PDA

Volledige versie bekijken : Een goede bakpan , welke ?

DeGreg
23 januari 2018, 20:46
Misschien een vreemde vraag maar ik ben op zoek naar een pan van +- 30 cm diameter die meerdere jaren of levenslang meegaat.
Ik heb van Tefal en Bialetti al ongeveer alle modellen uit elke prijsklasse gehad. Na een jaartje of zo lost de anti-aanbaklaag of zijn er andere prullekes mee aan de hand.
Heb eind 2016 een pan van de Jamie Oliver lijn gekocht voor + 100€ en die heeft nu hetzelfde probleem.

De pannen gaan hier niet in de vaatwasser en er wordt niet in gekeuterd met vorken of allerhande andere metalen voorwerpen maar steeds met plastic spatels.

Is een gietijzeren pan mss een oplossing ? Iets à la Demeyere of dergelijke ?
Suggesties zijn welkom. Mag wat geld kosten want ik bak graag. :D

Sarcastr0
23 januari 2018, 21:26
Misschien een vreemde vraag maar ik ben op zoek naar een pan van +- 30 cm diameter die meerdere jaren of levenslang meegaat.
Ik heb van Tefal en Bialetti al ongeveer alle modellen uit elke prijsklasse gehad. Na een jaartje of zo lost de anti-aanbaklaag of zijn er andere prullekes mee aan de hand.
Heb eind 2016 een pan van de Jamie Oliver lijn gekocht voor + 100€ en die heeft nu hetzelfde probleem.

De pannen gaan hier niet in de vaatwasser en er wordt niet in gekeuterd met vorken of allerhande andere metalen voorwerpen maar steeds met plastic spatels.

Is een gietijzeren pan mss een oplossing ? Iets à la Demeyere of dergelijke ?
Suggesties zijn welkom. Mag wat geld kosten want ik bak graag. :DMinder heet bakken

Kheb een vd Ikea, gaat nu al paar jaar mee. Beter als tefal

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

TNTim
23 januari 2018, 21:40
Wij hebben twee soortgelijke sets zoals hieronder van Aldi. De oudste gaat al meer dan tien jaar mee, de recentste al +- 6 jaar. Beide zijn ze nog als nieuw.
Ze worden praktisch dagelijks gebruikt en gaan al jaren in de vaatwas. Kip of ander vlees versnijden doe ik ook gewoon in de pan, die dingen zijn niet kapot te krijgen.
Ook geschikt voor inductie trouwens.

https://image.prntscr.com/image/MARhDt_pSA2rVB-Qtc8e_Q.png

En wtf, die prijzen van Demeyere bijvoorbeeld. Voor 1 grote braadpan heb je 3 à 4 complete sets uit Aldi...

DasRakel
23 januari 2018, 21:42
Mijn "le creuset" heeft na jaren een klein beetje sleet, de BK en Scanpan zien er nog nieuw uit vanbinnen. Het zal wel van iets moeten zijn dat jouw pannen afzien. Als het niet van metalen spatels is, dan van te hard te schrobben bij de afwas.

Gietijzer is geen directe oplossing daarvoor. Een redelijke antikleefpan gaat jaren mee. Gietijzer in principe levenslang maar ook voor gietijzer moet je zorg dragen, zo moet je de beschermlaag (olie) her-inbranden als je ze er hebt afgekuist.

TNTim
23 januari 2018, 21:45
Interessant filmpje ivm anti-aanbaktoestanden.

https://www.npo.nl/de-levensduur-van-een-anti-aanbaklaag/27-04-2017/POMS_KN_8583654

Samengevat: Als mensen anti-aanbakpannen al jaren gebruiken, dan heeft de pan allang zijn anti-aanbakfunctie verloren en bak je eigenlijk op een gewone pan.

