PDA

Volledige versie bekijken : De grote koffiethread

Brecht
10 maart 2018, 09:04
aangezien de oude koffiethread gesloten is, bij deze een nieuwe!

zoals veel mensen begonnen met een senseoapparaat, dan na enkele jaren overgeschakeld naar nespresso. heel tevreden van, lekkere koffie, maar sinds een jaar heb ik een handpresso auto voor in de camionet, die ik met verse gemalen koffie gebruik. deze shotjes zijn qua smaak nog van een heel ander niveau dan die capsule/pad toestanden.

daarom ben ik nu aan het uitkijken naar een halfautomatisch toestel met eventueel een losse bonenmaler. het probleem is dat ik weinig fysieke winkels vind die een degelijk assortiment hebben van zulke toestellen, ook zie ik het bos niet door de bomen in het online aanbod.
iemand die mij een winkel kan aanraden regio west/oost vlaanderen? en eventueel tips qua toestel?
zo een fancy uitklopbak gelijk in bevergem lijkt mij ook wel tof :D

StanTem
10 maart 2018, 18:37
Geef mij maar Dolce Gusto :p

Op het werk hebben we koffie met vers gemalen bonen, dus ik klaag niet.

Epyon
10 maart 2018, 19:17
Koffiefan hier (wss meer dan een liter per dag :p ). Hebben hier al drietal jaar een Melita Caffeo Solo & Milk volautomaat. Een basic maar zeer compact toestel waarmee je ook melk kan frotten met het stoompijpje. Klein reservoir voor bonen, dus je kan wel af en toe eens wisselen. Zou zogezegd horecakwaliteit moeten zijn, maar het begint toch op zijn laatste voeten te lopen :p . Maar over het algemeen zeer tevreden over.

We zijn stilletjesaan aan het uitkijken naar een nieuw toestel, waarbij de voorkeur uitgaat naar een toestel zonder zetgroep. Dus met een apart maalwerk en stoomgroep. Maar fuck, is er daar keuze in :crazy: .

Guazala
10 maart 2018, 19:36
Ik heb de deze
https://www.coolblue.be/nl/product/131068/de-longhi-magnifica-ecam-22-110b-zwart.html

Prijs-kwaliteit gezien een heel goed toestel. Had daarvoor een philips in dezelfde prijsklasse en deze koffie is merkbaar beter.

Is een basismodel, maar ik vind persoonlijk meer niet nodig.
Hangt natuurlijk allemaal af van hoeveel je eraan wil besteden en wat je verwacht. Je kan zo zot doen als je maar wil in die dingen. Voor mij is een lekkere koffie en af en toe een latte kunnen maken meer dan voldoende en dan volstaat dit toestel.

Lees vooral wat online reviews. De Delonghi Ecam serie scoorde toen ik zocht in online reviews bijna overal beter dan dubbel zo dure toestellen van andere merken.

Brecht
10 maart 2018, 19:54
is vooral zo een toestel met "lepel" dat ik geinteresseerd in ben, geen van die automatische dingen. dat is dan in principe niet echt een zetgroep, gewoon die lepel waar er water door geperst wordt. idd geschift veel keuze. volgens dat ik al gevonden heb kies je best eentje met een PID regeling in ofzo

Valyra
10 maart 2018, 21:45
Ik ben de laatste tijd de pads en cups stronbeu gedronken.
Hier ook op zoek naar een degelijke bonenmachine, mag wel wat kosten want goede koffie is heilig

Myllan
10 maart 2018, 22:52
Ben ook wel een koffieleut en drink alles zolang het cafeïne bevat maar meest aparte en toch wel lekkerste vind ik de gekruide en op traditionele wijze gezette koffie.

Niets hightech, peperdure machines maar enkel gekookt water en een oerdegelijke koffiepot.
Meestal dronk ik het bij Marokkanen met daarin kaneel en zwarte peper. Klinkt wansmakelijk maar alleen al het aroma dat dan vrijkomt. :love:
En die smaak, heerlijk!

Nu heb ik nog andere kruiden gekregen maar eerlijk gezegd ben ik er nog niet aan toe gekomen om het eens uit te testen.

ElvisP
11 maart 2018, 00:07
is vooral zo een toestel met "lepel" dat ik geinteresseerd in ben, geen van die automatische dingen. dat is dan in principe niet echt een zetgroep, gewoon die lepel waar er water door geperst wordt. idd geschift veel keuze. volgens dat ik al gevonden heb kies je best eentje met een PID regeling in ofzo
Semi-automatisch espresso toestel. Alles hangt af hoe ver je wil gaan natuurlijk, met een PID kun je nauwkeurig en consistent je groep- en dus uiteindelijke watertemperatuur regelen. Afhankelijk van hoeveel melkbereidingen (cappuccino, latte, etc) je wil maken is er ook nog keuze tussen single boiler, double boiler of heat exchange. Elk heeft z'n eigen voor/nadelen. Ik zou aanraden om hier (https://www.home-barista.com/forums/) eens wat rond te lezen, voor eventuele suggesties of advies. Maar advies nr 1 zal hoe dan ook zijn om het grootste deel van je budget in een goeie maler te investeren:

A $1500 machine with a $1200 grinder will make a much better cup of coffee than a $6000 machine with a $500 grinder.
Zelf heb ik een Expobar Brewtus III, en zeer tevreden van. Dat is wel m'n eerste/enige semi-auto toestel dus kan eigenlijk niet echt vergelijken met andere.

Brecht
11 maart 2018, 08:19
budget had ik iets van rond de 1000€ max voor alles in gedachten, 1200 voor ne koffiemolen lijkt mij een beetje teveel van het goeie :lol: maar merci voor die link, ga eens beginnen lezen!

vishnusixclix
11 maart 2018, 08:45
Coffee is love, coffee is life.

Hoewel ik slechts zelden aan een kwaliteitsvol bakkie geraak. Mijn vader heeft gelukkig zo'n toestel dat de bonen vers maalt, dus 1x de week is het voor mij de hemel proeven. (model (https://www.coolblue.be/nl/product/562411/philips-3000-hd8821-01.html))

Nahrtent
11 maart 2018, 08:56
Tot enkele maanden geleden gebruikte ik een Senseo-toestel, puur voor het gemak en omdat elke koffie wel min of meer smaakt als ge er aan gewend raakt, sue me. :p Maar bon, dat toestel ging dus kapot en een nieuwe was mij wat te duur voor wat het waard is dus ik heb mij een Bialetti (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0280/5548/products/Bialetti-Moka-Express_1024x1024.jpg?v=1487506698) gekocht.

Toch machien, niet al te veel werk aan en de koffie is toch wel merkbaar beter (en straffer vooral :p). De koffie zelf kiezen is wel een beetje lastig, in de winkel kunt ge bijna alleen maar van die ultrafijn gemalen koffie kopen en dat is daar eigenlijk niet geschikt voor. Ik zou beter eens naar een speciaalzaak gaan maar dat komt er maar niet van. Als iemand tips heeft voor goeie, niet te fijn gemalen koffie uit de winkel, laat maar weten!

the_fox
11 maart 2018, 09:16
Goh, eerlijk gezegd gaat er niet veel boven de smaak van koffie uit een french press of espresso uit een moka pot.
Als ik thuis ben, gebruik ik meestal een french press; als ik zin heb in een espresso zal ik naar de moka pot grijpen. Als ik op het werk ben Nespresso (sinds de koffie uit de automaat niet te zuipen is). 's morgends thuis neem ik meestal ook een Nespresso voor het gemak + duurt niet lang.

