 euro per jaar.

Toen ik mijn blog begon heb ik dat begonnen op blogspot/blogger van Google.

Nu betaal ik een kleine 45 euro per jaar voor mijn domein + hosting.

Persbericht is basically een soort oproep naar kranten toe. Jij dat zegt "hey ik heb dit hier, en ik denk da da in de gazet moet" beetje simplistisch uitgelegd. Maar dat is iets dat mensen en bedrijven gebruiken om kranten/journalisten te laten weten dat ze iets hebben dat misschien wel interessant is om een artikel over te schrijven.

Ik ken het ook maar via mijn zus die dit al paar keer gedaan heeft.

roxas2505
14 maart 2018, 14:57
Ik ben toen ik in het 2de leerjaar ook op zoiets getest geweest denk ik. Ik moest zo een tekening inkleuren en wat vragen beantwoorden en op 1 been hinken enzo. Ik was ook wel heel teruggetrokken en stil maar dat was omdat het er thuis soms nogal heftig aan toe ging tussen mijn ouders

Bedankt om u ervaring te delen ashuray :). Als ik mag vragen in welk jaartal was dit? Ik hoop dat u leven nu rust kent en je bent opengebloeid.
Mijn testen bij mij waren vraaglijsten invullen, puzzels oplossen en gesprekken oefenen. soms werd ik alleen gelaten in een ruimte om te zien hoe ik reageer.

ashuray
14 maart 2018, 15:08
Bedankt om u ervaring te delen ashuray :). Als ik mag vragen in welk jaartal was dit? Ik hoop dat u leven nu rust kent en je bent opengebloeid.
Mijn testen bij mij waren vraaglijsten invullen, puzzels oplossen en gesprekken oefenen. soms werd ik alleen gelaten in een ruimte om te zien hoe ik reageer.

Ghoh in 1998 zoiets. Ik heb die test maar 1 keer moeten doen dus misschien dat mijn score niet voldoende was om aan te tonen dat er iets mis was? Bij mij is ze toen ook wel weggegaan en ik moest woordjes aan elkaar verbinden. Mijn leerkracht daar was ook niet vriendelijk ik ben eens naar haar geweest omdat de andere kindjes mij uitlachten met mijn tekening van mijn hondjes en al wat ze zei was "ja en dan?" Sindsdien ben ik nooit meer naar een leerkracht toe geweest met een probleem. Ik ben nu nog altijd heel teruggetrokken. Ik zal mij zelden uitbundig gedragen tenzij het met iemand is die ik al even ken. Ik ga nu met een vriendin naar de fitness maar het begint al te irriteren omdat ze steeds te laat komt en mij van mijn vaste schema haalt :D. Daarom doe ik alles gewoon liever alleen.

roxas2505
14 maart 2018, 15:25
Ghoh in 1998 zoiets. Ik heb die test maar 1 keer moeten doen dus misschien dat mijn score niet voldoende was om aan te tonen dat er iets mis was? Bij mij is ze toen ook wel weggegaan en ik moest woordjes aan elkaar verbinden. Mijn leerkracht daar was ook niet vriendelijk ik ben eens naar haar geweest omdat de andere kindjes mij uitlachten met mijn tekening van mijn hondjes en al wat ze zei was "ja en dan?" Sindsdien ben ik nooit meer naar een leerkracht toe geweest met een probleem. Ik ben nu nog altijd heel teruggetrokken. Ik zal mij zelden uitbundig gedragen tenzij het met iemand is die ik al even ken. Ik ga nu met een vriendin naar de fitness maar het begint al te irriteren omdat ze steeds te laat komt en mij van mijn vaste schema haalt :D. Daarom doe ik alles gewoon liever alleen.

Leerkrachten zien te weinig in de klas, zo laat pesterij en beperkingen ongemerkt voorbij gaan. Misschien inderdaad Leerkracht een zwaar beroep van maken, zodat de SLECHTE rapper uit deze richting stappen, beter voor de volgende generatie :p. Dat je soms uitbundig kan zijn wilt zeggen dat je mensen hebt die je vertrouw dat is tof :). Je hebt zeker altijd een GSM bij ( heeft planner, alarmen en TIJD ) en nog komen mensen te laat XS. Ik ben meer iemand die altijd een half uur te vroeg is en optijd vertrek dus niet langer blijf. Jij doet fitness, ik heb geprobeerd maar zelf daar merkte mensen mijn handicap waardoor zelf LEGE toestellen bezet waren. BASIC FIT just saying

ashuray
14 maart 2018, 15:32
Leerkrachten zien te weinig in de klas, zo laat pesterij en beperkingen ongemerkt voorbij gaan. Misschien inderdaad Leerkracht een zwaar beroep van maken, zodat de SLECHTE rapper uit deze richting stappen, beter voor de volgende generatie :p. Dat je soms uitbundig kan zijn wilt zeggen dat je mensen hebt die je vertrouw dat is tof :). Je hebt zeker altijd een GSM bij ( heeft planner, alarmen en TIJD ) en nog komen mensen te laat XS. Ik ben meer iemand die altijd een half uur te vroeg is en optijd vertrek dus niet langer blijf. Jij doet fitness, ik heb geprobeerd maar zelf daar merkte mensen mijn handicap waardoor zelf LEGE toestellen bezet waren. BASIC FIT just saying

Ik ben altijd overal 10 minuten te vroeg. Als ik ergens perfect op tijd ga komen krijg ik stress :D maar ik vertrek dan meestal ook 10 min vroeger. Mijn baas krijgt het ook dikwijls op zijn zenuwen van mij als ik een vraag stel over iets dat pas over een paar maanden is maar ik weet graag alles op voorhand zodat ik kan plannen. De fitness was voor mij een heel grote stap om daar alleen naar binnen te gaan. Ik had schrik dat iedereen naar mij ging kijken etc. Nu gaat dat wel goed behalve als er een machine bezet is die ik die dag juist wou doen. Of ik durf bv nit op de roei machines omdat die helemaal vooraan staan en ik het niet prettig vind dat iedereen dan achter mijn rug staat.