wiseguy444
23 januari 2018, 21:56
Met anti aanbaklaag tefal koop ik niet meer.
Heb hier ook al vanalles gehad. Ondertussen werk ik nu nog met 18/10 stalen maar die hebben geen anti aanbak en zo van die keramische marble (https://www.google.be/search?client=tablet-android-samsung&biw=1280&bih=800&tbm=isch&sa=1&ei=Pp5nWrpbpZ_9Bpm5t-gO&q=pannen+action+marble&oq=pannen+action+marble&gs_l=mobile-gws-img.3...32612.35444.0.35734.8.8.0.0.0.0.160.961.0j 7.7.0....0...1c.1j4.64.mobile-gws-img..1.2.312...0i30k1j0i5i30k1j0i8i30k1j0i24k1j30i 10k1.178.RUni-FG3-sQ#imgrc=pSOak5FjygFl0M:) van de action. Spotgoedkoop, goed en als ze versleten zijn smijt ik ze weg en neem ik een nieuwe. Ik gebruik ze nu 6mnd en je kan alleen aan de onderkant en de steel zien dat ze al gebruikt is(dagelijks+afwasmachine)
Koperen heb je ook. Volgens mij vergelijkbaar met 18/10 staal maar een betere warmtegeleiding. Deze gebruikten we ook in de hotel-koksschool.

De meeste problemen waren mijn eigen fout. Kras erin trekken of te warm vuur maar vroeg of laat gingen al die anti-aanbak stuk.
Als je levensduur wilt zou ik naar 18/10 of koperen gaan. Als je gebruiksgemak wenst zou ik voor de keramische marble gaan.

Pana
23 januari 2018, 22:03
https://www.bol.com/nl/p/lodge-logic-koekenpan-o-26cm-gietijzer/9200000049766154/?suggestionType=browse

Musk
23 januari 2018, 22:50
Ik heb zo'n Demeyere Proline gehaald een aantal jaar geleden, kost wel wat geld, maar is top.

Hatchetman
24 januari 2018, 03:17
https://www.bol.com/nl/p/lodge-logic-koekenpan-o-26cm-gietijzer/9200000049766154/?suggestionType=browse

Met deze kook ik nu ook al 2 jaar. Eerste gietijzer voor mij (naast vroeger bij de oma misschien eens), werkt wel fijn imho.

Spartagon
24 januari 2018, 08:25
De Buyer zijn super en gaan zeer lang mee. Ze zijn ook helemaal niet zo duur.

Enige probleem: onderhoud, je mag ze niet in de vaatwasser steken :-)

Polle32
24 januari 2018, 09:05
+1 voor De Buyer. Voor net geen 30 euro heb je een pan voor de rest van je leven ALS je ze gebruikt zoals het hoort: inbranden met olie, nooit met zeep afwassen enkel met water, en als ze droog is licht inwrijven met wat olie tegen roest. Hoe zwarter ze wordt, hoe beter ze wordt.

Bonaventura
24 januari 2018, 10:12
+1 voor De Buyer. Voor net geen 30 euro heb je een pan voor de rest van je leven ALS je ze gebruikt zoals het hoort: inbranden met olie, nooit met zeep afwassen enkel met water, en als ze droog is licht inwrijven met wat olie tegen roest. Hoe zwarter ze wordt, hoe beter ze wordt.

De Buyer zijn super en gaan zeer lang mee. Ze zijn ook helemaal niet zo duur.

Enige probleem: onderhoud, je mag ze niet in de vaatwasser steken :-)

Akkoord met bovenstaande reacties :)

Heb vorig jaar redelijk wat info verzameld rond pannen en uiteindelijk is het een De Buyer geworden.

Bompaization
24 januari 2018, 10:16
Heb ook zowat alles gehad: keramische pannen: brol, werkt heel plezant in het begin maar na een paar maanden versleten en onbruikbaar.
Gietijzer: zal waarschijnlijk wel goed zijn als ge het goed onderhoudt maar dat is aan mij niet besteed, ik heb ze in het begin behandeld zoals het hoort (olie - inbranden) maar daarna niet meer en dan werd die ook niet meer bruikbaar. Een pan moet voor mij zijn: gebruiken, afwassen en de kast in.
Tefal anti-aanbak: Hier heb ik eigenlijk nog de beste resultaten mee, ik steek die nooit in de vaatwasser en die gaan ongeveer een jaar of 2 mee, daarna koop ik gewoon een nieuwe, zo duur zijn ze niet.