Belangrijkste voor een goede koffie is toch de maling en opslag van uw bonen in mijn ervaring. Contact met de lucht (vooral luchtvochtigheid) is nefast voor uw bonen; idem met ze te warm opslaan. Daarom dat ik het nut van een semi-automatisch espresso machien met eigen maler niet inzie. Je verkloot uw bonen al bijna door ze in een compartiment te kappen in uw machien waar er vocht aankan + dat te warm wordt.

the_fox
11 maart 2018, 09:19
Toch machien, niet al te veel werk aan en de koffie is toch wel merkbaar beter (en straffer vooral :p). De koffie zelf kiezen is wel een beetje lastig, in de winkel kunt ge bijna alleen maar van die ultrafijn gemalen koffie kopen en dat is daar eigenlijk niet geschikt voor. Ik zou beter eens naar een speciaalzaak gaan maar dat komt er maar niet van. Als iemand tips heeft voor goeie, niet te fijn gemalen koffie uit de winkel, laat maar weten!

Als het uit de supermarkt moet komen: bonen en zelf malen.
Of naar een speciaalzaak gaan, die malen het perfect zoals nodig is (dus niet te fijn voor moka pot of vrij grof voor french press).

Brecht
11 maart 2018, 09:42
Goh, eerlijk gezegd gaat er niet veel boven de smaak van koffie uit een french press of espresso uit een moka pot.
Als ik thuis ben, gebruik ik meestal een french press; als ik zin heb in een espresso zal ik naar de moka pot grijpen. Als ik op het werk ben Nespresso (sinds de koffie uit de automaat niet te zuipen is). 's morgends thuis neem ik meestal ook een Nespresso voor het gemak + duurt niet lang.

Belangrijkste voor een goede koffie is toch de maling en opslag van uw bonen in mijn ervaring. Contact met de lucht (vooral luchtvochtigheid) is nefast voor uw bonen; idem met ze te warm opslaan. Daarom dat ik het nut van een semi-automatisch espresso machien met eigen maler niet inzie. Je verkloot uw bonen al bijna door ze in een compartiment te kappen in uw machien waar er vocht aankan + dat te warm wordt.

is toch zelfde principe als met een losse maler? je kan toch kiezen hoeveel bonen je in dat reservoir kapt?
volgens dat ik zie is een maler met vlakke schijven het beste, maar is al rap 250-300. toch wel gek hoeveel dat allemaal kost :p

the_fox
11 maart 2018, 10:42
Hangt af van machien tot machien. Er zijn er veel die klagen dat de bonen op zijn terwijl er wel nog genoeg voor 1 of 2 tassen in het reservoir zitten. De meeste kappen dus direct da reservoir gans vol. En dan hangt het er vanaf hoeveel koffie je drinkt hé ;)

En qua koffiemolen zou ik eerder gaan voor een conische (principe pepermolen). Maar elk type heeft zijn voor en nadelen. Conische maalschijven worden minder warm en verstoppen minder snel. Vlakke geven dan weer een meer consistente maling. Wat je wel al door had, was dat je inderdaad best niet voor 1 met mesjes gaat (tenzij voor doorloopkoffie) :p

Brecht
11 maart 2018, 10:53
jamaar ik heb het hier puur over losse malers he, niet over die volautomatische dingen, dat moet ik niet hebben. die losse malers hebben waarschijnlijk zelfs geen sensor om te zien hoe vol dat reservoir is..

the_fox
11 maart 2018, 11:03
Ge had het initiëel over een toestel met bonenmaler + daarna zei je dat het hetzelfde principe was als een losse maler. Daarom dat ik er vanuit ging dat 1 van de opties nog altijd een toestel met ingebouwde maler was ;)

Brecht
11 maart 2018, 11:10
ik bedoelde dus met een losse bonenmaler, niet ingebouwd, heb het misschien niet genoeg gespecifieerd n mijn eerste post. dacht dat het duidelijk was omdat er halfautomatisch stond, anders was het een volautomatisch toestel :p
maar er bestaan eigenlijk blijkbaar ook toestellen met effectief een "losse" maler geintegreerd in dezelfde behuizing, waar je dus ook eerst die lepel moet onder houden en dan inhaken, niet een toestel met een zetgroep. weet niet of dat effectief iets waard is, toestel zoals dit bv:
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/solis-type-115-grind-infuse-pro

ElvisP
11 maart 2018, 12:30
budget had ik iets van rond de 1000€ max voor alles in gedachten, 1200 voor ne koffiemolen lijkt mij een beetje teveel van het goeie :lol: maar merci voor die link, ga eens beginnen lezen!
Die quote is gewoon een voorbeeld om duidelijk te maken dat je beter voor een goeie maler gaat en een goedkopere espresso machine. Naturlijk moet je het niet direct in die prijsklasse gaan zoeken :)

Als ik thuis ben, gebruik ik meestal een french press; als ik zin heb in een espresso zal ik naar de moka pot grijpen.
Als je "espresso" uit een moka pot beter vindt dan een echte goeie espresso scheelt er iets met de zaak waar je espresso drinkt, of je hebt jezelf iets wijsgemaakt imo.. :p
Nu, belangrijkste is dat je het zelf lekker vindt natuurlijk, elk z'n smaak.

the_fox
11 maart 2018, 12:50
Als je "espresso" uit een moka pot beter vindt dan een echte goeie espresso scheelt er iets met de zaak waar je espresso drinkt, of je hebt jezelf iets wijsgemaakt imo.. :p
Nu, belangrijkste is dat je het zelf lekker vindt natuurlijk, elk z'n smaak.

Zaak? Het ging over thuisgebruik hé :p
Een professioneel espressomachien van ettelijke 1000en euro's brouwt inderdaad een betere espresso dan zo'n mokapot. Maar ik vind zo'n mokapot nog altijd beter dan de meeste mensen hun automatische of halfautomatische espressomachine die ze thuis staan hebben (zoals dit (https://www.coolblue.be/nl/product/131068/de-longhi-magnifica-ecam-22-110b-zwart.html) of dit (https://www.coolblue.be/nl/product/562411/philips-3000-hd8821-01.html) toestel dat in deze thread al aangehaald is).

Hangt veel af van de bonen/maling natuurlijk, zoals ik eerder al aanhaalde.

Brecht
11 maart 2018, 12:54
Een professioneel espressomachien van ettelijke 1000en euro's brouwt inderdaad een betere espresso dan zo'n mokapot. Maar ik vind zo'n mokapot nog altijd beter dan de meeste mensen hun automatische of halfautomatische espressomachine die ze thuis staan hebben (zoals dit (https://www.coolblue.be/nl/product/131068/de-longhi-magnifica-ecam-22-110b-zwart.html) of dit (https://www.coolblue.be/nl/product/562411/philips-3000-hd8821-01.html) toestel dat in deze thread al aangehaald is).

dat zijn allemaal volautomatische toestellen denk ik, knopje drukken en koffie. en voor die pricerange kan je niet echt veel verwachten denk ik.. voor die prijs heb je amper een deftige molen

the_fox
11 maart 2018, 12:57
dat zijn allemaal volautomatische toestellen denk ik, knopje drukken en koffie. en voor die pricerange kan je niet echt veel verwachten denk ik.. voor die prijs heb je amper een deftige molen

Ik heb de 2 toestellen genomen die in deze thread aangehaald werden en als "hemels" aangeprezen werden. Gewoon om aan te tonen hoe smaken verschillen. En ja, ik vind een mokapot dan veel beter dan deze toestellen of zelfs bepaalde toestellen die een veelvoud hiervan kosten.
Ga je voor een toestel uit een andere prijsklasse of kwaliteitsniveau, dan kan je het inderdaad niet meer vergelijken. Maar dit stuk van de discussie ging dan ook niet over uw keuze, maar wel wat ik lekker vind; daar reageerde ElvisP op ;)

Epyon
11 maart 2018, 13:09
Voor de mensen met een espressomachine: welke bonen gebruiken jullie?

