PDA

Volledige versie bekijken : Bijverwarmen

KabouterLau
11 december 2017, 13:20
Google aan het afschuimen om te kijken hoe ik het zuinigste een ruimte van 30m² verwarm.
Zal wel even moeten kunnen aanstaan, denk aan zo'n 10uur 2 a 3 keer per week.

Voorlopige kandidaten zijn keramische kachels, convector en olieradiator.
Op google vind ik vooral oude topics terug.

Sorry als het verkeerd staat. :)

zinno23
16 december 2017, 10:30
Houtkacel bv een Dovre bv een 250 heb er zelf 3 jaar geleden zo eentje gekocht voor €200 zag er uit als nieuw
Living van 35m2 mee verwarmend, vorig jaar 8cube opgestookt aan €35/cube (oktober tot maart).

citrofenwick
16 december 2017, 12:49
Ik zat hier thuis met ongeveer dezelfde situatie en heb toch geopteerd voor een elektrische kachel. Dit omdat het maar voor een jaar of 2 is (en slechts af en toe enkele uurkes) en ik er het voordeel van een hoger-rendementssyteem niet uit kan halen in deze periode.

Als je om deze ruimte te verwarmen bvb 2000W nodig hebt kunt ge gemakkelijk zelf de kostprijs berekenen per periode.
vb voor 10u: ~0.35€/kw * 2kw * 10u = 7€ voor 10u.
Er bestaan calculators om het benodigde vermogen te berekenen dat je nodig hebt om een ruimte tot een bepaalde temperatuur te verwarmen. Het blijft ook afhankelijk van hoe goed alles geïsoleerd is, beglazing en hoe warm de naastgelegen ruimtes zijn etc.

Een goedkope optie is zo'n klein petrolkacheltje. Dat kost nog niet te veel in aankoopprijs en het rendement ligt vrij hoog.
Nadeel is toch wel nog steeds de geur omdat het zijn verbrandingsgassen in de kamer uitstoot.

Ik heb ook even overwogen om een gaskachel te zetten. Nadelen zijn: gasleiding laten leggen (duur), aanschaf kachel, gat in muur
Op langere termijn misschien wel interessant?

Is het niet mogelijk om cv door te laten trekken?

KabouterLau
16 december 2017, 12:57
Tis een huurwoning. :)

Mijn voordeel is nu wel dat ik veel werk en erg weinig thuis ben, maar als ik niet moet werken en ik heb gezelschap wil ik het wel prettig houden.
Vandaar dat ik bv in de weekends opteer om snel bij te verwarmen. De isolatie is wel oké.

Nu, het is natuurlijk slechts een paar maanden echt koud en nodig om te stoken natuurlijk. Dus misschien kan stoken met een convector nog niet zoveel kwaad.

M'n convectors hebben 2000W en laden op aan nachttarief (voor zover dat nog uitmaakt), dus die verstoken enkel 's nachts en een beetje om de lucht te blazen denk ik.
Heb nog niet helemaal door hoe die dingen werken :unsure:

Enkel geven ze een doffe geur en geven ze erg traag warmte af, je moet echt een dag op voorhand plannen.

WeedJunk
16 december 2017, 13:51
Infrarood verwarming?

https://www.allpax.nl/infraroodverwarming-eco-930.html?previewPriceListId=1&gclid=CjwKCAiApdPRBRAdEiwA84bo36CuhsGXfGVibJNcMCU3 esGPZfgEyTEc7apcbQo-yJOheD1cpVGp1hoCRE0QAvD_BwE