Spartagon
24 januari 2018, 10:36
Akkoord met bovenstaande reacties :)

Heb vorig jaar redelijk wat info verzameld rond pannen en uiteindelijk is het een De Buyer geworden.

Ik heb demeyere, Vanstahl en nog vanalles gehad. Sinds ik gedurende enkele jaren De Buyer ontdekt heb gebruik ik bijna niets anders meer :-).
Je koopt een pan of 3 a 4 voor de prijs van 1 demeyere.

n0ukie
24 januari 2018, 10:56
Ik ben ook wel op zoek naar een deftige pannenset. Ik heb ooit een pannenkoekenpan van De Buyer gekocht maar heb ook weinig zin in het onderhoud dat daarbij komt. Ik steek mijn pannen en messen sowieso nooit in het afwasmachine, maar dat inbranden enzo is mij nooit goed gelukt dus die pan is beginnen roesten en plakt langs alle kant door de olie. Als ik dat inbranden goed zou doen, zou ik het waarschijnlijk goede pannen vinden maar helaas.
Het zal dus waarschijnlijk iets van Ikea of Tefal worden.

Pokem0ng
25 januari 2018, 04:39
Ik heb 8 jaar in de sector gewerkt (bij berghoff) en ik kan je verzekeren: zowat alles met een coating gaat na 6-24 maanden kapot. Voor een goede pan adviseer ik je om in de richting van cast iron te kijken..

DeGreg
25 januari 2018, 15:48
Ik heb 8 jaar in de sector gewerkt (bij berghoff) en ik kan je verzekeren: zowat alles met een coating gaat na 6-24 maanden kapot. Voor een goede pan adviseer ik je om in de richting van cast iron te kijken..

Heb me die gietijzeren van hierboven in de reacties gekocht bij Bol. Ben ns benieuwd.
Ben eens op de site van Debuyer gaan loeren. Veel verschil in prijs toch nog. Pannen van 32 cm dia van een 30€ tot +250 €. Damn.
Met wat voor materiaal bakken pro chefs eigenlijk ?

sneax
25 januari 2018, 16:03
DeMeyer, DeBuyer, Le Creuset etc... waar naar kijken:
- bevestiging handvat: geriveteerd of gelast (niet met een vijs ofzo dus zoals Tefal)
- alles uit één materiaal
- geen "omgeplooide plaat" als handvat, maar afgewerkt zodat er geen naden en holtes zijn waar water en vuil in kan dat jij er niet meer uit krijgt
- een stevige zware bodem met verschillende lagen (buitenkant rvs + een geleidende laag + op de bodem een laag die warmte vasthoudt, de dikte van de bodem en de materialen in de sandwich zijn het verschil tussen Aldi en bovenstaande merken

Waarom anti-kleef trouwens? Ik gebruik enkel anti-kleef voor een ei te bakken of voor vis. Al de rest in een gewone pan. Het zijn de aanbaksels die voor de smaak en de kleur van uw saus zorgen. Die caramelisatie ga je makkelijker hebben op een "kleefpan". Tefal is idd brol, trekt rap scheef etc, das de typische supermarkt kwaliteit. Ik heb een pan van LeCreuset, i khad mij mis keken en twas ook met zo'n Tefal achtige anti kleef laag erover (normaal ben ik daar tegen), LeCreuset of niet, na een jaar schilfert dat af. De pan minder heet zetten is geen oplossing, als ik wil schroeien moet ik schroeien. Ik zou dus eigenlijk ook een nieuwe anti-aanbak pan moeten hebben maar ik haat brol dat na een jaar kapot is. Ik denk dat het deze keer één zal worden met zo'n keramische toplaag. Dan hebde ook geen anti-aanbak tefal schilfers in uw eten. Aja en verhitte tefal die zo rookt is giftig, als ge ne parkiet hebt en die staat in de keuken kan die sterven van zelfs maar een kleine hoeveelheid van die rook in te ademen.