Best wel een interessante thread. Er zou veel meer informatie over dit soort zaken moeten zijn. Zoals eerder gezegd niet enkel de hoogbegaafde verhalen.

roxas2505
14 maart 2018, 15:33
Eigenlijk is dat een probleem van de manier waarop scholen werken. ASS en ADHD zijn 2 uitersten die moeilijk met elkaar om gaan kunnen. De ene groep wil liever rust en structuur terwijl de andere groep net leeft in chaos. Ik kan me best inbeelden dat voor iemand met ASS de personen met ADHD de pestkoppen lijken, terwijl voor iemand met ADHD het aanvoelt alsof ze helemaal niks verkeerd doen.
Ik ben ook van mening dat je beide gevallen beter in het normale onderwijs (buiten de "extreme" uitersten dan) opneemt met extra ondersteuning. Uiteindelijk kom je toch in een maatschappij waar je met andere mensen zal moeten samenwerken (want zowel ASS als ADHD bieden in veel gevallen de mogelijkheid voor een "normale" job) dus heeft het weinig zin om mensen als kind dan af te schermen.
Vind je zelf dat het bijzonder onderwijs (buiten het gebrekkige niveau) u verder heeft geholpen?

Ik ken bvb ook iemand die de diagnose "dyslexie" heeft gekregen. Hierdoor was hij inderdaad minder in talen. Maar omdat daar bij elke leerkracht op gefocust werd, kreeg hij ook minder punten dan iemand die dezelfde fouten maakte maar zonder diagnose.
Anderzijds werd die met dyslexie wel blindelings gedelibereerd.

Je kunt het niet beter zeggen bedankt! Op school werd ook wel voor ons oefeningen gedaan om op rust te komen (zoals brieven schrijven met u gedachten, ik schreef 2 volle bladzijden.) We kregen geen feedback over eender welke schoolwerk men af geef POSITIEF of NEGATIEF. Ook werden onze gewoonte (structuur, zoals naar de klok kijken) afgeleerd en daar waren ze streng op! Ik had het gevoel dat ze hun best deden om ons rustig te houden MAAR TE EXTREEM, waardoor wij geen VOLDOENDE uitgedaagd werden.

glashelder
14 maart 2018, 15:48
Die foto die Roxas daar op twitter (https://twitter.com/CrazyL3mon/status/973681289986498560) post van iemand die zijn oren bedekt is inderdaad iets dat ik hem heb zien doen.
Oeps, dat doe ik ook wel vaak :D Maar ik kan gewoon niet goed tegen geluid en te veel prikkels. Soms zit ik hier 's avonds op mijn laptop, iets te lezen op chat/forum, ondertussen staat de televisie aan en dan begint mijn vriendin enthousiast iets te zeggen tegen mij. Dan leg ik ook wel eens mijn handen op mijn oren omdat het ff allemaal te veel is. Vriendin weet dan ook wel dat ze even de televisie zachter moet zetten en wachten tot ik haar effectief aankijk voor ze begint te praten (anders is ze door mijn 'hoofdstem' die aan het lezen is aan het praten). Gisteren heb ik bijvoorbeeld mijn headset van op mijn werk op mijn kop gezet. Dat ding werkt wat geluidswerend en ik voelde mij wat overprikkeld en had even wat me-time nodig.

En verder, tja, ik heb nogal last van OCD wat op bepaalde vlakken héél erg autistische trekjes met zich meebrengt (bijvoorbeeld ook altijd op tijd willen zijn, altijd alles op een bepaalde manier willen hebben, niet graag veranderingen of onverwachte dingen hebben). Sociaal ben ik wel wat awkward soms, en soms helemaal niet.

Maar het deed me een beetje hieraan denken:

Dat heb ik dus ook allemaal. Ook de cijfers (bij mij het getal 2, en alle veelvouden van 2, waarbij getallen die zijn te herleiden naar 2 - 4, 8, 16, 32,... - dan weer 'beter' zijn etc). Ook vaak dingen twee keer willen doen, of zelfs zinnen of zinsdelen herhalen zodat ik ze twee keer zeg.

Maar bij mij is het dus OCD, geen autisme (al vind ik die grens ook vaag hoor). Officieel is het zelfs OCD als coping mechanisme bij PTSS geloof ik :lol:

roxas2505
14 maart 2018, 16:00
Ik ben altijd overal 10 minuten te vroeg. Als ik ergens perfect op tijd ga komen krijg ik stress :D maar ik vertrek dan meestal ook 10 min vroeger. Mijn baas krijgt het ook dikwijls op zijn zenuwen van mij als ik een vraag stel over iets dat pas over een paar maanden is maar ik weet graag alles op voorhand zodat ik kan plannen. De fitness was voor mij een heel grote stap om daar alleen naar binnen te gaan. Ik had schrik dat iedereen naar mij ging kijken etc. Nu gaat dat wel goed behalve als er een machine bezet is die ik die dag juist wou doen. Of ik durf bv nit op de roei machines omdat die helemaal vooraan staan en ik het niet prettig vind dat iedereen dan achter mijn rug staat.

Best wel een interessante thread. Er zou veel meer informatie over dit soort zaken moeten zijn. Zoals eerder gezegd niet enkel de hoogbegaafde verhalen.