Hier soms Illy monoarabica (zijn geld meer dan waard) en een melange door een lokale koffiebar. Het meeste gebruiken we echter Cachet d'Or van Rombouts, wat prijs/kwaliteit wel veruit het beste is imo. Lavazza en de meeste huismerken zijn daarentegen niet te drinken.

Guazala
11 maart 2018, 13:16
Ik heb de 2 toestellen genomen die in deze thread aangehaald werden en als "hemels" aangeprezen werden. Gewoon om aan te tonen hoe smaken verschillen. En ja, ik vind een mokapot dan veel beter dan deze toestellen of zelfs bepaalde toestellen die een veelvoud hiervan kosten.
Ga je voor een toestel uit een andere prijsklasse of kwaliteitsniveau, dan kan je het inderdaad niet meer vergelijken. Maar dit stuk van de discussie ging dan ook niet over uw keuze, maar wel wat ik lekker vind; daar reageerde ElvisP op ;)

Ik heb de deze
https://www.coolblue.be/nl/product/131068/de-longhi-magnifica-ecam-22-110b-zwart.html

Prijs-kwaliteit gezien een heel goed toestel. Had daarvoor een philips in dezelfde prijsklasse en deze koffie is merkbaar beter.

Hangt natuurlijk allemaal af van hoeveel je eraan wil besteden en wat je verwacht. Je kan zo zot doen als je maar wil in die dingen. Voor mij is een lekkere koffie en af en toe een latte kunnen maken meer dan voldoende en dan volstaat dit toestel.

Lees vooral wat online reviews. De Delonghi Ecam serie scoorde toen ik zocht in online reviews bijna overal beter dan dubbel zo dure toestellen van andere merken.

Als jij deze post samenvat als "hemels" dan scheelt er toch wel iets aan uw vermogen om begrijpend te lezen hoor.

the_fox
11 maart 2018, 13:26
Als jij deze post samenvat als "hemels" dan scheelt er toch wel iets aan uw vermogen om begrijpend te lezen hoor.
Ging hierover:

Coffee is love, coffee is life.

Hoewel ik slechts zelden aan een kwaliteitsvol bakkie geraak. Mijn vader heeft gelukkig zo'n toestel dat de bonen vers maalt, dus 1x de week is het voor mij de hemel proeven. (model (https://www.coolblue.be/nl/product/562411/philips-3000-hd8821-01.html))

vishnusixclix
11 maart 2018, 13:31
En wat is daar mis mee? De koffie op't werk is vies van smaak. De Senseo is ook maar zozo, en de automaten waar ik mee te maken heb (verschillende plaatsen via job) geven ook geen deftige koffie. Dan is het contrast duidelijk genoeg om, met enige kwinkslag, de term 'de hemel proeven' te gebruiken. Ik hoop wel dat we allen die kwinkslag uit de context kunnen halen?

the_fox
11 maart 2018, 13:34
Ik zeg niet dat daar iets mis mee is. Ik zeg enkel dat voor mij zo'n mokapot lekkerdere koffie dan zo'n toestel oplevert.
En dan beschuldigen mensen mij ervan dat ik niet begrijpend kan lezen... :p

MaTi
11 maart 2018, 13:51
En ik zit dagelijks oploskoffie te leuren.

ElvisP
11 maart 2018, 14:37

Ah cava, had geïnterpreteerd dat er in het algemeen niets boven gaat :)
Moka pot is op zich al moeilijk om goeie resultaten te halen vind ik, omdat de gemalen koffie mee opgewarmd wordt en zo soms verbrandt en al snel een bittere/wrange smaak kan geven. Heb je daar geen last van? Intussen al lang niet meer gebruikt maar vroeger kookte ik eerst water in een waterkoker, dan in de moka pot gieten en zo kort mogelijk op het vuur.

the_fox
11 maart 2018, 15:27
Als uw koffie daarin verbrandt, vermoed ik dat je uw vuur te hoog zet; of dat je het vuur te laat uitzet (eens hij begint te komen, mag het vuur eigenlijk al uit). Ik heb er alleszins nog nooit last van gehad.
Te bitter zal eerder aan de soort bonen liggen (te veel bittere oliën) of het feit dat de koffie over-geëxtraheerd is. Dit laatste kan gebeuren als de koffie te fijn gemalen wordt. Voor een moka pot maal ik mijn bonen niet zo fijn als voor espresso maar zeker niet zo grof als voor french press. Da is vooral experimenteren (en ook afhankelijk van de boon en welke moka pot) ;)

utred?
11 maart 2018, 15:49
Tot enkele maanden geleden gebruikte ik een Senseo-toestel, puur voor het gemak en omdat elke koffie wel min of meer smaakt als ge er aan gewend raakt, sue me. :p Maar bon, dat toestel ging dus kapot en een nieuwe was mij wat te duur voor wat het waard is dus ik heb mij een Bialetti (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0280/5548/products/Bialetti-Moka-Express_1024x1024.jpg?v=1487506698) gekocht.

Ga naar de Mokabon in de Donkersteeg. Je gaat nooit meer koffie in de winkel kopen. Versgemalen bonen maken zo'n gigantisch verschil, en verliezen snel veel van hun smaak. Koop dus ook niet te veel tegelijk.

Nahrtent
11 maart 2018, 17:11
Maja jong dan moet ik elke week gans tot daar stappen ofwa. :s

utred?
11 maart 2018, 17:52
Voor ongeveer 100 euro heb je een deftige burr grinder en kan je zelf uw bonen malen!

Musk
11 maart 2018, 18:00
ECM classika II hier, duur, maar zoals al zoveel gezegd hier: koffie is heilig :)

Bonen blijf ik teruggrijpen naar Illy, hoeveel ambachtelijke soorten ik ook probeer, Illy is the bomb :)

WeedJunk
11 maart 2018, 19:11
Voor de mensen met een espressomachine: welke bonen gebruiken jullie?

Hier soms Illy monoarabica (zijn geld meer dan waard) en een melange door een lokale koffiebar. Het meeste gebruiken we echter Cachet d'Or van Rombouts, wat prijs/kwaliteit wel veruit het beste is imo. Lavazza en de meeste huismerken zijn daarentegen niet te drinken.

Vind deze nochtans naast Illy de beste die ik al in de supermarkt vond: Lavazza Espresso (https://cdn.ecommercedns.uk/files/4/204154/8/3217278/lavazza---caffe-espresso-6x1kg-new.jpg)

Heb de Jacqmotte Espresso bonen ook eens geprobeerd, was blij toen die op waren... :)
Hier al enkele jaren een Krups volautomaat.

@Brecht: als ge het ziet zitten er telkens een ritueel van te maken: Rok Classic (https://www.fonq.be/product/rok-espresso-koffiemaker-classic/196002/)

Brecht
11 maart 2018, 21:56
@Brecht: als ge het ziet zitten er telkens een ritueel van te maken: Rok Classic (https://www.fonq.be/product/rok-espresso-koffiemaker-classic/196002/)

warmt dat ding dan water op? of moet je daar (bijna) kokend water in gieten?

Myllan
12 maart 2018, 07:58
https://www.mupload.nl/img/fw74o4bjdjna.png

Koffieliefhebbers voelen deze...

WeedJunk
12 maart 2018, 10:58
warmt dat ding dan water op? of moet je daar (bijna) kokend water in gieten?