Ik ben zeer content van mijn materiaal (meeste DeMeyer of DeBuyer), ik laat mijn potten en pannen soms zeer heet worden en zeer snel afkoelen, ze zijn nog geen mm vertrokken. Ik steek ze in't afwasmachien zonder problemen, ik kap mijn zout al in het water voor het kookt (zou niet mogen, zout zakt naar de bodem en tast de bodem aan) etc ... die potten en pannen kunnen daar allemaal tegen.

Gietijzer is chique omdat het veel energie kan opnemen (maar het is ook moelijker te regelen, als je het vuur minder zet blijft de pan nog heet voor een kwartier) maar vergt wat meer onderhoud, best meteen kuisen na gebruik, inwrijven met olie, nooit in de wasmachine, weeg heel veel etc... Bij mijn pannen zit er gietijzer in de bodem maar dat zit dus gesandwhiched in RVS zodat ge de voordelen van beide hebt en niet de nadelen.

Ge hebt nu ook pannen speciaal voor op inductie: in de bodem zit er een materiaal gesandwhiched dat slechts magnetisch is in een bereik van 0 tot 200 graden bv. Dat voorkomt oververhitting: als de pan 200 graden heeft verdwijnt het magnetisme en kan het inductievuur de pan dus ook niet meer verwarmen. Dat is ook iets dat ge niet ziet in den Aldi denk ik. Ik hoef die feature wel niet, ik wil mijn pan heel heet kunnen maken, moest ik dat willen.

WeedJunk
25 januari 2018, 21:52
Gepaneerde dingen bak ik toch ook liefst in een antikleefpan. Bialetti is çava, maar trekt toch wat scheef. Niet zoals Tefal weliswaar :v
Voor 90% van de tijd gebruik ik een antikleefpan, de overige 10% een Demeyere. Gaat afwasmachine binnen en al, zeer degelijk maar $$$.

DeGreg
25 januari 2018, 22:01
Net ook nog deze besteld : https://www.kookpunt.nl/de-buyer-mineral-b-element-koekenpan-32cm/nl/product/3707/

Nu nog iets soortgelijks zoeken met een afneembaar handvat. Ik denk niet dat ik deze in de oven krijg. :unsure:
Merci voor de tips en links nog allemaal :niceone:

Spartagon
26 januari 2018, 08:52
Net ook nog deze besteld : https://www.kookpunt.nl/de-buyer-mineral-b-element-koekenpan-32cm/nl/product/3707/

Nu nog iets soortgelijks zoeken met een afneembaar handvat. Ik denk niet dat ik deze in de oven krijg. :unsure:

Dat ga je je niet beklagen :-) , veel plezier ermee.

Musk
26 januari 2018, 08:53

Steakske voor ons bakken en we spreken er niet meer over :unsure:

sneax
26 januari 2018, 10:51
Afgeronde top is ook handig, das makkelijker om proper uit te gieten (de Aldi pannen hebben dat).

DeGreg
26 januari 2018, 15:54
Holy crap , da spel staat hier al binnen. Van snelle levering gesproken. Wel tof verpakt zo'n De Buyerpan. Leuk artisanaal ouderwets papierke rond. Sebiet eens inbakken se.
Dat is wel nogal een pan zeg. Amai , zo groot en zwaar. Hier ga ik nog plezier mee hebben. :cool:

Brecht
27 januari 2018, 09:25
hier die basisset van t&t design, mij een jaar of 5 geleden laten aanpraten door zo een huis aan huisverkoopster. veel voor betaald, maar werken nog altijd perfect, ben er wel heel content van. gebruik wel inductie

BraveHeart
30 januari 2018, 22:23
Wij hebben gewoon pannen van Delhaize, was in een spaar actie 2 jaar geleden. Je kan ze ook zo kopen.

Dat bakt echt fijn, wij hebben ook een gas vuur. Niet zo n inductie kook fornuis, dikke nest is dat.
Het eten is zo gebakken of gekookt, dat valt niet om de haverklap uit.

Als gij iet fatsoenlijk wilt, zorg dat ge gas in huis hebt, kunde kopen wat ge wilt, we hebben nergens last van. We hebben zo n pan die 12 jaar oud is die t nog doet zonder anti bak laag.
Lekker ouderwets schuren met een beetje cif en een sponsje. Hoe ging dat vroeger anders ?