Dank u voor het zeggen dat je het interessant vind, wij met autisme worden van ene EXTREME loner aan gezien of het andere EXTREME the next Einstein. Volgens mij worden deze voorbeelden het meest naar bovengehaald omdat het niet veel voorvalt en daardoor harder merkt.

mag je nog interessante weetjes willen kun je gerust hier naar kijken.

roxas2505
14 maart 2018, 16:12
Oeps, dat doe ik ook wel vaak :D Maar ik kan gewoon niet goed tegen geluid en te veel prikkels. Soms zit ik hier 's avonds op mijn laptop, iets te lezen op chat/forum, ondertussen staat de televisie aan en dan begint mijn vriendin enthousiast iets te zeggen tegen mij. Dan leg ik ook wel eens mijn handen op mijn oren omdat het ff allemaal te veel is. Vriendin weet dan ook wel dat ze even de televisie zachter moet zetten en wachten tot ik haar effectief aankijk voor ze begint te praten (anders is ze door mijn 'hoofdstem' die aan het lezen is aan het praten). Gisteren heb ik bijvoorbeeld mijn headset van op mijn werk op mijn kop gezet. Dat ding werkt wat geluidswerend en ik voelde mij wat overprikkeld en had even wat me-time nodig.

En verder, tja, ik heb nogal last van OCD wat op bepaalde vlakken héél erg autistische trekjes met zich meebrengt (bijvoorbeeld ook altijd op tijd willen zijn, altijd alles op een bepaalde manier willen hebben, niet graag veranderingen of onverwachte dingen hebben). Sociaal ben ik wel wat awkward soms, en soms helemaal niet.

Dat heb ik dus ook allemaal. Ook de cijfers (bij mij het getal 2, en alle veelvouden van 2, waarbij getallen die zijn te herleiden naar 2 - 4, 8, 16, 32,... - dan weer 'beter' zijn etc). Ook vaak dingen twee keer willen doen, of zelfs zinnen of zinsdelen herhalen zodat ik ze twee keer zeg.

Maar bij mij is het dus OCD, geen autisme (al vind ik die grens ook vaag hoor). Officieel is het zelfs OCD als coping mechanisme bij PTSS geloof ik :lol:

Klink dat je ook zelf geprikkeld wordt adhv situaties. En gelukkig heb je een vriendin die u begrijp en help daarmee, VERWEN haar eens zo soort zijn zeldzaam. Ik heb zelf ook zo 1 :p. Ik krijg al prikkels als men met TE VEEL VOLK aan 1 tafel zitten. Je kunt max 4-6 mensen aan een tafel krijgen probeer GEEN extra in de hoeken te steken!!! Voor mij is dit niet logic

ashuray
14 maart 2018, 16:16

Bij mij is het ook OCD geloof ik. Als ik aan het kuisen ben in de badkamer schik ik mijn potjes altijd van groot naar klein. Of als ik thuis vertrek durf ik soms een paar keer terug gaan om te kijken of ik alles wel heb uitgezet. Als ik mij ergens aan stoor bv een bruin blaadje in mijn bonsai boom of een vlekje op de vloer blijf ik daar op kijken tot ik dat daar af haal of op veeg. Mijn vriend word daar gek van. Zo moet ik ook 2x naar het toilet voor ik ga slapen. 1x als wij er om 9u inkruipen en om half 10 als ik in slaap ga vallen nog eens. Ookal komt er niets ik moet daar opgezeten hebben :D was echt een ramp op bv de graspop camping

roxas2505
14 maart 2018, 16:32
misschien voor jullie interessant wat mij prikkels veroorzaken:
* Meerdere mensen tegelijk iets willen vertellen aan mij
Zoals ik zou kan ik geluid niet afzonderen dus al hun vragen komen gelijk binnen en laat mijn hoofd op tilt slaan.
* Iets zelf plannen dat door onvoorziene omstandigheden niet werkt (op tijd vertrekken voor concert of reis)
Dit werkt op mijn darmen waardoor ik 2 pillen moet slikken en daarna schaamt dat ik problemen geef
* Mensen proberen mij van gedachte veranderen.
Als ik iets niet 100% weet geef ik eerlijk toe, dat ik naast kan zijn. MAAR als ik ZEKERS zen probeer niet in discussie te gaan
* Mij nieuwe dingen laten doen (zoals nieuw eten proberen)
Toen ik klein was hadden de dokters het GEWELDIG idee mij op dieet te zetten en zien of mijn gedrag veranderde. waardoor ik veel dingen van jongs niet heb leren eten.

ashuray
14 maart 2018, 18:05
misschien voor jullie interessant wat mij prikkels veroorzaken:
* Meerdere mensen tegelijk iets willen vertellen aan mij
Zoals ik zou kan ik geluid niet afzonderen dus al hun vragen komen gelijk binnen en laat mijn hoofd op tilt slaan.
* Iets zelf plannen dat door onvoorziene omstandigheden niet werkt (op tijd vertrekken voor concert of reis)
Dit werkt op mijn darmen waardoor ik 2 pillen moet slikken en daarna schaamt dat ik problemen geef
* Mensen proberen mij van gedachte veranderen.
Als ik iets niet 100% weet geef ik eerlijk toe, dat ik naast kan zijn. MAAR als ik ZEKERS zen probeer niet in discussie te gaan
* Mij nieuwe dingen laten doen (zoals nieuw eten proberen)
Toen ik klein was hadden de dokters het GEWELDIG idee mij op dieet te zetten en zien of mijn gedrag veranderde. waardoor ik veel dingen van jongs niet heb leren eten.

