PDA

Volledige versie bekijken : Klierkoorts

Katrien89
30 december 2017, 15:00
Hallo,

Twee jaar geleden werd klierkoorts in mijn bloed vastgesteld naar aanleiding van hoge .. waarden.
Nu, twee jaar later dus, zijn deze waarden opnieuw hoog. De huisarts zegt een heropflakkering van
de klierkoort, terwijl ik lees en hoor dat klierkoorts normaalgezien maar één keer in je bloed zit.

Als het over CMV zou kunnen gaan, wat zou kunnen: mijn vriend heeft een harttransplantatie achter
de rug en heeft het virus meegekregen door het nieuwe hart. Ik ben het grondig beu, ik blijf moe en
blijf horen dat het aan mezelf ligt dat ik niet genees. De huisarts vertelde me ook dat het inderdaad
ook een ander virus kan zijn, die de waarden doorkruist.

Zijn er nog mensen met mijn ervaring?

Hartelijke

Preske
30 december 2017, 15:41
andere huisarts gaan ofwel verder gaan met onderzoeken.

Als het geen klierkoorts is kunnen het nog een boel andere ziektes zijn.

Squealer
31 december 2017, 16:43
Of het klierkoorts virus zelf in uw bloed zichtbaar blijft, of enkel de antistoffen ertegen, weet ik niet meer 100% zeker, maar "iets" blijft zichtbaar ja. Bij mij zit er +-16 jaar nadat ik het heb doorgemaakt ook nog altijd iets in m'n bloed, waardoor als ik een bloedonderzoek onderga waarvan de resultaten niet door m'n gekende huisarts worden bekeken, soms nog altijd de vraag: "hebt gij mss klierkoorts gehad?"...

Sinds die periode 16 jaar geleden waarbij ik 3 weken out was, loop ik iig chronisch vermoeid rond... Voor de rest "vinden ze niets".

(Maar wat de harttransplantatie van uw vriend ermee te maken heeft...?)

Lakigigar
1 januari 2018, 10:04
Veel beterschap!

Sarcastr0
1 januari 2018, 12:00
Of het klierkoorts virus zelf in uw bloed zichtbaar blijft, of enkel de antistoffen ertegen, weet ik niet meer 100% zeker, maar "iets" blijft zichtbaar ja. Bij mij zit er +-16 jaar nadat ik het heb doorgemaakt ook nog altijd iets in m'n bloed, waardoor als ik een bloedonderzoek onderga waarvan de resultaten niet door m'n gekende huisarts worden bekeken, soms nog altijd de vraag: "hebt gij mss klierkoorts gehad?"...

Sinds die periode 16 jaar geleden waarbij ik 3 weken out was, loop ik iig chronisch vermoeid rond... Voor de rest "vinden ze niets".

(Maar wat de harttransplantatie van uw vriend ermee te maken heeft...?)Sinds ik 2maal myocarditis heb gehad, ben ik ook chronisch vermoeid en niemand weet waarom.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Straddle
1 januari 2018, 12:25
Ik heb vorig jaar bloed laten trekken en toen vertelde de dokter mij ook dat ik blijkbaar klierkoorts gehad heb in het verleden. Zelf niets van gemerkt.

Jimmeh
1 januari 2018, 20:20
Ik heb zelf ook klierkoorts gehad, en enkele jaren later ben ik nog steeds vermoeid. Wat normaal maar een paar weken tot maanden aanhoud bij de meeste, kan het is sommige gevallen véél langer duren.
Ik heb al heel wat proberen op te zoeken er over, maar veel vind je niet echt. Ik heb wel al eerder gehoord van heropflakkeringen maar dat was dan van een persoon met de ziekte zelf, geen dokter.

Er valt zover ik kan vinden inderdaad echt niets aan te doen en je weet ook niet hoe lang het nog gaat duren. Zeer frustrerend, maar je moet een weg zien te vinden waar je er mee kan leven. Ik wil bv. al lang terug beginnen gewichtheffen maar dat is voorlopig uitgesloten. Als ik 'gewone' taken doe als de auto wassen moet ik al serieus mijn best doen om het in 1x maal af te krijgen.

Ik heb vorig jaar bloed laten trekken en toen vertelde de dokter mij ook dat ik blijkbaar klierkoorts gehad heb in het verleden. Zelf niets van gemerkt.

Dat is perfect mogelijk, de ziekte zelf is niet echt van andere te onderscheiden en de vermoeidheid achteraf is heel wisselend in lengte.