SilentSpring
31 januari 2018, 07:08
Ik heb ook gewoon pannen van Laguiole of zoiets, was vorig jaar met een spaaractie in de Carrefour en ik ben er wel content van.

Ik had nog nooit gekookt toen ik alleen ging wonen dus dat moest niet direct het duurste zijn :P

Ook inductie hier, pannen gaan niet in de vaatwasser.

@ hierboven: zeggen ze niet net dat inductie de voordelen van gas en een gewone elektrische kookplaat combineert?

poeperman2
31 januari 2018, 10:01
Ik heb recent ook een De Buyer gekocht en ben helemaal verknocht. Kost bijna niets, inbranden is een leuk proces, en als je dagelijks vers kookt en je grijpt steeds terug naar dezelfde pan heb je er helemaal geen onderhoud aan.

De Buyer is echter GEEN gietijzer, maar plaatstaal. Gietijzer is een pak zwaarder (denk aan een degelijke grillpan van LeCreuset bvb) en houdt ook veel langer warmte vast (wat ook een nadeel kan zijn voor sommige gerechten).

Van Demeyere had ik een Ecoglide (keramisch) maar die was al even slecht als de gemiddelde GreenPan na een aantal maanden. Ik heb er ook een inox wok van waar ik wel héél tevreden mee ben, supergoeie warmtegeleiding en zalig in onderhoud. Tot ik een wokbrander heb waarbij ik een plaatstalen volledig ronde wok ga gebruiken, zal ik die blijven koesteren.

Vroeger kocht ik in de Metro ook plaatstalen "Lacor" pannen, minder dan 15 euro voor een 24cm pan, roestte wel wat sneller dan de De Buyer maar was ook hemels om in te schroeien.

ps: pannen die niet blauwgestookt kunnen worden zijn ongeschikt voor vlees. Dus mensen die zeggen dat er op een zachter vuur moet worden gekookt, daar wil ik geen biefstukje gaan eten

poeperman2
31 januari 2018, 10:06
Als gij iet fatsoenlijk wilt, zorg dat ge gas in huis hebt, kunde kopen wat ge wilt, we hebben nergens last van. We hebben zo n pan die 12 jaar oud is die t nog doet zonder anti bak laag.
Lekker ouderwets schuren met een beetje cif en een sponsje. Hoe ging dat vroeger anders ?

Geen enkele pan wordt graag geschuurd, misschien uitsluitend RVS (inox) waarbij het nauwelijks kwaad kan

- bij antikleefpannen schraap je de coating weg
- gietijzeren pannen worden beter bij elk gebruik, die krijgen een natuurlijke coating door het bakproces waardoor ze ook antikleef kunnen werken (dat schraap je ook telkens weg)
- plaatstaal = idem gietijzer
- inox: daar zie ik niet echt een probleem
- Alu: tenzij ze een dikke bodem heeft die uit meerdere lagen bestaat is het sowieso een brolpan, dus onmogelijk om deftig mee te koken

poeperman2
31 januari 2018, 10:09
Ik heb ook gewoon pannen van Laguiole of zoiets, was vorig jaar met een spaaractie in de Carrefour en ik ben er wel content van.

Ik had nog nooit gekookt toen ik alleen ging wonen dus dat moest niet direct het duurste zijn :P

Ook inductie hier, pannen gaan niet in de vaatwasser.

@ hierboven: zeggen ze niet net dat inductie de voordelen van gas en een gewone elektrische kookplaat combineert?

Gas is heel snel aanpasbaar en reageert onmiddellijk, dat ga je nooit kunnen bereiken met inductie (maar voornamelijk door de drukknoppen - piep piep piep). Een pot water laten koken gaat wel 7* zo snel op een deftig inductievuur dan op gas. Er zijn wel erg veel professionele keukens waar ze overstappen op inductie, en toen ik mij een aantal jaar informeerde merkte ik op dat 80% van de chefs in hun privé ook op inductie werken.