Als ik naar iets op tijd moet vertrekken slaagt dat ook op mijn darmen. Al is het maar naar de tandarts ofzo. Als ik iets van plan ben en iemand bemoeit zich daarmee bv ik wil gaan fitnessen en mijn vriendin wil liever zwemmen en probeert mij te overhalen word ik ook ambetant en trek ik mij terug. Of als er iets gepland is dat we uitgaan naar X en ik daar volledig op voorbereid ben en een dag op voorhand mensen zeggen van "ik zou eigenlijk liever naar Y gaan" ik heb dan ook maar 3 echte vrienden waar ik dingen mee doe zonder dat ik mij al te veel opfok. Mijn vriend heeft ook niet veel vrienden. Mijn ex wel en ik vond dat altijd super overweldigend.

Mijn schoonzus bv heeft 2 vakken van onze 5 vakken diepvries in gebruik en die draagt niet bij voor elektriciteit of heeft hem niet mee betaald. Ik kan mij daar zo aan ergeren en druk in maken terwijl andere mensen zo iets hebben van "meh"vooral als ze dan ook nog eens iets bij ons eten steekt.. ook heeft ze een stuk of 15 dozen die bij ons staan omdat ze die niet wegkrijgt. Iedere keer als ik in die kamer kom of de overvolle diepvries open doe krijg ik stress :D

rsc
15 maart 2018, 12:13
Ondertussen ben ik nu 29 jaar en zoals je misschien weet is autisme spectrum stoornis niet te genezen. en eerlijk gezegd ik zou geen pil slikken als die bestond :)
Dit moet je toch eens herevalueren. Je wilt geen autist genoemd worden maar wel graag een autist zijn...? Volgens DSM V is autist nog altijd een zeer gangbare term en DSM V weet alles.

Als ik naar iets op tijd moet vertrekken slaagt dat ook op mijn darmen. Al is het maar naar de tandarts ofzo. Als ik iets van plan ben en iemand bemoeit zich daarmee bv ik wil gaan fitnessen en mijn vriendin wil liever zwemmen en probeert mij te overhalen word ik ook ambetant en trek ik mij terug. Of als er iets gepland is dat we uitgaan naar X en ik daar volledig op voorbereid ben en een dag op voorhand mensen zeggen van "ik zou eigenlijk liever naar Y gaan" ik heb dan ook maar 3 echte vrienden waar ik dingen mee doe zonder dat ik mij al te veel opfok. Mijn vriend heeft ook niet veel vrienden. Mijn ex wel en ik vond dat altijd super overweldigend.

Mijn schoonzus bv heeft 2 vakken van onze 5 vakken diepvries in gebruik en die draagt niet bij voor elektriciteit of heeft hem niet mee betaald. Ik kan mij daar zo aan ergeren en druk in maken terwijl andere mensen zo iets hebben van "meh"vooral als ze dan ook nog eens iets bij ons eten steekt.. ook heeft ze een stuk of 15 dozen die bij ons staan omdat ze die niet wegkrijgt. Iedere keer als ik in die kamer kom of de overvolle diepvries open doe krijg ik stress :D

een diepvries met 5 vakken verbruikt ongeveer 150kWh. dat is hooguit €50 per jaar. 2 vakken verbruiken dus <€20 per jaar...

ashuray
15 maart 2018, 12:17
Dit moet je toch eens herevalueren. Je wilt geen autist genoemd worden maar wel graag een autist zijn...? Volgens DSM V is autist nog altijd een zeer gangbare term en DSM V weet alles.

een diepvries met 5 vakken verbruikt ongeveer 150kWh. dat is hooguit €50 per jaar. 2 vakken verbruiken dus <€20 per jaar...

Kan goed zijn maar wil dat zeggen dat je zomaar iemand zijn spullen in bruik moet nemen? En dat het oke is dat ik mijn winkelwaar dikwijls niet weg krijg?

Ook dingen zoals wanneer wij aan ons avondeten bezig zijn en wij alles moeten laten vallen en ons eten koud laten worden om te komen babysitten omdat ze naar de dokter moet. Zoiets weet je op voorhand ipv het last minute te zeggen. Zon dingen prikkelen mij en het ging over prikkelingen.

Hoe laat je je testen op OCD? Ik wou dat een paar jaar geleden al laten doen maar mijn dokter zei dat er geen test is omdat die symptomen niet wetenschappelijk bewezen waren of zoiets

roxas2505
15 maart 2018, 14:14

Merci voor u posted maar het is niet omdat iemand zegt dat het gangbare term is dat wij mensen met deze beperking moeten mee leven zo genoemd AUTIST worden. Ik werk in een firma die werk zoekt voor mensen met autisme spectrum stoornis meer dan 50 man en vele haten zo genoemd te worden. DUS DSM V moet eens een overleg plannen met mensen met deze beperking. Wat mijn probleem is het WOORD 'AUTIST' men geeft een naam aan een groep mensen met een beperking waaraan ze niks kunnen doen en zo ons onderscheiden van GEWOON volk. Zoek eens op RACISME

Ik leeft met deze beperking en heb een schoon leven nu opgebouwd, ik zou niks veranderen aan mij zelf of mijn handicap door middel van een pil.

roxas2505
15 maart 2018, 14:32
Ben je ooit eens bij een opendeurdag van bedrijven geweest die werken met mensen met autisme spectrum stoornis. De woorden AUTIST, AUTISME, BEPERKING, HANDICAP komen nooit uit hun mond want zij weten vanwege close met ons te werken, hoe dat ons VEEL kwets.
Vele onder autisme spectrum stoornis hebben nog moeite met sociale vaardigheden, dus kunnen ze niet zeggen hoe ze zich voelen. EN DE MEESTE GEWONE VOLK zeggen dan: "ze zijn gewoon stil en teruggetrokken", WAAROM DENK JE!

Elke dag worden we afgebroken door stereotypes. En de meeste kunnen ze niet terugbouwen en geraken in de put. Gelukkig was ik 1 van de weinige die uit deze put geraakte, maar ik wordt wel kwaad als ik dit nog TE VAAK zie.

nuud
15 maart 2018, 14:36
ra·cis·me (het; o)
1
theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2
discriminatie op grond van iemands ras

Pls don't go there.