Squealer
1 januari 2018, 21:25
Ik ken idd ook mensen die klierkoorts meegemaakt hebben en gewoon een weekje "nogal moe" liepen maar gewoon verder naar school/werk gingen ondertussen...
Ik lag 3 weken in bed en op z'n piek lag ik te ijlen en wist ik niet meer wie er naast mij stond...

:unsure:
4 januari 2018, 22:04
welke waarden wijzen erop dat je ooit klierkoorts hebt gehad?

kippenpoot
4 januari 2018, 23:09
Klierkoorts blijft na de eerste infectie latent aanwezig in het lichaam in B lymfocyten. Doordat het in deze immuuncellen blijft kan het worden gereactiveerd wanneer een andere infectie deze B cellen activeert. Dit gebeurt echter zelden.
De test die huisartsen gebruiken om klierkoorts op te sporen is wel niet zo precies, en ook andere infecties kunnen een positieve test geven bv andere herpes virussen (CMV). Andere testen zoals IgG en leverenzymes kunnen uitsluitsel geven.

ashuray
5 januari 2018, 06:51
Hebben jullie al een slaaponderzoek laten doen? Ik heb ook al klierkoorts gehad en dacht dat ik hervallen was. Maar heb blijkbaar slaapapneu

citrofenwick
6 januari 2018, 14:35
Hallo,

Ik ben het grondig beu, ik blijf moe en
blijf horen dat het aan mezelf ligt dat ik niet genees.

Heeft iemand u er ooit op gewezen dat het psychosomatisch kan zijn?
Infeite komt het er op neer dat ge mogelijks in een soort vicieuze cirkel zit, waarin ge denkt dat ge ziek zijt door uw vermoeidheid en klachten. Dat stresseert u, wat de klachten in stand houdt. Uiteraard zijn de lichamelijke klachten niet ingebeeld maar effectief aanwezig.
Ik ken natuurlijk uw achtergrond niet en misschien zit ik er volledig naast. Ik wil u enkel een denkpiste meegeven.
Je zou er wel echt van schrikken hoeveel mensen met dit soort klachten van dokter naar dokter blijven lopen terwijl het eigenlijk (deels) psychisch is.

Squealer
6 januari 2018, 16:49
Mja, iemand die komt zeggen dat ze het beu is altijd maar te horen te krijgen dat het in haar hoofd zit, zeggen dat het in haar hoofd zit....

Ik loop soms gestresseerd en soms niet gestresseerd, soms slaap ik goed en soms slaap ik slecht. Dat betekent voor mij enkel maar het verschil tussen moe en nog meer moe... Zelfs na 10u slaap. Minder dan 9 betekent bij mij al snel een "zombie dag".
En nee ik focus mij daar niet op, maar je wordt er wel altijd mee geconfronteerd; je sleurt het wel hele dagen mee; op reis, bij familie, naar het werk, of je er nu actief bezorgd over loopt of niet: moe.

Hebben jullie al een slaaponderzoek laten doen? Ik heb ook al klierkoorts gehad en dacht dat ik hervallen was. Maar heb blijkbaar slaapapneu

Ik iig wel. Ze zagen niets.

-TC-
6 januari 2018, 17:38
Mja, iemand die komt zeggen dat ze het beu is altijd maar te horen te krijgen dat het in haar hoofd zit, zeggen dat het in haar hoofd zit....

Ik loop soms gestresseerd en soms niet gestresseerd, soms slaap ik goed en soms slaap ik slecht. Dat betekent voor mij enkel maar het verschil tussen moe en nog meer moe... Zelfs na 10u slaap. Minder dan 9 betekent bij mij al snel een "zombie dag".
En nee ik focus mij daar niet op, maar je wordt er wel altijd mee geconfronteerd; je sleurt het wel hele dagen mee; op reis, bij familie, naar het werk, of je er nu actief bezorgd over loopt of niet: moe.

Ik iig wel. Ze zagen niets.

Heb je al eens een ander dieet geprobeerd?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

citrofenwick
6 januari 2018, 19:36
.
Wij weten de achtergrond van mevrouw niet.
Ik zeg niet dat het dat is hé, maar letterlijk datzelfde verhaal heb ik helaas vaak gehoord op de werkvloer en ik vind het toch wel de moeite om te vermelden.
Mensen die zich laten opnemen met hartklachten maar dat er niets mis is, oorpijn of zelfs tinnitus, vermoeid, duizeligheid, mensen die er van overtuigd zijn dat ze astma hebben, keelpijn, ...
Vaak geven ademhalingsoefeningen + psychologische begeleiding (om beter te leren ontspannen etc) dan de beste resultaten. Sport werkt ook voor velen. Sommige artsen schrijven ook gewoon een kalmeermiddel of deanxit oid voor. Helaas werken deze vaak enkel goed op korte termijn.