Warm water op te gieten idd :)

TooChé
12 maart 2018, 12:01
Geinvesteerd in Philips Saeco toestel hier. kleine 600eur. Nog geen second spijt van. Vanaf er een definitieve keuken komt, kijk ik ook voor inbouw apparaat denk ik :)

horste
12 maart 2018, 15:24
Geinvesteerd in Philips Saeco toestel hier. kleine 600eur. Nog geen second spijt van. Vanaf er een definitieve keuken komt, kijk ik ook voor inbouw apparaat denk ik :)

Kleine tip, ik zit in elektronica en ken paar vertegenwoordigers die ook inbouw automaten verkopen en ze raden het allemaal af. Blijkbaar nog zeer snel veel slijtage/roest/vochtproblemen. Geeft bij losstaande niet echt problemen, maar inbouw is echt miserie.
Afin, jij moet het weten natuurlijk :)

ElvisP
12 maart 2018, 18:16
Als uw koffie daarin verbrandt, vermoed ik dat je uw vuur te hoog zet; of dat je het vuur te laat uitzet (eens hij begint te komen, mag het vuur eigenlijk al uit). Ik heb er alleszins nog nooit last van gehad.
Te bitter zal eerder aan de soort bonen liggen (te veel bittere oliën) of het feit dat de koffie over-geëxtraheerd is. Dit laatste kan gebeuren als de koffie te fijn gemalen wordt. Voor een moka pot maal ik mijn bonen niet zo fijn als voor espresso maar zeker niet zo grof als voor french press. Da is vooral experimenteren (en ook afhankelijk van de boon en welke moka pot) ;)
Kort en hevig vuur (en bij voorkeur op voorhand kokend water gebruiken) is beter dan lang op een lager vuur. Dus te hoog zetten is hier niet echt van toepassing, hoog vuur of laag vuur, je water moet hoe dan ook koken.
Nu, wat jij hebt met espresso uit zo'n all-in-one machine, heb ik minstens even hard met moka pot. Was wel leuk en gezellig in het begin, maar eens je geproefd hebt wat echte espresso (want een moka pot geeft uiteindelijk "maar" espresso-achtige koffie) kan zijn krijg je dat echt nie meer binnen :p

|nfected
13 maart 2018, 09:51
Mag ik de topic beetje hijacken. Wat raden jullie aan om koffie te maken als je gaat kamperen.

Momenteel gebruik ik een Moka pot, maar misschien zijn er betere opties. Het moet te gebruiken zijn zonder electriciteit (duh). Ik kan gerust water apart koken indien nodig.

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk

TooChé
13 maart 2018, 09:59
Kleine tip, ik zit in elektronica en ken paar vertegenwoordigers die ook inbouw automaten verkopen en ze raden het allemaal af. Blijkbaar nog zeer snel veel slijtage/roest/vochtproblemen. Geeft bij losstaande niet echt problemen, maar inbouw is echt miserie.
Afin, jij moet het weten natuurlijk :)

En de prijs is er ook niet naast ... :/

the_fox
13 maart 2018, 10:59
Mag ik de topic beetje hijacken. Wat raden jullie aan om koffie te maken als je gaat kamperen.

Momenteel gebruik ik een Moka pot, maar misschien zijn er betere opties. Het moet te gebruiken zijn zonder electriciteit (duh). Ik kan gerust water apart koken indien nodig.

Cowboy coffee? ;) Iemand da ik ken had eens een Aeropress mee naar een festival, lijkt mij ook wel handig en was best makkelijk/goede koffie.
Zal er vooral vanaf hangen hoeveel plek je hebt om het mee te pakken. Systemen zoals dit (https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/camping-coffee/gsi-collapsible-java-drip) zijn compact op te bergen, maar dan heb je ook wel filters nodig...

|nfected
13 maart 2018, 11:43
Cowboy coffee? ;) Iemand da ik ken had eens een Aeropress mee naar een festival, lijkt mij ook wel handig en was best makkelijk/goede koffie.
Zal er vooral vanaf hangen hoeveel plek je hebt om het mee te pakken. Systemen zoals dit (https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/camping-coffee/gsi-collapsible-java-drip) zijn compact op te bergen, maar dan heb je ook wel filters nodig...Opbergen is op zich geen probleem. Aangezien de wagen er is om op te bergen. En nu dus gewoon de Moka pot om houtblokken en dan de vlam er onder. Klein beetje te vergelijken met Cowboy coffee maar smaakt beter :)

Momenteel ook ah kijken naar zo'n systemen Wancle Mini Portable Espresso Maker Machine Coffee Maker Travel for Camping + 3 Color Silicone Case https://www.amazon.co.uk/dp/B01NBI7CD2/ref=cm_sw_r_cp_apa_gS6PAbCASDES7

Brecht
13 maart 2018, 12:46
Dit bijvoorbeeld.
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/handpresso-pump
Ik heb de versie op 12v die zelf water opwarmt, heel lekkere koffie

WeedJunk
14 maart 2018, 23:59
Ik neem een moka pot of french press mee meestal. Ook aan 't kijken naar zo'n handpresso, wel prijzig en beperkt (1 shot per keer) lijkt mij...

RB26DETT
15 maart 2018, 09:06

Gasvuurtje om water te verwarmen en dan gewoon een filter lijkt met het makkelijkst.

Casagolda
15 maart 2018, 10:48
Ik heb sinds een jaar of twee deze

https://www.philips.be/c-p/HD8922_01/incanto-deluxe-volautomatische-espressomachine

Heel tevreden over

Panly
15 maart 2018, 23:19
ik drink liters.

bijna uitsluitend filter koffie.

Bonen topkwaliteit, in land van oorsprong door vakidioten ter plaatse geroosterd en vakkundig verpakt.

meer moet dat niet zijn.

Brecht
17 maart 2018, 18:15
deze namiddag naar de draak geweest in gent, en deze quickmill meegehad.
http://i482.photobucket.com/albums/rr184/brechen2002/2018-03-17%2016.15.25_zpshzqm7ffi.jpg

is toch nog een compleet ander niveau dan nespresso, damn :love:
en gans mijn appartement ruikt naar koffie :love:

WeedJunk
17 maart 2018, 21:21
Naais, veel lekker verse zjatten kaffie toegewenst!

Barbarossa
22 maart 2018, 09:26
deze namiddag naar de draak geweest in gent, en deze quickmill meegehad.

is toch nog een compleet ander niveau dan nespresso, damn :love:
en gans mijn appartement ruikt naar koffie :love:

Das vet. :cool:
Vroeger ook naar een halfautomaat gekeken maar de luierik in mij heeft voor de volautomaat gekozen. De el cheapo ECAM 22.110B waar we zeer tevreden over zijn.

Hoe langt duurt het voor die volledig op temperatuur en gebruiksklaar is?

Brecht
22 maart 2018, 09:29
Qua water echt niet lang, maar ik wacht zeker 5-10min tot alles echt compleet op temperatuur is, Porta filter en kopjeswarmer en dergelijke ook.

Musk
22 maart 2018, 09:59
Qua water echt niet lang, maar ik wacht zeker 5-10min tot alles echt compleet op temperatuur is, Porta filter en kopjeswarmer en dergelijke ook.

Die gaat zeker ook eerst heel heet alvorens af te koelen naar bedrijfstemperatuur zeker? Of doen ze dat allemaal?

Mijne doet dat, nadeel is dat je natuurlijk niet op 2 min je tas koffie klaar hebt

Brecht
22 maart 2018, 10:20
Niet echt, moet zeggen dat het eerste kopje niet extreem heet is.

Loser
22 maart 2018, 10:22
Maja jong dan moet ik elke week gans tot daar stappen ofwa. :s

Ik koop 2 pakjes. Eén stop ik in de diepvriezer. Versgemalen bonen zijn een kleine week op hun best, daarna niet meer. In de diepvriezer wordt dat een weekje langer. Tip van de winkelmevrouw, en het werkt echt.