Ik vind het voor de rest wel een interessant topic om te volgen.

roxas2505
15 maart 2018, 14:42
ra·cis·me (het; o)
1
theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2
discriminatie op grond van iemands ras

Pls don't go there.

Ik vind het voor de rest wel een interessant topic om te volgen.

Dank u nuud en ik zal rekening houden dat het niet te ver gaat, zodat voor iedereen een interessant topic blijf :)
Begrip moet van beiden kanten komen. Niet maar 1 kant oke vinden het woord te gebruiken, terwijl de persoon naar gericht zich slecht bij voelt.
Wij zien ons niet anders, enkel als andere ons daarop wijzen :p

roxas2505
15 maart 2018, 14:57
Kan goed zijn maar wil dat zeggen dat je zomaar iemand zijn spullen in bruik moet nemen? En dat het oke is dat ik mijn winkelwaar dikwijls niet weg krijg?

Ook dingen zoals wanneer wij aan ons avondeten bezig zijn en wij alles moeten laten vallen en ons eten koud laten worden om te komen babysitten omdat ze naar de dokter moet. Zoiets weet je op voorhand ipv het last minute te zeggen. Zon dingen prikkelen mij en het ging over prikkelingen.

Hoe laat je je testen op OCD? Ik wou dat een paar jaar geleden al laten doen maar mijn dokter zei dat er geen test is omdat die symptomen niet wetenschappelijk bewezen waren of zoiets

Het spijt me dit te vragen ashuray: "Heb je al getest voor autisme spectrum stoornis?" ik heb een vaag gedachte van wel XD. Maar ik denk dat je nog eens ALS je wil testen. Je prikkelt leunen dicht naar de richting naar ons. Mogt je de diagnose krijgen denk eraan als persoon ben je NIKS verandert, alleen kunnen bekende en onbekende u anders zien.

En ik geef gelijk over de diepvries, zelfs al was het 1 euro. Je hebt structuur in u koelkast en dan komt iemand zonder pardon of verontschuldiging u structuur in de war brengen. Ik zou ook geprikkeld worden en vervolgens het eten dat verkeerd ligt OPETEN :p

Bloembak
15 maart 2018, 14:58
Ik heb niet heel deze topic gelezen, maar onder meer je start-tekst wel. Je geeft aan van beter te willen communiceren rond autisme en het bij wijze van spreken uit de taboesfeer halen, als ik het goed begrijp.

Maar is dat niet tegenstrijdig met het willen verbannen van heel normale woorden als autist of beperking?
Ik heb dan liever dat je focust op je kernboodschap, dan over de 'vorm' en het willen opleggen van bepaalde woorden. Want dan kom je in het vaarwater van extreem-linkse groeperingen die bezig zijn met onder andere gender-identiteit en daarmee wil je je niet vereenzelvigen hoop ik.

ashuray
15 maart 2018, 15:07
Het spijt me dit te vragen ashuray: "Heb je al getest voor autisme spectrum stoornis?" ik heb een vaag gedachte van wel XD. Maar ik denk dat je nog eens ALS je wil testen. Je prikkelt leunen dicht naar de richting naar ons. Mogt je de diagnose krijgen denk eraan als persoon ben je NIKS verandert, alleen kunnen bekende en onbekende u anders zien.

En ik geef gelijk over de diepvries, zelfs al was het 1 euro. Je hebt structuur in u koelkast en dan komt iemand zonder pardon of verontschuldiging u structuur in de war brengen. Ik zou ook geprikkeld worden en vervolgens het eten dat verkeerd ligt OPETEN :p

Buiten die test vroeger heb ik geen tests ondergaan. Ik durf er ook niet goed over beginnen bij de huisarts. Ik voel wel dat er iets is omdat ik zo vaak gefrustreerd ben. Maar ik geloof niet in al die diagnoses. Als je ziek bent kan je aantonen dat je koorts hebt of een rode keel hebt ofzo. Maar mentaal? Niemand weet toch hoe uw hoofd is? Ik kan wel zitten uitleggen van wat ik voel en hoe ik mij ergens bij voel maar wat dan? Een psycholoog ofzo zie ik qua kosten niet echt zitten..

roxas2505
15 maart 2018, 15:12
Ik heb niet heel deze topic gelezen, maar onder meer je start-tekst wel. Je geeft aan van beter te willen communiceren rond autisme en het bij wijze van spreken uit de taboesfeer halen, als ik het goed begrijp.

Maar is dat niet tegenstrijdig met het willen verbannen van heel normale woorden als autist of beperking?
Ik heb dan liever dat je focust op je kernboodschap, dan over de 'vorm' en het willen opleggen van bepaalde woorden. Want dan kom je in het vaarwater van extreem-linkse groeperingen die bezig zijn met onder andere gender-identiteit en daarmee wil je je niet vereenzelvigen hoop ik.

Oke Bloembak dank u voor deze zeer interessante respons, dat meen ik echt en ik zie wat je bedoel. :)
Wat mijn kernboodschap eigen is: Open te kunnen spreken over autisme spectrum stoornis ZOWEL mensen met deze vorm als ZONDER. ik wil de stilte vooral doorbreken en ik ging misschien te ver wat mij erge, in de toekomst let ik hier op ;).
Maar het woord AUTIST wordt te veel als SCHELD woord gebruikt en AANKAARTEN van tekortkoming. Als dit verandert kan worden, dan heb ik geen probleem meer om AUTIST genoemd te worden. en daarbij laat ik het *PUNT* XD

roxas2505
15 maart 2018, 15:15
Buiten die test vroeger heb ik geen tests ondergaan. Ik durf er ook niet goed over beginnen bij de huisarts. Ik voel wel dat er iets is omdat ik zo vaak gefrustreerd ben. Maar ik geloof niet in al die diagnoses. Als je ziek bent kan je aantonen dat je koorts hebt of een rode keel hebt ofzo. Maar mentaal? Niemand weet toch hoe uw hoofd is? Ik kan wel zitten uitleggen van wat ik voel en hoe ik mij ergens bij voel maar wat dan? Een psycholoog ofzo zie ik qua kosten niet echt zitten..