Ik ben nog aan het twijfelen voor mijn nieuwe keuken - mijn hart zegt gas, de poetsdame in mij zegt inductie

BelgianMini
31 januari 2018, 13:23
Ik heb recent ook een De Buyer gekocht en ben helemaal verknocht. Kost bijna niets, inbranden is een leuk proces, en als je dagelijks vers kookt en je grijpt steeds terug naar dezelfde pan heb je er helemaal geen onderhoud aan.

De Buyer is echter GEEN gietijzer, maar plaatstaal. Gietijzer is een pak zwaarder (denk aan een degelijke grillpan van LeCreuset bvb) en houdt ook veel langer warmte vast (wat ook een nadeel kan zijn voor sommige gerechten).

Van Demeyere had ik een Ecoglide (keramisch) maar die was al even slecht als de gemiddelde GreenPan na een aantal maanden. Ik heb er ook een inox wok van waar ik wel héél tevreden mee ben, supergoeie warmtegeleiding en zalig in onderhoud. Tot ik een wokbrander heb waarbij ik een plaatstalen volledig ronde wok ga gebruiken, zal ik die blijven koesteren.

Vroeger kocht ik in de Metro ook plaatstalen "Lacor" pannen, minder dan 15 euro voor een 24cm pan, roestte wel wat sneller dan de De Buyer maar was ook hemels om in te schroeien.

ps: pannen die niet blauwgestookt kunnen worden zijn ongeschikt voor vlees. Dus mensen die zeggen dat er op een zachter vuur moet worden gekookt, daar wil ik geen biefstukje gaan etenGeen last van kromtrekkende pannen?
Ik heb ook een aantal debuyers, maar mijn grote van 32 cm zijn krom getrokken van de hitte jammer genoeg.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

poeperman2
31 januari 2018, 14:02
Geen last van kromtrekkende pannen?
Ik heb ook een aantal debuyers, maar mijn grote van 32 cm zijn krom getrokken van de hitte jammer genoeg.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Nog niet... ze is echter wel blauwgekleurd van de hitte, dus ze heeft al extremen weestaan. Kan je die niet onder garantie laten omwisselen? Is levenslang dacht ik

Spartagon
1 februari 2018, 17:39
Normaal zou een debuyer niet mogen kromtrekken. Ik zou hiervoor inderdaad contact opnemen voor garantie.

@poeperman2
Ik heb in mijn nieuwe keuken een volledig gasfornuis gezet (Falcon 1092 deluxe), die is volledig inox vanboven en geen kanten aan (buiten gasbekken).
Best ok om te kuisen.
Ik heb al gasfornuizen gehad en inductie. Beide zijn super, maar gas heeft dat mooiere, leukere en net dat meer controleerbare

als je twijfelt zijn er ook combinaties mogelijk, wat zeker naar de praktische kant interessant is.

sneax
1 februari 2018, 17:56
Inductie is het meest energie efficiente. De pan wordt wel zeer lokaal verwarmd (maar wel krachtig). Gietijzer geleid dit goed, andere potten en pannen krijgen dan "hotspots" (heet in het midden kouder aan de rand). Dan trekken potten ook makkelijker krom. Goedkope inductie is aan/uit (zet je het vuur zacht, dan gaat hij gewoon heel af en toe even aan). Duurdere zijn gemoduleerd (gaan niet aan/uit) en hebben ook meer spoelen voor minder hotspots.

Ik vind ze goed voor alles met een vloeitstof in een pot (sauzen, spaghetti, water koken, stoofvlees (nog beter id oven though) etc...). Gietijzer verspreid de warmte ook goed en kan zonder hotspots op inductie gebruikt worden.

Gas is minder energiezuinig, moeilijker te kuisen, echt krachtige branders zijn moeilijker te vinden (duurdere ranges), voordeel is dat de vlam "rond" de pot gaat, de warmte gaat rond de pot en de pot verwarmd dus gelijkmatiger, bij een wok gaat de vlam er volledig rond en wordt een heel groot oppervlak opgewarmd. Gas is veel intuitiever om te koken, authentieker.

In mijn keuken komt een 4 pitter gas en een 2 pitter inductie. Imo ideale combo.