Brecht
22 maart 2018, 20:51
vers gemalen of vers gebrand?
vandaag een lokale winkel in waregem gevonden waar ze de koffie direct branden, dus bonen te kopen die die dag nog gebrand zijn. de geur van die vers gebrande bonen is compleet anders dan van die vaccuum verpakte koffie die ik bij de draak kon kopen, veel fruitiger precies.

ElvisP
22 maart 2018, 21:43
De meeste koffiesoorten laat je wel best eerst een paar dagen rusten na het branden.

WeedJunk
22 maart 2018, 21:55
vers gemalen of vers gebrand?
vandaag een lokale winkel in waregem gevonden waar ze de koffie direct branden, dus bonen te kopen die die dag nog gebrand zijn. de geur van die vers gebrande bonen is compleet anders dan van die vaccuum verpakte koffie die ik bij de draak kon kopen, veel fruitiger precies.

Stormestraat? :)

Brecht
22 maart 2018, 22:00
Jup, grymonprez.

TitaTovenaartje
6 september 2018, 14:38
Vandaag machine aangekomen delonghi ecam22

Nu de vraag. Welke bonen? Help!

Pompi
6 september 2018, 16:36
voor ne goeie chocomel pak ik altijd suikerbonen.

pixieee
7 september 2018, 09:25
Mijn bonen komen ook al jaren van Mokabon, en ik zweer er bij. Neem daar meestal de moka bonen, naar mijn gevoel merk je daar toch wel de dubbele hoeveelheid cafeïne in.

Trouwens: Ik verkoop een 2 jaar oude Saeco Lirika Macchiato, mochten er geïnteresseerden zijn, PM me!

WeedJunk
8 september 2018, 16:34
Dit is al even mijn favoriet:

https://www.koffiemarkt.be/lavazza-caffe-espresso.html?gclid=Cj0KCQjw5s3cBRCAARIsAB8ZjU1gkJ uQ5o9SQ0MB4fcftJVT_GMOoH_5docnECThFTtEgaofhjpAqqQa AgsREALw_wcB

TitaTovenaartje
8 september 2018, 17:14
hoe veel tassen koffie maak je gemiddeld met 1kg bonen?

BlackOccult
9 september 2018, 19:26
Wij zouden onze Krups op termijn ook willen vervangen door een automatische koffiemachine. Nu op onderzoek uit. :)

utred?
9 september 2018, 23:20
hoe veel tassen koffie maak je gemiddeld met 1kg bonen?

Hangt er van af hoe groot uw tassen zijn. Ideale hoeveelheid voor een gewone koffiemachine is ongeveer 10g per 250ml. Dat is een kleine tas.

TitaTovenaartje
10 september 2018, 20:13
Nog mensen met een delonghi ecam22?
Is het normaal dat er steeds bij een tas koffie eerst water uit komt? en als hij automatisch uit gaat, verliest die ook wat water

wiseguy444
10 september 2018, 21:10
Nog mensen met een delonghi ecam22?
Is het normaal dat er steeds bij een tas koffie eerst water uit komt? en als hij automatisch uit gaat, verliest die ook wat water

Is dat niet de reiniging van het circuit?

TitaTovenaartje
12 september 2018, 18:00
Is dat niet de reiniging van het circuit?

laat ons hopen.
Als er niet zo veel tijd tussen zit, doet die het niet.
dus veronderstel dat je wel eens gelijk kan hebben

wiseguy444
12 september 2018, 18:04
laat ons hopen.
Als er niet zo veel tijd tussen zit, doet die het niet.
dus veronderstel dat je wel eens gelijk kan hebben

Ons toestel op het werk (alles in 1) doet dat ook voor geen smaken te mengen.

BlackOccult
28 december 2018, 12:01
Ik heb de deze

Vandaag machine aangekomen delonghi ecam22

Nu de vraag. Welke bonen? Help!

Wij staan op het punt dezelfde aan te kopen. Ik leid uit uw bericht af, Guazala, dat je wel tevreden bent van dit toestel?

Guazala
28 december 2018, 12:31
Wij staan op het punt dezelfde aan te kopen. Ik leid uit uw bericht af, Guazala, dat je wel tevreden bent van dit toestel?Ja, nog steeds heel tevreden van. Als je geen stukken van mensen wil uitgeven voor een koffiemachine, vind ik dit toestel echt een aanrader.

Verschil met de philips van dezelfde prijsklasse is dat je veel meer naar eigen smaak kan instellen (hoeveelheid koffie, hoeveelheid bonen, grofheid van malen en temperatuur). Vooral de temperatuur vind ik tof, gezien de philips zijn koffie voor mij altijd net dat ietsje warmer had mogen zijn.

Ik vind hem ook iets eenvoudiger in onderhoud.

Met wat ik nu weet, zou ik dezelfde opnieuw kopen.

BlackOccult
29 december 2018, 12:49
Merci, dan lijkt ons dat prijs-kwaliteit een zeer goede deal. :)

TitaTovenaartje
29 december 2018, 13:12
Hier ook nog tevreden! Waterreservoir had groter gemogen, (maar is vrij snel en eenvoudig te vullen)
en idd veel tuning mogelijk. Alleen van de temperatuur heb ik precies niet gevonden :p
Stoompijpje gebruiken we eigenlijk niet. Paar keer getest, maar dat hoeft voor mij niet
Bij ons is het enkel kwestie van de lekkere bonen te vinden

Die uit de Aldi ook al eens getest... Wegblijven
Nu met de dessert van DE bezig, valt goed mee. Volgende gaan eens uit een bonen speciaalzaak zijn

rsc
29 december 2018, 13:26
Ik weet dat er witte producten van koffiefilters en senseo-pads bestaan, maar bestaan er ook goedkope koffiebonen? Of is het zo dat koffiebonen altijd veel duurder zijn dan filters?

wiseguy444
30 december 2018, 11:21
Ik weet dat er witte producten van koffiefilters en senseo-pads bestaan, maar bestaan er ook goedkope koffiebonen? Of is het zo dat koffiebonen altijd veel duurder zijn dan filters?

Je hebt toch de huismerken in alle grote warenhuizen zoals carrefour, colruyt...
https://drive.carrefour.eu/nl/Warme-dranken/Koffie/Koffiebonen/Carrefour-Koffiebonen-Dessert-Rijk-500-g/p/01529811

rsc
30 december 2018, 12:52
Je hebt toch de huismerken in alle grote warenhuizen zoals carrefour, colruyt...
https://drive.carrefour.eu/nl/Warme-dranken/Koffie/Koffiebonen/Carrefour-Koffiebonen-Dessert-Rijk-500-g/p/01529811
Maar zijn die goed? Ik kan er maar niet uitgeraken of ik een gespecialiseerde koffieautomaat moet kopen of iets anders.

Panly
30 december 2018, 18:21
Er is geen automaat die van slechte koffiebonen goede koffie gaat maken.

Dus de vraag naar goede bonen lost ge niet op door een fancy apparaat te kopen.
beter eerst enkele dingen proeven tot ge iets naar uw smaak vindt.

Domieneo
31 december 2018, 10:03
Ik weet niet of ze zo goedkoop zijn als andere huismerken. Maar ik vind de perla koffiebonen van de ah echt goed.

Chickenlal
5 januari 2019, 18:11
Mijn philips saeco ga ik binnenkort vervangen door deze

https://www.coolblue.be/nl/product/818359/philips-latte-go-ep5330-10.html

Drink heel graag latte machiatto en ben het gedoe met die melkkan uit 6 onderdelen beu.