Verstaanbaar en ook waar. Hoe ze het kunnen diagnose is een RAADSEL :s . EERLIJK weet ik niet de kosten die daaraan gebonden zijn. Zolang je perfect kunt functioneren met u prikkels IS ALLES GOED :)

roxas2505
15 maart 2018, 15:23
Misschien ook een leuk weetje voor jullie.
Bij de laatste reacties waren duidelijk voorbeelden te zien, als iemand met autisme spectrum stoornis achter iets sta KUN JE NIET ons op andere gedachten brengen. En met ons discussiëren KAN oorzaken dat wij BLOKKEREN. Dit is niet fijn, wij zien en denken anders en dan wordt deze gedachte van de pot gerukt. Dit kunnen we niet verwerken in onze hoofd en dan hebben NOOD aan om alles waarmee we bezig zijn te stoppen. (zie het als een computer die crash en zelf een herstart uitvoer)

ik hoop dat jullie aan deze uitleg uit kunnen.

Mulan
15 maart 2018, 15:37

Wachtlijsten zijn lang, maar via een centrum geestelijke gezondheidszorg kan dat voor een prikje ;) 11 euro per consultatie.

roxas2505
15 maart 2018, 15:41
Wachtlijsten zijn lang, maar via een centrum geestelijke gezondheidszorg kan dat voor een prikje ;) 11 euro per consultatie.

HEEL NUTTIG om te weten, dank u voor de info mogt iemand afvragen hebben ze NU een antwoord :)

Als ik mag vragen hoe ben je dit te weten gekomen? wees niet verplicht om te antwoorden

rsc
15 maart 2018, 18:48

Als je je gedraagt gelijk een deurmat, dan lopen er mensen over u; dat is vanzelfsprekend.

Je kan je testen op OCD door op internet een zelftest in te vullen, al vind ik dat niet nodig. Als je je eigen gedrag evalueert, moet dat voldoende zijn om te concluderen of je OCD hebt. Als je OCD hebt en je wilt er van af, raadpleeg een psycholoog.

Vraag een verhoogde tegemoetkoming aan en psychologen zijn bijna gratis,

+ jezelf diagnosticeren op OCD is heel eenvoudig.

Merci voor u posted maar het is niet omdat iemand zegt dat het gangbare term is dat wij mensen met deze beperking moeten mee leven zo genoemd AUTIST worden. Ik werk in een firma die werk zoekt voor mensen met autisme spectrum stoornis meer dan 50 man en vele haten zo genoemd te worden. DUS DSM V moet eens een overleg plannen met mensen met deze beperking. Wat mijn probleem is het WOORD 'AUTIST' men geeft een naam aan een groep mensen met een beperking waaraan ze niks kunnen doen en zo ons onderscheiden van GEWOON volk. Zoek eens op RACISME

Ik leeft met deze beperking en heb een schoon leven nu opgebouwd, ik zou niks veranderen aan mij zelf of mijn handicap door middel van een pil.

Racisme is een superieur/inferieur onderscheid tussen etniciteit; een autist is gewoon een persoon met een stoornis. Totaal niks te maken met racisme. Als we u een persoon met een beperking noemen, dan is er ook een onderscheid tussen u en gewoon volk. Jij bent namelijk BEPERKT in je mogelijkheden want je hebt een beperking.

Elke dag worden we afgebroken door stereotypes.
Je gedrag hier bevestigt de stereotypes alleen maar :)

Ongeïnformeerd, foutief geïnformeerd, nood aan structuur, tunnelvisie, beperkt denkvermogen,...

Kennaah
15 maart 2018, 19:58
Als je je gedraagt gelijk een deurmat, dan lopen er mensen over u; dat is vanzelfsprekend.

Je kan je testen op OCD door op internet een zelftest in te vullen, al vind ik dat niet nodig. Als je je eigen gedrag evalueert, moet dat voldoende zijn om te concluderen of je OCD hebt. Als je OCD hebt en je wilt er van af, raadpleeg een psycholoog.

Vraag een verhoogde tegemoetkoming aan en psychologen zijn bijna gratis,

+ jezelf diagnosticeren op OCD is heel eenvoudig.

Uzelf op eender wat diagnosticeren is niet heel eenvoudig. Het afdoen als eenvoudig toont aan dat je weinig weet hebt van wat het allemaal is.

Iedere deftige psycholoog/psychiater zal een hele testbatterij gebruiken en gesprekken + observaties om een "diagnose" te stellen. Dat doe je niet met een simpel online testje zoals jij hier wilt beweren. Verder is veel meer nuancering nodig. Het is niet omdat je merkbaar enkele kenmerken van DSM OCD hebt, dat je daarom ook de diagnose zult krijgen. Gewoon denken ah ja da heb ik en da ook, dus ik heb het zal hier is nen joepie/flair testje invullen. Bon ik ben oranje kleur, ja ik heb OCD.

Je doet hier grote afbreuk aan talloze mensen hun werk door dat gewoon te stellen en te denken. Niet enkel mensen in de praktijk die er bezig mee zijn, maar ook talloze researchers die betere en fijnere meetinstrumenten aan het zoeken zijn.

Bij kinderen diagnoses stellen is gewoon heel moeilijk. Het geeft de kinderen/omgeving een label mee dat ze waarschijnlijk de rest van hun leven meedragen. Iedereen gaat zich ernaar toe gedragen en dat helpt niet altijd in de ontwikkeling. Aan de andere kant is het ondersteuningssysteem (financieel en verdere hulpverlening) zo ouderwets dat enkel aan kinderen die een diagnose hebben "prioriteit" hulp gegeven wordt en financiële tussenkomst is. Dit wilt zeggen dat veel kinderen de dag van vandaag snel een diagnose krijgen, vaak zodat ze toch extra hulp kunnen krijgen. Autisme en ADHD (of AD) zijn hierdoor makkelijk geplakte termen, waar kinderen dan mee te maken krijgen. Ze krijgen dat de extra hulp, maar zitten dus levenslang met die labels. Mensen die deze diagnose dan echt verdienen lijden er dan ook mee onder. Mensen hebben geen goed beeld wat het werkelijk is door de vele "valse" diagnoses en de hulp waarop zij recht hebben moeten ze dan ook nog is delen met vele andere. Tot het systeem in de geestelijke gezondheidszorg helemaal aangepast wordt in België gaat dit probleem helaas blijven. Maggie De Block is veel aan het proberen te veranderen, maar het is traag en het lijkt erop dat het wrs niet meer lukt voor de verkiezingen. Dit was de situatie althans 3 jaar terug zeker. Ik ben niet zeker of er nu veel veranderd is.

Mulan
15 maart 2018, 20:06
HEEL NUTTIG om te weten, dank u voor de info mogt iemand afvragen hebben ze NU een antwoord :)

Als ik mag vragen hoe ben je dit te weten gekomen? wees niet verplicht om te antwoorden

Als je in de zorgsector werkt is het handig om te weten waar mensen aan betaalbare hulp kunnen geraken. Normaal hebben zij naast psychologen ook een psychiater in dienst, dus testen afnemen en interpreteren kunnen zij ook.

n0ukie
16 maart 2018, 07:21
Ik zie mijn autisme niet per se als een beperking, het is maar hoe je er mee om gaat. Ik heb wel het geluk dat veel mensen in mijn omgeving er begrip voor opbrengen en dat ik op mijn huidige job bvb apart mag zitten. Mijn werkgever ziet het als een voordeel en ik denk dat het voor mijn nieuwe werkgever zelfs een extra reden was om mij aan te nemen. Mijn ouders daarentegen snappen het dan weer niet. Ironisch want mijn papa heeft het wrs zelf.

Sommige dingen zijn enorm lastig. Ik ben enorm gevoelig aan geluid, licht, geuren, een beetje alle zintuiglijke prikkels. Als er ergens een sterke geur aanwezig is, ben je me sowieso even kwijt (mentaal dan) omdat ik daar helemaal in op ga.
Ik ben volgens andere redelijk sociaal vaardig maar ik voel mij daar toch enorm onzeker over. Ik kan mij niet voorstellen wat het is om een gesprek of sociale interactie "aan te voelen". Bij mij wordt alles beredeneerd of kijk ik naar wat andere mensen doen of in vorige situaties ooit gebeurd is. Een nieuwe sociale situatie is dus echt altijd stress omdat ik geen plan heb, niks om op terug te vallen. Meestal loopt dat dan toch wel los, maar die stress blijft.

Ik heb de diagnose zelf pas gekregen op 27-jarige leeftijd ofzo en er viel echt een blok van mijn schouders. Ik heb me altijd anders gevoeld en wist eindelijk waarom. Zolang je er geen problemen van ondervindt, is een diagnose en begeleiding niet per se nodig, maar ik zat wel in een fase dat het voor mij enorm belangrijk was. Ik denk dat het een kantelpunt in mijn leven was.

En ivm de term autist; ik stoor mij er op zich niet aan, ik weet dat de meeste mensen het niet slecht bedoelen. Mijn therapeute vindt het een verschrikkelijke term omdat ze vindt dat het een persoon tot enkel en alleen maar autisme herleidt, terwijl autisme maar een deeltje is.
Waar ik wel niet tegen kan, is de term "autistische trekjes" of "iedereen is toch een beetje autistisch?". Het is dan wel een spectrum, maar dat geeft mij het gevoel dat mensen toch echt niet beseffen hoeveel meer energie bepaalde dingen vragen als je autisme hebt.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

glashelder
16 maart 2018, 11:36
Daar is geen test voor. Als je er echt last van hebt, kan je naar een psychiater gaan die dan op basis van jouw verhaal en bijkomende vragen een diagnose kan stellen. Die diagnose is gebaseerd op de DSM-5, inderdaad.

Ik durf er ook niet goed over beginnen bij de huisarts. Ik voel wel dat er iets is omdat ik zo vaak gefrustreerd ben. Maar ik geloof niet in al die diagnoses. Als je ziek bent kan je aantonen dat je koorts hebt of een rode keel hebt ofzo. Maar mentaal? Niemand weet toch hoe uw hoofd is? Ik kan wel zitten uitleggen van wat ik voel en hoe ik mij ergens bij voel maar wat dan? Een psycholoog ofzo zie ik qua kosten niet echt zitten..
Na de diagnose volgt (meestal) inderdaad therapie om er om mee te kunnen gaan, bij bijvoorbeeld een psycholoog, ja. Je legt dan uit wat je voelt en hoe je je ergens bij voelt, en de psycholoog helpt dan door in gesprek te gaan met jou en vragen te stellen, soms stelt hij/zij jouw denkpatroon in vraag, kijkt kritisch naar hoe jij denkt, geeft suggesties over hoe je iets beter kan aanpakken,... Zoals Mulan zei, Centrum Geestelijke Gezondheidszorg is idd €11 per consultatie bij de psycholoog. Privé psycholoog is meestal rond de €50, soms iets meer.