Deze latte go heeft een melkkan uit 2 stukken. super handig

ahmed.elr
5 januari 2019, 21:47
Duur spel dan nog. Grandoir wordt heel vaak gegeven in de advocatuur, wordt ook niet voor niets werk koffie genoemd. Wel nog lekker.

Wij hebben zone George cloeny machine, stoort dat als je er pads in steekt van de Aldi?

Noscoped420
5 januari 2019, 22:14
zo ne George Clooney machine :p nie slecht bedoeld maar vind dat altijd grappig om te lezen, lijkt wel alsof de meeste mensen die toestellen enkel kennen door de reclames, anyway nee dat stoort niet, zolang je de juiste koopt waar op staat dat ze geschikt zijn voor Nespresso toestellen.

Guazala
5 januari 2019, 23:15
Duur spel dan nog. Grandoir wordt heel vaak gegeven in de advocatuur, wordt ook niet voor niets werk koffie genoemd. Wel nog lekker.

Wij hebben zone George cloeny machine, stoort dat als je er pads in steekt van de Aldi?

Als ge pads in een machine voor capsules steekt, gaat dat waarschijnlijk storen, ja.

ahmed.elr
6 januari 2019, 02:06
Neen ik bedoelde capsules van de Aldi in een machine van Nescafé. Sorry voor ee verwaring.

Chickenlal
6 januari 2019, 10:19
Nescafe is geen george clooney machien e

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Musk
6 januari 2019, 11:06
Iemand die pakskes koffie van de Ikea al eens gekocht? Had dat in de week in m'n handen maar zag er niet zo smakelijk uit :unsure:

utred?
7 januari 2019, 09:01
Dat zal niet veel slechter zijn dan supermarktkoffie.

Musk
7 januari 2019, 09:48
Dat zal niet veel slechter zijn dan supermarktkoffie.

Supermarktkoffie is ook nogal breed.

Ik heb al zoveel verschillende koffie's geprobeerd (vanuit branderijen) maar voor mij is die overpriced Illy nog altijd het beste en dat is ook supermarktkoffie :p

Preske
7 januari 2019, 12:11

ouders drinken niet liever. Al veel soorten geprobeerd en ze keren altijd terug naar die.

Voor nieuwjaar v vader 2 pakken koffie gekocht voor hem uit een van de lokale koffiebranderijen. Is er toch content mee.

Koonut
7 januari 2019, 13:34
Blijkbaar gaan de rode pakken koffiebonen bij de Lidl er uit? Moest er iemand nog tegenkomen tussen Gent en Antwerpen, kwestie van nog een voorraad in te slaan.

Sent from my Moto G (5) using Tapatalk

utred?
7 januari 2019, 21:36
Supermarktkoffie is ook nogal breed.

Ik heb al zoveel verschillende koffie's geprobeerd (vanuit branderijen) maar voor mij is die overpriced Illy nog altijd het beste en dat is ook supermarktkoffie :p

Ik vind dat allemaal even muffe brol :unsure:
Koffie moet vers zijn dat maakt een gigantisch verschil. Ik koop bijna al mijn eten en drinken zo goedkoop mogelijk maar voor koffie ga ik naar een winkel waar ik weet dat de bonen vers gebrand zijn.

Noscoped420
8 januari 2019, 23:52
Voor mij is dat slootwater dat dient om me de illusie te geven dat iets me wakker maakt s'ochtends dus vanwaar het komt maakt me niet uit :unsure:
Zo vind ik bv Nescafe luxe koffie ( al is dat meer door de reclame en uitzicht van die winkels dan de smaak ) maar iemand die verse bonen gaat halen en zo een toestel van 500 euro of meer heeft staan zou wss op Nescafe pissen.

Als ik dat zelf maak is dat een schepje supermarkt koffie in een filter en water erdoor, als ik dat on the go ergens haal kan dat gaan van een beker uit de Panos tot Starbucks afhankelijk van waar ik ben, boeit me eigenlijk weinig.

Koonut
9 januari 2019, 08:25
dat dient om me de illusie te geven dat iets me wakker maakt,
Heb ik ook lang gedacht, tot ik op korte tijd eens 5 dubbele expresso's op had en de shakes kreeg in men handen :')

Sent from my Moto G (5) using Tapatalk

Musk
9 januari 2019, 12:38
Ik vind dat allemaal even muffe brol :unsure:
Koffie moet vers zijn dat maakt een gigantisch verschil. Ik koop bijna al mijn eten en drinken zo goedkoop mogelijk maar voor koffie ga ik naar een winkel waar ik weet dat de bonen vers gebrand zijn.

Ik vind een blik Illy net opengetrokken allesbehalve muffe brol. Ik woon enkele km van Blanche Dael en toch brengt dat voor mij weinig extra tov die Illy. (ook Maes Koffie etc al geprobeerd verschillende keren)

En 't is niet dat ik het niet kan proeven ofzo, ik ben best kritisch. Maar uiteraard gaat het hier over smaak en daar is weinig discussie :)

Destel
9 januari 2019, 16:36
Ik vind een blik Illy net opengetrokken allesbehalve muffe brol. Ik woon enkele km van Blanche Dael en toch brengt dat voor mij weinig extra tov die Illy. (ook Maes Koffie etc al geprobeerd verschillende keren)

En 't is niet dat ik het niet kan proeven ofzo, ik ben best kritisch. Maar uiteraard gaat het hier over smaak en daar is weinig discussie :)Ik vond Illy behoorlijk goed als het om gemalen koffie in de supermarkt gaat, maar wel behoorlijk duur. Was denk ik €25-€30/kg (€5 à €6 per potje van 250gr.), terwijl ik in de gemiddelde 'speciaalzaak' hooguit €20/kg betaal (€4 à €5 per 250gr.).

Zelf een serieuze fan van vers gemalen koffie. Liever supermarkt bonen zelf malen dan m'n favoriete koffiebonen op voorhand gemalen.

utred?
9 januari 2019, 19:50
Ik vond Illy behoorlijk goed als het om gemalen koffie in de supermarkt gaat, maar wel behoorlijk duur. Was denk ik €25-€30/kg (€5 à €6 per potje van 250gr.), terwijl ik in de gemiddelde 'speciaalzaak' hooguit €20/kg betaal (€4 à €5 per 250gr.).

Zelf een serieuze fan van vers gemalen koffie. Liever supermarkt bonen zelf malen dan m'n favoriete koffiebonen op voorhand gemalen.

Ja vooral dat eigenlijk. Als je uw koffie voorgemalen koopt maakt het niet uit hoe goed die is want na een dag is alle smaak weg.

Loser
10 januari 2019, 09:16
Ja vooral dat eigenlijk. Als je uw koffie voorgemalen koopt maakt het niet uit hoe goed die is want na een dag is alle smaak weg.

Een dag is overdreven. Pas na een kleine week, eerder. De meeste smaak heb je de eerste 2 dagen, dat wel. Maar als je 'm in de diepvriezer stopt, houdt hij een weekje langer.
Dat is toch mijn ervaring. Nu ik ze zelf maal, merk ik wel dat verschil tussen de eerste 2 dagen en de laatste 2 duidelijk. Maar de diepvriezer is een goeie optie.

TitaTovenaartje
10 januari 2019, 09:30
Hier maalt het machine de bonen :unsure:
voorlopig nog de DE dessert bonen in het machine. Die valt wel mee.
Illy waren de eerste die erin gingen. Dan drink ik de dessert van DE liever.
Tegen eind van het weekend omschakelen

Bonen van de Aldi (Markus) :puke:

Musk
10 januari 2019, 12:19

Akkoord hoor. Ik koop dan ook de blikken ongemalen koffiebonen van Illy :)

utred?
14 januari 2019, 20:49
Een dag is overdreven. Pas na een kleine week, eerder. De meeste smaak heb je de eerste 2 dagen, dat wel. Maar als je 'm in de diepvriezer stopt, houdt hij een weekje langer.
Dat is toch mijn ervaring. Nu ik ze zelf maal, merk ik wel dat verschil tussen de eerste 2 dagen en de laatste 2 duidelijk. Maar de diepvriezer is een goeie optie.

Ik smaak duidelijk verschil tussen koffie die vers gemalen is en koffie die de dag ervoor is gemalen(en mijn vrienden die geen gigantische nerds zijn ook, ik heb het eens getest). Nog altijd lekker wel, maar veel van de subtiele smaken zijn weg. Na 2 dagen is er al een groot deel van de smaak weg. Hoe beter, en vooral hoe verser, uw bonen hoe groter dat verschil. Als er geen verschil is tussen koffie die 2 dagen geleden of vers is gemalen dan zat er om te beginnen al niet veel smaak in. Het verschil in de diepvries heb ik niet getest want zo'n leeg leven heb ik nu ook weer niet :unsure: Maar gemalen koffie heeft zo'n grote oppervlakte dat je dat al bijna vacuum zou moeten trekken om de oxidatie een beetje tegen te kunnen gaan, zou ik denken.

Akkoord hoor. Ik koop dan ook de blikken ongemalen koffiebonen van Illy :)
Ah mijn excuses, bij supermarkt denk ik meestal aan voorgemalen koffie :p

stijn_b
16 januari 2019, 15:02
Net een Jura E60 gekocht, bean to cup. 1 iets vergeten te bekijken... Die heeft geen toevoerbakje voor poeder (decaf).

Verder wel tevreden.

ElvisP
18 januari 2019, 20:14
Ik smaak duidelijk verschil tussen koffie die vers gemalen is en koffie die de dag ervoor is gemalen(en mijn vrienden die geen gigantische nerds zijn ook, ik heb het eens getest). Nog altijd lekker wel, maar veel van de subtiele smaken zijn weg. Na 2 dagen is er al een groot deel van de smaak weg. Hoe beter, en vooral hoe verser, uw bonen hoe groter dat verschil. Als er geen verschil is tussen koffie die 2 dagen geleden of vers is gemalen dan zat er om te beginnen al niet veel smaak in. Het verschil in de diepvries heb ik niet getest want zo'n leeg leven heb ik nu ook weer niet :unsure: Maar gemalen koffie heeft zo'n grote oppervlakte dat je dat al bijna vacuum zou moeten trekken om de oxidatie een beetje tegen te kunnen gaan, zou ik denken.
Minstens even belangrijk is de maler zelf. Koffie die bvb 3 dagen geleden gemalen werd met een goeie professionele maler zal meestal nog altijd een beter resultaat geven dan vers gemalen door een crappy maler zoals veel mensen gebruiken.

Chickenlal
18 januari 2019, 20:43
Kga hem bestellen , de Philips Latte Go
Als vervanger van mijn Saeco

Drink heel graag latte machiatto en die melkkan van de saeco (en alle andere toestellen) hangt mijn kloten uit voor uitkuisen.
De Latte Go heeft een heel eenvoudige melkkan :D

Eindelijk vanaf morgen terug lekkere machiatto's :D 2 maand mezelf beholpen met een nespresso'ke, maar ben er geen fan van, te veel verschillende smaken en niet duidelijk hoe of wat. Het voordeel is natuurlijk wel het gemak van gebruik en niet te veel reinigen.

Destel
18 januari 2019, 22:58

Drink heel graag latte machiatto en die melkkan van de saeco (en alle andere toestellen) hangt mijn kloten uit voor uitkuisen.

Eindelijk vanaf morgen terug lekkere machiatto's :D 2 maand mezelf beholpen met een nespresso'ke, maar ben er geen fan van, te veel verschillende smaken en niet duidelijk hoe of wat. Het voordeel is natuurlijk wel het gemak van gebruik en niet te veel reinigen.Dat smaakt wss niet hetzelfde als koffie met melk? Ik heb m’n koffie het liefste zwart (of melk met een beetje koffie, maar nooit koffie met een beetje melk), maar zo opgeschuimde melk ziet er wel smakelijk uit.

Lakigigar
19 januari 2019, 04:20
Ik krijg dat nu dus echt een keer niet binnen, koffie. Gewoon het idee alleen al. Maar ja, blijkbaar houdt het de mensen actief en wakker. Het is beter dan red bull drinken s'ochtends (wat ik niet doe, maar wel het enige alternatief is...). Maar ja iets compleet tegen je zin drinken ... gewoon om wakker te zijn door de dag heen lijkt me geen goed idee. Dat is iets dat ik slokje per slokje zou proberen drinken, direct doorslikken en dan een uur later nog 3/4e van die tas koffie volstaat, omdat ik dat nu eens zo vies vind. Gewoon van de gedachte alleen al moet ik kokhalzen.

Chickenlal
19 januari 2019, 09:53
Dat smaakt wss niet hetzelfde als koffie met melk? Ik heb m’n koffie het liefste zwart (of melk met een beetje koffie, maar nooit koffie met een beetje melk), maar zo opgeschuimde melk ziet er wel smakelijk uit.

Ja het smaakt echt helemaal anders dan gewoon koffie met melk. Vroeger stak eerst een halve tas melk in de microgolf omdat het anders te koud was, maar das ook ni hetzelfde als opgeschuimde melk.

Nu, uit zo’n machine is dat ook nog niet hetzelfde als melk koffiemelk die opgeschuims is, maar het komt in de buurt :p

Maar een latte machiatto is eigenlijk wel al melk met kofie in feite :p

Welke melk doe je eigenlijk best in zo’n melkkan? Volle?

Chickenlal
19 januari 2019, 22:32

Eindelijk vanaf morgen terug lekkere machiatto's :D 2 maand mezelf beholpen met een nespresso'ke, maar ben er geen fan van, te veel verschillende smaken en niet duidelijk hoe of wat. Het voordeel is natuurlijk wel het gemak van gebruik en niet te veel reinigen.

Even mezelf quoten!

Heb hem vandaag geinstalleerd en al enkele latte machiatto's gedronken en het staat me zeer zeker aan! :-)
De melkschuimkan is een plezier om mee te werken, gewoon de 2 onderdelen onder de kraan en klaar.

Verder werkt hij hetzelfde zoals elk ander toestel met de zetgroep die je regelmatig eens moet afspoelen.

Moet enkel het programma voor Latte Machiatto een klein beetje aanpassen, want heb liever toch iets meer koffie. Ik weet niet wat de verhoudingen zijn, maar nu lijkt het op 85/15 en ik heb toch liever 70/30

BlackOccult
2 maart 2019, 14:22
Eindelijk de DeLonghi Magnifica S aangekocht, nu koffiebonen uittesten.

Destel
2 maart 2019, 19:48
Eindelijk de DeLonghi Magnifica S aangekocht, nu koffiebonen uittesten.

Heb dezelfde, veel plezier :) Ik zet m’n tas er onder tijdens het opstarten, dan moet het druipbakje minder worden geleegd, en is de tas ineens voorverwarmd ;)

Van de supermarkt is Graindor Espresso nog redelijk goed, en anders eens in een koffiewinkels passeren.

utred?
2 maart 2019, 21:52
Mijn koffiewinkel was op vakantie dus ik heb vorig weekend nog eens bonen gekocht in de delhaize, aan dezelfde prijs, en ben er opnieuw van verschoten hoe slecht dat is. Smaakt alsof die koffie 2 dagen geleden is gemaakt en in de microgolf opgewarmd.