Maar bovenaan je Twitter staat wel in keigrote letters "Met mij is niks mis, ik ben autist"? :p

ashuray
16 maart 2018, 11:42
Daar is geen test voor. Als je er echt last van hebt, kan je naar een psychiater gaan die dan op basis van jouw verhaal en bijkomende vragen een diagnose kan stellen. Die diagnose is gebaseerd op de DSM-5, inderdaad.

Na de diagnose volgt (meestal) inderdaad therapie om er om mee te kunnen gaan, bij bijvoorbeeld een psycholoog, ja. Je legt dan uit wat je voelt en hoe je je ergens bij voelt, en de psycholoog helpt dan door in gesprek te gaan met jou en vragen te stellen, soms stelt hij/zij jouw denkpatroon in vraag, kijkt kritisch naar hoe jij denkt, geeft suggesties over hoe je iets beter kan aanpakken,... Zoals Mulan zei, Centrum Geestelijke Gezondheidszorg is idd €11 per consultatie bij de psycholoog. Privé psycholoog is meestal rond de €50, soms iets meer.

Maar bovenaan je Twitter staat wel in keigrote letters "Met mij is niks mis, ik ben autist"? :p

Hmm oke. Als ik mij genoeg moed heb ingepraat om daar eens naar te bellen ga ik het is proberen. Heb gezien dat er zo een bij ons in Geel is.

roxas2505
16 maart 2018, 12:39

Dat was nog van vroeger zoals je kunt zien wanneer die twitter account werd aangemaakt, vloggen doe ik ook al niet meer :p
Maar ik snap u verwarring en mijn antwoord is ik wist niks beter xp

roxas2505
16 maart 2018, 12:50
Ik zie mijn autisme niet per se als een beperking, het is maar hoe je er mee om gaat. Ik heb wel het geluk dat veel mensen in mijn omgeving er begrip voor opbrengen en dat ik op mijn huidige job bvb apart mag zitten. Mijn werkgever ziet het als een voordeel en ik denk dat het voor mijn nieuwe werkgever zelfs een extra reden was om mij aan te nemen. Mijn ouders daarentegen snappen het dan weer niet. Ironisch want mijn papa heeft het wrs zelf.

Sommige dingen zijn enorm lastig. Ik ben enorm gevoelig aan geluid, licht, geuren, een beetje alle zintuiglijke prikkels. Als er ergens een sterke geur aanwezig is, ben je me sowieso even kwijt (mentaal dan) omdat ik daar helemaal in op ga.
Ik ben volgens andere redelijk sociaal vaardig maar ik voel mij daar toch enorm onzeker over. Ik kan mij niet voorstellen wat het is om een gesprek of sociale interactie "aan te voelen". Bij mij wordt alles beredeneerd of kijk ik naar wat andere mensen doen of in vorige situaties ooit gebeurd is. Een nieuwe sociale situatie is dus echt altijd stress omdat ik geen plan heb, niks om op terug te vallen. Meestal loopt dat dan toch wel los, maar die stress blijft.

Ik heb de diagnose zelf pas gekregen op 27-jarige leeftijd ofzo en er viel echt een blok van mijn schouders. Ik heb me altijd anders gevoeld en wist eindelijk waarom. Zolang je er geen problemen van ondervindt, is een diagnose en begeleiding niet per se nodig, maar ik zat wel in een fase dat het voor mij enorm belangrijk was. Ik denk dat het een kantelpunt in mijn leven was.

En ivm de term autist; ik stoor mij er op zich niet aan, ik weet dat de meeste mensen het niet slecht bedoelen. Mijn therapeute vindt het een verschrikkelijke term omdat ze vindt dat het een persoon tot enkel en alleen maar autisme herleidt, terwijl autisme maar een deeltje is.
Waar ik wel niet tegen kan, is de term "autistische trekjes" of "iedereen is toch een beetje autistisch?". Het is dan wel een spectrum, maar dat geeft mij het gevoel dat mensen toch echt niet beseffen hoeveel meer energie bepaalde dingen vragen als je autisme hebt.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Bedankt n0ukie voor u reactie. Ik heb GENOTEN van elke zin, je klinkt zo positief en toch kun je ook vertellen wat jij denkt over de huidige situatie om te leven met autisme spectrum stoornis. NOGMAALS bedankt
Dat van u ouders wat moeilijker mee hebben, dat is wel spijtig. Bij mij was het andersom waren mijn ouders het meest begrip. Dat ik sociaal kan zijn (met toch beetje moeite ermee) dankzij hun. :)

boomheadshot
17 maart 2018, 15:17
Dit vind ik wel intresant filmke , echt een hele goeie uitleg.

Die Autisten hebben wel ongelofelijke vaardigheden als ze intresse hebben in iets .

Asperger syndrome heeft gemiddeld tot hoog IQ en verbaal heel sterk , ongelofelijk geheugen.

https://www.youtube.com/watch?v=gdSzM3MHfOA

Fransz
29 maart 2018, 14:52
Autist is zo'n groot woord. Een vriendin van ons zegt al 10 jaar dat ze autistisch is, maar voor mij is dat een gewoon meisje hoor. Ik zie daar niets 'raar' aan. Niets.

roxas2505
29 maart 2018, 16:02
Autist is zo'n groot woord. Een vriendin van ons zegt al 10 jaar dat ze autistisch is, maar voor mij is dat een gewoon meisje hoor. Ik zie daar niets 'raar' aan. Niets.

U vriendin boft dan met een vriend zoals jij. Je hebt NOOIT gedacht "dat is raar wat ze nu doet?" :p