Chickenlal
2 maart 2019, 23:01
Heb dezelfde, veel plezier :) Ik zet m’n tas er onder tijdens het opstarten, dan moet het druipbakje minder worden geleegd, en is de tas ineens voorverwarmd ;)

Van de supermarkt is Graindor Espresso nog redelijk goed, en anders eens in een koffiewinkels passeren.

Dan loopt er eerst een klets “afvalwater” in je tas??

Ik heb gewoon permanent een tas er onder staan waarin het spoelwate loopt.

Brecht
3 maart 2019, 08:39
ik zie dat regelmatig bij mensen, dat er zo een tas voor afvalwater onder staat.
der zit toch nen lekbak onder voor die reden? :unsure:
met een halfautomaat heb je dat probleem niet, alle retourwater gaat terug in de tank, komt geen druppel meer door de lepel als je stopt met brouwen.

Chickenlal
3 maart 2019, 11:01
Ja, maar ik leeg liever enkele keren die tas en 1 keer per week de lekbak dan om de paar dagen die lekbak.

Want meestal leeg ik die legbak pas als hij bijna overloopt [emoji85] en dan raak ik nooit tot aan de wastafel haha

Nu bij de aankoop van mijn nieuwe machine heb ik elke zondag een wekker om hem te kuisen, de zetgroep te spoelen en te onderhouden! Zodat ik niet meer tegenkom als mijn oude dat die op de duur vast loopt

Chickenlal
3 maart 2019, 11:15
Eens even mijn bevindingen melden over de Philips Latte Go die ik nu 1 maand heb, had hiervoor een gewone Saeco volautomaat.
https://www.coolblue.be/nl/product/812099/philips-latte-go-ep5335-10.html?cmt=c_a,cid_1704428101,aid_64489058097,tid _aud-492138571364:pla-338761410406,gn_g,d_c&gclid=Cj0KCQiAk-7jBRD9ARIsAEy8mh50S9TF_hqeuclJvozHAfMBEFO3MNEPUwpp-AaaRr1nUhYNPlFRuhMaAvncEALw_wcB

Ben er zeer lovend over, bij mij was het belangrijkste punt de melkkan omdat ik veel latte / cappuccino drink. En de melkkan is prachtig, gewoon eenvoudig met 1 hand aan en af te bevestigen aan de machine, klikt er gewoon op. Het onderhoud is super eenvoudig aangezien hij maar uit 2 onderdelen bestaat. Gewoon uit elkaar klikken en afspoelen en af en toe eens mee in de vaatwas. Dit was voor mij de belangrijkste reden, want met mijn vorige machine die de klassieke melkkan had uit 6-7 onderdelen begon het kuisen daarvan echt tegen te steken dat ik uiteindelijk zelfs geen cappuccino meer dronk...

Het melkschuim is naar mijn mening gelijkaardig aan het vorige, het geeft geen schuim zoals je ziet op de foto's natuurlijk, maar het is meer dan voldoende. Hangt misschien ook van de melk af, dat weet ik niet.

Als ik een minpuntje moet meegeven voor de machine is, dat vreemdgenoeg deze niet zelf weet als de bonen op zijn en dat vind ik wel heel vreemd... De vorige die wist dat en die spuugde dan gewoon restwater uit. Deze die doet gewoon verder en maakt dan een cappuccino met half water ipv koffie. Je kan het altijd wel horen aan de machine natuurlijk dat de bonen op zijn aan het geluid van de maling. Maar dan begint hij alsnog melk te stomen, dat moet je dan manueel op stop zetten en daarna begint hij koffie te maken, wat je dan ook manueel op stop moet zetten.

Dus stel je duwt op de knop en gaat naar het toilet, heb je gewoon een tas water met melk als je het niet gehoord hebt....

Dat is het enige nadeel vind ik persoonlijk, en ik begrijp niet goed waarom deze dat niet kan aanduiden dat zijn bonen op zijn, aangezien alle andere machines dat wel deden...

ElvisP
4 maart 2019, 22:08
Het verbaast me altijd hoe hard smaken verschillen daarin. Case in point: ik heb vorige maand nog Graindor gekocht omdat ik snel cheap bonen nodig had om nieuwe maalschijven wat "in te werken". Maar dus gewoon om fijn te malen en rechtstreeks in de vuilbak te gooien wegens (voor mij persoonlijk) ondrinkbaar slecht.. :p

belvedere86
17 maart 2019, 09:03
Ikzelf gebruik al een kleine 2j een aeropress. Zeer tevreden over! Niets van onderhoud aan en dat ding krijg je ook niet kapot. :)

Natuurlijk staat of valt alles met de kwaliteit van de bonen. 1 keer van die brol lavazza bonen gekocht tot dat ik hier de lokale koffie speciaalzaken leerde kennen. Sindsdien fan van de meer fruitige Afrikaanse koffies uit Kenia / Ethiopië.

Afhankelijk van de kwaliteit van bonen kunnen de prijzen wel tussen 6 à 15 euro variëren voor 250gr bonen. Dus misschien niet ideaal voor wie liters binnen kapt.

boomheadshot
17 maart 2019, 14:28
Iemand die weet waar je de ricore capsule kan kopen voor nescafé dolce gusto?Ik koop die in de walen of Frankrijk!

Destel
17 maart 2019, 16:00
Ikzelf gebruik al een kleine 2j een aeropress. Zeer tevreden over! Niets van onderhoud aan en dat ding krijg je ook niet kapot. :)

Natuurlijk staat of valt alles met de kwaliteit van de bonen. 1 keer van die brol lavazza bonen gekocht tot dat ik hier de lokale koffie speciaalzaken leerde kennen. Sindsdien fan van de meer fruitige Afrikaanse koffies uit Kenia / Ethiopië.

Afhankelijk van de kwaliteit van bonen kunnen de prijzen wel tussen 6 à 15 euro variëren voor 250gr bonen. Dus misschien niet ideaal voor wie liters binnen kapt.

Oei, wel duur bij u precies, in de koffiewinkels in Gent varieert het van €4 tot €8 voor 250gr.

ElvisP
17 maart 2019, 16:18
Zijn geen uitzonderlijke prijzen voor goeie specialty koffie. Zie bvb roasters als Five Elephant, Coffee Collectiv, De Zwaan, Ozone Coffee, enz

seetjetoebak
25 maart 2019, 13:24
Het verbaast me altijd hoe hard smaken verschillen daarin. Case in point: ik heb vorige maand nog Graindor gekocht omdat ik snel cheap bonen nodig had om nieuwe maalschijven wat "in te werken". Maar dus gewoon om fijn te malen en rechtstreeks in de vuilbak te gooien wegens (voor mij persoonlijk) ondrinkbaar slecht.. :p

Graindor krijg ik ook niet binnen.
Heb direkt het zuur na 1 kop.
Wij zijn al jaren trouwe douwe egberts dessert drinkers.
Lekker aroma.

Mr.Anderson
25 maart 2019, 16:53
Sinds kort zo'n Philips grind & brew koffiemachine gekocht.
Iemand aanrader van bonen? Heb al grootmoeders koffie getest. Deze week test ik Jacqmotte Absolu.

Ze smaken tot nu toe.

SIO
23 juli 2019, 01:49
Net een Jura E60 gekocht, bean to cup. 1 iets vergeten te bekijken... Die heeft geen toevoerbakje voor poeder (decaf).

Verder wel tevreden.
efkes reviven :)

nog ervaring/details van de E60? krijgt goede reviews maar vraag me af of het zoveel scheelt met bv een Magnifica S?